text_structure.xml
35.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dzień dobry państwu. Otwieram 95. posiedzenie Komisji Obrony Narodowej. Porządek dzisiejszego posiedzenia obejmuje następujące punkty: po pierwsze, rozpatrzenie i zaopiniowanie dla marszałek Sejmu wniosku Koła Parlamentarnego Polska 2050 o przedstawienie na posiedzeniu Sejmu informacji prezesa Rady Ministrów na temat perspektyw finansowania modernizacji sił zbrojnych, w tym poprzez wykorzystanie środków Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w kontekście problemów ze znalezieniem nabywców na obligacje Banku Gospodarstwa Krajowego i odwołanego przetargu z dn. 24.10.2022 r. ; po drugie, sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Witam w składzie Komisji kolegę posła Kazimierza Głuchowskiego. Witam. No, właśnie. Krzysztofa. Krzysztofa. Przepraszam cię, Krzysztof.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Stwierdzam kworum. Witam zaproszonych gości: pana Wojciecha Skurkiewicza sekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej, pana Pawła Bartczaka dyrektora Departamentu Budżetowego, pana pułkownika Krzysztofa Zielskiego szefa Zarządu Planowania Rzeczowego P-8 Sztabu Generalnego Wojska Polskiego, pana pułkownika Sławomira Kozickiego zastępcę dyrektora Departamentu Budżetowego Ministerstwa Obrony Narodowej oraz pana pułkownika Dariusza Węsierskiego naczelnika wydziału w Departamencie Budżetowym MON.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Informuję, że pani marszałek przekazała powyższy wniosek do Komisji Obrony Narodowej z prośbą o jego rozpatrzenie na posiedzeniu Komisji z udziałem i na podstawie informacji przedstawicieli rządu oraz rozważenie potrzeby przeprowadzenia debaty w tej sprawie na posiedzeniu Sejmu. Proszę pana ministra…</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselCzeslawMroczek">W sprawie formalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Momencik. Pragnę również przypomnieć, że na posiedzeniu Komisji w dniu 13 lutego 2020 r. przyjęliśmy propozycję prezydium Komisji w sprawie ograniczenia czasu wystąpień na naszych posiedzeniach. Pierwsze wystąpienie posła może trwać maksymalnie 10 minut, a każde kolejne 5 minut. Proszę o przestrzeganie tych limitów czasowych, aby nasza dyskusja na posiedzeniach Komisji była uporządkowana i rzeczowa.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Bardzo proszę, wniosek formalny. Pan minister Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, nie wniosek formalny, tylko w sprawie formalnej. Mianowicie, po raz kolejny posiedzenie Komisji zostało zwołane z rażącym naruszeniem prawa. Przypominam, że zgodnie z regulaminem Sejmu, to prezydium komisji decyduje o terminach i porządku posiedzenia. Pan przewodniczący Jach wielokrotnie przywołuje tutaj przepis, który mówi o tym, że komisje obradują w terminach wyznaczonych m.in. przez przewodniczącego. Jak mówi sam ten przepis, chodzi o terminy, a nie o porządek. Oczywiście, nie muszę dodawać, że w sprawie dzisiejszego posiedzenia i jutrzejszego posiedzenia prezydium nie podejmowało decyzji. W związku z tym mamy do czynienia z rażącym naruszeniem prawa.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselCzeslawMroczek">Ponadto ten porządek był zmieniany trzykrotnie w ciągu kilku dni. Czyli mamy do czynienia i z rażącym naruszeniem prawa i z bałaganem. Natomiast szczególnie istotne jest jutrzejsze posiedzenie. Zgodnie z regulaminem Sejmu członków Komisji zawiadamia się na 3 dni przed posiedzeniem. Dopiero dzisiaj otrzymaliśmy informację o tym, że możemy zapoznać się z materiałem niejawnym. W związku z tym trzydniowy termin zawiadomienia znowu nie został dotrzymany. Mało tego, informacja o pobycie wojsk amerykańskich na terenie naszego kraju oraz o inwestycjach jeszcze 2 dni temu była informacją jawną. Dzisiaj jest już informacją niejawną. Co tu się tak naprawdę dzieje? To