text_structure.xml 30.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 04)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Klich)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanKlich">Witam państwa serdecznie na kolejnym, trzynastym posiedzeniu Komisji Spraw Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BogdanKlich">Dzisiaj mamy jeden punkt, jeden temat, ale niezmiernie ważny, bo z perspektywą na najbliższe kilka miesięcy: stan przygotowań do parlamentarnego wymiaru przewodnictwa Rzeczypospolitej Polskiej w Radzie Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BogdanKlich">Będziemy mówić o tym, co jest do zrobienia w Senacie i w Sejmie, jeżeli chodzi o prezydencję polską.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BogdanKlich">Poprosiłem o to, żebyście państwo dostali wstępny harmonogram spotkań międzyparlamentarnych, które będą przygotowywane na czas polskiej prezydencji – prosiłbym państwa o to, żebyście się z tym zapoznali – oraz kopię uchwały Prezydium Senatu, która była konsultowana z prezydium naszej komisji, jeżeli chodzi o to, jak powinna wyglądać, jaka powinna być formuła tej współpracy.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#BogdanKlich">O szczegóły chętnie poproszę pana dyrektora, tak żebyśmy zostali poinformowani nie tylko o tym, co dotyczy samego Senatu, ale i o tym, co dotyczy Sejmu, oraz o tym, co wiemy z rządu. Państwo uczestniczą w konsultacjach na poziomie technicznym, jeżeli chodzi o plany i przygotowania. Tak że oddaję głos panu dyrektorowi.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LeszekBiera">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#LeszekBiera">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#LeszekBiera">Panie Przewodniczący! Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#LeszekBiera">Jeśli chodzi o przygotowania Kancelarii Senatu do polskiego przewodnictwa w wymiarze parlamentarnym, to przygotowania te rozpoczęły się w ubiegłym roku wraz z wydaniem przez szefa Kancelarii Senatu decyzji z dnia 14 lipca w sprawie utworzenia specjalnego zespołu zadaniowego, który jest odpowiedzialny za wszystkie działania organizacyjne. Jest to zespół złożony z 8 pracowników różnych biur: Biura Spraw Międzynarodowych i Unii Europejskiej, Biura Administracyjnego, Centrum Informacyjnego Senatu oraz Biura Edukacji, Promocji i Wydawnictw. Na co dzień ci pracownicy oczywiście wykonują swoje bieżące zadania w jednostkach organizacyjnych Kancelarii Senatu, a dodatkowo przypisana jest im szczególna koordynacja, w ramach tych biur, zadań związanych z nadchodzącą prezydencją. 19 grudnia ub.r. szef Kancelarii Senatu powierzył mi przewodniczenie temu zespołowi. W ubiegłym roku głównym zadaniem zespołu było zaplanowanie wydatków związanych z tzw. wymiarem parlamentarnym prezydencji. W efekcie prac zespołu przydzielony na rok bieżący budżet wynosi 2 miliony 617 tysięcy zł. Są to środki z tzw. rezerwy celowej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#LeszekBiera">Wspomniałem o zespole, ale chciałbym też nadmienić, że w związku z tym, iż wymiar parlamentarny polskiej prezydencji będzie polegał, tak jak wspomniał pan przewodniczący, głównie na organizacji i realizacji przez Sejm i Senat w pierwszym półroczu 2025 r. tzw. spotkań międzyparlamentarnych, to zadanie przygotowania Senatu do przewodnictwa jest zadaniem, które w znacznej mierze będzie się opierać o Biuro Spraw Międzynarodowych i Unii Europejskiej. Zgodnie z regulaminem organizacyjnym Kancelarii Senatu to jest ta jednostka organizacyjna, która odpowiada za koordynację zadań związanych z członkostwem w Unii Europejskiej i obsługę wielostronnej współpracy międzyparlamentarnej.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#LeszekBiera">Wracając do kwestii zespołu, chciałbym powiedzieć, że obecnie zajmuje się on bardziej zadaniami organizacyjnymi niż planistycznymi, jak to było w ubiegłym roku. Ściśle współpracujemy w tym zakresie z Kancelarią Sejmu, regularnie spotykamy się z przedstawicielami głównie Biura Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej, ponieważ wymiar parlamentarny należy rozumieć jako wspólne przedsięwzięcia obu Izb. Jesteśmy też w stałym kontakcie z Sekretariatem Generalnym Parlamentu Europejskiego, tak aby na tym etapie koordynować propozycje harmonogramu planowanych spotkań międzyparlamentarnych.