text_structure.xml
23.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 33)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Powoli otwieram posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych wspólne z Komisją Spraw Zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie projektu ustawy… rozpatrzenie ustawy o zmianie zakresu obowiązywania umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, sporządzonej w Paryżu dnia 29 maja 1990 r.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Czy są uwagi do porządku posiedzenia? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKleina">Informuję, że nasze posiedzenie jest transmitowane przez internet…</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKleina">Zapraszamy pana senatora.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKleina">Transmitowane przez internet…</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKleina">Czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową? Nie ma takich osób na sali.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#KazimierzKleina">W takim razie przystępujemy do rozpatrywania wspomnianego przeze mnie punktu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę pana ministra Nenemana, który reprezentuje rząd w kwestiach związanych z przeprowadzeniem legislacji tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławNeneman">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JarosławNeneman">Szanowny Panie Przewodniczący!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JarosławNeneman">Dzisiaj w zastępstwie jestem. Sprawy nieharaczowe, tylko jakieś bardziej światowe…</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JarosławNeneman">Mam przyjemność przedstawić państwu zmiany dotyczące umowy o utworzeniu Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju. Celem tych zmian jest rozszerzenie regionu operacji banku o kraje Afryki Subsaharyjskiej i Irak, a także ograniczone i stopniowe rozpoczęcie operacji w wymienionych obszarach oraz usunięcie statutowych ograniczeń kapitału dla operacji zwykłych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JarosławNeneman">To chyba tyle, tytułem wprowadzenia… Jak państwo widzą, jestem bardzo bogato wyposażony… Jest zaplecze, tak że jeśli państwo mają pytania techniczne, merytoryczne dotyczące tej materii, to bardzo proszę, moi ludzie udzielą stosownych odpowiedzi. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo panu ministrowi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzKleina">Pani Mecenas, czy są uwagi legislacyjne do tej ustawy?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IwonaKozeraRytel">Biuro Legislacyjne nie zgłasza uwag do tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzKleina">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, czy są pytania do pana ministra, do współpracowników pana ministra?</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#KazimierzKleina">Ja chciałbym zapytać o to rozszerzenie regionu operacji banku. Jakie jest uzasadnienie dla tej właśnie decyzji? Dlaczego bank chce rozszerzać ten region o obszar Afryki Subsaharyjskiej?</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#komentarz">(Zastępca Dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Finansów Tomasz Skurzewski: Można? Dziękuję bardzo.)</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#KazimierzKleina">Proszę się też przedstawiać. Przepraszam, ale…</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#komentarz">(Zastępca Dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Finansów Tomasz Skurzewski: Dobrze.)</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#KazimierzKleina">…to jest łatwe, a przydatne później, bo pisze się protokół.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#TomaszSkurzewski">Tomasz Skurzewski, zastępca dyrektora departamentu w Ministerstwie Finansów.