text_structure.xml
32.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych. Stwierdzam kworum Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Porządek dzienny posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych do komisyjnego projektu uchwały Sejmu w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu państwa za okres od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 r. oraz wniosku w przedmiocie absolutorium dla Rady Ministrów ze ten okres (z druku nr 3305 i 3404). Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę. Wobec niezgłoszenia uwag, uważam porządek za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, zanim przejdziemy do realizacji porządku dziennego, pozwólcie państwo, że przywitam w naszym imieniu pana ministra Sebastiana Skuzę z Ministerstwa Finansów, wraz ze współpracownikami. Witam państwa bardzo serdecznie. Witam wszystkich przybyłych na dzisiejszą Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Wczoraj na posiedzeniu Sejmu, w punkcie poświęconym rozpatrywaniu komisyjnego projektu uchwały Sejmu dotyczącego przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu państwa za 2022 r., zgłoszone zostały trzy poprawki. Rozpatrywanie poprawek będzie odbywało się w następującym porządku: ewentualne uzasadnienie posła zgłaszającego poprawkę, przedstawienie stanowiska rządu, uwagi przedstawicieli Biura Legislacyjnego i oczywiście następnie przejdziemy do głosowania. Czy jest sprzeciw wobec powyższej propozycji rozpatrywania poprawek? Nie widzę, wobec niezgłoszenia sprzeciwu stwierdzam przyjęcie sposobu rozpatrywania poprawek.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, tak jak już wspomniałem, w trakcie wczorajszego posiedzenia Sejmu, na sali plenarnej zostały zgłoszone trzy poprawki: pierwsza przez Koalicję Obywatelską, druga przez Polskę 2050, trzecia również przez Polskę 2050. Czy przedstawiciel Koalicji Obywatelskiej będzie chciał przedstawić poprawkę? Bardzo proszę, pani przewodnicząca Izabela Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Oczywiście będzie krótko, ponieważ poświęciliśmy temu sprawozdaniu i informacji Najwyższej Izby Kontroli sporo czasu. Tak więc konkluzja.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Klub Parlamentarny Koalicji Obywatelskiej jest przekonany, że Rada Ministrów nie może otrzymać absolutorium za 2022 r. Główne powody są następujące: po pierwsze utworzenie przy Banku Gospodarstwa Krajowego i PFR funduszy… Panie przewodniczący, jakby był pan łaskaw…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, bardzo proszę o wyciszenie rozmów, pani przewodnicząca zabiera głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Funduszy, które nie podlegają rygorom ustawy o finansach publicznych. W ubiegłym roku w ten sposób wydano 43 000 000 tys. zł, a w sumie do końca ubiegłego roku ponad 300 000 000 tys. zł.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Drugi powód to przekazywanie różnym podmiotom obligacji zamiast dotacji, tj. łączna suma już ponad 63 000 000 tys. zł, a w ubiegłym roku to ponad 20 000 000 tys. zł. To oznacza niewliczanie do deficytu tych środków i jest to niezgodne z ustawą o finansach…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, jeszcze raz bardzo proszę wszystkich. Pani przewodnicząca zabiera głos, pozwólmy się wypowiedzieć.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Trzeci powód to ogromne dodatkowe koszty szacowane przez NIK na 12 000 000 tys. zł w czasie całego okresu zapadalności obligacji emitowanych przez PFR i Bank Gospodarstwa Krajowego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Czwarty powód: przesuwanie wydatków między latami. W ubiegłym roku to było ponad 52 000 000 tys. złotych. To już dawno przestały być „niewygasy”, bo zgodnie z ustawą o finansach publicznych, „niewygasy” wydajemy do końca marca, natomiast rząd pozwolił sobie wydawać te pieniądze do końca listopada, czyli mamy budżet dwuletni a nie roczny.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Piąty powód to osłabianie reguły wydatkowej. Właściwie wczoraj mieliśmy okazję rozmawiać o tym na komisji. Rozmontowaliście państwo stabilizującą regułę wydatkową wielokrotnie wprowadzając zmiany, później zmieniając zmianę za zmianą. Wszystko po to, żeby móc wydawać więcej pieniędzy poza kontrolą parlamentu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Szósty powód to cały szereg nieprawidłowości – konkursów, które łamały nie tylko standardy, celowość, oszczędność, ale wręcz legalność wydawanych pieniędzy. To są: Fundusz Sprawiedliwości, Fundusz Patriotyczny, „Willa plus” itd. To tylko przykłady.