text_structure.xml
41.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 03)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Grzegorz Schetyna)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#GrzegorzSchetyna">Witam serdecznie na posiedzeniu Komisji Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#GrzegorzSchetyna">Może żeby wszystkich dobrze przywitać… Mamy listę obecności? Na pewno witam panią minister Henrykę Mościcką-Dendys z Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#GrzegorzSchetyna">Wszystkich was witać? Tak?</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#GrzegorzSchetyna">Witam Iwonę Rynkowską, zastępcę dyrektora biura, panią Paulinę Wiśniewską, pana Juliusza Juchniewicza, panią Annę Świątek-Kolerę, panią Aldonę Figurę i pana Piotra Magdę – to już legislatorzy z kancelarii Senatu. Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#GrzegorzSchetyna">I skromni senatorzy, was także skromnie witam.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#GrzegorzSchetyna">To co, zaczynamy, tak?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#GrzegorzSchetyna">Goście przywitani, muszę jeszcze zapytać, czy są lobbyści na spotkaniu.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#GrzegorzSchetyna">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#GrzegorzSchetyna">To udzielę pani głosu, Pani Minister. Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#GrzegorzSchetyna">Przepraszam też za tę poranną zmianę terminu dzisiaj, ale to właśnie dlatego, że nie mogliśmy… MSZ nie odpowiadała ta godzina 14.00, dlatego było przesunięcie.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#HenrykaMościckaDendys">Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#HenrykaMościckaDendys">Biorę całą winę za przesunięcie terminu na siebie, bo rzeczywiście to był mój problem kalendarzowy. Może poza protokołem – tylko jeśli obiecacie, że nie będziecie protokołować – powiem, że co prawda jest nas w MSZ siedmioro, ale czasami to nie wystarcza, tak jak w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#komentarz">(Głos z sali: To jest na nagraniu.)</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#HenrykaMościckaDendys">Super, szef się ucieszy.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#HenrykaMościckaDendys">W każdym razie przepraszam państwa najmocniej, ale mieliśmy spotkanie ze sprawozdawcami Rady Europy, którzy przygotowują raporty w sprawach praworządnościowych, i już się po prostu nie dało tego kalendarza zmienić. Tak więc dziękuję za tę możliwość spotkania o 15.00.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#HenrykaMościckaDendys">Jak rozumiem, zaczynamy od punktu dotyczącego ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie zmieniającego Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w sprawie statusu Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisane w Warszawie dnia 28 czerwca 2017 r. To jest zmiana z lipca bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#HenrykaMościckaDendys">Jak państwo pozwolicie, to ja wyjaśnię, w czym rzecz. Biuro Instytucji Demokratycznych i Praw Człowieka Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, czyli tzw. ODIHR, jest jedną z największych instytucji międzynarodowych z siedzibą w Polsce. Jest to zarazem największa z 3 instytucji autonomicznych w ramach OBWE. Rząd RP zobowiązał się w 1990 r. do goszczenia ODIHR w Polsce i zapewnienia mu właściwych warunków działania, w szczególności przyznania stosownego statusu dyplomatycznego.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#HenrykaMościckaDendys">W 1991 r. przywileje i immunitety dla funkcjonariuszy zostały przyznane w drodze uchwały Rady Ministrów, która jednakowoż utraciła moc obowiązywania, i zostały potwierdzone decyzją, która znalazła wyraz w nocie dyplomatycznej MSZ z lipca 2006 r. Ale ten stan faktyczny wymagał uporządkowania na gruncie prawa międzynarodowego, bo, mówiąc wprost, w naszej praktyce działania i we współpracy z ODIHR budził liczne zastrzeżenia i generował liczne problemy. Tym samym jakby podeszliśmy do tematu uporządkowania na gruncie prawa międzynarodowego i prawa polskiego… uregulowania statusu OBWE oraz obecności biura i jego funkcjonariuszy w naszym kraju w drodze specjalnej umowy międzynarodowej. Efektem było porozumienie, które podpisano w Warszawie 28 czerwca 2017 r., stanowiące nowy stan prawny, w którym wobec stosownych postanowień, porozumień sformułowanych expressis verbis funkcjonariusze ODIHR utracili przyznane im wcześniej przywileje, a tym samym stosowanie porozumienia przestało w praktyce realizować pierwotne intencje stron, zgodnie z którymi nowe regulacje nie powinny zawierać porozumień mniej korzystnych dla OBWE i jej pracowników niż te, z których korzystali oni przed wejściem w życie porozumienia.