text_structure.xml 35.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 15 minut 07)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Praw Człowieka i Praworządności Marcin Karpiński)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, minęła godzina 15.00.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MarcinKarpiński">Pozwólcie, że w imieniu państwa przewodniczących i swoim otworzę wspólne posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, informuję, iż nasze posiedzenie jest transmitowane i utrwalane.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MarcinKarpiński">Porządek naszego dzisiejszego posiedzenia przewiduje 1 punkt: rozpatrzenie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw – druk senacki nr 302, druki sejmowe nr 950 i 1126.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MarcinKarpiński">Czy do tego porządku obrad są uwagi? Skoro nie ma, to przystępujemy do jego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MarcinKarpiński">Chciałbym także poinformować, iż mamy kworum zarówno jednej, jak i drugiej komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MarcinKarpiński">Kwestia formalna. Chciałbym jeszcze zapytać, czy na sali są osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Nie widzę takich osób.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, witam jeszcze raz gorąco i serdecznie wszystkich państwa senatorów oraz przybyłych na nasze dzisiejsze posiedzenie gości. Ma do nas za chwilę dotrzeć pan Tomasz Szymański, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji. Za chwilę będziemy go gościć. Jest z nami pan Kamil Kisiel, zastępca dyrektora Departamentu Spraw Międzynarodowych i Migracji. Komendę Główną Straży Granicznej reprezentuje pani kpt. Dorota Skrzypczyk – witam panią. Jest z nami również szef Urzędu do Spraw Cudzoziemców, pan Tomasz Cytrynowicz – witam pana ministra serdecznie. Z tego urzędu mamy też przyjemność gościć pana Michała Błeszyńskiego i radcę prawną, panią Laurę Kołaczyk. Państwową Inspekcję Pracy reprezentuje wicedyrektor Departamentu Legalności Zatrudnienia, pan Łukasz Dylewski. Z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji jest także pan Kajetan Górny. Nasze Biuro Legislacyjne reprezentuje pani mecenas Renata Bronowska – witamy serdecznie panią mecenas.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, był to rządowy projekt ustawy, więc do prezentowania stanowiska w tej sprawie w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MarcinKarpiński">Ustawa ta dostosowuje nasze prawo do przepisów Unii Europejskiej. Dotyczy w szczególności dyrektywy w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudnienia w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji. Ta ustawa reguluje kwestie wjazdu, praw oraz udzielania zezwoleń pobytowych do celów zatrudnienia cudzoziemców w zawodach, które wymagają wysokich kwalifikacji, tzw. Niebieskiej Karty Unii Europejskiej, oraz określa warunki wjazdu, pobytu i praw członków ich rodzin. To oczywiście w bardzo telegraficznym skrócie.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MarcinKarpiński">Myślę, że szerzej o tym, z czego wynika ta ustawa, jakie są tu podstawy i potrzeby, powie przedstawiciel Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, któremu oddaję w tej chwili głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#TomaszSzymański">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#TomaszSzymański">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#TomaszSzymański">Przedstawię założenia rządowego projektu ustawy, ustawy uchwalonej w dniu 4 kwietnia. Celem uzupełnienia, jeżeli będzie taka potrzeba, jeżeli będziecie państwo zainteresowani przeprowadzeniem szerszej dyskusji bądź będą pytania, oddam głos panu ministrowi Cytrynowiczowi, szefowi Urzędu do Spraw Cudzoziemców.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#TomaszSzymański">Pozwólcie państwo, że wprowadzę państwa w problematykę tej ustawy. Na szczęście jej materia jest na tyle dobra, kwalifikująca się jako wychodząca poza obszar sporu politycznego i regulująca faktyczne zapotrzebowanie, że jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku pracy. Mam nadzieję, że dyskusja nie powinna mieć tutaj burzliwego charakteru. Oczywiście na to liczę.