text_structure.xml
27.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dzień dobry. Otwieram posiedzenie Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii. Stwierdzam kworum oraz przyjęcie protokołu z poprzedniego posiedzenia Komisji wobec niewniesienia do niego zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Witam wszystkich posłów. Witam zaproszonych gości. Witam serdecznie pana ministra Adama Andruszkiewicza, sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a także panią Wiolettę Zwarę, naczelnika wydziału w Departamencie Architektury Informacyjnej Państwa w KPRM. Witam pana Zbigniewa Jachimowicza, głównego specjalistę kontroli państwowej w Departamencie Administracji Publicznej i pana Adama Owsianika, głównego specjalistę kontroli państwowej w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli. Witam przedstawicieli Związku Powiatów Polskich, Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, Stowarzyszenia ISACA Warszawa i firmy e-Instytucja.pl Sp. z o.o.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie informacji na temat koncepcji budowy platformy obsługującej e-usługi dla jednostek samorządu terytorialnego. Informację przedstawia sekretarz stanu w KPRM, pan minister Adam Andruszkiewicz.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Czy zgłaszają państwo posłowie wnioski do dzisiejszego porządku? Wobec niezgłoszenia wniosków do porządku posiedzenia stwierdzam jego przyjęcie.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Przystępujemy zatem do realizacji porządku obrad. Proszę pana ministra Adama Andruszkiewicza, sekretarza stanu w KPRM, o przedstawienie informacji. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Bardzo dziękuję. Szanowny panie przewodniczący, państwo parlamentarzyści, Wysoka Komisjo, zaproszeni goście, dzisiaj chciałbym przedstawić państwu koncepcję budowy platformy obsługującej e-usługi dla jednostek samorządu terytorialnego, którą w skrócie nazwaliśmy platformą usług lokalnych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Koncepcja budowy platformy udostępniającej obywatelom i podmiotom e-usługi oferowane przez jednostki samorządu terytorialnego powstała głównie w wyniku konieczności zaspokojenia potrzeb obywateli i przedsiębiorców w sposób przez nich oczekiwany. Mam tu na myśli m.in. jednokrotne wpisywanie danych, jednolite interfejsy, systemy logowania, jednokrotną aktualizację danych, jednolity tryb i sposób załatwiania spraw niezależnie od jednostki obsługującej sprawę czy też odmiejscowienie usługi. Konieczne jest również zaspokojenie potrzeb jednostek samorządu terytorialnego, czyli m.in. zwiększenie bezpieczeństwa świadczonych e-usług, zapewnienie ciągłości ich funkcjonowania i obniżenie kosztów funkcjonowania. To także konieczność zintegrowania i koordynacji procesów wdrażania e-usług w całej administracji publicznej, w tym samorządowej, poprzez m.in. wdrożenie wizji architektury informacyjnej państwa, która odwołuje się do możliwości wykorzystania danych referencyjnych zgromadzonych w rejestrach publicznych oraz jednolitego opisu e-usług i spraw.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">W sprawie projektu odbyliśmy konsultacje z przedstawicielami Związku Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej oraz Unią Miasteczek Polskich, którzy zadeklarowali wsparcie eksperckie dla realizacji naszego przedsięwzięcia. Ponadto koncepcja była przedstawiona na posiedzeniu Zespołu do Spraw Społeczeństwa Informacyjnego Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego w dniu 16 listopada 2021 r. przez pana Krzysztofa Głomba, który jest pełnomocnikiem ministra cyfryzacji do spraw współpracy z administracją samorządową Rzeczypospolitej Polskiej. Pan pełnomocnik zaprosił do współpracy wszystkie zainteresowane organizacje, czyli Związek Gmin Wiejskich RP, Unię Miasteczek