text_structure.xml 61 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dzień dobry państwu. Otwieram kolejne już dzisiaj posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Witam panie i panów posłów oraz wszystkich gości biorących udział w dzisiejszym posiedzeniu. Są to: pan Jarosław Sellin, minister kultury i dziedzictwa narodowego oraz główny konserwator zabytków; pani Katarzyna Falkowska-Gołębiewska, dyrektor Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu oraz pani Joanna Skierska, zastępca dyrektora Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Na początek jednak informuję, że posiedzenie Komisji zwołane zostało na podstawie art. 198j ust. 2 regulaminu Sejmu i będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość. Jednocześnie informuję, że posłowie, członkowie Komisji obecni w sali obrad Komisji głosują przy użyciu urządzenia do głosowania za pomocą legitymacji poselskiej. Wówczas nie logują się w systemie komunikacji elektronicznej, nie używają tabletów. Informuję, że linki do systemu wideokonferencyjnego wraz z instrukcją użytkowania zostały przesłane posłom oraz zaproszonym gościom przez sekretariat Komisji. Informuję również, że zgłoszenia do zabrania głosu w dyskusji należy wysyłać pod adres mejlowy kksp@sejm.gov.pl lub poprzez czat w aplikacji po zalogowaniu się do pokoju wideokonferencyjnego.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Przystąpimy teraz do stwierdzenia kworum. Proszę państwa posłów o naciśnięcie dowolnego przycisku w celu potwierdzenia obecności na posiedzeniu. Proszę oczywiście o uruchomienie systemu. Proszę o wciśnięcie dowolnego przycisku zarówno posłów obecnych na sali, jak i panie i panów posłów, którzy łączą się z nami zdalnie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Teraz tak. Będziemy kontynuować to sprawdzanie kworum. Dzisiaj, jak rozumiem, nie należy oczekiwać żadnych głosowań, więc to sprawdzenie kworum przeprowadzimy w dłuższym czasie. Przechodzimy do porządku dzisiejszego posiedzenia. Przewiduje on rozpatrzenie informacji ministra kultury i dziedzictwa narodowego na temat funkcjonowania i dostępności platformy edukacyjno-filmowej Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Powtórzę, że sprawdzanie kworum dzisiaj potrwa dłużej, ponieważ raczej nie spodziewamy się głosowania. Mieliśmy wątpliwości, czy w sytuacji, jaką mamy, odbywać w ogóle to posiedzenie Komisji. To już było drugie podejście do tego posiedzenia Komisji, to jednak myślę, że je dzisiaj przeprowadzimy. Oczywiście nawet gdyby rozwinęła się jakaś dłuższa dyskusja, to w odpowiednim momencie zakończymy posiedzenie Komisji, abyśmy wszyscy zdążyli się udać na salę plenarną Sejmu przed godziną 14.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">W takim razie witam jeszcze raz pana ministra. Proszę pana Jarosława Sellina, sekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, o przedstawienie wstępnej informacji. Potem z kolei będą prezentacje. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Dziękuję bardzo. Szanowna Komisjo, dziękuję za zaproszenie na posiedzenie. Poprosili państwo, żeby dzisiaj porozmawiać o funkcjonowaniu i dostępności platformy edukacyjno-filmowej Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, która ma adres www.wfdif.online. Wdrożona przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych platforma edukacyjno-filmowa jest jednym z elementów realizacji strategii ministra kultury zwiększania dostępności i cyfryzacji treści dzieł sztuki filmowej znajdujących się w zasobach instytucji kultury. Dzięki środkom przekazywanym przez ministra, każdy Polak ma ze swojego domu dostęp do filmów i materiałów edukacyjnych dostępnych w Internecie, a także ma możliwość uczestnictwa w organizowanych online wydarzeniach kulturalnych. Takie podejście okazało się szczególnie cenne w ostatnich dwóch latach, w dobie pandemii, kiedy znaczna część aktywności kulturalnych przeniosła się do sieci.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Dzięki tej platformie, o której dzisiaj mówimy, możemy obejrzeć m.in. wydania Polskiej Kroniki Filmowej z połowy wieku, z 50 lat – od lat 40. do lat 90. Poza tym można tam obejrzeć filmy polskiej szkoły dokumentalnej, animowane filmy i seriale dla dzieci, a także filmy fabularne będące klasykami polskiego kina. Sama platforma wfdif.online to także zdigitalizowane, dostępne w atrakcyjnej, odświeżonej formie arcydzieła sztuki filmowej i dokumentalnej. Zainteresowani poprzez specjalny link przenoszą się na platformę filmową, na której znajduje się 4 tys. zrekonstruowanych i zdigitalizowanych unikalnych materiałów filmowych polskiej kinematografii.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Minister kultury wsparł finansowo realizację tego przedsięwzięcia. Na budowę strony internetowej przekazał wytwórni kwotę 300 tys. zł. Także treści prezentowane na platformie opracowane zostały przy udziale dotacji ministerstwa przyznanych w ostatnich 5 latach. Łączna wartość nakładów na przygotowanie tych treści, która została przekazana Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych przez ministra kultury, wyniosła prawie 26 mln zł. Były to środki przekazane m.in. na produkcję form audiowizualnych realizowanych przez wytwórnię pod nazwą „Teatroteka” czy też stworzenie cyklu ekranizacji słynnych dzieł Jana Matejki „Historia w ożywionych obrazach”  – ok. 6 mln zł. To jest cykl, który szczególnie mocno reklamuję jako były nauczyciel historii. On może niezwykle uatrakcyjnić lekcje historii, jeśli nauczyciele po niego sięgną. Ikoniczne i bardzo powszechnie znane obrazy Jana Matejki ilustrujące naszą historię ożywają na 15 minut w fabularyzowanej formie. Treść tych obrazów będzie lepiej zrozumiała, jeśli na lekcji historii pokaże się te filmy. Ponadto minister kultury na inwestycyjną część projektu – związaną m.in. z budową platformy i dostosowaniem do tych funkcji pomieszczeń wytwórni – przyznał dofinansowanie w wysokości prawie 2 mln zł. Wsparł także działania związane z digitalizacją zbiorów w ramach pozyskania środków unijnych i zabezpieczania środków na pokrycie wkładu własnego instytucji. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych wraz partnerami pozyskała z programu operacyjnego „Polska cyfrowa” środki unijne na digitalizację i rekonstrukcję materiałów udostępnionych na platformie w łącznej wysokości ponad 89 mln zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKulturyiDziedzictwaNarodowegoJaroslawSellin">Tyle, panie przewodniczący i szanowna Komisjo, takich informacji wstępnych. W spotkaniu uczestniczy online również dyrektor Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu, pani Katarzyna Falkowska-Gołębiewska i zastępca dyrektora Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, pani Joanna Skierska. Polecam, panie przewodniczący, przekazywanie głosu naszym współpracownicom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dziękuję bardzo panu ministrowi. Rozumiem, że teraz pani dyrektor Katarzyna Falkowska-Gołębiewska? Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuMKiDNKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Dziękuję bardzo. Ja w zasadzie odeślę od razu do pani dyrektor WFDiF, ponieważ wspólnie ustaliłyśmy, że prezentację o funkcjonowaniu platformy przedstawi nam pani dyrektor wytwórni jako główny menadżer i lider tego projektu. Mogę powiedzieć, że miałam okazję współpracować z panią dyrektor już od kilku lat. Rzeczywiście jest to wymagający projekt – szeroki, horyzontalny i bardzo rozwojowy. Mogę tylko uzupełnić, że ta platforma, która mieści się na stronie wfdif.online jest w zasadzie takim wycinkiem tego elementu, o którym też wspomniał pan minister, a który się nazywa platforma 35mm.online. Myślę, że pani dyrektor wyjaśni, jak to funkcjonuje technicznie. Niemniej jednak, chociaż zrozumiałym i kojarzącym się z wytwórnią hasłem jest platforma WFDiF, to docelowo projekt ten zmierza do zaznajomienia odbiorców z tą drugą nazwą. Jednak myślę, że to w szczegółach wyjaśni pani dyrektor. Niemniej jednak, obie te platformy są autorstwa WFDiF.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuMKiDNKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Powiem jeszcze o jednym ciekawym elemencie. WFDiF po połączeniu studiów filmowych skompletowała niejako te zbiory dzieł filmowych, które dotychczas znajdowały się w kilku studiach i były rozproszone. Jest więc w posiadaniu praw do większości dzieł filmowych gromadzonych przez lata w studiach filmowych takich jak „Kadr”, „Tor”, czy „Zebra”. Dlatego też element skupienia dziedzictwa audiowizualnego pozwala na takie jednolite i szerokie udostępnianie zbiorów. Tak więc tutaj działania ministra kultury w kierunku łączenia studiów zbiegły się właśnie z możliwością udostępnienia wszystkich tych dzieł przez WFDiF, z czego bardzo się cieszymy. Czekamy też na kolejne działania w zakresie digitalizacji. Jeżeli mogę, to myślę, że szczegóły w zakresie pozostałych informacji na temat tej platformy będzie prezentowała pani dyrektor Skierska. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Teraz oddajemy głos pani dyrektor Joannie Skierskiej z Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Rozumiem, że będzie to m.in. prezentacja, tak? Proszę bardzo, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcadyrektoraWytworniFilmowDokumentalnychiFabularnychJoannaSkierska">Tak jest. Dzień dobry, witam państwa uprzejmie. Zanim dokonam prezentacji, chciałabym tylko uściślić informacje moich szanownych przedmówców. Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych jest, można powiedzieć, właścicielem i operatorem dwóch platform streamingowych. Obydwie mają charakter edukacyjny i filmowy. Pierwsze platforma, o której już państwo wspominali, jest prowadzona pod domeną wfdif.online. To jest platforma, którą sprofilowaliśmy dla takiej grupy odbiorców, jak nauczyciele, wykładowcy, szeroko pojęci edukatorzy – również rodzice – a także sami studenci i uczniowie. Druga platforma to ta, która powstała w ramach środków unijnych i prowadzona jest pod nazwą 35mm.online. Za chwilę, podczas prezentacji, uchylę rąbka tajemnicy, dlaczego taka jest nazwa. Natomiast chciałam powiedzieć, że to właśnie w ramach tej platformy prezentujemy bardzo bogaty zbiór blisko 4 tys. unikalnych materiałów filmowych, które zrekonstruowaliśmy i zdigitalizowaliśmy w ramach dużego projektu unijnego wartego ponad 100 mln zł. Jego efektem finalnym było właśnie powstanie platformy 35mm.online.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZastepcadyrektoraWytworniFilmowDokumentalnychiFabularnychJoannaSkierska">Jeśli państwo by pozwolili, to zaczęłabym od prezentacji właśnie tej platformy. Następnie przejdę do wfdif.online.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Tak, proszę bardzo, pani dyrektor. Tylko myślę, że trzeba by tu wyłączyć światła. Tak będzie korzystniej, ponieważ bardzo odbija się światło. Proszę bardzo, pani dyrektor. Myślę, że możemy zaczynać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Tak, widzą już państwo? Wszystko widać? Widać Feliksa Falka i „Idola”?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Tak, widać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Wszystko państwo widzą. Fantastycznie. Proszę państwa, jesteśmy na stronie głównej platformy streamingowej 35mm.online. Dlaczego taka nazwa? Ta nazwa jest bezpośrednio związana z procesem transferu, jakiego dokonaliśmy, czyli transferu z taśmy analogowej 35 mm do świata cyfrowego. Nawiązuje do możliwości udostępniania niedostępnych dotąd drogą online materiałów filmowych drogą internetową.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Ta platforma – jak już powiedziałam – jest efektem końcowym dużego projektu unijnego, który realizowaliśmy w ramach programu operacyjnego „Polska cyfrowa”. Zakończyliśmy ten projekt 31 października ubiegłego roku. Premiera platformy obyła się w czasie Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, 20 września. Branża filmowa bardzo ciepło przyjęła ten projekt. Nazwała tę platformę platformą polskiego kina, z czego bardzo się cieszymy.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Chciałabym szybciutko pokazać państwu strukturę tej platformy. Ona jest zbudowana na podstawie najlepszych praktyk i przyzwyczajeń użytkowników, którzy poruszają się dosyć sprawnie po już dojrzałym rynku platform streamingowych. Chodzi przede wszystkim o mocną dominację tych dwóch dużych graczy, czyli Netfliksa i HBO GO. My oczywiście podpatrywaliśmy naszych… Nie powiedziałabym konkurentów, ale gigantów, którzy mają dominujący udział w rynku streamingowym.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Jesteśmy w tej chwili na stronie głównej, tzw. home page. Home page to taka strona stworzona po to, żeby zarekomendować lub zaproponować naszym użytkownikom propozycje filmowe, na które chcielibyśmy im zwrócić uwagę. To są różnorodne propozycje. My akurat zaczynamy od filmu „Idol” Feliksa Falka i prezentujemy poniżej całą kolekcję jego filmów, którą zrekonstruowaliśmy w ramach projektu „Polska cyfrowa”. Dlaczego akurat Feliks Falk otwiera to wydanie? Dlatego że akurat jutro pan Feliks Falk będzie obchodził swoje 81. urodziny. Zawsze podchodzimy do tego tematycznie. Co miesiąc właściwie pojawiają się różne lejtmotywy. Wcześniej były walentynki, styczniowe wydanie było poświęcone karnawałowi, a wcześniejsze – sylwestrowi. Zawsze, co miesiąc, wykorzystujemy inny wątek tematyczny. Jednak postanowiliśmy też zaakcentować okoliczność, jaką są urodziny wybitnego twórcy. Proponujemy naszym użytkownikom, odbiorcom, różne filmy, które fantastycznie zrekonstruowaliśmy i wprowadziliśmy w obieg. Poprzez proces rekonstrukcji, można powiedzieć, nadaliśmy im nowe życie. W wydaniu walentynkowym proponowaliśmy chociażby świetną „Anatomię miłości” z piękną Barbarą Brylską i Janem Nowickim. Mamy świetny film Kawalerowicza – „Spotkanie na Atlantyku”. Ponieważ były walentynki, prezentowaliśmy „Ogród Luizy”.