text_structure.xml
53 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 16)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kazimierz Kleina)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#KazimierzKleina">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Budżetu i Finansów Publicznych oraz Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#KazimierzKleina">Przewodniczę posiedzeniu z upoważnienia pana przewodniczącego Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#KazimierzKleina">Przedmiotem naszego posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#KazimierzKleina">Witam wszystkich bardzo serdecznie. Witam panią minister, panów ministrów i wszystkich przedstawicieli rządu, którzy są zainteresowani tą ustawą. Witam wszystkich gości.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#KazimierzKleina">Informuję równocześnie, że nasze posiedzenie jest transmitowane przez internet.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#KazimierzKleina">Pytam także: czy w posiedzeniu uczestniczą osoby prowadzące działalność lobbingową w rozumieniu prawa?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BłażejZając">Szanowni Panowie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BłażejZając">Nazywam się Błażej Zając. Jestem prezesem Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Porozumienie Wschód – Zachód”, jak również wykonuję działalność lobbingową na rzecz tego właśnie podmiotu, Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Porozumienie Wschód – Zachód”.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dziękuję bardzo. Odnotowujemy to w protokole.)</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Czy jest pan zarejestrowany?)</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#BłażejZając">Tak, informuję, że jestem zarejestrowany w Kancelarii Sejmu i w Kancelarii Senatu Rzeczypospolitej Polskiej jako podmiot wykonujący działalność lobbingową.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#KazimierzKleina">Czy ze strony…</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#KazimierzKleina">Czy jest kworum w obu komisjach?</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#komentarz">(Głos z sali: W naszej jest.)</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#KazimierzKleina">W komisji samorządu jest, w komisji budżetu także, więc możemy procedować.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#KazimierzKleina">Czy są uwagi do porządku naszego posiedzenia?</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Absolutnie nie.)</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#KazimierzKleina">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#KazimierzKleina">W takim razie przystępujemy do rozpatrzenia wspomnianego przeze mnie punktu, a więc do rozpatrzenia ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#KazimierzKleina">Ze strony rządu osobą odpowiedzialną jest pani minister Joanna Mucha?</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#komentarz">(Sekretarz Stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Joanna Mucha: Tutaj jestem.)</u>
<u xml:id="u-4.11" who="#KazimierzKleina">Tak, ja wiem, że pani… Pani prowadzi tę ustawę czy pan minister Szymański?</u>
<u xml:id="u-4.12" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-4.13" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, czy ktoś…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MaciejDuszczyk">Panie Przewodniczący, mogę?</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MaciejDuszczyk">Maciej Duszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: O, przepraszam, że…)</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MaciejDuszczyk">Razem z panem ministrem Szymańskim prowadzimy tę ustawę, ale ona podlega bezpośrednio moim kompetencjom, tak że ja będę…</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dobrze.)</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#MaciejDuszczyk">…prezentował stanowisko. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzKleina">Aha, dobrze. W takim razie poprosimy pana ministra o krótką prezentację tej ustawy, a później poprosimy panią minister Joannę Muchę o ewentualne uzupełnienie w części dotyczącej jej obszaru zainteresowań.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzKleina">Czy jest coś jeszcze? To wszystko. Okej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MaciejDuszczyk">Szanowni Państwo Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MaciejDuszczyk">Chciałbym krótko przedstawić ustawę, która została przyjęta przez Sejm w dniu 9 lutego 2024 r. Ustawa jest krótka, dotyczy przedłużenia terminów w ustawie o pomocy uchodźcom wojennym z Ukrainy oraz zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych i w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MaciejDuszczyk">Ona zawiera tak naprawdę 2 kluczowe kwestie. W pierwszej kolejności wprowadza przedłużenie do 30 czerwca wszystkich terminów ustawy, która reguluje kwestie pomocy państwa dla uchodźców wojennych z Ukrainy. Ta nowelizacja jest konieczna z tego powodu, że dyrektywa Unii Europejskiej, która reguluje ochronę tymczasową dla osób uciekających przed wojną z terenu Ukrainy, przewiduje wydłużenie terminu obowiązywania przepisów do 4 marca 2025 r. Będąc niejako spadkobiercami tego procesu, który rozpoczął się jeszcze przed zmianą rządu, postanowiliśmy jednak zrobić to w dwóch krokach, w pierwszym kroku zapewniając implementację dyrektywy, ale również… To jest może ważne, ale najważniejsze jest to, żeby wszystkie terminy związane z pomocą dla uchodźców wojennych, których w Polsce mamy jeszcze ok. 950 tysięcy, zostały utrzymane, żeby ta pomoc nie została w jakiś sposób wstrzymana, żeby ich status prawny był jasno określony. Dlatego też przedstawiliśmy projekt ustawy, która przedłuża ten termin do 30 czerwca.