text_structure.xml
66.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 31)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodnicząca Janina Sagatowska)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JaninaSagatowska">Dzień dobry, witam państwa bardzo serdecznie. Witam Wysoką Komisję, witam naszą panią mecenas. Witam serdecznie panią minister Małgorzatę Baranowską, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, z osobami towarzyszącymi. Ale chcę też przywitać każdego z osobna, więc witam panią Magdalenę Fabisiak, dyrektora Departamentu Pomocy Społecznej; pana Piotra Barbucha, naczelnika Wydziału Prawnego w Departamencie Pomocy Społecznej; panią Annę Prekurat, głównego specjalistę w Departamencie Pomocy Społecznej; pana Andrzeja Łosiewicza – to pan – zastępcę dyrektora Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Pozdrawiamy też ministra – proszę mu to przekazać – nieraz już gościł u nas, a teraz widzimy przedstawiciela i serdecznie witamy. Witamy panią Urszulę Kurowską, główną specjalistkę w Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych. Witamy panią Ewę Bednarczyk – aha, to pani – z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, koordynatora w Departamencie Świadczeń Emerytalno-Rentowych. Witam także pana Mariusza Ciska – a, to pan, witam – głównego specjalistę w Departamencie Legislacyjno-Prawnym; witam pana mecenasa. I witamy panią Iwonę Hartwich, panią poseł – miło nam gościć w Senacie. Na posiedzeniu naszej komisji jest pani pierwszy raz?</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#komentarz">(Pełnomocnik Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej projektu ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej Iwona Hartwich: Pierwszy raz.)</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JaninaSagatowska">Może i nie ostatni, bo wiemy o pani życiu tymi problemami.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JaninaSagatowska">Rozpoczynamy posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JaninaSagatowska">Otwieram dwudzieste czwarte posiedzenie Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JaninaSagatowska">Porządek naszych obrad obejmuje jeden punkt, jest to rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej oraz niektórych innych ustaw – druk senacki nr 152 oraz druki sejmowe nr 30, 583 i 583 A.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JaninaSagatowska">Każdą ustawę procedujemy w ten sposób, że najpierw udzielamy głosu pani minister i prosimy o przedstawienie nam istoty zmian w ustawie procedowanej…</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#komentarz">(Senator Jan Filip Libicki: Najpierw pani, bo to jest…)</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#komentarz">(Pełnomocnik Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej projektu ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej Iwona Hartwich: Nie, nie, ja na końcu…)</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JaninaSagatowska">Nie, nie…</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#komentarz">(Senator Jan Filip Libicki: Dobrze, dobrze.)</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JaninaSagatowska">Ja wiem, że to jest projekt poselski, ale zawsze tak jakoś… Tak przyjęliśmy. Później będzie pani, bo pani…</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#komentarz">(Pełnomocnik Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej projektu ustawy o zmianie ustawy o rencie socjalnej Iwona Hartwich: Ja na końcu.)</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#JaninaSagatowska">Nie na końcu. Na końcu też może pani zabierać głos, podsumowywać itd., u nas każdy może się wypowiadać dowolnie, ale chciałabym zaproponować, żeby najpierw pani minister zabrała głos, mimo że to projekt poselski, potem poprosimy właśnie panią, później pana mecenasa, no i dyskusja…</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#JaninaSagatowska">Panią mecenas, przepraszam. Przyzwyczaiłam się, że u nas na posiedzeniach na komisji zawsze był pan mecenas, nasz kolega.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Pani Minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MałgorzataBaranowska">Witam wszystkich państwa bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MałgorzataBaranowska">Jeśli chodzi o cel ustawy, to powiem, że celem głównym zmiany ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej… Takim świadczeniem, które chcemy zaproponować, jest dodatek dopełniający. Ten dodatek będzie przysługiwał osobom uprawnionym do renty socjalnej, które są jednocześnie całkowicie niezdolne do pracy oraz do samodzielnej egzystencji. Kwota tego dodatku to jest 2 tysiące 520 zł. Jeśli chodzi o tę kwotę, to przewidziano jej coroczną waloryzację od 1 marca, przy czym waloryzacja ta… W wyniku przeprowadzonej waloryzacji ta kwota nie będzie nie mogła ulec obniżeniu, zawsze będzie podwyższana w związku z waloryzacją, która będzie następowała jak gdyby z urzędu, bez konieczności występowania w tej sprawie z jakimś dodatkowym wnioskiem.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MałgorzataBaranowska">Zgodnie z tą nowelą, dodatek dopełniający będzie przyznawany na wniosek osoby ubiegającej się o ten dodatek lub jej przedstawiciela ustawowego. Jest też taka możliwość, żeby to był wniosek innej osoby, np. kierownika ośrodka pomocy społecznej lub dyrektora konkretnej placówki, w której ta osoba będzie przebywała, jeśli taka osoba będzie działała za zgodą osoby uprawnionej lub jej przedstawiciela ustawowego.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MałgorzataBaranowska">Co jeszcze? Przewidziano także, że w celu ustalenia uprawnień do świadczeń pieniężnych finansowanych ze środków publicznych oraz ustalenia wysokości tych świadczeń dodatek dopełniający będzie uwzględniany na takich samych zasadach, jak jest przyznawana renta socjalna.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#MałgorzataBaranowska">Nowela przesądza sytuację, że w przypadku obniżenia renty socjalnej z powodu zbiegu uprawnień z różnymi innymi świadczeniami, z uprawnieniami do renty rodzinnej lub świadczeniami pieniężnymi przyznanymi na zasadach określonych w ustawie z 8 lutego 2023 r. o świadczeniach pieniężnych przysługującym członkom rodzin, funkcjonariuszom lub żołnierzom zawodowym, których śmierć nastąpiła w wyniku służby lub podjęciem czynności ratowania życia lub zdrowia, kwota dodatku dopełniającego ulega obniżeniu o taki sam procent, o jaki obniżono rentę socjalną.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#MałgorzataBaranowska">To była ustawa o rencie socjalnej. Co my tu jeszcze z takich ważniejszych rzeczy… W przepisach przejściowych, dostosowujących przesądzono również, że przyznanie dodatku dopełniającego osobie pobierającej rentę socjalną, która w dniu wejścia ustawy będzie miała orzeczoną niezdolność do samodzielnej egzystencji, nastąpi z urzędu i nie będzie wymagało wydawania dodatkowych decyzji. Jeśli osoba pobierająca rentę socjalną nie będzie miała w dniu wejścia w życie ustawy orzeczonej niezdolności do samodzielnej egzystencji, ten dodatek będzie przysługiwał takiej osobie na jej wniosek, o ile uzyska ona niezdolność do samodzielnej egzystencji.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#MałgorzataBaranowska">Pierwsze wypłaty nastąpią w maju 2025 r., z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r. Jeśli chodzi o osoby pobierające rentę socjalną, które uzyskają orzeczenie o niezdolności do samodzielnej egzystencji po dniu wejścia ustawy w życie, to to wyrównanie będzie od miesiąca złożenia wniosku przez taką osobę lub jej przedstawiciela ustawowego. W przypadku osób, którym za okres wyrównania wypłacono świadczenie uzupełniające, dodatek dopełniający będzie wypłacony, ale po potrąceniu kwoty wypłaconego świadczenia uzupełniającego.