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#TomaszSkurzewski">Uzasadnienie jest takie, że Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju ma, można powiedzieć, globalne ambicje, tzn. uznał, że proces transformacji, który bank wspierał w krajach Europy, jest już mocno zaawansowany, a w niektórych krajach nawet dobiega końca i w związku z tym ten bank zaczął szukać jakiegoś uzasadnienia swojej dalszej działalności, i postanowił wyjść poza Europę. Zaczął od krajów leżących w sąsiedztwie Unii Europejskiej, czyli tych najbliższych, jak Ukraina, Białoruś, Rosja, także Turcja, a w ostatnich latach zaczęto też myśleć o Afryce. Zaproponował to nie tylko sam bank, ale też jego najwięksi udziałowcy, którymi są… Pamiętajmy o tym, to są też kraje nieeuropejskie, typu Stany Zjednoczone, Japonia, Kanada. Te kraje też patrzą globalnie na światową gospodarkę i postanowiły spróbować rozszerzyć działalność banku na Afrykę Subsaharyjską, ale w kontrolowany sposób, czyli nie na cały kontynent, ale – w pierwszej kolejności – na 6 krajów, czyli: Benin, Ghana, Kenia, Nigeria, Senegal, Wybrzeże Kości Słoniowej. Są to kraje, które zostały wytypowane z uwagi na pewien poziom rozwoju gwarantujący, że są tam projekty, które nadają się do finansowania.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#TomaszSkurzewski">Oprócz wspierania rozwoju gospodarczego uzasadnieniem jest też zapobieganie czy ograniczanie presji migracyjnej. Jak wiadomo, występuje czy nasila się migracja z krajów afrykańskich do Europy. No więc Europa i reszta świata, ta zaawansowana, chce wspierać rozwój tych krajów, po to, żeby ludzie nie musieli migrować, tylko zostawali na miejscu. Takie mniej więcej jest myślenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzKleina">To ostatnie wyjaśnienie jest chyba bardziej przekonywające niż to, że w Europie te procesy związane z odbudową, przebudową i modernizacją zostały w większości krajów, że tak powiem, wypełnione. Bo obszarów, gdzie należałoby wspierać różne projekty, już nie mówię, że w Polsce, ale w Europie jest pewnie bardzo wiele, takich krajów, które ciągle potrzebują różnego rodzaju pomocy. No więc to drugie uzasadnienie jakoś mnie przekonuje.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, czy są jeszcze inne pytania do pana ministra i osób mu towarzyszących?</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, senator Włosowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekWłosowicz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JacekWłosowicz">Panie Ministrze, ja mam takie pytanie: w jakiej perspektywie czasowej możemy się spodziewać, że aktywność EBOR będzie widoczna np. w krajach Afryki?</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JacekWłosowicz">Zgodnie z tym, co powiedział pan dyrektor, spodziewamy się aktywności również w Afryce Zachodniej, ale jest to pasmo Sahelu, którym ostatnio interesuje się Rosja, na obszarze od samego wschodu po sam zachód Afryki. Czy nie musimy być dość ostrożni, żeby te inwestycje, które ewentualnie będą realizowane, np. w Senegalu czy w WKS, nie były w jakiś sposób czy to zawłaszczane, czy to niszczone przez wpływy rosyjskie, które tam teraz bardzo się uwidoczniły?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, Dyrektorze?</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#TomaszSkurzewski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#TomaszSkurzewski">Ponownie, jeszcze raz Tomasz Skurzewski, Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#TomaszSkurzewski">Bank jest gotowy dosyć szynko uruchomić operację w tych krajach, chociaż oczywiście nie w tym roku, ale najwcześniej w 2025. Zakładamy, że stopniowo, od 2025 r. będzie się to działo, oczywiście pod naszą kontrolą, poprzez naszych przedstawicieli w radzie dyrektorów, w radzie gubernatorów. Będziemy też pilnować tego, o czym pan przewodniczący mówił, bo my widzimy potrzebę i w Polsce, i w innych krajach europejskich, żeby bank dalej tutaj swoją dosyć dużą aktywność utrzymywał.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#TomaszSkurzewski">Co do drugiej części pytania pana senatora, to też jest ciekawy wątek. W krajach afrykańskich obserwujemy obecnie napływ inwestycji i duże zainteresowanie Chin i Rosji oraz innych krajów. Tutaj też chodzi o to, żebyśmy my, tzn. kraje unijne, poprzez EBOR jak gdyby zdobywali swój przyczółek i oferowali tym krajom finansowanie z naszego mandatu, z naszego portfela, żeby mieć nad tym jakąś kontrolę. No więc można powiedzieć, że jest to niejako konkurencja, ale raczej zdrowa, bo na pewno za krajami unijnymi stoi większa siła czy kapitał nie tylko EBOR, ale też Unii Europejskiej, która jest aktywna w niektórych ze wspomnianych krajów. Myślę, że to można uznać za pozytywny proces. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzKleina">Senator Bierecki.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzBierecki">Tak. Ja mam pytanie dotyczące kwestii przesunięcia części kompetencji z poziomu umowy międzyrządowej, międzypaństwowej do kompetencji rady dyrektorów tego banku. To dotyczy kwestii struktury kapitału, przyjmowania ryzyk itd. Czy państwo dysponują analizą skutków tej decyzji, o przesunięciu tego? Jakie decyzje będą podejmowane przez radę dyrektorów? I czy ewentualnie będzie to miało wpływ na wielkość środków zaangażowanych przez Polskę w tym banku?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzKleina">Ja chciałbym dołączyć do tego pytania… Umowa o poszerzeniu roli banku o kraje Afryki została zawarta już w maju, chyba ubiegłego roku. Czy Polska należała do krajów, które zabiegały o zmianę tej formuły, czy raczej nie? Jak to wyglądało i wygląda? Czy to jest w naszym interesie, polskim, czy raczej to rozszerzenie służy krajom bardziej zainteresowanym tym obszarem Afryki?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzKleina">Jest może przedstawiciel Ministerstwa Spraw Zagranicznych? Pytam, bo to pytanie chyba bardziej jest do panów z Ministerstwa Spraw Zagranicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KrzysztofBieńkowski">Ja jeszcze bym dodał pytanie: kto był inicjatorem, z jakiego kręgu to wyszło, jeśli chodzi o te zmiany? Które państwo lobbowało za tym lub jakie środowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzKleina">Senator Czelej może teraz i będziemy mieli komplet pytań, a panowie będą mogli uznać, kto i jak miałby odpowiadać.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzCzelej">Ja z kolei chciałbym zapytać o poziom środków, jaki jest planowany w ramach inwestycji EBOR do tych krajów?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#KazimierzKleina">Panie Ministrze, proszę rozdysponować wśród osób odpowiadających.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(Głos z sali: To pan dyrektor…)</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#TomaszSkurzewski">To może ja zacznę, a koledzy i państwo z Ministerstwa Spraw Zagranicznych ewentualnie uzupełnią.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#TomaszSkurzewski">Spróbuję po kolei. Inicjatorem, według naszej wiedzy, był sam bank, czyli zarząd banku, który myśli strategicznie pod okiem udziałowców gubernatorów, ale jednak w tym wypadku inicjatywa była po stronie banku. Większość krajów popierała tę inicjatywę w trakcie dyskusji. My byliśmy wśród kilku krajów, które początkowo niechętnie na to patrzyły. Walczyliśmy o to, żeby to rozszerzenie następowało w kontrolowany sposób, a więc żeby tylko ograniczona liczba krajów była objęta tym pierwszym rozszerzeniem, a nie cały kontynent. To można uznać za jeden z takich środków, które pozwolą to rozszerzenie kontrolować i patrzeć na to, jakie środki będą płynęły do Afryki czy do krajów pozaeuropejskich. Nie mamy zaś szacunku, na jakim poziomie mogą być te środki. Myślę, że, przynajmniej na początku, będą to raczej pojedyncze projekty. Nie należy się spodziewać wielkiej fali projektów pożyczkowych w tych krajach. Na pewno będziemy tego pilnować poprzez naszych przedstawicieli, szczególnie poprzez radę dyrektorów.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#TomaszSkurzewski">I teraz ta kwestia, o której pan senator mówił, czyli przeniesienie kompetencji z wyższego szczebla na radę dyrektorów. To jest oczywiście widoczne i budzi pewne wątpliwości, albo budziło, ale jest też zgodne z tym, co dzieje się w ogóle na forum międzynarodowym i we wszystkich międzynarodowych instytucjach finansowych, które chcą uelastyczniać swoje zarządzanie, swoje procesy decyzyjnie. Rada dyrektorów to jest solidny organ, w którym kraje mają swoich przedstawicieli, który zbiera się co jakiś czas, jest w stanie podejmować decyzje. On ma większą elastyczność w podejmowaniu decyzji, bo nie trzeba zmieniać umowy, nie trzeba wzywać gubernatorów do głosowania, nie trzeba, tak jak czasami się dzieje, docierać do krajowych parlamentów, żeby zmienić umowę. No więc delegowanie tego na radę dyrektorów wydało nam się dobrym krokiem i zarazem zgodnym z tym, co się dzieje w Banku Światowym, w Europejskim Banku Inwestycyjnym i chyba jeszcze w kilku innych instytucjach.