text_structure.xml
31.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Dzień dobry. Dzień dobry. Witam wszystkich i otwieram posiedzenie podkomisji stałej do spraw organizacji imprez sportowych o randze mistrzostw świata i Europy oraz zapewnienia bezpieczeństwa podczas ich trwania. Witam państwa posłów i zaproszonych gości. Chciałbym powitać w szczególności pana inspektora Adama Kachela – dyrektora Głównego Sztabu Policji w Komendzie Głównej Policji, pana Mariusza Cichomskiego – dyrektora Departamentu Porządku Publicznego w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, panią Renetę Leoniak – zastępcę dyrektora tego departamentu MSWiA, pana Pawła Marchlińskiego – naczelnika wydziału w tym departamencie MSWiA, pana Wojciecha Dobrowolskiego – młodszego inspektora, naczelnika Wydziału Operacyjnego Głównego Sztabu Policji w KGP, panią Ewę Wróblewską – główną specjalistkę w Departamencie Porządku Publicznego MSWiA, panią Martę Szulińską – zastępcę dyrektora Departamentu Sportu dla Wszystkich w Ministerstwie Sportu i Turystyki, pana Mateusza Łacha – naczelnika Wydziału Polityki Sportowej w tym departamencie MSiT, pana Marka Dolińskiego – dyrektora Departamentu Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury w Polskim Związku Piłki Nożnej i pana Doriana Dziubińskiego – zastępcę dyrektora tego departamentu PZPN. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu podkomisji. Czy kogoś nie przywitałem? Chyba wszystkich przywitałem.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Szanowni państwo, porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji na temat funkcjonowania ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych wraz z propozycjami zmian tego aktu. Chciałbym, aby to przedstawili pan minister spraw wewnętrznych i administracji oraz komendant główny policji. Czy do tego porządku obrad są jakieś uwagi? Czy ktoś chciałby wnieść coś więcej, czy tylko ten temat? Nie słyszę żadnych uwag. Dziękuję. Chciałbym prosić przedstawicieli MSWiA o informację w rozpatrywanym zakresie na temat tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPorzadkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiRenataLeoniak">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeśli można, zabiorę głos w imieniu ministra spraw wewnętrznych i administracji. Krótko powiem, że ocena funkcjonowania ustawy z dnia 20 marca 2009 roku o bezpieczeństwie imprez masowych w zasadzie nie uległa zmianie od ostatniego posiedzenia Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych oraz Komisji Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki, które odbyło się w grudniu 2020 roku. Podczas tego posiedzenia szczegółowo przedyskutowano obecne przepisy i potencjalne zmiany. Tak jak wtedy informowaliśmy, w naszej ocenie co do zasady systemowa konstrukcja przepisów i cały system związany z zapewnieniem bezpieczeństwa imprez masowych działa dobrze. Sama ustawa dostarcza odpowiednie instrumenty, zarówno z punktu widzenia odpowiedzialności organizatora imprezy masowej, jak i z punktu widzenia zapewnienia działania poszczególnych służb zaangażowanych w zapewnienie bezpieczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPorzadkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiRenataLeoniak">Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy, zasadniczą odpowiedzialność za bezpieczeństwo imprezy masowej w miejscu i czasie jej trwania ponosi jej organizator. W zakresie przewidzianym w innych przepisach za poszczególne elementy zapewnienia bezpieczeństwa podczas imprezy masowej odpowiadają Policja, Państwowa Straż Pożarna, służba zdrowia, a także organy władzy samorządowej oraz wojewoda. W roku 2021, zwłaszcza