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MaciejDuszczyk">Do tego czasu chcemy bardzo dokładnie przejrzeć tę ustawę po to, żeby zobaczyć, czy po 2 latach od momentu rozpoczęcia przez Rosję pełnoskalowej wojny przeciwko Ukrainie nadal spełnia ona swoje założenia, a także rozważyć, jakie elementy powinniśmy w niej zmienić, żeby dostosować się do obecnych wyzwań związanych z obecnością uchodźców. Oczywiście sytuacja w pierwszych miesiącach była zupełnie inna niż dzisiaj, przemyślenia wymaga kwestia wsparcia przewidywanego w tamtym okresie, trzeba też rozważyć, czy wszystkie elementy powinny być brane pod uwagę. W związku z tym, że terminy nas bardzo mocno goniły i nie mieliśmy możliwości odpowiedzialnego przejrzenia tej ustawy w tak bardzo krótkim czasie, zdecydowaliśmy się na te dwa kroki. My już rozpoczęliśmy pewne prace przeglądowe w celu sprawdzenia, które z instrumentów ujętych w ustawie działają, a które nie. Tak że wrócimy z różnymi poprawkami zarówno do Sejmu, jak i do Senatu, ale ze względu na te wszystkie terminy, a także kwestię pomocy dla obywateli Ukrainy, którzy są uchodźcami wojennymi w Polsce, bardzo bym prosił o przyjęcie tej ustawy, tak żebyśmy mogli ją jak najszybciej… żeby Senat mógł jak najszybciej przedstawić ją panu prezydentowi do podpisu, bo niestety terminy są tutaj bardzo krótkie.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#MaciejDuszczyk">To może tyle ode mnie. Jeżeli są pytania, to oczywiście jestem gotowy na wszystkie odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#KazimierzKleina">Czy pani minister chciałaby w tym momencie zabrać głos, czy ewentualnie później, w formie odpowiedzi na pytania?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#JoannaMucha">Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to powiem dosłownie dwa zdania. Bo pan minister Duszczyk przed chwilą wyjaśnił, w jaki sposób procedujemy. A więc to jest ustawa, która de facto przesuwa w czasie te wszystkie zobowiązania państwa polskiego, które wzięliśmy na siebie w poprzednich okresach, ale oczywiście pracujemy nad dokładniejszymi rozwiązaniami.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#JoannaMucha">Jeśli chodzi o mój resort, MEN, to wydatki, które są przenoszone na kolejny okres, dotyczą trzech obszarów. Pierwszy obszar to ukraiński egzamin maturalny organizowany przez MEN w porozumieniu z KRASP, chodzi po prostu o przeprowadzenie dla uczniów ukraińskich egzaminu maturalnego w Polsce. Bardzo duża część uczniów ukraińskich, którzy funkcjonują w polskim systemie edukacyjnym, w ostatnim roku przed maturą wraca do swojego systemu edukacyjnego i w nim zdaje maturę, bo po prostu nie czuje się na siłach zdawać matury w systemie polskim. Rozumiemy tę potrzebę, pomagamy im w tym, zapewniamy im możliwość zdania w Polsce ich matury, ukraińskiej matury, korzystając z pomocy KRASP, która organizuje to działanie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#JoannaMucha">Drugi obszar to środki na finansowanie dodatkowych zadań oświatowych. To są środki przekazywane samorządom na organizację edukacji dzieci ukraińskich w polskich szkołach. Chodzi zarówno o oddziały przygotowawcze, które już w dużej części nie funkcjonują, bo nie ma takiej potrzeby, jak i po prostu o system edukacyjny.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#JoannaMucha">I ostatni obszar to stypendia i zasiłki szkolne, które są w miarę potrzeb wypłacane dzieciom ukraińskim. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzKleina">Jest z nami także pani minister Urszula Demkow, która dotarła już na nasze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Urszula Demkow: Tak. Dzień dobry. Jestem, obecna.)</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#KazimierzKleina">Pani jest podsekretarzem stanu w Ministerstwie Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#KazimierzKleina">Czy pani minister chciałaby ewentualnie dodać parę słów, jeśli chodzi o obszar zdrowia?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#UrszulaDemkow">Tak. Jeśli chodzi o nostryfikację i uznanie kwalifikacji lekarzy pochodzenia ukraińskiego, to za 3 miesiące zamknie się ścieżka warunkowa, którą uruchomiono na czas wojny, aby lekarzom z Ukrainy dać szansę na podjęcie pracy, i zostaną jedynie 2 ścieżki: ścieżka normalna, prowadząca do nostryfikacji, oraz ścieżka określająca czas, miejsce i zakres wykonywania świadczeń. A więc pozostanie taka możliwość, że jeżeli szpital będzie miał zapotrzebowanie na pracownika, lekarza danej specjalności do konkretnych działań, na konkretne stanowisko i na konkretny czas, to nadal będzie mógł takiego lekarza ukraińskiego zatrudnić na okres 5 lat… Tak? Dobrze mówię? Na okres 5 lat. I w czasie tych 5 lat lekarz będzie zobowiązany zrobić nostryfikację. Z kolei ścieżka warunkowa – wprowadzona w związku z tym, że bardzo chcieliśmy pomóc tym lekarzom, a zwłaszcza lekarkom, które uciekały z Ukrainy i chciały tutaj podjąć pracę – będzie się powolutku kończyła. Jest jeszcze ten okres 3-miesięczny, wnioski spływają jeszcze w dosyć dużej liczbie, ale ta ścieżka zostanie zakończona.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę panią mecenas z Biura Legislacyjnego o opinię dotyczącą ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#RenataBronowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#RenataBronowska">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#RenataBronowska">Biuro Legislacyjne chciałoby się odnieść do jednego aspektu, jednego przepisu tej ustawy, a mianowicie do terminu jej wejścia w życie. Otóż art. 5 stanowi, że ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, czyli po upływie określonego czasu, nie wyznaczono daty pewnej. Jednakże z analizy treści poszczególnych przepisów tej ustawy tak naprawdę wynika, że część przepisów tej ustawy wejdzie w życie w innym terminie albo powinna wejść w życie w innym terminie, niż to wynika z art. 5. Otóż zmiany, które są wprowadzane w art. 2 i w art. 3, czyli zmiany w zakresie pewnych preferencji podatkowych na rok 2024, powinny wchodzić w życie z mocą wsteczną, od 1 stycznia 2024 r., co wynika niejako z brzmienia tych przepisów, ale przepis o wejściu ustawy w życie tego faktu nie uwzględnia. Wydaje nam się, że praktyka legislacyjna w tym zakresie jest jednak taka, że… Ona zresztą została zastosowana w przypadku poprzedniej nowelizacji ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy – ustawy z dnia 13 stycznia 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy – kiedy to zmiany w zakresie przepisów podatkowych, zresztą analogiczne, były wprowadzane w życie z zastosowaniem takiej techniki, że przepis o wejściu w życie ustawy przewidywał retroaktywność wspomnianych przepisów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#RenataBronowska">Druga kwestia dotyczy terminu wejścia w życie art. 1 pkt 1. To są właśnie owe przepisy, które przedłużają obowiązywanie szczególnych rozwiązań prawnych, które mają wygasnąć w dniu 4 marca 2024 r. Przedłuża się ten okres do dnia 30 czerwca 2024 r. Chodzi o konieczność zagwarantowania pewnej ciągłości uprawnień wynikających z tych przepisów, determinuje to też termin ich wejścia w życie. To znaczy, że te przepisy powinny wejść w życie najpóźniej dnia 5 marca 2024 r., tak aby z jednej strony zagwarantować ciągłość tych przepisów, a z drugiej nie doprowadzić do sytuacji, w której późniejsze ich wejście w życie skutkowałoby zastosowaniem nieprawidłowej techniki legislacyjnej, czyli nowelizacją przepisów, które ekspirowały i nie obowiązują w systemie prawnym. Dlatego też jeśli chodzi o art. 5, to ten przepis powinien wskazywać jako termin wejścia w życie art. 1 pkt 1 najpóźniej dzień 5 marca 2024 r., z tym że trudność z przyjęciem tego rodzaju zmiany polega na tym, że wiązałoby się to ze skróceniem terminu rozpatrzenia tej ustawy przez pana prezydenta. Tutaj chciałabym przypomnieć, że art. 122 ust. 2 konstytucji wskazuje, iż prezydent ma 21 dni na podjęcie decyzji w sprawie ustawy – podpisanie ustawy albo odmowę jej podpisania. Na kanwie tego przepisu zostało sformułowane dość jednoznaczne stanowisko Trybunału Konstytucyjnego: przedłożenie prezydentowi do podpisu ustawy, która ingeruje w konstytucyjny termin na podjęcie przez głowę państwa decyzji w przedmiocie tego aktu, stanowi naruszenie art. 122 ust. 2 konstytucji. Dlatego też chciałabym państwa poinformować, że istnieje ryzyko, że ta ustawa już w chwili obecnej jest obciążona wadą polegającą na tym, że może wejść w życie po dniu 5 marca, ponieważ gdyby pan prezydent chciał wykorzystać swoje uprawnienia wynikające z konstytucji, to według moich obliczeń ostatnim dniem na podpisanie tej ustawy byłby 7 marca. Jednocześnie próba zmiany przepisu o wejściu ustawy w życie poskutkuje wydłużeniem procesu legislacyjnego i jeszcze większym prawdopodobieństwem, że ta wada zaistnieje. Dlatego też niestety z przykrością muszę stwierdzić, że nie jesteśmy w stanie zaproponować żadnej poprawki, która uczyniłaby zadość wymaganiom i wyeliminowała te wszystkie zastrzeżenia, o których wspomniałam.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzKleina">Czyli rozumiemy…</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo, Pani Mecenas.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#KazimierzKleina">Myślę, że wszyscy członkowie obu komisji zrozumieli kontekst i sytuację. Wydaje się, że powinniśmy rozpatrywać tę ustawę bardzo solidnie, tak żeby udało się to przeprowadzić bez wprowadzania jakichś specjalnych poprawek, które mogłyby wydłużyć proces uchwalania tej ustawy. Ale myślę też, że deklaracja ze strony pana ministra, że ta ustawa będzie w trybie pilnym… że zostanie przygotowana nowa wersja ustawy, która będzie rozwiązywała te wszystkie problemy, daje szansę na to, że wszystko zostanie zrobione w sposób należyty, prawidłowy i tak, jak byśmy wszyscy oczekiwali. Tak więc rozumiemy, jak myślę, wszyscy czy w większości powagę sytuacji. Jest to taki czas, taki moment, że rzeczywiście ustawę należy przyjąć możliwie sprawnie i szybko. Ale mimo tego, jak sądzę, trzeba też zadać kilka pytań i przedyskutować kwestie, które znajdują się w tej ustawie i może znajdą się także w przyszłych rozwiązaniach.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#KazimierzKleina">Wobec tego otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#KazimierzKleina">Już się… Ja także mam pytania…</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#KazimierzKleina">Bardzo proszę, Senatorze.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MaciejGórski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#MaciejGórski">Ja mam pytanie: skąd ten termin czerwcowy? Bo ministerstwo, a dokładniej pana dział, stawia się w takiej sytuacji, że nakłada sobie bardzo ostry reżim czasowy. Bo Sejm ma swoją dynamikę, mogą być poprawki, może ich nie być, potem ustawa trafia do Senatu. Jeżeli są poprawki, to ten okres się wydłuża, a jest jeszcze termin prezydencki. To skąd ten termin czerwcowy? Czy nie powinno to być miesiąc później? Bo tak naprawdę ustawa powinna w marcu trafić do Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KazimierzKleina">Myślę, że w tym kontekście będzie jeszcze kilka problemów, tak więc sprawę terminu, tego czerwcowego terminu, jeszcze dokładniej byśmy przedyskutowali.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KazimierzKleina">Ja chciałbym właśnie w tym kontekście zapytać. Bo jest bardzo wiele osób, głównie pań, które są uchodźcami, mają status uchodźcy i równocześnie pracują u nas. Szczególnie wiele osób pracuje w branży turystycznej, której aktywność, jak wiadomo, przypada głównie na okres lata. I teraz tak: mają kartę czy możliwość pracy i pobytu tutaj i to im się kończy w czerwcu, a wtedy zaczyna się główny czas ich pracy. I takie osoby już się do mnie zgłaszały. A więc w jaki sposób ta sprawa zostanie załatwiona? Bo, jak powiedziałem, te osoby chcą w czerwcu, w maju czy w lipcu rozpocząć pracę, a przepisy, które dają im możliwość pracy i pobytu, zgodnie z tą ustawą wygasają w czerwcu. Jak ten problem zostanie rozwiązany? To jest pytanie w kontekście tych terminów i uprawnień.</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#KazimierzKleina">Czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w tej kwestii? Czy w innej?</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#KazimierzKleina">To bardzo proszę. Pan jeszcze chciał, pan reprezentujący…</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#KazimierzKleina">To też dotyczy tego terminu, tak? Dobrze rozumiem?</u>
