text_structure.xml
29.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Początek posiedzenia o godzinie 21 minut 37</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Kazimierz Wiatr</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Nauki, Edukacji i Sportu oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Witam szanownych państwa w imieniu pana senatora Frankiewicza i moim własnym. Witam serdecznie panie i panów senatorów. Witam naszych gości w osobie pana ministra Tomasza Rzymkowskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Rozumiem, że pan minister jest zdalnie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Czy możemy dać wszystkich na ekran? Zrobić tak, żebyśmy na ekranie widzieli wszystkich? Bardzo proszę. Proszę pokazać nam na ekranie wszystkich zdalnych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Następnie witam panią Joannę Wilewską, dyrektor Departamentu Wychowania i Edukacji Włączającej w Ministerstwie Edukacji i Nauki, pana Marcina Smolika, dyrektora Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, Ministerstwo Edukacji i Nauki. Pani Danuta Drypa, główny legislator z Kancelarii Senatu… Pani legislator jeszcze nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Jestem po dłuższej konferencji z panią legislator, odbytej jeszcze przed rozpoczęciem posiedzenia, dlatego pozwoliłem sobie rozpocząć wcześniej. A ponieważ i tak czekamy na panią legislator, to chciałbym wygłosić takie trzy komentarze. To nam potem usprawni przebieg posiedzenia komisji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Sprawa pierwsza, którą tutaj ustaliliśmy z panią legislator. Otóż w czasie posiedzenia plenarnego pojawiła się wątpliwość. Chodziło o to, żeby rozdzielić poprawki szóstą i ósmą. To ma pewne podstawy merytoryczne, natomiast ze względów proceduralnych jest trudne, ponieważ poprawka szósta dotyczy inwestycji, a poprawka ósma dotyczy remontów, i zachodzi duże podejrzenie, że panie i panowie senatorowie w poszczególnych, że tak powiem, swoich większościach i mniejszościach zachowają się w przypadku obu tych poprawek podobnie. Tak więc to rozdzielanie może nie ma sensu. Jednak gdyby poprawka ósma została oddzielona i gdyby był inny wynik głosowania w przypadku poprawki szóstej, a inny w przypadku poprawki ósmej, należałoby poprawkę ósmą przeredagować, co na obecnym etapie procedowania jest niesłychanie trudne proceduralnie. Dlatego zdecydowaliśmy z panią legislator, że będziemy tutaj proponowali głosowanie łączne, chociaż odbędzie się to z pewną szkodą dla samych spraw.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Sprawa komentarza drugiego…</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">Rozmowy na sali</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Jeśli państwo jesteście w stanie słuchać tego, co ja mówię… Dotyczy to ważnej sprawy, mianowicie dotyczy inwestycji. Odbyła się bardzo ciekawa dyskusja w tym zakresie na sali plenarnej. Otóż w przekonaniu ministerstwa – i ja to przekonanie w pełni popieram – zapisy wykreślane poprawką szóstą i ósmą powodują, że są możliwe pewne środki finansowe, które minister może, niejako w sposób dedykowany, przeznaczać na inwestycje i remonty. I tu są dwie okoliczności. Jeśli chodzi o większość senacką, to tutaj była zgłaszana taka wątpliwość… Mówiono, że to się będzie odbywało nietransparentnie i że nie ma procedur. To jest niezgodne ze stanem faktycznym, bo już sama ustawa zawiera pewne wskazania dotyczące tych procedur, a więc ta obawa… A poza tym ustawa narzuca jeszcze obowiązek ich uszczegółowienia rozporządzeniem. Druga wątpliwość była taka, że i tak nie ma dodatkowych środków na ten cel. Tutaj komentarz był taki, że jeśli nawet jest prawdą, że w tym roku tych środków nie będzie, to będą one w latach kolejnych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Trzeci mój komentarz…</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Jest już z nami zdalnie pan senator Zdrojewski. Rozmawialiśmy krótko z panem senatorem na temat poprawki dotyczącej przedmiotów przyrodniczych. No, tutaj racje są podzielone. One zostały przedstawione na posiedzeniu plenarnym. Nie chciałbym już tutaj referować tego, chociaż mam wrażenie, że nie wszyscy panie i panowie senatorowie połączonych komisji uczestniczyli aktywnie w tym posiedzeniu plenarnym. Niemniej jednak było podnoszone, że przedmioty przyrodnicze – i rzeczywiście tak jest, tu jest zgoda z panem senatorem wnioskodawcą oraz pewnymi środowiskami i nauczycielami, którzy zgłaszali potrzebę wprowadzenia takiej poprawki – są niesłychanie ważne. Nie ma co do tego sporu. Spór dotyczy tego, czy z tego powodu należy je umieszczać jako czwarty przedmiot egzaminacyjny, czy też należy podjąć inne działania, ażeby zwiększyć prestiż tych przedmiotów, w szczególności podnieść rangę świadectwa. Pan minister mówił o świadectwie końcowym szkoły, gdzie są ujęte te przedmioty, o finansowaniu rozwoju laboratoriów w tym zakresie, może jakichś dodatkowych zajęć dla nauczycieli itd., itd. Ale te racje, tak jak powiedziałem, są podzielone.