Polskich, Związek Miast Polskich, Unię Metropolii Polskich, Związek Województw RP i Związek Powiatów Polskich. Informacja została przyjęta z zainteresowaniem i deklaracją zaangażowania się w przedsięwzięcie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Platforma usług lokalnych (PUL) to system teleinformatyczny mający na celu udostępnienie jednostkom samorządu terytorialnego ustandaryzowanych, bezpiecznych e-usług, które są niezbędne do realizacji ich zadań oraz dostosowane do potrzeb obywateli i podmiotów, budowanych zgodnie z założeniami architektury informacyjnej państwa (AIP). Platforma jest dedykowana głównie gminom wiejskim i miejsko-wiejskim oraz małym miastom, ich obywatelom i podmiotom. Ma ona zapewnić świadczenie przez gminy e-usług publicznych w sposób zautomatyzowany, wystandaryzowany, masowy i bezpieczny, uwzględniający możliwość wyboru e-usług zgodnie z ich potrzebami.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Zakłada się częściową partycypację jednostek samorządu terytorialnego w kosztach utrzymania i rozwoju platformy. Konsultacje z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego będą odbywały się na każdym etapie budowy tejże platformy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Jeśli chodzi o interoperacyjność PUL, istotnym działaniem w ramach projektowania platformy jest integracja z horyzontalnymi rozwiązaniami, zapewnienie dostępu do danych i rejestrów referencyjnych oraz powiązanie z systemami i danymi dziedzinowymi, które są gromadzone w gminach. Kluczowym elementem wdrożenia PUL jest zaimplementowanie ustandaryzowanych opisów spraw i realizujących je e-usług obsługiwanych przez jednostki samorządu terytorialnego. W platformie planuje się wykorzystać w tym zakresie katalogi opracowywane w ramach projektu „Katalogi administracji publicznej” (KAP), czyli katalog spraw i katalog usług publicznych. Katalog spraw to jest kompletna lista spraw obywateli i usługobiorców załatwianych przez polską administrację publiczną, natomiast katalog usług publicznych obejmuje informacje o usługach elektronicznych udostępnianych przez administrację publiczną. W ramach PUL planowane jest również wykorzystywanie pozostałych katalogów utworzonych w ramach KAP, m.in. katalogu podmiotów publicznych, który zawiera udostępnione przez API wysokiej jakości dane na temat podmiotów publicznych oraz podmiotów niepublicznych świadczących usługi publiczne w Polsce.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Usługi oferowane na platformie będą dostępne w oparciu o zastosowane technologie chmurowe, co zapewni możliwość stałego dostępu obywateli i podmiotów oraz bezpiecznej pracy zdalnej pracownikom jednostek samorządu terytorialnego i pozwoli na utrzymanie ciągłości działania nawet małych gmin. W tej sytuacji po stronie gminy pozostanie zapewnienie bezpiecznej infrastruktury i formalnej organizacji pracy. Dzięki zintegrowanym usługom w chmurze nastąpi odmiejscowienie zaimplementowanych usług. Klient będzie mógł załatwić sprawę z dowolnego miejsca bez konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie właściwym dla swojego miejsca zamieszkania.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">W ramach PUL możliwe będzie wykorzystywanie zarówno danych referencyjnych, które są gromadzone w rejestrach państwowych, jak i danych dziedzinowych, które są gromadzone w gminach. Wykorzystanie danych referencyjnych będzie realizowane docelowo poprzez krajową platformę udostępniania danych (KPUD). Platforma KPUD stanowi kluczowe rozwiązanie organizacyjno-techniczne, które zapewni ustandaryzowane mechanizmy dostępu do danych referencyjnych, które są przetwarzane w referencyjnych rejestrach publicznych, w tym wersjonowanie, zarządzanie dostępem do interfejsów API, czyszczenie i uspójnienie danych czy publikację słowników. Pozwoli to na ograniczenie redundancji i zapewnienie spójności danych pozyskiwanych od klientów jednostek samorządu terytorialnego i przetwarzanych przez gminy. Koncepcja KPUD – zgodnie z informacją przekazaną na posiedzeniu Komisji sejmowej w listopadzie – jest obecnie projektowana i planowana do umocowania w ustawie o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne w ramach tzw. dużej nowelizacji.