text_structure.xml
23.2 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 00)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Zygmunt Frankiewicz)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Witam bardzo serdecznie wszystkich państwa i otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przedmiotem obrad dzisiejszego posiedzenia, zgodnie z proponowanym porządkiem, jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o ochronie przeciwpożarowej oraz ustawy o ochotniczych strażach pożarnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy do porządku obrad ktoś ma jakieś uwagi? Nie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Porządek został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Pozwólcie państwo, że powitam gości.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zacznę od pana ministra Wiesława Szczepańskiego. Witam bardzo serdecznie. Jest z nami również pan komendant, starszy brygadier Paweł Frysztak z Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej i prezes Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej, pan senator Waldemar Pawlak. Przedstawicielem wnioskodawców jest pan poseł Zbigniew Sosnowski. Witam serdecznie. Związek OSP reprezentuje wiceprezes Zarządu Głównego, pan Adam Nowak.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jesteśmy chyba w gronie wyłącznie zaproszonych gości i senatorów, członków komisji. Co ciekawe, jesteśmy w komplecie, jest cały skład komisji. Nie będę wygłaszał formuły o działalności lobbingowej.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Przypomnę tylko, że posiedzenie jest transmitowane.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Chętnie oddam teraz głos panu posłowi celem przedstawienia ustawy. Im krócej, tym lepiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#ZbigniewSosnowski">Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie! Szanowni Państwo! Panie Ministrze! Panie Komendancie!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#ZbigniewSosnowski">Panie Przewodniczący, dostosuję się do państwa oczekiwań. Rzeczywiście ustawa jest stosunkowo łatwa, jeśli chodzi o zrozumienie, ale pozwólcie państwo, że przybliżę jej najbardziej istotne założenia.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#ZbigniewSosnowski">Tak naprawdę w państwa uwagach są 2 założenia, ja to jeszcze rozszerzam o trzecie. Otóż ustawa, o której mówimy, zakłada przede wszystkim rozszerzenie, otwarcie katalogu działań, które wykonują ochotnicze straże pożarne. To po pierwsze. Po drugie, sprawia, że większą uwagę przywiązujemy do prewencji. I po trzecie, przywraca rozwiązania w zakresie finansowania ochotniczych straży pożarnych, które obowiązywały do 2017 r. Króciutko o każdej ze spraw.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#ZbigniewSosnowski">Jeśli chodzi o otwarcie katalogu… Drodzy Państwo, zgodnie z ustawą, a dokładnie z art. 2 ust. 2 ustawy – Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenia powinny same określać cele i zadania, które realizują dla lokalnych społeczności. Jak państwo wiecie – widzicie, co się dzieje na świecie – sytuacja się zmienia, zadania ochotniczych straży pożarnych ulegają ciągłym zmianom. Ważne jest, żeby zadania, które wykonują ochotnicze straże pożarne, były realizowane tak, jak oczekują tego lokalne społeczności. Otwarty katalog sprawi, że nie będzie w tym zakresie wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#ZbigniewSosnowski">Oczywiście jako strażak z 39-letnim doświadczeniem powiem, że bardzo ważny jest nowoczesny sprzęt, ale państwo senatorowie zapewne zgodzicie się ze mną, że niemniej istotna jest prewencja. Jakbyśmy zwrócili uwagę na… Dlaczego firmy ubezpieczeniowe przekazują pieniądze? Ano właśnie dlatego, żeby m.in. realizować zadania w ramach prewencji.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#ZbigniewSosnowski">Oczywiście trzeci cel to przywrócenie finansowania ochotniczych straży pożarnych przez komendanta Państwowej Straży Pożarnej, ale także przez Związek Ochotniczych Straży Pożarnych Rzeczypospolitej Polskiej. Państwo doskonale wiecie, że ok. 50% zadań związanych z działalnością przeciwpożarową, z akcjami ratowniczo-gaśniczymi wykonują ochotnicze straże pożarne. Stąd też bardzo istotne jest, aby strażacy, że tak powiem, odzyskali to, co utracili w 2017 r. Chodzi o pewną zasadę przyzwoitości, o to, żeby strażacy, którzy realizują zadania, mieli wpływ na to, co i jak chcą realizować. Drodzy Państwo, czasami pojawiał się zarzut, że ograniczamy tutaj działalność komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej. Nic bardziej mylnego. Te zadania, które będą realizowały ochotnicze straże pożarne, będą realizowane w uzgodnieniu zarówno z komendantem Państwowej Straży Pożarnej, jak i z Zarządem Głównym Związku Ochotniczych Straży Pożarnych.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#ZbigniewSosnowski">Państwo doskonale wiecie, że w tej chwili w naszym parlamencie jest procedowana ustawa o obronie cywilnej i ochronie ludności. Tam także będą zapisy, które będą dotyczyły ochotniczych straży pożarnych, ale to będzie przedmiotem dyskusji, kiedy będziemy omawiać ustawę. Ja tylko sygnalizuję, że to nie jest koniec zmian dotyczących ochotniczych straży pożarnych. Dziękuję bardzo. Jestem do państwa dyspozycji. Jeśli będą pytania, odpowiem na każde.