text_structure.xml
24.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 19 minut 56)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Janina Sagatowska)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JaninaSagatowska">Rozpoczynamy posiedzenie naszej komisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JaninaSagatowska">Żeby nie przedłużać, poprosimy panią mecenas, jak wynika to z regulaminu, żeby czuwała nad poprawnością i kolejnością głosowań. Poprosimy panią mecenas. Później będziemy pytać panią minister, jakie jest stanowisko ministerstwa w sprawie poszczególnych poprawek.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JaninaSagatowska">Czyli najszybciej będzie, jak blokiem przegłosujemy poprawki, które już przyjęliśmy na wczorajszym posiedzeniu. Jest też sporo poprawek, które zostały zgłoszone w trakcie dzisiejszego posiedzenia. Później będziemy po kolei nad nimi głosować, ewentualnie także nad tymi, które się wzajemnie wykluczają. Ale nie uprzedzam faktów.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JaninaSagatowska">Pani Mecenas, bardzo proszę powiedzieć, nad czym po kolei będziemy głosować, żeby to było lege artis.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#RenataBronowska">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#RenataBronowska">Jeżeli państwo się zgodzicie na taki tryb głosowania, to proponowałabym w pierwszej kolejności przegłosować wszystkie wnioski legislacyjne, które były przedmiotem prac komisji w trakcie prac nad ustawą i zostały przez komisję przyjęte, czyli poprawki komisyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JaninaSagatowska">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (7)</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, dalej.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#RenataBronowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#RenataBronowska">Teraz przeszlibyśmy do poprawek, które zostały zgłoszone w trakcie posiedzenia plenarnego.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#RenataBronowska">Pierwsza z tych poprawek to jest poprawka nr 8 obecnej tutaj pani senator. Dotyczy ona agencji pracy. Chodzi o kwestie dotyczące formy umowy, jaka może być zawierana, żeby nie była to wyłącznie umowa o pracę, ale również umowa cywilnoprawna. Jednocześnie jeszcze tylko dopowiem, że przyjęcie tej poprawki w pierwotnym brzmieniu, czyli przyjęcie poprawki nr 8, wykluczy głosowanie nad poprawkami nr 9 i 13, które też dotyczą tej kwestii, ale są nieco inaczej zapisane.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JaninaSagatowska">Pani jest autorem tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JaninaSagatowska">Bardzo prosimy.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JolantaPiotrowska">W poprawce nr 8 proponowane jest skreślenie wyrazów: „a w przypadku kierowania tego cudzoziemca przez podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi do innego podmiotu – na podstawie umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym”. Rzeczywiście, tak jak pani powiedziała… Aha, jeszcze jest pkt b, w którym również skreślamy wyrazy: „a w przypadku kierowania tego cudzoziemca przez podmiot powierzający pracę cudzoziemcowi do innego podmiotu – na podstawie umowy o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym”. Natomiast poprawka nr 9 dotyczy tych samych punktów, czyli art. 6 ust. 1 pkt 1, ale brzmi ona tak: „wyrazy «o pracę między agencją pracy tymczasowej a pracownikiem tymczasowym» zastępuje się wyrazami «z agencją pracy tymczasowej»”. W ust. 2 jest podobna poprawka. Ja bym proponowała głosować nie nad poprawki nr 8, tylko nad poprawką nr 9.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#komentarz">(Przewodnicząca Janina Sagatowska: Nie możemy nie głosować, możemy zagłosować przeciw.)</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#JolantaPiotrowska">A, dobrze.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Ja bym poprosiła, żeby omówić te poprawki, a nie czytać to, co tutaj jest napisane, bo to wiemy. Proszę, żeby wytłumaczyć, jaki jest sens poprawki.)