text_structure.xml
45.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Witam państwa wszystkich serdecznie. Informuję, że posiedzenie będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość, więc wszystko zgodnie ze standardową procedurą.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Szanowni państwo, kto chce zabrać głos, to niech się zgłasza w programie Whereby. Wszystko jest tak, jak w porządku obrad. Niestety przedstawiciel Kancelarii Premiera z pionu cyfryzacji nie mógł dzisiaj z nami uczestniczyć w spotkaniu, w związku z czym jego część rozpatrzymy na następnym posiedzeniu Komisji. Czy są uwagi do porządku obrad? Uwag nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Szanowni państwo, przechodzimy do punktu pierwszego. Oczywiście musimy sprawdzić kworum, więc standardowa procedura standardową procedurą. Sprawdzamy kworum. Proszę nacisnąć klawisz. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Przechodzimy do pkt I – Informacja o dokumentach w stosunku do których Prezydium wnosi o niezgłaszanie uwag. Są to następujące dokumenty Unii Europejskiej: w trybie art. 7 ust. 4 ustawy COM(2023) 74, 108, 122, 124, 125, w trybie art. 8 ust. 2 ustawy COM(2023) 92, 95, 97, 104, 105, 107, 109, 112, 113, 114, 116, 120, 123, w trybie art. 151 ust. 1 regulaminu Sejmu z uwzględnieniem art. 3 ust. 2 ustawy COM(2023) 96. Czy państwo posłowie chcieliby zgłosić jakieś uwagi w związku z tymi punktami? Czy możemy je przyjąć? Sprzeciwu nie słyszę. Stwierdzam, że Komisja postanowiła nie zgłaszać uwag do wymienionych dokumentów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Przechodzimy do pkt II – rozpatrzenie w trybie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. wniosku dotyczącego zalecenia rady w sprawie wzmacniania dialogu społecznego w Unii Europejskiej (COM(2023) 38 wersja ostateczna) i odnoszącego się do niego projektu stanowiska rządu RP.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Rząd reprezentuje pani minister Socha, która łączy się z nami zdalnie. Bardzo proszę, pani minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, wniosek Komisji dotyczący zalecenia został opublikowany w styczniu br. i tuż po tym opublikowaniu przekazaliśmy komunikat oraz zalecenia reprezentatywnym organizacjom partnerów społecznych. Projekt stanowiska rządu został przyjęty w marcu 2022 r. i generalnie stanowisko rządu do tego projektu zaleceń jest pozytywne. W toku negocjacji będziemy zmierzać do tego, by język tego dokumentu był mniej nakazowy. Również zalecenia wydają się dzisiaj mieć charakter zbyt szczegółowy, nie uwzględniają specyfiki krajów członkowskich. Będziemy też proponować wydłużenie terminu implementacji tych zaleceń z 18 do 24 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRodzinyiPolitykiSpolecznejBarbaraSocha">Wszystkie strony dialogu społecznego w Polsce zarówno strona pracodawców, jak i strona związkowa, również pozytywnie wypowiadają się na temat tego projektu. To chyba wszystko z mojej strony. Nie wiem, czy pani dyrektor Oklińska, która jest ze mną, chciałaby coś dodać do tej informacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuDialoguiPartnerstwaSpolecznegoMinisterstwaRodzinyiPolitykiSpolecznejAgataOklinska">Dziękuję bardzo, pani minister. Tylko tak króciutko gwoli uzupełnienia, o czym to zalecenie jest. Jest to bardzo ważny dokument z punktu widzenia zarówno rządu, jak i partnerów społecznych, który ma na celu wsparcie państw członkowskich w promowaniu dialogu społecznego i rokowań zbiorowych na poziomie krajowym poprzez uwzględnienie takich trzech głównych elementów. Jest to konsultacja z partnerami społecznymi w zakresie opracowania, wdrażania polityki społecznej, zatrudnienia i gospodarczej, zachęcania partnerów społecznych do negocjowania i zawierania umów zbiorowych, przy jednoczesnym poszanowania ich autonomii i prawa do działań zbiorowych, a także sprzyjania wsparciu dla zwiększenia zdolności i kompetencji partnerów społecznych.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuDialoguiPartnerstwaSpolecznegoMinisterstwaRodzinyiPolitykiSpolecznejAgataOklinska">Tak jak pani minister wspomniała, tutaj będziemy dążyć do tego, żeby trochę złagodzić ten język. Propozycja wydłużenia terminu implementacji zalecenia z 18 do 24 miesięcy jest niejako powiązana z implementacją dyrektywy w sprawie adekwatnych wynagrodzeń w uchwale Unii Europejskiej, w części dotyczącej promowania rokowań zbiorowych. Do tego też będziemy dążyć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, pani minister, dziękuję, pani dyrektor.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Przepraszam, jeszcze poseł Joński, sprawozdawca. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Jakiś kłopot techniczny, więc musimy nieco improwizować, szanowni państwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselDariuszJonski">Tak, słyszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Słyszymy, więc kontynuujmy. Bardzo proszę, panie pośle o sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PoselDariuszJonski">Tak. Bardzo dziękuję. Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, jakieś problemy, nie wiem. W takim razie krótko przedstawię opinię. Przedmiotem projektowanego zalecenia jest dialog pomiędzy pracownikami, pracodawcami i stroną rządową. Celem zalecenia jest wsparcie państw członkowskich w krzewieniu dialogu społecznego i rokowań zbiorowych na szczeblu krajowym. Omawiany wniosek Komisji jest ważnym dokumentem, zawierającym wiele istotnych, miejscami dość szczegółowych, to prawda, rozwiązań dla państw członkowskich w zakresie wzmacniania dialogu społecznego. Znaczenie wspierania dialogu społecznego wzrosło w ostatnim czasie szczególnie istotnie w efekcie obserwowanych dynamicznych zmian w świecie pracy, reformy gospodarek w kierunku gospodarki cyfrowej i zapewniania neutralności klimatycznej, jak również konsekwencji zdarzeń kryzysowych wywołanych pandemią COVID-19 i wojną w Ukrainie. Dlatego też te zalecenia Rady w sprawie wzmocnienia dialogu społecznego w Unii Europejskiej (COM(2023) 38 final) warto poprzeć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie pośle. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Proponuję następującą konkluzję stwierdzam, że Komisja rozpatrzyła w trybie art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 8 października 2010 r. dokument o sygnaturze (COM(2023) 38 wersja ostateczna) odnoszący się do niego projekt stanowiska rządu RP. Komisja podzieliła stanowisko rządu. Czy jest sprzeciw? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Przechodzimy do pkt III – rozpatrzenie Informacji o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy (stan na dzień 24 lutego 2023 r.)</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Bardzo proszę o wyłączenie w tej chwili mikrofonów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Informacja wpłynęła do Komisji w dniu 7 marca br. Jako pierwszą poproszę panią dyrektor Sylwię Żyrek z Departamentu Prawa Unii Europejskiej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jednocześnie proszę posłów, aby po każdej wypowiedzi państwa dyrektorów czy też państwa ministrów przechodzili do zadawania pytań. Myślę, że tak będzie najlepiej. Bardzo proszę panią dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawaUniiEuropejskiejKancelariiPrezesaRadyMinistrowSylwiaZyrek">Dziękuję bardzo. Dziękuję za udzielony głos. Najpierw krótko o samym materiale, a następnie ramowe informacje na temat stanu wdrożenia dyrektyw.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawaUniiEuropejskiejKancelariiPrezesaRadyMinistrowSylwiaZyrek">Rozpatrywany dzisiaj dokument wykonuje obowiązek nałożony na Radę Ministrów na mocy art. 18 ust. 4 ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem. Na jego podstawie Rada Ministrów jest zobowiązana, żeby przynajmniej dwa razy w roku przekazywać Sejmowi i Senatowi informacje o pracach legislacyjnych związanych z wykonywaniem aktów prawa Unii Europejskiej, których termin wykonania upłynął albo upływa w ciągu trzech miesięcy od dnia przekazania informacji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#DyrektorDepartamentuPrawaUniiEuropejskiejKancelariiPrezesaRadyMinistrowSylwiaZyrek">W zestawieniu, które przekazaliśmy, znajduje się 29 dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa według stanu na dzień 24 lutego 2023 r. Z tych informacji wynika przede wszystkim to, że Komisja Europejska prowadzi obecnie 25 postępowań formalnych w związku z niedopełnieniem obowiązku poinformowania o środkach przyjętych w celu transpozycji dyrektyw, 14 z tych postępowań znajduje się na etapie zarzutów formalnych, 7 na etapie uzasadnionej opinii. Odnośnie do braków wdrożenia dyrektyw, i tak w ten sposób, do 2 dyrektyw Komisja już złożyła skargę do Trybunału Sprawiedliwości, a w przypadku 2 kolejnych podjęła decyzję o skierowaniu skargi.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#DyrektorDepartamentuPrawaUniiEuropejskiejKancelariiPrezesaRadyMinistrowSylwiaZyrek">Minister do Spraw Unii Europejskiej systematycznie monitoruje postępy prac prowadzonych przez właściwe ministerstwa. Natomiast najlepszą wiedzę o stanie prac i harmonogramie, a także przyczynach opóźnień posiadają ministrowie właściwi, stąd też informacje na ten temat przekażą oni. Jeżeli są jakieś pytania ogólne dotyczące stanu wdrożenia, dotyczące prowadzonych postępowań tych przed Trybunałem, zagrożonych karami, to oczywiście pozostaję do dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos? Chociaż sugeruję poczekać już na konkretne szczeble czy kompetencje poszczególnych państwa ministrów. Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Poproszę pana ministra Patkowskiego z Ministerstwa Finansów o przedstawienie kwestii państwa kompetencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Dzień dobry. