text_structure.xml 55.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 01)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Janina Sagatowska)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JaninaSagatowska">Wybiła godzina wybiła 9.00, witamy wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JaninaSagatowska">Komisja jest w komplecie i może wysłuchać sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JaninaSagatowska">Witam serdecznie przybyłych na posiedzenie gości. Witam pana Sebastiana Gajewskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Jest z nami pan Karol Perkowski, zastępca dyrektora Departamentu Dialogu i Partnerstwa Społecznego, oraz pani Anna Szwad z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, naczelnik w Departamencie Dialogu i Partnerstwa Społecznego. Jest z nami także pan Jacek Podgórki ze Związku Przedsiębiorców i Pracodawców, członek zarządu – witam serdecznie. Jest z nami jeszcze pan Urban… To pan. Tak? Dziękuję. Pan jest…</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski: Moim asystentem.)</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JaninaSagatowska">Dobrze, dziękuję. Nie wszystkie zapisy są maszynowe i tutaj nie odczytałam. Witam bardzo serdecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JaninaSagatowska">Bez zbędnej zwłoki przystępujemy do realizacji porządku naszego dzisiejszego posiedzenia. Porządek obejmuje 1 punkt, mianowicie rozpatrzenie „Informacji o działalności Rady Dialogu Społecznego za okres przewodnictwa strony rządowej – 2023/2024 r.” – druk senacki nr 173.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#JaninaSagatowska">Poprosimy jak zawsze pana ministra o przedstawienie nam tej informacji. Powiem też dla informacji, że chcielibyśmy skończyć do godziny 10.00, dlatego że później są inne ważne posiedzenia komisji. Myślę, że nam się uda. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#SebastianGajewski">Szanowna Pani Przewodnicząca! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#SebastianGajewski">Zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego przewodniczący Rady Dialogu Społecznego przedstawia Sejmowi i Senatowi corocznie, nie później niż do 15 października, sprawozdanie z działalności rady za okres swojego przewodnictwa.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#SebastianGajewski">W imieniu przewodniczej Rady Dialogu Społecznego, minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, oraz własnym jako jeden z przedstawicieli strony rządowej w Radzie Dialogu Społecznego mam przyjemność przedstawić państwu sprawozdanie z działalności Rady Dialogu Społecznego za okres przewodnictwa strony rządowej w latach 2023–2024.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#SebastianGajewski">Tu chcę wyjaśnić, że przewodnictwo w Radzie Dialogu Społecznego ma charakter rotacyjny i jest sprawowane przez roczną kadencję przez przedstawicieli poszczególnych stron. W 2023 r. do października funkcję przewodniczącego Rady Dialogu Społecznego sprawował przedstawiciel strony pracodawców, pan Łukasz Bernatowicz z Business Center Club, a od października do grudnia 2023 r. – przedstawicielka strony rządowej, minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg. Wskutek wyborów i powołania rządu premiera Donalda Tuska doszło do zmiany przedstawicieli strony rządowej w Radzie Dialogu Społecznego. 12 stycznia 2024 r. przewodniczącą rady została minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, a pozostałymi przedstawicielami strony rządowej ministrowie i wiceministrowie wskazani przez prezesa Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#SebastianGajewski">Moje sprawozdanie obejmuje cały okres przewodnictwa strony rządowej, a zatem te 3 miesiące, w których przewodniczącą była pani minister Marlena Maląg, oraz miesiące w 2024 r., w których przewodniczącą była pani minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Obecnie przewodnictwo w Radzie Dialogu Społecznego zostało przejęte przez stronę związkową, przez przedstawiciela NSZZ „Solidarność”, pana przewodniczącego Piotra Dudę.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#SebastianGajewski">Tu chciałbym podkreślić, że zgodnie z art. 20 konstytucji podstawą ustroju gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej jest społeczna gospodarka rynkowa, która opiera się m.in. na dialogu i współpracy partnerów społecznych. Jedną z podstawowych form realizacji tej konstytucyjnej zasady dialogu społecznego jest właśnie działanie Rady Dialogu Społecznego, która zgodnie z ustawą o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego stanowi forum trójstronnej współpracy strony pracowników, strony pracodawców oraz strony rządowej. Ustawa wskazuje, że Rada Dialogu Społecznego działa na rzecz zapewnienia warunków rozwoju społeczno-gospodarczego, zwiększenia konkurencyjności polskiej gospodarki, zapewnienia spójności społecznej, realizacji zasad partycypacji i solidarności społecznej w stosunkach zatrudnienia, wreszcie poprawy jakości formułowania i wdrażania polityk publicznych.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#SebastianGajewski">W skład Rady Dialogu Społecznego wchodzą przedstawiciele 3 stron: strony pracowników – są to 3 reprezentatywne organizacje związkowe, Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych, Forum Związków Zawodowych, Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”; strony pracodawców – tutaj reprezentatywnych organizacji jest więcej, jest to Związek Rzemiosła Polskiego, Federacja Przedsiębiorców Polskich, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców, Business Center Club, Pracodawcy RP, Konfederacja „Lewiatan”, a od niedawna także Polskie Towarzystwo Gospodarcze; strony rządowej – są to członkowie Rady Ministrów oraz wiceministrowie wskazani przez prezesa Rady Ministrów. Wskazać należy, że w pracach Rady Dialogu Społecznego biorą udział także osoby, które nie są przedstawicielami żadnej z tych 3 stron. Jest to przedstawiciel prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, który pełni szczególną rolę w dialogu społecznym. Mówi się, że prezydent jest patronem dialogu społecznego, bo powołuje i odwołuje członków Rady Dialogu Społecznego. W pracach bierze udział także przedstawiciel prezesa Narodowego Banku Polskiego oraz główny inspektor pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#SebastianGajewski">Rada Dialogu Społecznego prowadzi swoje prace na posiedzeniach plenarnych i w ramach zespołów problemowych. Tych zespołów problemowych jest dużo. W gruncie rzeczy, jeżeli patrzymy na aktywność Rady Dialogu Społecznego, to widzimy, że ona koncentruje się właśnie w zespołach problemowych. Te zespoły to m.in. zespół do spraw ubezpieczeń społecznych, zespół do spraw prawa pracy, zespół do spraw rozwoju dialogu społecznego, zespół do spraw budżetu, zespół do spraw usług publicznych. W ramach tych zespołów powstają zespoły problemowe, które na bieżąco się spotykają i dyskutują o bieżących zagadnieniach polityk publicznych w swoich obszarach. Za koordynację pracy Rady Dialogu Społecznego odpowiada Prezydium Rady Dialogu Społecznego złożone z przewodniczącego i wiceprzewodniczących, przy czym jest tak, że przewodniczący i wiceprzewodniczący reprezentują poszczególne strony obecne w Radzie Dialogu Społecznego.