text_structure.xml
27.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 02</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Stanisław Gawłowski</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Szanowni Panowie, uprzejmie proszę o zajęcie miejsc. Panie również o to proszę. Panie i Panowie Senatorowie, uprzejmie proszę o zajęcie miejsc.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Otwieram kolejne posiedzenie Komisji Nadzwyczajnej do spraw Klimatu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Dzisiejszy porządek obrad przewiduje rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Na podstawie listy obecności i zgłoszeń zdalnych muszę stwierdzić kworum. Rozumiem, że jest kworum.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Muszę zapytać, czy na sali znajdują się osoby zawodowo uprawiające działalność lobbingową. Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Zasady głosowań oraz zgłaszania się do zabrania głosu senatorów obradujących zdalnie są znane, więc ja pozwolę sobie już nie czytać tych zasad.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Bardzo serdecznie witam przybyłych gości, zwłaszcza gości pracujących zdalnie. Uczestniczy w naszym posiedzeniu komisji pan minister Adam Guibourgé-Czetwertyński. Panie Ministrze, za każdym razem, gdy czytam pana nazwisko, to się boję i biję się w piersi, jeśli coś przekręciłem, na wszelki wypadek bardzo pana przepraszam. W każdym razie bardzo serdecznie pana witam jako uczestnika posiedzenia komisji. Witam wszystkich pozostałych gości, współpracowników pana ministra, gości nie tylko z ministerstwa, ale również z Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami. Witam panie i panów senatorów.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Jeżeli mamy kontakt z panem ministrem, to oddalibyśmy głos panu ministrowi, żeby wprowadził nas do dyskusji o projekcie ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Panie Ministrze, prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Ustawa, którą macie państwo dzisiaj przed sobą, dotyczy wdrożenia ostatnich elementów z dyrektywy ETS, z poprzedniej dyrektywy ETS, regulujących fazę czwartą systemu ochrony, czyli na lata 2021–2030.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Od razu, uprzedzając pytania, które się pojawiły na wcześniejszych etapach prac legislacyjnych, wyjaśniam, że właśnie to jest ustawa, która wdraża ostanie brakujące elementy w transpozycji dyrektywy, a które dotychczas nie mogły być wdrożone ze względu na brak aktów delegowanych przygotowanych przez Komisję przede wszystkim w zakresie Funduszu Modernizacyjnego, bo głównym celem tej transpozycji jest uruchomienie na poziomie krajowym Funduszu Modernizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Fundusz Modernizacyjny to są środki z systemu ETS, 2% z systemu jest na to przeznaczone. Polska jest tutaj największym beneficjentem. Razem z Polską beneficjentami tego funduszu są państwa członkowskie o PKB niższym niż 60% średniej unijnej. W przypadku Polski to będą środki, jak szacujemy, w wysokości nawet ok. 20 miliardów. W okresie 2021–2030 będą one mogły być wydane na cele Funduszu Modernizacyjnego, które są celami związanymi z transformacją naszej energetyki. Jest to przede wszystkim wytwarzanie energii z OZE, także ciepłownictwo, kwestia magazynów energii, modernizacja sieci energetycznych oraz sprawiedliwa transformacja w regionach górniczych i efektywność energetyczna w sektorze transportu czy w odniesieniu np. do budynków.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">W ramach tego projektu powierzamy funkcję, rolę zarządzania Funduszem Modernizacyjnym naszemu krajowemu podmiotowi – Narodowemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który w oparciu o swoje doświadczenie w prowadzeniu programów priorytetowych własnych oraz z udziałem środków spójności ma dobre rozumienie potrzeb naszej gospodarki w tej transformacji i dobre doświadczenie w wydatkowaniu takich środków. Te środki będą więc wydawane w oparciu o programy priorytetowe. Wzorem tego, co istnieje normalnie w praktyce funduszu, te programy priorytetowe będą też konsultowane publicznie, będą również konsultowane z przedstawicielami innych resortów zasiadającymi w radzie konsultacyjnej. Na koniec każdy program priorytetowy będzie zatwierdzany przez ministra właściwego do spraw klimatu przed przekazaniem do Europejskiego Banku Inwestycyjnego czy do Komitetu Inwestycyjnego w zależności od rodzaju projektu. Pierwsze projekty, które będą zgłaszane przez państwa członkowskie, w tym przez Polskę, będą oceniane przez instytucje europejskie w czerwcu tego roku na pierwszej sesji Komitetu Inwestycyjnego. Dlatego zależy nam na szybkim wprowadzeniu tych przepisów.