<u xml:id="u-16.7" who="#komentarz">(Lobbysta wykonujący zawodową działalność na rzecz Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Porozumienie Wschód – Zachód” Błażej Zając: Chciałbym się odnieść do art. 1, w innej kwestii, Panie Przewodniczący.)</u>
<u xml:id="u-16.8" who="#KazimierzKleina">W innej kwestii. Inną kwestię za chwileczkę będzie pan…</u>
<u xml:id="u-16.9" who="#KazimierzKleina">A więc chodzi o kwestię pracy, terminu i tego kontekstu, o którym z panem senatorem wspomnieliśmy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MaciejDuszczyk">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MaciejDuszczyk">Termin wynika z dwóch kwestii. Przede wszystkim chodzi o to, że chcielibyśmy dać czas rodzicom dzieci, które będą miały wakacje, żeby zastanowili się, w jakim systemie będą chcieli posłać swoje dzieci do szkoły, w polskim czy jednak w ukraińskim, czy będą chcieli na nowy rok szkolny wrócić już do Ukrainy. To jest jeden z argumentów przemawiających za tym, żeby ten termin był przewidziany jednak w miarę szybko. Drugi, moim zdaniem dużo ważniejszy, a może tak samo ważny, jest taki, że my już rozpoczęliśmy prace nad przeglądem wszystkich instrumentów, które są zawarte w ustawie. Narzucony rygor rządowy jest naprawdę bardzo ostry. Co tydzień mamy spotkania międzyresortowe, na których próbujemy odnieść się do pewnych zjawisk, które zostały zidentyfikowane np. przez wojewodów czy przez gminy. Dotyczy to niektórych świadczeń czy instrumentów ukierunkowanych na wsparcie dla uchodźców wojennych, które, tak jak powiedziałem wcześniej, 2 lata temu były sensowne, rok temu jeszcze były sensowne, ale dzisiaj już niekoniecznie. Dlatego też narzuciliśmy sobie taki reżim, żeby ta ustawa rzeczywiście na początku marca została skierowana do Sejmu, żeby Sejm i Senat miały wystarczająco dużo czasu, aby pracować nad tym projektem. Tak więc w tym przypadku z całą pewnością mogę powiedzieć, że takiego niebezpieczeństwa, jakie jest dzisiaj, nie będzie.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MaciejDuszczyk">Problem, o którym mówiła też pani mecenas, tak naprawdę wynika trochę z tego, że my nie mieliśmy innej możliwości, żeby nad tym projektem tak szybko procedować, ponieważ wchodząc do resortu, musieliśmy go przygotować i szybko przeanalizować, również międzyresortowo. To jest tak naprawdę pierwszy termin, kiedy możemy wyjść z tym projektem. Bo kalendarz został ułożony tak – niestety nie przez nas – żeby można było jak najszybciej z tą ustawą wyjść. Tak jak powiedziałem, zgodnie z harmonogramem, który został przyjęty, również w zespole międzyresortowym, pod przewodnictwem pana ministra Berka, na początku marca powinniśmy być gotowi z tą ustawą. Dwudziestego mamy kolejne spotkanie, które powinno nam już wyjaśnić, jakie zmiany kierunkowe powinny zostać wprowadzone. Potem będziemy mieli jeszcze tydzień na to, żeby przygotować projekt legislacyjny, a więc w marcu powinniśmy być gotowi z projektem, będzie on mógł zostać szybko wpisany do planu prac legislacyjnych rządu. Wtedy, mam nadzieję, i Sejm, i Senat będą miały wystarczająco dużo czasu i nie będzie takiego niebezpieczeństwa jak obecnie, o czym mówiła pani mecenas.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#MaciejDuszczyk">Panie Przewodniczący, jeśli chodzi o kwestię, o którą pan pytał, to ta ustawa, która będzie procedowana, przedłuży termin do 4 marca 2025 r., czyli nie będzie niebezpieczeństwa, że te osoby zostaną pozbawione jakiegoś statusu pobytowego na okres wakacji, kiedy wykonują prace sezonowe. Bardzo mocno pracujemy też nad instrumentem, który osobom korzystającym z ochrony tymczasowej, która jest podstawą dyrektywy, umożliwiałby skorzystanie z bardziej atrakcyjnych dla nich statusów pobytowych. Dlaczego? Z tego powodu, że widzimy procesy odpływu uchodźczyń i uchodźców wojennych z Polski do innych państw, właśnie ze względu na brak stabilizacji. To częściowo wynika z tego, że nasi przyjaciele z Ukrainy trochę boją się, że jeżeli podejmiemy działania stabilizujące ich pobyt, to powrót do Ukrainy po pewnym okresie będzie dla nich trudniejszy. Rozmawiamy z naszymi przyjaciółmi z Ukrainy, argumentując, że jeżeli te osoby są już w Polsce, to lepiej, żeby tu zostały, nawet na bardziej stabilnych zasadach, z tego powodu, że łatwiej wrócić do Ukrainy z Polski niż np. z Hiszpanii czy z Kanady. Dlatego staramy się z jednej strony zgodnie z dyrektywą zachować ochronę tymczasową, czyli te osoby w żaden sposób nie utracą ochrony tymczasowej do 5 marca 2025 r., a z drugiej – przewidzieć w nowej ustawie nowe ścieżki zmiany tytułu pobytowego, tak aby status pobytowy się zmienił. Myślimy albo nad pobytem tymczasowym, albo nad „pobytem tymczasowym plus”, który będzie specjalnym rozwiązaniem dla osób z tzw. PESEL UKR, czyli osób, które są uchodźcami i uchodźczyniami wojennymi, tak żeby właśnie stabilizować ich pobyt. To też wynika trochę z tego terminu czerwcowego. Chodzi o to, żeby jak najszybciej dać tym osobom bardzo jasną ścieżkę wyboru, aby mogły zdecydować, czy chcą zostać w Polsce, korzystając z ochrony tymczasowej, czy zmienić pobyt na tymczasowy, czy podjąć jakieś inne działania związane z powrotem do Ukrainy lub wyjazdem do innego państwa. Jako państwo musimy bardzo konkretnie określić politykę wobec tej kategorii osób przebywających w Polsce. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#KazimierzKleina">Jasne. To jeszcze w takim razie dopytam o kwestię pobytu. Bo część osób nie ma statusu uchodźcy, ale przebywa w Polsce na podstawie czasowej karty pobytu, wydanej na ileś miesięcy, z reguły pewnie nie są to lata. Czy karty pobytu także zostaną automatycznie przedłużone? Bo one kończą się np. w marcu, w kwietniu, w maju. Czy to biegnie, że tak powiem, swoim trybem i te osoby muszą występować o kartę pobytu czasowego do urzędów wojewódzkich na normalnych, starych zasadach?