text_structure.xml
43.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych. Witam panie posłanki i panów posłów. Witam pana ministra Wawrzyka, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Witam również panie i panów dyrektorów departamentów MSZ wraz ze współpracownikami oraz pozostałych gości uczestniczących w naszym posiedzeniu. Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Otrzymali państwo porządek dzienny obrad: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2023, druk 2653, w zakresie działania Komisji. Tu jest cały zakres działania Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Szanowni państwo, przed przystąpieniem do realizacji porządku, po konsultacjach z prezydium Komisji Spraw Zagranicznych, chciałem zaproponować rozszerzenie porządku dziennego obrad. Jak państwo wiecie, w dniu 12 października bieżącego roku Prezydent RP na wniosek prezesa Rady Ministrów powołał posła Marka Kuchcińskiego w skład Rady Ministrów na urząd ministra – członka Rady Ministrów. W związku z powyższym, zgodnie z art. 7 ust. 3 regulaminu Sejmu, wygasło jego członkostwo w Komisji Spraw Zagranicznych, jak również zakończenie z tym dniem pełnienia funkcji przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych. W związku z powyższym po konsultacji z kolegami z prezydium proponujemy, żeby porządek dzisiejszego posiedzenia został rozszerzony o punkt pierwszy: zmiany w składzie prezydium Komisji. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w tej sprawie? Bardzo proszę, poseł Kowal.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselPawelKowal">Dziękuję. Panie przewodniczący, ja chciałbym zabrać głos w sprawie porządku obrad, bo są sprawy ważne, jak prezydium Komisji, ale są też sprawy w moim przekonaniu ważniejsze. Kilka razy prosiłem i miałem obietnicę w tej sprawie ze strony MSZ i pana ministra Wawrzyka – korzystam z tego, że jest pan minister Wawrzyk – że na gruncie obecnego prawa zostanie ustanowiony jakiś status dla pracowników dyplomatycznych, którzy pracują w warunkach wojny. To nie chodzi tylko o Ukrainę, ale chodzi także o Irak. Napisałem też w tej sprawie list, napisałem interpelację i domagam się realizacji tej obietnicy w jakiejś formie. Myślę, że to naprawdę powinno nas połączyć jako Komisję i oczekujemy tutaj szybkiego działania, dlatego że obserwujemy eskalację działań wojennych na Ukrainie. Wielu naszych dyplomatów służy w warunkach wojennych tam i w kilku innych państwach. Potrzebujemy szybkiej reakcji MSZ i proszę, panie przewodniczący, o wprowadzenie tego jako punktu w postaci informacji do dzisiejszego albo następnego porządku obrad. Nie zostawiajmy tak tego. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Dziękuję, panie pośle. Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawZagranicznychPiotrWawrzyk">Panie przewodniczący, panowie przewodniczący, Wysoka Komisjo, owszem, to jest dobry temat, żeby go dzisiaj poruszyć, ale ponieważ on rodzi skutki finansowe dla budżetu ministerstwa, więc może ja po prostu opowiem o tym przy okazji omawiania pozycji budżetowych ministerstwa. Oczywiście odpowiem na to pytanie i wątpliwości, które podniósł pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselPawelKowal">To jest rozwiązanie połowiczne. Czekam na to. I tak będę walczył z nowym przewodniczącym, mam nadzieję, że wspólnie ramię w ramię o to, żeby wprowadzić to jako oddzielny punkt do jednego z najbliższych posiedzeń. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Dziękuję. Nie musi pan walczyć. Wokół tego jest pełna zgoda. Dziękuję bardzo. W związku z powyższym nie słyszę sprzeciwu wobec tak zaproponowanego porządku prac Komisji. Komisja wyraziła zgodę na rozszerzenie porządku dziennego. W takim razie musimy to przegłosować.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Kto z państwa jest za przyjęciem wniosku o rozszerzenie porządku dziennego o punkt pierwszy? Głosujemy elektronicznie. Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o wyświetlenie wyników. Głosowało 18 posłów: za 17, przeciw 0, wstrzymujący się 1. Dziękuję państwu za akceptację.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Przechodzimy do realizacji punktu pierwszego. Przypominam, że Komisja na podstawie art. 20 ust. 3 regulaminu Sejmu powołuje i odwołuje członków prezydium większością głosów w głosowaniu jawnym. Wybór zostanie dokonany, jeżeli kandydat na daną funkcję uzyska zwykłą większość głosów, to znaczy więcej głosów za niż przeciwnych. Głosy wstrzymujące się nie są brane pod uwagę. Przystępując do wyboru przewodniczącego Komisji zwracamy uwagę, że w przypadku zgłoszenia się większej liczby kandydatów, uzyskanie przez pierwszego w kolejności kandydata zwykłej większości głosów spowoduje jego wybór na przewodniczącego Komisji. Głosowanie na pozostałe kandydatury stanie się bezprzedmiotowe.