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#MałgorzataBaranowska">Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#MałgorzataBaranowska">Chciałabym powiedzieć, że na pewno będą pytania, jeśli chodzi o osoby… Bo tutaj mówimy cały czas o osobach, które posiadają rentę socjalną, i jest luka dotycząca osób, które mają renty zusowskie i krusowskie. Ale z tego, co już się dowiedziałam od pana ministra, wynika, że prace trwają i o tych osobach na pewno nie zapomnimy. A więc będą dalej prowadzone prace, żeby te osoby też ten dodatek uzupełniający… Dobrze mówię? Nic nie pomyliłam? Tak. Planujemy ten dodatek również dla tych osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JaninaSagatowska">To na razie dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#JaninaSagatowska">Prosimy bardzo, Pani Poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#IwonaHartwich">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#IwonaHartwich">Dziękuję za zaproszenie na posiedzenie komisji. Ja może zacznę trochę nietypowo, bo od pytania, ale nie wiem, czy dobrze się zrozumieliśmy. Chodzi mi o ten wniosek. Są osoby z niepełnosprawnością, które mają już przyznaną decyzję dotyczącą niezdolności do samodzielnej egzystencji. Wydaje mi się, że cały czas była rozmowa o tym, że to będzie z automatu… Tak mówiliśmy. A tutaj usłyszałam, że tylko nowe osoby, które będą…</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#IwonaHartwich">Chodzi o to, czy dobrze się rozumiemy. Tak?</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie muszą składać wniosku.)</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#IwonaHartwich">To nie padło, to znaczy ja tego… Przepraszam, ale ja tego nie usłyszałam. Usłyszałam to tak, jakby wszystkie osoby musiały na nowo składać ten wniosek.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#IwonaHartwich">Dobrze, czyli to była dobra…</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#IwonaHartwich">Tak, tak, tylko ja po prostu już…</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#IwonaHartwich">Tak, no właśnie mówię, ale nie usłyszałam tego od pani minister, stąd moje pytanie, czy tutaj dobrze się…</u>
<u xml:id="u-5.12" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-5.13" who="#komentarz">(Przewodnicząca Janina Sagatowska: Teraz głos ma pani poseł. Proszę bardzo.)</u>
<u xml:id="u-5.14" who="#IwonaHartwich">Dobrze.</u>
<u xml:id="u-5.15" who="#IwonaHartwich">Ja powiem państwu tak. Nie będę państwu zabierała dużo czasu, powiem tylko, że ten projekt, jak wiadomo, był bardzo wyczekiwany, jest bardzo potrzebny. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nie dotyczy on wszystkich osób, które są na rencie socjalnej, ale mamy obietnicę, i to głośną obietnicę, pana pełnomocnika rządu do spraw osób z niepełnosprawnościami Łukasza Krasonia, który mówił o pomocy dla tej grupy, która nie zostanie objęta tą ustawą. Teraz zostanie objęta, z czego… Ja powiem państwu tak. Do mojego biura dzwonią osoby z niepełnosprawnością i, proszę mi wierzyć, te osoby płaczą w słuchawkę i mówią do mnie, że nawet nie zdaję sobie sprawy z tego, jak bardzo poprawi im się los, jak bardzo poprawi im się byt. Ogromne koszty rehabilitacji, leczenia, sprzętu ortopedycznego jakby przeważają możliwości tych osób z niepełnosprawnościami. Tak że ja mam jedną prośbę w imieniu tych osób z niepełnosprawnością, które czekają tak naprawdę już na szybki podpis pana prezydenta, żeby jak najszybciej… Wiadomo, że te pieniążki będą od przyszłego roku, wszyscy o tym wiedzą. Bardzo prosimy o szybką pracę w Senacie i później również o podpis prezydenta, tak żeby te osoby już mogły się czuć pewnie, bo one po prostu chcą się czuć pewnie co do tego, że ta pomoc finansowa…</u>
<u xml:id="u-5.16" who="#IwonaHartwich">Liczę na to, że dopiero zaczynamy pomagać, że otworzyliśmy taką furtkę, żeby pomóc tej pierwszej grupie osób, a w drugiej kolejności, tak jak mówi o tym głośno pełnomocnik rządu do spraw osób z niepełnosprawnościami, pan Łukasz Krasoń, będzie również pomoc dla kolejnej grupy. Dziękuję państwu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję, Pani Poseł.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JaninaSagatowska">Zapewniam, że w Senacie zawsze bardzo sprawnie przebiegają prace nad takimi ustawami, które… To znaczy przebiegają tak nad wszystkimi ustawami, ale szczególnie nad tymi, które dotyczą takich bardzo istotnych potrzeb każdego z obywateli. Wtedy one przebiegają bardzo szybko.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JaninaSagatowska">W tym miejscu witam panią marszałek Biejat, jest z nami pani marszałek, która zawsze jest bardzo żywo zainteresowana sprawami dotyczącymi rodziny, spraw społecznych i senioralnych. Dziękujemy za to bardzo serdecznie.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JaninaSagatowska">Jeszcze nie rozpoczynamy dyskusji, bo prosimy… Wątpliwości rozwieje tu pani mecenas.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JaninaSagatowska">Prosimy panią mecenas o prawną ocenę proponowanych zmian.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#IwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, Pani Przewodnicząca.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#IwonaKozeraRytel">Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#IwonaKozeraRytel">Pozwolę sobie przedstawić uwagi Biura Legislacyjnego do ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#IwonaKozeraRytel">Pierwsza z uwag ma charakter ogólny. Ustawa wprowadza dodatek dopełniający dla osób uprawnionych do renty socjalnej, które są jednocześnie całkowicie niezdolne do pracy i do samodzielnej egzystencji. Należy jednak zwrócić uwagę, że podobnego wsparcia nie przyznano osobom niezdolnym do samodzielnej egzystencji, które są uprawnione do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy przyznawanej na podstawie ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Następstwem takiego ukształtowania sytuacji prawnej wskazanych dwóch grup osób z niepełnosprawnościami będzie istotna dysproporcja w wysokości otrzymywanych świadczeń. Takie zróżnicowanie podmiotów znajdujących się w podobnej sytuacji budzi uzasadnione wątpliwości co do zgodności ustawy z zasadą równości wynikającą z art. 32 ust. 1 konstytucji. Renta socjalna to jest takie świadczenie, którego celem jest skompensowanie braku możliwości nabycia przez daną osobę uprawnień do świadczeń z systemu ubezpieczenia społecznego ze względu na to, że całkowita niezdolność do pracy takiej osoby powstała jeszcze przed jej wejściem na rynek pracy. Cechą istotną w tym przypadku jest stan zdrowia danej osoby, który skutkuje trwałą niezdolnością do wykonywania pracy. W tym kontekście renta socjalna jest instytucją zbliżoną do renty z tytułu niezdolności do pracy, które to świadczenie jest świadczeniem z ubezpieczenia społecznego związanym z istnieniem stanu chorobowego, który czyni taką osobę ubezpieczoną obiektywnie niezdolną do pracy w ramach wszystkich swoich posiadanych kwalifikacji. Osoby ubiegające się o rentę z tytułu niezdolności do pracy muszą dodatkowo spełnić przesłanki w zakresie stażu ubezpieczeniowego, które nie są uwzględnianie w przypadku renty socjalnej. Wymóg stażu ubezpieczeniowego oznacza, że osoby te przez określony czas podlegały obowiązkowi ubezpieczenia społecznego i z tego tytułu opłacały składki na ubezpieczenie rentowe. Trybunał Konstytucyjny w swoim orzecznictwie wielokrotnie zwracał uwagę, że wprawdzie nie jest możliwe zagwarantowanie absolutnej równości w ramach systemu emerytalno-rentowego, jednakże system ten powinien opierać się na zasadach powszechności i