text_structure.xml 76.8 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 10 minut 01)</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Sławomir Rybicki)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SławomirRybicki">Dzień dobry państwu.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SławomirRybicki">Witam na dziewiątym posiedzeniu Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SławomirRybicki">Witam na posiedzeniu gości. Witam serdecznie przedstawicieli Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej: pana ministra, zastępcę szefa Kancelarii Prezydenta Piotra Ćwika; panią Liliannę Soję, dyrektora Biura Finansowego Kancelarii Prezydenta RP; Iwonę Jastrzębską, zastępcę dyrektora Biura Finansowego Kancelarii Prezydenta RP; Daniela Wicińskiego, zastępcę dyrektora Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta RP. Witam także: Macieja Wilamowskiego, dyrektora Biura Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa; pana Artura Chojnackiego, eksperta w Biurze Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa; Sebastiana Wasilczuka, zastępcę dyrektora Gabinetu Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego; panią Anetę Cieślik, naczelnika, radcę prawnego w Gabinecie Szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego. Witam również panią Elżbietę Augustyniak, radcę w Wydziale Administracji Państwowej w Departamencie Finansowania Sfery Budżetowej w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SławomirRybicki">Proszę państwa, w porządku posiedzenia jest rozpatrzenie ustawy budżetowej na rok 2024 w częściach właściwych przedmiotowemu zakresowi działania komisji. To jest druk senacki nr 46 oraz druki sejmowe nr 125 i 144. Rozpatrzymy ustawę w zakresie części budżetowej 01 „Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej” i planu finansowego instytucji gospodarki budżetowej – to jest w załączniku nr 12 – czyli Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej, następnie w zakresie części 11 „Krajowe Biuro Wyborcze”, części budżetowej 83 „Rezerwy celowe” w zakresie poz. 17, części budżetowej 03 „Kancelaria Senatu” i części budżetowej 02 „Kancelaria Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SławomirRybicki">Czy do tego porządku są uwagi? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SławomirRybicki">Przyjmuję, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#SławomirRybicki">Przechodzimy do realizacji punktu pierwszego porządku – część budżetowa 01 „Kancelaria Prezydenta RP” oraz Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze, oddaję panu głos z prośbą o zwięzłą, krótką prezentację budżetu. Może pan oczywiście korzystać, jeżeli pan uzna za stosowne, z głosu swoich współpracowników. Przewidujemy na tę część pół godziny, ale oczywiście, jeżeli będzie taka potrzeba, wydłużymy czas posiedzenia komisji. Głosowania przewiduję na koniec posiedzenia. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PiotrĆwik">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PiotrĆwik">Dzień dobry wszystkim państwu.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PiotrĆwik">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PiotrĆwik">Został państwu przedstawiony projekt budżetu Kancelarii Prezydenta RP na rok 2024. Ten projekt jest już po pracach sejmowych, teraz trafił do Senatu i do komisji senackich. Patrząc na to, co wydarzyło się na etapie procedowania projektu budżetu w Sejmie, chciałbym zwrócić się do wszystkich państwa z prośbą o rozpatrzenie pisma, które skierowaliśmy do pana przewodniczącego komisji regulaminowej, a także przewodniczącego Komisji Budżetu i Finansów Publicznych Kancelarii Senatu. Pozwolę sobie w trzech zdaniach powiedzieć, z czym się do państwa zwracamy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PiotrĆwik">W projekcie budżetu kancelarii przygotowywanym w roku 2023 na rok 2024 założyliśmy podwyżki w wysokości 12,3% zgodnie z tym, co zostało zaplanowane przez ówczesny rząd. Taki zapis znajduje się w naszym projekcie budżetu. Rząd pana premiera Tuska, powołany w grudniu, 19 grudnia na swoim posiedzeniu podjął decyzję o zwiększeniu poziomu podwyżek dla całej sfery budżetowej o 7,7%, czyli do 20%. W naszym budżecie pozostała podwyżka planowana na poziomie 12,3%, a pozostałe 7,7% zostało wpisane do rezerwy celowej. I tak pozostało po procedowaniu w Sejmie. Komisja sejmowa rekomendowała, aby brakujące 7,7% znaleźć w budżecie kancelarii w ramach oszczędności, co powodowałoby duże perturbacje, dlatego że założone wydatki w Kancelarii Prezydenta, które rosną proporcjonalnie i stosowanie do tego, jak wzrastają koszty związane z utrzymaniem budynków… Są duże wzrosty, zwłaszcza kosztów związanych z energią. Koszty podwyżek, czyli te koszty osobowe, są znaczące. W kontekście planowanych podwyżek… Będziemy musieli niejako zdejmować założone kwoty z innych paragrafów, aby uzupełnić brakujące środki na podwyżki dla pracowników, bo jesteśmy zobligowani, aby 20-procentowa podwyżka została wprowadzona w Kancelarii Prezydenta podobnie jak we wszystkich innych instytucjach sfery budżetowej. Ewentualnie na koniec roku będziemy mogli starać się o to, aby pozyskać środki z rezerwy celowej i wprowadzić je do budżetu. Zmiany w budżecie spowodują, że będziemy musieli zdejmować założone środki chociażby z inwestycji, które są planowane, inwestycji dotyczących w dużej części budynków zabytkowych, bo przecież struktura budynków, które są w administracji Kancelarii Prezydenta… To są budynki zabytkowe. Ich remonty są zakładane i systematycznie realizowane w kolejnych latach po to, aby utrzymać w jak najlepszej kondycji same budynki i infrastrukturę, która jest z nimi związana, z uwagi na ich walor historyczny, tak aby nie stracić dorobku, który powinniśmy zachować dla kolejnych pokoleń.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PiotrĆwik">Dlatego też zwróciliśmy się do pana przewodniczącego z prośbą, aby potraktować Kancelarię Prezydenta w taki sam sposób, w jaki została potraktowana Kancelaria Senatu, która wzrost o 7,7% ma wpisany do swojego budżetu po pracach sejmowych. Kancelaria Senatu ma ten komfort, że 20-procentowe podwyżki dla pracowników, zgodnie z decyzjami rządowymi, znalazły się w projekcie budżetu Kancelarii Senatu. Stąd nasza ogromna prośba do pana przewodniczącego, do państwa, aby procedując i rozważając kwestie związane z budżetem kancelarii, pochylili się państwo nad tym naszym pismem.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PiotrĆwik">Ja nie posługuję się tutaj kwotami. One są oczywiście wyszczególnione w piśmie skierowanym do pana przewodniczącego. Pozwoliłem sobie powiedzieć tylko o kwestii różnic procentowych, które wynikają z kolejnych decyzji, jakie zapadały na etapie tworzenia projektu budżetu. Cały budżet na poziomie 274 milionów 281 tysięcy to budżet zrównoważony i przygotowany w taki sposób, aby gospodarnie korzystać ze środków, które zostały zapisane, nie uchybiając niczemu, co jest związane ze sprawami pracowniczymi, ale także z kwestiami, które są związane z bieżącym utrzymaniem i funkcjonowaniem Kancelarii Prezydenta RP i Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta, które jest jednostką pomocniczą wobec kancelarii i realizuje zadania, które przynależą do Kancelarii Prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PiotrĆwik">Oczywiście budżet przewiduje także środki na bezpośrednią działalność prezydenta w ramach prerogatyw prezydenckich, w tym m.in. prowadzenie polityki międzynarodowej oraz przyjmowanie gości i delegacji zagranicznych, które się w Polsce pojawią. Wspomnę tutaj o dwóch niewątpliwie dużych wydarzeniach rangi międzynarodowej, które w tym roku będą miały miejsce w Polsce. Pierwsze to jest konferencja Arraiolos, która w ramach kolejnych serii ma się odbyć właśnie w Polsce, a drugie to szczyt V4. Organizatorem obu tych wydarzeń ma być Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. Jest też szereg innych działań, które są związane z bieżącym działaniem kancelarii, począwszy od świąt i uroczystości państwowych oraz kolejnych rocznic – chcemy, aby miały one godną oprawę – poprzez politykę odznaczeniową Kancelarii Prezydenta, która również jest bardzo istotną, ważną kwestią, jeśli chodzi o nasze działania, po pomniejsze działania, takie jak chociażby funkcjonowanie gremium doradczych prezydenta, czyli Narodowej Rady Rozwoju. Tutaj warto zaznaczyć, podnieść to, że wszyscy członkowie Narodowej Rady Rozwoju działającej przy prezydencie w ramach poszczególnych rad merytorycznych, w których pracują, wykonują swoją pracę społecznie. Pozostaje tylko kwestia obsługi wydarzeń i spotkań, które mają miejsce.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PiotrĆwik">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, to tyle tytułem wstępu z mojej strony. Oczywiście jeśli z państwa strony będą bardziej szczegółowe pytania… Jest tutaj cała grupa osób, które będą starały się najlepiej, według naszej wiedzy, na te pytania odpowiedzieć. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SławomirRybicki">Pytanie do pana dyrektora Kapelińskiego, dyrektora Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#SławomirRybicki">Ja rozumiem, że prośba pana ministra złożona na ręce moje i szefa komisji finansów publicznych wiąże się… Gdyby ją rozpatrywać i przegłosowywać, wiązałoby się to ze zmianą budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#SławomirRybicki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze, ja obserwuję budżet kancelarii od bardzo wielu lat. Mamy świadomość jako komisja regulaminowa, która przecież co roku, od wielu lat, a w moim przypadku od 8 lat, pochyla się i pracuje nad budżetami, m.in. Kancelarii Prezydenta, że ten budżet jest bardzo imponujący, powiedziałbym. Ja znam historię budowy tego budżetu. W 2016 r. budżet kancelarii wynosił 131 milionów, dzisiaj wynosi 274 miliony. To jest wzrost o blisko 150 milionów. Wzrosty były co roku i były w zasadzie uzasadnione z jednym wyjątkiem. To był rok 2018, kiedy Kancelaria Prezydenta przygotowała budżet, a większość rządząca ten budżet przyjęła mimo naszych pytań. To budziło zrozumiałe zainteresowanie, pytania były chyba uzasadnione, bo był to wzrost plus minus o 30%. Był to i wzrost etatów, i wzrost budżetu globalnego. I pamiętam, że przedstawiciele ówczesnego kierownictwa Kancelarii Prezydenta powoływali się na rocznicę stulecia niepodległości. Mówili, że to jest rzecz incydentalna i że po tym radykalnym wzroście, wynikającym z potrzeby przygotowania uroczystości, które się dość bogato zapowiadały, ten budżet będzie normalizowany i będzie wracał do poziomu wynikającego z normalnego funkcjonowania kancelarii, poziomu, który nie przewiduje organizacji jakiegoś szczególnego wydarzenia, jakim były obchody stulecia polskiej niepodległości. Ale stało się tak, że ten budżet nie został już zmniejszony, a jeżeli został, to symbolicznie. I, mówiąc kolokwialnie, napompowany budżet Kancelarii Prezydenta, zwiększony ponad normalne potrzeby wynikające z bieżącej działalności, nigdy już nie wrócił do poziomu wynikającego z bieżących potrzeb czy z uwarunkowań formalnoprawnych, z obowiązków konstytucyjnych prezydenta. Dlatego ja nie widzę możliwości, abyśmy, o czym zdecyduje cała komisja, wprowadzali w tej chwili poprawkę do budżetu państwa, która by zwiększała środki na wynagrodzenia o kwotę, o której wspomniał pan minister. Myślę, że komisja przychyli się do decyzji Komisji Finansów Publicznych z Sejmu – kwota na wynagrodzenia może być w tym ogromnym budżecie przeniesiona i wygospodarowana z innych wydatków.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#SławomirRybicki">Proszę bardzo, otwieram dyskusję w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#SławomirRybicki">Pan senator Słoń. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#KrzysztofSłoń">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#KrzysztofSłoń">Biorąc pod uwagę, że procent wzrostu nakładów na Kancelarię Prezydenta zaproponowany w budżecie pierwotnym jest najniższy, oraz biorąc pod uwagę to, co zostało zaplanowane w ustawie okołobudżetowej, i wzrost wynagrodzeń pracowników, w tym również pracowników zatrudnionych w Kancelarii Prezydenta, składam wniosek, by poddano pod głosowanie komisji poprawkę w brzmieniu tożsamym z zaproponowanym w piśmie pani minister Grażyny Ignaczak-Bandych. Jeśli pan przewodniczący pozwoli, to bardzo szybko odczytam tę poprawkę.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#KrzysztofSłoń">Poprawka przewiduje zmniejszenie: część83, dział 758, rozdział 75818, rezerwa celowa poz. 66 „Środki na uzupełnienie wzrostu wynagrodzeń w jednostkach sektora finansów publicznych”, grupa wydatków bieżących, kwota 7 milionów 461 tysięcy zł. Zwiększenie: część 01, dział 751, grupa wydatków „Wydatki bieżące jednostek budżetowych”, łącznie kwota 7 milionów 461 tysięcy, według następujących rozdziałów klasyfikacji budżetowej: rozdział 75101 – kwota 6 milionów 45 tysięcy, rozdział 75103 – kwota 1 miliona 48 tysięcy, rozdział 75111 – kwota 309 tysięcy i rozdział 75195 – kwota 59 tysięcy.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#KrzysztofSłoń">Jednocześnie nadmieniam w ramach uzasadnienia konieczności wprowadzenia tej poprawki, że Kancelaria Prezydenta od lat realizuje szereg zadań związanych również z ochroną zabytków, jak też z reprezentowaniem przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej majestatu naszego państwa w kontaktach zagranicznych. Jest też konieczność prowadzenia na właściwym poziomie biur byłych prezydentów Rzeczypospolitej Polskiej. W związku z tym uznaję zgłoszenie tej poprawki za zasadne i proszę pana przewodniczącego o poddanie jej pod głosowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#SławomirRybicki">Czy są inne głosy w dyskusji?</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#komentarz">(Senator Stanisław Karczewski: Ja krótko, jeśli można.)</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#SławomirRybicki">Proszę bardzo. Pan senator Karczewski.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#komentarz">(Brak nagrania)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#StanisławKarczewski">Teraz. Przepraszam bardzo. Pierwszy raz przyciskam… Dziękuję bardzo. Jeszcze raz w takim razie.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#StanisławKarczewski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#StanisławKarczewski">Przychylam się do głosu pana senatora Słonia, będę głosował za tą poprawką. Proszę pana przewodniczącego o poddanie tej poprawki pod głosowanie, a państwa senatorów proszę o przychylność. Patrząc tylko i wyłącznie na cyfry i starając się robić to w sposób apolityczny, choć jest to trudne, bo wszyscy jesteśmy politykami, widzę tu jednak duży udział emocji politycznych oraz chęć dokuczenia panu prezydentowi i całej kancelarii.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#StanisławKarczewski">Bardzo gorąco zwracam się do komisji, żeby w dobie dobrej kohabilitacji, dobrze rozumianej… Do tej pory pan prezydent wykazał się niezwykle wielką i cierpliwością, i roztropnością. I bardzo bym prosił o podtrzymanie tego budżetu, tym bardziej że słyszymy tutaj wyraźnie, że te środki zostaną przeniesione na to, co nas wszystkich, nie tylko jako polityków z lewej i z prawej strony, ale także jako obywateli Rzeczypospolitej, interesuje. Myślę tutaj o utrzymaniu zabytkowych budynków w odpowiednim stanie, w godnym stanie, tak aby goście zapraszani przez pana prezydenta, aby wszyscy, którzy się tam znajdą, znajdują i będą znajdować, mieli godne warunki.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#StanisławKarczewski">Jeszcze raz bardzo gorąco proszę, aby poprawka, którą zaprezentował pan senator Słoń, uzyskała poparcie naszej komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SławomirRybicki">Jeśli nie ma innych głosów…</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Jest.)</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#SławomirRybicki">Bardzo proszę. Pan senator Trela.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#JacekTrela">Chciałbym poprosić pana ministra, względnie kogoś z przedstawicieli Kancelarii Prezydenta, o wyjaśnienie pozycji zawartej w rozdziale 75106 „Odznaczenia państwowe”, gdzie na odznaczenia państwowe jest przewidziana kwota w wysokości 6 milionów 489 tysięcy zł. Czy zechcieliby państwo przybliżyć nam plan tych odznaczeń i bardziej, niż jest to zawarte w projekcie budżetu, wyspecyfikować poszczególne wydatki?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SławomirRybicki">Proszę bardzo, Panie Ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PiotrĆwik">Szanowny Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PiotrĆwik">Odpowiem na zadane pytania, ale jeśli pan przewodniczący pozwoli, dodam jeszcze trzy zdania komentarza i uzupełnienia, także pod kątem wcześniejszej wypowiedzi pana przewodniczącego.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o wzrost planowanych wydatków w Kancelarii Prezydenta, to na przestrzeni lat 2015–2024 wynikał on z obiektywnych przyczyn, które dotykają wszystkie urzędy funkcjonujące w ramach administracji budżetowej, począwszy od kwestii związanych z obligatoryjnymi podwyżkami, które w kolejnych latach były wprowadzane wskaźnikami wzrostu w całej sferze budżetowej, poprzez wzrost pochodnych… Jest bardzo naturalne, że jak wzrastają wynagrodzenia, to wzrastają także pochodne. W przypadku Kancelarii Prezydenta… Ten budżet jest związany z Narodowym Funduszem Rewaloryzacji Zabytków Krakowa. W tym roku jest wniosek o to, aby ta subwencja została zwiększona o 3 miliony, z 37 do 40 milionów. Mamy wzrost kosztów, które są związane z usługami świadczonymi przez Centrum Obsługi Kancelarii Prezydenta. Są także kwestie wzrostu wynagrodzeń osób zajmujących stanowiska kierownicze, co wynikało z przepisów, które zostały wprowadzone, i dotyczyło także byłych prezydentów Rzeczypospolitej. Nastąpiły wzrosty cen energii elektrycznej i cieplnej oraz gazu, o czym już wstępnie mówiłem, a także wprowadzenie pracowniczych planów kapitałowych. Nastąpił też wzrost ryczałtów należnych do prowadzenia biur byłych prezydentów. To są główne przyczyny wzrostu, jeśli chodzi o budżet Kancelarii Prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PiotrĆwik">Pragnę również zwrócić uwagę na fakt, że jeśli popatrzymy na procentowy przyrost w latach 2015–2024… Mówię o 4 instytucjach, o których rozmawiamy, czyli o Kancelarii Prezydenta, Sejmu, Senatu i Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. U nas ten wzrost jest najmniejszy, on wynosi 63,64%. Dla porównania: w Kancelarii Sejmu jest to 71,42%, a w Kancelarii Senatu – 79,24%. W przypadku Kancelarii Prezesa Rady Ministrów wzrost jest w ogóle dużo, dużo większy w ramach procentowych wskaźników, o których mówię. Nasz jest najniższy na przestrzeni lat 2015–2024. Pragnę też zwrócić uwagę, że te środki, gdyby wyrazić je w formie cyfrowej, pozostają na poziomie 7,5 miliona zł – mówię o środkach brakujących w budżecie kancelarii – i są zapisane w rezerwie celowej, więc de facto one znajdują się w tym szeroko pojętym worku. Kwestia polega tylko na tym, aby zostały przeniesione do budżetu kancelarii na etapie tworzenia budżetu po to, abyśmy mogli potem spokojnie realizować zadania, które przed nami stoją. Stąd też prośba i pismo, z którym zwracaliśmy do panów przewodniczących, w tym pana przewodniczącego komisji regulaminowej.