na jego początek i analogicznie w roku 2022, jeśli chodzi o organizację imprez masowych, organizowane były one w warunkach zaostrzonego reżimu sanitarnego. Z tego powodu były one ograniczone lub czasami odwoływane. Jeśli chodzi o szczegółowe dane, jeśli będą sobie państwo tego życzyli, przedstawiciele Policji mają dane i przekażą je w dalszej części, jak to wyglądało dokładnie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPorzadkuPublicznegoMinisterstwaSprawWewnetrznychiAdministracjiRenataLeoniak">Jeśli chodzi o zmiany, aktualnie w ministerstwie nie toczą się żadne prace, jeśli chodzi o nowelizację ustawy. Jeśli chodzi o wnioski Najwyższej Izby Kontroli, które mają charakter de lege ferenda, mają charakter porządkowy i planujemy je uwzględnić przy nowelizacji ustawy, która będzie miała szerszy zakres. W naszej ocenie nie są one na tyle istotne i nie mają na tyle charakteru systemowego, aby podejmować odrębną inicjatywę legislacyjną. Może pokrótce to tyle. Oczywiście jesteśmy gotowi odpowiadać na państwa pytania. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Bardzo dziękuję za tę wypowiedź. Myślę, że to był głos legislacji i twórców ustawy. Teraz poproszę o zabranie głosu praktyków, którzy na co dzień mierzą się z ustawą i problemami, które mogą wynikać z pewnych zachowań. Myślę szczególnie o meczach piłkarskich. Proszę przedstawiciela Komendanta Głównego Policji o informację w rozpatrywanym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorGlownegoSztabuPolicjiwKomendzieGlownejPolicjiAdamKachel">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, podkreślę jedną kwestię, w Głównym Sztabie Policji Komendy Głównej Policji nie są prowadzone żadne czynności mające na celu nowelizację ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Obecna struktura prawna daje nam wachlarz możliwości egzekwowania prawa i prawidłowego zabezpieczenia imprez masowych. Z posiadanych przez Policję doświadczeń wynika, że na obecnym etapie, w celu zachowania pełnej anonimowości pseudokibice na stadionach używają flag wielkoformatowych, które dają im możliwość używania pirotechniki oraz innych narzędzi, które determinują później służby porządkowe i przede wszystkim organizatora do działań. Jest taka przyszłościowa propozycja, aby w art. 56 dodać art. 56a w brzmieniu: „Kto wbrew przepisom ustawy wnosi lub posiada na masowej imprezie sportowej, w tym meczu piłki nożnej, przedmioty o charakterze flag wielkoformatowych podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny nie mniejszej niż 2 tys. zł”. Należy zwrócić uwagę, że proponowany wymiar kary mieści się w zakresie sankcji aktualnie stosowanych w wyżej wymienionym akcie prawnym. Jeśli pan przewodniczący i szanowni państwo chcieliby poznać statystyki za 2021 rok, jesteśmy gotowi. Obecnie przygotowujemy się do zabezpieczenia i skierowania do Kataru na mistrzostwa świata grupy spottersów oraz oficera łącznikowego. Wszystkie nasze działania przebiegają prawidłowo. W Katarze w Doha był zastępca komendanta głównego pan generał Kuster. Wszystkie dokumenty zostały podpisane. Jeśli chcą państwo poznać statystyki, oddam głos panu naczelnikowi Dobrowolskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Myślę, że to na pewno by nam się przydało i warto mieć ich świadomość.