text_structure.xml 65 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 3)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Bogdan Borusewicz)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#BogdanBorusewicz">Witam wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#BogdanBorusewicz">Otwieram posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#BogdanBorusewicz">Dzisiejszy program obrad komisji przewiduje 2 punkty: opinia komisji w sprawie ofert na realizację zadań publicznych w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą złożonych w konkursie „Senat – Polonia 2025” w kierunku pierwszym „Aktywizacja młodego pokolenia Polaków mieszkających za granicą”, pozytywnie ocenionych przez komisję konkursową, i także w tym zakresie opinia komisji w sprawie ofert na realizację zadań publicznych w kierunku piątym „Wspieranie i rozwój mediów polonijnych”, pozytywnie ocenionych przez komisję konkursową.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#BogdanBorusewicz">Oddaję głos panu dyrektorowi Kozłowskiemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#ArturKozłowski">Panie Marszałku! Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#ArturKozłowski">Odpowiadając na postulat zarówno państwa senatorów, jak i środowisk polonijnych, postanowiliśmy przygotowywać do decyzji oferty złożone w ramach różnych kierunków, uwzględniając kolejność oraz pilność rozpatrywanych ofert i zakresów. W związku z tym, tak jak pan przewodniczący wspomniał, eksperci i komisja konkursowa rozpoczęli ocenę ofert w konkursie „Senat – Polonia 2025” od tych 2 kierunków. Kierunek pierwszy to aktywizacja młodego pokolenia. I tutaj oczywiście mieści się jedno z najważniejszych wydarzeń, jakie mają odbyć się w tym roku, jeśli chodzi o współpracę Senatu z Polonią, mianowicie Światowy Zlot Młodzieży Polonijnej. No i oczywiście jest kierunek piąty – media polonijne. Jak wiadomo, jest to jeden z kierunków, w przypadku których środki są permanentnie potrzebne przez całe 12 miesięcy w roku, media polonijne bowiem działają najczęściej nieprzerwanie przez cały rok. W związku z tym komisja konkursowa zajęła się tymi 2 pierwszymi kierunkami jako pilnymi.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#ArturKozłowski">Ja za chwilę oddam głos panu przewodniczącemu. Chcę tylko poinformować Wysoką Komisję, że w ramach kierunku pierwszego wpłynęły 122 oferty na kwotę 43 milionów 369 tysięcy 58 zł 31 gr, z czego 2 oferty ocenione pod względem formalnym nie spełniły warunków wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, więc pozostało 120 ofert dopuszczonych do rozpatrywania. Komisja konkursowa uznała, że 23 oferty są ofertami niezgodnymi z kierunkiem i nie były one w tym czasie rozpatrywane. Jak państwo pamiętają, pozytywną granicą rozpatrywania, jeśli chodzi o punktację, jest 60 punktów. Powyżej 60 punktów oceniono 66 ofert, a komisja konkursowa zarekomendowała do dofinansowania 46 ofert, przy czym granicą w przypadku rekomendacji do dofinansowania było 75 punktów. Komisja rekomenduje te 46 ofert do dofinansowania na łączną sumę 17 milionów zł, zgodną z podziałem budżetu dla tego kierunku.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#ArturKozłowski">I kierunek piąty – „Wspieranie i rozwój mediów polonijnych”. Tutaj wpłynęło 77 ofert na kwotę 27 milionów 381 tysięcy 183 zł. Pod względem formalnym wszystkie oferty zostały dopuszczone do rozpatrywania, nie odrzucono żadnej, a więc rozpatrzono 77 ofert. Za niezgodne z kierunkiem uznano 6 ofert, w związku z czym rozpatrzono 71 ofert. Powyżej 60 punktów otrzymały 43 oferty, z czego komisja rekomenduje do dofinansowania 28 ofert, czyli 28 przedsięwzięć. Minimalną granicą punktową były tutaj 73 punkty. Łączna suma dofinansowania wynosi 7 milionów zł i jest to suma zgodna z częścią budżetu przeznaczoną na ten kierunek.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#ArturKozłowski">To tyle, jeśli chodzi o ogólne informacje statystyczne.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#ArturKozłowski">Teraz, jeśli pan przewodniczący pozwoli, ja przekażę głos panu drowi Wojciechowi Walczakowi, przewodniczącemu komisji konkursowej, który zreferuje państwu senatorom efekty pracy komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#BogdanBorusewicz">Już za chwilę oddam panu głos, ale zapomniałem przywitać…</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#BogdanBorusewicz">Nie szkodzi, ale jest pani…</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#komentarz">(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: …na spokojnie, Panie Marszałku.)</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#BogdanBorusewicz">Witam panią minister Polkowską, szefa Kancelarii Senatu, panią Joannę Żółtańską, wicedyrektora Biura Polonijnego, pana Grzegorza Seroczyńskiego, głównego eksperta w Biurze Polonijnym, panią Joannę Leśniarek, głównego specjalistę w Biurze Polonijnym, i pana Roberta Tyszkiewicza, doradcę. Pan dyrektor Kozłowski już zabrał głos – też go witam.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#BogdanBorusewicz">I oddaję głos panu Wojciechowi Walczakowi, który…</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BogdanBorusewicz">Oddaję panu głos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WojciechWalczak">Dziękuję, Panie Marszałku.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#WojciechWalczak">Szanowne Panie Senator! Szanowni Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#WojciechWalczak">Chciałbym w kilku słowach, w ciągu kilku minut opowiedzieć o pracach komisji konkursowej, która rozpoczęła je dosyć niedawno i już mamy pierwsze spostrzeżenia i pierwsze wyniki odnośnie do 2 kierunków. Zanim opowiem o pracach komisji, chciałbym przypomnieć o pewnych kwestiach. Myślę, że warto to zrobić w kontekście pierwszych wyników prac nad tymi 2 kierunkami.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#WojciechWalczak">Komisja pracuje nad 7 kierunkami. W pierwszej kolejności wzięliśmy na warsztat 2 kierunki: kierunek pierwszy – „Aktywizacja młodego pokolenia Polaków mieszkających za granicą” i kierunek piąty – „Wspieranie i rozwój mediów polonijnych”. Naszym zdaniem są to kierunki, w przypadku których potrzeby są palące tak naprawdę od stycznia, ponieważ niektórym mediom trzeba to wsparcie zapewnić jak najszybciej. W związku z tym postanowiliśmy nasze prace podzielić według kierunków, najpierw te najbardziej, naszym zdaniem, palące, a w następnych dniach oczywiście przekażemy państwu również efekty prac dotyczących pozostałych kierunków.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#WojciechWalczak">Tak jak pan dyrektor powiedział, na te 2 kierunki przewidziano łącznie 24 miliony zł, z tego na pierwszy kierunek zostało przewidziane 17 milionów zł, a na piąty, media polonijne – 7 milionów zł. Nowość w tym konkursie polegała na tym, że prócz kierunków Prezydium Senatu zarekomendowało również priorytety. Priorytety są ogłaszane na każdy rok, mogą być co roku inne. W tym roku mieliśmy 5 priorytetów: pierwszy – organizacja światowego spotkania młodzieży polonijnej; drugi – wspieranie pobytów w Polsce, w tym wakacyjnych, dzieci i młodzieży z Ukrainy, tutaj oczywiście nie potrzeba głębszego uzasadnienia; trzeci – wspieranie aktywności obywatelskiej Polaków mieszkających za granicą, w tym edukacji obywatelskiej oraz zaangażowania Polonii w lokalne struktury społeczno-polityczne w krajach zamieszkania; czwarty – wspieranie działań służących zwiększaniu zdolności organizacyjnej i zasięgu oddziaływania organizacji polonijnych; piąty – wspieranie działań służących popularyzacji wydarzeń lub dorobku osób uhonorowanych przez Senat uchwałami w sprawie ustanowienia roku 2025 rokiem tych wydarzeń lub osób.