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o kwestie związane z wydatkami na odznaczenia, to mam tutaj bardzo szczegółową rozpiskę pokazującą liczbę poszczególnych odznaczeń, które były przyznawane. Gdyby sięgnąć do tego w formie ogólnej… To rzeczywiście jest grupa wydatków na poziomie 6 milionów 467 tysięcy. Są to głównie środki przeznaczone na zakup orderów, odznaczeń. Do tego jest potrzebna cała oprawa, czyli to, co jest do odznaczenia przynależne, wstążka, oprawka odznaczenia, okładka do legitymacji. Są też koszty usług druku, wpisywania aktów mianowania i patentów, wstążek do orderów i odznaczeń, a także obsługi administracyjnej kapituł orderów. Tak jak powiedziałem, mam tutaj wykaz z roku 2023. W roku 2023 wszystkich odznaczeń, których nie będę wymieniał, jeśli państwo pozwolą, bo jest to cała lista, zostało przyznanych prawie 11 tysięcy. Dla porównania mam tutaj jeszcze dane za rok 2022. W roku 2022 było to niespełna 97 tysięcy.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PiotrĆwik">Ta kwota rzeczywiście wydaje się kwotą dużą, ale jeśli rozbijemy ją na poszczególne odznaczenia i uwzględnimy wszystkie kwestie organizacyjne związane z ich przygotowaniem… Te odznaczenia nie są przygotowywane ani wybijane w Kancelarii Prezydenta, tylko zamawiane w ramach usługi zewnętrznej i później przyjmowane na stan kancelarii. I dopiero na podstawie decyzji podjętej przez pana prezydenta są one przyznawane, a następnie wręczane. Cała ta otoczka związana… To rzeczywiście tworzy taką kwotę. Proszę mi wierzyć, że z bardzo dużą pieczołowitością pochylamy się nad tym, co jest związane z przyznawaniem odznaczeń prezydenckich na każdym etapie – z planowaniem, zamawianiem odznaczeń, a potem z samymi decyzjami, które są rekomendowane panu prezydentowi, jeśli chodzi o ich przyznawanie.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PiotrĆwik">I ostatnie zdanie, Panie Przewodniczący. Nie padło co prawda takie pytanie, ale ta kwestia budziła pewne emocje na posiedzeniu komisji sejmowej. Ja mówiłem o tym – i podtrzymujemy to – że nie wzrasta zatrudnienie w Kancelarii Prezydenta, jeśli chodzi o liczbę etatów. Rok 2023 do roku 2024… 365 etatów, które były w roku 2023, będzie utrzymane w roku 2024, a więc nie ma takiej sytuacji, że w Kancelarii Prezydenta wzrasta zatrudnienie i w związku z tym zwracamy się o to, aby uzupełnić budżet o 7,5 miliona. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#SławomirRybicki">Senator Tyszkiewicz. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#WadimTyszkiewicz">Panie Ministrze, mam pytanie.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#WadimTyszkiewicz">Zanim je zdam, to chciałbym jak gdyby… Myślę, że to jest nie tylko moje zdanie. Sam wzrost płac chyba nie budzi kontrowersji, bo jest inflacja, my to rozumiemy. Ale niepokoi wzrost wydatków na kancelarię, tak jak pan przewodniczący powiedział, o 150 milionów w ciągu 8 lat. No, to jest wzrost dosyć szokujący. I myślę, że naszą intencją jest to, żeby poszukać gdzieś oszczędności, ale nie na pracownikach, bo pracownicy, jak wszędzie, muszą zarabiać i mieć podwyżki przynajmniej z uwzględnieniem współczynnika inflacji.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#WadimTyszkiewicz">Mam pytanie. Ja kocham Kraków. Proszę mi wytłumaczyć, dlaczego z budżetu prezydenta aż 40 milionów… Czy pieniądze z budżetu prezydenta idą na Narodowy Fundusz Rewitalizacji Zabytków Krakowa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PiotrĆwik">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#WadimTyszkiewicz">Z ustawy?</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#komentarz">(Zastępca Szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik: Tak.)</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#WadimTyszkiewicz">Jasne. Jeżeli jest ustawa, to okej. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#WadimTyszkiewicz">Zostaje moja konkluzja dotycząca wzrostu wydatków. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze, jeżeli pan czuje potrzebę odpowiedzi, to bardzo proszę. Potem przejdziemy do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PiotrĆwik">Szanowny Panie Senatorze, ja jednak chciałbym sprostować jedną kwestię i jeszcze raz przytoczyć dane dotyczące procentowego wzrostu, o którym mówiłem.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PiotrĆwik">Różnica kwot między rokiem 2015 a 2024 to jest 106 milionów. Chodzi o wzrost budżetu Kancelarii Prezydenta. Nie 150, tylko 106. W przypadku Kancelarii Sejmu jest to 318, Kancelarii Senatu – 77, a Kancelarii Prezesa Rady Ministrów – prawie 2 miliardy. Procentowo: Kancelaria Prezydenta – 63,64%, najniższy wzrost na przestrzeni lat 2015–2024; Kancelaria Sejmu – 71,42%; Kancelaria Senatu – 79,24%. Proszę zobaczyć, że pozostałym instytucjom, pozostałym urzędom budżety także wzrastają, i to w większym stopniu niż Kancelarii Prezydenta.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PiotrĆwik">Jeśli chodzi o kwestie dotyczące budżetu przeznaczanego na rewitalizację zabytków Krakowa, to jest to wydatek związany z bardzo długą historią, sięga on jeszcze czasów Rady Państwa, bo wtedy to się rozpoczęło, i wynika wprost z zapisów ustawowych. Jest z nami pan dyrektor Biura Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa, który może bardzo szczegółowo przedstawić państwu zakres, jaki jest każdorocznie realizowany w ramach umowy podpisanej między urzędem wojewódzkim, biurem społecznego komitetu… Może nie biurem, tylko społecznym komitetem. …I Kancelarią Prezydenta. Później rozliczane jest to adekwatnie do przyjętych zasad. To jest 40 milionów. Jeśli weźmiemy pod uwagę, że budżet kancelarii to 274 miliony… Jak odejmiemy 40 na obligatoryjne wydatki na zabytki w Krakowie, to, jak widzimy, to nie będzie 274 milionów, tylko 234. A więc de facto po odjęciu tych 40 widać, że ten budżet jest mniejszy, bo wydatki, które idą na Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa, nie są wprost wydatkami kancelarii. One tylko przechodzą przez budżet kancelarii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze, dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#SławomirRybicki">Trzeba by powiedzieć, że to prawda, co pan mówi. Podobnie jak w budżecie z roku 2016… Kwota całości budżetu kancelarii to 164 miliony minus 30 milionów na…</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-18.3" who="#SławomirRybicki">No właśnie. To jest stała pozycja, która nie powoduje jakiegoś szczególnego wzrostu nakładów pracy czy dodatkowych etatów. To jest pewien mechanizm, bardzo dobrze zorganizowany. To działa. Jest oczywiście pytanie, na ile powinno się… To nie jest temat na tę debatę, tylko na debatę, którą powinien zainicjować minister kultury. W jaki sposób finansować w Polsce odnowę zabytków Krakowa, ale też innych miast? Czy tworzyć specjalny fundusz, który byłby dzielony? Ale to jest zupełnie inna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-18.4" who="#SławomirRybicki">Proszę państwa, nasz czas na tę część debaty budżetowej dobiega końca. Poddam pod głosowanie poprawkę senatora przewodniczącego Słonia, który zaproponował, aby budżet państwa, ustawę budżetową uchwaloną przez Sejm zmienić tak, aby o kwotę 7 milionów 461 tysięcy zwiększyć budżet Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej kosztem rezerwy celowej budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-18.5" who="#SławomirRybicki">Kto z państwa senatorów jest za poprawką, którą sformułował senator Słoń? (2)</u>
          <u xml:id="u-18.6" who="#SławomirRybicki">Kto jest przeciw? (4)</u>
          <u xml:id="u-18.7" who="#SławomirRybicki">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-18.8" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.9" who="#SławomirRybicki">Stwierdzam, że komisja odrzuciła propozycję poprawki senatora Słonia zwiększającej budżet Kancelarii Prezydenta, a tym samym zmieniającej ustawę budżetową państwa na 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-18.10" who="#SławomirRybicki">Dziękuję państwu serdecznie. Dalsza część procedowania będzie odbywać się dzisiaj przed komisją finansów publicznych Senatu. Dziękuję. Do widzenia.</u>
