text_structure.xml
36.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 01)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Beata Małecka-Libera)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BeataMałeckaLibera">Rozpoczynamy posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BeataMałeckaLibera">Dzisiaj w porządku obrad mamy jeden punkt: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych – druk senacki nr 268.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BeataMałeckaLibera">Witam wszystkie osoby, które są dzisiaj na posiedzeniu. Witam panie senator i pana senatora, członków Komisji Zdrowia. Witam pana ministra wraz z całym zespołem pracowników Ministerstwa Zdrowia. Witam wszystkie osoby, które są zainteresowane tym tematem i które dzisiaj przyszły na posiedzenie naszej komisji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BeataMałeckaLibera">W moim obowiązku jest zapytanie, czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BeataMałeckaLibera">Czy są takie osoby? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BeataMałeckaLibera">Chciałabym również powiedzieć, że każda osoba, która ewentualnie będzie chciała zabrać głos, jest proszona o przedstawienie się do mikrofonu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze. Rozpoczynamy posiedzenie. Mamy dość ograniczony czas, więc myślę, że będziemy sprawnie pracować.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Panie Ministrze, pan jako pierwszy. Udzielam panu głosu. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekKos">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekKos">Chcę przybliżyć ustawę o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, albowiem zgodnie z przepisami art. 7 ust. 12 tzw. dyrektywy tytoniowej wyroby tytoniowe inne niż papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów są zwolnione z zakazów stosowania aromatów charakterystycznych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarekKos">Komisja Europejska przyjmuje akty delegowane w celu zniesienia tego zwolnienia w odniesieniu do konkretnej kategorii wyrobu, jeżeli nastąpi tzw. istotna zmiana okoliczności. Oznacza ona wzrost wielkości sprzedaży danej kategorii wyrobu o co najmniej 10% w co najmniej 5 państwach członkowskich lub wzrost częstości spożycia wyrobów tytoniowych w grupie konsumentów poniżej dwudziestego piątego roku życia o co najmniej 5 punktów procentowych w co najmniej 5 państwach członkowskich. W każdym razie uznaje się, że do istotnej zmiany okoliczności doszło, jeżeli wielkość detalicznej sprzedaży danej kategorii wyrobów przekroczy 2,5% całkowitej sprzedaży wyrobów tytoniowych na poziomie unijnym. Zgodnie z danymi, które mamy z Komisji Europejskiej, w ostatnich latach wielkość sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych wzrosła o 2009%, a całkowita wielkość ich udziału w rynku wyrobów tytoniowych w Unii Europejskiej kształtuje się obecnie na poziomie 3,33%.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MarekKos">W związku z tym Ministerstwo Zdrowia podziela stanowisko Komisji Europejskiej wskazujące na pojawienie się właśnie tej istotnej zmiany okoliczności, która wymusza przyjęcie odpowiedniego aktu delegowanego na poziomie całej Unii Europejskiej mającego na celu zniesienie zwolnienia z zakazu stosowania aromatów charakterystycznych w podgrzewanych wyrobach tytoniowych. Ustawa o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych wynika z obowiązku implementacji przez państwa członkowskie dyrektywy delegowanej Komisji 2022/2100 z dnia 29 czerwca 2022 r. zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do zniesienia niektórych zwolnień w przypadku podgrzewanych wyrobów tytoniowych.