text_structure.xml 24.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#CzlonkostwoRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiej">a) wydatki z zał. nr 2,</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#CzlonkostwoRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiej">b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6;</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#CzlonkostwoRzeczypospolitejPolskiejwUniiEuropejskiej">2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8 i 49;</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#UniiEuropejskiej">– wydatki z zał. nr 2.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#UniiEuropejskiej">W posiedzeniu udział wzięli: Izabela Antos podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wraz ze współpracownikami, Piotr Patkowski podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wraz ze współpracownikami, Izabela Kloc i Karol Karski – posłowie do Parlamentu Europejskiego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#UniiEuropejskiej">W posiedzeniu udział wzięli pracownicy Kancelarii Sejmu: Agata Jackiewicz, Joanna Heger, Agata Domańska – z sekretariatu Komisji w Biurze Spraw Międzynarodowych; Bartosz Pawłowski – ekspert ds. legislacji z Biura Analiz Sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Stwierdzam kworum. Czy ktoś ma uwagi do porządku dziennego? Jeśli nie, to przechodzimy do pkt I, który brzmi następująco: rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2023 (druk nr 2653) w zakresie: 1) części budżetowej 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej: a) wydatki z zał. nr 2, b) wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6; 2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8 i 49; 3) części budżetowej 84 – Środki własne Unii Europejskiej: – wydatki z zał. nr 2.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Szanowni państwo, zaczniemy od omówienia części 23. Miło mi przywitać panią minister Izabelę Antos, której w tej chwili oddaję głos. Bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowIzabelaAntos">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, chciałabym przedstawić jedynie najważniejsze zagadnienia dotyczące projektu budżetu na 2023 r. części 23 – Członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej. Dochodów budżetowych w części 23 nie planowaliśmy, natomiast jeżeli chodzi o wydatki budżetowe, to zostały one zaplanowane w kwocie 27 093 tys. zł i stanowią 105,7% wydatków ujętych w ustawie budżetowej na 2022 r. Wzrost planowanych na 2023 r. wydatków wynika głównie ze zwiększenia wynagrodzeń osobowych w związku ze wzrostem kwot bazowych o 7,8%. Wydatki budżetowe w poszczególnych działach kształtują się następująco: dział 750 – Administracja publiczna stanowi główna pozycję wydatków budżetowych, to jest 99,9% części 23. W ramach kwoty 27 089 tys. zł finansowane będą wydatki związane z realizacją zadań i zapewnieniem funkcjonowania urzędu ministra do spraw Unii Europejskiej w kwocie 26 401 tys. zł, z czego na wynagrodzenia ogółem –  16 608 tys. zł, z pozostałą działalnością, w ramach której środki przeznaczone są na sfinansowanie składki do organizacji międzynarodowej Instytutu Bruegla w kwocie  146 425 euro oraz uregulowanie kosztów przelewu związanego z realizacją tej płatności.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowIzabelaAntos">W ramach tego działu wydatki majątkowe zaplanowane zostały w wysokości  264 tys. zł. Wydatki te są niższe o 286 tys. zł niż w planie na 2022 r. i zostaną przeznaczone głównie na zakup sprzętu komputerowego i oprogramowania, a także na zakup środków trwałych na wyposażenie KPRM.