text_structure.xml 39.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 12 minut 03)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Beata Małecka-Libera)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BeataMałeckaLibera">Rozpoczynamy posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo serdecznie witam wszystkie osoby, które są z nami dzisiaj na posiedzeniu. Witam panią minister Urszulę Demkow, z całym zespołem, witam państwa prezesów, przedstawicieli samorządów medycznych, wszystkie osoby zainteresowane tematyką dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BeataMałeckaLibera">Porządek obrad: rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw; druk nr 192. Ponadto w porządku obrad będą jeszcze wolne wnioski. Bardzo proszę senatorów o pozostanie wtedy, bo chciałabym przekazać kilka informacji dla państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BeataMałeckaLibera">Rozpoczynamy w takim razie posiedzenie. Ponieważ jest to projekt rządowy, oddaję głos pani minister, aby wprowadziła nas w temat, przekazała informacje o tym, jaki jest cel tej ustawy, a także opowiedziała o procesie legislacyjnym, jaki dotychczas się odbył.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#UrszulaDemkow">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#UrszulaDemkow">Mam zaszczyt wprowadzić państwa w tematykę ustawy o zmianie ustawy o Centrum Medycznym Kształcenia Podyplomowego oraz niektórych innych ustaw. W obecnym kształcie prawnym za organizację i realizację elementów kształcenia podyplomowego, w tym lekarzy, lekarzy dentystów, farmaceutów, fizjoterapeutów, diagnostów laboratoryjnych, ratowników medycznych odpowiada Centrum Medyczne Kształcenia Podyplomowego, natomiast kształcenie podyplomowe pielęgniarek i położnych jest monitorowane przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#UrszulaDemkow">Głównym celem ustawy jest włączenie zadań związanych z kształceniem podyplomowym pielęgniarek i położnych, realizowanych dotychczas przez CKPiP, do zadań Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego, czyli CMKP. Nowe przepisy przewidują utworzenie jednej jednostki kształcenia podyplomowego dla wszystkich medycznych grup zawodowych. Dzięki temu rozwiązaniu zapewniony zostanie wysoki standard szkoleń dla każdego z zawodów medycznych działających w sektorze ochrony zdrowia. Wprowadzone regulacje zapewnią równy dostęp do osiągnięć naukowych w dziedzinie nauk medycznych i nauk o zdrowiu oraz integrację przedstawicieli wszystkich zawodów medycznych, co przyczyni się do wymiany doświadczeń pomiędzy tymi zawodami, a także wpłynie pozytywnie na jakość realizowanych świadczeń zdrowotnych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#UrszulaDemkow">W ustawie o CMKP zmiany dotyczą przede wszystkim kwestii organizacyjnych i finansowych w zakresie funkcjonowania Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego oraz Centrum Kształcenia Pielęgniarek i Położnych. W szczególności zmiany te dotyczą zmiany nazwy jednostki oraz zmiany w zakresie działalności CMKP wynikające z przeniesienia do tej jednostki zadań w zakresie kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Kandydat na dyrektora CMKP będzie wyłaniany przez komisję konkursową. Pielęgniarki i położne dołączą do zawodów, dla których CMKP może organizować i prowadzić kształcenie podyplomowe.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#UrszulaDemkow">W ustawie o zawodzie lekarza i lekarza dentysty wprowadzane zmiany mają na celu przede wszystkim urealnienie wysokości wynagrodzeń dla członków zespołów egzaminacyjnych i komisji do spraw zastrzeżeń LEK i LDEK – 1 tysiąc zł dla przewodniczącego, 600 zł dla członka komisji. Dalej: zastąpienie świadectwa złożonego LEK lub LDEK elektronicznym zapisem o wyniku egzaminu LEK lub LDEK, sygnowanym elektronicznym podpisem dyrektora CEM, dzięki czemu budżet państwa zaoszczędzi ok. 250 tysięcy zł rocznie na drukowaniu i wysyłce świadectw.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#UrszulaDemkow">W ustawie o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi wprowadzono przepis dający nową kompetencję pielęgniarkom i położonym, a mianowicie umożliwienie przeprowadzania badania kwalifikacyjnego w celu wykluczenia przeciwwskazań do wykonywania szczepień u dzieci powyżej dziewiątego roku życia.