</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#JolantaPiotrowska">Sens poprawki jest taki – chyba że państwo z ministerstwa to wytłumaczą –żeby agencje pracy tymczasowej miały też możliwość zawierania umów cywilnoprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JaninaSagatowska">Tak, bo do tej pory była tylko umowa o pracę.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JaninaSagatowska">Teraz mam jeszcze obowiązek zapytać, którą poprawkę państwo popierają.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JaninaSagatowska">Poprosimy panią minister</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MałgorzataBaranowska">My zgadzamy się na poprawkę nr 9.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#komentarz">(Przewodnicząca Janina Sagatowska: Dobrze. No to mamy stanowisko.)</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MałgorzataBaranowska">Może pan dyrektor dokładnie wytłumaczy.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Czyli dziewiąta i szesnasta – za, a ósma – przeciwko.)</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MałgorzataBaranowska">Przeciwko, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JaninaSagatowska">To jeszcze pan dyrektor 2 słowa.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MikołajTarasiuk">Dzień dobry państwu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#MikołajTarasiuk">Mikołaj Tarasiuk, zastępca dyrektora Departamentu Rynku Pracy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#MikołajTarasiuk">Jeżeli już mamy wybrać między poprawką nr 8 a 9, to wolimy poprawkę nr 9. Oczywiście, tak jak państwo powiedzieli, wykreśla ona obowiązek zatrudniania przez agencję pracy tymczasowej tylko na podstawie umowy o pracę. Co do zasady jakby nie popieramy tego, bo my popieramy umowę o pracę. Ale jeżeli już musimy wybrać, to wolimy poprawkę nr 9, ponieważ poprawka nr 8 w ogóle wykreśla obowiązek zatrudnienia na podstawie jakiejkolwiek umowy, czyli sankcjonowalibyśmy zatrudnianie bez umowy, co jest po prostu niedopuszczalne. Jeżeli tutaj ma zostać podjęta decyzja, to popieramy poprawkę z umową, czyli poprawkę nr 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JaninaSagatowska">Musimy głosować.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JaninaSagatowska">Mamy teraz przegłosować poprawkę nr 8.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 8? (0)</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw? (7)</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JaninaSagatowska">To już nie muszę pytać, kto się wstrzymał, bo już wszyscy zagłosowali. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#JaninaSagatowska">Przystępujemy do głosowania nad poprawkami nr 9 i 16. Nad tymi poprawkami głosujemy łącznie.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem tych poprawek? (7)</u>
<u xml:id="u-12.8" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-12.9" who="#JaninaSagatowska">Poprawka nr 13 i 29.</u>
<u xml:id="u-12.10" who="#JaninaSagatowska">Czy pani chce coś powiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JolantaPiotrowska">Poprawka nr 13 i 29. To jest poprawka, którą zgłaszała pani legislator, ale nie miała jej uzgodnionej z ministerstwem. Teraz, jak rozumiem, ona już jest uzgodniona.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JaninaSagatowska">Aha, to już było.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MikołajTarasiuk">Tak. Jest to poprawka doprecyzowująca. Pozytywna opinia.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JaninaSagatowska">Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za? (7)</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MałgorzataBaranowska">Pan dyrektor wytłumaczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MikołajTarasiuk">Powiem tak, co do zasady oceniamy je pozytywnie, jeżeli rozszerzalibyśmy katalog kar, za który sprawdzamy ukaranie cudzoziemca, bo niestety musimy te poprawki rozpatrzeć łącznie. Ale jeśli chodzi o poprawkę nr 14, po prostu nie da się tego zrealizować. Ktoś ma oświadczyć coś zgodnie ze stanem wiedzy, której nie posiada, bo nie jest w stanie w ogóle tego zweryfikować. Np. muszę sprawdzić, czy cudzoziemiec pochodzący z Bangladeszu był karany i oprzeć się tylko na jego oświadczeniu. Tak wynika z tej poprawki. Jest to kompletnie nie do zweryfikowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JaninaSagatowska">To w takim razie przystępujemy do…</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JaninaSagatowska">Nr 33…</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Jeszcze poprawka nr 17. Pani Senator.)