Commit 57c0da33b799d190cf1c935bb4ddf6602bbc472c

Authored by Michał Rudolf
1 parent 48c84b6b

Update some misspelled speakers in Sejm 1980-1985

Showing 30 changed files with 94 additions and 96 deletions
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00003-01/header.xml
... ... @@ -137,7 +137,7 @@
137 137 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Prokopiak</idno>
138 138 <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
139 139 </person>
140   - <person xml:id="JerzyGołaczyński" role="regular">
  140 + <person xml:id="JerzyGołaczynski" role="regular">
141 141 <persName>
142 142 <roleName>Poseł</roleName>
143 143 <forename>Jerzy</forename>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00004-01/header.xml
... ... @@ -189,6 +189,8 @@
189 189 <surname>Zygmanowski</surname>
190 190 </persName>
191 191 <sex value="M" />
  192 + <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Zygmanowski</idno>
  193 + <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
192 194 </person>
193 195 <person xml:id="JerzyŁukaszewicz" role="regular">
194 196 <persName>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00006-01/header.xml
... ... @@ -418,7 +418,7 @@
418 418 <persName>
419 419 <roleName>Sekretarz poseł</roleName>
420 420 <forename>Maria</forename>
421   - <surname>Korczykowską</surname>
  421 + <surname>Korczykowska</surname>
422 422 </persName>
423 423 <sex value="F" />
424 424 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00010-01/header.xml
... ... @@ -441,6 +441,8 @@
441 441 <surname>Korczykowska</surname>
442 442 </persName>
443 443 <sex value="F" />
  444 + <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Maria_Gawlik</idno>
  445 + <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
444 446 </person>
445 447 <person xml:id="MariannaKwiatkowska" role="regular">
446 448 <persName>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00012-01/header.xml
... ... @@ -413,11 +413,11 @@
413 413 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Marian_%C5%BBo%C5%82nierczyk</idno>
414 414 <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
415 415 </person>
416   - <person xml:id="OlgaRewińską" role="regular">
  416 + <person xml:id="OlgaRewińska" role="regular">
417 417 <persName>
418 418 <roleName>Poseł</roleName>
419 419 <forename>Olga</forename>
420   - <surname>Rewińską</surname>
  420 + <surname>Rewińska</surname>
421 421 </persName>
422 422 <sex value="F" />
423 423 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00014-01/header.xml
... ... @@ -271,13 +271,15 @@
271 271 <sex value="M" />
272 272 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Bukowski_(profesor)</idno>
273 273 </person>
274   - <person xml:id="JerzyGołaczynski" role="regular">
  274 + <person xml:id="JerzyGołaczyński" role="regular">
275 275 <persName>
276 276 <roleName>Poseł</roleName>
277 277 <forename>Jerzy</forename>
278   - <surname>Gołaczynski</surname>
  278 + <surname>Gołaczyński</surname>
279 279 </persName>
280 280 <sex value="M" />
  281 + <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Go%C5%82aczy%C5%84ski</idno>
  282 + <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
281 283 </person>
282 284 <person xml:id="JerzyGralewicz" role="regular">
283 285 <persName>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00014-01/text_structure.xml
... ... @@ -1820,8 +1820,8 @@
1820 1820 <u xml:id="u-161.1" who="#StanisławGucwa">Głos ma poseł Jerzy Gołaczyński — okręg wyborczy Jelenia Góra.</u>
1821 1821 </div>
1822 1822 <div xml:id="div-162">
1823   - <u xml:id="u-162.0" who="#JerzyGołaczynski">Od dłuższego już czasu mamy do czynienia ze znaczną nie regularnością kursowania pociągów. Otóż w ramach moich kontaktów z wyborcami, pracownikami PKP, głównie z Dolnośląskiej DOKP, zasygnalizowano mi istotny problem, który ma jak sądzę znaczący wpływ na ten stan rzeczy.</u>
1824   - <u xml:id="u-162.1" who="#JerzyGołaczynski">Od szeregu lat mianowicie narasta w skali całego kraju problem sprawności technicznej lokomotyw spalinowych, z powodu nie przyjmowania ich do napraw okresowych w wyznaczonych terminach, a także nie realizowania zgłaszanych napraw silników spalinowych tych lokomotyw. Oznacza to, że na przykład w Dolnośląskiej DOKP na stan 38 lokomotyw określonego typu, nie będę tu określał symbolami, czynnych jest aktualnie 15, a wskutek niesprawnych silników spalinowych oraz przekroczenia przebiegów między naprawczych 20 tych lokomotyw wycofanych jest z ruchu. Liczba ta stanowi ponad 52% ogólnego stanu, a uwzględniając lokomotywy znajdujące się w naprawach, ogólny procent lokomotyw wycofanych wynosi ponad 62%. Taki stan powoduje, że eksploatuje się lokomotywy o zaniżonym stanie technicznym, co jest przyczyną pogarszającej się regularności w ruchu pociągów pasażerskich wskutek napraw w drodze i defektów. Pytanie zatem moje, które kieruje do Ministra Komunikacji, brzmi: Co resort zamierza konkretnie uczynić dla rozwiązania problemu napraw lokomotyw spalinowych i ich silników, a tym samym dla poprawy regularności kursowania pociągów w ogóle, a pasażerskich w szczególności?</u>
  1823 + <u xml:id="u-162.0" who="#JerzyGołaczyński">Od dłuższego już czasu mamy do czynienia ze znaczną nie regularnością kursowania pociągów. Otóż w ramach moich kontaktów z wyborcami, pracownikami PKP, głównie z Dolnośląskiej DOKP, zasygnalizowano mi istotny problem, który ma jak sądzę znaczący wpływ na ten stan rzeczy.</u>
  1824 + <u xml:id="u-162.1" who="#JerzyGołaczyński">Od szeregu lat mianowicie narasta w skali całego kraju problem sprawności technicznej lokomotyw spalinowych, z powodu nie przyjmowania ich do napraw okresowych w wyznaczonych terminach, a także nie realizowania zgłaszanych napraw silników spalinowych tych lokomotyw. Oznacza to, że na przykład w Dolnośląskiej DOKP na stan 38 lokomotyw określonego typu, nie będę tu określał symbolami, czynnych jest aktualnie 15, a wskutek niesprawnych silników spalinowych oraz przekroczenia przebiegów między naprawczych 20 tych lokomotyw wycofanych jest z ruchu. Liczba ta stanowi ponad 52% ogólnego stanu, a uwzględniając lokomotywy znajdujące się w naprawach, ogólny procent lokomotyw wycofanych wynosi ponad 62%. Taki stan powoduje, że eksploatuje się lokomotywy o zaniżonym stanie technicznym, co jest przyczyną pogarszającej się regularności w ruchu pociągów pasażerskich wskutek napraw w drodze i defektów. Pytanie zatem moje, które kieruje do Ministra Komunikacji, brzmi: Co resort zamierza konkretnie uczynić dla rozwiązania problemu napraw lokomotyw spalinowych i ich silników, a tym samym dla poprawy regularności kursowania pociągów w ogóle, a pasażerskich w szczególności?</u>
1825 1825 </div>
1826 1826 <div xml:id="div-163">
1827 1827 <u xml:id="u-163.0" who="#StanisławGucwa">Na to pytanie odpowie Minister Komunikacji obywatel Mieczysław Zajfryd.</u>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00015-01/header.xml
... ... @@ -397,7 +397,7 @@
397 397 <persName>
398 398 <roleName>Poseł</roleName>
399 399 <forename>Mieczysław</forename>
400   - <surname>Lubiński</surname>
  400 + <surname>Łubiński</surname>
401 401 </persName>
402 402 <sex value="M" />
403 403 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00017-01/header.xml
... ... @@ -198,7 +198,7 @@
198 198 <persName>
199 199 <roleName>Poseł</roleName>
200 200 <forename>Mieczysław</forename>
201   - <surname>Lubiński</surname>
  201 + <surname>Łubiński</surname>
202 202 </persName>
203 203 <sex value="M" />
204 204 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00019-01/header.xml
... ... @@ -174,7 +174,7 @@
174 174 <sex value="M" />
175 175 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Bukowski_(profesor)</idno>
176 176 </person>
177   - <person xml:id="JerzyGołaczyński" role="regular">
  177 + <person xml:id="JerzyGołaczynski" role="regular">
178 178 <persName>
179 179 <roleName>Poseł</roleName>
180 180 <forename>Jerzy</forename>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00020-01/header.xml
... ... @@ -152,14 +152,6 @@
152 152 <sex value="M" />
153 153 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Edward_Korus</idno>
154 154 </person>
155   - <person xml:id="EdwardSkoczylas" role="regular">
156   - <persName>
157   - <roleName>Poseł</roleName>
158   - <forename>Edward</forename>
159   - <surname>Skoczylas</surname>
160   - </persName>
161   - <sex value="M" />
162   - </person>
163 155 <person xml:id="HenrykStawski" role="regular">
