text_structure.xml
13.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 30)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SławomirRybicki">Dzień dobry. Otwieram dwudzieste dziewiąte posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SławomirRybicki">W porządku posiedzenia mamy 2 punkty. Pierwszy punkt to przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich, a punkt drugi to sprawy różne. W tych sprawach różnych będziemy omawiać punkt, co do którego, z góry informuję, zaprosiliśmy: pana Adama Niemczewskiego, wicedyrektora Biura Legislacyjnego Kancelarii Senatu; pana Mirosława Reszczyńskiego, głównego legislatora w Biurze Legislacyjnym; oraz panią Joannę Granowską. Witam serdecznie. Jest z nami również pan Adam Oleksy, ekspert Biura Legislacyjnego – witam.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SławomirRybicki">Czy są uwagi do porządku? Jeśli nie ma, to dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SławomirRybicki">Przechodzimy do realizacji punktu pierwszego porządku naszego posiedzenia komisji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SławomirRybicki">Macie państwo w materiałach projekt uchwały Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w sprawie zmian w składzie komisji senackich. W jednym przypadku to jest… Ja po prostu odczytam ten projekt, jak zawsze.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SławomirRybicki">„§1. Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, odwołuje senatora Krzysztofa Kwiatkowskiego z Komisji Petycji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#SławomirRybicki">§2. Senat Rzeczypospolitej Polskiej, na podstawie art. 13 ust. 2 Regulaminu Senatu, wybiera senator Monikę Jadwigę Piątkowską do Komisji Petycji oraz do Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi.”.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#SławomirRybicki">Czy są uwagi do tego projektu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#SławomirRybicki">Kto z państwa jest za przyjęciem projektu uchwały komisji w sprawie zmian w składzie komisji? (5)</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#SławomirRybicki">Kto jest przeciw? (0)</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#SławomirRybicki">Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo. Jednogłośnie przyjęliśmy projekt uchwały.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#SławomirRybicki">Czy mogę kontynuować misję?</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#komentarz">(Głosy z sali: Tak, tak…)</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#SławomirRybicki">Bardzo dziękuję, będę sprawozdawać w imieniu komisji.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#SławomirRybicki">Przechodzimy do punktu drugiego porządku – sprawy różne – w którym chciałbym zasygnalizować potrzebę rozpoczęcia prac nad zagadnieniami związanymi z rekomendacją grupy państw GRECO przy Radzie Europy.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#SławomirRybicki">Myślę, że większości z nas kwestia jest znana, bo ta sprawa się przewija w naszych działaniach i rozmowach, i korespondencji od wielu lat.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#SławomirRybicki">Oddam w tym momencie głos panu, Panie Dyrektorze. Proszę, dyrektor Adam Niemczewski. Prosiłbym o przybliżenie komisji kalendarium i najistotniejszych postulatów związanych z zagadnieniami dotyczącymi korupcji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#AdamNiemczewski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#AdamNiemczewski">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#AdamNiemczewski">Jako pierwsze pozwolę sobie przypomnieć… Tak jak pan przewodniczący powiedział, większości państwa senatorów wiadome jest, co to jest grupa GRECO – to jest Grupa Państw przeciwko Korupcji, która została utworzona przez Komitet Ministrów Rady Europy w celu poprawienia zdolności jej członków do zwalczania korupcji poprzez nieustanny proces dynamicznych zmian, wzajemnej ewaluacji i wywieranie serdecznej presji. Członkami tej grupy są również państwa, które nie są członkami Rady Europy.