text_structure.xml
20.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 9 minut 31)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#SławomirRybicki">Dzień dobry. Otwieram siedemnaste posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#SławomirRybicki">W porządku posiedzenia miały być 2 punkty: przygotowanie projektu uchwały w sprawie zmian w składzie komisji senackich i opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2025. Chciałbym zaproponować zmianę porządku, tj. wykreślenie punktu pierwszego, czyli zmiany w składach komisji senackich, ponieważ wniosek, który wpłynął do komisji, został wycofany, a wiemy, że po zaprzysiężeniu nowego senatora będziemy musieli się zebrać, pewnie na kolejnym posiedzeniu, aby wybrać tego senatora do składu komisji. A więc jeżeli nie ma sprzeciwu, to ten porządek byśmy zmienili.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#SławomirRybicki">Jeżeli nie ma sprzeciwu, to uznaję, że ta propozycja została przyjęta. Nie ma sprzeciwu. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#SławomirRybicki">Przejdźmy wobec tego do realizacji wcześniejszego punktu drugiego porządku posiedzenia komisji: opinia komisji o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na rok 2025.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#SławomirRybicki">Witam na posiedzeniu komisji panią Ewę Polkowską, szefa Kancelarii Senatu, a także panią Agnieszkę Szlązak, dyrektora Biura Finansowego Kancelarii Senatu. Witam również pana mecenasa Mirosława Reszczyńskiego, głównego legislatora w Biurze Legislacyjnym. Witam serdecznie.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#SławomirRybicki">Przejdźmy wobec tego do przedstawienia projektu budżetu. Pani Minister, oddaję pani głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#EwaPolkowska">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#EwaPolkowska">Szanowni Państwo, jeśli pozwolicie, to ja oczywiście bardzo krótko… Dostaliście państwo projekt budżetu w formie pisemnej, ja przedstawię krótkie wprowadzenie. Jesteśmy do dyspozycji, będziemy odpowiadać na pytania.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#EwaPolkowska">Z upoważnienia pani marszałek Senatu Małgorzaty Kidawy-Błońskiej, zgodnie z art. 9 ust. 1 pkt 17 regulaminu Senatu, prosimy o wyrażenie opinii o projekcie budżetu Kancelarii Senatu na 2025 r.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#EwaPolkowska">Bardzo krótko o dochodach i o wydatkach, najważniejsze elementy tych pozycji. Dochody zaplanowaliśmy w wysokości 120 tysięcy zł. One są niższe od kwoty ujętej w tym roku w ustawie budżetowej na rok 2024, ale to wynika z faktu, że w roku bieżącym występują dochody o charakterze incydentalnym, m.in. zwrot niewykorzystanych przez senatorów środków na prowadzenie biur senatorskich, których to dochodów, zgodnie z naszym doświadczeniem, już nie przewidujemy, nie będą one występować w roku następnym.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#EwaPolkowska">Jeśli chodzi o wydatki, to projekt budżetu Kancelarii Senatu przewiduje wydatki w łącznej wysokości 268 milionów 192 tysięcy zł i te wydatki są wyższe w stosunku do roku bieżącego o 85 milionów 341 tysięcy zł, to jest o 46,7%. Chciałabym państwu przekazać i podać 3 główne przyczyny wzrostu wydatków.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#EwaPolkowska">Po pierwsze, zaopiniowane przed chwilą pozytywnie przez Komisję Emigracji i Łączności z Polakami za Granicą zwiększenie poziomu wsparcia finansowego na rzecz Polonii i Polaków za granicą to są ujęte w projekcie budżetu dotacje celowe dla organizacji pozarządowych realizujących zlecone przez Senat zadania publiczne. Planujemy na przyszły rok, aby te środki wynosiły 85 milionów zł, czyli były wyższe w stosunku do roku obecnego o 75 milionów zł.