względnej jednolitości kryteriów przyznawania świadczeń i określania ich wysokości. Ustawodawca ma wprawdzie przy tym znaczną swobodę wprowadzania korzystniejszych uprawnień dla pewnych grup, jednak ta swoboda nie jest nieograniczona. W świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego od zasady równości można odstąpić, jednakże muszą być spełnione 3 podstawowe warunki. Po pierwsze, taka regulacja musi być racjonalnie uzasadniona z uwagi na cel i treść wprowadzających ja przepisów. Po drugie, musi być proporcjonalna, co znaczy, że waga interesu, któremu ma służyć zróżnicowanie podmiotów podobnych, musi pozostawać w odpowiedniej proporcji do wagi interesów, które zostaną naruszone w wyniku różnego potraktowania podmiotów, które się charakteryzują podobną cechą. I trzeci warunek – musi mieć podstawę w wartościach, zasadach lub normach konstytucyjnych uzasadniających odmienne traktowanie podmiotów podobnych. W związku z tym, że ani uzasadnienie projektu ustawy, ani analiza samego tekstu prawnego nie potwierdzają spełniania tych warunków wynikających z orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego, należy stwierdzić, tak jak powiedziałam, że ustawa budzi wątpliwość co do zgodności z art. 32 konstytucji. W związku z tym sugestia Biura Legislacyjnego jest taka, że należałoby podjąć pilne prace legislacyjne, które zmierzałyby do objęcia podobnym wsparciem osób uprawnionych do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, które jednocześnie są niezdolne do samodzielnej egzystencji. Zapewne pojawi się pytanie, czy to uchybienie konstytucyjne mogłoby być poprawione na etapie prac w Senacie. W mojej ocenie nie, ponieważ wiązałoby się to z ryzykiem wykroczenia poza dopuszczalny zakres poprawki senackiej zarówno w aspekcie szerokości, jak i głębokości. Trzeba tutaj pamiętać, że Senat jest związany tekstem ustawy, który został uchwalony przez Sejm, a taka nowelizacja wymagałby dokonania zmian w szeregu innych ustaw, które nie są objęte tym tekstem.klgbezależnie od tego trzeba mieć też świadomość, że objęcie dodatkowym wsparciem osób uprawnionych do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy będących niezdolnymi do samodzielnej egzystencji wymagałoby dokonania pogłębionej analizy w kontekście ewentualnych rozwiązań. W tym zakresie trzeba by wziąć pod uwagę, że uprawnieni do renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy otrzymują to świadczenie w różnej wysokości, m.in. w zależności od liczby lat i okresów składkowych i nieskładkowych. Należałoby również dokonać oceny wpływu, w tym oceny skutków finansowych, ewentualnych rozwiązań oraz wziąć pod uwagę konieczność zagwarantowania środków finansowych na wypłatę dodatkowego wsparcia dla osób uprawnionych. Wypracowanie takich rozwiązań wymagałoby współdziałania w tym procesie szeregu podmiotów, w tym przede wszystkim Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwa Finansów oraz organów rentowych.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#IwonaKozeraRytel">Przejdę teraz do omówienia uwag szczegółowych, które mają już bardziej charakter technicznolegislacyjny i odnoszą się wprost do ustawy. Pierwsza uwaga dotyczy art. 1 pkt 4 lit. a, to jest art. 8 ust. 1 ustawy o rencie socjalnej. W tym przepisie posłużono się techniką zastrzeżenia do innego przepisu, to jest do art. 8 ust. 1a. Ta technika jest niezgodna z Zasadami techniki prawodawczej, jest też uznawana w doktrynie za nieprecyzyjną. Takich zastrzeżeń nie należy formułować w obrębie jednej podstawowej jednostki redakcyjnej albo następujących po sobie jednostek redakcyjnych, ponieważ relacja przepisów powinna wynikać z ich właściwego zamieszczenia w akcie prawnym. Zgodnie z §23 ust. 3 Zasad techniki prawodawczej, jeżeli jest potrzeba, aby od któregoś z elementów przepisu zastosować wyjątek lub uściślić ten przepis, to taki przepis formułuje się bezpośrednio po danym przepisie szczegółowym. I właśnie z taką sytuacją mamy tutaj do czynienia – art. 8 ust. 1a jest wyjątkiem od zasady wynikającej z art. 8 ust. 1, a jednocześnie art. 8 ust. 1a odsyła do ust. 1 – a zatem to sformułowanie zastrzeżenia jest legislacyjnie nieprawidłowe i po prostu zbędne. W związku z tym zaproponowaliśmy poprawkę, która miałaby polegać na wyeliminowaniu tej formuły z przepisu.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#IwonaKozeraRytel">Druga uwaga dotyczy art. 1 pkt 8 – to jest art. 12b ust. 2 zdanie drugie ustawy o rencie socjalnej. W przepisach art. 12b i 12c ustawodawca konsekwentnie rozróżnia określenia „renta socjalna” i „renta socjalna z dodatkiem dopełniającym”. Jedynie w art. 12b w ust. 2 w zdaniu drugim nie dokonano takiego rozróżnienia, tutaj przepis odnosi się wyłącznie do renty socjalnej. W celu zachowania pewnej konsekwencji w ramach nowelizowanych przepisów i wyeliminowania ewentualnych wątpliwości, jakie mogą się pojawić, należałoby sformułować zdanie drugie w art. 12b w ust. 2 w taki sposób, jak ustawodawca to uczynił w pozostałych przepisach art. 12b i 12c. I tutaj też pojawia się stosowna propozycja poprawki.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#IwonaKozeraRytel">Kolejna uwaga dotyczy art. 1 pkt 10 lit. a, to jest art. 14 ust. 1 ustawy o rencie socjalnej. Zgodnie z tym przepisem renta socjalna, odsetki za opóźnienia w wypłacie renty socjalnej, dodatek dopełniający, zasiłek pogrzebowy oraz koszty ich obsługi wypłacane przez ZUS i KRUS są finansowane ze środków Funduszu Solidarnościowego. W związku z tą regulacją nasunęło się Biuru Legislacyjnemu pytanie, czy ten przepis nie powinien uwzględniać również odsetek za opóźnienia w wypłacie dodatku dopełniającego, tak jak czyni to w przypadku renty socjalnej. Jeśli taka byłaby intencja ustawodawcy, to należałoby dokonać stosownej korekty. Tutaj również została sformułowana propozycja poprawki.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#IwonaKozeraRytel">I ostatnia uwaga, dotycząca art. 11 ust. 3. To jest przepis przejściowy, który przewiduje, że w przypadku osoby, o której mowa w art. 10 ust. 3, wypłata dodatku dopełniającego nastąpi nie wcześniej niż w terminie płatności określonym w ust. 1, czyli w maju 2025 r., z wyrównaniem od miesiąca złożenia wniosku. Tutaj nie ma doprecyzowania, o jaki wniosek chodzi ustawodawcy. Przepis art. 11 ust. 3 dotyczy osoby, która w dniu wejścia w życie ustawy jest wprawdzie uprawniona do renty socjalnej, ale nie ma orzeczonej niezdolności do samodzielnej egzystencji. W celu uzyskania dodatku dopełniającego taka osoba będzie musiała w pierwszej kolejności wystąpić z wnioskiem w sprawie uzyskania orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji, a następnie w wnioskiem o dodatek dopełniający. W związku z tym na tle art. 11 ust. 3 może powstać wątpliwość, czy wyrównanie, o którym mowa w tym przepisie, będzie przysługiwało od miesiąca złożenia wniosku o dodatek dopełniający, czy też od miesiąca złożenia wniosku w sprawie orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji. Wydaje się, że art. 11 ust. 3… że w tym przepisie ustawodawca miał na myśli właśnie wniosek o dodatek dopełniający, jednak w naszej ocenie warto byłoby tę kwestię doprecyzować.