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Wreszcie podsumowując. Rząd nie może otrzymać absolutorium, ponieważ rząd złamał wszystkie zasady budżetowe: zasadę jedności, powszechności, roczności, szczegółowości, jawności i przejrzystości. Dlatego naprawdę nie sposób udzielić absolutorium rządowi, Radzie Ministrów, za 2022 r. Stąd zgłaszamy poprawkę o nieprzyjęciu sprawozdania i nieudzieleniu absolutorium.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Szanowni państwo, czy ze strony Biura Legislacyjnego jest jakaś uwaga do tej poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#LegislatorJacekPedzisz">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Zgłaszamy uwagę, że pozytywna opinia do poprawki nr 1 będzie skutkować negatywną opinią do poprawki nr 2 i poprawki nr 3.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#LegislatorJacekPedzisz">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, przechodzimy do głosowania. Nie pytam o zdanie rządu, bo wydaje się, że chyba wszyscy znamy odpowiedź… Zapytam formalnie: czy chce zabrać głos? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, wracamy do głosowania. Bardzo proszę o zalogowanie się, abyśmy mogli oddać głos. Kto jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez Koalicję Obywatelską? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, głosowało 47 posłów, 18 – za, 29 – przeciw, nikt się nie wstrzymał. Tym samym poprawka KO została odrzucona, nie uzyskała akceptacji Komisji Finansów Publicznych.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Przechodzimy do poprawki nr 2. Polska2050, czy będzie uzasadnienie? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Tak, oczywiście, panie przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Na wstępie chciałabym powiedzieć, że oczywiście poprawka nr 2 może być wspólnie głosowana z poprawką nr 3, więc proszę o uwzględnienie takiego scenariusza. Nie ma potrzeby głosowania tych poprawek oddzielnie, ponieważ chodzi oczywiście o wspólne odrzucenie sprawozdania z wykonania budżetu państwa za rok ubiegły i jednocześnie nieudzielenie absolutorium.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Szanowni państwo, tak jak powiedziałam wczoraj na sali plenarnej, Sejm powinien w zasadzie odrzucić absolutorium dla rządu, dla Rady Ministrów, za rok ubiegły, a Rada Ministrów po wykonaniu w takiej formule budżetu państwa, powinna podać się do dymisji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Podam jeden wskaźnik: niespełna trochę ponad 12% deficytu państwa ujętego w ustawie budżetowej, czyli 88% długu Skarbu Państwa narosło nam poza budżetem państwa. Już kolejny rok ma miejsce taka skala wydatkowania pieniędzy poza budżetem, poza kontrolą parlamentu. Jest to nie do przyjęcia i żaden kryzys, żaden problem z inflacją tego nie tłumaczy.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Oczywiście do tego dochodzą mniejsze, ale równie ważne zarzuty jak dystrybuowanie zysków spółek Skarbu Państwa poza budżetem czy pieniądze dystrybuowane w formie obligacji, które są przekazywane nie tylko do jednostek naukowych, ale także wielu innych podmiotów, takich jak chociażby telewizja publiczna. To wszystko ma miejsce z obejściem reguł, podstawowych zasad, ale też kontroli parlamentu, kontroli naszej sejmowej Komisji Finansów Publicznych zarówno nad powstałym planem wydatków, jak i potem jego realizacją. Jest to forma nie do przyjęcia.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Wisienką na torcie jest to, co dzisiaj robicie, czyli wypychanie do przyszłych okresów wydatków na zbrojenia, które już po prostu nie mieszczą się we wszelkich regułach i zmieścić nie mają prawa. To pokazuje, w jakim stanie pozostawiacie stan finansów państwa po ośmiu latach swoich rządów. To bardzo zły stan finansów państwa.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Nigdy nie mieliśmy budżetu zrównoważonego. Było to największe kłamstwo premiera tego rządu, bo w momencie, kiedy krzyczeliście o budżecie zrównoważonym, właśnie zaczął się proceder masowego wyprowadzania wydatków państwa poza ustawę budżetową.