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#WojciechWalczak">Kierunki i priorytety nie nakładały się na siebie. Można było w ramach kierunku pierwszego, drugiego, piątego czy siódmego oznaczyć również dany priorytet. Oczywiście komisja oceniała zgodność oferty z tym priorytetem. Co dawał priorytet? Priorytet dawał przede wszystkim możliwość otrzymania zwiększonej kwoty dofinansowania. Generalnie w pakiecie podstawowym każda oferta musiała opiewać w danym kierunku na kwotę 30–500 tysięcy zł dofinansowania. Jeśli ktoś oznaczył priorytet, mógł prosić o dofinansowanie. Górną granicą tego dofinansowania była kwota przeznaczona na to w ramach danego kierunku, czyli w przypadku kierunku pierwszego jest to kwota 17 milionów zł, a w przypadku kierunku piątego – kwota 7 milionów zł. Ale oczywiście tutaj komisja musiała zdecydować, czy dany priorytet rzeczywiście został wypełniony. Jeśli komisja uznała, że dana oferta nie spełnia priorytetu, to ta oferta trafiała do puli podstawowej, czyli maksymalna kwota dofinansowania mogłaby wynosić 500 tysięcy zł. Ta oferta nie była wycofywana ze względów formalnych, tylko była cofana do pakietu podstawowego.</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#WojciechWalczak">Proszę państwa, przedstawię kalendarium konkursu. Konkurs rozpoczęliśmy 6 grudnia od ogłoszenia pani marszałek. Pani marszałek 6 grudnia ogłosiła konkurs, już 9 grudnia ruszyła rejestracja ofert. Zarówno w ubiegłym, jak i w tym roku korzystaliśmy i korzystamy z aplikacji grantowej, z aplikacji roGRANT. W ubiegłym roku, przypomnę, była wersja papierowa. Zależało nam na czasie, nie chcieliśmy przedłużać okresu składania ofert, w związku z czym w ubiegłym roku było to w wersji papierowej czy też PDF-owej, przepraszam, elektronicznej. W tym roku było duże ułatwienie dla oferentów, ponieważ oni wpisywali w system dane, te dane w niektórych częściach były zaciągane, ale przede wszystkim ułatwiało to pracę matematyczną, w takim sensie, że roGRANT pokazywał błędy matematyczne w ofercie, co znacząco ograniczało błędy formalne. Ten nabór trwał do 10 lutego. Początkowo termin był krótszy, do 31 stycznia. Organizacje polonijne i oferenci poprosili panią marszałek o przedłużenie tego terminu. Wyszliśmy im naprzeciw i przedłużyliśmy termin do 10 lutego. 9 lutego już ruszyły prace Biura Polonijnego w zakresie oceny formalnej ofert. Te prace trwały do drugiej połowy lutego, do 24 lutego. Oczywiście ten ostatni etap był najbardziej wymagający czasowo. Intensyfikacja prac była nieporównywalnie większa niż w pierwszym okresie.</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#WojciechWalczak">Proszę państwa, mamy do dyspozycji 75,5 miliona zł, jest 7 kierunków, 5 priorytetów. Łącznie wpłynęło równo 1 tysiąc ofert. Z tego 9 w trakcie konkursu zostało wycofanych z różnych powodów, np. jeśli oferent chciał, nie wiem, dopisać coś do oferty, to musiał ją wycofać i złożyć nową. 8 ofert zostało odrzuconych ze względów formalnych. Generalnie były to błędy polegające na tym, że podmiot nie był uprawniony do występowania. Prawda? Bo błędy matematyczne były eliminowane na etapie składania aplikacji. Nastąpiło znaczące obniżenie liczby ofert odrzuconych ze względów formalnych w porównaniu z ubiegłym rokiem, bo wówczas była to liczba o wiele, wiele przekraczająca kilkadziesiąt ofert. Dopuszczone do oceny merytorycznej zostały 983 oferty. W przypadku ocenianych kierunków w ramach pierwszego kierunku komisja konkursowa oceniła 120 ofert, w ramach kierunku piątego, media polonijne – 77. Tak więc na pierwszym etapie oceniliśmy blisko 200 ofert.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#WojciechWalczak">Jak wyglądał proces opiniowania i oceny ofert? Po ocenie formalnej, po dopuszczeniu oferty do dalszych etapów… A ocenialiśmy tutaj status prawny podmiotu, złożenie oferty w terminie – tego oczywiście pilnował system – musiała być odpowiednia kwota, czyli 300–500 tysięcy zł, a jeżeli był wskazany priorytet, to musiało to być między 30 tysiącami zł a górną granicą wyznaczoną dla danego priorytetu. Wkład własny musiał być zapewniony na poziomie minimum 5% i ten wkład własny był dosyć liberalnie definiowany, bo mógł być finansowy i/lub rzeczowy, i/lub osobowy. Mógł być jeden na poziomie 5%, albo te 3 łącznie mogły spełniać kryterium minimum 5%. Oczywiście kolejnym aspektem oceny formalnej była wysokość kosztów administracyjnych. I tak jak Prezydium Senatu zdecydowało, było to maksymalnie 10%. Ale novum w tym konkursie było to, że komisja konkursowa mogła rekomendować niższe kwoty wkładu własnego i w wielu przypadkach tak się działo…</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#komentarz">(Głos z sali: Kosztów administracyjnych.)</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#WojciechWalczak">…Kosztów administracyjnych, przepraszam. Bo rozpatrywaliśmy to i jeżeli oferta dotyczyła kilku działań i kilku, kilkunastu przelewów, to tak naprawdę pracy administracyjnej przy tym projekcie nie byłoby dużo. 10% w przypadku kilkuset tysięcy złotych wydawało nam się sporą kwotą i próbowaliśmy gdzieś zaoszczędzić, tak aby jak najwięcej środków szło na działania merytoryczne, aby te środki szły na Polonię. Ostatni aspekt oceny formalnej dotyczył tego, czy oferta została złożona w sposób prawidłowy, czyli za pomocą aplikacji roGRANT, a nie np. wysłana na maila w PDF-ie, bo w takim przypadku oferta nie była akceptowana.</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#WojciechWalczak">Kolejnym krokiem była opinia ekspercka. Proszę państwa, do prawie 1 tysiąca ofert musiała być odpowiednia liczba ekspertów. W skład grupy ekspertów wchodzili dyplomaci, naukowcy, urzędnicy, którzy zajmowali się Polonią albo zajmują się nią. Każda oferta była opiniowana przez 2 niezależnych ekspertów. Eksperci nie wiedzieli o sobie nawzajem, nie wiedzieli, przez kogo dana oferta jest oceniana, tak aby ocena nie była konsultowana, aby była ona jak najbardziej obiektywnie wyważona.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#WojciechWalczak">Eksperci oceniali oferty pod względem kilku kryteriów, przede wszystkim celów i zakładanych rezultatów zadania, oczywiście z uwzględnieniem priorytetów zlecania realizacji zadań, jeśli te priorytety były oznaczone. I tutaj była największa skala punktacji, do 18 punktów. Łącznie oferta mogła uzyskać maksymalnie 100 punktów. Drugim kryterium była zgodność planowanych działań z lokalnymi potrzebami Polonii i Polaków za granicą oraz sytuacją polityczno-społeczną, specyfiką obszaru realizacji zadania lub miejsca zamieszkania jego beneficjentów, w tym – na to również kładliśmy nacisk – wykorzystanie podczas realizacji zadania funduszy lokalnych. Chcieliśmy poprzez to zaktywizować lokalną Polonię czy Polaków, żeby również aplikowali, oczywiście w tych krajach, gdzie można było aplikować o środki z funduszy lokalnych. Kolejnym kryterium opinii eksperckiej były zasadność i szczegółowość harmonogramu realizacji zadania. Tutaj waga to maksymalnie 15 punktów. Zasadność doboru działań służących realizacji zakładanych rezultatów, sposób ich monitorowania – do 10 punktów. Kalkulacja zadania – bardzo ważny element – zasadność, szczegółowość kalkulacji była oceniana do 20 punktów łącznie. Doświadczenie, potencjał oferenta w realizacji działań na rzecz Polonii i Polaków za granicą, również doświadczenie partnerów zadeklarowanych w ofercie – to kryterium do ocenialiśmy 8 punktów. Ważne było dla nas również to, kto będzie realizował te zadania, czyli kwalifikacje osób, doświadczenie osób zaangażowanych w realizację zadania. Liczba beneficjentów zadania – maksymalnie 5 punktów, ale to nie były liczby bezwzględne, w takim sensie, że nie ocenialiśmy wyżej oferty, która miała 1 tysiąc beneficjentów, od tej, która miała, załóżmy, 100. Tu braliśmy pod uwagę możliwości, bo wiadomo, że spotkania polonijne w jednym kraju mogą przyciągnąć kilkadziesiąt osób, w drugim – 100 czy troszeczkę więcej, ale nie ocenialiśmy tego tak, że im więcej było osób zadeklarowanych, tym lepsza była oferta. Nie, oczywiście braliśmy pod uwagę przede wszystkim potencjał beneficjentów, potencjał zaangażowania w to zadanie. Oczywiście oceniany był wkład własny. On miał najmniejszą wagę – 4 punkty. To było zliczane automatycznie. Wszystko ponad 5%, czyli od 5,01%, było już oceniane na 1–4 punkty. Oczywiście były to kryteria identyczne dla wszystkich i to automat, komputer, system nam wyliczał.</u>