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, mam zaszczyt przedstawić uchwaloną, tak jak powiedziałem, 4 kwietnia przez Sejmu ustawę o zmianie ustawy o cudzoziemcach oraz niektórych innych ustaw. Druki sejmowe nr 950 oraz 1126, druk senacki nr 302.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#TomaszSzymański">Ustawa ta ma na celu transpozycję do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego nr 2021/1883 w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudnienia w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, bo o tym jest mowa – chodzi o Blue Card – oraz wykonanie zobowiązań z zakresu wdrożenia prawa Unii Europejskiej wynikających z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Dyrektywa, o której wspomniałem, nakłada na państwa członkowskie obowiązek przyjęcia rozwiązań prawnych regulujących kwestie wjazdu oraz udzielania zezwoleń pobytowych w celu zatrudnienia w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, Niebieskiej Karty UE, a także warunki wjazdu i pobytu członków rodzin tychże osób. Ponadto reguluje kwestie korzystania przez posiadacza Niebieskiej Karty z możliwości mobilności krótkoterminowej, o której dalej będzie mowa, oraz mobilności długoterminowej w innym państwie członkowskim niż państwo członkowskie, które rzekomo jako pierwsze przyznało Niebieską Kartę Unii Europejskiej, a także kwestie pobytu w innym państwie członkowskim członków rodzin posiadaczy tejże karty.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#TomaszSzymański">Naszym celem jest usprawnienie procedur administracyjnych oraz stworzenie bardziej przejrzystego i przyjaznego systemu umożliwiającego zatrudnienie wysoko wykwalifikowanych osób, specjalistów – uwaga – z państw trzecich. Zmiany te mają kluczowe znaczenie dla wsparcia rozwoju polskiej gospodarki, która – jak państwo doskonale wiecie – może odczuwać i odczuwa… Państwo jako parlamentarzyści również spotykacie się z przedsiębiorcami, którzy nierzadko informują o deficycie osób wysoko wykwalifikowanych, i to nie tylko w branżach specjalistycznych. Jeżeli są osoby, które spełniają kryteria dostępu, to powinniśmy jako państwo stworzyć pewne ramy i umożliwić im pracę. Chodzi o przyjazne podejście do tego typu osób.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#TomaszSzymański">Ustawa zakłada wprowadzenie szeregu zmian w istniejących przepisach. Tak jak powiedziałem, główny to jest wdrożenie, implementacja dyrektywy nr 2021/1883, która zastępuje dyrektywę z 2009 r. Niebieska Karta, o której powiedziałem, czyli zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji… Ten zakres jest bardzo ważny, ponieważ usystematyzuje, zdefiniuje, co to znaczy wysokie kwalifikacje uzyskane w wyniku doświadczenia zawodowego. Wprowadza się też szczegółowe przepisy dotyczące mobilności krótkoterminowej, a także zwiększenia współpracy między państwami członkowskimi – tutaj będzie bardzo duża rola Urzędu do Spraw Cudzoziemców. Nastąpi wprowadzenie rozwiązań pozwalających posiadaczom Niebieskiej Karty, czyli Blue Card, na korzystanie z mobilności krótkoterminowej, czyli możliwości wyjazdu do innych krajów na okres do 90 dni w okresie 180-dniowym oraz powrót na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po skorzystaniu z dopuszczalnych form mobilności posiadacza karty.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#TomaszSzymański">To, co ważne, to, co zasygnalizowałem, to jest odpowiedź na oczekiwania przedsiębiorców. Chodzi o skrócenie i uproszczenie procedur administracyjnych. Ustawa przewiduje zmniejszenie liczby dokumentów wymaganych od cudzoziemców oraz skrócenie terminów rozpatrywania wniosków, co będzie szczególnie korzystne dla polskich pracodawców. Oczywiście sprawą nadrzędną i kluczową jest zachowanie bezpieczeństwa i pewności co do osób, które będą się o Blue Card ubiegały. Nastąpi przyznanie cudzoziemcom, którym udzielono zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, uprawnienia do podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej na takich samych zasadach, na jakich wykonują ją obywatele polscy, a zatem również na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#TomaszSzymański">Dodatkowo, Szanowni Państwo, wdrażamy szereg wyroków TSUE. Jest to tutaj w opisie. Nie wiem, czy jesteście państwo zainteresowani tym, żebym cytował, które wyroki będą uregulowane tą ustawą.