text_structure.xml
26.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godz. 12 min. 10.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WładysławKowalski">Otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WładysławKowalski">Na sekretarzy powołuję posłów ob. ob. Feliksa Baranowskiego i Jana Witoszkę. Protokół i listę mówców prowadzi poseł ob. Witoszka.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#WładysławKowalski">Proszę Obywateli Sekretarzy o zajęcie miejsc przy stole prezydialnym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#WładysławKowalski">Czy pragnie ktoś zabrać głos w sprawie protokołu? Udzielam głosu posłowi Nowakowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszNowak">W protokole i stenogramie z wczorajszego posiedzenia nie znalazły się pewne ustępy mego przemówienia w związku z tym, że pan Marszałek dokonał cenzury i skreślenia następujących ustępów, mianowicie: „Tak, ale trzeba wtedy wyraźnie powiedzieć — towarów wam dać nie mogę, a potrzebując pieniędzy oskarżę wieś, że nie chce płacić podatków i puszczę na nich specjalnych komisarzy. — Komu to jest potrzebne takie obrażanie wsi, że nie chce ona płacić podatków? Podatki wieś płaciła i płacić będzie, ale nie chce być pod fałszywym oskarżeniem za winy nie popełnione przez siebie”, oraz ustęp: „I to wszystko ma kosztować 3% całości podatku gruntowego. A więc niepotrzebny dalszy wydatek około pół miliarda złotych. Pytam się: Czyżby wasi działacze partyjni byli bez zajęcia, że trzeba poza funduszami dyspozycyjnymi i subwencjami szukać dla nich nowych źródeł dochodu?”</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszNowak">Poza tym w prasie poza skreśleniami Marszałka cenzura skreśliła w tym ustępie, gdzie mowa, że nie mamy powodu nie wierzyć oświadczeniu Ministra Skarbu Dąbrowskiego, słowa: „a któremu nie mamy powodu nie wierzyć”. W związku z tym stawiam wniosek, ażeby Izba uchwaliła wprowadzić te ustępy do protokołu i stenogramu, a Pana Marszałka proszę o wyjaśnienie, w czym naruszyłem obowiązek wierności dla Państwa, ponieważ według mego zdania w tych ustępach nie znajdujemy nic takiego, co by podważało tę zasadę wierności wobec Ojczyzny.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WładysławKowalski">Głos ma poseł Nadobnik.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzNadobnik">Na wczorajszym posiedzeniu przy dyskusji na temat walki z drożyzną został scenzurowany z mego przemówienia następujący ustęp, odnoszący się do omówienia działalności Komisji Specjalnej. A mianowicie mówiłem: „Wykorzystanie Komisji Specjalnej do zmuszenia ustąpienia ze stanowiska starosty powiatowego w Kaliszu ob. Wojciechowskiego, członka. PSL”, poczem zostały skreślone następujące słowa: „który pobył w areszcie przez dwa miesiące pod zarzutami, co do których zostało postępowanie umorzone z powodów braku winy, przypłacił utratą dziecka i swym zdrowiem”. Ponieważ ta sprawa jest stwierdzona, proszę o wprowadzenie tego ustępu z powrotem do mego przemówienia.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzNadobnik">Dalej został skreślony następujący ustęp: „Tylko w ten sposób ustawa nie będzie środkiem dla umocnienia zasięgu wpływów jednej tylko partii” oraz „Wzięliście władzę, ale na pewno nie macie „rządu dusz”, a ten można zdobyć tylko wtedy, jeżeli tę władzę wykorzysta się dla dobra narodu i zgodnie z jego wolą i przekonaniami, Tymczasem Wy wykorzystujecie ją, by jak najprędzej zmienić model Państwa i narzucić narodowi Wasze własne partyjne, PPR-owskie doktryny”. Proszę o wprowadzenie tych ustępów z powrotem do stenogramu z posiedzenia Sejmu, ponieważ uważam, że nie mamy obowiązku wierności wobec PPR, a tylko obowiązek wierności wobec Rzeczypospolitej Polskiej i regulamin tylko w tych wypadkach przewiduje możliwość skreśleń z przemówienia posła.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Głos na ławach PSL: Czym to się różni od sanacji?)