text_structure.xml
64.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 00)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Szanowni Państwo, wybiła 12.00.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Witam serdecznie w miłej atmosferze, zwłaszcza że tematem posiedzenia Komisji Zdrowia jest ustawa budżetowa na rok 2025, która jest dosyć trudna i rozległa.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Witam serdecznie pana ministra Wojciecha Koniecznego i przedstawicieli Ministerstwa Zdrowia. Witam pana Bartłomieja Chmielowca, rzecznika praw pacjenta. Witam pana Marka Augustyna razem ze współpracownikami, zastępcę prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia. Witam pana Marka Wleklika z Izby Gospodarczej „Farmacja Polska”. Witam oczywiście naszego legislatora oraz panie i panów senatorów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Proszę państwa, porządek obrad został państwu przedstawiony w mailach. Jest to rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2025 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji: 46 „Zdrowie”; 66 „Rzecznik Praw Pacjenta”; 83 „Rezerwy celowe”; 85 „Budżety wojewodów ogółem”, a także planów finansowych: Profilaktycznego Domu Zdrowia w Juracie; Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych; Funduszu Medycznego; Funduszu Kompensacyjnego Szczepień Ochronnych; Funduszu Kompensacyjnego Badań Klinicznych, Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych; Polskiego Laboratorium Antydopingowego; Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji; Agencji Badań Medycznych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Proszę państwa, wszyscy państwo otrzymaliście informacje budżetowe. Budżet zdrowia w roku 2025 będzie wydatkował prawie 222 miliardy zł łącznie z funduszem na ochronę zdrowia. Jest tu wzrost wydatków o ponad 31 miliardów. To jest 6,5% PKB. Odziedziczyliśmy władzę po rządach poprzednich, kiedy był zerowy wzrost gospodarczy, inflacja wynosiła 18%, a przewidywany deficyt w budżecie państwa skutkował nałożeniem na nasz budżet procedury nadmiernego deficytu. Musimy bardzo odpowiedzialnie naprawiać finanse publiczne przy założeniu, że PKB wyniesie 3,9%, a inflacja średnioroczna – 5%.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo bym prosiła pana ministra o przedstawienie nam założeń ustawy budżetowej. Potem poprosimy pana rzecznika praw pacjenta.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#WojciechKonieczny">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#WojciechKonieczny">Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#WojciechKonieczny">Jeśli państwo pozwolą, to oczywiście nie będę bardzo szczegółowo omawiał poszczególnych zadań, gdyż wszystko zostało państwu przedstawione w doręczonej informacji, przy czym w stosunku do przedstawionych w dokumencie danych, w wyniku prac podjętych w Sejmie, nastąpił wzrost wydatków w części 46 „Zdrowie” o 50 milionów zł z przeznaczeniem na dotację podmiotową dla NFZ. Jest to teraz 18 miliardów 35 milionów zł. Ponadto kwotę 763 tysięcy zł przeniesiono z rezerwy celowej do części 45 „Sprawy zagraniczne” w celu zapewnienia w 2025 r. finansowania 3 stanowisk do spraw zdrowia: przy Stałym Przedstawicielstwie Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej w Brukseli 2 etaty oraz przedstawicielstwie przy Organizacji Narodów Zjednoczonych w Genewie 1 etat.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#WojciechKonieczny">Przedstawię państwu wyłącznie najistotniejsze dane dotyczące wydatków planowanych w ochronie zdrowia, a szczególnie w części 46 „Zdrowie”. Nakłady na ochronę zdrowia uwzględniają planowane wydatki ujęte w ustawie budżetowej na 2025 r., koszty ujęte w planie Narodowego Funduszu Zdrowia na 2025 r., planowane koszty Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, odpis dla Agencji Badań Medycznych oraz Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji. Zaplanowane w 2025 r. publiczne nakłady na ochronę zdrowia wyniosą 222 miliardy 300 milionów zł. Są one o 30 miliardów 200 milionów zł wyższe niż nakłady zaplanowane w roku 2024 i o 56 miliardów 800 milionów zł wyższe niż nakłady zaplanowane w roku 2023. Ponadto są one o blisko 600 milionów zł wyższe od minimalnego poziomu nakładów wynikającego z art. 131c ustawy o świadczeniach i wynoszą 6,52% PKB przy ustawowej wartości referencyjnej określonej na poziomie 6,5% PKB.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#WojciechKonieczny">Wydatki w części 46 „Zdrowie”, której dysponentem jest minister zdrowia, zostały określone w wysokości 37 miliardów 178 milionów zł i są o 9 miliardów 815 milionów zł wyższe niż środki zaplanowane na ten cel w ustawie budżetowej na rok 2024. Zaplanowano tu wydatki z wyłączeniem wydatków na współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej na poziomie 36 miliardów 945 milionów zł, w tym na wynagrodzenia osobowe 593 miliony, a na wydatki majątkowe 2 miliardy 607 milionów zł. Zaplanowano też wydatki na finansowanie i współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej, w tym tzw. inne środki, na poziomie 233 milionów zł, w tym na wynagrodzenia osobowe 30 milionów zł, a na wydatki majątkowe 110 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#WojciechKonieczny">Pozwoliło to ministrowi zdrowia na zaplanowanie środków na: dotację podmiotową dla Narodowego Funduszu Zdrowia na poziomie 18 miliardów 350 milionów zł; realizację szkoleń specjalizacyjnych, przede wszystkim lekarzy i lekarzy dentystów, na poziomie 5 miliardów 786 milionów zł; szkolnictwo wyższe i naukę, w szczególności subwencje i dotacje dla nadzorowanych przez Ministerstwo Zdrowia uczelni medycznych bez wydatków majątkowych, co zabezpiecza skutki przyznanych w 2024 r. podwyżek oraz zaplanowanego w 2025 r. zwiększenia wysokości wynagrodzeń o 5% – 3 miliardy 239 milionów zł; realizację programów polityki zdrowotnej, w tym m.in. realizowanych w formie programów wieloletnich, czyli Narodowej Strategii Onkologicznej na lata 2020–2030, Narodowego Programu Chorób Układu Krążenia na lata 2022–2032, Narodowego Programu Transplantacyjnego i tzw. programu in vitro – 1 miliard 496 milionów zł. Na finansowanie inwestycyjnych programów wieloletnich przeznaczono 910 milionów zł. W 2025 r. kontynuowana będzie realizacja 7 inwestycyjnych programów wieloletnich. Na finansowanie pozostałych inwestycji budowlanych i zakupów inwestycyjnych przeznaczono 1 miliard 86 milionów zł, co pozwoli na kontynuację 8 inwestycji budowlanych oraz na wprowadzenie nowych zadań budowlanych i zakupów inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#WojciechKonieczny">W części 46 zabezpieczono również środki na wypłatę dla Funduszu Medycznego w wysokości 4 miliardów zł oraz zaplanowano wzrost wydatków na wynagrodzenia dla jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra zdrowia o 5%.