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Tutaj widzą państwo różne propozycje, które nazwaliśmy ładnie filmami z biblioteki premium, ponieważ uważamy, że one oprócz potencjału artystycznego i intelektualnego będą w przyszłości niosły ze sobą potencjał komercyjny. Ponieważ nie ukrywam, że taki jest oblig podpisanej umowy na dofinansowanie unijne, że musimy te produkty utrzymywać przez okres 5 lat – to się nazywa tzw. okres trwałości projektu – i musimy już sami finansować tę platformę.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Widzą państwo, że tutaj na home page mamy różne propozycje: filmy fabularne, wydania Polskiej Kroniki Filmowej… Pan minister Sellin wspomniał o tym, że w ramach tego projektu zdigitalizowaliśmy ponad 3 tys. wydań Polskiej Kroniki Filmowej z okresu od 1945 r. do 1994 r. Też tematycznie. Akurat 16 lutego Czesław Niemen obchodził urodziny, w związku z tym do tego odnieśliśmy się tematycznie.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Na home page mamy też algorytmy. Są chociażby filmy najczęściej oglądane przez naszych użytkowników i moduł rekomendacji oraz taki, w którym filmy poleca już nasza redakcja. Ta konstrukcja home page z sugestiami i rekomendacjami – tak jak już powiedziałam – oczywiście powstała na podstawie obserwacji największych graczy filmowych. Są już pewne przyzwyczajenia i nawyki poruszania się użytkowników po takich platformach.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Mówiąc o konstrukcji samej platformy, wspomniałam o home page. Natomiast mamy też moduły gatunkowe: fabuła, filmy dokumentalne, wydania Polskiej Kroniki Filmowej, cały zbiór animacyjny dla dzieci oraz specjalny kolekcjonerski. Szybciutko chciałabym państwu zaprezentować moduł fabularny. Zaczęliśmy go akurat mocnym filmem „Gra” Jerzego Kawalerowicza. Tutaj też proponujemy różnego rodzaju pozycje filmowe. Akurat były one związane z kobietami. Mamy kategorię mężczyzn po przejściach i świetny film Filipa Bajona „Magnat” z Janem Nowickim. Odwoływaliśmy się też oczywiście do aktualnej pory roku. Ponownie pojawiają się też algorytmy „wybrane dla ciebie”, „najczęściej oglądane” czy „polecane przez nas”. Co interesujące, poniżej mogą państwo zobaczyć mechanizm, który nazywa się grid. To jest zbiór wszystkich filmów fabularnych, które są dostępne na tej platformie. My nie powielamy powszechnych w tej chwili na rynku wzorców ukrywania kontentu. Ponieważ musimy zapewnić dostępność filmów, które zrekonstruowaliśmy i zdigitalizowaliśmy w ramach unijnego projektu cyfrowego, to tu następuje prezentacja wszystkich możliwych filmów fabularnych. Jest ich w tej chwili ok. 180, przy czym 160 z nich zrekonstruowaliśmy właśnie w ramach wspomnianego projektu unijnego. To są naprawdę ogromne nazwiska. Mówimy tutaj o Kawalerowiczu, Munku, Morgensternie, Stanisławie Różewiczu, Kazimierzu Kutzu. Są filmy Krzysztofa Zanussiego i Lecha Majewskiego. Jest także 10 filmów – absolutnie unikalnych – Wojciecha Jerzego Hasa. Zapraszam państwa do oglądania i podglądania tych propozycji filmowych, bo nie ukrywam, że znalazły się też tutaj filmy, które weszły już także w kanał popkulturowy – filmy Machulskiego, Koterskiego czy Barei.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Mamy też ogromny zbiór filmów dokumentalnych. W ramach „Polski cyfrowej” zrekonstruowaliśmy 70 tych filmów. Natomiast teraz realizujemy drugi projekt, również w ramach „Polski cyfrowej”. Rekonstrukcji jest poddawanych kolejne 120 filmów. W tej chwili dodaliśmy do zasobów tej platformy także już ok. 30 filmów z tego drugiego projektu. W związku z tym już 100 filmów dokumentalnych jest dostępnych na platformie 35mm.online. Ten zasób będzie regularnie uzupełniany o następne pozycje filmowe. Tu też są świetne nazwiska: Marcel Łoziński, Munk, mistrz Karabasz czy Titkow. Są tu filmy historyczne, takie o zabarwieniu społeczno-socjologicznym… Również naprawdę ogromna skala, jest to bardzo unikalny zbiór. Filmoznawcy bardzo nas chwalą, mówiąc, że to rzeczywiście bardzo nieznany i bardzo ciekawy zasób filmowy. Jest on również jak najbardziej zasobem edukacyjnym, który mogą wykorzystywać nauczyciele, wykładowcy i sami uczniowie czy studenci.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Mówiliśmy o wydaniach Polskiej Kroniki Filmowej. Jest to zasób dokładnie 3108 wydań Polskiej Kroniki Filmowej, które zdigitalizowaliśmy w ramach projektu. Jak państwo widzą, proponujemy tutaj różnorodne konfiguracje. Nawiązaliśmy tematycznie do Agnieszki Osieckiej. Mówiłam już o Niemenie i o tym, że 16 lutego obchodziłby swoje urodziny. Nawiązaliśmy też tematycznie do Anny German. Tutaj tych propozycji i możliwości jest bardzo dużo. Ponieważ były walentynki, to też nawiązaliśmy do rendez-vous warszawskiego i do miłości Polaków do piosenki francuskiej – mamy Dalidę, mamy Aznavoura… Tych propozycji jest tutaj bardzo dużo. Odnosimy się też do aktualnych wydarzeń, na przykład wydarzeń sportowych. Mieliśmy Igrzyska Olimpijskie – Polska Kronika Filmowa nawiązywała do tych wydarzeń, co zaprezentowaliśmy. Były ferie, w związku z tym – narty. Próbujemy więc też tematycznie odpowiadać w jakiś sposób na to, co się dzieje aktualnie. Jest też oczywiście ten zbiór gridu. Tutaj użytkownik może sobie przeszukiwać bogaty zbiór ponad 3 tys. wydań kroniki filmowej. Pomocna mu w tym będzie taka specjalna wyszukiwarka gatunkowa. Na wpisane tutaj hasło kluczowe następuje odpowiedź. Można regulować zakres dat.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Natomiast mówiąc o wyszukiwarce, chciałabym powiedzieć, że mamy dwa rodzaje wyszukiwarek na tej platformie. Pierwszą generalną, która wyszukuje w całości zasób, czyli nie tylko gatunkowo. Jeśli wpiszemy na przykład nazwisko „Has”, to następuje wyszukiwanie wszystkich materiałów związanych z Wojciechem Hasem: jego filmów fabularnych, dokumentalnych oraz wydań Polskiej Kroniki Filmowej, w których Has został udokumentowany. Natomiast w tej wyszukiwarce gatunkowej jest już tylko wyszukiwanie zasobów bezpośrednio w danej kategorii gatunkowej – w tym przypadku wydań Polskiej Kroniki Filmowej.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Mamy również bardzo bogaty zbiór animacji. Zrekonstruowaliśmy blisko 500 tych animacji. To są zarówno nasze zbiory – zbiory Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych – jak również zbiory filmowe Studia Filmów Rysunkowych z Bielska-Białej. Ten zbiór jest bogaty, również pojawiają się tu bardzo ciekawe nazwiska oraz różnego rodzaju techniki. Są animacje zabawne, poważne… Zbiór jest ogromny. Również istnieje tutaj możliwość wyszukiwania – jeszcze powtórzę – gatunkowego. Ponownie, obok naszych propozycji, w gridzie są prezentowane w całości wszystkie animacje. Nasz użytkownik może je w dowolny sposób wyszukiwać, oglądać, przeglądać i przekazywać innym użytkownikom, jakim ciekawym, bogatym zbiorem dysponuje 35mm.online.