text_structure.xml
24.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 11 minut 02)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marcin Karpiński)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MarcinKarpiński">Otwieram czterdzieste trzecie posiedzenie Komisji Praw Człowieka i Praworządności.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MarcinKarpiński">Na podstawie podpisów na liście obecności stwierdzam prawomocność dzisiejszych obrad.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MarcinKarpiński">Uprzejmie informuję, że nasze posiedzenie jest transmitowane w internecie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MarcinKarpiński">Przedmiotem dzisiejszego posiedzenia Komisji Praw Człowieka i Praworządności jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Służbie Więziennej. Jest to druk senacki nr 251 i druki sejmowe, odpowiednio, nr 879 i 903.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MarcinKarpiński">Czy do przedstawionego porządku obrad są uwagi?</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MarcinKarpiński">Skoro nie, to przechodzimy do jego realizacji.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MarcinKarpiński">Na początek, dopełniając regulaminowego obowiązku, chciałbym zapytać, czy są na sali osoby wykonujące zawodową działalność lobbingową w rozumieniu ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa?</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MarcinKarpiński">Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, chciałbym powitać obecnych na sali senatorów. Mamy dzisiaj prawie stuprocentową frekwencję. Witam podsekretarza stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości, pana Dariusza Mazura – witam, Panie Ministrze – wraz z licznie przybyłymi współpracownikami. Jest z nami również dyrektor Biura Prawnego w Centralnym Zarządzie Służby Więziennej, pan Michał Zoń – witam pana wraz ze współpracownikiem – oraz przewodniczący Zarządu Głównego NSZZ Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa, pan Czesław Tuła. Witam pana. Chyba nie ma z nami posłanki na Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, pani Aleksandry Koc, pani sprawozdawczyni…</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#komentarz">(Głos z sali: Nie ma.)</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MarcinKarpiński">Proszę państwa, był to rządowy projekt ustawy. Do prezentowania stanowiska rządu w toku prac parlamentarnych został upoważniony minister sprawiedliwości.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MarcinKarpiński">Mówiąc w skrócie, ta ustawa ma na celu umożliwienie zatrudnienia na stanowiskach kierowniczych w Służbie Więziennej również pracowników cywilnych będących specjalistami szczególnej klasy w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej, np. w zakresie zagadnień finansowo-inwestycyjnych czy informatycznych. Oczywiście w wielkim skrócie to przedstawiłem, ale myślę, że pan minister ze współpracownikami przedstawią nam szerzej genezę i potrzebę przyjęcia tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MarcinKarpiński">Proszę o zabranie głosu i prezentację tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MarcinKarpiński">Tak jak pan minister uważa, można z miejsca, można z mównicy.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#DariuszMazur">Może stąd. Głos mam w miarę donośny, więc…</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Ale tam też jest mikrofon.)</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#komentarz">(Przewodniczący Marcin Karpiński: Tak. I poprosimy o włączenie mikrofonu, Panie Ministrze.)</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#DariuszMazur">Jasne, już. Już chyba włączony… Tak.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#DariuszMazur">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#DariuszMazur">Szanowni Państwo Senatorowie! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#DariuszMazur">Jak wspomniał pan przewodniczący, głównym celem ustawy jest umożliwienie zatrudnienia na określonych stanowiskach kierowniczych w Służbie Więziennej pracowników cywilnych. Według obecnie obowiązującego stanu prawnego te stanowiska kierownicze mogą być obsadzone wyłącznie przez oficerów Służby Więziennej.