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#IwonaKozeraRytel">Dziękuję bardzo, to jest wszystko ze strony Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#JaninaSagatowska">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#JaninaSagatowska">Pani senator Alicja Zając. Później pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#AlicjaZając">Bardzo dziękuję pani legislator za te uwagi, ponieważ one poprawiają treść ustawy i doprecyzowują, że dotyczy to właśnie konkretnej grupy osób. Chcę również powiedzieć, że cieszy nas to zapewnienie zarówno pani poseł, jak i pani minister, ale też pana pełnomocnika o objęciu tymi rozwiązaniami drugiej grupy. Jak wypunktowała pani legislator, nie możemy procedować na tym etapie zmian daleko idących, wykraczających poza ustawę, jednak ta dysproporcja, która będzie po wejściu w życie tej ustawy, rażąco narusza równowagę między osobami z orzeczoną całkowitą niezdolnością do samodzielnej egzystencji. Dlatego bardzo prosimy o przyspieszenie tych prac, bo wszystkim nam zależy na tym, żeby osoby niepełnosprawne miały godne życie i żeby miały takie uprawnienia, które pozwolą im w sposób właściwy zadbać o swoje zdrowie na takim etapie, na jakim ono jest. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#JaninaSagatowska">Pan przewodniczący Libicki. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#JanFilipLibicki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#JanFilipLibicki">Najpierw zwrócę się w stronę pani poseł z podziękowaniami, bo, jeśli się dobrze orientuję, ta ustawa to jest pokłosie inicjatywy społecznej zbierania podpisów za podwyższeniem renty socjalnej, a to była inicjatywa, którą podjęła pani poseł i grupa osób, które się pod tym podpisała. I za to chciałbym podziękować. To jest kwestia pierwsza.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#JanFilipLibicki">Kwestia druga jest następująca. Ten projekt, pod którym państwo zbieraliście podpisy, uległ jednak daleko idącej modyfikacji. I tu jest moje pytanie w stronę ministerstwa: jakie są przyczyny, powody tej modyfikacji? Ja jej nie krytykuję, ja pytam. To tak na początek.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#JanFilipLibicki">Teraz tak. Mamy tak naprawdę, jak rozumiem, 3 grupy osób, o których rozmawiamy: pierwsza grupa, to są ci, którzy dostaną to świadczenie dopełniające; druga grupa, to są ci, którzy otrzymują rentę socjalną, ale nie otrzymają świadczenia dopełniającego; a trzecia grupa to jest ta grupa, o której powiedziała pani mecenas, to znaczy to są ci, którzy mają rentę, są niezdolni do samodzielnej egzystencji, ale ponieważ to jest renta, a nie renta socjalna, to na bazie tych przepisów nie mogą dostać świadczenia dopełniającego. W związku z tym tak naprawdę rozmawiamy o 3 grupach. Dzisiaj zaspokajamy potrzeby jednej grupy i dobrze, że ta jedna grupa to wsparcie dostaje, ale w kontekście zarówno pierwotnego projektu ustawy, jak i tego, o czym mówiła pani mecenas, otwieramy dyskusję o dwóch pozostałych grupach. I to jest kwestia druga.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#JanFilipLibicki">I kwestia trzecia to jest kwestia taka. My w Senacie przez wiele kadencji – ja tu już trochę jestem, niektórzy państwo też – dbaliśmy o pewną czystość legislacji. Ja rozumiem, że w my w tej chwili nie możemy zgłosić poprawki, która by obejmowała tych, o których mówi pani legislator, niemniej jednak z punktu widzenia konstytucji problem pewnej nierówności tu występuje i moim zdaniem trzeba by się w związku z tym zastanawiać, i tu jest moje drugie pytanie w stronę ministerstwa… My się tym nie możemy zająć legislacyjnie, to jest jedna kwestia, bo wykraczamy poza zakres ustawy. Oczywiście mamy pewną ścieżkę regulaminową w Regulaminie Senatu, z której możemy skorzystać, ale z drugiej strony jest tutaj wniosek pani posłanki, żeby procedować szybko. A więc dla mnie, dla pewnego spokoju sumienia, i czystości legislacji zadam państwu pytanie, czy państwo zamierzacie, a jeśli tak, to w jakim tempie, że tak powiem, starać się wyrównać te nierówności, jeśli chodzi o kolejne grupy. O taką deklarację, o taką informację chciałbym prosić.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#JanFilipLibicki">Jeszcze raz dziękuję pani poseł za podjęcie tej inicjatywy.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#JanFilipLibicki">Tyle z mojej strony. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JaninaSagatowska">Zbierzemy ze 3 pytania, i wtedy poprosimy o odpowiedź, bo może te pytania będą się ze sobą jakoś łączyć. Tak podejrzewam. A więc najpierw pani przewodnicząca, później pan senator i…</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JaninaSagatowska">Pani senator Piotrowska?</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JaninaSagatowska">Tak, dlatego mówię, że po 3 osoby, bo jest dyskusja…</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JolantaPiotrowska">Ja również, podobnie jak pan senator, pan przewodniczący, chciałabym podziękować za tę ustawę, za to, że te wieloletnie starania osób potrzebujących teraz będą miały szansę… że te plany będą mogły się ziścić.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#JolantaPiotrowska">Mam kilka pytań. Jedno pytanie dotyczy kwoty, która będzie wydatkowana na tę grupę, która jest uprawniona, której uprawnienie wynika z ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#JolantaPiotrowska">Drugie pytanie dotyczy kręgu osób, o których mówił pan przewodniczący. Jak państwo szacujecie, ile takich osób jeszcze pozostało, ile czeka na to, żeby takie uprawnienie, taką możliwość otrzymać? I jak to będzie wyglądało finansowo? Nie mamy tu przedstawiciela Ministerstwa Finansów, ale może państwo będziecie w stanie odpowiedzieć na to pytanie.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#JolantaPiotrowska">Trzecie pytanie wynika z zapytań, które dostajemy. Do mojego biura dotarło bardzo dużo pism od osób, które nie znalazły się w kręgu zainteresowania i ustawa ich nie objęła… Ale pytanie dotyczy egzekucji komorniczej. Tu się podnosi, że jest to 25% zajęcia… Pytanie od osoby, która się do mnie zwróciła, jest takie: czy jest możliwe, żeby renta socjalna…</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#komentarz">(Głos z sali: Dodatek.)</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#JolantaPiotrowska">…dodatek dopełniający nie podlegał, podobnie jak renta socjalna, zajęciom i egzekucjom komorniczym?</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#JolantaPiotrowska">Pani mecenas przedstawiła tutaj 4 propozycje poprawek. Ja bym chciała, żeby państwo, może pani poseł również, a to z tego powodu, że pani poseł jako przedstawicielka Sejmu na pewno jest zainteresowana tym, żeby ta ustawa jak najszybciej znalazła finał… Jeśli my przyjmiemy te poprawki, to ustawa wróci do Sejmu i ta droga się trochę wydłuży. Chciałabym poznać opinię pani poseł i opinię ministerstwa, pani minister, co do tych poprawek, które zaproponowała pani mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#JaninaSagatowska">Jeszcze pan senator Majer i przystąpimy do…</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Jeszcze tutaj…)</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#JaninaSagatowska">Tak? Dobrze.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#JaninaSagatowska">Proszę, pan senator Majer. Już przygotowują się ci, którzy będą odpowiadać, a później następna tura.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#JaninaSagatowska">Proszę, pan senator Majer.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#RyszardMajer">Pani Przewodnicząca! Wysoka Komisjo! Przedstawiciele Ministerstwa! Pani Minister!</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#RyszardMajer">Ja z wielką radością witam tę regulację prawną i dziękuję pani poseł i całemu gronu osób, które przygotowały tę regulację. W wielu kwestiach politycznych my się możemy różnić i spierać na forum parlamentu, od tego jesteśmy, natomiast wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że każda złotówka, która wspiera osoby niepełnosprawne, która wspiera osoby potrzebujące, która wspiera osoby, które żyją w niedostatku z uwagi na swoją sytuację zdrowotną, bo niepełnosprawność jest przecież sytuacją zdrowotną, jest złotówką dobrze wydaną. I za każdym razem – czy będziemy w koalicji rządzącej, czy będziemy w opozycji – za takimi rozwiązaniami będziemy podnosić rękę. Tak że za to dziękuję.