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MarekKos">Należy także zauważyć, że zgodnie z art. 2 ust. 1 dyrektywy 2022/2100 państwa członkowskie Unii Europejskiej powinny stosować jej przepisy od dnia 23 października 2023 r. Do dnia dzisiejszego te przepisy zostały wdrożone w 22 państwach członkowskich Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MarekKos">Ustawa zakłada dodanie dodatkowej definicji podgrzewanego wyrobu tytoniowego w art. 2 ustawy, tj. w tzw. słowniku ustawowym. Ponadto zaproponowana nowelizacja odpowiednio modyfikuje art. 7e ustawy, który implementuje zmiany w art. 7 ust. 12 dyrektywy 2014/40/UE.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MarekKos">Jednocześnie ustawa nie wprowadza zwolnień w oznakowaniu wyrobów tytoniowych do palenia innych niż papierosy, tytoń do samodzielnego skręcania papierosów i tytoń do fajki wodnej. Tym samym nie są wprowadzane zmiany w zakresie oznakowania podgrzewanych wyrobów tytoniowych, jeżeli zostaną zarejestrowane jako wyroby do palenia.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MarekKos">W celu umożliwienia producentom i importerom wycofania ze sprzedaży podgrzewanych wyrobów tytoniowych posiadających aromat charakterystyczny zakłada się, że podgrzewane wyroby, których dotyczy zakaz wprowadzenia do obrotu, będą mogły być udostępniane po raz pierwszy w celu dalszej sprzedaży albo udostępniane po raz pierwszy w celu wprowadzenia do obrotu lub pozostawać w obrocie nie dłużej niż przez okres 9 miesięcy od dnia wejścia w życie omawianej ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MarekKos">Zgodnie z obecnie obowiązującymi przepisami ustawy przed wprowadzeniem do obrotu nowatorskich wyrobów tytoniowych producenci są zobowiązani do przedłożenia prezesowi Biura do spraw Substancji Chemicznych szczegółowych informacji na temat wymienionych wyrobów. Takiego zgłoszenia dokonuje się w terminie co najmniej 6 miesięcy przed dniem planowanego wprowadzenia wyrobów do obrotu, a prezes Biura do spraw Substancji Chemicznych wydaje zezwolenie lub odmawia jego wydania w terminie 5 miesięcy od dnia zgłoszenia. Zaproponowane 9 miesięcy okresu przejściowego zapewni, że producenci będą w stanie wypełnić wymogi wymienionej procedury zgłoszenia nowych nowatorskich wyrobów tytoniowych we wskazanych terminach.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#MarekKos">To są wszystkie zmiany, które chciałem przedstawić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę panią mecenas o przedstawienie opinii Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IwonaKozeraRytel">Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag o charakterze legislacyjnym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BeataMałeckaLibera">Szanowni Państwo, no cóż, myślę, że ta dyrektywa, tak jak powiedział pan minister, powinna już dawno być wdrożona.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Kos: Od półtora roku.)</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BeataMałeckaLibera">Od 2023 r. powinna funkcjonować, a więc mamy opóźnienie.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BeataMałeckaLibera">Ten wzrost o ponad 2000% robi wrażenie. Naprawdę to jest szokujące. Jak rozumiem, to są dane z roku 2022, tak więc podejrzewam, że teraz jest to wielokrotnie wyżej.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#BeataMałeckaLibera">Powiedział pan, Panie Ministrze, że ta dyrektywa wymusza tę implementację. Ja powiem, że z punktu widzenia zdrowia publicznego i ochrony społeczeństwa ona jest po prostu wyczekiwana, oczekiwana od naprawdę długiego czasu. I to jest – przynajmniej ja tak to rozumiem – dopiero pierwszy z elementów całego systemu zmian, jakie zapewne będziemy przyjmować. Bo rozmawialiśmy wielokrotnie na temat palenia papierosów, oddziaływania nikotyny, różnych innych, powiedzmy, nowych produktów, które w tej chwili są na rynku, i to wszystko rzeczywiście wymaga uregulowania. Taka debata odbyła się też przy okazji przyjmowania akcyzy. Tak więc mam nadzieję, że krok po kroku będziemy ten rynek rzeczywiście bardziej porządkować i dbać o to, żeby nasze zdrowie jednak było chronione, przede wszystkim przed chorobami układu krążenia i chorobami nowotworowymi, powstającymi także na skutek stosowania używek.