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Szanowni Państwo, to są te wszystkie moje komentarze, które pozwoliłem sobie wygłosić, oczekując na panią legislator. W zasadzie nie ma w regulaminie takiego zapisu, że bez pani legislator nie możemy obradować, więc nie wiem, czy…</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pani Sekretarz?</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#Gloszsali">Jest w innej komisji, która równolegle obraduje…</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Równolegle odbywa się posiedzenie innej komisji.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Tak więc, Panie Senatorze, ja proponuję, żebyśmy to przeprowadzili…</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#Gloszsali">Za 3 minutki będzie inny legislator.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#komentarz">Wypowiedzi w tle nagrania</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">…bo sprawy są oczywiste, procedura jest oczywista. Mamy przed sobą 5 głosowań… Bo rozumiem, że w tych sprawach, komentarzami o których ja się z państwem podzieliłem, nie macie państwo do mnie pytań? Przed każdym głosowaniem chciałbym prosić o krótki komentarz pani legislator, o krótki komentarz pana ministra, a następnie będzie głosowanie. Tych głosowań mamy 5. Poprawek jest 16, a głosowań będzie 5.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pan senator chciał…</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#SenatorJanuszPecherz">Tak, dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#SenatorJanuszPecherz">Jeszcze nie ma pani legislator, więc może ja zajmę te 2 minuty, jak gdyby uzupełniając to, co pan przewodniczący powiedział odnośnie do tych poprawek nr 6 i 8… My nie jesteśmy generalnie przeciwni, żeby były inwestycje czy dotacje, jednak, jak powiedziałem także w czasie dyskusji plenarnej, mamy złe doświadczenia, jeśli chodzi o transparentność. Ale ponieważ mam świadomość, że nie ma w tym roku środków w budżecie, nie ma także projektu rozporządzenia… Do wszystkich innych tutaj w tej ustawie są rozporządzenia, tylko tego rozporządzenia nie ma. Co się ukaże w rozporządzeniu, nie wiemy. I dlatego ja mam tutaj takie stanowisko, zresztą po dyskusji z większością senatorów z komisji, żeby dać szansę Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego wypowiedzieć się w tej kwestii. My jesteśmy gotowi na jakimś etapie przystąpić do tego i znowelizować ustawę w tym zakresie. Ona w 2023 r. może zafunkcjonować wraz z nowym budżetem, tym na rok 2023. Dlatego jesteśmy zdania, że… Będziemy głosować za tymi poprawkami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Ponieważ dalej oczekujemy na legislatora, który ma być za półtorej minuty, rozumiem, a półtorej już minęło… Tutaj może być też taka okoliczność, że… Potrzeba nagłych inwestycji może też wynikać z sytuacji, którą mamy w związku z przyjęciem do szkół uczniów uchodźców, stąd jakby moja wątpliwość, czy ta propozycja pana senatora jest tutaj do końca dobra. Tak jak mówię, mamy tu różne punkty widzenia. Rozumiem, że to nie jest jakaś ostra polaryzacja, tylko pewne różnice, trochę jednak merytoryczne.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Panie Senatorze, proponuję, żebyśmy rozpoczęli, bo naprawdę nie ma sensu… Jest późna pora.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Szanowni Państwo…</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#Gloszsali">Jest pani legislator.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Ooo! Jest pani legislator.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pani Legislator, ja już tutaj w pewnych komentarzach przedstawiłem naszą rozmowę na temat połączonych poprawek nr 6, 8 i 15. Przeprowadziliśmy też taką krótką wymianę poglądów na temat w ogóle istoty tych poprawek dotyczących inwestycji i wygłosiliśmy pewne komentarze dotyczące przedmiotów przyrodniczych. Tak że w zasadzie w tej chwili czeka nas tylko 5 głosowań. Te głosowania poprzedzimy krótkim komentarzem pani legislator, a następnie krótkim komentarzem pana ministra. Mam nadzieję, że w ten sposób sprawnie to przeprowadzimy. Cieszymy się, że pani legislator jest. Był tutaj taki komentarz, że ma być ktoś w zastępstwie, ale pani legislator zna tę ustawę na wylot. A więc bardzo prosimy.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pierwsza grupa poprawek. Poprawka nr 1, 2, 3, 4, 5. Dotyczy to dodatkowego egzaminu z przedmiotu przyrodniczego. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">To jest poprawka, która ma charakter merytoryczny. Ona…</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poszerza.