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Mówiąc o animacjach – ale nie tylko animacjach – chcę powiedzieć o specjalnym module, który stworzyliśmy dla dzieci. Akurat ten moduł otwiera „Historia żółtej ciżemki” Chęcińskiego. To jest młody Marek Kondrat. Natomiast są tu też kultowe animacje, całe serie animowane dla dzieci, takie jak… Tutaj widzimy może akurat troszkę mniej znane „2 koty + pies”, ale mamy znane wszystkim serie „Bolek i Lolek”, „Reksio”, „Baltazar Gąbka”… Tak więc rodzice i dzieci też mają tutaj bogaty zbiór do eksplorowania. Biorąc pod uwagę, że współczesne dzieci lepiej identyfikują bajki disneyowskie, niż nasze własne polskie, to tutaj rzeczywiście mogą poznać całe bogactwo różnych technik – także tych obecnie mniej znanych, np. kukiełkowych.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Jeszcze muszę powiedzieć o module kolekcji. To jest moduł, w którym nie tylko chcemy zwrócić uwagę naszego użytkownika na filmy fabularne, ale także układamy całe kolekcje tematyczne. Akurat tutaj przerzuciliśmy – ze względu na to, że zakończyły się walentynki – „Anatomię miłości”, która otwierała wydanie walentynkowe. Tu były też takie wątki związane z miłością, różnymi obliczami miłości w kinie. Proponowaliśmy też naszym użytkownikom fantastyczny tryptyk Chęcińskiego: „Sami swoi”, „Kochaj albo rzuć” i „Nie ma mocnych”. Gwiazdą naszej kolekcji był – i wciąż jeszcze jest – Jan Nowicki. Proponowaliśmy tutaj różne filmy z jego kreacjami. Mamy tutaj dodatkowo taki moduł, gdzie prezentujemy kadry z różnych filmów z naszą gwiazdą, więc użytkownik ma możliwość bogatego eksplorowania tych zasobów.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Chcę jeszcze tylko powiedzieć, że platforma 35mm.online jest prowadzona w dwóch językach – w języku polskim i równolegle w angielskim. To oznacza, że docieramy do użytkowników nie tylko polskich, polskojęzycznych, lecz także zagranicznych. Bardzo się staramy, aby ten zasięg za granicą był jak najszerszy. Z takich ważnych informacji, to chciałabym jeszcze powiedzieć, że wszystkie materiały, które są publikowane na platformie 35mm.online, są opatrzone audiodeskrypcją i transkrypcją, abyśmy nie wykluczali osób z niepełnosprawnościami dotyczącymi wzroku czy słuchu. W celu budowania zasięgu zagranicznego dostępne są listy dialogowe zarówno w języku polskim, jak i w języku angielskim. W związku z tym ten zasięg może być zdecydowanie szerszy.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Jaka jest taka konstrukcja samego filmu? Widzą państwo, tutaj jest od razu możliwość przełączenia się. Tu jest przycisk playera, play – do odtwarzania filmu. Użytkownik ma możliwość przeczytania opisu filmu – krótkiego lub zdecydowanie dłuższego, jeśli byłby tym zainteresowany. Szybciutko mówimy o krótkich metryczkach – kto jest właścicielem praw, kto był producentem, jakie są osoby w głównej obsadzie… Jest też galeria zdjęć. Gdyby użytkownik był zainteresowany bardziej szczegółowymi informacjami na temat obsady i twórców filmu, to tutaj też jest zawarta taka szczegółowa informacja. Tutaj też oczywiście mamy oblig informowania, że projekt został sfinansowany ze środków unijnych oraz przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Proszę państwa, już mówiłam o tym, że każde wydanie łączy się z innym wątkiem tematycznym. Mam dla państwa niespodziankę. Chciałabym przedpremierowo pokazać państwu dzisiaj wydanie marcowe. Pozwolę sobie tylko przełączyć się na stronę testową platformy. Ona nie jest jeszcze dostępna publicznie w sieci, natomiast będzie od dnia dzisiejszego. Państwo widzą ją premierowo. To wydanie marcowe, jak sama nazwa wskazuje, związane jest z 8 marca, z Dniem Kobiet. Będzie ono poświęcone kobietom. Otwieramy mocnym filmem – „Debiutantką” Barbary Sass ze świetną Elżbietą Czyżewską. Mamy świetny tryptyk Barbary Sass: „Historia niemoralna”, „Bez miłości” i „Krzyk”. Mówimy o ekranizacjach czy adaptacjach filmowych powieści, które napisały kobiety. W bibliotece premium jest kontra – mężczyźni kontra kobiety. Silne kreacje kobiece versus męskie. Wspominamy więc także o walce płci w formie animacji. Jednak oprócz tego kobiecego wątku, nawiązujemy również do wydarzeń marcowym z 1968 roku. Jest oddzielny blok, który poświęcony filmom dotyczących tych wydarzeń.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Rzeczywiście ten lejtmotyw związany głównie z Dniem Kobiet pojawia się w każdym z modułów, również w fabule. Fabułę w marcu otworzy świetny film „Ostatni etap” – film nagrodzony na specjalistycznym festiwalu za granicą za rekonstrukcję. Zresztą to film matki polskiego kina – Wandy Jakubowskiej. Mówimy o kinie kobiet, w związku z tym pojawiają się nazwiska Agnieszki Holland, Magdy Łazarkiewicz, Magdaleny Piekorz. Tutaj powracamy do Barbary Sass. W propozycjach cały czas powraca ten motyw kobiet. Nie ukrywam natomiast, że i w dokumencie, i w każdym kolejnym gatunku… Proszę bardzo, w dokumencie ten set dokumentalny otwierają filmy Marii Kwiatkowskiej, których mamy sporo w tej zrekonstruowanej kolekcji. Mamy również bohaterki codzienności. Tych wątków tematycznych jest bardzo dużo, każdy miesiąc to inny wątek.</u>
          <u xml:id="u-10.18" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">W kolekcjach akurat w marcu będzie bardzo ciekawie, dlatego że tu prezentujemy gwiazdę, jaką jest Elżbieta Czyżewska, w różnych jej odsłonach: w świetnym filmie „Niekochana”, w filmie Barei „Mąż swojej żony” i w co najmniej kilku innych. Odkryliśmy więc młodziutką Elżbietę Czyżewską w filmie dokumentalnym „Dziewczyna z Warszawy Głównej”. To jest film, który zrekonstruowaliśmy w ramach drugiego projektu POPC. Słynną Elkę prezentujemy też w wydaniach Polskiej Kroniki Filmowej. Ponieważ Elżbieta Czyżewska była przez pewien czas związana z Jerzym Skolimowski, to odwołujemy się do filmów i realizacji Jerzego Skolimowskiego.</u>
          <u xml:id="u-10.19" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Jest też troszkę wątków związanych z modą. Mamy Barbarę Hoff, która projektowała kostiumy do filmu „Gra” Jerzego Kawalerowicza. A jak moda, to muszą być wątki, które udokumentowała Polska Kronika Filmowa. Nie będę już może się nad tym za bardzo rozwodziła. Natomiast chciałam państwu pokazać, jak każde wydanie może inaczej wyglądać i jak będzie wyglądać to marcowe wydanie.</u>
