text_structure.xml 8.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Szanowni państwo, witam.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Otwieram 135. posiedzenie Komisji do Spraw Petycji.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Projekt porządku został paniom i panom posłom dostarczony. Projekt został skrócony ze względu na problemy zdrowotne naszej koleżanki pani przewodniczącej Mrzygłockiej, która nie może dzisiaj zreferować nam punktów przejętych do prowadzenia petycji. Zatem mamy trzy punkty. Czy do porządku posiedzenia ograniczającego się do punktu pierwszego, drugiego i pierwotnego piątego, a teraz trzeciego są uwagi? Nie słyszę. Zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Stwierdzam, że mamy kworum wymagane regulaminem do prowadzenia obrad.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Przystępujemy do realizacji przyjętego porządku. Proszę przedstawiciela ministra spraw wewnętrznych i administracji o przedstawienie odpowiedzi na dezyderat nr 269 w sprawie określenia możliwości kontrolnych komisji rewizyjnych rad gmin w odniesieniu do spółek, których udziały lub akcje przynajmniej w części stanowią własność gminy, oraz spółek utworzonych wyłącznie przez gminę. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuAdministracjiPublicznejMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiSzymonWrobel">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuAdministracjiPublicznejMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiSzymonWrobel">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odpowiedź ministra spraw wewnętrznych i administracji została skierowana…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Gdyby pan był tak uprzejmy się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiASzymonWrobel">Szymon Wróbel, zastępca dyrektora Departamentu Administracji Publicznej MSWiA.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiASzymonWrobel">Odpowiedź ministra spraw wewnętrznych i administracji została skierowana do Komisji 30 listopada tego roku. W tej odpowiedzi przedstawiono stan prawny dotyczący zakresu właściwości i kompetencji komisji heraldycznej, tło regulacyjne w odniesieniu do Kodeksu spółek handlowych. Generalna teza tej odpowiedzi jest taka, że przepisy aktualnie obowiązujące nie sprzeciwiają się temu, aby komisje rewizyjne mogły kontrolować spółki z udziałem gminy. Świadczy o tym ostatnia nowelizacja ustawy o samorządzie gminy, gdzie w art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym radni uzyskali prawo do pozyskiwania informacji, materiałów oraz wglądu w działalność spółek z udziałem gminy. Wychodzimy z takiego założenia, interpretując ten przepis, że to nie jest żadna nowa kompetencja, tylko ona wypływa z uprawnień samej rady, jeżeli chodzi o kontrolę jednostek organizacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiASzymonWrobel">Przechodząc już bezpośrednio do oceny propozycji legislacyjnej, która została złożona przez autora petycji, warto zwrócić uwagę, że pojęcie spółek z udziałem gminy odnosi się do spółek, w których gmina ma jeden udział bądź jedną akcję, jak również do spółek, w których ten udział jest znacznie większy. W naszej ocenie, w ocenie ministra spraw wewnętrznych i administracji petycja nie zasługuje na uwzględnienie.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuMSWiASzymonWrobel">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Nasz stały doradca potwierdza, że odpowiedź jednoznacznie wskazuje, że postulowane w petycji uprawnienia komisje rewizyjne rad gmin już posiadają – i dlatego też pan Krzysztof Pater wskazuje, że brak jest uzasadnienia dla wprowadzania postulowanych zmian w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Czy ktoś z państwa ma uwagi do odpowiedzi? Petycję referował pan poseł Grzegorz Wojciechowski. Nie ma uwag, tak? Zatem rekomenduję przyjęcie odpowiedzi ministra spraw wewnętrznych i administracji na dezyderat nr 269. Czy wobec tej rekomendacji są uwagi? Nie słyszę. Zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła odpowiedź. Dziękuję panu dyrektorowi.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">W drugim punkcie proszę pana przewodniczącego Jacka Świata o przedstawienie petycji w sprawie uchylenia ustawy z 30 listopada 1989 r. o Funduszu Daru Narodowego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJacekSwiat">Szanowni państwo, przed nami petycja złożona przez osobę fizyczną. Bardzo krótka. Autor petycji wnosi o uchylenie ustawy o Funduszu Daru Narodowego, ponieważ Fundusz Daru Narodowego został już dawno zniesiony i autor petycji uznaje, że ta ustawa jest bezprzedmiotowa. Przypomnę, że ustawa została przyjęta w listopadzie 1989 r., a fundusz miał przyjmować wpłaty, dary od Polaków i osób z zagranicy na rzecz wsparcia celów społecznych czy spłaty zadłużenia państwa. Fundusz działał przez rok, do listopada 1990 r., a następnie przeprowadzono proces likwidacyjny funduszu, który zakończył się w roku 1992. W istocie fundusz od ponad 30 lat nie istnieje, ale pozostały skutki prawne tej ustawy, o której mówimy, na przykład odwołania w innych ustawach. Na tej podstawie były wydawane dokumenty, na przykład uchwały Sejmu, Senatu. Wreszcie na podstawie tej ustawy był przeprowadzony proces likwidacyjny FDN, więc jeśli ktoś by chciał dzisiaj sprawdzić, przebadać te dokumenty, to bez ustawy matki byłoby to niemożliwe. W związku z tym ponieważ skutki prawne tej zamierzchłej ustawy jednak ciągle istnieją, należy uznać wniosek za bezprzedmiotowy. Wnioskuję, by nie uwzględniać żądania będącego przedmiotem petycji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie petycji? Nie widzę. Czy wobec rekomendacji, by nie uwzględnić żądania, są uwagi. Nie słyszę. Zatem stwierdzam, że Komisja podjęła decyzję zgodną z rekomendacją.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Szanowni państwo, w ostatnim punkcie mamy przyjęcie planu pracy na pierwsze półrocze, a w zasadzie do końca lipca przyszłego roku, czyli na pierwsze siedem miesięcy. Projekt planu państwo otrzymali. Oczywiście ten plan jest otwarty, czyli jeżeli będą pojawiały się inne sprawy, choćby odpowiedzi na dezyderaty, czy jakieś pilne sprawy, to będziemy odpowiednio do tej sytuacji reagować.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Czy do planu pracy są uwagi? Nie słyszę. Zatem stwierdzam, że Komisja przyjęła plan pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek tego posiedzenia. Wszystkim dziękują za udział. Życzę dobrego popołudnia.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirJanPiechota">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>