text_structure.xml
69.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 00)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Beata Małecka-Libera)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dzień dobry państwu, a właściwie już dobry wieczór.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BeataMałeckaLibera">Dzisiaj po raz drugi mam przyjemność rozpoczynać posiedzenie senackiej Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BeataMałeckaLibera">Tematem naszej rozmowy będzie udział w prezydencji i tematyka zdrowia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo się cieszę, że jest z nami pani minister Demkow wraz z pracownikami. Widzę, że również jest pan prezes ABM. Żałuję bardzo, że pana prezesa nie było na poprzednim naszym spotkaniu, bo mieliśmy kilka pytań. A więc proszę się nie dziwić, jak te pytania wpłyną w formie pisemnej do pana, bo dyskusja była dosyć owocna i było wiele pytań do państwa.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BeataMałeckaLibera">Witam wszystkich państwa, którzy przyszli na dzisiejsze posiedzenie i są zainteresowani tym, co będzie się działo w najbliższym półroczu.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BeataMałeckaLibera">Ponieważ mamy bardzo ograniczony czas tego posiedzenia, więc niezwłocznie oddaję głos pani minister.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę o przybliżenie nam najważniejszych tematów. Z grubsza wiemy, że są 3 główne tematy, ale jednak… Tu od razu powiem pani minister, dlaczego to dzisiejsze posiedzenie komisji – ponieważ, jak pani wie, Senat również włącza się w kwestie konferencji i współpracy, a my chcielibyśmy się też móc dobrze przygotować do tych tematów. Naszym nadrzędnym hasłem jest bezpieczeństwo, więc wiele tematów poruszałyśmy już w trakcie jakichś ustaleń wewnętrznych, ale chciałabym, żeby dzisiaj jednak oficjalnie senatorowie wiedzieli, w jakich wątkach będzie się odbywała główna debata u państwa i jakie są ewentualne oczekiwania wobec nas, w czym możemy pomóc, w przypadku których wątków powinniśmy się bardziej zaangażować. Dlatego temat jest otwarty. Czeka nas dzisiaj merytoryczna rozmowa, dyskusja o tym, co nas czeka, co jest najważniejsze i co ma później zostać przeniesione do Europy.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BeataMałeckaLibera">Bardzo proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#UrszulaDemkow">Witam panią senator, drugą panią senator i pana senatora. I witam wszystkich gości.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#UrszulaDemkow">Ja zastępuję panią minister Katarzynę Kacperczyk, która prowadzi ten temat, czyli ja jestem tylko zastępczynią, ale mam nadzieję, że się dobrze przygotowałam. Są też dwie panie dyrektor – Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji oraz Departamentu Współpracy Międzynarodowej. A więc oba te tematy będą ogarnięte.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#UrszulaDemkow">Ja będę mówić, ale ponieważ pani senator powiedziała, że mamy mało czasu, to ja może skupię się na tych najważniejszych rzeczach. Jeżeli będą jakieś pytania, to będziemy się starały doprecyzować.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#UrszulaDemkow">I tak: jeśli chodzi o priorytety Ministerstwa Zdrowia, to zostały wybrane 3 takie priorytety. Jeden temat to jest cyfrowa transformacja opieki zdrowotnej. Temat drugi – myślę, że tu bardzo liczymy na wsparcie – to jest promocja zdrowia i profilaktyka chorób, w tym ocena skuteczności programów profilaktycznych. Pierwotnie myśleliśmy, żeby tym tematem było zdrowie publiczne, ale uznaliśmy, że dla przeciętnego obywatela nie wiadomo, o co chodzi w przypadku zdrowia publicznego, a profilaktyka jest czymś takim bardziej klarownym. Wobec tego została promocja zdrowia i profilaktyka. No i trzeci temat to jest zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w kontekście wyzwań związanych z nowymi uzależnieniami, od technologii i mediów społecznościowych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#UrszulaDemkow">I teraz w skrócie priorytety profilaktyki zdrowotnej. Głównym celem jest skoncentrowanie się na skuteczności wdrażanych w państwach strategii i programów profilaktyki zdrowotnej, przygotowanie katalogu dobrych praktyk i rozwiązań oraz propozycji działań na szczeblu narodowym i wspólnotowym. Szczególnie ważne dla Ministerstwa Zdrowia są: ocena skuteczności polityk co do profilaktyki publicznej w kontekście głównych czynników zagrażających zdrowiu, czyli dostępności tytoniu, innowatorskich produktów tytoniowych i niezawierających tytoniu, spożywania alkoholu, dostępu do środków odurzających; ocena, które instrumenty ograniczenia zagrożeń są skuteczne, czyli edukacja versus ograniczanie dostępności fizycznej i ekonomicznej; rozpoczęcie dyskusji nad wypracowaniem spójnych ram prawnych prewencji antytytoniowej – dyrektywa tytoniowa nie uwzględnia nowatorskich produktów, a w konsekwencji każde państwo reguluje te obszary według własnego uznania, dlatego wymagana jest rewizja dyrektywy i wprowadzenie spójnych regulacji dostosowanych do nowych produktów; i promocja zintegrowanego podejścia do profilaktyki oraz edukacji, promocja interdyscyplinarnej edukacji w zakresie priorytetu dotyczącego zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży. Promocja zdrowia psychicznego w dobie rozwoju technologii cyfrowych i nowych mediów w kontekście szans i zagrożeń jest tematem bardzo istotnym. Zwrócenie uwagi na zagadnienie dobrostanu psychicznego młodych w nowej cyfrowej rzeczywistości jest konieczne, a przede wszystkim poszukiwanie strategii wsparcia młodzieży, jeśli chodzi o poziom edukacji, higienę cyfrową, bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#UrszulaDemkow">Rewizja legislacji farmaceutycznej nie została wskazana wśród priorytetów, jednak prace nad pakietem farmaceutycznym będą się toczyły w Radzie UE w czasie tej prezydencji. A w związku z tym ten temat automatycznie stanowi dossier priorytetowe dla Ministerstwa Zdrowia. Mamy nadzieję, że w czasie polskiej prezydencji uda się zakończyć proces negocjacji i przyjąć ten pakiet.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#UrszulaDemkow">Co jeszcze mogę powiedzieć? Może o terminach konferencji. 16 stycznia odbędzie się pierwsza nasza konferencja na Stadionie Narodowym, gdzie będzie kilka tematów – alkohol, otyłość, papierosy. I też zaczniemy pracować nad jakimiś takimi konkluzjami w związku z tymi tematami, ale oczywiście konkluzje wypłyną dopiero na koniec prezydencji.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#UrszulaDemkow">Następna, dotycząca zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, będzie 7–8 kwietnia na Uniwersytecie Jagiellońskim. Drugiego dnia będzie konferencja międzyresortowa na temat bezpieczeństwa, w tym bezpieczeństwa zdrowotnego. Czyli ten drugi dzień generalnie będzie obejmował w ogóle temat bezpieczeństwa i różne ministerstwa będą zaproszone, nie tylko Ministerstwo Zdrowia, ale bezpieczeństwo zdrowotne będzie tam takim elementem ważnym.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#UrszulaDemkow">Będzie też nieformalne spotkanie ministrów zdrowia w marcu. No i rady formalne będą podzielone na 2 części – legislacyjną i nielegislacyjną. Grupa robocza do spraw farmaceutyków… Prace w Radzie weszły na polityczny poziom. No i jeszcze ewentualnie współpraca z WHO w ramach koordynacji pakietu pandemicznego. To w takim dużym skrócie.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#UrszulaDemkow">Teraz poprosimy o pytania. Panie dyrektor na pewno doprecyzują jeszcze te zagadnienia, które będą państwa interesować najbardziej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BeataMałeckaLibera">Pani Minister, ja rozpocznę. Oczywiście zaraz oddam głos wszystkim zainteresowanym, którzy będą chcieli dopytać.