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#UrszulaDemkow">W ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej najważniejsze zmiany są następujące. Egzamin specjalizacyjny dla pielęgniarek i położonych od 2027 r. będzie prowadzony przez Centrum Egzaminów Medycznych, do tego czasu zadanie to będzie realizowało CMKP. Specjalizacje dla pielęgniarek i położnych będą dofinansowywane w ramach dotacji, którą CMKP otrzyma z budżetu państwa z części pozostającej w dyspozycji ministra właściwego do spraw zdrowia. Rejestr podmiotów prowadzących kształcenie podyplomowe będzie prowadzony wyłącznie przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych. Obecnie rejestry są prowadzone przez Naczelną Radę Pielęgniarek i Położnych i 45 okręgowych izb pielęgniarek i położnych, co powoduje niejednolitą realizację tego zadania. Przyjęcie rozwiązania, zgodnie z którym organem prowadzącym rejestr będzie Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych, pozwoli na ujednolicenie procedury wpisu do rejestru i monitorowanie realizacji kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Warunkiem prowadzenia szkolenia specjalizacyjnego dla pielęgniarek i położnych będzie posiadanie akredytacji dyrektora CMKP, co pozwoli na zapewnienie wysokiej jakości prowadzonych specjalizacji.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#UrszulaDemkow">W ustawie o podstawowej opiece zdrowotnej projektowane rozwiązania zapewnią nieprzerwaną realizację świadczeń w ramach POZ przez lekarzy, pielęgniarki i położne, niezależnie od przystąpienia do zespołu POZ. Ponadto wprowadzony przepis wydłuży do 31 grudnia 2026 r. czas potrzebny lekarzom do ukończenia kursu w dziedzinie medycyny rodzinnej, co zapewni pacjentom płynną realizację świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej. Projektowane zmiany wprowadzają także zwolnienie z obowiązku odbycia kursu w dziedzinie medycyny rodzinnej wobec lekarzy legitymujących się co najmniej 10-letnią pracą na stanowisku lekarza POZ. Zmiany te polegają także na rozszerzeniu katalogu podmiotów pokrywających koszty kursu o jednostkę prowadzącą kurs oraz umożliwieniu wykorzystania na ten cel środków unijnych.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#UrszulaDemkow">W ustawie – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce wprowadzane zmiany polegają na usankcjonowaniu CMKP jako podmiotu wchodzącego w skład systemu szkolnictwa wyższego i nauki oraz uzupełnieniu przepisów tej ustawy, które będą mogły być stosowane bezpośrednio wobec CMKP i będą dotyczyć jego działalności statutowej.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#UrszulaDemkow">W ustawie o zawodzie ratownika medycznego oraz samorządzie ratowników medycznych wprowadzane są przepisy umożliwiające wykonywanie zawodu ratownika medycznego, powrotu do zawodu ratownika medycznego po przerwie oraz potwierdzenie dopełnienia obowiązku doskonalenia zawodowego do dnia przejęcia zadań przez samorząd zawodowy, Krajową Radę Ratowników Medycznych.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#UrszulaDemkow">W ustawie o niektórych zawodach medycznych wprowadzono zmianę, która ma na celu wyłączenie z katalogu danych i informacji gromadzonych w Centralnym Rejestrze Osób Uprawnionych do Wykonywania Zawodu Medycznego, które są jawne, informacji o przyczynie utraty uprawnienia do wykonywania zawodu medycznego. W związku z wnioskiem prezydenta RP do Trybunału Konstytucyjnego z dnia 4 października 2023 r. odrzucającym niezgodność z konstytucją wymienionej ustawy w zakresie, w jakiej przewiduje, że centralny rejestr jest jawny w odniesieniu do informacji o przyczynie utraty przez osobę wykonującą zawód medyczny uprawnienia do wykonywania tego zawodu. Proponowana zmiana usuwa rzeczywiste i potencjalne wątpliwości w tym zakresie, zgłoszone we wniosku złożonym przez prezydenta RP do Trybunału.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#UrszulaDemkow">Nowe rozwiązania zasadniczo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 r., z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać w innych terminach. Np. zmiany dotyczące ustawy o zmianie ustawy o podstawowej opiece zdrowotnej oraz ustawy o zmianie ustawy o zawodzie ratownika medycznego mają wejść w życie z dniem 30 grudnia 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#UrszulaDemkow">Na koniec chciałabym w swoim imieniu i w imieniu pracowników ministerstwa bardzo podziękować legislatorom Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu za zorganizowanie spotkania roboczego, na którym uzgodniono zakres poprawek o charakterze redakcyjno-legislacyjnym, które minister zdrowia akceptuje i których przyjęcie rekomenduje. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BeataMałeckaLibera">Oddaję głos naszym legislatorom.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JakubZabielski">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JakubZabielski">Potwierdzam to, co powiedziała pani minister, doszło do spotkania 13 grudnia, spotkaliśmy się, żeby omówić…</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Listopada.)</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JakubZabielski">A ja powiedziałem grudnia? Przepraszam, 13 listopada. Spotkaliśmy się wtedy w Senacie, po to, żeby omówić uwagi Biura Legislacyjnego do ustawy uchwalonej przez Sejm. Rzeczywiście spotkanie było bardzo merytoryczne i bardzo efektywne, udało nam się rozwiązać czy odpowiedzieć na wszystkie nurtujące Biuro Legislacyjne pytania. W zakresie, w którym uznaliśmy, że zmiana jest konieczna – po to, żeby ustawa była po prostu dobrym aktem – zaproponowaliśmy, w naszej opinii, stosowne zmiany mające charakter wyłącznie techniczno-redakcyjno-legislacyjny.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#JakubZabielski">Szanowni Państwo, ja nie wiem, jaka jest wola Wysokiej Komisji, czy komisja życzy sobie, abym każdą z tych uwag technicznolegislacyjnych omówił, czy wystarczające jest to, że uwagi zostały zebrane w opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BeataMałeckaLibera">Rozumiem, Panie Mecenasie, że są to uwagi i propozycje poprawek dotyczące kwestii legislacyjnych, a nie merytorycznych, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JakubZabielski">Tylko i wyłącznie. Nie zmieniają one merytorycznie treści ustawy, jedynie na tyle mają wpływ, na ile konieczne jest poprawienie jej brzmienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BeataMałeckaLibera">Wszyscy senatorowie otrzymali opinię Biura Legislacyjnego. Jeżeli będą jakieś dodatkowe pytania, to oczywiście tak, ale takiej potrzeby, żeby teraz te wszystkie poprawki omawiać, osobiście nie widzę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JakubZabielski">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca. Dziękuję, Wysoka Komisjo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JakubZabielski">Informuję, że nie ma żadnych przeszkód, aby wszystkie te poprawki, jako mające ten sam charakter, przegłosować w jednym głosowaniu, w bloku. Chyba że w trakcie posiedzenia komisji zostaną zgłoszone poprawki merytoryczne, które będą wchodziły w kolizję z częścią poprawek legislacyjnych… wtedy będziemy decydować o sposobie głosowania, tak aby maksymalnie to głosowanie usprawnić. Oczywiście w pierwszej kolejności musi być głosowanie nad poprawkami merytorycznymi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BeataMałeckaLibera">Rozumiem, że pod kątem prawnym wszystko jest tu już wyczyszczone, zrozumiałe, uzgodnione i problemów nie ma. No, ale czeka nas jeszcze dyskusja, bo jesteśmy na posiedzeniu Komisji Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#BeataMałeckaLibera">Ja witam również moje koleżanki i moich kolegów senatorów, którzy pracują w komisji, czego nie zrobiłam na początku.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#BeataMałeckaLibera">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#EwaMatecka">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#EwaMatecka">Ja mam pytanie do przedstawiciela Ministerstwa Zdrowia. Chciałabym prosić o wyjaśnienie zapisów zawartych w art. 1 pkt 6. To jest na drugiej stronie w naszych materiałach, tam, gdzie mówi się o tym, kto może być dyrektorem. Zawarte są tu takie ogólne przepisy wynikające z prawa o szkolnictwie wyższym i są wyliczone jeszcze 4 wymagania, a wśród nich pierwsze: „co najmniej stopień naukowy doktora habilitowanego”. Pytanie: z jakiego zakresu? Wiadomo, że to musi być osoba, która wykonuje zawód medyczny, ale nie wiem, czy nie wymagałoby to doprecyzowania. Nie wiem, poproszę o poradę radców.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Urszula Demkow: Była poprawka…)</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Nie udzielałam głosu.)