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzKleina">Czyli nie jest to zrywanie się trochę ze sznurka, nie jest tak, że te instytucje zaczynają się stawać podmiotami, które żyją swoim życiem i ci gubernatorzy dyrektorzy itd. w którymś momencie zaczynają być poza, że tak powiem, publiczną kontrolą, że to wszystko robi się elastyczne. Ale tak, jak pan dyrektor powiedział, parlamenty, rządy mają coraz mniejszy wpływ na te instytucje. No, one żyją swoim życiem. Potrzebują nowych obszarów, więc mówią: rozszerzamy się i uzasadniamy swoje trwanie. Nie mówię, że nie jest to potrzebne, każda instytucja ma taką tendencję, żeby się oderwać od tych, którzy je powołali, czy od tych, którzy ją kontrolują. Pan powiedział, że taka jest tendencja jak gdyby generalna. Pytanie, czy ona nie jest złą tendencją. Ale to jest temat już na odrębną dyskusję pewnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#TomaszSkurzewski">Ja mogę dodać jeszcze takie zdanie. Według nas ta funkcja kontrolna pełniona poprzez radę dyrektorów to i tak jest zabezpieczenie tego procesu, szczególnie w przypadku EBOR, gdzie dyrektorzy urzędują na stałe w Londynie. To nie są tacy dyrektorzy, którzy dojeżdżają raz w miesiącu na posiedzenia. Ale oni mają po kilka posiedzeń w tygodniu i dosyć wnikliwie analizują pracę zarządu, operacje banku, są też komitety ryzyka i różne inne zespoły, które patrzą i na decyzje, i na liczby. No więc my uznajemy, że to pozostaje pod kontrolą.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#GrzegorzBierecki">Ja zadałem to pytanie, bo trochę jestem zaniepokojony. Kiedy przesuwa się kwestie dotyczące adekwatności kapitałowej, struktury kapitałowej, ryzyk przyjmowanych na ten kapitał, z poziomu właściciela na poziom wykonawczy, na poziom rady, to nie oznacza to, że przesuwa się ryzyko ewentualnych strat czy kosztów tych decyzji z właściciela na tę radę. Ta rada nie ma potem obowiązku uzupełniania kapitału ani pokrywania strat. No więc pytanie, które zadałem… druga część mojego pytania dotyczyła tego, czy pan jest zorientowany w temacie analizy, jaki jest nasz poziom ryzyka? Czyli krótko mówiąc, jeśli chodzi o decyzje – dotyczące zmian kapitałowych – których my jako parlament nie będziemy podejmować, bo będą podejmowane przez radę… Ile może nas to kosztować? Jeśli nic, to przestaję się martwić.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#DamianSzostek">Damian Szostek, Departament Współpracy Międzynarodowej, naczelnik wydziału.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#DamianSzostek">Nie jest powiedziane, że jeżeli… Po co to robimy? Robimy to po to, żeby bank mógł więcej pożyczać.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Bierecki: Pożyczać, tak.)</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#DamianSzostek">Wiele lat temu, kiedy ustanowiono ten współczynnik i wpisano go w statut, na przykład ważenie ryzyka było takie samo dla wszystkich projektów. Teraz, w tym momencie, różne projekty… ryzyko tych projektów jest ważone w różny sposób. Dlatego dyrektorzy, zasiadający w Londynie, będą też w sposób właściwy oceniali zarządzanie tym bankiem i ryzyko poszczególnych projektów. I tutaj nie ma ryzyka takiego, że np. poprzez zwiększoną aktywność tego banku… Może będzie wprost przeciwnie – bank więcej zarobi. Nie jest powiedziane, że jeśli zainwestuje więcej…</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#DamianSzostek">A to zawsze może się zdarzyć, także bez zmiany tego współczynnika. No, ten współczynnik nie mówi o tym, czy bank więcej zarobi, czy straci, tylko daje mu pewną elastyczność w rozszerzeniu akcji kredytowej. Tak jak kolega wspomniał, nie trzeba będzie za każdym razem prosić udziałowców o chodzenie do swoich parlamentów i zmianę tego wskaźnika. Ta decyzja będzie pozostawiona radzie dyrektorów, a dyrektorzy są też przedstawicielami krajów członkowskich, mają instrukcje z krajów członkowskich. My czy inne kraje nie pozwolą na to, żeby, widząc jakieś ryzyko, np. w sytuacji, kiedy bank będzie proponował pójście dalej, głębiej czy obniżenie współczynnika zabezpieczenia kapitałowego… Przedstawiciele krajów w EBOR nie dopuszczą do takiego działania.