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#DariuszMazur">Służba Więzienna realizuje szereg wyspecjalizowanych zadań dotyczących np. programów inwestycyjnych o wartości liczonej w setkach milionów złotych, wdrażania nowych technologii informatycznych czy też realizowania skomplikowanych i charakteryzujących się wielką wartością procedur zamówieniowych. Dlatego w ocenie rządu konieczne jest – nie tyle celowe czy zalecane, ale wręcz konieczne – stworzenie możliwości zatrudnienia w określonym zakresie na określonych stanowiskach kierowniczych w Służbie Więziennej także pracowników cywilnych, którzy będą specjalistami z poszczególnych dziedzin strategicznie ważnych dla funkcjonowania jednostek organizacyjnych więziennictwa. Przy czym trzeba zaznaczyć, że to zatrudnienie pracowników cywilnych ma mieć charakter fakultatywny, czyli jeżeli osoba pozostająca w Służbie Więziennej będzie miała odpowiednie kwalifikacje, to wtedy nie będzie zatrudniany pracownik cywilny. To właściwy przełożony będzie miał wybór co do obsadzania tych stanowisk kierowniczych przez oficerów Służby Więziennej albo przez pracowników cywilnych.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#DariuszMazur">Należy podkreślić, że w trakcie konsultacji publicznych zostały zgłoszone uwagi przez Zarząd Główny NSZZ Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa, Radę Krajowej Sekcji Służby Więziennej NSZZ „Solidarność”. One zostały częściowo uwzględnione – w tym zakresie, w jakim ograniczono wprowadzone zmiany do stworzenia możliwości obsadzania przez pracowników cywilnych ściśle określonych stanowisk takich jak: zastępca dyrektora generalnego Służby Więziennej, zastępca dyrektora okręgowego, zastępca dyrektora zakładu karnego oraz aresztu śledczego, zastępca komendanta Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej, zastępca komendanta ośrodka szkolenia Służby Więziennej, zastępca komendanta ośrodka doskonalenia kadr Służby Więziennej. To jest jakby jeden zakres tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#DariuszMazur">Drugi dotyczy nadania nowego brzmienia wprowadzeniu do wyliczenia w art. 9 ust. 1 ustawy o Służbie Więziennej poprzez zmianę wyrazów „ustaloną w ustawie budżetowej” na wyrazy „przyznaną dla więziennictwa”. To jest odpowiedź na zmiany w sposobie przekazywania informacji o liczbie etatów funkcjonariuszy i pracowników cywilnych. Do 2009 r. informacje o liczbie etatów dla Służby Więziennej były częścią załącznika do ustawy budżetowej, natomiast już od 2010 r. dane te nie są prezentowane w budżecie ani w jego załącznikach. Służba Więzienna uzyskuje informacje o limitach budżetowych z Ministerstwa Sprawiedliwości, po czym przedkłada materiały planistyczne w ramach ustalonych wstępnie limitów stosownie do postanowień rozporządzenia ministra finansów z 21 marca 2022 r. Tak że zamiast ustalania liczby etatów w samej ustawie budżetowej, limity wydatków są określane na podstawie wstępnych kwot. To jest zmiana o charakterze dostosowawczym do zmian, które tak naprawdę weszły już dość dawno. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję, bardzo, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#MarcinKarpiński">W tej chwili proszę o zabranie głosu przedstawiciela Biura Legislacyjnego naszej kancelarii, panią mecenas Aldonę Figurę.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę, Pani Mecenas.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#AldonaFigura">Bardzo dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#AldonaFigura">Szanowni Państwo, Biuro Legislacyjne nie zgłosiło uwag do ustawy. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Pani Mecenas.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#MarcinKarpiński">Proponuję, tradycyjnie, taką sekwencję dalszych obrad. W pierwszej kolejności… Jeżeli ktoś z zaproszonych gości chciałby zabrać głos, to oczywiście z przyjemnością go udzielę. Będę tylko prosił o przedstawienie się do protokołu. Następnie przejdziemy do dyskusji i ewentualnego zgłaszania poprawek, wniosków przez państwa senatorów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę. Udzielam panu głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#CzesławTuła">Czesław Tuła, przewodniczący Zarządu Głównego Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa, który w tym roku będzie obchodził 35-lecie w służbie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#CzesławTuła">Mój związek zawodowych, jak pan minister przekazał, zgłosił uwagi i bardzo mocno naciskał, żeby pierwszy dyrektor zakładu karnego, aresztu śledczego i okręgowy nie byli cywilami. W związku z powyższym taka uwaga, jak poinformował pan minister, została uwzględniona. Więcej poprawek nie zgłaszaliśmy, bo nie było do czego – ustawa mała, mała nowelizacja, bo dwa słowa „pracownik cywilny”…</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#CzesławTuła">Chciałbym tylko powiedzieć, że, tak jak pan minister tu zaznaczył, i to jest bardzo ważne, nie będzie to obligatoryjne, tylko fakultatywne. My w służbie mamy fachowców. Oni nie zawsze są wykorzystani, bo nie we wszystkich jednostkach organizacyjnych prowadzi się np. jakieś inwestycje, a mamy inżynierów, którzy mają uprawnienia itd. Takich mamy. Ale ten ruch w stronę ucywilniania – w sensie ze względu na potrzeby dyrektora generalnego i służby… Idzie to w kierunku właściwym, stąd związek zawodowy opiniował tak, a nie inaczej. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś jeszcze z zaproszonych gości?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#MarcinKarpiński">Skoro nie, to otwieram dyskusję. Zapraszam państwa senatorów.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#MarcinKarpiński">Pani senator Zdrojewska, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BarbaraZdrojewska">Ja mam pytanie, Panie Ministrze, po co to jest robione. Czy są jakieś niedobory kadrowe, czy… Z czego wynika ta inicjatywa? Bo z tej wypowiedzi to nie do końca wybrzmiało. Ja jestem za tym, żeby, że tak powiem, było mieszane zatrudnienie, żeby pracownicy cywilni pojawiali się w takich instytucjach jak więzienia itd., bo to zawsze sprzyja… Ale nie bardzo zrozumiałam, dlaczego w tej chwili i po co to jest. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarcinKarpiński">Proszę, Panie Ministrze. Myślę, że na bieżąco będziemy odpowiadać.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#DariuszMazur">Tak jak tutaj pan przedstawiciel związków zawodowych zauważył, są oficerowie Służby Więziennej, którzy posiadają takie kwalifikacje, ale tych jednostek w całej Polsce jest dość dużo i nie jest tak, że w każdej z nich, mówiąc potocznie, taki Bob Budowniczy się znajdzie, czyli osoba, która jest w stanie poprowadzić dużą inwestycję. Dlatego potrzebne jest takiego rodzaju uelastycznienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#komentarz">(Głos z sali: Tu jeszcze jest zgłoszenie.)</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#MarcinKarpiński">A, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MichałZoń">Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#MichałZoń">Szanowna Pani Senator, uzupełniając wypowiedź pana ministra, powiem tak. Dostrzec trzeba jeszcze jeden aspekt, o nim do tej pory w dyskusji w parlamencie się nie mówiło. Ta nowelizacja pozwoli również już pracującym pracownikom cywilnym w Służbie Więziennej, posiadającym wysokie kwalifikacje… Wspominał o tym pan przewodniczący Czesław Tuła. Te kwalifikacje posiadają zarówno funkcjonariusze, jak i pracownicy cywilni. Funkcjonariusze, planując swoją ścieżkę rozwoju zawodowego, awansu, mogą dziś sięgać stanowisk łącznie ze stanowiskami objętymi tą nowelizacją. Pracownik cywilny, będący świetnym finansistą, będący świetnym inżynierem budowlanym… Jego możliwość awansu w służbie kończy się na stanowisku kierownika działu w jednostce podstawowej. Ciężko takie osoby przekonać do pracy na rzecz służby, na rzecz Rzeczypospolitej, oferując tak niskie stanowisko. Tak że ta nowelizacja uzupełnia ten naturalny ruch kadrowy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa jeszcze?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarcinKarpiński">Proszę, pan minister uzupełni.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#DariuszMazur">I tutaj trzeba dodać, uzupełniając wypowiedź pana dyrektora, że takie osoby, które tak naprawdę przez wiele lat pracują na rzecz Służby Więziennej, tj. pracownicy cywilni, nabywają wiedzę o tym systemie. Tak więc to nie są osoby, które wejdą z zewnątrz. Oni mają, myślę, porównywalną wiedzę z oficerami Służby Więziennej. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#MarcinKarpiński">Pan senator Fedorowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#GrzegorzFedorowicz">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo! Pani Senator!