</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#EwaMatecka">Tak, ja poproszę o informację, czy ewentualnie zostało to uwzględnione w poprawkach.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#EwaMatecka">Po drugie. Pkt 2: „wiedzę z zakresu spraw należących do zadań dyrektora”. Czy to też zostało jakoś uwzględnione podczas analizowania przez państwa? No, takie brzmienie, że dyrektorem może zostać ktoś, kto ma wiedzę z zakresu spraw należących do zadań dyrektora, jest dla mnie troszeczkę… mało precyzyjne.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#EwaMatecka">I znajomość języka angielskiego. Czy jest potrzeba, aby określić jakiego stopnia znajomość języka angielskiego to ma być? To chyba też jest ważne.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#EwaMatecka">I na ten moment bardzo uprzejmie dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze, to proszę bardzo, Panie Mecenasie, proszę odpowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JakubZabielski">Pani Senator, o ile dobrze rozumiem pytanie, odpowiedź znajduje się w dodawanym art. 6a ust. 7. Trzeba wziąć pod uwagę procedurę wyłaniania, a tak naprawdę wyboru dyrektora. Dyrektor będzie wybierany przez wyspecjalizowany zespół, którego skład określony jest w dodawanym art. 6a. Podczas naboru zespół będzie oceniał doświadczenie zawodowe kandydata, wiedzę niezbędną do wykonywania zadań na stanowisku dyrektora oraz znajomość języka angielskiego. Ja rozumiem, że ustawodawca podchodzi do sprawy w ten sposób, opisowo, nie chcąc nikogo wykluczyć, pozbawić możliwości bycia – pod warunkiem spełnienia tych warunków – dyrektorem CMKP. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BeataMałeckaLibera">Czy pani minister chce coś uzupełnić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#UrszulaDemkow">Tak.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#UrszulaDemkow">Dodana została poprawka na posiedzeniu senackiej komisji zdrowia… przepraszam, sejmowej, zgodnie z którą to musi być osoba wykonująca zawód medyczny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#BeataMałeckaLibera">Ja mam do pani minister pytania bardziej merytoryczne, może dociekliwe, z mojego punktu widzenia dosyć istotne, mianowicie chodzi mi o 2 tematy.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#BeataMałeckaLibera">Pierwszy wiąże się z tym, że rozszerza się krąg podmiotów, które będą mogły zlecać opracowanie tych minimalnych standardów, i rozumiem, że chodzi tu nie tylko o instytuty sensu stricto medyczne, lecz także o wszelkie inne. Ale chciałabym usłyszeć uzasadnienie co do tego rozszerzenia.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#BeataMałeckaLibera">A druga kwestia dotyczy upoważnienia do wydania przez ministra zdrowia rozporządzenia w sprawie ramowego programu kursów w dziedzinie medycyny rodzinnej. Rozumiem, że ta ustawa ma za zadanie m.in. podnieść jakość kształcenia i kwalifikacje osób, które będą uczestniczyły w różnych kursach specjalizacyjnych. No, zresztą taki jest cel CMKP, prawda? Proszę mi wyjaśnić, dlaczego państwo rezygnujecie z części praktycznej, z zajęć praktycznych w przypadku kursów w dziedzinie medycyny rodzinnej, i dlaczego przechodzimy na formę tylko i wyłącznie zdalną? Czy to na pewno jest podniesieniem możliwości kształcenia? Ja rozumiem, że one są w ten sposób bardziej dostępne, lepsze w sensie dostępności, ale czy na pewno też jakości?</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#BeataMałeckaLibera">Ktoś z państwa?</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#BeataMałeckaLibera">Pani senator. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Ja mam króciutkie pytanie, skoro mówimy też o jakości kształcenia. Jak ta ustawa koreluje z rozporządzeniem ministra zdrowia z 13 czerwca 2023 r. w sprawie umiejętności lekarskich? Czy może pani minister nam podać… Tu jest kwestia uznawania nie specjalizacji, tylko umiejętności lekarzy i lekarzy dentystów. Czy możemy wskazać paragraf, który to obejmuje? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#UrszulaDemkow">To może ja poproszę pana dyrektora Klenckiego o odpowiedź na te 2 pierwsze pytania, o krąg podmiotów oraz ramowy program, bo jest najbardziej w tym temacie…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MariuszKlencki">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MariuszKlencki">W obecnie obowiązującej ustawie katalog podmiotów, do których może zwrócić się minister zdrowia z prośbą czy z wnioskiem o opracowanie standardów, jeśli chodzi o daną umiejętność lekarską, jest zawężony tylko i wyłącznie do instytutów, które mają status państwowego instytutu badawczego. Okazuje się, że niestety lista instytutów medycznych, które mają ten status, jest zbyt ograniczona, jeśli chodzi o zakres tematyczny umiejętności. To znaczy są takie umiejętności, w związku z którymi nie możemy się zwrócić do żadnego kompetentnego instytutu, bo nie ma on statusu państwowego instytutu badawczego. I ta zmiana w gruncie rzeczy sprowadza się do tego, że minister zdrowia będzie mógł się zwrócić do innych instytutów, takich chociażby jak Instytut Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi, który nie ma tego statusu, a ma w swojej działalności pewne obszary, które są…</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: No ale to jest akurat instytut z obszaru zdrowia…)</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MariuszKlencki">Wszystkie one są z obszaru zdrowia. Ta modyfikacja nie wprowadza możliwości zwrócenia się do instytutów działających poza obszarem zdrowia. Ona sprowadza się do tego, że nie będą musiały mieć statusu państwowego instytutu badawczego. Tak że nadal to będzie tych 14 instytutów… znaczy nie nadal, tylko po tej zmianie będzie to tych 14 instytutów nadzorowanych przez ministra zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Urszula Demkow: Te kursy…)</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MariuszKlencki">Jeśli mogę, to jeszcze o tych kursach… Prawdę mówiąc, to ta zmiana jest trochę podyktowana doświadczeniami z realizacji obecnie obowiązujących przepisów. Mianowicie chodzi o wprowadzenie czy usankcjonowanie funkcjonowania w roli lekarzy POZ tych lekarzy, którzy tam pracują, mają długi staż i duże doświadczenie, ale nie mają specjalizacji z medycyny rodzinnej. Oni taki kurs formalnie powinni odbyć. No, ale oni się do niego gremialnie nie zgłosili, dlatego że to wymagało przyjazdu do Warszawy, tygodnia przerwy w pracy. Tak że w praktyce to niestety nie funkcjonowało. W związku z tym, że są to lekarze, którzy mają olbrzymią praktykę, bo oni funkcjonują w POZ, wydaje się racjonalne uznanie, że potrzebują nie praktycznego szkolenia, tylko raczej uzupełnienia pewnych teoretycznych informacji. A będzie dużo łatwiej, skuteczniej przeprowadzić szkolenie w postaci kursu, który będzie mieć formę online.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dopytam: czy to jest obwarowane właśnie tym, że są to lekarze z długoletnią praktyką?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MariuszKlencki">Tak, to jest tylko do nich adresowane. To nie jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BeataMałeckaLibera">Okej. Dobrze, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Ja jeszcze dopytam: czy to jest dla internistów np. pediatrów, żeby…</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia Mariusz Klencki: Tak, to jest tylko dla nich.)</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">…mogli się dokształcić, żeby móc pracować w POZ, tak?</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#komentarz">(Dyrektor Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych w Ministerstwie Zdrowia Mariusz Klencki: Dokładnie tak.)</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Chciałabym, żeby to wybrzmiało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MariuszKlencki">Tak, dokładnie tak.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#MariuszKlencki">Co do trzeciego pytania, jeśli chodzi o kwestię, jak ma się do tego rozporządzenie… No, w przepisach przejściowych wspomniane rozporządzenie jest utrzymane, to znaczy zmiana art. 17 nie wymusza automatycznie wydania nowego rozporządzenia. Aczkolwiek przewidujemy nowelizację, przede wszystkim pewnie uzupełnienie listy umiejętności, ale też modyfikację tego, jacy lekarze mogą o certyfikat danej umiejętności wystąpić. Bo takie rażące przeoczenie, o którym – wydaje mi się – warto powiedzieć, to jest to, że certyfikatu andrologii nie mogą uzyskać urolodzy, a to jest podstawowa grupa, która…</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">(Głos z sali: To dziwne.)