ann_morphosyntax.xml.list
11.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
Tak tak qub
, , interp
jest być fin:sg:ter:imperf
trochę trochę num:pl:nom:m3:rec
takich taki adj:pl:gen:m3:pos
reliktów relikt subst:pl:gen:m3
. . interp
Można można pred
metaforycznie metaforycznie adv:pos
posłużyć posłużyć inf:perf
się się qub
terminologią terminologia subst:sg:inst:f
futbolową futbolowy adj:sg:inst:f:pos
i i conj
powiedzieć powiedzieć inf:perf
, , interp
że że comp
ewolucja ewolucja subst:sg:nom:f
zostawiła zostawić praet:sg:f:perf
nas my ppron12:pl:acc:m1:pri
na na prep:loc
offsajdzie offsajd subst:sg:loc:m3
- - interp
rozwinęła rozwinąć praet:sg:f:perf
pewne pewien adj:pl:acc:m3:pos
mechanizmy mechanizm subst:pl:acc:m3
, , interp
które który adj:pl:nom:m3:pos
świetnie świetnie adv:pos
sprawdzały sprawdzać praet:pl:m3:imperf
się się qub
w w prep:loc:nwok
warunkach warunki subst:pl:loc:n
sawanny sawanna subst:sg:gen:f
, , interp
mówiąc mówić pcon:imperf
w w prep:loc:nwok
uproszczeniu uproszczenie subst:sg:loc:n
, , interp
a a conj
nagle nagle adv:pos
tej ten adj:sg:gen:f:pos
sawanny sawanna subst:sg:gen:f
nie nie qub
ma mieć fin:sg:ter:imperf
i i conj
zamiast zamiast prep:gen
niej on ppron3:sg:gen:f:ter:akc:praep
zostajemy zostawać fin:pl:pri:imperf
wrzuceni wrzucić ppas:pl:nom:m1:perf:aff
w w prep:acc:nwok
dżunglę dżungla subst:sg:acc:f
wielkiego wielki adj:sg:gen:n:pos
miasta miasto subst:sg:gen:n
. . interp
Dlaczego dlaczego adv
tak tak adv:pos
jest być fin:sg:ter:imperf
? ? interp
Brak brak pred
powszechnej powszechny adj:sg:gen:f:pos
świadomości świadomość subst:sg:gen:f
wagi waga subst:sg:gen:f
problemu problem subst:sg:gen:m3
. . interp
Wyobraźmy wyobrazić impt:pl:pri:perf
sobie siebie siebie:dat
, , interp
że że comp
istnieją istnieć fin:pl:ter:imperf
skuteczne skuteczny adj:pl:nom:f:pos
szczepionki szczepionka subst:pl:nom:f
przeciwko przeciwko prep:dat
chorobom choroba subst:pl:dat:f
zakaźnym zakaźny adj:pl:dat:f:pos
, , interp
ale ale conj
ich on ppron3:pl:gen:f:ter:akc:npraep
się się qub
nie nie qub
stosuje stosować fin:sg:ter:imperf
, , interp
bo bo comp
niewielu niewiele num:pl:nom:m1:rec
o o prep:loc
nich on ppron3:pl:loc:f:ter:akc:praep
słyszało słyszeć praet:sg:n:imperf
, , interp
a a conj
ci ten adj:pl:nom:m1:pos
, , interp
którzy który adj:pl:nom:m1:pos
słyszeli słyszeć praet:pl:m1:imperf
, , interp
powątpiewają powątpiewać fin:pl:ter:imperf
w w prep:acc:nwok
ich on ppron3:pl:gen:f:ter:akc:npraep
skuteczność skuteczność subst:sg:acc:f
. . interp
Nie nie qub
ma mieć fin:sg:ter:imperf
wśród wśród prep:gen
prawników prawnik subst:pl:gen:m1
powszechnej powszechny adj:sg:gen:f:pos
świadomości świadomość subst:sg:gen:f
tego to subst:sg:gen:n
, , interp
jak jak adv:pos
zawodna zawodny adj:sg:nom:f:pos
jest być fin:sg:ter:imperf
pamięć pamięć subst:sg:nom:f
świadka świadek subst:sg:gen:m1
, , interp
ani ani conj
wiedzy wiedza subst:sg:gen:f
na na prep:acc
temat temat subst:sg:acc:m3
tego to subst:sg:gen:n
, , interp
