text_structure.xml 58.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 13 minut 30)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Spraw Unii Europejskiej Bogdan Klich)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Witam serdecznie wszystkich i bardzo proszę o zajmowanie miejsc, tak żebyśmy mogli skończyć równie punktualnie, jak zaczynamy. Jest 13.30. Chciałbym, żebyśmy zaczęli pierwsze wspólne posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej i Komisji Spraw Zagranicznych, a potem, po krótkiej przerwie, mniej więcej 5-minutowej, takiej przerwie technicznej, mogli rozpocząć kolejne posiedzenie Komisji Spraw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Otwieram zatem formalnie pierwsze posiedzenie naszej komisji, Komisji Spraw Unii Europejskiej, które odbywamy wspólnie z Komisją Spraw Zagranicznych.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Chciałbym zapytać członków połączonych komisji, czy akceptują porządek posiedzenia, w którym będzie, po pierwsze, informacja ambasadora Królestwa Belgii na temat prezydencji belgijskiej, która zakończyła się w czerwcu bieżącego roku, po drugie, informacja chargé d’affaires w ambasadzie węgierskiej na temat priorytetów prezydencji węgierskiej w Unii Europejskiej, czyli prezydencji aktualnej, i po trzecie, informacja przedstawiciela rządu, pana ministra Szłapki, na temat polskiej polityki europejskiej w okresie prezydencji węgierskiej, czyli informacja bieżąca. Takie 3 punkty chciałbym zrobić z 4-punktowego porządku obrad, który państwo otrzymali wcześniej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Czy jest zgoda na procedowanie według takiego porządku obrad?</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">Nie słyszę głosów sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">Rozumiem, że obie komisje zgodziły się na procedowanie według takiego porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">Witam serdecznie naszych gości, pana ambasadora Belgii Rika Van Droogenbroecka – I hope that my pronunciation wasn’t too bad – wraz z osobami towarzyszącymi. Jak powiedziałem wcześniej, Ambasadę Węgier reprezentuje chargé d’affaires w ambasadzie, pan Balázs Dobri. Witam pana serdecznie. Witam pana ministra Adama Szłapkę, który jest ministrem do spraw Unii Europejskiej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, wraz z towarzyszącym zespołem. Witam wszystkich członków jednej i drugiej komisji, zarówno Komisji Spraw Unii Europejskiej, jak i Komisji Spraw Zagranicznych. Witam także przybyłych dziennikarzy i wszystkich państwa przed kamerami. Witam oczywiście panie i panów senatorów.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BogdanKlich">Wszystkich, którzy są obecni na sali, chciałbym prosić o dyscyplinę czasową, tak żebyśmy mogli wysłuchać 10-minutowych prezentacji ze strony naszych gości i potem przejść do dyskusji. Dyskusja, jak myślę, będzie owocna.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#BogdanKlich">Czy jest zgoda na takie procedowanie? Jest.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#BogdanKlich">W związku z tym przechodzimy do realizacji porządku obrad. Wspólnie z panem przewodniczącym Komisji Spraw Zagranicznych Grzegorzem Schetyną rozpoczynamy realizację tego porządku.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#BogdanKlich">Na początek informacja ambasadora Królestwa Belgii podsumowująca prezydencję belgijską w Radzie Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#BogdanKlich">Panie Ambasadorze, bardzo proszę. Mister Ambasador, the floor is yours.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#RikVanDroogenbroeck">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#RikVanDroogenbroeck">Panie Ministrze! Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#RikVanDroogenbroeck">Bardzo dziękuję za zaproszenie. Postaram się pokrótce omówić wyniki prezydencji belgijskiej. Najpierw zarysuję kontekst, tak by pokazać właściwą perspektywę spraw. To była trzynasta prezydencja Belgii w Unii Europejskiej, realizowana od stycznia do czerwca bieżącego roku. Odbywała się w ramach trójki, mianowicie wespół z Hiszpanią i Węgrami. Prezydencja belgijska przyjęła 6 priorytetów. Omówię pokrótce każdy z nich, a także wskażę na kluczowe elementy związane z każdym priorytetem. Jednak nie będę mówił bardzo szczegółowo.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#RikVanDroogenbroeck">Zanim przejdę do priorytetów, wskażę jeszcze na kilka ogólnych wyników naszej prezydencji. Zależało nam na dokończeniu dossier we współpracy z Radą, z Parlamentem Europejskim, z Komisją Europejską. Udało nam się domknąć ponad 70 umów z Parlamentem Europejskim i Komisją w odniesieniu do szeregu różnych tematów, w odniesieniu do 56 mandatów negocjacyjnych Rady, w sumie 57 porozumień w różnych sprawach w ciągu ostatnich 6 miesięcy. Tak więc myślę, że była to owocna prezydencja, chociaż krótka, ponieważ w drugiej części, jak wiadomo, odbyły się wybory do Parlamentu Europejskiego, co oznaczało skrócenie czasu dostępnego na osiągnięcie porozumienia, które udało nam się osiągnąć.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#RikVanDroogenbroeck">Przejdę do obszarów priorytetowych, na których skupialiśmy się podczas prezydencji. Rozpocznę od najważniejszych. Należy do nich obrona praworządności i jedności. Udało nam się doprowadzić do finalizacji europejskiego aktu o wolności mediów, EMFA, tak by dziennikarze mogli prowadzić swoją działalność w całej Unii Europejskiej, korzystając z właściwej ochrony. Drugi element, co do którego osiągnięto porozumienie, to nowy organ Unii Europejskiej do spraw etyki. To oznacza, że istnieją dziś zasady, procedury związane z lobbingiem, również podarkami ofiarowanymi instytucjom europejskim. Udało nam się stworzyć w tym zakresie odpowiednie ramy. Trzecia rzecz to wycofanie procedury art. 7 przeciwko Polsce, choć o tym w Polsce właściwie nie muszę mówić. To była decyzja Komisji Europejskiej, jednak została ona przygotowana przez prezydencję. Jak każda prezydencja, zorganizowaliśmy dialog, i to nie tylko 1 dialog, ale 2 dialogi dotyczące praworządności w krajach Unii Europejskiej, w ramach których wymienialiśmy się doświadczeniami, dzieliliśmy kompetencjami i wiedzą w tej materii w odniesieniu do wymiaru sprawiedliwości, systemu penitencjarnego itd., itd. Za każdym razem był to dialog 4 państw, a więc 8 krajów uczestniczyło w tych 2 edycjach dialogu.