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#MaciejDuszczyk">Ustawa, nad którą dzisiaj procedujemy, dotyczy uchodźców wojennych, czyli osób objętych ochroną tymczasową, a przepisy covidowe, które dały automatyczne przedłużenie pobytu, wygasły już jakiś czas temu. Było trochę problemów z tą sytuacją, ale te osoby mogą całkowicie zgodnie z procedurą składać wnioski do urzędów wojewódzkich. Urzędy wojewódzkie niestety są obecnie mocno zapchane tymi wnioskami, ale samo złożenie wniosku powoduje, że pobyt jest legalny. Myślimy też nad tym, w jaki sposób te kolejki trochę rozładować. Chodzi o to, żeby zastosować sposoby bezpieczne z punktu widzenia państwa, ale też znaleźć rozwiązanie w stosunku do bardzo, bardzo długich procedur, które obecnie funkcjonują w urzędach wojewódzkich, tylko to będzie w innej ustawie. Nie chcemy tutaj wkładać tych kwestii z tego powodu, że trochę by nam to mieszało porządki prawne. Naszym zamierzeniem jest również – i to niedługo też powinno być procedowane – zmiana ustawy o cudzoziemcach, która będzie wprowadzała możliwość elektronicznego składania dokumentów. To obecnie jest bolączką i chodzi o to, żeby wszyscy cudzoziemcy, nie tylko osoby pochodzenia ukraińskiego, Ukraińcy, mieli prawo składania dokumentów i przedłużania ich w systemie elektronicznym, co powinno znacząco poprawić sytuację. Jeśli chodzi o to, z czym obecnie urzędy wojewódzkie się borykają, z czego wynikają kolejki, to powiem jeszcze tylko jedno zdanie. Wystarczy złożyć wniosek i ten wniosek może być uzupełniany kilkakrotnie. Urząd musi ponownie zwrócić się o uzupełnienie dokumentów, ktoś je dosyła, więc to jest sytuacja, która nie daje gwarancji szybkiego postępowania. A system elektroniczny pozwoli na wprowadzenie takiej procedury, że nie będzie można złożyć niepełnego wniosku, a więc wniosek będzie rozpatrywany raz. Po prostu system nie przyjmie wniosku, który nie jest kompletny. Dlatego też mamy nadzieję, że to rozładuje te kolejki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#KazimierzKleina">Pan także się zgłaszał. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BłażejZając">Szanowni Państwo Przewodniczący! Szanowni Państwo Ministrowie! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#BłażejZając">Nazywam się Błażej Zając, jestem prezesem Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Porozumienie Wschód – Zachód”. Jesteśmy organizacją pozarządową, która od 14 lat pracuje z mieszkającymi w Polsce cudzoziemcami pochodzącymi z wielu różnych krajów, w tym w dużej części z obywatelami Ukrainy.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#BłażejZając">Chciałbym wypowiedzieć się w sprawie bardzo ważnej z punktu widzenia praktyków. My codziennie udzielamy wsparcia w kwestiach prawnych i życiowych…</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Pan chce odnieść się do art. 1?)</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#BłażejZając">Do art. 1, tak.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Do art 1. Bardzo proszę. Przechodzimy od razu do ustawy. Prawda?)</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#BłażejZając">Chciałbym mianowicie powiedzieć, że projektowaną, uchwaloną przez Sejm ustawę oceniamy bardzo pozytywnie. Chciałbym stronie rządowej za tę inicjatywę bardzo podziękować. Jest w niej jednak bardzo problematyczny zapis zawarty w art. 1, który uważamy za niezgodny z celem, duchem i zamysłem całej ustawy. Mianowicie jest to zapis art. 1 w tym zakresie, w jakim przez przedłużenie wcześniej ustalonych terminów zmienia on art. 100d ust. 1 zmienianej ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy. I tutaj chciałbym powiedzieć, że ten art. 100d… Tego artykułu nie było pierwotnie, gdy była uchwalana ustawa o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa. On został niestety wprowadzony jako tzw. wrzutka do jednej z nowelizacji tej ustawy w kwietniu 2022 r. i prawdopodobnie przeoczono to, że nie było to zasadne, zgodne z celem tej ustawy, ponieważ, jak wiemy, była wtedy potrzeba bardzo szybkiego procedowania zmian ustaw w innym zakresie. Ten artykuł zupełnie nie dotyczy pomocy obywatelom Ukrainy, a nawet nie dotyczy obywateli Ukrainy, ale bardzo utrudnia życie wszystkim mieszkającym w Polsce cudzoziemcom, którzy składają wnioski o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, jak również na pobyt stały i inne w nim wymienione.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#BłażejZając">Chciałbym powiedzieć, że już kilkakrotnie zmieniano ten artykuł przez ciągłe przedłużanie terminu i obecnie mamy w Polsce taką sytuację, że od kwietnia 2022 r., już przez prawie 2 lata, zawieszone i nierealizowane są terminy procedowania przez wojewodów spraw w postępowaniach administracyjnych dotyczących udzielania zezwoleń na pobyt czasowy. Są to terminy wynikające z kodeksu postępowania administracyjnego, który opiera się w tej kwestii na normach konstytucyjnych, i mamy już w tej kwestii wypracowane orzecznictwo sądów administracyjnych, które stwierdzają, że w świetle norm konstytucyjnych taki zapis w ogóle nie może istnieć, ponieważ zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego ustawa może określać inny niż ustalony w k.p.a. termin załatwienia sprawy przez organ administracji publicznej, ale nie może być takiej sytuacji, że w zasadzie tego terminu w ogóle nie ma i jest on odroczony tak naprawdę na stałe. Bo ta ustawa uchwalona przez Sejm, którą Wysoka Komisja rozpatruje, ma na celu przedłużenie pomocy udzielanej przez Polskę obywatelom Ukrainy, a przedłużenie obowiązywania tego konkretnego zapisu ustawy w żaden sposób nie wpłynie na życie obywateli Ukrainy, ale utrudni życie cudzoziemcom.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#BłażejZając">Chciałbym powiedzieć, że w tej kwestii wypowiedziało się już wielu cenionych prawników, którzy mówią, że art. 100d jest sprzeczny z art. 8 ust. 2, art. 41 ust. 1, art. 77 ust. 2 oraz art. 91 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej w związku z art. 6 ust. 1 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności. I tutaj są dwa argumenty potwierdzone przez orzecznictwo sądowe. Po pierwsze, ten przepis odbiera cudzoziemcom prawo do sądu, w tym prawo do odszkodowania, które jest normą konstytucyjną i normą prawa międzynarodowego. Po drugie, odbiera cudzoziemcom wolność od ingerencji władzy publicznej w prawo do poszanowania życia rodzinnego i prywatnego, które również jest normą konstytucyjną i międzynarodową. Oba te prawa nie mogą zostać ograniczone ani odebrane postanowieniem ustawy.</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#BłażejZając">I chciałbym się tutaj powołać m.in. na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z dnia 26 kwietnia 2023 r. o sygnaturze akt IV SAB/PO/39/24…</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: No, to może nie jest aż tak… Wiadomo, minister dotrze do tego aktu prawnego. Prawda? Bo i tak tego nie zapamiętamy.)</u>
