text_structure.xml
56 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 04)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Witam państwa serdecznie na kolejnym, siedemnastym posiedzeniu Komisji Spraw Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, to posiedzenie jest o tyle specyficzne, że odbywa się z udziałem przewodniczących innych komisji senackich, i jest ważne, dlatego że będziemy dzisiaj oceniać, jaki jest stan przygotowań Rzeczypospolitej Polskiej do prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, która, jak wiemy, będzie miała miejsce w pierwszej połowie przyszłego roku, a zatem niebawem.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Witam serdecznie wszystkich członków naszej komisji, panie i panów senatorów. Witam też wszystkich przewodniczących, którzy nam towarzyszą. Jest z nami – chcę to podkreślić – pan Ryszard Bober, przewodniczący Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, jest pan Zygmunt Frankiewicz, przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, jest pan Władysław Komarnicki, wiceprzewodniczący Komisji Klimatu i Środowiska, jest pan Jan Hamerski, przewodniczący Komisji Infrastruktury, senator Marcin Karpiński, przewodniczący Komisji Praw Człowieka i Praworządności, senator Kazimierz Kleina, przewodniczący komisji Budżetu i Finansów Publicznych, jest także pan Waldemar Pawlak, przewodniczący Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności, jest pan senator Sławomir Rybicki, przewodniczący Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich, pan senator Kazimierz Wiatr, przewodniczący Komisji Nauki, i pan senator Waldemar Witkowski, przewodniczący Komisji Edukacji. Jest także pan senator Różański, który jest przewodniczącym Komisji Obrony Narodowej. Jeżeli czyjegoś nazwiska nie przeczytałem, to tylko dlatego, że do tej pory nie odnotował swojej obecności na liście.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Witam serdecznie pana ministra Adama Szłapkę wraz z towarzyszącym mu zespołem, pana ministra do spraw Unii Europejskiej. Zaprosiłem pana ministra, tak abyśmy z pierwszej ręki uzyskali informację na temat owego stanu, tzn. tego, w jakim momencie jesteśmy, jeżeli chodzi o przygotowania do prezydencji. I też z taką intencją, która była wyrażona tutaj, w Senacie, podczas poprzedniego spotkania w naszym wewnętrznym gronie, abyśmy porozmawiali też o priorytetach polskiej prezydencji. My oczywiście wiemy o tym, że te priorytety w tej chwili są kształtowane, że one w tej chwili powstają i że ostatecznie te priorytety zostaną zaprezentowane na jesieni. Ale jest też, Panie Ministrze, taka wola dyskusji na ten temat, ona została jasno i wyraźnie wyrażona podczas spotkania zorganizowanego przez marszałek Kidawę-Błońską.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">Wydaje się, że te wątki, które już wcześniej zostały przedstawione, tzn. wątki, po pierwsze, naszego bezpieczeństwa energetycznego, po drugie, rozszerzenia, rozszerzenia na wschód, zwłaszcza o Ukrainę, jak również, po trzecie, zasadniczy wątek przyszłego kształtu instytucjonalnego Unii Europejskiej, mam na myśli tutaj przede wszystkim politykę Unii Europejskiej, to są wątki, które są w tej chwili szeroko omawiane podczas rozmaitych spotkań, konferencji, czy spotkań eksperckich. Sprawy dotyczące relacji transatlantyckich, co do których również było sygnalizowane, że mają się one znaleźć w pakiecie naszych celów, są fundamentalne ze względu na bezpieczeństwo naszego kraju. Jak mówię o relacjach transatlantyckich, mam na myśli relacje pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską jako całością. Oczywiście ważne są też relacje pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Polską, ale w tym kontekście, o którym w tej chwili mówimy, to jest jeden z wymiarów relacji transatlantyckiej, tej więzi transatlantyckiej pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">I w zasadzie nie chcę przedłużać, dlatego że zasadniczy głos należy do pana ministra Adama Szłapki oraz do państwa, którzy pewnie będziecie mieć sporo uwag i sporo pytań.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">W związku z tym otwieram posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">Chciałbym zapytać na wstępie, czy jest zgoda na porządek posiedzenia składający się z jednego punktu: stan przygotowań do przewodnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej od 1 stycznia do 30 czerwca 2025 r. Pytam oczywiście członków komisji.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#BogdanKlich">Nie widzę sprzeciwu.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#BogdanKlich">W związku z tym obradujemy według tego porządku obrad.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#BogdanKlich">I oczywiście zapytam też: czy na sali są przedstawiciele jakichkolwiek organizacji o charakterze lobbystycznym?</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#BogdanKlich">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#BogdanKlich">Możemy zatem przejść do procedowania.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#BogdanKlich">Pan minister Adam Szłapka ma głos.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#BogdanKlich">Proszę, Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AdamSzłapka">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AdamSzłapka">Państwo Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AdamSzłapka">Panie Przewodniczący, może, zgodnie z sugestią z pana przewodniczącego, najpierw powiedziałbym kilka słów organizacyjnie, a potem skupiłbym się na dyskusji o priorytetach. I potem, jeśli będą pytania, to z przyjemnością odpowiem.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AdamSzłapka">Faktycznie jest tak, że 1 stycznia 2025 r. Polska obejmuje przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej, bezpośrednio po prezydencji węgierskiej, co będzie miało, siłą rzeczy, wpływ na to, jak będzie wyglądała nasza prezydencja. I co więcej, Polska obejmuje przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej w momencie zmiany cyklu instytucjonalnego, czyli bezpośrednio po wyborze nowych władz, nowej Komisji i nowych najważniejszych funkcji w Unii Europejskiej. Bo to się zamknie tak naprawdę na jesieni tego roku.