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#RikVanDroogenbroeck">Kolejny priorytet to umocnienie konkurencyjności. Umocnienie konkurencyjności to jest bardzo ważny element. Raport Letty to istotne wydarzenie, także średniookresowy przegląd budżetu Unii. Udało się nam doprowadzić do finalizacji tego działania. Kolejna sprawa to przegląd ładu gospodarczego i zarządzania gospodarczego w związku z kryteriami z Maastricht. Jak wiadomo, każdy kraj jest zobowiązany do przestrzegania kryteriów z Maastricht. Wespół z państwami członkowskimi i Komisją nie zmienialiśmy kryteriów, ale przyjęliśmy bardziej nakierowane podejście wobec każdego kraju członkowskiego. Kolejna sprawa to konkurencyjność technologiczna, zagadnienie neutralności emisyjnej przemysłu i związanej z tym platformy technologicznej. Chodzi o postęp technologiczny Unii Europejskiej pod tym względem, co także udało się nam osiągnąć. Kolejna sprawa to transformacja, tzw. zielona transformacja i sprawiedliwa transformacja. Chodziło o zmniejszenie emisji z ciężkich pojazdów użytkowych. Istnieją z tym związane akty prawne, trzeba jednak zadbać o to, by pojazdy użytkowe także ograniczały emisję na drogach europejskich. Za naszej prezydencji uzgodniono szereg standardów w tej mierze.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#RikVanDroogenbroeck">Sprawa ścieków komunalnych naturalnie może wydawać się drobniejszą sprawą, bardziej techniczną, i rzeczywiście taką jest, chodzi jednak o to, by wszystkie gminy w Europie stosowały instalacje do oczyszczania ścieków. Ambitny program w ramach agendy społecznej i zdrowotnej, właściwie dialog trójstronny został dopełniony w Val Duchesse nieopodal Brukseli, gdzie Komisja, pracodawcy, pracownicy spotkali się, by podpisać deklarację, która m.in. promuje dialog, ale również umiejętności na przyszłość, kompetencje pracowników, a także szkolenie pracowników.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#RikVanDroogenbroeck">Europejska przestrzeń danych dotyczących zdrowia. Może to się wydawać technicznym aspektem, ale jest ważne, a jest to związane z tym, że pacjenci również się przemieszczają. Jeśli polski pacjent pojedzie np. do Hiszpanii i tam będzie miał skorzystać z hospitalizacji, to lekarz hiszpański będzie musiał uzyskać dostęp do jego historii medycznej, do całego wywiadu medycznego. Są tu oczywiście dane wrażliwe, funkcjonuje ochrona danych osobowych, jednak istnieje potrzeba zapewnienia dostępu do tego rodzaju danych. Stąd tego rodzaju porozumienie.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#RikVanDroogenbroeck">Piąty priorytet to ochrona ludzi i granic. Nie sfinalizowaliśmy dyskusji na temat reformowania paktu o migracji i azylu, jednak udało nam się uzgodnić bardziej techniczne aspekty tego paktu, który będzie mógł być wdrożony w ciągu najbliższych 2 lat. Kolejna sprawa to obszar Schengen i kodeks Schengen, który chroni granice, rzecz bardzo dzisiaj ważna dla naszych społeczeństw. I ostatnia sprawa w tym zakresie to uruchomienie Sojuszu Portów Europejskich przeciwdziałającego nielegalnemu wwozowi.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#RikVanDroogenbroeck">Szósty priorytet to promowanie globalnej Europy. Zawarto w nim wsparcie dla Ukrainy. Udało się zamknąć nie tylko trzynasty, ale również czternasty pakiet sankcji. Uzgodniono pakiet pomocowy w kwocie 15 miliardów euro, a 5 miliardów na pomoc wojskową. Środki pochodziły również z zajętego mienia rosyjskiego. Odbyła się też międzyrządowa konferencja na temat Ukrainy, Mołdawii i Czarnogóry, która była bardzo ważnym krokiem w stronę rozszerzenia Unii.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#RikVanDroogenbroeck">Jeśli zechcą państwo wrócić do któregoś z tych punktów, zapraszam. Tymczasem dopełnię swojej krótkiej prezentacji.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#RikVanDroogenbroeck">Na nieformalnym posiedzeniu ministrów spraw europejskich podjęliśmy temat przyszłości Unii Europejskiej, by przedyskutować reformę Unii Europejskiej, sprawy budżetu i przygotować tematy do przyszłej dyskusji. To także było cenne i pożyteczne. Kolejna sprawa to przygotowanie programu strategicznego na kolejnych 5 lat dla Rady i ostatnia, ale na pewno nie najmniej ważna – zapewnienie wolnych i uczciwych wyborów. Zachęcam do odwiedzenia naszej strony internetowej, tam są szczegóły. Dziękuję za wysłuchanie mojej prezentacji na temat prezydencji Belgii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Panie Ambasadorze, bardzo dziękuję. Nie mam wątpliwości, że pojawią się pytania, biorąc pod uwagę państwa osiągnięcia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Od razu, proszę państwa, przejdziemy do kolejnego punktu, to znaczy do informacji chargé d’affaires w Ambasadzie Węgier w sprawie tego, jak przebiega prezydencja węgierska. Śledzimy ją na bieżąco. Unia Europejska zdecydowała się na obniżenie rangi przedstawicieli, którzy uczestniczą w rozmaitych forach, spotkaniach odbywających się na Węgrzech, ze względu na zastrzeżenia zwłaszcza wobec polityki zagranicznej Węgier. Tym bardziej pańska prezentacja będzie miała dla nas informacyjne znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BalázsDobri">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Panie Ambasadorze! Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BalázsDobri">W tym roku Węgry świętują 20-lecie przystąpienia do Unii Europejskiej. Przystąpiliśmy wraz z 9 innymi państwami, w tym z Polską. Było to piąte rozszerzenie Unii Europejskiej, największe, jeśli chodzi o liczbę ludności, a więc był to – i powinno to być tak postrzegane – historyczny sukces, decyzja, wobec której nie było i nie ma alternatywy. Jesteśmy dumni, iż uczestniczyliśmy w tej podróży w ciągu ostatnich 20 lat.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BalázsDobri">Ta rocznica daje nam szczególny asumpt do sprawowania przewodnictwa w Radzie Unii teraz, w czasie, który jest w sensie globalnym bardzo nabrzmiały problemami. Mamy zakłócenia międzynarodowych łańcuchów dostaw, mamy wojnę, mamy katastrofy i klęski żywiołowe, mamy migrację. Poza tym 2024 r. to rok transformacji instytucjonalnej. Zatem węgierskie przewodnictwo musi zapewnić dobrą współpracę z Radą i z nowo powołanym Parlamentem Europejskim.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BalázsDobri">Węgry są uczciwym pośrednikiem, brokerem, działają w duchu współpracy ze wszystkimi krajami na rzecz pokoju i dobrobytu całej silnej Europy. Właśnie to było naszym priorytetem i tak układała się nasza prezydencja, przede wszystkim w odniesieniu do obszaru konkurencyjności. Chodziło o wyeliminowanie elementów słabości Unii Europejskiej w zestawieniu z innymi regionami świata, ze szczególnym uwzględnieniem wydajności, produktywności. W naszym wspólnym interesie jest to, by pokonać bardzo trudne okoliczności gospodarcze, które towarzyszyły nam w ciągu ostatnich lat, po to, aby Unia Europejska znowu działała, funkcjonowała, można powiedzieć, na pozytywnych torach wzrostu. Te elementy warto holistycznie włączać do wszystkich obszarów polityki. Przyjęcie nowej europejskiej umowy dotyczącej konkurencyjności jest ważnym osiągnięciem. W lipcu w Budapeszcie odbyło się nieformalne spotkanie ministrów do spraw konkurencyjności. Przedstawiciele państw członkowskich nakreślili obszary współpracy oraz kluczowe elementy nowego ładu konkurencyjności z uwzględnieniem kwestii dotyczących sztucznej inteligencji. Z kolei 6 lipca na nieformalnym spotkaniu ministrów energii odniesiono się do kwestii wkładu sektora energetycznego w tzw. zazielenianie polityki europejskiej. Następnie odbyło się spotkanie ministrów sprawiedliwości, na którym omówiono 3 podstawowe kwestie, mianowicie kwestię promocji konkurencyjności w obszarze prawa, kwestię sztucznej inteligencji oraz kwestię ładu strategicznego. We wrześniu ministrowie będą omawiać ostatnio opublikowany raport Draghiego. Zbliża się także nieformalny szczyt szefów państw, zaplanowany jest on na 8 października, na którym będzie mowa m.in. o konkurencyjności. Będzie to asumpt do przyjęcia nowej deklaracji państw członkowskich.