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">…poszerza… Może inaczej. Przedmiotowa ustawa zmierzała do tego, aby zrezygnować z dodatkowego egzaminu, natomiast ta poprawka utrzymuje dotychczasową regulację, którą jednocześnie modyfikuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję. To znaczy, tam była cała dyskusja, że ten przedmiot był, ale go nie było i czy my teraz na jakiś okres go likwidujemy, czy na dłużej. To jest dłuższa rozmowa, nie wchodzimy w to.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Panie Ministrze, prosimy o krótką opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Ja sobie pozwolę nie zgodzić się z panią legislator. Jest zgoła odmienna sytuacja. To znaczy to nie jest kwestia przywrócenia tego, co było. To jest stworzenie nowego stanu prawnego, ponieważ poprzednie rozwiązanie zakładało przedmiot dodatkowy, a tu jest jasno określony przedmiot, i jeszcze do tego, moim zdaniem, z dużym błędem merytorycznym, ponieważ pojęcie przedmiotu przyrodniczego, w które wpisujemy geografię… No, jest to takie troszeczkę naciągane, tak bym powiedział. Z kolei odrzucamy np. możliwość zdawania dodatkowego przedmiotu w postaci historii, historia w ogóle się tu nie znajduje. Możemy również podciągnąć pod to wiedzę o społeczeństwie, informatykę. Gdyby utrzymać to rozwiązanie, które było, to z tej palety przedmiotów, które są w szkole, byłby ewentualnie do wyboru ten czwarty, dodatkowy przedmiot. Tworzymy nową konstrukcję, która – i tutaj też bym prosił o głos panią legislator – pociągnie za sobą wiele konkretnych zmian nie tylko w tej ustawie, ale w wielu innych kwestiach, chociażby w kwestii druku arkuszy egzaminacyjnych, informatorów. Trzeba by było w tej chwili to wszystko…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Panie Ministrze, bardzo bym prosił o krótki komentarz, bo jest już bardzo późno.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Jeszcze jedna bardzo ważna rzecz…</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Nas za chwilę z tej sali wyproszą, dlatego bym prosił…</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Nie wyproszą.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">…raczej o krótki komentarz, czy rząd popiera, czy nie.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Absolutnie nie. I…</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Jeszcze pan senator Zdrojewski prosił o głos. Ale też, Panie Senatorze, bardzo krótko.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Panie Ministrze, proszę zakończyć zdanie. Oddaję panu głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">To rozwiązanie jest absolutnie nie do przyjęcia, ponieważ za 10 miesięcy ci młodzi ludzie musieliby przystępować do egzaminu, o którym w zasadzie dzisiaj świat się dowiedział.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pan senator Zdrojewski. Krótko, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SenatorBogdanZdrojewski">Potwierdzam, że jest pewna racja w tym, o czym powiedział pan minister, ta nagłość rzeczywiście jest pewnym problemem. Chcę też podziękować pani legislator, bo ona poprawiła moją poprawkę. Od razu powiem, że w przypadku, gdyby ona nie uzyskała większości, ja ją zgłoszę – już w tej chwili, żeby zaoszczędzić czas – jako wniosek mniejszości. Potwierdzam to, o czym powiedział pan przewodniczący – racje są tu podzielone. Lepiej byłoby, generalnie rzecz biorąc, uznać to za ważny pretekst do uznania tych przedmiotów, natomiast bez rozstrzygnięcia, w jakim momencie się to wprowadza. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Rozumiem, że panu senatorowi chodziło o to, żeby wysłać mocny sygnał do ministerstwa, żeby tą sprawą w najbliższym czasie poważnie się zająć.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#SenatorBogdanZdrojewski">Dokładnie tak. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poprawki nr 1, 2, 3, 4 i 5 zostały omówione. Myślę, że dość wnikliwie.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest za ich przyjęciem? Proszę o podniesienie ręki. Proszę też o zdalne głosowanie.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#Gloszsali">1 głos za.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#Gloszsali">4 senatorów.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-12.11" who="#Gloszsali">5 senatorów.</u>
<u xml:id="u-12.12" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Prosimy o sumaryczne wyniki.</u>