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#HenrykaMościckaDendys">Tym samym protokół z dnia 5 lipca 2024 r. zawarty między rządem RP a OBWE ma stanowić swoistą zmianę tego porozumienia z 2017 r. w zakresie przywrócenia funkcjonariuszom ODIHR posiadającym status dyplomatyczny w Polsce przywileju, przede wszystkim jeśli chodzi o zwrot podatku VAT przy zakupach na cele prywatne oraz, w odpowiednim zakresie, zwrot podatku akcyzowego, tak jak ma to miejsce w przypadku dyplomatów służących na terenie Rzeczypospolitej.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#HenrykaMościckaDendys">Podstawową konsekwencją wejścia w życie protokołu, który mam państwu przyjemność zaprezentować, będą dla nas korzyści polityczne i też pewne korzyści wizerunkowe. Jako państwo goszczące ODIHR, a zarazem 2 najważniejsze Konferencje Wymiaru Ludzkiego OBWE, czyli tzw. Spotkanie Przeglądowe Wymiaru Ludzkiego oraz Seminarium Wymiaru Ludzkiego, Polska przywiązuje w oczywisty sposób ogromne znaczenie do współpracy z warszawskim biurem. W tym kontekście nie znajdujemy uzasadnienia dla tego, żeby zmniejszać jego przywileje i ograniczać mu pole działania w Polsce względem porozumienia z 2017 r. Innymi słowy: liczę na państwa zrozumienie i zapewniam, że dokument, który przed państwem leży, nie wykracza poza inne tego typu instrumenty, które przyjmujemy, czy to w ramach relacji dwustronnych, w oparciu o konwencję wiedeńską, czy też dla instytucji, które gościmy w Polsce.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#HenrykaMościckaDendys">I w związku z tym, czy też w konsekwencji, Szanowny Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, w imieniu rządu mam przyjemność prosić państwa o poparcie ustawy o ratyfikacji przedmiotowego protokołu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#GrzegorzSchetyna">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PiotrMagda">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Pani Minister!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PiotrMagda">Biuro Legislacyjne nie zgłasza zastrzeżeń do przedmiotowej ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#GrzegorzSchetyna">Państwo, panowie senatorowie…</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#GrzegorzSchetyna">Pan senator Bieńkowski, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Pytanie moje odnosi się do liczby osób, których dotyczyłaby ta zmiana. Ile to osób? Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#GrzegorzSchetyna">Pan senator Lenz.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TomaszLenz">Chciałbym się dopytać, czy ja dobrze zrozumiałem, że pracownicy posiadający status dyplomaty będą mieli możliwość odliczania podatku VAT i akcyzy od zakupów na potrzeby prywatne. Bez żadnych ograniczeń, jak rozumiem, tak?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TomaszLenz">No właśnie o to chciałbym zapytać. Bo to dotyczy m.in., alkoholu, papierosów, prawda? I to takie trochę zaskakujące. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#GrzegorzSchetyna">Czy są jeszcze pytania? Nie?</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#GrzegorzSchetyna">To bardzo proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HenrykaMościckaDendys">Ta zmiana w takim kształcie, w jakim ją państwu przedkładamy, dotyczy zaledwie 16 osób. Ta zmiana względem porozumienia z 2017 r. obejmie 16 osób.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#HenrykaMościckaDendys">I ta zmiana nie jest nieograniczona. Tzn. rzeczywiście, tak jak pan senator powiedział, to może brzmieć groźnie, ale w tej chwili tak naprawdę zasadnicza zmiana, gdy chodzi o VAT i akcyzę, dotyczy nabywania samochodów, i to ten zakres regulujemy.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Raz na 3 lata, tam w uzasadnieniu jest napisane.…)</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#HenrykaMościckaDendys">Tak, i to są inne reguły. Bo mieścimy się na terytorium Unii Europejskiej, tak więc tu jeszcze pewne inne zasady obowiązują. Tak że to jest dość limitowany zakres zmiany.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: A jak jest w innych krajach? To jest norma? Jak oni są traktowani?)