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BeataMałeckaLibera">Ja w 2 kwestiach… Po pierwsze, tak: na pewno pani minister wie, że w Senacie, oprócz tych 2 zaplanowanych konferencji… Mówię o zdrowiu w tej chwili, bo tylko o tym wątku teraz rozmawiamy. To będzie w kwietniu i maju. Wstępnie ustaliliśmy, że w Senacie w kwietniu odbędzie się konferencja o bezpieczeństwie lekowym. Ja rozumiem, że pani minister powiedziała, że ta forma jest troszkę zmieniona i nie jest najważniejszym priorytetem, jeżeli chodzi o same debaty i wyciąganie konkluzji, bo konkluzje to właściwie już znamy, ale my tutaj, w Senacie, chcielibyśmy tę dyskusję w formie konferencji zrobić. A więc to jest jeden ustalony już temat.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#BeataMałeckaLibera">Drugi – po bardzo wstępnych rozmowach z panią minister Kacperczyk i myślę, że niewiele się tutaj zmieniło – to uzależnienia, tak? I ten temat byłby w maju, bo wtedy zaplanowaliśmy naszą drugą konferencję.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#BeataMałeckaLibera">Ja zaczynam od Senatu, a zaraz przejdę do priorytetów profilaktyki. Bo jeżeli będziemy mówić o wszystkich tematach związanych z profilaktyką, to po prostu się bardzo rozdrobnimy. Ja bym bardzo chciała czy prosiła o to, żebyśmy się skupili wokół 1 wątku lub 2, a nie wielu.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#BeataMałeckaLibera">I na to wszystko, co powiedziałam i co dotyczy prezydencji, nakłada się także kwestia roku 2025, który jest Rokiem Edukacji Zdrowotnej i Profilaktyki realizowanym przez Senat. Dlaczego to jest takie ważne? Ponieważ my pracujemy również nad kilkoma priorytetami, które z kolei przez cały ten rok chcemy promować. No i dobrze byłoby, żeby to, co dla nas będzie takim ważnym, wypracowanym priorytetem, wybrzmiało również na zakończenie tej prezydencji, przynajmniej jeżeli chodzi o najważniejsze kierunki. My jesteśmy po pierwszym spotkaniu rady programowej. Drugie będzie w listopadzie i dostarczy już 3 albo 4 najważniejsze priorytety, wokół których będzie cały rok obchodów organizowany, i to organizowany nie tylko w Senacie. Właściwie powiedziałabym, że tu się tylko rozpocznie, a wszystko, co będzie się działo tematycznie, będzie się działo w Polsce. Czyli zorganizujemy wyjazdowe konferencje połączone z bardzo szeroką debatą samorządową, bo przecież chodzi o to, żeby to poszło do samorządów, żeby one włączyły się w te tematy i niosły te temat dalej.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#BeataMałeckaLibera">I teraz najważniejsze jest to, żebyśmy połączyli te wszystkie wydarzenia, żebyśmy nie tylko pokazali najważniejsze cele, ale też zgrali się z harmonogramem. Dlatego mam prośbę do pani minister o to, aby te wszystkie konferencje, które już macie zaplanowane, pani minister była łaskawa wysłać do Komisji Zdrowia. Chodzi o to, żebyśmy nie powielili tych samych dat dotyczących konferencji. Zbieżność jest już w styczniu, bo, jak pani minister mówiła, szesnastego jest otwarcie prezydencji, a my rok edukacji otwieramy piętnastego. No, ale może dobrze, że to Senat rozpoczyna cała tę debatę.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#BeataMałeckaLibera">Tak że po następnym posiedzeniu rady programowej wyjdą informacje do ministerstwa, jakie mamy priorytety, jak będzie wyglądała konferencja i jakie tematy na niej będą. Prześlemy też wstępny harmonogram wszystkich wystąpień, które będą w przyszłym roku.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#BeataMałeckaLibera">To tyle, jeśli chodzi o moje uwagi na początek.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#BeataMałeckaLibera">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś chce zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#komentarz">(Głos z sali: Czyli informacja będzie przesłana.)</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak, tak…)</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-4.14" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Uważam, że dobrze się dzieje. Chodzi o to, żebyśmy mieli zbieżne kierunki profilaktyki i żeby nie rozdrobnić tych tematów.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Oczywiście ja całym sercem podpisuję się pod tym, co mówiła pani przewodnicząca o tym, żebyśmy szli w jednym kierunku. Ale mamy też wydarzenia, światowe dni i różne wątki zdrowotne, które nam podpowiadają kalendarium zdarzeń. I w zasadzie ten kalendarz podpowiada, co możemy robić w tym zakresie. Ja też przygotowałam… Będę jeszcze dyskutować z panią przewodniczącą, żebyśmy mieli jakiś taki spójny przekaz dla państwa i żebyśmy się uzupełniali w tej materii.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Cieszę się też, że temat otyłości wybrzmiewa, bo rzeczywiście jako przyczyna ponad 200 jednostek chorobowych… Ta profilaktyka ma szansę nie być tylko w trakcie konferencji, czyli że wtedy o niej mówimy, bo chodzi o to, żeby pewne rzeczy praktycznie wprowadzać w życie. I myślę, że też ten nasz rok pokaże, że wypracujemy konkrety w zakresie edukacji, czyli profilaktyki otyłości, ale także w zakresie leczenia otyłości, bo nie możemy zapominać o 9 milionach Polaków, którzy się praktycznie nie leczą w tej chwili. Tak że to taka moja drobna sugestia.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#AgnieszkaGorgońKomor">I myślę, że jak będziemy współpracować, to wypracujemy też pewien kierunek naszych działań tutaj, w Senacie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BeataMałeckaLibera">I moja mała uwaga: jeżeli mówimy o profilaktyce, to musimy mówić o profilaktyce, nie możemy mieszać tego wszystkiego, bo wtedy będziemy mieć przy każdym schorzeniu problem z leczeniem, z dostępnością do świadczeń itd. Trzymamy się profilaktyki.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Tak, ale mówimy o profilaktyce pierwotnej i wtórnej. Leczenie jest profilaktyką wtórną, tak że tutaj też…)</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BeataMałeckaLibera">Kto jeszcze z państwa?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BeataMałeckaLibera">Ja przepraszam za mój głos, ale ja, niestety, należę do grupy osób, które pracują głosem, i po latach tej pracy chyba będę musiała zacząć rehabilitację swojego głosu. Tak że przepraszam was bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#BeataMałeckaLibera">Oj, Panie Marszałku, od tygodnia mój inhalator pracuje bardzo intensywnie.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, kto z państwa chciałby dopytać?</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: …Nie zauważyłam i nie przywitałam się.)</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Pan się schował.)</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IrenaRej">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#IrenaRej">Irena Rej, Izba Gospodarcza „Farmacja Polska”.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#IrenaRej">Ja chciałabym zapytać, czy… Naszym zdaniem w profilaktyce mieści się również podjęcie zdecydowanych i skoordynowanych działań w zakresie szczepień. Czy szczepienia w ogóle będą uwzględnione w tym pakiecie? Jakie jest państwa zdanie na ten temat? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś jeszcze?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BeataMałeckaLibera">Później będziemy odpowiadać na te kilka pytań.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#BeataMałeckaLibera">Tak że kto jeszcze?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Panie Prezesie.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#BeataMałeckaLibera">Musi pan podejść do stołu i do mikrofonu. Nie ma innej możliwości.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#BeataMałeckaLibera">I proszę sobie dosunąć krzesło.</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszGrądkowski">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ArkadiuszGrądkowski">Arkadiusz Grądkowski, izba „Polmed”.