text_structure.xml 30.1 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 17)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Henryk Piotr Siedlaczek)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dzień dobry. Witam państwa serdecznie na dwudziestym drugim posiedzeniu Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu RP.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Otwieram dwudziestu drugie posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu Rzeczypospolitej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie porządku?</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TomaszSzymański">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TomaszSzymański">Wysoka Komisjo, składam wniosek o możliwość przesunięcia, zmianę kolejności punktów. Proponowałbym rozpatrzenie, jako pierwszego, punktu dotyczącego cyfrowych poświadczeń podróżnych, w skrócie DTC. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">W związku z tym, iż prośba jest obopólna, co do jednego i drugiego projektu, przychylam się do prośby pana ministra. Rozpoczniemy od punktu drugiego.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Chciałbym przywitać w tym momencie zaproszonych na posiedzenie komisji gości. Witam pana Tomasza Szymańskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Witam pana Macieja Lipca, dyrektora Departamentu Spraw Obywatelskich. Witam pana Cezarego Maliszewskiego, zastępcę dyrektora Departamentu Spraw Obywatelskich. Witam pana Pawła Siwka, dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej, i pana Wacława Kucharka, naczelnika w Departamencie Współpracy Międzynarodowej. Witam wszystkich państwa, pracowników komisji oraz wszystkich szanownych państwa senatorów.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu pierwszego, który był punktem drugim, a w tej chwili staje się punktem pierwszym: wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie wydawania cyfrowych poświadczeń podróżnych na podstawie dowodów osobistych oraz w sprawie norm technicznych dotyczących tych poświadczeń – dokument o sygnaturze COM(2024) 671.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Projekt stanowiska RP otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kompetencyjnej. Zgodnie z ust. 4 tego artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę przedstawiciela Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, pana ministra Tomasza Szymańskiego, o przedstawienie projektu i stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TomaszSzymański">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TomaszSzymański">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TomaszSzymański">Zaiste zakres dokumentu dotyczy możliwości wydawania cyfrowych poświadczeń podróżnych, w skrócie DTC, które będą oparte na dowodach osobistych i będą wydawane przez wszystkie państwa członkowskie. I teraz tak: Szanowni Państwo, podstawowym zakresem dokumentu… W odróżnieniu od tego tematu, o którym debatowaliśmy wczoraj w Senacie, czyli systemu wielkoskalowego, Systemu Entry/Exit, który był dedykowany obywatelom państw trzecich, ten system jest dedykowany państwom i obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej. Jego głównym, podstawowym zadaniem ma być ułatwienie obywatelom korzystania z prawa do swobodnego przemieszczania się, właśnie dzięki korzystaniu z cyfrowych dokumentów podczas przechodzenia przez kontrole graniczne. Szanowni Państwo, powinno to być o tyle prostsze, że statystycznie większość z nas już korzysta z aplikacji mobilnych. I każdy z nas doskonale zna aplikację mObywatel, ona jest już jakby w powszechnym obiegu. Stąd jakby wiara w to, że obywatele, szczególnie obywatele polscy, przychylnie na ten model korzystania będą się zapatrywać.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TomaszSzymański">Cyfrowe poświadczenie podróżne będzie zawierało te same dane osobowe wraz z danymi biometrycznymi, czyli zdjęciem biometrycznym, ale z wyjątkiem odcisków linii papilarnych.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#TomaszSzymański">Kto będzie mógł i w którym momencie będzie mógł składać wniosek, aplikować o system cyfrowego poświadczenia? A więc to będzie w momencie, kiedy obywatel wystąpi o wydanie, o wyrobienie nowego dowodu osobistego. Z kolei posiadacze dowodów osobistych będą mogli mieć możliwość zwrócenia się w późniejszym etapie, w późniejszym terminie, o wydanie takiego właśnie poświadczenia podróżnego.