164 156 <persName>
165 157 <roleName>Poseł</roleName>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00020-01/text_structure.xml
... ... @@ -1576,7 +1576,7 @@
1576 1576 <u xml:id="u-107.0" who="#StanisławGucwa">Głos ma poseł Edmund Skoczylas — okręg wyborczy Leszno.</u>
1577 1577 </div>
1578 1578 <div xml:id="div-108">
1579   - <u xml:id="u-108.0" who="#EdwardSkoczylas">Zapytanie do Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego oraz Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. Kiedy przedsiębiorstwa wykonawcze resortu rolnictwa, wykonujące wodociągi wiejskie, będą zaopatrywane w pełnowartościowe materiały instalacyjne, mające atesty. I kiedy przedsiębiorstwa te przestaną być traktowane jako mniej liczący się odbiorcy? Uzasadnienie tego problemu podałem w piśmie.</u>
  1579 + <u xml:id="u-108.0" who="#EdmundSkoczylas">Zapytanie do Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego oraz Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. Kiedy przedsiębiorstwa wykonawcze resortu rolnictwa, wykonujące wodociągi wiejskie, będą zaopatrywane w pełnowartościowe materiały instalacyjne, mające atesty. I kiedy przedsiębiorstwa te przestaną być traktowane jako mniej liczący się odbiorcy? Uzasadnienie tego problemu podałem w piśmie.</u>
1580 1580 </div>
1581 1581 <div xml:id="div-109">
1582 1582 <u xml:id="u-109.0" who="#StanisławGucwa">Proszę o udzielenie odpowiedzi na wymienione pytania Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego obywatela Edwarda Grzywę.</u>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00021-01/header.xml
... ... @@ -179,7 +179,7 @@
179 179 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Zab%C5%82ocki</idno>
180 180 <affiliation role="member" ref="#KołoPoselskiePolskiegoZwiązkuKatolickoSpołecznego" />
181 181 </person>
182   - <person xml:id="JerzyGołaczyński" role="regular">
  182 + <person xml:id="JerzyGołaczynski" role="regular">
183 183 <persName>
184 184 <roleName>Poseł</roleName>
185 185 <forename>Jerzy</forename>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00024-01/header.xml
... ... @@ -183,21 +183,15 @@
183 183 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Wojciech_Jaruzelski</idno>
184 184 <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
185 185 </person>
186   - <person xml:id="MariaKorczykowska" role="guest">
  186 + <person xml:id="MariaKorczykowska" role="regular">
187 187 <persName>
188 188 <roleName>Sekretarz poseł</roleName>
189 189 <forename>Maria</forename>
190 190 <surname>Korczykowska</surname>
191 191 </persName>
192 192 <sex value="F" />
193   - </person>
194   - <person xml:id="MariaKorczykowską" role="guest">
195   - <persName>
196   - <roleName>Sekretarz poseł</roleName>
197   - <forename>Maria</forename>
198   - <surname>Korczykowską</surname>
199   - </persName>
200   - <sex value="F" />
  193 + <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Maria_Gawlik</idno>
  194 + <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
201 195 </person>
202 196 <person xml:id="PiotrStefański" role="regular">
203 197 <persName>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00024-01/text_structure.xml
... ... @@ -736,8 +736,8 @@
736 736 <u xml:id="u-42.49" who="#komentarz">(Pełny tekst interpelacji i odpowiedzi na interpelacje — w załącznikach nr 1 i 2.)</u>
737 737 </div>
738 738 <div xml:id="div-43">
739   - <u xml:id="u-43.0" who="#MariaKorczykowską">Bezpośrednio po zakończeniu obrad Sejmu odbędą się posiedzenia następujących Komisji:</u>
740   - <u xml:id="u-43.1" who="#MariaKorczykowską">— Oświaty i Wychowania — sala nr 101, — Zdrowia i Kultury Fizycznej — sala nr 67, Dom Poselski.</u>
  739 + <u xml:id="u-43.0" who="#MariaKorczykowska">Bezpośrednio po zakończeniu obrad Sejmu odbędą się posiedzenia następujących Komisji:</u>
  740 + <u xml:id="u-43.1" who="#MariaKorczykowska">— Oświaty i Wychowania — sala nr 101, — Zdrowia i Kultury Fizycznej — sala nr 67, Dom Poselski.</u>
741 741 </div>
742 742 <div xml:id="div-44">
743 743 <u xml:id="u-44.0" who="#StanisławGucwa">Dziękuję.</u>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00025-01/header.xml
... ... @@ -181,13 +181,15 @@
181 181 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Jerzy_Go%C5%82aczy%C5%84ski</idno>
182 182 <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
183 183 </person>
184   - <person xml:id="JózefWojtaia" role="regular">
  184 + <person xml:id="JózefWojtala" role="regular">
185 185 <persName>
186 186 <roleName>Poseł</roleName>
187 187 <forename>Józef</forename>
188   - <surname>Wojtaia</surname>
  188 + <surname>Wojtala</surname>
189 189 </persName>
190 190 <sex value="M" />
  191 + <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Wojtala</idno>
  192 + <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiStronnictwaDemokratycznego" />
191 193 </person>
192 194 <person xml:id="KarolWęglarzy" role="regular">
193 195 <persName>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00027-01/header.xml
... ... @@ -216,7 +216,7 @@
216 216 <persName>
217 217 <roleName>Poseł</roleName>
218 218 <forename>Mieczysław</forename>
219   - <surname>Lubiński</surname>
  219 + <surname>Łubiński</surname>
220 220 </persName>
221 221 <sex value="M" />
222 222 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00031-01/header.xml
... ... @@ -219,7 +219,7 @@
219 219 <persName>
220 220 <roleName>Poseł</roleName>
221 221 <forename>Mieczysław</forename>
222   - <surname>Lubiński</surname>
  222 + <surname>Łubiński</surname>
223 223 </persName>
224 224 <sex value="M" />
225 225 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00034-01/header.xml
... ... @@ -199,13 +199,15 @@
199 199 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Mieczys%C5%82aw_Derejski</idno>
200 200 <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiZjednoczonegoStronnictwaLudowego" />
201 201 </person>
202   - <person xml:id="MieczysławLubiński" role="regular">
  202 + <person xml:id="MieczysławŁubiński" role="regular">
203 203 <persName>
204 204 <roleName>Poseł</roleName>
205 205 <forename>Mieczysław</forename>
206   - <surname>Lubiński</surname>
  206 + <surname>Łubiński</surname>
207 207 </persName>
208 208 <sex value="M" />
  209 + <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Mieczys%C5%82aw_%C5%81ubi%C5%84ski</idno>
  210 + <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
209 211 </person>
210 212 <person xml:id="MieczysławSerwiński" role="regular">
211 213 <persName>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00034-01/text_structure.xml
... ... @@ -621,25 +621,25 @@
621 621 <u xml:id="u-44.0" who="#JerzyOzdowski">Głos ma poseł Mieczysław Lubiński.</u>
622 622 </div>
623 623 <div xml:id="div-45">
624   - <u xml:id="u-45.0" who="#MieczysławLubiński">Obywatelu Marszałku! Wysoki Sejmie! Ustosunkowując się do przedłożonych materiałów rządowych Chciałbym przede wszystkim zwrócić uwagę na podstawowe elementy decydujące o zwiększeniu efektywności gospodarowania w naszym kraju. Do elementów tych zaliczam:</u>
625   - <u xml:id="u-45.1" who="#MieczysławLubiński">— po pierwsze — system ekonomiczno-finansowy, działający w przedsiębiorstwach oraz zasady kształtowania cen i kosztów, po drugie — udział nauki i postępu techniczno-organizacyjnego w przywracaniu równowagi gospodarczej oraz w rozwoju kraju.</u>
626   - <u xml:id="u-45.2" who="#MieczysławLubiński">Chciałbym wyrazić uznanie dla Rządu za przygotowanie programu przeciwdziałania inflacji oraz programu oszczędnościowego, które chociaż dyskusyjne w wielu rozwiązaniach jednak podejmują najważniejsze problemy.</u>
627   - <u xml:id="u-45.3" who="#MieczysławLubiński">Istotnym mankamentem naszej gospodarki, jak wiadomo, jest jej nadmierna energo-i materiałochłonność i niska wydajność pracy. Chciałbym tu podkreślić, że ta tak dotkliwa sytuacja ma swoje głębokie przyczyny. Do ugruntowania niegospodarności w kraju przyczynił się w istotny sposób błędny model ekonomiczno-finansowy funkcjonujący przez kilkanaście lat, w którym to modelu fundusz płacowy przedsiębiorstwa zależał od przerobu, do którego wchodziły także wartość energii i materiałów, koszty transportu i tym podobne. W ten sposób interes przedsiębiorstwa był sprzeczny z interesem społecznym. Przedsiębiorstwa były zainteresowane maksymalnym zużywaniem energii i materiałów, bo dawało to większy przerób, a społeczeństwo było zainteresowane optymalnym wykorzystaniem środków materialnych dla pokrycia potrzeb społecznych. W tych warunkach nawoływania kierownictwa państwowego do oszczędności i zwiększania efektywności gospodarowania nie dawały oczywiście żadnego rezultatu. Uwzględniając tę ocenę przeszłości odpowiedzmy dzisiaj na pytanie, jak w drugim roku reformy gospodarczej, w świetle przedłożonych dokumentów rządowych, wygląda zgodność interesów przedsiębiorstwa i interesów społeczeństwa w realizacji zadań gospodarczych. Otóż według oceny środowisk inżynieryjno-technicznych, którą podzielam, odpowiedź nie jest pozytywna.</u>