          <u xml:id="u-10.20" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Jest jeszcze następna ważna wiadomość. Platforma 35mm.online, oprócz tego, że jest dostępna w wersji webowej, którą państwo teraz oglądają, jest też dostępna w aplikacji mobilnej – zarówno na Android, jak i na IOS. Wszyscy użytkownicy Iphone’ów albo innych smartfonów na systemie operacyjnym Android, mogą więc już swobodnie pobierać takie aplikacje. W tej chwili pracujemy też nad aplikacjami na telewizory, na tzw. TV Smart. Przygotowaliśmy dwie aplikacje. Jedną na system operacyjny Android, którą Google w tej chwili certyfikuje. Przeszliśmy już weryfikację technologiczną, a w tej chwili czekamy na weryfikację formalnoprawną. Druga aplikacja, którą wyprodukowaliśmy, jest na system operacyjny Tizen, który obsługuje telewizory Samsunga. W dalszej kolejności będziemy chcieli zrealizować aplikację na LG. Chcemy więc tutaj, żeby nasi użytkownicy mieli możliwość odtworzenia naszych filmów nie tylko na desktopach czy smartfonach i tabletach, lecz także w wysokiej jakości na telewizorach, po to, żeby ta wspaniała robota rekonstrukcyjna była doceniona. Muszę powiedzieć, że użytkownicy piszą już do nas ciepłe posty i mejle, gdzie nazywają nas polskim Netfliksem czy alternatywą wobec propozycji Netliksa i innych, którzy proponują głównie amerykańskie seriale. U nas jest kino polskie, dobre kino.</u>
          <u xml:id="u-10.21" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">W ten sposób zakończyłam tę część prezentacyjną dotyczącą platformy 35mm.online. Chyba że państwo mają pytania do tej części. Jeżeli nie, to mogę od razu przejść do wfdif.online.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Czy byłyby na tym etapie jakieś pytania państwa posłów? Czy na końcu?</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Głosy z sali:</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Na końcu.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Myślę, że na końcu. Dobrze, to bardzo proszę, pani dyrektor. Proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Dobrze. Proszę państwa, jesteśmy w tej chwili na stronie głównej drugiej z platform – wfdif.online. Tak jak powiedziałam, ta platforma jest przeznaczona przede wszystkim dla nauczycieli, wykładowców czy szeroko pojętych edukatorów oraz samych uczniów i studentów. Konstrukcja tej platformy jest podobna. Mamy główne okno driverowe. Tutaj akurat prezentujemy różnego rodzaju materiały edukacyjne znajdujące się w zbiorach platformy. O nich zaraz będę bardziej szczegółowo mówić. Mamy taki przewijany slider z najpopularniejszymi filmami fabularnymi dostępnymi na poziomie tej platformy. Są także nowości edukacyjne, czyli nowe materiały edukacyjne, które się pojawiają. Jest to taka ściągawka dla nauczycieli, żeby nie musieli głęboko przeszukiwać zasobów, tylko spojrzeli, co nowego dodała tutaj wytwórnia.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Jeśli chodzi o warstwę samych filmów, to oczywiście też mamy tutaj moduł strefy VOD. Może ona nie jest tak bogata jak ta, której prezentacji do tej pory dokonałam, ponieważ nie mamy tutaj zawartych 4 tys. materiałów filmowych. Za to są bardzo selektywnie wybrane takie propozycje fabularne, które są związane chociażby z filmowymi adaptacjami lektur. Mówię tutaj o „Weselu”, „Dolinie Issy”, „Popiołach”, „Dantonie” czy świetnej, nominowanej do Oscara „Ziemi obiecanej”. W tych propozycjach filmowych znalazły się także takie – już bym tak powiedziała – klasyki polskiej kinematografii, polskiego kina. Jest na przykład „Człowiek z żelaza” Wajdy, „Spirala” Zanussiego, „Stan wewnętrzny”, „Westerplatte” Różewicza… Proszę bardzo, Kieślowski – „Krótki film o zabijaniu” i „Przypadek”. Tutaj młodsze pokolenie, proszę bardzo – „300 mil do nieba” Dejczera czy „Ostatni dzwonek”. To są już selektywnie wybrane filmy, dlatego że z tymi filmami łączą się też bardzo ciekawe opracowania. One dotyczą już nie tylko samej analizy filmowej, ale nawiązują też do kontekstu historycznego, społecznego, nie wyłącznie do fabuły, lecz również do czasów, w jakich ten film powstawał. Takim ciekawym przypadkiem jest „Ziemia obiecana”, gdzie Wajda przemycił pewnego rodzaju symbolikę, odniesienia do wydarzeń grudnia 1970 r. To, jak wiemy, nie było łatwe ze względu na cenzurę.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">W strefie VOD oprócz filmów fabularnych mamy również wyselekcjonowane filmy dokumentalne – podobnie, jak w przypadku fabuły. Z nimi wiążą się dodatkowe opracowania, które mogą być gotowymi scenariuszami lekcji lub dodatkowymi pomocami edukacyjnymi, na przykład dla wykładowców. Tutaj, jak państwo widzą, też są wspaniałe, pojawiające się już wcześniej nazwiska. Jest Karabasz, jest sam Kieślowski. Mamy np. jedyny film, który zrealizował Stanisława Bareja. Znalazł się on w naszym zbiorze. Mamy „Mistrza Nikifora” Jana Łomnickiego i świetne filmy Marcela Łozińskiego. „Moje miejsce” to świetny film, w którym dokumentaliści rozmawiają z pracownikami Grand Hotelu. Powiem szczerze, że ich pytania ­– a przede wszystkim odpowiedzi – są bardzo uniwersalne i myślę, że znajdują odbicie w dzisiejszej rzeczywistości.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Propozycje wybrane przez nasz zespół redakcyjno-edukacyjny są więc bardzo ciekawe. Zostały wybrane, żeby były punktem odniesienia do różnych późniejszych lekcji języka polskiego, historii, etyki, godziny wychowawczej… Tych możliwości jest bardzo dużo. Nie powiedziałam, ale tutaj jest bardzo ciekawy film „Narodziny Solidarności”. Mamy też „Robotników ‘80”. Skala jest naprawdę ogromna.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Mówiliśmy już o kronikach i animacjach. Tutaj są akurat wydania kroniki filmowej również wybrane przez nas. Natomiast chcę tylko przypomnieć, że nasz użytkownik zawsze ma możliwość szybkiego przeniesienia się na platformę 35mm.online i odnalezienia poszukiwanego materiału filmowego w znaczenie większym zbiorze filmowym. Tu jest zakładka, która przenosi bezpośrednio do platformy 35mm.online.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Proszę państwa, sercem platformy wfdif.online jest moduł edukacyjny. Dostęp do tego modułu można uzyskać z trzech poziomów: nauczyciela, ucznia i studenta. Oczywiście najszerszy, pełnowartościowy dostęp do materiałów edukacyjnych ma nauczyciel, natomiast uczeń i student po zalogowaniu się mają selektywny dostęp do części materiałów. Niestety widzę, że system mnie wylogował, więc postaram się szybciutko zalogować, ponieważ sama za chwilę nie będę miała dostępu do wszystkich materiałów.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Proszę państwa, o jakich materiałach właściwie mówimy, mówiąc o materiałach edukacyjnych? W naszym zbiorze znalazły się różnorodne materiały edukacyjno-dydaktyczne. Są to gotowe scenariusze lekcji, zadania, prezentacje do pobrania, zapisy różnych warsztatów, wykładów, wywiadów z twórcami… Mamy zapisy wirtualnego oprowadzania po planie, ponieważ ze względu na COVID musieliśmy niestety zaprzestać rzeczywistego oprowadzania wycieczek szkolnych. Mamy wywiady z twórcami, quizy i gry, które mają wprowadzić większą interakcję z odbiorcą. Cały ten bogaty zbiór jest dostępny właśnie w module „Edukacja” na platformie wfdif.online. On jest bogaty, jest tam ogromna ilość materiałów filmowych. W związku z powyższym wprowadziliśmy ułatwienia. Nauczyciel czy wykładowca może dokonać selekcji, nałożyć filtry. Na przykład, jeśli będzie zainteresowany wyłącznie scenariuszami lekcji, to proszę bardzo. Dodatkowo, żeby jeszcze bardziej zawęzić przeglądany zasób, może wybrać przedmiot, np. język polski. Może nałożyć filtr w postaci szkoły, czyli wybrać szkołę podstawową, ponadpodstawową lub wyższą. Ja na przykład zastosuję filtr szkoły podstawowej. Widzą państwo, że ten zasób już się stanowczo zmniejszył.