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#BalázsDobri">Następna sprawa to sprawa obronności Unii Europejskiej w obliczu konfliktów pojawiających się i na tym kontynencie, i poza nim. Wszystko wskazuje na to, że Europa powinna zwiększyć swoje zdolności obronne, powinna zwiększyć skuteczność systemu zarządzania tym obszarem. Musimy postawić na własną obronność i odporność. Biorąc to pod uwagę, węgierska prezydencja będzie skupiała się na zwiększaniu bazy technologicznej i przemysłowej w dziedzinie obronności w Europie. Te sprawy konsekwentnie są priorytetami, a oparte jest to na kwestiach merytorycznych.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#BalázsDobri">Kolejna rzecz to Bałkany Zachodnie i perspektywa przystąpienia tego obszaru do Unii jako dopełnienie idei wspólnej Europy. Tutaj istotna jest problematyka bezpieczeństwa i geopolityki. My będziemy zapraszać naszych partnerów do konsultacji zarówno w ramach szczytu Unia Europejska – Bałkany, jak i na innych forach. 22 lipca zostały przyjęte nowe rozwiązania dotyczące ruchu paszportowego dla Serbów. Dało to swobodę podróży Serbom z Kosowa.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#BalázsDobri">Presja migracyjna, która towarzyszy nam od kilku lat, to nie tylko wyzwanie dla Unii Europejskiej jako całości, ale to także obciążenie dla poszczególnych państw członkowskich, w szczególności tych, które leżą na zewnętrznych granicach Unii Europejskiej. Prezydencja węgierska będzie skupiała się na tych tematach jako szczególnie istotnych. Będziemy analizowali nowe rozwiązania dotyczące zawracania obywateli krajów trzecich, a także przyjmowali nowe ramy dotyczące Schengen. W tym przypadku będziemy wskazywali na konieczność przyjęcia nowej perspektywy ochrony granic zewnętrznych. W tej chwili uruchomiliśmy już dyskusję strategiczną na temat skuteczniejszej polityki powrotowej.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#BalázsDobri">Piątym priorytetem jest przyszłość polityki spójności. Aby zapewnić harmonijny i zrównoważony rozwój Unii Europejskiej, Unia Europejska musi eliminować różnice regionalne i zabezpieczać spójność społeczną i gospodarczą na swoim obszarze. Tutaj kluczowe będą instrumenty spójności. Nasza prezydencja stawia na uruchomienie na najwyższym szczeblu debaty na ten temat, w tym na poruszanie tematów takich jak demografia i zatrudnienie. Ministrowie odpowiedzialni za spójność spotkali się 6 września i podjęli tę tematykę w trybie roboczym.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#BalázsDobri">Kolejny, szósty priorytet to europejskie rolnictwo. Bodaj nigdy nie było tylu wyzwań dla rolnictwa w Europie, bowiem wszystko to, co się zdarzyło, doprowadziło do sytuacji, w której podstawy ekonomiczne działania rolników w Europie są zagrożone. Tu oczywiście działamy szeroko, uwzględniając kwestię zmian klimatycznych, ale też skupiamy się na kwestii zwiększenia poziomu zrównoważenia i ekorozwoju rolnictwa. W tej chwili przygotowujemy podstawy do rewizji wspólnej polityki rolnej w 2027 r.</u>
          <u xml:id="u-5.9" who="#BalázsDobri">Wreszcie kwestia wyzwań demograficznych, przyspieszenia wzrostu liczby ludności i obciążenia systemów socjalno-emerytalnych w Europie. To wymaga bardzo dynamicznych i pilnych działań. Wiąże się to również z konkurencyjnością, a także zrównoważeniem finansów europejskich. Zwracamy Komisji Europejskiej uwagę na te problemy i zwracamy uwagę również na zestaw narzędzi w tym zakresie, narzędzi Unii Europejskiej, Komisji Europejskiej, który powstał w ubiegłym roku.</u>
          <u xml:id="u-5.10" who="#BalázsDobri">Naszym celem, jako przewodniczących w Radzie Unii Europejskiej, jest sprawne przyjęcie budżetów na 2024 r. i 2025 r. i wynegocjowanie odpowiedniego stanowiska dotyczącego budżetu, co udało nam się osiągnąć bardzo szybko w pierwszej połowie naszej prezydencji, czyli w drugiej połowie tego roku.</u>
          <u xml:id="u-5.11" who="#BalázsDobri">W czasie prezydencji odwiedziło nasz kraj 800 delegacji, 3 tysiące uczestników spotkań. W ramach tej prezydencji odbyło się 8 spotkań ministrów. Na terytorium Węgier odbyły się też nieformalne posiedzenia Rady, nieformalne spotkania dyrekcji generalnych, w tym spójności, portów, rybołówstwa i inne. Tak jak już powiedziałem, nasza prezydencja jest zaangażowana we wzmacnianie jedności europejskiej i skuteczności europejskich instytucji. Uczestniczyliśmy we wszystkich wydarzeniach, których celem miało być formułowanie odpowiedzi na pytania nurtujące współcześnie Europejczyków. Jesteśmy za tym, aby zwracać się do społeczności europejskiej w poszukiwaniu tych odpowiedzi. Zależy nam na tym, aby wszystkie delegacje wykazały się merytorycznością w tej dyskusji. Czeka nas pierwszy szczyt szefów państw, na którym będziemy mówić o kwestiach nie tylko bilateralnych, ale też regionalnych i międzynarodowych. 7 listopada, na dzień przed szczytem, odbędzie się spotkanie ministrów spraw zagranicznych, a potem czeka nas spotkanie w Czarnogórze.</u>
          <u xml:id="u-5.12" who="#BalázsDobri">Szanowny Panie Ministrze! Panie Ambasadorze! Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie! Sukces prezydencji węgierskiej będzie sukcesem Europy, a to będzie się przekładać na sukces państw członkowskich. Musimy wspólnie tworzyć Europę silną, bezpieczną i zamożną. Cieszy nas współpraca i cieszy nas również to, iż przekażemy Europę w dobre ręce, kolejnym państwom, w tym Polsce. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Trzeba będzie do tego jeszcze dodać działania i prezydencji, i poszczególnych krajów członkowskich dotyczące wsparcia dla tych, którzy są najbardziej poszkodowani w wyniku powodzi. Dotyczy to terenu Polski, Republiki Czeskiej, Słowacji, Węgier. To jest tak naprawdę kataklizm regionalny. W związku z tym bardzo liczymy na zaangażowanie węgierskiej prezydencji także w pozyskiwanie środków, które pozwolą na szybszą i szerszą odbudowę infrastruktury oraz pokrycie indywidualnych strat, które ponieśli obywatele Polski i innych krajów. Myślę, że to będzie przedmiotem naszej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo za tę prezentację.