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#SebastianGajewski">W okresie przewodnictwa strony rządowej w Radzie Dialogu Społecznego w latach 2023–2024 odbyło się 6 posiedzeń plenarnych Rady Dialogu Społecznego. Zgodnie z utrwaloną praktyką odbywają się one co do zasady co 2 miesiące. Dodatkowo odbyło się 6 posiedzeń Prezydium Rady Dialogu Społecznego zgodnie z zasadą, że posiedzenie prezydium poprzedza posiedzenie plenarne Rady Dialogu Społecznego. Odbyło się również 57 posiedzeń zespołów problemowych Rady Dialogu Społecznego. Prace Rady Dialogu Społecznego i prezydium, a także posiedzenia plenarne są wspierane przez sekretarzy, którzy również reprezentują poszczególne strony dialogu społecznego obecne w radzie.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#SebastianGajewski">Zgodnie z ustawą o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego Rada Dialogu Społecznego prowadzi prace w sposób planowy, programowy, a zatem jest obowiązana do tego, żeby w każdym roku przyjąć program, plan pracy na rok następny. Jeśli idzie o rok 2024, to w planie prac rady znalazły się takie zagadnienia jak: bezpieczeństwo energetyczne Polski; system kształtowania wynagrodzeń i warunków zatrudnienia grup zawodowych reprezentujących sferę finansów publicznych, w tym państwową sferę budżetową; wdrożenie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej; efektywny system ochrony zdrowia; zmiany w zakresie organizacji i finansowania publicznej ochrony zdrowia; rynek pracy w Polsce, w tym zatrudnianie cudzoziemców; odporność i konkurencyjność polskiej gospodarki. Oczywiście w praktyce plan pracy Rady Dialogu Społecznego przyjęty na dany rok jest ważny, jednak Rada Dialogu Społecznego, a w szczególności jej zespoły problemowe, stara się reagować na bieżąco na to, co dzieje się w rządzie, co dzieje się w gospodarce i na rynku pracy. Rada dialogu i jej poszczególne zespoły programowe starają się realizować plan pracy rady, ale niejednokrotnie jest tak, że kwestie, które wynikają ze zmian w gospodarce i na rynku pracy, z inicjatyw legislacyjnych podejmowanych przez rząd, ale także przez parlament, dominują w pracach rady. Tak było w okresie przewodnictwa strony rządowej.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#SebastianGajewski">Działalność Rady Dialogu Społecznego koncentruje się w 3 zasadniczych obszarach. Widzimy to, kiedy patrzymy na literę ustawy o Radzie Dialogu Społecznego. Pierwszy obszar to proces tworzenia i wykonywania budżetu państwa. Rada Dialogu Społecznego, przedstawiciele strony rządowej, strony pracodawców i strony pracowników w każdym roku zaangażowani są w proces przygotowywania ustawy budżetowej, a następnie w proces jej wykonywania i przyjmowania. Tak też było w 2023 r. i 2024 r. Rada Dialogu Społecznego zajęła się sprawozdaniem z wykonania budżetu państwa w 2023 r. Zajmowała się również wieloletnim planem finansowym na lata 2024–2027 oraz projektem ustawy budżetowej i projektem ustawy okołobudżetowej na rok 2025. Te sprawy były przedmiotem zarówno posiedzeń plenarnych Rady Dialogu Społecznego, jak i posiedzeń zespołów problemowych. Oczywiście niezwykle aktywną rolę odgrywał tu pan minister finansów Andrzej Domański oraz jego zastępcy.</u>
          <u xml:id="u-3.11" who="#SebastianGajewski">Drugi obszar działalności Rady Dialogu Społecznego to jest proces legislacyjny, w zakresie którego Rada Dialogu Społecznego opiniuje projekty aktów normatywnych. Z reguły są to projekty ustaw, zarówno projekty rządowe, jak i sejmowe oraz senackie, które wpływają do rady, a także projekty niektórych rozporządzeń. W okresie przewodnictwa strony rządowej przedmiotem pracy Rady Dialogu Społecznego były między innymi… Mówię „między innymi”, dlatego że projektów ustaw i rozporządzeń, którymi rada zajmowała się na posiedzeniu plenarnym, ale przede wszystkim na posiedzeniach zespołów jest naprawę bardzo, bardzo dużo. Wskażę te, które były najbardziej istotne, a może najbardziej dyskutowane. Nie mówię tutaj oczywiście o projekcie ustawy budżetowej i okołobudżetowej, dlatego że to jest kwestia zaangażowania rady w sferę przygotowywania i wykonywania budżetu państwa. Mówię o projektach z innych obszarów: projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych, projekt przygotowywany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, w Departamencie Dialogu i Partnerstwa Społecznego; projekt rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych; poselski projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia renty wdowiej; projekt ustawy o zmianie ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa oraz niektórych innych ustaw, czyli ta duża nowelizacja ustawy pomocowej, którą zajmował się także Senat.</u>
          <u xml:id="u-3.12" who="#SebastianGajewski">Podkreślenia wymaga, że Rada Dialogu Społecznego, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, zarówno ustawy o Radzie Dialogu Społecznego, jak i innych ustaw, m.in. ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych czy ustawy o świadczeniach rodzinnych, jest zaangażowana w proces kształtowania minimalnego wynagrodzenia za pracę na rok 2025, wskaźnika waloryzacji emerytur i rent na rok 2025, a także wysokości kwot świadczeń rodzinnych oraz kwot kryteriów dochodowych uprawniających do świadczeń z pomocy społecznej od stycznia 2025 r. Tu również toczyły się bardzo intensywne dyskusje, częściowo na posiedzeniu plenarnym, w dużej mierze na posiedzeniach zespołów.</u>
