text_structure.xml
12.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 14 minut 45)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Henryk Piotr Siedlaczek)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Witam ponownie szanownych państwa.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Otwieram dwudzieste czwarte posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do pierwszego punktu porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Na początek stwierdzam kworum. Na 11 członków komisji obecnych jest – myślę, że nie pomyliłem się w liczeniu – 8.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Witam pana Pawła Karbownika, podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów, oraz przedstawicieli Departamentu Współpracy Międzynarodowej: pana Damiana Szostka, pana Macieja Tabaczara oraz eksperta departamentu Michała Franasa.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego porządku obrad: zmiana Statutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI) – wniosek o uruchomienie procedury przewidzianej w art. 308 TFUE. Dokument o sygn. COM 2024/0803(CNS).</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej. I zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Finansów, pana podsekretarza stanu Pawła Karbownika, o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PawełKarbownik">Dziękuję serdecznie, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PawełKarbownik">Wysoka Komisjo, mam przyjemność przedstawić państwu stanowisko rządu do wniosku o wprowadzenie zmian do protokołu nr 5 w sprawie Statutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego poprzez usunięcie przewidzianego w nim ograniczenia w postaci współczynnika dźwigni finansowej, tzw. gearing ratio, oraz przyznanie Radzie Gubernatorów EBI, stanowiącej jednomyślnie, uprawnienia do ustalania i utrzymania odpowiednich limitów dźwigni. Czyli mówiąc po polsku…</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PawełKarbownik">Nie, nie, broń Boże. Oczywiście, że nie bez końca. I nie dozwolone. Tylko właśnie przeniesienie tego ze statutu, który troszkę blokował elastyczność zarządu, i oddanie tej decyzji Radzie Gubernatorów, co jest też zgodne z wnioskami z dyskusji na kanwie G20 i w innych międzynarodowych instytucjach finansowych. Ponieważ kwestie dotyczące zadłużania i nowych instrumentów finansowych powodują, że większa elastyczność jest potrzebna. Ale to w żadnym stopniu oczywiście nie wpływa na ryzyko. Kwestia ryzyka pozostaje tak samo istotna.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PawełKarbownik">Współczynnik dźwigni finansowej stanowi limit długu, pożyczek i gwarancji w stosunku do kapitału własnego. Obecnie jego wartość tego współczynnika wynosi 250%, co można generalnie określić jako maksymalną dźwignię razy 2,5, którą EBI może osiągnąć w oparciu o swój kapitał.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#PawełKarbownik">Na dorocznym posiedzeniu Rady Gubernatorów EBI w czerwcu w Luksemburgu, w którym to posiedzeniu mieliśmy przyjemność uczestniczyć z panem ministrem Domańskim, gubernatorzy banku zdecydowali o wyrażeniu zgody na podjęcie działań banku w kierunku właśnie usunięcia dźwigni finansowej ze statutu banku, jak również o zwiększeniu wartości tego wskaźnika z 250% do 290%.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#PawełKarbownik">No i chciałbym właśnie przedstawić państwu ten wniosek, zapewniając, że w naszej ocenie jest to słuszny kierunek, ponieważ on też pomoże nam, Polsce, jako krajowi, który w znacznej mierze korzysta z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, dalej w dużej mierze się finansować. To też pomoże w tym, aby bank mógł finansować nowe dziedziny typu dual-use, czyli, mówiąc wprost, kwestie obronności. Bardzo ważne będzie także wsparcie EBI dla samorządów oraz sektora małych i średnich przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#PawełKarbownik">Komisja Europejska i Parlament poparły wspomniany wniosek. Dlatego zwracam się do Wysokiej Komisji o wydanie pozytywnej opinii w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Bardzo proszę teraz pana senatora sprawozdawcę, pana Jacka Włosowicza, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekWłosowicz">Dziękuję panu przewodniczącemu za udzielenie głosu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JacekWłosowicz">Koleżanki i koledzy, pan minister przedstawił nam zasadę mechanizmu, który ma być zmieniony. Sądzę, że jest to jak najbardziej racjonalne, ponieważ z zarządu, który jest dość, powiedziałbym, wąski, na który jako poszczególne kraje mamy mniejszy wpływ… Teraz, poprzez Radę Gubernatorów, będziemy mieli większy wpływ, ponieważ Rada Gubernatorów to przedstawiciele każdego kraju, przeważnie w randze ministra, i to ministra finansów. Tak więc sam mechanizm podejmowania wspomnianej decyzji będzie według mnie bardziej optymalny. Może się okazać, że elastyczny. Co do tego nie jestem przekonany, ale tak, ale tak może być. Niemniej jednak będziemy mieli większe baczenie na to, co się dzieje w banku, jak banku się zachowuje, jakie są… Elastyczni będziemy o tyle, że będziemy mogli lepiej reagować na warunki rynkowe.