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#LeszekBiera">Ta propozycja harmonogramu jest dopasowana do zatwierdzonego terminarza prac Parlamentu Europejskiego na przyszły rok, zatwierdzonego na poziomie Sekretariatu Generalnego. Ten program, którym posługują się obecnie obie kancelarie, Sejmu i Senatu, został państwu przekazany w materiałach. Są tam uwzględnione także te spotkania, które powinny się odbyć w czasie polskiej prezydencji, bo są to cyklicznie odbywające się spotkania międzyparlamentarne. We wspomnianym harmonogramie są uwzględnione również przedziały czasowe na spotkania fakultatywne, co do których inicjatywa leży po stronie parlamentu państwa pełniącego przewodnictwo. Wchodząc w szczegóły tego harmonogramu, dodam, że wraz z Kancelarią Sejmu chcemy się podzielić w ten sposób: za nieco mniej liczne spotkania będzie odpowiedzialna Kancelaria Senatu, za te bardziej liczne – z uwagi na przestrzenie, którymi dysponuje Sejm – Kancelaria Sejmu. Gospodarzami wszystkich spotkań będą wspólnie posłowie i senatorowie.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#LeszekBiera">Pierwsze spotkanie planujemy w dniach 26–27 stycznia i to będzie tzw. mały COSAC, a więc spotkanie dotyczące głównie komisji do spraw europejskich. Następnie w lutym, 17 i 18 lutego… W bardzo ścisłej współpracy z Sekretariatem Generalnym Parlamentu Europejskiego zorganizowany byłby tzw. Europejski Tydzień Parlamentarny. Ciężar organizacyjny tego cyklu posiedzeń byłby zdecydowanie po stronie Parlamentu Europejskiego, ale wiąże się to z wyjazdem dość licznej, angażującej wiele komisji, delegacji parlamentarnej z Polski i prawdopodobnie również marszałków Sejmu i Senatu. No, reprezentacja polskiego parlamentu i udział w otwarciu, w inauguracji tego Europejskiego Tygodnia Parlamentarnego… To powinien być co najmniej szczebel wicemarszałka. Liczymy na to, że możliwe będzie zaangażowanie państwa marszałków Sejmu i Senatu.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#LeszekBiera">Kolejne spotkanie, za które odpowiedzialna byłaby Kancelaria Senatu, to byłoby spotkanie w dniach 23 i 24 lutego, spotkanie Grupy do spraw Wspólnej Kontroli Parlamentarnej Europolu. Następnie, w dniach 23–25 marca, odbyłaby się Konferencja Międzyparlamentarna ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa oraz Wspólnej Polityki Bezpieczeństwa i Obrony. To bardziej liczne spotkanie byłoby organizowane przez Kancelarię Sejmu, a zadania dla Kancelarii Senatu wiązałyby się bardziej z protokolarnymi kwestiami. Kancelaria Senatu byłaby odpowiedzialna za organizację oficjalnego obiadu dla wszystkich parlamentarzystów przybywających na spotkanie.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#LeszekBiera">I kolejne 2 przedziały czasowe, tj. 13–14 kwietnia i 18–19 maja. To są 2 przedziały czasowe zarezerwowane na spotkania komisji branżowych. Nie przesądzamy na tym etapie, jakie komisje mogłyby tu być zaangażowane. To zależy od tematyki, która będzie wiodąca w czasie polskiego przewodnictwa. Tutaj jest jeszcze pole do tego, żeby czynić odpowiednie uzgodnienia, zwłaszcza między Sejmem i Senatem.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#LeszekBiera">Prezydencja zakończyłaby się w dniach 8–10 czerwca spotkaniem tzw. dużego COSAC-a, za które znowuż odpowiadałaby Kancelaria Sejmu. Kancelaria Senatu w zakresie oficjalnego obiadu, podobnie jak przy spotkaniu dotyczącym WPZiB…</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#LeszekBiera">Wszystkie te spotkania planujemy zorganizować w Warszawie w siedzibie Sejmu i Senatu. Nie przewidujemy wychodzenia gdzieś na zewnątrz. Nie przewidujemy organizowania tych spotkań w innych miastach. Tutaj zdecydowanie rekomendacja jest taka, żeby odbywały się one w siedzibie parlamentu.