text_structure.xml
19.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Dzisiejsze posiedzenie zostało zwołane na podstawie art.198j ust. 2 regulaminu Sejmu. Będzie prowadzone z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej umożliwiających porozumiewanie się na odległość.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Sprawdzimy sobie łączność i kworum. Proszę przygotować się do głosowania i za chwilę wcisnąć dowolny przycisk, potwierdzając swoją obecność.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czekamy chwilę.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Stwierdzam kworum, ale zostawimy jeszcze. Proszę nie zamykać głosowania dla spóźnialskich. Informuję, że posłowie, którzy łączą się zdalnie i chcą zabrać głos, dostali instrukcję przed rozpoczęciem posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Porządek dzienny posiedzenia obejmuje rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych sprawozdania z wykonania z budżetu państwa od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. (druk 3305) wraz z analizą NIK w zakresie: części budżetowej 82; części budżetowej 83, poz. 11, 26, 29, 52; części budżetowej 85, w tym 801 – Oświata i wychowanie, dotacje celowe, 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami w części 85 – budżety wojewodów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam, że Komisje przyjęły porządek dzienny. Przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Proponuję łączne zreferowanie i łączną dyskusję nad wszystkimi częściami budżetowymi. Rozumiem, że nie ma sprzeciwu. Komisje przyjęły wniosek. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela Ministerstwa Edukacji i Nauki i przedstawienie sprawozdania w częściach 82, 83 i 85.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Resort, bardzo proszę. Zwięźle, też bardzo proszę. Mamy materiały i wolimy zadawać pytania, żeby na to został czas.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzSamorzademTerytorialnymMinisterstwaEdukacjiiNaukiJerzyJakubczyk">Bardzo dziękuję, szanowna pani przewodnicząca. Wysokie Komisje, Jerzy Jakubczyk, Dyrektor Departamentu Współpracy z Samorządem Terytorialnym w Ministerstwie Edukacji i Nauki.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzSamorzademTerytorialnymMinisterstwaEdukacjiiNaukiJerzyJakubczyk">Zacznę od części 82 w zakresie subwencji oświatowej. Kwota subwencji oświatowej na 2022 r., ujęta w ustawie budżetowej, została zaplanowana w wysokości 53 325 538 tys. zł. Kwota ta była wyższa o 2,5% w stosunku do kwoty subwencji z 2021 r. Podział kwoty subwencji oświatowej pomiędzy jednostki samorządu został wykonany na podstawie przepisów rozporządzenia ministra edukacji i nauki.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzSamorzademTerytorialnymMinisterstwaEdukacjiiNaukiJerzyJakubczyk">Podział na poszczególne szczeble kształtował się następująco: gminy – 23 574 000 tys. zł, powiaty – 10 258 000 tys. zł, miasta na prawach powiatów w zakresie zadań gminy – 9 053 000 tys. zł, miasta na prawach powiatów w zakresie działań powiatowych – 9 506 000 tys. zł, samorządy województw – 669 000 tys. zł. Podział został dokonany na podstawie działań systemu oświatowej.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzSamorzademTerytorialnymMinisterstwaEdukacjiiNaukiJerzyJakubczyk">W toku wykonywania nastąpiło zwiększenie kwoty subwencji oświatowej łącznie o 2 600 000 tys. zł z przeznaczeniem na sfinansowanie następujących zadań: kwota 1 671 000 tys. zł w związku z podwyższeniem średniego wynagrodzenia nauczycieli, o którym mowa w ustawie – Karta nauczyciela, o 4,4% w okresie od 1 maja do końca grudnia 2022 r.; drugie zwiększenie, w wysokości 515 000 tys. zł, w związku z realizacją zadania dotyczącego zatrudnienia nauczycieli pedagogów, pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów i terapeutów pedagogicznych. Kwotę tę podzieliliśmy na podstawie znowelizowanego rozporządzenia o podziale o subwencji oświatowej. Ostatnie zwiększenie to kwota 251 000 tys. zł, dotyczyło podwyżki wynagrodzeń dla nauczycieli początkujących od 1 września 2022 r. Było jeszcze powiększenie rezerwy subwencji oświatowej o kwotę 170 000 tys. zł. Ono dotyczyło dofinansowania organizacji, wsparcia szkół w zakresie zajęć specjalistycznych z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzSamorzademTerytorialnymMinisterstwaEdukacjiiNaukiJerzyJakubczyk">W toku wykonywania budżetu kwota ostateczna subwencji oświatowej po zwiększeniach wyniosła ponad 55 900 000 tys. zł. Jest wyższa o 3 700 000 tys. zł, czyli o ponad 7,1% w stosunku do kwoty subwencji z 2021 r.