text_structure.xml 69.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 04)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Beata Małecka-Libera)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dzień dobry państwu, witam serdecznie na posiedzeniu senackiej Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BeataMałeckaLibera">Dzisiaj w porządku obrad mamy ustawę o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BeataMałeckaLibera">Witam bardzo serdecznie panie senator, panów senatorów, pana ministra z zespołem, wszystkie osoby zainteresowane niniejszym tematem.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BeataMałeckaLibera">I bezzwłocznie przystępujemy do pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę pana ministra o wprowadzenie do tematu, a później będę prosiła nasze Biuro Legislacyjne, pana mecenasa o opinię.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekKos">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MarekKos">Przygotowany projekt ustawy o zmianie ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym oraz niektórych innych ustaw jest wynikiem zebranych doświadczeń z funkcjonowania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego, a także odpowiedzią na potrzeby tego systemu. Jest to konieczność zwiększenia zarówno komfortu pracy, jak i – a może przede wszystkim – bezpieczeństwa członków zespołów ratownictwa medycznego. Celem zmian jest także usprawnienie funkcjonowania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego, lepszy dostęp do świadczeń zespołów ratownictwa medycznego, zwiększenie bezpieczeństwa i poprawa warunków pracy personelu zespołów wyjazdowych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MarekKos">Projekt ustawy zakłada wprowadzenie zmian w zakresie większego zróżnicowania rodzajów zespołów ratownictwa oraz wprowadzenie nowej jednostki systemu, mianowicie motocyklowej jednostki ratunkowej. Możliwe będzie stworzenie 1 takiej jednostki na 400 tysięcy mieszkańców i jej działanie w okresie od 1 maja do 30 września, czyli w porze letniej. Zakłada się także rozróżnienie podstawowych zespołów ratownictwa medycznego na zespoły zarówno 2-, jak i 3-osobowe.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MarekKos">Kolejna zmiana to ustalenie parametrów, jakimi powinien kierować się wojewoda, ustalając liczbę i rozmieszczenie szpitalnych oddziałów ratunkowych w wojewódzkim planie działania systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MarekKos">Następna zmiana… Właściwie to nie zmiana, tylko utrzymanie bezterminowo możliwości kierowania połączeń alarmowych z numeru 999 bezpośrednio do dyspozytorni medycznych, z pominięciem centrum powiadamiania ratunkowego. Będzie to oznaczało szybsze przyjmowanie zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#MarekKos">Kolejna zmiana to umożliwienie utworzenia dodatkowej dyspozytorni medycznej w województwach, których liczba mieszkańców przekracza 3 miliony, tu w grę wchodzą takie województwa jak województwo małopolskie, wielkopolskie, a także możliwość stworzenia 2 dodatkowych dyspozytorni w tych województwach, których liczba mieszkańców przekracza 4 miliony, tu chodzi o województwa śląskie i mazowieckie.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#MarekKos">Następne zmiany to zmiana definicji lekarza systemu poprzez rozszerzenie o specjalistów intensywnej terapii oraz zmiana definicji pielęgniarki systemu, która ma polegać na dostosowaniu nazw dziedzin pielęgniarstwa, w których mogą być prowadzone specjalizacje i odpowiednie kursy kwalifikacyjne.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#MarekKos">Ważna zmiana to wprowadzenie obowiązku zapewnienia wsparcia psychologicznego członkom zespołów ratownictwa medycznego. Ten obowiązek będzie spoczywał na dysponentach zespołów ratownictwa. Są to zmiany będące pokłosiem tych bardzo tragicznych wydarzeń z końca stycznia bieżącego roku. Chodzi zarówno o wsparcie psychologiczne, jak i – kolejna zmiana – wprowadzenie cyklicznych szkoleń w zakresie samoobrony oraz technik deeskalacyjnych dla członków ratownictwa medycznego.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#MarekKos">Kolejne zmiany to zmiany dotyczące wprowadzenia obowiązku wypłacania dodatków za pracę w porze nocnej oraz w porze dziennej w dni świąteczne, w niedziele i w dni wolne od pracy, co wynika z przyjętego 5-dniowego tygodnia pracy dla pracowników wykonujących zawód medyczny zatrudnionych w systemie pracy zmianowej. Chodzi o to, że pracownicy tacy jak ratownicy medyczni czy pielęgniarki systemu, które pracowały i pracują w zespołach ratownictwa medycznego, takiego dodatku nie mieli, a miały ten dodatek osoby na tych samych stanowiskach pracy, które pracowały i pracują w szpitalnych oddziałach ratunkowych. Tak że chcemy to unormować, sprawić, aby osoby o tych samych kwalifikacjach i wykonujące bardzo podobną pracę były tym dodatkiem objęte.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#MarekKos">Kolejna zmiana to wprowadzenie przepisów wskazujących wprost, że ratownik może wykonywać zawód w podmiocie leczniczym jako przedsiębiorca niebędący podmiotem leczniczym. Jest to praca na tzw. kontrakcie, podobnie jak jest to w przypadku lekarzy czy pielęgniarek.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#MarekKos">Kolejna zmiana to wprowadzenie deregulacji w zakresie zmiany w katalogu podmiotów zwolnionych z konieczności uzyskania opinii o celowości inwestycji, tak by wszystkie inwestycje w ramach Państwowego Ratownictwa Medycznego były z tej oceny zwolnione.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#MarekKos">Są tu jeszcze pewne przepisy dotyczące upoważnień ustawowych dla ministra obrony narodowej oraz dla ministra spraw wewnętrznych i administracji do określenia kursów kwalifikowanej pierwszej pomocy.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#MarekKos">Na koniec chcę zaznaczyć, że podkreślenia wymaga fakt, a jest to niezmiernie ważne, niezmiernie istotne w kontekście ostatnich tragicznych wydarzeń związanych z agresją kierowaną przeciw ratownikom medycznych, że w tym projekcie ustawy zostały zawarte przepisy, które wzmacniają bezpieczeństwo członków zespołów ratownictwa medycznego. Projektowane przepisy dotyczące zwiększenia liczby członków zespołów ratownictwa medycznego, obowiązku zapewnienia wsparcia psychologicznego dla tych osób, a także szkolenia w zakresie samoobrony, jak również technik przeciweskalacyjnych, są niezbędne, są bardzo potrzebne i wymagają pilnego wprowadzenia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BeataMałeckaLibera">Oddaję głos panu mecenasowi. Bardzo proszę o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PiotrMagda">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PiotrMagda">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PiotrMagda">Do omawianej ustawy Biuro Legislacyjne zgłosiło zastrzeżenia natury konstytucyjnej oraz legislacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PiotrMagda">W zakresie uwag natury konstytucyjnej należy podnieść 2 kwestie.