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#LeszekBiera">Harmonogram, którym się obecnie posługujemy, zostanie w najbliższym czasie przesłany wraz z pismem przewodnim szefa Kancelarii Sejmu i szefa Kancelarii Senatu do sekretarza generalnego Parlamentu Europejskiego. Jeżeli w wyniku dalszych konsultacji nie zajdzie potrzeba wprowadzenia zmian, to zostanie on zaproponowany panu marszałkowi Sejmu i pani marszałek Senatu do zatwierdzenia jesienią br., a następnie zostanie oficjalnie rozesłany do wszystkich parlamentów państw członkowskich. I będzie realizowany w pierwszym półroczu 2025 r.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#LeszekBiera">W zakresie doboru tematyki poszczególnych spotkań międzyparlamentarnych, także tych, nazwijmy to, obowiązkowych i fakultatywnych, potrzebne będzie, zgodnie z uchwałą Prezydium Senatu, zaangażowanie państwa senatorów, głównie przewodniczących komisji, tak aby we współpracy z posłami i odpowiednikami z Parlamentu Europejskiego uzgodnić obszary, które będą przedmiotem debat podczas spotkań międzyparlamentarnych. W tym zakresie kancelaryjny zespół do spraw prezydencji jest oczywiście do dyspozycji, aby ułatwić dokonanie odpowiednich uzgodnień natury politycznej. Chciałbym tu nadmienić, że uchwała Prezydium Senatu wspomina o potrzebie zachowania spójności tematyki spotkań międzyparlamentarnych w czasie polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej z priorytetami, które określa Rada Ministrów. Biuro Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej Kancelarii Sejmu oraz Biuro Spraw Międzynarodowych i Unii Europejskiej Kancelarii Senatu są w bieżącym kontakcie w tej sprawie z odpowiednim departamentem w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Jest to Departament Przygotowania i Sprawowania Przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej. Z roboczych spotkań z przedstawicielami tego departamentu wiemy, że na tym etapie jest zdecydowanie za wcześnie, żeby rozmawiać o konkretnym kształcie priorytetów, a ściślej mówiąc, półrocznego programu polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, który to program będzie opracowywany dopiero w nadchodzących miesiącach i którego kształt jest w dużej mierze uzależniony od agendy unijnej na nowy, nadchodzący cykl instytucjonalny. Należy się spodziewać, że informacja rządu o priorytetach zostanie przedstawiona Komisji Spraw Unii Europejskiej Senatu na krótko przed ustawowym terminem, tzn. prawdopodobnie w listopadzie, ale Kancelaria Senatu i Kancelaria Sejmu będą we wcześniejszych miesiącach utrzymywać stały kontakt z kancelarią premiera, tak aby ewentualne uzgodnienia robocze czynione w tej sprawie z KPRM były na bieżące uwzględniane w działaniach dotyczących przygotowania wymiaru parlamentarnego polskiej prezydencji.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#LeszekBiera">Chciałbym jeszcze wspomnieć o tym, że zanim rozpocznie się, w dniu 1 stycznia, polskie przewodnictwo w Radzie Unii Europejskiej i jego wymiar parlamentarny spodziewamy się kilku wizyt z Parlamentu Europejskiego w Warszawie. Na pewno odbędzie się wizyta przedstawicieli sekretariatu COSAC. To będzie najpóźniej miesiąc przed przewodnictwem, przed prezydencją. I będzie to wizyta poświęcona omówieniu przygotowań do obu spotkań, tj. spotkania przewodniczących COSAC i konferencji COSAC. Ta wizyta urzędnicza odbędzie się prawdopodobnie w listopadzie br. Kolejna wizyta to konferencja przewodniczących Parlamentu Europejskiego, której gospodarzem będzie rząd. Uzyskaliśmy takie… nie tyle zapewnienie, co wskazanie, że tą wizytą zajmie się Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Oczywiście członkowie delegacji Parlamentu Europejskiego będą mieli uwzględnione spotkania w Sejmie i w Senacie. Oprócz tego należy przewidzieć wizyty przedstawicieli wybranych komisji Parlamentu Europejskiego. To, które to będą komisje i kiedy dokładnie odbędą się te wizyty, będzie przedmiotem uzgodnień, jak myślę, dopiero w drugim półroczu br.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#LeszekBiera">Dziękuję bardzo za uwagę. W takim kształcie jest obecnie stan przygotowań. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanKlich">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#BogdanKlich">Otwieram dyskusję na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BogdanKlich">Pewnie będzie sporo pytań do pana. Ja mam dwa. Rozumiem, że mamy takie…</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Przepraszam bardzo, ale tu jest pogłos…)</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#BogdanKlich">W tym proponowanym harmonogramie mamy 2 spotkania, które mają w tej chwili formułę otwartą. Nie wiemy jeszcze, jakie będą priorytety polskiej prezydencji określone przez rząd w uzgodnieniu z panem prezydentem. Spotkanie zarówno w dniach 13–14 kwietnia, jak i w dniach 18–19 maja to byłoby spotkanie odpowiednich komisji branżowych, czyli takich, które odpowiadają priorytetom polskiej prezydencji. Czy ja dobrze rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#LeszekBiera">Tak powinno być zgodnie z tym, co uchwaliło Prezydium Senatu w uchwale, przy czym oczywiście ten wymiar parlamentarny ma pewnego rodzaju swobodę kształtowania. Nie musi to być tematyka stricte związana z kształtem programu rządowego, ale oczywiście powinno to być zsynchronizowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#BogdanKlich">To przyjmijmy, że tak powinno być, bo podczas różnych prezydencji tak jest.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#BogdanKlich">Druga sprawa dotyczy współpracy z Sejmem. Pan dyrektor wspominał o tym, że jest tu kanał komunikacji i pełna współpraca. A czy będą takie wydarzenia, które będą dotyczyły wyłącznie Senatu, nie będą dotyczyły Sejmu, albo odwrotnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LeszekBiera">Nie. Wszystkie te spotkania są spotkaniami wspólnymi, tak że należy zakładać tutaj bieżącą współpracę między posłami a senatorami oraz między obiema kancelariami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#BogdanKlich">Okej. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#BogdanKlich">Pan senator Chróścikowski, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JerzyChróścikowski">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#JerzyChróścikowski">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#JerzyChróścikowski">Powiem tak. Ja mam doświadczenie z 2011 r., kiedy byłem przewodniczącym komisji i wraz z panem dyrektorem Kieniewiczem organizowaliśmy spotkania w obszarze rolnictwa. Muszę powiedzieć, że ja od 2005 r. jeździłem na wszystkie te spotkania, wyjątkiem był czas pandemii, kiedy je przerwano. Ostatnie spotkanie było we Francji. Powiem, że rolnicza komisja branżowa powinna pilnować tego tematu i realizować… W czasie każdej prezydencji komisje rolnictwa się spotykały i należałoby to kontynuować. W związku z tym jako przedstawiciel komisji branżowej rolniczej podnoszę ten temat, tym bardziej że rolnictwo jest bardzo ważne, jest priorytetem dla Polski. Myślę, że warto pamiętać o tej komisji branżowej. Wtedy robiliśmy to wspólnie z panem przewodniczącym komisji z Sejmu, ale było to organizowane przez Senat i w Senacie. Tam był też program dodatkowy, bo zawsze jest jakiś dodatkowy program, ale główne spotkanie było w naszym Senacie, w sali plenarnej. Myślę, że warto… Ja będę przekonywał Senat i Sejm, żebyśmy utrzymali to, co przez tyle lat miało miejsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#BogdanKlich">Odnotowujemy ten głos.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#BogdanKlich">Proszę bardzo, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JolantaHibner">Ja mam jedno zasadnicze pytanie. Wiemy, jaką mamy w tej chwili sytuację na wschodzie i związane z tym problemy. Czy była rozmowa z przedstawicielami Sejmu czy z przedstawicielami rządu na temat tego, czy zorganizować, spróbować zorganizować spotkanie na poziomie przedstawicieli Parlamentu Europejskiego dotyczące także bezpieczeństwa? W tej chwili mówimy o merytorycznych komisjach, mówimy o sprawach związanych ze współpracą i gospodarką, ale sytuacja jest taka, że… Nie wiem, czy nie powinniśmy