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Chciałabym państwu pokazać, jak wygląda przykładowy scenariusz lekcji. Jednak jeszcze wcześniej pokażę, że tutaj jest taka literka „i”. To jest taka malutka ściągaweczka dla nauczycieli, żeby wiedzieli, że to jest scenariusz lekcji na godzinę wychowawczą czy język polski. Etap edukacyjny: klasy 4–6 szkoły podstawowej. A to akurat jest ciekawy scenariusz na podstawie jednego ze spektakli z naszego cyklu „Teatroteka” – „A niech to gęś kopnie!”. Proszę państwa, wchodzimy w taki scenariusz lekcyjny. Tu jest krótki opis samego spektaklu i galeria fotosów. Natomiast poniżej znajdują się materiały edukacyjne, które nasz nauczyciel po zalogowaniu się może pobrać. Dostaje właściwie dostęp do gotowego materiału, gotowego scenariusza lekcji. Akurat tutaj mamy dosyć filozoficzną, powiedziałabym, lekcję pt. „W poszukiwaniu sensu życia”. Ja nawet, przygotowując się do tej prezentacji, przeczytałam sobie ten scenariusz, ponieważ byłam ciekawa. Powiem szczerze, że byłam aż zaskoczona, jak trudne tematy omawiają nauczyciele z dziećmi. Tutaj jest na przykład pytanie o sens życia. Czym jest sens życia? Czy sens życia zmienia się w ciągu naszej życiowej wędrówki? Nauczyciel wprowadza też interakcję z uczniami w taki sposób, że zadaje im zadanie domowe i to uczniowie muszą zapytać swoich rodziców, swoją rodzinę, czym jest dla nich sens życia. Powiem szczerze, że zastanawiałam się, jak ja odpowiedziałabym na to pytanie, bo to nie są łatwe pytania ani łatwe odpowiedzi. Jednak rzeczywiście nauczyciele dostają gotowe materiały i scenariusze, jaką metodyką i środkami dydaktycznymi poprowadzić taką lekcję, żeby była ona bardzo ciekawa, kreatywna, efektywna oraz przede wszystkim zmusiła młodego odbiorcę do jakiegoś wysiłku intelektualnego.</u>
          <u xml:id="u-12.8" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Dobrze. Może fajnie by było, jakbyśmy przykładowo zrobili jakiś scenariusz lekcji z innego przedmiotu, np. historycznego. Mamy tutaj opracowania scenariuszy lekcji z zadaniami na podstawie materiałów z tego cyklu o ożywionych obrazach, o którym wspomniał pan minister Sellin. Są to rzeczywiście takie serie filmowe ożywionych obrazów, które zostały statycznie utrwalone przez Jana Matejkę. My je ożywiliśmy w sposób fabularny. Do tych realizacji filmowych opracowaliśmy również dodatkowe materiały edukacyjne, również w postaci gotowych scenariuszy lekcyjnych. Proszę bardzo, mamy materiały edukacyjne. Weźmy przykładowo „Stańczyka na balu u królowej Bony”. Tu jest scenariusz dla szkoły podstawowej w postaci pakietu edukacyjnego. Są cele lekcji, podstawowe definicje, środki dydaktyczne, metody i formy pracy… Jak państwo widzą, wszystko jest pięknie zilustrowane. Można powiedzieć, że to są gotowe pakiety edukacyjne dla nauczycieli, włącznie z zadaniami do lekcji w postaci takiego barwnego, interesującego testu. Pojawia się nawet motyw krzyżówki. Tych materiałów, tych scenariuszy lekcji mamy bardzo dużo. One są realizowane właśnie na podstawie spektakli z cyklu „Teatroteka” oraz cyklu ożywionych obrazów.</u>
          <u xml:id="u-12.9" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Jeszcze się zastanawiam… Chciałabym państwu pokazać również inne materiały filmowe, nie tylko scenariusze lekcji. Wyczyszczę filtry, przepraszam. Proszę państwa, w naszej bazie pojawiają się bardzo ciekawe, interesujące materiały. Mówiłam o filmach fabularnych i opracowaniach do nich. Jest fantastyczne opracowanie „Ziemi obiecanej” Andrzeja Wajdy przygotowane przez Andrzeja Bukowieckiego. Tutaj jest materiał edukacyjny, proszę bardzo. Jest tutaj omówienie filmu. Już wspomniałam o tym, że oprócz warstwy filmowej – pokazującej rozbieżności między pierwowzorem literackim a późniejszą adaptacją filmową – autor, pan Bukowiecki, dokonuje pewnego rodzaju analizy kontekstu historycznego. Nie tylko kontekstu historycznego samej akcji filmu, lecz także czasu, w którym powstawał. Mówiłam już, że Wajda próbował tam przemycić krwawe wydarzenia grudnia 1970r. To są bardzo ciekawe opracowanie, ponieważ oprócz warstwy analitycznej są tam zawarte cytaty z wywiadu z samym reżyserem Wajdą i aktorami, którzy odnoszą się również do tego samego filmu – do jego realizacji, do bohaterów… To są bardzo ciekawe spostrzeżenia społeczno-socjologiczne, jest też kontekst historyczny. To są rzeczywiście świetne, bardzo merytoryczne materiały, które mogą mocno wspierać naszych edukatorów. Tych materiałów jest przynajmniej kilkanaście.</u>
          <u xml:id="u-12.10" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Wspomniałam o „Ziemi obiecanej”, ale najczęściej pobieranym przez naszych użytkowników opracowaniem jest opracowanie filmu „Przypadek” Krzysztofa Kieślowskiego. Jak państwo widzą, jest też opracowanie filmu „Robotnicy ‘80”, „Ulica brzozowa”, „My cichociemni”… Tych materiałów jest tutaj dużo, w zależności od tego, co jest potrzebne naszym edukatorom.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dobrze. Pewnie będziemy już dziękować za prezentację, żeby był jeszcze czas na krótką dyskusję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Bardzo więc dziękujemy za tę ciekawą prezentację, a jeszcze bardziej dziękujemy za pracę wykonaną na rzecz polskiego dziedzictwa kulturowego. Dziękujemy też za zachętę do oglądania tych filmów.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Teraz tak. Myślę, że zamkniemy sprawdzanie kworum. Myślę, że kworum jest, tak że proszę zamknąć.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Udało się zamknąć, tak? To już przechodzimy do pytań, do dyskusji. Proszę bardzo, pani poseł Agnieszka Soin, szczególnie że to właśnie pani poseł była inicjatorką tego tematu posiedzenia. Proszę bardzo, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselAgnieszkaSoin">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, pani dyrektor, dziękuję za obszerną informację dotyczącą funkcjonowania i dostępności platformy edukacyjno-filmowej. Z myślą o nowym pokoleniu i nie tylko, bardzo cieszę się, że kultura wchodzi w świat cyfryzacji. Zauważamy w ostatnim czasie, że coraz więcej osób korzysta z takich narzędzi.