text_structure.xml 14.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie w imieniu pana przewodniczącego Marka Kuchcińskiego i swoim własnym. Otwieramy posiedzenie, szanowni państwo, połączonych Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o ratyfikacji umowy między Rzeczpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobieganiu uchylania się i unikania opodatkowania podpisanej w Tbilisi dnia 7 lipca 2021 r. (druk  nr 2529). Powyższy projekt będzie uzasadniał Minister Finansów oraz Minister Spraw Zagranicznych. Czy, szanowni państwo, są jakieś uwagi do powyższego porządku? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Wobec niezgłoszenia wniosku do porządku dziennego stwierdzam jego przyjęcie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Zanim przystąpimy, proszę państwa, do realizacji porządku dziennego, pozwolę sobie przywitać gości na posiedzeniu połączonych komisji. Witam serdecznie pana Artura Sobonia – sekretarza stanu w Ministerstwie Finansów oraz współpracowników pana ministra. Witam wszystkich gości przybyłych na dzisiejsze posiedzenie,</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Informuję państwa, że marszałek Sejmu w dniu 5 sierpnia bieżącego roku skierował rządowy projekt ustawy o ratyfikacji umowy między Rzeczpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania podpisanej w Tbilisi w dniu 7 lipca 2021 r. (druk nr 2529) do Komisji Finansów Publicznych oraz Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do pierwszego czytania rządowego projektu ustawy – tak, jak wspomniałem – z druku 2529. Bardzo proszę przedstawiciela wnioskodawcy o zabranie głosu i przedstawienie projektu. Panie ministrze, serdecznie proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić państwu umowę pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Gruzją w sprawie eliminowania podwójnego opodatkowania w zakresie podatku od dochodów oraz zapobiegania uchylaniu się i unikaniu opodatkowania wraz z protokołem podpisanej w dniu 7 lipca 2021 w Tbilisi. Dzisiaj w relacjach Polska-Gruzja mamy umowę w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku, która jest podpisana 5 listopada 1999 r., natomiast ta umowa, w tym kształcie, w którym dzisiaj obowiązuje, nie spełnia aktualnych standardów w zakresie umów o unikaniu opodatkowania. Również nie w pełni odpowiada dzisiejszym priorytetom polityki podatkowej – polityki podatkowej obecnego rządu, dla którego priorytetem jest uszczelnianie systemu podatkowego także poprzez uszczelnianie zawieranych przez Polskę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. W związku z tym, że przepisy konwencji wielostronnej implementującej środki traktatowego prawa podatkowego mające na celu zapobieganie erozji podstawy opodatkowania i przenoszeniu zysku nie wprowadziły zmian do dotychczasowej umowy, niezbędne jest zawarcie nowej umowy, która uwzględni zarówno politykę podatkową Polski, czyli to, co powiedziałem, chęć uszczelnienia tych rozwiązań, dorobek BEPS, jak również właśnie propozycje w ramach konwencji MLI, czyli konwencji wielostronnej, o której mówiłem. Biorąc pod uwagę te rzeczy, 7 lipca umowa, którą tutaj państwu przedstawiamy, została podpisana. Bieżącego roku, nie 2021 tak, jak powiedziałam, tylko 2022.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Kilka kwestii, o których chciałbym powiedzieć. Po pierwsze, w tej umowie wprowadzamy klauzulę ogólną, czyli klauzulę testu głównego, w wyniku czego ograniczona zostanie możliwość wykorzystania przepisów umowy w agresywnym planowaniu podatkowym. Jeśli będą pytania, to rozwinę to bardziej szczegółowo. Wprowadzenie klauzuli nieruchomościowej w brzmieniu aktualnie obowiązującej konwencji modelowej OECD pozwalającej na opodatkowanie w danym państwie zysków ze zbycia udziału w akcjach lub porównywalnych praw, których wartość w jakikolwiek momencie w okresie  365 dni poprzedzających ich zbycie pochodzi w więcej niż 50% bezpośrednio lub pośrednio z majątku