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#PiotrMagda">Po pierwsze, art. 45a ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym w brzmieniu nadanym przez art. 1 pkt 37 ustawy stanowi, że minister właściwy do spraw zdrowia określi w drodze rozporządzenia maksymalny czas na przyjęcie pacjenta od zespołu ratownictwa medycznego w szpitalach. Powołany przepis jest niezgodny z art. 92 ust. 1 konstytucji przez to, że z jednej strony nie zawiera wytycznych dotyczących treści rozporządzenia, z drugiej zaś upoważnia do uregulowania w akcie wykonawczym materii, co do których w ustawie o Państwowym Ratownictwie Medycznym w brzmieniu nadanym przez ustawę nie ma żadnych bezpośrednich uregulowań ani wskazówek. W tym stanie rzeczy należy postulować, aby to ustawa o Państwowym Ratownictwie Medycznym określała maksymalny czas na przyjęcie pacjenta od zespołu ratownictwa medycznego w szpitalach, licząc od czasu przybycia zespołu do szpitala zarejestrowanego w systemie wspomagania dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#PiotrMagda">Po drugie, należy zauważyć, że po odbyciu pierwszego czytania projektu omawianej ustawy w wyniku przyjęcia przez sejmową Komisję Zdrowia niektórych poprawek zgłoszonych na jej posiedzeniu tekst projektu ustawy został uzupełniony o materie, które wykraczają poza materię regulowaną w projekcie ustawy wniesionym do Sejmu przez Radę Ministrów. Są to art. 7 pkt 1, który w ustawie o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych dodaje art. 24a w celu ustanowienia kompetencji Krajowej Rady Ratowników Medycznych do zwracania się do odpowiednich podmiotów innego państwa o potwierdzenie autentyczności dokumentów wydanych przez to państwo oraz o poświadczenie, że ratownik medyczny zamierzający wykonywać zawód na terytorium Polski uzyskał wykształcenie zgodne z przepisami obowiązującymi w tym państwie; art. 7 pkt 4, który w ustawie o zawodzie ratownika medycznego dodaje art. 134a w celu ustanowienia zasady, że na wniosek Krajowej Rady Ratowników Medycznych albo jej prezesa pracodawca jest obowiązany zwolnić od pracy pracownika będącego ratownikiem medycznym, który pełni funkcję z wyboru w organach samorządu ratowników medycznych lub wykonującego czynności na rzecz Krajowej Izby Ratowników Medycznych; art. 8 pkt 1, który nowelizuje art. 4 ust. 3 ustawy o niektórych zawodach medycznych w celu modyfikacji zakresu jawności danych i informacji zgromadzonych w Centralnym Rejestrze Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego; wreszcie art. 8 pkt 2, który znowelizował art. 99 ust. 1 ustawy o niektórych zawodach medycznych w celu wydłużenia okresu, w którym można wykonywać zawody medyczne bez uzyskania wpisu do centralnego rejestru.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#PiotrMagda">Z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego wynika, że poprawki zgłaszane na etapie sejmowego postępowania ustawodawczego powinny pozostawać w związku z projektem złożonym w Sejmie przez wnioskodawcę. Mając to na uwadze, należy uznać, że przepisy art. 7 pkt 1 i 4 oraz art. 8 pkt 1 i 2 ustawy są niezgodne z art. 118 ust. 1 oraz z art. 119 ust. 1 i 2 konstytucji przez to, że zostały wprowadzone do tekstu jej projektu bez dochowania trybu wymaganego dla sejmowego postępowania ustawodawczego. Przepisy te należy zatem skreślić.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#PiotrMagda">Jeśli zaś chodzi o uwagi natury legislacyjnej, należy podnieść 5 propozycji poprawek. Pierwsza propozycja zmierza do zapewnienia spójności dodawanych przepisów dotyczących szkolenia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy policjantów, funkcjonariuszy, strażaków i pracowników służb podległych ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych albo przez niego nadzorowanych oraz szkolenia w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy żołnierzy i pracowników resortu obrony narodowej. Druga propozycja zmierza do uwzględnienia w treści przepisu, że pojęcie systemowych regulacji nie może być odnoszone do postanowień zawartych w dokumentach niebędących aktami prawnymi. Trzecia propozycja zmierza do dostosowania polecenia nowelizacyjnego do zasad techniki prawodawczej. Czwarta propozycja zmierza do dodania w ustawie o zawodach pielęgniarki i położnej modyfikacji legislacyjnej analogicznej do modyfikacji zaproponowanej w ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz w ustawie o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych. Wreszcie piąta propozycja zmierza do uwzględnienia w treści przepisu, że wypłata przez niektóre podmioty lecznicze na podstawie przepisów prawa pracy obowiązujących w tych podmiotach dodatków za pracę wykonywaną w porze nocnej, za każdą godzinę pracy wykonywanej w porze dziennej w niedzielę i święta oraz dodatków za pracę w dni wolne od pracy będzie miała miejsce do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie omawianej ustawy, nie zaś do dnia jej wejścia w życie. Od dnia wejścia w życie będą bowiem miały zastosowanie regulacje dodanego ust. 2 w art. 99 ustawy o działalności leczniczej. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BeataMałeckaLibera">Myślę, że wiemy wszystko, co powinniśmy wiedzieć na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BeataMałeckaLibera">Rozpoczynamy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa chciałby zabrać głos? Nie ma żadnego zgłoszenia?</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pan senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WaldemarKraska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WaldemarKraska">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WaldemarKraska">Rzeczywiście ustawa jest ustawą dawno oczekiwaną przez środowisko nie tylko ratowników medycznych, bo mówimy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, w którym pracują nie tylko ratownicy, ale także lekarze systemu i pielęgniarki systemu. Jest to ustawa, która pewne rzeczy systematyzuje i je usprawnia. Postaram się pokrótce przez tę ustawę, że tak powiem, przejść i będę miał do pana ministra kilka pytań.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#WaldemarKraska">Ustawa ta oprócz zespołów 2-osobowych wprowadza w tej chwili zespoły 3-osobowe. Jest to rozwiązanie bardzo oczekiwane przez środowisko ratowników medycznych i to nie tylko ze względu na to, że łatwiej pracuje się w sytuacjach ekstremalnych, kiedy są 3 osoby na pokładzie karetki pogotowia niż w przypadku zespołu 2-osobowego. Są sytuacje, kiedy tego trzeciego ratownika na pokładzie brakuje, najczęściej są to zabiegi ratujące życie, reanimacje, które wymagają uczestnictwa w działaniach trzeciej osoby.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#WaldemarKraska">Moje pytanie w tym miejscu jest takie – bo ta ustawa wprowadza możliwość tworzenia takich zespołów – jaka tu będzie wycena przez AOTMiT? Czy już państwo wiecie? Jakie środki będą przeznaczone na działanie zespołu 3-osobowego? Myślę, że od tego będzie zależało to, czy świadczeniodawcy będą chcieli takie zespoły utworzyć. Oczywiście drugim aspektem jest to, czy będzie tylu ratowników, czy znajdzie się w systemie tylu ratowników. Tego jeszcze nie wiemy, ale myślę, że nowo powołany samorząd ratowników medycznych niedługo określi, jakim zasobem w tej chwili dysponujemy.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#WaldemarKraska">Bardzo dobrym rozwiązaniem jest powszechne wprowadzenie zespołów motocyklowych, które do tej pory działały lokalnie. One do tej pory działały przy zespołach P. Tak więc mam też pytanie o to, czy państwo już wiecie, jak ten zespół motocyklowy, jego działalność będzie wyceniana. W jakich ramach, że tak powiem, on będzie w tej chwili funkcjonował? Czy on będzie wysyłany jednocześnie z zespołem, który jeździ na 4 kołach? Czy może najpierw będzie wysyłany zespół motocyklowy, a dopiero w razie potrzeby uzupełniany kolejnym zespołem? Myślę, że to jest bardzo ważne logistycznie, jak to będzie przez dyspozytorów medycznych rozróżniane.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#WaldemarKraska">Dobrą rzeczą jest także zwiększenie liczby dyspozytorni medycznych. Czas pandemii pokazał, że ten system, który opierał się praktycznie na istnieniu 1 dyspozytorni w województwie, szczególnie w przypadku dużych województw, był niewystarczający. Tak że dobrze, że pojawiają się dodatkowe dyspozytornie, bo to zdecydowanie usprawni działanie. Tym bardziej że praktyka pokazuje, że niektóre województwa mają problem z obsadą dyspozytorni medycznych i dzięki systemowi zastępowalności zlecenia np. z województwa pomorskiego wpadają do dolnośląskiego czy innych województw. Prawda? Zasada była taka, że to się pojawia w przypadku awarii, wtedy kiedy powstaje problem techniczny. W tej chwili widzimy, że to jest też niestety związane z obsadą. Pandemia pokazała, że dyspozytornie w mniejszych ośrodkach mają zdecydowanie łatwiej, więcej możliwości, jeśli chodzi o obsadzenie dyspozytorów medycznych. Myślę, że to jest też związane z tym, że w dużych miastach, w dużych aglomeracjach, jeżeli chodzi o wynagrodzenia, o finansowanie pracy dyspozytora medycznego czy też pracy w innych jednostkach, nie jest to konkurencyjne.