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AdamSzłapka">Przygotowanie i taka koordynacja prezydencji w ramach administracji rządowej są przypisane do działu „członkostwo Polski w Unii Europejskiej”, za który mam przyjemność odpowiadać. Najpierw kilka słów o zespole, który zajmuje się całym procesem i całym działem „członkostwo Polski w Unii Europejskiej”. Za obsługę tego działu, czyli także prezydencji, odpowiada sekretariat europejski w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. To jest 5 departamentów. W ramach tego zespołu jest także specjalnie wydzielony Departament Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Są tutaj państwo dyrektorzy reprezentujący ten zespół, który od dobrych paru miesięcy bardzo aktywnie nad tym pracuje. Za nadzór nad tym departamentem odpowiada pani minister Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, z którą blisko współpracujemy. I za cały ten dział organizacyjno-logistyczny odpowiada wspomniany departament z panią minister na czele. W zespole sekretariatu europejskiego mamy też panią Agnieszkę Bartol – sekretarz stanu, która ma wieloletnie doświadczenie w instytucjach europejskich, także w Radzie Europejskiej. Departament Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej jeszcze się rozszerza, ale to jest już bardzo sprawnie działający zespół, zatrudniający w tym momencie ponad 30 osób, które pracują naprawdę na pełnych obrotach.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AdamSzłapka">Oczywiście jak prezydencja już się rozpocznie, kluczową instytucją odpowiedzialną za to, żeby te wszystkie te najważniejsze sprawy, przede wszystkim merytoryczne, pchać do przodu, będzie Stałe Przedstawicielstwo Rzeczypospolitej Polskiej przy Unii Europejskiej, na czele którego stoi pan ambasador Piotr Serafin, jak myślę, jeden z najbardziej doświadczonych w Polsce ludzi, jeśli chodzi o znajomość instytucji i procesów unijnych. Tak że to też daje nam wszystkim tutaj, w Polsce, bardzo duże poczucie bezpieczeństwa w tym zakresie. Stałe przedstawicielstwo na czas… Już jest zaawansowany proces rozszerzenia na czas prezydencji stałego przedstawicielstwa. Ten proces jeszcze będzie trwał, ale to jest w toku. I jest już bardzo wzmocniona… O ile się nie mylę, tam jest już teraz 135 osób…</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#komentarz">(Głos z sali: 145.)</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AdamSzłapka">145 osób. Bardzo dziękuję. Tak że ten zespół jest już bardzo mocno rozbudowany. Bo to tam faktycznie wszystkie te rady sektorowe… I to wszystko, co się będzie odbywało, będzie się odbywało głównie w Brukseli.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#AdamSzłapka">Mamy też przecież doświadczenie z poprzedniej prezydencji. Oczywiście kluczową rolę będzie odgrywał korpus prezydencji. Tutaj już nie będę wchodził w szczegóły. Tu też jest zaawansowana praca wspólnie z resortami, to wszystko zostanie domknięte w trzecim kwartale bieżącego roku.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#AdamSzłapka">Jeśli chodzi o kwestię przygotowań, zarówno merytorycznych, jak i logistycznych… Jeśli chodzi o kwestie merytoryczne, to kluczową rolę odgrywa Komitet do Spraw Europejskich, który spotyka się regularnie, co nie było takie oczywiste w ostatnich latach, spotyka się co 2 tygodnie. I na każdym posiedzeniu Komitetu do Spraw Europejskich wspólnie z ministrami są omawiane kwestie prezydencyjne. Niemniej jednak zostały powołane też zespoły robocze do spraw przygotowań prezydencji: zespół do spraw programowych, zespół do spraw zapewnienia bezpieczeństwa, zespół do spraw promocji kulturalnej oraz zespół do spraw budżetowo-finansowych. Zespół programowy, jest zarządzany czy nadzorowany przez KPRM. Zespół do spraw bezpieczeństwa – przez MSWiA. Zespół do spraw współpracy kulturalnej – przez ministerstwo kultury. I zespół do spraw budżetowo-finansowych – także przez KPRM. Te zespoły są prowadzone, tak jak wcześniej powiedziałem, przez panią minister Sobkowiak-Czarnecką.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#AdamSzłapka">Jeśli chodzi o kwestie organizacyjne, to tutaj, jak myślę, spokojnie mogę państwa senatorów zapewnić, że wszystko jest w jak najlepszym porządku, wszystko idzie zgodnie z ustalonym harmonogramem. Został przyjęty kalendarz spotkań wysokiego szczebla, trwają prace nad kalendarzem spotkań niższego szczebla. Na początku ogłoszono postępowanie przetargowe dotyczące głównego operatora obsługującego spotkania prezydencji. Na bardzo wysokim poziomie zaawansowania są prace dotyczące oficerów łącznikowych, systemu akredytacji, transportu, zakwaterowania, materiałów konferencyjnych i tych wszystkich spraw organizacyjnych. Za program kulturalny bezpośrednio odpowiada ministerstwo kultury, a za kwestię bezpieczeństwa – Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji jest też jakby głównym, wiodącym, jeżeli chodzi o specustawę dotyczącą prezydencji, która będzie nam ułatwiała całe funkcjonowanie podczas prezydencji, podczas przygotowań.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#AdamSzłapka">To tyle pokrótce, jeżeli chodzi o kwestie organizacyjne. Jeśli będą pytania, to chętnie z zespołem odpowiemy. Myślę, że praca w tym zakresie, tak jak powiedziałem, całego sekretariatu europejskiego i kierownictwa sekretariatu europejskiego idzie bardzo dobrze. Pracujemy razem z departamentem do spraw przygotowań prezydencji, szczególnie z panią minister Magdaleną Sobkowiak. I, jak myślę, tutaj nie ma żadnych opóźnień ani zastrzeżeń.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#AdamSzłapka">Teraz jeśli chodzi o priorytety, bo to było zasadnicze pytanie pana przewodniczącego: tak jak pan przewodniczący powiedział, już w poprzednim roku zostały wstępnie przyjęte przez Radę Ministrów 3 kierunkowe priorytety. Jeden z nich to zacieśnienie współpracy transatlantyckiej, drugi to jest rozszerzenie, trzeci to jest bezpieczeństwo energetyczne. Niemniej jednak siłą rzeczy polska prezydencja skupi się na tym – tutaj nie ma oczywiście żadnej sprzeczności – co jest dziś podstawowym priorytetem Polski i na czym nam zależy, żeby stało się priorytetem całej Unii Europejskiej. I tym priorytetem jest, jak wielokrotnie o tym mówił pan premier Donald Tusk, bezpieczeństwo. I bezpieczeństwo powinno być ze wszech miar priorytetem Polski co do zasady, w ogóle Unii Europejskiej na następne lata. I siłą rzeczy, polskiej prezydencji.