ann_morphosyntax.xml.list 11.9 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483
Tak	tak	qub
,	,	interp
jest	być	fin:sg:ter:imperf
trochę	trochę	num:pl:nom:m3:rec
takich	taki	adj:pl:gen:m3:pos
reliktów	relikt	subst:pl:gen:m3
.	.	interp
Można	można	pred
metaforycznie	metaforycznie	adv:pos
posłużyć	posłużyć	inf:perf
się	się	qub
terminologią	terminologia	subst:sg:inst:f
futbolową	futbolowy	adj:sg:inst:f:pos
i	i	conj
powiedzieć	powiedzieć	inf:perf
,	,	interp
że	że	comp
ewolucja	ewolucja	subst:sg:nom:f
zostawiła	zostawić	praet:sg:f:perf
nas	my	ppron12:pl:acc:m1:pri
na	na	prep:loc
offsajdzie	offsajd	subst:sg:loc:m3
-	-	interp
rozwinęła	rozwinąć	praet:sg:f:perf
pewne	pewien	adj:pl:acc:m3:pos
mechanizmy	mechanizm	subst:pl:acc:m3
,	,	interp
które	który	adj:pl:nom:m3:pos
świetnie	świetnie	adv:pos
sprawdzały	sprawdzać	praet:pl:m3:imperf
się	się	qub
w	w	prep:loc:nwok
warunkach	warunki	subst:pl:loc:n
sawanny	sawanna	subst:sg:gen:f
,	,	interp
mówiąc	mówić	pcon:imperf
w	w	prep:loc:nwok
uproszczeniu	uproszczenie	subst:sg:loc:n
,	,	interp
a	a	conj
nagle	nagle	adv:pos
tej	ten	adj:sg:gen:f:pos
sawanny	sawanna	subst:sg:gen:f
nie	nie	qub
ma	mieć	fin:sg:ter:imperf
i	i	conj
zamiast	zamiast	prep:gen
niej	on	ppron3:sg:gen:f:ter:akc:praep
zostajemy	zostawać	fin:pl:pri:imperf
wrzuceni	wrzucić	ppas:pl:nom:m1:perf:aff
w	w	prep:acc:nwok
dżunglę	dżungla	subst:sg:acc:f
wielkiego	wielki	adj:sg:gen:n:pos
miasta	miasto	subst:sg:gen:n
.	.	interp
Dlaczego	dlaczego	adv
tak	tak	adv:pos
jest	być	fin:sg:ter:imperf
?	?	interp
Brak	brak	pred
powszechnej	powszechny	adj:sg:gen:f:pos
świadomości	świadomość	subst:sg:gen:f
wagi	waga	subst:sg:gen:f
problemu	problem	subst:sg:gen:m3
.	.	interp
Wyobraźmy	wyobrazić	impt:pl:pri:perf
sobie	siebie	siebie:dat
,	,	interp
że	że	comp
istnieją	istnieć	fin:pl:ter:imperf
skuteczne	skuteczny	adj:pl:nom:f:pos
szczepionki	szczepionka	subst:pl:nom:f
przeciwko	przeciwko	prep:dat
chorobom	choroba	subst:pl:dat:f
zakaźnym	zakaźny	adj:pl:dat:f:pos
,	,	interp
ale	ale	conj
ich	on	ppron3:pl:gen:f:ter:akc:npraep
się	się	qub
nie	nie	qub
stosuje	stosować	fin:sg:ter:imperf
,	,	interp
bo	bo	comp
niewielu	niewiele	num:pl:nom:m1:rec
o	o	prep:loc
nich	on	ppron3:pl:loc:f:ter:akc:praep
słyszało	słyszeć	praet:sg:n:imperf
,	,	interp
a	a	conj
ci	ten	adj:pl:nom:m1:pos
,	,	interp
którzy	który	adj:pl:nom:m1:pos
słyszeli	słyszeć	praet:pl:m1:imperf
,	,	interp