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#WojciechKonieczny">Rezerwa celowa. Na zadania w ochronie zdrowia w części 83 „Rezerwy celowe” ujęte zostały środki pozostające w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia w wysokości 1 miliarda 460 milionów zł, w tym m.in. na: zabezpieczenie dodatkowych potrzeb jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra zdrowia, nowe inwestycje budowlane w szpitalach klinicznych i instytucjach badawczych, podwyższenie wynagrodzeń wynikające z aktów prawnych, m.in. ustawy o sposobie ustalania najniższego wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników zatrudnionych w podmiotach leczniczych od 1 lipca 2025 r. Ujęto tu także wydatki bieżące mające na celu rozbudowę i rozwój systemów informatycznych realizowanych przez Centrum e-Zdrowia, uzupełnienie środków na dodatki do wynagrodzeń dla kierowników specjalizacji, uzupełnienie środków na staże podyplomowe lekarzy i lekarzy dentystów, skutki projektowanych aktów prawnych.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#WojciechKonieczny">Budżety wojewodów, dział „Ochrona zdrowia”. Przechodzę do omówienia budżetów wojewodów. W budżetach wojewodów na 2025 r. zaplanowano wydatki na ochronę zdrowia ogółem w wysokości 5 miliardów 11 milionów zł, co stanowi 110,3% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2024 r. To jest więcej o 466 milionów zł. Wzrost wydatków zaplanowano głównie na Państwową Inspekcję Sanitarną o 224 miliony zł – z kwoty 3 miliardów 329 milionów zł do blisko 3 miliardów 553 milionów zł w roku 2025. W budżetach wojewodów zaplanowano również wzrosty wydatków: na staże podyplomowe o 67 milionów zł, na inspekcję farmaceutyczną o 5 milionów zł oraz na działalność dyspozytorni medycznych o 20 milionów zł. Zwiększeniu uległy planowane wydatki na szpitale ogólne. Nastąpiło tu zwiększenie w stosunku do budżetu z 2024 r. o kwotę 151 milionów zł. Wzrost ten wynika głównie z uwzględnienia w projekcie ustawy budżetowej wyższych środków w budżecie wojewody dolnośląskiego z przeznaczeniem na budowę dolnośląskiego centrum onkologii.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#WojciechKonieczny">Pozostałe kwestie, w tym dotyczące planów finansowych Agencji Badań Medycznych, Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji, Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych, Funduszu Medycznego, Profilaktycznego Domu Zdrowia w Juracie i Polskiego Laboratorium Antydopingowego, zostały szczegółowo omówione w doręczonej informacji o projekcie ustawy budżetowej na 2025 r.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#WojciechKonieczny">Jeśli będą jakieś pytania dotyczące tej informacji, to oczywiście wraz z towarzyszącymi mi współpracownikami postaram się na nie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Myślę, że teraz wysłuchamy rzecznika praw pacjenta, a potem przejdziemy do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BartłomiejChmielowiec">Szanowna Pani Przewodnicząca! Panie Ministrze! Szanowna Komisjo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#BartłomiejChmielowiec">Chciałbym przedstawić najważniejsze zagadnienia dotyczące projektu budżetu na 2025 r. w części 66 „Rzecznik Praw Pacjenta”.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#BartłomiejChmielowiec">Rzecznik praw pacjenta jest dysponentem głównym i dysponentem trzeciego stopnia środków budżetowych w zakresie pobierania dochodów i dokonywania wydatków określonych w planie finansowym. Rzecznik praw pacjenta nie posiada jednostek podległych będących dysponentami drugiego i trzeciego stopnia środków budżetu państwa. W 2025 r. rzecznik będzie realizował wydatki dotyczące działalności rzecznika z budżetu państwa, a także obsługę funduszy celowych. Jednocześnie planowana jest realizacja zadań finansowanych w ramach programu FERS, co w skrócie przedstawię w dalszej części.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#BartłomiejChmielowiec">Jeśli chodzi o dochody, to zostały one zaplanowane wysokości 188 tysięcy. Główną pozycją jest tu realizacja kar nakładanych na podmioty lecznicze, które nie wykonały decyzji o naruszeniu zbiorowych praw pacjenta.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#BartłomiejChmielowiec">Jeżeli chodzi o wydatki zaplanowane na 2025 r., to wniosą one 34 miliony 300 tysięcy. W stosunku do kwoty z ustawy budżetowej na rok 2024 kształtują się one na poziomie 128% i są łącznie wyższe o kwotę 7 milionów 600 tysięcy. W tej części wydatków do realizacji w 2025 r. największą grupę stanowią wynagrodzenia osobowe w łącznej wysokości 20 milionów 727 tysięcy. Kwota wynagrodzeń uwzględnia zakładaną podwyżkę wynagrodzeń dla pracowników. Pozostałe wydatki dotyczą pochodnych od wynagrodzeń, zakupu usług, najmu pomieszczeń na biura, a także finansowania wynagrodzeń bezosobowych, dotyczących wydawania opinii przez biegłych z zakresu medycyny. Są to wydatki w łącznej wysokości 13 milionów 600 tysięcy.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#BartłomiejChmielowiec">Dodatkowo w budżecie rzecznika praw pacjenta zaplanowano do realizacji wydatki majątkowe w łącznej wysokości blisko 1 miliona zł. To są głównie wydatki związane z bezpieczeństwem danych wrażliwych będących w posiadaniu rzecznika praw pacjenta. W ramach tych wydatków zaplanowany został zakup urządzeń UPS do podtrzymania dostarczania energii elektrycznej do stacji roboczych, serwerów i macierzy dyskowych oraz systemu klasyfikacji plików i wiadomości email.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#BartłomiejChmielowiec">Jednocześnie w 2025 r. rzecznik planuje realizować 2 projekty finansowane ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027. Pierwszy z tych projektów to jest projekt Helpline, uruchomienie i utrzymanie bezpłatnej infolinii dla osób chorych na chorobę Alzheimera lub inne zaburzenia otępienne oraz ich rodzin i opiekunów. Drugi projekt to „Bezpieczny pacjent – działania na rzecz praw pacjenta w systemie ochrony zdrowia”, projekt niekonkurencyjny. W ramach tego projektu zaplanowana jest realizacja działań do 31 lipca 2027 r., głównie w zakresie szkoleń i poprawy bezpieczeństwa pacjenta.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#BartłomiejChmielowiec">Jeżeli chodzi o fundusze celowe, to rzecznik obsługuje 3 fundusze: Fundusz Kompensacyjny Szczepień Ochronnych, Fundusz Kompensacyjny Badań Klinicznych i Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#BartłomiejChmielowiec">Pani Przewodnicząca, z uwagi na to, że te informacje są zawarte w projekcie, skupię się tylko na Funduszu Kompensacyjnym Zdarzeń Medycznych, bo była dyskusja na ten temat. Pamiętam wsparcie ze strony Senatu w tym, aby te rozwiązania były jak najlepsze dla pacjentów. On został utworzony 6 września 2023 r., niemniej jednak jego faktyczna realizacja nastąpiła w czerwcu 2024 r. Dzięki zaangażowaniu pani minister Izabeli Leszczyny kwoty cząstkowe, które umożliwiają nam wypłaty świadczeń na rzecz pacjentów, zostały w sposób znacząco podwyższone w stosunku do propozycji z pierwotnego projektu rozporządzenia. Obecnie, po pół roku działalności, mamy pewne podsumowania. Mogę powiedzieć, że do tej pory wpłynęło 1 tysiąc 540 wniosków, 500 spraw zostało załatwionych, a 1 tysiąc 13 pozostaje w toku. One są na różnym etapie rozpatrywania. Będą one systematycznie rozpatrywane i będą podejmowane decyzje. Zostało wydanych ponad 200 decyzji, w tym 126 decyzji o przyznaniu świadczenia. Łączna kwota wypłat to 7 milionów 400 tysięcy. Oczywiście zakładamy, że liczba wniosków, które wpływają do Biura Rzecznika Praw Pacjenta, i kwoty wypłat będą systematycznie rosły. Łączna wartość zaplanowanych przychodów na 2025 r. to 43 miliony 310 tysięcy. Taka sama jest łączna wartość planowanych kosztów.