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BogdanKlich">Przechodzimy do punktu następnego, czyli informacji pana ministra Szłapki na temat tego, w jaki sposób Polska odnosiła się do priorytetów prezydencji węgierskiej, a także tego, co zamierza robić w drugim semestrze tego roku.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AdamSzłapka">Panowie Przewodniczący! Panowie Ambasadorzy! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AdamSzłapka">Tak jak się umówiliśmy, ja w jednym wystąpieniu odniosę się do obu wystąpień panów ambasadorów. Zacznę od bardzo serdecznego podziękowania prezydencji belgijskiej za wspólną pracę. Prezydencji węgierskiej na razie cały czas możemy życzyć przede wszystkim powodzenia, bo jest jeszcze wiele przed nami, ale też od razu mogę bardzo serdecznie podziękować za szybką reakcję w kontekście uruchomienia odpowiednich mechanizmów, jeśli chodzi o sytuację powodziową.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AdamSzłapka">Prezydencja belgijska przypadła na czas bardzo trudnej sytuacji geopolitycznej. Wiemy, że otoczenie międzynarodowe nie ulegnie radykalnej zmianie podczas prezydencji węgierskiej, a dodatkowym czynnikiem, na który musimy zwrócić uwagę w tym kontekście, będą wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych, które będą także miały wpływ na to, co się dzieje w Europie.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AdamSzłapka">Na przebieg prezydencji belgijskiej miała także wpływ presja na zakończenie bieżących prac legislacyjnych i przygotowanie do nowego cyklu legislacyjnego w związku w wyborami do Parlamentu Europejskiego. Z kolei Węgry sprawują prezydencję w szczególnym dla Unii Europejskiej okresie, bo to jest początek nowego cyklu instytucjonalnego. Oczekujemy, że prezydencja węgierska będzie prowadzić swoje działania w sposób zgodny z wartościami Unii Europejskiej i w duchu wzajemnego zaufania oraz lojalnej współpracy, zwłaszcza poprzez utrzymanie kompleksowego wsparcia dla Ukrainy oraz zdecydowanej polityki sankcyjnej wobec Rosji i Białorusi.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AdamSzłapka">W tym utrzymującym się kontekście geopolitycznym ochrona wartości, na których opiera się Unia Europejska, wymienionych w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej, w tym zasady praworządności, pozostaje szczególnie istotna. Utożsamiając się z priorytetem określonym przez prezydencję belgijską, jakim jest wzmocnienie praworządności, kontynuowaliśmy otwarte i wspierające dyskusje w tym obszarze. Z punktu widzenia Polski szczególnie istotne było opracowanie i przedstawienie na forum Rady do Spraw Ogólnych w dniu 20 lutego 2024 r. planu działań Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz przywracania praworządności przewidującego systemowe reformy w obszarze wymiaru sprawiedliwości w celu przywrócenia ładu konstytucyjnego. Dzięki tym staraniom Komisja Europejska wycofała wniosek o naruszenie praworządności w trybie art. 7. To umożliwiło uruchomienie środków z Krajowego Planu Odbudowy. Z zadowoleniem przyjmujemy zapowiedź prezydencji węgierskiej o kontynuacji dialogu na temat praworządności na posiedzeniach Rady zgodnie z ustaloną praktyką. Polska podkreśla, jak ważne jest, szczególnie po naszych doświadczeniach z ostatnich lat, przestrzeganie praworządności, ale podkreślamy również, że odpowiedni poziom przestrzegania praworządności jest warunkiem akcesji do Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#AdamSzłapka">Doceniamy podjęte wysiłki prezydencji belgijskiej w celu ograniczenia potencjału Rosji i Białorusi oraz kontynuacji wszechstronnego wsparcia dla Ukrainy walczącej z agresją rosyjską. W tym kontekście warto podkreślić przyjęcie 2 kolejnych pakietów sankcji w czasie prezydencji belgijskiej oraz osiągnięcie kompromisu w sprawie utworzenia funduszu wsparcia dla Ukrainy w ramach europejskiego instrumentu pokojowego.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#AdamSzłapka">Polska pozostawała jednym z najbardziej aktywnych państw członkowskich w formułowaniu postulatów sankcyjnych. Konsekwentnie też podkreślaliśmy konieczność nałożenia przez Unię dodatkowych sankcji na Białoruś, wyrównania tych poziomów sankcyjnych. Podkreślenia wymaga także fakt, że Unia zdecydowała się przeznaczyć nadzwyczajne środki wygenerowane z unieruchomionych aktywów rosyjskiego Banku Centralnego na wsparcie Ukrainy na dalsze wsparcie wojskowe, a także zwiększenie potencjału przemysłu obronnego i odbudowę Ukrainy. Pomimo braku bezpośredniego odniesienia w programie prezydencji węgierskiej Polska oczekuje jednoznacznego zaangażowania prezydencji w działania na rzecz utrzymania kompleksowego wsparcia Ukrainy. Jednocześnie nalegamy na utrzymanie presji na Rosję i Białoruś szczególnie poprzez kontynuację polityki sankcyjnej i uniemożliwienie obchodzenia środków ograniczających.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#AdamSzłapka">Polska wspierała także działania prezydencji belgijskiej w zakresie polityki rozszerzenia Unii Europejskiej, w tym w szczególności w zakresie kontynuacji dyskusji dotyczącej unijnych aspiracji Ukrainy. Ich zakończeniem była historyczna decyzja o zwołaniu konferencji międzyrządowej z Ukrainą i Mołdawią 25 czerwca 2024 r., a tym samym formalne rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych.</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#AdamSzłapka">Polska odnotowuje priorytety prezydencji węgierskiej w obszarze polityki rozszerzenia i będzie ją wspierać w działaniach na rzecz integracji Bałkanów Zachodnich, biorąc pod uwagę znaczenie regionu w kontekście gospodarczym, bezpieczeństwa i geopolitycznym. Jednocześnie Polska oczekuje silnego zaangażowania prezydencji w zakresie działań na rzecz integracji Ukrainy i Mołdawii oraz kontynuowania wysiłków rozpoczętych przez prezydencję belgijską.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#AdamSzłapka">Podczas prezydencji belgijskiej 1 lutego 2024 r. osiągnięto kompromis w gronie wszystkich państw członkowskich w odniesieniu do rewizji Wieloletnich Ram Finansowych na lata 2021–2027. Chodzi tutaj przede wszystkim o uzgodnienie instrumentu na rzecz Ukrainy z budżetem w wysokości 50 miliardów euro. Udało się zapewnić to, że pomoc ta będzie miała charakter wieloletni, a przesunięcia środków w ramach unijnego budżetu nie będą pochodziły z kopert narodowych, polityki spójności i wspólnej polityki rolnej. To było ważne z punktu widzenia polskiego stanowiska. Polska oczekuje zapewnienia należytej transpozycji tego porozumienia także przez prezydencję węgierską.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#AdamSzłapka">Podczas prezydencji belgijskiej rozpoczęto prace nad europejską strategią przemysłu obronnego oraz europejskim programem przemysłu obronnego. Warto podkreślić, że w ramach tych działań, dzięki m.in. determinacji Polski, zainicjowano dyskusję o możliwości zwiększenia finansowania obronności europejskiej oraz wezwano podczas czerwcowej Rady Europejskiej do przedstawienia konkretnych opcji finansowania publicznego i prywatnego na rzecz obronności. Warto też zaznaczyć – wspominał o tym pan ambasador – że te zapisy znalazły się w agendzie strategicznej także m.in. dzięki wysiłkom Polski, za co też jesteśmy prezydencji belgijskiej wdzięczni.</u>