628   - <u xml:id="u-45.4" who="#MieczysławLubiński">Do elementów, które decydują o takiej odpowiedzi, należą:</u>
629   - <u xml:id="u-45.5" who="#MieczysławLubiński">— po pierwsze — brak właściwego systemu kształtowania cen — mówiła już o tym poseł Dobromiła Kulińska,</u>
630   - <u xml:id="u-45.6" who="#MieczysławLubiński">— po drugie — brak rzetelnego rachunku kosztów własnych produkcji wyrobów w przedsiębiorstwach,</u>
631   - <u xml:id="u-45.7" who="#MieczysławLubiński">— po trzecie — nieuzasadniony system obliczania podatku dochodowego, powodujący brak zainteresowania efektami pracy w przedsiębiorstwie,</u>
632   - <u xml:id="u-45.8" who="#MieczysławLubiński">— po czwarte — niewłaściwie działający system Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej, który w roku ubiegłym powodował obniżanie wydajności i utrzymanie nadmiernego zatrudnienia,</u>
633   - <u xml:id="u-45.9" who="#MieczysławLubiński">— po piąte — niespójny zespół mechanizmów nie sprzyjający efektywnemu gospodarowaniu w przedsiębiorstwie.</u>
634   - <u xml:id="u-45.10" who="#MieczysławLubiński">W tych warunkach producent nie jest zainteresowany oszczędzaniem, odpowiednio wysokie koszty materiałowe wkalkulowuje w cenę i dodaje dowolne, pokrywające także niegospodarność, koszty ogólne i w ten sposób, przy braku konkurencji, winduje ceny wyrobów. Mechanizmy te nie stwarzają skutecznych motywacji ekonomicznych wzrostu produkcji i rozwoju postępu technicznego w przedsiębiorstwie. System finansowy stymuluje w ten sposób zwiększanie zysku głównie przez wzrost cen, a nie przez obniżkę kosztów własnych. Świadectwem tego są wyniki oceny 2309 przedsiębiorstw, z których 81,5% uzyskało rentowność powyżej 25%, w tym 47% powyżej 50%, i to przy wykorzystaniu potencjału przemysłowego zaledwie na poziomie około 70% zdolności produkcyjnych. W ten sposób można stwierdzić, że inflacja jest także skutkiem określonej polityki gospodarczej, ekonomicznej i społecznej. Ogólnie można stwierdzić, że zbyt wiele uwagi poświęcamy dzieleniu tego, co posiadamy, a stanowczo za mało działaniom zwiększającym produkcję materialną i usługi.</u>
635   - <u xml:id="u-45.11" who="#MieczysławLubiński">Skomplikowany i pracochłonny jest sposób obliczania efektów ekonomicznych. Zbyt wiele ulg w dokumentach ma charakter uznaniowy, a nie systemowy. Bardzo ważny problem to brak odpowiednio silnego wsparcia dla wdrażania osiągnięć naukowo-technicznych. Analizy przeprowadzone w przedsiębiorstwach, tak socjalistycznych, jak i kapitalistycznych, wykazują, że wyniki produkcyjne zależą przynajmniej w 45% od techniki, od kadry — konstruktorów, technologów, organizatorów produkcji. Nie można uzyskać istotnego zwiększenia efektywności gospodarki bez położenia nacisku na wdrożenie osiągnięć nauki i postępu techniczno-organizacyjnego. Problem ten jest szczególnie istotny w naszym kraju. Dla przykładu można podać dane o energochłonności naszego przemysłu. Wytworzony dochód o wartości 1 tysiąca dolarów okupiony jest w Polsce zużyciem 1 290 kg paliwa umownego, na Węgrzech — 1 096 kg, w Austrii — 634 kg, we Francji — 576 kg, w RFN — 614 kg. Na cele ogrzewcze i ciepłej wody zużywa się w Polsce 35–40% całej energii pierwotnej zużywanej w kraju, a wartość transakcyjna tej energii wynosi 4,5–5 mld dolarów rocznie. Istnieją możliwości prawie 2-krotnego zmniejszenia zużycia energii na te cele.</u>
636   - <u xml:id="u-45.12" who="#MieczysławLubiński">O marnotrawstwie i racjonalizacji zużycia węgla mówił już poseł Seta. Średnio zużywa się w naszym kraju od 1,25 do 3-krotnie więcej energii w produkcji niż za granicą. Nie ma w tych warunkach innej drogi, niż racjonalizacja i oszczędność zużycia paliw i energii.</u>
637   - <u xml:id="u-45.13" who="#MieczysławLubiński">Obywatelu Marszałku! Wysoka Izbo! Oszczędności, których uzyskanie jest nakazem chwili, które warunkują wyjście kraju z kryzysu, nie uzyska się jednak ani drogą nakazów, ani tylko organizowaniem narad. Jedyny sposób to wdrożenie spójnego systemu ekonomiczno-finansowego i techniczno-organizacyjnego, w którym interes każdego pracownika i przedsiębiorstwa będzie ściśle zbieżny ze społecznym interesem w oszczędnym wykorzystaniu energii, materiałów, robocizny. Ten system może być opracowany i wdrożony tylko przy pełnym wykorzystaniu osiągnięć nauki i postępu techniczno-organizacyjnego.</u>
638   - <u xml:id="u-45.14" who="#MieczysławLubiński">Podstawowym działaniem w naszej reformie powinno być wprowadzenie zasady, że koszty, ceny i płace w przedsiębiorstwach powinny być ustalane na podstawie stale aktualizowanej bazy normatywnej zużycia materiałów, energii, sprzętu, nakładów robocizny i obiektywnie ustalanych kosztów ogólnych. Trzeba odejść od tzw. kosztów ramowych, uśrednionych wskaźników itp. elementów, które uniemożliwiają rzeczywistą ocenę kosztów produkcji i podejmowania działań dla podnoszenia wydajności pracy i obniżenia zużycia materiałów i energii. Przy stymulowaniu poziomu zarobków i zatrudnienia trzeba znacznie silniej uwzględniać oddziaływanie wypłat stanowiących udział pracowników w zyskach przedsiębiorstwa. W systemie premii wypłacanej w ciężar kosztów produkcji, szczególnie należy premiować za wzrost produkcji liczonej w jednostkach fizycznych oraz za wzrost wydajności pracy. W zagadnieniach tych przedsiębiorstwa powinny mieć dużą swobodę działania w ramach przyjętego systemu. Jednak tam, gdzie nie działa konkurencja, tak jest na ogół u nas, tam musi także ingerować państwo w interesie społeczeństwa, gospodarki i sytuacji ekonomicznej w kraju. Nie można pozwalać, aby przez samowolę cenową zostały zahamowane procesy prowadzące do zaspokajania potrzeb społecznych, postępu technicznego i organizacyjnego.</u>
639   - <u xml:id="u-45.15" who="#MieczysławLubiński">Jako kierownik instytutu muszę stwierdzić, że przedsiębiorstwa ostatnio anulowały, w moim instytucie i w instytucie kolegów, większość zleceń na prace związane z obniżeniem zużycia energii i materiałów, tłumacząc, że nie są tym specjalnie zainteresowane, bo po prostu podnoszą ceny wyrobów. Świadczy to o istotnych mankamentach w mechanizmach reformy. Trzeba stworzyć system, który ukierunkuje działalność przedsiębiorstw na oszczędzanie energii, materiałów, robocizny, na aktywność produkcyjną i zwiększanie zysków przez zwiększenie liczby wyrobów i obniżanie kosztów produkcji, a nie podnoszenie cen. Nie ma innej drogi. Natomiast teoria o obniżaniu cen określonych wyrobów przez monopolistyczne przedsiębiorstwa bez stworzenia takiego systemu jest iluzją, jest po prostu niebezpieczną iluzją. System nacisku na obniżanie kosztów cen musi trwać aż do czasu, gdy na skutek wielu działań zostanie stworzony rynek odbiorcy. Dla różnych wyrobów będzie to miało miejsce w różnym czasie.</u>
640   - <u xml:id="u-45.16" who="#MieczysławLubiński">Państwo może oddziaływać na obniżkę cen w różny sposób — od określenia cen maksymalnych poprzez instrumenty ekonomiczne odpowiednio stosowane.</u>
641   - <u xml:id="u-45.17" who="#MieczysławLubiński">Istnieje obecnie, szczególnie w stowarzyszeniach naukowo-technicznych i zakładach pracy, dostateczna liczba analiz i ocen funkcjonowania mechanizmów reformy, aby usprawnić mechanizmy wadliwe. Uważam więc, że przyjmując dzisiaj dokumenty przedłożone przez Rząd powinniśmy mieć świadomość, że programy oszczędnościowy i antyinflacyjny powinny być dalej doskonalone i konsultowane. Uważam także za celowe taką nowelizację podstawowych ustaw reformy, aby znalazły się w nich dopracowane mechanizmy działań oszczędnościowych. Konkretne propozycje w tym zakresie przygotowały stowarzyszenia naukowo-techniczne zrzeszone w Naczelnej Organizacji Technicznej. Posłowie — członkowie NOT otrzymali już znaczną część tych materiałów.</u>
642   - <u xml:id="u-45.18" who="#MieczysławLubiński">Zwracam się do Rządu z wnioskiem o rozpatrzenie tych propozycji i ustosunkowanie się do nich na posiedzeniu Sejmu poświęconym ocenie wdrażania reformy gospodarczej. Dziękuję bardzo.</u>