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#BeataMałeckaLibera">Szanowni Państwo, otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę, kto chciałby zabrać głos? Nie ma chętnych.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#BeataMałeckaLibera">Pani Senator? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Tak. Oczywiście chciałoby się powiedzieć, że lepiej późno niż wcale. Rzeczywiście to wymaga doprecyzowania, tu nie ma żadnej wątpliwości. Ale mam takie pytanie. Bo kiedyś Polska doskonale poradziła sobie z dopalaczami i jestem zwolennikiem takich rozwiązań, ale rozumiem, że realizujemy prawo unijne i będziemy pracować nad nowymi rozwiązaniami, tak żeby nie doprowadzać do obrotu substancjami, które są szkodliwe dla zdrowia, szczególnie w przypadku dzieci, tym bardziej że ci, którzy produkują takie substancje, u siebie ich nie sprzedają. I należy się temu przyglądać. Chciałabym zapytać o vacatio legis, o te 9 miesięcy – jak jest w innych krajach Unii Europejskiej?</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">I drugie moje pytanie: czy skład tych produktów, które są rejestrowane na rynku polskim, będzie dokładnie badany? Bo np. ostatnio w pewnych suplementach pojawiły się dopalacze i zostało to zidentyfikowane. I nie wiemy dokładnie, co jest w składzie tych substancji innych niż nikotynowe i nienikotynowe.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Co do zapisu, to ja już tu nie będę precyzować, bo są pewne wątpliwości, ale ja rozumiem, że będziemy nad tym pracowali, tak żeby systemowo naprawić ten problem. Dlatego chciałabym zapytać o to pana ministra. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekKos">W pełni zgadzam się z tym, że trochę opóźnienia jest, że trochę przespaliśmy ten czas, bo już 22 kraje przyjęły to rozwiązanie, a my dopiero je wprowadzamy. No i to jest bardzo dobre pytanie, jeśli chodzi o te 9 miesięcy. Dlaczego 9? Tak jak tłumaczyłem, jest to też kwestia wyjścia z obrotu tego, co jest wprowadzone, co w chwili obecnej jest dopuszczone i funkcjonuje.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarekKos">Jeżeli chodzi o inne kraje członkowskie Unii Europejskiej, to te okresy przejściowe były różne, były dłuższe i krótsze. Np. na Słowacji było to 10 miesięcy, w Belgii – 8 miesięcy, we Francji – 7 miesięcy. Tak więc te okresy były różne. Były także krótsze, nawet 6- czy 4-miesięczne.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MarekKos">Jest to jeden z aktów – on stanowi pierwszy mały krok, jeżeli chodzi o wyroby tytoniowe. Przed nami jeszcze kilka innych kroków związanych z ograniczeniem dostępu dzieci i młodzieży do osiemnastego roku życia do wyrobów może nie tytoniopodobnych, ale z zawartością nikotyny, jak również, co najważniejsze, notyfikacja w Unii Europejskiej, na którą także musimy poczekać. Tak więc to jeszcze przed nami. Na pewno rok 2025 będzie rokiem, w którym dużo będzie się działo, właśnie jeśli chodzi o ustawy związane z tytoniem i następstwami używania tytoniu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BeataMałeckaLibera">Myślę, Panie Ministrze, że nie tylko tytoniu, lecz także wyrobów beztytoniowych, czyli tych wszystkich wynalazków, które są obecne na rynku związanym z nikotyną. Tak jest.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Proszę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">(Zastępca Dyrektora Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego Andrzej Parafianowicz: Już, już?)</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#komentarz">(Głos z sali: O, już.)</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejParafianowicz">O, teraz… Już? Tak? Dobrze?</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AndrzejParafianowicz">Andrzej Parafianowicz, Państwowy Instytut… Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AndrzejParafianowicz">Ja przede wszystkim… Powiem króciutko. Ja chciałbym podziękować Ministerstwu Zdrowia i przede wszystkim pani minister Leszczynie za to, że to wreszcie ujrzało światło dzienne, że implementujemy tę dyrektywę.