text_structure.xml
30.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 07)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Tomasz Grodzki)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#TomaszGrodzki">Jeżeli państwo pozwolicie, to zaczniemy. Dzisiaj jest multum komisji, a mamy kilka tematów, które będą wymagały krótkiej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#TomaszGrodzki">Otwieram dwudzieste dziewiąte posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej Polskiej XI kadencji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#TomaszGrodzki">Porządek obrad został państwu dostarczony. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie porządku obrad?</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#TomaszGrodzki">Wobec braku zastrzeżeń stwierdzam, że komisja zatwierdziła porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#TomaszGrodzki">Chciałbym w tym momencie powitać zaproszonych na posiedzenie komisji gości. Przede wszystkim z Ministerstwa Rozwoju i Technologii miał być pan podsekretarz, wiceminister Tomasz Lewandowski, ale przyczyny losowe nie pozwoliły mu przybyć, więc w sposób…</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#TomaszGrodzki">No to go wydałeś, ja tu podaję przyczyny losowe…</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#TomaszGrodzki">No, ale Senat jest ważniejszy, jest ministrem, no chwileczkę…</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#TomaszGrodzki">No dobrze, w każdym razie w ograniczonym stopniu będzie go reprezentowała pani Agata Zatońska-Piasta, naczelnik Wydziału Prawa Europejskiego w Departamencie Spraw Europejskich. Witamy. Z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi witamy sekretarza stanu, pana Jacka Czerniaka oraz panią Joannę Trybus, zastępcę dyrektora Departamentu Rynków Rolnych i Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich – witamy serdecznie – i panią Małgorzatę Malesę, naczelnika wydziału w Departamencie Rynków Rolnych i Transformacji Energetycznej Obszarów Wiejskich. Witamy również serdecznie. Z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej jest radca Departamentu Prawa Pracy, pani Marlena Płachetko. Tak? Jest pani. Dzień dobry.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#TomaszGrodzki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad. Jest to wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie publicznego interfejsu połączonego z systemem wymiany informacji na rynku wewnętrznym do celów zgłaszania delegowania pracowników i zmieniającego rozporządzenie Unii Europejskiej nr 1024/2012. Jest to dokument o sygnaturze COM(2024) 531.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#TomaszGrodzki">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej. Zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#TomaszGrodzki">Proszę panią naczelnik z Ministerstwa Rozwoju i Technologii o przedstawienie, zgodnie z naszą rozmową, tez i tego, co pan minister przygotował na swoje wystąpienie.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#TomaszGrodzki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AgataZatońskaPiasta">Dziękuję bardzo, Panie Marszałku. Dziękuję państwu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AgataZatońskaPiasta">W imieniu pana ministra chciałabym bardzo przeprosić, to jest zdarzenie losowe. Ja niestety nie jestem upoważniona do przedstawiania stanowiska ministra, ministerstwa, ale jeżeli państwo pozwolą, to przeczytam dokumenty, które przygotowywaliśmy w tym temacie dla pana ministra i które pan minister zaakceptował.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AgataZatońskaPiasta">Jeszcze jedna uwaga, bo może nie wszyscy państwo jesteście tego świadomi, pana ministra Paszyka i pana ministra Baranowskiego nie ma w dniu dzisiejszym z uwagi na fakt, że jutro rozpoczyna się posiedzenie Rady COMPET, która została przeniesiona na jutro w związku z nagłym posiedzeniem Rady Europejskiej 6 marca. Tak że to jest zbieg okoliczności, który spowodował ich nieobecność tutaj w dniu dzisiejszym.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AgataZatońskaPiasta">Jeśli chodzi o sam projekt, to projekt unijnego rozporządzenia w sprawie e-deklaracji dla delegowania pracowników został opublikowany w listopadzie ub.r. Został opracowany przez 2 dyrekcje generalne Komisji Europejskiej: DG GROW, czyli dyrekcję generalną ds. rynku wewnętrznego, oraz dyrekcję ds. zatrudnienia…</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Skoro mamy ten dokument, to chyba nie ma sensu czytać…)</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#komentarz">(Przewodniczący Tomasz Grodzki: Bardzo proszę przedstawić to w skrócie.)