text_structure.xml
43.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 8 minut 31)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Witam państwa serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Cnotą jest punktualne rozpoczynanie posiedzeń, co staramy się czynić. W związku z tym rozpoczynamy kolejne posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Dzisiaj mamy posiedzenie legislacyjne, składające się z 6 punktów. Państwo otrzymali porządek obrad.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Zapytam jak zwykle na wstępie: czy jest zgoda na procedowanie według takiego porządku? Dziękuję bardzo. Nie ma sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">W związku z tym przechodzimy od razu do realizacji…</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">A, powitam jeszcze naszych gości. Ministerstwo Finansów reprezentuje pan minister Jarosław Neneman wraz z osobami towarzyszącymi, Ministerstwo Cyfryzacji – pan Dariusz Standerski, wiceminister, wraz ze zespołem, a Ministerstwo Klimatu i Środowiska – pani minister Anita Sowińska wraz z osobami towarzyszącymi. Witam państwa serdecznie. Witam również koleżanki i kolegów senatorów. Cieszę się z tak licznego udziału w dzisiejszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">Starajmy się procedować tak, abyśmy zmieścili się w ciągu godziny.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">W punkcie siódmym są jeszcze sprawy różne. Będziemy zdawać sprawę ze swoich wizyt zagranicznych, czego nie zrobiliśmy na poprzednim posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do realizacji porządku.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BogdanKlich">Punktem pierwszym jest projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BogdanKlich">Instytucją prowadzącą jest Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę pana wiceministra finansów Jarosława Nenemana o przedstawienie tego punktu, poglądu rządu.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Ministrze, 3 minuty.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JarosławNeneman">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JarosławNeneman">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JarosławNeneman">Projekt został przygotowany i opublikowany przez Komisję Europejską 19 czerwca tego roku. Będzie to piąty rok Wieloletnich Ram Finansowych Unii Europejskiej na lata 2021–2027. Projekt odzwierciedla główne priorytety w ramach tegorocznej rewizji Wieloletnich Ram Finansowych.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JarosławNeneman">Budżet na przyszły rok ma na celu zwiększenie skuteczności unijnej polityki spójności i rolnictwa, wydatków dominujących w budżecie Unii Europejskiej oraz wspieranie konkurencyjności Unii Europejskiej. Wysokość środków na zobowiązania zaproponowano na poziomie ponad 199 miliardów euro, tu jest wzrost o 2,3%, natomiast wysokość środków na płatności – na poziomie 159 miliardów euro i tu jest wzrost o 4%.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#JarosławNeneman">Przedstawię główne założenia stanowiska Polski, czyli to, na czym nam najbardziej zależało.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#JarosławNeneman">Po pierwsze, zapewnienie niezbędnych środków finansowych na spłacanie wcześniej zaciągniętych przez państwa członkowskie zobowiązań w imieniu budżetu UE. W szczególności dotyczy to polityki spójności oraz rozwoju obszarów wiejskich.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#JarosławNeneman">Po drugie, podkreślenie, że projekt budżetu w zakresie płatności może okazać się niewystarczający, w szczególności w zakresie polityki spójności. Polska będzie dążyła do przyjęcia tradycyjnej deklaracji o uzupełnieniu płatności w budżecie w ciągu przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#JarosławNeneman">Po trzecie, podnoszenie kluczowych kwestii w zakresie znaczenia programów pomocy emigrantom oraz ochrony granic Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#JarosławNeneman">Po czwarte, wskazanie na kluczowe znaczenie następujących wydatków: transgraniczne połączenia militarne transportowe i energetyczne; program wsparcia studentów Erasmus+; Fundusz Sprawiedliwej Transformacji; europejska polityka sąsiedztwa, szczególnie na kierunku wschodnim. W dobie ograniczenia wydatków administracyjnych w państwach członkowskich bardzo pozytywnie oceniamy działania podjęte przez Komisję w celu ograniczenia wzrostu wydatków pozapłacowych wszystkich instytucji do maksymalnie 2%.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#JarosławNeneman">Projekt budżetu był na poziomie roboczym od 19 czerwca do 15 lipca, kiedy osiągnięto porozumienie. Zatwierdzenie kompromisu nastąpiło w dniu 17 lipca, a ostateczna akceptacja dokonana została 13 września.