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Czy powyższe zasady głosowania i wynikające z nich konsekwencje są dla pań i panów posłów jasne? Nikt nie zgłasza wątpliwości. Proszę zatem o zgłaszanie kandydatów na funkcję przewodniczącego Komisji. Pani poseł Bartuś, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselBarbaraBartus">Dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysokie Prezydium, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, na przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych chciałam zgłosić kandydaturę pana posła Radosława Fogla. Pan poseł jest bardzo zaangażowany w te prace międzynarodowe. Pan poseł jest wiceprzewodniczącym Zarządu Unii Międzyparlamentarnej. Ostatnio na zgromadzeniu tej Unii odnieśliśmy jako Polska duży sukces, jeżeli chodzi przyjęcie punktu dotyczącego wojny na Ukrainie, a dokładniej mówiąc, ataku Rosji na Ukrainę. To jego zaangażowanie, jego wystąpienia, jego głosowanie, rozmowy, doprowadziły do tego, że Ukraina, delegacja ukraińska tak bardzo nam dziękowała. Pan poseł jest też przedstawicielem delegacji, której mam zaszczyt przewodniczyć, delegacji Sejmu i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej do Zgromadzenia Parlamentarnego OBWE w roku, kiedy Polska ma tam przewodnictwo. Myślę, że to będzie znamienne, że właśnie pan poseł Radosław Fogiel będzie pełnił tę zaszczytną, a jakże ważną funkcję przewodniczącego Komisji Spraw Zagranicznych. Wszystkich państwa proszę o poparcie tej kandydatury i mam nadzieję, że pan Radosław zostanie wybrany. Mam nadzieję, że mam szczęśliwą rękę, bo poprzedniego kandydata też ja miałam zaszczyt rekomendować, a chyba nikt nie zaprzeczy, że pan marszałek Kuchciński wypełniał tę rolę bardzo dobrze. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Po takiej rekomendacji to naprawdę już nie wiadomo, gdzie pan poseł Fogiel trafi. Dziękujemy bardzo, pani poseł, za tak wyśmienitą rekomendację. Panie pośle Radosławie, czy wyraża pan zgodę na kandydowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselRadoslawFogiel">Panie przewodniczący, wyrażam zgodę. Bardzo serdecznie dziękuję pani poseł za miłe słowo i w przypadku wyboru deklaruję rzeczywiście starać się tę wysoko postawioną przez poprzedniego przewodniczącego poprzeczkę traktować jako kierunek prac Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Bardzo dziękuję, panie pośle. Jak widzę, zgłoszona została tylko jedna kandydatura, innej kandydatury nie widzę. Przystępujemy zatem do głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselPawelZalewski">Panie przewodniczący, czy ja mogę mieć prośbę?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselPawelZalewski">Zanim przystąpimy do głosowania, czy moglibyśmy skorzystać z możliwości i zadać pytania przyszłemu panu przewodniczącemu czy kandydatowi na przewodniczącego? Myślę, że sam pan poseł Fogiel będzie zainteresowany odpowiedzią na takie pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Biorąc pod uwagę, że jednak decyzje o parytetach poszczególnych Komisji są wynikiem umów między poszczególnymi klubami i kołami parlamentarnymi i to na pewno wynika z porozumień, panie pośle. Po wyborze będzie mógł pan zadać szereg pytań panu przewodniczącemu, a teraz prosiłbym, żebyśmy przeszli do głosowania. Przystępujemy do głosowania. Bardzo proszę o oddawanie głosów. Oddajemy głosy.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Kto jest za kandydatem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Dziękuję bardzo. Bardzo proszę o ogłoszenie wyników głosowania. Głosowało 19 posłów: za 12, przeciw 0, wstrzymało się 7. Serdecznie gratuluję panu posłowi Radosławowi Foglowi wyboru na funkcję przewodniczącego Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselRadoslawFogiel">Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Dziękuję serdecznie i gratuluję. Liczymy na dobrą współpracę w Komisji i z Ministerstwem Spraw Zagranicznych. Przechodzimy zatem do… Jest oczywiście pytanie, panie przewodniczący, czy chce pan przejąć prowadzenie obrad, poprowadzić Komisję? To zapraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselRadoslawFogiel">Panie przewodniczący, oczywiście jestem do dyspozycji, czy życzy pan sobie żebym nadal delegował?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelArkadiuszMularczyk">Zapraszam. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Proszę pozwolić, że jeszcze raz serdecznie podziękuję tym popierającym i tym wstrzymującym się. Mam nadzieję, że będziemy się dobrze dogadywać w toku prac Komisji i że ta współpraca będzie rzeczywiście dobra, bo sprawy są ważne i często takie, które można efektywnie wyjąć z bieżącego sporu politycznego. To jest to, co zawsze uważam w tej Komisji za dużą wartość.