</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#HenrykaMościckaDendys">To bardzo zależy od miejsca. Są kraje, które są znacznie, powiedziałabym, hojniejsze od nas, gdy chodzi o przywileje. Ale są też kraje, które są znacznie bardziej restrykcyjne. I tu nie zaskoczę panów, jeśli powiem, że np. kraje skandynawskie, które goszczą nie tylko agendy międzynarodowe, np. takie z Rodziny Narodów Zjednoczonych, są dość restrykcyjne i stosują bardzo, powiedziałabym, restrykcyjne zasady. Tymczasem kraje Południa, ale też np. Francuzi bywają czasem hojniejsi od nas. To się zmienia, proszę państwa. Znaczy ja jestem w służbie zagranicznej od ponad 20 lat i muszę powiedzieć, że ta sfera przywilejów bardzo się redukuje w ostatnim czasie. W relacjach dwustronnych jest już ograniczona zasadą wzajemności, która jest stosowana bardzo restrykcyjnie, my też ją wprowadzamy bardzo restrykcyjnie. I np. w przypadku zakupów w tym obszarze, o którym pan senator był łaskaw powiedzieć, czyli np. zakupów alkoholu i papierosów, są już zasadnicze ograniczenia. Tzn. w bardzo wielu krajach są wskazane konkretne ilości, które można kupić, i konkretne okresy czasu, w których można tych zakupów dokonywać. Przy zakupach na użytek indywidualny, też bardzo często są kwoty rachunku, od których dopiero można rozpocząć odliczanie. Np. w Danii, w której miałam przyjemność ostatnio służyć, ta kwota, od której w ogóle można cokolwiek zacząć odliczać, odpowiada mniej więcej polskim 750 zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#GrzegorzSchetyna">Nie ma innych wniosków i pytań.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#GrzegorzSchetyna">To może przegłosujemy, żebyśmy mieli…</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#GrzegorzSchetyna">Kto jest za przyjęciem przez komisję ustawy o ratyfikacji Protokołu między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie zmieniającego Porozumienie między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Organizacją Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w sprawie statusu Organizacji Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie w Rzeczypospolitej Polskiej, podpisane w Warszawie dnia 28 czerwca 2017 r., podpisanego w Warszawie dnia 5 lipca 2024 r.?</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#GrzegorzSchetyna">Kto jest za? Proszę o podniesienie ręki. (4)</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#GrzegorzSchetyna">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#GrzegorzSchetyna">Kto się wstrzymał? (1)</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#GrzegorzSchetyna">Przyjęliśmy tę ustawę o ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#GrzegorzSchetyna">To przejdziemy do drugiego punktu.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo proszę, Pani Minister, druga ustawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#HenrykaMościckaDendys">Druga ustawa to jest…</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Panie Przewodniczący, jeszcze sprawozdawca.)</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#GrzegorzSchetyna">Przepraszam bardzo, jeszcze senator sprawozdawca.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#GrzegorzSchetyna">Kto jest chętny?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#GrzegorzSchetyna">Pan senator Lenz. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#HenrykaMościckaDendys">Mam przyjemność zaprezentować państwu ustawę o zmianie ustawy o służbie zagranicznej oraz ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#HenrykaMościckaDendys">I pozwólcie panowie, że zanim przejdę do materii, podziękuję za to, że Senat zgodził się procedować tę ustawę w skróconym terminie, w tak szybkim czasie. Nie ukrywam, że jest to dla nas niezwykle istotne, jako że ustawa o służbie zagranicznej z 2021 r., którą ta omawiana ustawa doprecyzowuje i zmienia, zawiera pewne klauzule, które stracą moc z dniem 31 grudnia br. Tak więc bardzo nam zależy, żeby zdążyć z tym dokumentem przed 1 stycznia przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#HenrykaMościckaDendys">Chciałabym też podkreślić na początku, że bardzo liczymy na to, że wokół tego projektu uda nam się zbudować takie ponadpartyjne zrozumienie, dlatego że jest to dokument, który w dużej mierze precyzuje pewne sprawy, które nie znalazły się w ustawie z 2021 r. albo zostały zapisane w sposób tak blankietowy, że uniemożliwiający ich praktyczną realizację.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#HenrykaMościckaDendys">Kolejne, co tutaj zrobiliśmy, to postaraliśmy się zracjonalizować, w stosunku do ustawy z 2021 r., koszty wdrożenia tej ustawy. Ona, jak niektórzy z państwa mogą pamiętać, pierwotnie była wdrażana pod hasłem zerowego OSR, czyli zera skutków dla budżetu państwa. Tymczasem w praktyce generowałaby znaczne obciążenia. Tak więc staraliśmy się te obciążenia zracjonalizować.