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#EwaPolkowska">Po drugie, w 2025 r. Kancelaria Senatu łącznie z Kancelarią Sejmu będzie realizować zadania związane z objęciem przez Rzeczpospolitą Polską przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej w pierwszej połowie przyszłego roku. Kwota wzrostu wydatków z tego tytułu wynosi 2 miliony 219 tysięcy i są to przede wszystkim wydatki przeznaczone na organizację spotkań eksperckich oraz międzynarodowych spotkań przewodniczących komisji Senatu i ich zagranicznych odpowiedników, podróże służbowe zagraniczne senatorów i pracowników. Jak państwo wiecie, część kalendarza związanego z prezydencją dotyczy także spotkań w Brukseli. Jednym słowem jest to organizacja spotkań na forum międzynarodowym.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#EwaPolkowska">Trzecią przyczyną jest wzrost funduszu wynagrodzeń o prognozowany wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej i wzrostu kwoty bazowej, ustalony obecnie na poziomie, w stosunku do roku obecnego, na 4,1%. To skutkuje także wzrostem pochodnych naliczanych od wynagrodzeń. A więc stąd te wzrosty</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#EwaPolkowska">Ponadto wzrost wydatków nastąpił w zakresie finansowania biur senatorskich, dlatego że te 4,1% dotyczące funduszu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej przekłada się także na środki, którymi dysponują senatorowie w ramach biur senatorskich na wynagrodzenia dla swoich pracowników.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#EwaPolkowska">Ten wzrost jest związany także z tym, że w 2025 r. pracownikom spełniającym warunki do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia rocznego świadczenia te będą wypłacane za pracę w biurze za okres 12 miesięcy w roku obecnym. Ten wzrost jest dlatego, że do tej pory praca dotyczyła w większości przypadków tylko paru miesięcy, a nie pełnego okresu, 12 miesięcy, za który wynagrodzenie roczne jest naliczane i wypłacane.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#EwaPolkowska">Szanowni Państwo, tak jak powiedziałam, w związku z tymi wzrostami kancelaria będzie realizowała wydatki w 2 rozdziałach klasyfikacji budżetowej – to są urzędy naczelnych organów władzy państwowej kontroli i ochrony prawa w rozdziale 75101, zaś pozostała działalność to są środki, dotacje na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą w rozdziale 75195. Jeśli chodzi o ten rozdział dla nas podstawowy, najważniejszy, w którym mamy gros wydatków Kancelarii Senatu, to wydatki znajdują się w 3 grupach: to są świadczenia na rzecz osób fizycznych, wydatki bieżące jednostek budżetowych oraz wydatki majątkowe. Bardzo króciutko przypomnę państwu poszczególne grupy, bo co roku przy okazji planowania budżetu, ale i realizacji budżetu sprawozdajemy i pokazujemy wydatki w ramach tych 3 grup.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#EwaPolkowska">Jeśli chodzi o świadczenia na rzecz osób fizycznych, to tu projekt planu wydatków w 2025 r. przewiduje 34 miliony 694 tysiące zł i te wydatki są wyższe o 2 miliony 330 tysięcy zł, to jest o 7,2%. To jest związane ze zwiększeniem wydatków w głównym zakresie wypłacanych na funkcjonowanie biur senatorskich. W ramach tego paragrafu realizowane są świadczenia dotyczące diet senatorskich, świadczenia niezaliczane do wynagrodzeń przysługujące pracownikom na podstawie przepisów pracy, ale także zwrot kosztów podróży osobom niebędącym pracownikami.