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ArkadiuszGrądkowski">W ostatnich dniach Parlament Europejski przyjął rezolucję, w której zwraca szczególną uwagę na zrewidowanie rozporządzeń europejskich w sprawie wyrobów medycznych. Wyznaczył datę i zobowiązał Komisję do działań w I kwartale 2025. Przypadnie to na nasz czas. I to będzie bardzo zintensyfikowane działanie. Jest tam bardzo duże ryzyko w związku z wyrobami medycznymi dla całej Europy. Jeden wyrób na trzy wyroby diagnostyki laboratoryjnej całkowicie zniknie z polskiego rynku. Jeden lekarz na dwóch lekarzy już zauważa brak dostępnych wyrobów medycznych. I bardzo pilna jest potrzeba zrewidowania tych rozporządzeń europejskich, co już zostało zauważone przez Komisję Europejską.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#ArkadiuszGrądkowski">Ja wiem, że mamy to wpisane w plany działań Ministerstwa Zdrowia, że będziemy to dostrzegali i że Polska będzie to popierała itd., tylko wydaje mi się, że za tym muszą pójść jakieś konkretne kroki. Może byśmy zorganizowali właśnie – jeżeli mówimy o takich działaniach związanych z widocznością, z informowaniem, z dostrzeganiem, a są przecież leki, są wyroby medyczne, są poszczególne choroby – jakieś takie działanie dedykowane tym wyrobom. To pokazałoby, że polska prezydencja jest świadoma, że jako Polska wiemy, co tak naprawdę w systemie się dzieje złego, i słuchamy tego, co mówi Parlament Europejski. Tak że to poddaję pod rozwagę ministerstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BeataMałeckaLibera">To proszę panią minister. Chodzi o te 2 wątki, które były poruszone. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#UrszulaDemkow">Jeśli chodzi o szczepienia… A w sprawie tych wyrobów zaraz oddam głos. Jeśli chodzi o szczepienia, to generalnie… Ja jeszcze raz zerknę w dokumenty. W naszych zadaniach wiodącym tematem był głównie alkohol i tytoń. Nie widzę szczepionek, chociaż jest napisane: promocja zintegrowanego podejścia do profilaktyki. A więc tu jak najbardziej szczepionki się mieszczą. Z jednej…</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#UrszulaDemkow">Ale, Pani Prezes, ja o tym wiem.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#UrszulaDemkow">Tylko że z jednej strony jest dużo ważnych tematów, a z drugiej strony padło hasło, żebyśmy jednak się streszczali. A więc ja te wszystkie uwagi oczywiście przekażę, ale coś musimy wybrać.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BeataMałeckaLibera">A kwestia wyrobów?</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Urszula Demkow: To pani Kasia, tak?)</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Katarzyna Drążek, Departament Współpracy Międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Ja jeszcze pozwolę sobie uzupełnić to, co pani minister powiedziała odnośnie do tematu dotyczącego profilaktyki. Faktycznie jest tak, że musieliśmy wybrać poszczególne zagadnienia, na których się będziemy koncentrować, ale musieliśmy wybrać również takie zagadnienia, które pozostają w kompetencjach wspólnotowych dla państw członkowskich, tak żebyśmy nie wchodzili w kompetencje krajowe poszczególnych rządów. I musieliśmy oczywiście, uwzględniając ten podział, zdecydować się na któryś z tematów.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Promocja zdrowia i profilaktyka chorób rzeczywiście jest takim bardzo dużym tematem, wokół którego chcielibyśmy w ogóle zintegrować państwa członkowskie. Ale też chcielibyśmy po raz kolejny zwrócić uwagę na to, że sama profilaktyka jest ogromnie ważna, tym razem nie koncentrując się, tak jak robiły to poprzednie prezydencje, na jakimś rodzaju schorzeń. Widzimy, jak wygląda debata teraz, podczas prezydencji węgierskiej, która skupia się głównie na chorobach układu krążenia. Widzimy, jak bardzo wiele podziałów to wprowadziło, zamiast prowadzić tak naprawdę do zjednoczenia działań państw członkowskich i Komisji Europejskiej. Jest to podyktowane oczywiście różnymi czynnikami. My chcieliśmy skoncentrować się na czymś takim, co w pierwszej kolejności będzie służyło pacjentom, a w drugiej kolejności będzie rzeczywiście łączyło państwa unijne, też w zakresie kompetencji, w działaniu.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">I chciałabym również powiedzieć, że profilaktyka zdrowotna oraz elementy dotyczące tego zagadnienia będą włączone – taki mamy plan – do projektu konkluzji Rady Unii Europejskiej, który planujemy przygotować. Tak jak pani minister wcześniej wspomniała, to będzie dorobek prezydencji, ale oczywiście już teraz trwają prace przygotowawcze do tego, co w ramach projektu konkluzji powinno się znaleźć. Głównym tematem, wiodącym konkluzji będzie zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży w dobie przede wszystkim cyfryzacji, nowych uzależnień, mediów społecznościowych, ale mamy zamiar w to również włączyć elementy związane z profilaktyką w szerokim tego słowa znaczeniu. Tutaj będzie też koncentracja na informacji kierowanej do pacjenta – nie chcę powiedzieć, że na takim health literacy, ale na kształceniu pacjentów w kontekście poszukiwania informacji i umiejętności rozróżniania prawdziwej informacji od dezinformacji zdrowotnej. Myślę, że tutaj też temat szczepień będzie nam dobrze pasował, bo to jest przede wszystkim to, z czym się teraz mierzymy w Ministerstwie Zdrowia, czyli zrozumienie przez pacjenta, dlaczego warto się szczepić. Po prostu pacjenci też mają trudności w uzyskaniu prawdziwych informacji w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Jeśli chodzi o wyroby medyczne, to tematyka dotycząca przepisów w zakresie wyrobów medycznych i wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro oczywiście jest nam znana od wielu lat. Już poruszaliśmy ten temat na różnych forach. Ja myślę, że bardzo dobrą płaszczyzną dla tej tematyki, zwłaszcza teraz, w obliczu oczekiwań i wyzwań stojących przed polską prezydencją już w I kwartale, będzie temat pierwszy, o którym pani minister wspomniała, czyli priorytet dotyczący e-zdrowia. Będziemy rozmawiać o cyberbezpieczeństwie wyrobów medycznych i będziemy musieli poruszyć również kwestie dotyczące bazowych przepisów z zakresu wyrobów medycznych. I na tyle, na ile mogę zagwarantować, to my oczywiście będziemy działać, Ministerstwo Zdrowia będzie trzymać rękę na pulsie. Prowadziliśmy już w tym zakresie rozmowy z Komisją Europejską w ramach przygotowania do prezydencji. I bezdyskusyjnie ta tematyka… To znaczy, liczymy się z tym, że również będziemy musieli opracować przepisy w tym zakresie. A więc mamy pełną tego świadomość. Niemniej jednak dziękuję za przypominanie tego tematu. Koncentrujemy się na wielu innych zagadnieniach, zwłaszcza na rewizji legislacji farmaceutycznej, ale to nie oznacza, że zapominamy o innych obszarach. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BeataMałeckaLibera">Widzę tę rękę. Pan prezes chce jeszcze ad vocem, ale najpierw ja muszę coś powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BeataMałeckaLibera">Tak naprawdę to pani troszkę zaprzeczyła temu, co powiedziała pani minister. Pani minister powiedziała, że trzeba wyodrębnić 2 czy 3 tematy, a pani – żeby ich nie pokazywać, tylko pokazać dobre praktyki. Ale dobre praktyki trzeba pokazać na jakimś przykładzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Na ten moment wybraliśmy przede wszystkim uzależnienia związane z paleniem nie tylko tytoniu, alkoholem…</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Proszę włączyć mikrofon.)</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Przepraszam.