</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#MariuszKlencki">To dziwne, jak pan prezes mówi. To jest dziwne, i tego typu przeoczenia na pewno będziemy chcieli oczyścić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś…</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#EwaMatecka">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#EwaMatecka">Proszę powiedzieć… Chodzi o zapisy mówiące o powoływaniu zespołu, który ma przeprowadzić nabór na stanowisko dyrektora, czyli art. 1 ust. 5, na 3 stronie w naszych materiałach. „Nabór na stanowisko dyrektora przeprowadza zespół, którego członkowie są powoływani i odwoływani przez ministra właściwego do spraw zdrowia”. Okej. „W skład zespołu wchodzi 6 osób, w tym 2 przedstawicieli Naczelnej Rady Lekarskiej i 1 przedstawiciel Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych, których wiedza…” itd. No, to wiemy o 3, a pozostali członkowie tego zespołu spośród jakich środowisk będą rekrutowani?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#EdytaGadomska">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#EdytaGadomska">Edyta Gadomska, zastępca dyrektora Departamentu Rozwoju Kadr Medycznych.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#EdytaGadomska">Co do zasady ta zmiana została wprowadzona poprawką w Sejmie, natomiast rozumiemy, że przedstawiciele pozostałych zawodów medycznych będą mieli swoich przedstawicieli w radzie naukowej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: Czyli tych 3 pozostałych członków… Ta kwestia została uregulowana, jak rozumiem, poprawką, tak? Czyli są literalnie wymienione te 3 osoby, które jeszcze…)</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#EdytaGadomska">Ja rozumiem, że…</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Urszula Demkow: Tak jest, te 3 osoby są literalnie wymienione, a 3 pozostałych członków powoła minister zdrowia.)</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#EdytaGadomska">Czyli tak to rozumiemy, że 3 kandydatów powoła minister zdrowia, w tym przewodniczącego, i dodatkowo będzie 3 przedstawicieli, czyli 2 z samorządu lekarskiego i 1 z samorządu pielęgniarek i położnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MonikaPintalŚlimak">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#MonikaPintalŚlimak">Szanowni Państwo, ja w odpowiedzi od razu chciałabym zwrócić się z takim apelem, w imieniu samorządów innych zawodów niż samorząd… – Monika Pintal-Ślimak, Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych – niż samorząd lekarski i samorząd pielęgniarek i położnych, aby uzupełnić ten zespół. Bardzo dziękuję za to pytanie. Chodzi o wzięcie pod uwagę przedstawicieli wszystkich zawodów medycznych, czyli jeszcze diagnostów laboratoryjnych, fizjoterapeutów, farmaceutów i ratowników medycznych, którzy też niedługo będą mieć swój samorząd. Ja rozumiem… Bardzo dziękuję za tę deklarację, że w Radzie Naukowej CMKP będą przedstawiciele tych samorządów, ale tutaj, w tym artykule mówimy o zespole, który będzie wybierał dyrektora. W związku z tym bardzo prosimy o rozważenie zmiany w art. 6a ust. 5 i od razu też w ust. 6. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę o opinię panią minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#UrszulaDemkow">Dziękuję bardzo za te uwagi.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#UrszulaDemkow">Ja oczywiście uważam, że przedstawiciele wszystkich zawodów medycznych powinni mieć głos. Na poziomie statutu należy go dać każdemu zawodowi medycznemu, tzn. i tym zawodom, które nie są wymienione, i wszystkim niejako przyszłym. Tych zawodów medycznych jest coraz więcej, za chwilę będą kolejne i kolejne. Musimy zadbać o te zawody, które są i które będą w przyszłości. No więc w kwestii statutu prowadzimy takie uzgodnienia, które rzeczywiście zapewnią głos wszystkim pozostałym przedstawicielom zawodów medycznych. Nie chcemy absolutnie nikogo tutaj wykluczać ani gorzej traktować – ani fizjoterapeutów, ani diagnostów, których przecież kochamy, i na pewno przy opracowywaniu statutu zapewnimy państwu miejsce w gronie decyzyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#TomaszDybek">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#TomaszDybek">Tomasz Dybek, prezes Krajowej Rady Fizjoterapeutów.