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#WaldemarKraska">Myślę, że wprowadzenie krótszych kursów dla dyspozytorów medycznych, bo w tej chwili będą to 2 lata, prawda?, to też jest pewien kompromis. Pierwotnie były to 3 lata.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#WaldemarKraska">W każdym razie rola dyspozytora medycznego w systemie jest rolą bardzo ważną. To jest – tak z medycznego punktu widzenia można powiedzieć – serce całego systemu. I jeżeli dyspozytornia medyczna działa źle, zostaną podjęte złe decyzje, to już niektórych poczynań niestety nie da się odwrócić.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#WaldemarKraska">Wsparcie psychologiczne. Myślę, że w dużych jednostkach ono już istniało. Jednak ta praca jest bardzo trudna, jest to praca z człowiekiem, czasem w bardzo ekstremalnych warunkach. Tak więc myślę, że wsparcie psychologiczne jest jak najbardziej potrzebne nie tylko dla dyspozytorów medycznych, ale także dla osób, które pracują w karetkach pogotowia.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#WaldemarKraska">No i oczywiście samoobrona i deeskalacja, to jest ważne. Pokazuje to w szczególności to, co się wydarzyło w Siedlcach. Ja też pracuję na tym terenie i wiem, jak to zostało odebrane przez ratowników medycznych. Byli młodzi ludzie, którzy zaraz po tym nieszczęśliwym zdarzeniu nie chcieli pracować, ponieważ obawiali się o swoje życie. Tak więc myślę, że wprowadzenie tego także usprawni działanie zespołów ratownictwa medycznego.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#WaldemarKraska">W tym miejscu mam pytanie o te słynne kamizelki nożoodporne. Wiemy, że to może nie do końca zredukuje ryzyko, ale na pewno zwiększy bezpieczeństwo ratowników medycznych, całych zespołów ratowników medycznych. Na jakim etapie, Panie Ministrze, jest w tej chwili ich zakup? Czy jest to rozważane i w jaki sposób to będzie procedowane? Rozmawiałem z załogami. Pomysł, że będzie to 1 komplet na 1 zespół… Myślę, że to jest rzecz taka bardzo osobista, tak więc myślę, że taka kamizelka powinna być przypisana do każdego członka zespołu. No, są wysocy, niscy, o większej wadze, o mniejszej, więc taka uniwersalna kamizelka chyba nie jest tu dobrym pomysłem. Wydaje mi się, że to jednak powinno być przypisane do konkretnego członka zespołu ratownictwa medycznego.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#WaldemarKraska">Ustawa ta systematyzuje także system wspomagania dowodzenia wraz z podsystem zintegrowanej łączności. Gratuluję, Panie Ministrze, tego, że udało się utrzymać numer 999. Za mojej bytności w Ministerstwie Zdrowia także była o to wielka walka, szczególnie z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji. Nie wiem, dlaczego upierali się, aby zostawić tylko numer 112. Tym bardziej że w czasie pandemii, kiedy nastąpiła ogólnopolska awaria systemu z numerem 112, to właśnie dzięki temu, że był system zamienny, że był numer 999, pacjenci mogli się dodzwonić do dyspozytorni medycznych. A myślę, że jeżeli choćby 1 życie ludzkie dzięki temu zostało uratowane, to warto ten numer utrzymać. Przy okazji dodam, że ministerstwo zainwestowało sporo pieniędzy w to, żeby ten system działał. Tak że naprawdę byłoby szkoda. To jest bardzo dobra rzecz. Panie Ministrze, gratuluję tego, że to się udało utrzymać.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#WaldemarKraska">Usunięcie trzeciego kwartyla w czasie dojazdu. To jest historyczna rzecz, ale dobrze, że to także znalazło się w tej ustawie.</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#WaldemarKraska">Centrum Operacyjne LPR. To też od wielu lat było podnoszone. Wskazywano, że jednak dobrze by było, aby LPR, jako oddzielna jednostka, posiadało dyspozytornię. Ona de facto tam działała, ale niech ona będzie usankcjonowana także w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#WaldemarKraska">Pierwsza pomoc. Rzeczywiście czasem na miejscu zdarzenia widzimy, że osoby postronne, zanim dotrze pomoc w postaci zespołu ratownictwa medycznego, mogłyby udzielić pierwszej pomocy. Znając je, wiedzą, że np. są osobami uczulonym na ukoszenie jakiegoś owada, że są cukrzykami czy chorują na padaczkę i mają przy sobie leki. Dobrze, że ustawa to także już sankcjonuje i że takiej pomocy można im udzielić.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#WaldemarKraska">Pojawił się w ustawie zapis o tym dodatku 45% i 65% za pracę w nocy, w święta, także za pracę w niedziele. Ja mam pytanie. Ten dodatek będzie wypłacany wstecz, czyli od 1 lipca 2023 r. Ilu świadczeniodawców wypłacało ten dodatek? Pytam, bo niektórzy uważali, że nie mają do tego delegacji ustawowej, więc nie chcieli wypłacać. Ilu świadczeniodawców taki dodatek wypłacało? Wygląda to tak, że dla tych, którzy nie wypłacali, w tej chwili będzie to rodziło dość duże skutki finansowe, bo trzeba praktycznie niemal za 2 lata ten dodatek wypłacić.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#WaldemarKraska">W tym miejscu chciałbym zwrócić uwagę także na taką sprawę, bo są na sali piloci Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, którzy także o ten dodatek się upominają. Proszę państwa, ja pracuję w karetce, mam bardzo częsty kontakt z Lotniczym Pogotowiem Ratunkowym. To jest naprawdę duże osiągnięcie, ponieważ mamy w tej chwili superhelikoptery, mamy superwykształcony personel na pokładzie. Piloci upominają się o to, bo też stanowią element tego zespołu lekarz – ratownik – pilot. Prawda? Współpraca jest cały czas i ona jest, tak jak w zespole ratownictwa medycznego, bardzo, bardzo ważna. Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, to oni by potem o tym ewentualnym dodatku powiedzieli. A moja prośba jest taka – mam przygotowaną poprawkę – abyśmy taki dodatek dla pilotów Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wprowadzili.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#WaldemarKraska">Ustawa też pokazuje, sankcjonuje postępowanie ze zwłokami osób, które zmarły w czasie prowadzenia medycznych czynności ratunkowych. Myślę, że to jest bardzo dobre. Tyle że ja też będę tu miał pewne wątpliwości. Taki pacjent najczęściej trafia do prosektorium szpitalnego. Kto będzie wtedy wystawiał akt zgonu? To już pewnie będzie zmartwienie dyrekcji szpitala, ale to na pewno będzie jakiś problem.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#WaldemarKraska">Finansowanie dyspozytorni medycznych. To w tej chwili wraca do budżetu, jak rozumiem. Nie będzie tego w ministerstwie, finansowanie dyspozytorni medycznych wraca do wojewodów, czyli do finansowania budżetowego.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#WaldemarKraska">Usankcjonowanie zawodu ratownika medycznego jako przedsiębiorcy. To także było postulowane przez wiele lat przez ratowników. Dobrze, że to się w tej chwili znalazło w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#WaldemarKraska">Jest zapis o sankcjach w przypadku, kiedy wojewódzki koordynator ratownictwa medycznego lub krajowy koordynator… A kto jest w tej chwili krajowym? Pan minister, jak rozumiem?</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-7.23" who="#WaldemarKraska">Nie ma jeszcze.</u>
          <u xml:id="u-7.24" who="#WaldemarKraska">Jakie to będą sankcje? Pytam, bo rzeczywiście zdarzają się takie przypadki. Może nie jest tego dużo, ale czasem jest tak, że szpital odmawia przyjęcia. Kontaktujemy się wtedy przez dyspozytornię medyczną z koordynatorem wojewódzkim, który wydaje polecenie przyjęcia pacjenta. Czasem się zdarza, że wykonanie tego polecenia nie jest egzekwowane. Czy w tej chwili to będzie kara naliczana przez Narodowy Fundusz Zdrowia, czy przez ministerstwo? I czy to naprawdę będzie działało? Czy to nie będzie martwy przepis? Czy to będzie działało?</u>
