text_structure.xml 13.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Dzień dobry. Witam bardzo serdecznie. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego żadnych zastrzeżeń.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Witam posłów oraz gości biorących udział w posiedzeniu. Przede wszystkim na samym początku witam serdecznie pana Pawła Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Panie ministrze, bardzo serdecznie witam, dziękuję za przybycie. Witam bardzo serdecznie panią Katarzynę Kopytowską, zastępcę dyrektora Departamentu Zarządzania Systemami w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, dzień dobry pani dyrektor, witam serdecznie. Najwyższa Izba Kontroli reprezentowana jest przez pana Michał Klawinowskiego, starszego inspektora kontroli państwowej w Departamencie Infrastruktury. Witam bardzo serdecznie, dzień dobry. Pan Mariusz Stolarz, doradca techniczny w Departamencie Administracji Publicznej. Dzień dobry, witam bardzo serdecznie. Forum Związków Zawodowych dzisiaj reprezentuje pan Artur Kowalski, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Telekomunikacji i IT Solidarność ‘80 – Konfederacja Solidarność ’80. Dzień dobry panie Arturze, witam bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji. Stowarzyszenie ISACA Warszawa jak zawsze i niezmiennie reprezentuje pani Joanna Karczewska, członek stowarzyszenia. Witam panią serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji na temat stanu realizacji programu wymiany infrastruktury do obsługi Systemu Rejestrów Państwowych w urzędach gmin i urzędach stanu cywilnego. Przedstawi ten punkt pan minister. Bardzo proszę, panie ministrze, oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mam zaszczyt przedstawić informację ministra cyfryzacji na temat stanu realizacji programów wymiany infrastruktury do obsługi Systemu Rejestrów Państwowych w urzędach gmin i urzędach stanu cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">Główne cele programu to zapewnienie wysokiej jakości środowiska pracy dla pracowników samorządowych obsługujących obywateli z wykorzystaniem SRP, podniesienie poziomu bezpieczeństwa SRP. Cele programu są realizowane przez stworzenie jednorodnego środowiska sprzętowo-sieciowego, wykorzystującego wszystkie niezbędne usługi i komponenty konieczne do efektywnej pracy użytkowników zajmujących się obsługą spraw obywatelskich: dowodów osobistych, ewidencją ludności oraz rejestracją stanu cywilnego.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">Do osiągnięcia zakładanych celów przyjęto niżej wymienione pryncypia. Przede wszystkim zapewnienie wymiany wszystkich komputerów z systemem Windows 7 na nowsze, zapewnienie wymiany komputerów co 5 lat w każdym urzędzie gminy i każdym urzędzie stanu cywilnego, zapewnienie wymiany pozostałej infrastruktury sprzętowej takiej jak skanery, drukarki, czytniki kart kryptograficznych w zależności od stopnia zużycia nie rzadziej niż co 5 lat, zapewnienie centralnej usługi katalogowej i systemu zarządzania, w szczególności poprzez: zarządzanie użytkownikami, stacjami końcowymi, politykami dostępu do stacji, aktualizacjami systemu i aplikacji, politykami bezpieczeństwa, wprowadzenie standardu zorientowanego na architekturę sprzętową stanowiska komputerowego w zakresie pamięci RAM, pojemności i typu nośnika danych, typu i szybkości procesora, możliwości wykorzystania interfejsów komunikacyjnych, wprowadzenie standardu zorientowanego na architekturę oprogramowania w zakresie sterowników i bibliotek środowiska komputerowego, oprogramowania wspierającego obsługę spraw urzędowych, sterowników i bibliotek dla urządzeń peryferyjnych wspierających obsługę spraw urzędowych, bezpieczeństwo w zakresie oprogramowania instalowanego na stacji, bezpieczeństwo obsługiwanych procesów i użytkowników obsługujących procesy biznesowe, użytkowników administrujących sieci, rozliczalność w zakresie przetwarzania danych osobowych obywatela wymaganych do realizacji procesów biznesowych