</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#WładysławKowalski">Przekazuję sprawę Prezydium Sejmu. Odpowiedzi udzielę na następnym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#WładysławKowalski">W rozesłanym porządku dziennym zachodzą następujące zmiany: punkty 2 i 3 zostaną zdjęte z porządku dziennego z powodu nieprzygotowania sprawozdań przez Komisję Odbudowy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#WładysławKowalski">Usprawiedliwiają nieobecność na posiedzeniach Sejmu posłowie: Drobner Bolesław, Pietrusiński Józef, Pokora Wojciech, Siemek Józef, Sztachelski Jerzy, Tkocz Karol, Tupalski Marian, Włodek Bronisław, Zduńczyk Włodzimierz, Żarek Stanisław, Proszą Wysoką Izbę o udzielenie urlopów posłowie: Król Franciszek — na okres sesji, Olszewski Stefan — do końca b. m. oraz Stasiak Stanisław — do 15 b. m.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#WładysławKowalski">Czy Izba zgadza się na udzielenie powyższych urlopów? Sprzeciwu nie słyszę, Uważam, że Izba zgodziła się na udzielenie wymienionych urlopów.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#WładysławKowalski">Przystępujemy do punktu 1 porządku dziennego: Trzecie czytanie ustawy o nadzorze nad wymiarem i poborem podatku gruntowego (druki nr 90 i 109).</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#WładysławKowalski">Poprawkę do art, 9 ustawy, przyjętą w drugim czytaniu, mają Obywatele Posłowie doręczoną.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#WładysławKowalski">Czy ktoś pragnie zabrać głos? Nikt do głosu się nie zgłasza. Wobec tego przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#WładysławKowalski">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy o nadzorze nad wymiarem i poborem podatku gruntowego, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Stoi mniejszość.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#WładysławKowalski">Stwierdzam, że ustawa o nadzorze nad wymiarem i poborem podatku gruntowego została w trzecim czytaniu uchwalona.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#WładysławKowalski">Przystępujemy do punktu 4 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim (druki nr 87 i 113).</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#WładysławKowalski">Udzielam głosu posłowi Strzałkowskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KarolStrzałkowski">Wysoka Izbo! W imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej mam obowiązek zreferowania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#KarolStrzałkowski">Ustawa o zaopatrzeniu inwalidzkim z dnia 17 marca 1932 r. w brzmieniu obwieszczenia Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 7 czerwca 1945 r., znowelizowana ustawą z dnia 27 czerwca 1945 r. uważa za inwalidów wojennych osoby, które doznały uszkodzenia zdrowia lub kalectwa nabytych wskutek służby:</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#KarolStrzałkowski">a) w wojsku Rzeczypospolitej Polskiej w czasie wojny prowadzonej przez Państwo Polskie lub w czasie po ogłoszeniu mobilizacji polskich sił zbrojnych,</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#KarolStrzałkowski">b) w uznanych przez Państwo Polskie wojskowych formacjach polskich przy armiach obcych,</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#KarolStrzałkowski">c) w armiach państw zaborczych w czasie od dnia 1 sierpnia 1914 r. do dnia 1 marca 1918 r. (w armii rosyjskiej), do dnia 4 listopada 1918 r. (w armii austriackiej) względnie do dnia 27 grudnia 1918 r. (w armii niemieckiej), jeśli posiadają obywatelstwo Państwa Polskiego,</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#KarolStrzałkowski">d) w oddziałach lub organizacjach niepodległościowych w toku walk orężnych przeciw państwom zaborczym i nieprzyjacielskim o niepodległość Polski po dniu 1 sierpnia 1914 r., oraz uczestników ruchu podziemnego i partyzanckiego w walce o wyzwolenie Polski w okresie okupacji hitlerowskiej,</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#KarolStrzałkowski">e) w formacjach obcych, uznanych przez Państwo Polskie za takie, które na zasadzie przymierza lub porozumienia z siłą zbrojną polską walczyły w obronie Polski przeciw państwom nieprzyjacielskim, jeśli te osoby doznały uszkodzenia zdrowia z powodu choroby lub kalectwa, nabytych w walce i wskutek walki orężnej z nieprzyjacielem w obronie Polski i o ile te osoby posiadają obywatelstwo polskie lub na mocy uzyskanego zezwolenia przebywają na obszarze Polski, a nie mogą uzyskać zaopatrzenia od władz, które te formacje powołały do życia.