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#TomaszDybek">Ja tutaj, jeśli mogę… No, rolą ministerstwa jest chyba… właśnie: czy dzielić, czy łączyć? Albo wymieniamy przedstawicieli wszystkich zawodów medycznych, jeżeli chodzi o izby – i wystarczy taki zapis, chociaż nie jestem prawnikiem ani legislatorem – albo… Chyba lepiej tak, niż wymieniać 1, a później wstawiać kolejne zawody medyczne, pielęgniarki, a teraz jeszcze inne, jak: diagności, fizjoterapeuci, farmaceuci. I za każdym razem mamy pukać do ministerstwa… Czy to nie może być, mówiąc delikatnie, od samego początku robione po ludzku? Wymieniamy przedstawicieli wszystkich zawodów medycznych, i sprawa jest rozwiązana. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#BeataMałeckaLibera">Czy pani minister chce odpowiadać, czy…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#UrszulaDemkow">No, mnie jest teraz bardzo trudno, serce mam rozdarte. Ale na początku rzeczywiście było tak, że nie było wymienionych żadnych przedstawicieli zawodów medycznych, rada po prostu… Te 6 osób miało być powoływane przez panią minister. Te 2 główne zawody medyczne, których przedstawicieli jest najwięcej, czyli pielęgniarki i lekarze, po rozmowach zostali włączeni do tego zespołu. Jednak na pewno nie będziemy chcieli nikogo dyskryminować. Ja wiem, że przedstawiciel każdego zawodu chciałby być… Sama jestem diagnostą, więc jak gdyby czuję ten temat. Zadbamy o to, żebyście mieli miejsce w radzie naukowej i wasz głos był brany pod uwagę w procesie decyzyjnym.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#UrszulaDemkow">Jeszcze pan dyrektor Klencki chciał coś dodać, tak?</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Prezes…)</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#UrszulaDemkow">Pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#BeataMałeckaLibera">Pani już skończyła, tak?</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Urszula Demkow: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MariuszKlencki">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MariuszKlencki">Ja chciałbym tylko zwrócić uwagę państwa senatorów i państwa zgromadzonych, że ciężar licznych decyzji administracyjnych, które podejmuje dyrektor CMKP, jest jednak bardzo zogniskowany na osoby wykonujące zawód lekarza i lekarza dentysty. W związku z tym, gdybyśmy przyjęli taką optykę, że każdemu dajemy równy głos, to zaraz środowisko lekarskie mogłoby słusznie zauważyć, że będzie trochę tak, że inne zawody będą decydowały… My nigdy nie znajdziemy rozwiązania, które dla wszystkich będzie w pełni satysfakcjonujące. Myślę, że tak naprawdę wybór dyrektora CMKP to jest jeden proces, a drugi, późniejszy, to jest sposób czy możliwość oddziaływania na kierunki działania CMKP, a poprzez stosowne zapisy w statucie będziemy w stanie to osiągnąć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pan prezes.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ŁukaszJankowski">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#ŁukaszJankowski">Rzeczywiście w trakcie rozmów o tym zapisie z Ministerstwem Zdrowia my rozumieliśmy, że jest to odwzorowanie również stanu faktycznego, który jest na dzisiaj. Dzisiaj dyrektora CMKP wybierają elektorzy, z których znacząca większość to są lekarze, i do lekarzy odnoszą się decyzje administracyjne. Jest też dosłownie kilka elektorek, elektorów ze strony pielęgniarek. My oczywiście, rozumiejąc inne zawody medyczne, bardzo chcielibyśmy, żeby Ministerstwo Zdrowia z tych 3 przedstawicieli, których ma, wyasygnowało jeszcze 2 lub 3 miejsca dla innych zawodów medycznych, tak żeby to środowisko medyczne proponowało dyrektora, a ministerstwo tego dyrektora powoływało. Ale rozumiejąc również potrzebę pewnego odwzorowania stanu faktycznego, który jest dzisiaj, jesteśmy za tym, żeby ten zapis, czyli 2 przedstawicieli Naczelnej Rady Lekarskiej, pozostał – jako faktyczne odwzorowanie i procesu decyzyjnego, i tego, jak wybiera się dyrektora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę. Proszę się przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#MariuszCiszkowski">Mariusz Ciszkowski, Naczelna Rada Aptekarska.