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Oprócz kwestii związanych z Funduszem Modernizacyjnym proponowana ustawa reguluje szereg kwestii technicznych, związanych z możliwością dostosowania przedziału uprawnień dla podmiotów objętych systemem ETS. To są przepisy, które wynikają z legislacji unijnych. Doprecyzowują one sposób, w jaki Krajowy Ośrodek Bilansowania i Zarządzania Emisjami będzie mógł co roku dostosować liczbę uprawnień dla instalacji objętych ETS.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Podsumowując, chcę powiedzieć, że proponowane tu przepisy usprawnią funkcjonowanie systemu ETS w Polsce, dopełniają one transpozycję pozostałych elementów dyrektywy wynikających z ostatnich przyjętych aktów delegowanych i przede wszystkim, jeśli chodzi o Fundusz Modernizacyjny, umożliwią one realizację szeregu projektów bardzo istotnych dla modernizacji polskiego sektora energetycznego, ograniczających emisję gazów cieplarnianych, poprawiających jakość powietrza, a więc generalnie wpływających pozytywnie na jakości życia Polaków. Dlatego to są istotne projekty. Są one istotne nie tylko ze względów środowiskowych, ale także dla tworzenia nowych miejsc pracy w nowych w sektorach gospodarki i dla poprawy konkurencyjności firm działających w Polsce.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">W związku z tym uprzejmie proszę o rozpatrzenie przedmiotowej ustawy. Oczywiście jestem dostępny, jeżeli będą pytania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Zanim otworzę dyskusję, poproszę jeszcze pana mecenasa z Biura Legislacyjnego. Informacja została przygotowana wcześniej na piśmie, ale poprosimy o kilka zdań komentarza.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Biuro przygotowało opinię na temat omawianej ustawy. Zgłosiło do niej 5 uwag, z czego 3 skutkują propozycjami poprawek. Pozwolę sobie w skrócie omówić poszczególne uwagi.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Pierwsza uwaga szczegółowa dotyczy art. 5 pkt 2 ustawy nowelizującej. W przepisie tym uzupełnia się przepis art. 2 pkt 3 lit. j tiret pierwsze ustawy o systemie handlu uprawieniami do emisji gazów cieplarnianych, którą na potrzeby tej wypowiedzi będę nazywał ustawą ETS, jedynie przez wprowadzenie zwrotu „z zastrzeżeniem art. 95a”. Biuro podkreśla, że posługiwanie się zwrotem „z zastrzeżeniem” przy formułowaniu przepisów zawierających odesłanie nie jest rekomendowaną techniką legislacyjną. Takie przepisy co do zasady nie wyrażają w zakresie danego odesłania treści normatywnej. Ich celem jest wyłącznie poinformowanie o przepisie szczególnym albo przepisie modyfikującym. Tak naprawdę ułatwiają one jedynie interpretację przepisów prawa. W związku z powyższym proponujemy w art. 1 skreślić pkt 2.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Druga uwaga. Ona nie skutkuje propozycją poprawki. Dotyczy ona art. 1 pkt 19 lit. a w zakresie art. 49 ust. 2d ustawy o ETS. Przepis ten przewiduje, że ze środków uzyskanych ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji przekazuje się na wyodrębniony rachunek bankowy narodowego funduszu w wysokości – i tu w poszczególnych latach – 4 miliony w 2021 r., 6 milionów zł w 2022 r. i 8 milionów zł w latach 2023–2030. Nasze wątpliwości budzi umiejscowienie tego przepisu w przepisach merytorycznych ustawy o ETS. Według nas jest to przepis specjalny o charakterze czasowym i powinien on być zamieszczony w przepisach przejściowych przedmiotowej nowelizacji. Tu nie składamy propozycji poprawki.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Trzecia uwaga dotyczy art. 1 pkt 21 w zakresie art. 50g ust. 2 ustawy o ETS. Przepis art. 50g ust. 2 przewiduje, że w zakresie, w jakim dofinansowanie stanowi pomoc publiczną w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zastosowanie mają szczególne warunki udzielania pomocy lub pomocy de minimis. Tutaj wskazujemy, że przywołany ust. 2 nie ma charakteru normatywnego, a powtarza jedynie to, co wynika z powszechnie obowiązujących przepisów, dotyczących udzielania pomocy publicznej lub pomocy de minimis. W związku z powyższym proponujemy, żeby w art. 50g skreślić ust. 2.