text_structure.xml
56.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 02)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zygmunt Frankiewicz)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Otwieram posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Witam państwa, witam awansem pana Tomasza Szymańskiego, który do nas dotrze, w to wierzę. Pan minister z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji będzie z osobami towarzyszącymi. Z Rządowego Centrum Legislacji są 2 osoby, pani wiceprezes Monika Salamończyk, która, jak rozumiem, będzie przedstawiała ustawę, oraz dyrektor Departamentu Prawa Administracyjnego, pan Janusz Kowalewski. To pan. Witamy. Z Ministerstwa Rozwoju i Technologii są państwo Andrzej Guzowski, Michał Gil i pan Juliusz Tetzlaff, jeśli przykręciłem, to przepraszam bardzo, oraz pan Marcin Jądrzyk. Jest też z nami zastępca głównego inspektora nadzoru budowlanego, pan Filip Prusik-Serbinowski. Myślę, że reszta po prostu jeszcze nie dotarła. Pana legislatora Marcina Telca też serdecznie witam.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">I już przystępujemy do omawiania ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę, czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie ma na sali osób, które by zawodowo trudniły się działalnością lobbingową.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Myślę, że formalnościom stało się zadość i możemy zaczynać.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MonikaSalamończyk">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MonikaSalamończyk">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MonikaSalamończyk">Mam zaszczyt przedstawić uchwaloną przez Sejm w dniu wczorajszym ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw. Biorąc pod uwagę czas, pozwolę sobie już przedstawić propozycje, które są zawarte w ustawie.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MonikaSalamończyk">Ustawa ta ma charakter przekrojowy, dlatego powstała ona przy udziale wielu resortów, w tym Ministerstwa Rozwoju i Technologii, Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Finansów. Najważniejsze regulacje to objęcie pomocą w formie świadczenia interwencyjnego, obecnie przewidzianego jedynie dla przedsiębiorców, także innych kategorii podmiotów poszkodowanych w wyniku powodzi, tj. rolników oraz organizacji pożytku publicznego, organizacji pozarządowych oraz tzw. podmiotów ekonomii społecznej, chodzi tu m.in. o spółdzielnie pracy i warsztaty terapii zajęciowej. Kolejne rozwiązanie to umożliwienie wszystkim poszkodowanym gminom i powiatom wskazanym w rozporządzeniu o stanie klęski żywiołowej skorzystania z dofinansowania w 100% na realizację zadań własnych, również w przypadku, jeżeli straty poniesione przez gminę nie przekroczyły 50% planowanych dochodów własnych za rok poprzedzający rok wystąpienia powodzi. W ustawie o stanie klęski żywiołowej wprowadzono przepis karny, zgodnie z którym osoba, która w związku z wystąpieniem stanu klęski żywiołowej, wiedząc, że zagrożenie nie istnieje, będzie publicznie rozpowszechniać informację mającą wywołać przekonanie o istnieniu zdarzenia, które zagraża życiu lub zdrowiu wielu osób lub mieniu w znacznych rozmiarach, lub stwarzać sytuację mającą wywołać przekonanie o istnieniu takiego zagrożenia, będzie podlegać grzywnie albo karze ograniczenia wolności do roku.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MonikaSalamończyk">Kolejna sprawa to uregulowanie zasad wypłacania niezależnie od dochodu i sytuacji majątkowej osoby lub rodziny, które cierpiały wskutek powodzi we wrześniu 2024 r., bezzwrotnych zasiłków celowych z pomocy społecznej przeznaczonych na pomoc doraźną w kwocie 8 tysięcy zł i wypłacania ich wyrównania z urzędu w przypadku, gdy zasiłek ten został wypłacony w kwocie niższej, a także zasiłków na cele remontowo-budowlane w kwocie do 200 tysięcy zł na odbudowę budynku mieszkalnego i do 100 tysięcy zł na odbudowę budynku gospodarczego, niezależnie od dochodu i sytuacji majątkowej osoby lub rodziny, z uwzględnieniem wydatków poniesionych od dnia 16 września tego roku. Dalej: realizacja postulatu samorządu w zakresie wypłaty zasiłku powodziowego na cele osuszania przez wskazanie, że decyzja o powiększeniu zasiłku na osuszanie jest wydawana przez wójta, burmistrza, prezydenta miasta z urzędu, oraz wskazanie, że kwota przeznaczona na powiększenie tego zasiłku w tym roku wyniesie 75 milionów zł. Kolejna sprawa to ułatwienie procedury dokonywania zmian w programach finansowanych ze środków europejskich w przypadku, gdy zmiany takie są konieczne w celu przeciwdziałania skutkom powodzi.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MonikaSalamończyk">W obszarze kultury i dziedzictwa narodowego zmianie ulegają przepisy dotyczące obiektów umieszczonych w wykazie zabytków. W zakresie szkolnictwa wyższego i edukacji będzie stworzona możliwość przekazania dotacji celowej dla uczelni niepublicznych, które ucierpiały na skutek powodzi. Obecnie obowiązujące przepisy przewidują taką możliwość dla uczelni publicznych. W obszarze sportu i turystyki projektowane rozwiązania dotyczą przekazania niewykorzystanych środków Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej na zadania polegające na usunięciu skutków klęski żywiołowej.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MonikaSalamończyk">Kolejna sprawa to umożliwienie czasowego wstrzymania wymierzania przez ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej Państwowemu Gospodarstwu Wodnemu „Wody Polskie” administracyjnej kary pieniężnej za naruszenia dotyczące niedopełnienia wymogów w zakresie budowy i konserwacji urządzeń wodnych oraz odprowadzania ścieków na obszarze, na którym wprowadzono stan klęski żywiołowej w związku z powodzią, która miała miejsce we wrześniu tego roku, co także pozytywnie wpłynie na płynność finansową „Wód Polskich” i umożliwi przeznaczenie większej puli środków na usuwanie skutków powodzi.