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, z zakresu Ministerstwa Finansów są to trzy projekty. Pierwsze dwa, czyli dyrektywa 2021/2261(dyrektywa UCITS) i dyrektywa 2014/65 (dyrektywa MiFID II) jest wdrażana w ustawie, którą Sejm już przyjął w dniu 9 marca. Jest to ustawa o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, ustawy o obligacjach, ustawy o BFG, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji oraz niektórych innych ustaw, to jest UC32. Dzisiaj projekt będzie rozpatrywany na senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych i najbliższym posiedzeniu, czyli to będzie najprawdopodobniej 30 marca br. W związku z czym w przeciągu miesiąca powinniśmy zakończyć cały proces legislacyjny i w związku z tym zakończyć transpozycję, co powoduje, że tutaj ryzyko wszczęcia postępowania naruszeniowego, naszym zdaniem, nie występuje.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Trzeci projekt, to jest dyrektywa 2021/514, tutaj termin upłynął 31 grudnia 2022 r. Jest to ustawa z obszaru prawa podatkowego i z obszaru Krajowej Administracji Skarbowej. Budzi ona spore zainteresowanie rynku, bo to jest ustawa, która m.in. nakłada na platformy internetowe sprzedażowe wymóg raportowania takich transakcji, które można uznać za działalność gospodarczą. Ma to być ustawa, która uszczelnia system opodatkowania na terenie Unii Europejskiej. Tutaj toczy się konferencja uzgodnieniowa. Jej wyniki są teraz uwzględniane i dalsze prace rządowe zostaną zaplanowane w okresie do maja br., a prace parlamentarne na czerwiec-lipiec br. Takie mam informacje od ministra Sobonia, który prowadzi ten projekt. Całe wdrażanie powinno się zakończyć w III kwartale br. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Przechodzimy do Ministerstwa Infrastruktury i poproszę o głos pana ministra Witkowskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyGrzegorzWitkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Mam nadzieję, że mnie słychać i widać?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Tak, słychać i widać.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Mamy jedną dyrektywę Parlamentu Europejskiego w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznych. Termin wdrożenia transpozycji, to jest 19 październik dwa lata temu. Niemniej jednak projekt rozporządzenia został wpisany do wykazu prac legislacyjnych pod nr 298. 16 marca br. projekt rozporządzenia został wysłany do uzgodnień międzyresortowych i konsultacji publicznych z 10-dniowym terminem na zgłoszenie uwag, więc naprawdę wpisaliśmy to na szybką ścieżkę.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Ponadto: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej; dyrektywa delegowania Komisji Europejskiej w odniesieniu do standardów dotyczących kompetencji oraz odpowiadających im wiedzy i umiejętności, egzaminów praktycznych, zatwierdzenia symulatorów oraz stanu zdrowia. Czwarta dyrektywa Parlamentu Europejskiego, która jest zmianą dyrektywy w odniesieniu do środków przejściowych dotyczących uznawania świadectw wydanych przez państwa trzecie – tu również mamy roczne opóźnienie. Niemniej jednak akty wdrażające te wszystkie dyrektywy, to jest projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej, który jest w Sejmie i rozporządzenie Ministra Infrastruktury. 7 marca tego roku, czyli bardzo niedawno, przekazany do Sejmu, skierowany do pierwszego czytania do Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Termin na przedstawienie sprawozdania został wyznaczony na dzień 23 maja br. Jednak poprosiliśmy panią marszałek o to, aby ten termin został przyspieszony, tak aby na posiedzeniu po świętach Wielkiej Nocy zostało to rozpatrzone. Mamy wiarygodne informacje, że rzeczywiście tak się stanie.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Szósta dyrektywa delegowana Komisji zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady w kategorii pojazdów wynikających ze zmian w prawodawstwie dotyczącym homologacji. Termin transpozycji również minął we wrześniu ubiegłego roku. Dyrektywa została częściowo wdrożona przez rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji. Pełne wdrożenie dyrektywy zapewni projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. 28 marca tego roku ustawa będzie przedmiotem posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury. Następnie w dniu 29 marca br. będzie przedmiotem posiedzenia Senatu RP, więc liczymy na to, że komisja senacka jak i posiedzenie plenarne Senatu szybko uporają się z tą ustawą i będzie można skutecznie implementować ją na grunt prawa polskiego.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Ostatnia dyrektywa delegowana Komisji zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego w odniesieniu do aktualizacji niektórych oznaczeń kategorii pojazdów i dodaniu systemu eCall do wykazu badanych elementów, metod, kryteriów uznania stanu technicznego za niezadowalający i oceny usterek. Szanowni państwo, również we wrześniu ub. r. minął termin transpozycji. Pełne wdrożenie dyrektywy zapewni projekt ustawy o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia. W dniu 9 marca br. Sejm uchwalił ustawę o systemach homologacji. 