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">…I otyłością. To nie znaczy, że podczas różnych wydarzeń i konferencji dotyczących tych tematów, które będą realizowane w trakcie całej prezydencji, też z udziałem ministrów zdrowia innych państw, nie będziemy poruszać innych tematów z zakresu zdrowia publicznego jako takiego i profilaktyki. Rzeczywiście plan tej konferencji otwierającej, gdzie chcemy pokazać, czym polska prezydencja się będzie zajmować – to właśnie dzisiaj uzgodniliśmy na poziomie kierownictwa – będzie się koncentrował wokół tych 3 tematów, o których powiedziała wcześniej pani minister. Ale to nie znaczy, że całe 6 miesięcy nie będzie czasem na to, żeby inne ważne z zakresu zdrowia publicznego zagadnienia poruszać.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę, Panie Prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ArkadiuszGrądkowski">Ja może jestem skrzywiony, ale jako prawnik myślę w sposób stricte prawniczy. Dla mnie prezydencja jest związana bardzo ściśle z inicjatywą ustawodawczą, z możliwością wpływu na legislację, a przez ostatni rok głównie słyszę przekazy dotyczące polskiego systemu i bardzo polskich problemów. Pewnie muszę się jeszcze wiele nauczyć. Ja patrzę na to bardziej z perspektywy Europy i pod kątem możliwości pokazania w Europie tego, że mamy wpływ na ten system legislacyjny. Dlatego bardzo się cieszę, że pani dyrektor Drążek też o tym będzie pamiętała.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#ArkadiuszGrądkowski">Mnie bardzo zależy na tym, żeby ta nasza inicjatywa… Można pokazać Polaków jako piątą populację i to, że mamy inicjatywę legislacyjną, mamy świadomość, zwłaszcza że to jest w całej Unii dostrzegane. Tak że tylko tyle, zamykając… Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo. Proszę się przedstawiać do mikrofonu.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#KrzysztofZdobylak">Krzysztof Zdobylak, ekspert Naczelnej Rady Lekarskiej do spraw transformacji systemu ochrony zdrowia.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#KrzysztofZdobylak">Ja chciałbym troszkę w kontrze do tego, co powiedział pan prezes, ale nawiązując do słów pani przewodniczącej… Myślę, że to jest bardzo dobra zbieżność, że jeden z tych priorytetów obejmujący tematy profilaktyki pokrywa się z naszą lokalną, polską inicjatywą dotyczącą roku 2025, w którym na tym będziemy skupieni. Bo to jest szansa, żeby tę prezydencję przybliżyć troszkę ludziom, pokazać, mówiąc językiem zarządczym, takie zarządzanie przez dobre przykłady i bycie wzorem do naśladowania. Ale, żeby to się w pełni zrealizowało, mam 2 pytania.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#KrzysztofZdobylak">Po pierwsze: jakie mamy konkretne cele do osiągnięcia przez te pół roku w obszarze profilaktyki zdrowia publicznego u nas, w naszej populacji? Tak żebyśmy na koniec czerwca mogli powiedzieć nie tylko, że mamy świetną inicjatywę legislacyjną i dobre pomysły, które kiedyś tam będą wdrożone, ale też, jak nasze społeczeństwo skorzystało na spriorytetyzowaniu tego tematu.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#KrzysztofZdobylak">I po drugie, analogiczne pytanie: czy w dwóch pozostałych priorytetach są planowane takie działania, które sprawią, że nasz system – on, jak wszyscy sobie zdajemy sprawę, jest ostatnio mocno nadwerężony i wymaga działań proefektywnościowych – stanie się takim liderem i wzorcem, a ludzie rzeczywiście odczują bezpośrednio już za pół roku korzyści z tej prezydencji? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo za te słowa, ponieważ na posiedzeniu naszej rady programowej, kiedy rozmawialiśmy po raz pierwszy w gronie ekspertów, nie zapadła decyzja odnośnie do priorytetów, chociaż my wszyscy, którzy zajmujemy się zdrowiem publicznym, wiemy, jakie te priorytety są i jakie są priorytety, które łączą całe środowisko medyczne i nie tylko. A więc mamy je sprecyzowane i wiemy, jaki cel chcemy osiągnąć, tak że jak gdyby jesteśmy krok do przodu, jeżeli chodzi o rok 2025. I nie zdradzę tutaj żadnej tajemnicy… Podkreślaliśmy to bardzo mocno, że przede wszystkim weryfikacji należy poddać Narodowy Program Zdrowia. Bo jeżeli robimy rok edukacji, angażujemy Senat i całe środowisko, jeżeli mamy prezydencję, a jednocześnie mamy jakiś kadłubkowy Narodowy Program Zdrowia bez żadnych efektów po 8 latach, to naprawdę mamy duży problem. Jeżeli damy jako jeden z głównych celów – nie mówię, że nadrzędny – prawdziwą weryfikację tego programu pod kątem tego, co powinniśmy w nim zawrzeć, co powinniśmy osiągnąć i kiedy, a także w jaki sposób go finansować… Ponieważ ustawa gwarantująca finansowanie Narodowego Programu Zdrowia została mocno okrojona w zakresie finansowania. Tak więc wydaje mi się, że z punktu widzenia senatorów celem, który chcemy osiągnąć po roku edukacji, przede wszystkim jest prawdziwy Narodowy Program Zdrowia, a nie programy narodowe, które mamy w tej chwili, ukierunkowane na poszczególne choroby.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#UrszulaDemkow">Ja ad vocem. To nie jest moja tematyka, ale powiem, że leje mi pani senator miód na serce. Bo te narodowe programy nie działały. Tak? I teraz potrzebujemy przede wszystkim skonstruować cele tych programów. To, czego nam zabrakło, to cele, jakieś takie główne cele podzielone na cele operacyjne, na zadania, i stworzenie takiego zestawu mierników, żebyśmy mogli te cele mierzyć, te efekty mierzyć. A więc ja myślę, że to jest po prostu świetny pomysł, żeby wrócić do tego, co kiedyś się planowało w ramach tych narodowych programów zdrowia publicznego – one się tak nazywały, prawda? – i ja przekażę ten temat i panu ministrowi Koniecznemu, i pani minister Leszczynie, żeby po tym roku rzeczywiście ten Narodowy Program Zdrowia przede wszystkim uzbroić w te cele, żeby to tak wyglądało…</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: On się w ogóle kończy, Pani Minister, tak że to jest…)</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#UrszulaDemkow">No ale może nowy…</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: …Dodatkowe wyzwanie.)</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#UrszulaDemkow">To jest dodatkowe wyzwanie i… No cóż, ja jestem „za malutka”, żeby mówić o pieniądzach, ale powiem, że bardzo by były potrzebne pieniądze przeznaczone na te programy. I pewnie taki pełnomocnik do spraw zdrowia publicznego też bardzo by się nam przydał.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BeataMałeckaLibera">Po kolei. Pan senator, za chwilkę jeszcze pani senator i druga pani senator.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę, Panie Marszałku.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#TomaszGrodzki">Witam tak zacne grono. Chciałbym jednak wylać taki kubełek zimnej wody na państwa, bo ta dyskusja zaczęła zmierzać w kierunku naprawy polskiego chorego systemu ochrony zdrowia w ciągu jednej prezydencji. Ja przypomnę, że prezydencja nie dotyczy wewnętrznych problemów kraju, który tę prezydencję pełni, tylko dotyczy tego, co ten kraj chce zaproponować Unii Europejskiej, jakie są kierunki czy działania sprzyjające celowi finalnemu, jakim będzie unifikacja opieki zdrowotnej dla całej Unii Europejskiej. To jest długi marsz i proponowałbym, żeby się nad tym skupić, bo pani przewodnicząca proponowała, żeby wybrać… I jeszcze jedno. Prezydencja to jest raptem 6 miesięcy. Nie tylko Komisja Zdrowia będzie się przykładała do prezydencji, ale wiele komisji, wiele resortów. Jest kwestia bezpieczeństwa, wojna, Unia, jest tysiąc rzeczy. A więc nie budujmy tutaj giganta, który na końcu zmaterializuje się pod postacią 3 konferencji, tylko pomyślmy, jaką zachętę, jaki kierunek może wskazać prezydencja innym krajom Unii Europejskiej. Mówmy o profilaktyce, o programach itd., no ale nie mówmy dzisiaj o problemach wewnętrznych, bo to jest zupełnie odrębne zagadnienie, o którym będziemy dyskutować jeszcze wielokrotnie. Myślę, że jak eksperci się spotkają na następnym spotkaniu, to trzeba będzie zweryfikować, zaproponować zaledwie 2–3 cele, które z dużą siłą, nie tylko przez Komisję Zdrowia, ale też choćby przez Komisję Spraw Unii Europejskiej czy Komisję Spraw Zagranicznych, będziemy proponować i promować. I to jest cel prezydencji każdego kraju, pomijając aspekty polityczne związane z tym, że każdy kraj musi dostać coś dla siebie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Marszałku, absolutnie się zgadzam, tylko powiem, że tu jest właśnie ta drobna różnica. Otóż w ramach edukacji w roku 2025 będziemy się zajmowali głównie naszymi tematami i dążyli…</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#BeataMałeckaLibera">…i kończyli go tematem np. Narodowego Programu Zdrowia jako tego celu ostatecznego, a prezydencja… Dlatego mówiłam, żeby wybrać 1–2 najważniejsze wątki.