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#HenrykaMościckaDendys">Przedstawię 3 takie najważniejsze aspekty, na które chciałabym zwrócić uwagę panów senatorów, bo wydają mi się one najistotniejsze z punktu widzenia tej noweli, która jest stosunkowo nieobszerna i zawiera pewne zapisy porządkujące.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#HenrykaMościckaDendys">Po pierwsze, wprowadzamy tutaj coś, czego się w Rzeczypospolitej od 30 lat nie udało wprowadzić, a mianowicie dodatkowe świadczenia i zabezpieczenia dla dyplomatów pracujących w placówkach wojennych. I wydaje mi się, że dzisiaj w relacjach międzynarodowych, kiedy wiele polskich ambasad działa w praktyce w warunkach wojennych, czy to w Kijowie, czy na Bliskim Wschodzie, czy w miejscach, w których tradycyjnie te napięcia są wysokie, patrz Bagdad, patrz, w przeszłości, Kabul… Wprowadzamy pewne przywileje dla kolegów, którzy decydują się na służbę Rzeczypospolitej w takich trudnych miejscach. I to są nie tylko świadczenia majątkowe, lecz także pewne dodatkowe walory urlopowe, świadczenia urlopowe.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#HenrykaMościckaDendys">Drugi element, który jest dla nas niezwykle istotny, to jest przywrócenie pełnej hierarchii stopni dyplomatycznych, tak jak miało to miejsce w ustawie z 2002 r. i tak jak było w tradycji dyplomatycznej II Rzeczypospolitej. Czyli najniższy stopień dyplomatyczny to jest stopień attaché, który otrzymuje osoba rozpoczynająca służbę, pracę w służbie zagranicznej. A najwyższy stopień dla dyplomaty zawodowego to stopień ambasadora tytularnego. Przywracamy taką kompletną hierarchię.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#HenrykaMościckaDendys">Wreszcie, po trzecie, wprowadzamy też pewne nowe wymogi czy też działania na rzecz reprofesjonalizacji służby zagranicznej, po to, żeby wprowadzić jasne zasady tego, kto może zostać dyplomatą zawodowym, w jakich okolicznościach. Tu chodzi zwłaszcza o wykształcenie, o znajomość języków obcych, ale także założenia co do kształcenia ustawicznego, tzn. wymóg pewnego kształcenia po stronie dyplomaty bez względu na to, w którym momencie ścieżki swojej kariery się znajduje.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#HenrykaMościckaDendys">I kolejny element, który jest z punktu widzenia jakby pilności tej ustawy najistotniejszy: precyzujemy zasady przyznawania i wypłaty świadczeń dla pracowników służby zagranicznej, którzy realizują swoje obowiązki na placówkach zagranicznych, po to, żeby od 1 stycznia 2025 r. móc poprawnie wypłacać te świadczenia. Dlatego że, tak jak powiedziałam państwu na początku, ustawa z 2021 r. zawierała pewne blankietowe założenia, których wdrożenie następnie opóźniano. No i w tej chwili chcielibyśmy już uporządkować ten system i rzeczywiście zagwarantować stabilność działania służby zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#HenrykaMościckaDendys">Chciałabym też państwa zapewnić, jako że znajdujemy się na kilka tygodni przed rozpoczęciem polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, że nie jest intencją rządu wprowadzanie w tej fazie żadnych rewolucyjnych zmian. To są naprawdę zmiany, które chciałabym, żebyście państwo rozpatrywali jako zmiany techniczne i porządkujące.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#HenrykaMościckaDendys">I liczę na to, że do dyskusji o jakiejś większej noweli wrócimy już po przewodnictwie i też po znacznie poważniejszej dyskusji czy przemyśleniu tego, jak takie większe zmiany miałyby wyglądać. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#GrzegorzSchetyna">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AldonaFigura">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#AldonaFigura">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#AldonaFigura">Biuro Legislacyjne chciałoby zwrócić uwagę na 2 kwestie. Pierwsza to zmiana, która jest w art. 1 w pkcie 28. To jest propozycja uchylenia art. 87 ustawy o służbie zagranicznej. To jest przepis, który czasowo utrzymuje w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie poprzedniej ustawy o służbie zagranicznej. Przepis ten czasowo utrzymuje w mocy przepisy wykonawcze do końca roku, do 31 grudnia 2024 r., i on od 1 stycznia 2025 r. będzie po prostu skonsumowany, jakby jego dyspozycja się wyczerpie. Co oznacza, że już 1 stycznia powinny obowiązywać nowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie obowiązujących upoważnień ustawowych.