użytkowników obsługujących procesy urzędowe. Oczywiście także komfort obsługi z poziomu urzędnika i obywatela. Realizacja i cele programów to jest wymiana infrastruktury sprzętowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">Na podstawie nowelizacji ustawy o dowodach osobistych o ewidencji ludności oraz ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz niektórych innych ustaw minister właściwy do spraw informatyzacji otrzymał możliwość zakupu sprzętu komputerowego dla gmin na potrzeby realizacji przez nie zadań związanych z obsługą spraw obywatelskich. W związku z tym w ramach pierwszych zadań projektowanych minister cyfryzacji podjął decyzję o opracowaniu wzorcowego obrazu systemu operacyjnego do instalacji na nowych komputerach przekazywanych do urzędów, wymianie w trybie pilnym 3,5 tys. stacji roboczych, dodatkowo zakup 30 stacji mobilnych, które zasilają urzędy obsługujące mobilne procesy obsługi spraw dowodowych, dokonanie zmian w oprogramowaniu klienckim stanowiska komputerowego, również zakup sprzętu do nadawania numeru PESEL obywatelom Ukrainy. Już w czasie trwania programu wystąpiły okoliczności zewnętrzne mające wpływ na jego realizację. W związku z nadzwyczajną sytuacją migracyjną związaną z konfliktem zbrojnym na Ukrainie przygotowana została specustawa dotycząca pomocy obywatelom Ukrainy, którzy uciekają przed skutkami konfliktu. W systemie rejestrów państwowych przygotowano zmiany umożliwiające specjalny tryb nadawania numeru PESEL na wniosek obywatela Ukrainy bez konieczności wykazywania podstawy prawnej jego uzyskania. Proces nadania numeru PESEL połączony został z obligatoryjnym pobraniem wizerunku osoby, tj. zdjęcie biometryczne oraz odcisków palców.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">Aby umożliwić realizację tych zadań przez organy administracji samorządowej, minister cyfryzacji zakupił i przekazał do urzędów gmin, urzędów stanu cywilnego, ośrodków pomocy społecznej 23 tys. sztuk sprzętu komputerowego oraz 3,8 tys. par kluczy licencyjnych neurotechnology również do zdalnej obsługi wniosków o nadanie numeru PESEL, w tym modemy i karty SIM, oraz wniosków o dofinansowanie zakwaterowania.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">W tym zakresie zakupiliśmy 2 tys. laptopów, 2 tys. urządzeń typu all-in-one, też  3,5 tys. skanerów odcisków palców, 3,5 tys. urządzeń wielofunkcyjnych typu skaner, drukarka, 3,5 tys. hubów USB, 3,5 tys. czytników kart kryptograficznych, 3,5 tys. kart kryptograficznych, 2 tys. modemów i kart SIM z usługą APM i klucze licencyjne neurotechnology w liczbie 3,8 tys. sztuk.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">W zakresie centralizacji zarządzania infrastrukturą sprzętową w gminach realizowany jest zakup serwerów z oprogramowaniem pozwalającym na zbudowanie centralnej usługi katalogowej systemu zarządzania, w tym zarządzania użytkownikami, stacjami końcowymi, politykami dostępu do stacji, aktualizacjami systemu i aplikacji, politykami bezpieczeństwa. Do centralnej infrastruktury zostaną podłączone w pierwszej kolejności nowo zakupione komputery. Docelowa infrastruktura centralnego zarządzania stanowiskami komputerowymi zakłada wdrożenie się do składnikowego systemu logowania do stacji, budowę centralnej usługi dla zarządzania użytkownikami i relacjami pomiędzy użytkownikami i zasobami, budowę centralnej kompleksowej usługi zarządzania konfiguracją środowiska stacji roboczych oraz serwerów, zakup serwerów przeznaczonych do utrzymania obsługi domenowej i zarządzania i przygotowanie polityk bezpieczeństwa dla budowanej infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowPawelLewandowski">Podsumowując, w pierwszym kwartale 2023 roku zaplanowano osiągnięcie celu strategicznego, jakim jest budowa scentralizowanej infrastruktury stacji roboczych zarządzanych przez usługi katalogowe, pozwalającej na zarządzanie relacjami między użytkownikami, sieciami, informacjami, a także zarządzanie politykami bezpieczeństwa, aktualizacjami i zdalnym dostępem. Dziękuję za możliwość przedstawienia informacji. Jeśli są jakieś pytania, to oczywiście służymy z panią dyrektor pomocą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, panie ministrze, za wypowiedź, za prezentację.