powątpiewają	powątpiewać	fin:pl:ter:imperf
w	w	prep:acc:nwok
ich	on	ppron3:pl:gen:f:ter:akc:npraep
skuteczność	skuteczność	subst:sg:acc:f
.	.	interp
Nie	nie	qub
ma	mieć	fin:sg:ter:imperf
wśród	wśród	prep:gen
prawników	prawnik	subst:pl:gen:m1
powszechnej	powszechny	adj:sg:gen:f:pos
świadomości	świadomość	subst:sg:gen:f
tego	to	subst:sg:gen:n
,	,	interp
jak	jak	adv:pos
zawodna	zawodny	adj:sg:nom:f:pos
jest	być	fin:sg:ter:imperf
pamięć	pamięć	subst:sg:nom:f
świadka	świadek	subst:sg:gen:m1
,	,	interp
ani	ani	conj
wiedzy	wiedza	subst:sg:gen:f
na	na	prep:acc
temat	temat	subst:sg:acc:m3
tego	to	subst:sg:gen:n
,	,	interp
kiedy	kiedy	adv
świadek	świadek	subst:sg:nom:m1
może	móc	fin:sg:ter:imperf
być	być	inf:imperf
uznany	uznać	ppas:sg:nom:m1:perf:aff
za	za	prep:acc
wiarygodnego	wiarygodny	adj:sg:acc:m1:pos
,	,	interp
a	a	conj
kiedy	kiedy	adv
nie	nie	qub
.	.	interp
Żeby	żeby	comp
zainteresować	zainteresować	inf:perf
się	się	qub
kognitywistyką	kognitywistyka	subst:sg:inst:f
,	,	interp
trzeba	trzeba	pred
chyba	chyba	qub
mieć	mieć	inf:imperf
również	również	qub
pewien	pewien	adj:sg:acc:m3:pos
kapitał	kapitał	subst:sg:acc:m3
wiedzy	wiedza	subst:sg:gen:f
.	.	interp
Tak	tak	qub
,	,	interp
oczywiście	oczywiście	qub
.	.	interp
Trzeba	trzeba	pred
też	też	qub
być	być	inf:imperf
otwartym	otwarty	adj:sg:inst:m1:pos
na	na	prep:acc
inne	inny	adj:pl:acc:f:pos
dyscypliny	dyscyplina	subst:pl:acc:f
.	.	interp
Kognitywistyka	kognitywistyka	subst:sg:nom:f
to	to	pred
nie	nie	qub
tylko	tylko	qub
filozofia	filozofia	subst:sg:nom:f
,	,	interp
psychologia	psychologia	subst:sg:nom:f
i	i	conj
informatyka	informatyka	subst:sg:nom:f
.	.	interp
Notabene	notabene	qub
,	,	interp
ta	ten	adj:sg:nom:f:pos
ostatnia	ostatni	adj:sg:nom:f:pos
nie	nie	qub
w	w	prep:loc:nwok
całości	całość	subst:sg:loc:f
jest	być	fin:sg:ter:imperf
dla	dla	prep:gen
nas	my	ppron12:pl:gen:m1:pri
interesująca	interesujący	adj:sg:nom:f:pos
.	.	interp
Powiedział	powiedzieć	praet:sg:m1:perf
by	by	qub
m	być	aglt:sg:pri:imperf:nwok
nawet	nawet	qub
,	,	interp
że	że	comp
większość	większość	subst:sg:nom:f
informatyki	informatyka	subst:sg:gen:f
jako	jako	conj
dziedziny	dziedzina	subst:sg:gen:f
naukowej	naukowy	adj:sg:gen:f:pos
i	i	conj
technicznej	techniczny	adj:sg:gen:f:pos
jest	być	fin:sg:ter:imperf
z	z	prep:gen:nwok
punktu	punkt	subst:sg:gen:m3
widzenia	widzenie	subst:sg:gen:n
kognitywistyki	kognitywistyka	subst:sg:gen:f
obojętna	obojętny	adj:sg:nom:f:pos