znaczy, w nazwie macie prawo. Na ustach przedstawicieli tej formacji jest nieustannie prawo, a w życiu pogarda dla prawa. Nieustanna pogarda dla prawa. Zgłaszam to tylko po to, żeby był ślad tego, że za każdym razem łamią państwo prawo, w sprawach drobnych, w sprawach poważnych. Nieustannie łamiecie prawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejWojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, jeśli mogę…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Tak, zaraz, ale panie ministrze, najpierw ja odpowiem. Powiadomienie Komisji było w ubiegłym tygodniu, a nie wczoraj. Dzisiaj otrzymali państwo możliwość zapoznania się… Wczoraj materiał dotarł do Sejmu. Wczoraj przyszło to do Sejmu, a dzisiaj mogli się państwo zapoznawać z tą informacją. Ze względu na to, że była taka… Czy mogę skończyć? Była taka pilna potrzeba, ponieważ pani marszałek niezwłocznie po otrzymaniu wniosku koła Polska 2050…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Mówiłem o informacji niejawnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">No, tak. W związku z tym, że dostaliśmy to dzisiaj, można się z tym zapoznać. Będą państwo więcej pamiętać jutro, jeśli zapoznają się państwo dzisiaj. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselCzeslawMroczek">To właśnie ta pogarda, o której mówiłem.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, w pierwszych słowach chciałbym przeprosić Wysoką Komisję za zamieszanie związane z jutrzejszym posiedzeniem Komisji Obrony Narodowej i z informacją ministra obrony narodowej na temat działań inwestycyjnych związanych z obecnością wojsk amerykańskich, ale również związaną z tym, że wojska amerykańskie są na terenie Rzeczypospolitej, operują, rozwijają swoje pododdziały, jak również dbają o bezpieczeństwo wschodniej flanki NATO. Szanowni państwo, to ja poprosiłem o to, żeby posiedzenie Komisji odbywało się w trybie niejawnym. Z prostej przyczyny. O obecności i zaangażowaniu strategicznego sojusznika na wschodniej flance NATO, o ich działaniach – w sytuacji, z którą dziś mamy do czynienia – nie powinniśmy rozmawiać przy otwartej kurtynie, przy transmisji na cały świat, żeby władze Federacji Rosyjskiej na Kremlu podniecały się tym, jak Polska działa, jak Polska zachęca swoich sojuszników do działań, do rozwijania możliwości obronnych na wschodniej flance NATO. Szkoda, panie pośle. Szkoda, panie ministrze, że pan akurat tę kwestię podnosi, bo wydaje mi się, że to jest rzecz strategiczna, o której powinniśmy mówić ponad jakimikolwiek podziałami.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">To może ja od razu przedstawię panu dokumenty. Zapraszam do ministerstwa. Mam informacje…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Problem polega na tym, że w ogóle nie ma tych materiałów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Pan pozwoli, że dokończę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę nie przerywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Przedstawię państwu dokumenty, które będę przedstawiał jutro na posiedzeniu Komisji. Może od razu weźmie je pan w teczkę, zawiezie na Kreml i przedstawi Putinowi. Na pewno wszyscy będą z tego powodu szczęśliwi.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselBartlomiejSienkiewicz">Panie przewodniczący, proszę zwrócić uwagę przedstawicielowi ministra obrony narodowej. To jest język absolutnie niedopuszczalny wobec posłów na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Rozmawiamy w bardzo ważnym, historycznym momencie, a państwo zachowują się nie jak partia demokratyczna, tylko prorosyjska. Chcą państwo mówić wszystko o strategicznych rzeczach przy otwartej kurtynie. No, życzę powodzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję, panie ministrze. Teraz pan poseł… Pan przewodniczący Mroczek. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Dziękuję bardzo. Problem polega na tym, że 3 dni temu zgłosili państwo materiał. O tym mówiłem. Teraz pan mi przerywa.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselCzeslawMroczek">To znaczy, mieliśmy zawiadomienie o posiedzeniu Komisji na ten właśnie temat, dotyczący informacji na temat pobytu wojsk amerykańskich, w trybie jawnym. O tym mówiłem. Jeżeli jest pan przeświadczony… Tak było. To zawiadomienie mamy. Jeżeli jest pan przeświadczony o tym, że ten materiał ma klauzulę niejawną – problem polega na tym, że w ogóle nie ma tego materiału – to trzeba było mu nadać tę klauzulę. Wskazywałem na to, że macie nieopisany bałagan, bo przez kilka dni mieli…</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle, bez inwektyw proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">(wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselCzeslawMroczek">Z głowy, czyli z niczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselBartlomiejSienkiewicz">Przepraszam bardzo, panie ministrze, pan… internetowego nie ma miejsca na posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę o spokój. Pan Mirosław Sochoń. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Suchoń. Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Panie przewodniczący, oczywiście, tytułem wstępu powiem… Panie ministrze, spokojnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Pan poseł Mirosław Suchoń. Proszę państwa, pan poseł Mirosław Suchoń.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie przewodniczący, zacznę od tego, że dzisiaj o godz. 9.31 otrzymaliśmy informację o tym, że możemy się zapoznać ze zmianami, które są ujęte w dokumencie o klauzuli „zastrzeżone”. To było o godz. 9.31. Byłem o godz. 14.00 w miejscu, w którym można się zapoznać z tymi dokumentami, ale nadal nie było dekretacji, żeby posłowie mogli się z tym zapoznać, więc coś nie działa. Coś nie działa, panie przewodniczący. To nie jest coś, co powstało tutaj, na miejscu. Fizycznie odwiedziłem… Wiem, że nie tylko ja byłem w biurze, w którym można się zapoznać z takimi dokumentami i po prostu te dokumenty nie zostały zadekretowane. Żebyśmy mogli rozmawiać konkretnie i kompetentnie, posłowie muszą mieć czas na to, żeby zapoznać się z dokumentami. W tej sytuacji trudno jest mówić o tym czasie, jeżeli dostajemy informację, że można się zapoznać, a na miejscu okazuje się, że jednak zapoznać się nie można. Apeluję tutaj o pójście krok do przodu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselMiroslawSuchon">Natomiast przechodzę do kwestii, w sprawie której dzisiejsze posiedzenie Komisji zostało zwołane. Rzeczywiście wnosiliśmy do pani marszałek o to, żeby w Sejmie odbyła się debata zapoczątkowana informacją prezesa Rady Ministrów na temat perspektyw finansowania modernizacji sił zbrojnych z wykorzystaniem Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Przy tej okazji warto krótko uzasadnić – dlaczego. Otóż na 2023 r. w funduszu zaplanowano wydatki w kwocie ponad 49 mld zł, w tym ponad 39 mld zł mają stanowić wpływy z emisji obligacji przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Kilka dni temu odbyła się próba emisji i sprzedaży tych obligacji w przetargu. Okazało się, że mimo zaoferowania ponad 8-procentowego oprocentowania tych obligacji rynek nie był zainteresowanych ich zakupem. To powinno wywołać we wszystkich, którzy z troską patrzą na modernizację armii, jakiś alarm w głowie.