text_structure.xml
18.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Dzień dobry. Witam serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Witam posłów oraz gości biorących udział w posiedzeniu. Witam stałego doradcę Komisji, pana Jarosława Nielka. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji Ministra Cyfryzacji na temat stanu realizacji projektu Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych (RDP+e-usługi). Czy zgłaszają państwo wnioski do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Zanim oddam panu ministrowi, pozwólcie państwo, że przywitam naszych gości. Na samym początku powitam pana Pawła Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Witam pana bardzo serdecznie, dziękuję za przybycie. Katarzyna Kopytowska, zastępca dyrektora Departamentu Usług Cyfrowych. Dzień dobry, pani dyrektor. Najwyższą Izbę Kontroli reprezentuje pani Anna Demus, doradca ekonomiczny Departamentu Administracji Publicznej. Dzień dobry, witam bardzo serdecznie. Stowarzyszenie ISACA Warszawa reprezentuje pani Joanna Karczewska. Witam bardzo serdecznie, pani Joanno. I to tyle, jeśli chodzi o gości na dziś. Witam jeszcze raz parlamentarzystów i oddaję panu ministrowi głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiPawelLewandowski">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jak rozumiem wszyscy członkowie Komisji i goście mogli zapoznać się z informacją, którą przedstawiliśmy pisemnie, dlatego pozwólcie państwo, że w sposób syntetyczny przedstawię główne kwestie, które w tej informacji się znajdują.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiPawelLewandowski">Projekt Rozwój Systemu Rejestrów Państwowych ma strategiczne znaczenie dla państwa, gdyż dotyczy budowy nowych, modernizacji istniejących oraz określania standardów dołączania przyszłych rejestrów państwowych. Projekt obejmuje również swoim zakresem tworzenie usług elektronicznych dla obywateli, które są powiązane z rejestrami istniejącymi w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. Główne korzyści z realizacji projektu to zwiększenie zakresu spraw obywatelskich, które mogą być realizowane elektronicznie za pomocą e-usług, podniesienie poziomu bezpieczeństwa systemów rejestrów państwowych i danych, które są w nim przechowywane, ułatwienie dołączania w przyszłości nowych rejestrów dzięki modernizacji całego systemu.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiPawelLewandowski">Najważniejsze zadania, jakie zrealizowaliśmy w tym zakresie, to wdrożenie w Systemie Rejestrów Państwowych tak zwanej parentyzacji bilogicznej, czyli jednoznacznego powiązania poprzez numer PESEL dziecka z rodzicami, stworzenie rejestru dokumentów paszportowych oraz e-usług towarzyszących i wygaszenie dotychczas funkcjonującego paszportowego systemu informacyjnego, utworzenie rejestru danych kontaktowych w celu usprawnienia komunikacji między obywatelem a administracją oraz e-usług i powiadomień dla obywateli, zbudowanie nowych e-usług z zakresu rejestru PESEL, rejestru stanu cywilnego oraz rejestru dowodów osobistych, modernizacja i optymalizacja istniejących elementów systemu rejestrów państwowych. Wartość projektu to 89 419 963,95 zł. Wydano prawie 84% środków.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieCyfryzacjiPawelLewandowski">Zadania, które pozostały do zrealizowania, to wdrożenie mikroserwisów w rejestrze PESEL i rejestrze dowodów osobistych oraz rozliczenie i zamknięcie projektu. To tyle. jeśli chodzi o syntetyczne podsumowanie dokumentu, który państwo dostaliście. Dziękuję bardzo. Jak są pytania, to oczywiście służę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie ministrze, za syntetyczną i treściwą wypowiedź.