          <u xml:id="u-18.11" who="#SławomirRybicki">Ogłaszam minutę przerwy.</u>
          <u xml:id="u-18.12" who="#komentarz">(Przerwa w obradach)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SławomirRybicki">Wznawiam posiedzenie komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#SławomirRybicki">Przechodzimy do realizacji punktu drugiego porządku dziennego: omówienie części 11 budżetu państwa „Krajowe Biuro Wyborcze” w części budżetowej 83 „Rezerwy celowe” w zakresie poz. 17.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#SławomirRybicki">Witam na posiedzeniu komisji panią Magdalenę Pietrzak, szefa Krajowego Biura Wyborczego – witam, Pani Minister – oraz panią Lidię Krysiak, głównego księgowego w Zespole Finansowym w Krajowym Biurze Wyborczym.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#SławomirRybicki">Pani Minister, przejdźmy od razu do realizacji tego punktu. W materiałach, które państwo otrzymali przed posiedzeniem, była propozycja dotycząca części budżetu, która przynależy Krajowemu Biuru Wyborczemu. Państwo senatorowie mieli okazję się z tym zapoznać, ale mimo to prosiłbym, aby pani minister zechciała w sposób skondensowany przedstawić główne założenia budżetu i specyfikę tego roku, który jest rokiem wyborczym.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#SławomirRybicki">Bardzo proszę, Pani Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#MagdalenaPietrzak">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o dochody budżetowe Krajowego Biura Wyborczego, to zostały one zaplanowane w rozdziale 75101 w paragrafie 970. To jest kwota 10 tysięcy zł z tytułu zwrotu dotacji przyznanych gminom na zadania związane z prowadzeniem i aktualizacją stałego rejestru wyborców w ubiegłym roku. Teraz będzie aktualizacja danych zgromadzonych w Centralnym Rejestrze Wyborców.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe, to na działalność Krajowego Biura Wyborczego w roku 2024 zaplanowano wydatki w kwocie 104 milionów, co stanowi 113,2% planu po zmianach na 2023 r. W projekcie budżetu zwiększeniu uległy przede wszystkim wydatki na wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, które zostały przeliczone według wskaźnika wzrostu dla osób nieobjętych mnożnikowymi systemami wynagrodzeń w wysokości 22,3%. Ze sprawozdania sejmowej Komisji Finansów Publicznych o rządowym projekcie ustawy budżetowej dowiedzieliśmy się, że w części 11 została nam zdjęta kwota 1 miliona 75 tysięcy zł na wynagrodzenia osobowe, tj. 2,3%. Dodatkowo o 369 tysięcy zł została nam jeszcze zmniejszona kwota na wydatki bieżące. Tego dowiedzieliśmy się ze sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o projekt, który został przedłożony, to wzrost dotyczył wpłat finansowanych przez pracodawcę na pracownicze plany kapitałowe ze względu na to, że większa liczba pracowników przystąpiła do PPK.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#MagdalenaPietrzak">W paragrafie 4000 nastąpił wzrost o 12,1% z tytułu znaczącego wzrostu wydatków związanych z utrzymaniem pomieszczeń biurowych 50 jednostek organizacyjnych krajowego biura. W paragrafie 4440 uwzględniono odpisy na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, co również wynika ze wzrostu wynagrodzeń. W paragrafie 3020 nastąpił wzrost z tytułu zakupu okularów korygujących wzrok do pracy przy monitorach komputerowych.</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#MagdalenaPietrzak">Zmniejszeniu uległy wydatki w paragrafie 4170 z tytułu umów zleceń i umów o dzieł, a w paragrafie 6050 wydatki inwestycyjne.</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#MagdalenaPietrzak">Pozostałe wydatki zostały zaplanowane na poziomie z ustawy na rok 2023.</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o szczegółowy projekt wydatków, to dotacje celowe dla gmin na zadania zlecone, w tym… Chodzi, tak jak mówiłam wcześniej, o aktualizację danych gromadzonych w Centralnym Rejestrze Wyborców. To są zadania ustawowe, które jako zlecone wykonują gminy. Tu została zaplanowana kwota 7 milionów 650 tysięcy zł. Na świadczenia na rzecz osób fizycznych – 95 tysięcy zł. Na wydatki bieżące – 92 miliony 367 tysięcy, w tym na wynagrodzenia, tak jak mówiłam, 60 milionów 206 tysięcy. Jest tu pomniejszone w związku z poprawką sejmową. Wydatki majątkowe to 3 miliony 888 tysięcy zł. Jeśli chodzi o wynagrodzenia, to przyjęto łącznie kwotę dla 519 etatów, w tym 1 erki.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#MagdalenaPietrzak">Może tylko dodam tutaj, że biuro poza przygotowywaniem wyborów, ogólnopolskich akcji wyborczych, takich, które są związane z upływem kadencji, oprócz referendów ogólnopolskich cały czas wykonuje szereg zadań związanych z wyborami również w toku kadencji. I tak np. w 2021 r. przeprowadzone zostały 434 dodatkowe akcje wyborcze, a w 2022 r. – 328.</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o strukturę zatrudnienia, to ona jest specyficzna w naszej jednostce, ponieważ kadra pracownicza składa się wyłącznie z pracowników merytorycznych. Pracownicy merytoryczni są osobami z wyższym wykształceniem, po takich kierunkach jak prawo, administracja, finanse, informatyka. Są to osoby o unikalnym doświadczeniu, specjaliści z zakresu niszowej dziedziny prawa, jakim jest prawo wyborcze. W związku z tym bardzo zależy mi na tym, żeby byli odpowiednio wynagradzani.</u>
          <u xml:id="u-20.10" who="#MagdalenaPietrzak">Jeżeli chodzi o przeciętne wynagrodzenie miesięczne przypadające na 1 pełnozatrudnionego pracownika, bez erki, łącznie z dodatkowym wynagrodzeniem rocznym, ze wszystkimi wypłatami indywidulanymi, m.in. nagrodami jubileuszowymi i odprawami, to w 2022 r. wyniosło ono 7 tysięcy 897 zł i 90 gr. Przy czym muszę tutaj podkreślić, że ze względu na strukturę organizacyjną… Mamy 7 zespołów w centrali i 49 delegatur, które znajdują się we wszystkich byłych miastach wojewódzkich. Taka struktura zatrudnienia powoduje, że jest 56 dyrektorów, więc średnie wynagrodzenia są z tego powodu nieco wyższe.</u>
          <u xml:id="u-20.11" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o grupę wydatków w paragrafie 4000, to zaplanowaliśmy 8 milionów 800 tysięcy. Jeśli chodzi o wynagrodzenia bezosobowe… To są środki, które przeznaczamy na wynagrodzenia dla 9 członków Państwowej Komisji Wyborczej, 100 komisarzy oraz umowy zlecenia i o dzieło. Tu zaplanowaliśmy 95% wydatków z planu po zmianach na 2023 r. Pozostałe wydatki, czyli typowe zakupy, usługi remontowe, podróże służbowe, różne opłaty, składki itd… To jest 100% planu po zmianach na 2023 r. Podatek od nieruchomości wzrósł. Tam było 108,8%.</u>
          <u xml:id="u-20.12" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o wydatki majątkowe, to zostały one zaplanowane w paragrafie 6050 na kwotę 100 tysięcy zł. To jest modernizacja pomieszczeń biurowych 3 delegatur, w Olsztynie, Krakowie, Białej Podlaskiej. W paragrafie 6060 jest kwota 3 milionów 788 tysięcy – 100 tysięcy jest na zakup sprzętu administracyjno-poligraficznego, a 3 miliony 688 tysięcy obejmuje zakup licencji na potrzeby infrastruktury sieciowej i przetwarzania danych krajowego biura, tak aby zapewnić nowe funkcjonalności i właściwy poziom bezpieczeństwa, oraz zakup sprzętu na potrzeby rozbudowy infrastruktury sieciowej i przetwarzania danych.</u>
          <u xml:id="u-20.13" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o wydatki majątkowe finansowane z rezerwy celowej na rok 2024, to wydatki te zaplanowane zostały na poziomie 1 miliona 630 tysięcy. W poszczególnych paragrafach… Przede wszystkim jest to na rozwój systemu informatycznego „Wsparcie Organów Wyborczych”. W przypadku każdego rodzaju wyborów te funkcjonalności są różne. Na zadania związane z wyborami prezydenta – 300 tysięcy, na zadania związane z obsługą wyborów samorządowych i w toku kadencji – również kwota 300 tysięcy, na zadania związane z obsługą wyborów do Parlamentu Europejskiego – kwota 200 tysięcy zł. Zostały też zaplanowane środki na przygotowanie spotów i materiałów szkoleniowych dotyczących wyborów samorządowych – kwota 415 tysięcy, i wyborów do Parlamentu Europejskiego – również kwota 415 tysięcy.</u>
          <u xml:id="u-20.14" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o wydatki budżetowe zgłoszone do rezerwy celowej, to na zadania wyborcze przewidziane do realizacji w bieżącym roku jest kwota 1 miliarda 595 milionów 670 tysięcy. Z tego na wybory uzupełniające do Senatu została zaplanowana kwota 4 milionów 425 tysięcy. My zawsze zakładamy w planowanym budżecie konieczność obsadzenia 3 mandatów w średniej wielkości okręgu wyborczym. Na wybory samorządowe, ponowne, przedterminowe, do nowych rad, uzupełniające w toku kadencji oraz referenda lokalne jest kwota 6 milionów 345 tysięcy zł. Na wybory do rad gmin, powiatów, sejmików, województw, na wybory wójtów, burmistrzów, prezydentów, które się w tym roku odbędą, zaplanowana jest kwota 817 milionów 600 tysięcy zł, w tym wydatki majątkowe w kwocie 715 tysięcy zł przy założeniu, że będzie konieczność zapewnienia ponownego głosowania przy wykorzystaniu środków na 100% obwodów. Tak mamy w planie.</u>