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#EwaMatecka">Szanowna Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#EwaMatecka">Absolutnie zgadzam się z tym, co przed chwilą powiedział pan marszałek. Pół roku to jest czas dla nas, czas, w którym my jako Polska musimy zaproponować coś konkretnego, coś bardzo znaczącego. To coś zaczęło się już w Parlamencie Europejskim, to coś zaproponował pan europoseł Arłukowicz, mianowicie chodzi o ujednolicenie standardów profilaktyki, diagnozowania i leczenia chorób nowotworowych. My możemy to pogłębić, my możemy to sprecyzować, my możemy to skonkretyzować i jako Polska spróbować te standardy opracować, ująć w jakąś jedną wspólną… zaproponować wspólną unijną politykę w tym względzie. Prace nad tym już się rozpoczęły, ale teraz możemy to bardzo mocno nagłośnić, wyjść krok do przodu i zaproponować to całej Unii Europejskiej. To będzie z pewnością… Być może to się nie uda w ciągu tych zaledwie kilku miesięcy, no ale będzie to znacząca inicjatywa Polski w czasie tej prezydencji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, Pani Senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Oczywiście co do standardów to jak najbardziej. Uważam, że w całej medycynie powinny być standardy, nie tylko w zakresie chorób onkologicznych, ale to jest jakiś punkt wyjścia, jeśli chodzi o kwestię drugiej przyczyny śmiertelności Polaków.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Zainspirowało mnie Ministerstwo Zdrowia odnośnie do tych niebezpieczeństw, informacji, które krążą w sieci, dezinformację w kwestiach zdrowia. I tu jest kwestia szczepień, w ogóle brak autorytetów medycznych, bo obecnie w internecie… To jest bardzo dobry kierunek. My na to nie wpadliśmy i uważam, że pani tutaj bardzo dobrze… To przeszło tak trochę niezauważenie, ale uważam, że to jest bardzo dobry kierunek.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#AgnieszkaGorgońKomor">No i kwestia otyłości, która jest przyczyną 200 jednostek chorobowych. Punktem wyjścia jest profilaktyka pierwotna otyłości już u dzieci, młodzieży, prowadzona międzyresortowo, i leczenie otyłości już istniejącej, aby zapobiec innym chorobom w ramach profilaktyki wtórnej.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Profilaktyka ma swoją definicję. Nie możemy ograniczać się do jednej tylko profilaktyki, ale aby spełnić standardy WHO, powinniśmy się nią zająć. Tak jak pani przewodnicząca raczyła powiedzieć, prezydencja to jest prezydencja i tutaj musimy konkretnie obrać kierunek, jakiś azymut jako liderzy przez te pół roku, pokazać, co chcemy dać Unii i jaki byśmy mogli nadać temu kierunek, a czym innym jest rok profilaktyki w Senacie, kiedy będziemy, mam nadzieję, e wspólnie z ministerstwem, te tematy poruszać.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Ta dezinformacja w sieci i w zakresie zdrowia psychicznego, i w ogóle wszystkich dziedzin medycyny, szczepień, ruchy antyszczepionkowe, wszelkie leczenie statynami, no wszystko, nie chcę wchodzić w szczegóły… Kwestia dotycząca tej tendencji bardzo mnie tutaj przekonuje i to mnie natchnęło do takiego działania, bo to jest bardzo ważne, w kwestii w ogóle zaufania do systemu ochrony zdrowia. Jak jest, tak jest, ale mamy wielu specjalistów, wiele autorytetów medycznych. Niestety ludzie, którzy nie są związani z medycyną, przebijają się w sieci i my musimy znaleźć sposób na to, jak ocenić ryzyka, jak reagować właśnie w takiej sytuacji. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#TomaszGrodzki">Ja chciałbym tylko dodać jedno zdanie w tej materii. Nie wiem, czy państwo zauważyli, ale w Gliwicach odbył się kilkusetosobowy kongres pt. „Czego ci lekarz nie powie”, czyli że COVID nie było, szczepienia są nic nie warte, a w ogóle mnie to pomogły jakieś tam zioła czy coś – a potem się okazuje, że gościu był operowany 3 razy chirurgicznie. No więc to towarzystwo jest finansowane, ono się rozpędza i to będzie wymagało kontrkampanii, bo z punktu widzenia… Ja tam wysłałem swojego szpiega i powiem, że z punktu widzenia socjotechniki ci wykładowcy, na szczęście większość z odebranym prawem wykonywania zawodu przez izby lekarskie, byli doskonali.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#BeataMałeckaLibera">Pani się zgłaszała. Proszę.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#AleksandraSienkiewicz">Już działa.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#AleksandraSienkiewicz">Dzień dobry. Aleksandra Sienkiewicz, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#AleksandraSienkiewicz">Ja do wątku profilaktyki i prewencji w zdrowiu chciałabym dodać słynny termin „adherencja”. Tutaj mówimy o odpowiedzialności, współodpowiedzialności pacjenta za leczenie, bo jeżeli pacjent otrzyma diagnozę i formę terapii od lekarza, a nie będzie jej u siebie prowadził, no to tak naprawdę nie dojdzie do sukcesu w postaci wyzdrowienia bądź polepszenia w procesie chorobowym.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#AleksandraSienkiewicz">A druga sprawa to adherencje jako współodpowiedzialność nas wszystkich: to, jak się odżywiamy, czy jesteśmy aktywni fizycznie, plus badania profilaktyczne. To wszystko wpływa na całokształt profilaktyki. A więc to słynne hasło „adherencje” chciałabym, jeżeli jest taka możliwość, dodać do tej profilaktyki. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#BeataMałeckaLibera">No to jest właśnie cała dobra praktyka, począwszy od pełnej profilaktyki, wczesnego wykrywania poprzez dokładne instrukcje, które później pacjent wykonuje, respektuje, poprzez rehabilitację i później powrót do zawodu, czyli aktywność…</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Właśnie.)</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#BeataMałeckaLibera">To jest dobra praktyka i wtedy byśmy mieli całość obrazu.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#BeataMałeckaLibera">O tym, o czym pani mówi, o adherence, to ja już wspominałam na Rynku Zdrowia, podnosiłam ten temat we współpracy, mam nadzieję, z panem ministrem, z panem rzecznikiem praw pacjenta. Umówiliśmy się, że będziemy ten temat w jakiś sposób kontynuować. Tak że tak, to jest ważny temat, znany i będziemy go tutaj również pokazywać.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo, pan prezes.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofKopeć">Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#KrzysztofKopeć">Krzysztof Kopeć, Krajowi Producenci Leków.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#KrzysztofKopeć">Ja się zgadzam z państwem, że trzeba wybrać jakieś wiodące kwestie, i ta profilaktyka jest istotnym problemem. A jednocześnie chciałbym podziękować za to, co pani przewodnicząca powiedziała, tj. że w Senacie będzie konferencja, w kwietniu, jeśli dobrze zrozumiałem, w sprawie bezpieczeństwa lekowego…</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#komentarz">(Przewodnicząca Beata Małecka-Libera: 13–14 kwietnia…)</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#KrzysztofKopeć">Okej.</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#komentarz">(Przewodniczący Beata Małecka-Libera: Termin jest już ufiksowany.)