text_structure.xml 23.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na kolejnym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Otwieram posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje zaopiniowanie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2021 r. i w pkt 2 rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. (druk nr 1624) w zakresie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych jak również Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Czy są uwagi do porządku dziennego posiedzenia? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Wobec niezgłoszenia wniosku stwierdzam przyjęcie porządku dziennego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przechodzimy, szanowni państwo, do realizacji pkt 1 porządku dziennego, ale zanim to nastąpi, pozwolę sobie przywitać naszych gości na posiedzeniu Komisji. Witam serdecznie pana ministra Sebastiana Skuzę – ministra w Ministerstwie Finansów. Witamy serdecznie, panie ministrze. Witam bardzo gorąco sekretarza stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych, pana ministra Macieja Małeckiego. Dzień dobry, panie ministrze. Witam gorąco. Witam serdecznie pana ministra Ryszarda Bartosiaka z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dzień dobry. Witam gorąco.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRyszardBartosik">Bartosika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bartosika. Bardzo przepraszam, panie ministrze. Witam serdecznie pana ministra Edwarda Siarkę. Witam gorąco, panie ministrze. Witam również prezesa Wyższego Urzędu Górnictwa Piotra Wojtacha. Witam serdecznie, panie prezesie. Witam Andrzeja Głowackiego, wiceprezesa Polskiej Agencji Atomistyki. Dzień dobry. Witam panią Izabelę Antos, podsekretarza stanu, zastępcę szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Dzień dobry. Jeszcze raz witam serdecznie. Widzieliśmy się już dzisiaj z panią minister. Witam gorąco panią Marię Fajger, zastępcę prezesa Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Witam wszystkich państwa przybyłych z panami prezesami i ministrami. Witam gorąco przede wszystkim członków Komisji Finansów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przechodzimy do realizacji pkt 1 porządku dziennego. Proszę o przedstawienie wniosku Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2021 r. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieRolnictwaiRozwojuWsiRyszardBartosik">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo ministrowie, szanowni państwo, wnoszę o przyjęcie wniosku w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na rok 2021. Głównym czynnikiem warunkującym konieczność dokonania zmian w planie finansowym agencji jest potrzeba zwiększenia planowanych kosztów i wydatków na wynagrodzenia wraz ze składnikami z przeznaczeniem na wypłatę w bieżącym roku pracownikom agencji nagród za szczególne osiągnięcia w pracy zawodowej, podstawę do tego daje ustawa z dnia 14 października 2021 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na 2021 rok oraz ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego – oraz aktualizacji planowanych kwot kosztów i wydatków na funkcjonowanie agencji oraz dotyczących pomocy krajowej, na przykład zwiększenie środków na pomoc na wyrównanie kwoty obniżonego dochodu uzyskanego przez producenta świń ze sprzedaży świń utrzymywanych na obszarze objętym restrykcjami w związku ze zwalczaniem afrykańskiego pomoru świń od czwartego kwartału 2020 r., pomoc finansową dla producenta rolnego na sfinansowanie nieuregulowanych zobowiązań cywilnoprawnych (jest to nieoprocentowana pożyczka dla producentów świń), finansowanie lub dofinansowanie ponoszonych przez producentów rolnych kosztów zbioru, transportu i unieszkodliwiania padłych zwierząt gospodarskich z gatunku bydło, owce, kozy, świnie lub konie, pomoc finansowa w ramach refundacji wydatków poniesionych przez producentów świń na dostosowanie gospodarstw do wymogów utrzymania świń (jest to bioasekuracja). Powyżej wymienione zwiększenia zostaną sfinansowane z oszczędności uzyskanych w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2021 r. Szczegółowy wniosek został przesłany Wysokiej Komisji. Zwracam się do Wysokiej Komisji o pozytywne zaakceptowanie wniosku ze szczegółowym planem, jaki jest w nim zawarty. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Tym samym otwieram dyskusję w tym punkcie. Czy są osoby chętne do zabrania głosu? Nie widzę. Tym samym pozwolę sobie, szanowni państwo, zaproponować tekst opinii:</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">„Opinia nr 132 Komisji Finansów Publicznych do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa uchwalona na posiedzeniu w dniu 17 listopada 2001 r. Komisja Finansów Publicznych na posiedzeniu w dniu 17 listopada 2021 r. rozpatrzyła wniosek Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 16 listopada 2021 r. dotyczący zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa na 2021 r.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Komisja Finansów Publicznych, zgodnie z art. 21 ust. 5 ustawy o finansach publicznych, pozytywnie opiniuje propozycje zmian w planie finansowym Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przedstawione we wniosku”.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, rozumiem, że tekst tej opinii zostaje przyjęty przez naszą Komisję. Nie słyszę sprzeciwu. Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, tym samym przechodzimy do pkt 2 porządku dziennego posiedzenia Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Posłowie, członkowie Komisji otrzymali informacje o projekcie budżetu w danych częściach, przygotowane przez dysponentów części budżetowych oraz opracowania Biura Analiz Sejmowych w formie elektronicznej. Wszystkie materiały, szanowni państwo, są dostępne na naszych iPadach.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Rozpatrzenie opinii komisji sejmowych o projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. odbędzie się w następującym porządku: wystąpienie posła referenta komisji branżowej, wystąpienie posła koreferenta z ramienia Komisji Finansów Publicznych, a następnie pytania posłów, odpowiedzi przedstawicieli dysponentów części budżetowych oraz dyskusja. Przystępujemy do realizacji porządku. Bardzo proszę o przedstawienie opinii ze strony Komisji Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych przez pana posła Krzysztofa Janusza Kozika. Bardzo proszę, panie pośle, o przedstawienie opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselKrzysztofJanuszKozik">Dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, Szanowna Komisjo, szanowni państwo ministrowie, szanowni państwo, mam przyjemność przedstawić opinię nr 10 Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych dla Komisji Finansów Publicznych w sprawie rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2022 (druk nr 1624) w zakresie działania Komisji uchwaloną na posiedzeniu w dniu 27 października 2021 r. Pozwolą państwo, że odniosę się tylko do 14 punktów podstawowych części budżetu, żeby państwa – wiem, że również intensywnie pracujecie – tymi szczegółami, które są dostępne, nie absorbować.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselKrzysztofJanuszKozik">Komisja do Spraw Energii, klimatu i Aktywów Państwowych na posiedzeniu w dniu 27 października 21 r. rozpatrzyła rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2022 (druk nr 1624) w zakresie: 1) części budżetowej 47 – Energia, 2) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, 3) części budżetowej 48 – Gospodarka złożami kopalin, 4) części budżetowej  83 – Rezerwy celowe, 5) części budżetowej 50 – Urząd Regulacji Energetyki, 6) części budżetowej 51 – Klimat, 7) części budżetowej 55 – Aktywa państwowe, 8) części budżetowej 60 – Wyższy Urząd Górniczy, 9) części budżetowej 68 – Państwowa Agencja Atomistyki, 10) części budżetowej – 74 Prokuratoria Generalna Rzeczypospolitej Polskiej,  11) części budżetowej 83 – Rezerwy celowe, 12) części budżetowej 85 – Budżety wojewodów,  13) Zadania z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – Budżety wojewodów,  14) planu finansowego państwowego funduszu celowego – Funduszu Inwestycji Kapitałowych.