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JacekWłosowicz">Tak że jestem za tym, żebyśmy, jako komisja, poparli stanowisko rządu,</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JacekWłosowicz">Mam tylko jedno pytanie do pana ministra. Wspomniał pan, że na posiedzeniu czerwcowym rada gubernatorów mówiła o 290%, czyli prawie 3 razy… Dźwignia zbliżona by była do 3. Jak pan sądzi, w obecnych warunkach… Potrzeby są zawsze duże, niemniej jednak warunki w jakiś sposób realnie doprecyzowują… Na jakim poziomie dźwigi powinniśmy się spodziewać w najbliższych latach?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PawełKarbownik">Dziękuję bardzo za ten głos i za pozytywną opinię.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PawełKarbownik">Co do dźwigni… Oczywiście trudno przewidzieć, jak sytuacja rynkowa będzie się kształtować w najbliższych latach, sami wiemy, w jakich czasach żyjemy. Niemniej jednak ta propozycja, żeby ją podnieść z 250% do 290%, jest oczywiście efektem głębokich analiz wewnątrz banku. Bo jak państwo zapewne doskonale wiecie, najważniejszą rzeczą dla banku, oprócz tego, żeby dostarczać finansowanie do gospodarki, jest ich rating, czyli triple A, który stanowi o stabilności banku. I jakby dojście do tego 290% nowego gearing ratio opiera się na rozmowach z przedstawicielami rynki, na analizie stabilności banku. I oczywiście ma to na względzie potrzebę podniesienia aktywności banku, ale w taki sposób, żeby to było bezpieczne. Tak że na ten moment bank ocenia, że 250% to jest to, na co nas, że tak powiem stać. A jak będzie w przyszłości? No, nie chciałbym się do tego odnosić, bo trudno to antycypować na tym etapie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekWłosowicz">Panie Ministrze, dziękuję, bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JacekWłosowicz">Panie Przewodniczący, zgłaszam wniosek o to, żebyśmy jako komisja poparli stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę bardzo, głos zabiera pan senator Waldemar Witkowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WaldemarWitkowski">Mam pytanie. Nie do końca rozumiem, jeśli chodzi o te 290% czy 250%… Co z czym się tam porównuje? Co jest bazą, a co jest tą górną granicą?</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WaldemarWitkowski">No ale chcę wiedzieć. Nie jestem pewien.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PawełKarbownik">Tak, 250% to jest stosunek pożyczek i gwarancji do kapitału dzisiaj. I mowa o podniesieniu tego wskaźnika z 250% obecnie do 290% w przyszłości.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję panu senatorowi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy jeszcze ktoś z senatorów pragnie zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Szanowni Państwo, przechodzimy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Głosujemy nad proponowanym stanowiskiem komisji, nad poparciem przez komisję stanowiska rządu w przypadku wspomnianego projektu.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Kto z państwa członków komisji jest za poparciem stanowiska rządu?</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Stwierdzam, że wniosek przyjęty został jednogłośnie. Komisja popiera stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Szanowni Panowie, jeżeli pozwolicie…</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Panie Ministrze, Szanowni Panowie, dziękujemy za udział w komisji i do zobaczenia.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekty aktów ustawodawczych COM(2024) 480, COM(2024) 495, COM(2024) 496 i COM(2024) 517.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do punktu trzeciego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Prezydium komisji proponuje nie występować o stanowisko rządu do projektów aktów nie ustawodawczych – lista A – o sygnaturach COM(2024) 161, COM(2024) 370, COM(2024) 433, COM(2024) 434, COM(2024) 440, COM(2024) 444, COM(2024) 459, COM(2024) 471, COM(2024) 472, COM(2024) 479, COM(2024) 481, COM(2024) 485, COM(2024) 486, COM(2024) 499, COM(2024) 502, COM(2024) 503, COM(2024) 504, COM(2024) 506, COM(2024) 519, COM(2024) 525, COM(2024) 526, COM(2024) 527, COM(2024) 536.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Szanowna Komisjo, czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-11.19" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do punktu czwartego porządku obrad. Są to sprawy różne.</u>
<u xml:id="u-11.20" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">W tym punkcie jest czas na przedstawienie informacji i sprawozdań z wyjazdów służbowych członków komisji.</u>
<u xml:id="u-11.21" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy ktoś z pań i panów senatorów chciałby zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-11.22" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-11.23" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Porządek obrad został wyczerpany.</u>
<u xml:id="u-11.24" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję, zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-11.25" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 58)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>