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">A teraz, żeby już nie przedłużać, przystępujemy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku dziennego. Otrzymali państwo przygotowane przez MSZ omówienie części 45 projektu budżetu oraz opinię do tego projektu autorstwa Biura Analiz Sejmowych podpisaną przez panią doktor Zofię Szpringer. Bardzo proszę pana ministra Piotra Wawrzyka, sekretarza stanu w MSZ, o przedstawienie projektu budżetu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, tak jak pan przewodniczący zaznaczył, szczegółowy projekt budżetu ministerstwa został przedstawiony w przesłanych Wysokiej Komisji materiałach. Odniosę się zatem do najważniejszych spraw, wynikających ze specyfiki MSZ, związanych z realizacją dochodów i wydatków. W 2023 roku zaplanowano dochody w wysokości 237 687 tys. zł. Podstawowym źródłem dochodów budżetowych MSZ są opłaty z tytułu usług i czynności konsularnych.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Limit wydatków MSZ w części 45 wynosi 2 778 777 tys. zł, to jest 109,3% wydatków określonych w ustawie budżetowej na rok bieżący. W limicie wydatków MSZ na przyszły rok uwzględniono skutki finansowe ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw w zakresie utworzenia 23 etatów konsularnych, w tym 12 etatów w MSZ do obsługi wniosków wizowych oraz 11 etatów pracowników w miejscowych placówkach zagranicznych, to jest około 2400 tys. zł. Wzrost wynagrodzeń w związku ze zwiększeniem kwot bazowych dla osób objętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń oraz wynagrodzeń osób objętych i nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń o 7,8%, w tym również w zakresie zwiększenia dotacji podmiotowej dla Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych i Polskiego Komitetu UNESCO, co zamyka się kwotą około 37 000 tys. zł. Zwiększenie wydatków, w szczególności na zabezpieczenie kosztów funkcjonowania placówek zagranicznych, w tym w związku z rosnącymi kursami walut obcych około 300 000 tys. zł. Zwiększenie limitu wydatków z przeznaczeniem na dotacje i subwencje w dziale Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego na rozbudowę Domu Kultury Polskiej w Wilnie 1000 tys. zł. Przeniesienie do części 45 środków na sfinansowanie etatu dyplomaty delegowanego do wymiaru sprawiedliwości 543 tys. oraz etatu do spraw podatku akcyzowego 493 tys. zł. Przeniesienie środków z części 83 – Rezerwy celowe, pozycja 31 – wdrażanie planu współpracy rozwojowej w 2023 roku z przeznaczeniem na telewizję Biełsat 7500 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">W kwocie wydatków MSZ planowanych na przyszły rok około 60% stanowią wydatki realizowane w walutach obcych. Dotyczą one w szczególności 168 placówek zagranicznych oraz płatności składek do organizacji międzynarodowych. Nadmieniam, że zmiany kursów walut są istotnym czynnikiem ryzyka dla wydatków realizowanych w walutach obcych. W projekcie ustawy ujęto rezerwę celową w wysokości 34 188 tys. zł pod nazwą: wdrażanie planu współpracy rozwojowej w 2023 roku.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w przyszłym roku główne zadania polskiej polityki zagranicznej będą zogniskowane na wzmocnieniu bezpieczeństwa kraju, wspieraniu rozwoju społeczno-gospodarczego oraz w kształtowaniu wizerunku Polski jako zaangażowanego i odpowiedzialnego członka wspólnoty międzynarodowej. Głównym i niezmiennym celem polskiej polityki zagranicznej będzie zapewnienie bezpieczeństwa państwa, które nabiera szczególnego znaczenia z uwagi na agresję Rosji na Ukrainę. Polska dyplomacja będzie prowadzić aktywne działania na rzecz dalszego utrzymania jedności sojuszniczej wobec działań Rosji oraz dalszych relacji z Rosją, a także na rzecz wzmocnienia obrony sojuszniczej wschodniej flanki sojuszu. Istotne będą starania na rzecz wdrożenia uwzględnionych na szczycie NATO w Madrycie decyzji, w tym nowej koncepcji strategicznej. Kontynuowane będą działania, mające na celu budowanie sprawnej i wiarygodnej współpracy transatlantyckiej w oparciu o spójność polityczną oraz połączone potencjały obronne Ameryki Północnej oraz Europy. Kluczowe znaczenie będzie mieć kontynuacja działań na rzecz utrwalenia i wzmacniania obecności wojskowej USA w Polsce i w Europie. W przyszłym roku polska dyplomacja utrzyma zaangażowanie w rozwój wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii Europejskiej oraz działania w ramach Bukaresztańskiej Dziewiątki. Będzie również rozwijała współpracę z Rumunią i Turcją, zarówno w formie trilogu, jak i dwustronnie. Polska będzie przeciwdziałać przybierającym na sile zagrożeniom hybrydowym i poniżej progu wojny, dezinformacji i cyberatakom. Jednocześnie będzie intensyfikować prace na rzecz wzmacniania odporności, zarówno systemów krajowych i regionalnych, jak i odporności społecznej. Utrzymanie i wzmocnienie relacji dwustronnej z partnerami europejskimi pozostaje niezmiennym priorytetem polskiej dyplomacji.