text_structure.xml 9.36 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Bardzo serdecznie witam panie i panów posłów, członków obydwu połączonych Komisji. W imieniu obydwu Komisji mam przyjemność poprowadzić dzisiejsze posiedzenie. Witam pana ministra Artura Sobonia, sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów. Witam także pozostałych gości uczestniczących w naszym posiedzeniu. Witam pana Juliusza Juchniewicza, zastępcę dyrektora Departamentu Prawno-Traktatowego Ministerstwa Spraw Zagranicznych, witam panią Joannę Węgrzyn, zastępcę dyrektora Departamentu Polityki Podatkowej Ministerstwa Finansów, witam panią Martę Raczyńską, asystentkę sekretarza stanu oraz panią Martę Bułacińską-Karwat, naczelnika Wydziału Międzynarodowego w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Na podstawie listy obecności stwierdzam kworum. Otrzymaliście państwo porządek dzienny, który przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji Umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania oraz Protokołu do tej Umowy, podpisanych w Nowym Jorku dnia 20 września 2022 r. (druk nr 2987).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam porządek dzienny za przyjęty. Sprzeciwu nie słyszę, zatem przystępujemy do rozpatrzenia porządku dziennego. Projekt druku  nr 2987 został skierowany do naszych Komisji do pierwszego czytania przez marszałek Sejmu 26 stycznia bieżącego roku. Przypominam, że zgodnie z art. 39 ust. 1 regulaminu Sejmu pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie projektu przez wnioskodawcę, debatę w sprawie ogólnych zasad projektu oraz pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy. Wszyscy państwo otrzymaliście opinię Biura Analiz Sejmowych do tego druku, którą przygotował pan Marcin Fryźlewicz. Proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu z druku nr 2987.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Panie i panowie, przewodniczący, szanowne Komisje, mam zaszczyt przedstawić państwu podstawowe informacje dotyczące umowy między Rzecząpospolitą Polską a Federacyjną Republiką Brazylii w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania, podpisanej w dniu 20 września 2022 r. w Nowym Jorku.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Przedmiotowa umowa będzie pierwszą tego typu regulacją obowiązującą oba te kraje. Jej uzasadnienie to przede wszystkim fakt, iż Brazylia jest najważniejszym partnerem handlowym Polski w Ameryce Łacińskiej. To jest ponad 200 mln rynek zbytu dla polskich towarów, w szczególności towarów wysokoprzetworzonych. Brazylia posiada bogate zasoby naturalne i jest atrakcyjnym miejscem lokowania polskich inwestycji bezpośrednich. Liczymy także na to, że umowa będzie wzmacniać naszą współpracę gospodarczo-handlową poprzez zapewnienie korzystnego otoczenia prawnego w zakresie opodatkowania dochodów transgranicznych. Polski eksport do Brazylii to jest ponad  2,5 mld zł, natomiast import wynosi 6,4 mld zł. Jest to potencjał do rozwoju relacji handlowych pomiędzy naszymi krajami.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Umowa, tak jak już to wielokrotnie na posiedzeniach obu Wysokich Komisji przedstawialiśmy, jest oparta na modelowej konwencji OECD i o modelowej konwencji ONZ. Jest to zgodne z polityką podatkową Polski w obszarze tego typu umów. W tej chwili obowiązujących jest 88 takich umów. Umowa przede wszystkim uwzględnia dorobek OECD w ramach BEPS-u, który jest dorobkiem tworzącym mechanizmy skierowane przeciwko zwalczaniu erozji bazy podatkowej oraz ograniczania wykorzystywania umów w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w agresywnym planowaniu podatkowym.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">W szczególności należy wskazać, że umowa zawiera regulacje składające się na tzw. minimalny standard, czyli na konwencję MLI z 7 czerwca 2017 r. Należy także podkreślić, że umowa między Polską a Brazylią zawiera szereg regulacji antyabuzywnych, które mają na celu przeciwdziałaniu nadużyciom podatkowym. Jest to przede wszystkim klauzula, która zastrzega korzystanie z określonych przywilejów umownych jedynie przez podmioty kwalifikowane, zawiera regulacje ograniczające przyznanie korzyści zakładom położonym w państwach trzecich, jak również przepisy zawierające test podstawowego celu, czyli klauzula PPT.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Jestem całkowicie przekonany, że tego typu instrument, jakim jest regulacja w postaci umowy w zakresie eliminowania podwójnego opodatkowania, w zakresie podatku od dochodów oraz w zakresie zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania pomiędzy Polską a Brazylią, będzie nie tylko wyrazem woli politycznej w kwestii obydwu jurysdykcji dotyczących zwalczania oszustw podatkowych, ale także dobrą podstawą do tego, aby rozwijać dwustronne relacje gospodarcze pomiędzy Polską a Brazylią.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Jeśli będą pytania, to oczywiście na nie odpowiemy. Bardzo dziękuję za możliwość prezentacji tego projektu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Bardzo dziękuję, panie ministrze, za uzasadnienie projektu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Czy przedstawiciel ministerstwa Spraw Zagranicznych zechciałby jeszcze uzupełnić uzasadnienie? Bardzo proszę, panie dyrektorze. Proszę przyłożyć pastylkę z lewej strony i włączyć mikrofon.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuPrawnoTraktatowegoMinisterstwaSprawZagranicznychJuliuszJuchniewicz">Szanowni państwo przewodniczący, jako reprezentant Ministerstwa Spraw Zagranicznych nie mam nic do uzupełnienia, jeśli chodzi o wypowiedź pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z pań lub panów posłów chciałby zabrać głos? Dziękuję bardzo. Zatem zamykam debatę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania projektu z druku nr 2987. Wnioskuję o niezwłoczne przystąpienie do rozpatrzenia projektu. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Przystępujemy zatem do rozpatrzenia projektu ustawy z druku nr 2987 na posiedzeniu Komisji. Otwieram dyskusję. Czy przedstawiciel rządu zechciałby zabrać głos w tym punkcie? Nie widzę. Czy ktoś z członków Komisji zamierza zabrać głos? Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi? Czy są zatem uwagi do tytułu ustawy? Jeśli nie, to stwierdzam, że tytuł został rozpatrzony przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Czy są uwagi do art. 1? Nie ma uwag. Art. 1 został rozpatrzony przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Czy są uwagi do art. 2? Nie ma uwag. Art. 2 został rozpatrzony przez Komisje.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisje przyjmują sprawozdanie, w którym rekomendują Sejmowi przyjęcie projektu z druku nr 2987 bez poprawek. Czy jest sprzeciw? Nie widzę sprzeciwu, zatem stwierdzam, że Komisje przyjęły sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Proponuję, aby posłem sprawozdawcą została pani poseł Barbara Bartuś. Czy są inne kandydatury? Nie widzę. Czy pani poseł zgadza się?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselBarbaraBartus">Tak, zgadzam się. Dziękuję za propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Nie widzę sprzeciwu co do kandydatury pani Barbary Bartuś a zatem stwierdzam, że pani poseł Barbarze Bartuś powierzamy funkcję sprawozdawcy Komisji. Stwierdzam, że Komisje wybrały sprawozdawcę bez głosu sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelAdamGaweda">Informuję, że na tym został wyczerpany porządek obrad. Protokół dzisiejszego posiedzenia zostanie wyłożony do przejrzenia w sekretariacie Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Przypominam, że za 45 minut odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji Finansów Publicznych. Na tym zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>