          <u xml:id="u-7.11" who="#AdamSzłapka">Jednocześnie kluczowe dla Polski jest to, aby EDIP zapewnił synergię pomiędzy działaniami Unii a działaniami NATO i uwzględniał nie tylko realizację ambicji Unii Europejskiej, ale także programy wielonarodowe wynikające z priorytetów krajowych i sojuszniczych. Liczymy, że prezydencja węgierska utrzyma wysoko na agendzie konieczność zwiększania finansowania europejskiej obronności i będzie kontynuować prace na rzecz EDIS i EDIP.</u>
          <u xml:id="u-7.12" who="#AdamSzłapka">Jednym z ważnych motywów prezydencji belgijskiej było wzmacnianie odporności demokratycznej i zapobieganie wrogim ingerencjom z państw trzecich. Prezydencja belgijska rozpoczęła prace nad pakietem na rzecz obrony demokracji, w tym nad będącym jego częścią projektem dyrektyw ustanawiających zharmonizowane wymogi na rynku wewnętrznym dotyczące przejrzystości reprezentacji interesów w imieniu państw trzecich. Polska, uznając zasadność zapewnienia odpowiednich ram przejrzystości zagranicznych wpływów, aktywnie uczestniczyła w pracach, podkreślając każdorazowo konieczność ochrony interesów społeczeństwa obywatelskiego. Polska popiera ambicje prezydencji węgierskiej dotyczące ochrony obywateli i procesów wyborczych przed zewnętrzną ingerencją i jednocześnie dostrzega w programie prezydencji brak wzmianki o kontynuowaniu prac nad rewizją rozporządzenia w sprawie statutu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych będącego częścią tego pakietu.</u>
          <u xml:id="u-7.13" who="#AdamSzłapka">W ramach dyskusji na temat przyszłości jednolitego rynku europejskiego oraz polityki przemysłowej prowadzonej przez prezydencję belgijską Polska niezmiennie podkreślała rolę jednolitego rynku europejskiego, wagę eliminowania istniejących barier, szczególnie w sektorze usług…</u>
          <u xml:id="u-7.14" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-7.15" who="#AdamSzłapka">Myślałem, że tu jest jakieś… Rozumiem.</u>
          <u xml:id="u-7.16" who="#AdamSzłapka">Jesteśmy przy jednolitym rynku europejskim.</u>
          <u xml:id="u-7.17" who="#AdamSzłapka">Za istotne w tym obszarze uznajemy sfinalizowanie w pierwszym półroczu 2024 r. prac nad aktem w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie. Polska uważa, że centralnym punktem dalszych debat o długoterminowej konkurencyjności Unii Europejskiej uwzględnionych w planach prezydencji belgijskiej powinien być silny, nowoczesny i odporny, jednolity rynek. Będziemy aktywni w dyskusji nad raportami Letty i Draghiego na temat dalszego pogłębiania integracji w ramach jednolitego rynku, w szczególności dalszej integracji sektora usług oraz zniesienia istniejących barier.</u>
          <u xml:id="u-7.18" who="#AdamSzłapka">Zielona i sprawiedliwa transformacja była ważnym elementem programu prezydencji belgijskiej w trakcie zainicjowanej w pierwszym półroczu 2024 r. dyskusji o unijnej trajektorii redukcji emisji gazów cieplarnianych. Polska konsekwentnie podnosiła zarówno konieczność uwzględnienia specyfiki poszczególnych państw członkowskich, jak i kwestię finansowania polityk klimatycznych. Wskazywała również na potrzebę przeorientowania działań klimatycznych Unii Europejskiej i przejścia z podejścia opartego przede wszystkim na obowiązkach i karach w kierunku zachęt promujących redukcję emisji. Polska popiera w tym zakresie podejście prezydencji węgierskiej, podkreślając konieczność jednoczesnej realizacji celów klimatycznych oraz środowiskowych przy zachowaniu konkurencyjności gospodarki Unii Europejskiej i utrzymaniu wzrostu gospodarczego. Polska będzie utrzymywała sprzeciw wobec podwyższania już przyjętych celów klimatycznych i będzie podkreślała konieczność solidarnego podziału obciążeń oraz zapewnienia akceptacji społecznej dla zielonej transformacji.</u>
          <u xml:id="u-7.19" who="#AdamSzłapka">W trakcie prezydencji belgijskiej Polska poparła uproszczenie przepisów wspólnej polityki rolnej w celu zapewnienia większej elastyczności w spełnianiu niektórych warunków środowiskowych w zakresie ekoschematów, zmian planów strategicznych oraz kontroli i kar dla małych gospodarstw.</u>
          <u xml:id="u-7.20" who="#AdamSzłapka">Polska jest zdania, że polityka spójności i wspólna polityka rolna znajdują się wśród priorytetów prezydencji węgierskiej, stanowią istotny element konkurencyjności, czynnik zmniejszający dysproporcje w rozwoju społeczno-gospodarczym i umożliwiający wykorzystanie potencjału wszystkich państw członkowskich. Będziemy aktywni w zaplanowanej przez prezydencję węgierską debacie na temat przyszłości tych polityk.</u>
          <u xml:id="u-7.21" who="#AdamSzłapka">Polska doceniała ambitne podejście prezydencji belgijskiej w obszarze społecznym, w szczególności w odniesieniu do inicjatyw mających na celu poprawę warunków pracy. W tym kontekście gratulujemy prezydencji belgijskiej przełamania wielomiesięcznego impasu w negocjacjach dotyczących zmiany dyrektywy w sprawie poprawy warunków pracy za pośrednictwem platform internetowych.</u>
          <u xml:id="u-7.22" who="#AdamSzłapka">Prezydencja węgierska, wskazując demografię jako jeden z priorytetów swojego przewodnictwa w Radzie, zwraca uwagę na nasilające się negatywne konsekwencje przyśpieszającego starzenia się społeczeństwa w Unii Europejskiej, obciążone systemy opieki społecznej i zdrowotnej oraz niedobory siły roboczej. Polska gotowa jest aktywnie włączyć się w planowane przez Węgry horyzontalne dyskusje na temat wyzwań demograficznych.</u>
          <u xml:id="u-7.23" who="#AdamSzłapka">Odnotowaliśmy także determinację prezydencji belgijskiej w dążeniu do zakończenia oraz sfinalizowania prac nad paktem w sprawie migracji i azylu. Polska zagłosowała przeciwko wszystkim 10 aktom prawnym wchodzącym w skład paktu z uwagi na to, że zawarte w nich rozwiązania w naszym rozumieniu w niewystarczający sposób adresują specyficzną sytuację państw frontowych graniczących z Białorusią i Rosją, mierzących się z zagrożeniem hybrydowym, w tym instrumentalizacją migracji. W tym kontekście jako użyteczny postrzegamy priorytet prezydencji węgierskiej dotyczący powstrzymania nielegalnej migracji, szczególnie działania w celu poprawy bezpieczeństwa granic zewnętrznych Unii Europejskiej z uwzględnieniem finansowania tego obszaru z poziomu Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-7.24" who="#AdamSzłapka">Panowie Przewodniczący! Panowie Ambasadorzy! Wysoka Komisjo! Jeszcze raz chciałbym bardzo serdecznie podziękować za bardzo dobrą współpracę prezydencji belgijskiej i życzyć wszystkiego dobrego oraz powodzenia prezydencji węgierskiej. My bezpośrednio po prezydencji węgierskiej przejmujemy przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej. Przed nami szereg wyzwań, także tych związanych z bezpieczeństwem. Widzimy dzisiaj, jak ważne jest też bezpieczeństwo wewnętrzne i zabezpieczenie przed klęskami żywiołowymi. I to powinno być też jednym z elementów naszej współpracy. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Zmieściliśmy się w 45 minutach.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BogdanKlich">Przypominam, że dyskusja dotyczy 3 wypowiedzi i 3 tematów naszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę panie i panów senatorów o zgłaszanie się do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#BogdanKlich">Pan senator Lenz. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TomaszLenz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TomaszLenz">Dziękuję za wszystkie wystąpienia, zarówno tych, którzy organizowali prezydencję, tak jak Belgia, jak i tych, którzy w tej chwili sprawują prezydencję, czy pana ministra Szłapki, który mówił ogólnie o tym, czego się możemy spodziewać w czasie polskiej prezydencji od 1 stycznia.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TomaszLenz">Chciałbym zwrócić uwagę na 2 istotne kwestie. Miałem okazję i przyjemność uczestniczyć w ubiegłym tygodniu w konferencji w Budapeszcie organizowanej przez prezydencję węgierską. Dziękujemy za organizację i za debatę. Cały czas mało mówimy o ochronie granic. Fala uchodźców, która kilkanaście czy kilka lat temu trafiła do Europy przez Morze Śródziemne, wywołała ogromne komplikacje i ogromne napięcia. Cały czas oczywiście ten przemyt ludzi z Azji Mniejszej i Afryki trwa, choć na mniejszą skalę. Natomiast m.in. na tej konferencji węgierskiej strona węgierska pokazała film z kamer, które znajdują się na granicy serbsko-węgierskiej, ukazujący, jakie tam mają miejsce dramatyczne sytuacje i próby prowokowania policji, wojska węgierskiego czy też próby przekraczania granicy. Zabrałem w czasie debaty głos i powiedziałem, że mimo że ten film, który obejrzeliśmy, jest dramatyczny, to gdybyśmy my, Polacy, pokazali na tej konferencji film z polskiej granicy, to wydaje mi się, że wszyscy obecni na tej sali byliby przerażeni. Nasi partnerzy europejscy nie mają świadomości tego, jak wygląda zorganizowany przemyt mieszkańców różnych krajów afrykańskich i azjatyckich przez stronę białoruską i rosyjską. Zaapelowałem w czasie tej debaty do kolegów z Unii Europejskiej, aby mieli świadomość tego, że na tej granicy zginął żołnierz, a kilkunastu zostało rannych. Do tego ta prowokacja i ta organizacja Białorusinów oraz Rosjan doprowadziła kraj Unii Europejskiej, który graniczy z państwami zachowującymi się przynajmniej w stosunku do Polski wrogo. I uważam, że zarówno prezydencja węgierska, która jeszcze trwa, jak i prezydencja nasza, która się rozpocznie 1 stycznia, musi partnerom unijnym zwracać uwagę na to, że Polska boryka się naprawdę z dużym problemem, bo zorganizowanym przemytem, w którym dochodzi do naruszenia bezpieczeństwa cielesnego naszych funkcjonariuszy. W czasie tej debaty, także po debacie, część osób podchodziła do mnie i o to pytała, wręcz temu nie dowierzała, więc nie przebija się do świadomości europejskiej to, jak wygląda sytuacja na tej granicy.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TomaszLenz">Druga sprawa. Pan reprezentujący ambasadę węgierską, także pan minister Szłapka, poruszył temat dotyczący Zielonego Ładu i kwestii rolniczych. Polska po 20 latach w Unii Europejskiej jest obecnie, co jest sukcesem i Polski, i Unii – uwaga – drugim producentem rolnym w Europie. Odnieśliśmy ogromny sukces. Okazało się, że polscy rolnicy są przedsiębiorczy, są przygotowani do tego, żeby wprowadzać nowe technologie, szybko się uczą, obserwują kwestie dotyczące środków unijnych. To ogromny sukces Polski i polskiej wsi. Tymczasem dzisiaj sytuacja jest taka, że rolnicy na wsi, szczególnie producenci rolni, nie do końca rozumieją Zielony Ład, nie do końca wiedzą, co jest proponowane w tym Zielonym Ładzie i jakie są konsekwencje wprowadzenia Zielonego Ładu. Bo jak się ten dokument dokładnie przeczyta, to okazuje się, że jest tam szereg propozycji i rozwiązań bardzo korzystnych, ciekawych, że są środki i bardzo dużo ciekawych rozwiązań, które dla rolnictwa mogą być interesujące. Ale… Właśnie jest to „ale”. Chodzi o to, że dokładnie tydzień temu pani komisarz w czasie konferencji prasowej mówiła o przyszłości rolnictwa unijnego jeszcze przed powołaniem Komisji, przed powołaniem komisji i rozdaniem tek ministerialnych. To znalazło się w polskiej prasie i nie odbiło się jak na razie szerokim echem, ale ja mniej więcej powiem, co powiedziała pani komisarz von der Leyen. Powiedziała, że jest zwolennikiem przekształcania rolnictwa w rolnictwo produkcyjne – nie ma w tym nic złego – odejścia od dopłat do hektara i wprowadzenia dopłat do produkcji. W Polsce na ten moment – pan minister zapewne o tym wie – 10% gospodarstw to są gospodarstwa do 5 ha, a 30% gospodarstw to są gospodarstwa do 10 ha, które tak naprawdę nie utrzymują się z rolnictwa, tam zawsze ktoś pracuje jeszcze w innym miejscu pracy. To powiedziała pani komisarz. Oczywiście to na szczęście nie odbiło się w Polsce szerokim echem, ale proszę sobie wyobrazić, co będzie się działo, gdy taka propozycja stanie się oficjalnym programem Unii Europejskiej. Kolejna sprawa to, tak jak pani komisarz powiedziała, ograniczenie produkcji mięsa wołowego. Polska jest piątym producentem mięsa wołowego w Europie, a pani komisarz powiedziała, że ze względów klimatycznych należy zdecydowanie ograniczyć tę produkcję. To też jest płachta na byka, à propos wołowiny, która może wśród polskich rolników i na wsi wywołać ogromne napięcia oraz zaniepokojenie.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#TomaszLenz">Zwracam się w tej kwestii do pana ministra Szłapki. Jesteśmy szczególnie wrażliwi na punkcie właśnie tych tematów. Polscy rolnicy nieświadomi tak naprawdę polityki Zielonego Ładu, która jest zapisana w tym projekcie, protestowali niedawno na ulicach. Ja miałem okazję rozmawiać z niektórymi rolnikami i oni dokładnie nie wiedzieli przeciwko czemu protestują. Ale w tej chwili mamy już pewne fakty – wypowiedzi pani komisarz. Jeżeli to zostanie powtórzone, jeżeli tego rodzaju propozycje ponownie padną, przebiją się do mediów i zaczną być powielane, bo to miało miejsce, to rzeczywiście na polskiej wsi może to wywołać ogromne napięcia i ogromne niezadowolenie. I tu też uczulam pana ministra, że w czasie polskiej prezydencji powinniśmy na to zwrócić uwagę. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę. Bo rozumiem, że do ministra Szłapki była kierowana większość zadanych przez pana pytań. Tak że może od razu poproszę o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AdamSzłapka">Większość z nich to były nie tyle pytania, ile komentarze, które ja oczywiście przyjmuję. Stanowisko polskiego rządu jest dosyć jasne, że wspólna polityka rolna i polityka spójności to są wyjątkowo ważne, wrażliwe dla nas polityki. Ja nie sądzę, żeby tego typu zmiana, która się pojawiła w przestrzeni publicznej, była dzisiaj rozważana jako poważna propozycja, bo myślę, że nie tylko Polska będzie wobec takiej propozycji bardzo stanowczo protestować. Polska będzie miała w tej kwestii jednoznaczne stanowisko i moim zdaniem nie ma obaw w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Panie Ambasadorze, czy ma pan jakieś uwagi dotyczące tej kwestii czy tych kwestii?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#RikVanDroogenbroeck">Nie mam właściwie żadnych uwag czy pytań. Zwrócę tylko uwagę na to, że były prowadzone prace nad paktem w sprawie migracji i azylu. Musimy w tej chwili dać czas, by w ciągu najbliższych 2 lat ten dokument został wdrożony w możliwie najlepszy sposób. Oczywiście są kwestie dotyczące instrumentalizacji migracji, są kwestie dotyczące partnerstw z krajami trzecimi, teraz także ochrony granic. Jest tam wiele dobrych rozwiązań. Dajmy czas na wdrożenie tych rozwiązań i po 2 latach w ramach oceny będziemy mogli przystąpić do dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#RikVanDroogenbroeck">Jeśli chodzi o wspólną politykę rolną i Zielony Ład, pani von der Leyen stwierdziła, że pewne elementy wspólnej polityki rolnej mogą ulec modyfikacjom, szczególnie jeśli chodzi o środki ochrony roślin i pestycydy, bowiem tutaj Komisja Europejska wsłuchuje się w głos rolników i są tutaj podejmowane wysiłki, by pogodzić z jednej strony potrzeby Zielonego Ładu i potrzeby rolników w sektorze rolnym z drugiej strony. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BogdanKlich">Thank you.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#BogdanKlich">Widzę zgłoszenie pana senatora Chróścikowskiego, ale zapytam od razu, czy pozostali państwo, panie i panowie senatorowie, też chcieliby zabrać głos. Senator Schetyna.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#BogdanKlich">Zamykam listę senatorów chętnych do zadania pytań.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#BogdanKlich">Pan senator Chróścikowski. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JerzyChróścikowski">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#JerzyChróścikowski">Tutaj kolega wywołał temat dotyczący wypowiedzi pani przewodniczącej von der Leyen. Chodzi o sprawę przekazania raportu, który został zlecony; nie pamiętam nazwiska osoby wykonującej ten raport. Raport został ogłoszony. Pani komisarz von der Leyen cytowała go jakby z perspektywą jego realizacji i wyrażała nawet, jak tutaj pan senator wspomniał, dość dużą akceptację, jak można wywnioskować z jej wypowiedzi. Natomiast organizacje i związki zawodowe oraz izby rolnicze już dzisiaj wystąpiły z listem do Komisji Europejskiej, sprzeciwiając się temu w 6 punktach. Ja nie będę wymieniał tych punktów po kolei. To będzie dla nas wielkie zagrożenie, jeżeli będzie realizowana polityka przedstawiona w tym raporcie mówiącym o przyszłości Unii Europejskiej. Stąd rzeczywiście nasz niepokój jest dość duży, jeśli chodzi o tę sprawę, tym bardziej że oczekujemy od Komisji Europejskiej działań związanych z sytuacjami kryzysowymi, które wystąpiły, takimi jak susza itd., kwestie związane z rynkiem zewnętrznym. Mówimy o podpisaniu porozumienia z Mercosurem, które ma wejść w życie, zagrażającego importowi wołowiny itd., a tu się mówi o likwidacji, o zmniejszaniu produkcji wołowiny. W związku z tym jest zasadnicze pytanie, czy my, Europa, mamy likwidować produkcję i kraje obowiązywać będzie podpisany przez Komisję Europejską… nie przez Polskę, tylko przez Komisję Europejską i Mercosur dokument, który będzie decydował o tym, że przemysł zarobi, a rolnictwo położymy, bo chcemy zmniejszać hodowlę. Na pewno związki, organizacje zawodowe będą stanowczo sprzeciwiać się takim rozwiązaniom. Ja rozumiem, że na razie jest etap konsultacji. To jest etap, w którym stoją przed nami wyzwania, także przed prezydencją węgierską i prezydencją polską. Musimy zdecydowanie się temu przyjrzeć, jak rozwiązać problemy w rolnictwie, żeby młodzi rolnicy, którzy dzisiaj tyle zainwestowali, nie zbankrutowali i mogli funkcjonować. Przecież ktoś, kto decyduje się na pracę w rolnictwie, nie zakłada inwestycji na rok, tylko na kilkanaście lat, np. w hodowli. To są problemy, które muszą być rozwiązane w odniesieniu do przyszłości. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#BogdanKlich">Senator Schetyna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzSchetyna">Panie Przewodniczący! Panowie Ambasadorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#GrzegorzSchetyna">Ja chciałem w kilku zdaniach odnieść się do tego, o czym mówili panowie ambasadorowie, pan minister, ale rozumiem, że jeszcze będziemy rozmawiać o tym na drugim posiedzeniu komisji.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#GrzegorzSchetyna">Chcę powiedzieć o belgijskiej prezydencji i dołączyć się do podziękowań i do uznania dla pracy belgijskiej prezydencji i belgijskiej polityki. Zawsze miałem takie wrażenie, szczególnie kiedy zapoznawałem się z tematyką, kiedy pan ambasador i państwo przedstawialiście tak bardzo ambitny program prezydencji, że to buduje taki dystans i każe zastanawiać się nad możliwościami realizacji tak ambitnego programu. Nie chcę powiedzieć, że zawsze jest tak, że jesteśmy zakładnikami swoich planów, myślę raczej o tym, że jeśli chodzi o ten system trojki, to jednak chyba więcej w przyszłości musimy myśleć o kontynuacji czy o ambitnych programach, które są w planach prezydencji poszczególnych krajów, żeby one mogły być kontynuowane w następnej części prezydencji czy w następnym półroczu. Ja mam takie wrażenie, że przez ograniczony czas, ale też przez dynamikę otaczających nas spraw i bieżącej polityki nie jesteśmy w stanie pewnych rzeczy realizować do końca czy ich podsumować. Mówię to z szacunkiem i naprawdę z wielką estymą do waszego bardzo szerokiego i ambitnego programu. Cieszę się i myślę, że tutaj wszyscy senatorowie podzielą tę radość, że zawsze w waszej prezydencji będzie umieszczona data 25 czerwca, czyli formalne rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych Ukrainy i Mołdawii do Unii Europejskiej. To jest symbol, który powoduje nową jakość w całym projekcie Partnerstwa Wschodniego, który opracowaliśmy, nad którym pracowaliśmy i prowadziliśmy przez wiele lat, także jeśli chodzi o prawdziwy projekt rozszerzenia Unii Europejskiej, jeśli chodzi o te 2 kraje. Tak że za to wielkie uznanie i szacunek z naszej strony. Myślę, że tutaj, w polskim parlamencie wszyscy jesteśmy w stanie podzielić takie stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#GrzegorzSchetyna">Jeśli chodzi o kwestię węgierskiej prezydencji, ja bym tylko chciał powiedzieć kilka słów, nie chcę analizować, bo będziemy jeszcze rozmawiać po zakończeniu tej prezydencji, czyli pod koniec półrocza. Węgry sprawują prezydencję przed