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MonikaSalamończyk">W wyniku prac parlamentarnych Sejm przyjął dodatkowe rozwiązania dotyczące zasiłków celowych z ustawy o pomocy społecznej na pomoc doraźną, a także na remonty oraz odbudowę. Dotyczą one art. 69a i 69b ustawy, regulujących modyfikację ogólnych zasad z zakresu pomocy społecznej, wskazując jednoznacznie, że te zasiłki są przyznawane osobom, które poniosły stratę w wyniku powodzi, niezależnie od dochodu i sytuacji majątkowej tych osób. Ponadto przewidziano, że przy rozliczeniu tego zasiłku uwzględniane będą wydatki poniesione od dnia 16 września 2024 r. Przede wszystkim jednak wprowadzono rozwiązanie polegające na zaliczkowym wypłacaniu części zasiłku celowego na remonty oraz odbudowy w kwocie 50 tysięcy zł przed dniem wydania decyzji o ustaleniu prawa do tego zasiłku na podstawie wniosku złożonego przez osobę poszkodowaną w terminie 4 dni od dnia złożenia wniosku. Oczywiście, jeżeli kwota wskazana we wniosku będzie niższa, to zaliczka będzie wypłacana w kwocie wynikającej z wniosku. Przy ustalaniu prawa do wyżej wymienionego zasiłku zostanie uwzględniona kwota wypłaconej zaliczki, czyli będzie to wypłacona część zasiłku.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MonikaSalamończyk">Ponadto przewidziano rozwiązanie umożliwiające wojewodzie w szczególnie uzasadnionych przypadkach przyjęcie do rozpatrzenia spraw przyznawania zasiłku celowego na remont lub odbudowę, w tym do wydania decyzji w tej sprawie. Wprowadzono również przepis mówiący o mechanizmie wyrównania, które jest wypłacane na podstawie decyzji wydawanej z urzędu w przypadku, gdy zasiłek celowy na pomoc doraźną został uprzednio wypłacony w kwocie niższej niż 8 tysięcy zł.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#MonikaSalamończyk">Jedną z ważniejszych kwestii, na którą też chciałabym zwrócić uwagę, jest wprowadzenie nowego mechanizmu pomocowego dla płatników składek będących poszkodowanymi w wyniku powodzi. Na wniosek tych płatników kierowany do ZUS możliwe będzie umorzenie należności, w tym należności już opłaconych, z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenia zdrowotne, na Fundusz Pracy, na Fundusz Solidarnościowy oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, jak również na Fundusz Emerytur Pomostowych. Koniecznym do spełnienia warunkiem, oprócz bycia poszkodowanym, będzie wykazanie przynajmniej 40% spadku przychodów w odpowiednich okresach porównawczych, które będą określone w rozporządzeniu wydanym na podstawie ustawy powodziowej.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#MonikaSalamończyk">Doprecyzowano przepisy dotyczące wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, tak aby nie było wątpliwości, że dotyczą one przedsięwzięć polegających na wykonaniu urządzeń wodnych lub robót, o których jest mowa w art. 39 ustawy. Doprecyzowano termin, w którym Państwowe Gospodarstwo Leśne „Lasy Państwowe” przekazuje ministrowi właściwemu do spraw środowiska miesięczną informację o rodzaju i liczbie użyczonych rzeczy ruchomych oraz o ilości nieodpłatnie przekazanego drewna.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#MonikaSalamończyk">Doprecyzowano również przepisy w zakresie prawa pierwokupu nieruchomości lub samodzielnego wyodrębnionego lokalu mieszkalnego. Ma to na celu zapewnienie skuteczności umów zawartych od dnia 5 października 2024 r., w których nie zostało uwzględnione prawo pierwokupu gminy. Będą one skuteczne od momentu ich zawarcia. Pozwoli to na uniknięcie dylematów prawnych i podatkowych w kontekście ustanowienia hipotek czy możliwości korzystania z tzw. ulgi mieszkaniowej PIT.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#MonikaSalamończyk">Ustawa przewiduje wejście w życie zasadniczo z dniem następującym po dniu ogłoszenia.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#MonikaSalamończyk">Do projektu ustawy na etapie jej rozpatrywania przez sejmową Komisję Nadzwyczajną do spraw działań przeciwpowodziowych i usuwania skutków powodzi z roku 2024 wpłynęły propozycje poprawek, które następnie zostały przedstawione jako wnioski mniejszości. Propozycje te dotyczyły m.in. przyznawania poszkodowanym przez powódź, niezależnie od kryterium dochodowego, pomocy w formie zasiłku celowego na podstawie ustawy o pomocy społecznej w formie pomocy doraźnej na remont lub odbudowę. Wysokość zasiłku zgodnie z propozycją nie mogła przekroczyć trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w miesiącu poprzedzającym wystąpienie zdarzenia klęskowego. Świadczenie to miało też podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych. Była propozycja zapewnienia pomocy finansowej dla spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych na remont albo odbudowę budynku mieszkalnego, który został zniszczony lub uszkodzony w wyniku powodzi, w wysokości 100% wartości poniesionej szkody. Była propozycja przyznania przedsiębiorcom prowadzącym działalność gospodarczą na terenie objętym powodzią, którzy w wyniku powodzi ponieśli szkodę, na czas jej trwania prawa do świadczenia postojowego finansowanego z funduszu utworzonego w tym celu w Banku Gospodarstwa Krajowego. Była również propozycja przeprowadzania na koszt budżetu państwa przez regionalnego dyrektora ochrony środowiska remediacji gruntów rolnych, na terenie których wprowadzono stan klęski żywiołowej. Była propozycja wyłączenia spod egzekucji sądowoadministracyjnej odszkodowań uzyskanych na pokrycie szkód materialnych poniesionych na skutek wystąpienia intensywnych opadów atmosferycznych, a także różnych form pomocy finansowej dla osób prowadzących działalność rolniczą na terenach położonych na obszarze, na którym wprowadzono stan klęski żywiołowej w związku z powodzią, w tym m.in. zwolnienia z podatku rolnego na okres 12 miesięcy w odniesieniu do gruntów położonych na tym obszarze. Powyższe wnioski mniejszości zostały odrzucone przez Wysoki Sejm podczas drugiego czytania projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#MonikaSalamończyk">W imieniu rządu proszę o przyjęcie ustawy. Dziękuję za uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Witam, teraz już nie zaocznie, pana ministra. Dotarł także pan Marek Wójcik, sekretarz strony samorządowej, Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy ktoś z państwa reprezentujących twórców ustawy chce uzupełnić to wprowadzenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TomaszSzymański">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#TomaszSzymański">Serdecznie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#TomaszSzymański">Jednocześnie przepraszam za spóźnienie, ale widzę, że pani dyrektor przedstawiła państwu cały zarys tejże noweli, zwanej ustawą powodziową 2.0.