kiedy kiedy adv
świadek świadek subst:sg:nom:m1
może móc fin:sg:ter:imperf
być być inf:imperf
uznany uznać ppas:sg:nom:m1:perf:aff
za za prep:acc
wiarygodnego wiarygodny adj:sg:acc:m1:pos
, , interp
a a conj
kiedy kiedy adv
nie nie qub
. . interp
Żeby żeby comp
zainteresować zainteresować inf:perf
się się qub
kognitywistyką kognitywistyka subst:sg:inst:f
, , interp
trzeba trzeba pred
chyba chyba qub
mieć mieć inf:imperf
również również qub
pewien pewien adj:sg:acc:m3:pos
kapitał kapitał subst:sg:acc:m3
wiedzy wiedza subst:sg:gen:f
. . interp
Tak tak qub
, , interp
oczywiście oczywiście qub
. . interp
Trzeba trzeba pred
też też qub
być być inf:imperf
otwartym otwarty adj:sg:inst:m1:pos
na na prep:acc
inne inny adj:pl:acc:f:pos
dyscypliny dyscyplina subst:pl:acc:f
. . interp
Kognitywistyka kognitywistyka subst:sg:nom:f
to to pred
nie nie qub
tylko tylko qub
filozofia filozofia subst:sg:nom:f
, , interp
psychologia psychologia subst:sg:nom:f
i i conj
informatyka informatyka subst:sg:nom:f
. . interp
Notabene notabene qub
, , interp
ta ten adj:sg:nom:f:pos
ostatnia ostatni adj:sg:nom:f:pos
nie nie qub
w w prep:loc:nwok
całości całość subst:sg:loc:f
jest być fin:sg:ter:imperf
dla dla prep:gen
nas my ppron12:pl:gen:m1:pri
interesująca interesujący adj:sg:nom:f:pos
. . interp
Powiedział powiedzieć praet:sg:m1:perf
by by qub
m być aglt:sg:pri:imperf:nwok
nawet nawet qub
, , interp
że że comp
większość większość subst:sg:nom:f
informatyki informatyka subst:sg:gen:f
jako jako conj
dziedziny dziedzina subst:sg:gen:f
naukowej naukowy adj:sg:gen:f:pos
i i conj
technicznej techniczny adj:sg:gen:f:pos
jest być fin:sg:ter:imperf
z z prep:gen:nwok
punktu punkt subst:sg:gen:m3
widzenia widzenie subst:sg:gen:n
kognitywistyki kognitywistyka subst:sg:gen:f
obojętna obojętny adj:sg:nom:f:pos
. . interp
Ważne ważny adj:sg:nom:n:pos
pozostaje pozostawać fin:sg:ter:imperf
przede przed prep:inst:wok
wszystkim wszystko subst:sg:inst:n
modelowanie modelować ger:sg:nom:n:imperf:aff
i i conj
sztuczna sztuczny adj:sg:nom:f:pos
inteligencja inteligencja subst:sg:nom:f
. . interp
Czy czy qub
warto warto pred
było być praet:sg:n:imperf
by by qub
wprowadzić wprowadzić inf:perf
psychologię psychologia subst:sg:acc:f
jako jako conj
przedmiot przedmiot subst:sg:acc:m3
nauczania nauczanie subst:sg:gen:n
w w prep:loc:nwok
liceum liceum subst:sg:loc:n
lub lub conj
gimnazjum gimnazjum subst:sg:loc:n
? ? interp
Myślę myśleć fin:sg:pri:imperf
, , interp
że że comp
tak tak qub
. . interp
Nawet nawet qub
na na prep:loc
szczeblu szczebel subst:sg:loc:m3
edukacji edukacja subst:sg:gen:f
wyższej wysoki adj:sg:gen:f:com
mówi mówić fin:sg:ter:imperf
się się qub
, , interp
że że comp
brakuje brakować fin:sg:ter:imperf
studentom student subst:pl:dat:m1
czegoś coś subst:sg:gen:n
takiego taki adj:sg:gen:n:pos
jak jak prep:nom
" " interp
miękkie miękki adj:pl:nom:f:pos
umiejętności umiejętność subst:pl:nom:f
akademickie akademicki adj:pl:nom:f:pos
" " interp
ERROR : :interp