<u xml:id="u-21.11" who="#BłażejZając">W tym wyroku sąd przyznał rację skarżącemu cudzoziemcowi, który kilka lat oczekiwał na rozpatrzenie przez wojewodę wniosku o udzielenie zezwolenia na pobyt czasowy, i uznał, że przepis art. 100d ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w ogóle nie może być stosowany, i zobowiązał organ, czyli wojewodę, do niezwłocznego wydania decyzji administracyjnej w tej sprawie. Dlatego chciałbym, po pierwsze, bardzo zaapelować do obu Wysokich Komisji, do pań i panów senatorów o zgłoszenie poprawki do tej ustawy, która spowoduje wykreślenie z art. 1 pkt 1 słów: „oraz w art. 100d w ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia”. To znaczy jeśli chodzi o wszystkie wymienione artykuły ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy, to ich przyjęcie i wprowadzenie jest jak najbardziej zgodne z celem, duchem i założeniami tej ustawy, ale…</u>
<u xml:id="u-21.12" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Myślę, wie pan…)</u>
<u xml:id="u-21.13" who="#BłażejZając">…ten artykuł tego nie dotyczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#KazimierzKleina">W zasadzie to wszystko, o czym pan mówił, zostało wcześniej powiedziane, było to zawarte i w moim pytaniu, i w odpowiedzi pana ministra. I myślę, że pana wypowiedź właściwie tylko, że tak powiem, głębiej uzasadnia to, co myśmy już wcześniej powiedzieli, więc poproszę pana ministra, żeby ewentualnie krótko odniósł się do tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#KazimierzKleina">Ale jeśli chodzi o poprawkę, którą pan zasugerował, to, jak myślę, raczej nie będziemy jej składali, ponieważ, jak pan zresztą zauważył, też zwracaliśmy uwagę na ten zapis i wątpliwości dotyczące właśnie tego, że to jest czerwiec itd., a równocześnie chcemy, żeby ustawa weszła w życie 4 marca. Prawda? A więc jeżelibyśmy wprowadzili poprawkę, tak jak pan sugeruje, to oczywiście efekt byłby dokładnie odwrotny od tego, czego oczekuje zarówno pan, jak i, myślę, członkowie pana organizacji i w ogóle wszyscy zainteresowani tą kwestią, bez względu na to, do jakiej organizacji należą, a zwłaszcza cudzoziemcy, których ten problem dotyczy.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#KazimierzKleina">Myślę, że pana uwaga jest istotna, ale dotyczy ona kwestii, nad którą pan minister i ministerstwo obecnie pracują. Sądzę, że zapowiedź, która padła tu ze strony pana ministra, dokładnie wpisuje się w pana oczekiwania. Tak więc prosiłbym tylko, żeby ewentualnie pan minister w jednym zdaniu odniósł się do tego, czy rzeczywiście tak jest, czy może jednak te rozwiązania nie uwzględniają tego problemu, o którym pan wspomniał. No, chodzi o propozycje, nad którymi pracujecie.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#MaciejDuszczyk">Panie Przewodniczący, jak najbardziej, weźmiemy to pod uwagę. To znaczy ten głos też zostanie wzięty pod uwagę w dyskusji, która obecnie się toczy, ale wszystkie argumenty pan przewodniczący już przedstawił. To znaczy ta ustawa jest tak procedowana. Ja powiedziałem o trybie procedowania tej ustawy, ale ona jest naprawdę bardzo gruntownie przeglądana. My odniesiemy się do tej kwestii w nowelizacji, na etapie prac sejmowych i senackich będzie to tematem dyskusji, jak najbardziej. Tylko musimy naprawdę mieć trochę czasu na to, żeby procedować szczegóły tej ustawy. No bo ona po prostu wymaga nowelizacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#KazimierzKleina">W takim razie prosiłbym, żeby pan… Bo pan ma, jak widzę, swoje uwagi przygotowane na piśmie. A jeżeli nie, to prosiłbym o przygotowanie ich na piśmie i przekazanie naszej komisji i panu ministrowi, tak żeby… Myślę, że ministerstwo będzie nawet w jakimś sensie zainteresowane wsłuchaniem się w pana uwagi, może także zaproszeniem pana do przedstawienia bardziej szczegółowych opinii w tej materii.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo, czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BłażejZając">Panie Przewodniczący, jeżeli mogę, to chciałbym jeszcze króciutko odnieść się do tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Do której kwestii chce pan jeszcze się odnieść?)</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#BłażejZając">Do tej, co do której pan minister zajął stanowisko.</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: No ale ono jest generalnie, co do zasady, pozytywne. Prawda?)</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#BłażejZając">Ja chciałbym powiedzieć, że przedłużenie obowiązywania tego artykułu… Nadal będzie w obrocie prawnym art. 100d tej ustawy, a powinno być wręcz przeciwnie, to nie powinno być przedłużone.</u>
<u xml:id="u-25.5" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Ale proszę pana, Panie Prezesie…)</u>