          <u xml:id="u-20.15" who="#MagdalenaPietrzak">Na referendum ogólnokrajowe zostały zaplanowane 372 miliony, na wybory do Parlamentu Europejskiego – 395 milionów, w tym wydatki majątkowe na poziomie 615 tysięcy zł. Na wybory prezydenta zaplanowano wydatki majątkowe w kwocie 300 tysięcy – na rozwój systemu informatycznego „Wsparcie Organów Wyborczych” w zakresie funkcjonalności związanych z obsługą wyborów prezydenta. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#SławomirRybicki">Bardzo dziękuję, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#SławomirRybicki">To bardzo zwięzłe, jak zawsze merytoryczne przedstawienie budżetu Krajowego Biura Wyborczego.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#SławomirRybicki">Czy ktoś z państwa senatorów ma pytania, uwagi, wnioski?</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#SławomirRybicki">Bardzo proszę. Pan senator Słoń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#KrzysztofSłoń">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#KrzysztofSłoń">Wysoka Komisjo! Pani Minister!</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#KrzysztofSłoń">Mam pytanie dotyczące tego planu na 104 miliony zł. Z pani wypowiedzi wynikało, że ten plan został zmniejszony. Tak? Proszę zatem o informację, jak państwo przemodelowaliście budżet, żeby skompensować tę różnicę, która została przyjęta w projekcie sejmowym. Jak to wpłynie na budżet Krajowego Biura Wyborczego? Rozumiem, że to są środki, których brak dotknie głównie pracowników. Tak? Czyli nie będzie tych 20% z ustawy okołobudżetowej, chyba że państwo będziecie w jakiś inny sposób przesuwać środki w swoim budżecie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MagdalenaPietrzak">Ja tutaj wyjaśnię. Te 20% będziemy mieć. Zostało nam zmniejszone, ponieważ w planie, oprócz tego, co powinniśmy zaplanować zgodnie z wytycznymi ministra finansów, zaplanowałam zwiększoną kwotę o… Już nie pamiętam. O 10%, o prawie 11% ta kwota była większa, niż wynikałoby to z zasad planowania na dany rok, ponieważ nasze wynagrodzenia są dużo niższe. Mamy problem… Już nie chciałam tutaj rozwijać tego tematu, ale mamy problem z obsadą stanowisk, ponieważ ta praca jest specyficzna. My tak naprawdę mamy cały czas wybory. Kiedy przyjdzie ktoś – a nie ma takich osób – które znają te przepisy… To jest, jak mówię, niszowa dziedzina prawa, tego tak naprawdę się trzeba nauczyć, pracując, od pracowników, którzy już wiele lat prowadzą swoją działalność w Krajowym Biurze Wyborczym. W związku z tym nie możemy stworzyć zachęt. Ja dlatego od razu zaplanowałam więcej i wyszło 22,3%. I to po prostu zostało obniżone o te 2,3%, do 20%.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o kwotę, która została zdjęta z wydatków bieżących, to planujemy, że na pewno zmniejszymy pochodne od wynagrodzeń. Będzie tak jeszcze z paragrafem 4000. Taki mamy zamiar.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#komentarz">(Senator Krzysztof Słoń: Dziękuję bardzo.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#SławomirRybicki">Czy są jeszcze pytania?</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#SławomirRybicki">Pan senator Trela. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#JacekTrela">Ja chciałem panią poprosić o wyjaśnienie 2 kwestii.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#JacekTrela">Jedna wiąże się z planowanym wydatkiem rzędu 370 milionów zł na referendum ogólnokrajowe. Czy pani zechciałaby nam przybliżyć, dlaczego taka kwota jest planowana i o jakim referendum mówimy? To jest jedna rzecz.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#JacekTrela">Druga. Czy gdyby została uchwalona ustawa planowana przez Ministerstwo Sprawiedliwości, związana z zaangażowaniem Państwowej Komisji Wyborczej i tym samym Krajowego Biura Wyborczego w wybory sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa… Czy planowane są w tym budżecie środki na pokrycie takiej działalności? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, to na razie nie mamy zaplanowanego żadnego referendum, ale my w budżecie musimy przewidzieć środki na wszelkie ewentualności. Co roku planujemy wydatki na referendum, bo w każdej chwili może się okazać, że będzie trzeba je przeprowadzić. Podobnie jest z wyborami uzupełniającymi do Senatu. Ordynacja jest taka, że w momencie, kiedy wygaśnie mandat senatora, trzeba przeprowadzać wybory uzupełniające, tak więc planujemy… Nasz przyjęty wskaźnik jest taki, że to są 3 mandaty w średniej wielkości okręgach. Podobnie jest tutaj ze sprawą referendum.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#komentarz">(Senator Jacek Trela: Ta kwota 370 milionów zł jest porównywalna z kwotami z poprzednich budżetów?)</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o poprzednie… Tak, jest porównywalna. Znaczy jest zwiększona, choćby o wydatki na diety dla mężów zaufania, bo tego nigdy wcześniej nie mieliśmy. To zostało wprowadzone w ubiegłym roku. W związku z tym w tym roku po raz pierwszy w przypadku dodatkowych akcji wyborczych, które musimy zaplanować, musimy zaplanować również wydatki na mężów zaufania. To na pewno jest o tyle… Zaplanowany jest też wzrost cen, bo on jest, w tym wzrost cen usług drukarskich itp. Ten cały wzrost jest założony.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#MagdalenaPietrzak">Jeśli chodzi o drugie pytanie, dotyczące projektu ustawy o KRS, to tych wydatków tutaj nie ma. Będziemy… Otrzymaliśmy prośbę od ministra sprawiedliwości, żeby zaopiniować jako Państwowa Komisja Wyborcza ten projekt, i taka opinia będzie przekazana. Jednym z jej elementów będzie wskazanie na to, że w ocenie skutków regulacji, która jest załączona do projektu, nie ma zaplanowanych środków, które miałyby zwiększyć budżet. Jest nawet napisane, że zostanie on nieznacznie zwiększony, bo przewiduje się wydatki sądów. W przypadku organu zarządzającego takie wybory nie zostały zaplanowane żadne środki. Nie zostały one przewidziane, wyliczone w jakiś sposób, a więc w budżecie tego nie ma, bo to nie jest nasze zadanie. Dopiero wtedy, kiedy to się stanie nałożonym na nas zadaniem ustawowym, będziemy mieć prawo podejmować działania w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#komentarz">(Senator Jacek Trela: Dziękuję bardzo.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#SławomirRybicki">Czy są jeszcze pytania do pani minister?</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#SławomirRybicki">Skoro nie ma, to dziękujemy bardzo.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#SławomirRybicki">Do głosowania nad opinią przystąpimy na końcu posiedzenia komisji.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#SławomirRybicki">Dziękuję, Pani Minister.</u>
          <u xml:id="u-27.5" who="#SławomirRybicki">Zamykam tę część posiedzenia i ogłaszam przerwę do godziny 11:00.</u>
          <u xml:id="u-27.6" who="#komentarz">(Przerwa w obradach)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#SławomirRybicki">Szanowni Państwo, wznawiam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#SławomirRybicki">Przechodzimy do kolejnej części budżetu, trzeciej, do budżetu Kancelarii Senatu. Witam na posiedzeniu komisji Adama Niemczewskiego, szefa Kancelarii Senatu, panią dyrektor Agnieszkę Szlązak, dyrektora Biura Finansowego, i ponownie pana Romana Kapelińskiego, dyrektora Biura Legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze, przejdźmy od razu do omówienia projektu, a właściwie nie projektu, tylko budżetu kancelarii, bo mamy już do czynienia z ustawą budżetową.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#SławomirRybicki">Proszę bardzo o zwięzłe przedstawienie budżetu Kancelarii Senatu na 2024 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AdamNiemczewski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#AdamNiemczewski">Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#AdamNiemczewski">Budżet Kancelarii Senatu, którego opracowanie państwo macie przed sobą, przewiduje, że w naszej części budżetowej wydatki będą wyniosły 182 miliony 851 tysięcy zł, a dochody budżetowe – 588 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#AdamNiemczewski">W stosunku do projektu, który państwo znacie, który opiniowała poprzednia komisja regulaminowa, w której była większość z państwa, budżet jest wyższy po stronie wydatków o 10 milionów 241 tysięcy zł. Zwiększeniu uległy wydatki na wynagrodzenie osobowe i pochodne od nich naliczane w związku z planowanym 20-procentowym wzrostem wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej. Zgodnie z naszym postulatem sejmowa Komisja Finansów Publicznych zgodziła się na przeniesienie przeszło 3,5 miliona zł z rezerwy celowej na ten cel do budżetu Kancelarii Senatu. To po pierwsze.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#AdamNiemczewski">Po drugie, zwiększono wydatki majątkowe o 3 miliony 372 tysiące zł, które mają być przeznaczone na realizację 2 zadań inwestycyjnych. Jedno to jest zadanie inwestycyjne, którego nie udało się zrealizować w grudniu. Chodzi o pierwszy etap budowy windy, która jest budowana przy naszym wejściu. Państwo widzicie czasem… Ta budowa doskwiera. Tu jest kwota 1 miliona 277 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-29.5" who="#AdamNiemczewski">Mamy też 2 miliony 100 tysięcy zł przeznaczone na początek inwestycji, która ma polegać na wymianie systemu do elektronicznej obsługi głosowań na sali posiedzeń Senatu. To jest związane z postulatem niektórych z państwa senatorów, szczególnie tych, którzy byli posłami, żeby system do głosowania był podobny do tego, który obecnie funkcjonuje w Sejmie. To jest poważne zadanie inwestycyjne. Sejm przez to przechodził przez kilka lat, realizowały to 2 firmy. Wymaga to zmiany oprogramowania w urządzeniach, które są zamawiane. To nie jest obecne na rynku, bo nie ma takich odbiorców. Wobec tego jest to system specjalnie budowany dla parlamentu. Rozpoczynamy te prace, ale wiemy, że one zakończą się raczej w 2025 r. To musi być zamówienie unijne, dlatego jest przewidziana taka duża kwota.</u>