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo proszę, otwieram dyskusję. Czy są pytania bądź uwagi? Pan poseł Robert Kwiatkowski, bardzo proszę, oddaję głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Dziękuję za tę informację, panie ministrze. Rzeczywiście, tak jak pan powiedział, to można było wszystko znaleźć w tym materiale, który dostaliśmy. Ja chciałem zapytać o aneks, który jest projektowany i który opiewa, jak rozumiem, na dodatkowe usługi. Co jeszcze jest planowane?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PodsekretarzstanuwMCPawelLewandowski">Przekażę głos pani dyrektor, która jest szefem tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuUslugCyfrowychMinisterstwaCyfryzacjiKatarzynaKopytowska">Witam serdecznie. Katarzyna Kopytowska, Departament Usług Cyfrowych, Ministerstwo Cyfryzacji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuUslugCyfrowychMinisterstwaCyfryzacjiKatarzynaKopytowska">Panie ministrze, szanowni państwo, ten aneks, który w tej chwili procedujemy, będzie obejmował te prace, które zostały zaplanowane w ramach procedowanej obecnie ustawy o zastrzeganiu numeru PESEL – tak powiem w skrócie. Czyli zbudowanie rejestru, zbudowanie usług opartych na tym rejestrze, możliwość zastrzegania i odstrzegania numeru PESEL, zbudowanie API dla podmiotów komercyjnych, czyli dla banków i SKOK-ów, a także e-usługi, które w ramach aplikacji m-Obywatel są planowane do wdrożenia. Planujemy podpisać ten aneks z Centrum Projektów Polska Cyfrowa jeszcze w lipcu, ponieważ projekt, który obecnie omawiamy, ekspiruje 31 lipca. Jeszcze w tym miesiącu planujemy podpisać taki aneks z CPPC i wydłużyć projekt do końca roku, czyli do końca trwania perspektywy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, pani dyrektor. Pan poseł jeszcze? Nie. Czy są inne zgłoszenia? Bardzo proszę, pani Joanno, oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzlonekstowarzyszeniaISACAWarszawaJoannaKarczewska">Dzień dobry. Nazywam się Joanna Karczewska. Reprezentuję osoby, które na co dzień zajmują się cyberbezpieczeństwem, bezpieczeństwem informacji i ochroną danych osobowych.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#CzlonekstowarzyszeniaISACAWarszawaJoannaKarczewska">Pan minister powiedział, że w ramach projektu dążycie do podniesienia poziomu bezpieczeństwa Systemu Rejestrów Państwowych. Czy mogę prosić o dodatkowe informacje?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#CzlonekstowarzyszeniaISACAWarszawaJoannaKarczewska">Drugie pytanie. Ponieważ nie mam dostępu do informacji, którą pan przekazywał, ale mam przed sobą wystąpienie pokontrolne po kontroli funkcjonowania Krajowego Węzła Identyfikacji Elektronicznej, chciałabym też prosić o odpowiedź, czy zostały wdrożone wnioski i rekomendacje pokontrolne? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, pani Joanno. Pani dyrektor czy pan minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMCPawelLewandowski">W pierwszym zdaniu pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Proszę, pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuUslugCyfrowychMCKatarzynaKopytowska">Jeśli chodzi o bezpieczeństwo, to System Rejestrów Państwowych został wdrożony w 2015 roku i jest on dedykowany głównie dla użytkowników pracujących w organach samorządu terytorialnego. Ostatnio wdrożony rejestr z puli tych wszystkich prac, które w ramach tego projektu były zrobione, czyli rejestr dokumentów paszportowych, również jest wykorzystywany przez konsuli, którzy pracują w konsulatach Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami kraju. Wszyscy użytkownicy korzystający z tego rozwiązania pracują w sieci wydzielonej, więc nie ma dostępu z sieci internet. Są uwierzytelniani poprzez certyfikaty, które są wydawane w ramach Systemu Rejestrów Państwowych. Wszyscy użytkownicy, którzy pracują w tym systemie, spełniają wymagania, które płyną z polityki bezpieczeństwa Systemu Rejestrów Państwowych. Także z naszego punktu widzenia jest to rejestr bardzo bezpieczny. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuwMCPawelLewandowski">Drugie pytanie dotyczyło kontroli… Czego? Przepraszam, nie usłyszałem.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#CzlonekstowarzyszeniaISACAWarszawaJoannaKarczewska">Dokładna nazwa – Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej. Chyba jest powiązany z Systemem Rejestrów Państwowych. Czy nie? Bo tam też były zastrzeżenia dotyczące bezpieczeństwa. Korzystam z okazji, żeby odpytać o podnoszenie poziomu...</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PodsekretarzstanuwMCPawelLewandowski">Trochę nas pani zaskoczyła tym pytaniem. Odpowiemy pisemnie najzwyczajniej w świecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#CzlonekstowarzyszeniaISACAWarszawaJoannaKarczewska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuUslugCyfrowychMCKatarzynaKopytowska">Ja tylko uzupełnię, że uwierzytelnienie w systemie rejestrów państwowych nie jest wykonywane poprzez węzeł krajowy. To są oddzielne certyfikaty, oddzielne centrum certyfikacji. To są dwie oddzielne sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję. Pan Radosław Nielek, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#StalydoradcaKomisjiRadoslawNielek">Dzień dobry państwu. Panie ministrze, pani dyrektor, ja mam w sumie taki komentarz do tej listy usług, które tam są wypisane. Rozumiem, że kolejne także będą się tam pojawiać.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#StalydoradcaKomisjiRadoslawNielek">Tam są dwie usługi... Jedna dotyczy zgłoszenia wyjazdu zagranicznego, druga dotyczy zgłoszenia powrotu z wyjazdu zagranicznego. Chyba nie przytoczyłem ich dokładnie co do słowa, ale chodzi o długoterminowe wyjazdy. Rozumiem, że to jest pewna procedura, która jest opisana w prawie i to są też usługi, które państwo zinformatyzowali. Natomiast pewnie na tym etapie nie ma jeszcze jakiejś dokładnej informacji dotyczącej liczby osób, która korzysta z tych usług w ciągu roku, ale z tego, co pamiętam, to przy okazji poprzedniego raportu tam były informacje, że bardzo niewielka ilość osób korzysta z tych dwóch usług. Może przy okazji procedury informatyzacji usług warto byłoby zrobić przegląd usług pod kątem sensowności ich utrzymywania i sensowności wymogu nakładanego na obywateli? Jeśli te usługi są w praktyce nierealizowane przez obywateli, bo obywatele pomimo obowiązku nie realizują tego, to warto się zastanowić czy warto utrzymywać obowiązek. Może trzeba by przejrzeć te obowiązki i po prostu z nich zrezygnować? A jeśli musimy utrzymać obowiązek, to trzeba by się zastanowić, dlaczego obywatele nie korzystają z tej usługi i nie zgłaszają tych wyjazdów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Chciałem przypomnieć, że taką dyskusję też na sali plenarnej prowadziliśmy, jak pamiętam.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Nie wiem, czy to pan, panie ministrze, ale przyznaliście, że są takie zapisy ustawowe, które trochę straciły moc i ważność.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMCPawelLewandowski">Meldunek na przykład, prawda? Wiemy, że nie wszyscy… Przepraszam, jeśli się odnoszę bezpośrednio… My świadczymy usługi na rzecz administracji państwowej. Jeżeli administracja państwowa na gruncie prawa jakieś usługi ma świadczyć obywatelom, to my mamy obowiązek dostarczenia tych usług na platformach, które będą łatwe i wygodne.