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowIzabelaAntos">W ramach działu 752 – Obrona narodowa zaplanowano środki w wysokości 4000 zł na sfinansowanie zadań obronnych ujętych w projekcie programu pozamilitarnych przygotowań obronnych RP w latach 2021–2035, przewidzianych do realizacji w latach 2023–2025. Projekt planu wydatków na 2023 r. sporządzony został również w ujęciu zadaniowym. Zgodnie z tym projektem minister do spraw Unii Europejskiej realizuje zadania w zakresie funkcji 11 – bezpieczeństwo zewnętrzne i nienaruszalność granic oraz 15 – polityka zagraniczna.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowIzabelaAntos">Szanowny panie przewodniczący, szanowna Komisjo, przedstawiając najistotniejsze założenia projektu budżetu ministra do spraw Unii Europejskiej na 2023 r. uprzejmie proszę o przyjęcie go przez Komisję. Dziękuję bardzo za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję pani minister. Posłem koreferentem jest pan poseł Rosati. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselDariuszRosati">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, pani minister, nie mam większych zastrzeżeń do informacji o planie wydatków w części 23 na rok 2023. Te liczby, które pani podała, nie wymagają specjalnego komentarza, ale chciałbym zwrócić uwagę, nie powtarzając tych liczb, na dwie sprawy. Po pierwsze, uważam, że wzrost nakładów na dział 23 – Członkostwo Polski w UE jest niewystarczający. Mamy do czynienia ze wzrostem ogólnie około 5% i gdy weźmiemy pod uwagę wydatki na ten dział w latach 2020, 2021, 2022 i teraz plan na 2023, to właściwie widzimy systematyczny spadek udziału tych wydatków w całości wydatków budżetu państwa. To są w ogóle jakieś setne części promila, bo to są przecież niewielkie wydatki w skali budżetu. Budżet państwa opiewa w wydatkach na 672 000 000 tys. zł, natomiast tu mówimy o 27 000 tys. zł. Niemniej jednak niepokoi tendencja do spadku tego udziału w ciągu ostatnich czterech lat. W latach 2020–2023 wydatki na członkostwo Polski w UE spadły o jedną czwartą. To jest jakiś sygnał co do tego, na jak dalekim miejscu na liście priorytetów rządu Prawa i Sprawiedliwości znajdują się kwestie związane z członkostwem Polski w UE.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselDariuszRosati">Podobna tendencja wyłania się w części budżetu umieszczonej w załączniku 6, gdzie mowa jest o wynagrodzeniach. Liczby zostały podane przez panią minister, natomiast ja chcę znowu pokazać to w perspektywie ostatnich kilku lat. I tu jest widoczna ta sama tendencja jak w przypadku wydatków ogólnych w części 23, mianowicie mamy systematyczny spadek udziału wydatków na wynagrodzenia w całości wydatków budżetu państwa, ale co ważniejsze, mamy również spadek wartości wynagrodzeń w wymiarze realnym. To znaczy, w trakcie tych czterech lat wzrost wynagrodzeń w tej części wyniósł 24,8%, ale jednocześnie inflacja w tym samym czasie wyniosła 35,5%. Mieliśmy więc do czynienia ze spadkiem realnych wartości funduszu wynagrodzeń w części 23, co jest znowu spójne z tym, co powiedziałem wcześniej, z relatywnym spadkiem nakładów na tę część budżetową.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselDariuszRosati">Ja również uważam, że i w tej sprawie konieczny jest wzrost nakładów. To chyba w ogóle nie wymaga specjalnego uzasadnienia, bo przecież wszyscy zdajemy sobie sprawę, że mamy w stosunkach z UE cały szereg nierozwiązanych spraw. Nawet nie chodzi tylko o ciągle nierozwiązany problem, impas, w zakresie Krajowego Planu Odbudowy i przedłużające się ciągle negocjacje i coraz to nowe obietnice, kiedy możemy liczyć na te pieniądze, ale też mamy przecież cały szereg otwartych sporów, które nie są zamykane w ciągu ostatnich lat, a właściwie przybywa ich coraz więcej. Między innymi spory o wykonanie wyroków Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości czy związane z tym nieszczęsnym sporem z Czechami wokół kopalni Turów. Mój postulat pod adresem pani minister, a przede wszystkim naszej Komisji, jest taki, żebyśmy się jednak zastanowili nad tym, żeby wezwać rząd do zwiększenia wydatków na tę część, właśnie dlatego, żeby być może ułatwić i przyspieszyć rozwiązywanie tych wszystkich problemów, o których wspomniałem, na czele z Krajowym Programem Odbudowy.