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselKrzysztofJanuszKozik">Po zapoznaniu się z informacjami poszczególnych dysponentów części budżetowych i przeprowadzeniu dyskusji Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej na rok 2022 w powyższym zakresie. Również rekomenduję Komisji pozytywne przyjęcie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję panie pośle. Bardzo proszę o przedstawienie koreferatu ze strony Komisji Finansów Publicznych przez pana posła Sylwestra Tułajewa. Bardzo proszę, panie pośle</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselSylwesterTulajew">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, Komisja do spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych zebrała się na posiedzeniu 27 października 2021 r. Było to posiedzenie 69. Komisja bardzo skrupulatnie i bardzo rzeczowo omówiła każdą część budżetową, o której wspominał pan poseł – mój przedmówca. Ta materia jest niezwykle obszerna. Mam te wszystkie dokumenty przed sobą, ale wsłuchując się w dwugodzinne obrady Komisji Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych, można jasno stwierdzić, że nie było punktów zapalnych czy niejasności. Komisja bardzo spokojnie i – jeszcze raz to podkreślę – rzetelnie przepracowała ustawę budżetową na rok 2020 w zakresie, który dotyczy i jest w zainteresowaniu Komisji Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Ja ze swojej strony, zgadzając się właśnie z opinią Komisji Energii, wnoszę o przyjęcie i zaakceptowanie części budżetowych będących w zainteresowaniu Komisji Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych. Wnoszę o przyjęcie projektu ustawy budżetowej na rok 2022. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję, panie pośle. Szanowni państwo, otwieramy w dyskusję w tym punkcie. Bardzo proszę o zadawanie pytań. Nie widzę, nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Tym samym stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2022 r. w zakresie Komisji do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przystępujemy do realizacji i rozpatrzenia opinii w zakresie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Bardzo proszę o przedstawienie opinii przez strony panią poseł Agnieszkę Górską. Bardzo proszę, pani poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselAgnieszkaGorska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Izbo, przedstawiam opinię Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa o rządowym projekcie ustawy budżetowej na rok 2022 (druk nr 1624) w zakresie części budżetowej 41 – Środowisko, części 83 – Rezerwy celowe, części budżetowej 85 – Budżety wojewodów, w zakresie działów 020, 900 i 925, oraz zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselAgnieszkaGorska">Zatem dochody budżetowe zaplanowano w kwocie 167 255 tys. zł i są one o niecałe 0,5% większe niż dochody na rok bieżący, do których się odnosimy. Natomiast wydatki oszacowano na sumę 461 580 tys. To jest wzrost o 12,5% w stosunku do roku 2021. Z budżetu państwa będzie to wydatek w kwocie 436 481 tys. zł, natomiast z budżetu środków europejskich – 25 092 tys. zł. Zdecydowaną większość tych wydatków stanowić będą środki związane z realizacją projektów unijnych w ramach programów operacyjnych, przede Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselAgnieszkaGorska">Część 41 – Środowisko. Zarówno planowane dochody jak i wydatki w tej części będą realizowane przez 29 jednostek budżetowych i 23 parki narodowe, które mają status państwowej osoby prawnej zgodnie ze zmienioną w 2011 ustawą. W ramach części 41 dochody są uzyskiwane w 7 działach budżetowych. Leśnictwo – 020, uzyskuje dochody ze sprzedaży składników majątkowych. W dziale 710 – Działalność usługowa, są to wpływy z tytułu użytkowania, z tytułu udostępniania informacji geologicznej oraz opłaty z tytułu stwierdzenia kwalifikacji, świadectw, dyplomów, zaświadczeń a także innych dokumentów. Dział 70 – Administracja publiczna. Zaplanowano dochody w niewielkiej wysokości 7 tys., zł.