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#TomaszSzymański">Skąd się ona wzięła? Szanowni Państwo, żeby prawo dobrze działało, trzeba je na bieżąco monitorować, robić analizę funkcjonalną, przede wszystkim analizę tego, w jaki sposób jest ono wdrażane w życie i czy jest ono właściwie stosowane. Oczywiście te analizy trwają cały czas. Na skutek rozmów, wymiany doświadczeń i opinii na temat funkcjonowania ustawy 1.0 doszliśmy do konsensusu wraz z poszczególnymi ministrami z ministerstw, które przedstawiła pani dyrektor w swojej wypowiedzi, a także po wsłuchaniu się w głosy podmiotów korzystających z tychże narzędzi pomocy, głównie w zakresie OPS, czyli tych podmiotów, które, jak państwo wiecie, wypłacają zasiłki celowe w kwocie 8 tysięcy, do 2 tysięcy, do 1 tysiąca, do 100 tysięcy i do 200 tysięcy. Uznaliśmy, że należy dokonać korekt, żeby usprawnić ten proces, żeby proces wypłaty zasiłków, ale również proces dostosowania do potrzeb, do realiów osób, które funkcjonują w terenach popowodziowych, był należycie przeprowadzony.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, należy się również państwu informacja o tym, jaki jest aktualnie stan wypłat, jaki jest stan środków publicznych zagospodarowanych, wydanych w ramach usuwania skutków powodzi. Na dzień 21 listopada, czyli na wczoraj, na godzinę 8.00 zadysponowana kwota to 2 miliardy 137 milionów 352 tysiące zł, z czego na same zasiłki celowe, czyli te zasiłki 8 tysięcy, do 2 tysięcy, ten edukacyjny 1 tysiąc zł, a także remontowo-budowlane do 200 tysięcy oraz na obiekty gospodarcze do 100 tysięcy, zaangażowane zostały 762 miliony zł.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#TomaszSzymański">Powyższe rozwiązania, które przedstawiła państwu pani dyrektor, a które ja także będę Wysokiej Komisji rekomendował, są efektem pogłębionej analizy w poszczególnych sektorach funkcjonowania państwa i podmiotów, do których ta pomoc powinna trafić. Dlatego też bardzo proszę Wysoki Senat, Wysoką Komisję o przyjęcie tego projektu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Oddam teraz głos panu mecenasowi reprezentującemu Biuro Legislacyjne Senatu. Nie spodziewam się, żeby była dokładna analiza tak obszernego, wielowątkowego dokumentu, dlatego że ta ustawa trafiła do nas w nocy.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MaciejTelec">Szanowni Państwo, przede wszystkim przepraszam za brak opinii, ale bardzo krótki kalendarz prac nad ustawą uniemożliwił jej analizę wystarczającą do przygotowania dokumentu na piśmie.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MaciejTelec">Zwrócę uwagę tylko na 3 kwestie terminologiczne, które się nasunęły po takiej szybkiej lekturze. Pierwsza dotyczy określenia, którym posługuje się ustawa, „zawieszenie działalności na okres nie dłuższy niż 6 miesięcy od wystąpienia powodzi”. Zwracam uwagę na to, że to wystąpienie powodzi to nie jest data pewna i albo powinno to być określone wprost w ustawie, albo może np. uzależnione od miesiąca od dnia wystąpienia powodzi. Ponieważ od tej daty uzależnia się przyznanie pomocy, powinno to być precyzyjne.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MaciejTelec">Druga kwestia dotyczy pojawiającego się chyba w 2 albo 3 przepisach określenia „pracodawca zobowiązuje się do poddania się kontroli marszałka województwa”. Ten przepis sugeruje, że jest to zobowiązanie indywidualne, czyli że powinno ono wynikać z jakiegoś dokumentu, który podpisze pracodawca, ale przepisy o tym nie stanowią. Powinien to być prawdopodobnie obowiązek ustawowy, czyli powinien wynikać z ustawy, z przepisów wprost powinien wynikać obowiązek poddawania się takiej kontroli przez pracodawcę, który korzysta z pomocy określonej w ustawie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MaciejTelec">I ostatnia, trzecia kwestia to pojawiające się w przepisie przejściowym określenie „umowy objęte prawem pierwokupu”. Po pierwsze, to określenie wprowadza w błąd, ponieważ prawem pierwokupu nie jest objęta umowa, lecz nieruchomość, która jest przedmiotem umowy sprzedaży. To jej dotyczy prawo pierwokupu. Po drugie, zwracam uwagę na to, że ten przepis dotyczy prawa pierwokupu nieruchomości objętych umowami sprzedaży, które już zostały zawarte, czyli ten przepis sięga wstecz, do umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy, a w takiej sytuacji można mieć wątpliwości, czy przepis ten jest zgodny z przepisami konstytucji, które gwarantują ochronę prawa własności. To tyle. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Oddaję państwu głos i proszę o odniesienie się do tych uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#TomaszSzymański">Dziękuję serdecznie.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#TomaszSzymański">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#TomaszSzymański">Rozumiejąc oczywiście tryb, w którym przyszło państwu legislatorom i Wysokiej Komisji pracować nad tą ustawą, zdajemy sobie wszyscy sprawę, tak jak tutaj jesteśmy, z ważności przepisów, które są zawarte w tej noweli, oraz z tego, jaki i kiedy powinny one odnieść skutek w odniesieniu do podmiotów, które są interesariuszami tejże ustawy. Mamy świadomość tego, że czas, który państwo mieliście, i wielowątkowość tych zapisów, na co wskazał pan przewodniczący… Jest to bardzo szeroki zakres, ale nie mogliśmy tu sobie pozwolić na czekanie i dać więcej czasu ze względu na konieczność implementowania tych przepisów, wprowadzenia ich w życie po to, żeby była jak najszybsza pomoc i zadziałały jak najlepsze mechanizmy, które proponujemy na podstawie obserwacji działania pierwszej ustawy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#TomaszSzymański">Pozwólcie państwo, że w kontekście tych 3 pytań, 3 spraw, czyli zawieszenia działalności, prawa pierwokupu, a także kontroli przez marszałka, oddam głos pani dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeszcze data powodzi była jako pierwsza…</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański: Tak, chodzi o zawieszenie działalności w kontekście wystąpienia powodzi.)</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Okej.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MonikaSalamończyk">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MonikaSalamończyk">Odniosę się do uwag Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MonikaSalamończyk">Jeśli chodzi o pierwszą wątpliwość, dotyczącą takiego niedookreślonego pojęcia, jak „zawieszenie na okres wystąpienia powodzi”, to powiem, że tego rodzaju sformułowanie jest użyte z pełną świadomością, dlatego że to są przepisy, które są powiązane z przepisami unijnymi w zakresie udzielenia pomocy publicznej. Tam tego typu pojęcie występuje i nie chcieliśmy go zmieniać po to, aby te przepisy mogły być potem we właściwy sposób interpretowane i realizowane.