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselDariuszRosati">Myślę, że jest dobra okazja, ponieważ w ostatnich dniach doszło do wymiany ministra do spraw Unii Europejskiej. Na ocenę pracy ministra Szymańskiego jeszcze zapewne będziemy mieli czas. Nie ma ministra Szynkowskiego vel Sęka, nowego ministra do spraw Unii Europejskiej, ale chciałem poprosić panią minister, żeby mu przekazać. On ma szansę na przełamanie tego impasu, ma szansę na to, żeby zrobić jakieś nowe otwarcie w sprawach, o których mówiłem. Wykorzystując swoją zapewne mocniejszą pozycję polityczną, może będzie w stanie przekonać najwyższe władze rządu i partii do tego, żeby doprowadzić do pomyślnego rozwiązania tych wszystkich spraw. W szerszym kontekście uważam, panie przewodniczący i pani minister, że środki przeznaczane na ten dział, w kontekście wagi zadań, jakie stoją przed urzędnikami i służbą cywilną wokół ministra do spraw europejskich, uzasadniają zwiększenie tego budżetu w sposób znaczący, tak aby dać szansę przynajmniej od strony finansowej na rozwiązanie tych wszystkich spraw, które leżą nierozwiązane właściwie od lat. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie pośle. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z posłów chciałby zabrać głos w tej części? Jeśli nie, to, pani minister, bardzo proszę, może chciałaby się pani wypowiedzieć odnośnie do słów pana posła Rosatiego, z czego wynika to, że tych środków może być teraz mniej, czy rzeczywiście jest to taka różnica, że może w jakiś sposób utrudnić funkcjonowanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwKPRMIzabelaAntos">Szanowny panie przewodniczący, szanowny panie pośle, szanowni państwo, dziękuję bardzo. Ogółem wydatki budżetowe na 2023 r. stanowią 105,7% wydatków, które były ujęte w planie na 2022 r., więc mamy drobny wzrost. Wydatki są zaplanowane w sposób odpowiedni i zapewniający należytą pracę na 2023 r. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, pani minister. Jeśli nie ma więcej głosów, szanowni państwo, to przechodzimy do kolejnych działów, do kolejnych części 83 i 84. Bardzo proszę pana ministra Patkowskiego o prezentację tych części.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o część budżetową  83 pozycję 8 rezerw celowych, to przeznaczona jest ona na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu UE oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, a także na rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków oraz na rozliczenie z budżetem ogólnym UE. Rezerwę zaplanowano w wysokości 10 975 085 tys. zł. Środki rezerwy przeznaczone będą przede wszystkim na wydatki związane ze współfinansowaniem projektów realizowanych z udziałem środków europejskich w ramach perspektywy finansowej 2014–2020 oraz 2021– 2027 szwajcarsko-polskiego programu współpracy, norweskiego mechanizmu finansowego oraz mechanizmu finansowego europejskiego obszaru gospodarczego. Ze środków rezerwy zapewnione zostanie również finansowanie oraz współfinansowanie projektów realizowanych w ramach europejskiej współpracy terytorialnej, a także zadań związanych ze wspólną polityką rolną.