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#AdamSzłapka">Mówię o bezpieczeństwie w bardzo wielu wymiarach. Dlatego te priorytety, o których powiedziałem wcześniej i o których mówił pan przewodniczący, będą się w to bardzo dobrze wypisywały. Po pierwsze, to jest takie bezpieczeństwo fizyczne i wynikający z tego priorytet „obronność”, czyli zabezpieczenie państw Unii Europejskiej i skupienie się na tym, żeby Unia Europejska, Europa wzięła odpowiedzialność za nasze bezpieczeństwo i za naszą obronność, szczególnie w kontekście zmieniających się uwarunkowań, także za oceanem. I tutaj już mamy kilka konkretnych inicjatyw Polski. Mówię tutaj o inicjatywie, która też będzie ważna z punktu widzenia naszych priorytetów i dla naszej prezydencji, European Sky Shield, czyli ochronie naszego nieba i o tarczach rakietowych, mówiąc najogólniej.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#AdamSzłapka">Po drugie, to jest ochrona naszych granic, ale także to, co już się dzieje w ramach Unii Europejskiej, nad czym prace powinniśmy w ramach naszej prezydencji przyspieszać. To są program EDIP, program dotyczący strategii obronnej i program dotyczący przemysłu obronnego. Czyli chodzi o to, żeby postawić bardzo mocno na rozwój i na integrację przemysłu obronnego w Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#AdamSzłapka">Z tym wiąże się także kolejny rodzaj obronności i odporności europejskiej. Wszyscy widzimy, co się dzieje za naszą wschodnią granicą. Tam trwa gorąca wojna. Ale to jest tylko jeden z elementów większego konfliktu, z którym się mierzy świat zachodni. Bo mamy przecież gorącą wojnę w Ukrainie, mamy też zagrożenia hybrydowe na naszej wschodniej granicy – o tym mówiłem, o wzmacnianiu wschodniej granicy Unii Europejskiej – ale mierzymy się także z masową dezinformacją i sabotażem. I to też powinno być elementem, który będzie definiował to, w jaki sposób myślimy o naszych priorytetach, i to, w jaki sposób pracujemy wewnątrz Unii Europejskiej, jak Polska prowadzi agendę prezydencji w Radzie Europejskiej. Chcę powiedzieć, że tutaj już mamy pewne… Jeszcze w czasie prezydencji belgijskiej, z inicjatywy państw Trójkąta Weimarskiego, czyli Francji, Niemiec i Polski, na jednym z posiedzeń Rady do Spraw Ogólnych przyjęto konkluzje dotyczące dezinformacji. Tak że my w tej sprawie już idziemy do przodu.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#AdamSzłapka">Bezpieczeństwo to oczywiście nie tylko obronność. Chodzi o szersze spojrzenie na tę wartość, która jest dzisiaj dla nas zdecydowanie najważniejsza. To także bezpieczeństwo energetyczne. I tutaj nie muszę mówić, jak to się wpisuje w te sprawy, o których wcześniej mówiłem. Ale to jest też kwestia pracy nad tym, żeby Unia Europejska miała pełną odporność na jakieś zagrożenia zewnętrzne. Chodzi tu o dywersyfikację zarówno źródeł energii, jak i dostaw. I to jest oczywiście kwestia inwestycji w zieloną energię, ale to jest także odejście, kompletne, całkowite odejście od importu paliw kopalnych np. z Rosji, co już jest bardzo zaawansowane. Ale też kwestie, mówiąc ogólnie, bezpieczeństwa energetycznego.</u>
<u xml:id="u-3.17" who="#AdamSzłapka">Kolejna sprawa to jest kwestia bezpieczeństwa gospodarczego, która też jest wyjątkowo ważna. Tutaj mamy przede wszystkim wymiar zwiększania konkurencyjności Unii Europejskiej, z czym mieliśmy w ostatnich latach duży problem. Mamy zagrożenia ze strony Chin itd., tego wszystkiego nie muszę tu tłumaczyć. Trzeba się zdecydowanie skupić na tym, żeby Unia Europejska zwiększyła swoją konkurencyjność, m.in. przez dalszy rozwój jednolitego rynku europejskiego – np. w sektorze usług jest jeszcze potrzeba pracy nad tym jednolitym rynkiem europejskim – ale także inwestowanie w nowe technologie, także zajmowanie się tym, żeby Unia Europejska nie odstawała technologicznie od Stanów Zjednoczonych czy od Chin.</u>
<u xml:id="u-3.18" who="#AdamSzłapka">Kwestia bezpieczeństwa to także kwestia bezpieczeństwa żywnościowego, o czym należy pamiętać. Wszyscy doskonale wiemy, że z punktu widzenia Polski wspólna polityka rolna jest niezwykle ważna. I my też to bardzo dobrze czujemy i chcemy też przekonać wszystkich naszych partnerów, że kwestia wspólnej polityki rolnej ma 2 podstawowe wymiary. Po pierwsze, w tym bardzo niestabilnym świecie ważne jest to, żeby Unia Europejska była w każdej chwili gotowa na zapewnienie pełnej samowystarczalności, jeśli chodzi o kwestie żywieniowe, żeby nie była uzależniona od eksportu, szczególnie od państw, które mogą to wykorzystywać ze względów politycznych. Bo z tego typu sytuacjami mieliśmy oczywiście do czynienia. Ale, po drugie, chodzi także o bezpieczeństwo konsumenta. To będzie też ważny element w momencie rozszerzenia. Wiadomo, że w momencie rozszerzenia będzie też dyskusja o rolnictwie i o spełnianiu norm przez poszczególne państwa kandydujące.</u>
<u xml:id="u-3.19" who="#AdamSzłapka">Mówiąc o priorytecie dotyczącym bezpieczeństwa gospodarczego, chciałbym dodać jeszcze jedno. Bo to jest ważne, a ja nie powiedziałem o tym, kiedy mówiłem o bezpieczeństwie gospodarczym. Zależy nam oczywiście na tym, żeby jednym z ważnych elementów rozwoju, wzmacniania konkurencyjności Unii Europejskiej był też równomierny rozwój Unii Europejskiej. Dlatego pilnujemy, będziemy pilnować i jednym z naszych priorytetów będzie to, żeby na wysokim miejscu nadal była polityka spójności. Niespójność prowadzi do niestabilności, a niestabilność prowadzi do rozwoju populizmów. Tak więc jakby siłą rzeczy w interesie całej Unii Europejskiej jest to, żeby spójność była na jak najwyższym poziomie.</u>
<u xml:id="u-3.20" who="#AdamSzłapka">Czyli przede wszystkim bezpieczeństwo w bardzo wielu wymiarach, bo w zasadzie w każdym wymiarze możemy mówić o bezpieczeństwie. Wymieniłem te najważniejsze z naszego punktu widzenia. To są takie kierunkowe priorytety, które są dla nas najważniejsze, czyli przede wszystkim obronność, bezpieczeństwo energetyczne, bezpieczeństwo gospodarcze, bezpieczeństwo żywnościowe.</u>
<u xml:id="u-3.21" who="#AdamSzłapka">Organizacyjnie pracujemy teraz nad tym w taki sposób, że poszczególne ministerstwa w ramach swoich działów przygotowują materiały, tzw. fiszki. I ten proces jest już bardzo zaawansowany. On oczywiście jeszcze będzie trwał, ale jest bardzo zaawansowany. I chodzi o to, żeby materiały, które wychodzą z tych poszczególnych ministerstw, były spójne z tym główny kierunkiem politycznym, który został zaprezentowany. Organizacyjnie to będzie wyglądało tak, że my pilnujemy tej głównej linii, właśnie kwestii bezpieczeństwa, tych najważniejszych priorytetów, które wymienił pan przewodniczący i o których mówiłem ja, a potem poszczególne rady sektorowe w ramach swoich kompetencji – czy to jest rada prowadzona przez ministerstwo klimatu, czy to jest rada prowadzona przez ministerstwo spraw wewnętrznych, czy to jest rada do spraw ogólnych – będą pilnowały tego, żeby agenda, o której rozmawiamy, była zgodna z tymi priorytetami, o których powiedziałem, które są absolutnie zgodne z interesem Polski, ale, w przekonaniu nas wszystkich, zgodne też z interesem Unii Europejskiej. I co więcej, konkluzje ostatniego posiedzenia Rady Europejskiej, z czerwca tego roku, kiedy pierwszy raz na wniosek Polski wpisano kwestię obronności na twardo do konkluzji Rady, i wystąpienie pani przewodniczącej Ursuli von der Leyen, która też bardzo dużo mówiła o obronności, o konkurencyjności Unii Europejskiej, a także o bezpieczeństwie np. żywnościowym, pokazują, że Polsce już przez tych ostatnich kilka miesięcy udało się nadać ton, jeśli chodzi o te priorytety. Z całą pewnością prezydencję w Radzie Unii Europejskiej wykorzystamy do tego, żeby te kwestie, o których powiedziałem, były realizowane.</u>