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#KarolStrzałkowski">Nowela, wniesiona przez Rząd w druku sejmowym nr 87, rozszerza pojęcie inwalidów wojennych również i na obywateli polskich, którzy doznali uszkodzenia zdrowia lub kalectwa wskutek służby w wojskowych formacjach antyfaszystowskich w wojnie domowej w Hiszpanii w latach 1936–1939 oraz w jugosłowiańskich oddziałach partyzanckich marszałka Tito.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#KarolStrzałkowski">W uzasadnieniu projektowanej ustawy pozwolę sobie, zgodnie z uzasadnieniem rządowym, stwierdzić, że przez jej wniesienie i uchwalenie spełni Polska ludowa swój święty obowiązek spłacenia długu wobec tych, którzy pierwsi walcząc ochotniczo pod wodzą jednego z największych synów Polski, legendarnego generała Waltera, poległego niedawno generała dywizji Świerczewskiego, z ogromną przewagą faszystowskich hord Franco, Hitlera i Mussoliniego przelali swą krew, wsławiając swym bohaterstwem imię demokracji polskiej w całym świecie oraz dodając otuchy polskim klasom robotniczej i chłopskiej, zmagającym się w tym czasie w kraju z sanacyjną dyktaturą.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#KarolStrzałkowski">Wśród partyzantów marszałka Tito było również wielu Polaków, którzy bądź podążyli ochotniczo ze wszystkich stron i obozów do tego, poza Polską największego ośrodka oporu i walki zbrojnej z faszyzmem, bądź też rekrutowali się z 25-tysięcznej gromady polskich kolonistów w Bośni, którzy niedawno repatriowali się dobrowolnie do powiatu Bolesławiec na Dolnym Śląsku.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#KarolStrzałkowski">Słusznie stwierdza uzasadnienie rządowe, że uprawnienie tych osób do zaopatrzenia inwalidzkiego i zrównania ich z żołnierzami Wojska Polskiego jest rzeczą oczywistą, W imieniu Komisji Skarbowo-Budżetowej proszę Wysoką Izbę o jednomyślne uchwalenie referowanej przeze mnie ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#WładysławKowalski">Czy w sprawie projektu ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim pragnie kto zabrać głos? Wobec tego, że nikt głosu nie zabiera, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#WładysławKowalski">Proszę Posłów, którzy są za projektem ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim, aby wstali, Dziękuję. Kto jest przeciwny projektowi ustawy? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#WładysławKowalski">Wobec tego projekt ustawy w drugim czytaniu został jednomyślnie przyjęty.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#WładysławKowalski">Jest wniosek o odbycie trzeciego czytania ustawy. Nie ma sprzeciwu. Przystępujemy do trzeciego czytania.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#WładysławKowalski">Proszę Posłów, którzy są za przyjęciem projektu ustawy w trzecim czytaniu, aby wstali, Dziękuję. Kto jest przeciw? Sprzeciwów nie ma.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#WładysławKowalski">Stwierdzam, że ustawa o zmianie ustawy o zaopatrzeniu inwalidzkim została w trzecim czytaniu przyjęta jednomyślnie, Przystępujemy do punktu 5 porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Skarbowo-Budżetowej o rządowym projekcie ustawy o upoważnieniu Ministra Skarbu do zaciągania pożyczek zagranicznych do wysokości 250.000.000 dolarów Stanów Zjednoczonych Ameryki (druki nr 89 i 114).</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#WładysławKowalski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Krygierowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AlfredKrygier">Wysoka Izbo! Rząd i Minister Skarbu przedłożyli Wysokiej Izbie projekt ustawy, upoważniającej Ministra Skarbu do zaciągnięcia pożyczki w wysokości 250.000.000 dolarów Stanów Zjednoczonych Ameryki. Cel tej pożyczki — odbudowa gospodarcza kraju.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#AlfredKrygier">Sumę tę można podzielić na dwie części, W jednej mieszczą się pewne pożyczki, które już otrzymaliśmy bądź od Związku Radzieckiego, bądź ze Szwecji i sumy te wynoszą 114.500.000 dolarów. Polski Komitet Wyzwolenia Narodowego, a później Rząd Jedności Narodowej zaciągnął w Związku Radzieckim szereg zobowiązań natury finansowej. Umową z dnia 7 marca 1947 r. część tych zobowiązań została anulowana, część będziemy musieli zapłacić. Ponadto uzyskaliśmy nowe pożyczki, między innymi 100.000.000 na uzbrojenie i 27.850.000 dolarów w złocic.