          <u xml:id="u-29.6" who="#AdamNiemczewski">Tak jak wspomniałem, budżet w stosunku do tego, który został zaakceptowany przez komisję jeszcze w zeszłej kadencji, jest wyższy o 10 milionów 241 tysięcy zł. Nie zmniejszano nam, tak jak w poprzednich latach, wydatków na realizację zadań na Polonię i wsparcie Polaków za granicą. To jest 10 milionów zł. W tym roku zaplanowaliśmy taką kwotę. Będziemy musieli odtworzyć Biuro Polonijne, ponieważ w ostatnich latach należało rozwiązać to biuro. Część osób została zaadoptowana do innych prac w Kancelarii Senatu, część osób odeszła. Teraz musimy odtworzyć biuro i przygotować Kancelarię Senatu zarówno pod względem prawnym, jak i organizacyjnym do wydatkowania tych środków.</u>
          <u xml:id="u-29.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
          <u xml:id="u-29.8" who="#AdamNiemczewski">To jest 10 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-29.9" who="#AdamNiemczewski">Te zadania są też realizowane przez inne resorty, w tym szczególnie przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, gdzie przeznaczono na to 65 milionów zł.</u>
          <u xml:id="u-29.10" who="#AdamNiemczewski">Pozostałe plany budżetowe na rok 2024 obejmują wypłaty odpraw parlamentarnych senatorom, którzy nie zostali wybrani na nową kadencję. Dopiero w tym roku będziemy je wypłacali. Jest też realizacja zadań związanych z prezydencją. W pierwszej połowie 2025 r. Rzeczpospolita Polska będzie sprawowała prezydencję w Unii Europejskiej, wobec czego my jesteśmy zobowiązani do realizacji tzw. wymiaru parlamentarnego. Wspólnie z Sejmem organizujemy wydarzenia, które będą z tym związane. Do tych wydarzeń należy się przygotować w roku 2024, bo na 2025 r. musimy być gotowi.</u>
          <u xml:id="u-29.11" who="#AdamNiemczewski">To są główne pozycje budżetowe. Jestem oczywiście gotowy do udzielenia odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#SławomirRybicki">Otwieram dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-30.2" who="#SławomirRybicki">Kto z państwa senatorów chciałby zadać pytanie, zabrać głos? Nie widzę chętnych.</u>
          <u xml:id="u-30.3" who="#SławomirRybicki">Ten budżet nie budzi kontrowersji. Ja mogę tylko wyrazić zadowolenie – myślę, że w imieniu całej komisji – że po raz pierwszy od kilku lat Senat wraca do aktywnej działalności w zakresie opieki nad Polonią i Polakami za granicą i że nareszcie są na to środki. Można oceniać, czy one są duże, czy nie. Myślę, że to jest bardzo dobra kwota na start. Będziemy się starali, aby z roku na rok ta kwota wzrastała.</u>
          <u xml:id="u-30.4" who="#SławomirRybicki">Czy są jakieś pytania co do pozostałych wydatków?</u>
          <u xml:id="u-30.5" who="#komentarz">(Senator Stanisław Karczewski: …Zapytam pana.)</u>
          <u xml:id="u-30.6" who="#SławomirRybicki">Pan senator Karczewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#StanisławKarczewski">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#StanisławKarczewski">Zapytam się, Panie Ministrze… To pytanie, na które może pan nie znać odpowiedzi. Staram się przywołać w pamięci, jak senatorowie Platformy Obywatelskiej w poprzedniej kadencji składali poprawkę dotyczącą zwiększenia finansowania na Polonię. Jeśli dobrze sobie przypominam, to była to dużo wyższa kwota. Kwota 10 milionów w tej sytuacji politycznej jest dla mnie bardzo zaskakująca. Przypomnę tylko, że kwota, jaką dysponowaliśmy w 2018 r., to było 110 milionów. I te 10 milionów to jest tak naprawdę taka kropla w morzu potrzeb. Senat w dalszym ciągu nie przejmie tej funkcji opieki nad Polonią z taką jednak niedużą ilością środków. Ja będę chyba wnioskował podczas plenarnego posiedzenia o zwiększenie tej kwoty finansowania do przynajmniej 50, 60 milionów. Myślę, że z taką kwotą Senat może realnie coś zrobić dla Polonii, bo kwota 10 milionów jest kwotą naprawdę bardzo symboliczną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze, proszę o ustosunkowanie się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AdamNiemczewski">Panie Marszałku! Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#AdamNiemczewski">Ta kwota jest i duża, i mała. Duża, bo nie jesteśmy gotowi organizacyjnie. Teraz musimy odtworzyć wszystko od początku pod względem zarówno strukturalnym, jak i prawnym. Musimy ogłosić regulaminy przeprowadzania konkursów. Konkursy muszą być transparentne, muszą być obiektywne kryteria, które będą spełniane przez organizacje. To się nie dzieje… Wydanie 10 milionów to nie jest prosta sprawa, tym bardziej że te środki mają być wydane na konkretne cele, na realizację pewnych zadań. Poza tym te konkursy już trwają, już teraz są składane wnioski do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. I co? Powiemy wnioskodawcom, organizacjom, że składają wnioski w złym miejscu? Albo że ich wnioski są nieważne? Przecież te zadania oczekują na realizację. Weźmy np. przyjazd młodzieży na wakacje czy organizację wydarzeń polonijnych w czasie świąt wielkanocnych. Czy one nie będą realizowane?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#AdamNiemczewski">My tak naprawdę te 10 milionów… Ponieważ, jak powiedziałem, odtwarzamy de facto strukturę i formalną, i kancelaryjną, pierwsze środki wydamy w maju lub w czerwcu. Trzeba patrzeć na to wszystko realnie. Jak rozpiszemy konkurs i zgłoszą się beneficjenci, to przeanalizujemy wnioski. Nasze organy Senatu wydadzą opinie i dopiero wtedy będziemy mogli wydatkować środki. Jest tak naprawdę przewidziane bardzo mało czasu na wydanie tych środków w ciągu roku. Dlatego, jak mówię, to jest i dużo, i mało.</u>
          <u xml:id="u-33.3" who="#AdamNiemczewski">Senat w poprzednich latach zawsze wnioskował o te środki, ja proponowałem takie wydatki. To było 10 milionów zł. Uznawaliśmy, że skoro ustawodawca zmienił ustawę tak, że organem uprawnionym do wspierania Polonii i Polaków za granicą, obok Senatu, jest Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, to w tej sytuacji powinniśmy wnioskować choć o część środków. I dlatego co roku wnioskowaliśmy o 10 milionów, które przez ostatnie 4 lata Sejm nam ochoczo obcinał. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#SławomirRybicki">Będziemy zabiegać – myślę, że wspólnie z senatorem Karczewskim i całym klubem Prawa i Sprawiedliwości – o to, aby w przyszłych budżetach środki na opiekę nad Polonią były zwiększane.</u>
          <u xml:id="u-34.2" who="#SławomirRybicki">Bardzo proszę. Senator Karczewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławKarczewski">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący. Panie Ministrze, dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#StanisławKarczewski">Faktycznie zadbamy wspólnie o to, aby Senat w przyszłym roku miał większą kwotę. Mówię o przyszłym roku, czyli o roku 2025 r. Wypowiedź pana ministra mnie uspokaja. Faktycznie proces pozyskiwania wniosków, ustosunkowywania się do nich i ich realizacji to jest kwestia wymagająca dłuższego czasu. Absolutnie się zgadzam i dziękuję za odpowiedź.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#StanisławKarczewski">Ja zadam pytanie i będę musiał wyjść. To jest takie…</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#komentarz">(Sygnał telefonu komórkowego)</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#StanisławKarczewski">No właśnie.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#StanisławKarczewski">Zadam pytanie. Omawialiśmy przed chwilką budżet Kancelarii Prezydenta, znacznie okrojony, znacznie uszczuplony. Ja chciałbym się zapytać pana ministra, czy w poprzednich latach budżet Senatu… Wyłączamy tutaj sprawy dotyczące Polonii, bo wszyscy doskonale wiemy, jaka była sytuacja. Chodzi mi o działalność bieżącą.</u>
          <u xml:id="u-35.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Był…)</u>