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PoselAgnieszkaGorska">Przechodzę teraz do wydatków. Jak już wspomniałam wcześniej, rosną one o ponad 12,5%, czyli do kwoty 436 487 tys. zł. Wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej to jest niecałe 20 tys. zł. Dział 020 – Leśnictwo. Planowane jest zwiększenie limitu wynagrodzeń wraz z pochodnymi oraz wydatków majątkowych zarówno w Biurze Nasiennictwa Leśnego, jak i w pozostałej działalności. Dział  710 – Działalność usługowa. Wydatki zaplanowano w kwocie 2495 tys. zł. To jest kilkukrotny wzrost w stosunku do ubiegłorocznego budżetu. Wynika on z przeniesienia środków z rezerwy celowej budżetu państwa z limitu wydatków Ministerstwa Klimatu i Środowiska na dofinansowanie zadań Państwowej Służby Geologicznej. Dział 750 – Administracja publiczna. Wydatki będą realizowane w kwocie 54 257 tys. Jest to plan niższy o 0,5% ze względu na przeniesienie części wynagrodzeń wraz z pochodnymi do części  47 – Energia, i części 51 – Klimat. Nadmieniam, że w rozdziale 75001 – Urzędy naczelnych i centralnych organów administracji rządowej, na wynagrodzenia wraz z pochodnymi zostanie wydatkowana kwota 34 190 tys. zł. Natomiast wydatki działu 801 – Oświata i wychowanie, są przeznaczone na 11 szkół leśnych, gdzie na technika zostanie wydatkowanych 37 196 tys. zł, przy czym wynagrodzenia osobowe wraz z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym to 30 998 tys., a pozostałe wydatki bieżące to 11 690 tys. zł. W tym dziale są również wydatki na szkoły branżowe pierwszego i drugiego stopnia, dokształcanie i doskonalenie zawodowe nauczycieli, środki na stołówki szkolne i przedszkola. Dział 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza, to kwota 20 828 tys. zł. To jest 105% w porównaniu do ustawy z 2021 r. Dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska. Tu wydatki są planowane na kwotę 174 636 tys. zł i wzrastają o 4,5% w stosunku do bieżącego roku. Dział 925 – Obszary botaniczne, zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty ochrony przyrody. Tu są zabezpieczone środki na funkcjonowanie 23 parków narodowych. Należy stwierdzić z dużą satysfakcją, że jest to wzrost dokładnie o 44 369 tys. zł. O tyle wzrasta dotacja, którą otrzymają parki narodowe. Krótko mówiąc, z tej kwoty 92 583 tys., która jest w planie na rok bieżący,… kwota wzrasta do 136 952 tys. zł. Jest to zwiększenie prawie o 48%.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#PoselAgnieszkaGorska">Przejdę teraz do części 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 32 i 59. Rezerwa 32 jest to rezerwa dotycząca zwrotu gminom utraconych dochodów w związku ze zwolnieniem z podatku od nieruchomości w parkach narodowych i rezerwatach przyrody oraz w związku ze zwolnieniem z podatku rolnego od nieruchomości i leśnego. Tu została zaplanowana kwota w wysokości 563 000 tys. zł. Inicjatywa… Drugą rezerwą jest rezerwa 59. Są to zadania na dofinansowanie z zakresu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na rok 2021 rezerwa na ten cel to kwota 216 368 tys. zł, natomiast na 2022 rok jest to wzrost do kwoty 323 379 tys. zł. Natomiast budżety wojewodów w poszczególnych działach to następujące wielkości. W dziale 020 – Leśnictwo – 925, dochody nie zostały zaplanowane, natomiast wydatki zostały zaplanowane na kwotę 14 261 zł, co stanowi 237% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2021 r. Środki są zwiększone znacząco ze względu na włączenie do budżetu środków dwóch wojewodów na potrzeby związane z procesem odnowienia zniszczonej powierzchni leśnej niebędącej własnością Skarbu Państwa, która powstała w wyniku zdarzeń losowych. Dział 925 – Ogrody botaniczne i zoologiczne oraz naturalne obszary i obiekty chronionej przyrody, to kwota  20 092 tys. Stanowi to 101% wydatków zaplanowanych na 2021 r. Dział 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska. Dochody zostały zaplanowane na poziomie  4549 tys. zł, co stanowiło 117% dochodów zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2021 r. Natomiast dotacje celowe dla jednostek samorządu terytorialnego na zadania z zakresu administracji rządowej oraz inne zadania zlecone ustawami to kwota  4707 tys. zł, na zadania wykonywane przez samorządy województw, i tak: gospodarka odpadami – 62 tys. zł, ochrona powietrza atmosferycznego i klimatu – 1156 tys. zł, zmniejszenie hałasu i wibracji – 203 tys. zł, dotacje dla samorządów województw na zadania wynikające z ustawy o ochronie środowiska – 3239 tys. zł. W tym dziale planowane są wynagrodzenie dla Wojewódzkich Inspektoratów Ochrony Środowiska. Wynagrodzenia zaplanowano na poziomie 135 657 tys. zł. Wydatki są większe o około 7% w stosunku do ustawy budżetowej na 2021 r.