text_structure.xml 62.4 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 00)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej Zygmunt Frankiewicz)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dzień dobry państwu. W imieniu pana przewodniczącego Komisji Infrastruktury i swoim własnym witam państwa bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Otwieram posiedzenie połączonych Komisji Infrastruktury oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">W naszym wspólnym imieniu witam pana ministra Stanisława Bukowca, pana Jarosława Jucewicza ze Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych Rzeczypospolitej Polskiej i Mariusza Marszała, zastępcę dyrektora Biura Związku Gmin Wiejskich RP. Witamy państwa. Przyszedł jeszcze pan minister Jacek Karnowski, którego też serdecznie witamy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Informuję, że posiedzenie jest transmitowane i nagrywane.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy na sali są osoby, które zawodowo trudnią się działalnością lobbingową? Nie ma takich osób.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przechodzimy do procedowania nad jedyną ustawą, która jest w porządku obrad. No, chyba że są jakieś wnioski dotyczące zmiany porządku obrad. Nie ma takich wniosków.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">W związku z tym przechodzimy do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych – druk senacki nr 311.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">To była inicjatywa poselska. Na sali widzę pana posła Marka Chmielewskiego. Witamy serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy pan poseł jest sprawozdawcą? Tak.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">To bardzo proszę o przedstawienie ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#MarekJanChmielewski">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#MarekJanChmielewski">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#MarekJanChmielewski">Ustawa o zmianie ustawy o drogach publicznych ma na celu przede wszystkim postawienie pewnych zadań przed osobami, które mają realizować lokalną politykę transportową. One muszą mieć na to realny wpływ, a żeby mieć ten realny wpływ, muszą stosować różnego rodzaju instrumenty, które w prawie już dzisiaj są, ale powinny być zmodyfikowane i dostosowane do potrzeb chwili. Wiemy, że z roku na rok pojawia się coraz większa liczba pojazdów, które niestety blokują centra naszych miejscowości, szczególnie tych miejscowości, które w dzisiejszym stanie prawnym nie mogą się przed tym bronić. Przykładem jest wiele miejscowości wypoczynkowych, w których mimo zastosowania reguł parkowania, mimo dowozu mieszkańców do atrakcji… No, w okresie od poniedziałku do piątku zdaje to egzamin, jednak w okresie weekendowym takiej możliwości nie ma. A więc operujemy tutaj dwoma pojęciami, pojęciem strefy płatnego parkowania i wprowadzonym w 2019 r. pojęciem śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. Należy po prostu rozszerzyć wachlarz możliwości stosowania tego zapisu, tak aby umożliwić… Myślimy przede wszystkim o samorządowcach, którzy zwracają się do nas w imieniu mieszkańców chcących poprawić swój los.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#MarekJanChmielewski">Krótko mówiąc, znamy mentalność Polaków. Niektórzy jakby mogli, toby na drugie piętro wjechali i tam zaparkowali, aby było bliżej. Przepraszam za takie kolokwialne stwierdzenie, ale dobrze wiemy, jak jest. Myślę, że ktoś, kto jest odpowiedzialny za lokalną politykę transportową, za ochronę środowiska, za zachowanie logiki, po prostu musi o to zadbać.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#MarekJanChmielewski">Dlatego propozycją grupy posłów jest to, aby w ust. 2a wykreślić zapis dotyczący 100 tysięcy mieszkańców, czyli pozwolić mniejszym miejscowościom, aby także one, na wniosek wójta czy burmistrza – mam tu na myśli rady gminy – przyjmowały stosowne zmiany przepisów. To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#MarekJanChmielewski">W toku prowadzonej dyskusji pojawiły się jednak opinie różnego rodzaju środowisk, które oczekiwały rozszerzenia tych zapisów o miejsca, w których również są duże problemy, a które niekoniecznie charakteryzują się sposobem zabudowy, który jest określony w przypadku śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. Chodzi tutaj w większości o miejscowości uzdrowiskowe. Mówiąc o miejscowościach uzdrowiskowych, mieliśmy na myśli miasta, jak również wsie, które mają charakter uzdrowiska i posiadają obie strefy, strefę A i B. To te miejsca są określone w przepisach, a więc można tutaj adekwatnie odpowiadać na problemy związane z nadmiernym ruchem kołowym. No, konsekwencją jest możliwość pobierania stosownych opłat. Podkreślę również, że to rada gminy podejmuje decyzję o tym, kogo i w jakim zakresie można z tego zwolnić, co musi się znaleźć w takich strefach, ile ma być miejsc postojowych dla osób z niepełnosprawnościami, dla pojazdów elektrycznych itd. To wszystko jest opisane, na pewno państwo się z tym zapoznaliście.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#MarekJanChmielewski">W związku z tym wniosek jest taki, aby to samorządy, a nie centrala, decydowały o tej lokalnej polityce transportowej. Wszystko to w trosce o dobro mieszkańców, jak również w trosce o ochronę środowiska. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ale jeszcze dopytam. Nie zauważyłem w tej ustawie możliwości ustanawiania opłaty w soboty i w niedziele.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MarekJanChmielewski">Śródmiejska strefa parkowania pozwala pobierać opłaty w dni wolne od pracy, a te opłaty są relatywnie wyższe od opłat w normalne…</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: Trzykrotnie.)</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#MarekJanChmielewski">Tak. Mówimy o tej pierwszej… Potem one są zmieniane, powyżej trzeciej już nie można tego zmieniać. I te zapisy są w ustawie. W momencie, kiedy wykreślimy zapis dotyczący 100 tysięcy mieszkańców oraz wprowadzimy tutaj strefy ochrony uzdrowiskowej A i B, czyli od strony ochrony… No, to wszystko razem będzie się w tym zawierało.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo dziękuję za wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę o opinię pana Macieja Telca z Biura Legislacyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#MaciejTelec">Szanowni Państwo, w nawiązaniu do tego, o czym mówił pan poseł, chciałbym zwrócić państwa uwagę na pewne wątpliwości związane z tym rozszerzeniem śródmiejskiej strefy płatnego parkowania o uzdrowiska i obszary uzdrowiskowe w kontekście gmin wiejskich. Otóż w dotychczasowym stanie prawnym art. 13b ust. 2a, czyli przepis zmieniany, dotyczy ustanowienia śródmiejskiej strefy parkowania wyłącznie, jak sama nazwa stanowi, w miastach. Poprzez tę zmianę w sposób dorozumiany próbuje się rozszerzyć tę możliwość o gminy wiejskie, przy czym nie wynika to wprost z przepisu. Wynika to z wykładni celowościowej, czyli z tego, o czym mówiono na posiedzeniu komisji, z tego, co mówił pan poseł. Trzeba jednak zważyć, że ten przepis ma charakter fiskalno-represyjny, ponieważ stanowi on podstawę do nakładania opłaty za parkowanie. Osoba, która takiej opłaty nie uiści, w ostateczności może się odwołać do sądu i w sądzie tym dowodzić, że z przepisu nie wynika, że śródmiejska strefa płatnego parkowania może być ustanowiona również na wsi. To jest jeden aspekt.