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#JarosławNeneman">Co dalej? Polska akceptuje stanowisko Rady do projektu budżetu Unii Europejskiej, traktując je jako wstępne przed procedurą pojednawczą w Parlamencie Europejskim. Dalsza procedura jest taka, że po przyjęciu stanowiska przez Radę swoje stanowiska przyjmują państwa członkowskie, ustosunkowując się do poprawek Rady podczas sesji plenarnej w październiku. W przypadku różnicy zdań obu instytucji kolejnym krokiem będą rozmowy pojednawcze. W przypadku porozumienia w ramach komitetu pojednawczego Rada i Parlament Europejski będą miały 2 tygodnie na formalne przyjęcie budżetu na kolejny rok. Powinno to nastąpić…</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Klich: To znamy, Panie Ministrze. To znamy.)</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#JarosławNeneman">Dobra.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#JarosławNeneman">Mając to wszystko na uwadze, zwracam się z uprzejmą prośbą o pozytywne zaopiniowanie stanowiska rządu. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Cieszy zwłaszcza to, że jeśli chodzi o politykę spójności, tak znaczącą dla rozwoju naszego kraju, rząd jest zdecydowany występować o zwiększenie środków finansowych na ten cel. To taka uwaga na marginesie.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Naszym senatorem sprawozdawcą jest pan senator Włosowicz.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekWłosowicz">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JacekWłosowicz">Pan minister zaznajomił nas z tym, w którym momencie Wieloletnich Ram Finansowych jesteśmy, przypomniał, że jest to piąty jednostkowy, roczny budżet. Zaznajomił nas również z tym, w jakim punkcie przyjmowania tego budżetu czy negocjacji w Unii Europejskiej jesteśmy. Miejmy nadzieję na pozytywne rozwiązanie do 18 listopada. Powiedział też o 7 kluczowych kategoriach, na które ten budżet się dzieli. Jedna z nich, którą my jako kraj… Jesteśmy dużym beneficjentem Funduszu Spójności, rząd zwraca na to uwagę i w przyszłym roku będzie występował o jego korektę, jeżeliby wystąpiły większe realizacje programów. Wtedy płatności by były zwiększone. To stanowisko rządu, jeśli dobrze pamiętam, jest prezentowane od lipca, co nas cieszy, bo oczywiście mamy nadzieję, że te programy będą w Polsce dobrze realizowane. Taka korekta powinna się odbyć.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JacekWłosowicz">Jeśli chodzi o takie szczególne cechy tego budżetu, to trzeba powiedzieć, że jest to pierwszy budżet, w ramach którego są spłacane odsetki od pożyczek zaciągniętych na rynkach komercyjnych. Do tej pory tego nie było, ale po wprowadzeniu pozycji Next Generation… Od tego już płacimy odsetki. W takim kontekście bardziej ogólnoświatowych finansów widziałbym… Płacimy odsetki, ale jak się pożycza pieniądze, to jest to naturalne. Ale ja widziałbym tutaj pewien element tworzenia większego rynku dłużnego w Europie. Ten rynek jest bardzo płytki w porównaniu do rynku stanów Ameryki Północnej. M.in. przez to nie wypadamy finansowo tak dobrze np. na polu inwestycji.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JacekWłosowicz">Z mojej strony mogę tylko i wyłącznie życzyć osobom, które będą się w tym momencie stykały z budżetem, żeby go jak najsprawniej przyjęły, żeby nie było ewentualnego scenariusza realizacji miesięcznych budżetów. Mam nadzieję, że do tego nie dojdzie, że struktury europejskie dojdą do porozumienia, a nasz rząd wraz z tym, jak będziemy realizowali politykę spójności, będzie się upominał o zwiększone płatności.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#JacekWłosowicz">To stanowisko, które przedstawił pan minister, proponuję, żebyśmy przyjęli.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję na temat przedłożonego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę. Kto z państwa senatorów chce zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#BogdanKlich">Widzę, że wszystko jest jasne.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#BogdanKlich">Pan senator sprawozdawca zaproponował, aby komisja poparła projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu, które zostały przedstawione przez ministra finansów. Tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekWłosowicz">Wypowiedzi pana ministra nie odbieram jako uwagi. To będzie sposób działania w ciągu przyszłego roku. Budżet podlega takiej procedurze, tak że… W ramach tej procedury będziemy się starali o zmianę tych wartości. Nie wiem, Panie Przewodniczący, czy traktować to jako uwagę, czy jako sposób postępowania z budżetem w przyszłym roku.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Czyli pan senator proponuje komisji poparcie aktu prawnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JacekWłosowicz">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Poparcie aktu prawnego. Doskonale. Wiemy, nad czym będziemy głosować.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#BogdanKlich">Poddaję zatem pod głosowanie propozycję, aby komisja poparła przedstawiony projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2025.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za? (8)</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał? (1)</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#BogdanKlich">Potwierdzam, że komisja znaczną większością głosów przyjęła proponowane stanowisko komisji.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#BogdanKlich">Dziękuję państwu bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu drugiego: wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowania pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji, zmieniającego rozporządzenia o odpowiedniej numeracji oraz uchylającego dyrektywy o odpowiedniej numeracji.</u>