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#TomaszSzymański">Czy pan, Panie Ministrze, chciałby uzupełnić moją wypowiedź w zakresie przedmiotowej ustawy? Oddałbym głos, Panie Przewodniczący, panu ministrowi Cytrynowiczowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MarcinKarpiński">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#TomaszCytrynowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#TomaszCytrynowicz">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#TomaszCytrynowicz">Doprecyzowałbym tylko w zakresie wyroków. One w głównej mierze dotyczą bardzo szczegółowych rozwiązań co do członków rodziny, zawartych nie tylko w ustawie o cudzoziemcach, ale również w ustawie o udzielaniu cudzoziemcom ochrony. Dotyczą one bardzo partykularnych sytuacji, w których Trybunał Sprawiedliwości orzekł w taki, a nie inny sposób. Ta ustawa dostosowuje nasze prawo do tych niezwykle nielicznych przypadków.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#TomaszCytrynowicz">Oczywiście pan minister streścił całość ustawy. Chciałbym od razu podziękować za opinię Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu. Mieliśmy już okazję się z nią zapoznać. Dziękuję za wnikliwość, z jaką państwo spojrzeli na ustawę. Jesteśmy gotowi do dalszej dyskusji. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#MarcinKarpiński">Nie widzę na sali posła sprawozdawcy. Myślę, że płynnie przejdziemy do wystąpienia przedstawiciela naszego Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#MarcinKarpiński">Proszę, Pani Mecenas.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#RenataBronowska">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#RenataBronowska">Biuro Legislacyjne przygotowało 3 uwagi o charakterze legislacyjnym do tej ustawy, ale chciałabym na początku pozwolić sobie na pewną uwagę ogólną. Mianowicie treść merytoryczna tej ustawy, jak również jej powiązania technicznolegislacyjne z ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia oraz ustawą o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prowadzą do takiego wniosku, że wszystkie te 3 ustawy powinny wchodzić w życie w tym samym czasie. Jako że termin wejścia w życie każdej z tych ustaw został wskazany jako pierwszy dzień miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia każdej z tych ustaw, to przesądza to o tym, iż wszystkie te 3 ustawy powinny być dla bezpieczeństwa ogłoszone praktycznie tego samego dnia. Ponieważ 2 wcześniejsze ustawy, o których wspomniałam, o rynku pracy i o warunkach dopuszczalności powierzenia pracy cudzoziemcom, zostały już uchwalone, oczekują na podpis pana prezydenta, procedowanie nad tą ustawą w parlamencie powinno zakończyć się stosunkowo szybko, tak aby rzeczywiście dzień ogłoszenia tej ustawy i tych 2 wymienionych przeze mnie ustaw był tym samym dniem albo dniem znajdującym się w pobliżu. Tutaj terminy przesądzają o tym, że ustawy powinny być ogłoszone razem.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#RenataBronowska">Przechodząc do uwag legislacyjnych, chciałabym zwrócić uwagę na treść art. 22 ust. 1 pkt 8 lit. c. To jest zmiana w art. 1 pkt 4 ustawy nowelizującej. Przepis ten wskazuje jako zadanie szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców udzielanie informacji w zakresie zezwoleń na pobyt czasowy w celu mobilności długoterminowej posiadacza Niebieskiej Karty Unii Europejskiej, przy czym odnosi się on wyłącznie do informacji o podstawie odmowy udzielenia tego zezwolenia. Nie ma tutaj obowiązku informowania o udzieleniu zezwolenia. W odniesieniu do drugiego z zezwoleń, które jest w tym przepisie ujęte, czyli zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, podawane są obie te informacje. I tutaj wątpliwość biura jest taka, czy rzeczywiście ten przepis jest kompletny, czy nie powinien dotyczyć również informacji o udzieleniu zezwolenia na pobyt czasowy w celu mobilności długoterminowej posiadacza Niebieskiej Karty UE. Tutaj została przygotowana propozycja poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#RenataBronowska">Druga uwaga dotyczy art. 132 pkt 3, czyli zmiany w art. 1 pkt 13 lit. b ustawy nowelizującej. Przepis ten określa przesłanki odmowy udzielenia zezwolenia na pobyt czasowy w celu wykonywania pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, które odnoszą się do podmiotu powierzającego pracę cudzoziemcowi. Chciałabym zauważyć, że w ustawie o powierzaniu pracy cudzoziemcom takie przesłanki zostały określone w przypadku wydawania zezwoleń na pracę. Ja rozumiem, że tutaj ustawodawca celowo i świadomie zróżnicował te przesłanki, niemniej chcielibyśmy zwrócić uwagę na konieczność ewentualnego doprecyzowania niektórych z nich. Chodzi dokładnie o przesłankę z art. 132 pkt 3 lit. a, gdzie mowa jest o tym, że podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi został ustanowiony lub działa głównie w celu ułatwienia cudzoziemcom wjazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Sformułowanie „głównie w celu” ma charakter ocenny. Trzeba będzie zinterpretować ten przepis, wskazując, która działalność jest główną działalnością. I rzeczywiście może być to podstawą do odmowy udzielenia zezwolenia. Analogiczny przepis w ustawie o powierzaniu pracy cudzoziemcom nie zawiera tego słowa. Wydaje nam się, że jest on bardziej precyzyjny. Sugerowalibyśmy sformułowanie omawianego przepisu na wzór tego, który jest w ustawie o powierzaniu pracy cudzoziemcom.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#RenataBronowska">Drugi przepis, który sugerowalibyśmy doprecyzować, to jest przesłanka odnosząca się do dwukrotnego karania za wykroczenie, które polega na nielegalnym powierzaniu pracy cudzoziemcom. Tutaj użyto sformułowania „ponownie ukarana za podobne wykroczenie”. Wydaje się, że właściwsze byłoby tutaj odniesienie się do dwukrotnego ukarania za czyn, o którym mowa w art. 84 ust. 1 ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom. Analogicznie jest w ustawie o powierzaniu pracy cudzoziemcom, ten przepis jest tak sformułowany.</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#RenataBronowska">Trzeci przepis, który wymagałby doprecyzowania, jest określony w art. 132 pkt 3 lit c. Tutaj chodzi o przesłankę dopełnienia obowiązku opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne. Przepis ten, naszym zdaniem, powinien uwzględniać przewidziane prawem odroczenie terminu płatności lub rozłożenia na raty należności z tytułu składek. Ta treść jest sugerowana treścią wynikającą z ustawy o powierzaniu pracy cudzoziemcom. Propozycje poprawek zawarte są pod uwagą drugą.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#RenataBronowska">Kolejna, już ostatnia uwaga dotyczy art. 138a. To jest zmiana w art. 1 pkt 22. Otóż przepis ten zawiera delegację ustawową do wydania rozporządzenia. To rozporządzenie ma określać wykaz zawodów, których wykonywanie skutkuje uznaniem posiadania przez cudzoziemca kwalifikacji zawodowych uzyskanych w wyniku 3-letniego doświadczenia zawodowego. Jedyną wytyczną, jaka pojawia się w odniesieniu do treści tego rozporządzenia, jest ta, która została określona w art. 138a ust. 2 – w rozporządzeniu należy uwzględnić klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy, określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. To, o czym teraz mówię, pokazuje powiązanie tej ustawy z ustawą o rynku pracy i promocji zatrudnienia oraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie tamtej ustawy. Tutaj chciałabym zwrócić uwagę, że zarówno zakres spraw przekazanych do uregulowania, jak i treść wytycznej zasadniczo wskazują, że to rozporządzenie może dotyczyć każdego z zawodów. Analiza uzasadnienia projektu ustawy wskazuje, że tak naprawdę wolą ustawodawcy jest przeniesienie na grunt