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#DyrektorGSPwKGPAdamKachel">Dobrze. Chciałem jeszcze podkreślić jeden fakt. Dokonaliśmy statystyk wszystkich meczów międzynarodowych w latach 2021-2022 odbywających się na terytorium Polski, z udziałem reprezentacji Polski. Przebieg i zabezpieczenie imprez masowych były na poziomie bardzo dobrym i nie odnotowano żadnych negatywnych ekscesów. Tylko w trzech przypadkach były problemy. W czasie meczu Polska-Anglia zatrzymano jedną osobę, Polska-Węgry dwie osoby i Polska-Szwecja na stadionie w Chorzowie zatrzymano pięć osób podejrzanych o fałszywy alarm bombowy. Są to naprawdę incydentalne zdarzenia, co świadczy o tym, że ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych funkcjonuje na prawidłowym poziomie. Z mojej strony to wszystko. Oddaję głos panu naczelnikowi Dobrowolskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#NaczelnikWydzialuOperacyjnegoGSPwKGPWojciechDobrowolski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przedstawię krótko szczegóły, w ramach informacji którą przygotowaliśmy, aby odzwierciedlić jaki wpływ na zabezpieczenie meczów piłki nożnej miała pandemia. Przedstawię też dane liczbowe z lat wcześniejszych, aby zobrazować w jaki sposób pandemia ograniczyła funkcjonowanie sportu, a szczególnie piłki nożnej. Jeśli chodzi o liczbę zabezpieczonych meczów piłki nożnej, w roku 2019 były 1102 mecze, w roku 2020 – 395 meczów i w roku 2021 było ich 598. Najgorsza sytuacja była w roku 2020, ale w roku 2021 liczba zabezpieczonych meczów to była połowa tego, co było w roku 2019, czyli przed rozpoczęciem pandemii. Jeśli chodzi o procentowy udział meczów kategorii podwyższonego ryzyka w stosunku do pozostałych w roku 2021, 19% stanowiły imprezy masowe podwyższonego ryzyka, a 81% zwykłe. Jeśli chodzi o zaangażowanie Policji w związku z przeprowadzaniem meczów piłki nożnej sytuacja przedstawia się następująco. W roku 2019 do zabezpieczenia meczów skierowanych zostało 208 185 funkcjonariuszy. W roku 2020 było to zaledwie 55 629 funkcjonariuszy. W roku 2021 było to 119 187 funkcjonariuszy. Ma to odzwierciedlenie w statystykach dotyczących liczby meczów, czyli nawet w roku 2021 była to około połowa tego, co w normalnym sezonie w roku 2019.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#NaczelnikWydzialuOperacyjnegoGSPwKGPWojciechDobrowolski">Podam jeszcze kilka liczb jeśli chodzi o popełnione podczas meczów przestępstwa. Sytuacja przedstawiała się następująco: w roku 2019 zostały popełnione przed imprezami sportowymi 204 przestępstwa, w roku 2020 było ich 25, a w roku 2021 było ich 67. To są przestępstwa popełnione przed imprezami – w tym przypadku meczami piłki nożnej. Przestępstwa popełnione po zakończeniu tychże meczów kształtują się następująco: w roku 2019 było ich 25, w roku 2020 zaledwie 4, a w roku 2021 było ich 26. Ta statystyka akurat ma się nijak do poprzednich, nawet do tej, która mówi o przestępstwach przed rozpoczęciem imprez, gdyż w roku 2021 była ona największa, a w roku 2019, gdy było dwa razy tyle rozegranych meczów, co w roku 2021, odnotowaliśmy jedno przestępstwo mniej. Przestępstwa w trakcie meczów – te statystyki są najwyższe. One najczęściej oczywiście dotyczą odpalania środków pirotechnicznych, ich posiadania i wnoszenia. Przedstawia się to tak, że w 2019 roku było 425 przestępstw, w 2020 roku 97 i w 2021 roku 154 przestępstwa. Jeśli chodzi o przestępstwa popełnione w trakcie meczów, rok 2019 był zdecydowanie najbardziej obfity. Odnotowaliśmy też statystykę dotyczącą przestępstw, które miały miejsce na trasach przejazdu. Z naszego punktu widzenia jest to bardzo zły trend, że do tych przestępstw dochodzi na trasach przejazdu. Przedstawia się to następująco: 17 przestępstw w 2019 roku, 4 w 2020 roku i 15 w 2021 roku. Jest to więc na podobnym poziomie, co przestępstwa po zakończeniu imprez.