</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#GrzegorzFedorowicz">Chciałbym dwa słowa co do tej ustawy. Przede wszystkim ja bardzo się cieszę z tej poprawki, która została wdrożona w trakcie prac legislacyjnych rządu, i później znalazła poparcie w izbie niższej parlamentu. No, trudno w tej sytuacji, w której jesteśmy w Służbie Więziennej, i w tym obszarze geograficznym, powiem szczerze… Żyjemy w środkowej Europie. W środkowej Europie funkcjonują systemy penitencjarne, które są oparte na tradycjach mundurowych. Kraje wspólnoty europejskiej, takie jak Litwa, Estonia, Łotwa, Słowacja, Czechy, Polska… We wszystkich tych krajach panuje system bardziej mundurowy. W związku z tym całe kierownictwo służby, jak i instytucji pośrednich, czyli okręgowych inspektoratów Służby Więziennej i jednostek penitencjarnych, do tej pory były właśnie uformowane w ten sposób, że to byli funkcjonariusze Służby Więziennej. My mamy takie przepisy – kodeks karny wykonawczy, a także ustawę o Służbie Więziennej – które determinują postępowanie tychże jednostek i nakładają obowiązek na dowódców, szefów jednostek organizacyjnych, podejmowania różnych decyzji stricte związanych z mundurem, z podległością służbową. Tu chodzi o środki przymusu bezpośredniego, o inicjowanie stanów podwyższonej gotowości, wzmożonej czujności. To są takie bardzo charakterystyczne aspekty i czynności związane z mundurem.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#GrzegorzFedorowicz">W pierwotnej propozycji było tak, że dyrektorem generalnym bądź szefami jednostek organizacyjnych mogli być cywile. I to nie było dobre. Wydaje mi się, że ten zapis jest dużo, dużo lepszy. Tak jak dyrektor Biura Prawnego zaznaczył, daje on możliwość już teraz awansowania na te stanowiska zastępców dyrektorów poszczególnych jednostek tym funkcjonariuszom… przepraszam, nie funkcjonariuszom, tylko właśnie cywilom, którzy już przez wiele lat pełnią swoje obowiązki w jednostkach penitencjarnych. To jest taki ukłon w kierunku tego środowiska, tej grupy pracowników, bo, tak jak powiedział dyrektor biura, w ich przypadku awans kończył się właśnie na tym poziomie. Jeżeli dobrze pamiętam, to jest ok. 2,5 tysiąca… Panie Przewodniczący, może…</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#GrzegorzFedorowicz">Chyba 1 tysiąc 800 etatów cywilnych na niespełna 30 tysięcy etatów w całej formacji. W związku z tym to już jest jakaś tkanka, którą poprzez tę ustawę docenimy. Docelowo zmierzamy do rozmundurowania różnych obszarów w Służbie Więziennej na wzór zachodnich systemów, chociażby w przypadku psychologów czy też kadry penitencjarnej, ale myślę, że jeszcze trochę czasu upłynie, zanim to się stanie. To już melodia przyszłości. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarcinKarpiński">Czy do tej wypowiedzi ktoś z państwa chciałby się ustosunkować? Nie.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#MarcinKarpiński">Czy ktoś z państwa senatorów jeszcze?</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#komentarz">(Senator Joanna Sekuła: Ja mam jedno pytanie.)</u>
<u xml:id="u-18.4" who="#MarcinKarpiński">Bardzo proszę, pani senator Sekuła.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#JoannaSekuła">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#JoannaSekuła">Chce zapytać, Panie Ministrze, o taką techniczną sprawę, która wynika z faktu różnorodności standardów relacyjnych. Inaczej funkcjonują relacje między pracownikami cywilnymi, a nieco inaczej wyglądają – tak wynika z mojej wiedzy – relacje między funkcjonariuszami. Jakiego rodzaju relacje zostaną nawiązane? To, o czym mówił senator Fedorowicz, np. o sytuacji podwyższonej gotowości… W przypadku pracowników cywilnych wygląda to zupełnie inaczej. Czy mógłby pan minister przybliżyć sytuacje, w których pracownicy cywilni, czyli osoby, które nie są funkcjonariuszami, w tym systemie podwyższonej gotowości muszą się znaleźć?</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#JoannaSekuła">I drugie pytanie, które zadała mi jedna z obywatelek, będąca żoną funkcjonariusza. Ona przyszła rozważyć ze mną kwestię tej ustawy i zapytała mnie, co będzie w sytuacji, kiedy dyrektor będący funkcjonariuszem, będzie znajdował się na długotrwałym zwolnieniu lekarskim. To przydarzyło się jej mężowi. Jak w tej sytuacji, gdyby się okazało, hipotetycznie, że wszyscy zastępcy są pracownikami cywilnymi, będzie wyglądało obsadzenie stanowiska dyrektora wymagającego posiadania statusu funkcjonariusza? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Pani Senator.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#komentarz">(Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości Dariusz Mazur: Ja udzielę głosu panu dyrektorowi.)