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#EwaPolkowska">Jeśli chodzi o wydatki bieżące jednostek budżetowych, to tu jest wysoka pozycja. W tej grupie planujemy wydatki w wysokości 140 milionów 403 tysiące zł i są one większe o 5,8% w stosunku do ustawy budżetowej na rok obecny. W tej grupie wydatków są w szczególności wynagrodzenia pracowników, uposażenia senatorskie, dodatki do uposażeń, składki naliczane od tych świadczeń. To oczywiście wynika z ustalonego wzrostu funduszu wynagrodzeń o 4,1% stosownie do zasad przyjętych do określania wydatków dla jednostek rządowych zawartych w piśmie ministra finansów z dnia 12 lipca. Tutaj są również wydatki bieżące, z tych wydatków bieżących są finansowane zakupy towarów i usług. Wysokość tych wydatków została zaprojektowana w budżecie Kancelarii Senatu na poziomie 26 milionów 727 tysięcy zł. Kolejna grupa wydatków, malejąco w kwotach, to są krajowe i zagraniczne podróże służbowe senatorów i pracowników. Projektowana na ten cel kwota wynosi 5 milionów 496 tysięcy zł. Ponadto tutaj planowane są też wydatki na środki na pokrycie kosztów działalności klubów, kół senackich oraz utworzonych przez nie biur, opłacanie podatków, składek międzynarodowych, wykupywanie polis ubezpieczeniowych, ale także na wynagrodzenia wypłacane na podstawie umów cywilnoprawnych w Kancelarii Senatu. Szczegółowe dane dotyczące tej grupy wydatków są oczywiście zawarte w przedłożonym pisemnie komisji projekcie budżetu.</u>
<u xml:id="u-3.13" who="#EwaPolkowska">Wydatki majątkowe, to jest ta trzecia grupa, zaplanowaliśmy na 8 milionów 96 tysięcy zł i one są większe o 3,5% w stosunku do roku obecnego. Tutaj podstawowym obszarem działalności inwestycyjnej jest zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz środki na zakup licencji oprogramowania w celu podniesienia zapewnienia bezpieczeństwa sieci informatycznej, zakup sprzętu informatycznego, takiego jak serwery, routery, przełączniki sieciowe i macierze dyskowe, ale także zasilacze awaryjne. Planowana jest także wymiana na sali posiedzeń Senatu – to jest kontynuacja zadania, które obecnie jest realizowane – systemu do elektronicznej obsługi głosowań oraz systemu telewizji, w tym systemu kamer telewizyjnych, które po wielu latach użytkowania wymagają już wymiany. Jest także kwestia wymiany systemu klimatyzacji, ale też remontów i napraw w tym zakresie związanych z użytkowaniem przez Kancelarię Senatu.</u>
<u xml:id="u-3.14" who="#EwaPolkowska">W ramach rozdziału drugiego, dotyczącego pozostałej działalności, Kancelaria Senatu zaplanowała na opiekę nad Polonią i Polakami za granicą budżet w wysokości 85 milionów zł. To jest to, o czym mówiłam. Jest to wzrost o 75 milionów w stosunku do roku obecnego, ujęty w paragrafach w zakresie dotacji udzielanych fundacjom, stowarzyszeniom i pozostałym jednostkom niezaliczanym do sektora finansów publicznych. W zasadzie tylko dla porządku chciałabym wspomnieć, że opieka nad Polonią i Polakami za granicą jest wpisana w ustawie… Podmiotem, który sprawuje tę opiekę… Zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, Senat oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych sprawują opiekę nad Polonią i Polakami za granicą.</u>
<u xml:id="u-3.15" who="#EwaPolkowska">Szanowni Państwo! Jedno, dwa zdania, żeby pokazać państwu budżet w układzie zadaniowym. Jesteśmy tak naprawdę obecni w dwóch zadaniach w zakresie wykonywania funkcji państwa: w funkcji 1. Zarządzanie państwem i w funkcji 15. Polityka zagraniczna. To dotyczy tych pieniędzy, które są przeznaczone na dotacje i na prezydencję, o czym już mówiłam. Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.16" who="#EwaPolkowska">Jesteśmy do państwa dyspozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję, Pani Minister.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#SławomirRybicki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#SławomirRybicki">Bardzo proszę, pan senator Trela.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#JacekTrela">Pani Minister, jedna rzecz… Kilka kwestii, ale bardzo szybko i krótko.