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Bardzo dziękuję panu posłowi.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę pana ministra Wiesława Szczepańskiego o przedstawienie opinii w imieniu MSWiA.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#WiesławSzczepański">Chciałbym powiedzieć, że jeśli chodzi o MSWiA, to resort popiera ustawę. Projekt został z nami uzgodniony. Uważamy, że powinniśmy przywrócić to, co było do roku 2017, tak aby 50% środków, które wpływają z sum uzyskanych z rynku obowiązkowego ubezpieczenia od ognia, było w dyspozycji zarządu głównego ochotniczych straży pożarnych, a w 50% – w dyspozycji Państwowej Straży Pożarnej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#WiesławSzczepański">Jednocześnie chciałbym dodać, że rzeczywiście, tak jak powiedział pan poseł, będzie tutaj pewna kontrola ze strony parlamentu, dlatego że zawsze do 30 czerwca roku następnego ochotnicze straże pożarne będą musiały przedstawiać Sejmowi informację o tym, w jaki sposób te środki zostały zagospodarowane i wykorzystane.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">W imieniu Biura Legislacyjnego Senatu opinię przedstawi pan mecenas Maciej Telec.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejTelec">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MaciejTelec">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MaciejTelec">Uwagi są szczegółowo opisane w opinii, więc ja tylko pokrótce.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MaciejTelec">Trzy uwagi ogólne dotyczą art. 38 i art. 39 ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Nie ma tu propozycji poprawek, ponieważ wymagałoby to jakiejś decyzji merytorycznej. Muszę uczynić takie zastrzeżenie, że uwagi, które ogólnie dotyczą zachowania standardów legislacyjnych wynikających z konstytucji… No, trzeba mieć na względzie, że ta ustawa jest o 6 lat starsza od konstytucji. Kiedy pisano te przepisy, tych kwestii zapewne nie brano pod uwagę.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MaciejTelec">Pierwsza uwaga dotyczy art. 38 ust. 1. Ten przepis generalnie nakłada na zakłady ubezpieczeń obowiązek przekazywania 10% sumy z obowiązkowego ubezpieczenia od ognia na określone cele. Te cele są wskazane. Ponieważ przepis ten statuuje obowiązek nakładany na zakłady ubezpieczeń, to wymienienie celów, na które mają być potem przeznaczone pieniądze, jest zbędne. Sugeruje się nawet, że zakłady, przekazując pieniądze, powinny, nie wiem, w tytule przelewów wskazywać, na jakie cele te środki mają być przekazane, co oczywiście jest zbędne. Wskazywanie celów miało sens wówczas, kiedy w przepisie była mowa o komendancie głównym Państwowej Straży Pożarnej i o zarządzie Związku Ochotniczych Straży Pożarnych. A kiedy tego przepisu nie ma, ten fragment jest zbędny. Dodatkowo on jest inaczej sformułowany niż katalog celów, na które mają być przeznaczone środki finansowe z ubezpieczenia od ognia.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#MaciejTelec">Uwaga druga dotyczy takiej bardzo wąskiej regulacji, dotyczy obowiązku przekazywania sum z tytułu obowiązkowego ubezpieczenia od ognia. Nie ma tam nawet terminu, w którym te zakłady powinny przekazywać obowiązkowe sumy, co może budzić wątpliwości z punktu widzenia zasady określoności, czyli art. 2 konstytucji. Oczywiście, po pierwsze, konstytucji wówczas nie było, po drugie, należy zdawać sobie sprawę z tego, że przepisy w tym kształcie obowiązują od ponad 30 lat i jakaś praktyka współdziałania między zakładami ubezpieczeń a beneficjentami zapewne już się ukształtowała.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#MaciejTelec">Uwaga trzecia dotyczy art. 39 ust. 2 ustawy o ochronie przeciwpożarowej i przepisów wykonawczych wydawanych na podstawie tej normy, a właściwie ich braku w tej nowelizacji. Otóż w art. 39 w ust. 2, i to zarówno w dotychczasowym stanie prawnym, jak i w stanie prawnym poprzedzającym zmianę polegającą na wykreśleniu Zarządu Głównego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych jako beneficjenta wpływów z tytułu ubezpieczenia obowiązkowego od ognia, był przepis upoważniający. Na jego podstawie były wydawane rozporządzenia, które określały szczegółowe zasady rozdziału środków między jednostki ochrony przeciwpożarowej. I tam był określony np. tryb składania wniosków o przyznanie tej pomocy, tryb opiniowania przez wojewódzkie komendy straży pożarnej. Niezawarcie takiego przepisu upoważniającego będzie oznaczało, że te zasady i tryb przyznawania środków, które trafiają najpierw do komendanta głównego PSP oraz do Zarządu Głównego OSP, w ogóle nie będą określone przepisami prawa powszechnie obowiązującego, a to rodzi wątpliwości co do zgodności takiego rozwiązania z art. 7 konstytucji i zasadą legalizmu, która na pewno dotyczy komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej jako organu państwowego.