  624 + <u xml:id="u-45.0" who="#MieczysławŁubiński">Obywatelu Marszałku! Wysoki Sejmie! Ustosunkowując się do przedłożonych materiałów rządowych Chciałbym przede wszystkim zwrócić uwagę na podstawowe elementy decydujące o zwiększeniu efektywności gospodarowania w naszym kraju. Do elementów tych zaliczam:</u>
  625 + <u xml:id="u-45.1" who="#MieczysławŁubiński">— po pierwsze — system ekonomiczno-finansowy, działający w przedsiębiorstwach oraz zasady kształtowania cen i kosztów, po drugie — udział nauki i postępu techniczno-organizacyjnego w przywracaniu równowagi gospodarczej oraz w rozwoju kraju.</u>
  626 + <u xml:id="u-45.2" who="#MieczysławŁubiński">Chciałbym wyrazić uznanie dla Rządu za przygotowanie programu przeciwdziałania inflacji oraz programu oszczędnościowego, które chociaż dyskusyjne w wielu rozwiązaniach jednak podejmują najważniejsze problemy.</u>
  627 + <u xml:id="u-45.3" who="#MieczysławŁubiński">Istotnym mankamentem naszej gospodarki, jak wiadomo, jest jej nadmierna energo-i materiałochłonność i niska wydajność pracy. Chciałbym tu podkreślić, że ta tak dotkliwa sytuacja ma swoje głębokie przyczyny. Do ugruntowania niegospodarności w kraju przyczynił się w istotny sposób błędny model ekonomiczno-finansowy funkcjonujący przez kilkanaście lat, w którym to modelu fundusz płacowy przedsiębiorstwa zależał od przerobu, do którego wchodziły także wartość energii i materiałów, koszty transportu i tym podobne. W ten sposób interes przedsiębiorstwa był sprzeczny z interesem społecznym. Przedsiębiorstwa były zainteresowane maksymalnym zużywaniem energii i materiałów, bo dawało to większy przerób, a społeczeństwo było zainteresowane optymalnym wykorzystaniem środków materialnych dla pokrycia potrzeb społecznych. W tych warunkach nawoływania kierownictwa państwowego do oszczędności i zwiększania efektywności gospodarowania nie dawały oczywiście żadnego rezultatu. Uwzględniając tę ocenę przeszłości odpowiedzmy dzisiaj na pytanie, jak w drugim roku reformy gospodarczej, w świetle przedłożonych dokumentów rządowych, wygląda zgodność interesów przedsiębiorstwa i interesów społeczeństwa w realizacji zadań gospodarczych. Otóż według oceny środowisk inżynieryjno-technicznych, którą podzielam, odpowiedź nie jest pozytywna.</u>
  628 + <u xml:id="u-45.4" who="#MieczysławŁubiński">Do elementów, które decydują o takiej odpowiedzi, należą:</u>
  629 + <u xml:id="u-45.5" who="#MieczysławŁubiński">— po pierwsze — brak właściwego systemu kształtowania cen — mówiła już o tym poseł Dobromiła Kulińska,</u>
  630 + <u xml:id="u-45.6" who="#MieczysławŁubiński">— po drugie — brak rzetelnego rachunku kosztów własnych produkcji wyrobów w przedsiębiorstwach,</u>
  631 + <u xml:id="u-45.7" who="#MieczysławŁubiński">— po trzecie — nieuzasadniony system obliczania podatku dochodowego, powodujący brak zainteresowania efektami pracy w przedsiębiorstwie,</u>
  632 + <u xml:id="u-45.8" who="#MieczysławŁubiński">— po czwarte — niewłaściwie działający system Państwowego Funduszu Aktywizacji Zawodowej, który w roku ubiegłym powodował obniżanie wydajności i utrzymanie nadmiernego zatrudnienia,</u>
  633 + <u xml:id="u-45.9" who="#MieczysławŁubiński">— po piąte — niespójny zespół mechanizmów nie sprzyjający efektywnemu gospodarowaniu w przedsiębiorstwie.</u>
  634 + <u xml:id="u-45.10" who="#MieczysławŁubiński">W tych warunkach producent nie jest zainteresowany oszczędzaniem, odpowiednio wysokie koszty materiałowe wkalkulowuje w cenę i dodaje dowolne, pokrywające także niegospodarność, koszty ogólne i w ten sposób, przy braku konkurencji, winduje ceny wyrobów. Mechanizmy te nie stwarzają skutecznych motywacji ekonomicznych wzrostu produkcji i rozwoju postępu technicznego w przedsiębiorstwie. System finansowy stymuluje w ten sposób zwiększanie zysku głównie przez wzrost cen, a nie przez obniżkę kosztów własnych. Świadectwem tego są wyniki oceny 2309 przedsiębiorstw, z których 81,5% uzyskało rentowność powyżej 25%, w tym 47% powyżej 50%, i to przy wykorzystaniu potencjału przemysłowego zaledwie na poziomie około 70% zdolności produkcyjnych. W ten sposób można stwierdzić, że inflacja jest także skutkiem określonej polityki gospodarczej, ekonomicznej i społecznej. Ogólnie można stwierdzić, że zbyt wiele uwagi poświęcamy dzieleniu tego, co posiadamy, a stanowczo za mało działaniom zwiększającym produkcję materialną i usługi.</u>
  635 + <u xml:id="u-45.11" who="#MieczysławŁubiński">Skomplikowany i pracochłonny jest sposób obliczania efektów ekonomicznych. Zbyt wiele ulg w dokumentach ma charakter uznaniowy, a nie systemowy. Bardzo ważny problem to brak odpowiednio silnego wsparcia dla wdrażania osiągnięć naukowo-technicznych. Analizy przeprowadzone w przedsiębiorstwach, tak socjalistycznych, jak i kapitalistycznych, wykazują, że wyniki produkcyjne zależą przynajmniej w 45% od techniki, od kadry — konstruktorów, technologów, organizatorów produkcji. Nie można uzyskać istotnego zwiększenia efektywności gospodarki bez położenia nacisku na wdrożenie osiągnięć nauki i postępu techniczno-organizacyjnego. Problem ten jest szczególnie istotny w naszym kraju. Dla przykładu można podać dane o energochłonności naszego przemysłu. Wytworzony dochód o wartości 1 tysiąca dolarów okupiony jest w Polsce zużyciem 1 290 kg paliwa umownego, na Węgrzech — 1 096 kg, w Austrii — 634 kg, we Francji — 576 kg, w RFN — 614 kg. Na cele ogrzewcze i ciepłej wody zużywa się w Polsce 35–40% całej energii pierwotnej zużywanej w kraju, a wartość transakcyjna tej energii wynosi 4,5–5 mld dolarów rocznie. Istnieją możliwości prawie 2-krotnego zmniejszenia zużycia energii na te cele.</u>
  636 + <u xml:id="u-45.12" who="#MieczysławŁubiński">O marnotrawstwie i racjonalizacji zużycia węgla mówił już poseł Seta. Średnio zużywa się w naszym kraju od 1,25 do 3-krotnie więcej energii w produkcji niż za granicą. Nie ma w tych warunkach innej drogi, niż racjonalizacja i oszczędność zużycia paliw i energii.</u>
  637 + <u xml:id="u-45.13" who="#MieczysławŁubiński">Obywatelu Marszałku! Wysoka Izbo! Oszczędności, których uzyskanie jest nakazem chwili, które warunkują wyjście kraju z kryzysu, nie uzyska się jednak ani drogą nakazów, ani tylko organizowaniem narad. Jedyny sposób to wdrożenie spójnego systemu ekonomiczno-finansowego i techniczno-organizacyjnego, w którym interes każdego pracownika i przedsiębiorstwa będzie ściśle zbieżny ze społecznym interesem w oszczędnym wykorzystaniu energii, materiałów, robocizny. Ten system może być opracowany i wdrożony tylko przy pełnym wykorzystaniu osiągnięć nauki i postępu techniczno-organizacyjnego.</u>
  638 + <u xml:id="u-45.14" who="#MieczysławŁubiński">Podstawowym działaniem w naszej reformie powinno być wprowadzenie zasady, że koszty, ceny i płace w przedsiębiorstwach powinny być ustalane na podstawie stale aktualizowanej bazy normatywnej zużycia materiałów, energii, sprzętu, nakładów robocizny i obiektywnie ustalanych kosztów ogólnych. Trzeba odejść od tzw. kosztów ramowych, uśrednionych wskaźników itp. elementów, które uniemożliwiają rzeczywistą ocenę kosztów produkcji i podejmowania działań dla podnoszenia wydajności pracy i obniżenia zużycia materiałów i energii. Przy stymulowaniu poziomu zarobków i zatrudnienia trzeba znacznie silniej uwzględniać oddziaływanie wypłat stanowiących udział pracowników w zyskach przedsiębiorstwa. W systemie premii wypłacanej w ciężar kosztów produkcji, szczególnie należy premiować za wzrost produkcji liczonej w jednostkach fizycznych oraz za wzrost wydajności pracy. W zagadnieniach tych przedsiębiorstwa powinny mieć dużą swobodę działania w ramach przyjętego systemu. Jednak tam, gdzie nie działa konkurencja, tak jest na ogół u nas, tam musi także ingerować państwo w interesie społeczeństwa, gospodarki i sytuacji ekonomicznej w kraju. Nie można pozwalać, aby przez samowolę cenową zostały zahamowane procesy prowadzące do zaspokajania potrzeb społecznych, postępu technicznego i organizacyjnego.</u>