nieruchomego położonego w tym państwie. Wreszcie wprowadzenie klauzuli wymiany informacji, zgodnie z aktualnym standardem wymiany informacji przewidzianym w konwencji OECD. Ponadto nowa umowa zmienia zasady opodatkowania transportu międzynarodowego, dostosowując ich brzmienie do aktualnej konwencji modelowej OECD, wprowadzając opodatkowanie zysków przedsiębiorstwa osiąganych z eksploatacji statków morskich, powietrznych, pojazdów drogowych lub kolejowych w transporcie międzynarodowym wyłącznie w państwie rezydencji podatkowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Reasumując, podpisanie tej umowy jest efektem realizacji przez Polskę polityki podatkowej, która ma na celu zwalczanie negatywnych zjawisk w postaci uchylania się i unikania podwójnego opodatkowania oraz wykorzystywania… czy ograniczania wykorzystywania umów podatkowych w agresywnym planowaniu podatkowym. Stanowi również wyraz dobrej współpracy pomiędzy Polską a Gruzją oraz wspólnej woli politycznej obu tych państw, aby uszczelniać systemy podatkowe oraz wzmacniać relacje gospodarcze Polski z Gruzją. Gruzja jest państwem, które dzięki dość liberalnym przepisom w zakresie prawa gospodarczego oraz niskim obciążeniom fiskalnym jest atrakcyjnym państwami z punktu widzenia relacji gospodarczych oraz inwestorów. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie ministrze, za przedstawienie umowy i tak naprawdę opisanie samego projektu ustawy. Otwieram, proszę państwa, debatę ogólną w zakresie umowy. Czy są głosy z stali. Nie widzę. Stwierdzam zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proponuję przystąpienie do szczegółowego… Bardzo proszę, panie pośle. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselTeofilWladyslawBartoszewski">Przepraszam, panie przewodniczący. Panie ministrze, tego typu umowy przechodzą przez komisje, jak również przez posiedzenia sejmowe normalnie bez żadnych zastrzeżeń i bez żadnych uwag, bo my rozumiemy konieczność uaktualniania rozmaitych umów. To jest oczywiste, ale w tym wypadku mam pewne pytania, ponieważ wydaje mi się, że zmiany, które państwo wprowadzacie, są zmianami niekorzystnymi dla przedsiębiorców. Jak się spojrzy, tutaj bardzo słusznie w tym druku 2529 są pokazane pewne fragmenty z istniejących umów i porównanie ich do zmian. Patrząc na to tak pobieżnie, na przykład  pkt 4.4. 3 definicja, art. 3 Rezydencja podatkowa, art. 4. W starej umowie przewidywano, jeśli chodzi o rezydencję podatkową, że miejsce zamieszkania określa się jako państwo, w którym ktoś zwykle przebywa przez ponad 183 dni w dowolnym dwunastomiesięcznym okresie w ciągu roku, co jest dość precyzyjne i łatwe do zmierzenia. W nowej umowie proponuje się w art. 4 ust. 2 lit. b)…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, bardzo proszę o wyciszenie rozmów, żebyśmy wszyscy mogli słyszeć pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselTeofilWladyslawBartoszewski">…jeżeli ktoś mieszka w danym państwie, to uważa się kogoś za mającego miejsce zamieszkania tylko w tym państwie, w którym zwykle przebywa. To jest wyjątkowo nieprecyzyjne sformułowanie, bo co to znaczy „w którym zwykle przebywa”? Kto to będzie określał? 183 dni w ciągu 12 miesięcy to jest bardzo precyzyjne, a „w którym się zwykle przebywa” to jest bardzo nieprecyzyjne. W następnym punkcie, który mówi…  art. 4 ust. 3 jest powiedziane, że dotychczas było tak, że siedziba jest określana w państwie, w którym znajduje się faktyczny zarząd spółki. To znowu jest dość precyzyjne określenie, a w nowej umowie jest mowa jest o tym, że umawiające się państwa będą podejmowały starania, żeby ustalić, czy ktoś ma siedzibę czy nie ma siedziby, czy faktyczny zarząd jest tu, czy faktyczny zarząd jest tam, a jeżeli nie będzie takowego porozumienia między Polską i Gruzją, to taka osoba, czyli spółka, nie będzie uprawniona do zwolnienia od podatku. To jest wyjątkowo uznaniowe podejście, bo jeżeli dwa rządy nie porozumieją się, to traci na tym