krajowego porządku prawnego treści załącznika do dyrektywy. Jeżeli tak, jeżeli w tym rozporządzeniu nie byłoby żadnej nowości normatywnej za wyjątkiem przeniesienia treści załącznika dyrektywy do krajowego porządku prawnego, to sugerowalibyśmy zrobienie tego w drodze wydania odpowiedniego obwieszczenia z tego powodu, że zasadniczo organ wydający akt wykonawczy nie ma tutaj żadnej swobody w podejmowaniu jakichkolwiek rozstrzygnięć. On ma uwzględnić treść załącznika. Stąd też wydaje nam się, że ta formuła byłaby po prostu właściwsza. Jeżeli państwo zgadzacie się z tą uwagą… Oczywiście propozycja poprawki jest zawarta w opinii. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Pani Mecenas.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#MarcinKarpiński">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#MarcinKarpiński">Myślę, że w pierwszej kolejności przedstawiciel ministerstwa lub szef urzędu ustosunkuje się do propozycji poprawek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#TomaszSzymański">Wysoka Komisjo! Szanowny Panie Przewodniczący!</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#TomaszSzymański">Serdecznie dziękuję pani mecenas za przygotowanie propozycji poprawek w tych 3 zakresach. Pozwólcie państwo, że od razu się do nich odniosę, ponieważ mamy przygotowane stanowisko w sprawie państwa propozycji legislacyjnych w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#TomaszSzymański">Propozycja poprawki pierwszej – absolutnie przyjmujemy. To jest poprawka redakcyjna, popieramy tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#TomaszSzymański">Propozycja trzecia, którą pani omówiła jako ostatnią, jest przez nas absolutnie do przyjęcia. Akceptujemy propozycję państwa poprawki.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#TomaszSzymański">Nie przyjmujemy propozycji poprawki nr 2. Tutaj proszę o uzasadnienie pana ministra Cytrynowicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#TomaszCytrynowicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#TomaszCytrynowicz">Panie Ministrze! Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#TomaszCytrynowicz">Jeśli chodzi o pakiet uwag umieszczonych w pkcie 2, to, jak pani mecenas zauważyła, sformułowania, które zawarliśmy w ustawie, są celowe. Celowo są to inne zwroty, inne sformułowania niż w ustawie o dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom. Jest tak w związku z tym, że ustawa o cudzoziemcach reguluje kwestię nie tylko dostępu do rynku pracy, ale również dostępu do terytorium. W związku z tym, jeśli chodzi o pierwszą z tych propozycji… Potrzebujemy mieć szerszy zakres badań niż tylko wynikający z tego, jaki jest jedyny cel prowadzenia jej działalności, ponieważ rzeczywistość skłania nas tutaj do wniosku, że powinniśmy mieć pewną ocenność co do faktycznie prowadzonej działalności. Rzeczywiście działalność prowadzona przez rozmaitych przedsiębiorców pozwala na stwierdzenie… Przedsiębiorcy prowadzą różne rodzaje działalności, z których niekoniecznie działalność związana z zatrudnianiem cudzoziemców jest działaniem jedynym lub głównym. Dlatego też proponujemy zachować to sformułowanie. Poza tym zwracam uwagę, że jest to sformułowanie zgodne z tekstem dyrektywy. O to chodziło ustawodawcy unijnemu.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#TomaszCytrynowicz">Jeśli chodzi o drugi pakiet uwag, czyli zastąpienie zwrotu „podobne wykroczenie” odniesieniem się do konkretnego przepisu, to stoimy na stanowisku, że powinno to pozostać w takiej formie, w jakiej zostało to uchwalone, w związku z tym, że odnosi się to do uprzednio stwierdzonych stanów naruszenia prawa, które jednak niekoniecznie muszą być… które nigdy nie są identyczne. Biorąc też pod uwagę dyskusję, którą mieliśmy na ten temat w przeszłości, proponujemy pozostawienie tego zwrotu w takiej formie, w jakiej został uchwalony.