.	.	interp
Ważne	ważny	adj:sg:nom:n:pos
pozostaje	pozostawać	fin:sg:ter:imperf
przede	przed	prep:inst:wok
wszystkim	wszystko	subst:sg:inst:n
modelowanie	modelować	ger:sg:nom:n:imperf:aff
i	i	conj
sztuczna	sztuczny	adj:sg:nom:f:pos
inteligencja	inteligencja	subst:sg:nom:f
.	.	interp
Czy	czy	qub
warto	warto	pred
było	być	praet:sg:n:imperf
by	by	qub
wprowadzić	wprowadzić	inf:perf
psychologię	psychologia	subst:sg:acc:f
jako	jako	conj
przedmiot	przedmiot	subst:sg:acc:m3
nauczania	nauczanie	subst:sg:gen:n
w	w	prep:loc:nwok
liceum	liceum	subst:sg:loc:n
lub	lub	conj
gimnazjum	gimnazjum	subst:sg:loc:n
?	?	interp
Myślę	myśleć	fin:sg:pri:imperf
,	,	interp
że	że	comp
tak	tak	qub
.	.	interp
Nawet	nawet	qub
na	na	prep:loc
szczeblu	szczebel	subst:sg:loc:m3
edukacji	edukacja	subst:sg:gen:f
wyższej	wysoki	adj:sg:gen:f:com
mówi	mówić	fin:sg:ter:imperf
się	się	qub
,	,	interp
że	że	comp
brakuje	brakować	fin:sg:ter:imperf
studentom	student	subst:pl:dat:m1
czegoś	coś	subst:sg:gen:n
takiego	taki	adj:sg:gen:n:pos
jak	jak	prep:nom
"	"	interp
miękkie	miękki	adj:pl:nom:f:pos
umiejętności	umiejętność	subst:pl:nom:f
akademickie	akademicki	adj:pl:nom:f:pos
"	"	interp
ERROR :		:interp
umiejętność	umiejętność	subst:sg:nom:f
współpracy	współpraca	subst:sg:gen:f
,	,	interp
zachowania	zachować	ger:sg:gen:n:perf:aff
się	się	qub
w	w	prep:loc:nwok
grupie	grupa	subst:sg:loc:f
,	,	interp
autoprezentacji	autoprezentacja	subst:sg:gen:f
i	i	conj
poznawania	poznawać	ger:sg:gen:n:imperf:aff
siebie	siebie	siebie:gen
.	.	interp
Tym	tym	adv
bardziej	bardzo	adv:com
przydało	przydać	praet:sg:n:perf
by	by	qub
się	się	qub
to	to	subst:sg:nom:n
młodzieży	młodzież	subst:sg:dat:f
szkolnej	szkolny	adj:sg:dat:f:pos
,	,	interp
bo	bo	comp
liceum	liceum	subst:sg:nom:n
i	i	conj
gimnazjum	gimnazjum	subst:sg:nom:n
to	to	pred
okres	okres	subst:sg:nom:m3
dojrzewania	dojrzewać	ger:sg:gen:n:imperf:aff
i	i	conj
gwałtownych	gwałtowny	adj:pl:gen:f:pos
zmian	zmiana	subst:pl:gen:f
osobowości	osobowość	subst:sg:gen:f
.	.	interp
Jak	jak	adv:pos
się	się	qub
ją	on	ppron3:sg:acc:f:ter:akc:npraep
trenuje	trenować	fin:sg:ter:imperf
?	?	interp
Uczy	uczyć	fin:sg:ter:imperf
się	się	qub
wykorzystania	wykorzystać	ger:sg:gen:n:perf:aff
odpowiednich	odpowiedni	adj:pl:gen:n:pos
narzędzi	narzędzie	subst:pl:gen:n
.	.	interp
Bardzo	bardzo	adv:pos
pożytecznym	pożyteczny	adj:sg:inst:m3:pos
"	"	interp
wehikułem	wehikuł	subst:sg:inst:m3