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">W relacjach z Republiką Federalną Niemiec polska dyplomacja będzie skoncentrowana na utrzymaniu intensywnego dialogu dwustronnego o rozwiązywaniu istotnych, z punktu widzenia Polski, spraw w relacjach dwustronnych. Rozwijane będą relacje z Francją w ramach polsko-francuskiego partnerstwa strategicznego oraz współpraca w ramach Trójkąta Weimarskiego w celu pełnego wykorzystania potencjału tego formatu. Istotne będzie również wzmocnienie relacji z Hiszpanią i Włochami, dialogu z Turcją, Grecją i Cyprem. Grupa Wyszehradzka pozostanie jedną z kluczowych osi aktywności polskiej polityki zagranicznej. Polska dyplomacja będzie wzmacniać relacje bilateralne z krajami V4 zgodnie z polską racją stanu, a także z państwami Bałkanów Zachodnich, pozostając orędownikiem ich akcesji do Unii Europejskiej. Istotnym zadaniem polskiej dyplomacji będzie wzmocnienie współpracy ze Zjednoczonym Królestwem, zarówno w wymiarze bilateralnym, jak i multilateralnym. Szczególnego znaczenia w przyszłym roku nabierze utrzymanie współpracy w ramach wsparcia dla Ukrainy. Priorytetem pozostanie również angażowanie państw należących do inicjatywy Trójmorza w jej praktyczną realizację oraz promocja Funduszu Inwestycyjnego Trójmorza. W roku przyszłym celem polskiej dyplomacji pozostanie wzmacnianie wpływu Polski na politykę zagraniczną i bezpieczeństwa oraz działania na rzecz utrzymania zaangażowania Unii Europejskiej we wsparcie Ukrainy w obliczu agresji Rosji oraz utrzymanie dynamiki procesu akcesyjnego Ukrainy, Republiki Mołdawii oraz Gruzji.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">W obszarze polityki wschodniej polska dyplomacja stanie wobec rosnących wyzwań wynikających z agresji Rosji na Ukrainę. Prowadzone będą działania ukierunkowane na przeciwdziałanie rosyjskiej agresji na Ukrainę. Polska będzie wspierać Ukrainę przede wszystkim w wymiarze politycznym oraz w kontekście jej przyszłej odbudowy. Wobec Rosji będą podejmowane działania na rzecz wzmocnienia sankcji, utrzymania jedności sojuszniczej krajów Unii Europejskiej wobec reżimu sankcyjnego oraz ograniczenia wpływów Rosji w organizacjach międzynarodowych. Ponadto resort będzie wspierał polską narrację historyczną oraz aktywnie przeciwstawiał się dezinformacyjnym działaniom Rosji na arenie międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">W kontekście relacji z Białorusią aktywność dyplomatyczna Polski będzie ukierunkowana na wsparcie społeczeństwa obywatelskiego oraz na utrzymanie kwestii Białorusi wysoko na agendzie organizacji międzynarodowych, w tym przedstawianie złożoności spraw białoruskich na różnych forach międzynarodowych.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Polska będzie kontynuować wsparcie dla euroatlantyckich aspiracji Republiki Mołdawii, Kaukazu Południowego i Azji Centralnej. Polska polityka wschodnia będzie koncentrować się również wokół utrzymania zainteresowania krajów Unii Europejskiej Partnerstwem Wschodnim jako głównym filarem polityki wschodniej Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">W tym momencie chciałbym odpowiedzieć na wątpliwości, które podnosił pan poseł Kowal, à propos polskich dyplomatów. Rozumiem, że chodzi tutaj o te kraje, w których, tak jak Ukraina, mamy konflikty o charakterze zbrojnym bądź wprost wojnę. Ci dyplomaci są w tej chwili objęci dodatkowymi, mającymi wzmocnić ich pozycję, środkami ochrony. Po pierwsze, środkami ochrony osobistej, pełne wyposażenie, czyli chociażby kamizelki kuloodporne. Po drugie, środki ochrony ogólnej, czyli pełna współpraca i działania ochronne prowadzone we współpracy ze Służbą Ochrony Państwa. Po trzecie, dodatkowe świadczenia finansowe w postaci dodatków zadaniowych, właśnie dla tych, którzy przebywają w tego rodzaju krajach. I wreszcie po czwarte, szczególne warunki ubezpieczeniowe z firmą ubezpieczeniową, gdyby wydarzyło się coś złego. Na szczęście się nie wydarzyło, ale również w tym zakresie staramy się stwarzać dobre warunki pracy dla naszych dyplomatów przebywających w miejscach konfliktów zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Priorytetowym zadaniem polskiej dyplomacji w przyszłym roku pozostanie utrzymanie wysokiej dynamiki współpracy ze Stanami Zjednoczonymi, a także Kanadą. Kontynuowane będą działania na rzecz utrzymania sprawnej, skutecznej wspólnoty transatlantyckiej łączącej potencjał Stanów Zjednoczonych i Europy. Szczególna uwaga zostanie poświęcona współpracy energetycznej, w tym przede wszystkim w zakresie dostaw surowców. Azja i Pacyfik pozostaną istotnym kierunkiem polskiej polityki zagranicznej w wymiarze globalnym. Będziemy brali aktywny udział w debatach dotyczących budowania wielowymiarowych powiązań między Europą a Azją oraz będziemy monitorowali i współkształtowali debatę europejską dotyczącą Chin i relacji Unia Europejska–Chiny z uwzględnieniem polskich interesów gospodarczych i politycznych.