<u xml:id="u-10.8" who="#BogdanKlich">Instytucją prowadzącą jest Ministerstwo Klimatu i Środowiska, a jako sprawozdawca komisji referować będzie później pan senator Jerzy Chróścikowski.</u>
<u xml:id="u-10.9" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę panią minister Anitę Sowińską, podsekretarza stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
<u xml:id="u-10.10" who="#BogdanKlich">Pani Minister?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AnitaSowińska">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AnitaSowińska">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowne Panie Senatorki! Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#AnitaSowińska">Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie wymogów w zakresie obiegu zamkniętego w odniesieniu do projektowanych pojazdów oraz zarządzania pojazdami wycofanymi z eksploatacji zostało opublikowane na stronach Ministerstwa Klimatu i Środowiska – i wtedy zostało wysłane zaproszenie do udziału w prekonsultacjach – 4 sierpnia 2023 r.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#AnitaSowińska">Na początku chciałabym podkreślić, że nie było do końca zdefiniowane, które ministerstwo będzie pełniło w tym zakresie rolę wiodącą. To zostało uzgodnione na początku stycznia tego roku. Instytucją wiodącą jest tu oczywiście Ministerstwo Klimatu i Środowiska.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#AnitaSowińska">Wpłynęły do nas stanowiska Ministerstwa Infrastruktury, Krajowej Administracji Skarbowej, Polskiej Izby Ubezpieczeń, Hutniczej Izby Przemysłowo-Handlowej, Stowarzyszenia „Forum Recyklingu Samochodów”, European Federation of Glass Recyclers, Glass for Europe, European Recycling Industries’ Confederation. Również Ministerstwo Finansów zgłosiło swoje uwagi. One były spóźnione, ale my oczywiście nie kwestionujemy ich merytorycznej treści.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#AnitaSowińska">Projekt rozporządzenia jest na etapie uzgadniania stanowiska Rady Unii Europejskiej. Z uwagi na sytuację polityczną możliwe jest priorytetowe potraktowanie tego projektu przez prezydencję węgierską i osiągnięcie podejścia ogólnego. W razie niepowodzenia prezydencja polska będzie odpowiedzialna za uzgodnienie robocze stanowiska dotyczące pozostałej części rozporządzenia, osiągnięcie porozumienia ogólnego oraz potencjalnie rozpoczęcie trilogów.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#AnitaSowińska">Króciutko chciałabym powiedzieć, o czym jest to rozporządzenie. Otóż rozporządzenie określa wymogi w zakresie obiegu zamkniętego…</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Klich: Pani Minister, to wiemy.)</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#AnitaSowińska">Wiemy. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Klich: To wiemy. Wnioski.)</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#AnitaSowińska">Nasze stanowisko, stanowisko rządu, które… Generalnie rząd Rzeczypospolitej Polskiej kierunkowo popiera założenia projektu tego rozporządzenia i w świetle powyższego opowiada się za zapewnieniem realnego zainteresowania producentów pojazdów, a nie tylko podmiotów gospodarujących odpadami, za efektywnością realizowanych procesów zbierania i przetwarzania odpadów.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#AnitaSowińska">Co warto podkreślić, rozporządzenie zakłada pokrycie przez producentów kosztów netto działań związanych z zagospodarowaniem odpadów powstałych z ich produktów, prowadzonych w innym państwie członkowskim. Czyli rozwiązanie to jest korzystne dla państw członkowskich importujących pojazdy i zasługuje na poparcie. Jest to również element rozszerzonej odpowiedzialności producenckiej.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#AnitaSowińska">Oczywiście rząd RP ma swoje uwagi i krótko o nich powiem. Istotne zastrzeżenia, naszym zdaniem, budzi przyjęcie jednolitych, rygorystycznych kryteriów automatycznego uznawania pojazdów za wycofane z eksploatacji. Tutaj uważamy, że są to zbyt daleko idące propozycje.