          <u xml:id="u-3.13" who="#SebastianGajewski">Trzeci obszar pracy Rady Dialogu Społecznego to sprawy wewnątrzorganizacyjne Rady Dialogu Społecznego. Jest to trzeci obszar, ale jest on dosyć istotny. Chciałbym zwrócić uwagę na to, że sama Rada Dialogu Społecznego to przedstawiciele strony pracowników, strony pracodawców. Biuro Rady Dialogu Społecznego, taki niewielki urząd, który radę obsługuje i wspiera cały proces dialogu… Te sprawy wewnątrzorganizacyjne są ważne dlatego, że Rada Dialogu Społecznego to cały system dialogu społecznego i współdziałania strony rządowej, związków zawodowych, organizacji pracodawców. Nie jest to gremium, które po prostu spotyka się raz na jakiś czas i prowadzi przez godzinę dyskusję. Jest to pewien proces współdziałania tych 3 stron i proces współkształtowania przez te 3 strony polityk publicznych. Tych spraw jest dużo, dlatego kwestie organizacyjne i finansowe są bardzo ważne. Chodzi po prostu o wsparcie realizacji konstytucyjnej zasady dialogu społecznego.</u>
          <u xml:id="u-3.14" who="#SebastianGajewski">W okresie przewodnictwa strony rządowej w Radzie Dialogu Społecznego w zasadzie jak co roku, bo w dużej mierze wynika to z przepisów prawa, Rada Dialogu Społecznego zajmowała się planem finansowym biura rady, zatwierdzała go, zmieniała, przyjmowała sprawozdanie z jego wykonania, podejmowała uchwały w sprawie programu prac rady na 2024 r., przyjęła sprawozdanie z działalności Rady Dialogu Społecznego czy wreszcie podjęła uchwałę w sprawie liczby przedstawicieli reprezentatywnych organizacji związkowych oraz reprezentatywnych organizacji pracodawców w składzie Rady Dialogu Społecznego. Ta ostatnia kwestia była dosyć istotna, dlatego że w trakcie przewodnictwa strony rządowej w Radzie Dialogu Społecznego do reprezentatywnych organizacji pracodawców dołączyła kolejna organizacja, Polskie Towarzystwo Gospodarcze, i zaistniała konieczność podjęcia rozmów między przewodniczącą Rady Dialogu Społecznego i pozostałymi stronami, w szczególności za stroną pracodawców, na temat tego, jak zorganizować działalność, aby przedstawiciele Polskiego Towarzystwa Gospodarczego również znaleźli się w Radzie Dialogu Społecznego. Tę sprawę udało się sfinalizować z sukcesem.</u>
          <u xml:id="u-3.15" who="#SebastianGajewski">Dla strony rządowej, dla przewodniczącej Rady Dialogu Społecznego w tym okresie, pani minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, dialog społeczny i konstytucyjna zasada dialogu społecznego były przez cały czas sprawowania przewodnictwa, ale myślę, że będą także w przyszłości, priorytetem. Deklaracja, z którą pani minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk przyszła na pierwsze posiedzenie Rady Dialogu Społecznego po powołaniu przez prezydenta na stanowisko przewodniczącej, przekładała się na to, w jaki sposób strona rządowa prowadziła prace w radzie i w zespołach. Myśmy przyjęli takie założenie, że poza planem rady, który oczywiście jest bardzo istotny i który musi być realizowany, bo, tak jak wspomniałem, prace rady mają z mocy ustawy charakter planowy… Staraliśmy się włączać radę i jej zespoły w proces kształtowania polityk publicznych, za które odpowiada rząd. Z tego powodu na posiedzeniach plenarnych Rady Dialogu Społecznego staraliśmy się przedstawiać na bieżąco informacje o pracach legislacyjnych i innych działaniach Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Zachęcaliśmy – myślę, że z sukcesem – innych ministrów do przedstawiania informacji o kluczowych wyzwaniach polityki społeczno-gospodarczej, takich jak np. Krajowy Plan w dziedzinie Energii i Klimatu do 2030 r., na temat którego informacje przedstawiał minister klimatu i środowiska, czy wspieranie rynku usług wsparcia dla osób starszych, o czym informowała nas minister do spraw polityki senioralnej.</u>
          <u xml:id="u-3.16" who="#SebastianGajewski">Wreszcie staraliśmy się na bieżąco reagować na to, co dzieje się na rynku pracy. Prowadziliśmy dyskusje o sprawach istotnych dla pracowników i pracodawców, takich, które wymagają szybkiego działania po stronie rządu oraz debaty z udziałem strony rządowej, pracodawców i pracowników. Trudne sytuacje w dużych podmiotach gospodarczych, takich jak PKP Cargo czy Poczta Polska, to również były tematy posiedzeń Rady Dialogu Społecznego, tematy długich, intensywnych, trudnych dyskusji. Mieliśmy jednak głębokie przekonanie, że choć rozmawiamy o sytuacji w konkretnym przedsiębiorstwie, bo PKP Cargo i Poczta Polska to są konkretne przedsiębiorstwa, to są to tematy ważne dla gospodarki, a także dla społeczeństwa, że warto o problemach, z którymi zmagają się te przedsiębiorstwa, rozmawiać właśnie na posiedzeniu rady.</u>
          <u xml:id="u-3.17" who="#SebastianGajewski">Na posiedzeniach zespołów staraliśmy się na bieżąco dyskutować o koncepcjach i założeniach planów legislacyjnych ministerstwa rodziny, a także innych resortów jeszcze przed rozpoczęciem rządowego procesu legislacyjnego. To z jednej strony. Z drugiej strony w zasadzie od początku rządowego procesu legislacyjnego staraliśmy się włączać partnerów społecznych właśnie w ramach zespołów Rady Dialogu Społecznego w kształtowanie przepisów prawa. Reagowaliśmy na zapotrzebowanie zgłaszane przez partnerów społecznych. Z jednej strony w rządowym procesie legislacyjnym zawsze jest miejsce na konsultacje i na opiniowanie, w tym przez przedstawicieli reprezentatywnych związków zawodowych i organizacji pracodawców, z drugiej strony, w naszym przekonaniu, warto od samego początku włączać partnerów społecznych do dyskusji nad projektami, bo one w ten sposób mogą stawać się lepsze. Dla zobrazowania podejścia, które mi i pani minister przyświecało w okresie przewodnictwa strony rządowej, mogę posłużyć się przykładami zespołów, w których ja reprezentuję stronę rządową, czyli zespołu do spraw ubezpieczeń społecznych i zespołu do spraw prawa pracy. Okazuje się, że prowadzony od początku w dobrej wierze dialog społeczny, po pierwsze, może prowadzić do występowania przez stronę rządową z inicjatywami legislacyjnymi, które odpowiadają na zapotrzebowanie, a po drugie, pozwala udoskonalać to, co strona rządowa planuje.</u>
          <u xml:id="u-3.18" who="#SebastianGajewski">Przykładowo: w zespole do spraw ubezpieczeń społecznych strona pracodawców i pracowników z branży morskiej zainteresowała nas problematyką zabezpieczenia społecznego marynarzy, wdrożenia w pełni Konwencji o pracy na morzu i zbudowania nowego modelu ubezpieczeń społecznych marynarzy. Inicjatywa zespołu do spraw ubezpieczeń społecznych przełożyła się na projekt ustawy, który przygotowaliśmy. On jest teraz w konsultacjach i opiniowaniu. Tak więc udaje się wyciągać wnioski z tego, co proponuje strona społeczna.</u>