  639 + <u xml:id="u-45.15" who="#MieczysławŁubiński">Jako kierownik instytutu muszę stwierdzić, że przedsiębiorstwa ostatnio anulowały, w moim instytucie i w instytucie kolegów, większość zleceń na prace związane z obniżeniem zużycia energii i materiałów, tłumacząc, że nie są tym specjalnie zainteresowane, bo po prostu podnoszą ceny wyrobów. Świadczy to o istotnych mankamentach w mechanizmach reformy. Trzeba stworzyć system, który ukierunkuje działalność przedsiębiorstw na oszczędzanie energii, materiałów, robocizny, na aktywność produkcyjną i zwiększanie zysków przez zwiększenie liczby wyrobów i obniżanie kosztów produkcji, a nie podnoszenie cen. Nie ma innej drogi. Natomiast teoria o obniżaniu cen określonych wyrobów przez monopolistyczne przedsiębiorstwa bez stworzenia takiego systemu jest iluzją, jest po prostu niebezpieczną iluzją. System nacisku na obniżanie kosztów cen musi trwać aż do czasu, gdy na skutek wielu działań zostanie stworzony rynek odbiorcy. Dla różnych wyrobów będzie to miało miejsce w różnym czasie.</u>
  640 + <u xml:id="u-45.16" who="#MieczysławŁubiński">Państwo może oddziaływać na obniżkę cen w różny sposób — od określenia cen maksymalnych poprzez instrumenty ekonomiczne odpowiednio stosowane.</u>
  641 + <u xml:id="u-45.17" who="#MieczysławŁubiński">Istnieje obecnie, szczególnie w stowarzyszeniach naukowo-technicznych i zakładach pracy, dostateczna liczba analiz i ocen funkcjonowania mechanizmów reformy, aby usprawnić mechanizmy wadliwe. Uważam więc, że przyjmując dzisiaj dokumenty przedłożone przez Rząd powinniśmy mieć świadomość, że programy oszczędnościowy i antyinflacyjny powinny być dalej doskonalone i konsultowane. Uważam także za celowe taką nowelizację podstawowych ustaw reformy, aby znalazły się w nich dopracowane mechanizmy działań oszczędnościowych. Konkretne propozycje w tym zakresie przygotowały stowarzyszenia naukowo-techniczne zrzeszone w Naczelnej Organizacji Technicznej. Posłowie — członkowie NOT otrzymali już znaczną część tych materiałów.</u>
  642 + <u xml:id="u-45.18" who="#MieczysławŁubiński">Zwracam się do Rządu z wnioskiem o rozpatrzenie tych propozycji i ustosunkowanie się do nich na posiedzeniu Sejmu poświęconym ocenie wdrażania reformy gospodarczej. Dziękuję bardzo.</u>
643 643 <u xml:id="u-45.19" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
644 644 </div>
645 645 <div xml:id="div-46">
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00038-01/header.xml
... ... @@ -140,7 +140,7 @@
140 140 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Stefanowicz</idno>
141 141 <affiliation role="member" ref="#KołoPoselskiePAX" />
142 142 </person>
143   - <person xml:id="JerzyGołaczyński" role="regular">
  143 + <person xml:id="JerzyGołaczynski" role="regular">
144 144 <persName>
145 145 <roleName>Poseł</roleName>
146 146 <forename>Jerzy</forename>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00041-01/header.xml
... ... @@ -291,13 +291,15 @@
291 291 <sex value="M" />
292 292 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Tadeusz_Koszarowski</idno>
293 293 </person>
294   - <person xml:id="UrszulaPlażewska" role="regular">
  294 + <person xml:id="UrszulaPłażewska" role="regular">
295 295 <persName>
296 296 <roleName>Poseł</roleName>
297 297 <forename>Urszula</forename>
298   - <surname>Plażewska</surname>
  298 + <surname>Płażewska</surname>
299 299 </persName>
300 300 <sex value="F" />
  301 + <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Urszula_P%C5%82a%C5%BCewska</idno>
  302 + <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
301 303 </person>
302 304 <person xml:id="WacławAuleytner" role="regular">
303 305 <persName>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00041-01/text_structure.xml
... ... @@ -448,33 +448,33 @@
448 448 <u xml:id="u-26.2" who="#PiotrStefański">O zabranie głosu proszę posła Urszulę Płażewską.</u>
449 449 </div>
450 450 <div xml:id="div-27">
451   - <u xml:id="u-27.0" who="#UrszulaPlażewska">Obywatelu Marszałku! Wysoki Sejmie! Stały rozwój narodu i podnoszenie stanu zdrowia społeczeństwa to ważne cele socjalistycznego państwa. Jednocześnie ochrona zdrowia obywateli to jeden z najważniejszych problemów społecznych, często poddawany krytycznej ocenie.</u>
452   - <u xml:id="u-27.1" who="#UrszulaPlażewska">Z tego względu Sejm, Polska Zjednoczona Partia Robotnicza na III Plenum Komitetu Centralnego w czerwcu 1980 r. oraz na swym IX Nadzwyczajnym Zjeździe, a także stronnictwa polityczne oraz Rząd tak wiele uwagi poświęciły tym problemom w swoich programach i uchwałach.</u>
453   - <u xml:id="u-27.2" who="#UrszulaPlażewska">Problemy ochrony zdrowia społeczeństwa stanowią znaczącą część zawartych porozumień społecznych. W obecnej sytuacji społeczno-ekonomicznej kraju podstawowe zadania wynikające z tych dokumentów pozostają nadal aktualne. Mimo zwiększonych nakładów ze strony państwa na realizację programu rozwoju zdrowia i opieki społecznej do roku 1990, zatwierdzonego przez Sejm w styczniu 1974 r., stopień jego realizacji uznać należy za niezadowalający.</u>
454   - <u xml:id="u-27.3" who="#UrszulaPlażewska">Opinia społeczna nadal ma wiele uzasadnionych pretensji do służby zdrowia. Obywatele skarżą się na trudności w szybkim uzyskaniu porady w podstawowej opiece zdrowotnej w miejscu zamieszkania i pracy. Dostanie się do szpitala w wielu regionach kraju jest nadal trudne, a warunki pobytu pozostawiają wiele do życzenia. Nie zaobserwowano wyraźnej poprawy w sprawowaniu opieki nad młodzieżą szkolną i akademicką.</u>
455   - <u xml:id="u-27.4" who="#UrszulaPlażewska">W stopniu niezadowalającym nastąpił postęp w zakresie stosunków pacjent — pracownik medyczny, czyli w tak zwanej kulturze świadczeń. Wydaje się, że do głównych przyczyn braku wyraźnego postępu w realizacji założonych celów należą:</u>
456   - <u xml:id="u-27.5" who="#UrszulaPlażewska">— nieterminowa realizacją zadań inwestycyjnych służby zdrowia,</u>
457   - <u xml:id="u-27.6" who="#UrszulaPlażewska">— nadal znaczne, mimo czynionych wysiłków, niedostatki w zaopatrzeniu materiałowym, szczególnie zaopatrzenie w leki i drobny sprzęt medyczny,</u>
458   - <u xml:id="u-27.7" who="#UrszulaPlażewska">— zła organizacja pracy w wielu placówkach służby zdrowia, a szczególnie w zakresie gospodarowania już posiadaną bazą materiałową i kadrami.</u>
459   - <u xml:id="u-27.8" who="#UrszulaPlażewska">Nie bez znaczenia jest także obowiązujący w służbie zdrowia system płac, w którym nadal brakuje wyraźnego zróżnicowania i motywacji do dobrej roboty. Mówili już o tym posłowie przedmówcy. Temat jest bardzo wszechstronny i wyjątkowo złożony.</u>
460   - <u xml:id="u-27.9" who="#UrszulaPlażewska">Wysoka Izbo! Mając na uwadze potrzebę stworzenia „parasola ochronnego” i zapewnienia minimum warunków socjalnych grupom ludności, wymagającym szczególnej troski, państwo przeznaczyło na ten cel olbrzymie, przez wielu obywateli oceniane jako zbyt duże środki finansowe. Okres ostatnich 3 lat był okresem sprawdzania nowych form działania pomocy społecznej. Ujawnił on obok pozytywów również błędne działania, że wspomnę fakt wypłacania zasiłku opiekuńczego dla osób będących pensjonariuszami domów pomocy społecznej. Wyłonił się problem, wcale niemały, osób które wykazują chęć wykorzystywania różnych źródeł pomocy czy też problem całkowitego braku zainteresowania rodziny losem jej członka.</u>
461   - <u xml:id="u-27.10" who="#UrszulaPlażewska">Podkreślenia wymaga fakt, iż wszystkie działania w zakresie sprawowania opieki społecznej, służba zdrowia podejmuje w oparciu o obowiązujący akt prawny o opiece społecznej z 16 sierpnia 1923 r. Wydane akty prawne, nowelizujące wyżej wymienioną ustawę, nie doprowadziły do jednoznacznego określenia sposobu i zasad sprawowania opieki społecznej.</u>
462   - <u xml:id="u-27.11" who="#UrszulaPlażewska">W latach 1981–1982 Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przystąpił do szeroko zakrojonych prac nad przygotowaniem podstawowych zasad funkcjonowania ochrony zdrowia i opieki społecznej w warunkach reformy gospodarczej. Dyskusja nad projektem toczyła się w całym kraju. I nie tylko w środowisku służby zdrowia. Projekt nowych zasad ma objąć nie tylko sferę organizacji i zarządzania służba zdrowia i opieką społeczną, ale także szeroko rozumianą sferę ekonomiki finansów oraz systemów motywacyjnych w dziedzinie zatrudnienia i płac. W dyskusjach brało udział dziesiątki tysięcy pracowników służby zdrowia. Prasa publikowała szereg ankiet w tej sprawie i wyniki podawała do publicznej wiadomości. Rezultatem jest jedynie rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z maja 1982 r. o organizacji i zadaniach zakładów opieki zdrowotnej oraz zarządzenie z listopada 1982 r. o organizacji i ramowych statutach zakładów służby zdrowia. Brak natomiast nowej regulacji prawnej w sferze ekonomiki i finansów oraz nowym systemie motywacyjno-płacowym.</u>