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#JacekTrela">Jedna kwestia, która cieszy, to zwiększenie nakładów na zadania o charakterze inwestycyjnym. Do najistotniejszych zadań, o których mówi się w tym budżecie, należy wymiana systemu obsługi głosowań i systemu telewizji na sali posiedzeń. Martwi jednak zawarta na stronie 14 informacja odnośnie do tego samego, tj. że to będzie rozpoczęcie prac związanych z wymianą na sali posiedzeń systemu elektronicznej obsługi głosowań. Czy to znaczy, że to będzie rozpoczęcie, a kontynuowane to będzie do 2026, czy też w 2025 r. ta inwestycja będzie zakończona? To jest jedna kwestia.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#JacekTrela">Druga też dotyczy wydatków remontowych. Czy przewiduje się w ramach tych wydatków remontowych, na które przeznaczony jest 1 milion 277 tysięcy zł, remont lokali, remont biur Kancelarii Senatu w korytarzu… w tym pierwszym korytarzu? Nie wiem, czy to jest korytarz A, czy jakiś inny. To ten taki długi korytarz.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#JacekTrela">I trzecia kwestia. Na nagrody konkursowe, na konkursy przewidziane są 144 tysiące zł i podane są przykłady. Ale proszę powiedzieć, w jaki sposób zostało to przewidziane czy wyliczone, skoro Senat jeszcze nie podjął uchwał co do tego, jakich wydarzeń patronem będzie w roku 2025. Czas na to jest do października tego roku i wiem, że czekają jeszcze w kolejce uchwały w tej materii. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SławomirRybicki">Proszę panią minister, ewentualnie panią dyrektor, o udzielenie odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EwaPolkowska">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#EwaPolkowska">Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#EwaPolkowska">System do głosowania to jest inwestycja kilkuletnia. My ją rozpoczęliśmy w tym roku. Okazało się, że nasze początkowe założenie, że w przyszłym roku to zostanie zakończone, nie zostanie zrealizowane, chociażby dlatego, że w momencie, w którym zaprojektowaliśmy funkcjonalność, czyli to, jaki ma być ten system dla użytkownika, czyli dla państwa, jakie ma spełniać oczekiwania… Trudno nam było podczas rozeznania rynku znaleźć takiego wykonawcę, który by spełniał wszystkie nasze oczekiwania związane z funkcjonalnością. Stąd tak naprawdę to, co planowaliśmy zakończyć w przyszłym roku, będzie trwało inwestycyjne jeszcze w roku 2026, tylko i wyłącznie w 2026, żeby tak naprawdę zapewnić oprogramowanie dla tego systemu i przetestować go. Stąd po prostu musimy to sobie planować… To będzie inwestycja, co do której planujemy, że zostanie zakończona w roku 2026. A więc tegoroczne wieloletnie planowanie dotyczące tego systemu do głosowania było zbyt optymistyczne w stosunku do tego, jak wygląda rynek i jaką funkcjonalność chcemy osiągnąć. Proszę pamiętać, że to, co nas opóźnia, wiąże się także w dużej mierze z zapewnieniem maksymalnego bezpieczeństwa posługiwania się tym systemem. Tak że w przyszłym roku będzie gros finansowania tej inwestycji, a w 2026 r. będziemy finansować już jakby końcówkę, oprogramowanie i testować je, co też będzie związane z finansami. Trzeba też powiedzieć, choć oczywiście skala jest może nieporównywalna, bo jest 100 senatorów, a trochę więcej stanowisk obsługujących ten system, jest możliwość korzystania z niego w różnych miejscach, będzie możliwość korzystania z niego nie tylko z miejsc senatorskich, ale… Jest doświadczenie naszych kolegów i koleżanek z Sejmu związane z kilkuletnim wdrażaniem, kilkukrotnym podejściem do wdrożenia systemu do głosowania w Sejmie, więc wiemy, że to jest trudne przedsięwzięcie. Wyciągamy wnioski ze wszystkich problemów, które się przydarzyły Kancelarii Sejmu. Ważne dla nas jest, żebyśmy maksymalnie dotrzymali terminów wdrożenia tego systemu, ale w bezpieczny sposób, także dla państwa, jeśli chodzi o podejmowanie decyzji. To jest sprawa systemu do głosowania.