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowPiotrPatkowski">Ponadto w ramach tej rezerwy zaplanowano środki w kwocie 2 186 831 tys. zł na ewentualne uzupełnienie w przyszłym roku wydatków na składkę członkowską do budżetu UE. Wynika to z występującymi w ostatnich latach znacznymi zmianami jej wysokości w wyniku przede wszystkim uchwalania w trakcie roku nowelizacji budżetu UE oraz wzrostu poboru opłat celnych. Jeśli chodzi o pozycję 49 rezerw celowych, przeznaczona jest ona na utrzymanie rezultatów niektórych projektów zrealizowanych przy udziale środków UE, w tym na systemy informatyczne, a także na wsparcie potencjału realizacji zadań publicznych. Została zaplanowana w kwocie 4 214 549 tys. zł. Ze środków rezerwy zapewnione zostanie między innymi wsparcie finansowe jednostek samorządu terytorialnego w realizacji zadań publicznych. Sfinansowane zostanie także zachowanie trwałości szeregu produktów wytworzonych oraz planowanych do wytworzenia w ramach zakończonych projektów współfinansowanych ze środków UE. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie ministrze. Posłem koreferentem do części 83 jest pan poseł Cymański. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselAndrzejCymanski">Panie przewodniczący, przypadł mi w udziale, tak jak co roku, tradycyjnie już, zaszczyt prezentowania dwóch pozycji, a więc rezerwy celowe w pozycji 8 i 49. Jeżeli chodzi o pierwszą część, czyli o rezerwę na realizację projektów współfinansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu oraz ze środków pomocy bezzwrotnej, rozliczenia programów i projektów finansowanych z udziałem tych środków, jest tutaj przewidziana kwota 10 000 975 tys. zł. Rezerwa ta została utworzona przez Ministra Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym ds. rozwoju regionalnego. Środki będą uruchamiane na wniosek poszczególnych ministrów. Nie będę ich wymieniał, bo to dotyczy poszczególnych pozycji kwot, a środki z tej rezerwy przeznaczone są przede wszystkim na wymienione tu poszczególne programy operacyjne. To jest wszystko zwrot ku nowoczesności: program „Inteligentny rozwój”, „Polska cyfrowa”, „Edukacja i rozwój”, „Infrastruktura”. Jest również „Pomoc żywnościowa” i „Rybactwo i morze”. Wśród tych pozycji są również środki wydatków podlegających refundacji w ramach pomocy technicznej w programach oraz finansowanie oraz współfinansowanie w ramach współpracy terytorialnej. Chciałbym podkreślić, że w bieżącym roku rezerwa na ten cel była zaplanowana w wysokości 6 000 000 tys. zł. Tymczasem rezerwa na zadania związane z polityka rolną w tym roku wynosi ponad 2 000 000 tys. zł. Ten wzrost jest znaczący.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PoselAndrzejCymanski">Reasumując, jeżeli chodzi o tę rezerwę, w moim przekonaniu zasługuje na poparcie, na uwzględnienie, ponieważ nie ma tutaj większych kontrowersji, a zmiany wynikają z uzasadnionych obiektywnych okoliczności.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#PoselAndrzejCymanski">Jeżeli chodzi o część budżetową 83 pozycja 49, to jest utrzymanie rezultatów niektórych projektów realizowanych przy udziale środków z Unii, w tym systemy informatyczne. Tutaj mamy pozycję w wysokości 4 214 000 tys. zł. Ta wysokość została ustalona w związku z zapotrzebowaniem zgłoszonym przez Ministra Rozwoju i Technologii, Urząd Miar oraz z inicjatywy Ministra Finansów. Jedną z bardziej istotnych, może też ciekawych, bo to jest coś, co przykuwa uwagę, że między innymi z tego tytułu środki będą przeznaczone między innymi na rozbudowę Laboratorium Mikrobiologii i Parazytologii Wojewódzkiej Stacji Sanitarnej i Epidemiologicznej. To jest trzeci poziom hermetyczności. To są przykłady inwestycji, gdzie wchodzimy i tworzymy rzeczywistość na miarę najnowszej techniki i rozwoju. To może budzić pewien optymizm. W 2022 r., czyli w bieżącym, rezerwa na ten cel była zaplanowana w kwocie 1 110 000 tys. zł, a więc mamy tu wyraźny i znaczący wzrost.