text_structure.xml
12.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 02)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Komisji Praw Człowieka i Praworządności Marcin Karpiński)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, proszę o wyciszenie rozmów.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarcinKarpiński">Otwieram pięćdziesiąte trzecie posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności oraz pięćdziesiąte pierwsze posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarcinKarpiński">W imieniu państwa przewodniczących i swoim witam wszystkich w ten poświąteczny czas.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarcinKarpiński">Przypominam, iż nasze posiedzenie jest oczywiście transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarcinKarpiński">Mamy dzisiaj do rozpatrzenia 1 punkt porządku obrad, ustawę o zmianie ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych – druk senacki nr 304 i odpowiednio druki sejmowe nr 995 i 1123.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarcinKarpiński">Czy do takiego porządku obrad są jakieś uwagi ze strony państwa senatorów, członków obydwu komisji?</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarcinKarpiński">Skoro nie, to przystępujemy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarcinKarpiński">Pytanie regulaminowe: czy na sali znajdują się osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa? Nie widzę takich osób.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MarcinKarpiński">Witam jeszcze raz w imieniu swoim i w imieniu państwa przewodniczących wszystkich państwa senatorów oraz zaproszonych, przybyłych gości.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MarcinKarpiński">Jest z nami pan Jacek Czerniak, sekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Towarzyszy mu pani Lidia Kostańska, dyrektor Departamentu Nieruchomości i Infrastruktury Wsi. Jest oczywiście nasz kolega, senator wnioskodawca czy sprawozdawca, pan Jacek Trela. Witamy, Panie Senatorze. Jest też z nami główny legislator w Biurze Legislacyjnym, pan Mirosław Reszczyński.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, ustawa, którą będziemy dzisiaj omawiać, to inicjatywa senacka. Do prezentowania stanowiska Senatu w toku prac parlamentarnych został upoważniony pan senator Jacek Trela.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, celem ustawy jest wprowadzenie możliwości stwierdzenia wydania z naruszeniem prawa decyzji odnoszących się do ustalenia, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową, ustalenia wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie gruntowej oraz ustalenia wykazu obszarów gospodarstw rolnych przez nich posiadanych i wielkości przysługujących im udziałów we wspólnocie. Dla strony poszkodowanej będzie to stanowiło podstawę do żądania odszkodowania przed sądem powszechnym. Myślę, że szerzej i w sposób bardziej komplementarny odniesie się do tej idei przedstawiciel wnioskodawców, pan senator Jacek Trela.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MarcinKarpiński">Proszę pana senatora o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JacekTrela">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JacekTrela">Tak jak pan powiedział, ta inicjatywa Senatu miała na celu danie uprawnień osobom, które z powodu upływu 5 lat od daty, kiedy decyzje dotyczące wspólnot gruntowych stały się ostateczne… One są tutaj wymienione. To są decyzje dotyczące ustalenia, które nieruchomości stanowią wspólnotę gruntową, wykazu uprawnionych do udziału we wspólnocie i wykazu obszarów rolnych. W związku z upływem 5 lat od daty, kiedy te decyzje stały się ostateczne… Chodzi o to, aby osoby, które nie mogły zaskarżyć czy nie zaskarżyły w tym czasie decyzji, mogły uzyskać prawo do odszkodowania, jeżeli decyzje, które stały się ostateczne, naruszają ich prawa. Zgodnie z dotychczasowym brzmieniem ustawy, która jest objęta inicjatywą i nowelizacją, nie było możliwości roszczenia odszkodowawczego z uwagi na to, że w art. 8o ust. 1 był wyłączony… Był przepis, który nie mógł być stosowany, który został wyłączony ze stosowania – art. 156 kodeksu postępowania administracyjnego. Dlaczego on jest ważny, kluczowy z punktu widzenia dochodzenia odszkodowania? Jeżeli on był wyłączony ze stosowania w przypadku ustawy o zagospodarowaniu wspólnot gruntowych, to uniemożliwiało to dochodzenie odszkodowania. Przepis art. 156 kodeksu postępowania administracyjnego jest wymieniony w najważniejszym z punktu widzenia dochodzenia odszkodowania art. 158 §2 kodeksu postępowania administracyjnego. Mówi się tam, że jeżeli nie można stwierdzić nieważności decyzji na skutek okoliczności, o których mowa w art. 156 §2… Itd., itd. W związku z tym, jeżeli wykluczony był art. 156, to nie można było też stosować art. 158, bo on odwołuje się do art. 156, a tego w dotychczasowym brzmieniu ustawy, sprzed tej inicjatywy senackiej, nie było. Przepis art. 156 był wyłączony. Stąd nowelizacja, która sprowadza się do wykreślenia w art. 8o ust. 1 art. 156 z katalogu przepisów kodeksu postępowania administracyjnego, które nie mają zastosowania. A zatem poprzez wykreślenie art. 156… Teraz ten art. 156 będzie miał zastosowanie i w związku z tym możliwe będzie dochodzenie odszkodowania po upływie określonego czasu, w tym przypadku po upływie 5 lat, o czym mówi ust. 2 art. 8o ustawy. To jest modyfikacja w stosunku do art. 156, bo tam jest mowa o 10 latach, a tutaj o 5 latach. To jest tak… Zapis o 5 latach funkcjonował wcześniej w tej ustawie, a także w innych ustawach. Zaraz będę o tym mówił. Poprzez wykreślenie art. 156 otwieramy drogę do stosowania art. 158 i tym samym dajemy możliwość dochodzenia odszkodowań przez osoby, które zostały pokrzywdzone ostatecznymi decyzjami administracyjnymi dotyczącymi wspólnot gruntowych.