28 marca br. ustawa będzie przedmiotem posiedzenia senackiej Komisji Infrastruktury.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PodsekretarzstanuwMIGrzegorzWitkowski">Szanowni państwo, jak państwo widzicie, wszystko w rękach Senatu. Jako rząd, jako ministerstwo wywiązaliśmy się ze wszystkich terminów. Mamy nadzieję na sprawne procedowanie na dalszym etapie tych ustaw. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">W związku z tym poproszę o zabranie głosu panią minister Annę Łukaszewską-Trzeciakowską z Ministerstwa Klimatu i Środowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAnnaLukaszewskaTrzeciakowska">Dziękuję. Panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o Ministerstwo Klimatu i Środowiska, to są trzy dyrektywy. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego 2019/944 w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27 UE, to transpozycja. Aktem wdrażającym jest projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo energetyczne oraz ustawy o odnawialnych źródłach energii (UC74). Przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów 26 stycznia tego roku, przekazany na komisję prawniczą. 24 marca br. przekazany do potwierdzenia przez SKRM. Przewidywany termin wejścia w życie UC74, to II kwartał 2023 r. Było tu bardzo dużo uwag, ponieważ bardzo szeroki zakres podmiotowy. Prace trwały długo. Do projektu zgłoszono ponad 1000 uwag przez 200 podmiotów. Wymagało to bardzo dużej ilości prac. Wśród takich najbardziej problematycznych, wywołujących dużo emocji tematów, które wymagały szczególnego zaangażowania, był problem linii bezpośredniej. Uwagi dotyczące propozycji nowych rozwiązań w tym zakresie stanowiły ponad 15% całości uwag zgłoszonych do projektu nierynkowej redukcji produkcji z odnawialnych źródeł energii. Ustawa wymagała dużo dyskusji, dużo prac. Jesteśmy na ostatniej prostej. Liczymy, że na kolejnym posiedzeniu Sejmu już będzie projekt rozpatrywany.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAnnaLukaszewskaTrzeciakowska">Kolejna dyrektywa, to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie promowania i stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Tutaj aktami wdrażającymi są trzy ustawy, wspomniana już UC74, projekt ustawy o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii UC99 i projekt ustawy o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych UC110. O UC74, jeżeli chodzi o harmonogram, już mówiłam. Jeżeli chodzi o UC99, tutaj również bardzo dużo uwag, ponad 1200 uwag o dużej wadze merytorycznej. Dokument był przedmiotem prac Komitetu do Spraw Unii Europejskiej. 25 stycznia tego roku uzyskał wreszcie pozytywną rekomendację po tych pracach związanych z konsultacjami publicznymi. 27 stycznia br. pozytywna rekomendacja Komitetu Rady Ministrów do Spraw Cyfryzacji, 6 marca br. SKRM-u. Obecnie znajduje się na etapie rozpatrywania przez komisję prawniczą. Liczymy na to, że w maju br. zostanie wniesiony, oczywiście już po Radzie Ministrów, pod obrady parlamentu.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAnnaLukaszewskaTrzeciakowska">Jeżeli chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o komponentach i biopaliwach ciekłych (UC110), to jest na etapie Komitetu do Spraw Unii Europejskiej. 14 marca br. ministerstwo klimatu przekazało stanowisko do zgłoszonych w ramach Komitetu do Spraw Europejskich uwag, nową wersję projektu. Kolejne uwagi zostały zgłoszone. Dodatkowe stanowisko ministerstwa klimatu, które się do tych uwag odnosi, zostały przygotowane i są przekazywane na komitet stały. Tutaj również mamy nadzieję, że jeszcze przed wakacjami projekt zostanie wniesiony.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaAnnaLukaszewskaTrzeciakowska">Trzecia dyrektywa, to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko. Tutaj UC73, projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorstw w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz opłacie produktowej. Projekt przyjęty przez Radę Ministrów 20 grudnia zeszłego roku. 3 lutego tego roku wpłynął do Sejmu. Sejm uchwalił 9 marca. Dzisiaj ustawa była lub będzie przedmiotem prac komisji senackiej, jutro prawdopodobnie trafi pod obrady Senatu. Przewidywany termin publikacji to kwiecień-maj tego roku. Taka informacja z mojej strony. Jeżeli będzie potrzebna pogłębiona, to służę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Poproszę pana ministra Jarosława Sellina z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Dzień dobry, panie przewodniczący. Dzień dobry, państwu posłom, i moim koleżankom i kolegom ministrom obecnym na sali. Chcę poinformować, że Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego odpowiada za prace związane z wdrożeniem do prawa polskiego dwóch dyrektyw Unii Europejskiej dotyczących prawa autorskiego. Pierwsza, to dyrektywa z 2019 r., ustanawiająca przepisy dotyczące wykonywania praw autorskich i praw pokrewnych mające zastosowanie do niektórych transmisji online, prowadzonych przez organizacje radiowe i telewizyjne. Druga, to dyrektywa też z 2019 r. w sprawie Prawa autorskiego i praw pokrewnych na jednolitym rynku cyfrowym.