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#PoselAndrzejCymanski">Konkludując, chciałbym rekomendować Wysokiej Komisji przyjęcie i pozytywne zaopiniowanie tych informacji, a więc rezerwa celowa – powtórzę – pozycja 8 i 49 w wielkościach tutaj przeze mnie przywołanych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie pośle. Bardzo ciekawe. Teraz poproszę pana posła Grzyba o głos do części budżetowej 84.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrPatkowski">Panie przewodniczący, jeszcze nie omówiłem części 84.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Aha, przepraszam. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrPatkowski">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wysoka Komisjo, część 84 została utworzona w celu dokonywania płatności polskiej składki członkowskiej do budżetu UE, tak zwanych środków własnych. Wysokość wydatków na składkę wynika z projektu budżetu UE na rok 2023 przedstawionego przez Komisję. W limicie części 84 zaplanowana została kwota w wysokości 33 072 735 tys. zł. Ponadto, tak jak wspominałem przy poprzednim punkcie, środki w wysokości ponad 2 000 000 tys. zł zostały umieszczone w rezerwie celowej pozycja 8. Należy przy tym zaznaczyć, że zaplanowana wysokość polskiej składki może ulec zmianom podczas roku 2023. W trakcie roku budżetowego UE przyjmuje szereg nowelizacji budżetu, które wpływają na wysokość składek państw członkowskich, na przykład corocznie aktualizowane są dane makroekonomiczne stanowiące podstawę do wyliczeń składki.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PodsekretarzstanuwMFPiotrPatkowski">Poziom wydatków w ramach części 84 ulega także zmianie w związku z rosnącymi wpływami z opłat celnych. Wyższa niż zaplanowana na 2022 r. składka wynika między innymi z szybszego tempa rozwoju Polski w porównaniu do większości pozostałych państw członkowskich, wyższego wzrostu podstawy VAT na tle innych krajów, wzrostu wpłaty Polski z tytułu nieprzetworzonych opakowań plastikowych oraz rosnących wpływów z opłat celnych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie ministrze. Teraz bardzo proszę, pan poseł Grzyb.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Wydaje mi się, że to jest zawsze najciekawsza część naszych prac związanych z oceną projektu budżetu na rok 2023 czy na kolejne lata, ta część 84, gdzie jest przedstawiana składka do budżetu UE i jak to się ma w stosunku do projektowanych przepływów, które wpłyną do polskiego budżetu z budżetu UE. Jaki jest ten wynik netto. W tym roku na rok przyszły jest planowana składka 33 072 735 tys. zł i ona jest wyższa od składki roku 2022, który jeszcze się nie zakończył, a więc w stosunku do projektu, o 8,9%. Przy czym zastrzegam się, że ten wzrost nie uwzględnia rezerwy, która znajduje się w rezerwie celowej 8. Natomiast gdyby porównać, to ten wzrost na przykład w projekcie budżetu na rok 2022 wynosił 15,8%. Jeżeli chodzi o wpłaty na podstawie dochodu narodowego brutto, to obserwujemy tutaj w tym projekcie spadek w stosunku do projektu budżetu na rok 2022 o 8,7%, co wcale nie oznacza, że finalnie tak to będzie wyglądało, kiedy będziemy podsumowywali wykonanie. Wpłata z tytułu VAT – tu obserwujemy w projekcie wzrost o 12,1% w stosunku do projektu budżetu na rok 2022. Przy wpłatach z tytułu udziału w opłatach celnych mamy relatywnie wysoki wzrost, bo wynosi on 15,3% w stosunku do projektu na rok 2022. Wpłata z tytułu finansowania rabatów, która jest oparta oczywiście na dochodzie narodowym brutto, też jest wyższa o 11,9%. To są te rabaty, które uzyskują inne państwa, my za to musimy dopłacać do tego budżetu. I podatek od plastiku – tutaj mamy prawie 15% wzrostu. To pokazuje, jak warto przyjrzeć się tej gospodarce, jeżeli chodzi o nieprzetworzony plastik. Z jednej strony korzystne byłoby z punktu widzenia gospodarki w obiegu zamkniętym, ale też z tytułu naszych wkładów podatkowych do nowego podatku, jakim jest podatek od nieprzetworzonego plastiku. On wzrasta z 1 734 432 tys. zł do 2 574 310 tys. zł, prawie o 15%.