          <u xml:id="u-3.19" who="#SebastianGajewski">W trakcie przygotowywania reformy w zakresie zwolnień lekarskich, która dzisiaj ma już postać rządowego projektu ustawy skierowanego do uzgodnień międzyresortowych, zanim jeszcze zdecydowaliśmy się złożyć wniosek o wpis do wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu, poszedłem na posiedzenie zespołu do spraw ubezpieczeń społecznych po to, żeby usłyszeć od przedstawicieli pracodawców i pracowników, co oni chcieliby zmienić w kwestiach związanych z wykonywaniem i kontrolą wykorzystywania zwolnień lekarskich. I wiele uwag, które zostały tam zgłoszone, przedstawione, znalazło potem odzwierciedlenie w projekcie ustawy, który skierowaliśmy.</u>
          <u xml:id="u-3.20" who="#SebastianGajewski">Udało nam się wypracować ze stroną społeczną sposób procedowania zmian – ewentualnych zmian, bo ja nie rozstrzygam, czy one będą wprowadzone, czy nie – jeśli idzie o emerytury pomostowe, jeśli idzie o wykazy prac o szczególnym charakterze i w szczególnych warunkach. Uzgodniliśmy i z pracodawcami, i z pracownikami, w jaki sposób będziemy postępować wtedy, kiedy pojawi się inicjatywa rozpatrzenia, czy jakiś rodzaj pracy powinien znaleźć się w wykazie prac wykonywanych w szczególnych warunkach lub prac o szczególnym charakterze. Myślę, że zbudowanie pewnego modelu postępowania, na który zgadzają się wszystkie 3 strony dialogu społecznego, można tutaj traktować jako sukces.</u>
          <u xml:id="u-3.21" who="#SebastianGajewski">Z kolei w zespole do spraw prawa pracy zajmowaliśmy się od początku, jeszcze przed rozpoczęciem procesu opiniowania przez partnerów społecznych w rządowym procesie legislacyjnym, tymi projektami ustaw, które, w naszej ocenie, w obszarze prawa pracy mogą budzić największe zainteresowanie ze strony partnerów społecznych. Jest to wspomniany projekt ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych, projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę czy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy wprowadzający nowe zasady liczenia stażu pracy, od którego uzależnione są uprawnienia pracownicze. Tutaj też prowadziliśmy od początku dyskusję z partnerami społecznymi w ramach zespołu do spraw prawa pracy.</u>
          <u xml:id="u-3.22" who="#SebastianGajewski">Kończąc, chciałbym powiedzieć, że w bilansie przewodnictwa strony rządowej jest na pewno zintensyfikowanie prac w zespołach problemowych w Radzie Dialogu Społecznego. One naprawdę intensywnie się spotykają. Mam nadzieję, że częściowo także dlatego, że bardzo zachęcamy ministrów, wiceministrów, którzy są ich członkami, do tego, żeby przychodzili na posiedzenia zespołów razem ze swoimi współpracownikami i na bieżąco dyskutowali o inicjatywach, które są ważne dla pracodawców i dla pracowników. Udało nam się również rozstrzygnąć w tym okresie trudne sprawy wewnętrzne w Radzie Dialogu Społecznego, związane z pojawieniem się w radzie nowej organizacji pracodawców. Myślę, że przyjęte rozstrzygnięcie może być powodem do satysfakcji. Deklarujemy jako strona rządowa – bo kończymy przewodnictwo, ale nie kończymy naszej obecności w Radzie Dialogu Społecznego – pełne współdziałanie z partnerami społecznymi w duchu dialogu społecznego. Ten duch, ta konstytucyjna zasada dialogu społecznego pozostają naszym priorytetem w całym rządzie, a w szczególności w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, bo to właśnie nasz resort odpowiada za dialog społeczny. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JaninaSagatowska">Zapytam, czy przedstawiciel Związku Przedsiębiorców i Pracodawców chciałby ewentualnie coś uzupełnić albo dodać ze swojego punktu widzenia jako ta inna strona, nierządowa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#JacekPodgórski">Dzień dobry.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#JacekPodgórski">Kłaniam się nisko, Jacek Podgórki, Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Dziękuję za głos.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#JacekPodgórski">Ja myślę, że informacja pana ministra była możliwie najpełniejsza. Oczywiście moglibyśmy dręczyć tutaj państwa szczegółami naszych dyskusji, których odbyliśmy setki podczas prac zespołów problemowych. Ja ze swojej strony chciałbym podziękować za okres przewodnictwa strony rządowej. On był trudny, wielokrotnie się ścieraliśmy, ale był to także okres bardzo owocny i merytoryczny. I myślę, że tak powinniśmy patrzeć na dialog społeczny w przyszłości. Przed nami okres przewodnictwa „Solidarności”, potem przewodnictwo w radzie rotacyjnie przejmuje strona pracodawców. Na pewno musimy dbać o szeroką obecność każdej z tych 3 stron. Wiem, że takie dyskusje toczyły się wielokrotnie podczas posiedzeń Prezydium Rady Dialogu Społecznego, te tematy były też omawiane podczas posiedzeń plenarnych i podczas posiedzeń zespołów problemowych. Myślę, że mogę tutaj mówić w imieniu przynajmniej całej strony pracodawców. Bardzo zależy nam na szerokim zaangażowaniu strony rządowej w prace RDS, także po zmianie przewodnictwa, kiedy to „Solidarność” będzie zawiadywać pracami rady. Zdajemy sobie sprawę z tego, jak obłożone pracą są osoby piastujące funkcje w rządzie. Wiemy, że terminy posiedzeń zespołów problemowych często kolidują z innymi ważnymi obowiązkami, ale dialog jest nieodzownym elementem prac, dlatego bardzo prosimy – taką prośbę możemy wystosować – aby faktycznie strona rządowa… Tak zazwyczaj się dzieje, choć z małymi wyjątkami. Ministerstwo rodziny jest tutaj akurat bardzo aktywne, nie można złego słowa skierować w państwa stronę. Bardzo zależy nam na tym zaangażowaniu, bo często bez tego kluczowego elementu, bez strony rządowej nasze dyskusje są bezcelowe i trafiają w próżnię, a zależy nam na tym, aby głos tych 2 bardzo istotnych stron był słyszany.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#JacekPodgórski">Ja raz jeszcze dziękuję zarówno za informację, jak i za ten okres przewodnictwa. Proszę przekazać podziękowania pani ministrze Dziemianowicz-Bąk. Jest nam bardzo miło. Szkoda, że tak mało licznie reprezentowana jest dzisiaj strona społeczna. Myślę, że mamy się czym chwalić jako Rada Dialogu Społecznego. Ranga tych dyskusji jest wysoka, one są merytoryczne. Myślę, że utrzymamy poziom, że będzie on jeszcze wyższy. Ja ze swojej strony mogę zadeklarować, że Związek Przedsiębiorców i Pracodawców będzie bardzo aktywnym uczestnikiem prac Rady Dialogu Społecznego. Kolejne posiedzenia przed nami. Chyba na dwudziestego drugiego zwołane jest posiedzenie prezydium i posiedzenie plenarne. Zaczynamy z nową energią, kontynuujemy tematy, które były podejmowane, a pewnie szereg nowych przed nami. Raz jeszcze dziękuję i zapraszam do szerokiego udziału w pracach pana ministra i kolegów z rządu. Dziękuję uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JaninaSagatowska">Rozpoczynamy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JaninaSagatowska">Koleżanka pierwsza. Pani senator Ewa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#EwaMonikaKaliszuk">Szanowna Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#EwaMonikaKaliszuk">Dziękuję za tak wyczerpującą informację, którą tutaj pan minister i państwo przedstawiliście, bo to wasza wspólna praca. Ja mam 2 pytania, jedno szczegółowe, nie wiem, czy zdołacie państwo na nie teraz odpowiedzieć, ale być może tak, a drugie bardziej ogólne.