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#PoselPaulinaHennigKloska">Dziękuję bardzo. Proszę szanowną Komisję o przyjęcie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję za te uwagi. Panowie mecenasi? Co prawda poprawka nr 1 została podzielona na dwie i jest wypadkową zgłoszoną przez Polskę2050, pani poseł apeluje o głosowanie ich wspólnie. Czy możemy głosować je wspólnie? Oczywiście. Pan przewodniczący Cymański, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Mam pytanie do pana ministra. Słyszymy, że obraz jest porażający, jest wstrząsający, właściwie wszystko jest źle i wszystko jest nielegalne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselTadeuszCymanski">Chciałbym zadać proste pytanie. Czy ocena polskich finansów i polityki budżetowej pod tymi różnymi aspektami ze strony Komisji Europejskiej koresponduje z tymi ocenami? Jak to się właściwie ma? Rozumiem, że lider nazwał nas, cytuję „złem wcielonym”. Oczywistym jest, że skoro „zło wcielone”, to wszystko musi być złe, bo przykuwa uwagę zwłaszcza rozmach tych nieprawidłowości. Można oczywiście dyskutować, natomiast w tym miejscu „wszystko jest źle” – właśnie to słyszeliśmy przed chwilą. Skoro tak, to jak to się ma do ocen, do nadzoru organów unijnych? Korespondencja tych dwóch ocen.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Panie ministrze, bardzo proszę o odniesienie się do pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Mogę powiedzieć, że nie słyszałem, żeby Komisja Europejska odnosiła się do tego, w jaki sposób układamy sektor finansów publicznych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Jest założenie, że wszystko musi wejść w wykazany w sektorze general government. W tym miejscu nie było zastrzeżeń i rozbieżności co do przekazywanych statystyk. Jeszcze wczoraj na posiedzeniu plenarnym podawałem informację o kwestii agencji ratingowych. W tym miejscu nie ma zmiany oceny i nie ma nawet zmiany perspektywy, nawet wobec faktu, że pod koniec kwietnia obniżono rating Francji.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Druga rzecz, jaką chciałbym powiedzieć, dotyczy stabilizującej reguły wydatkowej. Jeszcze w ubiegłym roku obowiązywała tzw. klauzula wyjścia. Co do wydatków niewygasających, to w 2022 r. nie było potrzeby wydawania rozporządzenia i na ten rok nie mamy już wydatków niewygasających.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Co do kwestii skarbowych papierów wartościowych i ich wydawania, to muszę powiedzieć, że bardzo dobrze jest to przyjmowane przez sektor uczelni wyższych, a na podstawie ustawy z 2009 r. o Banku Gospodarstwa Krajowego, BGK był beneficjentem 26 000 000 tys. skarbowych papierów wartościowych, co pozwoliło stworzyć duży polski bank. Taka była też intencja w 2009 r. podczas kryzysu, żeby była silna polska instytucja finansowa, żeby w kryzysie było oparcie i BGK, jego kapitały w ciągu 20-kilku lat podniosły się z kilkuset milionów do ponad 30 000 000 tys., głównie dzięki skarbowym papierom wartościowym.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieFinansowSebastianSkuza">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję panu ministrowi za wyjaśnienie. Wydaje się, że niektórzy mają kłopot w zrozumieniu pomiędzy tym, co jest prawem, a tym, co jest oczekiwaniem w zakresie prowadzenia polityki. To są naprawdę dwa różne procesy i…</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">To pańskie zdanie, proszę nie komentować.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Posłowie mają własne zdanie, tak samo jak państwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Pan poseł Zdzisław Sipiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Dziękuję serdecznie. Pani przewodnicząca Skowrońska uważa, że przewodniczący Komisji czy też poseł nie ma prawa do własnego zdania. Wydaje mi się, że właśnie na tym polega dezinformacja, którą państwo stosujecie już od wielu miesięcy przy budżecie, że jesteście bezradni. Dobre wykonywanie budżetu, jak również funduszy, które są funduszami celowymi. Nie jesteście w stanie się z tym zgodzić, bo to jest po prostu bardzo efektywne i daje państwu konkretne wymierne efekty. To jest pierwsza rzecz.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PoselZdzislawSipiera">Druga: nawet nie zabrałem głosu w tym punkcie, gdzie KO składa trzypunktowy wniosek o to, żeby odrzucić sprawozdanie, nie udzielić absolutorium oraz zwraca uwagę, żeby usunąć nieprawidłowości wskazane przez NIK. Za to co słyszymy? Zarzuty dotyczące łamania prawa w odniesieniu do budżetu – że jest to w ogóle niezgodne z prawem działanie państwa polskiego.