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#RyszardMajer">Odniosę się troszkę do tego, co powiedział mój czcigodny przedmówca, pan senator Libicki, mówiąc o tych 3 grupach. Jak ja czytam tę regulację prawną, to dostrzegam w niej – tu będę prosił ministerstwo, żeby mnie ewentualnie poprawiło – 2 grupy osób, które są beneficjentami renty socjalnej. Renta socjalna – tak ja czytam ustawę – to jest mimo wszystko świadczenie z zakresu zaopatrzenia społecznego, bo chodzi tu osoby, które nigdy nie pracowały, nie podejmowały żadnej pracy. To one mają rentę socjalną. Ja bym się skupiał na tej grupie społecznej i prosiłbym, ponieważ do mojego biura też wpływają maile, są telefony od osób, które nie mają tego statusu niesamodzielności… Chodzi o to, jak liczna jest, na podstawie wyliczeń Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, grupa osób otrzymujących rentę socjalną i jak liczna jest grupa osób, które będą otrzymywały dodatek wprowadzony tą ustawą. Jeżeli ta liczba już padła, to poproszę o powtórzenie i przeproszę za to, że się spóźniłem. No, ruch kolejowy po powodzi… Są utrudnienia w komunikacji. Tak że ja bym widział problem dotyczący tych, którzy otrzymują tylko rentę socjalną. I najwięcej sygnałów… Myślę, że do państwa te sygnały również docierały, sygnały od tych, którzy zostali pominięci w tej regulacji, a są beneficjentami renty socjalnej jako elementu systemu zaopatrzenia społecznego. Renta zwykła jest raczej dla tych osób, które pracowały, podejmowały pracę, chociaż oczywiście jeżeli są osobami niesamodzielnymi… Tu można by się zastanawiać, co ewentualnie dla nich można zrobić.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#RyszardMajer">Generalnie ta regulacja… W projekcie pierwotnym było inaczej, grupa objętych tym świadczeniem była większa, ale mam świadomość, że osoby, które są niesamodzielne, są w najtrudniejszej sytuacji życiowej i jeżeli mamy szczupłość finansów w budżecie państwa, to im należy w pierwszej kolejności pomagać. Jednocześnie podzielam opinie moich przedmówców, że osoby, które w tej chwili otrzymują rentę socjalną, a nie spełniają tego kryterium niesamodzielności, zasługują na to, by z czasem je finansowo wesprzeć. Chodzi o to, żeby poszerzyć katalog uprawnionych do tego dodatku o tę grupę społeczną.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#RyszardMajer">Teraz bym prosił ministerstwo o te liczby. Jakie to są grupy, ile osób otrzymuje rentę socjalną i ile będzie otrzymywało rentę wraz z tym dodatkiem? Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę teraz panią minister czy też, jak pani tak uzna, którąś z osób towarzyszących, czy pełnomocnika do spraw osób niepełnosprawnych…</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-16.3" who="#JaninaSagatowska">Tak, bardzo ważny byłby też głos ze strony ZUS, ale to za chwilę. Były pytania pani senator przewodniczącej, pana przewodniczącego Libickiego… Proszę o odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-16.4" who="#JaninaSagatowska">Pani, jak widzę, się zgłasza.</u>
<u xml:id="u-16.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-16.6" who="#JaninaSagatowska">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#MagdalenaFabisiak">Szanowni Państwo! Pani Przewodnicząca!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#MagdalenaFabisiak">Jeżeli chodzi o ogólną odpowiedź na to ogólne pytanie co do zmienionego projektu… To jest efekt długiej dyskusji merytorycznej na posiedzeniach komisji. W wyniku tej dyskusji, jak również deklaracji pana ministra Krasonia o tym, że ten mechanizm waloryzacji będzie wypracowany, podjęto prace… W efekcie tego ten projekt się po prostu zmienił, zostały przedłożone poprawki poselskie. Tak że projekt legislacyjnie wygląda inaczej, ale co do istoty realizuje zamierzenia projektu obywatelskiego.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#MagdalenaFabisiak">Co do liczb, to panią dyrektor poproszę, bo niestety nie znam tych liczb. Jeżeli jakieś pytanie pozostanie do odpowiedzi, to będziemy…</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#MagdalenaFabisiak">Tak, to panią mecenas poproszę, bo to taka techniczna…</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#MagdalenaFabisiak">Powiem jeszcze o uwagach pani mecenas z biura. One rzeczywiście są cenne – ja w ogóle pasjonuję się legislacją, więc z przyjemnością je czytałam – niemniej jednak chcę tu państwa uspokoić. Gdyby się zdarzyło, że państwo ich nie podejmą, to… Pierwsza uwaga ogólna… Słowa pana ministra Krasonia trochę uspokoją panią mecenas – ta niezgodność z konstytucją być może będzie chwilowa, a być może w ogóle nie nastąpi. Prace analityczne trwają. Oczywiście ja żadnych terminów tutaj nie przytoczę, bo nie mogę za pana ministra Krasonia niczego deklarować. A jeśli chodzi o uwagi szczegółowe… Pierwsza dotyczy tego zastrzeżenia. No, taka jest taka konstrukcja naszej ustawy o rencie socjalnej. Technika legislacyjna pozwala na…</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#MagdalenaFabisiak">Dokładnie. Pani mecenas mi tu podpowiada, że tak jest w obecnym tekście naszych przepisów. Technika legislacyjna na to pozwala, więc użyliśmy tego zastrzeżenia.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#MagdalenaFabisiak">Jeśli chodzi o przepis dotyczący odsetek, to nie wiem, czy nie można by było tego wywieść jednak z dodawanego art. 6c, jeśli dobrze pamiętam numerację, gdzie jest mowa o tym, że dodatek dopełniający traktowany jest tak jak renta. Ale tutaj prosiłabym państwa z ZUS o odpowiedź. Wydaje mi się, że można by było wywieść z tego przepisu ogólnego zasadę, która tutaj by działała. I w tym sensie nie musimy dokonywać korekty w przepisach, bo ta zasada zadziała oczywiście z korzyścią dla obywatela – tak chcę powiedzieć.</u>
<u xml:id="u-17.9" who="#MagdalenaFabisiak">Oddam głos pani dyrektor. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę, Pani Dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#EwaBednarczyk">Jeżeli mogę…</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#EwaBednarczyk">Pani Przewodnicząca! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#EwaBednarczyk">Najpierw wolumen dotyczący rent socjalnych. Osób uprawnionych do rent socjalnych jest ok. 293–294 tysiące. I to jest stan na koniec 2023 r. Liczba osób, której ZUS z urzędu ustali dodatek dopełniający z tego powodu, że już będą miały ustaloną niezdolność do samodzielnej egzystencji, obejmuje trochę ponad 132 tysiące osób z tej grupy. Pozostała grupa osób będzie mogła złożyć wniosek i jeżeli lekarz orzecznik w odpowiedzi na ten wniosek o dodatek dopełniający orzeknie niezdolność do samodzielnej egzystencji, to osoby te będą uprawnione do dodatku dopełniającego. Tak że każda, że tak powiem, pozostała osoba, która ma w tej chwili ustaloną całkowitą niezdolność do pracy, która daje im uprawnienia do renty socjalnej, może złożyć wniosek o dodatek dopełniający. Część z tych osób, tzn. tych, które już mają orzeczoną niezdolność do samodzielnej egzystencji, ma świadczenie uzupełniające bądź też, jeżeli mają te renty socjalne wypłacane w zbiegu z rentą rodzinną, do renty rodzinnej dodatki pielęgnacyjne. Część pewnie ma zasiłki pielęgnacyjne w odpowiednich ośrodkach. Oczywiście każdy uprawniony do renty socjalnej może złożyć wniosek.