text_structure.xml 44.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 00)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Witam państwa serdecznie, dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Witam na kolejnym posiedzeniu Komisji Spraw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Dzisiaj mamy do rozpatrzenia ustawę, i to nie byle jaką ustawę, bo ustawę o szczególnych rozwiązaniach w związku z przygotowywaniem i sprawowaniem przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej od 1 stycznia 2025 r. Mamy tylko 1 punkt porządku obrad, w związku z tym mamy szansę na to, żeby pochylić się nad tym aktem prawnym.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Witam naszych gości. Zaraz przybędzie pan minister Czesław Mroczek, sekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji. Jest z nami pani Magdalena Sobkowiak, podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – witam panią minister – wraz z zespołem. Urząd Zamówień Publicznych będzie reprezentował pan Hubert Nowak, prezes tego urzędu. Jest z nami także pani Izabela Fundowicz, dyrektor Departamentu Prawnego – witamy panią dyrektor. Ministerstwo Spraw Zagranicznych jest reprezentowane przez panią Paulinę Wiśniewską i pana Grzegorza Zymana. Kancelaria Senatu, czyli…</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Nasza.)</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">Nasza kancelaria. Jest z nami główny legislator, pan Mirosław Reszczyński.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#BogdanKlich">Witam państwa senatorów, panie i panów senatorów.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#BogdanKlich">Zdaje się, że powinniśmy organizować posiedzenia komisji wtedy, kiedy nie ma posiedzeń Senatu, bo frekwencja jest wówczas większa niż wtedy, kiedy jest posiedzenie Senatu. Dziękuję za obecność.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, bez zbędnego wstępu chciałbym powiedzieć o tym, że jest to kluczowa ustawa. Wszystkim chcę przypomnieć o tym, że przewodnictwo Polski zdarza się drugi raz w historii naszej obecności w Unii Europejskiej. Doświadczenia z poprzedniego przewodnictwa są, można powiedzieć, wprowadzane do planowanego przewodnictwa na pierwsze półrocze przyszłego roku, ale ponieważ dzisiaj Unia Europejska to nie jest to samo co Unia Europejska kilkanaście lat temu czy dekadę temu, wyzwania są inne. Ustawa, nad którą dzisiaj będziemy się pochylać, jest ustawą o szczególnych rozwiązaniach techniczno-organizacyjno-finansowych. Tych, którzy liczyliby na to, że będziemy mówić o priorytetach polskiej polityki europejskiej, muszę rozczarować. Na to jeszcze przyjdzie czas. Dzisiaj zastanowimy się przede wszystkim nad kwestiami bezpieczeństwa naszych gości oraz sprawami, które należą do rządu, do jego delegatur terenowych, czyli do wojewodów. Chodzi o to, aby sprawnie przeprowadzić wszystkie zamierzenia organizacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#BogdanKlich">Chciałbym zapytać, czy są jakieś uwagi do tak przedstawionego, 1-punktowego porządku obrad. Nie widzę zgłoszeń, w związku z tym rozumiem, że jest zgoda Wysokiej Komisji na procedowanie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#BogdanKlich">Chciałbym prosić o przedstawienie ustawy panią minister Magdalenę Sobkowiak. Pan minister Czesław Mroczek też pewnie będzie chciał coś powiedzieć na ten temat, jak do nas przybędzie.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#BogdanKlich">Pani Minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Bardzo dziękuję za zaproszenie i bardzo dziękuję za udzielenie mi głosu.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Gwoli wyjaśnienia powiem, że to pan minister Czesław Mroczek jest tym ministrem, który tę ustawę przygotowywał.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Ta ustawa związana jest przede wszystkim ze sprawami bezpieczeństwa. Nasz wkład w tę ustawę jako kancelarii premiera wiąże się przede wszystkim z aspektami organizacyjnymi całego przedsięwzięcia. Tak jak słusznie pan przewodniczący powiedział, dopiero po raz drugi Polska będzie sprawowała prezydencję w Unii Europejskiej, i to w bardzo wyjątkowym momencie. Polska prezydencja będzie pierwszą pełną prezydencja w nowym cyklu instytucjonalnym. Wiele oczu będzie skierowanych właśnie na Polskę chociażby dlatego, że pierwsze 100 dni Komisji Europejskiej będzie w tym samym czasie co nasza prezydencja i wiele ważnych projektów będzie wtedy omawianych. Przede wszystkim jednak –widzimy tego odzwierciedlenie w tej ustawie – mamy wyjątkową sytuację geopolityczną. Myślę, że dzisiaj nikt nie ma wątpliwości co do tego, że sprawy bezpieczeństwa są sprawami, które stawiamy na pierwszym miejscu. Możemy zorganizować wiele spotkań, wiele ważnych narad, ale jeżeli uczestnicy naszych spotkań nie będą bezpieczni, to wtedy naprawdę pojawi się problem.