</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#KrzysztofKopeć">Tak jest. To jest ważne. Premier Tusk też mówił o tym, że bezpieczeństwo będzie jakby myślą przewodnią naszej prezydencji. Jednym z elementów jest oczywiście bezpieczeństwo lekowe, o czym pamiętamy. Ja wiem, że będą te główne priorytety, o których państwo mówicie, ale będą też wydarzenia towarzyszące, o których mówiła pani dyrektor, kiedy pewnie będzie pojawiał się temat leków, leczenia, pakietu farmaceutycznego. My wierzymy, że uda się, tak jak panie mówiłyście, ten pakiet przeprocedować za naszej prezydencji albo przynajmniej zrobić to w dużej części.</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#KrzysztofKopeć">Do tego jeszcze dochodzi Critical Medicines Act, czyli te instrumenty wsparcia. Tego na pewno nie da się, jak się wydaje, czasowo zrobić, ale my jako Polska możemy w tym uczestniczyć i wiem, że uczestniczycie państwo w tym, żeby jakby wypracować drogę, taką roadmap dla Unii, z terminami, kiedy byśmy chcieli takie instrumenty… Bo to jest jakby nasza europejska robota. My w Polsce nad tym pracujemy, o czym było wcześniejsze posiedzenie komisji, ale na poziomie europejskim musimy też myśleć o tym, jak relokować tę produkcję, jak stymulować, jak określać listę leków krytycznych.</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#KrzysztofKopeć">Ja chciałbym zadeklarować, że my jako krajowi producenci jesteśmy do państwa dyspozycji. Jeśli będą takie konferencje, eventy albo spotkania, w których my możemy pomóc albo możemy zaangażować nasze organizacje, w tym europejską Medicine For Europe, której też jesteśmy członkiem, to my jesteśmy otwarci i służymy pomocą w czasie prac Senatu i prac ministerstwa przy prezydencji. Razem z Grzegorzem byliśmy w korpusie prezydencji tych parę ładnych lat temu i pamiętamy, że to było fajne zadanie. Wydawało się, że strasznie dużo czasu minie, zanim będzie następna, a tu już jest i dobrze by było, żebyśmy zrobili jak najlepszą robotę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#BeataMałeckaLibera">Panie Prezesie, z Senatem pan współpracuje, nie ma problemu. Mam nadzieję, że teraz z ministerstwem też, więc… Idzie dobrze.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MichałByliniak">To chyba na koniec ja.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MichałByliniak">Michał Byliniak, Infarma.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#MichałByliniak">Ja 3 obszary… Wprawdzie ze stroną ministerialną rozmawiamy dosyć często i wymieniamy się informacjami, ale są 3 tematy, które nas bardzo interesują.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#MichałByliniak">Pierwszy jest w domenie zdrowia, o której mówiła pani dyrektor. Obecnie sprawą zamkniętą, jest już w implementacji, jest European Health Data Space, czyli Europejska Przestrzeń Danych Zdrowotnych. Tu jest pytanie. Czy państwo przewidujecie w tym zakresie jakiekolwiek aktywności związane z monitorowaniem wdrożenia i identyfikacją wyzwań, które… To jest projekt paneuropejski i tam nie będzie tylko i wyłącznie implementacji narodowej, ale też będzie potrzeba budowania przestrzeni komunikacyjnej pomiędzy poszczególnymi krajami. I tu jest pytanie: czy państwo przewidujecie w tym obszarze aktywności i ewentualnie jakie?</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#MichałByliniak">I druga kwestia to jest – to już dzisiaj padło 2 albo 3 razy – temat przeglądu legislacji europejskiej, pharma package. I tutaj pytanie. Rozmawiamy często, ja o to pytam często, czy… Tu państwo mówicie i często strona ministerialna wspomina o ambicji prowadzenia trilogów. Aby były trilogi, trzeba zakończyć prace. To prowadzą Węgrzy. Tu jest pytanie, czy państwo macie najświeższą wiedzę na temat progresu Węgier i ich ambicji odnośnie do realnego zakończenia ich prezydencji. Oczywiście ambicje można mieć, ale tutaj będą twarde decyzje i głosowania determinują konkretne działania. A więc jest pytanie o to.</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#MichałByliniak">I trzecie pytanie dotyczy tego, o czym mówił pan marszałek, czyli pewnej długofalowości działań. Nasza prezydencja otwiera trójkę państw. Kolejne prezydencje powinny mieć wspólną agendę, a przynajmniej kontynuować prace, których w pół roku nie ma szansy zakończyć. Czy państwo w ramach rozmów z Danią i z Cyprem ustaliliście już pewne wspólne kierunki tego, czego możemy się spodziewać również po kolejnych prezydencjach? Zakładamy, że ta przestrzeń też będzie się otwierała i być może będziemy mieli szansę jako ten pierwszy kraj partycypować w tych dwóch kolejnych prezydencjach i wspierać wdrożenie tego, co się zacznie na naszej prezydencji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy pani minister chce się odnieść do tych kwestii?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#UrszulaDemkow">No to od razu Dania mi się tutaj skojarzyła. Sprawa danych i Danii jest mi bardzo bliska. Dania ma chyba najlepsze w Europie rejestry różnych chorób, różnego rodzaju rejestry medyczne. Ja zajmuję się teraz stworzeniem rejestru chorób rzadkich. Nawiązaliśmy już z Danią współpracę poprzez nasz departament, tak że oni pokażą nam, jak to robią, i będziemy tworzyć ten rejestr w taki sposób, żeby w przyszłości mógł on działać na zasadzie takiego powiązania z innymi rejestrami chorób rzadkich w Europie. To jest bardzo ważne, dlatego że niektóre choroby rzadkie są niezwykle rzadkie, w związku z tym musimy połączyć siły europejskie. Ale ja też rozumiem, że dane są takim współczesnym złotem, i to gromadzenie danych, interoperacyjność systemów… Musimy się nad tym też pochylić. Jest tu jeden z tematów, o którym nie mówiliśmy: jest to e-zdrowie i cyfryzacja. Będziemy się skłaniali w tym kierunku. My jako Polska jesteśmy tu dosyć zaawansowani, to jest akurat dziedzina, w której możemy się pochwalić, i będziemy pokazywać nasze sukcesy.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#UrszulaDemkow">Chciałabym troszkę usprawiedliwić wybór tych tematów. Mianowicie pani minister Leszczyna i pani minister Kasperczyk chciały, żeby wybrać takie tematy, na których my jako Polska skorzystamy. Stąd też nie tylko my będziemy coś pokazywać na zewnątrz, ale to będzie taki punkt startowy, żeby odpalić rakiety i żeby nasz kraj też coś tutaj zyskał. Stąd właśnie te tematy związane ze zdrowiem psychicznym dzieci i młodzieży i z tą profilaktyką. Nawet jeżeli nie mamy jakichś takich super praktyk, to jest to bardzo ważne. A więc to mogę powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#UrszulaDemkow">Oddam jeszcze głos paniom, które na pewno coś więcej dopowiedzą, bo uczestniczą we wszystkich spotkaniach. Ja uczestniczyłam dopiero w drugim, ale oba były na wysokim szczeblu, bo przyjmowałam najwyższego… Kogo ja przyjmowałam?</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Dyrektora BGI.)</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#UrszulaDemkow">Tak, właśnie pana dyrektora przyjmowałam kilka dni temu. Od pana dyrektora usłyszałam, że mamy tutaj dużo wolności, że to nie jest tak, że nam będzie coś narzucone. Mamy dużo wolności i możemy sobie sami zarządzić tą prezydencją. To jest, jak myślę, taka kluczowa informacja, że mamy jeszcze chwilkę, możemy to sobie tak zorganizować, żebyśmy i się pokazali, i też żeby nasz kraj skorzystał. Tutaj będą jakieś zasoby i chodzi o to, żeby one nam potem zaprocentowały.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#BeataMałeckaLibera">Pani Minister, wszyscy mamy ten sam cel.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Urszula Demkow: Dokładnie.)