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#EwaBednarczyk">Jeśli chodzi o te ewentualne poprawki, to my w zakładzie z uwagą się tym uwagom Biura Legislacyjnego Senatu przyjrzeliśmy. My z całą pewnością tak rozumiemy te przepisy i tak je będziemy realizować, jaka jest intencja m.in. tych poprawek. One doprecyzowują, na pewno stanowią wartość dodaną, ale jakby nie zmienią sposobu realizacji przepisów, które dzisiaj już są zaprojektowane. My te przepisy będziemy realizować dokładnie tak, jak one dzisiaj brzmią. Bez tych poprawek czy z tymi poprawkami – będziemy je realizować dokładnie tak samo. Jeżeli to jest wyczerpujące… Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#JaninaSagatowska">Dobrze. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#JaninaSagatowska">Od pana ministra Krasonia, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AndrzejŁosiewicz">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#AndrzejŁosiewicz">Andrzej Łosiewicz, zastępca dyrektora w Biurze Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#AndrzejŁosiewicz">Chciałbym tylko potwierdzić to, co powiedziała przed chwilą pani dyrektor, że prace nad, jak my to roboczo nazywamy, krokiem drugim, obejmującym tę szerszą grupę osób, już się toczą. Mamy wstępnie przygotowany OSR, a teraz przygotowujemy się do złożenia wpisu w celu rozpoczęcia prac legislacyjnych. Działamy nad tym równolegle – nie czekamy, aż te prace się skończą, tylko jesteśmy równolegle w tym procesie. Co do terminów to też wolałbym tutaj konkretnych dat nie wskazywać, ale spieszymy się bardzo i naprawdę te prace już są zaawansowane. W to zaangażowana jest też jeszcze jedna komórka w naszym resorcie, więc pracujemy w tym zakresie pełną parą.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#JaninaSagatowska">Pani senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Ja bardzo króciutko. Spóźniłam się, przepraszam. Rzeczywiście z pociągami jest duży problem. Tak więc jeśli była na ten temat mowa, to proszę mi od razu zwrócić uwagę, bo nie chcę zabierać waszego cennego czasu.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AgnieszkaGorgońKomor">Pamiętam dokładnie proces legislacyjny dotyczący świadczenia wspierającego. Byliśmy wszyscy jako komisja bardzo w to zaangażowani, wiedzieliśmy, jakie to niesie za sobą konsekwencje w niedalekiej przyszłości dla osób z niepełnosprawnościami. Wcześniej była też tutaj debata nad moją inicjatywą ustawodawczą odnośnie do opiekunów osób z niepełnosprawnością, art. 273, która ostatecznie nie przeszła… No, z panią legislator pracowałyśmy naprawdę w pocie czoła. To świadczenie wspierające poniekąd skonsumowało rozwiązania z tego naszego projektu, niemniej jednak chcę o coś dopytać. Jak w 2023 r. była procedowana ustawa o świadczeniu wspierającym, to Senat złożył poprawkę odnośnie do niewliczania do dochodu świadczenia wspierającego. Chodziło o to, żeby nie było to wliczane do dochodu przy ustalaniu odpłatności za usługi opiekuńcze. Czy w tej ustawie jest taka wzmianka? Czy to będzie wliczane do dochodu, czy nie będzie wliczane? Chciałabym, żebyśmy jasno to powiedzieli, bo wiele pism, które trafia do naszych biur senatorskich, właśnie tego dotyczy. Nie wylejmy dziecka z kąpielą. Mówimy dzisiaj o bardzo delikatnej materii, o problemach osób z niepełnosprawnością. Często ta niepełnosprawność jest od urodzenia i zawsze jest za mało pieniędzy… My zdajemy sobie sprawę, że ocena skutków finansowych powinna być bardzo skrupulatna. Ja chciałabym się dowiedzieć, czy to będzie wliczane do dochodu, czy nie – bardzo konkretnie. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JaninaSagatowska">Jeszcze pani senator.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#EwaMonikaKaliszuk">Szanowni Państwo, ja jeszcze chciałabym dopytać o jedno. Docierają do nas postulaty, pisma dotyczące tzw. renty uczniowskiej, to znaczy uwzględnienia grupy, która taką rentę uczniowską na dzień dzisiejszy posiada. Dotyczy to osób, które stały się inwalidami pierwszej, drugiej grupy jeszcze w czasie nauki w szkole bądź studiów. Podobno jakiś czas temu były zmiany legislacyjne, które pozwalały osobom, które rentę uczniowską pobierały, przejść na rentę socjalną, ale nie było to obligatoryjne i nie wszyscy z tego skorzystali. Jest pytanie ze strony tych osób, czy w ramach prac, które teraz państwo prowadzicie, osoby pobierające rentę uczniowską będą objęte takim wsparciem. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#JaninaSagatowska">Prosimy o odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanFilipLibicki">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#JanFilipLibicki">No, trochę się pobawimy w semantykę w kontekście słowa „chwilowy”. Ja bym powiedział tak. Ja jednak będę się upierał, bo uważam, w przeciwieństwie do pana senatora Majera, że jednak rozmawiamy o 3 grupach. Na gruncie tego, o czym mówiła pani legislator… O ile wyjaśnienie pana dyrektora z Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych zupełnie wyczerpuje to, co ja sam myślę o słowie „chwilowy” – tu jestem usatysfakcjonowany – o tyle kwestia tego, o czym powiedziała pani mecenas, czyli art. 32 konstytucji i tej pewnej nierówności, o której pani mecenas mówiła… To akurat, o czym mówił z kolei pan dyrektor z biura, tej grupy nie dotyczy. Chodzi o te prace. To dotyczy drugiej części osób pobierających rentę socjalną, natomiast nie dotyczy problemu konstytucyjnego, który się pojawia na gruncie: ci, którzy biorą, pobierają rentę socjalną, a ci, którzy biorą rentę w związku z niezdolnością do pracy… Ja nie chcę państwa stawiać w trudnej sytuacji i prosić, żebyście państwo mówili mi o terminach, bo ja rozumiem, że tu żadne terminy nie padną, bo paść nie mogą – to jest jasne. Ja bym prosił o odpowiedź na pytanie, czy państwo widzicie ten problem tak samo jak pani legislator, że pojawia się wokół art. 32 konstytucji kwestia pewnej nierówności. To jest raz. I dwa. Czy w związku z tym zamierzacie państwo z tym coś zrobić? Nie pytam w jakim terminie, tylko czy energicznie. To tyle. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#JaninaSagatowska">Kto odpowie? Pani minister, pani dyrektor czy zakład ubezpieczeń?</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">(Głos z sali: Każdy w swoim zakresie.)</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, każdy w swoim zakresie.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#JaninaSagatowska">Pani Poseł, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#IwonaHartwich">Ja bym chciała jednak zwrócić uwagę na to, co powiedział pan senator. Tylko nie pamiętam…</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Senator Majer.)</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#IwonaHartwich">Tak, tak. Przepraszam bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#IwonaHartwich">Słusznie pan powiedział, zaznaczył, że mamy na rencie socjalnej osoby, które nigdy nie podejmą zatrudnienia, które nigdy nie wejdą na rynek pracy. I dla nich tworzymy dzisiaj tę ustawę. Cieszę się bardzo z zapewnienia pana z biura pana ministra, pełnomocnika rządu, pana Łukasza Krasonia, że prace… Każdy to dzisiaj usłyszał, każdy z nas i każda z osób, które nas obserwują i słuchają, że zaawansowane są prace dotyczącej tej drugiej grupy.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#IwonaHartwich">Są osoby na rencie, które wypracowały sobie – przepraszam, że to mówię, ale taka jest prawda – nawet pewien majątek. Tak? Ja nie mówię, że one mają być inaczej traktowane, źle, gorzej. Dla nich też musimy wypracować pomoc. Przecież my nie zamykamy tej furtki, my teraz pomożemy… Dziękuję, że potwierdziła pani to, co mówiłam na konferencjach prasowych… Pani z ZUS bodajże, tak? Tylko nazwiska pani nie pamiętam…</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#IwonaHartwich">Dziękuję, że pani potwierdziła, że aż 132 tysiące osób otrzyma od razu, niezwłocznie, z automatu pomoc w postaci dodatku dopełniającego.</u>