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#AlfredKrygier">Otóż w tej suknie 250.000,000 dolarów mieszczą się te zaciągnięte pożyczki, z których pierwsza zaciągnięta była dnia 7 kwietnia 1945 r. i z tego powodu, jak Wysoka Izba ma stwierdzić, art. 4 ustawy głosi, że „ustawa niniejsza wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 9 kwietnia 1945 r.”. Czyli pierwsza grupa tych sum 114.500.000 jest tym objęta. Zatem ustawa obecna jest aktem legalizującym wszystkie pożyczki dotychczas zaciągnięte, które musimy spłacić bądź w Związku Radzieckim, bądź w Szwecji, Reszta tej sumy, to znaczy różnica między 250.000.000 a 114.500.000 jest upoważnieniem faktycznym Rządu do zaciągnięcia nowej pożyczki.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#AlfredKrygier">Jak wiadomo, Minister Skarbu złożył podanie do Międzynarodowego Banku Odbudowy o udzielenie pożyczki. W tej chwili sprawa ta jest w toku narad i rozstrzygnięć. Jeszcze nie wiemy, jak wysoką będzie ta pożyczka, w jakiej kwocie, jakie warunki spłaty itp.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#AlfredKrygier">Wobec tęgo Wysoka Izba, uchwalając upoważnienie w wysokości 250.000.000 dolarów, daje prawo Ministrowi Skarbu do zaciągania pożyczek w tych ramach, Jeżeli byłaby potrzeba więcej, oczywiście Minister Skarbu musi zwrócić się znowu do Wysokiej Izby o uchwalenie nowego pełnomocnictwa do zaciągnięcia wyższych pożyczek, Z tych powodów komisja jednomyślnie przyjęła projekt ustawy i składa wniosek Wysokiemu Sejmowi o uchwalenie tego projektu ustawy w brzmieniu rządowym,</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#komentarz">(Oklaski.)</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WładysławKowalski">Do głosu nikt więcej nie jest zapisany, wobec tego przystępujemy do głosowania,</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WładysławKowalski">Kto jest za przyjęciem w drugim czytaniu tego projektu ustawy, zechce wstać. Dziękuję, Kto jest przeciw? Stoi mniejszość.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WładysławKowalski">Stwierdzam, że projekt ustawy o zaciąganiu pożyczek zagranicznych został uchwalony w drugim czytaniu, Jest wniosek o odbycie trzeciego czytania projektu ustawy. Gzy jest kto przeciwny temu wnioskowi? Nie słyszę sprzeciwu, Wobec tego przystępujemy do trzeciego czytania, Kto jest za przyjęciem powyższego projektu ustawy w trzecim czytaniu, zechce wstać, Dziękuję. Kto jest przeciw? Dziękuję, Stwierdzam, że ustawa o upoważnieniu Ministra Skarbu do zaciągania pożyczek zagranicznych do wysokości 250.000.000 dolarów została w trzecim czytaniu uchwalona jednomyślnie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WładysławKowalski">Przystępujemy do ostatniego punktu porządku dziennego: Sprawozdanie Komisji Spraw Zagranicznych o rządowym projekcie ustawy o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych (druki nr 61 i 99).</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WładysławKowalski">Udzielam głosu sprawozdawcy posłowi Raabe.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HenrykRaabe">Wysoka Izbo! Imieniem Komisji Spraw Zagranicznych mam zaszczyt przedstawić prośbę o zatwierdzenie projektu ustawy o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, przedłożonego przez Ministra Spraw Zagranicznych na podstawie uchwały Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia b. r., z jednomyślnie przyjętymi kilku poprawkami.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HenrykRaabe">Utworzenie tego rodzaju Instytutu Spraw Międzynarodowych ma bardzo wielkie znaczenie dla naszej polityki zagranicznej i stosunków gospodarczych, społecznych i politycznych, które mają miejsce w państwach, z którymi mamy kontakt, Dlatego też trzeba, aby instytucja ta została utworzona przy Ministerstwie Spraw Zagranicznych, Odpowiada to takim samym tendencjom w innych państwach, gdzie podobne instytucje istnieją i trzeba, ażeby taka instytucja dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych i innych resortów, zajmujących się zagadnieniami ogólnoświatowymi, przyniosła jak najwięcej korzyści, W druku, który mamy przed sobą, istnieje oddzielnie ustawa i statut Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, Jednak w tej chwili Wysoki Sejm ma do zatwierdzenia tylko ustawę o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych z tej racji, że statut według art, 5 musi być zatwierdzony przez Radę Ministrów na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych, Stąd umieszczony tu statut stanowi tylko wyjaśnienie, dotyczące zakresu działania tego ważnego instytutu.