</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#AnitaSowińska">Kolejna rzecz. Wątpliwości budzi przewidywany zakres odpowiedzialności podmiotów przetwarzających odpady pochodzące ze stacji demontażu pojazdów. W praktyce odpady pozyskiwane z demontażu nie zawsze są przekazywane bezpośrednio do strzępienia. Ze względów logistycznych i ekonomicznych mogą być wcześniej poddawane obróbce, np. cięciu, zgniataniu, prasowaniu. Są to ważne szczegóły, które stanowią o jakości tego rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#AnitaSowińska">Kolejna nasza uwaga dotyczy szczegółowych regulacji w zakresie współpracy właściwych organów, w tym w szczególności organów celnych. Uważamy, że zasady w tym zakresie nie powinny stanowić nieproporcjonalnego obciążenia administracyjnego dla państw położonych na granicach zewnętrznych Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-11.15" who="#AnitaSowińska">Kolejna rzecz to jest to, że rozporządzenie zakłada obowiązek przeprowadzenia w każdym roku kalendarzowym kontroli co najmniej 10% uprawnionych zakładów przetwarzających lub zakładów i podmiotów gospodarczych mogących przetwarzać pojazdy wycofane z eksploatacji. Naszym zdaniem ten wymóg nie wydaje się uzasadniony. Może on realnie ograniczać możliwości organów kontrolnych w tych obszarach gospodarki odpadami.</u>
<u xml:id="u-11.16" who="#AnitaSowińska">Kolejna rzecz to jest to, że rozporządzenie przewiduje istotny zakres uprawnień przyznawanych Komisji Europejskiej w zakresie wydawania aktów delegowanych. Tutaj należy opowiedzieć się za pierwszeństwem podejmowania rozstrzygnięć w zwyczajnej procedurze prawodawczej, w szczególności w zakresie mogącym skutkować bezpośrednią ingerencją w zakres praw i obowiązków osób prywatnych.</u>
<u xml:id="u-11.17" who="#AnitaSowińska">Na koniec powiem, że przewidywany okres na dostosowanie przepisów krajowych to jest 12 miesięcy. Naszym zdaniem nie wydaje się on wystarczający.</u>
<u xml:id="u-11.18" who="#AnitaSowińska">Proszę o przyjęcie naszego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#BogdanKlich">Pan senator Chróścikowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JerzyChróścikowski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JerzyChróścikowski">Pani minister już dość obszernie omówiła sprawy, które… Jest 8 takich punktów, które pani minister wymieniła. Oczywiście myślę, że komisja popiera te uwagi i stanowisko rządu – w miarę postępu negocjacji nad przedmiotowym wnioskiem może ono ulec aktualizacji, biorąc pod uwagę ogólny interes Polski. I to jest właśnie element, który, uważam, trzeba jeszcze będzie przeanalizować. Te wszystkie elementy, sprawy, o których pani minister wspomniała, podnoszą również Czesi. Tutaj są już dość mocne obawy, czy to… Co prawda ten dokument dostaliśmy dość późno, on powinien być już wcześniej zaopiniowany, ale i tak musimy go rozpatrzyć. Moje stanowisko jest takie, aby komisja poparła go z uwagami rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#BogdanKlich">To jest ważny akt prawny i w związku z tym otwieram dyskusję na jego temat.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#BogdanKlich">Czy panie i panowie senatorowie chcieliby coś powiedzieć?</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#BogdanKlich">Nie ma uwag. Sprawa jest jasna. Tak jak powiedział senator Chróścikowski, lepiej późno niż wcale.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#BogdanKlich">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#BogdanKlich">Będziemy głosować nad propozycją pana senatora, aby komisja poparła projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za takim stanowiskiem? (9)</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-14.9" who="#BogdanKlich">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-14.10" who="#BogdanKlich">Potwierdzam, że komisja jednogłośnie przyjęła stanowisko, iż popiera projekt aktu prawnego wraz z uwagami rządu.</u>
<u xml:id="u-14.11" who="#BogdanKlich">Dziękuję państwu za udział w komisji.</u>
<u xml:id="u-14.12" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu trzeciego: wniosek dotyczący decyzji Rady w sprawie podpisania, w imieniu Unii Europejskiej, Konwencji ramowej Rady Europy w sprawie sztucznej inteligencji, praw człowieka, demokracji i praworządności.</u>
<u xml:id="u-14.13" who="#BogdanKlich">Instytucją prowadzącą jest Ministerstwo Cyfryzacji, a nasze stanowisko zreferuje pan senator Kazimierz Ujazdowski.</u>
<u xml:id="u-14.14" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę pana ministra Dariusza Standerskiego, sekretarza stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, o przedstawienie stanowiska rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DariuszStanderski">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#DariuszStanderski">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#DariuszStanderski">Konwencja ramowa Rady Europy w sprawie sztucznej inteligencji, praw człowieka, demokracji i praworządności to dokument, który był opracowywany przez Komitet do spraw Sztucznej Inteligencji Rady Europy od czerwca 2022 r. W listopadzie 2022 r. Komisja Europejska uzyskała od Rady Unii Europejskiej mandat do reprezentowania całej Unii Europejskiej w pracach nad tym aktem i przez kolejna 2 lata Komisja Europejska w imieniu państw członkowskich czynnie brała udział w tworzeniu konwencji.