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#NaczelnikWydzialuOperacyjnegoGSPwKGPWojciechDobrowolski">Teraz pokrótce omówię wykroczenia. Tak samo przed imprezami, w 2019 roku było ich 1861, w 2020 roku 620 i w 2021 roku było 1286. Po zakończeniu było 552 w 2019 roku, 47 w 2020 roku i 729 w 2021 roku. Trend jest ten sam, co przy przestępstwach i w roku 2021 wykroczeń było więcej mimo mniejszej liczby rozegranych meczów. W trakcie meczów w 2019 roku było 4275 wykroczeń, 1351 w 2020 roku i 1889 w 2021 roku. Jest to odzwierciedlenie liczby rozegranych meczów. Na trasach przejazdu w 2019 roku było ich 207, w 2020 roku 18 i w 2021 roku było 79.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#NaczelnikWydzialuOperacyjnegoGSPwKGPWojciechDobrowolski">Jeśli chodzi o osoby zatrzymane, łącznie zatrzymano w 2019 roku 578 osób, w 2020 roku 140 osób, w 2021 roku 252 osoby. Wśród zatrzymanych w 2019 roku 19 było nieletnich, w 2020 było 4 nieletnich i w 2021 było 10 osób nieletnich.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#NaczelnikWydzialuOperacyjnegoGSPwKGPWojciechDobrowolski">Ostatnia statystyka to liczba osób z obrażeniami. Jeśli chodzi o policjantów w 2019 roku było 11, w 2020 roku 1 policjant i w 2021 roku 9 policjantów. Jeśli chodzi o pozostałe osoby, w 2019 roku było ich 4, w 2020 roku była 1 i w 2021 roku 3.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#NaczelnikWydzialuOperacyjnegoGSPwKGPWojciechDobrowolski">Tak przedstawiają się główne statystyki. Możemy zauważyć, że nie zawsze liczba zabezpieczanych i rozgrywanych meczów jest równoznaczna z liczbą popełnianych przestępstw czy wykroczeń. W roku 2020 meczów było zdecydowanie mniej, ale te liczby nie były proporcjonalne w stosunku do liczby rozegranych meczów. To tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Dziękuję. Czy przedstawiciel Ministerstwa Sportu i Turystyki chce zabrać głos? Dziękuję. Czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos? Może pan z PZPN?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorDepartamentuOrganizacjiImprezBezpieczenstwaiInfrastrukturyPolskiegoZwiazkuPilkiNoznejMarekDolinski">Może odniosę się do tego, co zostało przed chwilą powiedziane. Zacznę od tego, że w kontekście imprez o randze mistrzostw Europy i świata jako Polski Związek Piłki Nożnej wystąpiliśmy do UEFA z aplikacją konkursową na organizację Mistrzostw Europy Kobiet w 2025 roku. Jest to bardzo duża impreza. W tym roku odbywa się w Anglii. Chcielibyśmy, aby takie mistrzostwa trafiły do Polski. Mamy kilku kontrkandydatów. Decyzja będzie podjęta przez UEFA 25 stycznia 2023 roku i wtedy dowiemy się kto będzie organizatorem tego wydarzenia. Po mistrzostwach Europy seniorów mężczyzn w 2012 roku i młodzieżowych w 2017 czy mistrzostw świata w 2019 byłaby to kolejna tak duża impreza w naszym kraju. Czekamy na decyzję. Jest kilka miast, które biorą udział w tej aplikacji i mamy nadzieję, że uda nam się otrzymać te mistrzostwa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorDepartamentuOrganizacjiImprezBezpieczenstwaiInfrastrukturyPolskiegoZwiazkuPilkiNoznejMarekDolinski">Jeśli chodzi o kwestie ogólne, chciałbym odnieść się do propozycji dotyczącej flag wielkoformatowych. Mieliśmy trochę doświadczeń w tej kwestii w związku z ostatnim finałem pucharu Polski. Nasze doświadczenia pokazują, że nie zawsze można znaleźć związek przyczynowo skutkowy między tym, że ta flaga wielkoformatowa znalazła się na stadionie i tym, że zostały wykorzystane zabronione środki. Nie jest to zawsze jednoznaczne. Często te flagi są wykorzystywane do prezentacji jakichś informacji, wartości ze strony klubów. Jest to element aktywności kibicowskich. Nie zawsze jest to równoznaczne z tym, że ktoś wnosi flagi wielkoformatowe w celu wykorzystania środków zabronionych, w szczególności pirotechnicznych. Chciałbym też podkreślić trudność zdefiniowania, gdzie i w którym momencie dana flaga, transparent, baner