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#AldonaFigura">Wydaje się, że propozycja uchylenia tego przepisu nie jest zasadna, ona nie wnosi żadnej wartości normatywnej, z legislacyjnego punktu widzenia nie ma żadnego uzasadnienia, takich przepisów się po prostu nie uchyla. Jakby z funkcji takich przepisów wynika, że ich czas obowiązywania jest po prostu z góry określony i w pewnym momencie te normy w nich wyrażone po prostu przestają mieć znaczenie. I tak jest w tym przypadku. W związku z tym próba skreślenia tego przepisu nie prowadzi… Znaczy cel zostanie i tak osiągnięty. Czyli próba uchylenia tego przepisu jakby wzmacnia ten efekt, ale to nie jest pożądane z legislacyjnego punktu widzenia. Dlatego w naszej opinii jest propozycja po prostu skreślenia tej zmiany, jako nieuzasadnionej z punktu widzenia legislacji, prawidłowej legislacji.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#AldonaFigura">Z kolei jeżeli chodzi o drugą uwagę, to ona dotyczy art. 8, który stanowi, że do aplikacji dyplomatyczno-konsularnej rozpoczętej i niezakończonej przed dniem wejścia w życie ustawy oraz do egzaminu dyplomatyczno-konsularnego przeprowadzanego po zakończeniu tej aplikacji stosuje się przepisy dotychczasowe, w tym przepisy wydane na podstawie ustawy uchylanej w art. 91, tzn. właśnie tych przepisów wykonawczych, które miały jakby wydłużoną moc obowiązującą, ich utrzymanie w mocy było do końca tego roku. Zdaniem Biura Legislacyjnego to odesłanie przede wszystkim jest zbyt ogólne, dlatego że odsyła się do przepisów dotychczasowych, w tym przepisów wydanych na podstawie ustawy uchylanej w art. 91. Przepis jest adresowany do podmiotów, które z pewnością te przepisy znają, zdają sobie sprawę z ich, że tak powiem, katalogu. Niemniej jednak, znowu, z legislacyjnego punktu widzenia taki przepis nie jest do końca prawidłowo sformułowany, jeśli wziąć pod uwagę chociażby dyspozycję §156 zasad techniki prawodawczej, który zakłada, że odesłanie powinno być precyzyjne i powinno jednoznacznie wskazywać na przepisy, do których odsyła. Tak jest w innych przepisach przejściowych tej ustawy. Tutaj tego zabrakło.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#AldonaFigura">Dodatkowo pragnę zwrócić uwagę, że istnieje taki jakby dysonans pomiędzy intencją uchylenia przepisu, który utrzymywał w mocy przepisy wykonawcze wydane na podstawie poprzedniej ustawy a… Tutaj jakby na odwrót próbuje się jednak… Intencją jest to, żeby jednak jakieś przepisy – wydaje się, że chodzi o rozporządzenie wydane na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o służbie zagranicznej z 2001 r. – były stosowane. Czyli tutaj to stoi jakby w sprzeczności z uchyleniem tego przepisu utrzymującego w mocy przepisy wykonawcze.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#AldonaFigura">Dodatkowo jeszcze pragnę zwrócić uwagę, że np. przepisy dotyczące organizacji aplikacji dyplomatyczno-konsularnej na podstawie art. 46 ust. 3 obowiązującej ustawy o służbie zagranicznej, no, nie zostały do tej pory wydane. I ten przepis się uchyla.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#AldonaFigura">Wspomniany katalog na pewno da się wyłowić, stwierdzić, jakie to przepisy mają być stosowane. Będą to przepisy zarówno obowiązującej ustawy, jak i ustawy, która już nie obowiązuje. Niemniej jednak przepis nie jest do końca precyzyjny, a w legislacji powinno się dążyć do jak największej precyzji, jasnego wyrażania intencji ustawodawcy. Ta uwaga nie została zakończona żadną propozycją poprawki, jest to uwaga o charakterze ogólnym, zwrócenie uwagi, że wspomniany zabieg nie jest prawidłowy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#GrzegorzSchetyna">To jest tylko opinia, bez żadnej konkluzji czy propozycji.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#GrzegorzSchetyna">Pani Minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#HenrykaMościckaDendys">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#HenrykaMościckaDendys">Proszę państwa, dziękujemy bardzo za te uwagi. Niemniej jednak pozwolę sobie zaznaczyć… Znaczy jakby rozumiejąc intencję legislatorów i dziękując za państwa uwagi, nie ukrywam, że pracujemy na materii legislacyjnej, która jest…</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">(Głos z sali: …Specyficzna.)</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#HenrykaMościckaDendys">I marnej jakości. I niestety dzisiaj… Przepraszam, bo to może nie jest miejsce do takiej dyskusji. Ale my nie rościmy sobie ambicji do tego, żeby naprawić wszystkie błędy ustawy z 2021 r. My w tej chwili próbujemy stworzyć taki stan prawny, który wypełni treścią przepisy blankietowe tej ustawy, a jednocześnie pozwoli nam sfinalizować pewne procesy, które się rozpoczęły.