"	"	interp
twórczości	twórczość	subst:sg:gen:f
jest	być	fin:sg:ter:imperf
na	na	prep:acc
przykład	przykład	subst:sg:acc:m3
analogia	analogia	subst:sg:nom:f
.	.	interp
W	w	prep:loc:nwok
szerokim	szeroki	adj:sg:loc:n:pos
znaczeniu	znaczenie	subst:sg:loc:n
-	-	interp
przenoszenia	przenosić	ger:sg:gen:n:imperf:aff
rozwiązań	rozwiązanie	subst:pl:gen:n
z	z	prep:gen:nwok
jednej	jeden	adj:sg:gen:f:pos
domeny	domena	subst:sg:gen:f
do	do	prep:gen
drugiej	drugi	adj:sg:gen:f:pos
,	,	interp
dostrzegania	dostrzegać	ger:sg:gen:n:imperf:aff
podobieństw	podobieństwo	subst:pl:gen:n
lub	lub	conj
wykorzystywania	wykorzystywać	ger:sg:gen:n:imperf:aff
rozwiązań	rozwiązanie	subst:pl:gen:n
wcześniej	wcześnie	adv:com
wypróbowanych	wypróbować	ppas:pl:gen:n:perf:aff
w	w	prep:loc:nwok
zupełnie	zupełnie	adv:pos
innej	inny	adj:sg:loc:f:pos
dziedzinie	dziedzina	subst:sg:loc:f
.	.	interp
W	w	prep:loc:nwok
nauce	nauka	subst:sg:loc:f
i	i	conj
w	w	prep:loc:nwok
wynalazczości	wynalazczość	subst:sg:loc:f
analogia	analogia	subst:sg:nom:f
działa	działać	fin:sg:ter:imperf
jako	jako	conj
technika	technika	subst:sg:nom:f
twórczości	twórczość	subst:sg:gen:f
.	.	interp
Przypuszczalnie	przypuszczalnie	qub
w	w	prep:loc:nwok
innych	inny	adj:pl:loc:f:pos
dziedzinach	dziedzina	subst:pl:loc:f
również	również	qub
.	.	interp
Aby	aby	comp
nauczyć	nauczyć	inf:perf
kogoś	ktoś	subst:sg:acc:m1
twórczego	twórczy	adj:sg:gen:n:pos
myślenia	myślenie	subst:sg:gen:n
,	,	interp
pomaga my	pmagać	fin:pl:pri:imperf
mu	on	ppron3:sg:dat:m1:ter:nakc:npraep
dostrzegać	dostrzegać	inf:imperf
i	i	conj
wykorzystywać	wykorzystywać	inf:imperf
związki	związek	subst:pl:acc:m3
podobieństwa	podobieństwo	subst:sg:gen:n
oraz	oraz	conj
analogie	analogia	subst:pl:acc:f
.	.	interp
Moim	mój	adj:sg:inst:n:pos
zdaniem	zdanie	subst:sg:inst:n
,	,	interp
jest	być	fin:sg:ter:imperf
to	to	pred
przejaw	przejaw	subst:sg:nom:m3
nieświadomej	nieświadomy	adj:sg:gen:f:pos
inteligencji	inteligencja	subst:sg:gen:f
,	,	interp
a	a	conj
także	także	conj
dowód	dowód	subst:sg:nom:m3
na	na	prep:acc
to	to	subst:sg:acc:n
,	,	interp
że	że	comp
również	również	qub
złożone	złożony	adj:pl:nom:f:pos
czynności	czynność	subst:pl:nom:f
poznawcze	poznawczy	adj:pl:nom:f:pos
,	,	interp
a	a	conj
nie	nie	conj
tylko	tylko	conj
elementarne	elementarny	adj:pl:nom:f:pos
funkcje	funkcja	subst:pl:nom:f
umysłu	umysł	subst:sg:gen:m3
,	,	interp
mogą	móc	fin:pl:ter:imperf