</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JaninaSagatowska">Aha, bo tu nie miałam dopisane. Jeszcze poprawka nr 17. Dobrze. Jest to poprawka pani senator Biedy i Piotrowskiej.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Tak.)</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Ale czy poprawka nr 17 nie jest w bloku?)</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie. Poprawka nr 17 jest oddzielnie.)</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#RenataBronowska">Nad poprawką nr 17 należy głosować oddzielnie. Ona również dotyczy art. 13 ust. 1 pkt 7, ale w nieco innym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JaninaSagatowska">Ale nie głosowaliśmy w takim razie… A co z poprawką nr 15?</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Przegłosowaliśmy tylko poprawkę nr 14. Poprawek nr 15, 30 i 33 nie przegłosowaliśmy.)</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#JaninaSagatowska">Tak, o to chodzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#RenataBronowska">Szanowni Państwo, ale nie można głosować oddzielnie nad tymi poprawkami, dlatego że to jest pewien zamysł legislacyjny, który powinien być przegłosowany łącznie. Ja nie jestem, że tak powiem, w stanie ustalić, czy jeżeli państwo wyłączycie głosowanie nad poprawką nr 14, a zagłosujecie za poprawką nr 15, 30 i 33, ten cel, który pan senator Borowski chciał osiągnąć, zostanie osiągnięty. Te poprawki powinny być przegłosowane łącznie. Jeżeli państwo uważacie, że nieprawidłowo było przeprowadzone głosowanie, bo głosowaliście nad czymś innym, niż myśleliście, to proponuję zrobić reasumpcję głosowania i ponownie przegłosować te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JaninaSagatowska">Pani proponuje reasumpcję. To dokonujemy reasumpcji głosowania.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: To jest państwa decyzja.)</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Czyli teraz głosujemy nad poprawkami nr 14, 15, 30 i 33. Tak?)</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#JaninaSagatowska">Tak.</u>
<u xml:id="u-24.4" who="#JaninaSagatowska">Reasumpcja głosowania.</u>
<u xml:id="u-24.5" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem poprawek wymienionych przez panią legislator? (4)</u>
<u xml:id="u-24.6" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-24.7" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał? (3)</u>
<u xml:id="u-24.8" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.9" who="#JaninaSagatowska">Poprawki zostały przyjęte.</u>
<u xml:id="u-24.10" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MikołajTarasiuk">Negatywnie.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#komentarz">(Senator Alicja Zając: Jeszcze szesnasta.)</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Szesnasta była w bloku.)</u>
<u xml:id="u-25.3" who="#komentarz">(Przewodnicząca Janina Sagatowska: Czyli poprawka nr 17 – negatywnie.)</u>
<u xml:id="u-25.4" who="#MikołajTarasiuk">Poprawka nr 17 oceniamy negatywnie, ponieważ zaburza to zamysł ustawy, która ma uszczelnić nadużycia związane np. z aferą wizową. Ustawa zakłada zakaz outsourcingu pracowniczego, czyli wynajmowania pracowników przez firmy, które nie są wpisane do agencji pracy tymczasowej. Zgodnie z założeniem ustawy, wynajmowanie pracowników jest możliwe tylko i wyłącznie przez firmy, które są do tego powołane, czyli agencję pracy tymczasowej. Agencja musi być wpisana do Rejestru Agencji Zatrudnienia, KRAZ. Tam agencje są weryfikowane, sprawdzane. Chodzi o to, żeby żadna firma krzak nie zajmowała się pośrednictwem pracowników, ponieważ jest tam bardzo duży nadużyć. Bardzo dużo tych firm po prostu wyłudza dokumenty potrzebne do otrzymania zezwolenia na pracę i potem w efekcie wizy tylko po to, żeby ci ludzie mogli wjechać do strefy Schengen, a później pojechać do pracy do Niemiec, Francji czy Holandii. Dlatego nie może być pod bezpośrednim kierownictwem, ponieważ całkowicie zmienia to znaczenie tego przepisu i powoduje rozszczelnienie ustawy, a zamysłem jest właśnie jej uszczelnienie, żeby przeciwdziałać takim sytuacjom, które miały miejsce w związku z aferą wizową.