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#TomaszCytrynowicz">Jeśli chodzi o trzecią propozycję, to dyrektywa nie przewiduje wyjątków od tej przesłanki odmowy. To po pierwsze. Po drugie, sama ustawa o cudzoziemcach posługuje się podobną konstrukcją, np. w art. 139f. W związku z tym dla zapewnienienia… To nie jest tylko samo ratio legis. Także dla zapewnienia spójności z całością ustawy o cudzoziemcach proponujemy – stoimy na takim stanowisku – by ten przepis pozostał w takim kształcie, w jakim jest obecnie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję panu.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#MarcinKarpiński">Pojawił się wątek propozycji poprawek Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#MarcinKarpiński">Czy pani mecenas chce się ustosunkować?</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Nie, dziękuję za wyjaśnienia. Przyjmujemy je.)</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z zaproszonych gości chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#MarcinKarpiński">Skoro nie, to zapraszam do dyskusji państwa senatorów.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#MarcinKarpiński">Pani senator Zdrojewska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#BarbaraZdrojewska">Dla mnie chyba wszystko jest jasne. Proponuję, żebyśmy przyjęli te 2 poprawki, które popiera rząd. A tej jednej nie. Rozumiem, że pani legislator rozumie argumenty rządu. Tak że proponuję przyjąć to z poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#BarbaraZdrojewska">Zaniepokoiła mnie troszeczkę sprawa wchodzenia tych ustaw w życie w różnym czasie i związanych z tym komplikacji. Gdybym mogła uzyskać…</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#BarbaraZdrojewska">Od naszego. Ale jeszcze jest prezydent itd., itd. Poprosiłabym o dwa słowa ze strony rządu na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Można, Panie Przewodniczący?)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#MarcinKarpiński">Pani Przewodnicząca się zgłasza.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#MarcinKarpiński">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#AnnaBogucka">Panowie Ministrowie! Panowie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#AnnaBogucka">Ja mam jednak pewne wątpliwości co do tej ustawy, dlatego chciałabym dopytać, o jakie wysokie kwalifikacje i o jakie szczególne zawody chodzi. Rozmawiamy tutaj o wprowadzeniu ułatwień w zakresie wjazdu do Polski i podjęcia pracy przez osoby nie z Unii Europejskiej, ale z państw trzecich. Czy nie jest to jednak przygotowane trochę pod pakt migracyjny? Mamy już napływ inżynierów. Ja akurat wracam bezpośrednio z Czerwonego Boru, gdzie mieszkańcy mają obawy i boją się o swoje bezpieczeństwo, bo jest napływ ze strony granicy zachodniej. Czy to nie jest kolejne ułatwienie?</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#AnnaBogucka">Chciałbym zapytać, w jaki sposób będzie weryfikowana chociażby niekaralność. Na podstawie jakich dokumentów? Czy będziemy w stanie dobrze zweryfikować kwalifikacje z państw trzecich? I to, co powiedziałam na początku: co to za szczególne zawody, na które jest takie duże zapotrzebowanie? Uważam, że w pierwszej kolejności powinniśmy sprawić, żeby przyjeżdżali do nas fachowcy z Unii Europejskiej, a dopiero później z państw trzecich.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Na pewno z Holandii przyjadą.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#MarcinKarpiński">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów?</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#MarcinKarpiński">Skoro nie, to proszę przedstawiciela wnioskodawców o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#TomaszSzymański">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#TomaszSzymański">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#TomaszSzymański">Oczywiście mając na uwadze uwzględnienie, za co dziękujemy, stanowiska rządu i ustalenie wspólnego, pozytywnego uzasadnienia, znalezienia kompromisu w sprawie poprawek…Oczywiście wszystko w rękach państwa senatorów podczas dzisiejszego posiedzenia komisji i jutrzejszego posiedzenia na sali plenarnej Senatu. My jesteśmy gotowi, żeby na najbliższym posiedzeniu Sejmu zająć się tą ustawą i przedłożyć ją do podpisania panu