należy uznać za wielkoformatowy. Jako dobrą praktykę podam przykład stosowany w regulaminie imprezy masowej, przepis, który wykorzystujemy np. na meczach reprezentacji Polski. Jest określony wymiar – to maksymalnie 1,5 m na 2 m. Organizator, na podstawie własnej decyzji i analizy ryzyka może zgodzić się na wniesienie większej flagi. To 1,5 m na 2 m to są naprawdę małe flagi. Nawet na meczach reprezentacji Polski pojawia się wiele flag narodowych, które przekraczają te wymiary. Nie chcielibyśmy doprowadzać do sytuacji, że np. te flagi nie będą dozwolone.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorDepartamentuOrganizacjiImprezBezpieczenstwaiInfrastrukturyPolskiegoZwiazkuPilkiNoznejMarekDolinski">Jeśli chodzi o kwestię statystyk związanych z poprzednim sezonem, obecnie jako Departament Organizacji Imprez, Bezpieczeństwa i Infrastruktury pracujemy nad raportem podsumowującym poprzedni sezon 2021-2022. Ten raport zostanie wkrótce wydany przez PZPN, prawdopodobnie w przyszłym tygodniu. Ze wstępnych analiz, które wykonaliśmy, które wynikają z raportów delegatów meczowych – mieliśmy 904 takie raporty, bo tyle meczów odbyło się w poprzednim sezonie – wynika, że na 904 mecze siedem razy zostało przekazane dowodzenie Policji. Mówimy tu o imprezach masowych. Dwanaście razy na 904 mecze doszło do zakłócenia porządku na stadionie i szesnaście razy do wtargnięcia na płytę boiska. Biorąc pod uwagę liczbę meczów, te statystyki wydają się nam dość niskie i takie liczby utrzymują się od kilku lat. Oczywiście zdarzają się sytuacje niepożądane, ale te statystyki wskazują, że takich najpoważniejszych zdarzeń, na samej imprezie masowej, na stadionie, meczach ligowych, nie ma zbyt dużo. Oczywiście jest jeszcze pole do poprawy. Takie są wnioski z tego raportu, który zostanie wkrótce opublikowany. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Czy ktoś z zaproszonych gości chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorGSPwKGPAdamKachel">Panie przewodniczący, czy mógłbym odnieść się do tego, co powiedział pan dyrektor?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Chciałbym otworzyć dyskusję i w ramach dyskusji proszę o odniesienie się do słów pana z PZPN.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorGSPwKGPAdamKachel">Zdziwiłem się, bo jako Komenda Główna Policji skierowaliśmy w sezonie 2021-2022 około 130 wystąpień do PZPN lub do Ekstraklasy w związku z naruszeniami porządku w trakcie odbywania się meczów, dlatego trochę nie do końca te liczby, które przedstawił pan dyrektor zgadzają się z naszymi statystykami. Tylko w tym kontekście chciałem zapytać skąd tak duża rozbieżność pojawiła się w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Poprosimy o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektordepartamentuPZPNMarekDolinski">Od razu wyjaśniam. Wspomniałem o najpoważniejszych zdarzeniach, gdzie np. zgodnie z ustawą o bezpieczeństwie imprez masowych zostało przekazane dowodzenie Policji w zakresie zarządzania służbami informacyjnymi i porządkowymi. Oczywiście sytuacji, gdzie doszło do naruszenia ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych było więcej. Jeśli chodzi o statystyki, które zaprezentujemy w raporcie, będzie wskazanie ile razy doszło do użycia środków pirotechnicznych. Te liczby oczywiście są większe. W statystykach chciałem wspomnieć o najpoważniejszych sytuacjach, gdy doszło do przekazania dowodzenia czy np. zakłócenia porządku. Sytuacji problematycznych oczywiście było wiele. Nie wszystkie kwalifikowały się do naruszeń ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Zgadzam się, że zdarzeń zabronionych o mniejszej randze rzeczywiście było więcej. Tymi