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JaninaSagatowska">Głosujemy.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 17? (4)</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw? (2)</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał? (1)</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JaninaSagatowska">Poprawka nr 37.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#TomaszWlazło">Nasze stanowisko jest negatywne. Co do tego przepisu – ja powiem bardzo krótko, bo jest już późna godzina – jest zarzut niekonstytucyjności, jeśli chodzi o proces legislacyjny, który się odbył w Sejmie, poprzez dodanie poprawki w drugim czytaniu. Natomiast biorąc pod uwagę, że ani to ciało, ani ani my, ani tak naprawdę nikt na razie nie jest w stanie prawomocnie stwierdzić niekonstytucyjności, to należy zważyć ryzyko. W opinii ministerstwa większym ryzykiem jest niekonstytucyjność, jeżeli ten przepis zostanie uchwalony, bo wtedy będziemy mieli do czynienia z sytuacją, w której pracodawca zatrudniający pracowników polskich będzie otrzymywał mniejsze kary od Państwowej Inspekcji Pracy niż pracodawca zatrudniający cudzoziemców. W związku z tym my proponujemy, żeby tej poprawki komisja nie przyjmowała.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za? (4)</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw? (3)</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#JaninaSagatowska">Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#JaninaSagatowska">Teraz jest poprawka nr 41. To jest poprawka pani senator Górskiej, która jest na sali.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#JaninaSagatowska">Może zechce pani o niej powiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#AnnaGórska">To jest poprawka, która jest analogiczna w stosunku do art. 87, za usunięciem którego w tej chwili państwo się opowiedzieliście. Ona po prostu jakby przekłada ten sam mechanizm, czyli wyrównanie kar za naruszenia wobec pracowników zagranicznych. Chodzi o mandaty, o grzywny nakładane w postępowaniu mandatowym, które Państwowa Inspekcja Pracy nakłada częściej i może szybciej je nakładać, a także szybciej egzekwować prawo od pracodawców. W tej chwili chcemy wyrównać wysokość tych mandatów do wysokości, jaką ta ustawa przewiduje dla pracowników zagranicznych, żeby nie było tej dysproporcji, że mandat za łamanie prawa wobec pracownika zagranicznego jest, tak jak mamy tutaj, w wysokości 10 tysięcy zł, a wobec pracownika polskiego – 2 tysiące zł. Chcemy żeby, dzięki wprowadzeniu tej poprawki, w kodeksie wykroczeń mandat wobec pracownika polskiego za łamanie prawa był w tej samej wysokości, co dla pracownika zagranicznego. I tyle wnosi ta poprawka. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JaninaSagatowska">Pani Mecenas, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#RenataBronowska">Szanowni Państwo, krótko chciałabym powiedzieć o tej poprawce. Ja oczywiście nie kwestionuję meritum tego rozwiązania, potrzeby jego wprowadzenia, natomiast chciałabym zauważyć, że, tak jak zarzut niekonstytucyjności mógłby być podniesiony w odniesieniu do art. 87 ze względu na sejmowe procedowanie ustawy, tak przyjęcie tej poprawki spowoduje, że ten sam zarzut będzie kierowany do Senatu. To jest poprawka, która wykracza poza materię ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JaninaSagatowska">Pan z ministerstwa. Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#TomaszWlazło">To jest techniczne rozwiązanie. Ja podtrzymuję tę samą argumentację, którą wyraziłem względem poprzedniej poprawki. Nasze stanowisko jest pozytywne.