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Jeżeli chodzi o nasz wkład jako kancelarii premiera w projekt ustawy, to przede wszystkim dotyczy to osób, które zostają wysłane do stałego przedstawicielstwa do Brukseli. Od 1 września ponad 100 osób zasili naszą placówkę w Brukseli. Jak państwo pewnie wiedzą, chociaż na terenie Polski podczas prezydencji odbędzie się dwadzieścia kilka nieformalnych rad i blisko 300 dodatkowych wydarzeń, które organizowane będą przez dane resorty czy urzędy, to większość ciężaru negocjacyjnego podczas prezydencji weźmie na siebie nasza placówka w Brukseli, biorąc udział w pracach rad formalnych, grup roboczych. W związku z tym od czasu, kiedy objęłam urząd, czyli od początku stycznia tego roku, formowaliśmy korpus prezydencji, którego szkolenia już trwają. Część tego korpusu prezydencji od 1 września rozpocznie pracę… Albo inaczej: będzie kontynuowała swoją pracę w Brukseli. Są to osoby, które nie są specjalnie zatrudniane na czas prezydencji. W większości są to osoby, które dzisiaj pracują w resortach, a na czas prezydencji będą kierowane do Brukseli. Znajdziecie państwo w tej ustawie rozwiązania dotyczące np. podstawy prawnej zakwaterowania tych osób w Brukseli. Mówimy też o możliwości przedłużenia o rok czynności wykonywanych przez MSZ jako pracodawcy wobec dyplomatów delegowanych. To jest pierwszy zakres ustawy, w ramach którego my jako kancelaria premiera się pojawiamy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Drugi dotyczy prawa zamówień publicznych, czyli zastosowania specjalnego trybu, który, po pierwsze, skraca tę procedurę, po drugie, wzmacnia jej bezpieczeństwo. Rozwiązanie, które jest przedstawione w ustawie, było już wielokrotnie stosowane przy innych specustawach, tworzonych w związku z innymi wydarzeniami specjalnymi. Co dla mnie ważne, ma też większe zabezpieczenie, jeżeli chodzi o tarczę antykorupcyjną, niż normalna procedura przetargowa. Uprzedzając troszkę pytania państwa senatorów – takie pytania pojawiały się w Sejmie – o to, dlaczego stosujemy takie rozwiązania, czy to znaczy, że mamy jakieś opóźnienia, czy to znaczy, że są jakieś trudności… Z mojego punktu widzenia i z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa chcielibyśmy mieć możliwość… Jeżeli podczas tej półrocznej prezydencji, na czas której planujemy wydarzenia z dużym wyprzedzeniem… Jeżeli później będzie trzeba zmieniać pewne ustalenia ze względów bezpieczeństwa, to chcemy móc to procedować w szybszym trybie.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Tak jak powiedziałam, ta specustawa nie jest niczym wyjątkowym. Ona była wzorowana na specustawach pisanych na inne, ważne wydarzenia, które miały miejsce w Polsce w ostatnich latach.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Chyba tak płynnie przeszliśmy… Pan minister przyszedł akurat teraz, kiedy ja kończę wątek związany z naszym wkładem, czyli kancelarii premiera, i z rozwiązaniami, za którymi to my staliśmy. Jeśli mogę, Panie Przewodniczący, to ja oddam głos panu ministrowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Pani Minister, za przedstawienie tego, co kancelaria premiera powinna zrobić w związku z przygotowaniem prezydencji i później będzie robiła w trakcie samej prezydencji.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Panu ministrowi Czesławowi Mroczkowi oddam w tej chwili głos w celu przedstawienia całości ustawy. Zachęcam państwa do tego, abyśmy rzeczywiście wykorzystali tę okazję na porozmawianie o szczegółach, bo szczegóły w tej ustawie są absolutnie kluczowe.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, wszyscy mamy świadomość, że sytuacja na świecie staje się coraz trudniejsza i organizowanie ważnych wydarzeń czy w ogóle wydarzeń, w których uczestniczy dużo osób, w szczególności ważnych osób, staje się wielkim wyzwaniem, ponieważ te przedsięwzięcia są mocno zagrożone. Przepisy tej ustawy, oprócz kwestii, które omówiła, jak rozumiem, pani minister, związanych z organizacją, z ułatwieniem organizacji przedsięwzięcia, skupiają się na organizacji służb, które mają zagwarantować bezpieczeństwo tej imprezy, tak żeby wszystko było dobrze.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#CzesławMroczek">W szczególności kluczową rolę odgrywać będą tutaj plany bezpieczeństwa, które będą przygotowywane przez wojewodów dla centralnych obiektów spotkań we współdziałaniu ze wszystkimi służbami. Jest określona w tym zakresie cała procedura postępowania i współdziałania służb. Jest ona opisana w tych przepisach. Jesteśmy do państwa dyspozycji, jeżeli będą pytania w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#CzesławMroczek">W sposób oczywisty określamy też tutaj działania na rzecz służb, takich jak Policja, Służba Ochrony Państwa, Państwowa Straż Pożarna, by je w sposób właściwy przygotować. Co prawda wymiar niezbędnych wydatków na to, żeby nasze służby zapewniły bezpieczeństwo w sposób właściwy, w głównym wymiarze jest poza tą ustawą, ale w tej ustawie odnosimy się do kwestii godzin ponadwymiarowych, które z całą pewnością pojawią się w dużej liczbie, dlatego że przy stanach liczbowych, które mamy, w sposób oczywisty policjanci będą wykonywali pracę w zwiększonym wymiarze. Rozstrzygamy tutaj o wypłacie ekwiwalentów za te nadgodziny. Pojawiają się tutaj bardzo poważne, milionowe kwoty, które określiliśmy w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, tak jak powiedziałem, jesteśmy do państwa dyspozycji, jeżeli będą szczegółowe pytania. My z panią minister, z państwem dyrektorami będziemy odpowiadać na państwa pytania, wątpliwości, uwagi. Dziękuję pięknie i przepraszam za spóźnienie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, to jest ustawa, która trafiła do nas oczywiście z Sejmu, ustawa, która była procedowana w Sejmie. Podczas tego procedowania zostały zgłoszone 2 poprawki, które ostatecznie zostały przyjęte w trzecim czytaniu. One nie miały specjalnej nośności merytorycznej, ale muszę państwa o tym poinformować.