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Chciałem tylko powitać jeszcze, bo dotarł do nas, pana Michała Smagorowicza, członka zarządu ośrodka THINKTANK. Witam bardzo serdecznie, panie Michale.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Dziękuję, panie ministrze, otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos? Tak, proszę bardzo. Nie zauważyłem. Bardzo proszę. Pani Joanna Karczewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#CzlonekStowarzyszeniaISACAWarszawaJoannaKarczewska">Dzień dobry państwu. Nazywam się Joanna Karczewska. Reprezentuję osoby, które na co dzień zajmują się bezpieczeństwem informacji, cyberbezpieczeństwem i ochroną danych osobowych. W wypowiedzi pana ministra były kilkakrotnie wymienione tzw. polityki bezpieczeństwa oraz raz wspomniał pan ogólnie o bezpieczeństwie. Czy ja mogę prosić o więcej szczegółów? Przy tak rozbudowanym systemie bezpieczeństwo przetwarzanych informacji i danych osobowych staje się kluczowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Dziękuję. Panie ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PodsekretarzstanuwKPRMPawelLewandowski">Dziękuję bardzo. Ja poproszę panią dyrektor o opowiedzenie o tych założeniach. Dzięki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuZarzadzaniaSystemamiKancelariiPrezesaRadyMinistrowKatarzynaKopytowska">Witam państwa. Katarzyna Kopytowska, zastępca dyrektora w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Na wstępie chciałabym powiedzieć, że ten sprzęt, który został już zakupiony i jest kupowany, jest dedykowany dla Systemu Rejestrów Państwowych. System Rejestrów Państwowych funkcjonuje od 2015 roku. Wszyscy urzędnicy obsługujący sprawy obywatelskie bezpośrednio w tym rejestrze to głównie: rejestry PESEL, rejestr stanu cywilnego i rejestr dowodów osobistych, realizują czynności z zakresu tych zadań. Bezpieczeństwo Systemu Rejestrów Państwowych przede wszystkim polega na tym, że system ten pracuje w sieci wydzielonej. Każda gmina, żeby uzyskać dostęp do Systemu Rejestrów Państwowych, musi się włączyć w sieć wydzieloną. To jest to podstawowa kwestia. W 2015 roku nie została podjęta decyzja, aby wpiąć wszystkie stacje robocze w system obsługi domenowej. W tej chwili została taka decyzja podjęta i to jest też w tym materiale. W tej chwili stacje robocze, które pracują z Systemem Rejestrów Państwowych, są zarządzane przez poszczególne organy gmin. Oczywiście muszą spełnić politykę bezpieczeństwa Systemu Rejestrów Państwowych. Natomiast nie jest to tak szczelny model, jak byśmy sobie tego życzyli. Dlatego też została podjęta taka decyzja, że docelowo wszystkie komputery, które pracują z Systemem Rejestrów Państwowych, wszystkie stacje lokalne, będą włączone w system domenowy. Aby uzyskać dostęp do Systemu Rejestrów Państwowych, organ gminy też musi spełnić określone wymagania, które płyną z ustawy o ewidencji ludności, przede wszystkim spełnić wymogi polityki bezpieczeństwa, czyli nie mogą łączyć się z internetem. To tyle. Jeżeli są jeszcze jakieś pytania, to bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Bardzo dziękuję, pani dyrektor, za odpowiedź. Czy są jeszcze pytania bądź zgłoszenia z sali? Nie widzę, nie słyszę. Zamykam dyskusję. Dziękuję panu ministrowi oraz pani dyrektor za przybycie i przedstawienie informacji. Na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Przypominam, że o godzinie 13:00 w tej sali odbędzie się kolejne posiedzenie Komisji, rozpatrzenie projektu ustawy budżetowej na 2023 rok.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PrzewodniczacyposelGrzegorzNapieralski">Panie ministrze, pani dyrektor, jeszcze raz dziękuję. Życzę wszystkiego dobrego.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>