<u xml:id="u-3.22" who="#AdamSzłapka">Jeśli są pytania, z przyjemnością odpowiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Widzę pana senatora Ujazdowskiego, który zgłasza się jako pierwszy do głosu.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Panie Ministrze, Wysoka Komisjo, mam kilka uwag. Każda prezydencja zastaje proces legislacyjny. I Polska będzie prowadzić projekty legislacyjne nie te, które sobie ustali, tylko te, które są czy też będą w planie legislacyjnym. Tak więc dobrze byłoby, żebyśmy po wakacjach mieli informację na ten temat. I także żebyśmy mieli informację, jak rząd wyobraża sobie ich poprowadzenie, co można skończyć w trakcie kadencji, co można posunąć do przodu. Bo tutaj po prostu zastajemy określoną materię w procesie legislacyjnym, niewymyśloną przez nas.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Niemniej jednak, akceptując to, o czym pan minister mówił, podałbym pod rozwagę to, o czym mówiłem na posiedzeniu plenarnym, tzn. żeby rząd, być może rząd z Senatem, zorganizował debatę z udziałem samorządów i NGO na temat treści prezydencji. Bo obecnie prezydencja ma wymiar rządowy, a nie wymiar społeczny. Wydaje mi się, że nawet nie ma takiego narzędzia, w ramach którego możliwe byłyby publiczne konsultacje dotyczące treści prezydencji, wymiana informacji. Tak więc to byłoby dobre. Wydaje mi się, że przy tej okazji można by pokazać nie tylko zamysł polityki rządowej, lecz także pewne wartościowe rzeczy, które się w Polsce dzieją, czy to innowacje gospodarcze, czy też np. polską medycynę, która ma dokonania przydatne do projektowania polityki zdrowotnej, nawet… Choć stan polskiej służby zdrowia, jak i stan służby zdrowia wielu krajów Unii Europejskiej pozostawia wiele do życzenia. Tak więc takie konsultacje pozwalałyby wyłapać rzeczy, którymi możemy się pochwalić przy okazji prezydencji. Bo to jest znakomita okazja do zrealizowania takiego celu. Tak więc szczerze do tego namawiam. Pamiętacie państwo, były te – częściowo sensowne, częściowo nie – konsultacje w sprawie KPO. One miały charakter autentyczny, były zorganizowane na gruncie chyba Fundacji Stocznia. Tak więc można poszukać jakiegoś sposobu na to, żeby przed prezydencją zrobić debatę społeczną. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Myślę, że tak.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#AdamSzłapka">Myślę, że tak. Panie Senatorze. Bardzo serdecznie dziękuję za uwagę.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#AdamSzłapka">Co do legislacji, to oczywiście… Ja myślę, że faktycznie jesień będzie lepszym momentem, żeby o tym porozmawiać, ponieważ teraz, siłą rzeczy, mamy jeszcze prezydencję węgierską. Zobaczymy, co nam ona przyniesie. Uczciwie powiem, że nie zakładam tutaj jakichś bardzo silnych postępów w różnych pracach legislacyjnych. Ale też będziemy mieli nową Komisję, która też będzie proponowała nowe rzeczy. Jest kilka projektów, które na naszą prezydencję na pewno trafią, jednym z nich jest dyrektywa… Nie pamiętam dokładnie nazwy, ale ona dotyczy wpływu państw trzecich, organizacji pozarządowych… Tzw. lobbingowa. I odpowiadam tu na pana pytanie i już trochę na to drugie: np. w tym zakresie bardzo blisko współpracujemy z organizacjami pozarządowymi. Bo ta dyrektywa ich dotyczy. Tak że mamy tutaj kontakt. Ale faktycznie bezpośrednio na treść samej legislacji… To pewnie musielibyśmy się spotkać troszeczkę później. Bo też, jak mówię, nie wiadomo, ile prezydencja węgierska popchnie, mówiąc kolokwialnie, w tym zakresie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#AdamSzłapka">A odpowiadając na drugie pytanie… Bardzo dziękuję za tę uwagę i takie zachęcenie. Niemniej jednak ja chciałbym tylko sprawozdać, że w tym zakresie prowadzimy prace, powstał wspólny zespół z organizacjami pozarządowymi. Pion europejski… Pani minister Czarnecka wspólnie z biurem pani minister Buczyńskiej zorganizowała w KPRM takie spotkanie z organizacjami pozarządowymi, z którymi w kwestii prezydencji będzie stale współpracować. Powstał także zespół, który został powołany przez panią minister Sobkowiak i pana ministra Niemczyckiego, z przedsiębiorcami, tzn. z największymi grupami zrzeszającymi przedsiębiorców w Polsce. Tam także chodzi o to, co można wspólnie zrobić w ramach prezydencji.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#AdamSzłapka">Zgadzam się, to jest, jak myślę, bardzo dobra inicjatywa, żeby Senat także się włączył, szczególnie we współpracę z samorządami. Myślę, że tutaj mamy bardzo wielu doświadczonych samorządowców. Tak że każde tego typu forum, które będzie sprawiało, że ta prezydencja będzie bardziej, że się tak wyrażę, powszechna i społeczna, a jednocześnie będzie pozwalała różnego rodzaju polskie inicjatywy i polskie pomysły gdzieś tam rozszerzać, tak jak pan senator mówił o kwestiach medycznych, dalej jest bardzo cenne. Tak że częściowo to już robimy. Bardzo dziękuję za przypomnienie. My też jesteśmy gotowi do tego, żeby działać z tym dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Senat właśnie się włączył. Dzisiejsze spotkanie jest potwierdzeniem tego, że jesteśmy na tej drodze. Zakładam, że to pierwsze spotkanie tego typu, następne przed nami. Będziemy trwać na tym kierunku, dlatego że od tego jesteśmy, żeby rozszerzać dyskusję publiczną na takie tematy. Mamy do tego odpowiednie narzędzia, odpowiednie forum.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, pan senator Fedorowicz, którego nie powitałem, bo jeszcze go nie było. Witam serdecznie. Przewodniczący komisji kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JerzyFedorowicz">Dziękuję. Spóźniłem się, bo byłem na posiedzeniu komisji emigracji.