          <u xml:id="u-35.7" who="#StanisławKarczewski">W jakiej wysokości?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#SławomirRybicki">Panie Senatorze, zanim udzielę głosu panu ministrowi, powiem, że myśmy nie pomniejszyli budżetu Kancelarii Prezydenta. Zagłosowaliśmy nad…</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Nad poprawką Sejmu.)</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#SławomirRybicki">…poprawką, która miała zwiększyć budżet Kancelarii Prezydenta. Zagłosujemy nad opinią pod koniec posiedzenia komisji, nad opinią, która powoduje, że przedstawiony przez Kancelarię Prezydenta budżet po prostu nie ulegnie zwiększeniu. Ale zaopiniujemy go pewnie pozytywnie. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze, czy pan…</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#komentarz">(Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Tak, mogę udzielić odpowiedzi.)</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#SławomirRybicki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#AdamNiemczewski">W roku 2020 zmniejszono nam budżet o 8 milionów 820 tysięcy, a w 2021 r. – o 9 milionów 821 tysięcy. Budżet na rok 2022 nie był zmniejszony, oczywiście z wyjątkiem środków na Polonię. Budżet na rok 2023 był zmniejszony o 5 milionów 321 tysięcy. Tak więc budżet był zmniejszany we wszystkich zakresach – poza środkami na Polonię, które też były zmniejszane – przez te wszystkie lata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#SławomirRybicki">Tak, to prawda.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#SławomirRybicki">Czy jeszcze są pytania do tej części budżetu państwa, czyli budżetu Kancelarii Senatu?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#SławomirRybicki">Skoro nie ma, to dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-38.3" who="#komentarz">(Szef Kancelarii Senatu Adam Niemczewski: Dziękuję bardzo.)</u>
          <u xml:id="u-38.4" who="#SławomirRybicki">Dziękuję, Pani Dyrektor.</u>
          <u xml:id="u-38.5" who="#SławomirRybicki">Zarządzam przerwę do godziny 11:30.</u>
          <u xml:id="u-38.6" who="#komentarz">(Przerwa w obradach)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SławomirRybicki">Wznawiam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#SławomirRybicki">Przechodzimy do kolejnego punktu posiedzenia: omówienie budżetu państwa na 2024 r. w części 02 „Kancelaria Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#SławomirRybicki">Witam na posiedzeniu komisji pana Michała Deskura, zastępcę szefa Kancelarii Sejmu, panią Grażynę Witan, dyrektor Biura Finansowego Kancelarii Sejmu, panią Emilię Borowską, naczelnika Biura Obsługi Posłów, Jana Węgrzyna, dyrektora Biura Inwestycyjno-Technicznego, oraz pana Zbigniewa Jabłońskiego, dyrektora Ośrodka Informatyki. Witam państwa.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#SławomirRybicki">I przejdźmy wobec tego od razu do realizacji tego punktu porządku posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-39.4" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze, oddaję panu głos z prośbą o omówienie tematu w sposób syntetyczny, bo senatorowie zapoznali się z materiałami, które Kancelaria Sejmu przedłożyła komisji przed posiedzeniem.</u>
          <u xml:id="u-39.5" who="#SławomirRybicki">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#MichałDeskur">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#MichałDeskur">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#MichałDeskur">Na dzisiejszym posiedzeniu mam przyjemność przedstawić, w celu uzyskania opinii komisji, budżet Kancelarii Sejmu na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-40.3" who="#MichałDeskur">Sejm w dniu 18 stycznia 2024 r. przyjął ustawę budżetową na rok 2024, która zakłada dochody Kancelarii Sejmu na poziomie 4 milionów 343 tysięcy zł oraz wydatki w kwocie 765 milionów 283 tysiące zł. Chciałbym przypomnieć, że budżet Kancelarii Sejmu, który mam przyjemność dziś przedstawiać, jest prawie identyczny z dokumentem sporządzonym we wrześniu 2023 r. przez ówczesnego szefa Kancelarii Sejmu, panią minister Agnieszkę Kaczmarską, czyli jeszcze w poprzedniej kadencji Sejmu, dziewiątej kadencji Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-40.4" who="#MichałDeskur">Projekt ten zakładał wówczas wzrost wynagrodzeń pracowników kancelarii nieobjętych mnożnikowym systemem wynagrodzeń o 12,3%. Dziś prezentowany budżet zgodnie z zapowiedziami rządu zakłada wzrost wynagrodzeń o 20%. W toku prac komisji sejmowych nad budżetem Kancelarii Sejmu budżet wynagrodzeń na rok 2024 został dostosowany do zakładanego wzrostu wynagrodzeń i równocześnie pozostałe wydatki bieżące zostały zmniejszone o identyczną kwotę. Oznacza to, że budżet kancelarii nie został zwiększony w związku z dostosowaniem podwyżki wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-40.5" who="#MichałDeskur">Chciałbym równocześnie potwierdzić, że przedstawiany dziś Wysokiej Komisji budżet na rok 2024 nie zakłada wzrostu ani diety poselskiej, ani uposażenia poselskiego.</u>
          <u xml:id="u-40.6" who="#MichałDeskur">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, dochody Kancelarii Sejmu na rok 2024 zostały oszacowane na poziomie porównywalnym z rokiem 2023. Prognozowane dochody wynoszą 4 miliony 343 tysiące zł.</u>
          <u xml:id="u-40.7" who="#MichałDeskur">Wydatki Kancelarii Sejmu na rok 2024 zostały zaplanowane w kwocie 765 milionów 283 tysiące zł, o 12% więcej w stosunku do ustawy budżetowej na rok 2023.</u>
          <u xml:id="u-40.8" who="#MichałDeskur">W dniu 9 stycznia 2024 r. przekazałem Wysokiej Komisji, na ręce pana przewodniczącego, projekt budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2024 wraz ze szczegółową analizą wszystkich pozycji wydatków. Dokument ten nie zawiera zmian, które zostały wprowadzone podczas prac komisji sejmowych, czyli zwiększenia wynagrodzeń o kwotę 8 milionów 495 tysięcy zł i zmniejszenia pozostałych wydatków bieżących o tę samą kwotę, dlatego też przedstawię dane wynikające z dokumentu, który Wysoka Komisja otrzymała, i wyłącznie najistotniejsze pozycje zgodnie z odpowiednimi paragrafami klasyfikacji budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-40.9" who="#MichałDeskur">Paragraf 4000 „Wydatki bieżące” – wzrost o 28 milionów 112 tysięcy zł, czyli z kwoty 103 miliony 393 tysiące zł do kwoty 131 milionów 505 tysięcy zł. Wydatki w tym paragrafie zaplanowano w kwotach niezbędnych dla Kancelarii Sejmu do zapewnienia właściwej obsługi Sejmu i jego organów oraz utrzymania posiadanej infrastruktury technicznej, informatycznej i urządzeń biurowych.</u>
          <u xml:id="u-40.10" who="#MichałDeskur">Paragraf 4010 „Wynagrodzenia osobowe pracowników” – wzrost o 28 milionów 40 tysięcy zł, czyli z kwoty 258 milionów 256 tysięcy zł do kwoty 286 milionów 296 tysięcy zł. Na rok 2024 zaplanowane zostały wzrost wynagrodzeń pracowników Kancelarii Sejmu zgodnie z zakładanymi wskaźnikami oraz wynikające z zakończenia w roku 2023 dziewiątej kadencji Sejmu odprawy parlamentarne, odprawy pracowników biur poselskich oraz biur klubów i kół poselskich. Budżet na 2024 r. nie zakłada wzrostu wynagrodzeń osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe i uposażeń parlamentarzystów.</u>
          <u xml:id="u-40.11" who="#MichałDeskur">Paragraf 4270 „Zakup usług remontowych” – wzrost o 2 miliony 795 tysięcy zł, czyli z kwoty 7 milionów 695 tysięcy zł do kwoty 10 milionów 485 tysięcy zł. Paragraf ten zawiera głównie środki na remonty biur poselskich posłów dziesiątej kadencji oraz usługi konserwacji budynków, dźwigów, naprawy maszyn i urządzeń oraz niezbędne remonty pomieszczeń, systemów i samochodów.</u>
          <u xml:id="u-40.12" who="#MichałDeskur">Paragraf 6050 „Wydatki inwestycyjne jednostek budżetowych” –tu zaplanowano kwotę 3 milionów 400 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-40.13" who="#MichałDeskur">Paragraf 6060 „Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych” –zaplanowano kwotę 38 milionów 683 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-40.14" who="#MichałDeskur">W ostatnim paragrafie, paragrafie 6580 „Wydatki inwestycyjne dotyczące obiektów zabytkowych będących w użytkowaniu jednostek budżetowych”, zaplanowano kwotę 1 miliona 833 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-40.15" who="#MichałDeskur">Pozostałe planowane wydatki pozostają w większości na poziomie zbliżonym do roku 2023, a skalkulowane zostały oszczędnie, z uwzględnieniem przede wszystkim potrzeb Sejmu i jego organów, w kwotach zapewniających utrzymanie w należytym stanie budynków, infrastruktury technicznej i informatycznej, a także prawidłowe funkcjonowanie Kancelarii Sejmu, z zachowaniem zasad obowiązujących w jednostkach sektora finansów publicznych.</u>