463   - <u xml:id="u-27.12" who="#UrszulaPlażewska">Podstawowe rozwiązania w dziedzinie funkcjonowania służby zdrowia opierają się dotychczas na przepisach przedwojennych oraz na całym szeregu aktów prawnych o charakterze ustawowym, wydanych w okresie powojennym. Akty te cechuje brak spójności merytorycznej pod względem prawnym i terminologicznym.</u>
464   - <u xml:id="u-27.13" who="#UrszulaPlażewska">Reasumując przytoczone powyżej spostrzeżenia własne, moich wyborców, w tym pracowników służby zdrowia, uważam, że:</u>
465   - <u xml:id="u-27.14" who="#UrszulaPlażewska">— po pierwsze — Sejm powinien dokonać aktualizacji programu rozwoju ochrony zdrowia i opieki społecznej do 1990 r. w oparciu o realne możliwości naszej gospodarki, nie rezygnując z zabezpieczenia przyjętego zakresu zadań;</u>
466   - <u xml:id="u-27.15" who="#UrszulaPlażewska">— po drugie — istnieje potrzeba opracowania kompleksowej ustawy o ochronie zdrowia społeczeństwa.</u>
467   - <u xml:id="u-27.16" who="#UrszulaPlażewska">Obywatele Posłowie! We wszystkich uchwałach, programach Sejmu, IX Zjazdu PZPR, Rządu jako pierwszoplanowe zadanie postawiono usprawnienie działania podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie dostępności, jakości i kultury świadczeń. Resort zdrowia podjął cały szereg działań włącznie z opracowaniem kierunków usprawnienia podstawowej opieki zdrowotnej, mających na celu doprowadzić do realizacji tego założenia. Dalsze usprawnienia organizacji pracy i działania podstawowej opieki zdrowotnej resort zdrowia wiąże z wynikami uzyskanymi z przeprowadzanego obecnie eksperymentu swobodnego wyboru lekarza w wielu przychodniach rejonowych w kraju. Zbyt wcześnie jeszcze na kompleksową ocenę wyników przeprowadzanego eksperymentu. Badania kontrolne właśnie trwają, ale cały szereg pozytywnych wniosków już dziś można przedstawić. Obywatele, osoby kontrolujące, a nawet pracownicy służby zdrowia zgłaszają, że dostępność do tych placówek wyraźnie wzrosła. Ocena zachowań etyczno-moralnych zatrudnionych w tych placówkach pracowników służby zdrowia w sposób znaczący poprawiła się.</u>
468   - <u xml:id="u-27.17" who="#UrszulaPlażewska">Z dokonanego przeze mnie przeglądu sprawozdań z przeprowadzonych kontroli przychodni W, Łodzi biorących udział w eksperymencie wynika, że lekarz oczekuje na pacjenta do godziny 20, że wraca do przychodni po odbyciu wizyt domowych, aby sprawdzić, czy nie wpłynęła dodatkowa wizyta, że spadła w sposób widoczny absencja chorobowa. Należałoby więc szerzej upowszechnić pozytywne, sprawdzające się w praktyce rozwiązania, odpowiednio dostosowując je do funkcjonowania placówek służby zdrowia w mieście i w wiejskich ośrodkach zdrowia. Moim zdaniem, nawet znaczne nakłady, konieczne na doskonalenie służby zdrowia zwrócą się wielokrotnie poprzez wzrost sprawowanej opieki zdrowotnej, poprawę wykorzystania bazy szpitalnej i specjalistycznej. Ponosząc je w tak trudnej sytuacji gospodarczej jednocześnie rygorystycznie wymagajmy realizacji postawionych przed służbą zdrowia zadań. Jest to zdanie nie tylko moje, ale i obywateli, z którymi rozmawiałam na te tematy na wielu spotkaniach.</u>
469   - <u xml:id="u-27.18" who="#UrszulaPlażewska">Wywodzę się i reprezentuję dużą uprzemysłowioną aglomerację. W swoim wystąpieniu chce zasygnalizować kilka problemów przemysłowej służby zdrowia. Postawiono bowiem przed nią wysokie wymagania w działalności profilaktycznej, rehabilitacyjnej i leczniczej. Ich realizacja, niestety, nie zawsze przebiega dobrze. W dalszym ciągu bowiem występują trudności w pozyskaniu lekarza do przemysłowej służby zdrowia, szczególnie zaś specjalistów. W wielu przychodniach są wolne etaty nie obsadzone przez kilka miesięcy. W dalszym ciągu przemysłowa służba zdrowia obciążona jest działalnością administracyjną, pochłania to czas, który powinna poświęcić pacjentowi. Przykre to, ale muszę to powiedzieć, że niejednokrotnie propozycję pracy w przemysłowej służbie zdrowia lekarz przyjmuje jako zło konieczne. Ta sytuacja musi ulec zmianie.</u>
470   - <u xml:id="u-27.19" who="#UrszulaPlażewska">Ogromnym rzeszom zatrudnionych, ludziom ciężkiej pracy potrzebna jest dobrze działająca przemysłowa służba zdrowia. Jej zadania są ogromne. Aby je mogła prawidłowo realizować, konieczna jest ścisła współpraca placówek przemysłowej służby zdrowia z kierownictwem zakładów pracy, a zwłaszcza partycypacja tych zakładów w kosztach prowadzenia opieki zdrowotnej, uwzględniając przy tym założenia reformy gospodarczej. Dotychczasowy stan prawny w tym zakresie, opierający się na decyzjach Rady Ministrów z 1963 r., jest niezbyt precyzyjny i częściowo zdezaktualizowany. Potrzebne są nowe decyzje, jasno określające zakres partycypacji i obowiązków zakładów pracy w zakresie ochrony zdrowia załóg. Dotyczy to konieczności uporządkowania sfery formalnoprawnej i inwestycji przemysłowej służby zdrowia, jak i jej działalności merytorycznej.</u>
471   - <u xml:id="u-27.20" who="#UrszulaPlażewska">Wysoka Izbo! Zjawiska znieczulicy, niereagowania na patologię społeczną i problemy wychowawcze utrudniają w znacznej mierze przetrwanie okresu trudności ekonomicznych naszego kraju. Szereg zadań z działalności służby zdrowia może ulec zdecydowanej poprawie przy większym zaangażowaniu i współpracy z samorządami mieszkańców, z organizacjami społecznymi, a w szczególności z terenowymi ogniwami PRON.</u>
472   - <u xml:id="u-27.21" who="#UrszulaPlażewska">Widzę konieczność szerszego uwzględnienia w pracy terenowych rad narodowych zagadnień związanych z ochroną zdrowia społeczeństwa i sprawowaną opieką społeczną z jednej strony, a ż drugiej strony zaś zagadnień zabezpieczenia materialnego, szczególnie substancji mieszkaniowej dla pracowników medycznych.</u>
473   - <u xml:id="u-27.22" who="#UrszulaPlażewska">Rangę lekarza podstawowej opieki zdrowotnej należałoby podnieść nie tylko w aspekcie finansowym. Proponuję, by powoływanie na stanowisko lekarza rejonowego odbywało się na uroczystej sesji terenowej rady narodowej, gdzie przed przedstawicielem podopiecznych lekarz odbierałby nominację i składał podobne ślubowania, jak robią to dziś pracownicy administracji terenowej.</u>
474   - <u xml:id="u-27.23" who="#UrszulaPlażewska">W związku z trudnościami kadrowymi, szczególnie pielęgniarskimi w lecznictwie zamkniętym, należałoby rozważyć, czy stopień zaangażowania najbliższej rodziny w opiekę nad hospitalizowanym jest wystarczający, czy w organizacji szpitala nie znalazłoby się miejsce dla chętnych poświęcić swój czas na rzecz tej sprawy.</u>
475   - <u xml:id="u-27.24" who="#UrszulaPlażewska">Pragnęłabym poruszyć jeszcze jeden problem. Istnieje ogromne zainteresowanie środowiska służby zdrowia powstającymi aktami prawnymi dotyczącymi służby zdrowia i statusu pracownika ochrony zdrowia. Wiadome jest, że prace nowelizacyjne i konsultacyjne muszą trwać długo. Ale czy aktualna sytuacja, w której mamy do czynienia z występowaniem przypadków postaw nieetycznych, niegodnych lekarza i pracownika służby zdrowia nie stanowi wystarczającego powodu do przyspieszenia tych prac. Moim zdaniem — tak. Mówiąc o tym, chciałabym serdecznie podziękować wszystkim tym pracownikom służby zdrowia, stanowiącym olbrzymią większość, pracującym w trudnych warunkach za ofiarną, pełną poświęcenia opiekę nad zdrowiem społeczeństwa.</u>
476   - <u xml:id="u-27.25" who="#UrszulaPlażewska">Obywatelu Marszałku! Obywatele Posłowie! Zostałam zobowiązana przez moich wyborców, przez pracowników służby zdrowia do złożenia z tej trybuny serdecznego podziękowania za decyzję budowy Pomnika-Szpitala Centrum Zdrowia Matki-Polki, generałowi Jaruzelskiemu i wszystkim jej inicjatorom, za decyzję, iż Szpital — Pomnik wzniesiony zostanie w robotniczej Łodzi, w mieście zatrudniającym dziesiątki tysięcy ciężko pracujących polskich włókniarek. Szpital — Pomnik specjalistycznym zakresem działania obejmując cały kraj będzie mógł swymi usługami spłacić społeczną ofiarność płynącą z całej Polski na realizację tej pięknej idei. Do spłacenia tego długu łódzka służba zdrowia przygotowuje się całym sercem.</u>
477   - <u xml:id="u-27.26" who="#UrszulaPlażewska">Znając ogromne społeczne zainteresowanie tą inwestycją mieszkańców całego kraju oraz Rady Obywatelskiej Budowy Pomnika — Szpitala, koordynującej społeczną inicjatywę, jestem przekonana, że władze miasta Łodzi i przedsiębiorstwa budowlane, wspomagane przez czyny społeczne mieszkańców kraju i żołnierzy Wojska Polskiego ukończą budowę Pomnika — Szpitala w terminie, to jest do 1987 r. Dziękuję.</u>