</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#komentarz">(Przewodniczący Tomasz Grodzki: Nie, nie, całości nie, niech pani przedstawi w skrócie.)</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#AgataZatońskaPiasta">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#komentarz">(Przewodniczący Tomasz Grodzki: Interesują nas najbardziej tezy i stanowiska rządu.)</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#AgataZatońskaPiasta">Tezy, stanowiska rządu…</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#AgataZatońskaPiasta">Szanowni Państwo, nie mam przy sobie tego dokumentu, mam informację na temat przebiegu prac.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#komentarz">(Rozmowy na sali)</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#TomaszGrodzki">Jako sprawozdawca był wyznaczony pan senator Marek Pęk.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#TomaszGrodzki">Mam pytanie do pana sprawozdawcy: czy czekamy na pana ministra, czyli przesuwamy to na następne posiedzenie, czy może pan przedstawić naszą propozycję?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekPęk">Nie, ja myślę, że to jest akurat dokument niebudzący jakichś wielkich kontrowersji. W skrócie chodzi o to, że ma powstać specjalny interfejs do przekazywania informacji dotyczących pracowników delegowanych. To ma być po prostu taki cyfrowy formularz ujednolicony w skali całej Unii Europejskiej, dostępny we wszystkich językach. No więc celem tej operacji jest ułatwienie procedur, ujednolicenie, cyfryzacja. Moje stanowisko, jako sprawozdawcy, jest oczywiście pozytywne. To się przyczyni do ułatwienia działalności gospodarczej w obszarze Unii Europejskiej, do zmniejszenia barier biurokratycznych. Polska jest zainteresowana tymi rozwiązaniami, dlatego że w tym momencie jesteśmy chyba największym beneficjentem delegowania pracowników w obszarze Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekPęk">Jako konstruktywny eurosceptyk od lat, mogę tylko powiedzieć, z lekkim przekąsem, że szkoda, że tak długo czekaliśmy na takie rozwiązania. Tutaj można by się jeszcze przyczepić do tego, że to rozwiązanie nie jest obligatoryjne, dla wszystkich, tylko fakultatywne, no więc pewien chaos biurokratyczny w tym obszarze pozostanie. No, ale jest to krok w dobrą stronę. Ja rekomenduję przyjęcie tego aktu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TomaszGrodzki">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TomaszGrodzki">Skoro nie, to zamykam dyskusję i zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#TomaszGrodzki">Kto z komisji popiera projekt tego aktu prawnego? Proszę o podniesienie ręki. (8)</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#TomaszGrodzki">Nie będziemy głosować nad stanowiskiem rządu, bo go nie znamy, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekPęk">Ale ja mogę też o tym powiedzieć, Panie Przewodniczący, bo zapoznałem się ze stanowiskiem rządu. Ono też jest pozytywne.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">(Naczelnik Wydziału Prawa Europejskiego w Departamencie Spraw Europejskich w Ministerstwie Rozwoju i Technologii Agata Zatońska-Piasta: Pozytywne.)</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#TomaszGrodzki">No więc rozumiem, że możemy również podnieść rękę za tym…</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#TomaszGrodzki">Czy komisja popiera stanowisko rządu? (8)</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję bardzo. Dlatego nie zarządzam, kto jest przeciw i kto się wstrzymał, bo głosowaliśmy jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję bardzo. Zamykam ten punkt.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#TomaszGrodzki">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami egzekwowania prawa odpowiedzialnymi za egzekwowanie dyrektywy unijnej 2019/633 w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorstwami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych; dokument o sygnaturze COM(2024) 576.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#TomaszGrodzki">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#TomaszGrodzki">W tym momencie poproszę przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pana ministra Jacka Czerniaka, o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekCzerniak">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JacekCzerniak">Panie Marszałku! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JacekCzerniak">Informacyjnie. Otóż Komisja Europejska 10 grudnia 2024 r. złożyła 2 wnioski legislacyjne. Jednym z tych wniosków legislacyjnych jest projekt rozporządzenia Parlamentu i Rady, o którym mówił pan…</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Przepraszam, którego roku?)</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#JacekCzerniak">10 grudnia 2024 r. Mamy rok 2025.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Pan minister powiedział 2025 r.)</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#JacekCzerniak">Tak powiedziałem? Przepraszam. W takim razie 2024 r.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#JacekCzerniak">Jeden z tych wniosków, o których mówił pan marszałek, to jest właśnie wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie współpracy między organami egzekwowania prawa odpowiedzialnymi za egzekwowanie dyrektywy Unii Europejskiej 2019/633 w sprawie nieuczciwych praktyk handlowych w relacjach między przedsiębiorstwami w łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych. Stanowisko rządu, o które pytał pan marszałek, jest pozytywne. Rząd Rzeczypospolitej Polskiej popiera propozycję wzmocnienia współpracy tych organów działalności transgranicznej, ta współpraca ma na celu wyeliminowanie nieuczciwych praktyk. Jak powiedziałem, nasze stanowisko jest pozytywne. Akt ten wprowadza pewne zasady współpracy, wymiany informacji, tak żeby móc egzekwować prawo i podejmować określone środki egzekucyjne w imieniu przedsiębiorstw. Jest to dookreślenie wszystkich zasad współpracy transgranicznej. Jest prośba o poparcie tego stanowiska i kwestii dotyczącej tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#JacekCzerniak">Założyliśmy, że podczas naszej prezydencji będziemy popierać, rozpatrywać te 2 wnioski legislacyjne dotyczące przedmiotu dzisiejszego spotkania komisji. W konkluzji postanowiliśmy, że wypracujemy stanowisko Rady w kontekście legislacji, ponieważ Parlament powiedział, że przyjmie stanowisko w tej sprawie dopiero we wrześniu, a więc nie dojdzie do trilogu, dopiero prezydencja duńska, która po nas będzie, zajmie się tymi sprawami. My, jak powiedziałem, w ramach prezydencji polskiej, opracujemy stanowisko Rady w tych 2 projektach rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#TomaszGrodzki">Ten drugi projekt będzie omawiany za chwilę.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#TomaszGrodzki">W tej chwili poproszę senatora sprawozdawcę, pana senatora Chróścikowskiego, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JerzyChróścikowski">Panie Marszałku! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JerzyChróścikowski">Rzeczywiście pan minister już przedłożył tu szczegółową informację. Ja nie mam tu specjalnych uwag. Mam tylko pytanie, jak ocenia pan dotychczasową współpracę. Pytam, bo w tej sprawie częściowo już funkcjonują polskie przepisy. Jak to się ma do tego… Czy nowe przepisy, które będą wprowadzane, poprawią sytuację, czy nie poprawią sytuacji? Mówimy tu szczególnie o przepisach dotyczących rolników.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#TomaszGrodzki">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JacekCzerniak">Dziękuję bardzo za to pytanie. Oczywiście my zakładamy, że te przepisy poprawią sytuację rolnika w łańcuchu dostaw. Tak jak pan senator Chróścikowski mówił, pewne przepisy na gruncie ustawodawstwa polskiego już są, jednak wymagają doprecyzowania. Tak jak rząd stwierdził w swoim stanowisku, pewne sprawy trzeba jeszcze uszczegółowić merytorycznie, właśnie w celu poprawy sytuacji rolnika w łańcuchu dostaw i przeciwdziałania nieuczciwym konkurencjom i praktykom, które są często stosowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyChróścikowski">O ile mi wiadomo, to jest ponad 20 spraw prowadzonych przez UOKiK, ileś zaleceń, ileś spraw procesowych… Głównie dotyczy to hipermarketów, o ile dobrze pamiętam.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Czerniak: Tych dużych, tak.)</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#JerzyChróścikowski">Tak. Mam nadzieję, że ta sprawa, która jest poruszana w tych rozporządzeniach… Bo szczegóły są w trakcie…</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Czerniak: To jest na stole.)</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#JerzyChróścikowski">Jeszcze nie są ustalone. W związku z tym liczę na to, że rząd będzie sprawnie kontrolował ten proces i nasze stanowisko będzie… Chodzi o to, żeby nie pogorszyć sytuacji, która już jest w polskim prawodawstwie, tylko utrzymać to i wskazać jeszcze lepsze rozwiązania. W imieniu komisji stawiam wniosek o poparcie wniosku, z uwagami, które zostały zgłoszone.