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#AndrzejParafianowicz">Jak pan minister słusznie zauważył, zaszły istotne zmiany i należało to implementować, ale w ciągu 3 lat zaszły następne istotne zmiany i pojawił się nieznany przed 3 laty produkt, tzw. chińskie jednorazówki. To jest duży kolokwializm, to jest uproszczenie. To jest papieros, który wygląda podobnie. Jest adresowany do średnio zamożnego konsumenta, chodzi dokładnie o dzieci. I w tej chwili w większości przypadków sprowadzany towar nie zawiera już nikotyny.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AndrzejParafianowicz">Kierując się dobrem zdrowia publicznego, ja bym prosił gorąco Wysoką Izbę, aby zechciała zastanowić się nad tym, czy nie skorzystać z okazji i wzorem Belgii, a nawet Chin, które są głównym producentem, nie wprowadzić całkowitego zakazu. Dyrektywa, o której mówimy, dopuszcza to, nie musimy wcześniej… Chodzi o art. 24 pkt 3 dyrektywy. Nie musimy ich uprzedzać wcześniej, możemy poinformować po fakcie i Unia będzie miała 6 miesięcy na to, żeby się zgodzić.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#AndrzejParafianowicz">Tak więc ja gorąco, gorąco apeluję… Mając dane z Polski, ze świata, z Ameryki, widząc, co się dzieje, widząc, że to bardzo się przesuwa, że wiek konsumentów bardzo się obniża, ja bym prosił pana ministra i Wysoką Izbę o rozważenie całkowitego zakazu.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#AndrzejParafianowicz">Proponowana w tej chwili definicja jest słuszna i ona słusznie została przyjęta 3 lata temu w dyrektywie. Ale, tak jak mówię, wtedy nie było tego produktu. I trzeba by wyraźnie zaznaczyć, że dotyczy to także produktów niezawierających nikotyny. Co prawda w druku nr 983, który jest procedowany w tej chwili w Sejmie, ten zakaz jest, ale on jest ogólny i dotyczy tylko osób nieletnich.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#AndrzejParafianowicz">Żeby rozwiać obawy o dyrektywy unijne, przypominam przykład Belgii, która już to wdrożyła. Ona co prawda czekała prawie 2 lata na zgodę Komisji, ale druga w kolejce Francja czekała już tylko 6 miesięcy i lada moment to ogłosi. Tak więc należy się spodziewać, że jeśli pójdziemy śladem Belgii, to prawdopodobnie nie będziemy musieli czekać aż tak długo. Proszę mi wierzyć, to, co obserwujemy na rynku, te dane… To jest proces rozwijający się bardzo gwałtownie. Wiek się obniża. Dla większości… W tej chwili bodajże 76% młodzieży ma kontakt z wyrobami, nazwijmy to, okołotytoniowymi i dla 75% z nich te chińskie jednorazówki są pierwszym wyborem. To jest towar bardzo tani, szeroko dostępny.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Jest niebezpieczny.)</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#AndrzejParafianowicz">Tak, jest niebezpieczny. Badania amerykańskie są szczególnie alarmujące, bo pokazują, że tam są wszystkie metale ciężkie, które mogą szkodzić. Oczywiście my jako instytut rozesłaliśmy do wszystkich instytucji w kraju alarmujące pismo z informacją o tym, co tam jest, kto to spożywa. Należy też pamiętać o tym, kto tak naprawdę to importuje. To są osoby… Głównym importerem jest osoba wpisana na listy sankcyjne, zresztą na wniosek Polski. Tak więc mam taki gorący apel.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#AndrzejParafianowicz">A jeśli chodzi o okres przejściowy, to ja podzielam opinię pani senator, że on jest za długi. Producenci krajowi to jest margines marginesu tego rynku. Nie widzę uzasadnienia, żeby przedkładać dobro importerów nad zdrowie dzieci. Jeśli my wprowadzimy te 9 miesięcy, to te środki przez całe wakacje będą wszędzie swobodnie dostępne. Tak więc apelowałbym o rozważenie skrócenia tego okresu. Naprawdę nie odbędzie się to z krzywdą ani dla budżetu, ani dla prywatnych przedsiębiorców.