<u xml:id="u-29.7" who="#IwonaHartwich">Warto podkreślić, że wszystkie osoby, które dzisiaj uważają, że są osobami niezdolnymi do samodzielnej egzystencji… Te osoby również mogą się starać o dodatek dopełniający. Jeżeli tylko komisja orzekająca… My przecież nie jesteśmy orzecznikami. Taka osoba z niepełnosprawnością zwraca się z pełną dokumentacją i po orzeczeniu będzie mogła mieć przyznany dodatek dopełniający. No, na pewno jest tak, że wszyscy chcemy pomóc kolejnym grupom osób. Szanowni Państwo, te kolejne grupy już się zgłaszają i będą się zgłaszać. My musimy pomagać większej grupie osób.</u>
<u xml:id="u-29.8" who="#IwonaHartwich">Na koniec swojej wypowiedzi powiem tak. Jest takie oczekiwanie, że ten projekt będzie przyjęty w takiej formie, w jakiej jest, w jakiej wyszedł z Sejmu, ale oczywiście będziemy pomagać większej grupie osób z niepełnosprawnościami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RyszardMajer">Jedno zdanie, Szanowni Państwo.</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#RyszardMajer">Ja myślę, że to zamieszanie z tą rentą socjalną wynika też z tego, że ona w pewnym momencie, że tak powiem, znalazła się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych i my zaczęliśmy tę rentę socjalną traktować jak świadczenie ubezpieczeniowe, a to nie jest świadczenie ubezpieczeniowe, bo beneficjenci renty socjalnej nigdy nie pracowali. I tak jak pani poseł powiedziała, porównywanie osób, które były ubezpieczone w systemie i którym w sposób naturalny ZUS wypłaca rentę, bo one pracowały i wypracowały sobie część… Jeżeli my zaczynamy te grupy ze sobą zestawiać, tj. tych, którzy mają rentę socjalną, którzy nigdy nie pracowali i nie byli w stanie się ubezpieczyć… Oni nie byli w stanie się ubezpieczyć, nie mogli. W ten sposób robimy zamieszanie. Ja byłbym przekonany, że mówimy o 2 grupach, ale w obrębie renty socjalnej. Dla rencistów, tak jak pani poseł powiedziała, którzy mają orzeczenie o niesamodzielności, musimy znaleźć inne rozwiązania, ale dzisiaj ich tutaj nie wprowadzać, bo się zrobi zamieszanie.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#komentarz">(Senator Jan Filip Libicki: Czy mogę?)</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanFilipLibicki">Po pierwsze, ja nie zamierzam tutaj niczego wprowadzać, wręcz przeciwnie. Ja jeszcze na etapie zbiórki podpisów pod inicjatywą obywatelską obiecałem pani posłance, że przez komisję rodziny przejdzie to szybko. Wtedy, kiedy to obiecywałem, byłem w trochę innej roli, dzisiaj jestem w trochę innej, tak więc jedyne, co mogę zrobić, to złożyć wniosek o to, żeby tę ustawę przyjąć bez poprawek. I taki wniosek składam.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JanFilipLibicki">Po drugie, ja chcę się do tej sprawy odnieść trochę z innej strony. Przez wiele lat myśmy tutaj dyskutowali o konstytucjonalności bądź nie konkretnych przepisów. Przez wiele lat trwała taka dyskusja. Pomocne w ocenie, czy coś jest konstytucyjne, czy nie, były opinie Biura Legislacyjnego. Skoro pani mecenas, do której mam zaufanie, mówi, że może się pojawić problem konstytucyjny związany z tym, że osoby z rentą socjalną dostaną taki dodatek uzupełniający, a osoby, które pobierają rentę wynikającą z pracy, tego dodatku nie dostaną, i że to jest problem w obrębie art. 32 konstytucji… Ja, kierując się zaufaniem do naszego Biura Legislacyjnego, uwzględniam ten problem i dlatego ten problem stawiam – nie dlatego, żebym ja, że tak powiem, zrównywał źródła pobierania tych rent. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję. I tak to rozumiemy – jako troskę troska o transparentność prawa w Polsce.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#JaninaSagatowska">Czy wszyscy, którzy zadawali pytania, są usatysfakcjonowani odpowiedziami?</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#komentarz">(Senator Agnieszka Gorgoń-Komor: Na drugą turę pytań nie było odpowiedzi.)</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#JaninaSagatowska">A, właśnie. Tak mi się wydawało, dlatego zapytałam.</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo. Kto odpowie?</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#komentarz">(Głos z sali: Pani mecenas.)</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#JaninaSagatowska">I te renty uczniowskie…</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#AnnaPrekurat">Jeśli chodzi o rentę uczniowską, Szanowni Państwo, to nadal jest możliwość przejścia z renty uczniowskiej na rentę socjalną. Osoby przechodzą głównie ze względu na to, że kiedyś w przyszłości, kiedy ich rodzice, no, niestety odejdą z tego świata – bądź już odeszli – to… W przypadku renty socjalnej jest możliwość łączenia tego świadczenia z rentą rodzinną, a przy rencie uczniowskiej nie ma takiej możliwości. I to jest główny powód tego przejścia. Ponadto ten próg odnoszący się do łączenia renty socjalnej z rentą rodzinną zostanie podwyższony do 300%. Tak więc to jest taki dodatkowy impuls do przejścia. Możliwość przejścia na rentę socjalną nadal jest w ustawie o rencie socjalnej, jest taka możliwość i ona nie jest ograniczona czasowo. Jeśli ktoś podejmie taką decyzję, to może automatycznie przejść – bez żadnych warunków, bez żadnych dodatkowych badań.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#EwaBednarczyk">Nie, dziękuję. Ja tylko chciałam potwierdzić, że rzeczywiście renty uczniowskie traktujemy jako renty z tytułu niezdolności do pracy, więc oczywiście obejmą w ramach tej nowej grupy… A jeżeli osoby przejdą na rentę socjalną, to już w tej chwili zostaną tym rozwiązaniem objęte.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#AnnaPrekurat">Tak. A jeśli chodzi o usługi opiekuńcze, to dodatek dopełniający będzie dochodem w ramach pomocy społecznej i nie tylko, bo w różnych innych świadczeniach też. Jest to dochód osoby, który ta osoba może przeznaczyć na te potrzeby, które po prostu w danym momencie są niezbędne. Tak więc czy do świadczeń pieniężnych, czy do usług w pomocy społecznej ten dodatek będzie, tak samo jak renta socjalna, na tych samych zasadach, dochodem. Tu jak gdyby nie ma… On jest tak samo traktowany do celów ustalenia dochodu na potrzeby pomocy społecznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#AgnieszkaGorgońKomor">A czy to nie odbierze tym osobom z niepełnosprawnością pewnych ulg w MOPS? Wiadomo, że świadczenia nie powinny się dublować, tylko że… My jako Senat w 2023 r. składaliśmy taką poprawkę, żeby świadczenie wspierające nie wliczało się do dochodu. Osoby z niepełnosprawnością podnosiły wówczas problem, że zostaną pozbawione pewnych ulg. I taki był nasz wniosek. Ta poprawka w Senacie przeszła, ale na etapie prac sejmowych nie przeszła. Chcę o to dopytać i drążę ten temat, bo to jest podnoszone w pismach do nas. Stąd tak dopytuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#AnnaPrekurat">Wówczas się nie zdecydowano na wyłączenie z tego, bo… Świadczenie wspierające jest generalnie zaliczane do dochodów na potrzeby pomocy społecznej. Jak rozumiem, celem świadczenia wspierającego – może pan dyrektor z biura pełnomocnika rządu to uzupełni – jest właśnie umożliwienie osobie z tego dodatkowego dochodu w postaci świadczenia pokrycia odpłatności za usługi opiekuńcze czy inne. No, nie wszystkie osoby potrzebują usług opiekuńczych. Generalnie jest to danie dochodu do dyspozycji – tak żeby z tego dochodu osoba mogła sobie kupić to, co jej w danym momencie jest potrzebne, bądź zapłacić za usługę, jeśli jej sytuacja tego wymaga. Wysokość odpłatności za usługi opiekuńcze, jeśli to są tzw. zwykłe usługi, czyli nie dla osób z zaburzeniami psychicznymi, tylko zwykłe… Wówczas wysokość odpłatności ustalają rady gmin i rady gmin mogą, wiedząc, że jest wprowadzone takie świadczenie wspierające i osoby nagle, z dnia na dzień, dostały o wiele wyższy dochód do dyspozycji, zmienić tabele odpłatności.