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzSamorzademTerytorialnymMinisterstwaEdukacjiiNaukiJerzyJakubczyk">Jeśli chodzi o samą rezerwę subwencji oświatowej, to ta w toku dokonywania zmian w trakcie roku budżetowego wyniosła 460 592 tys. zł. Ze środków tej rezerwy były finansowane takie zadania jak: dofinansowanie wzrostu zadań szkolnych i pozaszkolnych na kwotę blisko 219 000 tys. zł, co stanowiło ponad 47% łącznej kwoty rezerwy subwencji oświatowej; dofinansowanie organizacji zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej na kwotę blisko 180 000 tys. zł, co stanowiło 39% łącznej kwoty subwencji; dofinansowanie odpraw dla zwalnianych nauczycieli w kwocie ponad 37 000 tys. zł, co stanowiło ponad 8% łącznej kwoty z rezerw subwencji, oraz dofinansowanie wyposażenia w sprzęt szkolny i pomoce dydaktyczne, zarówno pomieszczeń pozyskanych w wyniku adaptacji, jak i pomieszczeń w nowo wybudowanych obiektach szkół placówek oświatowych. Łącznie na te dwa zadania przeznaczono ponad 16 000 tys. zł z rezerwy subwencji oświatowej. Dodatkowo przeznaczono kwotę ponad 200 tys. zł na korektę błędów statystycznych i kwotę ponad 5000 tys. zł na dofinansowanie wyposażenia pomieszczeń w szkołach zawodowych.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzSamorzademTerytorialnymMinisterstwaEdukacjiiNaukiJerzyJakubczyk">Podział subwencji oświatowej według stanu na koniec grudnia 2022 r., tj. kwoty 55 942 000 tys. zł z podziałem na szczeble samorządów kształtował się następująco: gminy – 24 929 000 tys. zł, powiaty – 10 756 000 tys. zł, miasta na prawach powiatów – 19 563 000 tys. zł i województwa samorządowe – prawie 695 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorDepartamentuWspolpracyzSamorzademTerytorialnymMinisterstwaEdukacjiiNaukiJerzyJakubczyk">Kwota subwencji oświatowej została rozdysponowana w 100%. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Pani dyrektor NIK, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Pełniący obowiązki wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej Najwyższej Izby Kontroli Agnieszka Bernaś-Coşkun:</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">To może ja. Agnieszka Bernaś-Coşkun, wicedyrektor Departamentu Administracji Publicznej w NIK.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, Najwyższa Izba Kontroli oceniła pozytywnie wykonanie budżetu państwa w 2022 r. w części 82 – Subwencje ogólne dla jednostek samorządu terytorialnego, w której część oświatowa stanowiła 74,7% wydatków. Nie wydawaliśmy odrębnej oceny w części oświatowej.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Część oświatowa subwencji ogólnej kontrolowana jest przez NIK z poziomu ministra finansów. Sprawdzamy zatem sposób podziału środków subwencji na poszczególne jednostki samorządu terytorialnego. Minister finansów, wykonując budżet państwa w części 82, rzetelnie i zgodnie z przepisami dokonał wyliczeń poszczególnych części subwencji części ogólnej należnych jednostkom samorządu terytorialnego. Przekazał środki poszczególnych części subwencji ogólnej, w tym części oświatowej. W badanej próbie wydatków nie stwierdzono nieprawidłowości. Część oświatowa subwencji ogólnej została przekazana terminowo wszystkim jednostkom samorządu terytorialnego. Wydatki zostały zrealizowane niemal w całości.