text_structure.xml
38.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 08)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Beata Małecka-Libera)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BeataMałeckaLibera">Witam państwa serdecznie na posiedzeniu senackiej Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BeataMałeckaLibera">Dzisiaj w porządku obrad mamy ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BeataMałeckaLibera">Ustawa ta w moim mniemaniu była bardzo wyczekiwaną ustawą, ale o przybliżenie treści, założeń bardzo poproszę pana ministra. Jest to projekt rządowy, więc proszę bardzo, Panie Ministrze, o przedstawienie swojej opinii.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BeataMałeckaLibera">A jeszcze, Panie Ministrze, zanim pan wciśnie ten przycisk, to chciałabym państwa wszystkich powitać na naszym posiedzeniu. Witam gości, witam naszych senatorów.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekKos">Bardzo dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekKos">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekKos">Chciałbym przybliżyć nowelizację ustawy o świadczeniach finansowanych ze środków publicznych, wprowadzającą zmiany, które będą miały znaczenie dla uprawnień pacjentów. W grę wchodzi przede wszystkim poszerzenie katalogu osób uprawnionych do wystawiania recept na bezpłatne leki dla osób z grup 65+ i 18–. Kolejnym ważnym punktem jest nadanie farmaceutom uprawnienia do wystawiania refundowanych recept farmaceutycznych na zalecane szczepienia ochronne dostępne w aptece ogólnodostępnej.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarekKos">Omawiając szczegóły, podkreślę, że te zmiany są bardzo istotne z tego powodu, że uprawnienia preskrypcyjne co do leków bezpłatnych dla grup 65+ i 18– mają obecnie lekarze, którzy mają umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia w takich rodzajach świadczeń jak podstawowa opieka zdrowotna, ambulatoryjna opieka specjalistyczna i leczenie szpitalne. Pozostali lekarze nie mogą tych leków wypisywać. Stąd też te zmiany są tak oczekiwane przez pacjentów, głównie przez pacjentów, gdyż oni po prostu muszą od jednego specjalisty kierować się do kolejnego po to, żeby mogli mieć przepisany bezpłatny lek i mogli go otrzymać w aptece. Do tej pory wszyscy lekarze w takich specjalnościach, jak opieka hospicyjna, paliatywna i hospicyjna, stomatolodzy, opieka długoterminowa, leczenie sanatoryjne, opieka psychiatryczna czy leczenie psychiatryczne i uzależnień, nie mogli wypisywać leków dla grup 65+, 18–, do tego jeszcze jest ogromna grupa lekarzy, którzy przyjmują w prywatnych gabinetach.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MarekKos">Druga duża zmiana dotyczy możliwości zarówno preskrypcyjnych, jak i wykonywania szczepień przez farmaceutów. Farmaceuci w ramach swoich kompetencji będą mogli wypisywać recepty farmaceutyczne na wszystkie zalecane szczepienia, a także wykonać te szczepienia w swoich aptekach. Wtedy skrócimy drogę, jeżeli chodzi o szczepienia ochronne, ograniczy się ona do wyjścia do apteki, w której odpowiedni pracownik, odpowiedni magister farmacji będzie mógł wypisać receptę farmaceutyczną na szczepienie, wydać tę szczepionkę i ją podać.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MarekKos">W nowelizowanej ustawie mamy także zmiany dotyczące kwestii dotacji dla instytutów. Otóż w ubiegłym roku Najwyższa Izba Kontroli w wyniku kontroli dotacji dla instytutów stwierdziła, że nie ma odpowiedniej podstawy prawnej do tego, by Ministerstwo Zdrowia takowe dotacje przekazywało. Stąd też tutaj zawieramy odpowiednio nowelizację ustawy o działalności leczniczej, która wprost wskazuje, że Ministerstwo Zdrowia oraz inne resorty mogą udzielić dotacji swoim instytutom.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MarekKos">Najważniejszą sprawą, o której chcę wspomnieć na posiedzeniu Wysokiej Komisji, jest to, że rozszerzenie uprawnień preskrypcyjnych na wszystkich pracowników, którzy mogą wystawiać recepty, bo to nie tylko lekarze, lekarze dentyści, ale także felczerzy, farmaceuci, pielęgniarki i położne, spowoduje wzrost kosztów na leki refundowane. Według naszych wyliczeń może to stanowić ok. 415 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MarekKos">To ogólnie wszystkie najważniejsze zmiany. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę pana mecenasa o przedstawienie opinii prawnej o prezentowanej ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrMagda">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrMagda">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PiotrMagda">Do rozpatrywanej ustawy Biuro Legislacyjne Kancelarii Senatu zgłosiło zastrzeżenia natury konstytucyjnej oraz zastrzeżenie natury legislacyjnej. Zastrzeżenia te można podzielić na 4 grupy.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PiotrMagda">Po pierwsze, konstytucyjna zasada zaufania do państwa i stanowionego prawa, jak również konstytucyjna zasada ochrony interesów w toku, nakładają na ustawodawcę obowiązek formułowania stosownych przepisów przejściowych, jeżeli wejście w życie ustawy będzie miało wpływ na te stosunki prawne, które rozpoczęły się przed dniem wejścia w życie ustawy nowelizującej, a które nie zakończyły się przed tym dniem. Zauważenia wymaga fakt, że zmodyfikowany przez rozpatrywaną ustawę art. 94 ust. 20 ustawy – Prawo farmaceutyczne stanowi, że jeżeli apteka ogólnodostępna nie pełniła dyżuru albo pełniła go w wymiarze mniejszym, niż to zostało wyznaczone w uchwale zarządu powiatu, podmiot prowadzący tę aptekę ma obowiązek zwrotu dotychczas otrzymanego wynagrodzenia ryczałtowego. Z kolei dodawane przez rozpatrywaną ustawę przepisy art. 94 ust. 20a i 20b ustawy – Prawo farmaceutyczne przewidują, że obowiązek zwrotu przez aptekę ogólnodostępną tego wynagrodzenia nie dotyczy przypadków będących wynikiem działania siły wyższej bądź działania przyczyn losowych innych niż siła wyższa, o których to wydarzeniach podmiot prowadzący aptekę powiadomił zarząd powiatu oraz Narodowy Fundusz Zdrowia w terminie 14 dni od dnia ich wystąpienia. Zaprezentowana w opinii Biura Legislacyjnego propozycja poprawki zmierza zatem do uregulowania sytuacji, w której apteka ogólnodostępna nie pełniła dyżuru albo pełniła go w wymiarze mniejszym, niż to zostało wyznaczone w uchwale zarządu powiatu, w okresie, który rozpoczął się przed dniem wejścia w życie rozpatrywanej ustawy, a skończył się już w trakcie jej obowiązywania. Tytułem przykładu podam, że taka sytuacja wystąpi wtedy, gdy apteka ogólnodostępna nie pełniła dyżuru w porze nocnej obejmującej okres od godziny 22.00 dnia poprzedzającego wejście w życie rozpatrywanej ustawy do godziny 6.00 dnia następnego.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PiotrMagda">Po drugie, rozpatrywana ustawa modyfikuje również zasady wystawiania recept przez farmaceutę posiadającego prawo wykonywania zawodu. Zaprezentowana w opinii Biura Legislacyjnego propozycja poprawki zmierza zatem, zgodnie z powołanymi wcześniej zasadami konstytucyjnymi, do uregulowania kwestii ważności recept, które zostały wystawione przed dniem wejścia w życie rozpatrywanej ustawy, lecz nie zostały zrealizowane przed tym dniem.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PiotrMagda">Po trzecie, przepisy rozpatrywanej ustawy wymagają dostosowania do odpowiednio §94, §88 oraz §156 zasad techniki prawodawczej w celu zapewnienia legislacyjnej poprawności poleceń nowelizacyjnych oraz zastosowanego odesłania.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PiotrMagda">Wreszcie, po czwarte, art. 6 rozpatrywanej ustawy, który przewiduje obowiązek dostosowania umów w sprawie przekazania środków publicznych podmiotom wykonującym działalność leczniczą do zmienianych przepisów ustawy o działalności leczniczej, wymaga uzupełnienia o wskazanie adekwatnego do regulowanej materii terminu na dokonanie przedmiotowego dostosowania. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BeataMałeckaLibera">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WojciechWiśniewski">Uprzejmie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#WojciechWiśniewski">Wojciech Wiśniewski, Federacja Przedsiębiorców Polskich, członek Trójstronnego Zespołu do spraw Ochrony Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#WojciechWiśniewski">Mianowicie chciałbym zapytać z uporem godnym lepszej sprawy o kwestię finansowania tej ustawy i źródeł finansowania tej ustawy. Co do idei wydaje się, że nie ma tutaj sporu. Zresztą temperatura dyskusji w Sejmie była taka… W zasadzie wszyscy popierają ten pomysł, nie ma chyba żadnego powodu, żeby się jemu sprzeciwiać. Niemniej obecna sytuacja finansowa Narodowego Funduszu Zdrowia, która jest absolutnie katastrofalna, wzięła się co do zasady z tego, że zaciągano zobowiązania, na które nie było pokrycia w planie finansowym. I niestety zwracam uwagę na to, że ten szczególny rodzaj wydatków, który jest związany z wypisywaniem leków wydawanych nieodpłatnie, jest szczególnie dolegliwy dla Narodowego Funduszu Zdrowia, dlatego że te wydatki muszą być regulowane niezwykle często. Widzimy też, że wydatki już w ramach obecnie obowiązującej ustawy są niedoszacowane. Dość powiedzieć, że od stycznia do października wydano 90% planowanych nakładów na leki wydawane nieodpłatnie, tj. prawie 20 punktów procentowych więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. I widzimy też, że w toku uzgodnień międzyresortowych na brak pokrycia finansowego dla tej ustawy wskazywało Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#WojciechWiśniewski">Chciałbym, popierając ideę zwiększenia liczby podmiotów uprawnionych do preskrypcji leków wydawanych nieodpłatnie, zapytać: skąd zostaną wzięte pieniądze na realizację tej ustawy? Czy jest planowana jakaś dodatkowa dotacja z budżetu państwa do Narodowego Funduszu Zdrowia? Czy też jest np. taki plan, żeby sfinansować skutki tej ustawy redukcją zobowiązań płatnika w innych miejscach? Pięknie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś jeszcze?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BeataMałeckaLibera">Może pan minister odpowie, a później będziemy zadawać kolejne pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekKos">Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2025 to ponad 222 miliardy zł. W zasadzie tyle jest w budżecie na ochronę zdrowia. W samym Narodowym Funduszu Zdrowia ten wzrost także jest pokaźny. Stąd też biorąc pod uwagę to, że do 17% z budżetu NFZ może być przeznaczane na refundację leków w całkowitym budżecie na refundację, widzimy, że ten wzrost środków na refundację leków w roku 2025 będzie wyższy o ok. 4–5 miliardów zł niż w roku 2024. Stąd też uważamy, że środki na pokrycie tych kosztów leków jak najbardziej w budżecie, w planie finansowym NFZ są zabezpieczone. My tylko niwelujemy te nierówności, które pacjenci odczuwają na skutek tego, że nie każdy lekarz może leki, które to nie lekarzowi, tylko pacjentowi są nieodpłatnie udostępniane, przepisać. Chodzi o to, żeby pacjenci mogli z nich korzystać. Na chwilę obecną potencjalnie każdy pacjent, jeżeli będzie chciał skorzystać z listy leków 65+, z niej skorzysta. Jeżeli nie uzyska takich leków np. od lekarza psychiatry, to uzyska te leki od lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, do którego pójdzie, tworząc kolejne problemy, tworząc kolejki, bo te nadmierne kolejki tworzą się m.in. właśnie dlatego, że pacjenci chodzą od lekarza do lekarza. Uważamy, że te środki są w budżecie, w całkowitym budżecie na refundację w Narodowym Funduszu Zdrowia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Ministrze, ja dopytam, bo tu powiedział pan bardzo ważne zdanie, że pacjent, jeżeli będzie chciał uzyskać receptę na leki bezpłatne, to i tak ją uzyska, i tak w tej chwili z nich korzysta, tylko jest to bardziej kręta ścieżka, wydłużony proces. To na podstawie czego, w jaki sposób doszliście państwo do wniosku, że wzrośnie wydatek na refundację leków o taką właśnie kwotę? Jakie założenia przyjmowaliście?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekKos">Te założenia, Pani Przewodnicząca, Wysoka Komisjo, były bardzo trudne do określenia. Niemniej jednak część z pacjentów, którzy chodzą do prywatnych gabinetów, mimo wszystko wykupuje leki, które są dla nich za darmo. Oni nie chcą… nie udają się po prostu do odpowiednich ambulatoryjnych przychodni czy też do lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej ze względu na czas i na kolejki. Wykupują je na 100%. I z pewnych analiz, które byliśmy w stanie przygotować, takie dane nam po prostu wyszły, wyszło te 415 milionów zł rocznie więcej. Jest to na pewno nieprecyzyjnie wyliczone, bo trudno to co do każdego przypadku zbadać, ale takie dane orientacyjne wyliczyliśmy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, teraz pani. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#IwonaKubicz">Szanowni Państwo, ja reprezentuję Ogólnopolski Program Zwalczania Chorób Infekcyjnych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#IwonaKubicz">Ta legislacja bardzo nas cieszy, cieszy wszystkich…</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Proszę troszeczkę głośniej.)</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#IwonaKubicz">…cieszy wszystkich ekspertów zgromadzonych w radzie ze względu na to, że likwiduje, można powiedzieć, jedną z bardzo ważnych barier, o której usunięcie apelowaliśmy, a chodzi mianowicie o skrócenie ścieżki pacjenta, który musiał udawać się do POZ, potem do apteki, żeby się zaszczepić, choć był osobą dorosłą. To jest dla nas bardzo istotne. Zwracamy jednak uwagę na to, że ta legislacja nie obejmie wszystkich zalecanych szczepień, tutaj są braki, które naszym zdaniem warto by było uzupełnić w dalszych pracach legislacyjnych. Głównie mówimy tutaj o pacjentach z grup ryzyka, z chorobami takimi jak cukrzyca, choroby wątroby, nerek czy kardiologiczne, choroby płuc, ponieważ oni mają wystawiane te recepty refundowane nie tylko na podstawie numeru PESEL, ale również chorób współistniejących. Niestety, farmaceuci w tej chwili nie mają dostępu do dokumentacji medycznej pacjenta. W związku z tym ci pacjenci po wprowadzeniu tej legislacji odbiją się od okienka aptecznego, będą musieli powrócić do POZ. Zależałoby nam na tym, żeby ta legislacja w przyszłości objęła wszystkich pacjentów. Ze względu na to, że jest to długo wyczekiwany przez nas wszystkich dokument, nie chcemy tego procesu opóźniać, ale bardzo zależy nam na tym, żeby wziąć to stanowisko pod uwagę w najbliższym czasie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#IrenaRej">Szanowni Państwo, chciałabym bardzo serdecznie podziękować wszystkim…</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Proszę się przedstawiać.)</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#IrenaRej">Irena Rej, Izba Gospodarcza „Farmacja Polska”.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#IrenaRej">Ja chciałabym podziękować wszystkim, którzy pracowali nad tym, żeby ta ustawa się w końcu ukazała, bo od 2016 r. nieustannie mówiłam o tym na wszystkich posiedzeniach komisji i prosiłam, żeby naprawiono błąd, który powstał przy opracowywaniu pierwszej ustawy. No niestety, było to wołanie na puszczy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#IrenaRej">W tej chwili mamy powiększoną listę i jest szansa, jak mówił pan minister, że będzie miało to społecznie bardzo dobry odbiór, poza tym pacjent w końcu uzyska możliwość spokojnej kontynuacji swojego leczenia, głównie w przypadku chorób przewlekłych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MariuszCiszkowski">Szanowna Komisjo!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MariuszCiszkowski">Mariusz Ciszkowski, radca prawny Naczelnej Rady Aptekarskiej.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MariuszCiszkowski">Ja bym chciał odnieść się do nowelizacji art. 94. To jest zmiana, która jest bardzo oczekiwana w środowisku ze względu na to, że zdarzają się sytuacje nieprzewidywalne w funkcjonowaniu aptek, też w pełnieniu dyżurów. W tych sytuacjach, gdy ten dyżur nie zostanie spełniony, apteka jest zobowiązana czy podmiot prowadzący aptekę jest zobowiązany do zwrotu wynagrodzenia za cały okres dyżurów. To rozwiązanie jest w gruncie rzeczy bardzo krzywdzące i niesprawiedliwe. To jest pierwsza sprawa.