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Relacje Polski z państwami Afryki i Bliskiego Wschodu pozostaną wśród strategicznych celów polskiej dyplomacji. Głównym obszarem działań będzie wzmocnienie dwustronnych relacji politycznych i gospodarczych z państwami regionu oraz wspieranie międzynarodowych wysiłków na rzecz rozwiązania konfliktów w regionie.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Na uwagę zasługuje współpraca z Izraelem, w szczególności w obszarze technologii, oraz z państwami Zatoki Perskiej w zakresie współpracy energetycznej.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">W odniesieniu do państw Ameryki Łacińskiej i Karaibów celem polskiej dyplomacji pozostanie utrzymanie i rozwój istniejącej współpracy politycznej, w tym na forum organizacji międzynarodowych oraz wzrost współpracy gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">W przyszłym roku Polska będzie również promowała poszanowanie prawa międzynarodowego oraz porządku opartego na zasadach. Niezmiernie istotną kwestią pozostaje zapewnienie reprezentacji Polski przed międzynarodowymi organami sprawiedliwości oraz ochrony praw człowieka. Polska będzie również aktywnie uczestniczyła w pracach Rady Europy. W ramach systemu Narodów Zjednoczonych Polska będzie kontynuować zaangażowanie w priorytetowe kwestie dla Polski, przestrzeganie prawa międzynarodowego, zapobieganie konfliktom, przeciwdziałanie nowym zagrożeniom dla bezpieczeństwa, ochrona ludności cywilnej, w tym grup najbardziej narażonych oraz będzie uczestniczyć w dialogu na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju. Polska pomoc rozwojowa pozostanie niezwykle istotnym instrumentem polityki zagranicznej. Świadczona będzie również pomoc humanitarna w wypadku wojen i klęsk żywiołowych. Współpraca rozwojowa z Ukrainą skoncentrowana będzie na zapobieganiu kryzysowi humanitarnemu i działaniach łagodzących wpływ wojny na sytuację ekonomiczno-społeczną tego kraju. Działania na rzecz Białorusi, Mołdawii i Gruzji będą skoncentrowane na zapewnieniu stabilności i przewidywalności w otoczeniu Polski. Polska pomoc na rzecz partnerów pozaeuropejskich będzie ukierunkowana na wsparcie wybranych państw w przezwyciężaniu problemów, z którymi się zmagają, przy jednoczesnym budowaniu pozytywnego wizerunku Polski oraz wzmacnianiu pozycji gospodarczej Polski w regionach.</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Niezmiennym priorytetem polskiej dyplomacji będzie również współpraca z Polonią i Polakami za granicą. Planowana jest intensyfikacja partnerskiej współpracy Rzeczypospolitej ze środowiskami polonijnymi w celu włączenia polskiej diaspory do promocji Polski i polskiej racji stanu za granicą, a także zintensyfikowania relacji gospodarczych i politycznych ze światem. Ważnym aspektem działań będzie promocja polskiej kultury i oświaty, w tym propagowanie dwujęzyczności, zwiększenie dostępności nauki języka polskiego, jak również wzmocnienie pozycji języka polskiego jako języka obcego. Działania polskiej dyplomacji publicznej i kulturalnej będą skoncentrowane na promocji Polski zaangażowanej i inspirującej, Polski silnej swoim dziedzictwem oraz Polski wzmacniającej dialog międzykulturowy. Będą ukierunkowane na informowanie o osiągnięciach Polaków poprzez prezentacje najbardziej wartościowych zjawisk kultury polskiej i sztuki, popularyzację osiągnięć polskiej nauki, innowacyjności oraz wzmacnianie wizerunku Polski jako kraju europejskiego osadzonego w historii, tradycji i kulturze narodowej oraz przywiązanego do klasycznego katalogu wartości.</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Jednym z głównych priorytetów polskiej dyplomacji publicznej pozostanie równocześnie przeciwdziałanie rosyjskiej dezinformacji w związku z wojną na Ukrainie, zapobieganie temu, aby kwestia wojny zeszła na plan dalszy w opinii publicznej krajów naszej aktywności.</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Priorytetowym obszarem aktywności naszej dyplomacji pozostanie również dyplomacja ekonomiczna. W tym obszarze istotne będzie zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski poprzez dywersyfikację tras, źródeł i dostaw węglowodorów oraz miksu energetycznego, w tym wsparcie dla rozwoju energetycznego morskiej energetyki wiatrowej, jak również wykorzystanie energetyki jądrowej. Zostanie położony nacisk na dalszy rozwój współpracy w ramach inicjatywy Trójmorza, w tym zacieśnienie powiązań infrastrukturalnych, energetycznych i cyfrowych. Działania dyplomacji ekonomicznej będą również zogniskowane na usuwaniu barier administracyjnych i na większym otwarciu rynków pozaeuropejskich, a w konsekwencji tworzeniu nowych możliwości eksportowych dla polskich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">W przyszłym roku celem pozostanie utrzymanie również wysokich standardów udzielania pomocy konsularnej. Pomoc konsularna koncentrowana będzie na niesieniu pomocy i wspieraniu polskich obywateli za granicą, ze szczególnym uwzględnieniem spraw dotyczących małoletnich obywateli Rzeczypospolitej, które nieprzerwanie