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#EwaMonikaKaliszuk">W tej informacji wyczytałam następującą rzecz: strona pracowników i pracodawców rady dialogu w kwietniu tego roku podjęła uchwałę w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych. I o ile wynagrodzenia pracowników sfery budżetowej rzeczywiście uległy podwyższeniu, o tyle wynagrodzenia w samorządach to jest bardzo zróżnicowana i skomplikowana sprawa. Chciałabym zapytać, co było przedmiotem uchwały, skoro takowa była podjęta, i jaką, że tak powiem, może mieć ona moc. To jedno pytanie.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#EwaMonikaKaliszuk">Druga kwestia. Czy przedmiotem posiedzeń zespołów problemowych rady dialogu pomimo tego, że sprawami osób z niepełnosprawnościami zajmuje się dzisiaj głównie pan minister Krasoń… Czy zatrudnienie, bezpieczeństwo pracy, zmiany w prawie pracy zapewniające wsparcie dla osób z niepełnosprawnościami są przedmiotem rozmów? Pytam o to dlatego, że ze strony sejmików osób niepełnosprawnych nadal docierają do nas informacje dotyczące dyskryminacji w ubieganiu się o miejsca pracy przez osoby, które mają ograniczenia z uwagi na pewne niepełnosprawności ruchowe. Istotne jest też bezpieczeństwo tych osób w zakresie zwalniania z pracy. Ja ostatnio mówiłam o tym na spotkaniu z komisją z Parlamentu Europejskiego. Mamy takie sygnały, że… W naszym systemie funkcjonuje asystencja osobista. Nie wszystkie osoby z niepełnosprawnościami, które mogłyby korzystać z tych środków, korzystają z nich. Z kolei te, które korzystają, twierdzą, że gdyby było im łatwiej pozyskać pracę, to w mniejszym zakresie korzystałyby z programów rządowych, wspierających, bo byłyby bardziej samodzielne i niezależne. Wówczas środki z programów na asystencję osobistą mogłyby być przeznaczone np. na wsparcie osób bardziej wymagających bądź tych, które nie mogą podjąć pracy. Ciągle pojawiają się sygnały odnośnie do problemów z pozyskaniem przez te osoby pracy, ze znalezieniem zatrudnienia. To takie 2 kwestie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#SebastianGajewski">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#SebastianGajewski">Pani Senator, padły 2 pytania.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#SebastianGajewski">Jeżeli chodzi o uchwałę w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych, to ta uchwała dotyczyła nowelizacji rozporządzenia Rady Ministrów z 2021 r. w sprawie wynagrodzeń pracowników samorządowych. Strony pracowników i pracodawców zwróciły uwagę na to, że w ich ocenie obowiązujące przepisy tego rozporządzenia w zakresie kształtowania wynagrodzeń pracowników samorządowych doprowadzają do zjawiska spłaszczenia płac pracowników samorządowych. W konsekwencji strona pracowników i strona pracodawców wezwały stronę rządową do podjęcia działań zmierzających do nowelizacji tego rozporządzenia Rady Ministrów. Obie strony w tej uchwale nie ograniczyły się jednak do kwestii samego spłaszczenia płac, ale wskazywały też na to, że to rozporządzenie musi być zaktualizowane, jeżeli chodzi o wymogi kwalifikacyjne dla poszczególnych stanowisk oraz konstrukcję wynagrodzenia, w tym wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych. Można powiedzieć więc, że ta uchwała była skierowanym do strony rządowej wezwaniem do tego, żeby przeprowadzić kompleksową nowelizację tego rozporządzenia, a być może zastąpić je nowym rozporządzeniem.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#SebastianGajewski">Jeżeli chodzi o moc uchwał Rady Dialogu Społecznego… stron Rady Dialogu Społecznego… Bo trzeba rozróżnić te 2 sytuacje. Otóż są uchwały samej rady, czyli za taką uchwałą opowiadają się 3 strony: i strona rządowa, i strona pracowników, i strona pracodawców, a są jeszcze uchwały stron. Tutaj mamy do czynienia z uchwałą strony pracodawców i strony pracowników i taka uchwała ma charakter stanowiska, tzn. wyraża pogląd stron, oraz apelu. My, jako strona rządowa, musimy do takiej uchwały po prostu się odnieść, jednak nie stanowi ona żadnego zobowiązania prawnego dla strony rządowej.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#SebastianGajewski">A jeżeli chodzi o pytanie dotyczące tego, czy kwestie związane z zatrudnieniem osób z niepełnosprawnościami były przedmiotem prac Rady Dialogu Społecznego i jej zespołów problemowych, to kwestie związane z zatrudnieniem oczywiście mogą być przedmiotem prac różnych zespołów, czy to zespołu do spraw prawa pracy czy np. zespołu do spraw usług publicznych, w którym zajmujemy się chociażby zatrudnieniem funkcjonariuszy służb mundurowych. Jeśli chodzi o zespół do spraw prawa pracy, to na jego posiedzeniach w okresie przewodnictwa strony rządowej kwestie związane z zatrudnieniem, czyli ramami prawnymi zatrudnienia, osób z niepełnosprawnościami nie były poruszane. Ja jestem przedstawicielem strony rządowej w tym zespole, więc myślę, że mogę przyjąć to pytanie pani senator jako pewną sugestię, którą przekażę przewodniczącemu, i może w tej chwili, w okresie przewodnictwa strony związkowej uda się te kwestie włączyć do prac zespołu do spraw prawa pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#komentarz">(Senator Ewa Monika Kaliszuk: Bardzo dziękuję.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#JaninaSagatowska">Zgłasza się pan Podgórski. W uzupełnieniu, tak?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#JaninaSagatowska">Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#JacekPodgórski">Tak, jeżeli mogę…</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#JacekPodgórski">Pani Senator, temat, mówiąc szerzej, inkluzywności w zatrudnianiu z uwzględnieniem tych aspektów, o których pani senator mówiła, był poruszany, choć chyba nie w takim stopniu, w jakim powinien być, na posiedzeniach Zespołu problemowego ds. polityki gospodarczej i rynku pracy. W tej kadencji to ZPP przewodniczy temu zespołowi i wiem, że przewodniczący Jakub Bińkowski planuje włączenie szerzej tematu inkluzywności do któregoś z 2 najbliższych, zdaje się, posiedzeń zespołu. Jeżeli pani senator sobie życzy, oczywiście wystosujemy zaproszenie do udziału w takim posiedzeniu zespołu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Senator Ewa Monika Kaliszuk: Bardzo chętnie.)