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#PoselMiroslawSuchon">Okazuje się, że mimo zaoferowania istotnie wyższych niż do tej pory stóp procentowych, rynek nie był zainteresowany finansowaniem modernizacji, m.in. modernizacji polskiej armii. To powoduje poważne zapytania o możliwość finansowania modernizacji w 2023 r. i w latach kolejnych, skoro ponad 39 mld zł miało pochodzić właśnie z tego źródła. Przypomnę, że w dostępnych publicznie informacjach na stronach internetowych wymienia się m.in. Abramsy, K2 czy K9 jako przedmiot, który ma być finansowany z wykorzystaniem środków funduszu. W związku z tym, że to będzie bardzo istotny wysiłek państwa…</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#PoselMiroslawSuchon">Przypomnę, że przez 10 lat czy przez 6 lat po wyemitowaniu obligacji nie trzeba będzie ich spłacać, chociaż wszystkie rządy regulują zobowiązania na bieżąco i rolują zadłużenie tak, żeby było najbardziej efektywne. De facto rząd Prawa i Sprawiedliwości, podejmując decyzję o tak wielkim zaangażowaniu kapitału pożyczonego, tak naprawdę składa na kolejne rządy, a także na kolejne pokolenia Polaków bardzo duży ciężar. Tak naprawdę nie wiadomo, jaki będzie. Może to spowodować załamanie finansów publicznych nie dzisiaj, ale w perspektywie czasu wykupu tych obligacji, a także w perspektywie lat, przez które trzeba będzie ten dług obsługiwać.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#PoselMiroslawSuchon">W związku z tym nasz wniosek jest jak najbardziej zasadny. Dlatego składam na ręce pana przewodniczącego wniosek formalny, żeby ta debata rzeczywiście odbyła się na posiedzeniu Sejmu. Wnoszę o to, żebyśmy niezwłocznie przystąpili do wyrażenia opinii dla marszałek Sejmu na temat tej debaty. Bardzo proszę o poparcie tego wniosku, żeby debata mogła się odbyć na posiedzeniu plenarnym parlamentu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Panie pośle, pan mówi… Albo jest pan niezorientowany, albo mówi pan nieprawdę. Dopóki nie zadekretuję dokumentów, sekretariat nie powiadamia posłów o możliwości zapoznania się z dokumentami znajdującymi się w sekretariacie Komisji czy w kancelarii niejawnej. Dziś rano, po przyjściu do Sejmu natychmiast je zadekretowałem. Te dokumenty od rana są gotowe i zadekretowane. Od rana posłowie przychodzą do sekretariatu i zapoznają się z nimi. Proszę nie mówić, że były niezadekretowane o godz. 14.00.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Byłem. Mówię o faktach.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Były od rana. To jest jedna sprawa. Proszę państwa, teraz tak. Chcę powiedzieć, że w dniu 28 października otrzymaliśmy w sekretariacie pismo od pani marszałek Sejmu o treści: „Panie przewodniczący, uprzejmie przekazuję przedłożony w dniu 25 października 2022 r. przez Koło Parlamentarne Polska 2050 wniosek o przedstawienie informacji prezesa Rady Ministrów na temat perspektyw finansowania modernizacji sił zbrojnych, w tym poprzez wykorzystanie środków Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, w kontekście problemów ze znalezieniem nabywców na obligacje Banku Gospodarstwa Krajowego i odwołanego przetargu z dnia 24 października 2022 r. Proszę o rozpatrzenie tego wniosku na posiedzeniu Komisji z udziałem i na podstawie informacji przedstawicieli rządu oraz rozważenie potrzeby przeprowadzenia debaty w tej sprawie na posiedzeniu Sejmu. Z poważaniem…”. Podpisała pani marszałek Gosiewska.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Wniosek był następujący: „Warszawa, dnia 25 października 2022 r. Wniosek o uzupełnienie porządku obrad 64. posiedzenia Sejmu RP IX kadencji. Na podstawie art. 173 ust. 3 regulaminu Sejmu wnoszę o uzupełnienie porządku obrad 64. posiedzenia Sejmu RP IX kadencji o punkt: Informacja prezesa Rady Ministrów na temat perspektyw finansowania modernizacji sił zbrojnych, w tym poprzez wykorzystanie środków Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, w kontekście problemów ze znalezieniem nabywców na obligacje Banku Gospodarstwa Krajowego i odwołanego przetargu z dnia 24 października 2022 r. Hanna Gil-Piątek przewodnicząca Koła Parlamentarnego Polska 2050”.