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#TomaszSzymański">W jaki sposób będziemy mogli o to występować? Z racji tego, że formuła ma charakter cyfrowy, oczywiście będzie taka sama możliwość wydawania cyfrowego poświadczenia w drodze zdalnego zawnioskowania o to poświadczenie – oczywiście za pomocą urządzeń mobilnych, telefonów komórkowych, iPadów, iPhone’ów.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#TomaszSzymański">Oczywiście w tym momencie samo działanie aplikacji będzie tożsame z działaniem aplikacji mObywatel, czyli chodzi o mikroprocesor bezdotykowy, i ta funkcja będzie zagwarantowana.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#TomaszSzymański">Jaka jest idea, Szanowni Państwo? Ten system ma być zintegrowany z systemem europejskiego portfelu tożsamości cyfrowej, co w konsekwencji… Jakby w dalekim zamierzeniu Rady jest korzystanie z usług e-administracji, administracji publicznej, czy też z wszelakich usług w obrębie funkcjonowania Unii Europejskiej, gdzie będzie wymagane i konieczne uzyskanie weryfikacji i potwierdzenie tożsamości danego człowieka.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#TomaszSzymański">System nie będzie obligatoryjny, system będzie miał charakter dobrowolny, więc nie każdy będzie musiał, ale każdy będzie mógł skorzystać z niego. Tak że będzie można wybrać między tradycyjnym dokumentem, który jest w powszechnym obrocie akceptowalny – i zostanie takowym – bądź też tym właśnie systemem elektronicznym.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#TomaszSzymański">Będzie państwa z pewnością interesowało stanowisko rządu w kontekście zaproponowanego projektu rozporządzenia Rady. A więc co do zasady stanowisko jest kierunkowo pozytywne, z tym że oczywiście na wstępnym etapie tworzenia tego aktu jest bardzo, bardzo wiele pytań, niejasności, które oczywiście muszą się rodzić, żeby powstała dobra legislacja, i musi to być poparte wieloma konsultacjami. Musi być to przygotowane z praktykami i musimy powyciągać odpowiednie wnioski. To, co interesuje nasz rząd, to przede wszystkim to, że nie możemy jakby ulec pokusie tego, żeby to rozwiązanie wyparło z obrotu kwestię tradycyjnych dokumentów. A więc ta dobrowolność, opcjonalność jest dla nas priorytetem. Kwestia poprawnej legislacji wymaga, żeby to nie był akt wykonawczy, tylko rozporządzenie, czyli twardy dokument, który będzie jasno określał zasady i kryteria dostępności co do tego obszaru. No i kluczem jest, jak państwo doskonale wiecie… Jeżeli w obrót może trafić zakres odpowiednich danych osobowych – w tym momencie bardzo podstawowych i bardzo ściśle strzeżonych danych – to będzie nas, jako rząd, interesowało to, żeby tu bezpieczeństwo było na najwyższym poziomie. Mamy tu na uwadze to, że mamy przepisy RODO, które u nas, w kraju, są bardzo, bardzo powszechnie i wnikliwie kontrolowane, badane, tak że Polacy stoją na straży tego, żeby mieć pewność i stabilność, że w nieuprawnione ręce, w trakcie prac nad tymi działaniami… że mogą się zdarzyć takie sytuacje… Dlatego tutaj bezwzględnie kwestia bezpieczeństwa, ochrony danych osobowych stoi na straży bezpieczeństwa Polaków.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#TomaszSzymański">Koszty wdrożenia. Tutaj też mamy sporo uwag, ponieważ wstępnie instytucja zaplanowała, że każde państwo poniesie koszt w wysokości 2 milionów euro, a dla nas jest to kwota absolutnie niedoszacowana, niemająca nic wspólnego z rzeczywistością. Bardzo proszę wziąć pod uwagę również nakłady, które, tak jak wspomniałem, gdy zacząłem już państwu opowiadać o tych wdrożeniach, realizujemy w ramach systemów wielkoskalowych – ETIAS, VIS, SIS i wczoraj omawianego Entry/Exit System, nad którym będziecie państwo w Senacie głosować już niedługo. To spowodowało bardzo duże nakłady finansowe po stronie Rzeczypospolitej Polskiej w kontekście kosztów, jakie Straż Graniczna już poniosła – chodzi o specjalne bramki funkcjonalne, bramki ABC do dokumentów fizycznych… Dlatego też będziemy starannie patrzeć na to, mając na uwadze dbałość o środki publiczne, żeby nie spowodować, że te nakłady byłyby zbyt duże.