szczegółowymi danymi mogę z państwem się podzielić, ale one będą w naszym raporcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Dziękuję. Proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselKazimierzChoma">Chciałbym zapytać o jedną rzecz. Mówimy o flagach wielkoformatowych czy jakichś transparentach. Przyznam szczerze, że często z takich meczów Legii czy innych zespołów zostają w pamięci przez wiele lat przepiękne oprawy, o charakterze patriotycznym, pokazujące zamiłowanie do klubu sportowego. Zastanawiam się, czy ta propozycja Policji, na pewno uzasadniona ze względu na liczbę zdarzeń, które się dzieją, nie powinna pójść w tym kierunku, że jeśli ktoś wnosi wielkogabarytowe transparenty, na etapie organizatora, który wpuszcza, powinno to być bardzo dokładnie prześwietlone, czy przy okazji tej flagi nie są wnoszone jakieś inne środki. Nie wiem w czym problem. Czy jest taki, że ta flaga zasłania tych ludzi, którzy później używają tych środków i później nie można ich zidentyfikować? Racjonalnie rzecz biorąc wydaje mi się, że organizator, który wpuszcza kibiców na teren boiska powinien w jakiś sposób być zobligowany do tego, aby nie wpuszczać ludzi ze środkami pirotechnicznymi czy innymi zagrażającymi zdrowiu i życiu.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PoselKazimierzChoma">Jest taka dziwna tendencja, że w zasadzie boiska piłkarskie są jedynym miejscem, jeśli chodzi o piłkę nożną, gdzie dochodzi do tego typu agresywnych zachowań przed i po meczach. Nie widać tego na meczach siatkówki, piłki ręcznej czy wyścigach kolarskich i innych, gdzie gromadzi się bardzo wiele osób. Od dzieciństwa, gdy uczestniczyłem w nich jako kibic dostrzegałem te zachowania agresywne. Moi przyjaciele często znajdując się na trasie przejazdu byli skopani przez grupę chuliganów stadionowych. Wiemy o ustawkach, gdzie wychodzą do siebie z siekierami i maczetami i walczą, co przedstawiają później w reportażach telewizyjnych. Ta agresja rzeczywiście jest, ale boję się, że taki przepis, który za samo wnoszenie tej flagi czy jakiejś inscenizacji – bo tak bym to nazwał – ma karać groźbą pozbawienia wolności, nie jest właściwy. Czy raczej nie powinniśmy położyć nacisków na to, aby przenieść na organizatora konieczność kontroli takich wnoszonych transparentów lub innych niebezpiecznych przedmiotów? Proszę o odpowiedź i uświadomienie mnie. Rzeczywiście, może ostatnio mniej uczestniczę w meczach piłkarskich i bardziej oglądam je w innych warunkach, ale osobiście bardzo ubolewałbym nad tym, jeśli kibice nie mogliby wyrazić swojego przywiązania np. do flagi narodowej, gdy są ważne mecze międzypaństwowe, czy też w meczach ligowych o dużej randze. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Dziękuję, panie pośle. W uzupełnieniu, kiedyś na podkomisji już to omawialiśmy. Przecież każdy z nas był na meczu. Widzimy jak jesteśmy sprawdzani. Kobietom są sprawdzane torebki. Jesteśmy prześwietlani i wydaje się, że nic wnieść nie możemy, a mimo wszystko później na meczu pojawiają się te środki niedozwolone. Może Komenda Główna Policji odpowiedziałaby nam na pytanie skąd to się bierze? Dlaczego takie sytuacje mają miejsce? Chciałbym wzmocnić głos pana posła Kazimierza Chomy, bo dyskusja na temat sektorówek była dość żywa i ważna. Jak wspomniano, z tym wiążą się wartości patriotyczne. Wiemy, że pod tym nierzadko kryją się działania niezgodne z prawem, ale być może warto pomyśleć nie o karze za wniesienie sektorówki, ale o tym, aby nie dopuszczać do tego, aby pirotechnika była odpalana na meczu. Poproszę komendę główną o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorGSPwKGPAdamKachel">Szanowny panie przewodniczący, panie pośle, szanowni państwo, związek przyczynowo skutkowy jest zaobserwowany przez struktury policyjne podczas zabezpieczania każdego meczu, gdzie wielkoformatowe sektorówki są wnoszone i używane. Przykładem, który świadczy o regule jest chociażby puchar Polski, który odbył się w Warszawie, gdzie nie dopuszczono do wprowadzenia wielkosektorówki i na tym meczu nie było pirotechniki.