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#DariuszStanderski">Z punktu widzenia rządu konwencja spełnia warunki, które były postawione przez rząd. Kluczowym warunkiem było tutaj, żeby były zachowane punkty z europejskim aktem w sprawie sztucznej inteligencji przyjętym w czerwcu tego roku. Rzeczywiście zauważamy, że konwencja skupia się na podobnych aspektach. Robi to w sposób spójny w zakresie sztucznej inteligencji nakierowanej na człowieka, zgodnej z prawami człowieka, demokracją i praworządnością. Skupia się na podejściu opartym na analizie ryzyka, wzmocnionej dokumentacji, zabezpieczeniu innowacji za pośrednictwem piaskownic regulacyjnych czy obowiązków w zakresie zarządzania ryzykiem, co składa się na prezentowany przez rząd i dyskutowany również w ramach Komisji pogląd o zasadach sztucznej inteligencji godnej zaufania jako kluczowych, które w naszej ocenie zostały spełnione przez konwencję ramową Rady Europy.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#DariuszStanderski">Swoje uwagi rząd zgłaszał Komisji Europejskiej na poszczególnych etapach prac nad konwencją ramową. Komitet do spraw Sztucznej Inteligencji przyjął konwencję w marcu tego roku. W imieniu Komisji Europejskiej konwencję podpisała wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej we wrześniu tego roku. W związku z tym chciałbym poddać pod rozwagę poparcie niniejszego aktu. Bardzo serdecznie dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#BogdanKlich">Pan senator Kazimierz Ujazdowski, projekt stanowiska komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Rzecz jest skomplikowana, bo umowa ramowa, ta konwencja, która jest formalnie przedmiotem naszej decyzji, nie jest jedynym aktem prawnym, istotnym, nowym, w zakresie sztucznej inteligencji. Mamy do czynienia z okresem, momentem wdrażania rozporządzenia Unii Europejskiej. Ja mogę rekomendować Wysokiej Komisji stanowisko aprobatywne wobec stanowiska rządu, nie wobec samej konwencji, dlatego że Unia Europejska jest, jak rozumiem, podmiotem zawiązującym konwencję. Możemy uznać rację rządu w trakcie działania w instytucjach unijnych. Rekomenduję stanowisko pozytywne względem działania rządu polskiego w tej sprawie, w tej konkretnej kwestii.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli…</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Klich: Naturalnie.)</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#KazimierzMichałUjazdowski">…to zadałbym też pytanie panu ministrowi. Jeśli dobrze rozumiem, rząd uznaje jednocześnie konieczność ratyfikacji tej konwencji w formule klasycznej. Tak? Mówię o zgodzie Sejmu na jej ratyfikowanie. Tak mamy w dokumentach. Tak?</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Dariusz Standerski: Tak.)</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Tak. To moje pytanie jest bardzo proste. Dlaczego mamy stosować tę procedurę ratyfikacyjną, skoro Polska nie jest stroną tej umowy?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DariuszStanderski">Jeszcze nie zakończył się proces przyjmowania konwencji ramowej w ramach Unii Europejskiej. Dotychczas Komisja Europejska otrzymała 2 upoważnienia od Rady Unii Europejskiej, dotyczące negocjacji i dotyczące podpisania w imieniu Unii Europejskiej konwencji ramowej. W tej chwili jest to przed rozpatrzeniem w Parlamencie Europejskim. Jeśli dobrze rozumiem, jesteśmy w punkcie, w którym Unia Europejska jeszcze nie stała się stroną po przyjęciu przez Parlament Europejski. Tak więc – jeśli dobrze rozumiem, choć tutaj mogę się mylić – jeszcze nie możemy stwierdzić, że po stronie Unii Europejskiej akt został w całości przyjęty, co zwolniłoby nas z obowiązku procedury zwykłej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BogdanKlich">Nie o to pytał pan senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Panie Ministrze, to może poprosimy o wyjaśnienie na piśmie, skoro i tak rzecz będzie w toku.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Cyfryzacji Dariusz Standerski: Oczywiście.)</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Moje pytanie dotyczy tego, że skoro wedle wszelkich znaków na niebie i ziemi, a także tego, co pan minister mówi, Unia Europejska zawiązuje tę umowę bez zgody następczej państw… Tak? W takim razie procedura ratyfikacyjna jest tu niezasadna, bezpodstawna. Proszę to wyjaśnić, bo pewnie będziemy jeszcze wracać do problematyki sztucznej inteligencji. Ja na tym etapie rekomenduję pozytywne stanowisko wobec działania rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#BogdanKlich">Czy w ramach dyskusji są jeszcze jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#BogdanKlich">Myślę, że warto podkreślić… Pan senator pewnie nie zrobił tego ze względu na to, abyśmy procedowali w odpowiednim tempie, czyli szybko. Warto jednak podkreślić, że to jest pierwszy akt prawny