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Zgodnie z założeniami platforma będzie również wykorzystywać istniejące lub budowane rozwiązania centralne, które są związane z systemem e-doręczeń zapewniającym obsługę doręczeń dokumentów elektronicznych, węzłem krajowym, który umożliwia uwierzytelnianie użytkowników systemu, a także tworzonym systemem elektronicznego zarządzania dokumentacją w administracji publicznej (EZD RP), który ma zapewniać kompleksowe zarządzanie dokumentacją w jednostce administracji publicznej, w tym obsługę przesyłek wpływających i wychodzących, rozdzielenie i dekretację korespondencji, klasyfikację i kwalifikację dokumentacji oraz kompletowanie akt sprawy i proces archiwizacji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Dodatkowo w ramach budowania PUL planuje się zbudowanie lub zaadaptowanie innych rozwiązań umożliwiających obsługę płatności i zarządzanie efektywnością udostępnianych e-usług. Obsługa płatności obejmie m.in. dokonywanie uiszczenia należnej opłaty oraz ubieganie się o zwolnienie z niej, mechanizm księgowania, zestawianie wszystkich opłat związanych z realizacją spraw i szczegółową kontrolę dokonywanych transakcji. Jeśli chodzi o zarządzanie efektywnością udostępnianych e-usług, mamy tu na myśli m.in. świadczenie usług help desk, monitorowanie jakości świadczenia e-usług oraz możliwość prowadzenia badań satysfakcji i opinii w zakresie świadczonych usług.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Dostęp do platformy PUL dla obywateli i podmiotów będzie zapewniony z wielu miejsc, w tym lokalnych stron internetowych jednostek samorządu terytorialnego lub poprzez serwis internetowy wspierający obywateli i podmioty w załatwianiu spraw urzędowych, który jest prowadzony przez jednostki samorządu terytorialnego, zintegrowany z platformą gov.pl. Pracownicy jednostek samorządu terytorialnego będą mieli zapewniony dostęp do danych obsługiwanych spraw z poziomu platformy PUL.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Wysoka Komisjo, jeśli chodzi o proces budowy i wdrażania PUL, nasz system będzie budowany etapowo. W ramach pierwszej implementacji wdrożone zostaną e-usługi związane z zakresem spraw wybranych w uzgodnieniu z przedstawicielami samorządów. Stopniowe wdrażanie i rozwój PUL oraz uzupełnianie jej o kolejne sprawy i usługi pozwoli na poszerzanie grona odbiorców tych usług, budowanie zaufania do realizacji usług cyfrowych ze względu na zapewnienie dostępności, jak i bezpieczeństwa ich świadczenia przy wykorzystywaniu standardów implementacji spraw i e-usług opracowywanych w ramach budowy PUL.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Główne korzyści i rezultaty, które zakładamy w ramach wdrożenia PUL, to przede wszystkim poszerzenie zakresu wewnętrznych procesów realizowanych drogą elektroniczną przez jednostki samorządu terytorialnego oraz zwiększenie liczby świadczonych e-usług o wysokim poziomie dojrzałości, a także ustandaryzowanie oraz dostosowanie wskazanych e-usług, które są świadczone przez jednostki samorządu terytorialnego, do potrzeb różnych użytkowników, np. osób starszych czy niepełnosprawnych. Chodzi również o zwiększenie poziomu ochrony danych osobowych, prywatności i bezpieczeństwa informatycznego systemów teleinformatycznych przetwarzających dane w ramach świadczonych e-usług, poprawę jakości i zwiększenie zakresu komunikacji między obywatelami i innymi interesariuszami a jednostkami samorządu terytorialnego