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MariuszCiszkowski">Druga rzecz to tak na gruncie konstytucyjnym. W mojej ocenie te regulacje prawne, które są tutaj zawarte w ust. 20, zmiany ust. 20 w art. 94 prawa farmaceutycznego, czyli dodanie ust. 20a i 20b, odnoszą się do zdarzeń, które zaistnieją w przyszłości, więc tutaj w mojej ocenie nie może być mowy o naruszeniu zasad legislacyjnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy pan minister odniesie się do tej kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekKos">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MarekKos">Została poruszona kwestia dostępu farmaceutów do danych pacjenta. Tak, jak najbardziej planujemy takie możliwości, żeby farmaceuci mieli dostęp do platformy P1, tak by mogli znać dane pacjenta i już z czystym sumieniem wypisać receptę farmaceutyczną, a następnie wykonać dane szczepienie. Tak że pracujemy nad tymi rozwiązaniami, szczególnie nad nowelizacją ustawy o systemach informacyjnych w ochronie zdrowia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#BeataMałeckaLibera">Ja jeszcze bym poprosiła pana mecenasa, żeby odniósł się do tego stanowiska, które było prezentowane przez Naczelną Radę Aptekarską w odniesieniu do art. 20.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PiotrMagda">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PiotrMagda">Biuro Legislacyjne podtrzymuje swoją uwagę. Może się bowiem zdarzyć taka sytuacja, w której apteka nie wykona obowiązku, o którym mowa we właściwej uchwale powiatu, i owo niewykonanie obowiązku będzie obejmowało okres rozpoczynający się przed dniem wejścia w życie rozpatrywanej ustawy, a kończący się już w okresie jej obowiązywania. Powstanie wtedy wątpliwość, czy korzystne dla apteki regulacje, oznaczające możliwość zwolnienia się ze zwrotu wynagrodzenia z powodu wystąpienia siły wyższej albo przyczyny losowej, będą miały zastosowanie, czy też nie. Propozycja poprawki Biura Legislacyjnego określa tę kwestię jednoznacznie. Nakaz stanowienia przepisów przejściowych jest powszechnie podkreślany w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę, teraz pani.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JustynaOkińskaJanzen">Justyna Okińska-Janzen, Biuro Rzecznika Praw Dziecka.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#JustynaOkińskaJanzen">Szanowna Pani Przewodnicząca! Szanowna Komisjo! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#JustynaOkińskaJanzen">W imieniu pani rzecznik chciałabym tylko wyrazić swoje duże poparcie dla projektowanej zmiany, w szczególności w zakresie sytuacji pacjentów pediatrycznych. W chwili obecnej odnotowujemy duży wpływ zgłoszeń zarówno ze strony rodziców, opiekunów pacjentów pediatrycznych, jak i od lekarzy, którzy także w imieniu swoich pacjentów do nas występują, prosząc o to, co jest przedmiotem proponowanych zmian legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#JustynaOkińskaJanzen">W związku z tym chcielibyśmy jedynie podkreślić, że widzimy nie tylko sens tych zmian, uznajemy te zmiany za konieczne, pilne, ale i oczekiwane przez dużą grupę chorych dzieci. Zwracamy uwagę na fakt, na co zwracają uwagę nasi zgłaszający, że obecnie bardzo często jest tak, że dziecko prowadzone przez lekarza specjalistę musi następnie udać się do lekarza POZ, bardzo często wiedza lekarza POZ nijak ma się do wiedzy specjalistycznej stricte danej specjalizacji, w związku z tym bardzo często powoduje to szereg komplikacji i nie zawsze jest tak, że wszystkie leki, które dziecko powinno pilnie otrzymać, jest w stanie uzyskać natychmiast. To z kolei wpływa na czas podania tych leków oraz na proces leczenia. Stąd też proponowane zmiany uznajemy za zasadne i w całości je popieramy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś jeszcze?