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#BartłomiejChmielowiec">Szanowna Pani Przewodnicząca, Szanowna Komisjo, chciałbym powiedzieć, że budżet planowany na 2025 r., jeżeli chodzi o instytucję rzecznika praw pacjenta, jest bardzo dobrym budżetem. Skoro jest okazja, to znowu chciałbym serdecznie podziękować pani minister zdrowia i jej współpracownikom, pani minister i panu ministrowi finansów wraz ze współpracownikami za budżet, który jest zaprojektowany. Dziękuję, Pani Przewodnicząca, Panie i Panowie Senatorowie, za wysłuchanie i proszę o akceptację projektu budżetu na 2025 r. w części 66 „Rzecznik Praw Pacjenta” wraz z funduszami celowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo dziękuję, Panie Rzeczniku.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Myślę, że nie mamy wątpliwości, że fundusz kompensacyjny, utrzymanie telefonu dla pacjentów, z którego mogą korzystać, a także wymiana całej infrastruktury informatycznej, czyli to, co pan przedstawił w tym sprawozdaniu, są bardzo ważne.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Teraz poprosimy pana legislatora o informację, jak przebiegał proces legislacyjny w Sejmie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Czy są jakieś uwagi ze strony pana legislatora?</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PiotrMagda">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PiotrMagda">Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń do części rozpatrywanych przez komisję. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo dziękuję, Panie Legislatorze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Przechodzimy do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Czy ktoś z państwa senatorów lub zaproszonych gości chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Pani senator Ewa Matecka, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#EwaMatecka">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#EwaMatecka">Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#EwaMatecka">Mam kilka pytań. Przypominamy sobie rozporządzenie ministra zdrowia ze stycznia 2023 r., w którym to rozporządzeniu obciążono kilkoma zadaniami Narodowy Fundusz Zdrowia. Było to obciążenie bodajże w kwocie ok. 13 miliardów zł. Dotyczyło to m.in. ratownictwa medycznego, finansowania leków dla osób 75+ i leków dla młodych osób do osiemnastego roku życia, leczenia osób nieubezpieczonych. W ten sposób Narodowy Fundusz Zdrowia przejął cały szereg zadań bez możliwości pozyskania dodatkowych środków z budżetu państwa na ten cel. Te zadania były finansowane wcześniej, do 2023 r., z budżetu państwa, a zatem nie obciążały Narodowego Funduszu Zdrowia. W planie finansowym na rok 2025 pojawia się zapis o Systemie Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego, na który przewidziano 118 milionów zł. Czy to oznacza, że to będzie finansowanie ratownictwa medycznego z budżetu państwa? Czy to oznacza taki stopniowy powrót do finansowania ratownictwa medycznego z budżetu państwa?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#EwaMatecka">I drugie moje pytanie, dotyczące Narodowej Strategii Onkologicznej, która wykazuje wyraźnie, że osób, które mają być objęte koordynowaną opieką onkologiczną, jest więcej niż w roku 2022. Teraz tą opieką ma być objętych ponad 44 tysiące osób, podczas kiedy w roku 2022 było to zaledwie 11 tysięcy osób, a zatem Narodowa Strategia Onkologiczna będzie z pewnością wymagała w przyszłości silnego wsparcia finansowego i dokładnego przyjrzenia się wszystkim działaniom, które mają wspomóc osoby chore na nowotwory.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#EwaMatecka">I kolejne moje pytanie, jeśli mogę… Może woli pan minister…</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Nie. Blok pytań i będzie…)</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#EwaMatecka">Blok pytań, okej.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#EwaMatecka">Fundusz Medyczny. W planie finansowym na rok 2025 przewiduje się pozyskanie środków, które są zawarte w ustawie regulującej finansowanie Funduszu Medycznego. Są to 4 miliardy zł. Sama realizacja i wydatkowanie w ramach Funduszu Medycznego… Tam są przecież środki zgromadzone w latach poprzednich. Planuje się przeznaczyć na to ponad 5 miliardów zł. I chwała wielka. Z pewnością w każdym obszarze zawartym w realizacji finansowania Funduszu Medycznego środki są potrzebne. Życzmy sobie, aby one były rzeczywiście spożytkowane w tej wysokości i w tempie, jakie jest przewidziane, mając na uwadze lata poprzednie, kiedy ta realizacja była realizowana w sposób dosyć oporny. Mówiło się, że Fundusz Medyczny staje się funduszem, na którym kumuluje się środki, a nie z którego wydaje się środki na rzecz osób chorych na nowotwory.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#EwaMatecka">I jeszcze ostatnie pytanie. Czy Ministerstwo Zdrowia mówi o tym… Czy toczy się jakaś debata i czy są plany związane z dostępem dzieci do opieki stomatologicznej? Czy jest możliwość, aby w przyszłości włączyć program stomatologiczny do programów profilaktycznych, które są realizowane przez Ministerstwo Zdrowia? Ten program był chyba do 2019 czy 2018 r., a potem został wyłączony z grupy tych programów. Wiedząc, jaka jest potrzeba pilnego wdrożenia tego programu, mam takie pytanie: czy rozmawiacie o tym i czy są plany związane z dostępem do badań stomatologicznych? Dziękuję bardzo. To wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Jesteśmy w punkcie dotyczącym budżetu, ale pan minister na pewno się do tego odniesie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Gwoli uzupełnienia tych pytań… Rzeczywiście chyba co do zasady, tak jak raczyła powiedzieć pani senator, chodzi o dotację podmiotową dla Narodowego Funduszu Zdrowia na finansowanie świadczeń gwarantowanych, które wynikają z art. 131 ustawy o świadczeniach, na poziomie 18 milionów 300 tysięcy. Czy to uzupełni deficyt Narodowego Funduszu Zdrowia, o którym ciągle teraz mówimy, w kwestii zabezpieczenia świadczeń zdrowotnych? To jest moje pytanie uzupełniające w tym punkcie.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">System Wspomagania Dowodzenia Państwowego Ratownictwa Medycznego rzeczywiście jest na poziomie 95,6% tego, co było w roku 2024. Taki budżet już wcześniej istniał – ok. 200 milionów. Chciałabym wiedzieć, na co te środki są wydatkowane. Moją wątpliwość budziła już w tamtym roku – to też było zapisane w budżecie – działalność Krajowego Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego, KCMRM, które znajduje się w strukturze organizacyjnej Lotniczego Pogotowia Ratunkowego. Chciałabym tutaj zapytać, na co tak naprawdę te środki są przeznaczone. Czy widzicie państwo tutaj jakieś możliwości zmian? Czy to jest dobrze, że takie Krajowe Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego znajduje się w strukturze LPR, czy być może to wymaga jakiejś głębszej analizy?</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Mam jeszcze 2 króciutkie pytania. Sekundkę, mam to zaznaczone. Wiemy też że w planie finansowym Agencji Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji… W 2025 r. AOTMiT nie uzyska środków przekazywanych przez Narodowy Fundusz Zdrowia tytułem odpisu dla AOTMiT, a ABM uzyska. Zawsze budzi wątpliwości, czy składki naszych obywateli mają iść na rzecz takich instytucji jak np. Agencja Badań Medycznych. Tutaj jest dotacja z budżetu państwa w kwocie prawie 300 milionów, 279 milionów 981 tysięcy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Może jeszcze ostatni blok pytań ze strony senatorów. Teraz pan senator Andrzej Kalata. Jeżeli ktoś z gości będzie chciał zapytać o coś pana ministra, to bardzo proszę w następnej kolejności.