nami, rozpoczynają, my będziemy kontynuować prezydencję węgierską, przejmować ją od Węgrów. Ja bym chciał powiedzieć o tym, o czym mówił pan przewodniczący Klich i o czym wspomniał minister Szłapka. Ważne jest to – uważam, że to są sprawy, które mogą być kontynuowane czy powinny być kontynuowane w następnych prezydencjach czy w następnych etapach prezydencji – co dzieje się, czego doświadczamy w ostatnich dniach w Europie Środkowej, czyli powodzi, która ciągle trwa. To jest katastrofa, która dotyka kilka krajów Europy Środkowej: Węgier, Rumunii, Słowenii, Austrii, Czech i teraz Polski. Tutaj oczywiście niezbędna jest aktywność Komisji Europejskiej, wymiana informacji i koordynowanie projektów dotyczących zwalczania skutków tej katastrofy, ale też pomysł i wypracowanie wspólnych mechanizmów, w jaki sposób Komisja Europejska, Unia Europejska będzie reagować czy będzie w stanie reagować i angażować się w proces odbudowy zniszczonych terenów. Bo skala tej powodzi już jest bardzo duża, a może być jeszcze większa. Mówię tu o pewnym pomyśle czy pewnej konstrukcji, którą powinniśmy zbudować na stałe, bo niestety będziemy doświadczani takimi katastrofami, już jesteśmy, ale będziemy doświadczani także w przyszłości. Tak że ja liczę – to jest mój apel do przedstawiciela Węgier – żeby o pewnych sprawach na spotkaniach, które odbędą się jeszcze we wrześniu i do końca węgierskiej prezydencji, dotyczących skutków powodzi, skutecznej walki o odbudowę terenów zniszczonych, rozmawiać, żebyśmy mogli w ramach polskiej prezydencji te sprawy kontynuować. To na pewno będzie ważne, żeby stworzyć takie lobby krajów, które są dotknięte czy będą dotknięte skutkami katastrofy, a będą mogły mieć skuteczny wpływ na politykę europejską finansową, organizacyjną w najbliższej przyszłości. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, 2 opinie, nie było pytań. W związku z tym, jeśli ktokolwiek z naszych gości chciałby odnieść się do nich albo jeszcze coś dodać do przebiegu naszej rozmowy, to bardzo proszę, jest w tej chwili czas na to, zanim zamknę posiedzenie naszej komisji.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogdanKlich">Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#BogdanKlich">Proszę państwa…</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BalázsDobri">Mam jedną uwagę. Jeśli chodzi o zmiany klimatyczne i skutki zmian klimatycznych, to działania w tym zakresie rzeczywiście muszą zostać podjęte, tak jak pan minister Szłapka wspomniał. Z innymi krajami rozpoczęliśmy działania zgodnie z IPCR. To jest rzeczywiście najwyższy czas, by podjąć efektywne działania i odpowiedzieć na tego rodzaju kryzysy wespół z Polską i z innymi krajami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, zanim zamknę posiedzenie, chyba powinienem powiedzieć jeszcze dwa słowa na temat obu prezydencji i w perspektywie tego, co nas czeka, i w perspektywie tego, co Polska chciałaby podczas swojej prezydencji zrobić.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#BogdanKlich">Mamy świadomość tego, że w czasie prezydencji belgijskiej dokonał się historyczny fakt, tzn. rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z Ukrainą. Była już o tym mowa na tej sali. Ale musimy zdawać sobie z tego sprawę, że to jest decyzja, która ma znaczenie długofalowe, strategiczne i zupełnie inaczej orientuje Unię Europejską na wiele lat, jeśli nie dziesięcioleci w przyszłości. Unia Europejska mogła zachować się pasywnie. Unia Europejska mogła zachować się, powiedziałbym, konserwatywnie, tzn. w związku z wojną Rosji z Ukrainą mogła odgrodzić się od walczącej Ukrainy kordonem sanitarnym. Mogła, można powiedzieć, wybudować symboliczne i trochę realne bariery, a wybudowała mosty.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak jest.)</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#BogdanKlich">Unia Europejska przyspieszyła swoje decyzje, postanowiła działać w sposób absolutnie niestandardowy, jeżeli chodzi o wspieranie walczącej Ukrainy. Unia Europejska wreszcie w obliczu tego ogromnego kryzysu za swoją wschodnią granicą pokazała, że ma kły i pazury. I to jest niezwykle istotne. W związku z tym to, co zrobiła prezydencja belgijska, jest niejako zwieńczeniem tego procesu, bo tak należy postrzegać w tym kontekście uruchomienie negocjacji akcesyjnych z Ukrainą. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#BogdanKlich">Po drugie, jeśli mówimy o kwestii bezpieczeństwa, to mówimy oczywiście nie tylko o sprawach, o których wspominał pan szef placówki węgierskiej w Warszawie, mówimy nie tylko o odporności, mówimy nie tylko o wzroście bezpieczeństwa, o wzroście produkcji europejskiego przemysłu obronnego, ale także o bezpieczeństwie wewnętrznym i zewnętrznym Unii Europejskiej w sposób klasyczny. My byśmy oczekiwali, że prezydencja węgierska przygotuje grunt dla polskiej prezydencji, która będzie o bezpieczeństwie, bo polska prezydencja będzie o bezpieczeństwie. W związku z tym na wszystkie działania prezydencji węgierskiej będziemy patrzeć z perspektywy prezydencji polskiej, która zamierza aktywnie działać na rzecz wzmocnienia europejskiego bezpieczeństwa. To ma też ogromne znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#BogdanKlich">Wreszcie ostatnia sprawa to jest kwestia wydatków Unii Europejskiej. Nie możemy sobie pozwolić na to, żebyśmy zostali bez grosza na nowe wyzwania, zwłaszcza że te nowe wyzwania idą falami, tak jak fala powodziowa. Jedno zdarzenie powoduje kolejne. Wymagane jest to, abyśmy byli odważni w podejmowaniu decyzji finansowych, od których zależeć będzie przyszłość Unii Europejskiej. Mówię o tym i w perspektywie budżetu na rok 2025, i w perspektywie wieloletnich ram finansowych Unii Europejskiej. Takie jest oczekiwanie chyba nie tylko Polaków, żebyśmy byli odważni w podejmowaniu decyzji finansowych, tak jak byliśmy odważni, jeżeli chodzi o odbudowę po epidemii COVID, która się zmaterializowała w postaci Funduszu Odbudowy. Bądźmy tak samo odważni, jeżeli chodzi o wzmocnienie Unii Europejskiej pod każdym względem.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję panu ministrowi Szłapce, panu ambasadorowi Belgii, panu chargé d’affaires ambasady węgierskiej za udział w tym posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#BogdanKlich">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#BogdanKlich">Ogłaszam 5 minut przerwy…</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#komentarz">(Głos z sali: Trzy…)</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#komentarz">(Głos z sali: Dwie i pół…)</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#BogdanKlich">Ogłaszam parę minut przerwy, żebyśmy zdążyli przeorganizować nasze posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#BogdanKlich">Dziękuję Komisji Spraw Zagranicznych. Pozostają członkowie Komisji Spraw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 14 minut 38)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>