</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Urszula Demkow: Teraz oddaję głos pani Katarzynie, która może uszczegółowi…)</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#BeataMałeckaLibera">Jeżeli pani dyrektor…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">To może ja spróbuję ogólnie odnieść się do tych zagadnień, bo rzeczywiście ich było całkiem sporo, także dlatego, że to jest tak wielopłaszczyznowy temat. My do tej prezydencji przygotowujemy się nie tylko w ostatnich miesiącach tego roku, ale tak naprawdę już od zeszłego roku. Staramy się znaleźć złoty środek pomiędzy interesami krajowymi i tym, że Polska rzeczywiście chce podczas tej prezydencji pokazać, że jest dojrzałą demokracją europejską, że rozumiemy narzędzia współpracy europejskiej i chcemy je bardzo dobrze wykorzystać. Chcemy także pokazać się, tak jak wskazała pani minister, z tych stron, gdzie rzeczywiście możemy coś pokazać, wybierając tematy, które będą koncentrowały uwagę europejską też w interesie polskich pacjentów, czyli żebyśmy mieli jakiś wpływ na tę sytuację krajową mimo tego, że, tak jak wcześniej wskazał pan marszałek, rzeczywiście te narzędzia europejskie mają zupełnie inny charakter niż organizowanie systemu tutaj w kraju.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Rzeczywiście będziemy w takim dosyć niełatwym dla nas wszystkich momencie, ponieważ zaczyna się nowy cykl instytucjonalny i o ile, powiedzmy, skład Parlamentu Europejskiego jest nam już znany i wiemy mniej więcej, czego się możemy spodziewać, znamy priorytety, pewne sprawy w jakiś sposób możemy próbować przewidzieć, o tyle zaczyna się dla nas nowe wyzwanie, jakim będzie zupełnie nowa Komisja Europejska. Z przyjemnością obserwujemy to, że tematy, które wcześniej polska prezydencja proponowała jako tematy kluczowe w zakresie zdrowia, znalazły się nie tylko w deklaracjach przewodniczącej von der Leyen, ale również wiele tematów z tych, które wskazaliśmy jako priorytetowe, pokrywa się z deklarowanym portfolio kandydata na nowego komisarza do spraw zdrowia. To znaczy, że my rzeczywiście trzymamy rękę na pulsie, czyli jesteśmy bardzo blisko spraw europejskich, bo też tematy, które już wcześniej proponowaliśmy, rzeczywiście znalazły odzwierciedlenie w tych kluczowych w ostatnich dniach dokumentach.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">Tak jak pan prezes wskazał, jesteśmy pierwszym państwem trio, zaczynamy nowe 18 miesięcy. Jest to dla nas taki czas, który chcemy wykorzystać też trochę z pozycji zarządczej, jeśli chodzi o te tematy. Nie jesteśmy w takiej komfortowej sytuacji, że możemy rozmawiać – ale nie chcę tego powiedzieć tak, żeby to źle zabrzmiało – z do końca świadomymi partnerami w tym sensie, że po prostu np. dla Cypru te tematy dotyczące ich prezydencji i tego, co w ogóle będzie robione podczas trio, nie wybrzmiały jeszcze aż tak dobrze. Bardzo dobrze zorientowani są nasi koledzy z Danii, ponieważ oni są następnym państwem w ramach trio. Są bardzo dobrze zorientowani również w sprawach dotyczących rewizji legislacji farmaceutycznej, o czym pani dyrektor też zaraz powie, odpowiadając co do tych szczegółowych tematów. Wiemy też, że mają pewien punkt widzenia… Zresztą każde państwo ma ten swój punkt widzenia w związku z rewizją legislacji, ale wiemy, po jakiej stronie opowiadają się nasi koledzy z Danii. A więc mamy cały czas uważność na to, co się w związku z tymi wyzwaniami, które przed nami stoją, dzieje, chcemy możliwie, na tyle, na ile się da, wykorzystać synergię wynikającą z tych prac, z tego zaangażowania, z tego, że wszyscy się teraz nad tematami prezydencji pochylają, przede wszystkim z uwagi na dobro pacjenta, pacjenta polskiego, który jest jednocześnie pacjentem w Europie. Tak chcielibyśmy do tego podejść, chociaż na pewno nie jest takie oczywiste, jak tę drogę znaleźć. Nie wiem, na ile to, co powiedziałam, odpowiada na te pytania i zagadnienia, które zostały podniesione. Wiem, że tutaj jest bardzo dużo szczegółów i pytań dotyczących samej rewizji, więc oddam już teraz…</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Urszula Demkow: Tak. Podzielimy się mikrofonem.)</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#KatarzynaPiotrowskaRadziewicz">Dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#KatarzynaPiotrowskaRadziewicz">Katarzyna Piotrowska-Radziewicz, dyrektor Departamentu Polityki Lekowej i Farmacji.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#KatarzynaPiotrowskaRadziewicz">Jeżeli chodzi o kwestie lekowe, to są takie 2 ścieżki. Pierwszą jest rewizja farmaceutyczna. Jest to ścieżka ustrukturyzowana. Polska chce wziąć na siebie ciężar przeprowadzenia trilogu, chcemy zamknąć tę rewizję farmaceutyczną. Jest to pierwsza od 20 lat zmiana prawa farmaceutycznego, więc czujemy ciężar, jaki na nas spoczywa. Jeżeli chodzi o pytanie pana dyrektora, to w tej chwili trudno na nie odpowiedzieć. Został jeszcze miesiąc, tak naprawdę półtora miesiąca prac prezydencji węgierskiej. Ja mogę powiedzieć tyle, że te prace są bardzo trudne, szczególnie w zakresie niektórych klastrów tej legislacji, i jeszcze wiele może się przed te półtora miesiąca zdarzyć. Prezydencja węgierska jest dosyć aktywna w zakresie przedkładania propozycji i często zdarza się tak, że one z miesiąca na miesiąc są różne. My oceniając… W tej chwili nie zmieniamy zdania, podchodzimy do tego ambitnie i myślę, że racjonalnie, i na ten moment, na dzisiaj chcemy podjąć próbę przeprowadzenia tych trilogów, zdając sobie też sprawę z tego, że dla nas zamknięcie tej legislacji to byłby bardzo duży prestiż. Ponadto widzimy też swoją rolę jako kraju, który jest krajem dużym, jest liderem nie tylko w swoim regionie, ale też wśród państw mniejszych, które borykają się z podobnymi problemami dotyczącymi chociażby braków leków albo tego, że po prostu niektóre terapie, niektóre firmy nie chcą na te rynki wchodzić. Dla nas byłaby to bardzo duża i ważna sprawa, żeby ten pakiet zamknąć.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#KatarzynaPiotrowskaRadziewicz">Druga sprawa w zakresie leków to jest kwestia bezpieczeństwa lekowego. My wcześniej dużo rozmawialiśmy na ten temat z naszymi, siedzącymi tutaj przy stole, partnerami społecznymi. I mówię o tym w kontekście Critical Medicines Act, który miał się pojawić za polskiej prezydencji. Z tego, co zostało nam przekazane przez dyrektor generalną DG SANTE, wynika, że najprawdopodobniej on się nie pojawi. Niemniej jednak uważam, że my jako Polska powinniśmy właśnie narzucić tę narrację w trakcie naszej prezydencji, przede wszystkim jeżeli chodzi o kwestię wypracowania w tym akcie instrumentów finansowych wspierających produkcję. Dzisiaj o tym też mówiliśmy na posiedzeniu komisji. Z jednej strony jako Ministerstwo Zdrowia, mówił o tym pan minister, wzięliśmy na siebie ciężar, i to duży, duży ciężar, kooperacji, koordynacji resortów w zakresie wypracowania takich instrumentów finansowych, które wsparłyby produkcję leków i substancji czynnych z listy leków krytycznych, którą, mam nadzieję, w listopadzie przekażemy do konsultacji. Oczywiście chodzi o takie instrumenty, które będą zachęcały firmy, dzięki czemu firmy będą chciały te substancje i leki wytwarzać. Ale to jest jakby jedna noga, czyli ta noga krajowa. Drugą nogą jest noga europejska. Uważam, że Komisja Europejska powinna wypracować przede wszystkim równościowy i solidarnościowy mechanizm finansowania tej produkcji w różnych krajach Unii Europejskiej. Są to naprawdę bardzo duże pieniądze i w naszej ocenie jest absolutnie niezbędne, żeby takie zapisy znalazły się w tym Critical Medicines Act. Najprawdopodobniej w marcu – ja wcześniej, jak rozmawialiśmy, mówiłam o styczniu-lutym, ale to będzie najprawdopodobniej 17 marca w Brukseli – w stałym przedstawicielstwie chcemy zorganizować taką konferencję, której tematem przewodnim będzie kwestia bezpieczeństwa, ale w trakcie której będziemy też mówić właśnie o tym, w jaki sposób Komisja Europejska powinna wypracować rozwiązania legislacyjne i te instrumenty finansowania. Możliwe, że powstanie też taki roadmap dla Komisji Europejskiej co do tego, jak punkt po punkcie ona powinna procedować ten Critical Medicines Act, ale też właśnie odnoszący się do kwestii dotyczących tych instrumentów finansowych. Dodatkowo w Warszawie będziemy gościć HERA Board, w trakcie którego chcemy też promować polskie firmy farmaceutyczne i opowiadać o nich. Ja jako punkt honoru postawiłam sobie to, żeby opowiadać o naszym polskim przemyśle i naszych potrzebach lokalnych. Tak że dla nas jest to ważne.