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#MaciejTelec">Drugi aspekt tego przepisu jest aspektem wyłącznie legislacyjnym. Otóż ten przepis nie jest, że tak powiem, kompatybilny z już funkcjonującym przepisem ustawy o drogach publicznych, który również odwołuje się do uzdrowisk. Tak więc te przepisy powinny być uspójnione.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#MaciejTelec">Ponieważ po konsultacjach z właściwym departamentem w ministerstwie okazało się, że założenie autorów przepisu rzeczywiście było takie, aby ten przepis objął również uzdrowiska i obszary uzdrowiskowe, które nie są położone w miastach, ja przygotowałem pewną propozycję poprawki. Została ona uzgodniona z departamentem, który zajmuje się właśnie tymi kwestiami w Ministerstwie Infrastruktury. Ja ją mogę odczytać, jeżeli państwo zechcecie. Ona się sprowadza do tego, aby ten przepis z ust. 2a podzielić na 2 punkty i w tym drugim punkcie, który będzie dotyczył tylko wydzielonych stref ochrony uzdrowiskowej, wyraźnie wskazać, że w przypadku tychże stref śródmiejską strefę płatnego parkowania można ustalić bez względu na to, czy strefa ta, strefa ochrony uzdrowiskowej, położona jest na terenie miasta. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Może najpierw przedstawiciele ministerstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StanisławBukowiec">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StanisławBukowiec">Rozpocznę od opinii Rady Ministrów. Rada Ministrów pozytywnie ocenia przedłożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o drogach publicznych. Jako resort zgadzamy się również z argumentami, które zostały podniesione przez pana posła sprawozdawcę.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StanisławBukowiec">Były liczne zgłoszenia ze strony gmin poniżej 100 tysięcy mieszkańców. Te gminy, które postulowały od dłuższego czasu wprowadzenie takich przepisów, to głównie gminy o charakterze turystycznym. Miasto Sopot, miasto Zakopane, Muszyna, Krynica i inne miasta borykają się właśnie z problemem napływu dużej liczby turystów, szczególnie w weekendy. W tej chwili brakuje tak naprawdę instrumentów, aby regulować system miejsc parkingowych.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#StanisławBukowiec">Mówiąc kolokwialnie, w tej chwili ktoś, kto przyjedzie tam np. o wczesnych godzinach rannych, może skutecznie zablokować dostępne miejsca parkingowe aż do późnego wieczora. Nie dość, że robi to za darmo, to jeszcze powoduje brak rotacji pojazdów, przez co brakuje miejsc parkingowych dla tych wszystkich turystów czy kuracjuszy, którzy chcieliby skorzystać z nich na normalnych zasadach, uiszczając stosowną opłatę.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#StanisławBukowiec">Co warte podkreślenia, to jest również problem biznesowy, gospodarczy. Chodzi o firmy, które prowadzą tam działalność, szczególnie o małe sklepy, małe firmy usługowe, które działają w tych miejscowościach, dlatego że potencjalni klienci mają utrudniony dostęp do ich działalności.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#StanisławBukowiec">Podkreślić należy, że to jest zmiana, która tak naprawdę daje pewną możliwość, a do niczego nie zmusza. A więc rady gmin będą miały taką sposobność – jeżeli będą widzieć taką potrzebę, mogą te przepisy wprowadzić – ale nikt nie będzie ich do tego zmuszał.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#StanisławBukowiec">Chciałbym również odpowiedzieć na pewien postulat. Otóż w toku prac sejmowych rzeczywiście zgłoszono projekt, aby poszerzyć katalog tych gmin o wszystkie gminy uzdrowiskowe – nie tylko o uzdrowiska miejskie, ale również o uzdrowiska o charakterze wiejskim. Ta uwaga pana mecenasa jest jak najbardziej słuszna, przyjmujemy propozycję, aby to doprecyzować. Pierwotnie uznano, że strefa ochrony uzdrowiskowej A lub B może pełnić funkcję śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. To doprecyzowanie usuwa wszelkie wątpliwości, więc przyjmujemy ten postulat. Dziękuję, bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy pan minister Karnowski chce zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JacekKarnowski">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JacekKarnowski">Proszę państwa, ja powiem tylko jedno. No, nie będę ukrywał, że tym wszystkim gminom zależy na czasie, bo jesteśmy tuż przed sezonem.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#JacekKarnowski">Ja nie do końca zrozumiałem pana mecenasa. Nie wiem, czy wszyscy państwo…</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: Wykładnia będzie taka, że tylko na terenie miast będzie to obowiązywało. Strefa na terenie wiejskim może być kwestionowana. No, wyroki sądów są niezbadane. Tak to zrozumiałem.)</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#JacekKarnowski">Wyroki sądów Rzeczypospolitej są w ogóle niezbadane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ale trzeba ograniczyć swobodę…</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan poseł Chmielewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarekJanChmielewski">Jeżeli można… Wiem, że te poprawki były wcześniej uzgadniane, również z legislatorami, ale chciałbym zwrócić uwagę, że w ust. 2b, podobnie jak w ust. 3, jest taki zapis: ustalenie śródmiejskiej strefy parkowania, w tym wysokości opłaty, o której mowa, wymaga uprzedniego przeprowadzenia przez wójta… A w nawiasie wskazuje się burmistrza i prezydenta. Ja rozumiem, że takie zapisy są w wielu ustawach, ale nie znam miasta, którym zarządza wójt. Jeżeli taki zapis pojawia się dwukrotnie… Tam poniżej również jest zapis, że to wójt przedstawia radzie gminy wniosek o ustaleniu takiej strefy. To wójt zarządza obszarem wiejskim, o ile mi wiadomo. Nie chciałbym wchodzić w polemikę, nie jestem prawnikiem, ale na pewno nie wyklucza to możliwości ustanowienia śródmiejskich stref płatnego parkowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zanim otworzę dyskusję, chętnie wysłucham opinii pana mecenasa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MaciejTelec">To, o czym mówi pan poseł, ten fragment dotyczący wójta czy burmistrza, nie dotyczy śródmiejskiej strefy parkowania. Otóż w art. 13b mowa jest też o strefie płatnego parkowania i to ona może być ustanawiana poza miastem. W związku z tym ten przepis jest ogólny, on dotyczy kompetencji do ustanowienia tych 2 stref, czyli, tak jak ja napisałem, stref płatnego parkowania i stref śródmiejskich. No, inaczej ten przepis nie miałby sensu. Mówię o aktualnym brzmieniu tych przepisów. Obecnie śródmiejska strefa parkowania w sposób niewątpliwy dotyczy wyłącznie miast.