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#MonikaSalamończyk">Jeżeli chodzi o uwagę drugą Biura Legislacyjnego i to, jak rozumiem, niezręczne w państwa ocenie określenie, że pracodawca poddaje się kontroli marszałka województwa, to wydaje nam się, że przepis jest sformułowany w sposób prawidłowy. Naszym zdaniem jednoznacznie z tego przepisu wynika, że pracodawca ma obowiązek poddać się kontroli. Naszym zdaniem regulacja w jednoznaczny sposób to wskazuje. Może rzeczywiście sformułowanie jest troszkę inne, niż jest stosowane w normalnych przepisach, w przepisach innych ustaw, niemniej naszym zdaniem w tym kontekście regulacja jest sformułowana w sposób prawidłowy.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#MonikaSalamończyk">Jeżeli zaś chodzi o przepis przejściowy dotyczący umów pierwokupu, to, po pierwsze, ten przepis przejściowy został wprowadzony w wyniku wniosku Krajowej Rady Notarialnej i w wyniku bardzo szybkiego wejścia w życie przepisu art. 27, który wprowadzał prawo pierwokupu lokali mieszkalnych przez gminę i miał właśnie na celu uregulowanie tej sytuacji faktycznej, która się pojawiła w przestrzeni. Proszę zwrócić uwagę na to, jak ten przepis jest skonstruowany. Art. 31 ust. 1 stanowi, iż „umowy objęte prawem pierwokupu, o którym mowa”, tak że nie jest to odesłanie do umów, tylko do prawa pierwokupu, o którym mowa w art. 27 ustawy zmienianej w art. 1. W związku z tym naszym zdaniem przepis sformułowany jest w sposób prawidłowy od strony legislacyjnej. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Gdyby państwo jeszcze mogli przy okazji tej ostatniej kwestii wyjaśnić, w związku z jakim problemem powstał ten nowy przepis o prawie pierwokupu, to prosiłbym o to. Czy to chodzi o jakiś przyspieszony obrót mieszkaniami, które uległy zalaniu? Czy tam się dokonują jakieś tego typu operacje?</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">(Wiceprezes Rządowego Centrum Legislacji Monika Salamończyk: Panie Przewodniczący, czy pan dyrektor mógłby odpowiedzieć? Dziękuję bardzo.)</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jasne.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JuliuszTetzlaff">Juliusz Tetzlaff, Departament Mieszkalnictwa, Ministerstwo Rozwoju i Technologii.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JuliuszTetzlaff">Proszę państwa, w tej pierwszej, w tej z października zmianie ustawy o usuwaniu skutków powodzi wprowadzono prawo pierwokupu na rzecz gminy w przypadku, kiedy gmina… No, celem tego rozwiązania było to, żeby gminy mogły pozyskiwać lokale na cele zabezpieczenia potrzeb powodzian. Bo prawo pierwokupu… Gminy często są w takiej sytuacji, że mogą kupić, nawet mają środki z funduszów rządowych, aby sfinansować zakup lokalu, ale jeżeli nie mają ofert dostarczonych do siebie na biurko, tak już kolokwialnie mówiąc, trudno jest im z tego prawa i z tych środków skorzystać. W związku z tym takie prawo zostało wprowadzone. A faktycznie problem, który się pojawił, polegał na tym, że to prawo weszło w życie bardzo szybko, a były już toczące się sprawy nabywania mieszkań, były już sprawy w toku. To prawo wiąże się z tym, że kupujący musi powiadomić gminę o tym, że sprzedaje lokal. Tutaj też to zmieniamy, bo w tym momencie ten obowiązek przechodzi na notariusza. W związku z tym powstała potrzeba rozstrzygnięcia tych sporów i uregulowania kwestii tych osób, które dokonały tych transakcji jakby bez zachowania odpowiedniego okresu vacatio legis na to, żeby dowiedzieć się o tym, że taki obowiązek istnieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo za wyjaśnienie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pani przewodnicząca Bogucka.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#AnnaBogucka">Panie Ministrze! Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#AnnaBogucka">Ja chciałabym dopytać. Pan minister powiedział o wypłaconych kwotach i tam padła kwota 762 milionów zł. Chciałabym zapytać, ile środków zostało wypłaconych na remonty i budowę domów. Pytam o stan do poniedziałku tego tygodnia. A pytam dlatego, że pojawiła się taka bardzo niedobra informacja w mediach, i to w mediach publicznych, więc nie mamy podstaw sądzić, że to są jakieś niewiarygodne dane, że w niektórych rejonach nie zostały wypłacone żadne świadczenie na remont i odbudowę domu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, pozwólcie… Mam informację z Departamentu Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego z wczoraj, z godziny 8.00 i próbuję te dane tu zsumować. Szanowni Państwo, tu jest podział na województwa, ale to może państwa… Już, momencik, może tak będzie lepiej.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#TomaszSzymański">Informacja dotycząca zasiłków dla rodzin na odbudowę budynków mieszkalnych. Sprawdźmy tylko datę, 21 listopada godzina 14.00, czyli z wczoraj. Liczba rodzin, na które wojewoda przekazał środki do OPS, to 4 tysiące 55. To są te pieniądze, które są w dyspozycji poszczególnych OPS. Na godzinę 14.00 liczba rodzin, które otrzymały zasiłki, czyli fizycznie zostały one wypłacone, to 2 tysiące 50. Otrzymały one do 100 tysięcy. A zagospodarowane na ten cel zostało 139 milionów zł, czyli to są środki wypłacone poszkodowanym rodzinom, w sumie 139 milionów zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#AnnaBogucka">Jeżeli można, to prosiłabym jeszcze ewentualnie na piśmie o stan na piątek w poprzednim tygodniu. Rozumiem, że w tej chwili, tak od razu jest to niemożliwe, ale w takim razie poproszę o przekazanie na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TomaszSzymański">Bardzo proszę. Takich danych nie mam niestety, nie jestem w stanie teraz podać. Oczywiście, okej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#AnnaBogucka">Mam jeszcze jedno pytanie. Pani dyrektor mówiła o tym problemie z terminem, bo od tego będzie uzależnione również wypłacanie świadczenia. Jaka będzie przyjęta data powodzi? Czy kiedy został ogłoszony stan klęski żywiołowej? Czy ten termin jest ruchomy?