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Ponieważ druga z tych dyrektyw została uznana w takiej szerokiej debacie publicznej, która toczyła się w Europie, za zagrożenie dla wolności słowa i dostępu do informacji w Internecie, Polska i pięć innych państw Unii zagłosowały przeciwko jej przyjęciu, a trzy inne wstrzymały się od głosu. Dyrektywa została zatem przyjęta, ale niewielką większością głosów. Niestety Polska, jako jedyny kraj w Unii, wykazała się konsekwencją w obronie wolności słowa i jako jedyna zaskarżyła kontrowersyjne przepisy dyrektywy do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Sprawa została rozstrzygnięta dopiero w kwietniu ubiegłego roku. Choć polska skarga została oddalona, to Trybunał wskazał na konieczność takiego wdrożenia dyrektywy, aby zachowana została odpowiednia równowaga wszystkich chronionych wartości, to jest aby były chronione prawa autorskie w Internecie, ale też wolność wypowiedzi i dostępu do informacji.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">W ministerstwie kultury przez cały czas prowadzone były prace nad przygotowaniem projektu ustawy wdrażającej obydwie te dyrektywy w jednej ustawie. Projekt ten został w czerwcu ub. r. opublikowany i rozpoczęły się konsultacje publiczne. Aktualnie konsultacje publiczne i uzgodnienia międzyresortowe zostały zakończone. 28 lutego br., czyli równo miesiąc temu, projekt został ostatecznie przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich w Kancelarii Premiera i został przekazany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów, a więc już jest, można powiedzieć, w przedprogu rozpatrywania przez Radę Ministrów.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Warto dodać, że w toku prac legislacyjnych została dopełniona notyfikacja częściowej transpozycji obu dyrektyw, gdyż niektóre już obowiązujące przepisy prawa polskiego mogą być uznane za zgodne z dyrektywami. Można powiedzieć bardziej kolokwialnie, że częściowo ta dyrektywa już jest wdrożona w polskim prawie.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Komisja Europejska jest regularnie informowana o postępach legislacyjnych. Przypomnę też, że Komisja została zobowiązana do wydania wytycznych dla krajowych ustawodawców co do prawidłowego wdrożenia najbardziej kontrowersyjnych przepisów dyrektywy. Tego samego przepisu, który został zaskarżony przez Polskę i same te wytyczne dotyczące tylko jednego artykułu dyrektywy Komisja Europejska przygotowywała przez dwa lata. Wydała je ostatecznie na trzy dni przed upływem terminu implementacji dyrektywy. Państwa, które zdecydowały się poczekać na te wytyczne, nie miały za to możliwości wdrożenia dyrektywy w terminie. Taki był również przypadek Polski. Krótko mówiąc, za chwilę Komitet Stały Rady Ministrów, potem Rada Ministrów i już potem prace legislacyjne w polskim parlamencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">W związku z czym poproszę panią minister Sochę z Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PodsekretarzstanuwMRiPSBarbaraSocha">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, to mamy tutaj jedną dyrektywę. Jest to dyrektywa w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii, czyli tzw. dyrektywa o sygnalistach. W tej chwili ta dyrektywa jest na takim etapie, że jesteśmy po uwagach do projektów, które były złożone na Komitet Stały Rady Ministrów. Uwagi były zgłoszone przez Ministra Sprawiedliwości i Ministra Funduszy i Polityki Regionalnej, Infrastruktury, Zdrowia, Spraw Wewnętrznych i Administracji, przez Rządowe Centrum Legislacji i Koordynatora Służb Specjalnych. Trwa przygotowywanie we współpracy z tymi resortami ostatecznej wersji projektu uwzględniającej zalecenia Komitetu Stałego Rady Ministrów, który następnie zostanie przekazany do rozpatrzenia przez Komitet Stały.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PodsekretarzstanuwMRiPSBarbaraSocha">Prace nad projektem wdrażającym dyrektywę o sygnalistach trwały od października 2021 r. W trakcie wstępnych uzgodnień opiniowania i konsultacji publicznych napłynęły liczne uwagi. Na ich podstawie zostały przygotowane cztery zestawienia uwag, liczące ponad 800 stron. Uwagi te potwierdziły duże zainteresowanie projektowanymi przepisami, co wynikało też z szerokiego zakresu podmiotowego i przedmiotowego tej dyrektywy. 