</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#JaninaSagatowska">Pani przewodnicząca Piotrowska ma pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#JolantaPiotrowska">Panie Ministrze, ja chciałabym zapytać o wojewódzkie rady dialogu społecznego. One też, szczególnie w regionach, mają duże znaczenie. Chciałabym zapytać o ich aktywność i udział w pracach Rady Dialogu Społecznego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SebastianGajewski">Bardzo dziękuję, Pani Senator, za to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SebastianGajewski">Rzeczywiście wojewódzkie rady dialogu społecznego są istotną częścią tego systemu dialogu społecznego, na który składają się Rada Dialogu Społecznego i właśnie wojewódzkie rady, które również reprezentują te 3 strony dialogu. Jeśli chodzi o relacje między Radą Dialogu Społecznego i wojewódzkimi radami dialogu społecznego, to wygląda to w ten sposób, że wojewódzkie rady dialogu społecznego podejmują uchwały i te uchwały są często kierowane do zespołów problemowych Rady Dialogu Społecznego. My z inicjatywy wojewódzkich rad dialogu społecznego zajmujemy się różnymi sprawami. Wojewódzkie rady dialogu społecznego kierują także wystąpienia do właściwych ministrów. Do mnie, ze względu na mój zakres właściwości w ministerstwie, trafiają inicjatywy właśnie wojewódzkich rad dialogu społecznego dotyczące np. ubezpieczeń społecznych, praktyki działania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych albo potrzeby nowelizacji przepisów prawa ubezpieczeń społecznych w jakimś obszarze. W okresie sprawozdawczym, o którym teraz mówimy, czyli w okresie przewodnictwa strony rządowej w Radzie Dialogu Społecznego, wojewódzkie rady dialogu społecznego podjęły i przekazały Radzie Dialogu Społecznego 48 stanowisk i uchwał. To jest dosyć dużo. Oczywiście jasne jest, że nie zawsze jest przestrzeń na zajęcie się wszystkimi tymi stanowiskami, ale one wpływają do przewodniczących zespołów i w miarę możliwości staramy się uczynić je przedmiotem dyskusji na posiedzeniach zespołów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#JaninaSagatowska">Pani senator Gorgoń-Komor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Dziękuję za to sprawozdanie, ale mam pytanie. Bo z doniesień prasowych, medialnych w ostatnich latach wynikało, że ta Rada Dialogu Społecznego… że nie było mechanizmów wpływu partnerów społecznych na to, co się działo w naszym ustawodawstwie. Czy teraz coś się zmieniło? Czy rzeczywiście ci partnerzy społeczni będą mieli realny wpływ na to, czym władza ustawodawcza się zajmuje, na projekty rządowe? Czy zauważył pan jakąś zmianę atmosfery tego dialogu społecznego? Bo zawsze warto rozmawiać. No, w ostatnich 4 latach, gdy ja byłam w parlamencie, ciągle nam brakowało strony społecznej w konsultowaniu różnych ustaw. Chciałabym zapytać, czy jest jakaś zmiana kierunku w pracach Rady Dialogu Społecznego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SebastianGajewski">Bardzo dziękuję za to pytanie. Myślę, że ono jest bardzo ważne. Ja chcę zwrócić uwagę na 2 kwestie.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#SebastianGajewski">Pierwsza kwestia jest taka, że w relacje między stronami dialogu społecznego w Radzie Dialogu Społecznego, stroną rządową, stroną pracodawców, stroną pracowników, zawsze wpisane są napięcie i konflikt. Na tym polega dialog społeczny. Te 3 strony reprezentują bowiem różne punkty widzenia: pracodawcy reprezentują punkt widzenia pracodawców, firm, pracownicy, związki zawodowe reprezentują punkt widzenia pracowników, a rząd stara się reprezentować interes publiczny i jakoś wypośrodkować interesy tych grup, które są aktorami rynku pracy. Dialog społeczny nigdy nie jest łatwy i z rezultatów dialogu społecznego nikt nigdy nie jest zadowolony. No bo gdyby było tak, że zawsze jest zadowolona np. strona pracodawców, to wtedy mielibyśmy gwarancję, że strona pracowników jest zawsze niezadowolona. I odwrotnie. A strona rządowa zawsze musi być pośrodku. Tak więc myślę, że jest tak, że zawsze i strona pracowników, i strona pracodawców chciałyby, żeby strona rządowa robiła trochę coś innego, niż robi w rzeczywistości. Ale myślę, że to dobrze, dlatego że my musimy wypośrodkować interesy tych 2 kluczowych aktorów na rynku pracy.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#SebastianGajewski">Tak jak powiedziałem, dla strony rządowej i dla pani minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, która pełniła funkcję przewodniczącej, od samego początku ten dialog społeczny i ta konstytucyjna zasada dialogu społecznego były i są priorytetem. W związku z tym staraliśmy się włączać partnerów społecznych w możliwym zakresie w rządowy proces legislacyjny od samego początku. I przyznam – to jest moja ocena, oczywiście partnerzy społeczni mogą mieć na ten temat inne zdanie i jest to dla mnie zrozumiałe – że z jednej strony staramy się uwzględniać te inicjatywy, z którymi przychodzą do nas partnerzy społeczni. Inicjatywa z mojego obszaru, czyli ubezpieczeń społecznych, to chociażby nowy model ubezpieczeń społecznych marynarzy. Projekt rządowy, projekt ustawy w tej materii został opracowany właśnie z inicjatywy partnerów społecznych, i pracodawców, i pracowników, bo oni akurat wspólnie w tej materii występowali, doprowadzili do przyjęcia najpierw uchwały w zespole do spraw ubezpieczeń społecznych, a potem w samej Radzie Dialogu Społecznego. I jest projekt ustawy, który wynika z inicjatywy strony społecznej, bez tej inicjatywy by go nie było. Myślę, że to świadczy o tym, że strona rządowa jest otwarta na inicjatywy, które podejmują pozostałe strony dialogu społecznego. Z drugiej strony, tak jak powiedziałem wcześniej, staramy się rozmawiać ze stronami, ze stroną pracowników, ze stroną pracodawców, o tym, jakie widzą, jakie mają potrzeby, jeśli chodzi o zmiany przepisów prawa, które my planujemy, i to od samego początku, często jeszcze przez zgłoszeniem wniosku o wpis do wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu, czego przykładem jest przywołana przeze mnie wcześniej reforma zwolnień lekarskich. No, tu muszę powiedzieć, że właśnie kilka postulatów, które padły na tym posiedzeniu, znalazło się w projekcie tylko dlatego, że padły, bo mnie i mojemu zespołowi akurat te kwestie nie przyszły do głowy, a zostały zgłoszone przez partnerów społecznych.