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JerzyFedorowicz">To bardzo ważny moment dla Polski, dla nas wszystkich. Widzę, że to wszystko, co dostaliśmy, jest świetnie przygotowane. I ważne jest to, że spotkaliśmy się tutaj jako przewodniczący komisji.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JerzyFedorowicz">Ja wiem, że te 3 priorytety, które są przez pana ministra przedstawione, to są rzeczywiście kluczowe sprawy. Ale ucieszyła mnie informacja, że będą też jakieś projekty albo jakaś okazja do zaprezentowania tego, co mamy, jeżeli chodzi o kulturę. W poprzedniej prezydencji kultura była ważnym elementem. Tak więc rozumiem, że po to zostaliśmy tu wywołani jako przewodniczący, że nasza współpraca z ministerstwem jest oczywista. Tylko moje pytanie jest takie, czy już pojawiły się jakieś propozycje. Bo oczywiście na tej liście nie ma zaplanowanego jakiegoś kongresu, spotkania. Przypominam, że jako szefowie komisji kultury Sejmu i Senatu braliśmy też udział w ważnych konferencjach w Brukseli dotyczących dziedzictwa europejskiego jako powodu do integracji i do zrozumienia się między narodami. W tej dziedzinie możemy mieć sporo do powiedzenia. Również przypominam, Panie Ministrze, że braliśmy udział, ja szczególnie, w spotkaniach, które dotyczyły problemów społecznych, takich jak antysemityzm. Mamy kilka rzeczy, które moglibyśmy zaprezentować w Europie, przykłady naszych działań na tym polu, zwłaszcza w Krakowie, kiedy odbywają się te spotkania. Mnie się wydaje, że to są rzeczy ważne. Proszę liczyć na naszą bardzo poważną współpracę i na to, że Polska może się w tej dziedzinie pięknie zaprezentować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Pan minister Szłapka.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#AdamSzłapka">Panie Senatorze, bardzo serdecznie dziękuję, szczególnie za deklarację współpracy. Wiedziałem, że zawsze można na pana senatora, na pana przewodniczącego i na cały Senat liczyć.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#AdamSzłapka">Tak jak powiedziałem na samym początku, prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej to nie jest tylko sprawa ministra do spraw Unii Europejskiej czy KPRM, czy jakichś departamentów, to jest sprawa całej administracji, w całości. Nasz pion europejski w KPRM i departament do spraw przygotowania i sprawowania prezydencji odgrywa rolę bardziej koordynacyjną, i minister odpowiedzialny za obecność Polski w Unii Europejskiej jest, powiedzmy, takim spinaczem politycznym w tym zakresie, ale działa cała administracja, wszystkie resorty. W związku z tym kwestie dotyczące np. programu kulturalnego są przede wszystkim w gestii Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, oczywiście w bardzo bliskiej współpracy z nami, bo to też jest elementem pracy w KSE, czy w zespole podlegającym KSE, który prowadzi pani minister Sobkowiak-Czarnecka. Tu są niejako 2 elementy, o których pan senator mówił. Z jednej strony jest praca merytoryczna i konferencje, które mogą być wykorzystywane jako promocja polskiego dziedzictwa i polskiej kultury przy okazji prezydencji, i to się dzieje już bezpośrednio pod opieką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. A druga rzecz to jest program kulturalny prezydencji, który jest prowadzony zarówno w Polsce, jak i za granicą, i który też jest przygotowany przez ministerstwo kultury. Te prace są na bardzo zaawansowanym poziomie. Wydaje mi się, że warto byłoby, pewnie już po wakacjach, żeby może komisja kultury Senatu zorganizowała spotkanie z przedstawicielami ministerstwa kultury w tym zakresie, my też chętnie będziemy w nim uczestniczyć, tak aby o tym porozmawiać. Można też zastanowić się nad tym, jak wykorzystać te przestrzenie, żeby jak najbardziej wzmocnić polską prezydencję. Tak że bardzo serdecznie dziękuję za tę deklarację współpracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JerzyFedorowicz">Mogę odpowiedzieć krótko: takie spotkanie mojej komisji z udziałem przedstawicieli ministerstwa dotyczące polskiej prezydencji odbędzie się zaraz na początku jesieni.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BogdanKlich">Pan senator Pawlak. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#WaldemarPawlak">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#WaldemarPawlak">Chciałbym zwrócić uwagę na następujące zagadnienia. Jeszcze raz wzmocniłbym ten głos pana senatora Kazimierza Ujazdowskiego, że oprócz naszych ambitnych wyobrażeń o tym, co może być priorytetem na pierwsze półrocze przyszłego roku, są już trwające procesy legislacyjne i dobrze byłoby, żebyśmy też dostali informację, jakie sprawy w pierwszej połowie przyszłego roku będą bardzo zaawansowane i jakie będą finalizowane.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#WaldemarPawlak">Z naszej strony, jeżeli chodzi o komisję gospodarki, chciałbym przedstawić pewną sugestię, taką propozycję, aby pan minister przedyskutował to w okresie przed naszą prezydencją, ale też już z kształtująca się Komisją Europejską, żeby regulacje o charakterze technicznym były regulacjami od razu wprowadzanymi w formie rozporządzeń Rady i Parlamentu, bo wdrażanie dyrektyw powoduje, że rynek europejski cały czas jest pokawałkowany. Wiele technicznych rozwiązań… Teraz mamy np. zaległości, jeśli chodzi o implementacje dyrektyw dotyczących prawa telekomunikacyjnego, autorskiego i wielu innych, a to prowadzi do tego, że u nas, w kraju są niepotrzebne emocje z tym związane, ale dalej skutkuje to tym, że rynek europejski nie jest rynkiem jednolitym, bo w każdym kraju obowiązują inne rozwiązania, i to często w obszarach, które wcale nie muszą być bardzo zróżnicowane. Oczywiście będzie to pewnie trochę dłuższe wprowadzanie rozporządzeń, ale na pewno będzie skutkowało dużo lepszą jakością jednolitego rynku.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#WaldemarPawlak">Jeżeli chodzi o bezpieczeństwo żywnościowe czy szerzej generalnie o perspektywę członkostwa Ukrainy w Unii Europejskiej, to warto też rozważać to w takich kategoriach, żeby przemyśleć ten proces i członkostwa, i zagospodarowania tych potencjałów ukraińskich zarówno w kontekście rynku europejskiego, jak i otoczenia europejskiego, bo można brać pod uwagę także potrzebę wykorzystania surowców z Ukrainy do przetwarzania żywności. Wtedy Unia Europejska mogłaby być też takim podmiotem, który poprzez pomoc żywnościową dla krajów, z których następuje migracja, równocześnie mógłby uzyskiwać korzyści polegające na tym, że to opanowanie migracji, przemytu ludzi odbywałoby się też z udziałem tych krajów. Zamiast przekazywać środki, przekazujmy żywność z myślą o tym, żeby wykorzystać zasoby i potencjał Ukrainy, a nie demolować rynku europejskiego. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AdamSzłapka">Bardzo dziękuję, Panie Premierze, za uwagi.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AdamSzłapka">Tak jak powiedziałem w poprzedniej wypowiedzi, bardzo chętnie się spotkamy, też jakoś jesienią, aby zrobić swojego rodzaju przejście przez całą legislację, która jest zaległa. Będziemy też wiedzieli troszeczkę więcej, gdy wystartuje nowa Komisja Europejska. Już mniej więcej wiemy o części z tych spraw, które spadną na polską prezydencję i które raczej nie będą szły do przodu w czasie prezydencji węgierskiej.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#AdamSzłapka">Odnotowuję pomysł, który uważam za bardzo ciekawy, z rozporządzeniami i faktycznie z tym, żeby też… W absolutnie najlepiej pojętym polskim interesie jest jednolity rynek europejski, to, żeby on był faktycznie jak najbardziej jednolity. Jesteśmy w dwudziestym roku członkostwa w Unii Europejskiej. Dobry czas na podsumowanie. Myślę, że wszyscy doskonale wiemy i powinniśmy o tym jak najgłośniej mówić, że największą korzyścią członkostwa Polski w Unii Europejskiej był właśnie jednolity rynek, wcale nie dopłaty, chociaż też były one oczywiście bardzo ważne, zarówno dopłaty do rolnictwa, jak i polityka spójności, ale to jednolity rynek europejski dał nam więcej. Tak więc my faktycznie powinniśmy być jego orędownikami, w 100% się z tym zgadzam.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#AdamSzłapka">Tak, też absolutnie czuję ten pomysł, jeśli chodzi o Ukrainę. Dlatego też tak ważne było udrożnienie portu w Odessie, właśnie po to, żeby Ukraina mogła powrócić z eksportem na swoje tradycyjne rynki, czyli na Bliski Wschód i do północnej Afryki.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#AdamSzłapka">A jeśli chodzi o kwestię rozszerzenia, to rozszerzenie Unii Europejskiej oczywiście jest w interesie Unii Europejskiej i Polski, zarówno na wschód, jak i na Bałkany Zachodnie, chociażby dlatego, że będzie się rozszerzał rynek, ale decyzja polityczna o rozszerzeniu nie może być decyzją, która abstrahuje od tego, co jest podstawą funkcjonowania Unii Europejskiej, czyli zasad. Cały ten proces musi być prowadzony jednak w oparciu o spełnienie wszelkich norm, o dostosowanie prawa itd., itd. W związku z tym ten proces na pewno nie będzie szybki, i to wiemy, zdajemy sobie z tego sprawę. Tym bardziej w tym czasie przedakcesyjnym pomysł, o którym pan premier mówi, jest wart zastosowania, tak jak mówię, nawet jeszcze przed samym rozszerzeniem. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#BogdanKlich">Pani senator Hibner.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JolantaHibner">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JolantaHibner">Wydaje mi się, że też chyba powinniśmy przygotować się… Nie wiadomo, kiedy wojna w Ukrainie się skończy, ale może się okazać, że w tej chwili, po tych deklaracjach, które są ze strony Ukrainy, że są gotowi do zakończenia wojny, do przystąpienia do negocjacji w tym zakresie… W każdym razie dobrze by było może przygotować nasz rynek, przedsiębiorców i nasz rynek, który jest rynkiem pracy, w tych dziedzinach, które by mogły być później wykorzystane na terenie Ukrainy, po to, żeby nie tylko płacić… My mówimy o opłacie, mówimy o pieniądzach, mówimy o problemie żywności i o tym, jak to przekierować poza rynek europejski, a może dobrze byłoby też spróbować zastanowić się nad tym, jak przygotować nasze zaplecze, po to, żeby nasze firmy miały bardzo szybką możliwość przemieszczenia się i pomocy Ukrainie w takiej formie, żeby tam pracować i świadczyć swoje usługi. To też jest ważny element dla wielu przedsiębiorców polskich, szczególnie tych, którzy w tej chwili mają trochę, tak to nazwę, zachwianą sytuację, bo wiadomo, że w niektórych dziedzinach nastąpiło spowolnienie. A być może dzięki temu, że będzie otwarty rynek Ukrainy i będzie zapotrzebowanie, będą mogły być przemieszczone te firmy, ci pracownicy na Ukrainę. Tak więc może zastanówmy się też nad tym, które dziedziny można by było udrożnić. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AdamSzłapka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#AdamSzłapka">To nie jest bezpośrednio powiązane z prezydencją, to jest bardziej temat z jednej strony generalnie wspólnej polityki europejskiej, jeśli chodzi o wsparcie Ukrainy, żeby Ukraina wytrzymała wojnę, a z drugiej strony odbudowy Ukrainy i ewentualnie wykorzystania potencjału, jaki stworzy proces odbudowy Ukrainy, z korzyścią nie tylko dla Ukrainy, ale także dla Polski. Myślę, że warto być może byłoby zaprosić kiedyś na spotkanie w komisji senackiej pana przewodniczącego Pawła Kowala, żeby o tym porozmawiać.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Senator Kazimierz Michał Ujazdowski: Panie Przewodniczący…)</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#BogdanKlich">Senator Ujazdowski wspomaga senator Hibner?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Tak.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Czy ktoś w rządzie odpowiada za to? Bo rozumiem, że pan przewodniczący Kowal nie jest urzędnikiem państwowym.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AdamSzłapka">Przewodniczący Kowal jest przewodniczącym rady do spraw odbudowy Ukrainy i ma obsługę także w administracji rządowej, tak że jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Ale nie odpowiada przed parlamentem, bo nie piastuje władzy wykonawczej, w przeciwieństwie do pełnomocników z innych krajów. Tak więc…</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AdamSzłapka">Jest osobą, która… Może tak. Jest rada, która się tym zajmuje, a on jest przewodniczącym tej rady…</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Senator Kazimierz Michał Ujazdowski: Ale rada nie jest częścią władzy wykonawczej.)</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#AdamSzłapka">Pytanie w tym zakresie to już nie jest pytanie do mnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, kto z państwa jeszcze chciałby zabrać głos? Szczególnie jestem ciekaw zdania pana senatora Frankiewicza i pana senatora Wiatra, jeżeli chodzi o samorządy w pierwszym przypadku i środowisko nauki w drugim przypadku. Czy panowie senatorowie chcieliby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#BogdanKlich">Pan senator Frankiewicz?