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#AndrzejParafianowicz">Ja przepraszam, że mówię tak chaotycznie. Tematów, które wokół tego problemu narosły, jest tyle, że można by tu godzinami rozwijać poszczególne wątki. Jeśli pani przewodnicząca uzna to za stosowne, to ja oczywiście mogę tu rozszerzyć wiedzę komisji i gości komisji odnośnie do poszczególnych punktów. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Dyrektorze, ja rozumiem, że ta dyrektywa przeszła przez cały proces konsultacji, w których Instytut Zdrowia Publicznego również brał udział. Tak więc jestem trochę zaskoczona tym, że na ostatnim etapie pan dyrektor podnosi takie kwestie. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#BeataMałeckaLibera">Po drugie, ja chcę przypomnieć, że komisja senacka podnosiła temat jednorazówek półtora roku temu, wtedy, kiedy weszły na rynek, kiedy małe dzieci w szkołach były zainteresowane tym produktem. I wtedy zostało jasno powiedziane, że to będzie cały proces, który wykluczy również te jednorazówki.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#BeataMałeckaLibera">Ministerstwo jakąś strategię przyjęło. Ja rozumiem, że to jest jakaś strategia dochodzenia do celu, bo każdemu z nas zależy na tym, żeby tak się stało, żeby te jednorazówki z rynku wykluczyć. Tak więc tyle mogę powiedzieć jako przewodnicząca Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#BeataMałeckaLibera">Oddaję głos panu ministrowi. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MarekKos">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#MarekKos">Ta ustawa dotyczy aromatów charakterystycznych. Ona nie dotyczy typowo dzieci czy spraw związanych z jednorazówkami. Tak więc jej przyjęcie, tak jak powiedziałem wcześniej, jest jednym z kroków, które planujemy wykonać. Jeżeli chodzi o kolejne, to one są na etapie prac rządowych, jak również parlamentarnych i będą wykonywane.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#MarekKos">Faktem jest, że naprawdę istnieje bardzo wiele zagrożeń, co widać, jeśli patrzy się np. na te jednorazówki, chociażby na ich wielkość, pojemność. Bo gdy mówimy o pojemności 2-mililitrowej, to nagle okazuje się, że są jednorazówki, które mają 2,5 ml albo 3 ml. Musimy też zważać na to, zwracać uwagę na to, żeby w aktach prawnych nie dopuścić właśnie do zastosowania pewnych rozwiązań, które mogą być… No, jeżeli chodzi o dzieci czy młodzież, to sprawa jest tutaj bezsporna. Wiadomo, że jest to… No, nie powinien być dozwolony żaden dostęp nie tylko do papierosów, nie tylko do podgrzewaczy z aromatami charakterystycznymi, ale do jakiejkolwiek formy nikotyny, czy to w postaci saszetek, woreczków nikotynowych, czy jakkolwiek by je nazwać. Bo to też jest kwestia odpowiedniego nazwania tego w akcie prawnym, tak aby było to wykluczone, bo jeżeli nazwiemy to jakimś słowem, to tego słowa za 2 dni nie będzie, będzie inne i będzie ta dostępność. Tak więc pracujemy nad tym, żeby w roku 2025 temat został zamknięty. A dzisiaj chodzi głównie o podgrzewacze i aromaty charakterystyczne, no, nie głównie, tylko jedynie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dobrze, dziękuję za to wyjaśnienie. Rzeczywiście prawo nie podąża za tym, jest zapóźnione w stosunku do tego, co dzieje się na rynku. Codziennie 10 czy ileś tam produktów jest rejestrowanych.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Rozumiem, że to jest pierwszy krok w realizacji tej dyrektywy unijnej, która jest już trochę w niedoczasie w stosunku do tego, co się dzieje, bo nie została wprowadzona wcześniej.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Ale gdyby pan minister powiedział nam, tak żebyśmy zrozumieli, co praktycznie będą oznaczały zapisy tej ustawy, jeżeli ta ustawa za 9 miesięcy wejdzie w życie… Czy na rynku będzie mniej tych środków? Czy będzie mniejsza dostępność? Jaki krok będzie następny? Bo jeżeli… Rozumiem, że w ministerstwie jest strategia, i chodzi o to, żebyśmy poznali ją tutaj, na posiedzeniu komisji. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca, Wysoka Komisjo, powiem bardzo krótko i przykładowo. Jest bardzo szeroka oferta, jeżeli chodzi o urządzenia do podgrzewania tytoniu i tego tytoniu o różnych smakach, zapachach, aromatach. Po wejściu w życie tej ustawy, po tym okresie przejściowym tych charakterystycznych aromatów w podgrzewanych urządzeniach nie będzie. To jest główny cel i planowane działanie. Zrobiły to już 22 kraje Unii Europejskiej. Mieliśmy na to czas do 23 października 2023 r. Tak więc taki będzie efekt.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MarekKos">A wzrost używania tych form tytoniu – no, tytoniu, w którym jest oczywiście nikotyna – wynosi 2009%, tak jak już na początku cytowałem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BeataMałeckaLibera">Jeszcze proszę…</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę, Pani Prezes.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Na czerwony, na buźkę…)</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Buźka, buźka, tutaj…)</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#IrenaRej">A, tu… Dziękuję bardzo, przepraszam za gapiostwo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#IrenaRej">Pani Senator! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#IrenaRej">Ja od początku uczestniczę w debacie na temat szkodliwości tych produktów i pozbycia się ich z rynku. Proponowaliśmy różne rozwiązania i zabieraliśmy głos w dyskusji. Chciałabym poruszyć kilka kwestii, przedstawić takie moje refleksje, które przez te półtora roku mi się nasunęły.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#IrenaRej">Pierwsza kwestia. Ja reprezentuję przemysł farmaceutyczny. Wiemy, jakie mamy obostrzenia, jeżeli chodzi o stwierdzenie jakiegokolwiek zagrożenia ze strony czy to suplementu, czy leku. Następuje albo wstrzymanie tego, albo w ogóle natychmiastowe wycofanie z rynku. Dlaczego? Jest tak, jeżeli to zagraża życiu lub zdrowiu. Tak jest zapisane w prawie farmaceutycznym. Czy wobec tego te substancje, które są poza sporem, nieznane, szkodliwe, oparzenia, które następują wskutek używania tych papierosów przez dzieci – mówią o tym lekarze, to nie jest żadna tajemnica – nie wskazują na to, że to jest zagrożenie życia? Jest zagrożenie życia. Wobec tego skoro coś zagraża życiu, to – w pełni podzielam ten pogląd – nie może to być tak długi okres. A jeszcze dodatkowo tam jest zapisane, że dopóki ten okres 9 miesięcy nie upłynie, to można składać wnioski do tego biura, czyli jakby pakować nowe produkty. No, czyli chodzi o napełnianie czegoś, co ma być… Bo to ma być wyjęte i to się napełnia. Dla mnie zupełnie już brakuje jakiegokolwiek sensu w tych wszystkich działaniach.</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#IrenaRej">Druga sprawa. My mamy sygnały ze szkół, od lekarzy, że dzieci kupują te tzw. smakowe papierosy i pół klasy ciągnie z jednego ustnika. Proszę państwa, to jest bardzo poważne źródło zakażeń, bardzo poważne.</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#IrenaRej">Kolejna kwestia to wyrzucane baterie litowe, które wpływają na atmosferę, trafiają do naszego środowiska.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#IrenaRej">No, wydaje mi się, że przy takich ogromnych zastrzeżeniach, naprawdę dotyczących wyłącznie zagrożenia życia i zdrowia, dyskusja o tym, czy 9 miesięcy… Pewnie, że potrzebny jest jakiś okres na wycofanie tego, to nie jest takie proste. Ale może zamiast tych 9 miesięcy wystarczyłyby 3 miesiące, tak jak zrobiła to Belgia. Jednocześnie chodzi o to, żeby wstrzymać przyjmowanie wniosków w tym czasie, zanim upłynie te 9 czy ileś tam miesięcy. Bo naprawdę w ten sposób nie pozbędziemy się tego, nawet jak ta ustawa… Znowu to będzie do wyczerpania zapasów i znowu będziemy mieli, że tak powiem… A w międzyczasie będą szły strumienie boczne i będzie to wchodziło do obrotu.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#IrenaRej">Jestem absolutnie za tym, żeby dzieci nie były narażone. Zdrowie dzieci omawiamy dzisiaj na wszystkie możliwe sposoby i wiemy, jak tego typu działania wpływają też na zdrowie psychiczne. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#BeataMałeckaLibera">Jeszcze pan dyrektor? Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejParafianowicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejParafianowicz">Ja oczywiście zgadzam się z panem ministrem.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Kos: Dziękuję.)</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#AndrzejParafianowicz">Mam tylko jedno uzupełnienie. Ta ustawa dotyczy wyłącznie wyrobów, które zawierają nikotynę i te substancje smakowe, zapachowe. A więc w tej postaci, której konsumpcja i popularność rosną teraz wśród dzieci – bo to jest po prostu moda w podstawówkach – nie ma nikotyny. I to, czy to będzie 9 miesięcy, czy to będą 3 miesiące, niczego nie zmieni.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#AndrzejParafianowicz">To tylko tyle celem uzupełnienia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Ministrze, proszę odnieść się do tych kwestii.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekKos">No, dalej mieszamy pewne ustawy, które są w obrocie. To dotyczy podgrzewanych urządzeń, które mają charakterystyczne aromaty. Tu chodzi o to, co czasami widujemy na stacjach benzynowych czy w różnych sklepach, o wyroby w małych opakowaniach, o smaku np. czekoladowym, miętowym, arbuzowym. I ta ustawa będzie likwidowała te wyroby, żeby nie były dopuszczone do obrotu w Polsce po upływie 9 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, a więc liczę na to, że to będzie już niedługo.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarekKos">A kwestia związana z jednorazówkami, do których mają dostęp młodzież i dzieci, jest zawarta w innym akcie prawnym, który obecnie jest w notyfikacji. Zostanie ona zakończona, o ile dobrze pamiętam, 28 kwietnia br., a więc już niedługo. I wtedy będziemy rozmawiali o kolejnych okresach przejściowych, które będą dotyczyły tamtych spraw. Tak więc, tak jak powiedziałem na początku, jest to pierwszy krok, ważny krok, bo… Powiem w ten sposób: nie tylko młodzież, lecz także dorośli Polacy lubią te aromaty charakterystyczne. I naprawdę jest bardzo duże zużycie, używanie tego typu wyrobów, co pokazują właśnie te statystyki – wzrost nie o 9%, tylko o 2009%. To daje do myślenia. Musimy to ograniczyć, bo to jest po prostu niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia publicznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#EwaMatecka">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#EwaMatecka">Szanowny Panie Ministrze, ja nie palę papierosów pod żadną postacią i nigdy nie paliłam. W związku z tym bardzo trudno jest mi poruszać się w tym obszarze i rozpoznawać poszczególne produkty ze stałego, szerokiego katalogu tychże produktów. Czy wobec tego pan minister byłby łaskaw do czasu najbliższego posiedzenia Senatu dostarczyć nam pełen katalog różnego rodzaju wyrobów tytoniowych? Wówczas będziemy dokładnie wiedzieć, który spośród nich eliminujemy z obrotu. I wtedy być może będziemy w stanie ocenić ważność i skalę tejże ustawy, która, jak pan minister powiedział, jest pierwszym krokiem do pełnego zadbania i pełnej troski o zdrowie obywateli. Czy jest to możliwe? Bo ja dzisiaj, wchodząc… przechodząc obok takiego sklepu, widzę całą gamę różnych produktów i nie jestem w stanie tego rozpoznać, a zatem nie będę też wiedziała, który z tych wyrobów ewentualnie zostanie wycofany za jakiś czas z obrotu, i nie będę mogła ocenić tej wdrażanej dyrektywy unijnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BeataMałeckaLibera">Jeszcze pani, tak? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MagdalenaAnkiersztejnBartczak">Magdalena Ankiersztejn-Bartczak, prezes Fundacji Edukacji Społecznej.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MagdalenaAnkiersztejnBartczak">Ja bardzo dziękuję za poruszenie tego tematu. Jednocześnie to, co pan minister powiedział w kontekście szkodliwości tych wyrobów, tym bardziej powinno być przyczynkiem do tego, żeby skrócić ten okres przejściowy do maksymalnie krótkiego, bo to są produkty po prostu szkodliwe.