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#HenrykaMościckaDendys">Wiem, że z punktu widzenia techniki prawodawczej tutaj możemy mieć pewne wątpliwości, czy to jest aby najczystsza ścieżka. Pewnie nie. Niemniej jednak ja bardzo państwa proszę o akceptację dla tego projektu, także dlatego, że z punktu widzenia funkcjonalności to jest dla nas niezbędne, żeby te procesy, które się rozpoczęły, jak chociażby aplikacja dyplomatyczna… żebyśmy mogli je dokończyć i żebyśmy też mogli utrzymać w mocy pewne zasady, które siłą rzeczy będą musiały obowiązywać, dopóki pewne otwarte procesy, np. kadrowe, się nie zakończą. A nowe rozpoczniemy już w reżimie tych zmienionych przepisów. To są też, że tak powiem, mniejsze elementy tej ustawy. Bo jej kluczowe walory są o charakterze takim, powiedziałabym, porządkującym i finansowym. Ona nam po prostu pozwoli prawidłowo wypłacać świadczenia i ograniczyć wielkość tych świadczeń do wolumenu akceptowalnego w tej chwili z punktu widzenia finansów publicznych. Tak że będę wdzięczna za akceptację tej ustawy w przedłożonym kształcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#GrzegorzSchetyna">No, ale tutaj jest wniosek, żeby uchylić ten… W pierwszym przypadku, o którym pani mówiła…</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#GrzegorzSchetyna">To proszę jeszcze raz powtórzyć, jaka jest rekomendacja Biura Legislacyjnego, po tym, co powiedziała pani minister.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AldonaFigura">Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne w pierwszym punkcie opinii rekomenduje skreślić zmianę, która prowadzi do uchylenia przepisu, który i tak z końcem roku przestanie funkcjonować.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Wygaśnie.)</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AldonaFigura">Tak, wygaśnie. Czyli generalnie cel i tak zostanie osiągnięty. Takich przepisów się po prostu nie uchyla.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#GrzegorzSchetyna">Tylko ja rozumiem, że to wtedy przedłuża…</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#komentarz">(Głos z sali: …Ten cały proces.)</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#GrzegorzSchetyna">…bo to musi wrócić do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#GrzegorzSchetyna">To mamy kłopot. Nie wiem… Posiedzenie Sejmu będzie w przyszłym tygodniu. Ale to musimy…</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#GrzegorzSchetyna">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo proszę, pan senator Różański.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MirosławRóżański">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#MirosławRóżański">Ja myślę, że dzisiaj stoimy, jak chyba już nieraz, przed taką formułą, że musimy jakby wybrać między funkcjonalnością i racjonalnością przedstawionej propozycji a sposobem widzenia jej przez naszych, oczywiście kompetentnych, wspierających prawników. I tutaj, jak myślę, ta sytuacja nie jest pierwszą ani ostatnią, z którą się zetkniemy. A jeżeli zmiany mają na celu funkcjonalne poprawianie pewnych procesów i zjawisk, to, że są one, jak uważam, warte pozytywnego rozpatrzenia. Chociaż zdaję sobie sprawę, że jesteśmy tutaj w takiej niezręcznej sytuacji. Ale moja opinia jest taka. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Henryka Mościcka-Dendys: Jeśli mogłabym, Panie Przewodniczący…)</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Może tylko jedno słowo tytułem wyjaśnienia. Jeśli mogę apelować o przyjęcie takiej logiki, jaką pan senator Różański był łaskaw zaprezentować, to naszym argumentem będzie też to, że mowa o przepisie, który nie wywiera negatywnych skutków prawnych. Tak więc tu jesteśmy w pewnym obszarze, no, powiedziałbym, poprawności techniki prawodawczej. I jakby my akceptujemy, że tutaj istnieje problem, ale też apelujemy do państwa… To jest zmiana, która nie przyniesie żadnych negatywnych skutków.