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W związku z powyższym, na podstawie decyzji pani marszałek odbywa się dzisiejsze posiedzenie. W związku z powyższym bardzo proszę pana…</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W sprawie formalnej? Proszę bardzo. Pan poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselAndrzejRozenek">Panie przewodniczący, w dwóch sprawach formalnych. Po pierwsze, w związku z tym, że jednak są problemy i były problemy z dostępem do tej informacji niejawnej, prosiłbym, żeby pan przewodniczący powiedział, do której godziny możemy się dzisiaj zapoznawać z informacją niejawną i od której godziny jutro rano. To, po pierwsze. Po drugie, przed chwilą kolega Suchoń złożył wniosek formalny, jak rozumiem. Chyba wypadałoby go przegłosować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Zapoznawanie się z tymi dokumentami będzie możliwe dopóki będzie pracować sekretariat, ponieważ ten zastrzeżony dokument jest w sekretariacie Komisji, o czym byli państwo poinformowani.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselAndrzejRozenek">Czyli do której godziny, panie przewodniczący, bo to nie jest odpowiedź?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Do której państwo sobie życzą. Do 20.00? Do 24.00? Proszę bardzo. Do której?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselAndrzejRozenek">Panie przewodniczący, wydaje mi się, że to pan jest tutaj przewodniczącym. Pan powinien określać te rzeczy. Jeżeli pan chce, możemy zrobić jakieś głosowanie albo przeprowadzić ankietę. Dlaczego pan nas pyta?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Pytam, do której będą państwo przychodzić. Wtedy sekretarze będą czekać. Jeżeli do 20.00, to będą czekać do 20.00. Jeśli powiem, że do 24.00, a nikt nie przyjdzie, to też nie będzie w porządku. Pytam, bo chcę wyjść naprzeciw państwa oczekiwaniom. W takim razie do 20.00.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, dzisiejsze posiedzenie ma na celu przyjęcie opinii dla pani marszałek, dotyczącej tego, czy przeprowadzić debatę na posiedzeniu plenarnym, więc przystępujemy do realizacji tematu dzisiejszego posiedzenia Komisji. Proszę bardzo, panie ministrze. Panie ministrze, bardzo proszę o przedstawienie informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Panie przewodniczący, ja bardzo przepraszam, że proszę o udzielenie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Bardzo dziękuję. Pozwoliłem sobie złożyć wniosek formalny o to, żebyśmy niezwłocznie przeszli do głosowania i do pozytywnego zaopiniowania tego wniosku. Wydaje się, że jednak wszyscy oczekują poszerzonej debaty w parlamencie. Jeżeli będziemy debatować o tym w parlamencie, to jest to właściwe miejsce. Bardzo proszę o uszanowanie mojego wniosku i przeprowadzenie głosowania w tej sprawie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">A ja proszę o uszanowanie również wniosku pani marszałek. Na końcu przyjmiemy opinię jako Komisja. Bardzo proszę, pan poseł Szczepański.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Zrozumiałem z wniosku pani marszałek, że pani marszałek zwraca się do Komisji, aby Komisja wyraziła swój pogląd, czy ten wniosek powinien zakończyć swój byt na posiedzeniu Komisji czy na posiedzeniu Sejmu. Zrozumiałem również, że pan poseł Suchoń zaproponował wniosek formalny, abyśmy jednak procedowali ten wniosek na posiedzeniu plenarnym. Stawiał wniosek, żebyśmy podjęli decyzję o głosowaniu w tej chwili. Rozumiem, że pan przewodniczący powinien w tej chwili przeprowadzić głosowanie. Jeśli to głosowanie nie będzie po myśli wnioskodawcy, przystąpimy do debaty i wysłuchania informacji, a potem do ponownego głosowania. Natomiast, jeżeli okaże się, że głosowanie pójdzie po myśli wnioskodawców, pan przewodniczący przekaże automatycznie informację pani marszałek, iż ten punkt powinien być przedmiotem obrad Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Ogłaszam 15 minut przerwy. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Proszę państwa, wznawiam obrady. Proszę państwa, głosowanie jest w porządku posiedzenia Komisji. Na końcu posiedzenia Komisji będziemy opiniować ten wniosek. Panie ministrze, proszę o informacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselMiroslawSuchon">Zgłosiłem wniosek formalny, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, chciałbym zwrócić uwagę, że ustawa o obronie Ojczyzny z 11 marca 2022 r. wskazuje źródła finansowania Programu rozwoju sił zbrojnych. Są nimi budżet państwa – od 2023 r. jest to co najmniej 3% Produktu Krajowego Brutto wliczanych do wydatków obronnych – oraz środki Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, które nie są doliczane do limitu wydatków obronnych. Kwestia, którą poruszał pan poseł Suchoń, nie dotyczyła 2023 r., tylko 2022 r., bo emisja, która miała się odbyć, miała być realizowana w 2022 r. Miała również wpływać na te działania, które są podejmowane w 2022 r.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Wysoka Komisjo, są dwie kwestie, które chciałbym przedstawić na początku odnośnie do samego budżetu resortu obrony narodowej. Jeżeli chodzi o 2022 r., budżet został skonstruowany na podstawie prognoz makroekonomicznych opracowanych w połowie 2021 r. W ustawie na 2022 r., w której zostały zapisane kwestie dotyczące finansowania potrzeb obronnych państwa, przeznaczono na ten cel 57 783 100 tys. zł, z czego w samej części 29 budżetu 57 051 600 tys. zł. To stanowi 2,2% Produktu Krajowego Brutto z roku planistycznego. Jeżeli chodzi o budżet na 2023 r., to – oczywiście – jesteśmy w procedurze budżetowej. Dziś wieczorem odbędzie się posiedzenie Komisji Finansów Publicznych, na którym zostanie przedstawiany budżet czy plan wydatków obronnych w części 29 – Obrona narodowa. Szanowni państwo, budżet na 2023 r. – jeszcze raz chciałbym to podkreślić – będzie rekordowo wysoki. Zgodnie z postanowieniami ustawy o obronie Ojczyzny wydamy 3% Produktu Krajowego Brutto z roku planistycznego. Oczywiście, te środki w głównej mierze będą przeznaczone na finansowanie szkolenia wojsk, modernizacji technicznej, wyposażenia sił zbrojnych, a także zobowiązań sojuszniczych. Kwota budżetowa z 2023 r., to 97 445 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, kwestia dotycząca Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych. Środki, które są na tym funduszu, są przeznaczone na finansowanie celów określonych w Programie rozwoju sił zbrojnych. Projekty planów Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, tak na 2022 r., jak również na 2023 r., zostały opracowane zgodnie z zasadami i trybem określonym w art. 811 ust. 1 i 3 ustawy o obronie Ojczyzny. Wykonując przepisy ustawowe Bank Gospodarstwa Krajowego opracował projekty planów finansowych Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych z uwzględnieniem danych przekazanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Opracowane projekty planów zostały przedłożone do uzgodnienia ministrowi finansów – stało się to 6 maja 2022 r. – i uzyskały stosowne uzgodnienia 15 czerwca 2022 r. Tydzień później – 22 czerwca br. – uzyskały pozytywną opinię sejmowej Komisji Obrony Narodowej, za co państwu już niejednokrotnie dziękowałem. Zostały zatwierdzone przez wiceprezesa Rady Ministrów, ministra obrony narodowej 24 czerwca br. Podkreślenia wymaga fakt, że projekty planów finansowych zostały opracowane z zachowaniem wyżej wymienionych wymogów ustawowych, w tym również pod kontrolą parlamentu. Państwo jako członkowie sejmowej Komisji Obrony Narodowej – choć w trybie niejawnym – uczestniczyli w tych pracach. Zgodnie z zatwierdzonymi planami finansowymi Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych na 2022 r. i 2023 r., planowane wpływy funduszu wyniosą odpowiednio w 2022 r. 20 460 000 tys. zł, a planowane wydatki na realizację celów określonych w Programie rozwoju sił zbrojnych 20 005 000 tys. zł. W 2023 r. wpływy planowane są w wysokości 49 310 000 tys. zł, a wydatki planowane są na cele określone w Programie