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#BogdanKlich">Teraz poproszę nasze Biuro Legislacyjne o przedstawienie opinii do tej ustawy, tego, jak ją widzimy z perspektywy Senatu.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Państwo Przewodniczący! Pani Minister! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MirosławReszczyński">W przygotowanej przez Biuro Legislacyjne opinii do omawianej ustawy zawarliśmy uwagi o dwojakim charakterze. Pierwsze 2 uwagi to są uwagi o charakterze, można powiedzieć, ogólnym. One przedstawiają pewne wątpliwości, nie skutkują propozycjami poprawek.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MirosławReszczyński">Pierwsza uwaga odnosi się do art. 8, a w konsekwencji obejmuje również art. 9, który jest legislacyjną konsekwencją art. 8. Przepis ten wyłącza stosowanie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych w odniesieniu do zamówień na roboty budowlane, dostawy lub usługi udzielanych w związku z przewodnictwem Polski w Radzie Unii Europejskiej. Szanowni Państwo, z uwagi na to, że wyłączeniem objęte są wszystkie zamówienia, bez względu na wartość lub przedmiot zamówienia, prawna dopuszczalność powołanego unormowania powinna być rozpatrywana w kontekście zgodności z przepisami prawa Unii Europejskiej. W szczególności mamy tu na uwadze dyrektywę Parlamentu i Rady z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, w której wyczerpująco określa się wyjątki od stosowania przepisów o zamówieniach publicznych. Nie negując argumentów przedstawionych w uzasadnieniu do projektu ustawy, odnoszących się do wyłączenia stosowania przepisów o zamówieniach publicznych, podkreślamy, że w trakcie senackiego postępowania ustawodawczego zgodność wskazanego wyłączenia z prawem unijnych powinna zostać wykazana w sposób niebudzący wątpliwości. Myślę, że na etapie prac zarówno komisji, jak i Senatu te argumenty zostaną przedstawione w taki sposób, że Wysoka Komisja – i ogólnie Senat – będzie miała pełną wiedzę na temat swojej decyzji co do omawianych zapisów ustawy.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MirosławReszczyński">Jeśli chodzi o uwagę nr 2, to odnosi się ona do art. 12 i 15 omawianej ustawy. Wstępnie pragnę wskazać, że stosownie do §3 ust. 3 zasad techniki prawodawczej ustawa nie może zmieniać lub uchylać przepisów regulujących sprawy, które nie należą do jej zakresu przedmiotowego lub podmiotowego albo się z nimi nie wiążą. W tym kontekście należy zauważyć, że niektóre zawarte w ustawie przepisy zmieniające przewidują nowelizację odrębnych ustaw w zakresie materii, która nie stanowi legislacyjnych konsekwencji przepisów merytorycznych zawartych w przedmiotowej specustawie. Chodzi tu, jak już wcześniej wspomniałem, o art. 12 i 15. Przepisy te nowelizują ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz jej kolejną nowelizację, przewidując przesunięcie o rok terminu wejścia w życie obowiązku wynikającego z art. 34 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Ja tylko wskażę, że przepis art. 34 nakłada na naczelne i centralne organy administracji państwowej obowiązek, by udział pojazdów elektrycznych we flocie użytkowanych pojazdów w obsługującym je urzędzie lub innym podmiocie zapewniającym obsługę w zakresie transportu osób wynosił co najmniej 50% liczby użytkowanych pojazdów. Tu wskazujemy, że wymienione przepisy były już zawarte w przedłożeniu rządowym, które trafiło do Sejmu, a więc nie można przedstawić zarzutu naruszenia norm konstytucyjnych. Uważamy jednak, że ich zamieszczenie w ustawie stanowi naruszenie dyrektywy zawartej w §3 ust. 3 zasad techniki prawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#MirosławReszczyński">Jeśli chodzi o ostatnie 2 uwagi, to zawierają one propozycje poprawek o charakterze czysto redakcyjnym. Pierwsza z poprawek ma charakter technicznolegislacyjny. Druga z poprawek redakcyjnych, zawartych w punkcie IV, eliminuje, według nas, oczywistą omyłkę językową. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Za chwilę otworzę dyskusję. Są 2 uwagi ze strony Biura Legislacyjnego. W trakcie dyskusji będę prosił państwa ministrów o odniesienie się do nich.