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Uwaga nr 4. Tak naprawdę celem tej uwagi jest ujednolicenie terminologii stosowanej w ustawie. W szeregu przepisów ustawodawca stosuje zwrot „w terminie nie dłuższym niż” albo zamiennie „w terminie”. Według nas te zwroty określają w języku ustawy to samo. Zatem proponujemy w art. 1 pkt 32 i w art. 1 pkt 36 odpowiednie poprawki o charakterze ujednolicającym.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Ostatnia uwaga, uwaga nr 5, odnosi się do art. 28 pkt 1 ustawy. Jest to przepis o wejściu w życie. Przepis ten przewiduje, że m.in. przepisy dotyczące krajowego sytemu wdrażania Funduszu Modernizacyjnego wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Tu jedynie podkreślamy, że zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych akty normatywne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia. Odstąpienie od tej zasady jest dopuszczone tylko w szczególnych okolicznościach, gdy przemawia za tym inna wartość konstytucyjna. Prawodawca ma ponadto obowiązek uzasadnić takie odstępstwo w uzasadnieniu do danego aktu prawnego, wskazując, jakie wartości przemawiają za zastosowaniem takiego rozwiązania. Tu wskazujemy, że w uzasadnieniu do omawianej ustawy nie uczyniono zadość wskazanym wymogom. Tak jak wcześniej powiedziałem, uwaga nr 5 nie skutkuje propozycją poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Zanim poproszę pana ministra o ustosunkowanie się, powiem, że jeszcze jedna poprawka, propozycja poprawki została przygotowana na piśmie przez pana senatora Jacka Burego. Ja poproszę, żeby powiedział na ten temat dwa zdania, a właściwie przedstawił tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SenatorJacekBury">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SenatorJacekBury">Moja poprawka zmierza do tego, aby środki, które są uzyskiwane ze sprzedaży w drodze aukcji uprawnień do emisji, były przekazywane na wydzielony rachunek bankowy funduszu. Ta poprawka zmierza do tego, abyśmy mieli większą kontrolę nad tym, ile tych środków wpłynęło i jak są one wydatkowane. Chodzi po prostu o większą transparentność.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Ja ją przeczytam, bo nie wszyscy ją znają. W art. 1 pkt 19 lit. a nadać brzmienie: po ust. 2c dodaje się ust. 2d w brzmieniu „100% środków uzyskanych ze sprzedaży w trybie aukcji uprawnień do emisji przekazuje się na wyodrębniony rachunek bankowy Narodowego Funduszu w wysokościach” i tam są podane wcześniej wymienione kwoty. Przez narodowy fundusz rozumiem Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, tak jest on wcześniej zdefiniowany.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SenatorJacekBury">Tak, dokładnie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Panie Ministrze, są propozycje poprawek Biura Legislacyjnego i pana senatora Burego.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Czy mógłby się pan do nich odnieść?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Tak, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Jeśli chodzi o 3 pierwsze propozycje poprawek Biura Legislacyjnego, to rozumiem, że oczywiście być może zgodnie z najczystszym rozumieniem praktyki legislacyjnej są to zapisy niepotrzebne w ustawie, ale naszym zdaniem one znacznie ułatwiają czytanie ustawy i zrozumienie tych przepisów przez odbiorców norm prawnych. Dlatego byśmy jednak sugerowali zostawienie tych elementów bez zmian. Jeżeli chodzi o propozycję poprawki nr 3 i kwestię pomocy publicznej, podobne zapisy są np. w prawie wodnym. Tak więc są to rozwiązania, które są praktykowane, a one jednak znacznie ułatwiają czytanie przepisów.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Jeśli chodzi o propozycję poprawki nr 4 i kwestię terminów, to uważamy, że lepiej zostawić sztywny termin 7-dniowy, nie wprowadzać dowolności w określeniu tego terminu. Tak że tutaj też byśmy to zostawili bez mian.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">A jeśli chodzi o uwagę nr 5, to – tak jak powiedziałem we wstępie – ta ustawa wdraża akta delegowane przede wszystkim takie, które są wszystkim znane już od kilku miesięcy, więc większość tych rozwiązań nie jest żadnym zaskoczeniem. Zresztą odbiorcą większości tych norm jest administracja publiczna, która też zna te przepisy.