          <u xml:id="u-6.13" who="#WojciechWalczak">Kolejnym etapem formułowania naszej opinii eksperckiej było wyciąganie średniej. Tak jak w ubiegłym roku była wyciągana średnia arytmetyczna z 2 ocen, tyle że nie było trzeciej oceny, tę trzecią ocenę zapewniała komisja konkursowa. Jeśli były duże rozbieżności pomiędzy ocenami ekspertów, to oferta była bardziej wnikliwie analizowana pod kątem przyczyn tych rozbieżności. Tzn. badaliśmy, który z ekspertów miał rację, czy ten, który dał 10 punktów, czy ten, który dał 80 punktów, czy może racja leżała gdzieś pośrodku. I te oferty rzeczywiście były badane pod tym kątem w sposób bardziej szczegółowy.</u>
          <u xml:id="u-6.14" who="#WojciechWalczak">Kolejnym etapem po zebraniu wszystkich opinii merytorycznych od ekspertów, po wyliczeniu średnich były oczywiście prace komisji konkursowej. Komisja konkursowa składała się z przedstawicieli Kancelarii Senatu, przedstawiciela Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Ministerstwa Spraw Zagranicznych, czyli resortów, które oprócz Senatu są zaangażowane w sprawy polonijne.</u>
          <u xml:id="u-6.15" who="#WojciechWalczak">Celem czy też zadaniem komisji konkursowej na pierwszym etapie prac była przede wszystkim ocena każdej oferty pod względem zgodności z deklarowanym kierunkiem i priorytetem. Jeśli została wykazana niezgodność z priorytetem, to z ofertą nic nadzwyczajnego się nie działo, nie była ona od razu wyrzucana, była ona dalej oceniana pod względem merytorycznym, tyle że do tej kwoty 500 tysięcy zł. Jeśli oferta była niezgodna z kierunkiem, np. ktoś złożył ofertę w ramach kierunku, załóżmy, media, a treść oferty wskazywała, że chodzi o typową edukację, to była niezgodność z kierunkiem. Prawda? Nie można było tutaj przyznać środków i ta oferta była oceniana jako niezgodna z kierunkiem, z automatu było przyznawane 0 punktów. Nie była ona dalej procedowana, nie była dalej oceniana punktowo.</u>
          <u xml:id="u-6.16" who="#WojciechWalczak">Kolejnym etapem prac komisji konkursowej była ocena merytoryczna wszystkich ofert dopuszczonych do oceny formalnej, czyli przyznawanie punktów w poszczególnych kryteriach. Patrzyliśmy tutaj przede wszystkim na opinie merytoryczne, eksperckie, ale również wnikaliśmy w samą ofertę i analizowaliśmy potrzeby realizacji takiego czy innego zadania oraz bardzo wnikliwie analizowaliśmy budżety poszczególnych ofert. Bo czasami bywało tak, że niektóre działania ujęte w ofercie były nie do zaakceptowania albo były niezgodne z tematyką kierunku, w związku z czym rekomendowaliśmy usunięcie danych kosztów i przyznawaliśmy czy też proponowaliśmy mniejsze dofinansowania. I oczywiście, tak jak powiedziałem, w niektórych przypadkach, tam, gdzie wydawało nam się to rozsądne, rekomendowaliśmy mniejsze kwoty kosztów administracyjnych. To oczywiście jest zapisane w kartach ocen końcowych. I jeśli oferta, że tak powiem, przejdzie dalsze etapy, jeśli to zostanie zaakceptowane, pozytywnie zaopiniowane przez państwa i przez Prezydium Senatu, to Biuro Polonijne będzie pilnowało na etapie umowy, żeby koszty administracyjne nie przekraczały tych wskazanych przez nas.</u>
          <u xml:id="u-6.17" who="#WojciechWalczak">Do tej pory odbyło się 6 posiedzeń komisji konkursowej. Oceniliśmy wszystkie oferty złożone w ramach wszystkich 7 kierunków pod względem zgodności z kierunkiem i priorytetem i przyznaliśmy punkty w ramach ocenionych kierunków, czyli tych dzisiaj omawianych, pierwszego i piątego. 197 ofertom, które znajdują się na otrzymanej przez państwa liście rankingowej, przyznaliśmy punkty.</u>
          <u xml:id="u-6.18" who="#WojciechWalczak">W kierunku pierwszym, „Aktywizacja młodego pokolenia Polaków mieszkających za granicą”, oceniliśmy, tak jak pan dyrektor wspomniał, 120 ofert. 23 z nich uznano za niezgodne z kierunkiem, 66 oceniono pozytywnie. Ocena pozytywna to jest ta, która zawierała minimum 60 punktów. Bardzo zależało nam na tym, żeby do finansowania nie weszły oferty po prostu słabe, słabo napisane czy ze słabym, nieprzemyślanym pomysłem. W związku z tym zrobiliśmy tak jak w ubiegłym roku – tak jest tak naprawdę w przypadku większości konkursów – jest limit 60 punktów, 60%, powyżej tego limitu ocena jest pozytywna. Z tych 66 ofert 47 zostało zarekomendowanych do dofinansowania na łączną kwotę 17 milionów zł. Średnio na jedną ofertę przypada 361 tysięcy 700 zł, oczywiście w zaokrągleniu. Minimalna liczba punktów, która wystarczała, aby wejść do rekomendowania do dofinansowania, to było 75 punktów.</u>
          <u xml:id="u-6.19" who="#WojciechWalczak">I kierunek piąty, czyli media polonijne. Tutaj mieliśmy mniej ofert – 77. 6 z nich oceniono jako niezgodne z kierunkiem, 43 oceniono pozytywnie, tzn. otrzymały 60 punktów i więcej. Z tych 43 ofert 28 komisja konkursowa zarekomendowała do dofinansowania na łączną kwotę 7 milionów zł. Limit punktowy, który tutaj wynikał z listy rankingowej, to były 73 punkty, tak więc oferty, które otrzymały od 73 punktów w górę, były rekomendowane do dofinansowania.</u>
          <u xml:id="u-6.20" who="#WojciechWalczak">Proszę państwa, proszę pozwolić, że powiem jeszcze dwa zdania o dalszych etapach prac komisji konkursowej. W ciągu następnych 2 tygodni – tak to oceniamy czasowo – ocenimy następne 5 kierunków na łączną kwotę 47,5 miliona zł. Będą to: wzmacnianie środowisk polskich i polonijnych; rozwój istniejących i tworzenie nowych struktur polonijnych; promocja Polski i kultury polskiej oraz zachowanie polskiego dziedzictwa; edukacja polonijna; działania na rzecz Polaków na Wschodzie, generalnie pomoc charytatywna, ale nie tylko.</u>
          <u xml:id="u-6.21" who="#WojciechWalczak">Dziękuję serdecznie za uwagę. Oczywiście jesteśmy do państwa dyspozycji, jeżeli chodzi o pytania czy wyjaśnienia. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BogdanBorusewicz">Dziękuję panu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BogdanBorusewicz">Ja mam pytanie do pana dyrektora Kozłowskiego, a także do pana głównego specjalisty.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BogdanBorusewicz">Panie Dyrektorze, jak pan ocenia poziom tych wniosków? Czy ten poziom jest lepszy niż poprzednio, czy gorszy? Jak pan to ocenia tak ogólnie?</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#BogdanBorusewicz">I pytanie do pana głównego specjalisty. Zastosowaliście 2 kryteria, tzn. 60 punktów – ocena pozytywna i 75 punktów albo 73 punkty – dofinansowanie. Czy nie lepiej byłoby, dla jasności – bo w związku z tym jest zamieszanie pojęciowe – gdyby ocena pozytywna równała się nie tyle temu, że ktoś kwalifikuje się do konkursu, ile temu, że te podmioty po prostu otrzymają dotację. Bo z jednej strony jest ocena pozytywna…</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: A nie dostaną.)</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#BogdanBorusewicz">…a z drugiej strony jest cała grupa, która słyszy, że oceniona została pozytywnie, a nie dostanie tej dotacji.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#BogdanBorusewicz">I skąd te 75 punktów czy 73 punkty, jeśli chodzi o decyzje o dotacjach? Dlaczego 75, a nie 65? Tutaj poprosiłbym o wyjaśnienie.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#BogdanBorusewicz">Ale najpierw pan dyrektor… Jak pan w ogóle ocenia te wnioski?</u>