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#BogdanKlich">Kto z pań i panów senatorów chciałby wziąć udział w dyskusji i zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, Panie Senatorze. Bardzo proszę. Pan senator Chróścikowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyChróścikowski">Miałem mieć pytanie, ale pan mecenas mi już wyjaśnił, dlaczego od 2026 r. wprowadza się ten przepis. Dla mnie już jest wyjaśnienie. Skoro mobilność… Skoro ma być obsługa takiej liczby samochodów… Myślę, że technicznie to jest niemożliwe. Chyba zrozumiałem, o co w tym chodzi. Moja największa wątpliwość dotyczyła tego, że przesuwamy to o rok w tej ustawie. To już legislator powiedział. Chciałbym tylko powiedzieć, że już więcej nie mam pytań w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę. Kto z państwa?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BogdanKlich">Pani senator Hibner.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JolantaHibner">Ja chciałabym się tylko dowiedzieć od pana ministra… Już od pewnego czasu krążą informacje o tym, że Parlament Europejski i Komisja będą wnioskowały o taką dodatkową część, którą Komisja będzie chciała się zająć na poziomie europejskim. Chodzi o bezpieczeństwo. Czy my, że tak powiem, zgłaszamy jako Polska… Bo jeżeli to prawda, to… Ta kadencja będzie się rozpoczynała zaraz. Czy my mamy propozycje, co w tym zakresie chcemy zawrzeć? Jaki to będzie obszar? I czy będziemy wnioskować o swojego przedstawiciela? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Pani senator troszkę wykracza poza materię dzisiejszej ustawy…</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Senator Jolanta Hibner: Wiem, wiem, ale…)</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#BogdanKlich">Ale wykorzystamy okazję. Rozumiem, że pani senator pyta o bezpieczeństwo i obronność jako o priorytety naszej prezydencji w kontekście tej ustawy, więc będę prosił o odniesienie się także do tego pytania.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#BogdanKlich">Kto jeszcze z państwa? Nie widzę żadnych chętnych.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#BogdanKlich">Przypominam o tych 2 uwagach Biura Legislacyjnego, prosząc o odniesienie się do nich. One mają swoją wagę. Chodzi o art. 12 i art. 15, które, zdaniem Biura Legislacyjnego, poszerzają przedmiotową treść ustawy i wykraczają poza materię regulowaną ustawą. Jest kwestia wyłączeń od prawa zamówień publicznych, o których Biuro Legislacyjne też wspominało. Poza tym pan senator Chróścikowski, pani senator Hibner zadali pytania.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze, Pani Minister, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Zacznę od odpowiedzi dotyczącej art. 8 i 9. Przede wszystkim wyłączenie, które proponujemy, miałoby ściśle ograniczony czasem charakter. Te postępowania nie trwałyby dłużej niż do końca polskiej prezydencji. Podobne przepisy były przewidziane w poprzednich specustawach. One dotyczyły Światowych Dni Młodzieży, COP i World Urban Forum. Wtedy nie skutkowało to wszczęciem przez Komisję Europejską postępowania naruszeniowego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BogdanKlich">Panie Ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#CzesławMroczek">Za chwilę, jeśli pan przewodniczący się zgodzi, poprosiłbym, żeby w odniesieniu do elektromobilności w kilku słowach wyjaśnienia udzielił pan dyrektor Mariusz Cichomski z Departamentu Porządku Publicznego w MSWiA.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#CzesławMroczek">Odnosząc się do kwestii bezpieczeństwa, powiem, że z punktu widzenia priorytetów polskiej prezydencji – to się bardzo łączy – a także najbliższej przyszłości w relacjach naszego kraju z Unią Europejską rzeczywiście jest to dla nas niezwykle ważna kwestia. Jednym z priorytetów będą dla nas kwestie bezpieczeństwa – chodzi o bardzo mocny głos w sprawie dalszego wzmacniania i wspierania wysiłku obronnego Ukrainy. To będzie jedno z podstawowych zadań w obszarze bezpieczeństwa.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#CzesławMroczek">Druga kwestia to w sposób oczywisty migracja, a w szczególności presja w zakresie nielegalnej migracji, obrona granicy zewnętrznej Unii Europejskiej, jaką jest granica polsko-białoruska, i wspólny wysiłek europejski w tym zakresie. Już to robimy. Trwają w tej chwili inwestycje, których realizację rozpoczęliśmy podpisaniem umów w styczniu. Mówię o budowie zapory na odcinkach rzecznych granicy polsko-białoruskiej, współfinansowanej przez Unię Europejską. W tym zakresie będziemy dalej działać. Ważne zagadnienie to także współpraca z Fronteksem, a w szczególności wspólna polityka, jeśli chodzi o kwestie odsyłania migrantów do ich krajów pochodzenia. W tym zakresie też współpracujemy, by nasze wysiłki były większe.