</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#IrenaRej">Ja mam tylko 1 pytanie. Czy w związku z tym, że przewiduje się możliwość korzystania z dokumentacji medycznej przez farmaceutów, już w tej ustawie nie powinniśmy zawrzeć jakiegoś zapisu, który umożliwiłby bez kolejnej nowelizacji ustawy wprowadzenie tej regulacji. Pytam o to, bo jednak zmiana ustawy trwa dosyć długo, a to jest zmiana oczekiwana i zmiana bardzo korzystna. Tak więc może warto byłoby zabezpieczyć się i już w tej ustawie stworzyć jakiś zapis, który by umożliwił czy w rozporządzeniu ministra, czy w jakimś innym akcie prawnym… Nie jestem prawniczką, trudno mi jest konkretnie powiedzieć, ale podsuwam pomysł, żeby może już, w obecnej ustawie antycypować to, co będzie, co może się zdarzyć niebawem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#MarekKos">To jest nie tylko kwestia ustawy, ale też rozporządzenia ministra zdrowia, które należy wydać. W każdym razie nie chcemy wstrzymywać prac nad tą ustawą, bo ona nie dotyczy jedynie szczepień i możliwości dla farmaceutów, dotyczy głównie recept dla grup 65+, 18–, a także pewnych problemów, które mamy z dotacjami dla instytutów. Dlatego myślimy o tym dostępie dla farmaceutów, ale w przyszłości. Dodam, że to będą miesiące, nie dłużej, tak że tutaj to opóźnienie nie będzie znaczące. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś jeszcze?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#BeataMałeckaLibera">Pozwolę sobie podsumować tę całą dyskusję… A przepraszam.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejKalata">Ja chciałbym zapytać, nie mam tej wiedzy, czy apteki dostają jakieś wynagrodzenie za dyżury.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejKalata">Tak?</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Do mikrofonu.)</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#AndrzejKalata">A płaci NFZ czy wojewoda?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MarekKos">Panie Senatorze, Pani Przewodnicząca, Szanowni Państwo, apteki mają płacone za 2 godziny dyżuru w dzień powszedni i 4 godziny w dni świąteczne przez NFZ, jeżeli zawrą takie umowy na dyżury.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AndrzejKalata">Drugie pytanie jest bardziej ogólne. Czy były może przeprowadzane takie badania, jak w momencie wprowadzenia tych darmowych leków… Bo mówiąc szczerze, jeżeli coś jest darmowe, to się tego nie szanuje. Czy nie lepiej byłoby zostawić 90%, 95%, nawet 99% procent dla pewnych grup, seniorów czy dzieci, ale żeby ta odpłatność była, choćby symboliczna, złotówka czy dwie za dany lek? Czy to nie spowodowało, powiedzmy szczerze, tego, że leki często lądują w koszu? Są za darmo, więc można śmiało brać, korzystać z nich.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję. Tak? Koniec?</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Senator Andrzej Kalata: Tak. Dziękuję.)</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Senatorze, ja pozwolę sobie odpowiedzieć na to pytanie. To wprowadziła ustawa, która została uchwalona w zeszłej kadencji. My już wtedy podnosiliśmy tę kwestię, ale ustawa została uchwalona. Tak więc dzisiaj dyskusja wokół tego, czy mamy płacić złotówkę czy dwie za lek, jest, jak mi się wydaje, bezzasadna, bo ta ustawa już jest. My ją tylko modyfikujemy i zwiększamy możliwości, zwiększamy dostęp pacjenta do apteki poprzez to, że skracamy ścieżkę i dajemy innym lekarzom możliwość wypisania recept. A jeśli chodzi o ideę, to wydaje mi się, że to nie ten moment.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#BeataMałeckaLibera">Może pan minister chce coś jeszcze dopowiedzieć, to proszę.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#komentarz">(Senator Andrzej Kalata: …Takie samo było moje zdanie w momencie wprowadzenia. Ja miałem takie samo zdanie, uważałem, że za darmo… Tak że pytam tylko o skutki.)</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pan minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MarekKos">Leki refundowane i bezpłatne, nieodpłatne dla grup 65+ i 18– to 1 września 2023 r. Mamy obserwacje, jak to wygląda pod względem kosztowym. Jeżeli jednak chodzi o liczbę niewykorzystanych leków, to oczywiście takich informacji nikt nie przedstawia i takimi nie dysponujemy. Choć w rozmowach chociażby w trakcie posiedzenia sejmowej komisji polityki senioralnej można było się zapoznać z takimi informacjami, że seniorzy mają sporo leków, można mówić o nadmiarze, o zapasie i to może budzić niepokój na przyszłość, bo te leki kiedyś się przeterminują.