wykorzystać tego momentu do tego, żeby porozmawiać również o tym, jak zabezpieczyć się na przyszłość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#LeszekBiera">Zdecydowanie, Pani Senator. Przy czym ja chciałbym podkreślić, że Kancelaria Senatu rozmów o politycznym kształcie prezydencji nie podejmuje. Tutaj potrzebujemy zaangażowania ze strony państwa senatorów i państwa posłów, być może posiedzeń komisji, żeby wypracować tę tematyka. Będzie spotkanie dotyczące wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony w dniach 23–25 marca. Otrzymujemy sygnały na poziomie urzędniczym, że temat bezpieczeństwa będzie tematem wiodącym w różnych aspektach, nie tylko militarnym, ale np. żywnościowym.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#LeszekBiera">Na tym etapie przygotowawczym potrzebujemy zaangażowania senatorów i posłów do tego, żeby tę tematykę odpowiednio wcześniej przygotować i zaproponować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#BogdanKlich">Ja bym z kolei dodał do tego, że są co najmniej 3 wydarzenia, które się odbędą i które będą dotyczyły bezpieczeństwa i obronności…</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#BogdanKlich">Od dwudziestego… To było w przeddzień inwazji Rosji na Ukrainę, drugiej inwazji Rosji na Ukrainę, kiedy spotkaliśmy się we Francji. Zawsze jest tak, że tzw. mały COSAC i duży COSAC są częściowo poświęcone kwestii bezpieczeństwa, kwestii obronności – i to zarówno w wymiarze narodowym, jak i w wymiarze międzynarodowym. Myślę, że teraz będzie tak samo, a właściwie powinno być tak samo. Plus to, o czym wspomniał pan dyrektor, a mianowicie kwestia tego specjalnego posiedzenia na temat wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. Tak że mamy przynajmniej 3 momenty w tym naszym harmonogramie, w których będą dyskutowane kwestie obronności i bezpieczeństwa, także bezpieczeństwa Polski i całości Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#BogdanKlich">Senator Schetyna…</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#GrzegorzSchetyna">Halo?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#GrzegorzSchetyna">Lepiej?</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Czerwony guzik…)</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.5" who="#GrzegorzSchetyna">No właśnie.</u>
          <u xml:id="u-15.6" who="#GrzegorzSchetyna">Mówił pan, że niemal w ostatniej chwili, w ostatnich dniach przed ustawowym terminem będzie przygotowana tematyka prezydencji, priorytety. Rozumiem, że przez rząd, tak? Czy jest szansa, żebyśmy mogli uczestniczyć w tych pracach wraz z Ministerstwem Spraw Zagranicznych? Czy głos komisji sejmowej i senackiej mógłby być wykorzystany? Są doświadczenia wieloletnie, z wielu prezydencji, z wizyt i spotkań, wiele rzeczy się zmienia… Myślę, że warto o tym porozmawiać i wspólnie zastanowić się, tak żebyśmy czuli, że to jest wspólna tematyka. Pojawiają się kolejne pomysły, partnerzy w Unii Europejskiej proszą nas, mówią, żeby… Wszyscy liczą na tę naszą prezydencję, bo ona będzie po węgierskiej. Tak że jest to taki szczególny moment. Ona musi mieć to coś, prawda? Tak mi się wydaje, że to jest szansa dla naszej polityki, żeby dobrze pokazać i podkreślić… Chodzi mi o pewne know-how. Czy wraz z przewodniczącym Klichem mamy podjąć rozmowy z MSZ, czy to się dzieje na poziomie marszałka? Nie wiem jakie… Co doradzają panowie dyrektorzy jako doświadczeni w tych sprawach?</u>
          <u xml:id="u-15.7" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Klich: No właśnie?)</u>
          <u xml:id="u-15.8" who="#GrzegorzSchetyna">Jeszcze jedno zdanie, przepraszam. Jest bardzo mało czasu i jeżeli my będziemy czekać…</u>
          <u xml:id="u-15.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.10" who="#GrzegorzSchetyna">…na otwarcie kopert i dowiedzenie się… A jak to będzie pod koniec listopada czy na początku grudnia, przed świętami…</u>