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PoselZdzislawSipiera">Nawet NIK nie była w stanie wykazać, że jest to działanie niezgodne z prawem. NIK opisuje według własnego uznania, własnego „widzimisię”, moim zdaniem pod zamówienie polityczne, elementy związane z tym, jakby on to oceniał, gdyby rządził w państwie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, proszę pozwólcie wypowiedzieć się.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Na dzień dzisiejszy jeszcze nie ma takiej struktury prawnej, żeby NIK rządziła państwem, tylko jest inna struktura.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PoselZdzislawSipiera">Przypominam: to są fundusze celowe. Fundusze celowe zawsze mogą być zmienione, mogą być zamknięte itd., a budżet jest budżetem, powtarzalnym co roku. Jeśli ktoś z państwa ma jakąś wiedzę – a są w tym miejscu sami fachowcy co do budżetu, szczególnie w opozycji, słyszymy to na każdym posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych – to powinniście wiedzieć, jak są skonstruowane budżety we Francji, w Niemczech, we Włoszech.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PoselZdzislawSipiera">Mnóstwo wydatków jest właśnie w funduszach celowych, bo to są konkretne zadania, które wykonują państwa. Tak? Mówię ogólnie, ma miejsce o wiele szersza… Mówię umownie, dobrze? Państwo posługujecie się socjotechniką, że wszystko jest poza budżetem. To jest nieprawdą, o tym mówił minister, to jest pod kontrolą itd.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PoselZdzislawSipiera">Dlatego, szanowni państwo, to jest właśnie socjotechnika: mówienie cały czas o tym, że pieniądze wyciekają, że są kradzione, że są wydatkowane niedobrze itd. Wiem, że gdy Platforma rządziła, wszystko było transparentne, uczciwe, zdrowe, wszystko było fantastyczne, natomiast dzisiaj jest niezdrowe.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PoselZdzislawSipiera">Szanowni państwo, dlatego nie będziemy milczeć w tej sprawie. Mamy okres wyborczy i będziemy bronić dobrego imienia rządu, naszych finansów publicznych, ponieważ są w dobrym stanie, a można powiedzieć, że w najlepszym w ostatnich latach. Nie będziemy takiego kłamstwa wysłuchiwać i będziemy na to reagować.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PoselZdzislawSipiera">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo dziękuję. Bardzo proszę, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Moja reakcja, panie przewodniczący, była na sposób prowadzenia Komisji przez pana.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jako że nie zabierał pan głosu w danym punkcie, a skorzystał pan z przywileju jako przewodniczący, komentując różne rozwiązania. Jeśli dzisiaj pan chce panu przewodniczącemu Suskiemu zwracać uwagę, że wykracza poza zakres posła sprawozdawcy, przypisując albo komentując różne rzeczy, które nie działy się na posiedzeniu, to również jako przewodniczący powinien pan poprowadzić obrady, zabierać głos do danej poprawki, którą głosujemy, a nie komentować i wygłaszać dodatkowe własne opinie i sugestie. Mówię w nawiązaniu do samego trybu.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PoselKrystynaSkowronska">Dwa. Jeżeli byliśmy na tych samych komisjach, a uczestniczyłam na bieżąco, to chyba państwo słyszeli, że po raz pierwszy Najwyższa Izba Kontroli wydała negatywną opinię w sprawie wykonania budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Nie wydała. Nie wydała. Niech mi pani pokaże jakikolwiek zapis, w którym jest napisane, że wydała negatywną. Pani poseł, kłamie pani jak z nut.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wydała opisowo…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę mi pokazać ten dokument.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Wydała opisową opinię dotyczącą błędów wykonania ustawy budżetowej…</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Wie pani, co to jest opinia opisowa? A negatywna? Udaje pani, że pani nie rozumie.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselZdzislawSipiera">Po prostu kłamie, w żywe oczy kłamie, właśnie to jest kłamstwo.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Przy czym opinia o wykonaniu założeń polityki pieniężnej również pokazywała nieprawidłowości. Jaki mamy efekt? To, o czym powiedziała przewodnicząca Izabela Leszczyna, plus do tego zapytajcie Polaków. Nie zrobiliście przez ostatnie lata nic, bo mamy najwyższą inflację w Europie i mamy najwyższe podatki. Najwyższe podatki.