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AndrzejKalata">Ja krótko. Panie senatorki wypowiadały się dość szeroko, a ja mam takie drobne pytanie. Jaka jest metodologia wyliczania budżetu wojewodów? Oczywiście tutaj odezwał się patriotyzm lokalny. Śląskie jest na trzecim miejscu. Czy to jest według populacji? Jeżeli można, to proszę odpowiedzieć. Miałbym dużo pytań dotyczących wydatkowania budżetu NFZ, ale to nie czas i miejsce na to, więc nie będę pana prezesa w tym temacie…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Mamy czas, będziemy mogli zapytać. Może na ten blok pytań…</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Czy ktoś z gości chce jeszcze o coś zapytać? Czy pan senator?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">(Senator Andrzej Kalata: Nie, nie, ja dziękuję.)</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Czy ktoś z gości?</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę się przedstawić i zadać pytanie, a potem pan minister odpowie w bloku.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrFonrobert">Piotr Fonrobert, Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PiotrFonrobert">Ja bym chciał wesprzeć panią senator i powiedzieć, że naszą wielką atencją cieszy się problem dziury w NFZ. Gdybyśmy zostali w jakiś sposób przez pana prezesa uspokojeni, to bylibyśmy bardzo zadowoleni. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">To może pan minister odpowie na pytania. Najwyżej pan prezes funduszu to uzupełni, jeżeli będzie chciał się wypowiedzieć. Dobrze?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#WojciechKonieczny">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#WojciechKonieczny">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#WojciechKonieczny">Pierwsze pytanie pani senator Małeckiej…</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Mateckiej.)</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#WojciechKonieczny">Mateckiej, przepraszam. Nie ma pani przewodniczącej i najwyraźniej mi się za nią tęskni.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Szkoda, że pan minister za nami trochę nie tęskni.)</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#WojciechKonieczny">Ojej, tęsknię za wami wszystkimi. Co za faux pas, już nic nie będę… Będę się trzymał protokołu.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Lepiej nie idźmy tą drogą, mówmy o budżecie.)</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#WojciechKonieczny">Proszę państwa, myślę, że sprawa dotyczy nie rozporządzenia, tylko ustawy, ponieważ te zmiany zostały wprowadzone w ustawie, w nowelizacji ustawy o zawodzie lekarza. Tam zabrano 13 miliardów zł z dotacji i przesunięto je bezpośrednio na zadania NFZ. Oczywiście wówczas te zadania wydawały się możliwe do sfinansowania przez Narodowy Fundusz Zdrowia z racji istnienia tzw. rezerwy covidowej oraz tego, że przychody z Polskiego Ładu wydawały się wystarczające do tego, aby zapewnić możliwość przesunięcia. Okazało się to jednak możliwe tylko w jednym roku. Po tym, jak rezerwa została wyczerpana, okazało się, że pieniądze w budżecie NFZ są niewystarczające. To przesunięcie spowodowało oczywiście deficyt i stratę Narodowego Funduszu Zdrowia, co zostało zrekompensowane właśnie poprzez rezerwę covidową. W tym roku jak najbardziej będziemy borykać się z trudnościami. Oczywiście dotacja, którą przewidział minister finansów, w wysokości 18 miliardów zł, w jakimś stopniu powinna te niedobory wyrównać. Pomoże też zwiększenie nakładów na ochronę zdrowia, na budżet NFZ, ale można się spodziewać, że środków może być jednak za mało w przyszłym budżecie. To się okaże w czasie realizacji budżetu. Niewątpliwie to przesunięcie było możliwe. Tak naprawdę finansowało się to tylko w okresie jednego roku. Wtedy to rozwiązanie mogło być wprowadzone, ale nie zapewniono dalszego finansowania w kolejnych latach, więc będziemy się z tym mierzyć.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#WojciechKonieczny">118 milionów na wspomaganie ratownictwa. Chodzi o to, że te pieniądze nie są przekazywane bezpośrednio na ratownictwo medyczne, tylko na LPR. LPR jest inaczej finansowane niż ratownictwo medyczne jako takie i nie można łączyć tego bezpośrednio. Na co te pieniądze… Było pytanie o to, na co te środki będą szły. To są środki, które będą przeznaczone m.in. na rozbudowę, na modernizację, na budowę systemów informatycznych. Dlaczego te zadania krajowego centrum są przekazane do LPR? Dlaczego tak się stało? Po prostu LPR było gotowe głównie informatycznie. To były rozwiązania, które były tam wprowadzone wcześniej, i to pozwalało na to, żeby centrum działało w ramach LPR. Nie musi tak być docelowo, ale ze względu na okres czasowy na wprowadzenie tego, który był krótki, nasi poprzednicy zadecydowali, że… LPR było częścią ratownictwa, które informatycznie było do tego gotowe. Stąd takie rozwiązanie zostało wówczas wprowadzone.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#WojciechKonieczny">Narodowa Strategia Onkologiczna rzeczywiście jest finansowana zgodnie z uchwałą Rady Ministrów. Mogę tylko zapewnić, że jeśli finansowanie – ze względu na to, że pacjentów rzeczywiście przybywa i kolejni obejmowani są opieką – okaże się niewystarczające, to będziemy wnioskować o zmianę uchwały Rady Ministrów. Myślę, że nie będzie dużych trudności, aby to sfinansowanie zwiększyć. Jesteśmy na to gotowi, to jest uchwała Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#WojciechKonieczny">Fundusz Medyczny, 4 miliardy zł. Rzeczywiście przewidujemy wydatkowanie ok. 5 miliardów zł w przyszłym roku. Po raz pierwszy dochodzimy do tego, że pieniądze przeznaczane na fundusz, są również wydatkowane. Mamy to zaplanowane oczywiście jeszcze w następnych latach. Jeśli wszystkie inwestycje zostaną zrealizowane w takich zakresach, jak planujemy, i będą również o mniej więcej takich wartościach finansowych, jak planujemy, to może się okazać, że wydamy wszystkie pieniądze w zaplanowanym okresie, a nawet przekroczymy te dochody Funduszu Medycznego. No, powiedzmy, że jest to kwestia konkursów, kwestia tego, czy będą realizatorzy, tego, jakie ceny zaproponują itd., itd., ale zaplanowane jest przyspieszenie tego wydatkowania, więc rzeczywiście te pieniądze nie będą leżeć, tylko już będą pracować dla dobra polskich pacjentów.</u>
<u xml:id="u-15.12" who="#WojciechKonieczny">Dostęp dzieci do opieki stomatologicznej. Mogę powiedzieć, że toczą się prace i rozmowy w ministerstwie. Są różne pomysły na realizację tego przedsięwzięcia. Jednak pozwolę sobie udzielić szczegółowej odpowiedzi na piśmie, ponieważ są naprawdę różne pomysły i różne możliwości realizacji. Myślę, że musimy odpowiedzieć nieco wariantowo, bo jeszcze na takim poziomie jest to rozpatrywane w Ministerstwie Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-15.13" who="#WojciechKonieczny">Czy 18 miliardów zł wystarczy? No, proszę państwa, wiemy, że to są te pieniądze, które są zaplanowane teraz. Jak wygląda realizacja budżetu z tego roku, okaże się po przeliczeniu niedowykonań i nadwykonań z tego roku na początku przyszłego roku. Myślę, że po tym etapie będziemy mogli ocenić, czy na pewno ta dotacja będzie wystarczająca. Wydatki i potrzeby rosną z roku na rok. Mamy zapewnioną taką dotację i w tych ramach w tej chwili się poruszamy.</u>