          <u xml:id="u-15.11" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-15.12" who="#GrzegorzSchetyna">Przecież 18 stycznia już ruszamy… To naprawdę jest mało czasu. Mówię o tym, bo zależy nam na tym, żeby to wszystko dobrze wyszło i było po prostu dobrze przygotowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#BogdanKlich">Panie Dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LeszekBiera">Ja o takie wsparcie ze strony panów przewodniczących zdecydowanie bym prosił…</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#LeszekBiera">Takie posiedzenia są potrzebne, takie zebrania są potrzebne. My na poziomie rozmów z dyrekcją departamentu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów nie osiągniemy tego efektu, który pan przewodniczący wskazuje i który jest potrzebny.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Klich: Jasne.)</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#LeszekBiera">Tutaj konieczne są spotkania na poziomie ministerialnym, z parlamentarzystami. Biuro i zespół oczywiście są gotowe do tego, żeby takie spotkania organizować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogdanKlich">Wszystko wiemy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogdanKlich">Co dalej?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#BogdanKlich">Pan dyrektor Kieniewicz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#LeszekKieniewicz">Może uzupełnię… Dla europejskich parlamentarzystów te spotkania są okazją do spotkań z ministrami kraju sprawującego prezydencję. Kalendarz podany rządowi jest o tyle ważny, że zawczasu zapewnia obecność ministra na takim spotkaniu. Wtedy my tego naszego ministra niejako wystawiamy na pytania wszystkich parlamentarzystów z krajów unijnych oraz z Parlamentu Europejskiego. To jest dla nich okazja do… I duża jest atrakcyjność tych spotkań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BogdanKlich">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#BogdanKlich">Kto z państwa jeszcze?</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#BogdanKlich">Nie ma w tej chwili głosów w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#BogdanKlich">Mamy 3 rzeczy, o których mówiliśmy. Po pierwsze, Biuro Spraw Międzynarodowych i Unii Europejskiej jest instytucją, która jest w stałym kontakcie zarówno z Sejmem, jak i z Parlamentem Europejskim – żebyśmy o tym nie zapominali, bo współpraca z Parlamentem Europejskim jest istotna. Biuro odbiera także sygnały od rządu i przekazuje sygnały w tamtym kierunku. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#BogdanKlich">Po drugie, mamy wyodrębniony zespół, który się tymi sprawami zajmuje. Gdyby ktoś z nas członków Komisji Spraw Unii Europejskiej, jak i Komisji Spraw Zagranicznych, miał jakieś uwagi, to z tym zespołem może się kontaktować.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#BogdanKlich">Po trzecie – choć pewnie będzie więcej tych punktów – jest wola komisji co do tego, żeby jak najszybciej rozpocząć konsultacje na temat naszego wkładu do programu prezydencji. Pan prezydent Andrzej Duda już zaczął, jeśli dobrze pamiętam, 3 maja, mówiąc o tym, jak sobie wyobraża tę prezydencję. Rząd nad priorytetami prezydencji pracuje, o czym wiemy. Nasz głos w tej sprawie byłby także znaczący. W związku z tym traktujemy to wraz z przewodniczącym Schetyną jako zachętę dla obu komisji, czyli naszej oraz Komisji Spraw Zagranicznych, do tego, żeby w takiej dyskusji uczestniczyć.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#BogdanKlich">I jeszcze raz: jeśli chodzi o wątek bezpieczeństwa i obronności, to są 3 momenty w tej proponowanej agendzie, w których będzie on poruszany. Jeśli chodzi o kwestię rolnictwa, to komisja oczywiście odnotowała to, o czym senator Chróścikowski mówił. A jeżeli chodzi o kwestię współdziałania na linii Sejm – Senat, to są to sprawy nierozłączne. Jak pan dyrektor podkreślił, współpracujemy na bieżąco.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#BogdanKlich">Jeszcze senator Chróścikowski chciałby zabrać głos.