<u xml:id="u-12.13" who="#Gloszsali">3 głosy za, 8 – przeciw, 5 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-12.14" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Podaję zbiorcze wyniki. 3 głosy za, 8 – przeciw, 5 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-12.15" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poprawka nie uzyskała poparcia połączonych komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SenatorBogdanZdrojewski">I wniosek mniejszości.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Tak jest. Rozumiem, że pan senator będzie sprawozdawcą wniosku mniejszości.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SenatorBogdanZdrojewski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poprawki nr 6, 8 i 15 dotyczą inwestycji i remontów. Tutaj przed przybyciem pani legislator o tym rozwialiśmy. Pan senator Pęcherz też wygłaszał swój pogląd.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pani Legislator, proszę jeszcze…</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Nie ma uwag, tak?</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">To pan minister. Bardzo proszę o krótki komentarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Jesteśmy przeciwni tym poprawkom.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest za tymi poprawkami? Proszę o podniesienie ręki.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">I zdalne głosowanie.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#Gloszsali">6 senatorów.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#Gloszsali">3 głosy.</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#Gloszsali">1 senator.</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.10" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Proszę o zbiorcze wyniki.</u>
<u xml:id="u-16.11" who="#Gloszsali">10, 5, 1.</u>
<u xml:id="u-16.12" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">10 senatorów było za, 5 – przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-16.13" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poprawki uzyskały poparcie połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-16.14" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poprawka nr 7.</u>
<u xml:id="u-16.15" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pani Legislator, czego ona dotyczy? Proszę powiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Poprawka nr 7 usuwa przepis określający sposób ustalenia wysokości wynagrodzenia za przedstawienie opinii lub ekspertyzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Jesteśmy przeciw.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Tak jest.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Zarządzam głosowanie w sprawie poprawki nr 7.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. I o zdalne głosowanie.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#Gloszsali">6.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#Gloszsali">4 senatorów.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#Gloszsali">Nikt.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Proszę o zbiorcze wyniki.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#Gloszsali">10, 6, 0.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">10, 6, 0, czyli 10 senatorów głosowało za, 6 – przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poprawka uzyskała poparcie połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poprawki nr 9, 10, 12, 13 i 14 to są poprawki zgłoszone przez pana senatora Koniecznego, poparte przez Komisję Nauki, Edukacji i Sportu. Generalnie dotyczą one przesunięcia terminów o rok.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pani Legislator, proszę o komentarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">To jest poprawka o charakterze merytorycznym, która ma na celu wydłużenie o 1 rok obowiązywania szczególnych zasad w zakresie przeprowadzania egzaminu maturalnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Panie Ministrze, bardzo prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">My jesteśmy przeciwni. Uważamy, że należy przeprowadzić egzaminy w tym wskazanym w uchwalonej ustawie terminie. Moim zdaniem nie ma tutaj przesłanek do wydłużania tego czasu. To znaczy, niejako odejdźmy od pandemii. Musimy wrócić do tych rozwiązań, które były planowane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Tak jest. Bardzo dziękuję panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest za tymi poprawkami? Proszę o podniesienie ręki. I o zdalne głosowanie.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#Gloszsali">6 głosów.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#Gloszsali">4 senatorów.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#Gloszsali">Nikt.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Proszę o zbiorcze wyniki.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">9 senatorów było za, 6 – przeciw, 1 wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poprawki nr 9, 10, 12, 13 i 14 zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">I ostatnie głosowanie. Poprawki nr 11 i 16 dotyczą wejścia w życie ustawy. To jest przesunięcie z 1 maja na 13 czerwca i z 15 maja na 13 czerwca.</u>