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#AdamNiemczewski">GRECO przeprowadza regularne ewaluacje w państwach członkowskich. Ocenę postępów połączono z rekomendacjami dla władz. Jest ona prowadzona w tzw. rundach ewaluacji lub rundach oceny, z których każda skupia się na jednym aspekcie walki z korupcją i przeciwdziałania tejże korupcji. Nas interesuje czwarta grupa oceny. Czwarta grupa była przeprowadzona pod hasłem zapobiegania korupcji w odniesieniu do parlamentarzystów, sędziów i prokuratorów. Zostało to wszczęte z początkiem roku 2012, raport dotyczący Polski został upubliczniony w roku 2013. Skracając już informacje o GRECO, powiem, że wystosowała ona do władz polskich zalecenia, których realizację oceniała okresowo, a swoje oceny przedstawiała w kolejnych raportach. Ostatni raport okresowy w stosunku do Polski grupa GRECO przyjęła w roku 2025. Skupiono się na następujących zagadnieniach: zasady etyczne; kodeks postępowania i konflikt interesów; zakaz lub ograniczenie wykonywania niektórych czynności i działań; oświadczenia dotyczące majątku, przychodów, zobowiązań i interesów; egzekwowanie obowiązujących przepisów; oraz ogólna świadomość parlamentarzystów.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#AdamNiemczewski">W pierwotnym raporcie z 2013 r. grupa skierowała do władz polskich 6 rekomendacji dotyczących zapobiegania korupcji i walki z nią w odniesieniu do parlamentarzystów. Dotyczyły one: doprecyzowania przepisów regulaminu w zakresie działalności lobbingowej; szczegółowego zdefiniowania konfliktu interesów; wprowadzenia precyzyjnych zapisów dotyczących norm etycznych i zachowań; co do oświadczeń majątkowych – obniżenia wysokości deklarowanej kwoty dla ujawnienia ruchomości; zasad kontrolowania, przestrzegania przez parlamentarzystów norm etycznych; ujawnienia informacji na temat majątku bliskich członków rodziny, ale bez podawania ich do publicznej wiadomości; utworzenia niezależnego stanowiska poufnego doradcy udzielającego parlamentarzystom porad dotyczących kwestii etycznych; ewentualnego konfliktu interesów w odniesieniu do konkretnych sytuacji oraz przeprowadzenia specjalnych i okresowych szkoleń dla wszystkich posłów i senatorów, dotyczących etyki i konfliktu interesów.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#AdamNiemczewski">W trakcie wdrażania rekomendacji w 2013 r. marszałek Senatu skierował do komisji regulaminowej te wnioski grupy GRECO. Komisja zaproponowała projekt ustawy, jednak w związku z tym, że Ministerstwo Sprawiedliwości w 2015 r. stwierdziło, że przeprowadza szerokie prace na temat oświadczeń majątkowych, komisja wycofała swój wniosek. Jednak te prace w ministerstwie nie były kontynuowane, w związku z tym minister sprawiedliwości ponownie skierował pismo do marszałka Senatu oraz marszałka Sejmu, aby wdrożyć rekomendacje grupy GRECO. W 2016 r. do marszałka Sejmu oraz marszałka Senatu skierowano kolejne pismo z Ministerstwa Sprawiedliwości o wykonanie rekomendacji GRECO. I te pisma były ponawiane w kolejnych latach. Odpowiedzi udzielała kancelaria Senatu, były to informacje, które sporządzała komisja regulaminowa.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#AdamNiemczewski">Najnowsza ewaluacja w ramach czwartej rundy oceny, czyli ta, która została przyjęta w grudniu 2024 r. i opublikowana w 2025 r… W odniesieniu do Senatu grupa proponuje: zwiększenie przejrzystości relacji parlamentarzystów z lobbystami i innymi osobami trzecimi, które próbują wywierać wpływ na proces legislacyjny, w tym w związku z posiedzeniami podkomisji parlamentarnych; wprowadzenie standardów etycznych i postępowania wśród senatorów oraz rozpowszechnianie ich w gronie senatorskim; opracowanie mechanizmu deklarowania potencjalnych konfliktów interesów; zrewidowanie mechanizmu monitoringu przestrzegania przez parlamentarzystów zasad etycznych i postępowania, w tym zasad dotyczących konfliktu i interesów i powiązanych obszarów. W związku z tym pan przewodniczący komisji zalecił zamówienie przez nasze biuro opinii. Opinie sporządzili prof. Marcin Wiszowaty oraz prof. Jacek Hołówka. Ekspertyzy sprowadzają się do tego, że profesorowie wystosowali opinię w zakresie oceny zasad etyki poselskiej, tych, które funkcjonują w Sejmie – ponieważ w Sejmie są uchwalone – postulatów odnośnie do zawartości katalogu zasad etyki senatorskiej oraz mechanizmu deklarowania potencjalnych konfliktów interesów senatorów i możliwości ich uregulowania.