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#NaczelnikwydzialuGSPwKGPWojciechDobrowolski">Po raz pierwszy od wielu lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorGSPwKGPAdamKachel">Część kibiców była pod stadionem licząc na to, że zostanie wpuszczona. Widzimy ten związek. Druga sprawa – sektorówki dają możliwość pseudokibicom ukrycia się. Zaznaczam, że to pseudokibice, bo większość osób idzie oglądać piękno sportu i piłki nożnej. Jest mała część – pseudokibice, którzy wykorzystują flagi wielkoformatowe do zamaskowania swojego wyglądu. Ubierają się w różnego rodzaju uniformy i następnie odpalają środki pirotechniczne. O ile o pięknie tych wielkoformatówek dla poszczególnych kibiców nie będę dyskutował, bo to kwestia podejścia tych, którzy przychodzą na mecze, o tyle bezpieczeństwo jest dla nas najważniejsze. Przeważnie te wielkoformatówki są wytworzone z materiałów sztucznych, które łatwo mogą się zapalić. W momencie zapalenia takiej wielkoformatówki zagrożenie dla życia i zdrowia pod kątem przepisów przeciwpożarowych jest ogromne. Aby później zidentyfikować tych kibiców to jest bardzo duży problem, bo bardzo dobrze się maskują. Ustawa o bezpieczeństwie imprez masowych nakłada na organizatora imprezy zapewnienie takiego ścisłego przesiewu, aby nie dopuścić do wnoszenia środków pirotechnicznych. Jak mogliśmy zobaczyć na stadionach, to sito jest zbyt duże i pirotechnika jest wnoszona i to nie w małych ilościach, ale dużych. Ten art. 56a, który zacytowałem na samym początku to tylko nasza propozycja. Nie jest tak, że chcemy aby od razu było to dalej procedowane, ale jest to do przemyślenia, gdyż widzimy związek między wniesieniem wielkosektorówki z odpaleniem pirotechniki i zagrożeniem dla życia i zdrowia uczestników. Takie jest moje zdanie, którego jestem w stanie tu obronić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Dziękuję. Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Może mam jeszcze pytanie odnośnie do mistrzostw w Katarze. Czy mogą państwo powiedzieć, jak wyglądały przygotowania, czy są jakieś niebezpieczeństwa, czy widzicie jakieś zagrożenia dla kibiców i piłkarzy oraz ewentualnie czy jakieś najbliższe wydarzenia w Polsce mogą generować niebezpieczne sytuacje?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorGSPwKGPAdamKachel">Panie przewodniczący, szanowni państwo, może podam kilka danych z przygotowań realizowanych przez KGP wraz z FIFA. Mistrzostwa świata odbędą się w dniach 21 listopada – 18 grudnia. Strona katarska zwróciła się do państw uczestników mistrzostw świata z prośbą o nawiązanie kontaktu i wskazanie kanału przepływu informacji, aby zabezpieczenie było na najwyższym poziomie. W większości przypadków Polska za główny kanał przepływu informacji wskazała krajowe punkty kontaktowe ds. piłki nożnej. W dniach 22-24 maja br. w Doha zastępca komendanta nadinspektor Roman Kuster wziął udział w spotkaniu przedstawicieli służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo z krajów, które wezmą udział w mistrzostwach świata w piłce nożnej w 2022 roku. W trakcie tego spotkania zastępca komendanta głównego odbył spotkanie z ambasadorem RP w Katarze, a także z generałem – przeczytam dokładnie nazwisko, bo jest dość długie – Abdulazizem Abdulla Al-Ansarim szefem operacyjnym do zapewnienia bezpieczeństwu turnieju z ramienia MSW Kataru. Gospodarze spotkania, wspierani przez przedstawicieli FIFA oraz Interpolu, a także sieci NFIP – krajowych punktów kontaktowych do spraw bezpieczeństwa meczów piłki nożnej – zaprezentowali koncepcję zapewnienia bezpieczeństwa turnieju finałowego, który rozegrany zostanie na przełomie listopada i grudnia 2020 roku.