<u xml:id="u-15.14" who="#WojciechKonieczny">Tutaj… na to pytanie już właściwie odpowiedziałem.</u>
<u xml:id="u-15.15" who="#WojciechKonieczny">Pytanie o ABM. Mogę powiedzieć, że pieniądze z odpisu są przeznaczane tylko na konkursy, a koszty działalności ABM są pokrywane z dotacji. Aczkolwiek zgadzam się z tym, że w końcu te pieniądze schodzą się w jednej instytucji i to jest tylko kwestia tego, na co się je przeznacza. Mamy nadzieję, że działalność ABM stanie się bardziej pozytywna w odbiorze, również jeśli chodzi o realizację tych zadań, które stoją przed ABM.</u>
<u xml:id="u-15.16" who="#WojciechKonieczny">Jaka jest metodologia obliczenia budżetu wojewodów? Poproszę o odpowiedź dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów, pana Czwakiela. A jeśli chodzi o dziurę w budżecie Narodowego Funduszu Zdrowia, to poproszę pana wiceprezesa Augustyna o ustosunkowanie się do tego problemu. Jeżeli pani przewodnicząca pozwoli, to najpierw pan dyrektor, a potem pan wiceprezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechCzwakiel">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WojciechCzwakiel">Metoda tworzenia budżetu wojewodów jest, tak samo jak w przypadku samego budżetu, historyczna, czyli bazując na budżecie wcześniejszym, przy założeniach, które Rada Ministrów przyjmuje na rok kolejny, niektóre wydatki waloryzujemy o zadany wskaźnik: w przypadku rzeczowych ostatnio jest to najczęściej 100%, w przypadku wynagrodzeń – 105%. W przypadku budżetu wojewodów w dziale „Ochrona zdrowia” są 4 duże zadania.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WojciechCzwakiel">Największe to tak naprawdę to związane z inspekcją sanitarną. W tym przypadku zasady są troszkę inne, bo inspekcja jest objęta ustawą o najniższych wynagrodzeniach w podmiotach leczniczych, gdyż stacje sanitarne są podmiotami leczniczymi. Te wydatki rosną szybciej, bo zawsze uwzględniamy skutki przechodzące podwyżek od lipca danego roku.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WojciechCzwakiel">Drugie zadanie to staże podyplomowe lekarzy. Nasz departament merytoryczny szacuje liczbę planowanych miejsc do obsadzenia w całym kraju w strukturze województw i odpowiednio planujemy środki w budżetach wojewodów, zostawiając jakąś część tych środków w rezerwie celowej z uwagi na to, że w trakcie roku nie moglibyśmy przenosić między budżetami wojewodów środków, więc uzupełniamy je, tak jak pan minister we wstępnej wypowiedzi podał, środkami z rezerwy celowej.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WojciechCzwakiel">Pozostałe 2 zadania to zadania związane z inspekcją farmaceutyczną, dla której środki są szacowane zgodnie z tymi zasadami ogólnymi, o których mówiłem, czyli dotyczącymi wydatków rzeczowych i wydatków wynagrodzeniowych, i działalnością dyspozytorni medycznych – Departament Rozwoju Kadr Medycznych Ministerstwa Zdrowia we współpracy z Ministerstwem Finansów szacuje potrzeby w tym zakresie na podstawie zgłoszeń wojewodów i kwoty wskazane przez ministra zdrowia są włączane do budżetu.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo dziękuję panu dyrektorowi.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę, pan prezes Augustyn.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MarekAugustyn">Szanowna Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#MarekAugustyn">Ja nie mam problemu z odpowiedzią na to pytanie, choć mogłoby się wydawać bardzo trudne, a to dlatego, że instytucja, którą reprezentuję, działa, opierając się na budżecie zrównoważonym, co zresztą wynika z ustawy o świadczeniach. Tak więc my jako instytucja nie mamy możliwości kreowania dodatkowych przychodów, innych niż te przychody, które są określone w zapisach ustawy. Historycznie rzecz biorąc… Państwo obserwujecie, że te pieniądze, które zostały, mówiąc kolokwialnie, zabrane z budżetu NFZ, musiały inną drogą do niego trafić. I to już rolą państwa jest zapewnienie tego, żeby ten budżet ciągle był zrównoważony. Tak więc inną drogą te pieniądze do nas, że tak powiem, przychodzą, aczkolwiek jest to proces złożony i bardzo trudny. Tak więc na tak zadane pytanie, aczkolwiek chciałoby się odpowiedzieć, że nie będzie problemu itd., nie mogę udzielić takiej odpowiedzi, dlatego że jesteśmy ciągle jednak instytucją, urzędem, który działa zgodnie ze ściśle określonymi zasadami budżetowania. Jak państwo wiecie, my ten budżet stworzyliśmy, on cały czas czeka na zatwierdzenie, a więc zrobiliśmy w tym względzie swoją robotę.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#MarekAugustyn">Ale myślę sobie, że poproszę jeszcze pana dyrektora Dariusza Jarnutowskiego o uzupełnienie odpowiedzi na to pytanie, bo prawdopodobnie jakieś liczby mogą się pojawić.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#MarekAugustyn">Panie Dyrektorze, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#DariuszJarnutowski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#DariuszJarnutowski">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#DariuszJarnutowski">Tak jak już wspomniał pan prezes, Narodowy Fundusz Zdrowia działa, opierając się na planie finansowym. Procedura tworzenia tego planu jest szczegółowo opisana w ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej, tam są określone terminy. Ten plan sporządzamy na przełomie czerwca i lipca roku poprzedzającego rok, na który plan jest tworzony. Plan na rok 2025 został sporządzony zgodnie z tymi regułami określonymi w ustawie, został zaopiniowany przez Komisję Zdrowia i Komisję Finansów Publicznych Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, jak również przez Radę Narodowego Funduszu Zdrowia i, tak jak pan prezes wspomniał, został przekazany do zatwierdzenia przez ministra zdrowia w porozumieniu z ministrem finansów. Plan finansowy Narodowego Funduszu Zdrowia na rok 2025 zamyka się po stronie przychodów i kosztów tą samą kwotą – czyli jest planem zrównoważonym – 198 miliardów zł. Z tej kwoty na finansowanie kosztów realizacji zadań, czyli szeroko rozumianych kosztów świadczeń, leków i wyrobów medycznych, przeznaczona jest kwota 195 milionów zł…</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Miliardów.)</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#DariuszJarnutowski">Przepraszam bardzo, 195 miliardów zł. Oczywiście zabezpieczeniem finansowania tych zadań są środki pochodzące ze składki na ubezpieczenie zdrowotne, jak również, w głównej mierze, dotacja podmiotowa z budżetu państwa. Jeżeli chodzi o planowane przychody ze składek na ubezpieczenie zdrowotne, to one w przyszłym roku zamykają się kwotą 173 miliardów zł. Dodatkowo 18,3 miliarda zł to dotacja podmiotowa, a pozostałe przychody finansowe to drobne dodatki do finansowania działalności Narodowego Funduszu Zdrowia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Pan minister chce się jeszcze odnieść. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#WojciechKonieczny">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#WojciechKonieczny">Oczywiście pytanie o te niedobory finansowe nie jest pytaniem nowym, ono padało również w tym roku, więc chciałbym przypomnieć, że w tym roku do tego budżetu dołożono 17 miliardów zł, z czego 8 miliardów 800 milionów zł to była dotacja zaplanowana, 3 miliardy zł to były obligacje, 1 miliard 200 milionów zł to wynik nowelizacji budżetu, a ok. 4 miliardów zł to oszczędności, które zostały wygenerowane w budżecie NFZ. Tak że te działania zapewne, jeśli zajdzie taka konieczność, będą powtarzane również w roku przyszłym. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Zanim pani Ewa Matecka dopyta, powiem, że ja po prostu się cieszę z paru rzeczy, tak autentycznie się cieszę: z tego, że właśnie w tym roku były dodane pieniądze, że jednak państwo robiliście wszystko, żeby ten budżet był zrównoważony, i dodajecie pieniądze do narodowego funduszu, bo wiemy, jakie są problemy w szpitalach powiatowych i że wszyscy czekają na finansowanie nadwykonań świadczeń nielimitowanych. Ta debata ciągle się toczy w przestrzeni publicznej, a to jest dla mnie budżet bardzo odpowiedzialny. Cieszę się z tego, że pan minister powiedział, że zastanowi się nad Krajowym Centrum Monitorowania Ratownictwa Medycznego, nad tym, czy ono ma być organizacją w LPR. Należy się nad tym zastanowić, bo ratownictwo medyczne to nie tylko LPR. Jeszcze chciałabym zwrócić uwagę – nawiązując do tego, co pani senator powiedziała odnośnie do Narodowej Strategii Onkologicznej, bo wiemy, jakie są potrzeby w tym zakresie – na to, że być może w ramach tematu „inwestycje w kadry” należałoby się zastanowić, po konsultacji z ekspertami, nad tym, czy onkologia kliniczna nie powinna być specjalizacją priorytetową, gdyż są bardzo duże niedobory kadr, tak żeby możliwa była realizacja tej strategii. Ponieważ dyskusja jest o budżecie i jest taki punkt w tej ustawie, chciałam zwrócić na to uwagę. Bo kiedyś było tak, że np. kardiologia była specjalizacją priorytetową i mogliśmy problem pewnych deficytów kadrowych w ten sposób rozwiązać.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę, pani senator Ewa Matecka.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#EwaMatecka">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#EwaMatecka">Panie Ministrze, to jest dobra wiadomość. Bardzo dziękuję za tę informację, że Ministerstwo Zdrowia pracuje nad przygotowaniem kolejnego programu umożliwiającego powszechny dostęp dzieci do stomatologów. Dziękuję, to jest naprawdę dobra wiadomość. Cieszy też to, że wreszcie Fundusz Medyczny zostanie potraktowany poważnie, że będzie to fundusz, z którego będą wydatkowane środki z przeznaczeniem na cel, w jakim został powołany. Tak że dziękuję bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#EwaMatecka">Mam pytanie do pana prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, takie może dosyć szczegółowe, ale to też budziło w poprzednich latach duże zainteresowanie i zastrzeżenia. Jaka jest w tej chwili tendencja w planowaniu budżetu Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie pozycji „chemioterapia”? Czy planujecie państwo zwiększenie środków na chemioterapię? A jeżeli nie, to czy wobec tego uzasadnieniem tego jest zwiększenie środków na inne, innowacyjne formy terapii osób podawanych leczeniu onkologicznemu?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MarekAugustyn">To już jest stały trend w naszej instytucji, tym bardziej że mamy zamiar mocno wspierać wszelkie inicjatywy dotyczące profilaktyki drugorzędowej, a to może oczywiście skutkować tym, że w wyniku tej, powiedzmy, operacji rozszerzającej zakres profilaktyki będzie więcej osób, które będą musiały podlegać różnego rodzaju zabiegom medycznym. Odpowiadając na to pytanie, powiem, że to jest jakby już stała tendencja w naszej instytucji i w przyszłości będziemy, jak sądzę, oczywiście te środki powiększać.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Ja też jestem za tym, żeby ciężar wydatków publicznych przesunął się na profilaktykę, żebyśmy nie doprowadzali do takich sytuacji, że musimy wydawać bardzo dużo pieniędzy na medycynę naprawczą. Myślę, że chemioterapia w Polsce jest bardzo rozwinięta, podobnie programy lekowe. Zatrważające jest tylko to, że dopuszczamy do tego, że musimy tak ciężkie stany leczyć, ale chemioterapia zawsze jest nadzieją na rozwiązanie problemu, bo to nie jest medycyna paliatywna.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Proszę, pan senator Andrzej Kalata.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejKalata">Miało nie być pytań, ale to będzie takie bardziej ogólne…</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Po to jesteśmy, żeby zadawać pytania. Jesteśmy na etapie: rozpatrzenie ustawy budżetowej.)</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#AndrzejKalata">No, ja mam pytanie. Oczywiście nie da się ciągle zwiększać budżetu po stronie dochodów, nie patrząc w pewnym momencie też na wydatki. Zastanawiam się, czy te coroczne lipcowe podwyżki dla pracowników służby zdrowia dalej będą w takim zakresie realizowane. Bo nie ma co ukrywać, że na pewno powodują one chwianie się budżetu, i to bardzo mocne.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Panie Senatorze, to jest pytanie do pana ministra, jak rozumiem?)</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#AndrzejKalata">Do pana ministra albo do pana prezesa, bo…</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Raczej do pana ministra, bo ustawa o najniższym wynagrodzeniu jest w kompetencjach Ministerstwa Zdrowia.)</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#AndrzejKalata">Też się cieszę, że fundusz zdrowotny jest uruchomiony, bo niejednokrotnie zwracałem uwagę w Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego na to…</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Bardzo proszę, Panie Ministrze…)</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#AndrzejKalata">…że środki leżały sobie. Ale à propos właśnie funduszu… Czy on musi być nakierowany tylko na onkologię, psychiatrię dziecięcą, szpitale, czy byłaby też szansa na to, żeby z niego finansować…</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Ale mówimy o Funduszu Medycznym?)</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#AndrzejKalata">Tak, o Funduszu Medycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">To bardzo proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#WojciechKonieczny">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#WojciechKonieczny">Jeśli chodzi o Fundusz Medyczny, to jest ustawa o Funduszu Medycznym, którą zaproponował pan prezydent. Można powiedzieć, że u podstaw tej ustawy legła niestety pewna nieprawidłowość, tzn. taka, że jest powiedziane, że te pieniądze wpisują się w ten procent PKB, które my mamy przeznaczyć na zdrowie. Tak więc nie są to dodatkowe pieniądze oprócz pieniędzy, które… Bo były one przedstawiane jako dodatkowe pieniądze, które mają wspomóc system, a okazało się, że to są pieniądze wliczane do tego systemu, a więc właściwie nastąpiło przesunięcie z pewnymi wskazaniami. Tam są pewne filary, które zapisał pan prezydent, wskazanie, o co chodzi, co ma być finansowane. Wymagałoby to zmiany, nowelizacji ustawy, a więc niewątpliwie również – no, nazwę to po imieniu – negocjacji z panem prezydentem, ponieważ to on jest autorem tej ustawy i pewnie wszelkie zmiany, które by wykraczały poza zamierzenia pana