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Szczegółowe badanie pięciu wybranych decyzji ministra w sprawie zmniejszenia jednostkom samorządu terytorialnego części oświatowej subwencji ogólnej na łączną kwotę 1695 tys. zł, stanowiącą 86,3% całkowitej kwoty zmniejszeń w 2022 r., wykazało, że zostały one wydane prawidłowo, bez zbędnej zwłoki i zgodnie z obowiązującymi procedurami. Korekt dokonano w związku ze stwierdzeniem błędnych danych w systemie informacji oświatowej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Rezerwa oświatowa wydzielona z części oświatowej subwencji ogólnej na 2022 r. – 0,5% części oświatowej – w trakcie roku została zwiększona w sumie o ponad 193 000 tys. zł ze środków pochodzących z rezerwy celowej poz. 29 oraz zasilonej środkami ze zmniejszeń części oświatowej subwencji ogólnej. Środki z rezerwy terminowo rozdysponowano na podstawie 11 wniosków ministra edukacji i nauki w oparciu o kryteria zaakceptowane przez Zespół ds. Edukacji, Kultury i Sportu Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">W związku z niestwierdzeniem nieprawidłowości Izba nie formułowała żadnych uwag i wniosków. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo proszę panią poseł Agnieszkę Górską o przedstawienie koreferatu i wniosku do części 82 i 83.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czy pani poseł Agnieszka Górska?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselAgnieszkaGorska">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Czy się słyszymy? Mam problem z połączeniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Ale słyszymy panią.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAgnieszkaGorska">Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Tak. Proszę mówić. Słyszymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselAgnieszkaGorska">Dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselAgnieszkaGorska">Wysoka Komisjo, minister, wykonując budżet państwa w 2022 r. w części 82 subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego oraz części budżetowej 83 – rezerwy celowe w zakresie poz. 11, 26, 29 i 52, zgodnie z przepisami, rzetelnie dokonał wyliczeń poszczególnych części subwencji ogólnej należnych jednostkom samorządu terytorialnego oraz wysokości wpłat do budżetu państwa. Przekazał środki poszczególnych części subwencji i prawidłowo rozdysponował rezerwy subwencji ogólnej do jednostek samorządu terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselAgnieszkaGorska">Wszystkie kwoty przywołał już zarówno przedstawiciel ministerstwa, jak i pani z NIK. Wnioskuję zatem o pozytywną opinię wykonania budżetu w wyżej wymienionym zakresie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Jeszcze druga pani dyrektor do drugiej części.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WicedyrektorNajwyzejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WicedyrektorNajwyzejIzbyKontroliIlonaKielanGlinska">Szanowni państwo, jeżeli chodzi o kontrolę rezerw, kontrola była prowadzona w Ministerstwie Edukacji i Nauki. Bardzo szczegółowo przedstawiliśmy wyniki kontroli na posiedzeniu Komisji, które dzisiaj miało miejsce. Powiem tylko, że środki z tych rezerw zostały wydane na program „Inwestycje w oświacie”, program „Poznaj Polskę”, a także na „Program wsparcia edukacji”. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję. Proszę bardzo pana posła Władysława Kurowskiego o opinię, koreferat i wnioski do części 85.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Widzę, że pan poseł jest. Tak, jest. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselWladyslawKurowski">Pani przewodnicząca, szanowna Komisjo, szanowni państwo, jeżeli chodzi o sprawozdanie z wykonania budżetu państwa za 2022 r. w części 85 – Budżety wojewodów dotyczące rozdziału 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza i 801 – Oświata i wychowanie, szczegółowa analiza zarówno wydatków, jak i dochodów w wyżej wymienionych działach została wykonana na posiedzeniu właściwej podkomisji, kiedy też mieliśmy pełne wyjaśnienia co do tych właśnie działów.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselWladyslawKurowski">Trzeba stwierdzić, że jedynie w dwóch momentach, czyli w rozdziale 85415 – Pomoc materialna dla uczniów, jak również rozdziale 80146 – Dokształcanie i doskonalenie nauczycieli, wykonanie budżetu lekko odbiega od planu po zmianach. Natomiast zarówno w jednym, jak i drugim przypadku, gdybyśmy to odnieśli do wykonania roku poprzedniego, czyli 2021 r., te wartości są porównywalne.