stanowią priorytet polskiej polityki zagranicznej. Istotnym zadaniem będzie również przygotowanie oraz przeprowadzenie głosowania, a także ustalenie wyniku wyborów parlamentarnych za granicą. Kontynuowana będzie modernizacja służby zagranicznej, w tym poprzez wdrażanie przepisów ustawy z dnia 21 stycznia 2021 r. o służbie zagranicznej oraz przyjmowania aktów wykonawczych do ustawy, rozwijanie oferty szkoleń, realizację aplikacji dyplomatyczno-konsularnych. Prowadzone będą działania na rzecz dalszego zwiększenia obecności obywateli Polski w organizacjach i instytucjach międzynarodowych. Prowadzona będzie informatyzacja resortu oraz kontynuowana będzie budowa nowych siedzib polskich placówek dyplomatycznych w Berlinie i Mińsku oraz działania na rzecz utworzenia nowych placówek w Rwandzie i Sudanie, a także w Belgradzie Instytutu Polskiego, jak również poprawy infrastruktury pozostałych placówek dyplomatycznych i centrali MSZ. Rozwijany będzie również obywatelski wymiar polityki zagranicznej przy wykorzystaniu sieci regionalnych w środowisku debaty międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, kończąc proszę o przyjęcie informacji o projekcie budżetu państwa w części 45 – Sprawy zagraniczne dotyczącej roku 2023. Jednocześnie MSZ zapewnia, że dołoży wszelkich starań, aby środki były wydane w sposób racjonalny i oszczędny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Czas na pytania i wypowiedzi posłów. Proszę o zgłaszanie się. Pan przewodniczący Kowal, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselPawelKowal">Mam prośbę o odpowiedź na dwa pytania. Pierwsze pytanie, dziękuję za tę informację dotyczącą dyplomatów pracujących w warunkach wojennych. Prosiłbym jednak przy najbliższej okazji, może jeszcze dzisiaj, o rozwinięcie tego, na jakich warunkach możemy ustanowić dla tych dyplomatów formalny status, żeby to sformalizować na poziomie ustawy albo jakichś dokumentów wewnętrznych. Wydaje mi się, że jest to dzisiaj oczywisty postulat, patrząc na to, w jakich warunkach pracują dyplomaci na Ukrainie, ale powtarzam, że nie tylko na Ukrainie. Pytam o możliwość sformalizowania tego i spojrzenie na to nie tylko ze strony finansowej, ale także od strony wzmocnienia statusu formalnoprawnego tych dyplomatów, szczególnie że to było w tradycji polskiej służby zagranicznej. Tu oczywiście korzystam tylko z pretekstu, że o tym rozmawiamy, bo to nie dotyczy wyłącznie kwestii budżetowych. Jeżeli chodzi o środki instytucjonalne, środki budżetowe to chciałbym zapytać o uzasadnienie powiększenia budżetu, bo tam był PISM i ta druga instytucja.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Polski Komitet UNESCO.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselPawelKowal">Dla Polskiego Komitetu UNESCO. Skąd jest to zwiększenie budżetu? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Co do pierwszego powiem tak, te wszystkie środki ochrony, o których mówiłem w swoim wystąpieniu, mówiąc o dyplomatach w tych trzech krajach, są wynikiem tego, jakie są po prostu oczekiwania tych osób. Zrealizowaliśmy to, czego sami zainteresowani dyplomaci chcieli, więc oczywiście cały czas można mówić, że trzeba zrobić jeszcze więcej. Można, tylko rzecz polega na tym, że oni najlepiej wiedzą, czego potrzebują. Jeżeli realizujemy ich potrzeby, ich poglądy na ten temat, to wydaje mi się, że to jest po prostu najbardziej racjonalne rozwiązanie.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Co do części drugiej, panie pośle, ten wzrost środków wynika z jednego względu, o którym wspominałem, to znaczy wzrostu wynagrodzeń o 7,8%, tak jak dla wszystkich pracowników ministerstwa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Dziękuję. Oddaję głos panu przewodniczącemu Koniecznemu. Zapytam tylko, czy będą kolejne zgłoszenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselMaciejKonieczny">Panie ministrze, Wysoka Komisjo, bardzo konkretne pytanie, ale mam wrażenie, że odnoszące się też do szerszej kwestii. W duchu wystąpienia prezydenta Dudy w ONZ chciałbym się odnieść do tego, jak współpraca rozwojowa, nasza troska o potrzeby krajów południa czy też społeczeństw, które są prześladowane w krajach Południa, czy są uchodźcami, jest istotnym elementem naszej polityki zagranicznej w związku z wojną w Ukrainie. Wiadomo, że rosyjska napaść na Ukrainę wiąże się także z walką o rząd dusz na świecie i że Rosja bardzo w tym celuje, żeby zjednać sobie kraje Południa, obłudnie wskazując na Zachód jako przyczynę ich krzywd, czasami mniej lub bardziej prawdziwie wybielając siebie i pokazując, próbując przedstawić taką tezę, że o to jest ogromna hipokryzja Zachodu, który rzuca się do pomocy Ukraińcom, ale dla wielu społeczeństw, głównie południa planety, nie ma zbyt wiele do zaoferowania. W związku z tym moje pytanie dotyczy oczywiście funduszy na współpracę rozwojową i na pomoc zagraniczną ogólnie. Czy w ministerstwie jest taka perspektywa i dlaczego w związku z tym nie zostały one istotnie zwiększone?