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MonikaSalamończyk">Pani Przewodnicząca, to wszystko zależy od tego, z jaką regulacją mamy do czynienia. Proszę zwrócić uwagę na to, że w ogóle w ustawie powodziowej i w tej ustawie z 1 października pojęcie usuwania skutków powodzi jest używane w bardzo różnych aspektach. Zasadniczo staraliśmy się posługiwać jednym pojęciem, ale czasami inne rozumienie było zdeterminowane pewnymi rozwiązaniami o charakterze merytorycznym. Tak że tam, gdzie było to wyraźnie nakreślone, że ma dotyczyć powodzi tylko z roku 2024, jest to w przepisie wyraźnie wskazane, ale odnosimy się też bądź do wystąpienia stanu klęski żywiołowej, który był wprowadzony, więc też jest tu określona pula gmin, która będzie objęta danymi regulacjami, bądź też stosujemy określenie bardzo ogólne, które ma na celu wskazanie przepisu uniwersalnego, który zawsze będzie miał zastosowanie, w przypadku jakiejkolwiek powodzi, również w przypadku tej powodzi z roku 2024. Dlatego, jak mówię, te regulacje zawierają różne określenia. To wszystko zależało też od tego, jak ministerstwa proponowały tego typu regulacje. Niektóre rozwiązania miały mieć charakter uniwersalny, żeby mogły dotyczyć każdego przypadku powodzi i mogły być od razu uruchamiane. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Dziękuję. Ja jeszcze…)</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę kontynuować.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#AnnaBogucka">Panie Przewodniczący, Panie Ministrze, Szanowni Państwo, chciałabym zgłosić jeszcze poprawki, które mają na celu przede wszystkim ułatwienie niesienia pomocy poszkodowanym mieszkańcom i zwiększenie tej pomocy, ponieważ wiemy doskonale, że na chwilę obecną nadal jest tam bardzo, bardzo trudna sytuacja. Jednorazowe zasiłki, te w wysokości 8 tysięcy, których wypłata przysługiwała, one w większości zostały wypłacone, ale wiemy, że to jest tylko kropla w morzu. A teraz jest okres zimowy. Mieszkańcy zostali w dużej mierze pozostawieni sami sobie. Często tak jest, że na początku, kiedy wydarzy się tragedia, to wszyscy się interesują, a później wygląda to troszkę inaczej. Dlatego też te poprawki, które proponuję, to są tylko i wyłącznie takie, które miałyby na celu usprawnienie niesienia pomocy poszkodowanym.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#AnnaBogucka">Większość tych poprawek zgłaszaliśmy jako klub Prawa i Sprawiedliwości już w czasie pracy nad pierwszą ustawą. Wtedy była mowa o tym, że trzeba szybko ją przyjąć, więc to rozumieliśmy i głosowaliśmy za, ale też była taka informacja, że przy noweli niektóre zostaną uwzględnione. Dlatego też chciałabym zaproponować poprawki. Wymienię tylko niektóre. Pani dyrektor o tych poprawkach też wspominała. Chodzi o zwiększenie tego zasiłku celowego, usprawnienie wypłaty. A więc tu tylko na podstawie wywiadu środowiskowego i żeby ten zasiłek nie przekraczał trzykrotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, jeżeli chodzi o odbudowę domów, remont i budowę… My nadal uważamy, że tu powinno być do 100% poniesionych kosztów, bo wiemy też, że… O właśnie, to może być kolejne pytanie do pana ministra: ile rodzin otrzymało wypłaty w pełnej wysokości? Pytam, bo z tego, co wiemy, wynika, że nie są uznawane dachy i inne części, więc ta kwota jest niepełna. Ale i tak 100 tysięcy to jest stanowczo za mało. Dlatego wnosimy o to, żeby to była pełna kwota do wysokości poniesionych kosztów.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#AnnaBogucka">Kolejna poprawka. Tak króciutko chcę to zasygnalizować. To jest coś, o czym wcześniej mówiliśmy. Chodzi o zwolnienie od pracy dla osób poszkodowanych. Byłoby to do 20 dni na prace, które są związane z uporządkowaniem i z przywróceniem stanu sprzed powodzi.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#AnnaBogucka">Strażakom, ochotnikom OSP… Tutaj chcielibyśmy, żeby była wypłacona różnica między wynagrodzeniem a ekwiwalentem, bo wiemy, że wtedy, kiedy biorą oni udział w akcjach, otrzymują ekwiwalent i nie otrzymują wynagrodzenia. I ta różnica… Chcemy, żeby to było zrekompensowane.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#AnnaBogucka">Proponujemy, żeby przedsiębiorcom na okres 12 miesięcy było przyznane świadczenie postojowe. Oczywiście mówimy o tych przedsiębiorcach, którzy ponieśli duże straty. Proponujemy zwolnienie z obowiązku opłacenia należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, umorzenie zaległości podatkowych, a także przyznanie pomocy finansowej proporcjonalnej do utraconych dochodów. To nie są jakieś wymyślone tematy, to są rzeczy, które rzeczywiście pomogłyby przedsiębiorcom w związku z poniesionymi stratami.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#AnnaBogucka">Jednostkom samorządu terytorialnego przysługiwałoby prawo dofinansowania z budżetu państwa 100% kosztów realizacji zadań inwestycyjnych związanych z przywróceniem stanu infrastruktury sprzed wystąpienia powodzi. Jednoznacznie tutaj określamy, że byłoby to dofinansowanie w wymiarze 100% na odbudowę infrastruktury, która została zniszczona w wyniku powodzi.</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#AnnaBogucka">Jeżeli przedsiębiorcy lub gospodarstwa rolne w wyniku powodzi ponieśli choćby pośrednio szkodę, to też powinna być przyznana pomoc. Mam na myśli takie podmioty jak hotele czy organizacje turystyczne, które bezpośrednio nie poniosły szkody, ale mają ograniczoną działalność, ograniczone przychody z tego tytułu.</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#AnnaBogucka">Pani dyrektor wspomniała tutaj o remediacji terenów. Regionalny dyrektor ochrony środowiska… Na terenach, które były zniszczone, powinna być przeprowadzona remediacja.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#AnnaBogucka">Poszkodowanych w rozumieniu ustawy – tutaj chodzi o rolników – zwalnia się na okres 12 miesięcy z podatku rolnego w zakresie gruntów, o których mowa w ustawie o podatku rolnym.</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#AnnaBogucka">To są poprawki, które proponujemy. Ja chciałabym, żeby te poprawki były uwzględnione. Myślę, że to jest ważne dla tych mieszkańców, którzy są naprawdę w trudnej, tragicznej sytuacji. Powinniśmy się starać, żeby za wszelką cenę pomóc im w tym trudnym czasie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pytania do pani przewodniczącej. Ile jest tych poprawek i czy one trafiły do Biura Legislacyjnego? Czy to są te same, które były zgłaszane w Sejmie?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#AnnaBogucka">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Rozumiem, że w podobnym trybie pan senator Tyszkiewicz. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#WadimTyszkiewicz">Pani Senator, mam pytanie. Czy państwo oszacowali koszty wprowadzenia tych poprawek? Czy znacie państwo rząd wielkości? Jakie to są pieniądze? Dokładnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#AnnaBogucka">Myślę, że to akurat jest w gestii ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Senator Wadim Tyszkiewicz: Czyli państwo nie szacowali?)</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#AnnaBogucka">Nie. Oczywiście, że nie.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#komentarz">(Senator Wadim Tyszkiewicz: Dziękuję.)</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan marszałek Żywno.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MaciejŻywno">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MaciejŻywno">Ja w uzupełnieniu odniosę się do pierwszego pytania pani senator. Moja dusza byłego wojewody od razu się tutaj odzywa i przypominają mi się wichury w naszym regionie. Ja bym do pytania… Pani senator prosiła pana ministra o podanie danych dotyczących wypłat. Ja bym się uśmiechnął i poprosił o podanie danych wedle zasady, ile pieniędzy zostało przekazanych z rządu i od wojewody do samorządów. Bo bardzo często jest tak… Pieniądze mogły pójść nawet w 24 godziny. Taki przykład mieliśmy w naszym regionie. Po wichurach minister Boni dociskał nas, żebyśmy doszli do poziomu wypłat w 24 godziny, i urzędy to robiły, ale niektóre samorządy potrafiły wypłacać te środki nawet po 30 dniach. Tak więc dane byłyby bardziej uczciwe, gdyby pokazano, co jest na którym etapie, co ostatecznie poszło do ludzi.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Czyli może być w rozbiciu, do wojewodów…)</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#MaciejŻywno">Uważam, że byłoby to uczciwe, bo niektóre osoby, które pytają… Nie mówię o pani senator. Niektóre pytania stawiane w przestrzeni publicznej budują wrażenie, jakby pan minister w linii prostej wypłacał środki do gospodarstwa domowego, a tak nie jest. Warto zwrócić uwagę na to, kiedy pieniądze idą z puli centralnej i kiedy trafiają z samorządów bezpośrednio do poszkodowanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę o odpowiedź pana ministra.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TomaszSzymański">Pozwólcie państwo, że od razu odniosę się do pytania pana marszałka w kontekście samych zasiłków na odbudowę, czyli do 200 tysięcy zł. Nie chciałbym wchodzić w szczegóły, ale pozwolę sobie poczynić taki delikatny komentarz. Środki, które zostały wypłacone przez wojewodę do OPS, to jest kwota 278 milionów zł. Środki wypłacone przez OPS do poszkodowanych to 139 milionów. Szanowni Państwo, nie wyciągałbym z tego daleko idących wniosków, ponieważ państwo zadziałało w ramach interwencji już następnego dnia, 11 września, wprowadzając rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#TomaszSzymański">Sytuacja, która ma miejsce, czyli wypłata zasiłków celowych przez urzędy gmin w kontekście OPS… Mamy ograniczoną liczbę pracowników. Każde wydatkowanie środków wymaga decyzji administracyjnej poprzedzonej wywiadem środowiskowym. Do tego było niezbędne powołanie komisji gminnych, które szacowały straty w zakresie nieruchomości. Myśmy ściągnęli z Polski około tysiąca inżynierów budownictwa, zrzeszonych w GUNB, w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego, a także w Krajowej Izbie Inżynierów Budownictwa, żeby wspomóc te gminne komisje. Komisje chodziły od domu do domu, jak tylko woda opadła, i szacowały straty w odniesieniu to nieruchomości. To jest jakby jedna rzecz.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#TomaszSzymański">Oczywiście każda wydana złotówka… Pamiętajcie państwo również o tym, że mimo wystąpienia powodzi petenci, klienci OPS nadal przychodzili po kwoty, które im się należały z innych tytułów. Proszę również pamiętać, że decyzje, które przyszło podejmować urzędnikom, które miały charakter takiej naprawdę niewielkiej pomocy finansowej, np. w wysokości kilkuset złotych, nagle musieli mierzyć się z podpisywaniem decyzji w sprawie kwot wynoszących 200 tysięcy zł. To również było coś, co spowodowało pewne pytania. Myśmy musieli zareagować i dookreślić wytyczne, na podstawie których pracownicy, wedle ustawy o pomocy społecznej, mogli te pieniądze wydatkować.</u>
<u xml:id="u-31.3" who="#TomaszSzymański">Odpowiadając na pana pytanie, powiem, że rząd zadziałał błyskawicznie, desygnując pieniądze. Potem codziennie monitorowaliśmy proces i określaliśmy poprzez właściwych wojewodów, poprzez właściwe podmioty, które mają nadzór nad funkcjonowaniem poszczególnych OPS, gdzie są tzw. wąskie gardła, żeby wyeliminować w procesie wypłat ewentualne trudności. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan przewodniczący Dzikowski.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Senator Maciej Żywno: Mogę tylko ad vocem? Dosłownie jedno zdanie.)</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MaciejŻywno">Panie Ministrze, dokładnie o to mi chodziło, kiedy zadawałem pytanie, o to, żeby pokazać, że proces wypłat zależy nie tylko do strony rządowej, ale również od strony samorządowej. To musi być zgrane, a czasami mam takie poczucie, że próbuje się zrobić taką narrację, jakby minister czy wojewoda nie wypłacił pieniędzy danej rodzinie. Te liczby wyglądają… Tu akurat odpowiedzialność za pomoc idzie aż do samego dołu, do gminy. Oczywiście cieszy to, że gminy się wspiera i że się im pomaga. Trudno jednak ten cały ciężar odpowiedzialności przerzucić na rząd, bo to jest właśnie wspólny mechanizm, jakim jest zarządzanie kryzysowe i organizacja wypłat.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#WaldyDzikowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#WaldyDzikowski">Wsłuchując się w debatę komisji, w uwagi, które podniosło Biuro Legislacyjne, oraz w wyjaśnienia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, chcę postawić wniosek, ale najpierw krótko powiem, że ta ustawa jest dedykowana przede wszystkim tym ostatnim w łańcuszku, czyli powodzianom. Ona ma, że tak powiem, taką intencję, aby udrożnić wszystkie wąskie gardła, bo pieniądze są i są przelewane. Są też przepisy obowiązujące wojewodów, gminy i ośrodki pomocy społecznej. I chodzi o to, by to wszystko udrożnić, by pieniądze przepływały szybciej do konkretnych ludzi. Biorąc pod uwagę czas, tryb i oczekiwania ludzi, trudno się tutaj licytować, trzeba przyjąć przepisy, które są tu procedowane, bo ludzie na nie czekają. Myślę, że tu każda minuta jest ważna, dlatego proszę Wysoką Komisję o przyjęcie ustawy bez poprawek, abyśmy po wyjściu stąd mieli czyste sumienie. Nie przerzucajmy się wszystkimi argumentami, tak bardzo szczegółowymi. Tu chodzi przede wszystkim o to, aby ludzie otrzymali narzędzia do tego, aby te pieniądze znalazły się w domach. W związku z tym ta ustawa jest pilnie potrzebna. Ona po prostu jest narzędziem do tego, aby znieść pewne ramy biurokratyczne, które są dzisiaj i które sami kiedyś wprowadzaliśmy. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Panie Przewodniczący, z poprawkami będą mieli jeszcze więcej pieniędzy i będą jeszcze lepsze warunki.)</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">W tej chwili głos ma pan senator Górski.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MaciejGórski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MaciejGórski">Szanowni Państwo! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#MaciejGórski">Może tutaj chodzi o komunikację. Pan powiedział, że ponad 2 tysiące rodzin otrzymało pomoc. Pytanie: ile rodzin o nią wnioskowało? Jeżeli pokażemy to w kontekście… Ja nie wiem, czy 2 tysiące to dużo, czy mało. Jeżeli jest 2 tysiące 300 rodzin, to jest to dużo, a jeżeli to jest 10 tysięcy rodzin, to… Ja nie wiem, ile rodzin wnosiło o pomoc na odbudowę domu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#TomaszSzymański">Niestety nie mam takich danych, którymi mógłbym się z państwem w tej chwili podzielić. My mamy statystyki dotyczące tego, jakie pieniądze są zadysponowane i wypłacane przez OPS poszczególnym osobom w ramach tych określonych widełek: 100 tysięcy, 200 tysięcy, 8 tysięcy i do 2 tysięcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#MaciejGórski">To ja dopytam. Czy pan minister jest w stanie pozyskać taką informację i nam ją przekazać? Ktoś to koordynuje i wie, ile osób wnioskuje o pomoc i jak oszacowały to komisje, które, jak pan minister mówił, tam chodziły. Był tam nadzór budowlany. Ile nieruchomości zostało zniszczonych? Macie przecież protokoły.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#TomaszSzymański">Tak, Panie Senatorze. Tylko pytanie, na kiedy pan potrzebuje tę informację. To są dane, które się zmieniają. To wykracza poza właściwość mojego resortu, ponieważ OPS działają w ramach innego ministerstwa. I to może być trudne, jeżeli pan potrzebuje tę informację na dzisiaj albo na teraz.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#komentarz">(Senator Maciej Górski: Najszybciej jak się da. Myślę, że na przyszły tydzień będzie okej, a głosowanie…)</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#TomaszSzymański">Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#komentarz">(Senator Maciej Górski: Wiadomo, że nie zdążymy przed głosowaniem.)</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tylko zapytam: czy pani przewodnicząca chce zabrać głos? Nie.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pan senator Durlak.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#WiktorDurlak">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#WiktorDurlak">Ja może troszkę pomogę. Jak to się ma do słów pana ministra… Dzisiaj rano pojawiła się informacja – burmistrz Głuchołaz powiedział, że blisko 90% poszkodowanych nie otrzymało pomocy, a tam było 1 tysiąc 200 wniosków. A więc tylko ok. 200 wniosków zostało rozpatrzonych i wypłacono pieniądze. I dlatego ta sytuacja jest taka trudna. Przed chwilą o tym rozmawialiśmy. Czy problemem nie jest to, że jest mało pracowników socjalnych? Czy były próby przesunięcia pracowników od wojewodów, aby pomagali oni w samorządach?</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#WiktorDurlak">Najwyższa wypłacona kwota to była kwota 130 tysięcy, a szumnie mówi się o 200 tysiącach. Z informacji medialnych wiemy, dlaczego ta kwota jest taka, dlaczego to nie jest 200 tysięcy. Wytyczne, które były, takie, że musiałby być zerwany dach i strop… Wtedy byłoby 100% kwoty. Czy my w tej ustawie, w tej nowelizacji to zmieniamy? Chodzi o to, aby tę kwotę po prostu podnieść, bo za 100 tysięcy odbudowa domu jest praktycznie niemożliwa. To moje pytanie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">W ustawie faktycznie jest trochę zapisów zwalniających samorządy z wielu rygorów, które są narzucone prawem i spowalniają samą procedurę. W tej chwili narracja idzie w taką stronę, że… Atakowany był rząd i rząd wykazał, że to jest na poziomie OPS. OPS są w samorządzie, w związku z czym to samorząd spowalnia udzielanie pomocy. Ale on nie spowalnia dlatego, że chce, tylko dlatego, że są takie ramy i ograniczenia, chociażby osobowe. Ja starałem się w nocy tę ustawę może nie przeczytać, ale przejrzeć. Tutaj w wielu miejscach jest takie radykalne obniżenie wymogów.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#TomaszSzymański">Panie Przewodniczący! Panie Senatorze!</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#TomaszSzymański">Ten sam burmistrz Głuchołaz w wywiadzie, który chyba obaj słyszeliśmy, powiedział również, że nie ma żadnych utrudnień na linii samorząd – rząd, co też jest ważną informacją. Co mnie nie uszczęśliwia? Mając na uwadze to, że, tak jak zauważyłem i o czym państwo doskonale wiecie, pracownicy OPS… Jest ich ok. 150 tysięcy. Mając na uwadze to, że jest potrzeba oddelegowania ich z innych samorządów, jak również z województw, zwracałem się osobiście do wojewodów, żeby desygnowali… Teraz jest tak, że aby desygnować pracownika, przenieść go do innej jednostki, jest wymagana jego osobista zgoda. To nie jest takie przeniesienie jak przeniesienie pracownika samorządowego – na wyraźne zapotrzebowanie pracodawcy na okres do 3 miesięcy bez jego zgody. Każde przeniesienie wymaga zgody pracownika OPS. My możemy tylko i wyłącznie prosić. I jeżeli w tym momencie empatia… Jeżeli poruszy się czyjeś sumienie, to ten ktoś zdecyduje się na taki wyjazd. Takie osoby są, mam takie zapewnienia. Na szczęście, Panie Senatorze, pokryło się to z oczekiwaniami, z zapotrzebowaniem zarówno w przypadku województwa dolnośląskiego, jak i w przypadku województwa opolskiego. Ta pomoc, o którą prosili samorządowcy, o którą prosiły poszczególne OPS za pośrednictwem wojewody… Mamy pokrycie, jeśli chodzi o pracowników OPS.