oraz wzmacnianie e-administracji w odbiorze społecznym. Obniżone zostaną koszty wdrożenia oraz utrzymania e-usług i wspierających je systemów teleinformatycznych w jednostkach samorządu terytorialnego. Rezultatem będzie też zapewnienie interoperacyjności systemów teleinformatycznych wspierających obsługę e-usług świadczonych w jednostkach samorządu terytorialnego i ograniczenie redundancji danych oraz zwiększenie zakresu danych podlegających wymianie pomiędzy jednostkami administracji publicznej, a przetwarzanych w ramach świadczonych e-usług, które wspierają główne zadania jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi również o zwiększenie liczby użytkowników korzystających z e-usług udostępnionych na platformie PUL, a w szczególności mieszkańców gmin.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezesaRadyMinistrowAdamAndruszkiewicz">Wysoka Komisjo, państwo parlamentarzyści, tak więc myślę, że jest to bardzo interesujący, ciekawy projekt, które może oczywiście zwiększyć i będzie zwiększał możliwość wykorzystania usług cyfrowych przez samorządy, co w konsekwencji przyczyni się do tego, że także obywatele będą szerzej korzystali z e-usług, które jako państwo udostępniamy na poziomie i centralnym, i samorządowym. Myślę, że jest to także duże wsparcie dla samorządów w zakresie, który był nam sygnalizowany. W związku z tym z takim projektem chcemy wystąpić. Projekt chcemy także bardzo mocno konsultować z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego. Mam nadzieję, że ten projekt uzyska także merytoryczne wsparcie ze strony państwa parlamentarzystów i Wysokiej Komisji. Bardzo dziękuję. Jesteśmy gotowi do dyskusji.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Tak, poproszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę bardzo, pan poseł Kwiatkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Prosiłbym o wyjaśnienie, bo – jak rozumiem – ta platforma usług lokalnych swoim zasięgiem ma obejmować około 20 mln mieszkańców. Tak przynajmniej wynika z załączonego materiału informacyjnego. Platforma ma koncentrować się na wsiach i małych miastach czy też małych gminach, czyli to jest połowa, może – w cudzysłowie – większa, ale jednak tylko połowa.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselRobertKwiatkowski">A co z drugą połową? Jak państwo zamierzają zapewnić współpracę z jednostkami samorządu terytorialnego tych dużych miast czy na poziomie wojewódzkim? Rozumiem bowiem, że ten system musi jakoś współpracować z systemami informatycznymi dużych jednostek terytorialnych oraz wielkich miast czy tych miast średniej wielkości.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselRobertKwiatkowski">Prosiłbym o przybliżenie tego problemu. Pewnie odpowiedź jest gdzieś w zasięgu możliwości gości naszej Komisji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Dziękuję, panie przewodniczący. Tak, panie pośle, odpowiedź na pańskie pytanie jest jak najbardziej w zasięgu możliwości naszego ministerstwa. Generalnie jest tak, że platforma jest dedykowana mniejszym samorządom z uwagi na to, że te samorządy przede wszystkim sygnalizują taką potrzebę. To jest naturalnie związane z pewnym wykluczeniem cyfrowym, pewnie także z niższymi dochodami i mniejszym stopniem zinformatyzowania usług, ale też mniejszym stopniem korzystania z e-usług przez mieszkańców. Absolutnie tutaj jednak zakładamy, że każdy samorząd, który będzie chciał dołączyć do platformy, będzie miał taką możliwość, czyli to nie jest tak, że to będzie proces czy projekt całkowicie zamknięty. Jeśli jakiś samorząd, także ten większy, zgłosi chęć uczestniczenia w działaniach tej platformy i będzie chciał do niej dołączyć, to absolutnie taką możliwość będziemy mu udostępniać.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę bardzo, pan poseł Arkadiusz Marchewka.