          <u xml:id="u-7.25" who="#WaldemarKraska">Może trochę przydługie to wystąpienie, ale jeszcze na koniec, Panie Ministrze, taka rzecz. System ratownictwa medycznego w całym świecie działa niejako na 2 strukturach, na 2 systemach.</u>
          <u xml:id="u-7.26" who="#WaldemarKraska">Jeden to jest to tzw. system francusko-niemiecki. To jest system, który ma taką zasadę „zostań i działaj”. Polega to na tym, że zespół dociera do poszkodowanego i wykonuje maksymalną liczbę czynności, aby zabezpieczyć pacjenta medycznie, i transport odbywa się już w warunkach bardzo bezpiecznych. W Niemczech działa to w ten sposób, że jeżeli zespół, który dojechał jako pierwszy, ma problemy z pacjentem, dojeżdża do niego lekarz, jest to tzw. system rendez-vous. Myśmy także o tym myśleli. Jest to lekarz, który jest w oddzielnym pojeździe, ten pojazd nie ma noszy, ale jeśli jest taka potrzeba, to ten lekarz przesiada się, dołącza do tego zespołu, który był pierwszy na miejscu zdarzenia, i pomaga. System francuski działa mniej więcej tak, jak system polski. W nim też są 2 rodzaje karetek, są karetki bez lekarza i karetki z lekarzem, które także dojeżdżają. W tych krajach w tym systemie najczęściej nie ma specjalizacji z medycyny ratunkowej, najczęściej obsługują to lekarze anestezjolodzy, także chirurdzy. Drugi system, który działa w świecie, to jest system, można powiedzieć, brytyjsko-amerykański. Szczególnie w Stanach Zjednoczonych jest to widoczne, tam są bodajże 4 stopnie ratowników w zależności od kwalifikacji i na pokładzie karetek nie ma medyków, nie ma lekarzy, ale każdy zespół ma bezpośredni kontakt z lekarzem. Zespoły są wyposażone w kamerki, mają łączność, można wysłać zapis EKG, zapis USG i pomoc lekarska jest w tym miejscu cały czas udzielana, mimo że na pokładzie nie ma lekarza.</u>
          <u xml:id="u-7.27" who="#WaldemarKraska">Dlaczego o tym mówię? 30 czerwca mija tzw. prolongata dotycząca karania za to, że w karetkach S nie będzie lekarza. To jest przepis, rozporządzenie, które zostało wprowadzone w czasie COVID-u, czyli w okresie dość trudnym, kiedy lekarz był na wagę złota. Jak państwo zamierzacie rozwiązać ten problem? Wiemy, że lekarzy w systemie przedszpitalnym, czyli w karetkach typu S, w karetkach specjalistycznych, ubywa. Dzieje się tak dlatego, że wynagrodzenie w tych karetkach nie jest konkurencyjne w zestawieniu np. z wynagrodzeniem w szpitalnych oddziałach ratunkowych. Jeżeli po 1 lipca zostanie utrzymane to, że gdy nie będzie lekarza, to świadczeniodawca będzie za to karany, to jestem przekonany, że tych zespołów będzie jeszcze mniej. Świadczeniodawcy będą chcieli uniknąć kar, więc będą wnosić do wojewodów o przekształcenie tych zespołów. Czy państwo myślicie o tym, żeby ewentualnie ten termin przesunąć, wydłużyć obowiązywanie przepisu, czy też np. wprowadzić jakiś wskaźnik procentowy, że np. mamy 80% z obsadą lekarską, 20% bez, więc nie karzemy? Mówię tak przykładowo. Jeżeli ci lekarze odpłyną z systemu, to myślę, że już potem nie wrócą. A tak jak pokazałem, w każdym systemie lekarz systemu gdzieś funkcjonuje, jest to na różnym poziomie i myślę, że także u nas powinno tak być.</u>
          <u xml:id="u-7.28" who="#WaldemarKraska">Gdy pracowałem w Ministerstwie Zdrowia, powstał taki zespół, ale trudno było wypracować rozwiązanie. Myśleliśmy wtedy o tym systemie rendez-vous, który chyba się dobrze sprawdza, ale też nie mieliśmy aż takiej liczby lekarzy, żeby ten system wprowadzić. Tu jest cały problem, problem w tym, żeby lekarz zdążył dojechać do pacjenta w tym momencie, kiedy ta pomoc jeszcze będzie adekwatna, a nie tylko, jak to mówią, przyjechać po to, aby stwierdzić zgon. Nie o to chodzi. Tak więc czas dotarcia zespołu rendez-vous powinien być bardzo, bardzo realny, ponieważ wtedy jest możliwa pomoc. To działa dobrze w Niemczech, choć prawdopodobnie tych lekarzy w systemie jest tam zdecydowanie więcej. Jak państwo się do tego ustosunkujecie i jaki macie państwo na to pomysł? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BeataMałeckaLibera">No, analiza dogłębna. Widać, że pan się zajmował tematem ratownictwa w poprzedniej kadencji, bo bardzo wnikliwie pan się do tego odnosi, Panie Senatorze. Rozumiem też, że ogólnie dobre notowania dla tej ustawy…</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BeataMałeckaLibera">Pani Senator, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Ja dla odmiany króciutko, chociaż z ratownictwem też byłam związana. Ta nowela jest konieczna i oczywista – tu nie mam żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Główne założenia tej noweli są takie, żeby 1 szpital ratunkowy przypadał na 200 tysięcy mieszkańców i żeby czas dotarcia do niego wynosił do 45 minut. I trzeci element, bardziej kontrowersyjny, który wśród opinii publicznej wywoływał… Chodzi o te 15 minut do momentu przyjęcia pacjenta na SOR. Rozumiem tę intencję – no, pacjenci skarżą się na kolejki w SOR-ach i w izbach przyjęć – ale czy w tym momencie widzicie państwo możliwość realizacji, wyegzekwowania tego przepisu w kontekście tego, że jednak bardzo duża część pacjentów, którzy trafiają na SOR, to nie są pacjenci przywożeni przez karetki? Jeżeli system w stanach zagrożenia życia będzie oparty tylko o system ratownictwa, to, jak uważam, ten zapis będzie realny, ale znając, że tak powiem, codzienność, a jako lekarz praktyk się tutaj wypowiadam… Po godzinie 18.00 nie wszyscy trafiają do pomocy nocnej czy świątecznej, tylko przychodzą na izby przyjęć z błahymi zachorowaniami albo nawet z ciężkimi, ale nie opiera się to leczenie o system ratownictwa… To może być problem.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Drugie moje pytanie, o pilotów LPR. Do naszych biur senatorskich i poselskich trafiły apele o to, aby byli oni traktowani tak jak cały zespół ratownictwa medycznego. Gdyby się pan odniósł… Czy istnieje taka możliwość, żeby oni dostawali ten dodatek, który jest przewidziany w ustawie, a jeżeli nie, to dlaczego?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">I trzecie moje pytanie. Jako zwolenniczka różnych innowacji, nowych technologii wiem, że wprowadzacie państwo motocykle w ratownictwie. A czy rozważaliście wprowadzenie dronów w celu ratowania życia w sytuacjach, kiedy dojazd do pacjenta jest niemożliwy czy np. w czasie wypadku na autostradzie? Są już takie możliwości. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BeataMałeckaLibera">Pan senator Grodzki. Proszę bardzo, Panie Marszałku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#TomaszGrodzki">Ja też krótko, w uzupełnieniu do wypowiedzi moich przedmówców. Rzeczywiście temat pilotów, ale i kierowców karetek… Helikopter nie poleci, jak nie będzie pilota, a karetka nie pojedzie, jak nie będzie kierowcy. Chciałbym prosić, Panie Ministrze – problem polega na tym, że ta ustawa dotyczy zawodów medycznych, a pilot i kierowca to nie są zawody medyczne – żeby przy najbliższej nowelizacji ustaw z tym związanych do tego tematu wrócić. Spójność zespołu HEMS czy spójność zespołu wyjazdowego jest w tej materii niezwykle istotna. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę, pan senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AndrzejKalata">Pani Przewodnicząca, ja mam taką ogólną uwagę, że w przypadku każdej zmiany prawa – uważam, że ta zmiana to jest bardzo słuszny kierunek – powinno się wydłużać czas procedowania, tak aby więcej konsultacji… Podam 2 przykłady. Jako samorządowcy i jako organ prowadzący pogotowie, które w powiecie żywieckim było, mówiliśmy bardzo głośno, co spowoduje zmiana… Bo był taki zapis, że w karetce może być tylko specjalista medycyny ratunkowej i bodajże…</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#AndrzejKalata">Ale tak było. Nikt tych naszych głosów nie wysłuchał. I lekarze odeszli lawinowo, powiedzmy sobie szczerze, i to tacy z doświadczeniem, często może starsi wiekiem, ale z doświadczeniem w pracy w karetkach.