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Wprowadzenie w życie tej ustawy umożliwi uruchomienie środków z Funduszu Modernizacyjnego. To, co jest oczywiście istotne dla odbiorców czy potencjalnych odbiorców wsparcia ze strony Funduszu Modernizacyjnego, to będą dopiero programy priorytetowe, które zostaną uruchomione na podstawie tej ustawy. W tym zakresie to będzie czas dla potencjalnych beneficjentów na to, żeby zapoznali się z ofertą Funduszu Modernizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PodsekretarzStanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAdamGuibourgeCzetwertynski">Jeśli chodzi o poprawkę pana senatora Burego, podobna poprawka została zgłoszona w Sejmie. Ja tylko coś wyjaśnię, bo być może moje wyjaśnienia wtedy nie były jasne, tym razem spróbuję to zrobić lepiej. Myślę, że taka poprawka prowadzi trochę do czego innego, niż pan senator miał na myśli, bo ta poprawka tak umiejscowiona powoduje, że 100% środków z Funduszu Modernizacyjnego zostanie przeznaczone na koszty administracyjne. Nam zależy oczywiście na tym, żeby te środki były wykorzystane na realizację projektów. Jednocześnie chciałbym uspokoić, że tak skonstruowana ustawa, jak ta dzisiaj przedstawiona przez rząd, zakłada, że 100% przychodów z Funduszu Modernizacyjnego zostanie wykorzystane na realizację celów związanych z Funduszem Modernizacyjnym. Takie jest założenie tej ustawy. Tymczasem taka poprawka spowodowałaby przesunięcie tych środków na koszty administracyjne zamiast przeznaczenia ich na realizację projektów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Nie za bardzo zrozumiałem, w jaki sposób środki będą przesuwane na koszty administracyjne. Inicjatorowi chodziło raczej o coś innego, Panie Ministrze, jak mi podpowiada moje doświadczenie z pracy w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Poproszę pana senatora Burego, żeby odniósł się do tych uwag, ewentualnie jeszcze pana mecenasa, a potem otworzę dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SenatorJacekBury">Celem poprawki nie jest przesunięcie tych środków na administrację, tylko większa transparentność przepływu tych środków i ich wydatkowania. Chodzi o to, żebyśmy nie mieli do czynienia z wrzucaniem całej kwoty do jakiegoś dużego garnka, bo później nie będziemy widzieli, gdzie i ile poszło. Wydzielenie tego rachunku pozwoli nam na większą transparentność i kontrolę nad tymi środkami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Panie Mecenasie, pan minister odniósł się do pana uwag. Czy może jakiś komentarz?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Nie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Nie widzę chętnych do zabrania głosu.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Jeżeli nie ma uwag, to powiem, że w mojej ocenie te propozycje poprawek Biura Legislacyjnego mają jednak swoje uzasadnienie. Choćby propozycja poprawki czwartej, która sprowadza się do zmiany „w terminie nie dłuższym niż 7 dni od dnia”, daje pewien margines, sprawia, że może być to w drugim, trzecim, piątym czy siódmym dniu, a tutaj jest zapisane „w terminie 7 dni”. Może to semantyka, ale wydaje mi się, że jest to jednak uzasadnione.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Ja te poprawki przejmuję.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">I proponuję, żebyśmy przystąpili do głosowania.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Panie Mecenasie, czy nad każdą z tych poprawek należy głosować osobno?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuMiroslawReszczynski">Szanowny Panie Przewodniczący, rozumiem, że pan przewodniczący przejął propozycje poprawek z punktów pierwszego, trzeciego i czwartego opinii. One zostały przedstawione… Tak naprawdę poprawki te nie wpływają na merytoryczne funkcjonowanie ustawy, są to poprawki o charakterze legislacyjnym. Jeśli będzie taka wola pana przewodniczącego i Wysokiej Komisji, to można nad nimi głosować łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">W związku z tym proponuję przegłosować je łącznie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto jest za przyjęciem poprawek zaproponowanych przez Biuro Legislacyjne? Ja już nie będę ich powtarzał.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto jest za?</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#Gloszsali">10 głosów.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">1 się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#Gloszsali">1 – przeciw.</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Aha, 1 – przeciw.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#Gloszsali">20 – za, 1 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">W sumie 20 senatorów głosowało za, 1 – przeciw, 1 się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#Gloszsali">Nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Nikt się nie wstrzymał. Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-14.15" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">I poprawka pana senatora Burego.</u>