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorGSPwKGPAdamKachel">Szczegółowy nacisk położono na wykorzystanie doświadczeń dotychczasowych organizatorów takich imprez oraz inkorporowanie tych rozwiązań do systemu prawnego i praktyczne ich wdrożenie w życie. Zaprezentowano również elementy infrastruktury komunikacyjnej i sportowej stadionu i systemy metra w ramach rekonesansu. To obyło się podczas drugiego dnia spotkania w Katarze w miejscowości Doha. Jednym z najważniejszych punktów agendy tej konferencji było podpisanie tekstu wspólnej deklaracji o wymianie informacji pomiędzy Katarem i państwami uczestniczącymi w FIFA World Cup Katar 2022 oraz innymi państwami zaangażowanymi w organizację międzynarodową tego turnieju. Formuła dokumentu gwarantuje zachowanie zasad obowiązujących w krajach – stronach deklaracji – w zakresie operacyjnej wymianie informacji kryminalnych. Elementem porozumienia jest m.in. umożliwienie przybycia do Kataru na czas turnieju siedmioosobowej delegacji policji z krajów uczestników składającej się z oficerów łącznikowych oraz policjantów-spottersów. Mamy szeroką grupę spotersów, którzy już są przygotowani do wyjazdu i wspólnego zabezpieczenia meczów z policją katarską oraz wymiany informacji między organizatorami, a naszymi kibicami. Podczas spotkania z ambasadorem RP oraz szefem operacyjnym, który zapewnia bezpieczeństwo turnieju, nadinspektorem Romanem Kusterem, szczególną uwagę zwrócono na potrzebę opracowania we współpracy z gospodarzami turnieju takiego pakietu edukacyjno-informacyjnego dla kibiców z Polski, który opisywałby lokalne normy formalnoprawne oraz społeczne i pozwoliłby uchronić fanów od nieprzyjemności związanych z ewentualnym ich naruszeniem. Podczas wizyty komendant Kuster był wspierany przez przedstawiciela głównego sztabu i wszystkie informacje, które strona katarska nam przekazywała mieliśmy na bieżąco analizowane do wykorzystania w przyszłości.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorGSPwKGPAdamKachel">Ponadto, zgodnie z zapowiedzią wygłoszoną podczas konferencji, strona katarska 20 czerwca zwróciła się o przygotowanie przez polską policję, podobnie jak do innych państw uczestników i przesłanie do komitetu bezpieczeństwa w Doha ocenę ryzyka dotyczącą udziału polskich kibiców. Jest to w trakcie przygotowywania. Do połowy lipca tego roku zostanie przesłany do Kataru. Po otrzymaniu tego materiału gospodarze turnieju wyślą do Polski oficjalne zaproszenie dotyczące skierowania delegacji polskiej do udziału w zabezpieczeniu mistrzostw. Z naszej perspektywy przygotowania do zabezpieczenia mistrzostw świata przebiegają płynnie i nie napotykamy żadnych przeszkód – wręcz przeciwnie. Ze strony katarskiej mamy szerokie wsparcie. Na bieżąco przez punkt kontaktowy ds. bezpieczeństwa imprez otrzymujemy wszelkie informacje. Przygotowujemy również dokumentację, która jest niezbędna dla strony organizatora. Z mojej strony to wszystko. Uważam, że cały przebieg przygotowań jest na bardzo dobrym etapie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelWojciechKossakowski">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos lub zadać pytanie? Nie słyszę zgłoszeń. Zamykam dyskusję. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia podkomisji. Bardzo dziękuję wszystkim za udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>