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#AndrzejKalata">I drugi przykład. Mówimy o centrach powiadamiania. Były głosy ze strony samorządowców, żeby zostawić, choć może nie w każdym powiecie… Przecież na Śląsku, gdzie jest 4,5 miliona mieszkańców, było 1 centrum powiadamiania… Było w Bielsku i było chyba w Częstochowie. Nawet tych nie udało się utrzymać. To po prostu taka ogólna uwaga: czasami warto porozmawiać ze starostami czy z dyrektorami tych właśnie jednostek ratunkowych, pogotowia ratunkowego, zanim się podejmie jakieś decyzje w tym obszarze.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#AndrzejKalata">To takie 2 uwagi, 2 przykłady na… No, nasze głosy nie były niestety wysłuchane. Efekt mamy taki, że teraz trudno będzie znaleźć lekarzy do karetek, mimo że jest rozszerzony zakres specjalizacji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#BeataMałeckaLibera">I jeszcze raz pan marszałek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#TomaszGrodzki">Tak, ad vocem wypowiedzi pana senatora. Czas był dobry… Praojcem tej ustawy jest siedzący obok mnie pan minister Kraska. I to był rok 2022. Tak więc ona się rodziła długo. A te postulaty, które pan senator zgłosił, one wszystkie tutaj są uwzględnione. Proszę nam wierzyć, że tak jak tutaj siedzimy obok siebie… Nie wiem, ile lat pan senator pracuje w ratownictwie, ale ja przepracowałem tam dobrze ponad 12 lat i mogę powiedzieć, że rzeczywiście dobrze się dzieje i per saldo – z tymi drobnymi uwagami – ta ustawa jest krokiem w dobrym kierunku. Dlatego będziemy ją popierać. A to, że głosy samorządowców, słuszne zresztą… No, trochę to trwało, ale taka jest natura, że tak powiem, legislacji. Już nie będę wracał do tego, kto w tym czasie sprawował rządy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo…</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#BeataMałeckaLibera">Nie, nie, Panie Senatorze. Proszę…</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Senatorze, błagam…</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#BeataMałeckaLibera">Starajmy się prowadzić merytoryczną dyskusję w tej komisji.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Ministrze, zanim oddam panu głos, chciałabym dwa zdania powiedzieć na temat tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#BeataMałeckaLibera">Co do tego, że ona jest oczekiwana, że środowisko ją akceptuje i że wiele tych zmian jest absolutnie potrzebne w związku ze zmianami otoczenia, jak myślę, jest tutaj pełna zgodność. Wszyscy – zarówno środowisko, jak i osoby zajmujące się legislacją – mamy świadomość potrzeby tych zmian.</u>
          <u xml:id="u-16.9" who="#BeataMałeckaLibera">Ja chciałabym się odnieść do 3 kwestii. Pierwsza kwestia to te sławetne 15 minut. Ten temat wzbudził ogromną dyskusję, czy to ma być faktycznie 15, czy może 30 – jak to powinno być itd. Jak znam życie, państwo także, raczej nigdy nie będzie złotego środka, ale te 15 minut, jak rozumiem, Panie Ministrze, to właśnie taka próba znalezienia tego złotego środka, rozwiązanie przez wszystkich wydyskutowane. Temat tego czasu był przecież wielokrotnie dyskutowany. No, jakąś wartość trzeba przyjąć. Skoro po konsultacjach zapadła decyzja, że to ma być te 15 minut, to należy uwierzyć, że jest ona wynikiem rozmów.</u>
          <u xml:id="u-16.10" who="#BeataMałeckaLibera">Zupełnie inny temat, który osobiście jest dla mnie bardzo ważny, to jest ta poprawka, która została przyjęta i uznana za poprawkę niekonstytucyjną. Chcę tutaj jasno powiedzieć szanownemu państwu, którzy tu jesteście i którzy być może nas słuchacie, że Senat zawsze stał na straży prawa i dbał o to, aby wszystkie zapisy, które wychodzą z Senatu, były zgodne ze ścieżką legislacyjną i z konstytucją. Chciałabym, żebyście także państwo zwracali na to uwagę. Jesteśmy senacką komisją merytoryczną, która ocenia zapisy i ich skutki, ale przestrzegamy prawa.</u>
          <u xml:id="u-16.11" who="#BeataMałeckaLibera">Druga kwestia to wsparcie dla ratowników, które się tutaj pojawia. Zwracam uwagę, że ono jest wpisane w ustawę. To jest naprawdę bardzo ważne, że to wsparcie jest ustawowo gwarantowane. Ja ostatnio miałam kontakt z wieloma przedstawicielami środowiska, którzy podnosili kwestie wypalenia zawodowego, agresji i różnych niechlubnych czynów, sytuacji, które zdarzają się zarówno w karetkach, jak i w szpitalach, w SOR-ach, a także w przychodniach. Dotyczy to nie tylko środowiska ratowników, chociaż ich przede wszystkim, bo oni są na pierwszej linii, ale całego środowiska medycznego. Ten zapis, który się tutaj pojawia, o wsparciu ze strony psychologów i poprzez prowadzenie szkoleń, jest przez środowisko bardzo oczekiwany. Ale, Panie Ministrze, mam pytanie, czy będziecie to rozszerzać i uwzględniać inne zawody medyczne. Dzisiaj mówimy o ratownictwie medycznym i logiczne jest, że w tej ustawie dajemy wsparcie ratownikom, ale widzę potrzebę tego typu wsparcia także w przypadku innych zawodów.</u>
          <u xml:id="u-16.12" who="#BeataMałeckaLibera">I trzeci temat, piloci. Myślę, że do wszystkich nas państwo dotarliście. Znamy bardzo dobrze ten temat. Z reguły tak jest, że chciałoby się, ale nie zawsze wszystko da się zrobić tak, jak serce podpowiada. Bardzo ważne jest to, co powie pan minister w tym temacie. Jak rozumiem, jesteśmy absolutnie otwarci na wprowadzanie różnych zmian, które będą zgodne z prawem. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-16.13" who="#BeataMałeckaLibera">I proszę bardzo, Panie Ministrze. Później jeszcze udzielę głosu stronie społecznej, jeżeli ktoś będzie chciał zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-16.14" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę na razie o odpowiedzi na te pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekKos">Bardzo dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MarekKos">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MarekKos">Dziękuję za wszystkie pytania i uwagi, które padły. Postaram się po kolei odnieść do tych zapytań i wyjaśnić pewne rzeczy.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MarekKos">Jeżeli chodzi o wycenę Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji na rok 2025, to ona dopiero się rozpoczęła i będzie trwała. Tak że to, co będzie obowiązywało od 1 lipca, jeszcze nie jest mi znane. Na chwilę obecną, do 30 czerwca, te wartości, o które pytał pan senator, wynoszą… Zespół ratownictwa medycznego: dobogotowość w przypadku zespołu 2-osobowego to 7 tysięcy 234 zł, a w przypadku zespołu specjalistycznego z lekarzem – 10 tysięcy 740 zł. Jest jeszcze taka pośrednia forma, tj. zespół specjalistyczny, ale bez lekarza, tylko z trzecim ratownikiem. Wycena: 9 tysięcy 67 zł. Tak że jest to wycena bliższa wycenie zespołu S z lekarzem niż tego podstawowego, z 2 osobami. Patrząc w przyszłość, możemy powiedzieć, że gdy będą to zespoły 3-osobowe ratownicze, no to najprawdopodobniej będzie to ta wycena. Wycena w przypadku motocykli… Na dzień dzisiejszy jest to wycenione na 1 tysiąc 480 zł. Takich zespołów motocyklowych mamy w tej chwili w Polsce tylko 13 i chcemy tę liczbę zwiększyć kilkukrotnie. Na wycenę, która będzie obowiązywała w 2025 r., jeszcze czekamy.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#MarekKos">Kursy dla dyspozytorów. No, tutaj nastąpiło to skrócenie z 3 lat do 2 lat. To bardzo dobrze, bo będzie można tych dyspozytorów pozyskać więcej, tak żeby wakatów, które obserwujemy w niektórych dyspozytorniach, było jak najmniej.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#MarekKos">Jeżeli chodzi o wsparcie psychologiczne, to dyspozytorzy medyczni to wsparcie już mają. Chcemy, żeby wszystkie zespoły ratownictwa także je miały. Z informacji, które otrzymaliśmy od dysponentów ratownictwa medycznego, wynika, że wielu z nich takie wsparcie już oferowało. Teraz wszyscy będą zobligowani do tego, by takie wsparcie było.