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#TomaszSzymański">Jeżeli chodzi o termin wdrożenia tego rozporządzenia, to proponowany jest termin wejścia w życie od… Tzn. Polska proponuje wydłużenie proponowanego terminu na rozpoczęcie wydawania tego dokumentu tożsamości dla podróżnego z 12 do 24 miesięcy po przyjęciu specyfikacji technicznych, ponieważ, tak jak państwu zasugerowałem, technika w tym momencie… Czyli poprawna legislacja, dobre przyjęcie rozwiązań, zabezpieczenie systemu odpowiedzialności w obrocie danymi osobowymi, a także ponoszenie kosztów i właściwa diagnoza, ponieważ dla nas kluczowym podmiotem będzie Straż Graniczna – jako że jesteśmy krajem zewnętrznym, flanką zewnętrzną Unii Europejskiej… A więc dla nas priorytetem jest jednak takie przygotowanie tego procesu technicznego, żebyśmy byli gotowi na implementowanie tych rozwiązań. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę teraz senatora sprawozdawcę, panią Jolantę Hibner, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#JolantaHibner">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#JolantaHibner">Można powiedzieć, że główne cele i sprawy, które są najważniejsze, przedstawił pan minister, ale trzeba też wziąć pod uwagę to, że chcemy, żeby w całej Europie był jednolity system ułatwiający przemieszczanie się, szybkie przemieszczanie się naszych obywateli. W związku z tym potrzebne są wspólne standardy. Ale te wspólne standardy też niosą ze sobą pewne niebezpieczeństwa. Wiemy, że różne cyfrowe sposoby identyfikacji mogą przynosić też różne, może nawet nieszkodliwe niespodzianki, dlatego trzeba bardzo dokładnie dopracować ten system. I tutaj zgadzam się całkowicie z tym, co pan minister powiedział, że ten system wymaga bardzo dokładnego przyjrzenia się. Czyli jesteśmy za, ale musimy też wiedzieć, jak to wszystko dopasować w systemie, jak udrożnić, a przede wszystkim też jakie koszty będziemy ponosić w związku z wdrożeniem tego. Bo w tej chwili ten system informatyczny, który mamy i który pozwala na to, żeby, korzystając z naszych dokumentów, przemieszczać się… To trzeba tak rozszerzyć, żeby nie było żadnych wątpliwości, że w systemie rozbudowanym, w systemie Digital Travel Credential… Chodzi o to, żebyśmy mogli się poruszać swobodnie, ale bez zagrożeń ze strony samego systemu, czyli bez jakichś podróbek czy innych takich sytuacji, i żebyśmy nie mieli niespodzianek.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#JolantaHibner">Swoje zastrzeżenia co do sposobu korzystania z tego systemu w sposób powszechny zgłaszały też nasze służby obrony granicznej, służby graniczne. One też wnoszą swoje uwagi, żeby na tyle uszczelnić ten system, żeby nie było żadnych wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#JolantaHibner">Na korzyść tego dokumentu trzeba powiedzieć to, że wymogi i to, że ma być jedność w przyjmowaniu tego rozporządzenia, będą skutkowały też tym, że będzie to system dopracowany przez wszystkie kraje.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#JolantaHibner">Tak że na tym etapie ja absolutnie uważam, że powinniśmy poprzeć tę inicjatywę, niemniej będziemy oczekiwali, że będzie to na tyle rozszerzone i na tyle jasne, że nie przyniesie żadnych niespodzianek. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję, Pani Senator. Rozumiem, że idziemy w kierunku rozwiązania takiego, iż komisja będzie proponowała poparcie projektu z uwagami rządu – tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JolantaHibner">Dokładnie tak, bo rząd też zgłasza te właśnie wszystkie zastrzeżenia co do spraw, które mogą budzić obawy, na to samo zwraca uwagę rząd. I bardzo dokładnie widać, że współpraca ta wychodzi na poziomie europejskim. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Otwieram dyskusję, Szanowni Państwo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w dyskusji? Skoro nie, to dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do głosowania nad projektem rozporządzenia Rady w sprawie wydawania cyfrowych poświadczeń podróżnych. Zgodnie z sugestią pani senator proponuję komisji przyjęcie następującego wniosku: komisja popiera projekt z uwagami rządu.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Kto z państwa jest za? (7)</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję, Panie Ministrze. Dziękuję państwu.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański: Serdecznie dziękuję, Wysoka Komisjo, za przyjęcie tego projektu.)</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękujemy bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy w tym momencie do punktu drugiego, który był punktem pierwszym, a w tej chwili jest punktem drugim. To wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia Mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy i udzielenia Ukrainie wyjątkowej pomocy makrofinansowej – dokument o sygnaturze COM(2024) 426.