10 stycznia br. projekt został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich. 2 lutego br. przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego i 10 lutego br. skierowany pod obrady SKRM-u. Prace trwały ponad rok. Z mojej strony, to tyle. Jeżeli pan dyrektor Stanecki chciałby coś dodać, to bardzo proszę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, pani minister. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">W związku z tym przechodzimy do pani minister Kamili Król z Ministerstwa Rozwoju i Technologii.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, z zakresu Ministerstwa Rozwoju i Technologii mamy jedną dyrektywę delegowaną Komisji 2023/277 zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/43/WE w odniesieniu do aktualizacji wykazu produktów związanych z obronnością zgodnie ze zaktualizowanym wspólnym wykazem uzbrojenia Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieRozwojuiTechnologiiKamilaKrol">Dyrektywa została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 10 lutego 2023 r. Natomiast termin transpozycji mija 31 maja tego roku. Dyrektywa będzie wdrożona rozporządzeniem w sprawie wykazu uzbrojenia, na obrót którym wymagane jest zezwolenie. Na dniach będziemy przekazywać projekt rozporządzenia do uzgodnień międzyresortowych. Na dzień dzisiejszy nie przewidujemy opóźnień w transpozycji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">W związku z tym poproszę pana ministra Sebastiana Kaletę z Ministerstwa Sprawiedliwości, o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Dziękuję. Panie przewodniczący, pierwsza z dyrektyw, o której chciałbym opowiedzieć, to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie gwarancji procesowych dla dzieci będących podejrzanymi lub oskarżonymi w postępowaniu karnym. W tym zakresie został opracowany projekt ustawy zmiany ustawy Kodeks postępowania karnego oraz niektórych innych ustaw, który wprowadza w istocie punktowe zmiany w postępowaniu karnym. Spowodują one, że podejrzanym lub oskarżonym w postępowaniu karnym, którzy nie ukończyli 18 lat, zostanie zapewniony poziom gwarancji procesowych w pełni odpowiadający wymogom dyrektywy. Jest to jak gdyby implementacja uzupełniająca. W tym zakresie pragnę poinformować, że rządowy projekt ustawy, którą opisałem, został przyjęty przez Radę Ministrów i przekazany do Sejmu w styczniu 2023 r. Podczas poprzedniego posiedzenia Sejmu w dniach 7–9 marca br. Sejm przyjął ustawę. Aktualnie ustawą zajmuje się Senat i będzie ona przedmiotem głosowania podczas najbliższego posiedzenia Senatu w dniach 29–30 marca br.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Drugi instrument, to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca decyzję ramową Rady w odniesieniu do wymiany informacji dotyczących obywateli państw trzecich oraz w odniesieniu do europejskiego systemu przekazywania informacji do rejestrów karnych i zastępująca decyzję Rady 2009/316/WSiSW. Projekt ustawy o Krajowym Rejestrze Karnym (UC108) ma na celu implementację do polskiego porządku prawnego wskazanej dyrektywy. Projekt ustawy zastępuje dotychczasową ustawę z dnia 24 maja 2000 r. z uwagi na konieczność stworzenia ustawowych ram prawnych dla funkcjonowania nowego systemu teleinformatycznego, Krajowego Rejestru Karnego tzw. KRK 2.0, wdrożenia nowych funkcjonalności tego systemu oraz implementacji przepisów dotyczących tzw. systemu ECRIS-TCN.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Projekt ustawy o KRK z dnia 5 listopada 2021 r. wpisany został do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pod nr UC108. Decyzja kierownictwa resortu włączona do projektu rozwiązania dotyczącego gromadzenia danych w Krajowym Rejestrze Karnym oraz Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. W lutym 2023 r. zakończono etap uzgodnień międzyresortowych. W dniu 22 marca 2023 r. projekt został skierowany na Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji oraz oczekuje na skierowanie na Komitet do Spraw Europejskich. Przewiduje się przyjęcie projektu przez Radę Ministrów i przekazanie go do Sejmu w II kwartale tego roku.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Trzeci instrument, to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej umorzenia długów i zakazu wprowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniający dyrektywę 2017/1132 (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości). W celu implementacji tej dyrektywy przygotowano projekt ustawy. Z uwagi na konieczność przeprowadzenia szerokich konsultacji dotyczących kształtu projektu ustawy minister powołał zespół do spraw nowelizacji ustawy Prawo restrukturyzacyjne, który zakończył swoje prace w dniu 31 stycznia 2022 r. W dniu 7 lutego 2022 r. projekt ustawy implementującej został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W lipcu 2022 r. przygotowany projekt został skierowany do uzgodnień międzyresortowych, konsultacji publicznych oraz opiniowania. W dniu 30 sierpnia 2022 r. wpłynęła do ministra sprawiedliwości opinia Rady Legislacyjnej przy prezesie