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dobrze. Pani poseł, pani przewodnicząca. To ja pozwolę…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">I prosiłabym… Państwo ukrywacie, jeżeli mówimy…</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo. To nie tak. Szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jeżeli mówimy…</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#Gloszsali">Nie może być zgody, żeby kampania w Komisji była…</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">To jest magiel, pani przewodnicząca.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#Gloszsali">To jest ustawiona kampania, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa. Bardzo proszę o…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Kontynuując, chciałabym zauważyć, że rezerwy, o których państwo mówicie, że są prawidłowe, nie podlegają kontroli Sejmu. NBP zarzucał, że NIK nie może skontrolować, bo wszystkie wnioski i opinie będą wpływały na działania Narodowego Banku Polskiego…</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">My nie jesteśmy Narodowym Bankiem Polskim, przypominam pani. Pani jest wiceprzewodniczącą Komisji Finansów Publicznych w parlamencie.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Jeżeli NIK wskazała, że część funduszy jest poza kontrolą budżetu i wskazała jaka ich część, to również państwo powinni wziąć to pod uwagę Przecież to jedyna instytucja, która ma prawo kontrolować, formułować wnioski.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Ma prawo kontrolować, ale nie rządzić rządem. Pani rozumie różnicę między kontrolą a zarządzaniem?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Ma prawo formułować wnioski, a myśmy te wnioski powinni opiniować. I my się z tymi wnioskami zgadzamy, bo państwo ukrywacie część wydatków poza budżetem, do których Sejm nie ma dostępu.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Pani przewodnicząca. Przypomnę pani i proszę pana ministra Sebastiana Skuzę…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">I chciałabym, powracając do tego, żeby jeżeli pan przewodniczący chce zabrać głos…</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">To mam panią zapytać?</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Nie, to w podobnym trybie, jak nam udziela głosu: wtedy kiedy…</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">To cieszę się bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">…mówi jako poseł tej Komisji, członek tej Komisji, a inaczej jako przewodniczący, który prowadzi obrady. Te role powinien umieć pan przewodniczący rozgraniczyć.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#PoselKrystynaSkowronska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Muszę pani powiedzieć, pani poseł, że nauczyła mnie pani na pewno jednego. Jeżeli kiedykolwiek będę w komisji, w której przewodniczącym będzie ktoś z Platformy, nie muszę go w żaden sposób szanować. Ani jego zdania. Będę mógł gadać, co chcę i kiedy chcę. To jest moje spostrzeżenie po tych kilku latach możliwości współpracy.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Teraz odniosę się do pani słów. Szanowni państwo, pozwolę sobie teraz udzielić głosu, jako przewodniczący, ale i też poseł tej Komisji.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">W pierwszym zdaniu, które pani powiedziała, zaprzeczyła pani sobie. To znaczy stwierdziła pani w sumie fakt: że przewodniczący ma przywilej udzielenia sobie głosu. Tak pani stwierdziła? Tak. W momencie, kiedy udzielam sobie tego głosu, korzystam z tego przywileju. Jak to jest trudne do pojęcia, to może trzeba sobie napisać, dwa razy przeczytać, może pojmiemy. Drugą rzeczą jest istot…</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Jestem niegrzeczny, bo w stosunku do mnie pani przewodnicząca… Państwo również jesteście niegrzeczni. Proszę państwa. To nie jest też tak, że wy możecie robić sobie, co chcecie, a ja nie mam prawa się odezwać. Wybaczcie państwo, ale nie jest moją rolą w tym miejscu, żeby tylko nadstawiać policzek.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#Gloszsali">Brawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, co do meritum, zmierzcie się z kwotami. Mówicie, że dług jest w jakiś sposób chowany. Wszyscy na tej sali wiemy, że dług całego sektora liczony metodą europejską, unijną, jakbyśmy tego nie nazwali, to chyba 1 512 000 000 tys. złotych, jeśli dobrze pamiętam. Panie ministrze, niech mnie pan poprawi.</u>