</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#DamianSzostek">Jeszcze tylko jedno uzupełnienie w kontekście ilości inwestycji. Tak, jak kolega wspomniał, te inwestycje na początku mają wynosić kilka, kilkanaście, kilkadziesiąt milionów, bo bank musi zbudować swoje capacity, musi zbudować swoją zdolność, żeby móc w takim rejonie operować. Instytucje takie jak Europejski Bank Inwestycyjny czy Bank Światowy mają w tych rejonach swoje biura, swoich przedstawicieli, którzy badają możliwości inwestycyjne i wiedzą, jakie te możliwości są. EBOR zaś, będąc świeżym graczem na tym rynku, nie będzie miał jeszcze takich zdolności, dlatego w pierwszej kolejności na pewno, mówiąc kolokwialnie, będzie podpinać się pod projekty tych innych instytucji finansowych i razem z nimi realizować projekty. Ale to będzie na poziomie kilku, kilkunastu milionów. W związku z pytaniami innych panów senatorów, dodam, że to jak gdyby nie zaszkodzi operacjom w Polsce. W Polsce te operacje w tamtym roku wyniosły 1 miliard 300 milionów euro, co pozwoliło wygenerować dodatkowe inwestycje na wartość ok. 10 miliardów – taka mniej więcej była dźwignia finansowa. EBOR będzie obecny w krajach, w których do tej pory jest. To nie jest tak, że on idzie sobie do Afryki i zostawia nasz region, nie, cały czas będzie tu obecny i dalej będzie prowadził inwestycje. Jednak pomalutku, stopniowo będzie też wspomagał kraje, które – nie ukrywajmy – potrzebują wsparcia finansowego w ramach przyszłej transformacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#KazimierzKleina">Myślę, że powoli zmierzamy do końca.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#KazimierzKleina">Jeszcze takie pytanie drobne: kto jest w tej chwili przedstawicielem Polski w tej radzie dyrektorów?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TomaszSkurzewski">Pan Piotr Szpunar, wcześniej z Narodowego Banku Polskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#KazimierzKleina">Czy są jeszcze pytania? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#KazimierzKleina">W takim razie składam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem? (8)</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#KazimierzKleina">Jednogłośnie, jednomyślnie przyjęliśmy ten projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#KazimierzKleina">Na senatora sprawozdawcę proponuję pana senatora Lenza… A, zgłasza się senator Czelej.</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#komentarz">(Senator Tomasz Lenz: To proszę.)</u>
<u xml:id="u-27.7" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo… Tak?</u>
<u xml:id="u-27.8" who="#KazimierzKleina">To senator Czelej będzie sprawozdawcą. Oczywiście, bardzo dobrze…</u>
<u xml:id="u-27.9" who="#KazimierzKleina">Czy jest zgoda ze strony senatorów?</u>
<u xml:id="u-27.10" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
<u xml:id="u-27.11" who="#KazimierzKleina">Tak.</u>
<u xml:id="u-27.12" who="#KazimierzKleina">W takim razie dziękuję panu ministrowi, wszystkim osobom towarzyszącym ministrowi.</u>
<u xml:id="u-27.13" who="#KazimierzKleina">Zamykam wspólne posiedzenie połączonych komisji. Czynimy to z radością razem z panem przewodniczącym Grzegorzem Schetyną.</u>
<u xml:id="u-27.14" who="#KazimierzKleina">A posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych rozpoczyna się o godzinie… 17.00.</u>
<u xml:id="u-27.15" who="#komentarz">(Głos z sali: Dziękujemy.)</u>
<u xml:id="u-27.16" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-27.17" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 56)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>