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#TomaszSzymański">Jeżeli chodzi o pracę inżynierów budowlanych, to wytyczne były przygotowywane przez najwyższej klasy specjalistów zrzeszonych w Głównym Urzędzie Nadzoru Budowlanego, a także w Krajowej Izbie Inżynierów Budownictwa. Ja lepszych specjalistów w Polsce nie znam. Oni dostosowywali wytyczne, które pierwotnie, ma pan rację, faktycznie dotyczyły kwestii klęsk żywiołowych, takich jak huragany, wiatry. Ale w każdym przypadku, kiedy komisja uzna procentowy uszczerbek na danym obiekcie budowlanym ze względu na zmiany w konstrukcji, w ścianie nośnej, fundamencie, stropie… Nie ma możliwości, by taki obiekt spełniał w 100% swoją funkcję użyteczności.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#TomaszSzymański">Przyjęliśmy taką regułę, że te 200 tysięcy… Od samego początku było mówione, że to nie ma być odtworzenie obiektu, bo nie możemy sobie na to pozwolić. Kto by wiedział, jaki obiekt… To ma być pomoc doraźna, celowa państwa, służąca temu, żeby móc coś uruchomić, żeby spróbować przywrócić użyteczność obiektu. Nikt nie był w stanie określić, kiedy będzie się należało 100% odszkodowania, nawet z takiej prostej przyczyny, że pan ma taki dom, a ja mam inny dom. Każdy może mieć inny dom. To byłoby bardzo trudne do skomponowania. Dlatego też za pomocą dobrego protokołu, który pomagał procentowo wyliczyć szkody, komisje gminne, z udziałem pracowników gminy, OPS, a także inżynierów budownictwa, w najlepszej wierze dokonywały przeglądu i określały procent uszkodzenia. Po przemnożeniu przez kwotę 2 tysięcy… Wychodziło, jaka jest szkoda. Bardzo często wychodziło, że szkoda jest całkowita, ale nie w każdym…</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: 200 tysięcy, nie 2 tysięcy.)</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#TomaszSzymański">1% razy 2 tysiące.</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: 1%.)</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#TomaszSzymański">Tak. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#WiktorDurlak">Ja to w pełni rozumiem, tylko, wie pan, poszła informacja medialna, że to będzie jednak 200 tysięcy i ludzie liczyli na te pieniądze.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Tomasz Szymański: Przepraszam, do 200.)</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#WiktorDurlak">Do 200 tysięcy. No ale wiemy, jak działają media i jak ludzie odbierają taką informację. Trzeba jeszcze dodać, że ten burmistrz powiedział, że do połowy grudnia wszystkie wnioski zostaną rozpatrzone. To też ważna informacja i wszyscy będziemy kibicować, żeby tak się stało. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#TomaszSzymański">Szanowni Państwo, w ubiegłym tygodniu mieliśmy duże spotkanie w Głuchołazach z dyrekcją miejscowego OPS, z samorządem głuchołaskim. To nie jest tylko kwestia budownictwa indywidualnego, domostw i mieszkań, ale także kwestia obiektów użyteczności publicznej. Głuchołazy stają się placem budowy. Przede wszystkim to, co się tam wydarzyło… No, miejscowość jest nieprzejezdna. Jeżeli ktokolwiek z państwa był w Głuchołazach, to wie, że miasto się korkuje. Są odtwarzane drogi, przyczółki, mosty, praca idzie tam pełną parą. Zasoby ludzkie, które mamy, ludzie, którym – wczoraj był dzień pracownika samorządowego – jeszcze raz należy wyrazić ogromne słowa uznania i podziękowania… Robimy wszystko, co możemy, wszystkie siły, środki są w to wrzucone. Proszę pamiętać, że są jeszcze zadysponowane oddziały wojska, które również są zaangażowane w odbudowę. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pani przewodnicząca Bogucka.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#AnnaBogucka">Ja dwa słowa. Akurat to, co pan minister powiedział, że kwota jest wypłacana proporcjonalnie, a maksymalna to jest 200 tysięcy… No ale jeżeli budynek jest zniszczony w 80%, to nie można wypłacić 80% z tych 200 tysięcy, bo ten budynek po prostu nie nadaje się do mieszkania. Trzeba budynek budować na nowo, a za te 80% w żadnym wypadku nikt nie jest w stanie wybudować nowego domu. Dlatego nadal proponujemy tutaj poprawkę, która pomoże ludziom stanąć na nogi i pomoże im na nowo żyć na tym terenie, gdzie mieszkają. Bardzo proszę o przyjęcie naszych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy są dalsze zgłoszenia w dyskusji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-50.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zostały złożone wnioski legislacyjne przez panią przewodniczącą Bogucką – nie wiem, ile ich było, ale sporo – i wniosek pana przewodniczącego Dzikowskiego o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-50.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Oczywiście kolejność głosowania jest następująca: najpierw drugi wniosek, później szczegółowy.</u>
<u xml:id="u-50.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Poddaję pod głosowanie wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-50.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-50.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-50.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-50.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">8 głosów za, 1 – przeciw, 2 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-50.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-50.10" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Ja składam wniosek mniejszości.)</u>
<u xml:id="u-50.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">Tylko trzeba to zrobić z kimś.</u>
<u xml:id="u-50.12" who="#komentarz">(Senator Anna Bogucka: Tak, podpisany z panem…)</u>
<u xml:id="u-50.13" who="#ZygmuntFrankiewicz">Obydwoje państwo, świetnie.</u>
<u xml:id="u-50.14" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto będzie sprawozdawcą wniosku mniejszości?</u>
<u xml:id="u-50.15" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pani przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-50.16" who="#ZygmuntFrankiewicz">Potrzebny jest jeszcze sprawozdawca ustawy. Czy pan Janusz Pęcherz się na to zdecyduje? Wiem, że chyba tylko myśmy dwaj przeczytali to w nocy.</u>
<u xml:id="u-50.17" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo wszystkim państwu, dziękuję gościom.</u>
<u xml:id="u-50.18" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-50.19" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 54)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>