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#JaninaSagatowska">Są 2 sprawy, o które chcę teraz zapytać. Pierwsza to jest sprawa konstytucyjności. Dziękujemy bardzo pani mecenas za taką szeroką analizę dotyczącą tego artykułu konstytucji, czyli ustawy zasadniczej. Jest to w związku z tym zadanie de lege ferenda, na przyszłość. Albo rząd od razu zrównuje podmioty w świadczeniach, co gwarantuje konstytucja, albo Senat podejmuje inicjatywę ustawodawczą. To jest zadanie dla Sejmu, dla Senatu albo dla rządu, a chodzi o to, jak zrównać te podmioty w rozumieniu art. 32 konstytucji. Ja tak to rozumiem. I to jest jedna sprawa.</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#JaninaSagatowska">I druga sprawa. Chcę teraz zapytać państwa senatorów, bo zgłoszone zostały poprawki i była już nad nimi dyskusja… Pani wycofuje te poprawki?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#IwonaKozeraRytel">Pani Przewodnicząca, my jako Biuro Legislacyjne jedynie proponujemy poprawki.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#komentarz">(Przewodnicząca Janina Sagatowska: No właśnie…)</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#IwonaKozeraRytel">Na tym etapie nikt z państwa tych propozycji poprawek nie przejął.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#JaninaSagatowska">Ale tego nie wiemy jeszcze. Chcę o to zapytać, bo nie było to wyrażone. Ja w tym miejscu… Może po dyskusji ktoś z państwa uzna, że jednak…</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#JaninaSagatowska">Czy ktoś z państwa senatorów chce przejąć – tak to się nazywa – poprawki zaproponowane przez panią mecenas? Rozumiem, że nie, bo nie widzę chętnych…</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#JaninaSagatowska">Tak, tak, to jest kolejna sprawa – ja czuwam. Pierwsza to kwestia konstytucyjności, druga – poprawki. Ale nikt nie przejął tych propozycji poprawek. I trzecia sprawa. Został złożony wniosek o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#JaninaSagatowska">Ja w tym miejscu, nim będziemy głosować, chciałabym zapytać – żeby się upewnić, bo chcę zamknąć dyskusję – czy wszyscy, którzy…</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#komentarz">(Senator Ryszard Majer: Krótkie pytanie.)</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#JaninaSagatowska">O, właśnie. Okazuje się, że jeszcze trzeba procedować.</u>
<u xml:id="u-42.7" who="#JaninaSagatowska">Proszę, pan senator Majer.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#RyszardMajer">Tak, jedno krótkie pytanie. Senator Libicki mnie zainspirował, mówiąc o osobach, które… Czy znamy liczbę – pytam przedstawicieli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych – rencistów, tych, że tak powiem, normalnych, którzy mają orzeczoną całkowitą niesamodzielność? Jaka to jest grupa osób?</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#EwaBednarczyk">Z mojej wiedzy, z operacyjnych danych wynikałoby, że byłaby to grupa trochę mniejsza niż 100 tysięcy osób. Mówię o rentach z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, o osobach, które już mają orzeczoną niezdolność do samodzielnej egzystencji. Nie pamiętam dokładnie tej liczby, ale nasz Departament Statystyki i Prognoz Aktuarialnych tę liczbę liczył albo liczy… Jest to na pewno mniej niż 100 tysięcy, no, powiedzmy ok. 100 tysięcy.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#komentarz">(Senator Ryszard Majer: Dziękuję.)</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, czy ktoś jeszcze? Proceduję zgodnie z regulaminem i okazało się, że jeszcze są pytania. Dobrze, że dyskusji nie zamknęłam.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo, pan przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#JanFilipLibicki">To nie jest głos w dyskusji, to jest prośba do pani z ZUS. Ja chciałbym odbyć z panią osobną rozmowę, poza posiedzeniem komisji, o rencie uczniowskiej. Gdyby pani została na chwilę, to byłbym zobowiązany. Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#JaninaSagatowska">No i pięknie.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#JaninaSagatowska">Nie ma więcej zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-47.2" who="#JaninaSagatowska">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem pana przewodniczącego Libickiego o przyjęcie ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-47.3" who="#JaninaSagatowska">Kto jest za przyjęciem ustawy bez poprawek? (8)</u>
<u xml:id="u-47.4" who="#JaninaSagatowska">Jednogłośnie. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.5" who="#JaninaSagatowska">Przypadło mi teraz w udziale złożenie propozycji sprawozdawcy i chciałabym, bo to uzgodniliśmy… Chęć bycia sprawozdawcą wyraziła pani senator Kaliszuk.</u>
<u xml:id="u-47.6" who="#JaninaSagatowska">Proszę bardzo. Czy ktoś jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-47.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Zgadzamy się.)</u>
<u xml:id="u-47.8" who="#JaninaSagatowska">Nie ma sprzeciwu, zgadzamy się jednogłośnie. Pani senator będzie sprawozdawcą na jutrzejszym posiedzeniu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-47.9" who="#JaninaSagatowska">Ja tylko chciałabym, skoro jeszcze wszyscy jesteśmy, przypomnieć w obecności resortu, że 23 października – będą rozsyłane zawiadomienia – chcielibyśmy zorganizować tematyczne posiedzenie komisji, niezwiązane z tokiem prac nad ustawami, poświęcone sytuacji środowiskowych domów samopomocy. Państwo senatorowie wiedzą o tym doskonale, od początku tej kadencji otrzymujemy bardzo dużo… To jest lawina pism ze środowiskowych domów samopomocy, z domów pomocy. Ja ten temat sygnalizowałam, przekazywałam w imieniu komisji do resortu, ale chciałabym, żeby na posiedzeniu komisji ten temat wybrzmiał, żeby resort się przygotował – odpowiednie pisma pójdą – i przedstawił nam sytuację sygnalizowaną przez środowiskowe domy samopomocy. Trzeba to po prostu… Ci, którzy do nas się zwracają z określonymi tematami, muszą wiedzieć, że my nie pozostawiamy tych tematów bez rozpatrzenia, bez dyskusji. Taka dyskusja zawsze jest zaczątkiem jakichś dobrych zmian. To posiedzenie będzie w dniu 23 października.</u>
<u xml:id="u-47.10" who="#JaninaSagatowska">I ponawiam zaproszenie na spotkanie – to będzie 28 października – z odpowiednikiem naszej komisji w Radzie Europejskiej, w zgromadzeniu, w europarlamencie. To będzie dwudziestego ósmego, dzień przed posiedzeniem plenarnym. Tak że zapraszam, żeby wziąć udział w tym spotkaniu. Ja zapewniam, że będę. Wiem też, że będzie pani wicemarszałek. I wicemarszałek Sejmu, zdaje się, też…</u>
<u xml:id="u-47.11" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-47.12" who="#JaninaSagatowska">A, będzie pani przewodnicząca. Dobrze.</u>
<u xml:id="u-47.13" who="#komentarz">(Głos z sali: Może też będę.)</u>
<u xml:id="u-47.14" who="#JaninaSagatowska">Zapraszam. Pan przewodniczący też będzie?</u>
<u xml:id="u-47.15" who="#komentarz">(Senator Jan Filip Libicki: No, zobaczymy, bo…)</u>
<u xml:id="u-47.16" who="#JaninaSagatowska">To są też ważne sprawy. To jest sygnał, że nas te sprawy żywo interesują i chcemy pochylać się nad nimi przez całą kadencję.</u>
<u xml:id="u-47.17" who="#JaninaSagatowska">Dziękuję bardzo gościom za wyczerpujące odpowiedzi. Wszyscy pytający byli usatysfakcjonowani odpowiedziami. Dziękuję, Pani Poseł.</u>
<u xml:id="u-47.18" who="#JaninaSagatowska">Zamykam posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-47.19" who="#JaninaSagatowska">I do następnego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-47.20" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 12 minut 36)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>