prezydenta, mogłyby się spotkać z jego dezaprobatą, a w związku z tym w efekcie mogłoby nastąpić nieuchwalenie ustawy. Tak więc nie leżą do końca w możliwościach Ministerstwa Zdrowia jakieś wielkie zmiany w wydatkowaniu tych pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#WojciechKonieczny">Jeśli chodzi o pierwsze pytanie pana senatora, to powiem w ten sposób, że podczas obrad Komisji Zdrowia w Sejmie i omawiania pewnych spraw związanych z działalnością Ministerstwa Zdrowia jeden z posłów Prawa i Sprawiedliwości zarzucił mi, że mówię to samo, co mówiłem wcześniej. Ja uważam to generalnie za komplement, więc dalej będę mówił to samo, co mówiłem wcześniej. W moim odczuciu ustawa o podwyższeniu minimalnych wynagrodzeń w ochronie zdrowia oprócz oczywiście wprowadzenia pewnego chaosu… On najbardziej jest widoczny, jeśli chodzi o wynagrodzenia pielęgniarek, i mamy do dzisiaj z tym duży kłopot, zarówno my mamy kłopot, jak i szpitale mają kłopot oraz sądy w Polsce mają kłopot z interpretacją, czy mówimy o prawie pracy, czy mówimy ściśle o tej ustawie, o tym, jakie umiejętności gwarantują tę podwyżkę, co jej nie gwarantuje, kto wyznacza normy itd., bo to wszystko zostało pominięte w tej ustawie. A pamiętam również, jak w tej sali zadawałem pytania komuś, kto na moim miejscu wtedy siedział, i odpowiedź była taka, że zadecyduje kodeks pracy, co w ogóle wywracało tę ustawę. Tak więc ona wprowadziła dużo chaosu, również w moim odczuciu ze względu na wysokość zarobków lekarzy specjalistów spowodowała to, iż ci lekarze po prostu uciekli na samozatrudnienie. Stąd dzisiaj jest taka sytuacja, że zaledwie 15% lekarzy pracuje na etatach, a pozostali na umowach w ramach jednoosobowej działalności, a więc umowach cywilnoprawnych, co nie jest dobrym i właściwym zjawiskiem w ochronie zdrowia. Tak więc w tej ustawie są zaszyte takie rozwiązania, które w moim odczuciu powinny być zmienione. Jednak doprowadziła ona również do dobrych rzeczy. Mam na myśli powiązanie wynagrodzeń w ochronie zdrowia z wynagrodzeniami w reszcie gospodarki. Myślę tutaj np. o pielęgniarkach, ale również o fizjoterapeutach, laborantach, innych zawodach medycznych, które zawsze były na końcu i tych podwyżek nigdy nie mogły się doczekać. W związku z tym myślę, że były tam też dobre rozwiązania. Ta ustawa nie generuje wzrostu wynagrodzeń, tylko powoduje nadążanie za wzrostem, który w poprzednim roku został wygenerowany w gospodarce poprzez po prostu wzrost średniej pensji, przeciętnej, minimalnej itd., poprzez to wszystko, co w gospodarce się dzieje. Takie proste odejście od tej ustawy, takie, że załóżmy, zamrażamy ją, nie stosujemy jej itd… Myślę, że to był proces, który doprowadził do tego, że w Polsce po wielu, bardzo wielu latach, wręcz dekadach niektóre zawody medyczne osiągnęły godny poziom wynagrodzeń. Myślę, że wycofywanie się z tej ustawy byłoby niecelowe, aczkolwiek mamy dużo zgłoszeń… No bo podstawową kwestią jest to, że te wynagrodzenia rosną bardziej, niż rosną przychody NFZ z tytułu wzrostu składek, o ile ten wzrost oczywiście będziemy obserwować, bo są również takie pomysły, żeby te składki obniżać. Oczywiście ta ustawa była przyjęta w czasach, kiedy sytuacja finansowa i różnice rok do roku były inne, jeżeli chodzi o wzrost przychodów NFZ, więc była łatwiejsza do sfinansowania. W tej chwili jest o wiele trudniej ją sfinansować i to jest przedmiotem negocjacji, rozmów, które Ministerstwo Zdrowia prowadzi ze związkami zawodowymi, z organizacjami i pracodawców, i pracowników. Tak więc jest to proces dynamiczny i są próby wyjścia z tej sytuacji, tak aby te wynagrodzenia dalej były godne, ale żeby mechanizm wzrostu tych wynagrodzeń nie powodował bardzo wielkich trudności budżetowych, które dzisiaj obserwujemy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Rzeczywiście, pamiętam, jak procedowaliśmy tę ustawę o najniższych wynagrodzeniach, wnosiliśmy wtedy poprawki senackie, żeby trochę te wskaźniki poprawić, ale one nie przeszły wówczas w Sejmie. Ona podzieliła też środowisko lekarskie, co nie służy ogólnie dobrej atmosferze, głównie w szpitalnictwie. Nie rozwiązuje szeregu problemów, bo są duże wątpliwości, jak te grupy powinny być wynagradzane. Niemniej jednak rzeczywiście dzięki niej te zawody medyczne mogą dorównywać innym zawodom, które są regulowane innymi ustawami.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">A jeśli chodzi o Fundusz Medyczny, to rzeczywiście my przecież przez całą kadencję ten fundusz obserwowaliśmy, patrzyliśmy, jak wydatkowane są środki publiczne. Ale mam jedno pytanie dotyczące tego funduszu. W okresie powodzi na Dolnym Śląsku pani ministra chciała przeznaczyć jakieś środki z tego Funduszu Medycznego na instytucje czy na ratowanie tych placówek, które były dotknięte klęską żywiołową. Czy my wiemy, jak to zostało zrealizowane? Czy pan minister by raczył odpowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">I jeszcze drugie moje spostrzeżenie. Dosyć dokładnie zapoznałam się z ustawą w zakresie ratownictwa medycznego. Jest realizowanych 8 programów polityki zdrowotnej i 3 programy wieloletnie dotyczące zadań charakterystycznych dla programów polityki zdrowotnej. Co do tego nie mam wątpliwości. Ale w wyjaśnieniu jest: wdrożenie nowych procedur medycznych oraz przedsięwzięć profilaktycznych. Ja się cieszę, że wszystkie zawody medyczne zajmują się profilaktyką, ale ratownictwo medyczne pojawia się w takim specyficznym momencie, kiedy ratujemy życie ludzkie. Chcę też o to dopytać. Jeżeli dzisiaj nie będzie możliwe udzielenie odpowiedzi, to proszę odpowiedzieć ewentualnie na piśmie, jakie to są programy, bo dosyć szczegółowo bym chciała to poznać. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#WojciechKonieczny">Jeżeli chodzi o te inwestycje w terenach popowodziowych, to Departament Oceny Inwestycji prowadzi analizy, które są nakierowane na to, aby rzeczywiście można było tam przeznaczyć większe środki z Funduszu Medycznego na po prostu odbudowę, na powrót do działalności, poprawę działalności w stosunku do tego…</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: A ustawa na to zezwala, czy jest jakaś… Bo tu mam wątpliwości.)</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#WojciechKonieczny">Poproszę pana dyrektora Departamentu Budżetu i Finansów o ustosunkowanie się.