          <u xml:id="u-7.8" who="#BogdanBorusewicz">I jeszcze jedna sprawa. Chcę podziękować zespołowi, komisji konkursowej. Państwo tę ciężką pracę wykonaliście w ciągu miesiąca, to była bardzo ciężka praca. Przygotowaliście także wstępną ocenę pozostałych wniosków. Wstępna ocena to ocena obejmująca… Chodzi o to, że nie zostały dopuszczone wnioski niespełniające formalnych kryteriów.</u>
          <u xml:id="u-7.9" who="#BogdanBorusewicz">Kiedy do nas przyjdziecie z następnymi… W ciągu miesiąca? Ja bym oczekiwał… Oczywiście tych wniosków jest znacznie więcej, ale ja bym prosił, żeby to w miarę szybko załatwić. Nie wiem, może w ciągu miesiąca uda się następne 3, 4 kierunki opracować, tak żeby można było te pieniądze przekazywać.</u>
          <u xml:id="u-7.10" who="#BogdanBorusewicz">Proszę bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ArturKozłowski">Panie Marszałku! Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ArturKozłowski">Rzeczywiście nasuwa się tu pewna refleksja. Po zbadaniu, po dogłębnym przejrzeniu tych 2 pierwszych kierunków trzeba stwierdzić, że niestety poziom wniosków, ofert obniżył się w stosunku do zeszłego roku. Część ofert rzeczywiście była bardzo słaba.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ArturKozłowski">Takim najbardziej wymiernym efektem tego, o czym mówię, jest to, że… Jak państwo senatorowie pamiętają – o tym była już tutaj mowa – tzw. wnioski priorytetowe charakteryzowały się tym, że mogły być dofinansowane na poziomie wyższym niż 500 tysięcy zł. W związku z tym myśmy się obawiali, że jeżeli w ramach kierunku pierwszego, gdzie było do dyspozycji 17 milionów zł, komisja zaproponuje dofinansowanie na poziomie wyższym niż te 500 tysięcy zł – a są takie wnioski, jest ich co najmniej kilka – no to zabraknie pieniążków na pozostałe oferty. Wtedy trzeba by próbować przesunąć te pieniądze z pozostałych kierunków. Niestety ku naszemu zaskoczeniu okazało się, że mimo iż kilka wniosków w ramach pierwszego kierunku daleko wykracza poza 500 tysięcy zł, wszystkie inne zmieściły się w pozostałej części budżetu, w tych 17 milionach zł. To znaczy, że wnioski poniżej 60 punktów były naprawdę bardzo kiepskiej jakości. Popatrzmy na tę statystykę: ze 122 wniosków – no, ze 120 w zasadzie, bo 2 zostały odliczone – powyżej granicy 60 punktów, od której wnioski te rozpatrywane są jako kwalifikujące się do finansowania, znalazła się tylko połowa, tj. 66 wniosków. A więc 50% zostało od razu zdyskwalifikowanych z uwagi na kiepską jakość. Ponadto te 46 wniosków – biorę pod uwagę to, o czym pewnie za chwilę pan przewodniczący powie – jak gdyby wyczerpało pulę tych środków. To jest pierwsza uwaga.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ArturKozłowski">Druga uwaga. Komisja, pracując nad tymi ofertami, zresztą we współpracy z pracownikami Biura Polonijnego, którym przy tej okazji chciałbym bardzo serdecznie podziękować, musiała brać pod uwagę poziom rozliczeń wniosków z poprzednich lat. Niestety trzeba powiedzieć, że poziom rozliczeń dotacji udzielonych w zeszłym roku jest bardzo zły. Bardzo wiele do życzenia pozostawia to, jak to rozliczano. Niestety musieliśmy wielokrotnie, co też odbiło się na terminowości… Mamy czas do końca tego miesiąca, więc jeszcze kilka dni zostało na rozliczenie tego. My już kończymy, właściwie skończyliśmy to rozliczanie. Ale bierzmy pod uwagę, że jakość rozliczeń z zeszłego roku też miała wpływ na to, czym zajmowała się komisja. Niestety jakość tych rozliczeń była bardzo zła. Jednostki nie dostarczały odpowiednich dokumentów, wykazywały się dużą nonszalancją w rozliczaniu poszczególnych pozycji, nie występowały o aneksowanie umów – a taka możliwość przecież istnieje – co powodowało później konieczność zwrotu tych środków. Poza tym niektóre dokumenty finansowe dostarczane były już po terminach. A więc absolutnie trzeba powiedzieć, że jakość tych rozliczeń spadła, i to w sposób bardzo wydatny.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#ArturKozłowski">Reasumując, muszę powiedzieć, że niestety wnioski te nie spełniły naszych oczekiwań, przynajmniej jeśli chodzi o jakość. Te liczby o tym świadczą. Jeśli chodzi o media polonijne, z 77 wniosków powyżej 60 punktów uzyskały tylko 43, czyli troszkę więcej niż połowa, ok. 60%. A więc wyraźnie widać, że albo jednostki nie radzą sobie z planowaniem, albo… Bo ten system elektroniczny, który zaproponowaliśmy – chcę to jeszcze raz podkreślić – jest bardzo intuicyjny, on prowadzi jednostkę poprzez kolejne rubryki i pewne rzeczy sam wylicza. Tak że naprawdę jest to narzędzie, które bardzo ułatwia skonstruowanie takiego wniosku. Wszystkie wnioski są standaryzowane, wszystkie są takie same. Czy jednostka jest duża, czy mała, czy zadanie jest duże, czy małe, wniosek jest taki sam. I to też sprawia, że taki wniosek łatwiej jest z pozytywnym skutkiem skonstruować. Niestety wiele jednostek sobie z tym nie poradziło, nie potrafiło tego zrobić lub robiło to na ostatnią chwilę.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#ArturKozłowski">Ja już o tym mówiłem, proszę państwa. Myśmy – i to jest bardzo ciekawa uwaga na koniec – tenże konkurs ogłosili… No, pani marszałek ogłosiła ten konkurs z terminem składania ofert od 9 grudnia do końca stycznia, tak było w pierwotnej wersji. Później na prośbę jednostek zostało to przedłużone o 10 dni. Proszę państwa, osiemdziesiąt kilka procent wniosków zostało złożonych w ciągu kilku ostatnich dni, czyli w pierwszych dniach lutego. Powtórzę: osiemdziesiąt kilka procent. W grudniu praktycznie nikt nie złożył wniosku, dopiero na początku stycznia zaczęły się zgłaszać pierwsze mniejsze jednostki. Zresztą to spowodowało później pewne perturbacje z tym programem. Gros wniosków było składane w ostatniej chwili, w nocy, ostatniego dnia przed upływem terminu. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BogdanBorusewicz">Proszę państwa, o 10.00 parę osób wychodzi.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Ja mam jedno ogólne…)</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BogdanBorusewicz">Dobrze, ale jeszcze pan Walczak musi odpowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Przewodniczący Komisji Konkursowej w konkursie „Senat – Polonia 2025” Wojciech Walczak: Szanując…)</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#BogdanBorusewicz">Przepraszam…</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#komentarz">(Senator Janina Sagatowska: No właśnie, może by…)</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#BogdanBorusewicz">Jeżeli są pytania…</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: My zadamy, a państwo…)</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#BogdanBorusewicz">A państwo na wszystkie odpowiedzą.</u>