</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#MarekKos">Kamizelki nożoodporne. Rozmawiamy o tym w zespołach roboczych, które zostały powołane, z ratownikami. Sprawa jest trochę problematyczna, jeżeli chodzi o rozmiarówkę. Faktem jest, że różne osoby pracują – i bardziej potężne, i mniej. Te rozmiarówki na pewno będą szerokie. Wstępnie planowaliśmy, by były to 2 kamizelki na zespół, no ale po rozmowach, a dodatkowo gdy mamy mieć zespoły 3-osobowe… Wydaje się, że potrzeba kamizelek tyle, ile jest osób w zespole. Czy będą to indywidualne kamizelki? Myślę, że nie, że raczej będą to kamizelki o różnych rozmiarach i pracownicy po prostu będą je pobierać z dyspozytorni.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#MarekKos">Bardzo dobre działanie, które udało się wykonać, to zachowanie tych 3 dziewiątek, czyli numeru 999. Dlaczego? Z naszych ustaleń wynika – i starałem się przekonać Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, że jest to zasadne – że kierowanie pierwszego połączenia na numer 112 czasami przedłużało czas, w którym pomoc mogła zostać udzielona, nawet do 100, 120 sekund. Tak że jest to długi czas. Myślę, że to był najlepszy argument. Poza tym w krajach europejskich numer alarmowy 999 także często występuje. Tak że to nie jest tylko numer 112, w niektórych krajach działają oba.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#MarekKos">Dodatek 45% i 65% obowiązuje od 1 lipca 2023 r. Płaciło te dodatki ok. 70% dysponentów, 30% nie płaciło, ale, co jest bardzo ważne, każdy z tych dysponentów środki na nie otrzymywał, bo taka była umowa z Narodowym Funduszem Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#MarekKos">Dużo było pytań dotyczących dodatków dla pilotów Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, więc może od razu powiem, jaki jest… To nie jest pierwsze takie pytanie, pierwsza uwaga, bo takie padały w trakcie prac związanych z konsultacjami zewnętrznymi, jak również w trakcie prac sejmowych. My mówimy w tej chwili o nowelizacji ustawy o Państwowym Ratownictwie Medycznym, natomiast dodatki są zawarte w ustawie o działalności leczniczej. Odpowiedni artykuł – z tego, co pamiętam, to art. 99 – mówi o tym, że dodatki te przysługują pracownikom medycznym. Z tego też powodu wielu kierowców zespołów wyjazdowych Państwowego Ratownictwa Medycznego zrobiło licencjat z ratownictwa i są teraz kierowcami ratownikami – ja już nie mówię o tym, że piloci oczywiście także robili dodatkowe szkolenia, studia z ratownictwa – ale część kierowców nie zrobiła tego i dodatku nie ma. Niemniej jednak można to rozważyć, gdyby planowana była nowelizacja ustawy o działalności leczniczej – pewnie nie raz wystąpi taka potrzeba – i do tego tematu wrócić. Na dzień dzisiejszy piloci HEMS mają dodatki nocne ustawowe, te z kodeksu pracy, na poziomie 20%, jak również od kilku lat mają dodatek wyjazdowy, w ich przypadku to jest tzw. dodatek wylotowy, którego wcześniej nie mieli. Takie dodatki wyjazdowe, 30%, mają zespoły ratownictwa, natomiast nie miały ich zespoły Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, więc te 30-procentowe dodatki zostały dla nich wprowadzone. To tyle, jeżeli chodzi o te dodatki. Ja nie mówię „nie” i deklaruję, że jeżeli będą takie potrzeby, to podejmiemy odpowiednie działania – w sytuacji nowelizacji ustawy o działalności leczniczej. Bo w tej ustawie tego zapisu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#MarekKos">I sankcje ze strony NFZ za nieprzyjmowanie pacjentów. W sytuacji, gdy zespół ratownictwa medycznego zawiezie pacjenta do SOR, ale ten pacjent nie zostanie tam przyjęty, tylko odesłany na kolejny SOR, NFZ automatycznie wszczyna postępowanie i pyta, dlaczego pacjent nie został przyjęty na szpitalny oddział ratunkowy, skoro taki szpitalny oddział ratunkowy istnieje. Jeżeli uzasadnione są te przypadki odesłania, no to pewnie te wyjaśnienia są przyjmowane, natomiast jeżeli jest to zrobione tylko dlatego, żeby pacjenta odesłać – liczę, że rzadko się tak dzieje – to NFZ ma możliwość nałożenia kary, gdyż o tym mówią ogólne warunki umowy…</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#MarekKos">Tak, tak. Koordynator, wydając taką decyzję… Ten SOR musi go przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Panie Senatorze, może… Za chwilę udzielę głosu.)</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#MarekKos">I to wyjaśnimy.</u>
          <u xml:id="u-17.16" who="#MarekKos">Przejdę dalej.</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#MarekKos">Karetki specjalistyczne. Na chwilę obecną jest 1 zespół specjalistyczny na każde rozpoczęte 10 zespołów podstawowych. Czy ta liczba będzie spadać? Być może, bo 1 na 10… One, jak wiemy, też często są nieobsadzone i wtedy jest trzeci ratownik, z tą niższą wyceną. Jeżeli chodzi o obowiązywanie tego do 30 czerwca, to najprawdopodobniej ten termin będzie przedłużony, gdyż, jak dobrze wiemy, są problemy z obsadą, szczególnie właśnie zespołów wyjazdowych.</u>
          <u xml:id="u-17.18" who="#MarekKos">Żeby nie robić problemu chociażby w szpitalnym oddziale ratunkowym, podjęliśmy decyzję… W przypadku kierowników szpitalnych oddziałów ratunkowych, że tak powiem, dopuściliśmy inne specjalizacje, co jest rozwiązaniem dobrym, bo są to osoby doświadczone. One muszą mieć kilka tysięcy godzin pracy na SOR, tak że doświadczenie, i specjalizację, która jest specjalizacją wpisaną w ustawę o PRM.</u>
          <u xml:id="u-17.19" who="#MarekKos">W przypadku innych uwag i zapytań… Jeden SOR na 200 tysięcy mieszkańców. Uważamy, że jest to odpowiednia wartość. Najlepszym dowodem i przykładem może być tu chociażby miasto i powiat rzeszowski, gdzie jeszcze niedawno był 1 szpitalny oddział ratunkowy. Dobrze, że otworzyli drugi, w szpitalu MSWiA. Teraz spełnialiby tę normę. Bo jeden SOR na 350 tysięcy mieszkańców to jest naprawdę za mało.</u>
          <u xml:id="u-17.20" who="#MarekKos">I kwestia 15 minut. Staramy się, żeby zasada tzw. złotej godziny – godzina jako czas na dotarcie do pacjenta i przewiezienie go do szpitalnego oddziału ratunkowego – była spełniona. 45 minut plus 15 minut daje tę godzinę. Stąd też nasz zapis, by było to maksymalnie 15 minut oczekiwania karetki na przyjęcie pacjenta do szpitalnego oddziału ratunkowego. Miesiąc styczeń dał nam informację o tym, że… Zdarzały się sytuacje, że karetki stały po 2, 3 godziny przed szpitalnym oddziałem ratunkowym, a czasami następowały wręcz zgony pacjentów w karetkach, które stały przed SOR-ami. Z mojego punktu widzenia jest to coś niewytłumaczalnego i niemożliwego do zaaprobowania. Stąd też te 15 minut – czas, w którym karetka powinna zostać zwolniona przez SOR. Z naszych obliczeń i danych, które mamy z systemu, wynika, że ponad 70% wszystkich pacjentów jest przyjmowanych w ciągu 15 minut, jest zdawanych przez zespoły ZRM na SOR, a do 30 minut trwa to w przypadku ponad 90% pacjentów. Tak że te 15 minut, które tu wpisaliśmy i których chcę bronić, to taki model docelowy. Chodzi o to, żeby w ciągu 15 minut pacjent był przyjęty przez personel SOR. Z obserwacji chociażby z miasta stołecznego Warszawy wiemy, że pacjenci na SOR-ach tylko w 10% są pacjentami, którzy są przywożeni przez zespoły ratownictwa, a 90% z nich to pacjenci, którzy zgłaszają się samodzielnie bądź też są przywożeni przez bliskich. Tak że sprawa dotyczy tylko 10% pacjentów. Uważam, że zwolnienie karetki, tak żeby była dostępna dla kolejnych osób, które jej potrzebują, jest niezwykle ważne.</u>
          <u xml:id="u-17.21" who="#MarekKos">Sprawa użycia motocykli i dronów. O tym, żeby drony niejako udzielały pomocy, na chwilę obecną nie myślimy, natomiast zastanawiamy się, planujemy takie rozwiązanie, żeby za pomocą dronów mogły się odbywać transporty krwi. Są takie rozważania w ministerstwie.</u>