prezydentowi. To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#TomaszSzymański">Pragnę panią uspokoić, Pani Senator. Nie ma szansy na to, że pakt migracyjny wejdzie tylnymi drzwiami, ponieważ „rząd 15 października” stanowczo mówi temu „nie”. Po raz kolejny mogę państwa o tym zapewnić. Wykaz zawodów, które są objęte zapisami o wysokich kwalifikacjach wynikających z doświadczenia i przygotowania, jest opracowany w formie załącznika do rozporządzenia, które jest procedowane. To jest jasno, enumeratywnie wymienione, są tam kategorie specjalistów. Pozwólcie państwo, że podam przykłady pierwsze z brzegu: kierownik do spraw technologii informatycznych, telekomunikacyjnych, specjaliści do spraw technologii informacyjno-komunikacyjnych, analitycy systemów komputerowych, specjaliści do spraw oprogramowania. To jest, że tak powiem, wysoka technologia. Oczywiście, tak jak powiedziałem podczas uzasadnienia, przyjmujemy również działania, które jakby odbiurokratyzują pewne założenia. To nie tyczy się w żaden sposób – podkreśliłem to podczas wystąpienia – kwestii bezpieczeństwa, ładu i porządku publicznego. Nie ma możliwości, żeby osoba karana lub znajdująca się w ewidencji służb granicznych bądź służb będących pod nadzorem ministra spraw wewnętrznych i administracji mogła przekroczyć terytorium Polski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#MarcinKarpiński">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AnnaBogucka">To będzie na podstawie oświadczenia o niekaralności. Tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#TomaszSzymański">Nie. Będzie procedura sprawdzająca taką osobę. Nie jest tak, że to jest kwestia oświadczenia. Jest pewien protokół sprawdzający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MarcinKarpiński">Proszę bardzo, Pani Senator.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BarbaraZdrojewska">Mam pytanie do rządu. Ja rozumiem, że my w tej chwili poprawiamy sytuację, bo kryteria ściągania tych pracowników były niejasne, o czym świadczy chociażby fakt… Cieszę się, że poruszyła pani ten temat, Pani Senator. Za czasów PiS ściągnęliśmy tysiące pracowników, którzy, jak się potem okazało, nie posiadali odpowiednich kwalifikacji. Chciałabym poprosić pana o odniesienie się do tego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#MarcinKarpiński">Proszę, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, ta ustawa jest odpowiedzią na transpozycję, która powinna być dokonana dawno temu. My realizujemy pewne założenia, które powinny być już wypełnione. To jest po pierwsze. Realizujemy również poprzez tę ustawę, tak jak było powiedziane przez pana ministra Cytrynowicza, szefa Urzędu do Spraw Cudzoziemców, wdrożenie zobowiązań wynikających z prawa Unii Europejskiej. To jest nasza odpowiedź, to jest coś, co musimy zrealizować. To jest również odpowiedź na zapotrzebowanie polskiej gospodarki. Zakładamy utrzymanie pełnych standardów – mamy transparentny, jasno określony system kontroli, nie deklaracyjny, tylko po pełnym sprawdzeniu przez służby. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#MarcinKarpiński">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#MarcinKarpiński">Skoro nie, to zamykam dyskusję i przejdziemy do…</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#komentarz">(Głos z sali: A przejęcie poprawek?)</u>
          <u xml:id="u-24.4" who="#MarcinKarpiński">Rozumiem, że pani senator Zdrojewska przejęła te 2 poprawki.</u>
          <u xml:id="u-24.5" who="#komentarz">(Senator Barbara Zdrojewska: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-24.6" who="#MarcinKarpiński">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-24.7" who="#MarcinKarpiński">Mamy 2 poprawki, proszę państwa. Rozumiem, że tutaj nic już nie zmieniamy. Tak jak pani zaproponowała, tak jest.</u>
          <u xml:id="u-24.8" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, pierwsza propozycja poprawki. W art. 1 w pkt 4, w pkt 8 w lit. c wyrazy „Polskiej lub o podstawie” zastępuje się wyrazami „Polskiej lub o udzieleniu lub o podstawie”.</u>