<u xml:id="u-24.12" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pani Legislator, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#GlownyLegislatorwBiurzeLegislacyjnymwKancelariiSenatuDanutaDrypa">Panie Przewodniczący, poprawki nr 11 i 16 dotyczą przesunięcia pewnych terminów w ustawie, natomiast nie są związane z datą wejścia w życie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Tak, przepraszam. Chodzi o to, że ustawa narzuca pewne terminy uruchomienia pewnych procesów czy procedur, natomiast wejście jej w życie jest określone w innym miejscu. Bardzo przepraszam za tę… Dziękuję za tę poprawkę, poprawienie mnie w tym, co powiedziałem.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Panie Ministrze, bardzo proszę o opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#SekretarzStanuwMinisterstwieEdukacjiiNaukiTomaszRzymkowski">Popieramy te 2 poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Tak jest. To są te poprawki, które poparła też Komisja Nauki, Edukacji i Sportu. Zarządzam… To jest bardzo ważne, proszę państwa, ponieważ zakładamy, że te terminy mogą być wcześniejsze niż termin podpisu pana prezydenta. Dlatego te poprawki są bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#Gloszsali">…Też była, tylko że już wcześniej była złożona poprawka.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Umknęło… Dobrze.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Zatem zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest za tymi poprawkami? Proszę o podniesienie ręki. I proszę o zdalne głosowanie.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#Gloszsali">10 głosów za, jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">10 głosów za.</u>
<u xml:id="u-28.7" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Aha, to jeszcze…</u>
<u xml:id="u-28.8" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-28.9" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-28.10" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Prosimy o zbiorcze wyniki.</u>
<u xml:id="u-28.11" who="#Gloszsali">16 głosów za, jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-28.12" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">16 senatorów było za, nikt nie był przeciw, nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-28.13" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-28.14" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Na tym etapie nie głosujemy w sprawie całej ustawy.</u>
<u xml:id="u-28.15" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pozostaje sprawa ustalenia sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-28.16" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Kto był sprawozdawcą w komisji samorządu?</u>
<u xml:id="u-28.17" who="#Gloszsali">Senator Pęcherz.</u>
<u xml:id="u-28.18" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Pęcherz. A u nas kto był?</u>
<u xml:id="u-28.19" who="#Gloszsali">Senator Zdrojewski.</u>
<u xml:id="u-28.20" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Senator Zdrojewski.</u>
<u xml:id="u-28.21" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Panowie Senatorowie, no to proszę ustalić między sobą, kto… Pan senator Zdrojewski jest sprawozdawcą mniejszości, więc może pan senator Pęcherz będzie większości? Jeśli pan senator się zgodzi…</u>
<u xml:id="u-28.22" who="#SenatorBogdanZdrojewski">Dobrze. Zgoda.</u>
<u xml:id="u-28.23" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">…żeby nam się w rzeczywistości nie zacierały pewne…</u>
<u xml:id="u-28.24" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Jeżeli komisja wyraża zgodę, to ustalamy, że sprawozdawcą połączonych komisji będzie pan senator Pęcherz. Ale mam też wniosek mniejszości, dotyczący poprawek nr 1, 2, 3, 4, 5, i tam sprawozdawcą jest pan senator Zdrojewski.</u>
<u xml:id="u-28.25" who="#SenatorZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.26" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Szanowni Państwo, uprzejmie informuję, że wyczerpaliśmy porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-28.27" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję panu ministrowi. Bardzo dziękuję gościom z ministerstwa. Bardzo dziękuję paniom i panom senatorom. Bardzo dziękuję pani legislator, która do nas tutaj biegła z posiedzenia innej komisji. Dziękuję pani sekretarz i naszej obsłudze informatycznej.</u>
<u xml:id="u-28.28" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Zamykam wspólne posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisji Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-28.29" who="#PrzewodniczacyKazimierzWiatr">Bardzo dziękuję. Życzę wszystkim spokojnej nocy, a tym, którzy jeszcze będą obradować w innych komisjach – sprawnego przebiegu kolejnych posiedzeń komisji. Dziękuję. Do widzenia, dobranoc, do jutra.</u>
<u xml:id="u-28.30" who="#komentarz">Koniec posiedzenia o godzinie 21 minut 57</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>