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#TomaszGrodzki">Z uwagami rządu, jak rozumiem? Dobrze. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#TomaszGrodzki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#TomaszGrodzki">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#TomaszGrodzki">Nie widzę zgłoszeń. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#TomaszGrodzki">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#TomaszGrodzki">Zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#TomaszGrodzki">Czy komisja popiera projekt aktu ustawodawczego z uwagami rządu?</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#TomaszGrodzki">Kto jest za? (9)</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#TomaszGrodzki">Przechodzimy zatem do punktu trzeciego, jak gdyby w ciągłości: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia unijne nr 1308/2013, 2021/2115 i 2021/2116 w odniesieniu do poprawy pozycji rolników w łańcuchu dostaw żywności. Jest to dokument o sygnaturze COM(2024) 577, czyli następny po tamtym dokumencie.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#TomaszGrodzki">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#TomaszGrodzki">Tu również poproszę przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, pana ministra Czerniaka, o przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JacekCzerniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JacekCzerniak">Tak jak w przypadku poprzedniego projektu stanowisko rządu jest pozytywne. Zostało przyjęte 30 stycznia 2025 r. Bardzo krótko scharakteryzuję obszary, których dotyczy ten projekt rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#JacekCzerniak">Otóż, po pierwsze, w tym projekcie zawarta jest propozycja obowiązku zawierania pisemnych umów na dostawę produktów rolnych. W rozstrzygnięciach unijnych, które dzisiaj obowiązują, jest zapisane, że jest to fakultatywne. My, jako Polska, niejako wyprzedziliśmy sytuację i w swoim ustawodawstwie wprowadziliśmy ten obowiązek jako obligatoryjny. Ustawodawca unijny, powtarzam, napisał, że może to być fakultatywne.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JacekCzerniak">Po drugie, zaproponowano również obowiązkowy mechanizm mediacji. Tutaj trwa dyskusja państw członkowskich, niektóre państwa twierdzą, że ten mechanizm nie powinien być obligatoryjny, tylko fakultatywny, że mechanizm mediacji może być wprowadzony w ramach zwiększenia roli rolnika w łańcuchu dostaw.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JacekCzerniak">Kolejna kwestia dotyczy dopracowania ogólnych ram prawnych dla dobrowolnych oznaczeń – takich jak np. „uczciwe”, „sprawiedliwe”, „krótkie łańcuchy dostaw” – które mogą być stosowane na etykiecie produktu. Niektóre państwa już stosują takie oznaczenia, np. Niemcy mają oznaczenie „uczciwy handel”, fairtrade. No więc wychodzi się naprzeciw oczekiwaniom, żeby tego typu oznaczenia były dla wszystkich państw członkowskich jednolite i żeby były kryteria, na podstawie których te oznaczenia są wprowadzane. „Uczciwe” czy, jak powiedziałem, „krótkie”, czy też „sprawiedliwe łańcuchy”… No, kiedy jakiś towar znajdzie się na polskiej półce, znak fairtrade użyty przez inne państwo członkowskie może nic nie mówić polskiemu konsumentowi.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#JacekCzerniak">Tak że to są kwestie wynikające z tych projektów. Stanowisko rządu, jak powiedziałem, jest pozytywne, chcemy wzmocnić w ten sposób pozycję rolnika w łańcuchu dostaw. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#TomaszGrodzki">Czyli rozumiem, że nasze kury z wolnego wybiegu czy jaja ściółkowe też mogą być, że tak powiem, tłumaczone na inne języki jako pokaz fairtrade.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#TomaszGrodzki">Poproszę teraz senatora sprawozdawcę, również pana Chróścikowskiego, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JerzyChróścikowski">Panie Marszałku! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JerzyChróścikowski">Powiem tak. Pan minister w zasadzie już wytłumaczył, na czym ten projekt polega. Ja tylko przypomnę, że my mamy w Polsce rozwiązania, które obowiązują już od 2017 r., z korektami zmieniającymi. Mam właśnie uwagi do tego naszego aktu, z jednego powodu: niby jest obowiązkowy, a jednak jest nieobowiązkowy. O ile w przemyśle, np. tytoniowym czy cukrowniczym, obowiązują pewne terminy i zasady, do kiedy umowa powinna być zawarta, i o ile akurat te podmioty gospodarcze, można powiedzieć, się wywiązują, o tyle tu umowy często są zawierane, że tak powiem, przy przysłowiowej skrzynce: przywozi rolnik skrzynkę i wtedy podpisuje umowę. No, pomylono intencje, bo organizacje i związki zawodowe domagały się tego, żeby była gwarancja, że jeśli rolnik zakontraktuje przykładowo 3 miesiące wcześniej, to jego produkt zostanie odebrany, a nie tak, że przyjeżdża, stawia na wagę i wtedy słyszy, że może podpisać umowę. No więc taki obowiązek jest dzisiaj, powiedziałbym, fikcją. Mam nadzieję, że przygotowywane rozporządzenie to wszystko doprecyzuje, chociaż pan minister twierdzi, że to znowu będzie dobrowolne…</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Czerniak: Nie, obligatoryjne.)</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#JerzyChróścikowski">Obligatoryjne. To przepraszam…</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jacek Czerniak: …Którzy chcą remediacji.)</u>
<u xml:id="u-18.5" who="#JerzyChróścikowski">Dobrze, to przepraszam, przejęzyczyłem się.</u>
<u xml:id="u-18.6" who="#JerzyChróścikowski">Jest jeszcze problem z tym oznakowaniem. Proszę państwa, my na temat znaków mieliśmy posiedzenie komisji rolnictwa jeszcze w poprzedniej kadencji. Jest pewien problem, bo każdy kraj wymyśla sobie swoje oznaczenia upraszczające. Podam przykład oznakowania, które często będziecie mieli na naszych polskich półkach: kolorystyka plus A, B, C, D, E, kolory od zielonego do czerwonego. Ono tak myli konsumenta, bo kiedy kupuje mięso, to jest oznaczenie na czerwono, kiedy kupuje coca-colę – na zielono. No nie, po prostu mylone są niektóre znaki, konsument się sam oszukuje. No, nie może być tak, że niektórzy sobie określają znaki, przez które wprowadzają konsumentów w błąd. No bo tzw. zieloni, ja nazywam tak różne osoby, które chcą jeść takie czy inne produkty, próbują sobie w ten sposób zabezpieczyć… Ale według naszej oceny, komisji, to jest fałszowanie… Było wiele dyskusji na ten temat podczas konferencji, na temat tego, jakie formuły… Mam nadzieję, że teraz to będzie jednolite i nie będzie tego typu zafałszowań, bo do tej pory każdy mógł sobie wprowadzać, co mu się podoba. To ma być proste, a okazuje się, że jest skomplikowane, dla niektórych.</u>
<u xml:id="u-18.7" who="#JerzyChróścikowski">Tak że liczę na to, że będzie to lepiej funkcjonować. Jako komisja popieramy ten wniosek, z uwagami, które dzisiaj przedkładamy, i rząd, i my.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JacekCzerniak">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JacekCzerniak">Myślę, że wniosek pana senatora Chróścikowskiego, żeby ujednolicić te kolory, jest bardzo zasadny, bo one różnie działają na naszą psychikę. O ile kolor czerwony powoduje…</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#JacekCzerniak">No więc, że tak powiem, część lubi, a część nie lubi, mówiąc metaforycznie… Ale faktycznie ten wniosek, żeby ujednolicić… Obecnie państwa członkowskie same wprowadzają te zasady. Komisja nad tym pracuje, jest to zasadne, żeby w Unii Europejskiej była, jak gdyby, jednolita zasada reagowania na te kolory, żeby te reakcje były odpowiednie. My na czerwonym akurat nie przechodzimy, przechodzimy na zielonym, ale to już jest psychologia i kojarzenie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JerzyChróścikowski">No, ale żeby dodać jedną rzecz, jeśli chodzi o gospodarstwa i produkcję ekologiczną, to wiadomo, jest zielony listek i wszyscy wiedzą, co on oznacza, a nie, że jest napis „ekologiczne”, bo to nie znaczyłoby, że produkt jest ekologiczny. Ma być zielony listek, oznakowanie europejskie, wiadomo, że taki znak jest tu przyjmowany. I obyśmy takiej zasady się doczekali.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#JacekCzerniak">My też mamy polskie oznakowanie „Produkt polski”, które jest dobrowolne. Ono też powoduje, że możemy kupować patriotycznie, produkty polskie, ale to już jest nasza decyzja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#TomaszGrodzki">Ja mam tylko jedną wątpliwość w związku z mediacjami fakultatywnymi. Mediacja oznacza, że jest jakiś konflikt, i jeśli to ma być fakultatywne, to jedna strona może powiedzieć, że nie chce mediować, i może postawić warunek: albo płacisz, albo wyjazd. Gdyby to było obligatoryjne, to nie wiem, czy w wypadku konfliktu nie dawałoby większego oręża temu słabszemu, czyli zwykle rolnikowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#JacekCzerniak">Panie Marszałku, odpowiadając na to pytanie, chcę powiedzieć, że w projekcie jest obligo, natomiast część państw członkowskich uważa, że to powinno być fakultatywne. Te mediacje są przed zawarciem umowy, właśnie po to, żeby wzmocnić pozycję rolnika wobec m.in. różnych gigantów, nazwijmy to umownie. Na razie trwa dyskusja, ale w projekcie Komisji jest zapisane, żeby taka mediacja przed zawarciem umowy była obligatoryjna.