</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselMaciejKonieczny">Na poziomie bardzo konkretnym, bo wczoraj jako polsko-palestyńska grupa parlamentarna mieliśmy okazję spotkać się z przedstawicielem Agencji Narodów Zjednoczonych dla Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie. Był on także w ministerstwie rozmawiać o polskiej dotacji dla agencji ONZ. Ta dotacja wynosi w tym momencie 2000 tys. zł, więc nie mówimy o bardzo dużych pieniądzach. Wydaje się, że to jest taki konkretny moment, w którym niewielkim kosztem, zwiększając tę dotację, można by pokazać, że słowa prezydenta Dudy, które padły w ONZ, że idzie za nimi konkretne działanie. Wydaje się, że to jest takie miejsce, może jest ich więcej, w którym naprawdę niewielkim kosztem dla państwa polskiego można uzyskać duży zysk polityczny na arenie międzynarodowej, żeby pokazać, że nasze wsparcie dla Ukraińców wynika z uniwersalnych wartości i że te słowa, oskarżenia strony rosyjskiej, są nieprawdziwe. Stąd pytanie, czy przewidziane jest zwiększenie polskiej dotacji dla Agencji Narodów Zjednoczonych dla Pomocy Uchodźcom Palestyńskim na Bliskim Wschodzie i inne działania idące w tym kierunku i w tym duchu? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Dziękuję. Panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Odpowiadając na pytanie pierwsze, panie pośle, szanowna Komisjo, być może to nie wybrzmiało wprost, ale nie mogłem w tym swoim krótkim wystąpieniu omówić szczegółowo wszystkich aspektów, natomiast jednym z głównych zadań polskich placówek dyplomatycznych od początku wojny jest przekazywanie prawdziwego obrazu tego konfliktu w tak zwanych krajach Południa. To nie jest tak, że my dopiero po wystąpieniu pana prezydenta zaczniemy realizować ten temat. Ten temat jest realizowany od początku, kiedy pojawiło się widmo wojny i wtedy już placówki zagraniczne Polski, szczególnie w tych krajach, jak to pan ujął Południa, zostały zadaniowane w tym zakresie, żeby przeciwdziałać rosyjskiej dezinformacji. I mamy tego efekty. Ja tu nie mówię, że to jest tylko nasza zasługa, ale między innymi efektem tych działań polskiej dyplomacji jest to, że te kraje w większości nie popierają Rosji, na przykład w głosowaniach na forum Zgromadzenia Ogólnego ONZ. W zasadzie wszystkie działania polskiej dyplomacji o charakterze politycznym w tych krajach w tej chwili, od listopada ubiegłego roku, sprowadzają się właśnie do przekazywania prawdziwego obrazu informacji. Można oczywiście powiedzieć o szeregu wypowiedzi przedstawicieli mediów czy przywódców tych krajów, na przykład Konga czy innych krajów, które w efekcie rozmów, właśnie między innymi z polskimi dyplomatami, porównują tę wojnę w Ukrainie do konfliktów, które sami mieli ze swoimi sąsiadami albo ze swoimi dawnymi metropoliami. Te działania są na bieżąco prowadzone. Tu nie ma mowy o tym, żeby dopiero teraz to zacząć. One są prowadzone już od wielu miesięcy i to, jak widać, w bardzo skuteczny sposób. Myślę, że ostatnie głosowanie w sprawie rezolucji Narodów Zjednoczonych jest najlepszym dowodem, że te działania są skuteczne. Oczywiście nie mówię, że to jest tylko zasługa naszej dyplomacji. To się wpisuje też w ten drugi element, o którym pan poseł powiedział, tylko panie pośle, jeżeli mówimy o wpłacie na jeden fundusz, to dlaczego nie na inne? Możemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselMaciejKonieczny">Bo ten fundusz ma bardzo symboliczny charakter, więc dlatego pytam. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Mogę skończyć swoją wypowiedź? Panie przewodniczący, czy mogę skończyć?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Proszę uprzejmie, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Dziękuję. Możemy oczywiście mówić, że trzeba wszędzie zwiększyć wpłaty. Możemy mówić, że na każdy fundusz celowy ONZ trzeba zwiększyć wpłaty dwu-, trzykrotnie. Rzecz tylko w tym, że żaden z tych funduszy w tej chwili nie narzeka na współpracę z Polską w wymiarze finansowym. Powiem więcej, nasze wpłaty w ostatnich latach na pomoc uchodźcom w różnych regionach, w różnych agendach Narodów Zjednoczonych, drastycznie wzrosły w stosunku do tego, co było na przykład do 2015 roku. Nie twórzmy jakiejś atmosfery, że gdzieś jest gorzej. Owszem, zawsze można powiedzieć, że może być lepiej. Rzecz tylko w tym, że jeżeli wpłacamy na jeden, tak jak mówię, dodatkowe środki, to wpłacajmy też na wszystkie, ale to nie znaczy, że tym uchodźcom będzie lepiej. To nie znaczy, że te pieniądze będą lepiej wydatkowane na wszystkich, którzy tego potrzebują. Po prostu róbmy to, co najskuteczniej pomaga ludziom w trudnej sytuacji w różnych krajach. W tych krajach południowych także. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Dziękuję bardzo. Pan poseł Lenz.