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Projekt stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej otrzymaliśmy na podstawie art. 7 ustawy kooperacyjnej i zgodnie z ust. 4 tegoż artykułu nasza komisja może wyrazić opinię o projekcie aktu ustawodawczego.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę przedstawiciela ministra finansów, dyrektora Departamentu Współpracy Międzynarodowej, pana Pawła Siwka, o zabranie głosu i przedstawienie projektu stanowiska rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PawełSiwek">Tak, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PawełSiwek">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PawełSiwek">Po pierwsze, bardzo dziękuję za możliwość przedstawienia stanowiska rządu w zastępstwie za członka kierownictwa Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PawełSiwek">Stanowisko rządu wobec projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy i udzielenia Ukrainie wyjątkowej pomocy makrofinansowej zostało przedstawione przez Komisję Europejską 20 września i zostało ono już zaakceptowane przez Radę Unii Europejskiej oraz Parlament Europejski w dniu 24 października, więc w niecały miesiąc. Propozycja miała na celu ustanowienie nowego mechanizmu uruchamiania funduszy dla Ukrainy, tzw. ULCM, oraz udzielenie wyjątkowej pomocy makrofinansowej Unii Europejskiej w celu zaspokojenia pilnych potrzeb budżetowych Ukrainy. Odzwierciedlało to zobowiązanie Unii Europejskiej do udzielania Ukrainie pomocy tak długo i tak intensywnie, jak będzie to konieczne. Zostało to potwierdzone ostatnio w czerwcu br. w konkluzjach Rady Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PawełSiwek">Jeżeli chodzi o sam mechanizm ULCM, to 14 czerwca na szczycie G7 we Włoszech ogłoszono uruchomienie do końca 2024 r. nadzwyczajnych pożyczek dla Ukrainy w wysokości 50 miliardów dolarów, które miałyby być w 100% spłacane przez przyszłe dochody z zamrożonych rosyjskich aktywów. Jaki był najistotniejszy element tego mechanizmu? Przede wszystkim pożyczek udzielą Unia Europejska oraz pozostałe państwa G7. Pozostałe państwa G7 przekażą pożyczkę do końca roku 2027. Środki te będą przechodziły przez budżet Unii Europejskiej w postaci tzw. zewnętrznych znaczonych dochodów, ujmowanych ponad limitami wieloletnich ram finansowych. W przypadku tzw. wyjątkowej pomocy makrofinansowej Unii Europejskiej projekt przewidywał pożyczkę unijną wysokości do 35 miliardów euro. Pomoc ta będzie przeznaczona na sfinansowanie najpilniejszych potrzeb oraz na odbudowę infrastruktury krytycznej. Ma stanowić wstępne wsparcie na rzecz trwałej, powojennej odbudowy oraz podtrzymywać Ukrainę na drodze do integracji europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PawełSiwek">Podstawowe elementy unijnej pożyczki. Po deklaracji pozostałych państw G7, czyli Japonii, Wielkiej Brytanii, Kanady oraz Stanów Zjednoczonych, wysokość tej pożyczki zmniejszyła się do 18 miliardów – na skutek deklaracji państw G7 z 35 miliardów zeszła do 18 miliardów. Całość procedury uzgodnienia tej pożyczki, czyli uzgodnienia memorandum of understanding oraz umowy pożyczki, musi zostać zakończona do końca roku, a zapadalność pożyczki to maksymalnie 45 lat.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PawełSiwek">Jeżeli chodzi o stanowisko Polski, to Polska od samego początku z zadowoleniem przyjmowała przedstawiony przez Komisję Europejską projekt rozporządzenia. Popieraliśmy propozycję i akceptowaliśmy ją bez zmian oraz konsekwentnie podkreślaliśmy potrzebę zakończenia prac legislacyjnych w planowanym terminie, do końca października br., co się wydarzyło.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PawełSiwek">Jeżeli chodzi o dalszy przebieg prac nad pożyczką G7 dla Ukrainy, to do końca roku musimy uzgodnić, tak jak już powiedziałem, memorandum of understanding oraz umowę pożyczki. Pozostałe państwa G7 muszą potwierdzić swoją wolę co do łącznej wysokości 27 miliardów euro. Unia Europejska udzieli swojej części pożyczki do końca 2025 r., pozostałe państwa będą miały czas do końca 2027 r., ale bardzo prawdopodobne jest udzielenie ich przed końcem roku 2026.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#PawełSiwek">Mając na uwadze powyższe, bardzo proszę Wysoką Komisję o pozytywne zaopiniowanie stanowiska rządu RP. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę teraz pana senatora sprawozdawcę, pana Grzegorza Schetynę, o przedstawienie projektu opinii komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#GrzegorzSchetyna">Tak, tutaj kwestia jest bezdyskusyjna, wynikająca, tak jak mówił pan dyrektor, z ustaleń najpierw grupy G7, a potem decyzji Parlamentu Europejskiego. Sprawa zależeć będzie oczywiście od Komisji, jeśli chodzi o koordynację i sprawdzanie wprowadzania tego mechanizmu gwarancji dla pożyczek czy systemu pożyczek, które będą udzielane Ukrainie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#GrzegorzSchetyna">W związku z jakby oczywistością sprawy i z koniecznością akceptacji tej dyrektywy komisja jest za. Tutaj nie ma żadnych dyskusji i wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję panu senatorowi.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Pragnę dopytać: czy komisja popiera projekt aktu prawnego, czy popiera projekt z uwagami rządu?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Schetyna: Rząd akceptuje w całości… Nie ma żadnych uwag. To znaczy…)</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czyli popieramy projekt taki… Taką formułę…</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Schetyna: Taki, jaki jest. Tak, bo tu jest akceptacja rządu…)</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">I taką formułę poddam pod głosowanie.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Schetyna: Tak jest.)</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Szanowni Państwo, otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę pan senator Ujazdowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Chciałbym zapytać pana dyrektora: czy istnieje wiedza o tym, które państwa się temu sprzeciwiały albo wnosiły…</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Poza Węgrami, tak. …Albo wnosiły mocniejsze poprawki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PawełSiwek">Jeżeli chodzi o poprawki, to nie było żadnych poprawek, dlatego że każda poprawka, czy to na etapie prac Rady, czy prac Parlamentu, spowodowałaby wydłużenie procesu. A co do samego projektu rozporządzenia, to na etapie głosowania sprzeciwiły się Węgry, wstrzymała się Słowacja i, proceduralnie, Malta. To jeśli chodzi o projekt rozporządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Skoro pytań nie ma, to dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do głosowania. Proponuję przegłosowanie następującej treści stanowiska komisji: komisja popiera projekt aktu prawnego.</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Kto z państwa senatorów jest za? (6)</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Jednogłośnie za.)</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do rozpatrzenia punktu trzeciego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Prezydium komisji proponuje przyjąć bez uwag projekty aktów ustawodawczych o numerach COM (2024) 023, 407, 452.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy są inne propozycje w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Przechodzimy do punktu czwartego porządku obrad, w którym prezydium komisji proponuje nie występować o stanowisko rządu do projektów aktów nieustawodawczych o sygnaturze COM(2024): 428, 429, 438, 441, 443, 453, 467, 468, 477 i 478.</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy są inne propozycje w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-17.16" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Stwierdzam, że komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Punkt piąty porządku obrad to sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-17.18" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy ktoś z pań i panów senatorów chciałby zabrać głos w tej sprawie, w tym punkcie?</u>
          <u xml:id="u-17.19" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Jeżeli nie, to ja pozwolę sobie udzielić głosu.</u>
          <u xml:id="u-17.20" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Wysoka Komisjo, w dniach 29…</u>
          <u xml:id="u-17.21" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.22" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Proszę?</u>
          <u xml:id="u-17.23" who="#komentarz">(Głos z sali: Słuchamy, słuchamy.)</u>