zachodzić	zachodzić	inf:imperf
bez	bez	prep:gen:nwok
udziału	udział	subst:sg:gen:m3
świadomości	świadomość	subst:sg:gen:f
.	.	interp
Oczywiście	oczywiście	qub
w	w	prep:loc:nwok
innych	inny	adj:pl:loc:m3:pos
przejawach	przejaw	subst:pl:loc:m3
inteligencji	inteligencja	subst:sg:gen:f
świadomość	świadomość	subst:sg:nom:f
jest	być	fin:sg:ter:imperf
obecna	obecny	adj:sg:nom:f:pos
i	i	conj
wpływa	wpływać	fin:sg:ter:imperf
korzystnie	korzystnie	adv:pos
na	na	prep:acc
końcowy	końcowy	adj:sg:acc:m3:pos
efekt	efekt	subst:sg:acc:m3
naszych	nasz	adj:pl:gen:n:pos
działań	działanie	subst:pl:gen:n
.	.	interp
Taki	taki	adj:sg:nom:m3:pos
jest	być	fin:sg:ter:imperf
zresztą	zresztą	qub
jej	on	ppron3:sg:gen:f:ter:akc:npraep
sens	sens	subst:sg:nom:m3
i	i	conj
wartość	wartość	subst:sg:nom:f
adaptacyjna	adaptacyjny	adj:sg:nom:f:pos
.	.	interp
Po	po	prep:acc
co	co	subst:sg:acc:n
więc	więc	conj
w	w	prep:loc:nwok
ogóle	ogół	subst:sg:loc:m3
pojęcie	pojęcie	subst:sg:nom:n
intelektu	intelekt	subst:sg:gen:m3
?	?	interp
Samo	sam	adj:sg:nom:n:pos
pojęcie	pojęcie	subst:sg:nom:n
wywodzi	wywodzić	fin:sg:ter:imperf
się	się	qub
ze	z	prep:gen:wok
średniowiecznej	średniowieczny	adj:sg:gen:f:pos
filozofii	filozofia	subst:sg:gen:f
.	.	interp
Określało	określać	praet:sg:n:imperf
to	to	subst:sg:acc:n
samo	sam	adj:sg:acc:n:pos
,	,	interp
co	co	subst:sg:acc:n
dzisiaj	dzisiaj	adv
nazywamy	nazywać	fin:pl:pri:imperf
"	"	interp
umysłem	umysł	subst:sg:inst:m3
"	"	interp
.	.	interp
W	w	prep:loc:nwok
języku	język	subst:sg:loc:m3
współczesnym	współczesny	adj:sg:loc:m3:pos
intelekt	intelekt	subst:sg:nom:m3
to	to	pred
"	"	interp
aparat	aparat	subst:sg:nom:m3
poznawczy	poznawczy	adj:sg:nom:m3:pos
człowieka	człowiek	subst:sg:gen:m1
"	"	interp
.	.	interp
Nie	nie	qub
ma	mieć	fin:sg:ter:imperf
badań	badanie	subst:pl:gen:n
na	na	prep:acc
temat	temat	subst:sg:acc:m3
intelektu	intelekt	subst:sg:gen:m3
ani	ani	conj
książek	książka	subst:pl:gen:f
o	o	prep:loc
nim	on	ppron3:sg:loc:m3:ter:akc:praep
,	,	interp
chociaż	chociaż	comp
pisze	pisać	fin:sg:ter:imperf
się	się	qub
całe	cały	adj:pl:acc:f:pos
rozprawy	rozprawa	subst:pl:acc:f
o	o	prep:loc
niektórych	niektóry	adj:pl:loc:f:pos
konkretnych	konkretny	adj:pl:loc:f:pos
funkcjach	funkcja	subst:pl:loc:f
poznawczych	poznawczy	adj:pl:loc:f:pos
typu	typ	subst:sg:gen:m3
pamięć	pamięć	subst:sg:nom:f
czy	czy	conj
percepcja	percepcja	subst:sg:nom:f
.	.	interp