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarekJanChmielewski">Przepraszam, ale zapis ust. 2b brzmi: „Ustalenie śródmiejskiej strefy płatnego parkowania, w tym ustalenie wysokości opłaty, o której mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 lit. b, wymaga uprzedniego przeprowadzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) analizy, która”…</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Głos z sali: To jest niespójne po prostu.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#MaciejTelec">Tutaj chodzi o analizy.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: Proszę o włączenie mikrofonu.)</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#MaciejTelec">Ust. 4: „Rada gminy (rada miasta), ustalając strefę płatnego parkowania lub śródmiejską strefę płatnego parkowania”… Tu jest mowa o radzie gminy lub o radzie miasta w kontekście strefy płatnego parkowania lub śródmiejskiej strefy płatnego parkowania. W zależności od tego, która z tych stref jest ustalana, ustala ją rada gminy albo rada miasta. Ja nie jestem praktykiem, niemniej kiedy czytam przepis ust. 2a, który mówi o śródmiejskiej strefie płatnego parkowania… Obecnie mówi on wyłącznie o miastach, więc tutaj kompetencja wójta jest żadna. No, taką strefę w sposób oczywisty ustala rada miasta, tak jest obecnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarekJanChmielewski">Jeszcze raz powiem, że nie do tego się odnoszę. Ja odnoszę się do ust. 2b, który jest pod ust. 2a. Jeśli chodzi o ust. 3 i 4, to tam jest napisane „lub”, wybiera się taką strefę lub taką, ale w ust. 2b jest wyraźnie zapisane, że również wójt… A więc tam chyba nastąpiła pomyłka – pomylono się na etapie tworzenia przepisów prawa – która właśnie pozwala na stosowanie tego.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarekJanChmielewski">Tak jak pan minister Karnowski tutaj powiedział, nam bardzo zależy na tym, aby wykorzystać ten czas, który kurczy się nieubłaganie, czas do sezonu letniego. Chcemy już w tym roku to uregulować, chcemy pozwolić włodarzom gmin zarządzać ich terenami w sposób właściwy. Niech oni kreują tę politykę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">21 dni dla prezydenta po wyjściu ustawy z parlamentu i 30 dni vacatio legis – chyba tak to wygląda.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Głos z sali: I wakacje się kończą…)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jest koniec kwietnia.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeżeli są wątpliwości, to ja bym wolał, żeby to było doprecyzowane. Przy okazji te de facto redakcyjne poprawki można by było uwzględnić, te, które może nie są aż tak ważne.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tak że mamy teraz dylemat: pośpiech czy precyzja? Z braku precyzji może wyniknąć sporo kłopotów i zamieszania…</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#komentarz">(Głos z sali: …dla samorządów.)</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">…dla samorządów i mieszkańców. Prawnicy będą zadowoleni, ale chyba nie o to chodzi.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Już oddaję głos panu ministrowi. Było jeszcze zgłoszenie ze strony samorządu, ale to za chwilę…</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeszcze o czasie porozmawiajmy. Gdyby udało się na tym posiedzeniu Senatu i Sejmu to przeprocedować… Wiem, że w Senacie głosowania w tej sprawie będą jutro wieczorem. Jeżeliby w Sejmie udało się zamknąć to następnego dnia, to wtedy nie stracimy czasu. No, powiemy: mamy czyste sumienie, zrobiliśmy to, co do nas należy.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan minister Bukowiec.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#StanisławBukowiec">Ja rzeczywiście przyznałem rację panu mecenasowi, ale zastanówmy się, czy ten pierwotny zapis nie wyczerpuje jednak intencji, którymi kierowali się posłowie, jak również ministerstwo, które reprezentuję. Ten zapis brzmi w tej chwili tak: śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się… Co do pierwszego punktu nie ma tutaj wątpliwości, ale ten drugi brzmiałby tak: śródmiejską strefę płatnego parkowania ustala się w wydzielonej strefie ochrony uzdrowiskowej A lub B uzdrowiska lub obszaru ochrony uzdrowiskowej, o których mowa w art. 38 pkt 1 i 2 ustawy z 28 lipca 2005 r. o lecznictwie uzdrowiskowym, uzdrowiskach i obszarach ochrony uzdrowiskowej oraz o gminach uzdrowiskowych. A więc ten dopisek o tym, że bez względu na to, czy ta strefa jest położona na terenie miasta…</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#StanisławBukowiec">To oczywiście jest doprecyzowanie, ale wydaje mi się, że moglibyśmy wspólnie jeszcze raz to przeanalizować. Tak naprawdę intencją jest to, aby uznać za śródmiejską strefę płatnego parkowania wydzieloną już strefę ochrony uzdrowiskowej A lub B. No, te strefy funkcjonują, są obowiązujące, więc dla wszystkich sprawa jest jasna. Nie trzeba wydzielać nowej strefy, bo to pokrywa się ze strefą uzdrowiskową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo. Tylko proszę o przedstawienie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MariuszMarszał">Mariusz Marszał, Związek Gmin Wiejskich Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MariuszMarszał">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Szanowni Panowie Ministrowie!</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MariuszMarszał">Związek Gmin Wiejskich RP miał zabrać głos właśnie w tej sprawie, którą podniósł pan mecenas. Wydaje mi się, że propozycja przedstawiona przez pana mecenasa wyczerpuje ten temat. Ma ona charakter doprecyzowujący i pozwala rozwiązać kwestie sporne dotyczące… W gminach miejsko-wiejskich będzie łatwiej, ale jeśli chodzi o gminy stricte wiejskie, o uzdrowiskowe gminy wiejskie, które chciałyby ustalać takie strefy, to tutaj będzie mały problem. Prawdę powiedziawszy, my do końca nie wiemy, jaka będzie interpretacja sądu, jak sąd się do tego ustosunkuje.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#MariuszMarszał">Szanowne Komisje, chciałbym jeszcze zwrócić uwagę… Cieszę się bardzo, że na posiedzeniu komisji jest pan minister Karnowski. Pamiętam pana ministra z czasów, kiedy był jeszcze przewodniczącym, współprzewodniczącym Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Chciałbym poprosić Wysokie Komisje o pochylenie się nad problemem związanym z… My rozmawiamy cały czas o kwestiach finansowych, o permanentnym niedofinansowaniu związanym z budową, rozbudową i modernizacją dróg. W tej chwili, Szanowni Państwo, Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg jest bardzo mocno wydrenowany, nie ma pieniędzy. Alokacja jest tak mała, że zapotrzebowanie kilkukrotnie przekracza to, co zostało nam przedłożone.</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#MariuszMarszał">To są kwestie związane ze zmianą prawa. Chodzi o możliwość poruszania się po drogach lokalnych i po drogach zbiorczych samochodów, które do 2021 r. były pojazdami gabarytowymi. Drogi wybudowane przed tym czasem nie są dostosowane do przenoszenia takich nacisków, więc to doprowadzi do tego, że w bardzo krótkim czasie będziemy zmuszeni do modernizacji tych dróg, i to na taką skalę, że samorządy w żaden sposób nie będą w stanie tego udźwignąć.