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Myślę, że tutaj nie ma wiele do dodania. Samorządy zostały wspomniane. Przygotowanie aktywności samorządów jest akurat bardzo proste, dlatego że to środowisko jest bardzo dobrze zorganizowane i zintegrowane. Jest tylko kwestia ustalenia, co, kiedy i jak, i myślę, że to bardzo szybko może być zrealizowane. Zatem samorządy mogą być aktywne i myślę, że w części będą one tym zainteresowane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję również.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#BogdanKlich">Senator Kazimierz Wiatr.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzWiatr">Sytuacja jest taka, że jeśli chodzi o naukę i szkolnictwo wyższe, to poziom integracji z Europą polskiej nauki i szkolnictwa wyższego jest wysoki. Nie wiem, czy tu coś ekstra się wydarzy, wiem o tym, że zwyczajowo przy okazji naszej prezydencji pewne konferencje europejskie, które się odbywają, będą lokowane w Polsce, tak na pewno będzie. A jeśli chodzi o jakąś aktywność ze strony Senatu, to możemy uczestniczyć w tych przedsięwzięciach, ale to chyba nie jest jakoś nadzwyczaj istotne.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, ponieważ widzę, że nie ma kolejnych pytań, może jeszcze będą, ja chciałbym pana ministra Szłapkę zapytać o taką sprawę. Skoro już wiemy, jaka jest mapa tych zagadnień, na które chce zwrócić uwagę rząd, to warto by było, żebyśmy też wiedzieli o tym, co chce w ramach tych zadań osiągnąć, tzn. w jakim stopniu chciałby, aby Unia Europejska poszła tym tropem. Przykładowo, jeśli jest mowa o bezpieczeństwie polityczno-wojskowym, o którym pan minister mówił w punkcie pierwszym, to ja np. chciałbym wiedzieć, czy polska prezydencja będzie się opowiadała za czymś, co było w planie działań Komisji obecnej kadencji, tej, która się kończy, i w którym nawet 2 komisarzy miało odpowiednie zadania w swoich portfelach, mianowicie chodzi o kwestię unii bezpieczeństwa i obrony. Nie oceniając tego projektu, chciałbym wiedzieć, czy polska prezydencja będzie się opowiadała za tym, będzie przekonywała swoich partnerów z krajów członkowskich Unii Europejskiej, aby taką unię – przewidzianą traktatami, tu nie trzeba żadnych zmian traktatowych – odpowiedzialną za wzmocnienie bezpieczeństwa obywateli zewnętrzne oraz wewnętrzne, nazywaną unią bezpieczeństwa i obrony, wprowadzić w życie.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#BogdanKlich">Pan minister mówi też o zwalczaniu dezinformacji. Na ile tego typu spotkania robocze, które są konkluzywne, pan minister o tym wspomniał, w ramach Trójkąta Weimarskiego, będą miały taki charakter, że będą niosły instytucjonalne skutki dla Unii Europejskiej? Czy możemy oczekiwać tego, że instytucjonalnie Unia Europejska jako całość może być bardziej odporna na zagrożenia typu dezinformacyjnego? Obecnie to jest przede wszystkim domena rozmaitych NGO, rozmaitych instytucji rządowych, ale zwalczanie dezinformacji rzeczywiście kuleje w każdym kraju Unii Europejskiej, w tym w Polsce, mimo, jeszcze raz to powiem, wysiłków podejmowanych przez rozmaite instytucje obywatelskie i rządowe.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#BogdanKlich">Jeśli chodzi o kwestię bezpieczeństwa żywnościowego, to wspomniał pan minister o tym także w kontekście Ukrainy. Ukraina w ramach swoich negocjacji akcesyjnych musi spełnić zarówno normy weterynaryjne, jak i normy fitosanitarne. I tak rozumiem to określenie, że o ile decyzja polityczna Polski jest podjęta i o ile wsparcie dla integracji Unii Europejskiej z Ukrainą, czyli akcesji Ukrainy do Unii Europejskiej jest niezmienne, bo to jest w fundamentalnym interesie Polski, o tyle to merytoryczne podejście do procesu negocjacyjnego będzie zakładało, że Ukraina takie normy, także parę innych, będzie musiała spełnić. I czy np. będzie to oznaczało ze strony polskiej dążenie także do tego, aby mechanizmy wspólnej polityki rolnej dostosować do przyszłego członkostwa tak potężnego rolnictwa, jakim jest rolnictwo Ukrainy?</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#BogdanKlich">A zatem pytam w odniesieniu do tych różnych dziedzin, o których pan minister wspomniał, o zakres, o to, jak daleko chciałaby pójść polska prezydencja w osiąganiu tych zamierzeń, które zostały przez pana wylistowane.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AdamSzłapka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#AdamSzłapka">Może zacznę od końca, czyli od Ukrainy i rozszerzenia. Oczywiście na koniec zeszłego roku Rada Europejska i zaproszenie Ukrainy, już takie formalne, do członkostwa w Unii Europejskiej… Ale zacznę od tego, że mimo wielu trudności i oporu ze strony Węgier udało się nam wspólnie zorganizować konferencję międzyrządową między Unią Europejską a Ukrainą pod koniec czerwca, pod koniec prezydencji belgijskiej. To było formalne rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych. To jest może ciekawe i ważne z punktu widzenia Polski, otóż, ja w imieniu Trójkąta Weimarskiego, czyli Polski, Niemiec i Francji, przedstawiałem wspólne uzgodnione stanowisko, co też pokazuje wzmocnienie w tym zakresie pozycji Polski. Myślę, że to jest też ważna informacja.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#AdamSzłapka">A odnosząc się do szczegółowego pytania pana przewodniczącego, powiem tak. My jesteśmy jeszcze… W czerwcu rozpoczęliśmy, było IGC, konferencja międzyrządowa, ale jesteśmy jeszcze przed otwarciem pierwszego klastra negocjacyjnego, są to tzw. fundamentals, czyli te podstawowe zasady. I mówiąc uczciwie, kompletnie nic nie wskazuje na to, żebyśmy się jakoś w poważny sposób posunęli w tym zakresie w czasie prezydencji węgierskiej. Myślę, że ruszymy z czymkolwiek w czasie prezydencji polskiej. Sądzę, że na tych pierwszych klastrach będziemy raczej rozmawiać… Myślę, że do rolnictwa nie dojdziemy w żadnej mierze, ale faktycznie polski interes oczywiście jest taki, interes europejskiego rolnictwa jest taki, żeby wszyscy byli równo traktowani, czyli skoro polski czy europejski rolnik musi spełniać wszelkie normy fitosanitarne, to każdy, zanim wejdzie do Unii Europejskiej, zacznie na europejski rynek cokolwiek eksportować, też powinien spełniać te wszystkie normy. I to powinna być zupełna oczywistość w tym zakresie. Tutaj bardzo poważny błąd został popełniony 2 lata temu – oczywiście intencja była dobra, ponieważ port w Odessie był zablokowany – i realnie poprzez decyzję o tzw. ATM Ukraina weszła do wspólnej polityki rolnej, oczywiście bez dopłat, ale miała pełny dostęp do europejskiego rynku. Później, gdy port w Odessie został odblokowany i była pełna możliwość eksportowania na tradycyjne rynki, to zostało przedłużone. Dopiero obecny rząd rozpoczął procedurę i teraz od lipca ten tzw. ATM został cofnięty. Tak że jeżeli chodzi o ten proces, o który pan senator pyta, to jest jeszcze bardzo, bardzo długa droga.