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#MariuszCiszkowski">Naczelna Rada Aptekarska cały czas podnosi ten argument, że na obecnym etapie prac dopuszczalne jest połączenie tego celu delegowania przedstawicieli przez każdy samorząd zawodu medycznego. No więc apelowalibyśmy tu jednak o uwzględnienie tej sugestii, żeby każdy zawód medyczny miał przedstawiciela w komisji wybierającej prezesa. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#BeataMałeckaLibera">No chyba ma pan świadomość, ile jest zawodów medycznych… Tak że dochodzimy trochę do jakiejś skrajności.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#komentarz">(Radca Prawny w Naczelnej Radzie Aptekarskiej Mariusz Ciszkowski: Ale są…)</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze. Czy ktoś jeszcze w tym temacie chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś jeszcze w tym temacie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#BeataMałeckaLibera">W takim razie przechodzimy do procedowania.</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Mecenasie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#JakubZabielski">Na tym etapie mamy tylko propozycje poprawek, które są zawarte w opinii Biura Legislacyjnego. Żeby one formalnie stały się poprawkami, ktoś spośród państwa senatorów te poprawki musi przejąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#BeataMałeckaLibera">Ja te poprawki przejmę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#JakubZabielski">Tak, to… Pani przewodnicząca przejęła poprawki, więc formalnie poprawki są. Można w takim wypadku przystąpić do głosowania. Od Wysokiej Komisji zależy, czy będzie głosowała nad poprawkami w mniejszych blokach, czy pojedynczo, czy też będzie głosowała nad wszystkimi poprawkami, w jednym bloku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Mecenasie, ponieważ było powiedziane, że poprawki można zblokować, rozumiem, że…</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#BeataMałeckaLibera">…jeżeli zagłosujemy w jednym pakiecie, to zagłosujemy nad wszystkimi poprawkami, które są li tylko poprawkami legislacyjnymi, niewnoszącymi istotnych zmian merytorycznych, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#JakubZabielski">Tak jest, Pani Przewodnicząca, dokładnie tak, jak pani powiedziała.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze. W takim razie poddaję pod głosowanie, jako jeden pakiet, wszystkie poprawki zgłoszone przez Biuro Legislacyjne i uzgodnione z Ministerstwem Zdrowia.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#BeataMałeckaLibera">Kto z państwa jest za? (5)</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#BeataMałeckaLibera">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#BeataMałeckaLibera">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#BeataMałeckaLibera">Sprawozdawanie. O tę możliwość prosił pan senator Tomasz Grodzki.</u>
          <u xml:id="u-50.6" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś z państwa jest przeciwny, aby był on sprawozdawcą?</u>
          <u xml:id="u-50.7" who="#BeataMałeckaLibera">Nie widzę…</u>
          <u xml:id="u-50.8" who="#BeataMałeckaLibera">W takim razie przewodniczący…</u>
          <u xml:id="u-50.9" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Jakub Zabielski: Jeszcze tylko nad ustawą w całości musimy zagłosować.)</u>
          <u xml:id="u-50.10" who="#BeataMałeckaLibera">A, Panie Mecenasie, to za wcześnie to zrobiłam.</u>
          <u xml:id="u-50.11" who="#BeataMałeckaLibera">Głosujemy jeszcze nad ustawą w całości wraz z przyjętym pakietem poprawek.</u>
          <u xml:id="u-50.12" who="#BeataMałeckaLibera">Kto jest za? (5)</u>
          <u xml:id="u-50.13" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-50.14" who="#BeataMałeckaLibera">Głosujemy w tej chwili.</u>
          <u xml:id="u-50.15" who="#BeataMałeckaLibera">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-50.16" who="#BeataMałeckaLibera">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-50.17" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Ustawa została przyjęta wraz z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-50.18" who="#BeataMałeckaLibera">Sprawozdawcą zostaje pan senator Tomasz Grodzki.</u>
          <u xml:id="u-50.19" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo. Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-50.20" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 36)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>