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#MariuszMarszał">Dlatego bardzo proszę, żebyśmy wspólnie – mam na myśli Wysokie Komisje i stronę samorządową – podjęli taką szerszą dyskusję i znaleźli jakiś inny, lepszy sposób finansowania i wspierania samorządów. A sprowadza się to do tego, żebyśmy mogli wspólnie podołać oczekiwaniom. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie przerywałem, uznałem, że może pan wykorzystać tę sytuację do końca, ale tej dyskusji w tej chwili nie chcę rozwijać.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeżeli będzie taka chęć z państwa strony, to po wyczerpaniu tematu możemy wrócić do tego wątku, ale teraz rozmawiamy o płatnym parkowaniu.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy pan senator Górski zgłasza się w sprawie płatnego parkowania?</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#komentarz">(Senator Maciej Górski: Tak, Panie Przewodniczący.)</u>
          <u xml:id="u-25.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MaciejGórski">Ja tylko podpowiem, że możemy przecież skrócić vacatio legis. Pośpiech jest niewskazany. Jest to jeden z zabiegów socjotechniki, stosowany wtedy, gdy chce się na kimś coś wymusić. Nie stwarzajmy sobie presji, bo nie ma takiej potrzeby. Jest kilka rozwiązań, które… No, kolejną ustawę przyjmujemy z obietnicą, że to zostanie poprawione w najbliższym możliwym czasie. Słabe to.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">To jeszcze nie padło, ale bardzo możliwe, że zmierzamy w tym kierunku.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie wiem, kto był pierwszy. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#MichałBanacki">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Panie Pośle!</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#MichałBanacki">Chciałbym w pierwszej kolejności podziękować za to, że państwo pochyliliście się nad tym problemem. Dla takich miast jak Sopot, Ustka, Kołobrzeg czy Zakopane to narzędzie dotyczące rotacji miejsc parkingowych – mówię o miastach poniżej 100 tysięcy mieszkańców – jest bardzo istotne.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#MichałBanacki">Co ciekawe, dochodzi do kuriozalnych sytuacji. Mieszkańcy Gdańska i Gdyni, gdzie parkowanie w weekendy i święta jest płatne, mogą w piątek przyjechać na kolację do Sopotu, zostawić auto na cały weekend i parkować za darmo. Tu nie ma znaczenia wielkość miasta, tak naprawdę nie ma znaczenia, jaka jest populacja danego miasta.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#MichałBanacki">Nasi mieszkańcy są już na tyle zdesperowani, że my w tej chwili wprowadzamy pilotażowy program w kwartale ulic… No, przy ul. Bohaterów Monte Cassino, czyli przy naszym deptaku, zamykamy ruch. Wprowadzamy znak B-1, zakaz ruchu. Abonamenty i wjazdówki wydajemy tylko i wyłącznie osobom mieszkającym w tych kwartałach, ponieważ w weekendy jest taka sytuacja, że auta naszych gości, naszych turystów, stają pod oknami i czekają na wolne miejsce parkingowe.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#MichałBanacki">Myśmy przygotowali parking buforowy na 700 miejsc. On się znajduje przy Ergo Arenie, czyli przy wjeździe do Sopotu, na granicy z miastem Gdańsk. Na tym parkingu można za darmo zostawić auto na tydzień i meleksem, za który płaci miasto, za 4 zł przejechać do centrum miasta. Z takiej propozycji skorzystało w zeszłym roku tylko 15 tysięcy osób. Dlaczego? Ponieważ w weekend i w święta można wjechać do centrum Sopotu i za darmo zostawić auto. Taki sam problem jest w Zakopanem. W zeszłym tygodniu miałem okazję rozmawiać z panem burmistrzem Zakopanego, naszego miasta partnerskiego – tam sytuacja jest dokładnie taka sama.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#MichałBanacki">Bardzo gorąco namawiam państwa do tego, aby tę zmianę dotyczącą umożliwienia rotacji aut, umożliwienia pobierania opłat za parkowanie w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, przyjąć.</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#MichałBanacki">Niezwykle istotny jest też aspekt gmin uzdrowiskowych, ponieważ z natury rzeczy gminy te powinny gwarantować czyste powietrze, a tak naprawdę ograniczona liczba miejsc parkingowych powoduje, że auta stoją w korkach – mówimy i o gminach, i o miastach uzdrowiskowych – sprawiając, że to powietrze nie jest takie, jakie być powinno.</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#MichałBanacki">I jeszcze aspekt czasowy. Jeśli rzeczywiście możemy skrócić vacatio legis albo pójść w kierunku wariantu sejmowego… Bardzo nam zależy, żeby przed sezonem wakacyjnym to prawo zostało zmienione i zaczęło już funkcjonować. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan Ryszard Świlski, później pan przewodniczący Hamerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#RyszardŚwilski">W odpowiedzi na te słowa, które padły ze strony pana prezydenta Sopotu, ja złożę wniosek o to, żeby przyjąć tę ustawę w zaproponowanym brzmieniu, bez zmian, tak jak wnioskodawcy w Sejmie zaproponowali. I chciałbym też prosić państwa o przegłosowanie tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan przewodniczący Hamerski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JanHamerski">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Panie i Panowie!</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JanHamerski">Jestem mieszkańcem gminy uzdrowiskowej, mieszkańcem terenu, na którym ludzie żyją z turystyki i z uzdrowisk, że tak powiem. Ale chcę powiedzieć, że tak odebrałem tę dzisiejszą debatę, jakby zarówno wnioskodawcy, jak i przedstawiciele strony rządowej dbali jedynie o dochody samorządów z miejscowości turystycznych i uzdrowiskowych. Ja bym powiedział, że te opinie, które państwo uzgodnili z samorządami, nie zawsze pokrywają się z opiniami mieszkańców, różnego rodzaju przedsiębiorców, głównie drobnych przedsiębiorców. Zresztą o innych przedsiębiorcach w miejscowościach turystycznych i uzdrowiskowych mówić nie można. Powiem szczerze, że ja zetknąłem się z opiniami, głównie ze strony drobnych przedsiębiorców z mojego turystyczno-uzdrowiskowego terenu, że te opłaty, które samorządy zapewne będą chciały wprowadzać – bo to jest kwestia ich dochodów – będą uderzały w takie właśnie drobne biznesy. W związku z tym uważam, że… No, taka będzie moja decyzja – w głosowaniu będę temu przeciwny. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan minister Karnowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JacekKarnowski">Panie Przewodniczący, chciałbym tylko zauważyć, że to zależy od rady gminy, rada gminy zawsze to wypośrodkowuje. Jak nie ma tłoku, to zachęca, żeby ludzie przyjeżdżali. Jak jest tłok, to mówi: może zostawcie samochody gdzieś dalej. Chciałbym się odnieść do przykładu Wiednia, gdzie jest 5 stref: za 5 euro, za 4, za 3, za 2 i za 1. No, zależy, gdzie kto chce wjechać. I to tyczy się też rotacji. Powiem szczerze, że czasami jest też tak, że prywatni przedsiębiorcy muszą niestety bronić się przed swoimi pracownikami, którzy przyjeżdżają rano i stawiają samochód w taki sposób, że już żaden klient nie dojedzie. A więc to jest świadoma polityka rady miasta, rady gminy. Dobrze by było, gdybyśmy radzie miasta i radzie gminy tę politykę pozostawili. Myślę, że to jest… Mam nadzieję, że to jest jedna z pierwszych ustaw, które będą się w to wpisywały.