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#KatarzynaPiotrowskaRadziewicz">Bardzo się cieszę, że państwo też będziecie organizować konferencję o bezpieczeństwie lekowym, bo myślę, że Polska naprawdę jest dużym krajem i powinniśmy walczyć o to, żeby Unia… żeby Komisja Europejska w tej swojej legislacji przede wszystkim w sposób równościowy podeszła do wsparcia i do finansowania wytwarzania substancji czynnych i leków. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#BeataMałeckaLibera">Wątek bezpieczeństwa lekowego to naprawdę temat, który przewijał się wielokrotnie w komisjach senackich. Przygotowywaliśmy się w związku z nim wtedy, kiedy omawialiśmy kwestię środków z KPO, zastanawialiśmy się, co zrobić i jak wydatkować, oczywiście wspólnie z przemysłem, te pieniądze, które miały rozwinąć cały rynek. Teraz mówimy o bezpieczeństwie lekowym. Wiadomo, to jest efekt zarówno epidemii, jak i wojny, która jest za naszą granicą, sprawę tego poczucia bezpieczeństwa, jak myślę, każdy z nas ma gdzieś w tyle głowy. Myślę, że ten temat mamy dość dobrze rozpracowany. Każdy z senatorów pracujących w komisji już wie, że będą te tematy, że dzieje się dużo. I tutaj jest absolutnie pełna zgoda.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#BeataMałeckaLibera">Odniosę się do tego, co powiedziała poprzednia pani dyrektor, tj. że cieszy się… Pani powiedziała coś takiego, że cieszy się pani, że te priorytety zostały nadane jak gdyby na skalę Europy i że tam spotkały się z przychylnością. No myślę, że nie ma innego wyjścia, bo, niestety, świat stał się globalny i Europa to jest jedno wielkie państwo, jeden wielki kraj, gdzie są takie same problemy. Dobrze przećwiczyliśmy to chociażby właśnie w związku z epidemią i z tego powinniśmy wyciągnąć wnioski.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#BeataMałeckaLibera">A co do kwestii zmiany tego paradygmatu z leczenia na profilaktykę to powiem, że to też nie stało się ot tak, tylko my o tym mówimy od 20 czy od 15 lat non stop. I chyba wreszcie zostało zrozumiane, że my już nie mamy innego wyjścia, my musimy postawić na profilaktykę, bo to, co się stało w lecznictwie, to jest naprawdę olbrzymi postęp i olbrzymi boom, tylko że lekarze mówią, że oni już nie są w stanie zatrzymać wzrostu zachorowalności i teraz musimy uderzyć w czynniki ryzyka. I to jest to najważniejsze wyzwanie.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#BeataMałeckaLibera">Jeszcze pani i zamykamy dyskusję.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#UrszulaŻurekKucharska">Dzień dobry, a bardziej dobry wieczór.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#UrszulaŻurekKucharska">Urszula Żurek-Kucharska, Infarma.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#UrszulaŻurekKucharska">Ja mam taki komentarz, takie pytanie właśnie á propos profilaktyki. Ja pamiętam, że już w podstawówce uczyłam się takiego zdania, że lepiej zapobiegać niż leczyć. To są takie słowa… Mamy takie łacińskie przysłowie, które mówi, że słowa ulatują, a to, co jest zapisane, pozostaje. W związku z tym te konkluzje nas bardzo cieszą, bo skoro coś będzie zapisane, jeżeli chodzi o profilaktykę, to, miejmy nadzieję, zostanie rzeczywiście wdrożone. I teraz takie moje pytanie. Państwo mówili o przeglądzie programów profilaktycznych. Czy w ramach tego przeglądu będzie też podjęta dyskusja albo będzie jakiś zaczyn dyskusji dotyczący programów screeningowych, jeśli chodzi o te najpowszechniejsze choroby, tych podstawowych zabójców populacji Europy? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BeataMałeckaLibera">Rozumiem, że to jest pytanie do pani minister.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#UrszulaDemkow">Tu muszę przekazać pałeczkę, bo ja niestety się nie orientuję…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#KatarzynaDrążekLaskowska">To ja postaram się odpowiedzieć na tyle, na ile możemy coś zagwarantować w ramach tego, co będzie efektem naszych prac. My oczywiście, proponując tematy priorytetowe, jak również organizując wydarzenia europejskie z udziałem ministrów zdrowia innych państw, będziemy się starali ugryźć tematykę profilaktyki jednocześnie i szeroko, i konkretnie, na kilku przykładach. Ale to, jak sami państwo widzicie, jest naprawdę bardzo trudne. Myślę, że przestrzeń dotycząca programów screeningowych, ich skuteczności i efektywności będzie tym elementem przeglądu, ponieważ chcielibyśmy, żeby w ramach pracy grupy roboczej dotyczącej zdrowia publicznego, ale też tych spotkań ministerialnych, zostało wypracowane również takie best practice. Tam będzie też przestrzeń do tego, żeby poszczególne państwa mogły się z nami podzielić swoimi doświadczeniami w zakresie programów i badań screeningowych. Myślę, że to będzie też taki element, który połączymy z pytaniem o to, które w ogóle programy profilaktyczne działają i dlaczego, które nie działają i dlaczego, które są przedmiotem udziału pacjentów i dlaczego, a dlaczego niektóre nie są. Myślę, że ta tematyka dotycząca badań screeningowych będzie musiała się tu też znaleźć, ponieważ jest to jeden z tematów, który interesuje przede wszystkim nas na poziomie rządowym: na ile takie programy są skuteczne, na ile są opłacalne, na ile wpisują się też jakby w ekonomię i działania rządu na poziomie gospodarczym? Tak że spodziewam się, że ten temat też wybrzmi, ale na ten moment my kwestii bezpośrednio dotyczących badań skcreeningowych jako tematu czy któregoś wydarzenia, czy którejś konferencji nie przewidujemy bezpośrednio. To tyle, ile mogę…</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#BeataMałeckaLibera">Proszę, ad vocem.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Szanowna Pani, ja mam taki pomysł. Przecież Polska może się pochwalić badaniami screeningowymi noworodków, my mamy bardzo szeroki pakiet badań. My możemy tylko zasygnalizować… Przecież profilaktyka u noworodków to jest najważniejsza profilaktyka, chodzi o to, żeby wykryć pewne choroby spichrzeniowe czy degeneracyjne. My mamy panel i on się może poszerzyć. I to jest też powód, żeby się pochwalić nawet w ramach prezydencji. My mówimy o screeningu na wczesnym etapie. To tylko taka mała sugestia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#UrszulaDemkow">Tak, ja też o tym myślę, bo jesteśmy tu w czołówce Europy, a czymś się musimy chwalić. Jeśli chodzi o…</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#UrszulaDemkow">…I ten program lekowy i ten…</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#UrszulaDemkow">…Badania, no to…</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#komentarz">(Głos z sali: To jest screening noworodków…)</u>
<u xml:id="u-48.6" who="#UrszulaDemkow">No tak, tak…</u>
<u xml:id="u-48.7" who="#komentarz">(Głos z sali: To są najważniejsze…)</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#BeataMałeckaLibera">Dobrze. Rozumiem, że ten temat został zakończony.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#BeataMałeckaLibera">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-49.2" who="#BeataMałeckaLibera">Skoro nie, to dziękuję bardzo pani minister. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-49.3" who="#BeataMałeckaLibera">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-49.4" who="#BeataMałeckaLibera">Myślę, że będziemy się spotykać w związku z kolejnymi tematami, już bezpośrednio realizując założenia.</u>
<u xml:id="u-49.5" who="#BeataMałeckaLibera">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-49.6" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 18 minut 04)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>