          <u xml:id="u-9.10" who="#BogdanBorusewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#HalinaBieda">Dziękuję bardzo, Panie Marszałku.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#HalinaBieda">Ja mam pytania natury ogólnej. Otóż wczoraj kilka godzin nad tym spędziłam, ponumerowałam sobie to wszystko, posprawdzałam, no i mam różne pytania, ale zadam najpierw te ogólne.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#HalinaBieda">Przede wszystkim przychylam się do prośby pana marszałka, pana przewodniczącego, żebyśmy przynajmniej spróbowali oszacować… Bo za te 2 tygodnie… Dzisiaj jest czwartek. Przypomnę, że za 2 tygodnie w czwartek będzie piętnasta rocznica katastrofy. Uważam, że na czwartek raczej nie powinniśmy tego posiedzenia komisji zwoływać, ponieważ będziemy na różnych uroczystościach. A więc pytanie jest takie, czy możemy się zebrać wcześniej, we wtorek, czy dopiero w następnym tygodniu. Czy można to jakoś doprecyzować? No, ja się przychylam do prośby pana marszałka w kwestii terminu.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#HalinaBieda">Moje drugie pytanie jest takie: w jakim terminie duże podmioty regrantingowe – bo wiemy, że to głównie „Wspólnota Polska” i Fundacja „Pomoc Polakom na Wschodzie”, te duże podmioty, aplikują w imieniu organizacji polonijnych – będą podpisywały umowy z tymi mniejszymi podmiotami? Pytam dlatego, że większość z nas ma takie informacje, że to potem bardzo długo trwa, że te organizacje polonijne nie są w stanie na czas tego zrealizować. Stąd nasza prośba, żeby państwo może jakoś wymogli, by odbywało się to w miarę szybko.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#HalinaBieda">Trzecia sprawa. Czy państwo mają taką wiedzę – tym można się zająć na koniec, po realizacji zadań konkursowych – czy wszystkie wnioski, które organizacje polonijne składają do tych dużych podmiotów, do nas docierają? Bo mamy takie informacje, że tu też jest jakaś wstępna selekcja, preselekcja.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#HalinaBieda">Pytanie następne, pytanie o promocję Senatu. Kiedy państwo, czy to jako Senat, czy to jako kancelaria, czy to jako przedstawiciele pani marszałek, podpisują umowę z dużymi podmiotami, jest tam taka klauzula – o tym nieraz rozmawialiśmy – że musi być zapisane, że te środki pochodzą z Senatu Rzeczypospolitej. Ale my wiemy, jak z tym jest. Kiedy się spotykamy ze środowiskami polonijnymi, okazuje się, że w większości tych środowisk panuje przekonanie, że te środki nie pochodzą z Senatu, tylko ze „Wspólnoty Polskiej” i z Fundacji „Pomoc Polakom na Wschodzie”. Nie wiem, jak to zapisać w umowach między Senatem a tymi dużymi ośrodkami, żeby po prostu ten zapis znalazł się też w umowach między nimi a tymi małymi podmiotami. Bo my nie mamy nic przeciwko temu, że tam będzie logo „Wspólnoty Polskiej”. „Wspólnota” jest w to zaangażowana, jest ważnym podmiotem, ale ważne jest też to, że środki pochodzą z Senatu. Uważam, że to jest dla nas ważne. A jest takie przekonanie, że te środki są ze „Wspólnoty Polskiej”.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#HalinaBieda">Teraz mam takie pytanie. Doliczyłam się w zakresie mediów polonijnych 12 jednobrzmiących ofert składanych przez fundację „Pomoc Polakom na Wschodzie”. To są zadania „Media PLus – Najlepiej po polsku!”. One się różnią tymi podtytułami, tam jest zadanie dziesiąte, jedenaste, dwunaste. A na kilka z nich w ogóle nie przyznano środków. Podliczyłam, że tak naprawdę to jest 4,5 miliona. Gdyby to zsumować, byłoby to 4,5 miliona zł. Moje pytanie jest takie: czy to nie jest podział jednego zadania, dzięki któremu omija się te limity wielkościowe? Teoretycznie dotyczy to różnych krajów, takiej informacji się doszukałam, no ale zapytać mogę.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#HalinaBieda">I taka prośba techniczna. Nie wiem, czy dla państwa to jest duży problem, ale… Bo dostaliśmy 2 rodzaje materiałów: taki prostszy ranking i świetnie zrobiony opis, taki szerszy, pokazujący…</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#HalinaBieda">I to jest po kolei, ale żeby potem znaleźć…</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#HalinaBieda">Właśnie. Czy dałoby się to tak zrobić, żeby po prostu to było spójne, żeby zachować tę kolejność?</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#HalinaBieda">Ja wiem, ale to jest prośba na przyszłość.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#HalinaBieda">Ja po prostu sobie pozaznaczałam to wszystko, no ale to chwilę trwa. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BogdanBorusewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#BogdanBorusewicz">Czy są jeszcze jakieś zgłoszenia?</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Tylko jedna uwaga.)</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#BogdanBorusewicz">Proszę bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Ja tak króciutko…</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Mikrofon…)</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">O, teraz dobrze. Dzięki.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Ja chciałabym tylko takie krótkie pytanie zadać. Jako że jestem harcerką i wiceprzewodniczącą Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Harcerstwa, chciałabym prosić o dobrą radę. Czytam tutaj, jak zostały przyjęte propozycje, ogólnie mówiąc, harcerzy. No, to są różne organizacje. Niektóre oferty odrzucono, inne przyjęto. Czy mają państwo jakieś dobre rady dla harcerzy? Wiemy, że to jest szalenie ważne, że trzeba ich wspierać, trzeba powiększać liczbę harcerzy za granicą. Co zrobić, żeby ta współpraca była jak najlepsza? A ponieważ ja mam bardzo bliskie relacje… Mało tego, w najbliższych dniach jadę na spotkanie, będę uczestniczyła w posiedzeniu Rady Organizacji Harcerskich. Zresztą to jest organizowane pod patronatem prezydenta, ja zawsze w tym uczestniczę. Chcę po prostu przekazać harcerzom, tym wszystkim organizacjom, jakieś sugestie, co należy poprawić, co należy zrobić, żeby harcerze mieli jak największe szanse na otrzymanie środków. Bo to jest, w sensie społecznym, ogromnie ważne. Chcemy, żeby ruch harcerski coraz bardziej rozwijał się za granicą. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BogdanBorusewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#BogdanBorusewicz">Proszę bardzo, pan przewodniczący Ziemniak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WojciechZiemniak">Ja mam pytanie odnośnie do składanych wniosków i przydzielanych kwot. Wiemy, że ktoś może składać wniosek z myślą: a, strzelę sobie górkę, więcej zapiszę, a jak mi obetną, to i tak coś dostanę. Myślę, że to jest taka metoda. Ja tutaj patrzę na wyniki, a one są takie, że niektórzy mają 100%, wnioskowali o 100% i tyle dostali, a niektórzy mają mniej. Nie wiem, czym się kierowaliście. Jak to wygląda? Bo ja rozmawiałem z niektórymi beneficjentami i oni prosili o pomoc, mówili: jak cokolwiek dostaniemy, to już się będziemy cieszyć. I teraz jest pytanie, z czego wynika to, że tu jest 60 punktów, wniosek jest prawidłowy, został zakwalifikowany, pozytywnie oceniony, a te podmioty nie dostają pieniędzy. I czy w perspektywie następnych konkursów nie byłoby lepiej, gdyby jednak… Na tym ostatnim posiedzeniu komisji mówiliśmy, że może lepiej obniżyć te dotacje, tak żeby więcej podmiotów je dostało, może lepiej nie dawać wszystkim 100%. Tutaj to różnie wygląda. Niektórzy mają po równo, inni mają zdecydowanie mniej. A gdyby jeszcze tak niektórym trochę poodejmować, to ci, którzy wypadli, a spełniają kryteria, może też by coś dostali. Ale to jest tylko moja sugestia. Jak to wygląda? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BogdanBorusewicz">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#BogdanBorusewicz">Proszę o odpowiedzi, o ustosunkowanie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#WojciechWalczak">Dziękuję serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#WojciechWalczak">Panie Marszałku! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#WojciechWalczak">Pozwolę sobie rozpocząć od odpowiedzi na pytania zadane przez pana marszałka. Jeżeli chodzi o intensywność prac, to planujemy do 14 dni zakończyć nasze prace i przekazać państwu listę rankingową ze streszczeniami, z ofertami. Później, już po zapoznaniu się z tym, pan marszałek wyznaczy termin posiedzenia. Tak że my planujemy w ciągu 14 dni zakończyć te prace.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#WojciechWalczak">Jeżeli chodzi o to, że 60 punktów i więcej… Szanowni Państwo, nie można z góry określić, jakie oferty w ramach danego kierunku będą miały tyle i tyle punktów ani na jakim poziomie będzie to dofinansowanie. Dlatego określiliśmy pewien, powiedzmy, dostateczny poziom, wynoszący 60 punktów. Te oferty są okej i powinny zdobyć dofinansowanie. Ale wiadomo, że każdy konkurs ma swoje ograniczenia. My mieliśmy tylko 17 milionów zł i w pewnym miejscu musieliśmy tę kreskę postawić. Ale ma to również pozytywną stronę. Jeśli taka lista zostanie zaakceptowana, pozytywnie oceniona, to projekty spod kreski, te zarekomendowane, w trakcie roku też mogą dostać dofinansowanie. No, są np. zwroty środków, ktoś może zrezygnować. Prawda? Tak że to ma również swoje pozytywne strony. Gdybyśmy mieli 3 razy więcej środków na kierunek pierwszy, pewnie dofinansowanie otrzymałyby także oferty mające 60 punktów. Niestety mamy ograniczony budżet i w ramach każdego kierunku trzeba tę kreskę gdzieś postawić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ArturKozłowski">Teraz ja, bo po kolei wypisałem… Jeśli chodzi o terminy podpisywania umów z podmiotami, o których mówiła tutaj pani senator, to my, proszę państwa, zrobimy oczywiście wszystko, żeby te terminy było jak najkrótsze, niemniej jednak piłeczka jest po drugiej stronie. W sytuacji, kiedy Prezydium Senatu zaakceptuje poziom dotacji… Tu są 2 elementy. Jeżeli prezydium zaakceptuje dotację w formie niezmienionej, to już można tę umowę przygotowywać. Jeżeli jednak nastąpi obniżenie dotacji, o czym mówił pan…</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Jakaś zmiana.)</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#ArturKozłowski">Tak, jakaś zmiana.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#ArturKozłowski">Tak, tak, ja rozumiem. Jeśli nastąpiło obniżenie dotacji, jeśli jakieś elementy zostały skorygowane, to jednostka musi złożyć tzw. ofertę korygującą. My obniżyliśmy…</u>
          <u xml:id="u-17.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.6" who="#ArturKozłowski">Tak, my tylko obniżamy kwotę, po czym mówimy do jednostki: teraz spróbuj dopasować swoje potrzeby do tej obniżonej kwoty. I oni teoretycznie mają na to 30 dni. Im szybciej taką ofertę korygującą złożą, tym szybciej będziemy w stanie to zarekomendować i podpisać umowę. Tak że my absolutnie jesteśmy gotowi działać jak najszybciej.</u>
          <u xml:id="u-17.7" who="#ArturKozłowski">Teraz odpowiem na pytanie, czy wszystkie wnioski organizacji polskich do nas docierają. No, proszę państwa, istnieje takie ryzyko, że nie docierają, bo my nie jesteśmy w stanie kontrolować tych stowarzyszeń i fundacji. Mówimy głównie o tych dużych fundacjach. Nie wiemy, co do nich wpływa, w jakim zakresie i na jakim etapie. Niemniej w projekcie umowy, w §13, jest taki zapis, że w przypadku przyznania dotacji…</u>
          <u xml:id="u-17.8" who="#komentarz">(Senator Janina Sagatowska: W regulaminie.)</u>
          <u xml:id="u-17.9" who="#ArturKozłowski">Nie, nie.</u>
          <u xml:id="u-17.10" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale i w umowie…)</u>
          <u xml:id="u-17.11" who="#ArturKozłowski">Nie, w umowie, w umowie.</u>
          <u xml:id="u-17.12" who="#komentarz">(Głos z sali: W umowie, ale w regulaminie też.)</u>
          <u xml:id="u-17.13" who="#ArturKozłowski">Regulamin regulaminem, ale nawet w umowie jest zapisane, że w przypadku przyznania dotacji, o której mowa, oferent jest zobowiązany, jeszcze przed zawarciem umowy, do pisemnego powiadomienia wnioskodawcy o kwocie dotacji. A więc te środowiska polonijne…</u>
          <u xml:id="u-17.14" who="#komentarz">(Głos z sali: Wiedzą.)</u>
          <u xml:id="u-17.15" who="#ArturKozłowski">…o tym wiedzą, otrzymują informację, które z ich wniosków uzyskały dotację i na jakim etapie to było przekazane do Senatu. A więc to jest punkt wyjścia do tego, żeby ewentualnie sygnalizować nam, ale też tym organizacjom NGO, że nie wszystkie wnioski zostały przekazane do Senatu. To jest ten moment.</u>
          <u xml:id="u-17.16" who="#ArturKozłowski">No i jest jeszcze taka sytuacja, że… Aha, promocja Senatu. Mamy w umowie cały paragraf na temat tego, jak…</u>
          <u xml:id="u-17.17" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Jak te podmioty z tymi polonijnymi…)</u>
          <u xml:id="u-17.18" who="#ArturKozłowski">My zobowiązujemy te podmioty, z którymi podpisujemy umowę, do informowania o tym w jak najszerszym zakresie, do oznaczania wszystkich działań, jeżeli jest taka fizyczna możliwość. To dotyczy broszur, dokumentów…</u>
          <u xml:id="u-17.19" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Banerów.)</u>
          <u xml:id="u-17.20" who="#ArturKozłowski">…banerów, jakichkolwiek wydawnictw, nawet elektronicznych. Tam ma być logo Senatu, logo konkursu „Senat – Polonia 2025”. Ale czy tamte umowy to przewidują i czy oni tego…</u>
          <u xml:id="u-17.21" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.22" who="#ArturKozłowski">Będziemy to oceniać. My to kontrolujemy.</u>
          <u xml:id="u-17.23" who="#komentarz">(Głos z sali: …Te sprawozdania kontrolujemy.)</u>
          <u xml:id="u-17.24" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-17.25" who="#ArturKozłowski">Oczywiście, my to kontrolujemy, my to…</u>
          <u xml:id="u-17.26" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Może na przyszłość dodać taki zapis, że muszą wam…)</u>
          <u xml:id="u-17.27" who="#komentarz">(Głos z sali: Mikrofon…)</u>
          <u xml:id="u-17.28" who="#ArturKozłowski">Tak, my będziemy to egzekwować, sprawdzać w formie fotograficznej, elektronicznej itd.</u>
          <u xml:id="u-17.29" who="#ArturKozłowski">Teraz kwestia mediów polonijnych i tych 12 krajów.</u>
          <u xml:id="u-17.30" who="#komentarz">(Głos z sali: To te 12 jednobrzmiących zadań, Panie Dyrektorze.)</u>
          <u xml:id="u-17.31" who="#ArturKozłowski">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#WojciechWalczak">Pozwolę sobie odpowiedzieć na pytanie pani senator, jeżeli chodzi o media polonijne. Fundacja „Pomoc Polakom na Wschodzie” rzeczywiście zgłosiła kilkanaście podobnie brzmiących zadań, niemniej to nie jest jedno zadanie. Te zadania, po pierwsze, różnią się krajami – każde zadanie dotyczy innego kraju – a po drugie, ich zakresy merytoryczne są inne. Jeden projekt dotyczy, nie wiem, wynagrodzeń redaktorów, drugi – wyposażenia redakcji. Tak że generalnie to są różne projekty, tylko że nazwano je częściami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BogdanBorusewicz">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#BogdanBorusewicz">Ja też na to zwróciłem uwagę i zorientowałem się, że tu chodzi o różne kraje. Ale dobra, ja nie chcę, żebyście odpowiadali…</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Przepraszam, ale jeszcze…)</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#komentarz">(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Jeśli można, odpowiemy pani senator.)</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Harcerze…)</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#BogdanBorusewicz">Proszę bardzo… Ale pani senator już wychodzi.</u>
          <u xml:id="u-19.6" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Ja następne…)</u>