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JacekTrela">W Sejmie była dyskusja na posiedzeniu komisji. Braliśmy udział w tym posiedzeniu razem z panem ministrem Czerniakiem. I tam zostało zakwestionowane to, że… Twierdzono, że nie ma jednak bezpośredniego odniesienia się do art. 158, i dlatego w tekście ustawy sejmowej jest powiedziane, że art. 158 §2 k.p.a. stosuje się odpowiednio. To jest takie postawienie kropki nad i, żeby już nie było żadnych wątpliwości. Samo wykreślenie art. 156 było, naszym zdaniem, wystarczające, bo przez art. 156 niejako dochodziło się do art. 158 k.p.a., ale w Sejmie posłowie uznali, że art. 158 §2 musi być wprost wymieniony jako ten, który stosuje się odpowiednio, i wtedy nie będzie żadnych wątpliwości, że osoby pokrzywdzone mają prawo do dochodzenia odszkodowania. Z tym właściwie wypadałoby, należałoby się zgodzić. To jest rozwiązanie, które jest może trochę nadmierne i niepotrzebne, ale jednak, tak jak mówię, stawia kropkę nad i.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#JacekTrela">Mam tylko jedno zastrzeżenie. Mianowicie takie, że w analogicznych rozwiązaniach, które zostały zastosowane czy uchwalone przez parlament w ustawie o scalaniu gruntów, nie ma odniesienia do art. 158. Teraz zrobił to Sejm, a wtedy parlament uznał, że wprowadzenie art. 156 jest wystarczające do uruchomienia drogi odszkodowawczej. I to funkcjonuje. Teraz Sejm uznał, że w przypadku tej naszej ustawy art. 158 musi być wymieniony. I jeżeli teraz zestawimy te 2 akty prawne, obecnie procedowany i ten już funkcjonujący, ustawę o scalaniu gruntów, to ktoś może zapytać: dlaczego racjonalny ustawodawca w tym miejscu mówi o art. 158, mówi, że stosuje się go odpowiednio, a w przypadku ustawy o scalaniu gruntów tak nie mówi? Uchwalając ustawę w tym brzmieniu, ze wskazanym wprost art. 158, możemy w pewnym sensie pogrzebać intencje tamtej ustawy, dlatego że prawnicy będą w praktyce używali argumentu, że w ustawie o scalaniu gruntów nie stosuje się art. 158, bo gdyby miało się go stosować, to byłby wymieniony, tak jak jest wymieniony w ustawie obecnie procedowanej. To jest może takie trochę przewrotne rozumowanie, ale dla mnie jako praktyka na pewno byłoby to do wykorzystania, gdybym taką sprawą miał się zajmować. Z tego punktu widzenia można kwestionować ten dodatkowy tekst z Sejmu, który dotyczy art. 158. A gdybyśmy nie patrzyli na ustawę o ustalaniu gruntów i nie porównywali tych ustaw, to moglibyśmy powiedzieć, że rozwiązanie zawarte w obecnie procedowanej ustawie jest prawidłowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarcinKarpiński">Nie widzę… Chyba nie ma posła sprawozdawcy, więc przekazuję głos przedstawicielowi Biura Legislacyjnego.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarcinKarpiński">Proszę bardzo, Panie Mecenasie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MirosławReszczyński">Szanowni Państwo Przewodniczący! Wysokie Komisje! Panie Ministrze! Szanowni Goście!</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MirosławReszczyński">Powiem krótko. W opinii biura ta ustawa nie budzi zastrzeżeń o charakterze legislacyjnym. To, co zostało zmienione w Sejmie, pan senator dogłębnie wyjaśnił. Służymy ewentualnymi odpowiedziami na państwa pytania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarcinKarpiński">Zanim przejdziemy do dyskusji, poprosimy o stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JacekCzerniak">Państwo Przewodniczący! Wysokie Komisje Senatu!</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#JacekCzerniak">W naszej opinii, w opinii Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, poprawka Sejmu przyjęta 4 kwietnia br. doprecyzowuje przepis. Pozwoli to uniknąć wątpliwości co do tego, kiedy decyzja została przyjęta z naruszeniem prawa. My ją popieramy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, zakończyliśmy triadę osób prezentujących stanowiska i opinie.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarcinKarpiński">W takim wypadku otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z pań lub panów senatorów zechce zabrać głos w dyskusji, ewentualnie zgłosić jakiś wniosek? Nie widzę chętnych.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#MarcinKarpiński">W takim wypadku proponuję, abyśmy zarekomendowali Wysokiemu Senatowi przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za takim wnioskiem?</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-8.7" who="#MarcinKarpiński">Kto jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-8.8" who="#MarcinKarpiński">Ktoś się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-8.9" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.10" who="#MarcinKarpiński">Było 14 głosów za, 1 senator się wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-8.11" who="#MarcinKarpiński">Połączone komisje rekomendują Wysokiemu Senatowi przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-8.12" who="#MarcinKarpiński">I ostatni element naszej procedury: wybór senatora sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-8.13" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa jest chętny?</u>
<u xml:id="u-8.14" who="#komentarz">(Głos z sali: Senator Trela.)</u>
<u xml:id="u-8.15" who="#MarcinKarpiński">Senator Trela nie może być sprawozdawcą, bo nie jest członkiem komisji.</u>
<u xml:id="u-8.16" who="#MarcinKarpiński">Skoro nie ma chętnych, to ja podejmę się tego trudu.</u>
<u xml:id="u-8.17" who="#komentarz">(Wypowiedzi w tle nagrania)</u>
<u xml:id="u-8.18" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-8.19" who="#MarcinKarpiński">Zamykam posiedzenie połączonych komisji.</u>
<u xml:id="u-8.20" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 16 minut 16)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>