  451 + <u xml:id="u-27.0" who="#UrszulaPłażewska">Obywatelu Marszałku! Wysoki Sejmie! Stały rozwój narodu i podnoszenie stanu zdrowia społeczeństwa to ważne cele socjalistycznego państwa. Jednocześnie ochrona zdrowia obywateli to jeden z najważniejszych problemów społecznych, często poddawany krytycznej ocenie.</u>
  452 + <u xml:id="u-27.1" who="#UrszulaPłażewska">Z tego względu Sejm, Polska Zjednoczona Partia Robotnicza na III Plenum Komitetu Centralnego w czerwcu 1980 r. oraz na swym IX Nadzwyczajnym Zjeździe, a także stronnictwa polityczne oraz Rząd tak wiele uwagi poświęciły tym problemom w swoich programach i uchwałach.</u>
  453 + <u xml:id="u-27.2" who="#UrszulaPłażewska">Problemy ochrony zdrowia społeczeństwa stanowią znaczącą część zawartych porozumień społecznych. W obecnej sytuacji społeczno-ekonomicznej kraju podstawowe zadania wynikające z tych dokumentów pozostają nadal aktualne. Mimo zwiększonych nakładów ze strony państwa na realizację programu rozwoju zdrowia i opieki społecznej do roku 1990, zatwierdzonego przez Sejm w styczniu 1974 r., stopień jego realizacji uznać należy za niezadowalający.</u>
  454 + <u xml:id="u-27.3" who="#UrszulaPłażewska">Opinia społeczna nadal ma wiele uzasadnionych pretensji do służby zdrowia. Obywatele skarżą się na trudności w szybkim uzyskaniu porady w podstawowej opiece zdrowotnej w miejscu zamieszkania i pracy. Dostanie się do szpitala w wielu regionach kraju jest nadal trudne, a warunki pobytu pozostawiają wiele do życzenia. Nie zaobserwowano wyraźnej poprawy w sprawowaniu opieki nad młodzieżą szkolną i akademicką.</u>
  455 + <u xml:id="u-27.4" who="#UrszulaPłażewska">W stopniu niezadowalającym nastąpił postęp w zakresie stosunków pacjent — pracownik medyczny, czyli w tak zwanej kulturze świadczeń. Wydaje się, że do głównych przyczyn braku wyraźnego postępu w realizacji założonych celów należą:</u>
  456 + <u xml:id="u-27.5" who="#UrszulaPłażewska">— nieterminowa realizacją zadań inwestycyjnych służby zdrowia,</u>
  457 + <u xml:id="u-27.6" who="#UrszulaPłażewska">— nadal znaczne, mimo czynionych wysiłków, niedostatki w zaopatrzeniu materiałowym, szczególnie zaopatrzenie w leki i drobny sprzęt medyczny,</u>
  458 + <u xml:id="u-27.7" who="#UrszulaPłażewska">— zła organizacja pracy w wielu placówkach służby zdrowia, a szczególnie w zakresie gospodarowania już posiadaną bazą materiałową i kadrami.</u>
  459 + <u xml:id="u-27.8" who="#UrszulaPłażewska">Nie bez znaczenia jest także obowiązujący w służbie zdrowia system płac, w którym nadal brakuje wyraźnego zróżnicowania i motywacji do dobrej roboty. Mówili już o tym posłowie przedmówcy. Temat jest bardzo wszechstronny i wyjątkowo złożony.</u>
  460 + <u xml:id="u-27.9" who="#UrszulaPłażewska">Wysoka Izbo! Mając na uwadze potrzebę stworzenia „parasola ochronnego” i zapewnienia minimum warunków socjalnych grupom ludności, wymagającym szczególnej troski, państwo przeznaczyło na ten cel olbrzymie, przez wielu obywateli oceniane jako zbyt duże środki finansowe. Okres ostatnich 3 lat był okresem sprawdzania nowych form działania pomocy społecznej. Ujawnił on obok pozytywów również błędne działania, że wspomnę fakt wypłacania zasiłku opiekuńczego dla osób będących pensjonariuszami domów pomocy społecznej. Wyłonił się problem, wcale niemały, osób które wykazują chęć wykorzystywania różnych źródeł pomocy czy też problem całkowitego braku zainteresowania rodziny losem jej członka.</u>
  461 + <u xml:id="u-27.10" who="#UrszulaPłażewska">Podkreślenia wymaga fakt, iż wszystkie działania w zakresie sprawowania opieki społecznej, służba zdrowia podejmuje w oparciu o obowiązujący akt prawny o opiece społecznej z 16 sierpnia 1923 r. Wydane akty prawne, nowelizujące wyżej wymienioną ustawę, nie doprowadziły do jednoznacznego określenia sposobu i zasad sprawowania opieki społecznej.</u>
  462 + <u xml:id="u-27.11" who="#UrszulaPłażewska">W latach 1981–1982 Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przystąpił do szeroko zakrojonych prac nad przygotowaniem podstawowych zasad funkcjonowania ochrony zdrowia i opieki społecznej w warunkach reformy gospodarczej. Dyskusja nad projektem toczyła się w całym kraju. I nie tylko w środowisku służby zdrowia. Projekt nowych zasad ma objąć nie tylko sferę organizacji i zarządzania służba zdrowia i opieką społeczną, ale także szeroko rozumianą sferę ekonomiki finansów oraz systemów motywacyjnych w dziedzinie zatrudnienia i płac. W dyskusjach brało udział dziesiątki tysięcy pracowników służby zdrowia. Prasa publikowała szereg ankiet w tej sprawie i wyniki podawała do publicznej wiadomości. Rezultatem jest jedynie rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z maja 1982 r. o organizacji i zadaniach zakładów opieki zdrowotnej oraz zarządzenie z listopada 1982 r. o organizacji i ramowych statutach zakładów służby zdrowia. Brak natomiast nowej regulacji prawnej w sferze ekonomiki i finansów oraz nowym systemie motywacyjno-płacowym.</u>
  463 + <u xml:id="u-27.12" who="#UrszulaPłażewska">Podstawowe rozwiązania w dziedzinie funkcjonowania służby zdrowia opierają się dotychczas na przepisach przedwojennych oraz na całym szeregu aktów prawnych o charakterze ustawowym, wydanych w okresie powojennym. Akty te cechuje brak spójności merytorycznej pod względem prawnym i terminologicznym.</u>
  464 + <u xml:id="u-27.13" who="#UrszulaPłażewska">Reasumując przytoczone powyżej spostrzeżenia własne, moich wyborców, w tym pracowników służby zdrowia, uważam, że:</u>
  465 + <u xml:id="u-27.14" who="#UrszulaPłażewska">— po pierwsze — Sejm powinien dokonać aktualizacji programu rozwoju ochrony zdrowia i opieki społecznej do 1990 r. w oparciu o realne możliwości naszej gospodarki, nie rezygnując z zabezpieczenia przyjętego zakresu zadań;</u>
  466 + <u xml:id="u-27.15" who="#UrszulaPłażewska">— po drugie — istnieje potrzeba opracowania kompleksowej ustawy o ochronie zdrowia społeczeństwa.</u>
  467 + <u xml:id="u-27.16" who="#UrszulaPłażewska">Obywatele Posłowie! We wszystkich uchwałach, programach Sejmu, IX Zjazdu PZPR, Rządu jako pierwszoplanowe zadanie postawiono usprawnienie działania podstawowej opieki zdrowotnej w zakresie dostępności, jakości i kultury świadczeń. Resort zdrowia podjął cały szereg działań włącznie z opracowaniem kierunków usprawnienia podstawowej opieki zdrowotnej, mających na celu doprowadzić do realizacji tego założenia. Dalsze usprawnienia organizacji pracy i działania podstawowej opieki zdrowotnej resort zdrowia wiąże z wynikami uzyskanymi z przeprowadzanego obecnie eksperymentu swobodnego wyboru lekarza w wielu przychodniach rejonowych w kraju. Zbyt wcześnie jeszcze na kompleksową ocenę wyników przeprowadzanego eksperymentu. Badania kontrolne właśnie trwają, ale cały szereg pozytywnych wniosków już dziś można przedstawić. Obywatele, osoby kontrolujące, a nawet pracownicy służby zdrowia zgłaszają, że dostępność do tych placówek wyraźnie wzrosła. Ocena zachowań etyczno-moralnych zatrudnionych w tych placówkach pracowników służby zdrowia w sposób znaczący poprawiła się.</u>
  468 + <u xml:id="u-27.17" who="#UrszulaPłażewska">Z dokonanego przeze mnie przeglądu sprawozdań z przeprowadzonych kontroli przychodni W, Łodzi biorących udział w eksperymencie wynika, że lekarz oczekuje na pacjenta do godziny 20, że wraca do przychodni po odbyciu wizyt domowych, aby sprawdzić, czy nie wpłynęła dodatkowa wizyta, że spadła w sposób widoczny absencja chorobowa. Należałoby więc szerzej upowszechnić pozytywne, sprawdzające się w praktyce rozwiązania, odpowiednio dostosowując je do funkcjonowania placówek służby zdrowia w mieście i w wiejskich ośrodkach zdrowia. Moim zdaniem, nawet znaczne nakłady, konieczne na doskonalenie służby zdrowia zwrócą się wielokrotnie poprzez wzrost sprawowanej opieki zdrowotnej, poprawę wykorzystania bazy szpitalnej i specjalistycznej. Ponosząc je w tak trudnej sytuacji gospodarczej jednocześnie rygorystycznie wymagajmy realizacji postawionych przed służbą zdrowia zadań. Jest to zdanie nie tylko moje, ale i obywateli, z którymi rozmawiałam na te tematy na wielu spotkaniach.</u>