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę, głosujemy.</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 41? (0)</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw? (6)</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał? (1)</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#JaninaSagatowska">Poprawka nie uzyskała poparcia, nie została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#JaninaSagatowska">Teraz mamy poprawkę nr 48.</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#JaninaSagatowska">Jest to poprawka przewodniczącego Libickiego, pani senator Biedy, pani przewodniczącej Piotrowskiej, senatora Szejnfelda i senatora Świlskiego, skreślająca art. 99.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#JaninaSagatowska">Czy pan przewodniczący chce się wypowiedzieć?</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#komentarz">(Senator Jan Filip Libicki: Mogę się wypowiedzieć.)</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#JaninaSagatowska">Bo pan już o niej mówił, ale jak ma pan ochotę się wypowiedzieć, to proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanFilipLibicki">To jest poprawka, co do której na wczorajszym posiedzeniu komisji była zgoda między głównym inspektorem pracy, przedstawicielem rzecznika małych i średnich przedsiębiorstw, a także – to wiem akurat z innych źródeł – Ministerstwem Rozwoju i Technologii. Chodzi po prostu o to, żeby te kontrole Straży Granicznej i Państwowej Inspekcji Pracy nie były niezapowiedziane, bo one mogą się odbywać na podstawie przepisów Międzynarodowej Organizacji Pracy, a także wówczas, jeśli ktoś zawiadomi o zamiarze przeprowadzenia takiej kontroli. Przypominam, że to rozwiązanie poparł także pan główny inspektor pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#JaninaSagatowska">Czy pani mecenas chciałaby się do tego odnieść?</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#komentarz">(Główny Legislator w Biurze Legislacyjnym w Kancelarii Senatu Renata Bronowska: Nie. Dziękuję. Nie mam uwag do tej poprawki.)</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#JaninaSagatowska">Proszę, pan dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MikołajTarasiuk">Nasze stanowisko jest negatywne. Krótko wyjaśnię. Tak jak powiedział pan senator, Państwowa Inspekcja Pracy oczywiście będzie miała możliwość kontroli na podstawie konwencji, ale chciałem powiedzieć, że takiej konwencji nie ma podpisanej, jeśli chodzi o kompetencje Straży Granicznej. A więc Państwowa Inspekcja Pracy poradzi sobie, bo ma umowę międzynarodową, a Straż Graniczna przy kontroli legalności pobytu cudzoziemców, gdzie jest bardzo dużo nadużyć, zostaje pozbawiona skutecznego narzędzia. Celem tej ustawy jest właśnie walka z nadużyciami związanymi z nielegalnym zatrudnianiem, napływem cudzoziemców, którzy wyłudzają wizy, dokumenty. A więc pozbawiamy Straż Graniczną możliwości przeprowadzenia skutecznej kontroli. Bo może być tak – szczególnie w przypadku cudzoziemców – że jeżeli będziemy zapowiadali, że kontrola zostanie przeprowadzona, np. na budowie, za tydzień, to w dniu złożenia pisma będzie tam 200 pracowników, a później, za 7 dni, bo takie są terminy, w dniu kontroli nagle będzie 5 pracowników. Taki jest skutek zapowiedzianych kontroli w tego typu sytuacjach. Tak jak powiedziałem i powiedział pan senator oraz główny inspektor pracy, inspekcja pracy sobie poradzi, ale Straż Graniczna, która ma w przypadku cudzoziemców troszkę inne i szersze kompetencje, zostanie pozbawiona skutecznego narzędzia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JaninaSagatowska">Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-39.2" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem poprawki nr 48? (4)</u>
<u xml:id="u-39.3" who="#JaninaSagatowska">Kto jest przeciw? (1)</u>
<u xml:id="u-39.4" who="#JaninaSagatowska">Kto się wstrzymał? (2)</u>
<u xml:id="u-39.5" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
<u xml:id="u-39.6" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 20 minut 16)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>