          <u xml:id="u-17.22" who="#MarekKos">Kolejny temat: wsparcie psychologiczne dla innych zawodów medycznych. To trzeba rozważyć. Prawie każdy podmiot leczniczy, większy podmiot leczniczy możliwości wsparcia psychologicznego posiada, dlatego że ma poradnie psychologiczne, tak że ma możliwości, by takie działania podjąć. Stąd też, patrząc na system ochrony zdrowia, na pracowników medycznych, możemy powiedzieć, że ten dostęp jest. Warto się zastanowić nad tym, jak to po prostu spotęgować, jak zwiększyć ten dostęp dla pracowników medycznych.</u>
          <u xml:id="u-17.23" who="#MarekKos">To chyba wszystkie tematy. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BeataMałeckaLibera">Odniosę się do tego ostatniego zdania, bo ostatnio uczestniczyłam w gremiach dyskutujących na temat tego wsparcia. Rzeczywiście są poradnie psychologiczne, ale tu chyba nie o to chodzi. Tu chodzi o rozwiązania systemowe. Proszę też pamiętać, że to nie jest kwestia tylko dostępności. Chodzi także o wzbudzenie w środowisku zainteresowania tym tematem, co w tej chwili… No, nie każdy chce to ujawniać. Chodzi tu o cały system, który powinniśmy stworzyć. Ale to jest dygresja.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#BeataMałeckaLibera">Czy pan senator Kraska chciałby coś dodać?</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarKraska">Obserwowałem dyskusję w komisji sejmowej i na sali plenarnej w Sejmie i powiem, że kwestia tych 15 minut była troszeczkę, powiedziałbym, wyolbrzymiana. Kto pracuje w zespole ratownictwa medycznego, wie, że najczęściej na pokładzie mamy pacjenta w stanie zagrożenia życia i zdrowia. To nie jest pacjent, który ma banalną infekcję i jest przywożony do SOR przez karetkę systemową. Dla mnie jako lekarza niewyobrażalne jest, że pacjent przez 6 godzin – takie przypadki się zdarzały – przebywa w karetce na podjeździe przed szpitalem. Także w okresie pandemii… No, to chyba jest związane niestety ze złą organizacją pracy SOR-ów. To nie wynika z tego, że ten pacjent nie może być przyjęty, bo… Było tak, że w miastach, dość dużych miastach, w których były 2 SOR-y, w jednym karetki stały bardzo długo, a w drugim już nie. Myślę, że… Czy to ma być akurat 15 minut, tego pewnie nie rozstrzygniemy, ale myślę, że na pewno nie możemy tolerować sytuacji, w których karetki z pacjentami stoją bardzo długo przed SOR-ami. Z drugiej strony pracujący na tych SOR-ach mogą mówić, że spiętrzyło się… Myślę, że takie sytuacje będą się zdarzały, bo jeżeli będzie wypadek masowy, to kilka karetek przywiezie pacjentów i tych pacjentów się nie da od razu odpowiednio zabezpieczyć i przyjąć na SOR. Taka sytuacja jest zrozumiała, ale… Chodzi o to, abyśmy uniknęli tych patologii, że te karetki stoją i czekają, bo ktoś mówi: nie, jestem teraz zajęty, nie załatwię. Ta karetka jest przecież z pacjentem, który jest w stanie zagrożenia życia i zdrowia, a poza tym jest przez to uziemiona w tym szpitalu i nie może wykonać kolejnego zlecenia, a czasem tych zleceń oczekuje dość dużo. To z kolei stwarza zagrożenie dla innych pacjentów, którzy przez to żadnej pomocy nie mają. Prawda? Bo w tej sytuacji ten pacjent, no, praktycznie jest już niemal w szpitalu, jest tam jakaś opieka medyczna, lekarska, pielęgniarska, są ratownicy. Myślę, że ten kierunek jest dobry, dlatego ze zdziwieniem obserwowałem tę dyskusję, taką dyskusję na „nie”, bo to powinno być niezwłocznie… No, to jest pojęcie bardzo elastyczne i mieszczące w sobie bardzo dużo. Prawda? Dla mnie „niezwłocznie” oznacza, że w ciągu 5 minut, a dla niektórych to może być godzina albo jeszcze więcej. Tak że jako lekarz, który pracuje w systemie, tutaj bym pana ministra raczej popierał.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejKalata">Chciałbym dopytać, czy ten czas 15 minut dotyczy tylko SOR-ów, czy także szpitali z izbami przyjęć działającymi w trybie ostrym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MarekKos">Oczywiście i SOR-ów, i izb przyjęć, które mają umowy takie jak SOR-y, bo to jest miejsce, do którego karetki przywożą pacjentów.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MarekKos">Jeżeli mogę coś dodać, Pani Przewodnicząca… Całkowicie się zgodzę z panem senatorem Kraską. Można zrozumieć, że były problemy w czasie pandemii i karetki stały, bo SOR-y przyjmowały także pacjentów z COVID, więc czas przekazania był dłuższy. Czasami na SOR-ach izolowało się nie pacjenta z COVID, tylko pacjenta, który COVID nie miał. Prawda? Poza tym przy pewnego rodzaju zabiegach, który był robione na tych SOR-ach, związanych z dezynfekcją… To po prostu trwało. Ale teraz jest to, no, niewytłumaczalne, że pacjent czeka w karetce przed SOR przez 2 godziny. Ja jako lekarz w zespole wyjazdowym czy jako pracownik SOR zawsze wiedziałem, że karetka ma priorytet i trzeba ją przyjąć jak najszybciej – nie tylko dlatego, że ten pacjent być może jest w stanie najcięższym ze wszystkich tych, którzy są na SOR, ale i ze względu na to, że trzeba zwolnić karetkę, bo ona może być za chwilę wezwana do kolejnego zlecenia. Jest to zrozumiałe. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy jeszcze ktoś chciałby zabrać głos? Pytam osób, które są na sali. Nie.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#BeataMałeckaLibera">W takim razie mam prośbę do pana mecenasa, żeby pan mecenas powiedział, które dokładnie poprawki są legislacyjne. Czy możemy je przegłosować łącznie, czy musimy oddzielnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PiotrMagda">Wszystkie poprawki zaproponowane przez Biuro Legislacyjne można przegłosować łącznie, o ile nikt z państwa senatorów nie zgłosi w tym zakresie sprzeciwu. Są to poprawki konstytucyjne i legislacyjne. Ta, która odnosi się do maksymalnego czasu na przyjęcie pacjenta od zespołu ratownictwa medycznego, wymaga tylko doprecyzowania co do liczby minut liczonych od czasu przybycia zespołu do szpitala.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#BeataMałeckaLibera">Ja przejmuję te poprawki, Panie Mecenasie, i doprecyzowuję, że w art. 1 dotyczącym czasu utrzymujemy ten sam czas, który był wskazany w przedłożeniu rządowym, czyli 15 minut.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w tym momencie?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#WaldemarKraska">Pani Przewodnicząca, chciałbym zgłosić poprawkę, która będzie umożliwiała wypłacanie wspomnianego dodatku także pilotom.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BeataMałeckaLibera">Pan mecenas, tak?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PiotrMagda">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PiotrMagda">Ja chciałbym tylko zwrócić uwagę na to, że ta poprawka ma charakter wielowątkowy. Ona wymaga wprowadzenia zmian polegających na skreśleniu wyrazów „wykonującym zawód medyczny” nie tylko w dodawanym ust. 2 w art. 99, ale również w art. 24 ust. 2 ustawy. Wtedy ta poprawka będzie miała charakter kompletny. Jeżeli pan senator podtrzymuje wolę jej zgłoszenia, to jednoznacznie takie postępowanie w tym zakresie zalecam. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proponuję więc, żebyśmy najpierw głosowali nad wszystkimi poprawkami legislacyjnymi, bez tych konstytucyjnych, chodzi tylko i wyłącznie o legislacyjne. Czyli byłaby to poprawka nr 1, numer…</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#BeataMałeckaLibera">Tak, Panie Mecenasie? Proszę mnie poprawiać.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Tak, tak.)</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#BeataMałeckaLibera">Poprawki nr 1, 2, 3, 6 i 9. Tak?</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#BeataMałeckaLibera">Zgadza się.</u>
          <u xml:id="u-30.7" who="#BeataMałeckaLibera">Czy jest zgoda państwa senatorów na to, żebyśmy głosowali nad nimi łącznie? Tak.</u>
          <u xml:id="u-30.8" who="#BeataMałeckaLibera">W takim razie głosujemy łącznie nad wymienionymi przeze mnie poprawkami – nr 1, 2, 3, 6 i 9.</u>