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, trzeba pamiętać, że Unia Europejska dokonała bardzo poważnej zmiany w swoim podejściu do finansowania kwestii polityki obrony i bezpieczeństwa. Po wybuchu pełnoskalowej wojny na Ukrainie zaczęła finansować, czego wcześniej nie robiła, wydatki na zakup sprzętu wojskowego i uzbrojenia. Powołany przez Unię Europejską Europejski Instrument na rzecz Pokoju, z budżetem wynoszącym w tamtym roku, jeśli dobrze pamiętam, blisko 10 miliardów euro, w dużej mierze finansuje wysiłek obronny Ukrainy. W związku z tym powinniśmy w przyszłości działać w takim zakresie, by Unia utrzymała znaczące wydatki na rzecz obrony i bezpieczeństwa. Z punktu widzenia polskich interesów to jest niezwykle ważne. Wiadomo, że nasze wydatki obronne w tej chwili przekraczają 3% PKB. 3% jest zapisane w budżecie. Poza tym mamy Fundusz Wsparcia Sił Zbrojnych. Każde wsparcie z budżetu unijnego w zakresie budowania potencjału obronnego naszego kraju jest dla nas bardzo korzystne. Przełom, który dokonał się 2 lata temu… Należy działać na rzecz utrzymania tej tendencji i trwałego finansowania przez Unię Europejska w znacznym wymiarze wydatków obronnych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BogdanKlich">Panie Dyrektorze, bardzo proszę. Pan dyrektor przejmuje ten temat. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MariuszCichomski">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#MariuszCichomski">Pozwolę sobie bardzo krótko. Tak naprawdę odpowiedź na pytanie, czy zaproponowana zmiana zmieści się w tej regulacji, została zawarta w wypowiedzi pana mecenasa. Teoretycznie nie, praktycznie tak. Jeśli odniesiemy się do zakresu podmiotowego desygnatu tej normy prawnej, czyli tak naprawdę organów centralnych, mówiąc najkrócej, w stosunku do których ten limit zostanie przesunięty w czasie, znajdziemy odpowiedź na pytanie, dlaczego jest to skorelowane z prezydencją. Dlatego, że prezydencja jest momentem, w którym taboru transportowego nie należy wymieniać, tylko rozwijać i zachować maksymalnie dużo ze względu na liczbę organizowanych spotkań i konieczność zapewnienia możliwości przemieszczania się w dużej skali delegacjom krajowym i delegacjom zagranicznym. W związku z tym ten przepis jest… On dotyczy wprawdzie innej ustawy, ale jest stricte skorelowany z samą prezydencją.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#MariuszCichomski">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to pozwolę sobie bardzo krótko odnieść się do zgłoszonych uwag o charakterze redakcyjnym, zasygnalizowanych przez pana mecenasa.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#MariuszCichomski">Pierwsza dotyczy kwestii art. 3 w kontekście zasady określoności. Chodzi o odniesienie się wprost do ustawy o ochronie informacji niejawnych razem z podaniem publikatora. Druga jest konsekwencją pierwszej. Szanowni Państwo, tego typu sformułowanie było stosowane w art. 16 specustawy dotyczącej Światowego Forum Miejskiego, na którą to ustawę powoływała się wcześniej pani minister, a także w art. 16 specustawy dotyczącej COP24. Jest również na stałe stosowane, chociażby w art. 4 ustawy o Służbie Ochrony Państwa. Ze względu na to, że jest jasne, jakie przepisy należy stosować, nie możemy rozpatrywać tego w takim kontekście, że przepis nie jest w wystarczającym stopniu precyzyjny.</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#MariuszCichomski">Jeśli chodzi o uwagę językową do art. 17 ust. 1, dotyczącą zamiany słowa „będący” na „będących”… Szanowni Państwo, funkcjonujące ustawy posługują się bardzo różnymi sformułowaniami, jeśli chodzi o kwestie budowy reguły wydatkowej, czyli konstrukcji stworzonej na podstawie ustawy o finansach publicznych. Analogiczne sformułowanie jest chociażby w ustawie z 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa, w ustawie z 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej, w ustawie z 15 grudnia 2016 r. o programie modernizacji Służby Więziennej. Oczywiście sformułowanie, które zaproponował pan mecenas, też występuje w bardzo wielu innych ustawach. To jest stosowane na poziomie legislacyjnym w obu wersjach. My tę kwestię konsultowaliśmy z naszym Departamentem Budżetu pod kątem czytelności zapisu z perspektywy tych, którzy odpowiadają za gospodarowanie finansami. Przepis nie budzi w żadnym wypadku wątpliwości, więc prosimy o nieuwzględnianie uwagi. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogdanKlich">Księgowi często się mylą w kwestiach językowych, Panie Dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#BogdanKlich">Bardzo dziękuję za przedstawienie opinii i odniesienie się do tych 2 zasadniczych spraw podniesionych przez Biuro Legislacyjne. Z tego, co wiem, wynika, że będą 2 propozycje poprawek dotyczące kwestii redakcyjnych ze strony pani senator Hibner. To są drobiazgi.</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, czy ktoś jeszcze z państwa chciałby zabrać głos w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#BogdanKlich">Pan senator Ujazdowski. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Ja chcę zapytać pana ministra Mroczka, czy resort spraw wewnętrznych jest zorientowany, czy tego typu ustawy epizodyczne nie będą konieczne z innych powodów. Mówię o wzmożonej kooperacji międzynarodowej. Jeśli tak, to lepiej byłoby pomyśleć o ustawie ramowej niż uchwalać co kilka lat tego typu ustawy. Rozumiem, że nie zaniechamy z chwilą ustania prezydencji intensywnego udziału w życiu międzynarodowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BogdanKlich">Może od razu, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo za ten głos pana senatora Ujazdowskiego.