umiejętność umiejętność subst:sg:nom:f
współpracy współpraca subst:sg:gen:f
, , interp
zachowania zachować ger:sg:gen:n:perf:aff
się się qub
w w prep:loc:nwok
grupie grupa subst:sg:loc:f
, , interp
autoprezentacji autoprezentacja subst:sg:gen:f
i i conj
poznawania poznawać ger:sg:gen:n:imperf:aff
siebie siebie siebie:gen
. . interp
Tym tym adv
bardziej bardzo adv:com
przydało przydać praet:sg:n:perf
by by qub
się się qub
to to subst:sg:nom:n
młodzieży młodzież subst:sg:dat:f
szkolnej szkolny adj:sg:dat:f:pos
, , interp
bo bo comp
liceum liceum subst:sg:nom:n
i i conj
gimnazjum gimnazjum subst:sg:nom:n
to to pred
okres okres subst:sg:nom:m3
dojrzewania dojrzewać ger:sg:gen:n:imperf:aff
i i conj
gwałtownych gwałtowny adj:pl:gen:f:pos
zmian zmiana subst:pl:gen:f
osobowości osobowość subst:sg:gen:f
. . interp
Jak jak adv:pos
się się qub
ją on ppron3:sg:acc:f:ter:akc:npraep
trenuje trenować fin:sg:ter:imperf
? ? interp
Uczy uczyć fin:sg:ter:imperf
się się qub
wykorzystania wykorzystać ger:sg:gen:n:perf:aff
odpowiednich odpowiedni adj:pl:gen:n:pos
narzędzi narzędzie subst:pl:gen:n
. . interp
Bardzo bardzo adv:pos
pożytecznym pożyteczny adj:sg:inst:m3:pos
" " interp
wehikułem wehikuł subst:sg:inst:m3
" " interp
twórczości twórczość subst:sg:gen:f
jest być fin:sg:ter:imperf
na na prep:acc
przykład przykład subst:sg:acc:m3
analogia analogia subst:sg:nom:f
. . interp
W w prep:loc:nwok
szerokim szeroki adj:sg:loc:n:pos
znaczeniu znaczenie subst:sg:loc:n
- - interp
przenoszenia przenosić ger:sg:gen:n:imperf:aff
rozwiązań rozwiązanie subst:pl:gen:n
z z prep:gen:nwok
jednej jeden adj:sg:gen:f:pos
domeny domena subst:sg:gen:f
do do prep:gen
drugiej drugi adj:sg:gen:f:pos
, , interp
dostrzegania dostrzegać ger:sg:gen:n:imperf:aff
podobieństw podobieństwo subst:pl:gen:n
lub lub conj
wykorzystywania wykorzystywać ger:sg:gen:n:imperf:aff
rozwiązań rozwiązanie subst:pl:gen:n
wcześniej wcześnie adv:com
wypróbowanych wypróbować ppas:pl:gen:n:perf:aff
w w prep:loc:nwok
zupełnie zupełnie adv:pos
innej inny adj:sg:loc:f:pos
dziedzinie dziedzina subst:sg:loc:f
. . interp
W w prep:loc:nwok
nauce nauka subst:sg:loc:f
i i conj
w w prep:loc:nwok
wynalazczości wynalazczość subst:sg:loc:f
analogia analogia subst:sg:nom:f
działa działać fin:sg:ter:imperf
jako jako conj
technika technika subst:sg:nom:f
twórczości twórczość subst:sg:gen:f
. . interp
Przypuszczalnie przypuszczalnie qub
w w prep:loc:nwok
innych inny adj:pl:loc:f:pos
dziedzinach dziedzina subst:pl:loc:f
również również qub
. . interp
Aby aby comp
nauczyć nauczyć inf:perf
kogoś ktoś subst:sg:acc:m1
twórczego twórczy adj:sg:gen:n:pos
myślenia myślenie subst:sg:gen:n
, , interp
pomaga my pmagać fin:pl:pri:imperf
mu on ppron3:sg:dat:m1:ter:nakc:npraep
dostrzegać dostrzegać inf:imperf
i i conj
wykorzystywać wykorzystywać inf:imperf
związki związek subst:pl:acc:m3
podobieństwa podobieństwo subst:sg:gen:n
oraz oraz conj
analogie analogia subst:pl:acc:f
. . interp
Moim mój adj:sg:inst:n:pos
zdaniem zdanie subst:sg:inst:n