</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MarcinKarpiński">Pan dyrektor, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#MichałZoń">Dziękuję bardzo, Pani Senator, za to pytanie, bo ono jest, ja tak je odbieram, wyrazem troski o służbę. Tak jest w istocie, że inny jest, powiem w cudzysłowie, status mobilizacyjny funkcjonariusza i inny pracownika cywilnego. Ale dostrzec trzeba, że stanowiska proponowane w przedłużeniu, nad którym pochyla się Wysoka Komisja, to są stanowiska, które będą zajmowane w oparciu o ustawę o urzędnikach państwowych, a tak naprawdę rozporządzenia wydanego na podstawie tejże ustawy. Jest to rozporządzenie dość wysoko sytuowane w systemie aktów prawa wykonawczego, bo jest to rozporządzenie Rady Ministrów. I jest to rozporządzenie, które określa zasady wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek. Mówię to po to, żeby uspokoić panią senator, zacną komisję: pracownicy cywilni Służby Więziennej, jeśli chodzi o ich zobowiązania mobilizacyjne, są reglamentowani prawnie tak samo jak wszyscy pracownicy urzędów państwowych. Oni mają określone obowiązki, jeśli jest zagrożenie bezpieczeństwa państwa, choć one nie są tak daleko idące jak obowiązki funkcjonariuszy bądź żołnierzy. Tu, pod tym względem ta nowelizacja nie zaburza funkcjonującego systemu obronnego państwa.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#MichałZoń">Jeśli chodzi o sytuację, w której dyrektor przebywa na zwolnieniu, jakimkolwiek zwolnieniu, a także na urlopie – różne są przyczyny absencji – to wtedy jego obowiązki wykonuje funkcjonariusz, pracownik, po przyjęciu nowelizacji, wskazany w zarządzeniu tzw. organizacyjnym wewnętrznym. W każdej jednostce dyrektor określa system zastępstw podczas swojej nieobecności. Może się zdarzyć tak, że obowiązki dyrektora przez krótki czas będzie pełnił pracownik cywilny będący zastępcą, ale proszę dostrzec, że – tu działamy w oparciu o przepisy prawa administracyjnego już w tej chwili i dzieje się tak w niektórych jednostkach – dyrektorzy zlecają wykonanie części swoich zadań pracownikom cywilnym, wystawiając im upoważnienia w oparciu o właściwe przepisy kodeksu postępowania administracyjnego. A jeśli będzie to długotrwała absencja, która może powodować zwolnienie ze stanowiska dyrektora, to jasną rzeczą jest, że to stanowisko będzie obsadzone przez funkcjonariusza, bo tak będzie stanowiła pragmatyka służbowa po nowelizacji. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Dyrektorze.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarcinKarpiński">Czy jeszcze ktoś z państwa senatorów? Nie.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#MarcinKarpiński">Dobrze. W takim wypadku zamykam tę część naszej dyskusji.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, w czasie tej naszej dyskusji żadne wnioski o charakterze legislacyjnym nie padły, żadne poprawki nie zostały zaproponowane. Pozwolę więc sobie zaproponować Wysokiej Komisji, abyśmy rekomendowali Wysokiemu Senatowi opinię pozytywną, tj. przyjęcie tej ustawy przez Wysoki Senat bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-22.4" who="#MarcinKarpiński">Jeśli nie usłyszę innych propozycji, to poddam ten wniosek pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-22.5" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest za przyjęciem tego wniosku?</u>
<u xml:id="u-22.6" who="#MarcinKarpiński">Kto z pań i panów senatorów jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-22.7" who="#MarcinKarpiński">Nikt.</u>
<u xml:id="u-22.8" who="#MarcinKarpiński">Kto z państwa się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-22.9" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.10" who="#MarcinKarpiński">4 głosy za, 2 senatorów się wstrzymało.</u>
<u xml:id="u-22.11" who="#MarcinKarpiński">Stwierdzam, iż Komisja Praw Człowieka i Praworządności zawnioskuje do Senatu o przyjęcie tej ustawy bez poprawek.</u>
<u xml:id="u-22.12" who="#MarcinKarpiński">Szanowni Państwo, pozostaje nam jeszcze jeden obowiązek regulaminowy. Tę naszą rekomendację na posiedzeniu plenarnym Senatu złoży sprawozdawca komisji. No, jako oczywistą oczywistość traktuję kandydaturę pana senatora Grzegorza Fedorowicza.</u>
<u xml:id="u-22.13" who="#MarcinKarpiński">Czy pan senator wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-22.14" who="#komentarz">(Senator Grzegorz Fedorowicz: Z przyjemnością.)</u>
<u xml:id="u-22.15" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję bardzo, Panie Senatorze.</u>
<u xml:id="u-22.16" who="#MarcinKarpiński">Proszę to odnotować.</u>
<u xml:id="u-22.17" who="#MarcinKarpiński">Dziękuję państwu za szybkie i sprawne procedowanie.</u>
<u xml:id="u-22.18" who="#MarcinKarpiński">Zamykam posiedzenie komisji.</u>
<u xml:id="u-22.19" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 11 minut 25)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>