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JacekKarnowski">I słowo do pana mecenasa. Panie Mecenasie, ja myślę, że to doprecyzowanie może być wprowadzone, ale nie jest konieczne. Tutaj się wskazuje, że to są gminy uzdrowiskowe, a gminy uzdrowiskowe są i takie, i takie. Wiadomo, że to są i miasta, i gminy. To już w samym nazewnictwie się zawiera, myśmy się temu przyglądali w Sejmie.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#JacekKarnowski">Nie będą ukrywał, że była taka chęć – teraz do kolegi z gmin wiejskich się zwracam – żeby wszystkich tym objąć, ale nie było na to zgody politycznej. Chcieliśmy tym wszystkie gminy wiejskie objąć, bo są także turystyczne gminy wiejskie, które nie są uzdrowiskami, ale na to zgody politycznej już nie było. No, coś takiego by nie przeszło.</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#JacekKarnowski">Powiem szczerze, że to nie zależy od opcji politycznej. Sytuacja w Zakopanem jest niezależna od opcji politycznej, podobnie jak w Muszynie. Ewidentnie jest tak, że w momencie, kiedy jest natłok turystów, kiedy jest taki najazd, te gminy zaczynają się bronić, chcąc, żeby ludzie zostawili samochody gdzieś dalej. Ale w momencie, kiedy nie ma natłoku… Pewnie część gmin wprowadzi to tylko w sezonie, część tych gmin nie będzie tego wprowadzała poza sezonem. Są nawet duże miasta, które tego nie wprowadzają. No, np. w Warszawie w soboty i w niedziele właściwie nie powinno się pobierać opłat, bo jest pusto. Za to w dni powszednie jest pełno. Tak że to zależy od specyfiki miasta i regionu.</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#JacekKarnowski">Ja bym apelował – o tym mówił pan przewodniczący Świlski – żeby jednak zostawić to bez tego dopisku. Wiele rzeczy można by tutaj dopisywać, ale dla mnie sformułowanie „strefa ochrony uzdrowiskowej” tyczy się… Wiadomo, o co tu chodzi. Obszar uzdrowiskowy tyczy się gmin wiejskich i miejskich, a nawet miasta Krakowa, bo tam też jest kawałek uzdrowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pani przewodnicząca Bogucka. A później ja sam udzielę sobie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AnnaBogucka">Panowie Ministrowie! Panowie Przewodniczący! Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#AnnaBogucka">Mnie niepokoi, że my już na tym etapie jesteśmy świadomi, że mogą być różne interpretacje tego zapisu. Pan minister uważa tak, zaś pan mecenas podnosi, że jego interpretacja jednak troszeczkę inaczej wygląda. Dla mnie też jest… Jeżeli jest to śródmiejska strefa płatnego parkowania, to jest to nadrzędne, a my rozmawiamy tutaj właśnie o strefie parkowania. Czyli to jest najważniejszy zapis. I to dotyczy miast. Z kolei to, że dalej, później mowa o tym, kto wykonuje, wójt czy burmistrz… No, sam organ wykonawczy powinien wiedzieć, czy to jest w ramach jego kompetencji. Ale tutaj jest to strefa śródmiejska. Apeluję więc o to, żeby… No, nie możemy wszędzie kierować się pośpiechem, kiedy jesteśmy świadomi, że tworzymy bubel prawny, z którym później na dole będą miały problem samorządy. A samorządy naprawdę podchodzą bardzo poważnie do stanowionego prawa. Dlatego też wnoszę tutaj o to, żeby jednak to doprecyzować, żeby ten zapis był jednoznaczny.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#AnnaBogucka">Druga rzecz. Jeżeli chodzi właśnie o te strefy płatne, również na terenach gmin wiejskich, to myślę, że to łączy się bardzo z tym, co powiedział pan dyrektor Związku Gmin Wiejskich. My też powinniśmy, rząd przede wszystkim, zadbać o to, żeby zwiększyć liczbę parkingów, żeby przeznaczyć jak największą ilość środków na budowę parkingów, na budowę dróg dla samorządów, a nie tylko troszczyć się o dochody samorządów. To jest ważne, ale ważny jest także komfort życia mieszkańców na danym terenie, w tym również komfort życia przedsiębiorców. Dlatego też uważam, że kierowanie się tylko tym, że ustanawia się opłaty, to nie jest dobre wyjście. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ad vocem, pan przewodniczący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#JanHamerski">Dosłownie dwa słowa.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#JanHamerski">Panie Ministrze – to do pana ministra Karnowskiego i do jego przedmówcy – są inne sposoby, żeby zadbać o czyste powietrze w miejscowościach uzdrowiskowych, nie tylko poprzez opłaty. To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#JanHamerski">Druga sprawa. W mediach społecznościowych na południu, w moim okręgu, już pojawiły się wpisy, że górale znowu będą łupić turystów. No, to tak na marginesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Szanowni Państwo, udzielam głosu sobie, tak jak zapowiedziałem.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Każda decentralizacja, deregulacja jest bardzo, przynajmniej przeze mnie, mile widziana. Ta regulacja idzie w tę stronę. Najlepiej by było, gdyby samodzielność w regulacji, np. co do płatnego parkowania, należała wyłącznie do samorządów, żeby tych ograniczeń było jak najmniej. Było mówione, że tych różnych sytuacji jest bardzo dużo. Dam jeszcze jeden przykład, o którym tutaj w ogóle tutaj nie było mowy, mianowicie gminy pielgrzymkowe, miejsca pielgrzymkowe. One z tego, o czym mówiliśmy, kompletnie wychodzą, to jest zupełnie inna kategoria problemu. A tam jest potężny tłok w dni świąteczne. Nie chodzi o politykę fiskalną, a na pewno nie głównie o nią, tylko o wykorzystanie parkingów, o rotację na tych miejscach parkingowych. To jest główny cel inicjatorów tej nowelizacji. Rozmawialiśmy o tym od lat. To, co jest w tej chwili, jest kompletnie niefunkcjonalne i ogranicza. Mówił o tym pan prezydent Sopotu. Tak że ja mam tylko taki dylemat: doprecyzować czy nie? Termin czy precyzja? Jeżeli pan minister, jeżeli wnioskodawcy uważają, że kłopot z ewentualnymi problemami prawnymi nie będzie znaczący, to możemy przyjąć to zgodnie z wnioskiem pana senatora Świlskiego, jednak podejrzewam, że nie będzie to koniec dyskusji o płatnym parkowaniu – z powodów, o których już wspomniałem. Chodzi chociażby o te gminy pielgrzymkowe. Ich wcale nie jest mało i gminy wiejskie będą się o to upominały. Zapewne tak czy owak do tego wrócimy, zgodnie z tym, co przewidywał pan senator Górski.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jest jeszcze parę zgłoszeń. Następny w kolejności był chyba nasz gość, pan… A nie, przepraszam. Wcześniej był pan senator Dzikowski.