Rady Ministrów. Na etapie uzgodnień, konsultacji i opiniowania zgłoszono ponad 100 uwag. Ponadto Rada Legislacyjna zgłosiła szereg propozycji ściśle związanych z projektowanymi rozwiązaniami, których wprowadzenie niewątpliwie ułatwiłoby osiągnięcie zasadniczego celu projektu czyli usprawnienie postępowań restrukturyzacyjnych i zwiększenie ich efektywności. W dniu 2 marca 2023 r. projekt został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich. Przewiduje się następujący harmonogram dalszych prac nad projektem: do końca kwietnia 2023 r. przyjęcie projektu przez Stały Komitet Rady Ministrów; do końca maja 2023 r. przyjęcie projektu przez Radę Ministrów i przekazanie go do Sejmu; do końca lipca 2023 r. zakończenie prac parlamentarnych, podpisanie ustawy przez prezydenta i publikacja jej w Dzienniku Ustaw.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciSebastianKaleta">Ostatni instrument, o którym chciałbym powiedzieć, to dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniająca dyrektywę 2017/1132 w odniesieniu do transgranicznego przekształcenia, łączenia i podziału spółek. Projekt ustawy UC123 ma na celu jednocześnie implementację dwóch dyrektyw, dyrektywy 2019/2121 oraz dyrektywy 2019/1151. Termin implementacji pierwszej, to 31 stycznia 2023 r., drugiej, to 1 sierpnia 2023 r. Problematyka regulowana wyżej wymienionymi dyrektywami ma charakter bardzo złożony. Prace wdrożeniowe wymagały szeregu prac koordynacyjnych z resortami współpracującymi, stąd prace nad ich wdrożeniem zostały rozpoczęte w Ministerstwie Sprawiedliwości już w 2019 r. Z uwagi na to, iż wdrożenie dyrektywy 2019/2121 wiąże się ze zmianą kodeksową mającą charakter systemowy, projekt ten został na wczesnym etapie poddany szerokim prekonsultacjom ze środowiskami akademickimi w całej Polsce. W toku uzgodnień międzyresortowych do projektu został dołączony istotny wkład Ministerstwa Finansów w zakresie określenia skutków podatkowych regulacji, co wpłynęło istotnie na wydłużenie procesu legislacyjnego z uwagi na konieczność ponowienia uzgodnień zewnętrznych, opiniowania i konsultacji publicznych. W toku uzgodnień międzyresortowych projekt uzyskał opinię właściwego ministra o zgodności projektu z prawem Unii Europejskiej i został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego. Projekt został przyjęty przez Komitet Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji w dniu 16 grudnia 2022 r. Projekt został przyjęty przez Komitet do Spraw Europejskich w dniu 20 grudnia 2022 r. Projekt został przyjęty przez Stały Komitet Rady Ministrów w dniu 19 stycznia 2023 r., a w dniu 1 marca 2023 r. Stały Komitet potwierdził zakończenie prac nad projektem. Dnia 8 marca 2023 r. Ministerstwo Sprawiedliwości wystąpiło z wnioskiem o skierowanie projektu na Radę Ministrów. Resort sprawiedliwości oczekuje na niezwłoczne przyjęcie projektu przez Radę Ministrów i skierowanie go do dalszych prac parlamentarnych. Z mojej strony to tyle, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chce zabrać głos? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">W związku z czym proszę pana ministra Macieja Miłkowskiego z Ministerstwa Zdrowia o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Dziękuję bardzo serdecznie. Panie przewodniczący, w zakresie Ministerstwa Zdrowia są dwie dyrektywy, z tego jedna w zakresie wydania rozporządzenia Ministra Zdrowia do tej dyrektywy. Pierwsza dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2020/2184 w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Będzie ona wdrażana przez projekt ustawy o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw, prowadzony przez Ministerstwo Infrastruktury pod nr UC130. Projekt tej ustawy w tym zakresie był po ponownych uzgodnieniach międzyresortowych i ponownych konsultacjach publicznych. Było bardzo wiele spotkań ze stroną samorządową i przedstawicielami resortów, które zgłaszały do tej ustawy bardzo wiele uwag. Jeśli chodzi o zakres Ministerstwa Zdrowia, nie zostały zakończone w ustawie prace nad brzmieniem delegacji dla ministra zdrowia do wydania rozporządzenia. Jak będzie ustawa, to Ministerstwo Zdrowia przygotuje to rozporządzenie w sprawie jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi. Tak że na dzień dzisiejszy nie wiemy kiedy ten etap się zakończy ze względu na niezakończoną procedowaną ustawę.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaMaciejMilkowski">Jeśli chodzi o drugi element wskazanych zaległości dla Ministerstwa Zdrowia, to jest dyrektywa delegowana Komisji 2022/1326, zmieniająca załącznik do decyzji ramowej Rady w odniesieniu do włączenia nowych substancji psychoaktywnych do definicji narkotyku. Termin transpozycji minął 18 lutego br. Projekt będzie wdrażany poprzez rozporządzenie ministra zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu substancji psychotropowych, środków odurzających oraz nowych substancji psychoaktywnych. 