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#HenrykRaabe">Aby scharakteryzować, czym ma być Instytut, odczytam art. 3 ustawy, który mówi:</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#HenrykRaabe">„Do zakresu działania Instytutu należy:</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#HenrykRaabe">a) prowadzenie i popieranie badań, dotyczących stosunków międzynarodowych i ich organizacji, jak również przejawów rozwoju życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego innych krajów oraz wydawanie czasopism i prac poświęconych tym zagadnieniom;</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#HenrykRaabe">b) wydawanie w języku polskim oraz w językach obcych prac naukowych, informacyjnych i popularyzacyjnych o Polsce;</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#HenrykRaabe">c) zbieranie materiałów i opracowywanie ich dla zainteresowanych władz naczelnych oraz dla poszczególnych instytucyj prawa publicznego w formie biuletynów, obejmujących zagadnienia, które należą do zakresu prac Instytutu;</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#HenrykRaabe">d) zakładanie i prowadzenie bibliotek oraz urządzanie kursów, wykładów i odczytów, poświęconych zagadnieniom międzynarodowym i krajom obcym;</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#HenrykRaabe">e) udzielanie stypendiów dla prowadzenia studiów w kraju i zagranicą w zakresie zainteresowań Instytutu;</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#HenrykRaabe">f) współpraca z podobnymi instytucjami w kraju i za granicą oraz współudział w kongresach międzynarodowych, wiążących się z zakresem działalności instytutu;</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#HenrykRaabe">g) utrzymywanie łączności z instytucjami naukowymi i szkołami wyższymi w kraju i za granicą, których działalność obejmuje zagadnienia, wchodzące w zakres zainteresowań Instytutu”.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#HenrykRaabe">Następuje tutaj jeszcze punkt h), przyjęty jako poprawka przez Komisję Spraw Zagranicznych:</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#HenrykRaabe">„h) urządzanie zjazdów i konferencyj krajowych i międzynarodowych w zakresie prac Instytutu”.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#HenrykRaabe">Poprawki, które mam zaszczyt przedstawić do ustawy, są następujące:</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#HenrykRaabe">W odczytanym przeze mnie art. 3 dodać punkt h), który już odczytałem.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#HenrykRaabe">Następnie w tym samym art. 3 w pkt. a) po wyrazach: „życia politycznego, społecznego, gospodarczego i kulturalnego” dodać wyrazy: „stosunków prawnych”. Tym samym rozszerzamy zainteresowanie Instytutu na zagadnienia prawnicze, które szczególnie w obecnym momencie kształtowania się organizmów państwowych na świecie specjalnie nas interesują.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#HenrykRaabe">Następnie w art. 5 jednomyślnie przyjęta poprawka proponuje skreślenie ust. (2), „Budżet Instytutu i t. d...”. i wstawienie nowego brzmienia:</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#HenrykRaabe">„Na budżet Instytutu składają się:</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#HenrykRaabe">a) subwencje państwowe,</u>
<u xml:id="u-11.19" who="#HenrykRaabe">b) dary i darowizny,</u>
<u xml:id="u-11.20" who="#HenrykRaabe">c) dochód z posiadanego majątku,</u>
<u xml:id="u-11.21" who="#HenrykRaabe">d) dochód ze sprzedaży wydawnictw oraz,</u>
<u xml:id="u-11.22" who="#HenrykRaabe">e) inne źródła”.</u>
<u xml:id="u-11.23" who="#HenrykRaabe">Ta poprawka ma na celu dokładne określenie źródeł, z których może Instytut czerpać dochody, natomiast osłabia ten moment, jaki był w projekcie, że budżet stanowi tylko dział budżetu Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Zainteresowania Instytutu sięgają dalej niż zainteresowania Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Zakres zainteresowań Instytutu w różnych dziedzinach jest bardzo znaczny i aczkolwiek Instytut jest zasadniczo pod kontrolą Ministerstwa Spraw Zagranicznych, może czerpać dochody i z innych źródeł, co będzie z korzyścią dla instytucji.</u>