          <u xml:id="u-24.9" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-24.10" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-24.11" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-24.12" who="#MarcinKarpiński">Informuję, że było 14 głosów za, nikt się nie wstrzymał i nikt nie był przeciw.</u>
          <u xml:id="u-24.13" who="#MarcinKarpiński">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-24.14" who="#MarcinKarpiński">Kolejna poprawka, dosyć rozbudowana, będzie polegała na tym, aby w art. 1 w pkt 2 w lit. b, w pkt 6a… Tu są 2 tirety. Tiret pierwsze: w lit. a wyrazy „określony w przepisach wydanych na podstawie art. 138a” zastępuje się wyrazami „wymieniony w obwieszczeniu, o którym mowa w art. 138a”. Tiret drugie: w lit. b wyrazy „określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 138a” zastępuje się wyrazami „wymienionego w obwieszczeniu, o którym mowa w art. 138a”.</u>
          <u xml:id="u-24.15" who="#MarcinKarpiński">Druga część tej poprawki. Art. 138a otrzymuje brzmienie: minister właściwy do spraw wewnętrznych, uwzględniając klasyfikację zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy określoną w przepisach wydanych na podstawie art. 29 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski”, wykaz zawodów, których wykonywanie skutkuje uznaniem posiadania przez cudzoziemca kwalifikacji zawodowych uzyskanych w wyniku 3-letniego doświadczenia zawodowego, odpowiadający treści załącznika I do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1883 z dnia 20 października 2021 r. w sprawie warunków wjazdu i pobytu obywateli państw trzecich w celu zatrudnienia w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji oraz uchylenia dyrektywy Rady 2009/50/WE.</u>
          <u xml:id="u-24.16" who="#MarcinKarpiński">Trzecia część tej poprawki. W pkt 30 w lit. a, w pkt 10 w lit. b wyrazy „określonego w przepisach wydanych na podstawie art. 138a” zastępuje się wyrazami „wymienionego w obwieszczeniu, o którym mowa w art. 138a”.</u>
          <u xml:id="u-24.17" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
          <u xml:id="u-24.18" who="#MarcinKarpiński">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-24.19" who="#MarcinKarpiński">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-24.20" who="#MarcinKarpiński">Stwierdzam, że było 11 głosów za, 3 senatorów się wstrzymało.</u>
          <u xml:id="u-24.21" who="#MarcinKarpiński">Poprawka została przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-24.22" who="#MarcinKarpiński">W związku z tym zgłaszam propozycję, abyśmy przyjęli ustawę wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-24.23" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za?</u>
          <u xml:id="u-24.24" who="#MarcinKarpiński">Kto jest przeciw?</u>
          <u xml:id="u-24.25" who="#MarcinKarpiński">Kto się wstrzymał?</u>
          <u xml:id="u-24.26" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.27" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, przy 10 głosach za i 4 głosach przeciw połączone komisje zarekomendowały Wysokiemu Senatowi przyjęcie ustawy wraz z 2 przyjętymi przed chwilą poprawkami.</u>
          <u xml:id="u-24.28" who="#MarcinKarpiński">Pozostaje nam jeszcze jeden formalny punkt, wskazanie senatora sprawozdawcy.</u>
          <u xml:id="u-24.29" who="#MarcinKarpiński">Czy senator Waldy Dzikowski wyraziłby zgodę?</u>
          <u xml:id="u-24.30" who="#komentarz">(Senator Waldy Dzikowski: Tak, już wcześniej to powiedziałem.)</u>
          <u xml:id="u-24.31" who="#MarcinKarpiński">Nie ma innych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-24.32" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.33" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, zamykam wspólne posiedzenie naszych komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#TomaszSzymański">Serdecznie dziękuję połączonym komisjom za dobrą pracę. Serdecznie dziękuję Biuru Legislacyjnemu. Dziękuję serdecznie. Do zobaczenia jutro na sali plenarnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 15 minut 43)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>