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#PoselAgnieszkaGorska">Reasumując, po przeprowadzonej dyskusji, Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa wydała pozytywną opinię o rządowym projekcie ustawy budżetowej na 2022 r. (druk 1624) w wyżej wymienionym zakresie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję pani poseł za bardzo wnikliwe przedstawienie opinii. Proszę o zabranie głosu ze strony Komisji Finansów Publicznych przez pana posła Stanisława Bukowca. Czy pan poseł jest na sali? W takim razie, drodzy państwo, jeżeli nie ma, proszę gorąco, abyśmy przeszli do dyskusji. Jeżeli są pytania, bardzo proszę o zadawanie pytań. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Uprzejmie poproszę przedstawiciela Ministerstwa Klimatu i Środowiska o udzielenie odpowiedzi, o ile wzrasta zatrudnienie u państwa w resorcie, bo w części 41 mamy wynagrodzenia… Ile wzrasta… ile osób więcej będzie zatrudnionych w resorcie, bo mamy w każdym z resortów, więc będę zadawała takie pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaEdwardSiarka">Jeśli idzie o ministerstwo klimatu nie jest planowane zwiększenie zatrudnienia. Być może chodzi pani przewodniczącej o wzrost zatrudnienia w parkach narodowych. Tam rzeczywiście przewidziane są 23 osoby więcej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Mam jeszcze jedno pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, troszkę bliżej mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaEdwardSiarka">Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Znamy bardzo trudną sytuację dotyczącą negocjacji w sprawie kopalni w Turowie ze stroną czeską. Zatem czy państwo założyli, a jeżeli tak, to w jakiej części, albo – to możliwe – będziecie zakładać, gdyby była płacona kara, bo karę mamy już ustanowioną… z której więc części będziemy płacić, bo jeżeli płacimy kary czy to na postępowania sądowe czy na inne postępowania, to w każdym resorcie powinna być utworzona taka rezerwa, z której będzie się płaciło. Czy w sytuacji Turowa Ministerstwo Klimatu i Środowiska ma założoną taką rezerwę, będzie miało założoną rezerwę albo, jeżeli nie ma, to z której rezerwy będzie mogło skorzystać, jeżeli będzie podtrzymana ta sytuacja i nie dojdzie do uzgodnienia czy ustalenia pomiędzy stronami w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieKlimatuiSrodowiskaEdwardSiarka">Jeśli chodzi o Turów, to państwo znają sytuację. Rzeczywiście Polska podjęła ze stroną czeską negocjacje w tej sprawie. Ostatnio odbyły się, jak dobrze pamiętam, 5 listopada. W tej chwili pani minister Moskwa zaprosiła stronę czeską na negocjacje do Warszawy. One rzeczywiście w tej chwili nie zostały sfinalizowane. To wynika również z tego względu, że strona czeska jest w trakcie tworzenia rządu po wyborach, więc ta sprawa wymaga uzgodnień nie tylko z ustępującym rządem, ale również z tą częścią rządową, która się tworzy. W związku z tym czekamy na szczęśliwe zakończenie tych negocjacji. W tym momencie nie przewidujemy tutaj innych działań, żebyśmy mieli tworzyć jakieś rezerwy wynikające jakoby z płacenia jakichś kar. Gdyby okazało się, że rzeczywiście coś takiego się dzieje, to jest rezerwa ogólna budżetu. To jest jednak zupełnie inna klasyfikacja budżetowa. Na pewno nie w Ministerstwie Klimatu i Środowiska. Tyle mogę na ten temat odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie widzę i nie słyszę zgłaszających się. Szanowni państwo, tym samym stwierdzam zakończenie omawiania projektu ustawy budżetowej na 2022 r. w zakresie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny posiedzenia Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji. Serdecznie dziękuję państwu. Informacja dla członków Komisji Finansów: spotykamy się o godzinie 15.00.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>