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Dziękuję, panie przewodniczący. Panie ministrze, w kontekście budowy tej platformy czy tego typu usług, które są wdrażane w Polsce, chciałbym zapytać o kwestię, która moim zdaniem jest istotna z tego punktu widzenia, bo mogłaby ułatwiać życie obywatelom, którzy w jakiś sposób realizują pewnego rodzaju działania za pomocą narzędzi cyfrowych, ale z drugiej strony nie dają one takich możliwości. Chodzi mi o aplikację mObywatel, z której sam korzystam. Wiem, jak czasami jest pomocna. Można tam przecież sprawdzić termin ważności dowodu rejestracyjnego i ubezpieczenia samochodu. Można wygenerować dowód osobisty.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Są jednak takie sytuacje, jak chociażby – jeśli dobrze pamiętam, bo o takich słyszałem – w administracji rządowej, w urzędzie wojewódzkim, gdzie np. wybierając dokument, jakim jest paszport, trzeba pokazać dowód osobisty. Jeżeli mam aplikację w komórce, jestem zweryfikowany i zalogowany, a muszę przecież wpisać odpowiednie hasło, żeby dokumenty pokazać, to nie jest to wtedy uznawane.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Oczywiście nie da się wszystkiego załatwić przez Internet, bo są takie sytuacje, które to wykluczają, ale jeżeli jest takie narzędzie, które mam w telefonie i mógłbym z jego pomocy skorzystać, a jest to po stronie administracji rządowej, to myślę, że warto byłoby się również nad tym zastanowić, żeby wprowadzić ten rodzaj dokumentu do pewnego rodzaju uwierzytelniania. Wiem, że to jest kwestia zmiany ustawy. To nie jest takie proste. Chciałbym jednak to zaznaczyć i przekazać też panu ministrowi taki wniosek czy prośbę o zwrócenie uwagi na ten temat, bo uważam, że to może być bardzo pomocne. Coraz mniej ludzi nosi portfele przy sobie, bo po prostu ich nie potrzebuje.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Panie przewodniczący, jeśli mogę…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Tak, zgodzę się. Prędzej dzisiaj, wychodząc z domu, zapomnimy pewnie portfela niż smartfona, więc zdecydowanie się z tym zgadzam. Jeszcze w listopadzie rozpoczęliśmy prace nad ustawą dedykowaną publicznej aplikacji mobilnej, która jest związana z mObywatelem. Ta ustawa ma właśnie za zadanie iść także m.in. w tym kierunku, o którym mówił pan poseł, czyli chodzi o zdecydowane zwiększenie upowszechnienia akceptowania aplikacji mObywatel jako środka identyfikacji, żeby przy załatwianiu wielu spraw publicznych obywatel rzeczywiście mógł bazować nie tylko np. na wewnętrznych ustaleniach czy regulaminach danej jednostki, ale żeby to był po prostu jakby środek tożsamości akceptowalny ustawowo. Tutaj więc zupełna zgoda i w tym kierunku na pewno będziemy pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselArkadiuszMarchewka">Panie ministrze, a jak pan myśli? Jeżeli już te prace zostały podjęte, to kiedy do Sejmu ten projekt może trafić? Nie oczekuję odpowiedzi, że to jest już wskazane, ale mniej więcej horyzont – pół roku, rok, wcześniej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Mam nadzieję, że połowa przyszłego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Jeszcze zgłasza się pan poseł Kwiatkowski. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Udało się. Chciałem jeszcze wrócić do tematyki dużych samorządów terytorialnych. Czy państwo jakoś konsultowali założenia tego projektu z samorządami wojewódzkimi? Co one na to?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Jeśli chodzi o samorządy wojewódzkie, to proces tych konsultacji jest jeszcze przed nami, ale one się odbędą.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselRobertKwiatkowski">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Czy są jakieś zgłoszenia zaproszonych gości? Proszę bardzo się przedstawić. Już panu pomożemy. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#WiceprzewodniczacyKomitetuSMARTPolskiejIzbyInformatykiiTelekomunikacjiPawelSokolowski">Paweł Sokołowski. Jestem tu z ramienia Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#WiceprzewodniczacyKomitetuSMARTPolskiejIzbyInformatykiiTelekomunikacjiPawelSokolowski">Chciałem się zapytać o pewną rzecz. Mówimy tutaj o platformie usług lokalnych. Mam taką wiedzę, że… Zresztą na stronie KPRM jest informacja o projekcie centralnej platformy zarządzania miastem. Były takie konsultacje prowadzone. Jak się ma ten projekt, o którym pan mówi, do konsultacji planowanego projektu w ramach tego, co wisi na stronie? Tam również jest mowa o płatnościach, o podatkach, o usługach dla obywateli.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#WiceprzewodniczacyKomitetuSMARTPolskiejIzbyInformatykiiTelekomunikacjiPawelSokolowski">Pytanie. Czy chodzi o ten sam projekt? Czy to jest coś zupełnie innego?</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwKPRMAdamAndruszkiewicz">Nie. Wysoka Komisjo, nie jest to ten sam projekt. To jest inny projekt, który był zgłoszony w ramach „Krajowego planu odbudowy” (KPO). Generalnie będzie on dotykał troszeczkę innych obszarów niż PUL. Myślę, że możemy temu projektowi poświęcić także oddzielne posiedzenie Komisji, bo jest to ciekawy projekt, a nie chciałbym go teraz od początku przedstawiać.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo. Jeszcze jest tu zgłoszenie na sali. Proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#CzlonekStowarzyszeniaISACAWarszawaJoannaKarczewska">Dzień dobry. Nazywam się Joanna Karczewska. Reprezentuję osoby, które na co dzień zajmują się cyberbezpieczeństwem, bezpieczeństwem informacji, ochroną danych osobowych.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#CzlonekStowarzyszeniaISACAWarszawaJoannaKarczewska">Pan minister wielokrotnie wspomniał, że platforma będzie bezpieczna. Chciałam się dowiedzieć, w jaki sposób będzie to bezpieczeństwo zapewniane i przez kogo. Była także mowa o prywatności. To jest takie pojęcie, które nie do końca jest do dzisiejszego dnia zdefiniowane, chociaż znajduje się w konstytucji. Czy mówimy tylko o ochronie danych osobowych? A jeżeli mówimy o prywatności, to też zapytam, co mają państwo ma myśli i jak będzie to zapewnione. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Pani naczelnik, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#NaczelnikWydzialuObslugiKomitetuRadyMinistrowdosprawCyfryzacjiorazWsparciaJednostekSamorzaduTerytorialnegowObszarzeCyfryzacjiwDepartamencieArchitekturyInformacyjnejPanstwaKPRMWiolettaZwara">Dzień dobry państwu. W kwestii bezpieczeństwa systemu mówimy tutaj o bezpieczeństwie systemów i przetwarzanych w ich zakresie danych. System planujemy umieścić w chmurze rządowej i chociażby z tego tytułu pewne zabezpieczenia będą zaimplementowane. Natomiast jeśli chodzi o prywatność, to mówimy o możliwości zalogowania się użytkownika na swoje konto, zweryfikowania statusu sprawy, sprawdzenia statusu usługi, która jest wykonywana. Oczywiście to wszystko również się dzieje w chmurze na rządowych serwerach. W związku z tym ten poziom bezpieczeństwa jest równy temu, dla którego jest chmura rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Dziękuję, pani naczelnik.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Czy jeszcze ktoś chce zabrać głos? Nie słyszę. Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Informacja dla posłów. Przypominam o zgłoszeniu propozycji tematów do pracy Komisji na pierwsze półrocze kolejnego roku w terminie do 5 stycznia 2022 r. na adres mailowy sekretariatu Komisji.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PrzewodniczacyposelWitoldCzarnecki">Informuję, że na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny. Zamykam posiedzenie Komisji. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>