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#SebastianGajewski">Tak więc nie chcąc się porównywać z poprzednikami, mogę powiedzieć, że od początku w maksymalnie możliwym stopniu staramy się jako strona rządowa, w szczególności jako Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, prowadzić dialog społeczny i nie tylko dać partnerom społecznym przestrzeń do przedstawiania swoich postulatów i interesów, lecz także umożliwić to, żeby one znalazły odzwierciedlenie w przepisach prawa, które przygotowujemy. I powiem, tak już podsumowując – mam nadzieję, że nie zostanie to odebrane jako przejaw zbyt dobrego samopoczucia – że elementem bilansu okresu przewodnictwa strony rządowej jest to, że ta atmosfera dialogu społecznego i atmosfera w radzie były przez ten czas bardzo dobre.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Przyszło mi teraz do głowy – ale z tej atmosfery dialogu się cieszę, bo zawsze jestem za dialogiem – pewne pytanie. Gdy jest taka sporna sytuacja – no, są różne strony i jest jakiś taki pat, pewnie takie sytuacje w czasie dialogu mogą być – to czy strona rządowa, strona społeczna mogą skorzystać z pomocy, z mediacji? To jest bardzo modne słowo, w Senacie niejednokrotnie rozmawialiśmy też o mediacjach. Teraz przyszło mi to do głowy. Czy to nie jest jakiś pomysł na rozwiązywanie konfliktów? Bo mediacja może doprowadzić do jakiegoś konsensusu w negocjacjach, gdyż rozważa się różne argumenty, i być może można by było skorzystać z takiej formy. Taki, już może poza protokołem, byłby mój pomysł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SebastianGajewski">Bardzo dziękuję, Pani Senator.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#SebastianGajewski">W pierwszej kolejności chciałbym zwrócić uwagę na to, że jednak w bardzo wielu sprawach w Radzie Dialogu Społecznego i w zespołach jest rozbieżność między 3 stronami. Są to rozbieżności, które często mają charakter trwały. Dobre przykłady to kształtowanie minimalnego wynagrodzenia za pracę, wskaźnika waloryzacji emerytur i rent czy weryfikacja kryteriów dochodowych, jeśli chodzi o świadczenia rodzinne. Gdy jest konsensus między 3 stronami – a są to kwestie, które muszą być podejmowane co roku albo co 3 lata, w zależności od tego, o której z tych 3 spraw mowa, przez Radę Dialogu Społecznego i zespoły Rady Dialogu Społecznego, muszą one być podejmowane cyklicznie z mocy przepisów prawa – to jest to sprawa absolutnie wyjątkowa. Podczas kilkudziesięciu lat dialogu jednostkowe były przypadki, że udało się w tych sprawach uzyskać konsensus między 3 stronami. Tak więc ten brak konsensusu jest czymś normalnym w dialogu społecznym. Sam dialog społeczny jest oparty na wymianie argumentów, na prezentowaniu stanowisk. Ale trzeba też podkreślić, że ten dialog społeczny w niektórych przypadkach może prowadzić do rozstrzygnięć. Jeżeli np. strony dialogu społecznego porozumieją się co do wskaźnika waloryzacji emerytur i rent, to on jest taki, jak wynika z ustaleń Rady Dialogu Społecznego, a jeśli nie, to wtedy wkracza strona rządowa i wydaje stosowne rozporządzenie. Tak więc nie jestem przekonany, czy jest tutaj przestrzeń do udziału mediatora, bo my nie rozstrzygamy konfliktu, ale prezentujemy różne stanowiska. Jeżeli uda się osiągnąć konsensus, to regulacja ma silniejszą legitymację, bo w postaci wspólnego stanowiska 3 stron dialogu. Ale to nie jest tak, że my mamy konflikt, tylko mamy po prostu różne stanowiska. Mediację stosujemy raczej wtedy, kiedy mamy konflikt, który musi zostać rozstrzygnięty w sposób wiążący dla 3 stron. My tutaj konfliktu nie mamy, mamy różne stanowiska w sprawach, które dotyczą nas wszystkich, całego społeczeństwa, a nie tylko stron dialogu rozumianych jako strona rządowa oraz reprezentatywne organizacje pracodawców i związków zawodowych. Myślę, że naprawdę, gdy jest przestrzeń do tego, staramy się jako 3 strony dążyć do konsensusu. Jest też wiele przypadków, w których to strona pracowników wraz ze stroną pracodawców starają się zmierzać do konsensusu, np. podjąć wspólną uchwałę. To jest zawsze dla strony rządowej silny bodziec do działania, gdy jest wspólna uchwała strony pracodawców i strony pracowników. Ale to też często się nie udaje i wydaje mi się, że to jest normalne. Nie wiem, czy mediator tutaj by pomógł. Większość osób, które reprezentują organizacje pracodawców i pracowników w Radzie Dialogu Społecznego, to są ludzie, którzy zajmują się tym przez bardzo dużą część swojego życia zawodowego, świetnie się znają, wszystko się odbywa w dobrej atmosferze. Myślę, że mają takie kompetencje społeczne, które naprawdę umożliwiają budowanie tych konsensusów tam, gdzie one są po prostu możliwe.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Dziękuję.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#JaninaSagatowska">Chciałabym zapytać, Panie Ministrze… Teraz sobie udzielę głosu. Wspomniał pan o inicjatywie zmian w kodeksie pracy. Zainteresowała mnie ta zmiana polegająca na nowym sposobie wyliczania stażu pracy do różnych uprawnień. Kiedyś to były różne wysługi lat, inne takie… no, wiadomo. W zakładach pracy od stażu pracy zależały różne dodatki, prawda? To jest pierwsza sprawa.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#JaninaSagatowska">Druga sprawa. Wspomniał pan o rozmowach dotyczących trudnych kwestii, którymi teraz żyjemy, trudnych dla pracowników, a mianowicie kwestii zwolnień itd. w Poczcie Polskiej i w PKP Cargo. Ja chciałabym zapytać, czy w tej chwili jest dobry klimat, czy rezultaty rozmów są pozytywne i czy spotyka się to ze zrozumieniem, szczególnie właśnie strony związkowej, czyli pracowników. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SebastianGajewski">Bardzo dziękuję, Pani Przewodnicząca, za to pytanie, zwłaszcza jeśli chodzi o staż pracy. Rzeczywiście w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowaliśmy projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy. W tej chwili jest to już projekt rządowy. On uzyskał wpis do wykazu prac legislacyjnych i programowych rządu i jest procedowany w ramach rządowego procesu legislacyjnego. Zmiana dotyczy sposobu liczenia stażu pracy, jeśli chodzi o okresy uwzględniane do stażu pracy, od którego są uzależnione uprawnienia pracownicze, np. uprawnienia do pewnych składników wynagrodzenia, o których wspomniała pani przewodnicząca – one mogą wynikać z przepisów prawa, one mogą wynikać ze zbiorowych układów pracy czy z porozumień zbiorowych, czy z regulaminów wynagradzania – ale także te uprawnienia, które są związane z uprawnieniami kodeksowymi, jak np. prawo do urlopu wypoczynkowego czy prawo do okresu wypowiedzenia, które też są uzależnione od stażu pracy, czy to od stażu zakładowego u danego pracodawcy, czy to od stażu ogólnego. W obecnym stanie prawnym jest tak, że do tego stażu pracy wliczamy tylko zatrudnienie na podstawie stosunku pracy, a zatem umowy o pracę, spółdzielczej umowy o pracę, powołania, mianowania, wyboru, oraz uwzględniamy okresy służby w niektórych służbach mundurowych, nie we wszystkich, bo kodeks pracy wymienia te służby mundurowe, w przypadku których się uwzględnia staż pracy, i np. służba mundurowa, z którą najczęściej mamy do czynienia, a w szczególności państwo macie, Straż Marszałkowska, tam nie jest wymieniona, tak więc to są tylko niektóre służby, formacje mundurowe. A nasza propozycja zmierza do tego, żeby do tego i ogólnego stażu pracy, i stażu pracy u danego pracodawcy wliczać nie tylko okresy zatrudnienia w ramach stosunku pracy, lecz także okresy służby we wszystkich służbach mundurowych, więc nie tylko w niektórych, oraz, co kluczowe, okresy wykonywania jednoosobowej działalności gospodarczej oraz zatrudnienia na podstawie umów cywilnoprawnych, a także okresy aktywności podobnych mieszczących się w pojęciu, które jest obecne w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, tzn. w pojęciu działalności pozarolniczej, w której mieści się nie tylko jednoosobowa działalność gospodarcza, ale np. także bycie wspólnikiem spółki, bycie twórcą i artystą oraz inne formy aktywności zbliżonej właśnie do tej jednoosobowej działalności gospodarczej. Chodzi nam więc o to, żeby takie osoby, które np. przez lata wykonywały jednoosobową działalność gospodarczą, kiedy zaczynają pracę w ramach stosunku pracy, nie czuły się pokrzywdzone tym, że np. do określenia dodatku stażowego albo wymiaru urlopu wypoczynkowego nie uwzględnia im się stażu pracy w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej. W naszej ocenie wymaga tego zasada równości. Bo z jednej strony jest tak, że rynek pracy się zmienia i często różne prace wykonujemy na różnych podstawach w swojej historii zawodowej. A z drugiej strony są też sytuacje, które najbardziej rzucają się w oczy, tzn. takie, że przepisy prawa wprost dopuszczają, że określona praca może być wykonywana na różnych podstawach. Np. radca prawny może wykonywać pracę na podstawie umowy o pracę, prowadząc swoją kancelarię w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, jako wspólnik spółki partnerskiej czy na umowę cywilnoprawną, a gdy po latach prowadzenia kancelarii w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej czy jako wspólnik spółki partnerskiej zaczyna wykonywać zawód na podstawie umowy o pracę, to z punktu widzenia kodeksu pracy ma staż pracy wynoszący zero, co jest rażąco niezgodne z konstytucyjną zasadą równości. Chcę też zwrócić uwagę na to, że na to zwracają uwagę sądy. Tak więc my chcemy to uporządkować. Mam nadzieję, że ta ustawa wkrótce zostanie przyjęta przez Radę Ministrów, trafi do Sejmu, a potem do Senatu i będziemy mieli okazję jeszcze o niej szerzej podyskutować.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#komentarz">(Przewodnicząca Janina Sagatowska: A to bardzo korzystna zmiana dla pracowników…)</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#SebastianGajewski">Tak, dla pracowników, ale też dla przedsiębiorców, bo każdy przedsiębiorca może kiedyś przestać być przedsiębiorcą i zacząć pracę na podstawie umowy o pracę, a wtedy się okaże, że np. 20 lat wykonywania pracy radcy prawnego czy lekarza w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej nie jest uwzględniane, to jest staż wynoszący zero. Ktoś ma ten staż pracy, tzn. nabywa przecież doświadczenia, wiedzy, umiejętności, a potem przepis prawa mówi, że jest to niewidoczne. Jest to, tak jak powiedziałem, nieuczciwe. Wydaje się, że jest to dla wszystkich korzystna, potrzebna zmiana.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#SebastianGajewski">Jeśli chodzi o sprawy PKP Cargo i Poczty Polskiej, to w ramach Rady Dialogu Społecznego pani minister Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, my jako ministerstwo rodziny widzieliśmy swoją rolę w ten sposób, że chodzi o zbudowanie przestrzeni dialogu między pracownikami, pracodawcami oraz przede wszystkim ministrem aktywów państwowych i ministrem infrastruktury, którzy odpowiadają za obszary działalności tych podmiotów i sprawują nadzór właścicielski nad tymi podmiotami, zbudowanie przestrzeni do takiej właśnie uczciwej, spokojnej rozmowy. Wydaje się, że to się udało. Oczywiście nie wpływa to na sytuację ekonomiczną tych spółek, ale na pewno wpłynęło, w mojej ocenie, na wyjaśnienie rozmaitych wątpliwości czy napięć, które w związku z sytuacją w obu spółkach miały miejsce. Dla nas, z punktu widzenia strony rządowej, strony, która sprawowała przewodnictwo w tym okresie w radzie, najważniejsze było to, że część właśnie przedstawicieli strony pracowników zwracała uwagę na to, że pierwszy raz sprawy ich spółek, tych miejsc, w których pracują, pojawiły się na posiedzeniu Rady Dialogu Społecznego i właśnie to forum stało się przestrzenią do przedstawienia ich problemów, interesów, postulatów wobec przedstawicieli strony rządowej. Tak więc wydaje się, że taką rolę udało nam się w tym zakresie odegrać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#JaninaSagatowska">Czy są pytania? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#JaninaSagatowska">To w takim razie, skoro nikt z obecnych nie ma potrzeby…</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#komentarz">(Głos z sali: Wszystkie już zadaliśmy.)</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#JaninaSagatowska">Wszystko jest jasne.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sebastian Gajewski: Dziękuję bardzo.)</u>
          <u xml:id="u-22.7" who="#JaninaSagatowska">Zamykam posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-22.8" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję za informację.</u>
          <u xml:id="u-22.9" who="#JaninaSagatowska">Przyjmujemy informację, jak rozumiem. Tak?</u>
          <u xml:id="u-22.10" who="#komentarz">(Głos z sali: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-22.11" who="#JaninaSagatowska">Tak, przyjmujemy.</u>
          <u xml:id="u-22.12" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-22.13" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 54)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>