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę, a później…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#WaldyDzikowski">Chciałbym powiedzieć, że ta ustawa ma charakter fakultatywny. Przenosi odpowiedzialność na organ wykonawczy, czyli wójta, burmistrza, prezydenta, a w końcu na radę gminy i miasta, a to oni są reprezentantami społeczności lokalnych. Wydaje mi się, że po to powstała ustawa z 1990 r., żeby przenieść odpowiedzialność na włodarzy lokalnych. Mam tu na myśli organ wykonawczy i stanowiący. Nie ma moim zdaniem w tej chwili lepszego pomysłu na zarządzanie Polską, jeżeli chodzi o 2,5 tysiąca gmin. Ta ustawa zmierza właśnie w tym kierunku, jakby będąc kontynuacją ustawę z 1990 r. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#WaldyDzikowski">Wydaje mi się, Panie Mecenasie, że to jest na tyle doprecyzowane… W pkcie 2b, jak podkreślał wnioskodawca, mowa jest, że wójt, burmistrz czy prezydent składa wniosek do rady miasta i gminy. To znaczy w mieście nie ma innego organu wykonawczego, jest tylko organ wykonawczy w gminach o charakterze wiejskim… Burmistrz, przypomnę, jest miasta albo gminy wiejsko-miejskiej. W związku przyłączam się do głosu pana przewodniczącego Świlskiego, żeby przyjąć ustawę bez poprawek, wierząc w to – a głęboko w to wierzę – że odpowiedzialność organów wykonawczych, stanowiących w gminach i miastach jest na tyle… Oni są pod pręgierzem swoich wyborców i dokonają najlepszego wyboru To tyle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Teraz pan, a później pan senator Gromek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JarosławJucewicz">Dziękuję bardzo, Panie. Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#JarosławJucewicz">Jarosław Jucewicz, burmistrz Ciechocinka, a zarazem członek zarządu stowarzyszenia gmin uzdrowisk polskich.</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#JarosławJucewicz">Ja bym chciał państwa mimo wszystko prosić o to, żebyście państwo jednak kompetencje do ustalenia stref płatnego parkowania przekazali gminom, z tego względu, że to one wiedzą, jaką mają lokalną politykę, jakie są lokalne problemy i co mówią przedsiębiorcy, czy są zadowoleni z obecnych stref płatnego parkowania, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#JarosławJucewicz">Ciechocinek jest miastem niespełna 10-tysięcznym, a de facto trzecim w województwie kujawsko-pomorskim pod względem ruchu turystycznego. Mamy ruch turystyczny podobny do Bydgoszczy i Torunia, a strefy płatnego parkowania w sobotę i w niedzielę w ogóle nie możemy zrobić. Można by było powiedzieć… Dzisiaj nasi mieszkańcy mogą powiedzieć, że to oni są pokrzywdzeni z tego względu, że od poniedziałku do piątku pobieramy opłatę w strefie płatnego parkowania, a kiedy przyjeżdżają turyści, tj. w piątek po południu, w sobotę i niedzielę, takiej opłaty nie możemy pobierać. Tak więc chcemy, aby te szanse zostały wyrównane.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#JarosławJucewicz">Druga rzecz. Możemy powiedzieć tak: jeżeli nasi mieszkańcy mogą być teraz pokrzywdzeni w sobotę i niedzielę, to my w ramach uchwały rady gminy zagwarantujemy im kartę mieszkańca, która im pozwoli za darmo parkować przez cały weekend w obszarze płatnego parkowania, płaciłyby tylko osoby przyjeżdżające do Ciechocinka.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#JarosławJucewicz">W strefie płatnego parkowania w ciągu jednego roku Ciechocinek zarejestrował od poniedziałku do piątku 163 tysiące transakcji. My nie wiemy, jakie te transakcje były duże, ale turystów przyjeżdża bardzo dużo. Dzisiaj Ciechocinek tej polityki parkowania w strefie uzdrowiskowej A i B w ogóle nie ma, czyli, tak jak panowie posłowie, senatorowie wcześniej powiedzieli, ludzie wjeżdżają praktycznie pod tężnie, parkują przy tężniach, blokują parking. Samochody stoją tam przez cały weekend, ludzie wyjeżdżają dopiero w poniedziałek. Ostatni raport NIK mówił, że uzdrowiska powinny w sposób szczególny dbać o środowisko, ale nie mamy możliwości, aby ten ruch regulować, czyli przenosić albo do tej strefy darmowej, albo do strefy B, mniej płatnej, z tego względu, że ogólnie w uzdrowiskach tych parkingów nie ma dużo. I strefa uzdrowiskowa A, i strefa uzdrowiskowa B jest obarczona pewną liczbą parkingów w tych strefach, od 50 miejsc w obszarze możliwości ustanowienia parkingu, ewentualnie połowa miejsc w podmiocie, który świadczy usługi hotelowe lub sanatoryjne, w zależności od obłożenia.</u>
          <u xml:id="u-42.6" who="#JarosławJucewicz">A więc tak naprawdę zależy nam na tym, że… To my jako gminy wiemy najlepiej, z czym się męczymy czy w jaki sposób możemy to sobie uporządkować. Możliwość samostanowienia daje nam dodatkowe możliwości, aby tym ruchem, po pierwsze, sterować, po drugie, kształtować go w taki sposób, żeby nie zamykać całych ulic. Tak jak tutaj pan z Sopotu powiedział, gminy posługują się możliwością zamknięcia ulic dla ruchu dla wszystkich i dają przepustki, czyli de facto kształtują ten ruch, tylko w trochę gorszy sposób. Ta ustawa pozwala nam robić to we własny sposób. To nie znaczy, że wszędzie będą te strefy płatnego parkowania w sobotę i w niedzielę zakładane. Zależy nam na tym, żeby to rada miejska na wniosek burmistrza taką strefę obarczała kosztami w jakiejś wysokości. To nie będzie łupienie, tylko kształtowanie polityki względem cen, żeby ten samochód komuś się opłacało postawić w innym miejscu. My dzisiaj mamy darmowy transport elektryczny na terenie miasta Ciechocinek, ale ludzie i tak wolą mimo to dojechać do samego centrum, czyli do tej strefy najbardziej cennej, bo dla nich liczy się szybkość dojazdu i wyjazdu z uzdrowiska.</u>
          <u xml:id="u-42.7" who="#JarosławJucewicz">Szanowni Państwo, prosimy o przyjęcie tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-42.8" who="#JarosławJucewicz">Myślę, że… Pan mecenas trochę by zwrócił uwagę na śródmiejską strefę. Mnie się wydaje, że ona jest jakby nazwą własną, która jest niejako obarczona pewnymi możliwościami, takimi jak możliwość pobierania opłaty. Myślę, że tę nazwę własną, czyli śródmiejską strefę parkowania, można wprowadzić w gminach miejskich i wiejskich, oczywiście po zmianach ustawowych, czyli zgodnie z tym, co tutaj państwo w ustawie macie zapisane. Służymy pomocą w każdej chwili, jako stowarzyszenie gmin uzdrowisk polskich. Zależy nam na tym, żeby te regulacje weszły w miarę możliwości przed sezonem turystycznym, który zaczyna się tak naprawdę na początku czerwca.</u>