  469 + <u xml:id="u-27.18" who="#UrszulaPłażewska">Wywodzę się i reprezentuję dużą uprzemysłowioną aglomerację. W swoim wystąpieniu chce zasygnalizować kilka problemów przemysłowej służby zdrowia. Postawiono bowiem przed nią wysokie wymagania w działalności profilaktycznej, rehabilitacyjnej i leczniczej. Ich realizacja, niestety, nie zawsze przebiega dobrze. W dalszym ciągu bowiem występują trudności w pozyskaniu lekarza do przemysłowej służby zdrowia, szczególnie zaś specjalistów. W wielu przychodniach są wolne etaty nie obsadzone przez kilka miesięcy. W dalszym ciągu przemysłowa służba zdrowia obciążona jest działalnością administracyjną, pochłania to czas, który powinna poświęcić pacjentowi. Przykre to, ale muszę to powiedzieć, że niejednokrotnie propozycję pracy w przemysłowej służbie zdrowia lekarz przyjmuje jako zło konieczne. Ta sytuacja musi ulec zmianie.</u>
  470 + <u xml:id="u-27.19" who="#UrszulaPłażewska">Ogromnym rzeszom zatrudnionych, ludziom ciężkiej pracy potrzebna jest dobrze działająca przemysłowa służba zdrowia. Jej zadania są ogromne. Aby je mogła prawidłowo realizować, konieczna jest ścisła współpraca placówek przemysłowej służby zdrowia z kierownictwem zakładów pracy, a zwłaszcza partycypacja tych zakładów w kosztach prowadzenia opieki zdrowotnej, uwzględniając przy tym założenia reformy gospodarczej. Dotychczasowy stan prawny w tym zakresie, opierający się na decyzjach Rady Ministrów z 1963 r., jest niezbyt precyzyjny i częściowo zdezaktualizowany. Potrzebne są nowe decyzje, jasno określające zakres partycypacji i obowiązków zakładów pracy w zakresie ochrony zdrowia załóg. Dotyczy to konieczności uporządkowania sfery formalnoprawnej i inwestycji przemysłowej służby zdrowia, jak i jej działalności merytorycznej.</u>
  471 + <u xml:id="u-27.20" who="#UrszulaPłażewska">Wysoka Izbo! Zjawiska znieczulicy, niereagowania na patologię społeczną i problemy wychowawcze utrudniają w znacznej mierze przetrwanie okresu trudności ekonomicznych naszego kraju. Szereg zadań z działalności służby zdrowia może ulec zdecydowanej poprawie przy większym zaangażowaniu i współpracy z samorządami mieszkańców, z organizacjami społecznymi, a w szczególności z terenowymi ogniwami PRON.</u>
  472 + <u xml:id="u-27.21" who="#UrszulaPłażewska">Widzę konieczność szerszego uwzględnienia w pracy terenowych rad narodowych zagadnień związanych z ochroną zdrowia społeczeństwa i sprawowaną opieką społeczną z jednej strony, a ż drugiej strony zaś zagadnień zabezpieczenia materialnego, szczególnie substancji mieszkaniowej dla pracowników medycznych.</u>
  473 + <u xml:id="u-27.22" who="#UrszulaPłażewska">Rangę lekarza podstawowej opieki zdrowotnej należałoby podnieść nie tylko w aspekcie finansowym. Proponuję, by powoływanie na stanowisko lekarza rejonowego odbywało się na uroczystej sesji terenowej rady narodowej, gdzie przed przedstawicielem podopiecznych lekarz odbierałby nominację i składał podobne ślubowania, jak robią to dziś pracownicy administracji terenowej.</u>
  474 + <u xml:id="u-27.23" who="#UrszulaPłażewska">W związku z trudnościami kadrowymi, szczególnie pielęgniarskimi w lecznictwie zamkniętym, należałoby rozważyć, czy stopień zaangażowania najbliższej rodziny w opiekę nad hospitalizowanym jest wystarczający, czy w organizacji szpitala nie znalazłoby się miejsce dla chętnych poświęcić swój czas na rzecz tej sprawy.</u>
  475 + <u xml:id="u-27.24" who="#UrszulaPłażewska">Pragnęłabym poruszyć jeszcze jeden problem. Istnieje ogromne zainteresowanie środowiska służby zdrowia powstającymi aktami prawnymi dotyczącymi służby zdrowia i statusu pracownika ochrony zdrowia. Wiadome jest, że prace nowelizacyjne i konsultacyjne muszą trwać długo. Ale czy aktualna sytuacja, w której mamy do czynienia z występowaniem przypadków postaw nieetycznych, niegodnych lekarza i pracownika służby zdrowia nie stanowi wystarczającego powodu do przyspieszenia tych prac. Moim zdaniem — tak. Mówiąc o tym, chciałabym serdecznie podziękować wszystkim tym pracownikom służby zdrowia, stanowiącym olbrzymią większość, pracującym w trudnych warunkach za ofiarną, pełną poświęcenia opiekę nad zdrowiem społeczeństwa.</u>
  476 + <u xml:id="u-27.25" who="#UrszulaPłażewska">Obywatelu Marszałku! Obywatele Posłowie! Zostałam zobowiązana przez moich wyborców, przez pracowników służby zdrowia do złożenia z tej trybuny serdecznego podziękowania za decyzję budowy Pomnika-Szpitala Centrum Zdrowia Matki-Polki, generałowi Jaruzelskiemu i wszystkim jej inicjatorom, za decyzję, iż Szpital — Pomnik wzniesiony zostanie w robotniczej Łodzi, w mieście zatrudniającym dziesiątki tysięcy ciężko pracujących polskich włókniarek. Szpital — Pomnik specjalistycznym zakresem działania obejmując cały kraj będzie mógł swymi usługami spłacić społeczną ofiarność płynącą z całej Polski na realizację tej pięknej idei. Do spłacenia tego długu łódzka służba zdrowia przygotowuje się całym sercem.</u>
  477 + <u xml:id="u-27.26" who="#UrszulaPłażewska">Znając ogromne społeczne zainteresowanie tą inwestycją mieszkańców całego kraju oraz Rady Obywatelskiej Budowy Pomnika — Szpitala, koordynującej społeczną inicjatywę, jestem przekonana, że władze miasta Łodzi i przedsiębiorstwa budowlane, wspomagane przez czyny społeczne mieszkańców kraju i żołnierzy Wojska Polskiego ukończą budowę Pomnika — Szpitala w terminie, to jest do 1987 r. Dziękuję.</u>
478 478 <u xml:id="u-27.27" who="#komentarz">(Oklaski)</u>
479 479 </div>
480 480 <div xml:id="div-28">
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00044-01/header.xml
... ... @@ -182,7 +182,7 @@
182 182 <persName>
183 183 <roleName>Poseł</roleName>
184 184 <forename>Mieczysław</forename>
185   - <surname>Lubiński</surname>
  185 + <surname>Łubiński</surname>
186 186 </persName>
187 187 <sex value="M" />
188 188 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00048-01/header.xml
... ... @@ -162,7 +162,7 @@
162 162 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Janina_%C5%81%C4%99gowska</idno>
163 163 <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
164 164 </person>
165   - <person xml:id="JerzyGołaczyński" role="regular">
  165 + <person xml:id="JerzyGołaczynski" role="regular">
166 166 <persName>
167 167 <roleName>Poseł</roleName>
168 168 <forename>Jerzy</forename>
... ... @@ -225,7 +225,7 @@
225 225 <persName>
226 226 <roleName>Poseł</roleName>
227 227 <forename>Mieczysław</forename>
228   - <surname>Lubiński</surname>
  228 + <surname>Łubiński</surname>
229 229 </persName>
230 230 <sex value="M" />
231 231 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00058-01/header.xml
... ... @@ -255,7 +255,7 @@
255 255 <persName>
256 256 <roleName>Poseł</roleName>
257 257 <forename>Mieczysław</forename>
258   - <surname>Lubiński</surname>
  258 + <surname>Łubiński</surname>
259 259 </persName>
260 260 <sex value="M" />
261 261 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00059-01/header.xml
... ... @@ -159,7 +159,7 @@
159 159 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Janusz_Zab%C5%82ocki</idno>
160 160 <affiliation role="member" ref="#KołoPoselskiePolskiegoZwiązkuKatolickoSpołecznego" />
161 161 </person>
162   - <person xml:id="JerzyGołaczyński" role="regular">
  162 + <person xml:id="JerzyGołaczynski" role="regular">
163 163 <persName>
164 164 <roleName>Poseł</roleName>
165 165 <forename>Jerzy</forename>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00062-01/header.xml
... ... @@ -356,11 +356,11 @@
356 356 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Stefan_Biskupski_(pose%C5%82)</idno>
357 357 <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiZjednoczonegoStronnictwaLudowego" />
358 358 </person>
359   - <person xml:id="SzymonBała" role="regular">
  359 + <person xml:id="SzymonBala" role="regular">
360 360 <persName>
361 361 <roleName>Poseł</roleName>
362 362 <forename>Szymon</forename>
363   - <surname>Bała</surname>
  363 + <surname>Bala</surname>
364 364 </persName>
365 365 <sex value="M" />
366 366 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00064-01/header.xml
... ... @@ -242,7 +242,7 @@
242 242 <persName>
243 243 <roleName>Poseł</roleName>
244 244 <forename>Mieczysław</forename>
245   - <surname>Lubiński</surname>
  245 + <surname>Łubiński</surname>
246 246 </persName>
247 247 <sex value="M" />
248 248 </person>
... ...
1980-1985/sejm/posiedzenia/pp/198085-sjm-ppxxx-00069-01/header.xml
... ... @@ -267,7 +267,7 @@
267 267 <idno type="URI" subtype="wikimedia">https://pl.wikipedia.org/wiki/Jarema_Maciszewski</idno>
268 268 <affiliation role="member" ref="#KlubPoselskiPolskiejZjednoczonejPartiiRobotniczej" />
269 269 </person>
270   - <person xml:id="JerzyGołaczyński" role="regular">
  270 + <person xml:id="JerzyGołaczynski" role="regular">
271 271 <persName>
272 272 <roleName>Poseł</roleName>
273 273 <forename>Jerzy</forename>
... ...