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselAgnieszkaSoin">Mam kilka pytań. Z racji tego, że jest to dosyć młoda platforma, która funkcjonuje dopiero od września zeszłego roku, chciałabym się dowiedzieć, jak duże jest zainteresowanie platformą. Rozumiem, że tendencja na pewno jest wzrostowa, ale czy dysponują państwo wykazem, w których miesiącach jest największe zainteresowanie? I jak duża grupa na dzień dzisiejszy korzysta z platformy, czyli ile jest na dzień dzisiejszy użytkowników. Kolejne pytanie: czy planują państwo rozbudowę tej platformy o kolejne tematy, o kolejne rzeczy. Trzecie moje pytanie: z racji tego, że są tam zarówno zakładki uczeń, jak i nauczyciel, to czy ta platforma jest głównie dedykowana szkołom branżowym czy również szkołom średnim oraz podstawowym oraz w jaki sposób państwo docierają z promocją do szkolnictwa? Pozwoliłam sobie porozmawiać z kilkoma szkołami i z uczniami, czy korzystają z tego typu narzędzi. W szkołach – przynajmniej na terenie Warszawy – mało osób wiedziało o takiej platformie. Moje pytanie jest więc takie… Państwo – według tej otrzymanej przez nas informacji – planują aktywnie reklamować platformę w social media i w mediach internetowych. W związku z tym prosiłabym o taką bardziej szczegółową odpowiedź, w jaki sposób docieracie do szkół z informacją o możliwości skorzystania z takiej platformy. Głównie chodzi tutaj o tę zakładkę użytkownika przeznaczoną dla ucznia. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dziękuję bardzo, pani poseł, i za te pytania, i za sprokurowanie tego posiedzenia. Jeśli chodzi o kworum, to jak najbardziej mamy kworum – 25 posłów się z nami kontaktowało. Czy są jakieś inne… Myślę, że są jakieś inne pytania. Proszę bardzo, pan poseł Krzysztof Piątkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PoselKrzysztofPiatkowski">Chciałem bardzo pogratulować tej pracy. Pani dyrektor w sposób bardzo właściwy i adekwatny zachęciła mnie, aby przyjrzeć się temu szczegółowo. O tych szczegółach nie chciałbym dzisiaj mówić, bo mało wiem o tej platformie. Jednak czuję się naprawdę bardzo zachęcony, żeby się jej dokładniej przyjrzeć. Bardzo dziękuję, to naprawdę ważna praca, to jest bardzo budujące.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PoselKrzysztofPiatkowski">Chciałbym natomiast rzeczywiście zapytać o te kwestie rozpowszechniania wiedzy na temat istnienia tej platformy. Co państwo planują zrobić? Pewnie to jest dopiero początek procesu i platforma nie jest jeszcze bardzo popularna, ale ciekaw jestem, jak wiele osób korzysta z tego narzędzia już teraz i co państwo zamierzają zrobić w przyszłości. Zakładam, że ta informacja może być też przekazana w bardziej wyczerpujący sposób już po posiedzeniu Komisji. Nie nalegam na to, żeby pani dyrektor dzisiaj wyczerpała ten temat, ale jest to bardzo interesujące. Zastanawiam się, jak moglibyśmy wspierać upowszechnianie tego programu. Dlatego proszę o taką bardziej szczegółową informację na temat planów zarówno informowania, jak i zachęcania szkół, dyrektorów, nauczycieli, uczniów i rodziców do korzystania z tej platformy. Jestem też ciekaw, jak w przyszłości zamierzają państwo tę platformę rozwijać, co jeszcze zamierzają państwo umieszczać na tej platformie. Czy inne zbiory będą digitalizowane? O taką informację też prosiłbym na piśmie, a nie teraz tutaj.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dziękuję panu posłowi. Teraz, proszę bardzo, pani przewodnicząca Bożena Żelazowska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselBozenaZelazowska">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, szanowni państwo, chciałam podziękować za tę bardzo wyczerpującą, merytoryczną prezentację. Chciałabym podziękować państwu za inicjatywę digitalizacji naszego dziedzictwa narodowego. Cieszę się, że ono jest dostępne dla wszystkich grup wiekowych: dla dzieci, dla młodzieży, ale i dla dorosłych i starszych. Przyłączam się do głosów poprzedników i myślę, że rzeczywiście trzeba większej promocji, aby szkoły wiedziały, że istnieje taka platforma. Myślę, że chętnie skorzystają. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dziękuję bardzo pani przewodniczącej. Czy są jeszcze jakieś pytania bądź głosy w dyskusji? Jeśli nie, to prosimy… Myślę, że zaczniemy od pani dyrektor, bo myślę, że pytania są skierowane głównie do pani dyrektor Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Dobrze, to odpowiem na pierwsze pytanie – ilu użytkowników odwiedza platformę. Zacznę od platformy 35mm.online. Tak jak państwo powiedzieli, to jest młody organizm. Uruchomiliśmy tę platformę 20 września. Platforma ma 5 miesięcy, a mamy w tej chwili 860 tys. użytkowników i ponad 2,5 mln wejść. To jest dobry wynik, ale oczywiście zgadzam się w pełni, że musimy bardzo silnie aktywizować działania promocyjne. Ponieważ my też konkurujemy. To jest bardzo dojrzały rynek, o czym mówiłam już w czasie prezentacji. Konkurujemy z największymi graczami. Mówię tutaj nie tylko o Netfliksie czy HBO GO, czy naszych nadawcach telewizyjnych, ale też o bardzo wielu małych platformach streamingowych, które powstały w trakcie pandemii. My je tak kolokwialnie nazywamy planktonem. Jednak rzeczywiście przebijanie się na tak dojrzałym rynku jest trudne i wymaga dużych nakładów finansowych na promocję. Chcę tylko powiedzieć, że za promocję w trakcie trwania projektu cyfrowego odpowiadał lider tego projektu – Polski Instytut Sztuki Filmowej. We wrześniu i w październiku była przeprowadzona duża kampania internetowa, taka ogólna kampania zasięgowa. To była kampania onlajnowa, w Internecie. Ona wygenerowała duży ruch. Jej efektem jest to, że mamy przeszło 860 tys. użytkowników.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Odpowiem na kolejne pytanie dotyczące komunikowania się ze szkołami. Chciałabym powiedzieć, że jako wytwórnia mamy bazę ponad 400 szkół, z którymi się bezpośrednio komunikujemy. One są też spoza województwa mazowieckiego. Mamy zalogowanych użytkowników-nauczycieli – to też jest wielotysięczna baza. Czyli ta komunikacja istnieje, natomiast też będziemy dalej prowadzić aktywne działania akwizycyjne, żeby poinformować nauczycieli i zachęcić ich do pobierania tych materiałów. Mówimy tutaj zarówno o szkołach podstawowych, ponadpodstawowych. Padło pytanie, czy to są tylko szkoły branżowe. Nie, absolutnie, tak jak państwo widzieli, te materiały są uniwersalne.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Padło też pytanie, w jakim zakresie planujemy dalszy rozwój platformy. Na to pytanie odpowiem, że w ramach drugiego projektu cyfrowego „Polski cyfrowej” pracujemy w tej chwili nad modułem tzw. fonoteki. Zdigitalizowaliśmy 10 tys. utworów dźwiękowo-muzycznych z zasobów fonetycznych WFDiF. Mówimy tutaj o muzyce filmowej, a także o efektach dźwiękowych, które są wykorzystywane w produkcji filmowej. To będzie bardzo ciekawy moduł, taki troszkę inny – audio, w odróżnieniu od tych materiałów wideo. Ten moduł pojawi się jeszcze w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Kolejnym elementem jest… Nie wiem, czy państwo widzieli, ale w czasie, kiedy prezentowałam to wydanie marcowe na platformie testowej, pojawił się tam moduł „Teatroteki”. Albo w IV kwartale tego roku, albo na początku przyszłego planujemy powołanie do życia takiego modułu, gdzie będziemy prezentować nasze realizacje filmowe z cyklu „Teatroteka”. Tak, aby też ułatwić nauczycielom – czy też, szerzej, użytkownikom – dostęp do szerszych zasobów niż związanych tylko z filmem fabularnym, dokumentalnym i innymi, które prezentowałam.