          <u xml:id="u-42.9" who="#JarosławJucewicz">Szanowni Państwo, to, co pan powiedział w kwestii przedsiębiorców… Zapewniam pana, że gminy miejskie rozmawiają z przedsiębiorcami i żadne obostrzenia nie zostaną wdrożone, jeżeli będzie to powodowało ograniczenie możliwości prowadzenia małego biznesu. Będziemy to także robić w taki sposób, żeby nie szkodzić naszym mieszkańcom i naszym przedsiębiorcom. Myślę, że żaden włodarz gmin uzdrowiskowych nie będzie szedł w tym kierunku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan senator Janusz Gromek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanuszGromek">Oczywiście wysłuchałem jednych i drugich wypowiedzi. Z jednymi się zgadzam, z drugimi się nie zgadzam. Pamiętam, że kiedy byłem prezydentem miasta Kołobrzegu, to do mnie przyszli przedsiębiorcy i mieszkańcy i poprosili, żeby zrobić płatne strefy parkowania i parkingi, bo oni nie mają klientów, no i do urzędu nie można podjechać. To jest jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JanuszGromek">Druga sprawa to jest to, co mówił pan i niektórzy inni. W ciągu ostatnich kilkunastu lat czy kilkudziesięciu w Polsce przybyło kilkanaście milionów samochodów. W dużych miastach, np. w Poznaniu, w Warszawie, są problemy z parkowaniem, ale mocne problemy są praktycznie w miejscowościach uzdrowiskowych i turystycznych. Trzeba tu jeszcze powiedzieć, że każde uzdrowisko ma swój status i musi też odpowiednio dbać o środowisko w związku z tą ilością samochodów itd.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#JanuszGromek">Teraz powiem coś znamiennego. Nie zgadzam się z panią senator Bogucką, która tak broni mieszkańców. Ale właśnie to mieszkańcy chcą tej rotacji i przychodzą do samorządu kołobrzeskiego, żeby zwiększać strefę płatnego parkowania. Dla przykładu powiem, że od pół roku jest w Kołobrzegu nowiutki wielopoziomowy parking na 360 samochodów, wybudowany za 40 milionów. To, co pani powiedziała, że samorządy są tylko takie, które łupią… Nie. Kołobrzeg postawił jeden wielopoziomowy parking, obecnie w porcie się stawia następny, na 360 samochodów. Jadę wczoraj – 280 wolnych miejsc. Jadę przedwczoraj – 290 miejsc. To znaczy, że ludzie, jak mają możliwość postawić gdzieś samochód, to stawiają tam. Nie chce im się przejść 200 m od śródmieścia do tego parkingu, żeby tam postawić. Tak że to, co powiedział pan senator Świlski… Jestem za tym, żeby przegłosować to jak najszybciej. Ale, gdyby było powiedziane, że znowu chybcikiem, szybko i po cichu… Nie. Po prostu miasta, które mają problemy, szczególnie miasta uzdrowiskowe, turystyczne, od wielu lat postulują, żeby zrobić tu porządek. I jeszcze raz powtarzam: najlepiej byłoby, jakby każdy samorząd sam sobie dyktował tempo. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan poseł Chmielewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#MarekJanChmielewski">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#MarekJanChmielewski">Chciałbym zwrócić jeszcze uwagę na takie rzeczy, które się pojawiały w trakcie dyskusji, a dzisiaj nie były podnoszone. Ale, żeby nie było w odpowiedzi na wypowiedź pana senatora, że to pod presją czasu… To, co jest wokół tej ustawy, wymaga wielu zmian. Olbrzymim wręcz problemem jest to, że ludzie nie parkują w strefach parkowania czy w wyznaczonych miejscach, tylko parkują, gdzie popadnie. A kara za parkowanie, gdzie popadnie, jest obecnie niższa niż opłaty parkingowe. To jest jeden z elementów, nad którym trzeba się pochylić i którym bardzo pilnie trzeba się zająć, bo jeżeli nie zostaną postawione jakieś sztuczne przegrody, to ludzie będą parkowali, gdzie mogą, niszcząc przy okazji zieleń i wiele części infrastruktury miejskiej. Proszę o tym pamiętać.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#MarekJanChmielewski">Kolejna rzecz, która tutaj padła. Miejscowości pielgrzymkowe. Ja bym powiedział, że takich miejscowości – pochodzę z Dolnego Śląska – przy których znajduje się wiele atrakcji turystycznych wzdłuż dróg publicznych, jest tak wiele, że należałoby wszędzie to wprowadzać, a nie wprowadza się, bo w świetle prawa nie możemy tego wprowadzać. Chyba że, idąc tokiem tych rozmów, damy samorządom wolę w tym zakresie, aby budowały parkingi tam, gdzie można. W ramach dyskusji w Sejmie zwrócono uwagę, że powinniśmy budować takie wielopoziomowe parkingi w centrach miast atrakcyjnych turystycznie. No to zapytałem wtedy i powtórzę po raz kolejny: który konserwator zabytków pozwoli postawić taki parking np. w strefie ochrony konserwatorskiej? No, trzeba logicznie do tego podejść. Jestem za tym, aby polepszać infrastrukturę drogową i tę wokół niej, towarzyszącą.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#MarekJanChmielewski">Wydaje mi się, Panie Mecenasie – trochę się odniosę – że żaden sędzia nie będzie miał wątpliwości, co to jest uzdrowisko czy strefa uzdrowiskowa A lub B, bez względu na to, gdzie ona jest położona. Ona jest określona wyraźnie w przepisach i w tym kierunku powinno to zmierzać. Z kolei na przykładzie miejscowości, w której przez wiele lat pracowałem… To miasto Dzierżoniów. Swego czasu wprowadzone tam były strefy parkowania w określonych godzinach, od 8.00 rano do 18.00. Na wniosek mieszkańców i przedsiębiorców wprowadzono wiele lat temu zakres od 10.00 do 16.00. Okazuje się, że do sklepu można pójść wtedy, kiedy się za to nie płaci, i załatwić wiele spraw wcześniej. I to na miejscu regulują samorządy, posiłkując się również mądrością swoich mieszkańców i rad. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan Mecenas?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#MaciejTelec">Przepraszam, tylko dwa zdania tak na koniec, bo chciałbym wyjaśnić genezę tej opinii, tej uwagi. Otóż w obecnym, aktualnym stanie prawnym ust. 2a, czyli ten przepis zmieniany i cały jego kontekst, w sposób niewątpliwy dotyczy wyłącznie miast, wyłącznie śródmiejskiej strefy parkowania. I poprawka, która jest zawarta w tej noweli, bez doprecyzowania, że chodzi również w pewnym zakresie o gminy wiejskie, tego kontekstu nie zmienia. Ten przepis trzeba będzie czytać w całości. Tak więc jest to kwestia doprecyzowania, a poza tym również uspójnienia przepisów ustawy o drogach publicznych w ten sposób, żeby one się spójnie odwoływały do przepisów ustawy o uzdrowiskach. Nie można tu abstrahować od §6 zasad techniki prawodawczej, który mówi, że przepisy redaguje się w ten sposób, aby dokładnie i w sposób zrozumiały dla adresatów zawartych w nich norm wyrażały intencje prawodawcy. W tym przypadku tak nie jest. Zasady techniki prawodawczej są egzemplifikacją art. 2 konstytucji i zasad przyzwoitej legislacji, więc stanowiąc przepisy prawa, należy tymi dyrektywami się kierować. I stąd uwaga Biura Legislacyjnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">To chyba wszystkie głosy w dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Na koniec tylko taki komentarz – ja się obawiam, że pan mecenas ma rację. Jak się spotkamy za rok, to może się okazać, że będziemy musieli faktycznie wracać do tej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto z państwa senatorów jest za tym, aby przyjąć ustawę bez poprawek? (9)</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">To jest wniosek pana senatora Świlskiego.</u>
          <u xml:id="u-49.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Za kto przeciw? (4)</u>
          <u xml:id="u-49.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto się wstrzymał? (2)</u>
          <u xml:id="u-49.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czyli stosunkiem głosów 9:4:2 ustawa została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-49.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeszcze dwie sprawy. Bardzo proszę o pozostanie na miejscach.</u>
          <u xml:id="u-49.10" who="#ZygmuntFrankiewicz">Sprawozdawca?</u>
          <u xml:id="u-49.11" who="#komentarz">(Głos z sali: Janusz Pęcherz.)</u>