<u xml:id="u-25.6" who="#BłażejZając">To powoduje…</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#KazimierzKleina">Panie Prezesie, ale jak pan zauważył, pan minister powiedział także, że podczas prac nad tą ustawą są przygotowywane rozwiązania, które będą bardzo atrakcyjne, jeśli chodzi o możliwość podejmowania pracy w Polsce przez cudzoziemców, Ukraińców, ale także osoby z innych państw. Tak? A więc poczekajmy na te rozwiązania. Pana sugestie mogą okazać się atrakcyjne, ale nie chciałbym w tej chwili rozpoczynać dyskusji nad przepisami, które mogą zostać wpisane do nowej ustawy. Jeżeli jest pan przygotowany i ma pan przygotowane propozycje, to prosimy o przekazanie ich obu komisjom i ministrowi. Będziemy śledzili, w jaki sposób przepisy będą wprowadzane do nowej ustawy. I jeżeli będą wątpliwości ze strony pana, pana organizacji, to one będą brane pod uwagę i albo zostaną przyjęte, albo nie, bo przecież nie polega to na tym, żeby wszystko było przyjmowane, ale uwagi będą rozpatrywane. Tak że prosimy o przygotowanie nawet pogłębionej analizy w tej sprawie, bo to rzeczywiście jest w takim duchu, jak byśmy oczekiwali.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Lobbysta wykonujący zawodową działalność na rzecz Stowarzyszenia Społeczno-Kulturalnego „Porozumienie Wschód – Zachód” Błażej Zając: Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący. Ja oczywiście prześlę to panu przewodniczącemu na piśmie.)</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#KazimierzKleina">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#KazimierzKleina">Pan senator Pęcherz także chciałby zabrać głos?</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanuszPęcherz">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JanuszPęcherz">Ja z tego miejsca chcę podziękować pani mecenas, która niezależnie od tego, dla którego rządu pracuje, stawia ten…</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie dla rządu, dla Senatu.)</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#JanuszPęcherz">Oczywiście, że dla Senatu, ale niezależnie od tego, jaki rząd jest aktualnie u władzy, podnosi te same kwestie, które podnosiła wcześniej. Ci wszyscy senatorowie, którzy są tu pierwszy raz, nie wiedzą tego, ale te kwestie pojawiały się praktycznie na każdym naszym posiedzeniu – termin był terminem i niezależnie od tego, co my myśleliśmy, mecenasi podkreślali jego wagę i teraz jest tak samo. Ja podam informację, że tak naprawdę w przypadku wszystkich ustaw dotyczących Ukrainy, uchwalanych tutaj, w tej Izbie, i na posiedzeniach komisji, był problem z terminem. I my zawsze działaliśmy na takiej zasadzie: tak, oczywiście, zgadzamy się tutaj z mecenasami, z Biurem Legislacyjnym, ale ponieważ terminy są ważne, bo dziecko nie dostanie podręcznika, bo ktoś nie wypłaci pieniędzy, to musimy to zrobić. Mam nadzieję, że będziemy teraz dochodzić do właściwego procesu.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#JanuszPęcherz">Ale mam jeszcze jedno pytanie do przedstawiciela ministerstwa. Nie wiem, którego ministerstwa, ale mam takie zapytanie: dlaczego na etapie procedowania w Sejmie, mimo że znane było pismo rzecznika i mimo że chyba Ministerstwo Zdrowia wypowiadało się w kwestii potrzeby przedłużenia psychologom z Ukrainy prawa do świadczenia usług psychologicznych bez konieczności nostryfikacji… Czy usłyszymy jakąś odpowiedź? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#KazimierzKleina">Pan senator Frankiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ja myślę, że do następnej wojny przy naszych granicach będziemy lepiej przygotowani i będziemy szybciej reagowali.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Nie będzie następnej wojny, Senatorze Przewodniczący…)</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#ZygmuntFrankiewicz">Proponuję to uchwalić i tego się trzymać.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Mówimy o tej ustawie, tak?)</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#ZygmuntFrankiewicz">Mówimy nie tylko o tej ustawie.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#ZygmuntFrankiewicz">A więc tak. To jest dość typowa sytuacja, mianowicie mamy propozycję poprawki, z którą…</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Przybliż trochę.)</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#ZygmuntFrankiewicz">Ja mówię do mikrofonu.</u>
<u xml:id="u-29.9" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale nie jest włączony.)</u>
<u xml:id="u-29.10" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Włączony.)</u>
<u xml:id="u-29.11" who="#ZygmuntFrankiewicz">Skoro świeci… To może ja się przysunę bliżej.</u>
<u xml:id="u-29.12" who="#ZygmuntFrankiewicz">Jeżelibyśmy przyjęli tę poprawkę, ustawa musiałaby wrócić do Sejmu. Termin, który już obecnie jest zagrożony, byłby jeszcze bardziej zagrożony, wręcz nierealny. Uwagi pani mecenas dotyczyły tego, że dajemy panu prezydentowi o 2 dni za mało. Po takiej operacji byłoby to co najmniej o 2 tygodnie za mało, w związku z czym nie możemy sobie na nią pozwolić. To jest zawsze wybór mniejszego zła. Tutaj jest to oczywiste. Trzeba przyjąć tę ustawę, taką, jaka ona jest, bez poprawek. I trzeba przyjąć w dobrej wierze, jako bardzo dobrą monetę, deklarację prac nad ustawą, podczas których ten problem i szereg innych, nawet poważniejszych, może zostać uwzględnionych. I myślę, że powinno to nas wszystkich satysfakcjonować. Warto teraz podyskutować o tym, co jeszcze może być problemem, ale nie odnosi się do tej ustawy. Bo dla mnie po tym wszystkim, co zostało powiedziane, dyskusja jest zamknięta. Po prostu trzeba tę ustawę przyjąć. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#KazimierzKleina">A więc wniosek, który pan senator przed chwilą złożył, jest wnioskiem o przyjęcie ustawy bez poprawek. Tak?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#komentarz">(Senator Zygmunt Frankiewicz: Właśnie tak, Panie Przewodniczący.)</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#KazimierzKleina">Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, to ewentualnie podyskutujemy jeszcze o innych sprawach, które by szły już w nowym kierunku.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#KazimierzKleina">Czy jest zgoda ze strony senatorów na takie procedowanie?</u>
<u xml:id="u-30.4" who="#KazimierzKleina">Czy jest inny wniosek? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-30.5" who="#KazimierzKleina">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-30.6" who="#KazimierzKleina">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (13)</u>
<u xml:id="u-30.7" who="#KazimierzKleina">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-30.8" who="#KazimierzKleina">Kto się wstrzymał od głosu? (0)</u>