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#AdamNiemczewski">Prof. Wiszowaty sugeruje, aby w odniesieniu do prac nad tworzeniem kodeksu etyki senatorskiej potraktować jako standard uchwałę Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, a także zasady, które są w brytyjskim parlamencie, czyli 7 zasad życia publicznego z raportu komisji standardów w życiu publicznym, tzw. Komisji Nolana. Sugeruje też: poszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do inicjowania postępowania w sprawie naruszenia zasad etyki senatorskiej; rozbudowanie ustawy o zawodowej działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa, w tym poszerzenie obowiązków sprawozdawczych, wprowadzenie pewnej jawności spotkań z lobbystami, stworzenie rejestru kontaktów z lobbystami, poszerzenie ustawowej definicji działalności lobbingowej, uwzględnienie informacji o tzw. śladzie legislacyjnym, publicznie dostępnej informacji o źródłach projektów aktów prawnych; wprowadzenie obowiązku szkoleń etycznych; zapewnienie mechanizmu składania skarg na zachowania senatorów przez organizacje społeczne; stworzenie komentarza do zasad etyki senatorskiej; stworzenie niezależnej instytucji kontrolnej; poszerzenie składu komisji regulaminowej o ekspertów spoza Senatu; zreformowanie systemu sankcji, w tym wprowadzenie obowiązku osobistych przeprosin na forum Senatu czy możliwości odebrania funkcji w Izbie.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#AdamNiemczewski">W odniesieniu do kwestii oświadczeń majątkowych, rejestru korzyści i konfliktu interesów prof. Wiszowaty proponuje rozszerzenie zakresu oświadczeń majątkowych o interesy członków rodziny senatorów, wprowadzenie mechanizmu zgłaszania konfliktu interesów ad hoc, przed głosowaniami lub dyskusją w Senacie.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#AdamNiemczewski">Prof. Jacek Hołówka…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SławomirRybicki">Panie Dyrektorze, ja mam taką propozycję, abyśmy dzisiaj zbyt daleko nie rozwijali kwestii wszystkich propozycji, które są zawarte w tych ekspertyzach, ponieważ my je mamy. Ja bym chciał, jeżeli pan dyrektor pozwoli, zaproponować, abyśmy najbliższe posiedzenie komisji poświęcili w całości dyskusji na temat celowości, zakresu naszych ewentualnych decyzji, które byłyby dla Senatu, jak rozumiem, projektem takich lub innych działań w zakresie regulaminu czy innych aktów prawnych, ale żebyśmy tego dzisiaj nie rozwijali.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SławomirRybicki">Sygnalizujemy, jak rozumiem, Panie Dyrektorze, że jest jakieś kalendarium wydarzeń oraz są ekspertyzy. Ja bym zachęcał wszystkich członków komisji do zapoznania się z tym i takiej refleksji ponad wszelkimi naszymi sporami, ponieważ rzecz ma swoją historię i jest, jeżeli się na to zdecydujemy, rozstrzygnięciem na kolejne kadencje. A więc mimo świadomości, że Senat nie jest miejscem szczególnie agresywnej debaty, że ten język debat w Senacie jest ciągle jeszcze, mimo polaryzacji i różnych napięć, na poziomie, który nie powinien bulwersować opinii publicznej, jednak wiemy, że oczywiście te rekomendacje GRECO są istotne i musimy podjąć na ten temat debatę. Dlatego zapowiadam, że najbliższe posiedzenie komisji… Terminu nie chcę jeszcze wskazywać, bo chcę go uzgodnić z panią marszałek, która zapowiedziała, że chciałaby wziąć udział w pracach na takim posiedzeniu komisji i w dyskusji. A więc nie zakreślamy żadnego horyzontu czasowego do podjęcia decyzji, ale tę dyskusję powinniśmy rozpocząć. Czy możemy tak się umówić, Panie Dyrektorze…</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#komentarz">(Wicedyrektor Biura Legislacyjnego w Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: …gotowość Biura Legislacyjnego…)</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#SławomirRybicki">…że na kolejnym posiedzeniu, oczywiście z udziałem pana dyrektora, poświęcilibyśmy się głębszej analizie tych propozycji zawartych w obydwu ekspertyzach?</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#SławomirRybicki">Jeśli jest zgoda, to dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#SławomirRybicki">Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 43)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>