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#WojciechKonieczny">Jeśli chodzi o odpowiedź na pytanie o profilaktykę prowadzoną w ratownictwie medycznym, to oczywiście co do zasady ratownictwo jest skupione na ratowaniu, jednak niewątpliwie nawet sam fakt pouczenia osób podczas udzielania świadczeń, które często są świadczeniami, które nie zaistniałyby, gdyby po prostu zwracanie uwagi na swoje zdrowie, przyjmowanie leków, chodzenie do lekarza, robienie badań… Gdyby to było odpowiednio robione, to tych interwencji mogłoby być mniej i tych pacjentów na SOR-ach mogłoby być mniej. Myślę, że to jest dość istotna sprawa, ponieważ tu chodzi o te bezpośrednie zdarzenia, kiedy pogotowie jest wezwane do przypadku, do którego nie powinno być wzywane, do jakiegoś przypadku nadciśnienia, które można, jeżeli ma się leki, a powinno się je mieć, bo się ma receptę w domu, tyle że nie wykupiło się ich… Powiedzmy, że jest to ten moment, w którym warto pouczyć i rodzinę, i pacjenta, do czego służy ratownictwo medyczne, że przywożeni, w liczbach nadmiarowych, na SOR-y pacjenci często nie powinni tam trafiać. Tak więc pewna… Nie wiem, czy to można nazwać zupełną profilaktyką, czy raczej pewnym elementem…</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Prewencją bardziej…)</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#WojciechKonieczny">…profilaktyki wtórnej, powiedziałbym…</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#komentarz">(Zastępca Przewodniczącej Agnieszka Gorgoń-Komor: Tak, bardziej profilaktyka wtórna…)</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#WojciechKonieczny">…kiedy już się coś zadziało… No ale profilaktyka wtórna czy też profilaktyka drugiego rzędu również jest pewnym elementem realizacji zdrowia publicznego, nie tylko ta profilaktyka pierwotna, niekiedy bardzo wczesna, ale również ta, kiedy już mamy do czynienia z pacjentami chorującymi, a niezajmującymi się swoim zdrowiem w sposób, który może spowodować, że będą żyli w zdrowiu czy też kontrolując dłużej swoje choroby i w lepszym stanie. Tak więc myślę, że… Jest zresztą również wpisane w niektóre zawodowe obowiązki lekarzy czy ratowników to, aby tę edukację zdrowotną itd. w miarę możliwości przeprowadzać. Tak więc nie jest to oczywiście główne zadanie, zgadzam się, ale myślę, że nacisk na nie również powinien być położony.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#WojciechKonieczny">Pana dyrektora poproszę o zabranie głosu, bo chyba dysponuje jakąś szczegółową wiedzą, widziałem, że wyrywa się do odpowiedzi, a ochotnicy są mile widziani.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Proszę, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WojciechCzwakiel">Dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#WojciechCzwakiel">Faktycznie ustawa o Funduszu Medycznym nie dopuszcza takiego przeznaczenia, ale mamy art. 40q w specustawie powodziowej, który mówi, że Rada Ministrów może wydać na wniosek ministra zdrowia uchwałę, w której będzie określać zakres takiego wsparcia. Wtedy podpisujemy umowy z poszczególnymi podmiotami, przekazujemy środki w formie dotacji, a zmiana planu funduszu nie wymaga przejścia całego trybu przewidzianego w ustawie o finansach. W obecnej wersji planu funduszu tego nie ma, ale będzie się to mogło w każdej chwili pojawić, jeżeli będzie taka potrzeba i chęć realizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję za to nawiązanie do profilaktyki wtórnej, bo to część profilaktyki – Panie Ministrze, jako lekarze praktycy wiemy, o co chodzi – tym bardziej że ratownictwo medyczne niejednokrotnie przejmuje część zadań POZ. To w Polsce powinno się zmienić, tak aby jednak ta prewencja, profilaktyka była w POZ, a ratownictwo ratowało życie ludzkie w stanach zagrożenia życia. Jednak to wymaga edukacji i społeczeństwa, i kadr medycznych. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Jeszcze pani Ewa Matecka. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#EwaMatecka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#EwaMatecka">Wracam jeszcze na chwilę do kwestii Funduszu Medycznego. Ja jestem gorącą zwolenniczką takiego funkcjonowania Funduszu Medycznego, jakie przewiduje ustawa o Funduszu Medycznym. Pamiętamy, że dołożono – nie pamiętam, w którym dokładnie roku, bodajże w 2021 czy 2022 r. – temu Funduszowi Medycznemu możliwość finansowania jeszcze innych zadań, mianowicie z zakresu szczepień czy psychiatrii. Historycznie rzecz ujmując… Pamiętamy również, kiedy i w jakich okolicznościach powstał Fundusz Medyczny. Otóż w 2020 r. prezydent Andrzej Duda zdecydował się jednak 2 miliardy zł, o które my walczyliśmy, by przeznaczyć je na finansowanie zadań z zakresu onkologii, onkologii dziecięcej w szczególności, przeznaczyć na media, a wkrótce potem zaproponował 4 miliardy zł na onkologię. Te 4 miliardy zł, owszem, każdego roku były przekazywane, ale nie były wydatkowane w tempie zadowalającym, a potrzeby były znaczne i bardzo ważne, istotne dla osób chorych na nowotwory. Obawiam się, że jeżeli będziemy rozszerzać katalog świadczeń – nawiązuję do pytania pana senatora – w ramach Funduszu Medycznego, to będziemy tworzyli jakiś równoległy budżet, a tego przecież chcielibyśmy uniknąć. My w poprzedniej kampanii dużo uwagi skupialiśmy na Funduszu Medycznym, nawet proponując, aby zaoszczędzić na kosztach funkcjonowania tego funduszu, bo koszty obsługi tego funduszu to też kilka milionów rocznie. Aby zaoszczędzić na kosztach, proponowaliśmy takie rozwiązanie, aby te środki od razu skierować do Narodowego Funduszu Zdrowia, ale rozumiem, że Fundusz Medyczny jest funduszem, który istnieje samodzielnie. Nie wiem, czy to będzie dobre rozwiązanie, gdy będzie się Fundusz Medyczny poszerzać o kolejny katalog różnego rodzaju zadań, uszczuplając w ten sposób środki na onkologię. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WojciechKonieczny">Nie mamy takiego zamiaru, żeby rozszerzać katalog usług, świadczeń czy też inwestycji w ramach Funduszu Medycznego. Ta rozmowa na temat obszarów objętych powodzią… To jest, powiedzmy, wyjątkowa sprawa, a w skali tego funduszu to są niewielkie nakłady. W porównaniu z tymi 4 miliardami zł rocznie te nakłady na pewno nie będą bardzo znaczące. A te pieniądze są. My oczywiście przyspieszyliśmy i chcemy wydać te 5 miliardów zł w przyszłym roku, pamiętajmy jednak, że gdy zaczynaliśmy ten rok, było 7 miliardów zł na koncie. W związku z tym są środki.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#WojciechKonieczny">Jeśli chodzi o początek istnienia funduszu, to rzeczywiście, tak jak pani senator Matecka wspomniała, była kwestia dotacji do Telewizji Polskiej, ale to była prawdziwa dotacja, tzn. dodatkowe środki poszły na telewizję. A jeżeli chodzi o ochronę zdrowia, to były to środki będące w ochronie zdrowia, mieszczące się w zakresie procentu PKB, a nie dodatkowe środki, które zostały skądś skierowane. Tylko kierunek wydatkowania był wskazany, to, na co mają iść, pokazane było, że na onkologię mają iść. Ale to się odbyło kosztem innych zakresów, nie tak, że to były dodatkowe środki. Mogę więc powiedzieć, że oczywiście w związku z różnymi wydarzeniami bieżącymi, niedoborami budżetowymi itd. realizujemy to, co jest najpilniejsze, i te nasze plany mają różny zasięg czasowy, ale myślę, że prace nad sprawami związanymi z Funduszem Medycznym mogą się rozpocząć, mówiąc eufemistycznie, w drugiej połowie tego roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Skoro nie mamy więcej pytań ani do pana ministra, ani do pana rzecznika, zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Proszę państwa, przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem bez poprawek ustawy budżetowej na rok 2025 w częściach właściwych… No, już nie będę ich czytać. (3)</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Zamykam posiedzenie Komisji Zdrowia, życząc państwu dobrego dnia.</u>
<u xml:id="u-40.8" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję…</u>
<u xml:id="u-40.9" who="#komentarz">(Głos z sali: A sprawozdawca?)</u>
<u xml:id="u-40.10" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Ja będę sprawozdawcą, jeżeli nie ma innych propozycji. Nie ma.</u>
<u xml:id="u-40.11" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-40.12" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 13 minut 02)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>