wychodzący poza Unię Europejską, jeśli chodzi o zestaw krajów członkowskich. Jest to konwencja Rady Europy, a zatem konwencja obowiązująca szerzej aniżeli tylko w rodzinie państw należących do Unii Europejskiej. Ratyfikacja tej konwencji przez Unię Europejską jest potwierdzeniem znaczenia dla Unii Europejskiej tego, co uzyskało znaczenie dla państw członkowskich Rady Europy. Myślę, że wszyscy, którzy bierzemy udział w Zgromadzeniu Parlamentarnym Rady Europy, mamy w pamięci ożywioną debatę, która towarzyszyła przyjmowaniu tej konwencji przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy, pamiętamy opiniowanie tej konwencji przez Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy jako niezwykle ważny krok na drodze do wprowadzania standardów szerszych aniżeli obowiązujące w niektórych państwach członkowskich odnośnie do sztucznej inteligencji.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#BogdanKlich">Zamykam dyskusję.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#BogdanKlich">Propozycja pana senatora sprawozdawcy jest taka, aby komisja poparła stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#BogdanKlich">Zarządzam głosowanie.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za przyjęciem takiego stanowiska? (8)</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#BogdanKlich">Jeszcze raz. Proszę potrzymać ręce jeszcze przez chwilę.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał? (1)</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#BogdanKlich">Przy 1 wstrzymującym komisja akceptuje zaproponowane stanowisko, popiera stanowisko rządu wobec tego aktu prawnego.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#BogdanKlich">Dziękuję państwu za udział w tej części posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#BogdanKlich">Punkt czwarty.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#BogdanKlich">Akty ustawodawcze, które…</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#BogdanKlich">Jasne. Ja to mówiłem w sprawie zgłoszonej przez pana senatora.</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#BogdanKlich">Punkt czwarty: akty ustawodawcze, które prezydium proponuje przyjąć bez uwag. To są akty o sygnaturach COM (2024) odpowiednio: 278 – art. 7, 316 – art. 7, 325 – art. 7.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#BogdanKlich">I od razu zapytam: kto z państwa jest za przyjęciem bez uwag wymienionych aktów ustawodawczych? (8)</u>
<u xml:id="u-22.18" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-22.19" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-22.20" who="#BogdanKlich">Wymienione akty ustawodawcze zostały jednogłośnie przyjęte bez uwag.</u>
<u xml:id="u-22.21" who="#BogdanKlich">W punkcie piątym mamy 1 akt nieustawodawczy, w sprawie którego prezydium proponuje, aby komisja nie występowała…</u>
<u xml:id="u-22.22" who="#komentarz">(Głos z sali: Występowała.)</u>
<u xml:id="u-22.23" who="#BogdanKlich">…aby komisja wystąpiła o stanowisko rządu. To jest COM (2024) 515 – art. 8.</u>
<u xml:id="u-22.24" who="#BogdanKlich">Kto jest za przyjęciem takiego stanowiska prezydium? (8)</u>
<u xml:id="u-22.25" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-22.26" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-22.27" who="#BogdanKlich">Jednogłośnie komisja zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-22.28" who="#BogdanKlich">W punkcie szóstym mamy akty nieustawodawcze, w sprawie których komisja nie wystąpi o stanowisko rządu.</u>
<u xml:id="u-22.29" who="#BogdanKlich">Muszę odczytać. Prezydium proponuje, aby to były następujące akty prawne z sygnaturą COM (2024): 280, 281, 285, 286, 287, 297, 298, 299, 306, 323, 328, 329, 331, 332, 333, 334, 335, 336, 337, 338, 339, 341, 342, 343, 344, 345, 379, 511, 512, 513, 514, 515, 516 i 518 oraz Join (2024) 15.</u>
<u xml:id="u-22.30" who="#BogdanKlich">Nie udało się na trzech wdechach, musiałem wziąć czwarty.</u>
<u xml:id="u-22.31" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za zaakceptowaniem tej propozycji prezydium? (7)</u>
<u xml:id="u-22.32" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-22.33" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-22.34" who="#BogdanKlich">Potwierdzam, że komisja jednogłośnie zaakceptowała propozycję prezydium.</u>
<u xml:id="u-22.35" who="#BogdanKlich">W sprawach różnych, tak jak powiedziałem, najpierw mamy sprawozdania z wyjazdów zagranicznych. Chyba są 4. Ja chciałbym powiedzieć o 2 swoich wizytach, jednej w Tbilisi, drugiej w Wilnie.</u>
<u xml:id="u-22.36" who="#BogdanKlich">Ta pierwsza ma znaczenie dlatego, że Gruzja w tej chwili jest na bardzo złej ścieżce, na ścieżce oddalającej ten kraj od Unii Europejskiej po latach bardzo bliskiej współpracy i to po tym, jak Unia Europejska pod koniec ubiegłego roku zdecydowała się przyznać Gruzji status państwa kandydackiego. Działania obecnego rządu – rządu Gruzińskiego Marzenia – z osobistym udziałem… a właściwie pod patronatem Bidziny Iwaniszwilego, to tak naprawdę seria decyzji, które oddalają Gruzję nie tylko od Unii Europejskiej, lecz także od standardów całego Zachodu.</u>