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#AdamSzłapka">Myślę, że w czasie polskiej prezydencji będziemy rozmawiać raczej o kwestiach fundamentalnych, ustrojowych, czyli kwestiach korupcji, kwestiach praworządności, kwestiach wolności mediów, kwestiach dotyczących oligarchizacji. To będą te sprawy, o których będziemy przede wszystkim rozmawiać, jeśli chodzi o kwestię rozszerzenia. Tak jak powiedziałem, wszystkim nam powinno zależeć na tym, żeby ten proces szedł do przodu, ale wiemy, kiedy się rozpoczęły negocjacje polskie i kiedy się skończyły. To nie jest proces łatwy, prosty. No, sympatyczny może być, jeżeli się miło rozmawia, ale to jest trudny proces.</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#AdamSzłapka">Odpowiadając na kwestie dotyczące dezinformacji, powiem, że za zwalczanie dezinformacji przede wszystkim powinny odpowiadać służby specjalne poszczególnych państw, także oczywiście media powinny mieć tu ważną rolę. Tu bardziej chodzi o to, zgodnie z zadaniem prezydencji, żeby kłaść ten temat mocno na stole w czasie naszej prezydencji, po to, żebyśmy mogli skoordynować pewne działania, wymieniać się informacjami, ponieważ razem jesteśmy po prostu silniejsi, w każdym zakresie, także gdy chodzi o odporność dezinformacyjną, bo Rosja bardzo dobrze to wykorzystuje.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#AdamSzłapka">I teraz wracam do pytania pierwszego, dotyczącego obronności. Nie jest tak łatwo odpowiedzieć na to pytanie. Otóż prezydencję sprawuje się w imieniu Unii Europejskiej, a nie państwa członkowskiego. W związku z tym to nie jest tak, że można tak brutalnie wrzucać to, co jest… Trzeba rozdzielić to, co jest prezydencją w tym momencie, i to, co jest bezpośrednio tym, co robi państwo członkowskie. Widzimy, że w momencie, kiedy to się komuś pomyli albo ktoś celowo nadużywa swoich kompetencji, pełniąc prezydencję, są tego konsekwencje. Zrobił to Viktor Orbán, nadużył kompetencji prezydencji i skutek jest taki, że nie będzie spotkania Gymnich w Budapeszcie, tylko będzie formalne posiedzenie Rady do Spraw Zagranicznych w Budapeszcie. I jakoś tak się dzieje, że z pewną poważną rezerwą podchodzą państwa członkowskie do prezydencji węgierskiej. Tak więc to, co w tym zakresie powinniśmy robić jako prezydencja, to pilnować tego, żeby na agendzie te tematy zawsze się znajdowały, i tak animować dyskusję, przede wszystkim na COREPER-ach, bo pewnie tam przede wszystkim to się będzie ucierało, żeby te tematy szły do przodu, tzn. starać się wypracować kompromisy i pchać te tematy do przodu. To, co powinniśmy robić jako państwo członkowskie, to promować inicjatywy, które są ważne z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa, czyli obrona granic, obrona nieba i inwestowanie w europejski przemysł obronny. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję również.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze wziąć udział w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JerzyChróścikowski">Panie Ministrze, wspomniał pan, również pan przewodniczący, o negocjacjach z Ukrainą, a także o ATM. Podstawowy problem jest taki, że nadal, mimo że otworzyliśmy rynek… ATM wszystkiego nie blokuje, tylko częściowo daje nam pewne możliwości. Z drugiej strony jest kwestia kontroli. Niestety nadal nie ma żadnej gwarancji, że kontrole są w pełni przeprowadzane, tak jak mówimy, porównujące normy europejskie z normami, które są stosowane na Ukrainie. W związku z tym trzeba o tym mówić, że jednak normy muszą być wykonywane, bez względu na to, czy oni są w Unii Europejskiej, czy nie, bo nastąpiło otwarcie rynku. O tym trzeba mówić stanowczo. Nie można mówić, że dopiero wtedy, gdy wejdą do Unii, to będą ich obowiązywać normy. Teraz trzeba o tym mówić i tego pilnować. Jednocześnie można powiedzieć tak, że tu jest też częściowo apel – zawsze to mówię – do przedsiębiorców, bo to przedsiębiorcy sprowadzają i przedsiębiorcy powinni tego wymagać. Również konsumenci powinni tego wymagać, że jeśli kupują produkty, które są przetwarzane z ukraińskich produktów, to powinny one odpowiadać normom, bo konsumenci też mają prawa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, pan senator Chróścikowski poruszył także bieżące sprawy, więc…</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Minister do spraw Unii Europejskiej Adam Szłapka: Tak, tak, to…)</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AdamSzłapka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#AdamSzłapka">Tak, ja częściowo sam wywołałem ten temat. I wydaje mi się, że dokładnie to powiedziałem. Po pierwsze, podjęliśmy temat jednak znaczącej modyfikacji tego projektu ATM i jest duża różnica. Po drugie, w interesie Polski jest oczywiście rozszerzenie, nie mamy co do tego wątpliwości, że w interesie Polski jest sąsiadowanie ze wschodu ze stabilną demokracją, która oddala potencjalne zagrożenie o kilkaset kilometrów na wschód. Ale w interesie Polski jest też to, żeby Unia Europejska była spójna i działała zgodnie z zasadami. Tak więc w każdej sprawie, czy to jest kwestia wartości, czy to jest kwestia rolnictwa, wszelkie normy muszą być przestrzegane zarówno w procesie przedakcesyjnym, jak i po akcesji, to już szczególnie. Tak że tu oczywiście pełna zgoda. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa jeszcze chciał zabrać głos? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#BogdanKlich">W związku z tym, dziękując panu ministrowi za udział w naszym posiedzeniu, rozszerzonym posiedzeniu, zapowiadam od razu, że takie spotkania będą się odbywały także w przyszłości, i to nie tylko przed, ale także w trakcie naszej prezydencji. Być może będziemy poszerzać nasze grono także o przedstawicieli organizacji obywatelskich, przedstawicieli poszczególnych środowisk, organizować te spotkania tematycznie, bo zgodnie z tym, co powiedzieliśmy sobie przed kilkoma tygodniami, a dzisiaj to zostało powtórzone, taka jest rola Senatu, taka jest rola tej komisji, żeby uczestniczył czy uczestniczyła aktywnie w debacie publicznej na temat polskiej prezydencji, i to zarówno jeżeli chodzi o kwestie merytoryczne, jak i kwestie organizacyjne.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#BogdanKlich">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 03)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>