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PoselWladyslawKurowski">W związku z tym, mając na uwadze pozytywną opinię zarówno Najwyższej Izby Kontroli, jak i analizując dokumenty nam przesłane, jak również wyjaśnienia dyrektorów Ministerstwa Edukacji i Nauki, wnoszę do szanownej Komisji o pozytywne zaopiniowanie budżetu w wyżej wymienionym zakresie za 2022 r. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Dziękuję bardzo. Czy ktoś chce zabrać głos? Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Oczywiście, panie pośle. Piotr Borys.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselPiotrBorys">Tylko jedno pytanie do pani przedstawicielki Najwyższej Izby Kontroli, jeżeli chodzi o dział 84 – Środki własne Unii Europejskiej. Chciałem tylko zapytać, czy państwa kontrola obejmowała również to, co wydarzyło się w NCBiR w związku z nieprawidłowościami, które także bada urząd do spraw zwalczania przestępczości Unii Europejskiej, OLAF?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Przepraszam bardzo, ale spóźnił się pan poseł. Od 10.00 była dyskusja na ten temat.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselPiotrBorys">Bo widzę w sprawozdaniu dział 84. Chyba że nie wszedł?</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PoselPiotrBorys">A, wspólny, dobrze, to wspólny.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#PoselPiotrBorys">Pełniący obowiązki wicedyrektor NIK Agnieszka Bernaś-Coşkun:</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#PoselPiotrBorys">Informacja o wynikach z kontroli jest sporządzana wspólnie z dwóch części, ponieważ kontrola była wykonywana w Ministerstwie Finansów. Jeżeli pan poseł będzie zainteresowany, jutro jest posiedzenie Komisji ds. Unii Europejskiej, na którym ta część będzie omawiana. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Bardzo dziękuję za informację.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czy jest sprzeciw wobec wniosku pani poseł Agnieszki Górskiej o pozytywne zaopiniowanie wykonania sprawozdania w części budżetowej 82? Nie ma sprzeciwu. Wobec tego stwierdzam, że Komisje pozytywnie opiniują sprawozdanie z wykonania budżetu w części budżetowej 82.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Czy jest sprzeciw wobec wniosku pani poseł Agnieszki Górskiej o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu w części 83 w zakresie poz. 11, 26, 29 i 52? Nie ma sprzeciwu. Wobec tego stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały tę część budżetu.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Następnie, czy jest sprzeciw wobec wniosku pana posła Władysława Kurowskiego o pozytywne zaopiniowanie sprawozdania z wykonania budżetu w części budżetowej 85 w zakresie działu 801 i 854? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje pozytywnie zaopiniowały sprawozdanie w tej części budżetu.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Drugi wniosek pana posła Kurowskiego. Co do części – zadania z zakresu administracji rządowej i inne zadania zlecone jednostkom samorządu terytorialnego w części 85 – budżety województw, czy jest sprzeciw wobec pozytywnego zaopiniowania wniosku zaproponowanego przez posła pana Władysława Kurowskiego? Nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że Komisje przyjęły wniosek dotyczący tej części.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">To chyba wszystko. Jako sprawozdawcę proponujemy pana posła Sławomira Skwarka. Wyraził zgodę. Rozumiem, że też nie ma sprzeciwu. Stwierdzam, że ta propozycja również została przez państwa przyjęta.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#PrzewodniczacaposelMiroslawaStachowiakRozecka">Na tym porządek dzienny posiedzenia został wyczerpany. Zamykam posiedzenie. Protokół do wglądu oczywiście w sekretariatach Komisji w Kancelarii Sejmu. Dziękuję państwu bardzo.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>