<u xml:id="u-22.37" who="#BogdanKlich">W Polsce bardzo dużo mówiło się o ustawie o agentach zagranicznych przyjętej na wzór rosyjski, na wzór ustawy sprzed lat przyjętej przez Federację Rosyjską. W czasie mojego pobytu w Tbilisi przypadł akurat dzień zakończenia rejestracji organizacji zasilanych środkami z zewnątrz, które miały zgłosić się i w ten sposób uzyskać prawo do funkcjonowania. Zgłosiło się 1,5% NGO gruzińskich. Przypomnijmy, że w Gruzji na jednego mieszkańca przypada największa liczba organizacji pozarządowych w świecie zachodnim. W związku z tym te 1,5% to rzeczywiście jest symbolicznie bardzo dobry znak, bo 98,5% zdecydowało się nie respektować tej ustawy. Rząd rozpoczął serię kontroli w organizacjach pozarządowych. Wczorajszego dnia przyszła informacja o nowej być może metodzie rozprawy z organizacjami pozarządowymi, która polega na tym, że Transparency International – renomowana organizacja międzynarodowa zajmująca się kontrolą procesu wyborczego – została oskarżona przez gruziński odpowiednik CBA o włączenie się w proces wyborczy, tylko dlatego, że organizuje spotkania szkoleniowe dla tych, którzy mają być obserwatorami podczas zbliżających się październikowych wyborów.</u>
<u xml:id="u-22.38" who="#BogdanKlich">Zabójstwo działaczki LGBT w ostatnich dniach też wpisuje się w ten nurt konfrontacji. Rząd przyjął prawo… parlament przyjął prawo, które jest… Nie wiem, czy przyjęto je do końca, w każdym razie rząd zaproponował prawo, które jest zwrócone przeciwko społeczności LGBT. Rząd planuje również inne działania, które miałyby doprowadzić do tego, żeby w wyniku działań o charakterze legislacyjnym zmniejszyć udział społeczeństwa obywatelskiego w nadzorze nad procesem wyborczym. Rząd chyba zdaje sobie sprawę z tego, że nie ma szans na większość konstytucyjną, bo wszystkie sondaże pokazują, że Gruzińskie Marzenie ma szanse na zwycięstwo w wyborach, ale ma niewielką zdolność koalicyjną, aby później stworzyć rząd, albo nie ma żadnej. W związku z tym wydaje się, że te działania nie mają tylko charakteru legislacyjnego, ale ich celem jest zwycięstwo w najbliższych wyborach parlamentarnych, które, jak powiadam, odbędą się w październiku tego roku. W każdym razie w Gruzji robi się coraz bardziej dramatycznie, jest coraz większe napięcie, widoczne także podczas naszych spotkań. Tak więc udział polskich parlamentarzystów w misjach obserwacyjnych, które odbędą się w Gruzji, będzie miał tym większe znaczenie.</u>
<u xml:id="u-22.39" who="#BogdanKlich">Jeśli chodzi z kolei o Wilno, to mieliśmy spotkanie w formacie 3 plus 1 z przedstawicielami parlamentów Estonii, Łotwy i Litwy. Spotkanie formalnie dotyczyło 2 kwestii, tzn. kwestii bezpieczeństwa energetycznego oraz ochrony granic w tych 3 krajach. Porównywaliśmy nasze, polskie doświadczenia z doświadczeniami innych. Ale tym, co, jak mi się wydaje, ma ogromne znaczenie z punktu widzenia naszej komisji, jest gotowość, wręcz wola ku temu, aby podczas polskiej prezydencji ten format 3 plus 1 był jednym z głównych formatów w organizacji prac parlamentarnych wokół polskiej prezydencji. Litwinom, Łotyszom i Estończykom bardzo zależy na tym, aby w ramach parlamentarnego wymiaru polskiej prezydencji odgrywać jak największą rolę. I usłyszeliśmy szereg różnych propozycji. To jest ważna deklaracja. Oni bardzo liczą na to, że polska prezydencja przyczyni się w wymiarze bezpieczeństwa do pozytywnych skutków także dla nich – dla Litwy, Łotwy i Estonii. To tyle, jeśli chodzi o to spotkanie w Wilnie.</u>
<u xml:id="u-22.40" who="#BogdanKlich">Wiem, że pani senator Gabriela Morawska-Stanecka była za granicą. Bardzo proszę o 2 słowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#GabrielaMorawskaStanecka">W zasadzie jako przedstawicielka Senatu byłam w jednej podróży. Wczoraj wróciłam z Madrytu z posiedzenia Komitetu Sterującego Grupy Geopolitycznej 12plus Unii Międzyparlamentarnej, której zarządu jestem członkinią. Głównie przygotowujemy się do zgromadzenia ogólnego, które odbędzie się w Genewie w połowie października. Generalnie omawiano przede wszystkim kwestie związane ze zmianą statutu organizacji. W ubiegłym roku postanowiono dostosować statut i wszystkie regulaminy do obecnie funkcjonujących… tzn. do zmian, które w ogóle następują w łonie organizacji, i ta praca trwa. Ja jestem też członkinią komitetu wykonawczego, który zajmuje się zmianą tego statutu. Oprócz tego omawialiśmy bieżącą sytuację zarówno w krajach Unii… Bo Grupa 12plus, można powiedzieć, to są kraje Zachodu – i to jest jedyna grupa, która reprezentuje świat Zachodu – czyli Europa plus Kanada, Australia, Nowa Zelandia. W związku z tym, biorąc pod uwagę liczbę grup – jest ich 6 – my reprezentujemy naprawdę zachodnie i unijne interesy.