          <u xml:id="u-30.9" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa jest za? (6)</u>
          <u xml:id="u-30.10" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-30.11" who="#BeataMałeckaLibera">Teraz mamy poprawkę nr 4, która dotyczy tego czasu na przyjęcie pacjenta i co do której był zarzut niekonstytucyjności. W związku z tym poddaję ją pod głosowanie, z propozycją, aby wrócić do przedłożenia rządowego i wymiaru 15 minut.</u>
          <u xml:id="u-30.12" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-30.13" who="#komentarz">(Głos z sali: Raz, dwa…)</u>
          <u xml:id="u-30.14" who="#BeataMałeckaLibera">A, przepraszam, jeszcze wrócę… Przepraszam, chciałabym usłyszeć stanowisko pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca, Wysoka Komisjo, stanowisko rządu jest pozytywne. Tutaj po prostu wracamy do tego brzmienia, które…</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Do przedłożenia rządowego.)</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#MarekKos">…było w przedłożeniu rządowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BeataMałeckaLibera">Tak jest. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#BeataMałeckaLibera">Poddaję to pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (6)</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#BeataMałeckaLibera">Przepraszam, ale nie włączyło się tu…</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#BeataMałeckaLibera">Poprawki nr 7 i 8. Kto…</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: I nr 10.)</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#BeataMałeckaLibera">I poprawka nr 10.</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Ministrze, bardzo proszę o opinię na temat tych poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#MarekKos">W przypadku tej poprawki i zawartych tutaj artykułów… Nasze stanowisko jest negatywne co do tych poprawek. Uważamy, że zapisy w obecnym brzmieniu są niezbędne i konieczne do wprowadzenia. Wynika to z tego, że ustawa o niektórych zawodach medycznych narzuciła 12-miesięczny okres na wprowadzenie pewnych rejestrów zawodów medycznych. Ze względu na to, że w niektórych województwach wojewodowie nie zdążyli tego zrobić w ciągu tych 12 miesięcy, a ten termin minął 26 marca, zaproponowaliśmy, a raczej posłowie zaproponowali – bo są to poselskie poprawki, zgłoszone w Komisji Zdrowia, podczas pierwszego czytania – wydłużenie tego okresu do 18 miesięcy, czyli do 26 września 2025 r. W naszej ocenie jest to zasadne, dlatego że… można powiedzieć, że to już się wydarzyło. Dlatego też taka jest nasza prośba, by ta poprawka nie była wnoszona, żeby pozostały te zapisy, które zostały uchwalone mocą Sejmu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#BeataMałeckaLibera">Jak zawsze, to jest ten największy dylemat. Rozumiemy, że tak powiem, dobrą wolę posłów i rozumiemy kwestię wydłużenia terminu o pół roku, bo tylko o to chodzi – żeby ten termin wydłużyć. No, niestety ta poprawka ma ten błąd legislacyjny, o którym mówiliśmy, dlatego też rozdzieliliśmy poprawki, nie głosujemy nad nimi łącznie.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#BeataMałeckaLibera">Poddaję to pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa senatorów jest za? (0)</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Nikt nie głosuje za.)</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#BeataMałeckaLibera">To nieźle.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#BeataMałeckaLibera">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Też nikt.)</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#BeataMałeckaLibera">A widzicie państwo, bo to jest tak, że chcemy po prostu… chcemy być zgodni ze swoją logiką, pamiętając, że ten Senat broni tego prawa. Dlatego ja się wcale nie dziwię, że senatorowie mają tu dylemat.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#BeataMałeckaLibera">Kto się wstrzymał? (6)</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#BeataMałeckaLibera">I co teraz, Panie Mecenasie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PiotrMagda">Poprawka nie uzyskała akceptacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#BeataMałeckaLibera">W takim razie teraz mamy głosować nad ustawą w całości ze zmianami, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PiotrMagda">Jest jeszcze poprawka pana senatora Waldemara Kraski dotycząca pilotów HEMS. Ona wymaga zmiany w dodawanym ust. 2 i w art. 24 ust. 2. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#BeataMałeckaLibera">Stanowisko ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca, Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, stanowisko jest negatywne. Dlaczego? No, ze względu na argumenty, które już wcześniej podnosiłem. Wymagałoby to nowelizacji także innych ustaw, w tym przede wszystkim ustawy o działalności leczniczej. Tak że stanowisko rządu jest negatywne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#BeataMałeckaLibera">Ja chciałabym dopytać tu pana ministra. Rozumiemy, że znowu jest tu pewien problem natury legislacyjnej. Ja w moim biurze spotykałam się z państwem, którzy przychodzili z tym problemem. My absolutnie rozumiemy te niuanse, proszę zrozumieć, że wszyscy jesteśmy lekarzami i znamy życiowe realia. To nie jest tak, że my nie rozumiemy tego tematu. My go bardzo dobrze rozumiemy. Jednak jesteśmy akurat w takim miejscu, gdzie tworzy się prawo, zgodnie z legislacją, i cały czas mieliśmy wątpliwości, czy nie wykraczamy poza normę i czy to wszystko jest zgodnie z prawem.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#BeataMałeckaLibera">Rozumiem, że ta poniekąd deklaracja pana ministra zmierza w takim kierunku, że wrócimy do tej rozmowy, tylko nie przy okazji prac nad tą ustawą. Czy tak, Panie Ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca, oczywiście, tak.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MarekKos">Ja chcę tu zwrócić jeszcze uwagę na to, że w trakcie całego procesu legislacyjnego czy w ocenie skutków regulacji nie były przedstawiane takie dane, że są na to środki, że można zwiększyć te wynagrodzenia, jeżeli chodzi o pilotów HEMS. Dlatego też trzeba do tego wrócić…</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#MarekKos">Tak, w skali roku są to 2 miliony, do 2,5 miliona… dla 120 osób…</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-41.5" who="#MarekKos">Tak. Jednak musi się to odbyć zgodnie z prawem, na to muszą być zaplanowane również środki budżetowe. Tak że deklaruję, że do tematu wrócimy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#BeataMałeckaLibera">Poddaję poprawkę pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa jest za przyjęciem tej poprawki? (2)</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#BeataMałeckaLibera">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#BeataMałeckaLibera">Kto się wstrzymał? (4)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PiotrMagda">Poprawka uzyskała poparcie Wysokiej Komisji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Mecenasie, w takim razie głosujemy nad całością, tak? Tak.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#BeataMałeckaLibera">Głosujemy nad ustawą w całości wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa senatorów jest za? (6)</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#BeataMałeckaLibera">Senatorem sprawozdawcą będzie pan senator Grodzki.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#BeataMałeckaLibera">Czy pan senator się zgadza?</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#komentarz">(Senator Tomasz Grodzki: Bardzo proszę.)</u>
          <u xml:id="u-44.8" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-44.9" who="#BeataMałeckaLibera">Zamykam posiedzenie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-44.10" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 14)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>