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselTomaszLenz">Bardzo dziękuję. Chciałbym zwrócić uwagę na jedną rzecz, mianowicie, na sytuację w obszarze postsowieckim, a dokładnie w obszarze postradzieckim, w kontekście wojny w Ukrainie i pewnych zmian w działaniach politycznych państw, które zasadniczo wchodziły do tej pory w orbitę wpływów Rosji. Wojna w Ukrainie zmieniła w tej kwestii bardzo dużo, a szczególnie agresywne wypowiedzi polityków rosyjskich, także z samego Kremla, dotyczące podległości państw Azji Centralnej, w rozumieniu Kremla będących cały czas w ramach wpływów polityki rosyjskiej. Kwestia zwrócenia uwagi na ten bardzo istotny fakt i zmiany geopolityczne, które w tej kwestii następują, ponieważ w szczególności Kazachstan, który jest dominantem w Azji Centralnej, wyraźnie separuje się od działań Moskwy, wyraźnie nie popiera jakichkolwiek działań na Ukrainie i nie tylko. Wypowiedzi polityków kazachskich jasno pokazują, że Kazachstan nie zamierza, o ile nie będzie to konieczne, współpracować dalej z Kremlem w jakichkolwiek sprawach politycznych. Pomijając oczywiście kwestię wspólnej strefy finansowej, ponieważ tenge związane jest z rublem na stałe – jak wiadomo – i strefy ekonomicznej.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PoselTomaszLenz">Chcę natomiast w związku z tym zwrócić uwagę na jedną ważną kwestię. My do tej pory, w związku z sytuacją, która miała miejsce przed wojną w Ukrainie, oczywiście interesowaliśmy się kwestią Azji Centralnej, ale od wojny w Ukrainie to się tak naprawdę diametralnie zmieniło. Chciałbym zaapelować do pana ministra o przyjrzenie się kwestiom logistycznym w tym obszarze i może prosić, żeby spojrzeć na tę największą, najbardziej istotną placówkę jaka jest w Astanie, ponieważ moglibyśmy wyprowadzić ją z dwóch pomieszczeń w bloku mieszkalnym i nadać jej status odpowiadający naszym istotnym interesom w obszarze Azji Centralnej. Ja miałem okazję odwiedzić tę placówkę chyba dwa lata temu i byłem kompletnie zaskoczony tym, w jakich warunkach tam się pracuje, jak to wygląda. Warto by było o tym pomyśleć, szczególnie że, jak pan zapewne zwrócił uwagę, Unia Europejska podpisała w tamtym tygodniu poważną umowę o strategicznej współpracy UE z Kazachstanem, traktując ten kraj wyjątkowo w ramach tego obszaru. Myślę sobie, że my też powinniśmy pokazać, mocniej zaakcentować fakt, że w ostatnim czasie, po rozpoczęciu wojny w Ukrainie, dużo się zmieniło i że nasze interesy w Azji Centralnej są ważne, chociażby w kontekście wizerunkowym. Naprawdę nasza ambasada gnieździ się w dwóch pokojach w bloku mieszkalnym i wygląda to mało poważnie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Dziękuję panie pośle. Proszę pana ministra o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#SekretarzstanuwMSZPiotrWawrzyk">Dziękuję. Rzeczywiście, tak jak powiedział pan poseł, my też odnotowujemy i dostrzegamy tę zmianę polityki krajów, o których pan poseł powiedział, względem Rosji, wobec konfliktu na Ukrainie. Powiem tylko tyle, że nie odbywa się to w sposób… Nie jest to dla nas zaskoczeniem, tak powiem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Dziękuję serdecznie. Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia? Nie widzę. Zamykam dyskusję. Proponuję, aby Komisja Spraw Zagranicznych zarekomendowała Komisji Finansów Publicznych przyjęcie przedłożonego projektu ustawy budżetowej na rok 2023 w zakresie właściwości Komisji. Proszę o głosowanie. Kto jest za…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#Gloszsali">Jeszcze ustalmy, kto będzie sprawozdawcą.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Myślałem, że wybierzemy sprawozdawcę, jak już przyjmiemy, ale dobrze. Mogę zaproponować nieobecną dzisiaj, ale wyrażającą zgodę, panią poseł Ewę Szymańską, która jest równocześnie członkiem Komisji Finansów Publicznych i jest teraz na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Stąd jej nieobecność. Czy są inne zgłoszenia, czy możemy uznać, że jest zgoda wobec pani poseł Szymańskiej? Dziękuję serdecznie. Zatem proszę o głosowanie.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Kto jest za przyjęciem pozytywnej opinii? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Serdecznie dziękuję…Tak, to jeszcze chwila. Głosujemy elektronicznie i trzeba się odbić kartą. Dziękuję serdecznie. Proszę o wyniki głosowania. Głosowało 15 posłów: za 9, przeciw 3, wstrzymało się 3. Serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Stwierdzam, że Komisja przyjęła pozytywną opinię w sprawie projektu ustawy budżetowej oraz upoważniła panią poseł Ewę Szymańską do reprezentowania naszego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Informuję, że na tym porządek obrad został wyczerpany. Protokół dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#PrzewodniczacyposelRadoslawFogiel">Dziękuję serdecznie panu ministrowi, dziękuję państwu posłom. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>