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MarekKos">Sam zamysł ustawodawcy był taki, by umożliwić dostęp wszystkim, którzy mają 65 lat. Wtedy ta lista leków nieodpłatnych została poszerzona, jest to w tej chwili, od 1 września 2023 r. ok. 93% wszystkich leków refundowanych. Tak że ta decyzja już zapadła i nie planujemy jej zmieniać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy jeszcze ktoś? Nie.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#BeataMałeckaLibera">To w takim razie kilka słów podsumowania. Tak jak już zostało powiedziane, jest to nowelizacja ustawy, rozszerzenie możliwości preskrypcji przez lekarzy specjalistów oraz farmaceutów. Wydaje mi się, że tutaj jednym z ważniejszych elementów, bardzo ważną częścią, oprócz tego, że osoby 65+ oraz dzieci będą miały skróconą ścieżkę do uzyskania tych leków, jak mi się wydaje, jest recepta dla farmaceuty. O tym mówiliśmy bardzo często, również na naszych posiedzeniach komisji. Chodziło nam o to, żeby dostęp do szczepionek był łatwy, żeby była to po prostu krótka, prosta ścieżka, w szczególności gdy chodzi o seniorów, bo wielokroć spotykaliśmy się z informacjami, że dostęp do szczepionek jest o tyle trudny, że później, jeśli już jest taka możliwość, to nie jest ona wykorzystywana, właśnie przez to, że jest wydłużona ścieżka dostępu.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#BeataMałeckaLibera">Tak więc, reasumując, powiem, że sama nowelizacja ustawy jako takiej jest oczekiwana i na pewno pożądana przez pacjentów, ale także przez środowiska medyczne, zarówno przez lekarzy, jak i farmaceutów, bo dajemy tutaj nowe możliwości. To wszystko z mojej strony, jeżeli chodzi o podsumowanie.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#BeataMałeckaLibera">Jeżeli chodzi o poprawki, Panie Mecenasie, to czy możemy teraz przejść do tego? Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Piotr Magda: Przepraszam, ale czego pani przewodnicząca teraz ode mnie oczekuje? Czy…)</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#BeataMałeckaLibera">Oczekuję, że przystąpimy do głosowania nad poprawkami. Chodzi mi o to, w jaki sposób mamy nad nimi głosować. Ja te poprawki przejmuję i chciałabym wiedzieć, czy będziemy głosować nad każdą z osobna, czy możemy je w jakiś sposób zblokować.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PiotrMagda">Nad poprawkami można głosować łącznie, o ile żaden z senatorów członków komisji nie zgłosi w tym zakresie sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#PiotrMagda">Zwracam tylko uwagę na to, że ostatnia poprawka legislacyjna, jeżeli miałaby być zgłoszona, wymaga uzupełnienia o wskazanie właściwego okresu, w którym strony umów dotychczas zawartych mają dostosować te umowy do zmienionych przepisów ustawy o działalności leczniczej. Jeżeli takie doprecyzowanie nie nastąpi, to należy uznać, że ta poprawka nie została zgłoszona, ponieważ jest niekompletna.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BeataMałeckaLibera">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Ministrze, w takim razie bardzo proszę o kilka słów na temat tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MarekKos">W mojej opinii te poprawki są trochę nadmiarowe, ale na pewno istotne, bo tu rozpatrujemy chociażby sprawy związane z wystąpieniem siły wyższej czy jakichś zdarzeń losowych. Jak rozumiem, twórcy poprawek stwierdzili, że te zdarzenia mogą być długotrwałe, stąd też mogą występować w okresie zarówno przed wejściem w życie ustawy, jak i po wejściu. W naszej opinii były to krótkie zdarzenia, związane z niedyspozycją na dyżurze, czyli dzisiaj, dajmy na to, są te 2 godziny dyżuru, np. od 21.00 do 23.00, i nie zgłosił się pracownik, bo się rozchorował. Nie jest to jakaś sprawa długoterminowa, taka, żeby w ten sposób to rozpatrywać. Z kolei np. sprawy może już nie losowe, czyli te związane z siłą wyższą, chociażby taką jak powódź, mamy dopracowane w innych aktach prawnych. Dlatego oceniam te propozycje jako trochę nadmiarowe, jednak nie widzę tu jakichś większych problemów, by się z nimi zgodzić. To jest tylko kwestia pewnego opóźnienia wejścia w życie ustawy, bo, jak rozumiem, odpowiednie poprawki zostaną zgłoszone, przegłosowane i przesłane do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MarekKos">A co do tej legislacyjnej, to poprosiłbym o większą precyzję, abym mógł lepiej zobrazować, o co dokładnie chodzi w propozycji poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#BeataMałeckaLibera">O którą poprawkę chodzi? O której poprawce w tej chwili pan minister mówi?