          <u xml:id="u-49.12" who="#ZygmuntFrankiewicz">Janusz Pęcherz, wieloletni prezydent Kalisza – bardzo dziękujemy za tę propozycję i za zgodę.</u>
          <u xml:id="u-49.13" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ale wrócimy również do wątku podniesionego przez naszego gościa z gmin wiejskich. Pan minister Bukowiec chciał się odnieść do tej wypowiedzi.</u>
          <u xml:id="u-49.14" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#StanisławBukowiec">Dziękuję uprzejmie, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#StanisławBukowiec">Chciałbym się odnieść, bo zupełnie nie zgadzam się z tym twierdzeniem, które przekazał pan reprezentujący związek gmin wiejskich.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#StanisławBukowiec">Proszę państwa, na rządowy fundusz rozwoju dróg lokalnych przeznaczyliśmy w ostatnim budżecie 2,7 miliarda zł i jest to kwota… No, corocznie jest mniej więcej na podobnym poziomie, poza jednym przypadkiem, mianowicie tzw. fundusz w ramach kampanii wyborczej był zwiększony do kwoty ok. 4,5 miliarda zł. Ale proszę sobie sprawdzić poprzednie budżety – budżet wsparcia gmin i ogólnie samorządów to było wtedy ok. 2,6–2,7 miliarda. Oczywiście jako resort staramy się o to, aby zwiększyć tę pulę. Poszukujemy dodatkowych źródeł zasilania tego funduszu, bo oczywiście widzimy potrzeby. Ale w imię pewnej sprawiedliwości trzeba też przypomnieć, Szanowni Państwo, że samorządy otrzymały wsparcie w postaci zmiany ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i gdyby… A ja zwykle tak robię, jeżeli odwiedzają mnie samorządowcy, tj. pytam o to, ile w budżecie przybyło im środków. Często nie są to małe kwoty, więc bądźmy sprawiedliwi i powiedzmy, że gminy wiejskie i gminy miejskie dzięki tej reformie mają więcej w budżetach.</u>
          <u xml:id="u-50.3" who="#StanisławBukowiec">Oprócz rządowego funduszu rozwoju dróg lokalnych w tym roku w ramach rezerwy subwencji ogólnej przeznaczamy 330 milionów w naborze na dofinansowanie inwestycji drogowych i mostowych. Tutaj rzeczywiście jest rekordowa liczba wniosków, bo w sumie są wnioski na prawie 800 milionów zł. Rozmawiałem również z Ministerstwem Finansów na temat ewentualnego zwiększenia tego budżetu. Liczy się tutaj też rola organizacji samorządowych, bo w ramach rezerwy subwencji ogólnej są również środki, które miały być przeznaczone na inne zadania, na edukację, ochronę społeczną, ochronę zdrowia. Gdyby się więc okazało, że takie środki są i mogą być przekazane na zwiększenie tego budżetu, to my jesteśmy gotowi, żeby również w ramach tego naboru przeznaczyć takie dodatkowe środki dla samorządów.</u>
          <u xml:id="u-50.4" who="#StanisławBukowiec">Jeszcze tylko słówko komentarza do słów pani przewodniczącej. Wydaje mi się, że to, o czym pani mówiła, że ktoś próbuje łupić kierowców… Jeżeli będą te wpływy z opłat parkingowych, to samorządy będą miały dodatkowe środki na to, żeby budować nowe parkingi, o których mówił pan senator z Kołobrzegu.</u>
          <u xml:id="u-50.5" who="#StanisławBukowiec">Jeszcze taka uwaga do pana przewodniczącego Hamerskiego. Ja też jestem z południa i często jestem w Zakopanem. Widzę tam, że miasto nie może pobierać opłat, ale bardzo wysokie opłaty za parkingi biorą prywatni przedsiębiorcy. Czyli jedni, że tak powiem, mogą sobie w soboty i w niedziele dodatkowe cenniki wprowadzać, a samorządy w świetle prawa nie mogą obecnie tego zrobić. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">To jeszcze mój…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#AnnaBogucka">Przepraszam, tylko się odniosę, ponieważ dwa razy padło moje nazwisko. Ja akurat nie użyłam sformułowania o tym łupieniu. Rzeczywiście chodziło mi głównie o to, żeby zwiększyć środki dla samorządów na budowę dróg i parkingów, natomiast jakoś mi tutaj przypisano tamto sformułowanie.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Nikt nie podejrzewa…)</u>
          <u xml:id="u-52.3" who="#AnnaBogucka">Tak, ale więcej poszło…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Szanowni Państwo, z dokonanej analizy budżetów złożonych i przyjętych przez gminy – to jest informacja ze stycznia – wynika, że faktycznie wzrosły dochody wykazywane w budżetach, ale nierówno, co ciekawe. Tutaj jest ciągle taka dyskusja: małe, biedne, duże, bogate. Ja z tym się oczywiście nie zgadzam, bo jest to oczywista nieprawda…</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-53.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Gliwice…)</u>
          <u xml:id="u-53.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Gliwice są bogate, ale ja mówię ogólnie.</u>
          <u xml:id="u-53.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-53.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Z tej statystyki wynika, że w miastach na prawach powiatu dochody wzrosły o 14,1%, a w gminach wiejskich ponad 19%. Podobnie się to odbija na planowanych inwestycjach. Tak że nie jest tak, jak się powszechnie przyjmuje. Były bardziej, że tak powiem, zdołowane miasta niż gminy wiejskie i większy wzrost nastąpił w gminach wiejskich niż miejskich. To komentarz do tej dyskusji.</u>
          <u xml:id="u-53.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo, jeszcze pan ma głos.</u>
          <u xml:id="u-53.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ten chyba będzie ostatni i zamkniemy posiedzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#MariuszMarszał">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#MariuszMarszał">Ja tylko tak… Pan minister Bukowiec wybaczy mi szczerość. Panie Ministrze, ja nie rozmawiałem o kwotach, nie wskazywałem kwot, które państwo przeznaczacie, tylko mówiłem o potrzebach. To jest jedna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-54.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-54.3" who="#MariuszMarszał">Trudno nie zgodzić się z panem przewodniczącym. Strona samorządowa cały czas prowadzi dyskusję z panią minister Majszczyk. Prawdę powiedziawszy – to jest to, co powiedział pan przewodniczący – samorządy nie do końca wiedzą, dlaczego mamy takie rozbieżności, dlaczego wypada to tak nierówno.</u>
          <u xml:id="u-54.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Powinni się zgodzić…)</u>
          <u xml:id="u-54.5" who="#MariuszMarszał">Prawdę powiedziawszy, sposób wdrożenia i konsekwencje dla jednostek samorządu terytorialnego nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu będzie można ocenić dopiero po pewnym czasookresie, czyli co najmniej po roku, Panie Ministrze. W tej chwili nie jesteśmy w stanie określić, jakie skutki przyniesie wdrożenie tej nowej ustawy dla jednostek samorządu terytorialnego. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ewaluacja jest zaplanowana na czerwiec przyszłego roku. A te dane, które podawałem, przypomnę, są z budżetów przyjętych w jednostkach samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo za żywą dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 57)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>