<u xml:id="u-14.16" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez pana senatora Burego?</u>
<u xml:id="u-14.17" who="#Gloszsali">10.</u>
<u xml:id="u-14.18" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-14.19" who="#Gloszsali">1 senator.</u>
<u xml:id="u-14.20" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-14.21" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">1 senator zdalnie nie oddał głosu.</u>
<u xml:id="u-14.22" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-14.23" who="#Gloszsali">Zamykamy głosowanie?</u>
<u xml:id="u-14.24" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Tak, zamykamy głosowanie.</u>
<u xml:id="u-14.25" who="#Gloszsali">Za – 20, przeciw – 1, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-14.26" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">20 głosów za, 1 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-14.27" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Pani senator Magdalena Kochan.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SenatorMagdalenaKochan">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#SenatorMagdalenaKochan">Składam wniosek o to, żebyśmy podczas trzeciego czytania nad poprawkami legislacyjnymi przyjętymi dzisiaj także głosowali łącznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Zakładam, że tak będzie. To marszałek będzie decydował, ale myślę, że Biuro Legislacyjne taką opinię przedłoży, więc będzie nam wszystkim łatwiej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Senator sprawozdawca – pani senator Hibner, zdalnie. Już z nią rozmawiałem i wyrażała taką gotowość.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Czy są inne propozycje?</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#SenatorJolantaHibner">Jeszcze nad całą ustawą chyba musimy głosować.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Racja. Przepraszam. Moja wina.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy z proponowanymi poprawkami?</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#Gloszsali">11.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#Gloszsali">Ja przepraszam, Panie Przewodniczący…</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#Gloszsali">Nie mamy dostępu do głosowania…</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Już, moment. Już za chwilę będziecie mieli, mam nadzieję, taką możliwość.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#Gloszsali">Już mam. Tak.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Już możecie głosować: za, przeciw i wstrzymuję się.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Udało się? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">11 – za na sali.</u>
<u xml:id="u-16.16" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Jeszcze głosy oddane zdalnie.</u>
<u xml:id="u-16.17" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">W sumie 21 – za, 0 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-16.18" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">I jeszcze senator sprawozdawca – pani senator Hibner.</u>
<u xml:id="u-16.19" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Czy pani senator Hibner wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-16.20" who="#SenatorJolantaHibner">Tak, wyrażam zgodę. Dziękuję za zaufanie.</u>
<u xml:id="u-16.21" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.22" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Innych propozycji nie widzę. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.23" who="#SenatorJolantaHibner">Dziękujemy.</u>
<u xml:id="u-16.24" who="#PrzewodniczacyStanislawGawlowski">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-16.25" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 29</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>