21 marca br. projekt rozporządzenia został przekazany przez głównego inspektora sanitarnego do ministra zdrowia wraz z wnioskiem o przekazanie koordynatorowi Krajowego Systemu Notyfikacji Norm i Aktów Prawnych w celu dokonania notyfikacji. Planujemy, że w tym tygodniu przekażemy do Ministerstwa Rozwoju i Technologii wniosek o notyfikację. Szacowany czas publikacji rozporządzenia to cztery do sześciu tygodni W tym zakresie notyfikacja, transpozycja wyżej wymienionej dyrektywy ma wyłącznie charakter formalny, ponieważ substancje ujęte w tym akcie są już uregulowane w polskim prawie i były notyfikowane w latach wcześniejszych. Tak że to są tylko te dwa zakresy z Ministerstwa Zdrowia. Dziękuję bardzo serdecznie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby się wypowiedzieć w tym momencie? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">W związku z czym przechodzimy do pana ministra Tomasza Chróstnego, prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowTomaszChrostny">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, jeżeli chodzi o część za którą jest odpowiedzialny Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, to mamy przede wszystkim dwie dyrektywy. Dyrektywę 2020/1828 w sprawie powództw przedstawicielskich, która umożliwia upoważnionym podmiotom występowanie z powództwami przedstawicielskimi, są to powództwa wytaczane w imieniu konsumentów w celu doprowadzenia do zaprzestania stosowania przez przedsiębiorcę szkodliwej praktyki lub w celu zastosowania środka naprawczego. Dyrektywa udostępnia zatem konsumentom kolejne narzędzie służące przywróceniu równowagi kontraktowej, która została naruszona przez wykorzystujących swoją przewagę przedsiębiorców stosujących niedozwolone praktyki.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PrezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowTomaszChrostny">Jesteśmy po konsultacjach i uzgodnieniach międzyresortowych, które rozpoczęliśmy 21 grudnia 2022 r. Obecnie analizujemy materiał, uwzględniamy jeszcze z interesariuszami ze względu na to, że z jednej strony mamy przepisy, które umożliwiają osiągnięcie bardzo pozytywnych efektów z punktu widzenia eliminowania nieuczciwych praktyk z rynku. Tak jak wspomniałem, to kolejne narzędzie, które zostaje udostępnione konsumentom, a z drugiej strony musimy zapewnić, aby nie dochodziło do nadużyć, w tym łamania dyrektywy i zapisów, które mogłyby doprowadzać do poważnych zaburzeń na rynku. Jeżeli chodzi o harmonogram, to chcielibyśmy rzeczywiście w II kwartale przejść przez Komitet do Spraw Europejskich i Komitet Stały Rady Ministrów. Następnie w III kwartale zakończyć ścieżkę rządową i skierować projekt do prac parlamentarnych. Liczymy, że wówczas mniej więcej I kwartał przyszłego roku, to będzie ten czas, w którym ten bardzo trudny, bardzo skomplikowany projekt mógłby wówczas wejść w życie.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PrezesUrzeduOchronyKonkurencjiiKonsumentowTomaszChrostny">Jeżeli chodzi o drugą dyrektywę, przede wszystkim mówiłem tutaj o dyrektywie ECN+. Prace są bardzo zaawansowane. W dniu dzisiejszym mamy komisję senacką i liczymy, że w dniu jutrzejszym uda się zakończyć etap prac senackich. W połowie kwietnia ustawa byłaby uchwalona przez Sejm i przekazana do podpisu do pana prezydenta. Liczymy, że ustawa wejdzie w życie maju 2023 r. Tutaj mieliśmy do czynienia z bardzo wieloma uwagami w trakcie konsultacji społecznych, bardzo wiele stron, nie tylko jeżeli chodzi o reprezentujących stronę społeczną, ale bardzo wiele zagadnień, które wymagały uzgodnienia zarówno z Ministerstwem Finansów, jak i z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, i z Ministrem Sprawiedliwości, RCL-em czy MSWiA i Komendantem Głównym Policji. Zatem bardzo obszerna regulacja, która nawet dzisiaj budzi jeszcze dalej spore emocje, jeżeli chodzi choćby o procedury związane z przeszukaniami. Teraz mamy nadzieję, że w maju uda nam się tę ustawę już wprowadzić do polskiego porządku prawnego, przyjąć i będzie ona obowiązywała, kończąc jednocześnie ten etap niewdrożenia dyrektywy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś chciałby zabrać głos? Nie słyszę. W związku z czym szanowni państwo, czy jest sprzeciw do przyjęcia, do wiadomości informacji przedstawionej przez państwa ministrów? Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">W związku z tym stwierdzam, że Komisja przyjęła do wiadomości Informację o pracach legislacyjnych związanych z wdrożeniem dyrektyw, których termin transpozycji już upłynął lub upływa w ciągu najbliższych trzech miesięcy, stan na dzień 24 lutego 2023 r. Część dotyczącą pionu cyfryzacji w KPRM rozpatrzymy prawdopodobnie na posiedzeniu w dniu 13 kwietnia br.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Bardzo wszystkim państwu dziękuję za przedstawienie tych informacji. Jest to koniec na dzisiaj. Zamykam posiedzenie obrad.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>