          <u xml:id="u-19.7" who="#komentarz">(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Mówię o pani senator Szmajdzińskiej.)</u>
          <u xml:id="u-19.8" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Ja zadałam to pytanie.)</u>
          <u xml:id="u-19.9" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak, to było pytanie pani senator Szmajdzińskiej.)</u>
          <u xml:id="u-19.10" who="#BogdanBorusewicz">Harcerze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#EwaPolkowska">Panie Marszałku, jeśli można, pani senator Szmajdzińskiej króciutko odpowiem. To jest tak naprawdę uwaga generalna – bardzo dziękujemy za to pytanie – którą chcielibyśmy państwu przekazać. Otóż my planujemy webinarium, planujemy szkolenia, które odbędą się wczesną jesienią. To obejmuje także te dobre praktyki, o których wcześniej mówiliśmy. Te wszystkie elementy będą składać się na naszą próbę udzielenia pomocy, nauczenia i rozpropagowania tychże dobrych praktyk. I to jest w planach, takie mamy założenia, będziemy to robić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Przepraszam, chciałabym tylko słowo wtrącić. Ja w poniedziałek będę na posiedzeniu Rady Organizacji Harcerskich. Co konkretnie mam im powiedzieć? Jak oni mają pracować i do czego się…</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Żeby lepiej przygotowywali…)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Żeby lepiej przygotowywali… To jest superważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BogdanBorusewicz">Niech dobrze przygotowują wnioski.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: No tak, ale…)</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#BogdanBorusewicz">Harcerze zawsze dobrze przygotowywali wnioski. Zwracałem uwagę na to, że to jest podmiot bardzo pewny, jeżeli chodzi o realizację.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: No tak, ale nie wszystkie wnioski zostały zaakceptowane.)</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#BogdanBorusewicz">No bo źle przygotowali. Proste.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: No dobrze, ale ja pytam tylko o jakąś krótką radę. Co im przekazać w poniedziałek?)</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#BogdanBorusewicz">Żeby dobrze przygotowali wniosek.</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#EwaPolkowska">Pani Senator, po pierwsze, zachęcić do bezpośredniego kontaktu z nami, jeżeli mają jakiekolwiek wątpliwości.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: O, i to jest najważniejsze. I to jest najważniejsze.)</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#EwaPolkowska">A po drugie, po pierwszej połowie roku, jak skończymy podpisywanie umów i uruchomimy wszystkie środki, zamieścimy webinarium, przedstawimy propozycję szkoleń, będziemy mieli także formułę dobrych praktyk dla organizacji NGO, ale i dla organizacji polonijnych. Po czerwcu na pewno to przedstawimy.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Dobrze. Ale zacznijmy od tego, żeby się kontaktowali.)</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#EwaPolkowska">Zapraszamy.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Super. Bardzo dziękuję.)</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Ja tylko jedno zdanie…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BogdanBorusewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AlicjaZając">Kiedy ja zaczęłam przeglądać dokumenty, stwierdziłam, że te, których jest tak dużo… I tutaj pierwsza uwaga się nasuwa. Fundacja „Pomoc Polakom na Wschodzie” i „Wspólnota Polska” to są doświadczone podmioty i to one przygotowały najlepsze wnioski. Pan dyrektor powiedział na początku, że jakość wniosków jest słaba, dużo gorsza, niż była. Ja osobiście się temu dziwię, bo większość tych podmiotów, które składają wnioski, składa je po raz kolejny, robi to od kilku lat. A więc to jest trochę dziwne.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AlicjaZając">Odpowiem na pytanie kolegi Ziemniaka, na tę sugestię, żeby rozdzielać to na drobniejsze kwoty. Wtedy nie zrealizuje się tego celu, z myślą o którym składa się dany wniosek. Tak że ja bym była przeciwna obniżaniu tego po to, żeby więcej podmiotów coś dostało.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#AlicjaZając">Zamiast tego faktycznie uczulałabym na jakość składanych dokumentów. Dzisiaj jest łatwiej składać dokumenty, bo są tabele, wypełnia się to w odpowiedni sposób, no i zawsze można się poradzić. Tak że na to proszę zwrócić uwagę, dzięki temu będzie nam łatwiej pracować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BogdanBorusewicz">Dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#BogdanBorusewicz">Może…</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Przejdziemy może…)</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#BogdanBorusewicz">…przeszlibyśmy do dalszego procedowania.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#BogdanBorusewicz">Ja proponuję zrobić tak… Jeżeli państwo będziecie mieli zastrzeżenia, jeżeli będziecie uważali, że któraś z organizacji nie powinna otrzymać dotacji, to wtedy ja będę proponował, żeby przegłosować tę konkretną sprawę. A jeżeli nie będzie tego typu uwag, to przyjmiemy do wiadomości te propozycje, zaakceptujemy je.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#BogdanBorusewicz">A więc tak: czy państwo macie jakieś uwagi do…</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Pierwszego działu.)</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#BogdanBorusewicz">…pierwszego kierunku, do kierunku „Aktywizacja młodego pokolenia Polaków mieszkających za granicą”?</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Nie mamy.)</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#BogdanBorusewicz">Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#BogdanBorusewicz">Proponuję to zaakceptować.</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Wszystko jest wyjaśnione.)</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#BogdanBorusewicz">Ja mam tylko jedno pytanie. Otóż wizytę złożyła mi działaczka polonijna z zaskakującego miejsca, czyli z Wenezueli, z Caracas. Oni otrzymali od nas pieniądze na działalność poprzez Katolicki Uniwersytet Lubelski.</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: I to jest kontynuacja…)</u>
          <u xml:id="u-26.15" who="#BogdanBorusewicz">Ale przy okazji… My już nie musimy się tym zajmować. Ja zadam tylko pytanie, czy taki wniosek wpłynął.</u>
          <u xml:id="u-26.16" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Wpłynął.)</u>
          <u xml:id="u-26.17" who="#BogdanBorusewicz">Wpłynął z Caracas?</u>
          <u xml:id="u-26.18" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-26.19" who="#BogdanBorusewicz">To bardzo dobrze.</u>
          <u xml:id="u-26.20" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Jest, jest.)</u>
          <u xml:id="u-26.21" who="#BogdanBorusewicz">Przepraszam, nie spostrzegłem. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-26.22" who="#BogdanBorusewicz">Czyli akceptujemy ten pierwszy kierunek.</u>
          <u xml:id="u-26.23" who="#BogdanBorusewicz">Przechodzimy do kierunku piątego…</u>
          <u xml:id="u-26.24" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Media.)</u>
          <u xml:id="u-26.25" who="#BogdanBorusewicz">…„Wspieranie i rozwój mediów polonijnych”.</u>