          <u xml:id="u-17.24" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">W dniach 27–29 października 2024 r. w Budapeszcie odbyła się siedemdziesiąta druga sesja parlamentarna Konferencji Komisji do spraw Unijnych Parlamentów Unii Europejskiej – COSAC. Senat RP reprezentowałem ja, jako zastępca przewodniczącego Komisji Spraw Unii Europejskiej, oraz pan senator Grzegorz Schetyna, członek Komisji Spraw Unii Europejskiej. Konferencja poświęcona…</u>
          <u xml:id="u-17.25" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Państwo wychodzicie, to proszę, ja poczekam. Dziękujemy bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.26" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Konferencja poświęcona była w dużej części podsumowaniu węgierskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, która upływa wraz z końcem 2024 r. Spotkanie odbyło się z udziałem przedstawicieli komisji do spraw europejskich państw członkowskich Unii Europejskiej, parlamentów państw kandydujących, specjalnych gości, przedstawicieli instytucji Unii Europejskiej oraz korpusu dyplomatycznego. W trakcie pierwszej sesji „Program i wyniki prezydencji Węgier w Radzie Unii Europejskiej” w zastępstwie premiera Viktora Orbána, który wybrał wizytę w Gruzji, przemawiał węgierski minister do spraw europejskich, pan János Bóka. W sesji tej głos zabrał senator Grzegorz Schetyna, odnosząc się do sytuacji poszczególnych państw naszego regionu w ich proeuropejskich aspiracjach. Głównymi mówcami drugiej sesji „Stan Unii Europejskiej w roku zmian instytucjonalnych oraz 15-lecie stosowania traktatu z Lizbony” byli Maroš Šefčovič, wiceprzewodniczący do spraw stosunków międzyinstytucjonalnych i prognozowania w Komisji Europejskiej – wystąpienie było video – oraz Barna Pál Zsigmond, sekretarz stanu w węgierskim ministerstwie do spraw Unii Europejskiej, Sven Simon, nowy przewodniczący Komisji Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego, oraz Alessandro Giglio Vigna, przewodniczący komisji do spraw Unii Europejskiej w Izbie Deputowanych Włoch. W części wprowadzającej do trzeciej sesji „Europejskie trendy demograficzne i odpowiedzi na szczeblu krajowym i europejskim” przemawiała pani Zsófia Koncz, sekretarz stanu w węgierskim ministerstwie kultury i innowacji. W ostatniej sesji „Europejskie bezpieczeństwo i obronność” wypowiedzieli się pan Esteban González Pons, wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego, oraz Péter Sztáray, sekretarz stanu w węgierskim Ministerstwie Spraw Zagranicznych i Handlu. W trakcie debaty głos zabrał przewodniczący senackiej delegacji… Ja zabrałem głos jako przewodniczący senackiej delegacji, opisałem wkład Polski w pomoc Ukrainie oraz rolę, jaką nasz kraj pełni w szeroko pojętej architekturze bezpieczeństwa Unii Europejskiej i NATO. Ponadto w pierwszym dniu konferencji uczestniczyłem w spotkaniu prezydenckiej trojki wraz z reprezentantami delegacji węgierskiej, belgijskiej oraz Parlamentu Europejskiego. Ustalono tam porządek obrad posiedzenia plenarnego oraz odnoszono się do aktualizowanej na bieżąco treści dokumentu końcowego konferencji. Spotkaliśmy się również z przedstawicielami parlamentu duńskiego w związku z następną prezydencją. Uczestniczyłem również w spotkaniu przewodniczących delegacji, które miało miejsce drugiego dnia konferencji. Ustalono tam ostateczny kształt dokumentu końcowego, przegłosowując poszczególne poprawki wnoszone przez zainteresowane parlamenty. To tyle w ramach sprawozdania z COSAC.</u>
          <u xml:id="u-17.27" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Czy ktoś z państwa senatorów pragnie zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-17.28" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Skoro nie, to na tym porządek dzienny został wyczerpany. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.29" who="#HenrykPiotrSiedlaczek">Zamykam posiedzenie… Ale nim zamknę posiedzenie, jeżeli państwo pozwolicie, pragnąłbym tutaj, z tego miejsca, serdecznie podziękować oczywiście delegacji senackiej, ale przede wszystkim chciałbym podziękować wszystkim państwu, którzy przygotowaliście senatorów do wystąpienia w Budapeszcie. Może z imienia i nazwiska nie będę wszystkich wymieniał, ale wszystkim tym państwu, którzyście nas przygotowali w sposób absolutny i kompetentny, dziękuję jako przewodniczący polskiej senackiej delegacji. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-17.30" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 47)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>