przedsiębiorca. To jest ewidentne. Z kolei  w art. 5 jest mowa, że plac budowy czy prace konstrukcyjne muszą być prowadzone powyżej  9 miesięcy, w przeciwieństwie do powyżej 6 miesięcy. To jest więc tylko kilka takich kwiatków. Moja interpretacja zmiany tej umowy jest taka, że jest to umowa, która uderza w polskich przedsiębiorców, którzy chcą pracować w Gruzji, i w gruzińskich przedsiębiorców, którzy chcą pracować w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję za wystąpienie, panie pośle. Bardzo proszę, panie ministrze, o odniesienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Jeśli trzeba będzie pogłębić, to oczywiście poproszę pana dyrektora, który pokaże na konkretnych przykładach, w jaki sposób działają te zapisy, ale jeśli pan poseł powiedział, że przy podobnych umowach nie ma specjalnej dyskusji, to ja chcę pana poszła zapewnić, że we wszystkich umowach, które w tej chwili zawieramy, są analogiczne zapisy, jak te, które pan cytował, ponieważ one są właśnie dostosowaniem się do standardu konwencji modelowej OECD. Te zapisy, które zdały się panu posłowi mniej precyzyjne niż poprzednie, są standardowymi zapisami, które dzisiaj zapisujemy w umowie.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowArturSobon">Najkrócej mówiąc jak to działa. To znaczy, przy rezydencji, siedzibie i tak dalej to, co pan poseł wskazywał, jeśli ktoś jest rezydentem w danym państwie, o tym w pierwszej kolejności decydują przepisy krajowe. Jeśli ktoś jest więc rezydentem na przykład podatku PIT w Polsce, to zamyka to sprawę. Jeśli jest rezydentem i w Polsce i w Gruzji na podstawie krajowych przepisów w Gruzji, to dopiero w takiej sytuacji wchodzi umowa i rozstrzyga o tym, jaka to jest podstawa podatkowa według tego standardu, który zapisaliśmy w treści tej nowej umowy. Stąd też… Tak ogólnie mówiąc, tak wygląda wyjaśnienie. Jeśli pan poseł będzie chciał porównywać poszczególne umowy z poszczególnymi państwami, to oczywiście oddam głos dyrektorom z Ministerstwa Finansów i MSZ.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, czy są jeszcze jakieś pytania, ewentualnie uwagi w tej części? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Wobec powyższego przystępujemy do szczegółowego rozpatrywania projektu ustawy. Proszę państwa, czy są uwagi do tytułu? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, w takim razie przechodzimy do w sumie w krótkiej ustawy, bo dwuartykułowej. Czy są uwagi do art. 1? Nie widzę uwag? Czy ze strony Biura Legislacyjnego jest jakaś uwaga? Również nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Art. 2 to jest termin wejścia w życie ustawy. Myślę, że również nie będzie budził żadnych kontrowersji. Czy są uwagi do art. 2? Nie widzę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, tym samym przechodzimy do głosowania powyższego projektu ustawy. Bardzo proszę panie i panów posłów o zalogowanie się. Przechodzimy, proszę państwa do głosowania. Ok., jeszcze sekundkę zaczekamy, bo karty muszą być rejestrowane.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie projektu ustawy z druku nr 2529. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo dziękuję państwu Proszę o podanie wyników głosowania.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Głosowało 52 posłów. Za było 50, nikt nie był przeciw, 2 posłów wstrzymało się. Tym samym projekt ustawy został przyjęty. Stwierdzam przyjęcie projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy, który będzie reprezentował połączone komisje na obradach plenarnych. Wspólnie z panem przewodniczącym proponujemy panią poseł Monikę Pawłowską. Czy są, proszę państwa, jakiś inne kandydatury? Nie ma. Tym samym, proszę państwa, pani poseł Monika Pawłowska będzie reprezentowała połączone komisje na posiedzeniu plenarnym.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia. Serdecznie państwu dziękujemy za dzisiejsze posiedzenie. Zamykamy posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>