<u xml:id="u-11.24" who="#HenrykRaabe">Jeśli chodzi o statut, nie może on być uchwalony przez Wysoki Sejm, ale stanowi interesujący dokument, wskazujący na organizację tego instytutu i bliżej precyzujący jego cele.</u>
<u xml:id="u-11.25" who="#HenrykRaabe">Mogę oświadczyć, że wszystkie paragrafy tego statutu zostały bardzo skrupulatnie przedyskutowane na komisji wraz z czynnikami Ministerstwa Spraw Zagranicznych i komisja stanęła na stanowisku, że pożądane byłoby rozszerzenie ram Instytutu w ten sposób, aby w jego radzie znalazł się również czynnik społeczny. W uzasadnieniu, umieszczonym na końcu druku, jest powiedziane, że zagadnienia, które obejmuje Instytut, interesują zarówno Rząd, jak społeczeństwo i rozszerzenie rady Instytutu o czynnik społeczny w postaci przedstawicieli instytucji społecznych i naukowych byłoby niewątpliwie z korzyścią dla rozwoju instytucji.</u>
<u xml:id="u-11.26" who="#HenrykRaabe">Instytut może mieć członków honorowych, zwyczajnych i korespondentów i te zainteresowania rozszerzyć na stery, będące w kontakcie z nimi. Jednak sprawy te mogą znaleźć miejsce dopiero w statucie, który wymaga zatwierdzenia nie przez Sejm, a przez Prezydium Rady Ministrów na wniosek Ministra Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-11.27" who="#HenrykRaabe">Proszę Wysoki Sejm o jednomyślne przyjęcie omówionej ustawy wraz z poprawkami.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#WładysławKowalski">Do głosu nikt się nie zapisał. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#WładysławKowalski">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy wraz z poprawkami, zaproponowanymi przez komisję, zechce wstać. Dziękuję, Kto jest przeciw? Nikt.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#WładysławKowalski">Projekt ustawy został przyjęty jednomyślnie w drugim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#WładysławKowalski">Jest wniosek o odbycie trzeciego czytania. Czy jest kto przeciwny temu wnioskowi? Nie słyszę sprzeciwu. Wobec tego przystępujemy do trzeciego czytania.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#WładysławKowalski">Kto jest za przyjęciem projektu ustawy w trzecim czytaniu, zechce wstać. Dziękuję. Kto jest przeciw? Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#WładysławKowalski">Stwierdzam, że ustawa o utworzeniu Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych została w trzecim czytaniu uchwalona.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#WładysławKowalski">Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#WładysławKowalski">Wpłynęła interpelacja posłów Polskiego Stronnictwa Ludowego do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie spalenia w dniu 27 i 28 maja 1947 r. przez bandy ukraińskie w powiecie włodawskim wsi: Kołacze, Brus, Włoskowola, Pieszowola, Sosnowica, Górki, Zinki, Zamłyniec, Uchmin, Wychalew.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#WładysławKowalski">Interpelacja zostanie przesłana Prezesowo Rady Ministrów,</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#WładysławKowalski">Protokół dzisiejszego posiedzenia będzie wyłożony w biurze Sejmu.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#WładysławKowalski">Proszę Posła Sekretarza o odczytanie komunikatów.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#komentarz">(czyta:)</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#Sekretarz">Posiedzenie Komisji Skarbowo-Budżetowej odbędzie się w piątek, dnia 6 czerwca rb., o godz. 10.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#Sekretarz">Posiedzenie Komisji Propagandowej odbędzie się w sobotę, dnia 7 czerwca rb., o godz. 11.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#Sekretarz">Posiedzenie Komisji Odbudowy odbędzie się w sobotę, dnia 7 czerwca rb., o godz. 11, i w poniedziałek, dnia 9 czerwca rb., o godz. 11.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WładysławKowalski">O terminie następnego posiedzenia Obywatele Posłowie zostaną osobno zawiadomieni.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WładysławKowalski">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godz. 12 min. 50.)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>