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Oprócz tego byłam w Kijowie na konferencji YES, o której już dużo mówi się w mediach, tzn. chodzi o sytuację w Ukrainie. Ja tam pojechałam, można powiedzieć, prywatnie, ponieważ nie byłam tam jako przedstawicielka Senatu, ale to wszystko, co było już opisywane w Onecie czy w „Rzeczpospolitej”, faktycznie tam się działo. Ta sytuacja, ta relacja między Polską a Ukrainą jest – można to tak delikatnie powiedzieć – dziwna. I jest jedna kwestia, którą chcę tutaj bardzo dobitnie podkreślić: to nie wynika ze stanowiska Polski ani polskich władz. Myślę, że niestety problem leży po drugiej stronie.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#GabrielaMorawskaStanecka">Jeżeli chodzi o akcesję Ukrainy do Unii – ja rozmawiałam o tym z wieloma osobami, bo tam byli przedstawiciele 30 państw Europy, świata – to niestety oczekiwania są dość daleko idące, ponieważ Ukraina… Generalnie w kuluarach mówi się, że oni oczekują, że wejdą do Unii w zasadzie w jak najszybszym terminie. I to niestety… Tzn. nie w tym roku, tylko w przyszłym. I to niestety też rodzi problemy, dlatego że jeżeli strona polska, która, jakkolwiek by było, ma jednak dość duże doświadczenie, jeśli chodzi o zmianę ustawodawstwa związaną z wchodzeniem do Unii Europejskiej… Ten nasz proces wchodzenia do Unii był bardzo długi. Tłumaczymy to, ale raczej nie do końca znajduje to zrozumienie. W każdym razie te… No, ja nie będę nic więcej mówić, ale jestem dość mocno rozgoryczona po tym spotkaniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#BogdanKlich">Pan senator Włosowicz. Budapeszt.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JacekWłosowicz">Tak, Panie Przewodniczący. 9 i 10 września w Budapeszcie, w ramach parlamentarnego wymiaru węgierskiej prezydencji, odbyła się konferencja poświęcona wspólnej polityce zagranicznej i bezpieczeństwu oraz wspólnej polityce bezpieczeństwa i obrony. Z naszej strony, ze strony senackiej było 3 przedstawicieli. Już same tytuły mówią, że dotyczyło to spraw europejskich, spraw polityki zagranicznej i obronnej, w związku z czym uczestnikami byli senatorowie z 3 właściwych komisji. Pan senator Lenz był przewodniczącym naszej organizacji…</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Klich: Delegacji.)</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#JacekWłosowicz">…naszej delegacji. Na swój sposób dobrze się stało, że wypowiedzi były niekonfrontacyjne, że kwestie bezpieczeństwa, wspólnej polityki postrzegamy w ramach Unii Europejskiej w sposób podobny. W związku z tym po raz kolejny został wyrażony twardy sprzeciw wobec rosyjskiej agresji, a równocześnie poruszono kwestię wsparcia dla Ukrainy, wsparcia, które miałoby polegać na pomocy w obronie niepodległości oraz integralności terytorialnej.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#JacekWłosowicz">Poruszona została sprawa, o której pani marszałkini już tutaj powiedziała, a mianowicie kwestia oczekiwań strony ukraińskiej, która mimo aktywnego uczestnictwa w spotkaniach międzynarodowych i znajomości tematu – myślę o formalnej stronie przystąpienia do Unii Europejskiej, o całym procesie negocjacyjnym i zmianach u siebie w kraju – oczekuje, że pewnie w przyszłym roku zostanie członkiem Unii Europejskiej, jakby z pominięciem określonych warunków, mimo niespełnienia tych warunków. Tak więc te tematy również padły.</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#JacekWłosowicz">Dużo czasu, dużo wypowiedzi poświęcono kwestii rozszerzenia Unii Europejskiej. Mówi się… Wspomina się nasze największe rozszerzenie, które miało miejsce 20 lat temu. Obecnie w nomenklaturze międzynarodowej ono jest zwane 10 plus 2, bo później doszły jeszcze 2 kraje. Unia jak najbardziej poważnie akceptuje to rozszerzenie, oczekuje go, tylko na warunkach, które do tej pory w Unii obowiązują, czyli na drodze procesu negocjacyjnego przygotowującego dane państwo do akcesji i później do pełnego członkostwa. Tak więc te kwestie dotyczyły głównie Ukrainy, Mołdawii i Gruzji.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#JacekWłosowicz">Trzeci temat, który poruszyło wielu parlamentarzystów, to nielegalna imigracja na różnych krańcach Europy. Wystąpienie szefa naszej delegacji, senatora Lenza, dotyczyło również tej kwestii. Przytoczył przykłady wydarzeń, które miały miejsce na naszej wschodniej granicy z Białorusią, łącznie z najtragiczniejszym zdarzeniem, czyli z tym, że jeden żołnierz stracił życie.</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#JacekWłosowicz">Tak więc tego dotyczyły nasze wystąpienia.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, to tyle, jeśli chodzi o sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#BogdanKlich">Zamknęliśmy ostatni punkt.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#BogdanKlich">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#BogdanKlich">Dziękuję wszystkim paniom i panom senatorom za udział w posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 15)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>