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#TomaszGrodzki">No i tego się trzymajmy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#TomaszGrodzki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#TomaszGrodzki">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos? Rozumiem, że ona przed chwilą już się odbyła. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#TomaszGrodzki">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#TomaszGrodzki">Zarządzam głosowanie nad wnioskiem, zgodnie z którym komisja popiera projekt wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#TomaszGrodzki">Kto jest za? (9)</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#TomaszGrodzki">I tym sposobem przechodzimy do rozpatrzenia punktu czwartego porządku obrad. Prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekty aktów ustawodawczych COM(2025), po kolei: 027, 034, 038, 040.</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#TomaszGrodzki">Czy są inne propozycje w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#TomaszGrodzki">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#TomaszGrodzki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-24.11" who="#TomaszGrodzki">Przechodzimy do punktu piątego porządku obrad, w którym prezydium komisji proponuje nie występować o stanowiska rządu do projektów aktów nieustawodawczych, z listy A, o sygnaturze COM(2024) 573, 574, COM(2025), po kolei: 11, 31, 22, 23, 33, 43, 44, 49, 50.</u>
<u xml:id="u-24.12" who="#TomaszGrodzki">Czy są inne propozycje w tej sprawie?</u>
<u xml:id="u-24.13" who="#TomaszGrodzki">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-24.14" who="#TomaszGrodzki">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-24.15" who="#TomaszGrodzki">Punkt szósty porządku obrad to sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-24.16" who="#TomaszGrodzki">W tym punkcie jest czas na przedstawienie informacji i sprawozdań z wyjazdów służbowych członków komisji.</u>
<u xml:id="u-24.17" who="#TomaszGrodzki">Czy ktoś z pań i panów senatorów chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-24.18" who="#TomaszGrodzki">Pan senator Ujazdowski.</u>
<u xml:id="u-24.19" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-24.20" who="#TomaszGrodzki">Zapraszamy. Niedługo kończymy, ale możecie państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Mam nie tyle sprawozdanie z komisji, co postulat, żebyśmy odbyli w terminie mniej więcej przed wakacjami posiedzenie komisji, takie studyjno-informacyjne, pozwalające nam później pracować bardziej efektywnie. Chodzi o prawodawstwo i praktykę unijną wobec big techów, tzn. ochronę praw autorskich, ochronę prywatności. Proponuję, żeby zaprosić kompetentną osobę z przedstawicielstwa Unii Europejskiej, z rządu, może któryś z NGO-sów zajmujących się tą problematyką, tak żebyśmy mieli to lepiej wyświetlone, zanim przyjdzie kolejna fala ustawodawstwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#TomaszGrodzki">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#TomaszGrodzki">Pan ma zdolność czytania w myślach, bo dzisiaj właśnie w tej sprawie dzwonił z przedstawicielstwa pan Naturski. Dziękuję za tę uwagę. Będziemy pracować nad tym, aby to w sposób, że tak powiem, reprezentatywny przygotować.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#TomaszGrodzki">Na zakończenie pragnę poinformować, że na podstawie art. 3 ustawy kooperacyjnej wystąpiłem o przygotowanie stanowiska rządu odnośnie do „Komunikatu Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. Program prac Komisji na 2025 r. Razem ku odważniejszej, prostszej, szybszej Unii”. To jest dokument COM(2025) 45. Komunikat ten pojawił się w języku polskim w dniu 26 lutego br., i dotyczy realizacji polskich zobowiązań unijnych.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#TomaszGrodzki">Na tym porządek obrad został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#TomaszGrodzki">Wszystkim bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#TomaszGrodzki">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 33)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>