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#CzesławMroczek">To powoli robi się już tradycją. Jak państwo zauważacie, to jest kolejna specustawa związana z organizacją dużych wydarzeń. Pan dyrektor Cichomski podpowiada, że były już… Pan dyrektor próbował zmierzać w tę stronę. Przemyślimy sobie tę uwagę, Panie Senatorze. Z całą pewnością będziemy mieli więcej takich wydarzeń. Jak widać, stało się to już pewną praktyką w administracji w Polsce, więc uwaga jest słuszna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BogdanKlich">Państwu, którzy nie mieli okazji w tę sprawę wchodzić głębiej, chcę przypomnieć, że specustawami regulujemy m.in. międzynarodowe duże wydarzenia, które mają miejsce na terenie Polski od 2016 r., czyli od Szczytu NATO w Warszawie. Po drodze mieliśmy Światowe Dni Młodzieży, mieliśmy wizytę Ojca Świętego… No i chyba jeszcze to forum, które było wymieniane tutaj, to znaczy Światowe Forum Miejskie. Mówimy zatem o kolejnym przykładzie ustawy specjalnej. Wydaje się, że ze względu na nadzwyczajne okoliczności zewnętrzne, ze względu na gorącą fazę, drugą fazę wojny Rosji w stosunku do Ukrainy… Ja przynamniej nie mam wątpliwości co do tego, że przyjęcie takiej specustawy jest niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze dowiedzieć się czegoś albo do czegoś się odnieść?</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#BogdanKlich">Pan senator Ujazdowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#KazimierzMichałUjazdowski">Nie dyskutujemy tu o niezbędności tej ustawy. Ja tylko poddaję pod rozwagę rozwiązanie następujące: wprowadza się instytucję prawną przedsięwzięcia międzynarodowego o szczególnym znaczeniu, Rada Ministrów kwalifikuje takie wydarzenie i od tego czasu obowiązują przepisy szczególne. Inaczej musimy wciąż wracać do ustaw epizodycznych. To warto rozważyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#CzesławMroczek">Jeśli mogę jeszcze słowo… Rozumiem. Ja wyraziłem nasze stanowisko. W tej chwili chcielibyśmy jednak dokończyć ten proces legislacyjny, bo te regulacje są po prostu potrzebne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, proszę potraktować to jako głos na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, ja jeszcze chciałbym zapytać o rzecz następującą. Są rożne modele sprawowania prezydencji i różnie to jest w zależności od kraju, jeżeli chodzi o geografię wydarzeń, które są związane z prezydencją. Chyba najbardziej zdecentralizowany model prezydencji, jaki ja pamiętam z ostatnich kilkunastu lat, to była prezydencja francuska. Wówczas obwożono nas po różnych ośrodkach na terenie państwa – poszczególne miasta, poszczególne regiony organizowały różne wydarzenia w ramach tej prezydencji. Trudno to porównywać z prezydencjami, które miały miejsce w czasie COVID, bo one w większości miały jednak charakter offline. A jaki model przyjmujemy w Polsce? Gdybyście państwo mogli nam powiedzieć o tym… Tu jest mowa o wojewodach, o ich specjalnych kompetencjach. Jak to będzie wyglądało w przyszłym roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący, za to pytanie. Polska prezydencja tym razem… W 2011 r., jeśli państwo pamiętają, posiedzenia rad odbywały się w 4 różnych lokalizacjach na terenie Polski. Tym razem będzie to prezydencja bardziej scentralizowana – wszystkie rady odbędą się w jednym obiekcie centralnym na terenie miasta stołecznego Warszawy. Mamy też drugi obiekt centralny na terenie miasta stołecznego Warszawy, w którym zorganizowane będą wydarzenia niższego szczebla – te, które nie są otwarte dla szerokiej publiczności. Pozostałe wydarzenia z listy blisko 300, które odbędą się w trakcie prezydencji i które będą otwarte dla szerokiej publiczności, otwarte dla mediów, będą, że tak powiem, rozlokowane w całym kraju. Nad tą mapą pracujemy, tak żeby to było zrównoważone geograficznie. Wciąż też dyskutujemy o rozwiązaniu dotyczącym wydarzenia najwyższego szczebla. Przewidujemy również – na razie jest to TBC, czyli do potwierdzenia – organizację nieformalnego szczytu na terenie Polski. Chcielibyśmy, żeby odbył się poza Warszawą.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BogdanKlich">Czy pan minister do tego chciałby coś dodać? Nie.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, jeszcze jakieś uwagi, pytania?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#BogdanKlich">Pani senator Hibner, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JolantaHibner">Ja chciałabym zwrócić państwa uwagę na jedno. Jeżeli jest prezydencja danego kraju, to ten kraj jest gospodarzem dla całej Europy, i jeżeli to jest dobrze zorganizowane, we wskazaniem pewnych rozwiązań, możliwości, to daje to bardzo dużo danemu krajowi na przyszłość. Chodzi o to, żeby można było dzielić się swoimi przemyśleniami, osiągnięciami. Jeżeli ktoś bardzo dobrze to organizuje, wykaże się, to później inne kraje mogą się na nim wzorować. I dlatego prezydencja… No, ta prezydencja będzie szczególna ze względu na to – państwo to wiecie – że my obejmujemy prezydencję po Węgrzech, kraju, który jest nieprzewidywalny. Wszyscy mówią o tym, że będzie to jedna z trudniejszych prezydencji w ciągu ostatnich 8 lat. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BogdanKlich">Dzięki.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa jeszcze się zgłasza do dyskusji? Nie.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#BogdanKlich">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś wnioski formalne?</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#BogdanKlich">Pani Senator, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JolantaHibner">Mimo wypowiedzi ze strony pana ministra, że te uwagi naszych legislatorów można by było w inny sposób uwzględnić, że są różne formy… Ja jednak uważam, że my powinniśmy te uwagi uwzględnić i dlatego te propozycje poprawek chciałabym przejąć. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BogdanKlich">A jak one brzmią? Pani Senator, bardzo proszę o ich przedstawienie, tak żebyśmy wiedzieli, do czego się odnosimy. Pani senator jako gospodarz tych poprawek zechce je przeczytać i przedstawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JolantaHibner">Tak. Tak jak pan legislator przedstawił, pierwsza związana jest z ochroną informacji niejawnych. To jest pierwsza propozycja poprawki. Poprawka jest też związana z wydatkami, które… Państwo wiecie, że…</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JolantaHibner">Tak?</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#JolantaHibner">Myślałam, że pan ma jakieś uwagi.</u>
          <u xml:id="u-32.4" who="#JolantaHibner">…Z wydatkami i z nadzwyczajnym okresem, w którym te wydatki będą realizowane. Jak wiemy, mamy ustawę, która mówi o tym, w jaki sposób trzeba wybierać podmioty. Chodzi o ustawę o przetargach. Jak wiadomo, tutaj trzeba będzie to wszystko troszkę przyspieszyć.</u>
          <u xml:id="u-32.5" who="#JolantaHibner">Zastąpienie wyrazu „będący” słowem „będących” to zmiana taka legislacyjna, która… No, różnią się między sobą różne podmioty, jedni księgowi jedni mówią, że tak, drudzy mówią, że tak… Ale rzeczywiście lepiej byłoby, żeby to zastąpić, zamiast „będący” wpisać „będących”. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.6" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Klich: Czy pani senator zechciałaby przeczytać zgłoszone przez siebie poprawki?)</u>
          <u xml:id="u-32.7" who="#JolantaHibner">Szczegółowo, jak rozumiem… Tak?</u>
          <u xml:id="u-32.8" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Klich: No, tylko szczegółowo.)</u>
          <u xml:id="u-32.9" who="#JolantaHibner">W art. 3 w ust. 1 wyrazy „dotyczących ochrony informacji niejawnych” zastępuje się wyrazami „ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 632)”. W art. 4 w ust. 3 skreśla się wyrazy: „Dz. U. z 2024 poz. 632”.</u>
          <u xml:id="u-32.10" who="#JolantaHibner">I art. 17 ust. 1. Należy zauważyć, że skutkiem finansowym ustawy są wydatki z budżetu państwa, a nie ich maksymalny limit. Tym samym, co było już powiedziane, w art. 17 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia powinno się mówić o maksymalnym limicie wydatków z budżetu państwa „będących” skutkiem finansowym ustawy. W związku z tym proponuje się poniższą poprawkę: w art. 17 w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia wyraz „będący” zastępuje się wyrazem „będących”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę przedstawicieli rządu o odniesienie się do tych 2 proponowanych zmian.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#MagdalenaSobkowiakCzarnecka">Pani Senator, chciałabym poprosić o rozważenie wagi tych poprawek i naniesienie tego na oś czasu. W tej ustawie są 2 zapisy, które z mojego punktu widzenia, czyli kancelarii premiera… One dotyczą osób, które mają wyjechać 1 września i w tej ustawie zawieramy podstawę prawną dotyczącą wynajmu mieszkań dla tych osób. Mamy tutaj także podstawę prawną dotyczącą podpisania umowy z DGT, czyli dyrekcją do spraw tłumaczeń, w sprawie tłumaczeń podczas prezydencji. Nie mamy dzisiaj w polskim prawie podstawy do zawierania umowy z instytucjami międzynarodowymi i tę lukę wypełniamy w tej ustawie. Ja mam podobny wniosek na przyszłość co pan senator Ujazdowski – dobrze byłoby pewne rzeczy po prostu na stałe uregulować – ale mam też prośbę o rozważenie… Wiadomo, jaka jest konsekwencja wprowadzenia tych poprawek – ustawa wróci do Sejmu. Mam uprzejmą prośbę o rozważenie tego. Dziękuję serdecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BogdanKlich">Innymi słowy, pani minister mówi Wysokiej Komisji, aby rozważyć niewprowadzanie poprawek do przedłożonego tekstu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę, pan senator Chróścikowski. Dopuszczam w tej chwili wypowiedzi dotyczące wyłącznie tych 2 przedstawionych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#JerzyChróścikowski">Ja mam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, zamknęliśmy dyskusję. Zostały złożone 2 wnioski: wniosek pani senator Hibner oraz wniosek pana senatora Chróścikowskiego.