<u xml:id="u-30.9" who="#KazimierzKleina">Jednomyślnie przyjęliśmy tę ustawę i takie rekomendacje pójdą do Senatu.</u>
<u xml:id="u-30.10" who="#KazimierzKleina">Proponuję, by sprawozdawcą był senator Pęcherz, który…</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JanuszPęcherz">Zgadzam się.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Tak? Czyli…)</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#JanuszPęcherz">Jeżeli nie ma innych kandydatów…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#KazimierzKleina">Czy inne osoby…</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#komentarz">(Senator Zygmunt Frankiewicz: Inni może by byli, ale lepszych nie ma.)</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#komentarz">(Senator Janusz Pęcherz: Dziękuję.)</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#KazimierzKleina">No, senator Pęcherz przedstawiał różne kwestie, jest też bardzo solidnym sprawozdawcą z komisji finansów, więc go rekomenduję. Tak że skoro nie ma innych zgłoszeń, to został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#KazimierzKleina">O, minister rekomenduje jeszcze inną osobę?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MaciejDuszczyk">Ja tylko chciałbym bardzo podziękować za…</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Aha.)</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MaciejDuszczyk">…bardzo sprawne procedowanie i za przyjęcie tej ustawy w takiej ekstraordynaryjnej formie. I naprawdę obiecuję, że będziemy nad nią bardzo mocno pracować, żeby…</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Kazimierz Kleina: Dobrze.)</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#MaciejDuszczyk">…była w odpowiedniej formie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#KazimierzKleina">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#KazimierzKleina">Teraz mamy czas, żeby ewentualnie o innych sprawach porozmawiać.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#KazimierzKleina">Ja bym miał jeszcze prośbę skierowaną do ministra edukacji, w sprawie dotyczącej tej ustawy lub jakiegoś innego rozwiązania. Uważam, że w przypadku dzieci ukraińskich, które są na terenie Polski, dzieci z rodzin uchodźczych, powinien być jednak realizowany obowiązek nauki w Polsce, może to być po ukraińsku, może być po polsku itd. Ten system zdalnej edukacji według mnie jest bardzo słaby. Duża część tych dzieci, jak podejrzewam, zostanie już na stałe, więc żeby one nie znalazły się na marginesie życia w Polsce, powinny jednak uczyć się w polskim systemie edukacyjnym. Ten system zdalnej nauki jest według mnie bardzo słaby i te dzieci znajdują się w zdecydowanie trudniejszej sytuacji. Gdyby to dotyczyło miesiąca, dwóch, to można byłoby to zrozumieć, ale w sytuacji, gdy to już ciągnie się latami, to po prostu żal, szkoda tych dzieci.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JoannaMucha">Szanowny Panie Przewodniczący, nie mogę bardziej zgodzić się z tą opinią, którą pan przewodniczący przed chwilą wyraził. Chcę państwu uświadomić, że dzieci ukraińskie, te, które są w Polsce, i te, które uczą się w systemie ukraińskim, są w tzw. trybie online już czwarty rok, 4 lata. Bo to są 2 lata pandemii i 2 lata pobytu w Polsce. Wszyscy wiemy, że system edukacyjny funkcjonujący online nie jest najlepszym wyjściem, jakie można sobie wyobrazić, dlatego my w ministerstwie obecnie bardzo intensywnie pracujemy nad rozwiązaniem, które z jednej strony spowoduje włączenie dzieci ukraińskich do polskiego systemu edukacyjnego, a z drugiej sprawi, że to włączenie będzie dla nich atrakcyjne. Będziemy chcieli zaproponować dzieciom ukraińskim rozwiązania dotyczące np. nauki języka polskiego, nauki języka ukraińskiego, które będą dla nich, jak myślę, dobre, ciekawe i atrakcyjne i po prostu spowodują, że te dzieci nie będą czuły się dyskryminowane w polskim systemie. Pracujemy nad naprawdę dużą zmianą w tym obszarze, razem z panem ministrem Duszczykiem, razem ze środowiskami pozarządowymi. Myślę, że niedługo będę w stanie przedstawić państwu tę zmianę całościowo, ale jestem jeszcze przed rozmowami na ten temat ze stroną ukraińską i wszelkie szczegóły będę musiała najpierw z nią uzgodnić. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#KazimierzKleina">Jasne, zrozumiałe. Dziękuję bardzo za tę informację.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#KazimierzKleina">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#GustawMarekBrzezin">Szanowni Państwo, korzystając z okazji, chciałbym zgłosić wskazanie na niedaleką przyszłość. Chodzi o to, żeby samorządy województwa umocować pod względem legislacyjnym tożsamo z gminami, wójtami, burmistrzami. Bo są takie sytuacje… Jako marszałek miałem taką sytuację związaną z organizowaniem pomocy, wypoczynku dla dzieci na koloniach letnich, że samorząd nie mógł tego zorganizować bezpośrednio, trzeba było szybko poszukać zaprzyjaźnionych wójtów, burmistrzów, przekazać im pieniądze i dopiero oni mogli zorganizować ten wypoczynek. Tak że to jest kwestia techniczna, być może w jakimś nagłym pośpiechu samorządy województwa nie zostały wymienione. To jest ważne, bo jednak samorządy województwa operują większymi środkami niż gminy i po prostu jest im łatwiej tę pomoc realizować. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#KazimierzKleina">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#KazimierzKleina">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#KazimierzKleina">Myślę, że będziemy współpracowali z ministrami tu obecnymi i z innymi właśnie w sprawie tych ustaw.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#KazimierzKleina">Dziękujemy za przedstawienie ustawy.</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#KazimierzKleina">Dziękuję ministrom obecnym na naszym posiedzeniu.</u>
<u xml:id="u-38.5" who="#KazimierzKleina">Zamykam posiedzenie połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-38.6" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 03)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>