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#EwaPolkowska">Remont lokali w korytarzu, biur w budynku B. Na pewno jest planowany remont klimatyzacji w korytarzu B w przyszłym roku. Nie planujemy, oprócz jednostkowych remontów, generalnego remontu pomieszczeń w budynku B. Zdarzają się takie sytuacje, że mamy do czynienia z odświeżeniem pokoju, budynku, podłóg, wymianą jakichś mebli w jednostkowych pomieszczeniach. To jest zaplanowane.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#EwaPolkowska">Jeśli chodzi o konkursy, o to, jak je planujemy, to powiem, że wszystko opiera się, proszę państwa, na planach. My tak naprawdę nie wiemy, jaką podejmiecie państwo decyzję w zakresie tego, jakie konkursy rzeczywiście będą ogłoszone, ale my planujemy. Plan budżetu kancelarii opiera się na zgłoszonych do niego przedsięwzięciach, które odpowiednie biura kancelarii mają obowiązek zaplanować, np. gabinet marszałka, Biuro Prac Senackich. To jest oparte na naszym wieloletnim doświadczeniu w zakresie tego, jakie mamy ramy organizacyjne, jakie też mamy ramy regulaminowe i jakie zamierzone przedsięwzięcia są projektowane. Jak one zostaną zrealizowane i kiedy będą zrealizowane, to my jeszcze tak naprawdę tego nie wiemy, jesteśmy przygotowani do ich realizacji wtedy, kiedy państwo podejmiecie decyzję. W ramach tych nagród, konkursów są nasze przedsięwzięcia stałe, jak np. corocznie organizowany konkurs „List do Taty”, „Sołtys Roku” czy wreszcie konkurs dla uczniów szkół ponadpodstawowych „Poznajemy Senat Rzeczypospolitej Polskiej”. To jest to, co corocznie wchodzi do naszego kalendarza. Oprócz tego prognozujemy i projektujemy, że państwo, podejmując decyzje, ogłaszając patrona roku… Przewidujemy, że będą z tym związane różnego rodzaju przedsięwzięcia. Wiedząc o tym, jaki jest poziom uchwał podejmowanych zgodnie z regulaminem… To jest nasz projekt i na tym to się opiera. Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#komentarz">(Senator Jacek Trela: Dziękuję bardzo.)</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#SławomirRybicki">Czy są jeszcze pytania? Nie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#SławomirRybicki">Pani Minister, rozumiem, że system do głosowania to nie jest urządzenie czy system, który się kupuje z półki, które kupuje się jako jeden z wielu różnych systemów, jakie są dostępne na rynku, tylko trzeba go zaprojektować pod bardzo konkretną potrzebę, w tym przypadku potrzeby Senatu. Stąd wynika też poziom skomplikowania tego przedsięwzięcia, jak rozumiem.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#komentarz">(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Tak, tak.)</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#SławomirRybicki">Szanowna Komisjo, wydaje się, że istotny jest ogromny wzrost środków na zapewnienie Senatowi środków na finansowanie, realizację przedsięwzięć związanych z opieką nad Polonią. Ta kwota robi wrażenie i bardzo dobrze, że wracamy do skali, która odpowiada powadze Senatu i obowiązkom, jakie ustawodawca nam przypisał. Ten wzrost procentowy w skali całego budżetu kancelarii jest radykalny i myślę, że trzeba podjąć jakieś działania informacyjne o tym, że to nie są wydatki związane ze wzrostem wynagrodzeń, uposażeń etc., tylko że są to środki przeznaczone na ten właśnie cel.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#SławomirRybicki">Jeżeli nie ma innych pytań, to proponuję, aby przyjąć i pozytywnie zaopiniować projekt budżetu Kancelarii Senatu na rok 2025.</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#SławomirRybicki">Nie słyszę innych głosów, więc przyjmuję, że komisja zaopiniowała budżet Kancelarii Senatu na 2025 r. pozytywnie.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#SławomirRybicki">Dziękuję wszystkim państwu.</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#komentarz">(Szef Kancelarii Senatu Ewa Polkowska: Dziękuję.)</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#SławomirRybicki">Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 9 minut 55)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>