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">Mówiąc o dalszym rozwoju platformy, chcę powiedzieć, że w ramach drugiego projektu cyfrowego pracujemy też nad mechanizmami zainstalowania w naszej wyszukiwarce mechanizmów sztucznej inteligencji. One byłyby oparte na analizie obrazów. W tej chwili wszystkie te wyszukiwarki, które funkcjonują na rynku, są kontekstowe, oparte na tagach albo metadanych. To znaczy, że jeśli nasz użytkownik wpisze jakieś słowo kluczowe, to wyszukiwarka znajdzie odpowiedź i użytkownik otrzyma odpowiedni wynik – pod warunkiem, że taki materiał filmowy jest odpowiednio opisany. My chcemy odejść od tego modelu. Chcemy, żeby takie wyszukiwanie następowało po rzeczywistej analizie obrazu. To będzie taka różnica jakościowa, że jeżeli państwo wpiszą do wyszukiwarki np. „uśmiech Poli Raksy”, to w wynikach wyszukiwania otrzymają państwo całą playlistę filmów z Polą Raksą z zaznaczonymi właśnie tymi fragmentami, w których się uśmiecha. To są już takie ciekawostki technologiczne. Ta sztuczna inteligencja ma jednak służyć nie tylko temu. Przede wszystkim ma służyć przy elementach transkrypcji, żeby nasze filmy były dostępne w różnych wersjach językowych. Oczywiście to nie będzie takie profesjonalne tłumaczenie, jakie mamy w tej chwili, czyli listy dialogowe przygotowywane przez profesjonalnych tłumaczy. Jednak będzie to możliwość wyjścia z polskim kontentem na rynki zagraniczne. Nad tym pracujemy, te mechanizmy sztucznej inteligencji też chcemy uruchomić do końca tego roku.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">W zakresie promocji rzeczywiście pewnie przygotujemy dokładną informację pisemną. Natomiast chcę powiedzieć, że prowadzimy w tej chwili działania z influencerami działającymi w mediach społecznościowych: youtuberami i influencerami posiadającymi swoje podcasty czy kanały facebookowe. Myślimy też o mocnej internetowej kampanii promocyjnej, reklamowej, która by przekierowywała bezpośrednio na naszą platformę. Myślimy też o wzmożonych działaniach z zakresu PR – dodatkowych analizach, artykułach. W to miałoby być też zaangażowane środowisko opiniotwórcze. Mówię tutaj nie tylko o osobach z branży, ale też z mediów lifestylowych. Mamy więc pomysły, prowadzimy już określone działania. Mam nadzieję, że w bliskiej przyszłości państwo zauważą i odczują te efekty, a my zwiększymy liczbę użytkowników, którzy będą z przyjemnością odwiedzali naszą platformę i na nią powracali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dziękuję bardzo, pani dyrektor. Czyli rozumiem, że jak wpiszemy „Polę Raksę”, to usłyszymy też „Autobiografię” Perfectu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ZastepcadyrektoraWFDiFJoannaSkierska">To w kolejnym etapie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dobrze. Czy może pani poseł chciałaby coś jeszcze? Już wszystko? Wszyscy są zadowoleni. To dobrze. Czy pani dyrektor Departamentu Prawa Autorskiego i Filmu chciałaby coś dopowiedzieć?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawaAutorskiegoiFilmuMKiDNKatarzynaFalkowskaGolebiewska">Dziękuję bardzo. Myślę, że tak szczegółowej informacji ja już nie uszczegółowię. Mogę tylko powiedzieć, że my ściśle współpracujemy z Wytwórnią Filmów Dokumentalnych i Fabularnych i wszystkie te działania wspieramy organizacyjnie oraz w zakresie kwestii praw autorskich do tych dzieł. Tak jak mówiłam, cieszymy się, że udało nam się te wszystkie zasoby zebrać w Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych. To też jest duży sukces tego projektu. Ten projekt zaczynał się przy podziale tych zasobów na kilka studiów, więc myślę, że to jest naprawdę duży sukces projektu, że zaistniał w tak globalnym wymiarze. Ten szereg działań, o których wspominała pani dyrektor, takich jak „Teatroteka” czy „Historia w ożywionych obrazach”, jest oczywiście ściśle współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przez pana ministra. Próbujemy też nadać im bieg w sposób merytoryczny. Mogę więc tylko zapewnić, że ze strony ministerstwa kultury jest tutaj ścisła współpraca. Cieszymy się z dużego apetytu wytwórni, szczególnie na to wykorzystanie sztucznej inteligencji. Myślę, że to rzeczywiście jest bardzo przyszłościowe działanie. Pojawia się wiele głosów rynkowych, które wskazują na potrzebę poszukiwania hasłowego głosów lub w ogóle ich wykorzystania do odczytywania dzieł współczesnych. To jest naprawdę szeroki temat i tutaj też będziemy ściśle współpracować. Ze swojej strony dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dziękuję bardzo. Myślę, że na koniec podsumuje pan minister Jarosław Sellin. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SekretarzstanuwMKDiNJaroslawSellin">Może nie będę podsumowywał, tylko podzielę się takim osobistym doświadczeniem. Warto wspomnieć nazwisko Włodzimierza Niderhausa, wieloletniego dyrektora Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, który był inicjatorem tego cyklu „Historia w ożywionych obrazach”. Chcę powiedzieć, że poza tymi 10 obrazami Matejki – które chronologicznie rozciągają się od obrazu „Przyjęcie chrześcijaństwa przez Mieszka I” po obraz „Przysięga Kościuszki na rynku krakowskim”, czyli przez ponad 800 lat dziejów – zrealizowaliśmy jeszcze cykl 10 obrazów pt. „Niepodległość”. To są różne obrazy różnych polskich malarzy, które opowiadały o walce o polską niepodległość w XIX i XX w. Czyli w sumie jest 20 ożywionych obrazów. Brałem udział w jednej z takich lekcji w liceum im. Władysława IV w Warszawie i muszę powiedzieć, że to jest coś znakomitego. Jako byłemu nauczycielowi historii w latach 90. w liceum i na uniwersytecie brakowało mi takich rzeczy. Teraz one są dostępne, jak widać, za darmo, łącznie z tymi ciekawymi opracowaniami lekcyjnymi dla nauczycieli. To bardzo ożywia kontakt z żywą historią, ponieważ, jak wiadomo, młodzież żyje obrazkiem bardziej niż tekstem. Bardzo emocjonalnie – to też na tej lekcji zauważyłem – podchodzi do treści opowiadanej przez taki obraz i taką fabułę fragmentu polskiej historii. Bardzo więc to polecam. To jest naprawdę duże osiągnięcie wytwórni, że powstała m.in. taka rzecz. To stwierdziwszy, muszę kończyć, panie przewodniczący, bo muszę z ministerstwa dotrzeć do Sejmu na 14.00.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Dziękuję bardzo. Gratulujemy państwu – i ministerstwu, i wytwórni – tego pomysłu oraz stworzenia platformy edukacyjno-filmowej. Życzymy – zgodnie z oczekiwaniami państwa posłów – powodzenia w promocji, rozwoju i dalszych pomysłach. Dziękujemy pani dyrektor za prezentację i wystąpienie. Dziękujemy drugiej pani dyrektor, dziękujemy panu ministrowi i państwu posłom. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PrzewodniczacyposelPiotrBabinetz">Informuję, że na tym wyczerpał się porządek dzienny posiedzenia i zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>