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#MaciejTelec">Uwaga czwarta jest to uwaga stricte legislacyjna, którą warto byłoby rozważyć w sytuacji, w której pojawiłyby się poważniejsze poprawki. Ja nie będę się nad nią rozwodził. Chodzi o użycie niewłaściwego określenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zamiast „do dnia” „przed dniem”.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy pan poseł sprawozdawca albo pan minister chcą się odnieść do uwag Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#ZbigniewSosnowski">Może bardzo króciutko, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#ZbigniewSosnowski">Zwracam uwagę na 2 rzeczy. Środki, o których mówił pan mecenas, będą dzielone w najbardziej transparentny sposób. Pan zwraca uwagę na to, że dzisiaj opiniuje to komendant główny Państwowej Straży Pożarnej, a opinie co do pozyskania środków będą wychodziły od zarządu głównego i będą przechodziły przez zarząd oddziału wojewódzkiego, powiatowego i gminnego. Proszę zwrócić uwagę: żeby dana OSP otrzymała środki, opinia zarządu gminnego będzie niezbędna. Będzie to transparentne.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#ZbigniewSosnowski">I druga rzecz. Proszę zwrócić uwagę na artykuł, który mówi o tym, że corocznie prezes zarządu głównego będzie zdawał sprawozdanie z wykorzystania tych środków. Nie znam bardziej transparentnego modelu rozdzielania środków finansowych niż te, o których mówi ta ustawa.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#WiesławSzczepański">Chciałbym powiedzieć, że projekt ustawy był projektem poselskim, został przygotowany przez parlamentarzystów. Strona rządowa nie wniosła do niego uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Opinię Biura Legislacyjnego traktuję w ten sposób: to nie były uwagi natury merytorycznej, tylko formalnej. Nie sądzę, żeby pan mecenas podważał transparentność działania, które będzie wynikało z tych przepisów. Raczej zwraca uwagę na kolizję z zasadami.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ja słyszałem przed rozpoczęciem tego posiedzenia, że za chwilę będziemy procedowali ustawę o ochronie ludności. Chyba tak się ta ustawa nazywa.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#komentarz">(Głos z sali: O ochronie ludności, tak.)</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zakres tamtej ustawy nakłada się na zakres tej ustawy, tak że…</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie…)</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie?</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji Wiesław Szczepański: Można?)</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#WiesławSzczepański">Zakresy ustaw się nie nakładają.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#WiesławSzczepański">Oczywiście tamta ustawa nadaje określone dodatkowe obowiązki, ale zmienia również ustawę o ochotniczych strażach pożarnych. Daje ona możliwości pozyskiwania dodatku emerytalnego poprzez udział w szkoleniach czy też po prostu w ćwiczeniach zamiast w akcjach. W żaden sposób nie są tam normowane zapisy, które są tutaj. W żaden sposób.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">W każdym razie za chwilę ponownie będziemy mieli do czynienia ze strażami ochotniczymi.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MaciejGórski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MaciejGórski">Z tego, na pan legislator zwrócił uwagę, wynika, że minister nie będzie mógł wydać rozporządzenia, według którego zarząd krajowy ochotniczych straży pożarnych rozdzieli środki. Tak?</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie.)</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#MaciejGórski">Tak wynika z tego punktu 3, z opinii biura.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MaciejTelec">W praktyce tak, ponieważ znika przepis upoważniający, na podstawie którego można by takie rozporządzenie wydać.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MaciejGórski">To ja mam pytanie teoretyczne, choć na pewno to się nigdy nie stanie. Ale jeżeli zarząd główny podjąłby decyzję, że z jakichś powodów daje środki na 9 województw, a na 6 nie, to będzie to zgodne z tym porządkiem prawnym. Nikomu nic do tego, taka jest decyzja zarządu. Tak?</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Maciej Telec: Trudno mi się wypowiadać na temat kwestii praktycznych. Na pewno…)</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MaciejGórski">To znaczy praktyka… Na pewno tak się nie stanie, ale nie będzie tu żadnego wentyla oprócz przyzwoitości.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Głos z sali: To nie te czasy…)</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MaciejGórski">No nie wiadomo, spokojnie. Czasy zawsze są ciekawe.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Absolutnie.)</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#MaciejGórski">Ja proszę o odpowiedź, czy będzie…</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#komentarz">(Przewodniczący Zygmunt Frankiewicz: Przepisy prawa nie powinny być dostosowywane do czasów.)</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#MaciejGórski">W moim odczuciu część środków powinna być dedykowana województwom. To powinno być do decyzji zarządów wojewódzkich. Powinien być jakiś tam procent do… Chodzi o to, żeby był wentyl bezpieczeństwa. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy…</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proszę bardzo, pan senator Waldemar Pawlak.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#WaldemarPawlak">Szanowni Państwo, myślę, że bardzo dobre pytanie zadał pan senator Górski. Rozumiem jego obawy. Chcę powiedzieć, że przed 2017 r. środowisko strażaków ochotników w taki sposób gospodarowało środkami z firm ubezpieczeniowych, że zaangażowane były i oddziały wojewódzkie, i powiatowe, i gminne jako podmioty, które opiniują wnioski ochotniczych straży pożarnych. Były też przygotowane odpowiednie zasady rozdziału środków na różne zadania, proporcjonalnie do liczby ochotniczych straży pożarnych. To było robione w ramach szeroko rozumianego samorządu strażackiego. Takie rozwiązanie funkcjonowało bez problemu przez 20 lat także we współpracy z Państwową Strażą Pożarną. W przypadku projektów o szerszym charakterze, które wymagały koordynacji działań z Państwową Strażą Pożarną, takie uzgodnienia były realizowane.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#WaldemarPawlak">Rozwiązania, które przyjęto w 2017 r., sprowadziły się do tego, że wyłączną decyzję podejmowała w takich przypadkach Państwowa Straż Pożarna. Mamy informacje, że te środki były rozdzielane w sposób, powiem delikatnie, daleki od ideału. W latach, w których nie było wyborów, przekazywano znacznie mniejsze kwoty na ochotnicze straże pożarne, natomiast w latach wyborczych była kumulacja i wysyp tych środków.</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#WaldemarPawlak">Co do rozdziału, to przywołam rozwiązanie, o którym pewnie wszyscy państwo słyszeli – była to słynna „bitwa o wozy” – polegające na tym, że przydzielano dofinansowanie do samochodów straży pożarnych nie na podstawie kryteriów związanych z zagrożeniami czy z bezpieczeństwem, ale na podstawie frekwencji wyborczej. Prowadziło to czasami do komicznych sytuacji, bo w niektórych przypadkach taki przydział otrzymywały gminy, w których nie ma ani jednej straży pożarnej – mogę tu powiedzieć o przykładzie Podkowy Leśnej. Przywrócenie tego…</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#WaldemarPawlak">W innych województwach też pewnie były takie gminy. Ja mówię o Mazowszu.</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#WaldemarPawlak">Chcę podkreślić, że przywrócenie takiego samorządowego rozwiązania uchroni nas od tego typu problemów. Ta ustawa spełnia oczekiwania, o których mówił pan senator, dotyczące tego, żeby cały proces był przejrzysty.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#WaldemarPawlak">Na koniec, skoro mówimy tutaj o przedstawianiu sprawozdania z wykorzystania tych środków Sejmowi, zaznaczę, że będzie to corocznie bardzo precyzyjnie rozliczane. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy są jeszcze głosy w dyskusji? Nie.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie ma wniosków legislacyjnych.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#ZygmuntFrankiewicz">Są 4 uwagi Biura Legislacyjnego, przy czym do 3 poważniejszych nie ma propozycji poprawek, a w przypadku czwartej, z propozycją poprawki, pan mecenas stwierdził, że jeżeli będzie ona jedyna, to nie warto jej procedować. Chyba dobrze odczytałem intencje.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">W związku z zakończeniem dyskusji zgłaszam wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nie ma innych wniosków.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">Poddaję wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (10)</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czy pan senator…</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#komentarz">(Głos z sali: Kto się wstrzymuje i kto jest przeciw.)</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">A, przepraszam. Oczywiście.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#ZygmuntFrankiewicz">Kto się wstrzymał? (3)</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#komentarz">(Głos z sali: Kto się pogubił?)</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#ZygmuntFrankiewicz">Nikt się nie pogubił. Wszyscy są.</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#ZygmuntFrankiewicz">Czyli wynik jest taki: 10, 0, 3.</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ustawa została przyjęta przez komisję bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#ZygmuntFrankiewicz">Na senatora sprawozdawcę, jeżeli się zgodzi, proponuję pana senatora Marka Brzezina.</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#komentarz">(Senator Gustaw Marek Brzezin: Zgadzam się.)</u>
<u xml:id="u-20.20" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zgadza się. Dzięki.</u>
<u xml:id="u-20.21" who="#ZygmuntFrankiewicz">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-20.22" who="#ZygmuntFrankiewicz">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.23" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 20)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>