          <u xml:id="u-26.26" who="#BogdanBorusewicz">Czy tutaj są jakieś uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#AlicjaZając">Myśmy zwracali na to uwagę w poprzednim roku. Chodziło właśnie o to, żeby wesprzeć te media, żeby jak najszybciej rozpoznać te wnioski. I za to dziękujemy. Media polonijne cały rok pracują, więc im szybciej dostaną te środki, tym szybciej rozwiną swoją działalność. A dzisiaj to jednak media rządzą wszystkim.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Senator Kazimierz Michał Ujazdowski: Na nieszczęście.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BogdanBorusewicz">Dobrze. Nie ma uwag.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#BogdanBorusewicz">Proponuję przyjąć, zaakceptować wnioski w ramach kierunku „Wspieranie i rozwój mediów polonijnych”.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#BogdanBorusewicz">Na tym powinienem zakończyć…</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#komentarz">(Senator Janina Sagatowska: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#BogdanBorusewicz">… i zakończę, ale chcę powiedzieć, że… Jeszcze raz dziękuję. Naprawdę spięliście się w sposób maksymalny. Oczywiście mamy uwagi do zamieszczania pewnych… Chodzi o te tabelki.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#komentarz">(Głos z sali: To poprawimy.)</u>
          <u xml:id="u-28.6" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Przepraszamy panią sekretarz za to, że myśmy co chwilę dzwonili, czy już mamy…)</u>
          <u xml:id="u-28.7" who="#BogdanBorusewicz">Dostałem zawrotów głowy, próbując dostosować jedną tabelkę do drugiej, ale rozumiem, że to będzie naprawione następnym razem.</u>
          <u xml:id="u-28.8" who="#BogdanBorusewicz">Na koniec chcę powiedzieć, że te dotacje, które dajemy, to są łatwe pieniądze. Ja się obawiam, że skoro dajemy łatwe pieniądze, to oni uważają, że te pieniądze powinny być jeszcze łatwiejsze – oni, czyli te podmioty, które składają wnioski. I dlatego nie zgadzam się z panem senatorem, że należy obniżyć kryteria.</u>
          <u xml:id="u-28.9" who="#komentarz">(Senator Wojciech Ziemniak: Ja nie mówiłem o obniżeniu kryteriów.)</u>
          <u xml:id="u-28.10" who="#BogdanBorusewicz">No, danie większych pieniędzy innym oznacza obniżenie kryteriów. Nie należy obniżać kryteriów, ponieważ wtedy w drugą stronę pójdziemy.</u>
          <u xml:id="u-28.11" who="#BogdanBorusewicz">I chcę powiedzieć pani senator, że ja pamiętam, jak wiele lat temu harcerze prawie zawsze otrzymywali pieniądze, to była taka zasada.</u>
          <u xml:id="u-28.12" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-28.13" who="#BogdanBorusewicz">Jeżeli w tej chwili tych wniosków, na które daliśmy pieniądze, jest mniej, to oznacza to dla mnie, że te wnioski są słabsze.</u>
          <u xml:id="u-28.14" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Czyli muszę ich w poniedziałek pouczyć.)</u>
          <u xml:id="u-28.15" who="#BogdanBorusewicz">Na to trzeba zwrócić uwagę.</u>
          <u xml:id="u-28.16" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: …Kontakt z kancelarią, ale ja też spróbuję im to uzmysłowić.)</u>
          <u xml:id="u-28.17" who="#BogdanBorusewicz">Tak.</u>
          <u xml:id="u-28.18" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Już za 4 dni się spotykamy.)</u>
          <u xml:id="u-28.19" who="#BogdanBorusewicz">Harcerze otrzymywali kiedyś… W zasadzie było tak, że jeżeli harcerze składali… Nie tylko związek harcerstwa jako całość, nie tylko ZHR jako całość, ale także poszczególne hufce składały wnioski…</u>
          <u xml:id="u-28.20" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Tak, tak.)</u>
          <u xml:id="u-28.21" who="#BogdanBorusewicz">…tych wniosków było więcej.</u>
          <u xml:id="u-28.22" who="#komentarz">(Senator Halina Bieda: Panie Marszałku, czy mogę? Tylko jedno zdanie w kwestii harcerzy.)</u>
          <u xml:id="u-28.23" who="#BogdanBorusewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#HalinaBieda">Przypomnę, że w 2027 r. w Polsce po raz pierwszy będzie organizowane…</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Przewodniczący Bogdan Borusewicz: Jamboree.)</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#HalinaBieda">…Światowe Jamboree Skautowe. Wydaje mi się, że musimy mieć to na uwadze, ustalając te priorytety, bo być może organizacje harcerskie skupiające środowiska polonijne będą chciały wziąć w tym udział, a dzięki tym środkom będą mogły przyjechać w większej liczbie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BogdanBorusewicz">Jasne, jasne.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#BogdanBorusewicz">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#MałgorzataSekułaSzmajdzińska">Przepraszam, dodam do tego jeszcze, że jestem po rozmowie z panem ministrem, z panem wicepremierem Kosiniakiem-Kamyszem, po rozmowie w tej właśnie sprawie. No, czas leci. Ja raz w życiu byłam na światowym jamboree. To jest przedsięwzięcie kosmiczne, niemal jak igrzyska olimpijskie. Przyjadą dziesiątki tysięcy młodych ludzi z całego świata, w tym też młodzi ludzie, którzy są z naszym krajem związani, którzy są właśnie Polonusami, mówiąc żartobliwie. I dlatego to jest szalenie ważne, tu potrzebna jest współpraca państwa z organizacjami, głównie z ZHP, bo ze strony polskiej organizatorem jest ZHP. Ja już widzę, że jest wielkie zaangażowanie, i chcę za to bardzo podziękować.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#komentarz">(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Panie Marszałku, jeśli można jeszcze…)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BogdanBorusewicz">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#EwaPolkowska">Jedno zdanie. Chcę państwu powiedzieć, że my jesteśmy na zaawansowanym etapie rozmów merytorycznych z organizatorami tego przedsięwzięcia. Pani marszałek jest patronem honorowym tego przedsięwzięcia, zaś przedstawicielem pani marszałek w komitecie organizacyjnym jest wicemarszałek Żywno. My jesteśmy cały czas na bieżąco, jeżeli chodzi o kwestie organizacyjne, ustalanie zasad czy warunków. Traktujemy to jako swój priorytet, w przyszłości się tym zajmiemy.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Zostały tylko 2 lata.)</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#EwaPolkowska">Tak, tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#BogdanBorusewicz">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#BogdanBorusewicz">Warto pamiętać, że z ZHP jest związana…</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Tak, ja jestem…)</u>
          <u xml:id="u-34.3" who="#BogdanBorusewicz">…pani przewodnicząca, więc jeżeli chodzi o możliwość współpracy… Taka współpraca jest bardzo istotna. To Jamboree będzie w Polsce, nawet w Gdańsku, więc warto…</u>
          <u xml:id="u-34.4" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Niesamowita promocja naszego kraju.)</u>
          <u xml:id="u-34.5" who="#BogdanBorusewicz">…przy realizacji tego… Inaczej: to jest okazja do tego, żeby zaktywizować nasze harcerstwo za granicą.</u>
          <u xml:id="u-34.6" who="#komentarz">(Senator Małgorzata Sekuła-Szmajdzińska: Tak, tak, zdecydowanie.)</u>
          <u xml:id="u-34.7" who="#BogdanBorusewicz">Tu jest taka możliwość. Ściągamy ich tutaj, pokazujemy Polskę, Senat może też… To dobrze, że Senat w tym uczestniczy. Dziękuję za tę informację.</u>
          <u xml:id="u-34.8" who="#BogdanBorusewicz">Dziękuję wszystkim państwu za obecność.</u>
          <u xml:id="u-34.9" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Dziękujemy.)</u>
          <u xml:id="u-34.10" who="#BogdanBorusewicz">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-34.11" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 10 minut 07)</u>
          <u xml:id="u-34.12" who="#BogdanBorusewicz" />
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>