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#BogdanKlich">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#JerzyChróścikowski">Z mojego doświadczenia, bo prowadziłem w imieniu naszej polskiej delegacji, nie tylko Sejmu i Senatu… Mieliśmy takie wystąpienia na posiedzeniu komisji Parlamentu Europejskiego wraz z naszym ministrem Markiem Sawickim, z udziałem komisarza Cioloșa. My jako sprawujący prezydencję mówiliśmy wtedy o kierunkach rozwoju, jakie realizujemy. Myślę, że warto to doświadczenie wykorzystać, tak żeby później branżowcy mogli organizować w ramach prezydencji takie spotkania w Parlamencie z komisjami branżowymi z udziałem komisarzy. Taka dyskusja zawsze… Rzucam taki temat. To wtedy się bardzo sprawdziło. I duże efekty może przynieść taka dyskusja. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BogdanKlich">Odnotowujemy.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#BogdanKlich">Ja chciałbym się podzielić z państwem takim pozaprotokolarnym spostrzeżeniem. Jak trwała prezydencja francuska i myśmy nie należeli do trojki, bo nie mieliśmy prezydencji ani wcześniej, ani zaraz po Francuzach, a rozpoczęła się wojna na Ukrainie, to niemal 2/3 rezolucji, która została przyjęta w dzień po rozpoczęciu wojny, to był polski wkład do tej rezolucji. Tak więc warto wykorzystać kontakty międzynarodowe, które mamy, żeby odpowiednio sformułować nie tyle priorytety, ile po prostu oczekiwane efekty tych spotkań. I to nie tylko w dziedzinie bezpieczeństwa i obronności, ale także w dziedzinie rolnictwa i innych, które będą priorytetami polskiej prezydencji. Czyli jak gdyby pozaformalne… To, że jesteśmy w trojce, wcale nas nie ogranicza i nie powoduje, że mamy się konsultować wyłącznie z tymi, którzy byli wcześniej, i tymi, którzy będą po nas.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#BogdanKlich">Słuchajcie, zanim zamknę posiedzenie jeszcze prośba o to, aby po wszystkich spotkaniach wyjazdowych… Zamykam ten temat posiedzenia naszej komisji. Jest taka prośba od Prezydium Senatu, aby po każdym wyjeździe senatorów, wyjeździe zagranicznym, zostało przygotowane i przedłożone sprawozdanie – albo ustne, albo pisemne.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#komentarz">(Senator Gregorz Schetyna: Na posiedzeniu komisji.)</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#BogdanKlich">Tak, na posiedzeniu komisji. Tak żebyście państwo wszyscy wiedzieli… Ja mogę powiedzieć, jeżeli chodzi o wątek podniesiony przez panią senator, a dla nas superistotny, tzn. bezpieczeństwa, obronności w kontekście Rosji i Ukrainy, że Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy, które obradowało chyba w dniach 12–19 kwietnia, w każdym razie przed 3 tygodniami, przyjęło 2 niezwykle ważne rezolucje. Zachęcam do przeczytania tych rezolucji. Jedna dotyczyła Aleksieja Nawalnego, a de facto dotyczyła sytuacji w Rosji. To były nie tylko słowa dotyczące tego, jaki jest stosunek Zgromadzenia Parlamentarnego Rady Europy do zabójstwa Aleksieja Nawalnego, nie tylko nazwanie reżimu terrorystyczną dyktaturą, bo to już było, ale także wezwanie do tego, żeby stworzyć specjalny fundusz dla ukraińskich ofiar wojny Rosji przeciwko Ukrainie. Druga rezolucja dotyczyła tego, w jaki sposób należy wykorzystać środki, które zostały zdeponowane w bankach – zarówno na terenie państw Rady Europy, jak i poza nią – przez Federację Rosyjską. Chodziło o to, że to nie może być tylko i wyłącznie przejęcie odsetek od zgromadzonego kapitału, ale także samego kapitału. Raz, on jest znacznie większy, dwa, można go użyć do celów wzmacniania Ukrainy teraz oraz po zakończeniu konfliktu zbrojnego. To były według mnie 2 główne wątki poruszone podczas tego spotkania. Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy eksploatuje temat wojny Rosji przeciwko Ukrainie na każdym posiedzeniu i na każdym posiedzeniu jest przynajmniej jedna debata na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#BogdanKlich">Czy ktoś z państwa uczestniczył może w jakimś spotkaniu gdzieś w… Nie.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#BogdanKlich">Zamykam posiedzenie. Dziękuję państwu za uwagę. Widzimy się jutro.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 36)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>