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#BogdanKlich">Wniosek pana senatora Chróścikowskiego jest dalej idący, więc rozpoczniemy od przegłosowania tego, co proponuje pan senator Chróścikowski.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#BogdanKlich">Pierwsze głosowanie będzie dotyczyło przyjęcia proponowanego tekstu ustawy bez poprawek.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jest za tym? (5)</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#BogdanKlich">Kto jest przeciwko? (0)</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#BogdanKlich">Kto się wstrzymał? (1)</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#BogdanKlich">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#BogdanKlich">Potwierdzam, oczywiście bardzo dziękując pani senator Hibner za czujność, że Komisja Spraw Unii Europejskiej przyjęła ustawę bez poprawek i takie rozwiązanie będzie rekomendowała Wysokiemu Senatowi.</u>
          <u xml:id="u-37.9" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby jeszcze poruszyć jakieś sprawy w związku z tym tematem?</u>
          <u xml:id="u-37.10" who="#BogdanKlich">Czuję się upoważniony głosem zarówno z sali, jak i głosem pana ministra Mroczka, do stwierdzenia, że… Z tego, co słyszymy, priorytety naszej prezydencji będą szły we właściwym kierunku i będą dotyczyły, tak jak zostało to powiedziane, wzmocnienia mechanizmów Unii Europejskiej, dzięki którym Unia Europejska jest w stanie wspierać walczącą Ukrainę. Europejski Instrument na rzecz Pokoju jest jednym z tych priorytetów, jest jednym z tych narzędzi. To jest narzędzie, dzięki któremu Unia Europejska przeżyła w zasadzie przewrót kopernikański w swoim działaniu – przed 24 lutego 2022 r. nikt nie wyobrażał sobie tego, że Unia Europejska może przeznaczać tak duże kwoty… no, jakiekolwiek kwoty, na transfer uzbrojenia, sprzętu wojskowego i środków bojowych dla jakiejkolwiek walczącej strony. Ta kwota jest poważna, do tej pory przekazano ponad 11 miliardów euro na ten cel. Czekają nas kolejne transze. W związku z tym ten priorytet jest priorytetem fundamentalnym, jeżeli chodzi o naszą polską prezydencję.</u>
          <u xml:id="u-37.11" who="#BogdanKlich">Słyszymy także o tym, że celem naszej prezydencji będzie wzmocnienie stosunków transatlantyckich pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Jeśli tak będzie, a życzylibyśmy sobie tego, to zostanie wzmocniony ten wymiar, który przynajmniej od początku prezydentury prezydenta Bidena jest bardzo mocno podkreślany w polityce zagranicznej Stanów Zjednoczonych, a ze strony Unii Europejskiej jest warunkiem wsparcia bezpieczeństwa całego kontynentu. To jest słuszne podejście.</u>
          <u xml:id="u-37.12" who="#BogdanKlich">Jeżeli kolejnym priorytetem będzie polityka energetyczna i bezpieczeństwo energetyczne krajów członkowskich w Unii Europejskiej, a też o tym słyszymy… Nasza komisja jest szczerze za tym, żeby ten priorytet na liście priorytetów prezydencji polskiej się znalazł.</u>
          <u xml:id="u-37.13" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-37.14" who="#BogdanKlich">Proszę państwa, zanim zamknę ten wątek, mam obowiązek… Każdy z nas wyjeżdzających ma obowiązek przedstawić państwu…</u>
          <u xml:id="u-37.15" who="#komentarz">(Głos z sali: Musimy jeszcze wyznaczyć sprawozdawcę.)</u>
          <u xml:id="u-37.16" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa chciałby być sprawozdawcą tej ustawy?</u>
          <u xml:id="u-37.17" who="#komentarz">(Głos z sali: Pan przewodniczący może, bo to taka ważna…)</u>
          <u xml:id="u-37.18" who="#BogdanKlich">Nie ustalaliśmy tego, no ale jeżeli jest taka propozycja, to ja chętnie to przejmę. Będę sprawozdawcą…</u>
          <u xml:id="u-37.19" who="#BogdanKlich">Czy są jakieś inne propozycje?</u>
          <u xml:id="u-37.20" who="#BogdanKlich">Nie ma innych propozycji. W takim razie będę sprawozdawcą tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-37.21" who="#BogdanKlich">Dziękuję państwu za udział w tej części.</u>
          <u xml:id="u-37.22" who="#BogdanKlich">Chcę jeszcze tylko powiedzieć, że forum polsko-ukraińskie we Lwowie dotyczyło kwestii znaczących dla przyszłości naszej współpracy, dotyczyło przede wszystkim tego, w jaki sposób Ukraina ma integrować z Unią Europejską, jak powinna wyglądać w związku z tym perspektywa akcesji Ukrainy do Unii Europejskiej, jakie warunki będą musiały być spełnione po stronie ukraińskiej, jakie warunki powinna spełnić z kolei Unia Europejska, aby być gotową na przyjęcie tak znaczącego kraju jak Ukraina. W zasadzie tylko tyle mogę powiedzieć, dlatego że forum się odbywało według reguły chatham house. I umówiliśmy się co do tego, że z tego nie będzie żadnych informacji publicznych. Bardzo dziękuję wszystkim instytucjom rządowym za przygotowanie dobrych materiałów na mój wyjazd do Lwowa.</u>
          <u xml:id="u-37.23" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-37.24" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 46)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>