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MarekKos">O tej legislacyjnej związanej z terminami, jak rozumiem…</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: W art. 6? O tym mówimy, tak?)</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#MarekKos">O jaki termin chodzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Ministrze, ja proponuję tutaj wpisać 6 miesięcy. Jeżeli pan minister wyrazi zgodę, to taki termin byśmy tu zawarli.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Marek Kos: W art. 6…)</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#BeataMałeckaLibera">Tak, w art. 6.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca, czy mógłbym poprosić o 10 minut przerwy? Chciałbym po prostu dotrzeć do ustawy, do tej źródłowej, żebym mógł się szczegółowo do tego odnieść.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#BeataMałeckaLibera">Oczywiście, proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#BeataMałeckaLibera">Ogłaszam 10 minut przerwy.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#komentarz">(Przerwa w obradach)</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MarekKos">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#MarekKos">Po dyskusji z pracownikami, z panią wiceminister chcę powiedzieć, że nie ma potrzeby wprowadzania takiego okresu przejściowego, jak 6 miesięcy. Tak że według naszej opinii ten art. 6 powinien zostać taki, jaki jest. Tutaj chodzi też o czas, który możemy przez to tracić, dlatego że zalecenia NIK, by te zapisy szybko dostosować, były na początku 2024 r. Dlatego w tym art. 6 mamy zapis, że te umowy będą dostosowywane niezwłocznie po wejściu w życie ustawy. A biorąc pod uwagę to, że są to instytuty podległe Ministerstwu Zdrowia, a także instytuty, dla których podmiotem prowadzącym jest Ministerstwo Obrony Narodowej bądź też Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, uważamy, że te umowy powinny zostać doprecyzowane, dostosowane bez zbędnej zwłoki, w bardzo krótkim czasie od momentu wejścia ustawy w życie. Właśnie cały sens nowelizacji ustawy polegał na tym, żeby to zrobić bardzo, bardzo szybko.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#BeataMałeckaLibera">Rozumiem.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Ministrze, chcieliśmy doprecyzować, ale pan minister daje gwarancję, że żadnego zagrożenia nie będzie, że umowy zostaną doprecyzowane i w terminie.</u>
<u xml:id="u-45.2" who="#BeataMałeckaLibera">W związku z tym ja tę poprawkę, Panie Mecenasie, wycofuję, a pozostałe podtrzymuję. Jak rozumiem, nad pozostałymi możemy głosować łącznie.</u>
<u xml:id="u-45.3" who="#BeataMałeckaLibera">Czy państwo senatorowie się na to zgadzają?</u>
<u xml:id="u-45.4" who="#komentarz">(Głosy z sali: Tak.)</u>
<u xml:id="u-45.5" who="#BeataMałeckaLibera">Zgadzają się.</u>
<u xml:id="u-45.6" who="#BeataMałeckaLibera">Poddaję pod głosowanie wszystkie poprawki łącznie.</u>
<u xml:id="u-45.7" who="#BeataMałeckaLibera">Kto jest za? (3)</u>
<u xml:id="u-45.8" who="#BeataMałeckaLibera">Zostały przyjęte jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-45.9" who="#BeataMałeckaLibera">W tej chwili głosujemy nad ustawą wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-45.10" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa jest za przyjęciem tejże ustawy? (3)</u>
<u xml:id="u-45.11" who="#BeataMałeckaLibera">Jednogłośnie za.</u>
<u xml:id="u-45.12" who="#BeataMałeckaLibera">Sprawozdawać o pracach nad tą ustawą będę ja.</u>
<u xml:id="u-45.13" who="#BeataMałeckaLibera">To wszystko. Dziękuję bardzo za obecność. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-45.14" who="#komentarz">(Głosy z sali: Dziękujemy bardzo.)</u>
<u xml:id="u-45.15" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję wszystkim.</u>
<u xml:id="u-45.16" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 57)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>