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GrzegorzSchetyna">Jako poseł z dwudziestosześcioletnim stażem oraz kilkukrotny minister i marszałek Sejmu chciałbym powiedzieć, że wielokrotnie mieliśmy do czynienia z przenikliwością Biura Legislacyjnego Senatu. Z uznaniem o tym mówię. Ale rozumiem, że ta formuła, którą pani przedstawiła, wynika… Ten zapis nie jest konieczny, ale jeżeli tam będzie, to nie zmieni to sytuacji. Bo – tak zrozumiałem – i tak te czynności zostaną…</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#GrzegorzSchetyna">No i tak to wszystko zafunkcjonuje od 1 stycznia. Tak że nie musi być tego zapisu, ale skoro on jest, a przegłosowanie w tym brzmieniu z przedłożenia rządowego i w tej formie, którą przyjął Sejm, po prostu skróci nam proces legislacyjny, mówiąc zupełnie wprost…</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#GrzegorzSchetyna">…Że skróci, tylko czy to nie zmienia tej sytuacji? Znaczy tak naprawdę chodzi o taką… Rozumiem to purystyczne podejście Biura Legislacyjnego, że chce, żeby wszystko było w porządku. Ale ten zapis, jeżeli on zostanie, nie zmieni… Znaczy skutek będzie ten sam, że tak powiem zupełnie wprost, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AldonaFigura">Panie Przewodniczący, Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne dąży do doskonałości, niemniej jednak w ostateczności państwo senatorowie podejmują decyzję w tym zakresie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo polityczna odpowiedź, bardziej niż legislacyjna.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję. Rozumiemy.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#GrzegorzSchetyna">Czy są jeszcze…</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#GrzegorzSchetyna">Pan senator Lenz.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#TomaszLenz">Mówiła pani dyrektor o tym, że tuż po zakończeniu polskiej prezydencji MSZ przystąpi…</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Pani minister.)</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#TomaszLenz">Pani minister, bardzo przepraszam. Pani minister mówiła, że tuż po zakończeniu naszej prezydencji przystąpią państwo do pracy nad całościową ustawą, taką, która będzie kompletna i która będzie usuwała wszelkiego rodzaju braki i jakieś wady…</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Grzegorz Schetyna: Nie, nie było słowa „tuż”, „tuż po zakończeniu”, nie…)</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#TomaszLenz">Nie było słowa… Jesteś naprawdę świetny Grzegorzu, widzę, że każde moje słowo…</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#TomaszLenz">…zapada ci w pamięć. Bez słowa „tuż”.</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#komentarz">(Przewodniczący Grzegorz Schetyna: Chodzi o to, że nie zaraz po…)</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#TomaszLenz">Domyślam się, że prace będą trwały dłużej, że po zakończeniu prezydencji zaczną państwo pracować nad tą ustawą. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Taka jest nasza intencja. Nie ukrywam, że pytali o to też posłowie. Faktycznie wydaje nam się, że jest potrzebna duża nowela, czyli projekt, który byłby bardziej uporządkowany, zawierający różne elementy, których w tej ustawie z 2021 r. zabrakło. Ale też, proszę państwa, mówię zupełnie uczciwie: nie chcielibyśmy przystępować do tych prac pochopnie. Wydaje nam się, że taka próba właśnie pochopnego i nadmiernie pospiesznego działania doprowadziła do tych problemów, z którymi teraz się borykamy. W związku z tym chcielibyśmy dać sobie też czas na przemyślenie i na dyskusję. MSZ ma w ostatnich miesiącach niezwykle dużo przedłożeń legislacyjnych, tak nietypowo dla nas, powiedziałabym. Mamy wiele aktów prawnych, nad którymi pracujemy, od noweli prawa konsularnego, poprzez ustawę uszczelniającą system wizowy. Tak więc będziemy się starali stopniowo i metodycznie postępować. Tak więc pewnie powinnam powiedzieć… Zakładamy, że w drugiej połowie przyszłego roku będziemy mieli jakieś wstępne założenia do takiej dużej noweli.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#GrzegorzSchetyna">Ale idąc, Pani Minister, za intencją tego pytania senatora Lenza… Uważam, że w tej kadencji to trzeba zrobić, naprawdę. Znaczy absolutnie jest potrzeba. I będziemy wracać… To będzie nam po prostu, a przede wszystkim wam, ministerstwu, uprzykrzać pracę. Bo ta ustawa jest taka, jaka jest. My pamiętamy… Byliśmy w zeszłej kadencji i wiemy, jak i dlaczego była prowadzona i w jaki sposób. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#GrzegorzSchetyna">Czy jeszcze jakieś głosy?</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#GrzegorzSchetyna">Senator Bieńkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Ja chciałbym zapytać, czy się pojawiały jakieś kontrowersje w toku prac sejmowych, jak to wyglądało i czy zostały uwzględnione jakieś uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#GrzegorzSchetyna">Pani Minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Bardzo dziękuję za te pytania.