, , interp
jest być fin:sg:ter:imperf
to to pred
przejaw przejaw subst:sg:nom:m3
nieświadomej nieświadomy adj:sg:gen:f:pos
inteligencji inteligencja subst:sg:gen:f
, , interp
a a conj
także także conj
dowód dowód subst:sg:nom:m3
na na prep:acc
to to subst:sg:acc:n
, , interp
że że comp
również również qub
złożone złożony adj:pl:nom:f:pos
czynności czynność subst:pl:nom:f
poznawcze poznawczy adj:pl:nom:f:pos
, , interp
a a conj
nie nie conj
tylko tylko conj
elementarne elementarny adj:pl:nom:f:pos
funkcje funkcja subst:pl:nom:f
umysłu umysł subst:sg:gen:m3
, , interp
mogą móc fin:pl:ter:imperf
zachodzić zachodzić inf:imperf
bez bez prep:gen:nwok
udziału udział subst:sg:gen:m3
świadomości świadomość subst:sg:gen:f
. . interp
Oczywiście oczywiście qub
w w prep:loc:nwok
innych inny adj:pl:loc:m3:pos
przejawach przejaw subst:pl:loc:m3
inteligencji inteligencja subst:sg:gen:f
świadomość świadomość subst:sg:nom:f
jest być fin:sg:ter:imperf
obecna obecny adj:sg:nom:f:pos
i i conj
wpływa wpływać fin:sg:ter:imperf
korzystnie korzystnie adv:pos
na na prep:acc
końcowy końcowy adj:sg:acc:m3:pos
efekt efekt subst:sg:acc:m3
naszych nasz adj:pl:gen:n:pos
działań działanie subst:pl:gen:n
. . interp
Taki taki adj:sg:nom:m3:pos
jest być fin:sg:ter:imperf
zresztą zresztą qub
jej on ppron3:sg:gen:f:ter:akc:npraep
sens sens subst:sg:nom:m3
i i conj
wartość wartość subst:sg:nom:f
adaptacyjna adaptacyjny adj:sg:nom:f:pos
. . interp
Po po prep:acc
co co subst:sg:acc:n
więc więc conj
w w prep:loc:nwok
ogóle ogół subst:sg:loc:m3
pojęcie pojęcie subst:sg:nom:n
intelektu intelekt subst:sg:gen:m3
? ? interp
Samo sam adj:sg:nom:n:pos
pojęcie pojęcie subst:sg:nom:n
wywodzi wywodzić fin:sg:ter:imperf
się się qub
ze z prep:gen:wok
średniowiecznej średniowieczny adj:sg:gen:f:pos
filozofii filozofia subst:sg:gen:f
. . interp
Określało określać praet:sg:n:imperf
to to subst:sg:acc:n
samo sam adj:sg:acc:n:pos
, , interp
co co subst:sg:acc:n
dzisiaj dzisiaj adv
nazywamy nazywać fin:pl:pri:imperf
" " interp
umysłem umysł subst:sg:inst:m3
" " interp
. . interp
W w prep:loc:nwok
języku język subst:sg:loc:m3
współczesnym współczesny adj:sg:loc:m3:pos
intelekt intelekt subst:sg:nom:m3
to to pred
" " interp
aparat aparat subst:sg:nom:m3
poznawczy poznawczy adj:sg:nom:m3:pos
człowieka człowiek subst:sg:gen:m1
" " interp
. . interp
Nie nie qub
ma mieć fin:sg:ter:imperf
badań badanie subst:pl:gen:n
na na prep:acc
temat temat subst:sg:acc:m3
intelektu intelekt subst:sg:gen:m3
ani ani conj
książek książka subst:pl:gen:f
o o prep:loc
nim on ppron3:sg:loc:m3:ter:akc:praep
, , interp
chociaż chociaż comp
pisze pisać fin:sg:ter:imperf
się się qub
całe cały adj:pl:acc:f:pos
rozprawy rozprawa subst:pl:acc:f
o o prep:loc
niektórych niektóry adj:pl:loc:f:pos
konkretnych konkretny adj:pl:loc:f:pos
funkcjach funkcja subst:pl:loc:f
poznawczych poznawczy adj:pl:loc:f:pos
typu typ subst:sg:gen:m3
pamięć pamięć subst:sg:nom:f
czy czy conj
percepcja percepcja subst:sg:nom:f
. . interp