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselAndrzejGrzyb">Oczywiście jest też zaplanowana rezerwa w części 8 – przepraszam, źle to nazwałem – w pozycji 8 z części 83, która wynosi 2 186 831 tys. zł. To jest oczywiście ta rezerwa, która będzie do uruchomienia, kiedy trzeba będzie dokonać korekty z tytułu wpłat dochodu narodowego brutto i korekt podstawy naliczenia z tytułu podatku VAT.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PoselAndrzejGrzyb">Gdyby uwzględnić tę rezerwę, co w ostatnich latach przy kolejnych projektach budżetu i później przy ocenie ich wykonania okazało się prawdą, to wtedy ta łączna składka mogłaby hipotetycznie wynieść 35,3 mld zł. Wtedy ten wzrost byłby nieco wyższy niż w projekcie na rok 2022. Wynosiłby 16,1%.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#PoselAndrzejGrzyb">Jeżeli chodzi o udział w budżecie tych wydatków na środki własne UE, czyli na składkę, to ten udział wynosi 5,2%, natomiast w stosunku do PKB to jest 1,1% polskiego PKB.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#PoselAndrzejGrzyb">Teraz, jak to odnosimy do planowanych wpływów do polskiego budżetu z tytułu środków europejskich, które Polska potencjalnie może otrzymać. Ten planowany wpływ jest na poziomie 103 980 499 tys. zł. Odliczając składkę, to netto przepływy pomiędzy budżetem polskim a budżetem środków UE wyniósłby 68 720 933 tys. zł. Byłby to zatem wzrost w stosunku do planu roku 2022 wynoszący 66%. To oczywiście też wynika z tych zmian, które wynikają z faktu, że wchodzimy w nową perspektywę finansową tak naprawdę dopiero z rokiem 2023, ponieważ lata 2021 i 2022 to były rozliczenia z poprzednich okresów.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#PoselAndrzejGrzyb">Dla porównania powiem, że jeżeli chodzi o plany roku 2022, to przepływy netto były planowane na poziomie 56 mld, więc to jest wzrost o ponad 12 mld zł. Netto w 2021 r. to było 50,7 mld i w 2020 – 57,7 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#PoselAndrzejGrzyb">Konkludując, można powiedzieć, że oceniam, że kalkulacje przedstawione przez MF są prawidłowe. Zresztą znajdujemy również potwierdzenie tego w ekspertyzie przygotowanej przez Biuro Analiz Sejmowych. W związku z tym wnoszę o przyjęcie przedłożonego projektu przez Ministra Finansów w ramach konkluzji naszej Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie pośle. Szanowni państwo, proponuję przyjąć pozytywną opinię do tego projektu budżetu na 2023 r. Chyba że jest sprzeciw? Sprzeciwu nie słyszę. Następnym krokiem będzie przedstawienie tejże opinii na Komisji Finansów Publicznych, w związku z czym musimy wskazać osobę, która tę opinie będzie przedstawiać. Czy są jakieś kandydatury? Jeżeli nie ma kandydatur, to proponuję posła Grzyba, który w tej materii jest bardzo kompetentny. Czy pan poseł Grzyb wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselAndrzejGrzyb">Jeżeli członkowie Komisji wyrażą zgodę, to ja też.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselMariuszWitczak">Entuzjastycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Entuzjastycznie. Cieszę się. Sprzeciwu również nie słyszę wobec tej kandydatury, więc, drodzy państwo, kończymy rozpatrywanie tego punktu, a że to był ostatni punkt, to bardzo państwu dziękuję za spotkanie. Zamykam posiedzenie. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>