rozwoju sił zbrojnych. Będzie to kwota 45 870 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Planowane wydatki Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych w całości chcemy przeznaczyć na zadania z obszaru modernizacji technicznej sił zbrojnych związane z zakupami nowoczesnego uzbrojenia i sprzętu wojskowego, w tym w szczególności na rozwój zdolności sił zbrojnych do rażenia, rozpoznania, dowodzenia i zabezpieczenia logistycznego, a także systemu szkoleń. Założony na 2022 r. poziom finansowania Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, a także osiągnięte dotychczas wpływy pozwalają na utrzymanie płynności finansowej funduszu. Zaplanowane płatności są realizowane na bieżąco, zgodnie z dyspozycjami płatności składanymi przez Ministerstwo Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Jednym ze źródeł przychodów Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych jest możliwość emitowania przez Bank Gospodarstwa Krajowego obligacji na rynku krajowym i na rynkach zagranicznych. Szanowni państwo, ujęte w planie finansowym Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych na 2022 r. wpływy z obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego wynoszą 15 210 000 tys. zł. Jednakże – zgodnie z komunikatem Banku Gospodarstwa Krajowego z 21 października br. – zaplanowany na 24 października 2022 r. przetarg na emisję obligacji BGK na rzecz Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych oraz Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 został odwołany. Niemniej jednak prezes Rady Ministrów, pan Mateusz Morawiecki, 24 października na konferencji prasowej wyjaśnił, że odwołanie emisji obligacji w sytuacji, gdy na rynkach finansowych całego świata mamy do czynienia z turbulencjami, jest rzeczą jak najbardziej normalną. Aukcje obligacji będą organizowane wtedy, kiedy będą ku temu najlepsze, najbardziej właściwe warunki.</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Wobec powyższego Bank Gospodarstwa Krajowego pracuje obecnie nad pozyskaniem alternatywnych źródeł przychodów funduszu, tj. m.in. nad możliwością pozyskania finansowania dłużnego. Powyższe działania umożliwia zmiana przyjęta do ustawy o obronie Ojczyzny z dnia 11 marca 2022 r., którą przyjęliśmy w parlamencie. Weszła ona w życie 1 września br. Powyższa zmiana ustawy o obronie Ojczyzny poszerza m.in. katalog źródeł zasilania Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych o nowe instrumenty dłużne – takie, jak kredyty i pożyczki – oraz inne zobowiązania finansowe dotyczące pozyskania zwrotnych środków finansowych. Rezultatem wprowadzonych zmian jest dywersyfikacja zasilających fundusz strumieni finansowych, co pozwala na bardziej elastyczny i korzystniejszy pod względem kosztowym dobór odpowiednich instrumentów finansowych oferowanych przez banki oraz międzynarodowe instytucje finansowe.</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Ponadto zmiana ustawy o obronie Ojczyzny wprowadziła również nowy rodzaj wpływów Funduszu Wsparcia Sił Zbrojnych, którym są środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegających zwrotowi, m.in. z budżetu Unii Europejskiej. Oczywiście, te środki mają być przeznaczone – co jest warunkiem najważniejszym – na zakupy sprzętu wojskowego. Mogą to być np. środki pomocowe z europejskiego instrumentu na rzecz pokoju z tytułu refundacji za wsparcie udzielone Ukrainie. To może być kolejne źródło finansowania funduszu wsparcia. Szanowni państwo, w istocie wicepremier, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, skierował do Wysokiej Komisji zmianę planu finansowego funduszu. Jest to dokument niejawny. Mam nadzieję, że jutro o godz. 10.00 będziemy go omawiać na niejawnym posiedzeniu Komisji Obrony Narodowej. Będą tam zaprezentowane szczegóły dotyczące funduszu i korekty, związanej z 2022 r. i 2023 r. Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję bardzo. Teraz otwieram dyskusję i proszę o zabieranie głosu. Pan poseł Grabarczyk. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PoselCezaryGrabarczyk">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, chciałbym przypomnieć o wniosku formalnym pana posła Suchonia. To jest chyba właściwy moment, żeby ten wniosek formalny przegłosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Jeżeli nie ma innych głosów, przystąpimy do przyjęcia rekomendacji dla pani marszałek. Wniosek formalny. Tak.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Przystępujemy do głosowania. Głosujemy elektronicznie. Proszę przyłożyć swoje legitymacje poselskie do urządzeń. Przystępujemy do przegłosowania wniosku o przyjęcie takiej informacji, że Komisja zapoznała się na posiedzeniu w dniu dzisiejszym z informacją i rekomenduje odbycie w tym zakresie debaty sejmowej. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem takiej rekomendacji, proszę podnieść rękę i zagłosować za. Nacisnąć przycisk. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Głosowało 39 posłów, za 21, przeciw 18, nikt się nie wstrzymał. Wniosek uzyskał większość. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Jeszcze sprawy bieżące. Proszę państwa, jeszcze chwilę. Moment. Przepraszam. W sprawach bieżących zapraszam państwa posłów do udziału w wizytacji zaplanowanej na 15 listopada br., tj. we wtorek podczas posiedzenia Sejmu, w siedzibie Komendy Głównej i w Oddziale Specjalnym Żandarmerii Wojskowej w Warszawie. Szczegóły wizytacji otrzymają państwo mailem. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Tak? Proszę bardzo, pan poseł Kulasek.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PoselMarcinKulasek">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, wojna Rosji z Ukrainą na pełną skalę trwa od 24 lutego br. Przez te 8 miesięcy MON specjalnie nie zajmowało się granicą polsko-rosyjską w obszarze województwa warmińskiego. Ponieważ nie ma pana ministra Błaszczaka, kieruję to zapytanie do pana ministra Skurkiewicza. Co wydarzyło się w ostatnich dniach, że zmienili państwo zdanie co do konieczności zabezpieczenia granicy polsko-rosyjskiej? Jakie informacje zostały przekazane? Jeśli jest taka potrzeba, porozmawiajmy o tym na niejawnym posiedzeniu Komisji. Proszę przekazać możliwie jak najwięcej informacji tu i teraz. Mieszkańcy Warmii i Mazur czekają na te informacje. Co prawda ludzie cieszą się, że saperzy pracują na granicy, panie ministrze, ale chcą wiedzieć, dlaczego pojawiła się ta aktywność. Polacy na Warmii i Mazurach zasługują na to, żeby zasypiać w nocy bez trwogi w sercach. Prosiłbym o odpowiedź w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Właściwie to działanie jest po to, żeby mogli zasypiać spokojnie. Czy pan minister chce jeszcze udzielić jakiejś informacji? Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#SekretarzstanuwMONWojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo, myślę, że to jest najwłaściwsze, żeby na to pytanie odpowiedział minister obrony narodowej, jak również szef Służby Wywiadu Wojskowego i na pewno nie w trybie otwartym, tylko w trybie niejawnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PoselMarcinKulasek">Panie przewodniczący, jest wniosek, żeby takie spotkanie odbyło się w trybie niejawnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Zatem zwrócę się z prośbą do pana ministra o przedstawienie takiej informacji. Poinformuję państwa w możliwie najszybszym terminie o ewentualnym posiedzeniu Komisji na taki temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PoselMarcinKulasek">Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">W takim razie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-55.1" who="#PrzewodniczacyposelMichalJach">Zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję państwu.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>