<u xml:id="u-52.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Wszyscy wałkujemy to 500 razy na godzinę. Naprawdę, jedną wartość dobrze byłoby zapamiętać. Wszyscy to wiemy. Jeżeli państwo się nie chcecie zmierzyć z tym, że dług w Polsce w relacji do PKB wynosi 49%, a w Unii Europejskiej czy w strefie euro, jest 91,6%, i zawsze powtarzacie, że w Polsce jest dramat, to zestawcie te wartości. W Polsce dramatem jest to, że jest 49%, a we wspomnianej Francji, o której pan minister mówił, jest chyba 111% czy 112%, już nie wspomnę w tym miejscu o Włochach…</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PoselKrystynaSkowronska">Włoszech.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Włoszech, dziękuję serdecznie za uwagę, pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-54.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, naprawdę. Z jednej strony ma miejsce jakiś element populizmu, którym się kierujemy jako politycy, ale z drugiej strony jest też element prawdy. Bardzo proszę sprawdzić, ile kosztuje dzisiaj obsługa długu włoskiego. Bardzo proszę. Sprawdźcie, będziecie mieć odpowiedź.</u>
<u xml:id="u-54.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, przejdźmy w takim razie do głosowania. Pani przewodnicząca, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#Gloszsali">Głosujemy</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo proszę, pół zdania, pani przewodnicząca Izabela Leszczyna.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący, szanowni państwo. O jakimś „ukrytym długu” mówią może publicyści. My, politycy, a na pewno posłowie Koalicji Obywatelskiej, nie mówimy o żadnym ukrytym długu, mówimy tylko o wydatkach poza kontrolą parlamentu.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Jednak to stwierdzenie padło dzisiaj kilkukrotnie podczas Komisji…</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Panie przewodniczący. To ja w imieniu klubu reprezentowałam Koalicję Obywatelską na sali posiedzeń i w tym miejscu powtórzę to jeszcze raz.</u>
<u xml:id="u-59.1" who="#PoselIzabelaLeszczyna">Uważamy, że nie można przyznać absolutorium Radzie Ministrów, ponieważ wydała w ubiegłym roku 88 000 000 tys. zł bez żadnej kontroli parlamentu, a w sumie ponad 300 000 000 tys. zł. O to nam chodzi. To, że raportujecie do Eurostatu, w ogóle nie ma znaczenia. Jesteśmy w polskim Sejmie, w polskim parlamencie. To polski parlament ma sprawować kontrolę nad rządem, czyli kontrolę nad planem finansowym państwa. O tym mówimy. Dlatego nie możecie dostać absolutorium. Koniec kropka.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, okazało się, że „nie wspomnę o Włochach” jest poprawne językowo, koledzy mnie poprawili…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#Gloszsali">Brawo.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Wychodzi na to, że niepotrzebnie się poddałem czyjejś sugestii, ale mniejsza z tym. Wiemy, o jakie państwo chodzi.</u>
<u xml:id="u-62.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Proszę państwa, przechodzimy do głosowania łącznie poprawki nr 2 i nr 3, zgłoszonych przez Polskę 2050. Kto jest za przyjęciem poprawki nr 2 i nr 3? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Bardzo proszę o podanie wyników głosowania.</u>
<u xml:id="u-62.2" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, głosowało 50 posłów, 20 za, 30 przeciw, nikt się nie wstrzymał. Tym samym obydwie poprawki zostały odrzucone. Proszę państwa, pozostaje nam jeszcze wybór posła sprawozdawcy. Bardzo proszę, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PoselAdamGaweda">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pragnę przedstawić na posła sprawozdawcę pana przewodniczącego Andrzeja Kosztowniaka.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Szanowni państwo, czy są inne propozycje? Nie widzę, tym samym dziękuję państwu serdecznie za zaufanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#PoselAdamGaweda">A ja bardzo serdecznie gratuluję, że pan przewodniczący będzie nas reprezentował.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, na tym wyczerpaliśmy porządek dzienny Komisji.</u>
<u xml:id="u-66.1" who="#PrzewodniczacyposelAndrzejKosztowniak">Bardzo, bardzo państwu dziękuję.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>