          <u xml:id="u-40.16" who="#MichałDeskur">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, w budżecie Kancelarii Sejmu na rok 2024 ujęte zostały również wydatki realizowane na rzecz Kancelarii Senatu w szacunkowej kwocie ok. 20 milionów zł, w tym energia elektryczna dla budynków A i B, energia cieplna i dostawa wody, koszty konserwacji klimatyzacji, instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania oraz utrzymania terenów wokół budynków zajmowanych przez Kancelarię Senatu, zakwaterowanie senatorów w Domu Poselskim. Ponadto Kancelaria Sejmu w całości pokrywa wydatki na utrzymanie Straży Marszałkowskiej, której ustawowym obowiązkiem jest również ochrona Senatu. Dla porównania, w budżecie Kancelarii Sejmu na rok 2023 wydatki realizowane na rzecz Kancelarii Senatu oszacowano na kwotę 17 milionów 600 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-40.17" who="#MichałDeskur">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym równocześnie potwierdzić, że przedstawiany obecnie Wysokiej Komisji budżet na rok 2024 nie zakłada wzrostu ani diety poselskiej, ani uposażenia.</u>
          <u xml:id="u-40.18" who="#MichałDeskur">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję za uwagę i proszę o pozytywną opinię o przedstawianym dokumencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#SławomirRybicki">Zwracam się do państwa senatorów: czy mają państwo pytania bądź jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#SławomirRybicki">Pan senator Słoń, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#KrzysztofSłoń">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#KrzysztofSłoń">Wysoka Komisjo, Szanowni Państwo, Panie Ministrze, mam pytanie dotyczące Funduszu Emerytur Pomostowych. Co w praktyce oznacza tak duży wzrost? Czy to wiąże się z tym, że będzie nam ubywało pracowników, czy planują skorzystanie z tego typu świadczenia?</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#KrzysztofSłoń">I drugie pytanie, Szanowny Panie Ministrze, dotyczy wydatków na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych. Jest dosyć istotny wzrost, ale interesuje mnie też struktura tych wydatków na zakupy inwestycyjne. Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#SławomirRybicki">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#MichałDeskur">Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo, jeżeli można, chętnie bym się ustosunkował, odpowiedział na pytanie pana przewodniczącego. Jeśli chodzi o inne należności… Jeśli chodzi o Fundusz Emerytur Pomostowych, który jest w kwocie 50 tysięcy zł – bo, jak rozumiem, pan senator pytał o tę kwotę – jest to oczywiście zawsze szacunek i on wynika z danych historycznych. Są to kwoty wypłacane zgodnie z przepisami, z ustawami. Tak więc jeżeli pan senator by prosił o szczegółowe informacje, to oczywiście, my dostarczymy. Niemniej jednak przypominam, że to są zawsze kwoty szacunkowe. To wynika z decyzji osób, które przechodzą na emeryturę.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#MichałDeskur">Z kolei jeśli chodzi o wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych w kwocie planowanej 38 milionów 683 tysiące zł, chciałbym bardzo precyzyjnie odpowiedzieć na to pytanie. Planujemy kilka istotnych pozycji. Po pierwsze, ze względu na nasz priorytet, jakim jest bezpieczeństwo Sejmu, chcielibyśmy dokonać zakupu licencji oprogramowania biurowego, licencji na systemy operacyjne stacji roboczych, licencji na oprogramowanie związane z zapewnieniem odpowiedniego poziomu cyberbezpieczeństwa i przygotowanie wdrożenia nowej wersji systemu SAP. Tutaj kwota planowana to 7 milionów 900 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#MichałDeskur">Druga ważna, duża pozycja to plany związane z rozbudową i modernizacją systemów sieci wewnętrznej, ze względu na stale pojawiające się nowe źródła ataków na systemy sieciowe. Kwota planowana to 4 miliony 600 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#MichałDeskur">Kolejna istotna pozycja to modernizacja systemu tłumaczeń symultanicznych. Planujemy na tę modernizację wydać kwotę ok. 1 miliona 800 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#MichałDeskur">Najistotniejsza pozycja, jeśli chodzi o ten §6060, to modernizacja systemów technicznej obsługi sal posiedzeń komisji i podkomisji sejmowych. Chcielibyśmy wydać kwotę ok. 17 milionów 37 tysięcy zł.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#MichałDeskur">Dodatkowo planujemy modernizację systemu kamer w salach komisji sejmowych – planowana kwota to 4 miliony zł – oraz dostawę i montaż UPS centralnych, planowana kwota to 2 miliony 33 tysiące zł. Mam nadzieję, że precyzyjnie odpowiedziałem na pytanie pana senatora.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#komentarz">(Senator Krzysztof Słoń: Bardzo dziękuję.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#SławomirRybicki">Czy są jeszcze jakieś pytania do pana ministra lub osób towarzyszących? Nie.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#SławomirRybicki">Panie Ministrze, dziękuję za przedstawienie budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2024.</u>
          <u xml:id="u-45.3" who="#SławomirRybicki">My za chwilę przejdziemy do opiniowania wszystkich części budżetu, które dzisiaj omawialiśmy. Tylko chciałbym zwrócić uwagę Wysokiej Komisji, że problem, który pojawił się podczas omawiania budżetu Kancelarii Prezydenta RP, czyli wniosek o zwiększenie budżetu państwa, tak aby zwiększyć fundusz wynagrodzeń… W Kancelarii Sejmu wygospodarowano środki kosztem innych pozycji budżetowych. Myślę, że to samo będzie możliwe w Kancelarii Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-45.4" who="#SławomirRybicki">Bardzo dziękuję państwu za przybycie, za przedstawienie budżetu. I za chwilę przejdziemy do opiniowania poszczególnych części.</u>
          <u xml:id="u-45.5" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-45.6" who="#komentarz">(Głos z sali: Dziękuję bardzo.)</u>
          <u xml:id="u-45.7" who="#komentarz">(Głos z sali: Do widzenia.)</u>
          <u xml:id="u-45.8" who="#SławomirRybicki">Proszę państwa, przejdziemy teraz do zaopiniowania poszczególnych części budżetu państwa omawianych dzisiaj podczas posiedzenia komisji.</u>
          <u xml:id="u-45.9" who="#SławomirRybicki">Zaczniemy od Kancelarii Prezydenta RP.</u>
          <u xml:id="u-45.10" who="#SławomirRybicki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem pozytywnej opinii dotyczącej budżetu Kancelarii Prezydenta RP na rok 2024? (4)</u>
          <u xml:id="u-45.11" who="#SławomirRybicki">Kto jest przeciw? (1)</u>
          <u xml:id="u-45.12" who="#SławomirRybicki">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-45.13" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-45.14" who="#SławomirRybicki">Stwierdzam, że komisja pozytywnie zaopiniowała budżet Kancelarii Prezydenta RP na 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-45.15" who="#SławomirRybicki">Przechodzimy do części 11 „Krajowe Biuro Wyborcze”.</u>
          <u xml:id="u-45.16" who="#SławomirRybicki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem budżetu Krajowego Biura Wyborczego na rok 2024? (5)</u>
          <u xml:id="u-45.17" who="#SławomirRybicki">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-45.18" who="#SławomirRybicki">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-45.19" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-45.20" who="#SławomirRybicki">Stwierdzam, że komisja pozytywnie zaopiniowała budżet Krajowego Biura Wyborczego na 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-45.21" who="#SławomirRybicki">Przechodzimy do części budżetowej 03 „Kancelaria Senatu”.</u>
          <u xml:id="u-45.22" who="#SławomirRybicki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem opinii pozytywnej dotyczącej budżetu Kancelarii Senatu na rok 2024? (5)</u>
          <u xml:id="u-45.23" who="#SławomirRybicki">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-45.24" who="#SławomirRybicki">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-45.25" who="#SławomirRybicki">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-45.26" who="#SławomirRybicki">Stwierdzam, że komisja przyjęła budżet Kancelarii Senatu.</u>
          <u xml:id="u-45.27" who="#SławomirRybicki">I przechodzimy do ostatniego głosowania: część budżetowa 02 „Kancelaria Sejmu”.</u>
          <u xml:id="u-45.28" who="#SławomirRybicki">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem budżetu Kancelarii Sejmu na rok 2024? (5)</u>
          <u xml:id="u-45.29" who="#SławomirRybicki">Kto jest przeciw? (0)</u>
          <u xml:id="u-45.30" who="#SławomirRybicki">Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-45.31" who="#SławomirRybicki">Stwierdzam, że komisja pozytywnie zaopiniowała budżet Kancelarii Sejmu na 2024 r.</u>
          <u xml:id="u-45.32" who="#SławomirRybicki">Jeżeli nie macie państwo nic przeciwko, to na posiedzeniu komisji budżetu w imieniu komisji przedstawiłbym relację z naszego dzisiejszego posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-45.33" who="#komentarz">(Głos z sali: Jest zgoda.)</u>
          <u xml:id="u-45.34" who="#SławomirRybicki">Dziękuję bardzo komisji.</u>
          <u xml:id="u-45.35" who="#SławomirRybicki">Zamykam posiedzenie Komisji Regulaminowej, Etyki i Spraw Senatorskich.</u>
          <u xml:id="u-45.36" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 45)</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>