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#MagdalenaAnkiersztejnBartczak">Nie rozumiem też dyskursu, który toczył się również na poziomie Sejmu – bo tam też byliśmy obecni w kwestii tej ustawy i dyrektywy – na temat tego, że 22 kraje to wprowadziły. Nie jest zaskoczeniem dla producentów to, że Polska taką dyrektywę unijną wprowadza, a już mamy rok opóźnienia, co oznacza, że jeśli to będzie 9 miesięcy, to te przepisy wejdą w życie z końcem roku. W związku z tym nie będzie roku opóźnienia, tylko będą 2 lata opóźnienia. A więc dla producentów… Oni tylko zacierają ręce, bo dokładnie wiedzieli, że ta dyrektywa powinna już funkcjonować. Tak więc to jest tak naprawdę ukłon w ich stronę, tak aby ich kolejne produkty były wprowadzone i na tym rynku, na którym jeszcze mają przestrzeń, zostały wypromowane najbardziej, jak tylko się da. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, jeszcze pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#MarekKos">Oczywiście taki wykaz… Tylko pojawia się dobre pytanie: na który dzień? Czy na dzień dzisiejszy, czy na dzień, na który ten wykaz będzie przygotowany? Bo do tego czasu mogą pojawić się…</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#MarekKos">…nowe wyroby. Ale postaramy się to przygotować.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#MarekKos">Tutaj starałem się bardzo szczegółowo opisać, że w ustawie zakładane jest dodanie dodatkowej definicji podgrzewanego wyrobu tytoniowego. I właśnie w art. 1 nowelizowanej ustawy znajduje się ppkt 20a, gdzie wskazany jest podgrzewany wyrób tytoniowy, nowatorski wyrób tytoniowy, w którym w wyniku podgrzania dochodzi do uwalniania nikotyny i innych substancji, które są następnie wdychane przez konsumenta, i który w zależności od jego cech jest wyrobem tytoniowym bezdymnym lub wyrobem tytoniowym do palenia. Jest to dodane, a więc po 9 miesiącach to będzie niemożliwe do stosowania z aromatami charakterystycznymi.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#MarekKos">Dlaczego 9 miesięcy? No, zawsze są takie pytania. Ale to także było konsultowane podczas konsultacji wewnętrznych, jak również zewnętrznych – społecznych i międzyresortowych. I te 9 miesięcy też zostało, można powiedzieć, wydyskutowane. Bo z punktu widzenia zdrowia publicznego jest to długi okres, a z punktu widzenia prawa gospodarczego okres taki, no, który został uzgodniony. Była także dyskusja na posiedzeniu sejmowej Komisji Zdrowia, jak również w trakcie prac w Sejmie, no ale ostatecznie zostało to przyjęte. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#BeataMałeckaLibera">W takim razie poddaję pod głosowanie tę ustawę.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa senatorów…</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę?</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#BeataMałeckaLibera">Tak.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa jest za przyjęciem przedłożonej ustawy?</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, kto jest za? (4)</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#BeataMałeckaLibera">Jednogłośnie za.</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#BeataMałeckaLibera">Pozostaje nam… Sprawozdawcą będę ja, jeżeli nie będzie sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-29.11" who="#BeataMałeckaLibera">I to wszystko, jeżeli chodzi o kwestie organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-29.12" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.13" who="#BeataMałeckaLibera">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-29.14" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-29.15" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 34)</u>
<u xml:id="u-29.16" who="#BeataMałeckaLibera" />
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>