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PodsekretarzstanuwMCPawelLewandowski">My zachęcamy, zwłaszcza w zakresie wyjazdu stałego i czasowego za granicę, do rejestrowania tego z prostej przyczyny. To jest ważne dla celów statystycznych i dla bezpieczeństwa tych obywateli. Jeśli wiemy, że ktoś wyjechał, możemy ewentualnie kierować do niego różne informacje. Poza tym oczywiście w usłudze m-Obywatel mamy też informacje dotyczące każdego kraju, do którego ktoś wyjeżdżał, łącznie z alertami dotyczącymi na przykład niebezpieczeństwa, jakie w tym kraju czeka. Tym niemniej my dostarczamy rozwiązań i platform do realizowania zadań, które wynikają z przepisów i zadań ustawowych także innych podmiotów. Do tego się w gruncie rzeczy ograniczamy. Co do kwestii, czy usługa jest potrzebna, czy też nie – pamiętam od praktycznie 2001 roku dyskusję na temat tego, czy powinien być obowiązek meldunkowy utrzymany, czy też nie. Jak zaczynałem studia, wszyscy myśleliśmy, że zostanie zlikwidowany. Kończąc studia myślałem, że to zostanie zlikwidowane. Teraz kończymy drugą z rzędu kadencję Prawa i Sprawiedliwości i nadal myślę, że to powinno być zlikwidowane. Ale jestem przekonany, że ta instytucja jeszcze z jakiegoś powodu będzie trwała. My natomiast mamy obowiązek dostarczenia odpowiednich usług dla obywateli.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Czy jeszcze są głosy? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Skoro nikt nie zgłasza się do pytań i do zabrania głosu, zamykam dyskusję. Dziękuję panu ministrowi za przybycie i przedstawienie informacji. Dziękuję przybyłym gościom. Na tym…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselMichalGramatyka">Czy w innej sprawie można panu ministrowi zadać pytanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Póki nie zamknąłem posiedzenia, to tak, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselMichalGramatyka">Chciałem właśnie zdążyć, zanim pan przewodniczący zamknie posiedzenie…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Byłem w trakcie ostatniego zdania. Bardzo proszę panie. Bo mamy kolejne posiedzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselMichalGramatyka">Tak. Na szczęście zdążyłem. 38 minut mamy do następnego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselMichalGramatyka">Panie ministrze, wczoraj, a zasadzie w nocy z wczoraj na dzisiaj, Ministerstwo Zdrowia ograniczyło możliwość wystawiana e-recept w systemie E-recepta. Wprowadzono limity wystawiania. Czy Ministerstwo Cyfryzacji zostało poinformowane o tej modyfikacji? Na przykład Naczelna Izba Lekarska mówi, że to może doprowadzić do renesansu recept papierowych. Ja tylko chcę wiedzieć, czy państwo wiedzą o tej decyzji. Wprowadzono limity dla lekarzy, którzy mogą wydać określoną liczbę recept – 300. Ponad ten limit nie mogą wydawać. Przy założeniu, że bardzo często jedna e-recepta jest wydawane dla jednego leku, może to doprowadzić do szybkiego wyczerpania się limitów.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Dziękuję bardzo, panie pośle. Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PodsekretarzstanuwMCPawelLewandowski">Oczywiście, że jeśli chodzi o jakieś strategiczne zmiany dotyczące elektronizacji usług, jesteśmy informowani. Nawet pamiętam, że chyba minister zdrowia wcześniej informował o tym, a także o intencjach, jakie stały za tym, żeby ograniczyć tę liczbę. Tam były nadużycia, z którymi chciało walczyć Ministerstwo Zdrowia. Natomiast chciałem zwrócić uwagę, że ta zmiana jest w zakresie polityki, którą prowadzi minister zdrowia. Jak rozumiem, stoją za tym większe korzyści niż niekorzyści, skoro minister zdrowia zdecydował się na wprowadzenie takich limitów.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Na tym wyczerpaliśmy porządek posiedzenia Komisji.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Przypominam, że o godzinie 16:00 w sali 412 w budynku U mamy wspólne posiedzenie z Komisją Administracji i Spraw Wewnętrznych. W porządku obrad jest rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia niektórych skutków kradzieży tożsamości.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Na tym zamykam posiedzenie Komisji. Bardzo dziękuję. Do zobaczenia.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>