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#HenrykaMościckaDendys">Pewnie panów senatorów nie zaskoczę, jeśli powiem, że uwagi i elementy zgłaszane w toku dyskusji nie miały charakteru bezpośrednio związanego z ustawą, nowelą ustawy o służbie zagranicznej, a dotyczyły raczej innych problemów wokół kwestii polityki zagranicznej i relacji transatlantyckich w domenie publicznej. Mieliśmy faktycznie serię uwag sejmowego Biura Legislacyjnego i staraliśmy się odnieść się do tych elementów, które były wskazane jako błędne czy niepoprawnie sformułowane. Nie było żadnych poprawek.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#GrzegorzSchetyna">To odpowiem… Znaczy wszystko było… PiS głosował przeciw w Sejmie na plenarnym posiedzeniu. Niemniej jednak jeśli chodzi o pracę, było zaskoczenie merytorycznością pracy i akceptacją na poziomie komisji. Tak że to też było takie zaskakujące. Ale decyzja polityczna była taka, że głosowaliście przeciw na plenarnym posiedzeniu, już w trzecim czytaniu.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#GrzegorzSchetyna">Czy jeszcze jakieś głosy? Panowie?</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#GrzegorzSchetyna">Dzięki bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#GrzegorzSchetyna">To, co przegłosujemy, to w formule… Jeżeli Biuro Legislacyjne przyjmie to do wiadomości, może tak powiem.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-36.5" who="#GrzegorzSchetyna">Kto jest za przyjęciem ustawy o zmianie ustawy o służbie zagranicznej oraz ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne? Proszę podnieść rękę. (5)</u>
<u xml:id="u-36.6" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-36.7" who="#GrzegorzSchetyna">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-36.8" who="#GrzegorzSchetyna">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-36.9" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-36.10" who="#GrzegorzSchetyna">Senator sprawozdawca. Czy ktoś jest chętny?</u>
<u xml:id="u-36.11" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-36.12" who="#GrzegorzSchetyna">To senator Kopiec, bardzo proszę.</u>
<u xml:id="u-36.13" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo za spotkanie, za przybycie.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Panie Przewodniczący, to ja pozwolę sobie tylko w imieniu służby zagranicznej podziękować panom za niezwykle konstruktywną postawę i przyjęcie tej ustawy. Dziękuję. Naprawdę to dla nas ważne.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo. Proszę pozdrowić służbę zagraniczną. I Ministerstwo Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#GrzegorzSchetyna">Wolne wnioski i sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#GrzegorzSchetyna">Senator Lenz.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#TomaszLenz">Prasa i media informują, że mamy otworzyć placówkę w Korei Północnej i podobno wysyłamy tam jakąś delegację, która ma, że tak powiem, przebadać możliwości. To dość ciekawa informacja i taka nietypowa. Ja wiem, z czego to wynika, oczywiście można się domyślać. Czy moglibyśmy otrzymać jakąś informację na ten temat, związaną z tą aktywnością?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#GrzegorzSchetyna">Jasne.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#GrzegorzSchetyna">Czy pani minister ma wiedzę na ten temat?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#GrzegorzSchetyna">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#HenrykaMościckaDendys">Tak. Jeśli Panowie Senatorowie, pozwolicie, to ja chętnie odpowiem na to pytanie od razu.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#HenrykaMościckaDendys">Polska od lat pięćdziesiątych jest w komisji rozjemczej i w związku z tym mamy taki dość specjalny status, jeśli chodzi o Koreę Północną. To nie jest otwarcie placówki, to jest ponowne otwarcie placówki. Polska utrzymywała stałą obecność dyplomatyczną w Korei Północnej, aż do roku 2020, kiedy w wyniku COVID Korea Północna właściwie wyprosiła, jeśli mogę tak to najdelikatniej określić, dyplomatów z większości państwa Zachodu. Na miejscu pozostały bodaj 2 albo 3 placówki zagraniczne. I w tej chwili Polska i Szwecja otrzymały zgodę, jako jedyne kraje, na misję rekonesansową i rozważenie powrotu na miejsce. I faktycznie jesteśmy zdeterminowani, żeby do swojego kompleksu – bo jesteśmy właścicielem obszernego kompleksu placówkowego – wrócić. I faktycznie nasza misja w tej chwili jeszcze przebywa w Korei.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#GrzegorzSchetyna">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#GrzegorzSchetyna">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 37)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>